[F1] Seizoen 2021 - Max Verstappen WDC! Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 171 Laatste
Acties:
  • 1.290.102 views

Onderwerpen

Nog 2 dagen kamperen, inpakken en daarna terug lezen, kijken en updates doen.

Nu eerst koffie.

* nachtnet kan niet wachten op de volgende race week. :p

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:51
Plenkske schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:32:
Zomerstop is begonnen. 8 punten verschil tussen VER en HAM. Misschien wordt dat nog 6 als AM het protest wint.
Over 26 dagen begint het weekend op het Spa circuit. (3 weekenden geen F1 dus)
Er zijn nog 11 races te gaan, als ze allemaal doorgaan. Dat zijn nog heel veel punten om te verdelen.

Wie durft er nog voorspellingen te geven ? ;) Mag ook korter dan onderstaand :p
Ik zal beginnen. Ik ga er vanuit dat elke race doorgaat. Gridstraffen vanwege kapotte onderdelen houdt ik geen rekening mee.

Spa:
Ondanks dat Max dit circuit goed kent, heeft hij hier ook vaak pech gehad. Qua weer kan het alle kanten op gaan. Zo was Q3 in 2018 nat (de rest droog) en was er bij RBR een verkeerde inschatting. Te weinig fuel om een betere tijd neer te zetten op een sneller wordende baan.
Waarschijnlijk weer veel actie in de eerste ronde, vooral ongeveer de eerste helft van de ronde. Mijn voorspelling is dat Max deze keer er goed uit komt. De rest van de race denk ik dat vooral in het middenveld veel gebeurt, mits het droog blijft. Perez komt goed uit de zomerstop.
P1-P2-P3: VER - PER - HAM

Zandvoort:
Het zal afwachten worden hoe de huidige F1 door het nieuwe circuit komt. Kans is wel groot op safety car(s) en evt. rode vlag. Max heeft denk ik wel een beetje voordeel omdat hij het nieuwe circuit al heeft kunnen verkennen in andere auto's. Geen idee trouwens of andere dit ook al gedaan hebben ?
Al met al verwacht ik dus een gekke race waarin ook voorin vanalles kan gebeuren.
P1-P2-P3: NOR - VER - SAI

Monza (sprint):
Aangezien RBR dit jaar snel is op rechte stukken verwacht ik daarin een groot voordeel op Monza. Ik verwacht dus een sterk weekend voor Max. Perez zit er goed bij maar kan Hamilton niet inhalen.
P1-P2-P3: VER - HAM - PER

Sochi:
Laatste keer voorlopig dat ze op dit circuit komen in de F1. Ik verwacht dat Mercedes dit weekend sterk is en er met de meeste punten vandoor gaat.
P1-P2-P3: HAM - VER - BOT

Istanbul:
Vorig jaar veel grip problemen op deze baan. Zal dit jaar niet veel anders zijn denk ik. Zeker met regen kan het alsnog alle kanten op gaan. Lastig te zeggen dus. Mijn voorspelling is als volgt.
P1-P2-P3: PER - NOR - HAM

Suzuka:
Volgens mij niet echt een baan waar je makkelijk kan inhalen. Kwalificatie en eerste ronde zal dus veel bepalen.
P1-P2-P3: VER - HAM - BOT

USA:
Mieeuw ! Mieeeuw ! Ik denk dat dit een redelijk saaie race wordt, maar ik laat me graag verrassen !
P1-P2-P3: HAM - VER - NOR

Mexico:
RBR is vaak sterk hier en dat verwacht ik dit jaar ook. Perez wil in zijn thuisrace natuurlijk goed scoren, maakt daardoor fouten in de kwalificatie. Maar weet in de race toch plek 3 te pakken.
P1-P2-P3: VER - HAM - PER

Brazilië (mogelijk sprint):
Ook hier hebben we al vaker mooie races gezien. Het is dan m.i. ook een mooi circuit. Dit jaar verwacht ik dan ook weer een gekke race. En als er een sprintrace is zal er vooral in bocht 1 ook veel gebeuren.
P1-P2-P3: LEC - NOR - BOT

Saoedi-Arabië (nieuw lang straatcircuit):
Tja, wat gaat dit worden. Het is een lang circuit. Op het DRS stuk na verwacht ik weinig mogelijkheden om in te halen. Kwalificatie is dus belangrijk. En mogelijk door de WK stand nog eens extra belangrijk.
P1-P2-P3: VER - HAM - SAI

Abu Dhabi:
Hier kan meestal wel redelijk ingehaald worden (vooral middenveld), en dit jaar zijn er wat aanpassingen. Dus ik ben benieuwd of de race een keer wat spannender is dan anders. Mogelijk door de WK stand wel ;)
P1-P2-P3: HAM - VER - NOR

Ik had geen zin om uit te tellen wie waar op voorsprong ligt (ongeveer) in het WK met bovenstaande voorspellingen.
Ik denk dat het lang spannend blijft en dat het in de laatste 2 races beslist wordt. Ik hoop dat het geluk bij Hamilton een keer op is. En dat het niet door twijfelachtige incidenten beslist wordt in die laatste races. Maar ik ga hier geen uitspraak doen wie uiteindelijk WDC en WCC wint. Wil het niet "jinxen".
Ik zag gisteravond trouwens nog dat er officieel nog 12 races te gaan zijn.
Echter gaat Australië niet door en er is nog geen vervanger aangekondigd.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
nachtnet schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:50:

Nu eerst koffie.

Je hebt in ieder geval leesvoer genoeg voor de aankomende 3 weken :p

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-01 09:31

Nu eerst koffie.

Gefeliciteerd kerel! Hopelijk heb je een leuke dag vandaag! *O*

tip; lees het topic vandaag niet terug :+

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-01 21:12
Dus. Zomerstop. Hoe gaan we deze 3 weken doorkomen? (behalve eindeloze discussies over Hamilton op en naast de baan.)

Zijn er nog mooie boeken, films of docu's die we elkaar kunnen aanraden?

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-01 15:31

Nu eerst koffie.

Congrats! :9B

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Jasphur
Henkie schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:17:
Dus. Zomerstop. Hoe gaan we deze 3 weken doorkomen? (behalve eindeloze discussies over Hamilton op en naast de baan.)

Hoewel hoog Hollywood gehalte: Rush. Over Hunt and Lauda.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op Netflix komt op 15 Augustus of 15 September (weet even niet meer exact) een docu over Michael Schumacher waaraan de familie heeft meegewerkt. Ga er dus vanuit dat het leven na het skiongeval er niet bij zit.

• Henkie
CH4OS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:21:
[...]
Op Netflix komt op 15 Augustus of 15 September (weet even niet meer exact) een docu over Michael Schumacher waaraan de familie heeft meegewerkt. Ga er dus vanuit dat het leven na het skiongeval er niet bij zit.
15 september inderdaad helaas pas. Ben erg benieuwd. Heb die jaren ook vervend F1 gekeken, maar ik was nog jong. Ik ben er wel een beetje bang voor dat het een verheerlijking wordt van Schumi en niet per definitie een correcte afschildering van die periode.

Wat kon het een eikel zijn op de baan zeg! De fratsen die hij heeft uitgehaald kan je je vandaag de dag in de huidige F1 niet meer voorstellen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jasphur schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:18:
Hoewel hoog Hollywood gehalte: Rush. Over Hunt and Lauda.
Een en ander is inderdaad gedramatiseerd voor de film, maar ik denk wel dat het een redelijk representatieve film is! Ik vond het in elk geval een zeer vermakelijke film! Een andere film, hoewel geen Formule 1, is Le Mans '66 ook wel bekend als Ford v. Ferrari, met Christian Bale als Ken Miles en Matt Damon als Caroll Shelby.

En als je wat te lezen wilt, de strips van Michael Valliant wellicht?

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2021 09:25 ]

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@nachtnet van harte, een mooie dag gewenst, proost!

Te koop....

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:39

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Opladen om weer zin te krijgen in de rest van het seizoen. Het doet mij als liefhebber van de F1 niet goed dat het alleen maar om iedere scheet van Hamilton moet gaan. Nota bene over de staat van zijn gezondheid weet iedereen het beter en men moet en zal zijn mening ventileren. Wellicht dat we dat later nog even opruimen.

Zoals eerder terecht is opgemerkt. Je haat hem of je vindt tof als racer, maar ieder detail van Hamilton wordt door die bril gekeken. De neutrale blik is er niet meer lijkt het. Men trekt veel te veel door naar het negatieve, omdat men hem zat is en dat duidelijk om ieder detail duidelijk moet maken, maar uiteindelijk onderaan de streep is er een spannende kampioensstrijd dit jaar. Dat ziet een deel van jullie niet eens lijkt het wel.
We verpesten ieder race topic en dit topic keer op keer. Ondertussen dat ik deze reactie type een paar reacties of Hamilton nou beter wordt van zijn liefdadigheidsacties. Werkelijk mensen welk niveau streven we hier nog na? Ik verwacht eerlijk gezegd wel wat meer van jullie dat feiten en emoties wel op de goede plek worden gezet en worden geïnterpreteerd.

Technische aspecten van de F1 bespreken en inhaalacties op de baan en sancties daar gaat het om. Uitleg waarom de FIA bepaalde sancties oplegt en waarom juist niet. Technische details uitleggen, waarom een gridstraf of hoe zit de motor in elkaar en welke upgrades mogen komen. Daar komt bijzonder weinig van langs. Kortom: laat ieder wissewasje om de persoon van Hamilton nou eens rusten.

Modbreak:Voor de rest voor deze discussie [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 03-08-2021 11:12 ]

Tweakers Discord

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-01 14:43
Jammer dat we op het punt zijn in dit topic waar we twijfelen over echtheid van goede doelen en maatschappelijke belangen. En dat we nu moeten vergelijken dat het bij Max en Seb authentieker is dan bij Lewis? Het gaat geheel niet over authentiek. Gaat erom dat wat Lewis doet individuelen mensen kan helpen ook al is het maar klein. En bij Seb dat ik op de bank zat naast me ouders en die dat zagen en zeiden van toffe gast die Seb hij hebt gelijk. Iets doen is ALTIJD beter dan niks doen

Lees deze topics met veel plezier tijdens racen maar denk dat ik eindelijk op het punt ben gekomen dat ik er met de zomerstop maar heel ver weg van moet blijven.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

tweakduke schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:35:
Technische aspecten van de F1 bespreken en inhaalacties op de baan en sancties daar gaat het om. Uitleg waarom de FIA bepaalde sancties oplegt en waarom juist niet. Technische details uitleggen, waarom een gridstraf of hoe zit de motor in elkaar en welke upgrades mogen komen. Daar komt bijzonder weinig van langs. Kortom: laat ieder wissewasje om de persoon van Hamilton nou eens rusten.
Dit seizoen zijn er ook maar weinig interessante / grote updates; vanwege de budgetcap en de nieuwe auto voor volgend seizoen zal men liever het geld dat men kan besteden, liever aan de 2022 auto uitgeven. Honda heeft updates aan het begin van het seizoen aan de motor gedaan om twee redenen; om er dit seizoen bij te staan en zodat RBR wanneer zij het stokje overnemen een fatsoenlijke motor hebben (met wat backing van Honda). Om het elke keer over dat soort dingen te hebben, lijkt mij dan ook vooral een herhaling van zetten, wat op den duur ook verveelt.

• tweakduke

tweakduke

CH4OS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:40:
[...]
Dit seizoen zijn er ook maar weinig interessante / grote updates; vanwege de budgetcap en de nieuwe auto voor volgend seizoen zal men liever het geld dat men kan besteden, liever aan de 2022 auto uitgeven. Honda heeft updates aan het begin van het seizoen aan de motor gedaan om twee redenen; om er dit seizoen bij te staan en zodat RBR wanneer zij het stokje overnemen een fatsoenlijke motor hebben (met wat backing van Honda). Om het elke keer over dat soort dingen te hebben, lijkt mij dan ook vooral een herhaling van zetten, wat op den duur ook verveelt.
Die zijn er wel geweest en dit topic hoeft ook niet als een trein te lopen. Zeker niet als het een herhaling van zetten over Hamilton is. Dat weten wij ondertussen ook wel :z

Tweakers Discord

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ben.Hahlen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:34:
Mooi! Dus dan ga je nu ook zeggen dat Max het alleen doet om er beter van te worden?
Ik denk dat mijn eerdere reacties duidelijk genoeg zijn. Laten we het nu weer over de sport gaan hebben. :Y

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01 14:34

Helaas zijn er al wat interessante docu's van de streamingdiensten verdwenen (Williams, The 24 Hour War), maar onderstaande docu's zijn nog beschikbaar en aan te raden :)Niet F1, wel motorsport:

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01 10:26

ricardo246

Life's what you make it!

Interessant artikel over de DSQ van VET, https://www.motorsport.co...gp-fuel-analysis/6641069/
En hoe 1 en ander tot stand kwam.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Erazzzer schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:04:
Het probleem met de haat heeft niet echt met de persoon Hamilton te maken. Hij is de concurrent van Max en op de een of andere manier zijn de Max fans zo extreem kinderlijk geobsedeerd door hem. Ik zie dit niet met fans van andere sporters. Ik blijf me ook verbazen hoe vaak ik volwassen mannen met een RedBull shirt zie lopen in de supermarkt of zitten op een terras. Dat is wel een indicatie hoe kinderlijk zijn fans zijn, want als volwassen man moet je zo niet in het openbaar gezien willen worden.
Want Tifoso lopen niet met Ferrari merchandise en Mercedes fans lopen niet met Mercedes merchandise? :')

Mijn ding is het ook niet, maar laat die mensen lekker in hun waarde zeg.

• Plenkske
ricardo246 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:03:
Interessant artikel over de DSQ van VET, https://www.motorsport.co...gp-fuel-analysis/6641069/
Mooi en compleet artikel. Ik ben erg benieuwd of Vettel zijn P2 nog terug krijgt.

• k1NG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik vind Hamilton een geweldige coureur, alleen dit seizoen zie je dat hij onder druk staat en steeds meer foutjes maakt.

Het is gewoon sneu om te zien dat Max nu 68 punten misloopt, wat niet eens zijn eigen fout is(lekke band, silverstone en dan ook nog Hongarije). Maar ik vind dit wel tot nu toe één van de betere seizoenen, elke race heeft wel wat spectaculairs gehad.

Heb trouwens afgelopen race echt genoten van Alonso, wat een verdediging.

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-01 17:44
stefanass schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:34:
[...]

Precies dit, ik ga voor dit topic ook maar een zomerstop houden. Hopelijk is 't wat gezelliger over 3 weken...
Dit! Wat mij betreft het topic maar voor een paar weken op slot. Kan iedereen even afkoelen, bij komen en dan zien we elkaar voor Spa wel weer.

Goede vakantie!

• ThiJor
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-12-2025
ricardo246 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:03:
Aangezien dit de laatste relevante post is hier, kunnen we het hierover hebben aub?

Lijkt me een 50-50 appeal. Hopelijk lukt het om die 2de plaats te behouden, Vettel verdiende dat echt na deze race.

Mijn iRacing profiel

• tweakduke

tweakduke

Modbreak:Tijd voor een pauze. Ik ruim zo wel even op en bekijk even de opzet.

Modbreak:En weer open:
Ik heb een nieuw topic geopend [F1] Randzaken

Dan kunnen we dit topic houden voor de technische zaken van de F1 en alle relevante ontwikkelingen daarover. Denk aan wat hier werd aangestipt over de DSQ van Vettel ricardo246 in "[F1] Seizoen 2021"

Voor de vorige discussie restte mij helaas geen andere optie om dat naar de TC te doen. Voornamelijk omdat het teveel op de man gaat, generaliserend etc. Let daar dan ook aub op in dit topic en in het andere topic.

[ Voor 77% gewijzigd door tweakduke op 03-08-2021 11:16 ]

Tweakers Discord

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
ThiJor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:45:
[...]

Aangezien dit de laatste relevante post is hier, kunnen we het hierover hebben aub?

Lijkt me een 50-50 appeal. Hopelijk lukt het om die 2de plaats te behouden, Vettel verdiende dat echt na deze race.
Vettel heeft een enorme gun factor, komt enorm oprecht over en zou inderdaad mooi zijn als hij de P2 behoud.

Ze mogen sowieso wel naar die regel kijken, ik snap dat je een sample moet kunnen nemen maar is daar een liter voor nodig, mogelijk dat je met 100ml al uit zou kunnen? En nog beter, waarom niet aan het begin een litertje tappen en bijvoorbeeld aan het einde nog 100ml om ook zeker te zijn dat er geen illegale dingen tijdens de race gebeuren.

• Homeland
  • Niet online
Overigens heeft Alonso ook zijn waarde bewezen, wat heeft die een mega race gereden en laat dan toch meteen zien dat hij ook een klasse apart is, hoop echt dat we dat meer gaan zien dit seizoen. Had vooraf weinig verwachtingen van zijn comeback maar met races zoals deze is hij een goeie om er bij te hebben.

• ThiJor
Homeland schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Vettel heeft een enorme gun factor, komt enorm oprecht over en zou inderdaad mooi zijn als hij de P2 behoud.

Ze mogen sowieso wel naar die regel kijken, ik snap dat je een sample moet kunnen nemen maar is daar een liter voor nodig, mogelijk dat je met 100ml al uit zou kunnen? En nog beter, waarom niet aan het begin een litertje tappen en bijvoorbeeld aan het einde nog 100ml om ook zeker te zijn dat er geen illegale dingen tijdens de race gebeuren.
Ik denk dat 1 liter ook wat overdreven is. Volgens dat artikel is het een restant van het verleden omdat ze toen die liter wel nodig hadden. De mogelijkheid om kapotte stukken te vervangen in post-race scrutineering geeft hoop dat het uiteindelijk toch zal lukken, als het verschil er daadwerkelijk nog in zit.

Mijn iRacing profiel

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:29
tweakduke schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:50:
[modbreak]Tijd voor een pauze. Ik ruim zo wel even op en bekijk even de opzet.[/]
[modbreak]En weer open:
Ik heb een nieuw topic geopend [F1] Randzaken

Dan kunnen we dit topic houden voor de technische zaken van de F1 en alle relevante ontwikkelingen daarover. Denk aan wat hier werd aangestipt over de DSQ van Vettel ricardo246 in "[F1] Seizoen 2021"

Voor de vorige discussie restte mij helaas geen andere optie om dat naar de TC te doen. Voornamelijk omdat het teveel op de man gaat, generaliserend etc. Let daar dan ook aub op in dit topic en in het andere topic.[/modbreak]
Goed werk!
Helaas is het nodig. De hoeveelheid F1 topics begint nu op het reglement van F1 te lijken. :D

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Henkie
Homeland schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Denk aan een A-test, een B-test.. vervolgens moet je nog voldoende bewaren voor als het team bezwaar aantekent en je alles nog weer opnieuw moet doen.

Verder is het misschien onnodig veel maar wel kraakhelder, 1 liter, punt.

• Homeland
  • Niet online
Henkie schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:01:
[...]

Denk aan een A-test, een B-test.. vervolgens moet je nog voldoende bewaren voor als het team bezwaar aantekent en je alles nog weer opnieuw moet doen.

Dat is zo, maar om even een heel kromme vergelijking te maken, als ik bloed doneer nemen ze een paar buisjes af voor testen, zal niet meer dan 150 of 200ml zijn, dus een soortgelijke hoeveelheid lijkt me logisch voor F1, ze testen toch op heel kleine hoeveelheden.

En een liter is duidelijk maar lijkt wel wat achterhaald, snap dat ze een monster willen nemen maar liefst had ik dat er geen minimum was, laat ze maar maximaal racen, of nog liever, laat ze maar weer brandstof vullen tijdens pitstops. Dan krijg je weer heel andere tactieken, meer voluit racen, mogelijkheden tot fouten tijdens pitstops etc.

Gaat in tegen het klimaatneutrale karakter dat ze willen krijgen maar dat voelt vaak toch al als een beetje een wassen neus, laat ze dan maar overstappen op een iets minder vervuilende brandstof maar wel zonder beperking.

• ThiJor
Henkie schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:01:
[...]

Die 1 liter wordt niet gebruikt om de brandstof te testen. Je ziet in het post-race scrutineering report bijvoorbeeld dat 3 autos getest zijn op die 1 liter (#5, #6 en #63), maar dat van een andere auto (#33) een fuel sample werd genomen. https://www.fia.com/docum...one-world-championship-14

Mijn iRacing profiel

• Homeland
  • Niet online
ThiJor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:07:
[...]

Die 1 liter wordt niet gebruikt om de brandstof te testen. Je ziet in het post-race scrutineering report bijvoorbeeld dat 3 autos getest zijn op die 1 liter (#5, #6 en #63), maar dat van een andere auto (#33) een fuel sample werd genomen. https://www.fia.com/docum...one-world-championship-14
Eigenlijk vreemd dat ze niet alle tests bij alle auto's doen.

• RobertMe
  • Laatst online: 09:00
Homeland schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:06:
laat ze maar maximaal racen, of nog liever, laat ze maar weer brandstof vullen tijdens pitstops. Dan krijg je weer heel andere tactieken, meer voluit racen, mogelijkheden tot fouten tijdens pitstops etc.
Gaat niet gebeuren. Teams berekenen gewoon wat de snelste manier van start tot finish is, en dat is wat ze doen. Als een race zonder bijtanken sneller is doen ze dat gewoon. Hetzelfde als dat ze nu ook bv soft => hard doen i.p.v. een meer "racy" strategie.
En dat zag je vroeger ook. Ja, meer pitstops en strategie speelde een rol, maar on track was het niet perse beter. Inhalen gebeurde toen (nog meer) via de pitstops i.p.v. on track.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Homeland schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:14:
Eigenlijk vreemd dat ze niet alle tests bij alle auto's doen.
Ik dacht juist dat ze dit voor in elk geval de top 10 doen, in het verleden is er best veel gesjoemeld met de benzine, vandaar dat men nu redelijk streng is hiermee.

Wat mij wel opvalt, is dat de FIA de aangepaste classificatie online heeft gezet, terwijl men ook kennis heeft genomen van het voornemen dat Aston Martin beroep gaat (en daardoor wat tijd krijgt om zich voor te bereiden). Komt er dan straks een herziening bovenop de herziening? Lijkt mij alleen maar verwarringwekkend.
RobertMe schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:16:
Gaat niet gebeuren. Teams berekenen gewoon wat de snelste manier van start tot finish is, en dat is wat ze doen. Als een race zonder bijtanken sneller is doen ze dat gewoon.
Het is nu gewoon de regel dat je niet mag tanken tijdens de race, waar dit vroeger geen regel was. ;) Men berekend dus niet wat sneller is, men wil graag voldoen aan het regelement. :)
Hetzelfde als dat ze nu ook bv soft => hard doen i.p.v. een meer "racy" strategie.
En dat zag je vroeger ook. Ja, meer pitstops en strategie speelde een rol, maar on track was het niet perse beter. Inhalen gebeurde toen (nog meer) via de pitstops i.p.v. on track.
De Pirelli banden zijn zo gemaakt dat ze eigenlijk min of meer expres ook slijten, je zou namelijk ook best banden kunnen maken die amper slijten en je dus eigenlijk niet eens naar binnen hoeft. Zie bijvoorbeeld ook de Michelin banden die in de WEC gebruikt worden, daarmee rijden zij (binnen de WEC dus) gemakkelijk een 45-60 minuten lang rond op een en dezelfde (harde) compound.

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2021 12:34 ]

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33
[...]

Dat is zo, maar om even een heel kromme vergelijking te maken, als ik bloed doneer nemen ze een paar buisjes af voor testen, zal niet meer dan 150 of 200ml zijn, dus een soortgelijke hoeveelheid lijkt me logisch voor F1, ze testen toch op heel kleine hoeveelheden.

En een liter is duidelijk maar lijkt wel wat achterhaald, snap dat ze een monster willen nemen maar liefst had ik dat er geen minimum was, laat ze maar maximaal racen, of nog liever, laat ze maar weer brandstof vullen tijdens pitstops. Dan krijg je weer heel andere tactieken, meer voluit racen, mogelijkheden tot fouten tijdens pitstops etc.

Gaat in tegen het klimaatneutrale karakter dat ze willen krijgen maar dat voelt vaak toch al als een beetje een wassen neus, laat ze dan maar overstappen op een iets minder vervuilende brandstof maar wel zonder beperking.
In het artikel op motorsport.com waar ricardo246 naar verwijst staat daar het volgende over:
The FIA needs that much fuel because initially it provides three samples, one that is tested by the FIA fuel specialist at the track, one that goes to an independent lab, and one that is retained by the team. Some is also kept should a more detailed form of testing be required later.
Die liter moeten ze verdelen over drie partijen en ze willen ook wat reserve achter de hand houden voor het geval er discussie ontstaat en er opnieuw getest moet worden.

Was VET netjes doorgereden naar de pits dan had de FIA misschien niet eens gekeken of hij nog wel genoeg brandstof had maar door de auto bij de inlap ergens langs de baan te parkeren ben je sowieso aan de beurt. Je zet die wagen niet langs de kant omdat je graag het laatste stukje wil lopen, althans, bij VET zou je daar nog over kunnen twijfelen daar hij aardig op de groene toer is de laatste tijd.

• Homeland
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:16:
[...]

Gaat niet gebeuren. Teams berekenen gewoon wat de snelste manier van start tot finish is, en dat is wat ze doen. Als een race zonder bijtanken sneller is doen ze dat gewoon. Hetzelfde als dat ze nu ook bv soft => hard doen i.p.v. een meer "racy" strategie.
Maar als je de fuel flow restricties weghaalt dan zal je toch meer verschillen in strategie krijgen. Nu is er een theoretisch beste strategie qua banden maar niet iedereen stopt in dezelfde ronde/volgt die hypothetische strategie dus meer factoren toevoegen zal het voor de teams lastiger maken om de ideale strategie te bepalen.

Het zijn wel artificiële manieren om het racen te verbeteren, het is vooral hopen dat de auto's van volgend jaar het een stuk spannender maken. Al was met een race zoals afgelopen weekend geen enkele verandering nodig.

• warp
  • Niet online
Homeland schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:48:
Overigens heeft Alonso ook zijn waarde bewezen, wat heeft die een mega race gereden en laat dan toch meteen zien dat hij ook een klasse apart is, hoop echt dat we dat meer gaan zien dit seizoen. Had vooraf weinig verwachtingen van zijn comeback maar met races zoals deze is hij een goeie om er bij te hebben.
En dat na 2 jaar afwezigheid, waar andere coureurs nog steeds aan hun nieuwe zitje moeten 'wennen' terwijl ze alleen van team zijn gewisseld. Maar goed, als Alonso 'fan' zou ik hem graag in het tweede Red Bull stoeltje zien, dan gaan we nog veel leukere dingen meemaken :)

• Henkie
Homeland schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:22:
[...]

Maar als je de fuel flow restricties weghaalt dan zal je toch meer verschillen in strategie krijgen. Nu is er een theoretisch beste strategie qua banden maar niet iedereen stopt in dezelfde ronde/volgt die hypothetische strategie dus meer factoren toevoegen zal het voor de teams lastiger maken om de ideale strategie te bepalen.

Het zijn wel artificiële manieren om het racen te verbeteren, het is vooral hopen dat de auto's van volgend jaar het een stuk spannender maken. Al was met een race zoals afgelopen weekend geen enkele verandering nodig.
Het gaat er bij de benzine ook gewoon om dat ze door die liter te behouden kunnen voorkomen dat teams hem volledig leeg rijden en alle bewijs van tampering met de benzine verbranden.

• Homeland
  • Niet online
warp schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:23:
[...]

En dat na 2 jaar afwezigheid, waar andere coureurs nog steeds aan hun nieuwe zitje moeten 'wennen' terwijl ze alleen van team zijn gewisseld. Maar goed, als Alonso 'fan' zou ik hem graag in het tweede Red Bull stoeltje zien, dan gaan we nog veel leukere dingen meemaken :)
Zou erg mooi zijn hem bij RB te zien, en mooi om te zien dat hij inderdaad na zijn afwezigheid zo snel laat zien het nog steeds te kunnen, en op een uniek niveau, hoop dat dit wel een voorbode is voor meer mooie acties en niet een korte opleving.

Dat zie je bij Kimi nog wel eens, die heeft af en toe een geniale race (of paar rondes) maar valt verder helaas niet echt meer op.

• Henkie
Alonso had ook wel veel mazzel met de baan waarop we reden. Geniale coureur hoor, absoluut. Maar op bv. Spa was hij kansloos geweest.

Blijft toch wel bizar om te zien hoeveel moeite een Mercedes blijft hebben als ze achter auto's aan moeten rijden.

• ThiJor
Henkie schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:31:
Alonso had ook wel veel mazzel met de baan waarop we reden. Geniale coureur hoor, absoluut. Maar op bv. Spa was hij kansloos geweest.

Blijft toch wel bizar om te zien hoeveel moeite een Mercedes blijft hebben als ze achter auto's aan moeten rijden.
Daar is Hongarije wel berucht voor. Zonder DRS hadden we waarschijnlijk geen enkele inhaalactie gezien. Boutsen heeft er ooit eens Senna een hele race achter zich gehouden.

Mijn iRacing profiel

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:50

Vuvuzela

My spire is forming

[...]

Ik vraag me af of het wel positief zou zijn voor het racen als er geen fuel flow restricties zouden zijn. Nu zorgt dat toch min of meer voor een max vermogen.. Anders krijg je drs maar zet degene voor je z'n motor op standje 11 en vliegt hij met 200pk extra van je weg op het rechte stuk.
Denk dat de races dan echt alleen in het teken van brandstof komen te staan.

I served in a company of heroes.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:22

Crazy D

I think we should take a look.

Jorick schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:22:
Je zit die wagen niet langs de kant omdat je graag het laatste stukje wil lopen, althans, bij VET zou je daar nog over kunnen twijfelen daar hij aardig op de groene toer is de laatste tijd.
:o :o
[...]

Mijn mening over Alonso is voorlopig 180 graden bijgedraaid. Tuurlijk haalde hij in de achterhoede wel het nodige in maar goed, op basis van ervaring zou hij zeg maar probleemloos in de top 10 moeten rijden, zeker de cookies van hooguit 2 jaar in de F1 mag geen probleem voor hem zijn. Maar met een mindere auto zo fanatiek racen, heb het idee dat ie dat al een paar jaartjes niet meer gedaan had. Echt tof om te zien. Natuurlijk was het een knotsgekke race maar goed, hij ging er wel echt serieus voor.

Kimi zou idd hetzelfde moeten kunnen maar die lijkt de echte passie wel kwijt te zijn en vind het vooral tof om gewoon lekker hard rondjes te rijden (en elke F1 wagen rijdt natuurlijk hard).
Fuel flow restrictions was toch gekomen (in combinatie met maximale verbruik in 1 race) om groener te lijken? En dan vooral de fuel flow om te voorkomen dat je 10 rondjes volle bak gaat en de rest van de race echt serieus moet cruisen. Zolang je een maximaal verbruik hebt (wat vanuit groen-oogpunt wel logisch is), zul je niet heel veel verschillende strategieën krijgen. Uiteindelijk zag je in het verleden ook dat er niet heel veel variatie in strategieën waren, simpelweg omdat je door te rekenen op 1 ideale strategie uitkomt. Soms (zeker als de pits kort is) kan het er een beetje om hangen (Frankrijk met Schumi met 4 of 5 pitstops? even uit mijn hoofd). Maar het was ook toen niet zo dat dat de verschillen extreem waren.

Exact expert nodig?

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Je zegt hier eigenlijk twee dingen. Het eerste, de omvang van de minimale hoeveelheid. Voor het lab zal een liter waarschijnlijk niet nodig zijn idd, maar voor de regels is het zo wel lekker duidelijk. Bovendien, anders krijg je hetzelfde gezeik met wel of niet 75ml of welke minimale hoeveelheid ook. De streep is getrokken en duidelijk. Al zouden ze 10 liter eisen, dan werkt het ook.

Wat betreft het racen en bijtanken. Ik ben ook voor. Dat kunstmatige gedoe met verschillende banden en het managen van alles heeft niets met racen te maken. Gewoon zo hard mogelijk rijden en als team daar een tactiek voor verzinnen. Zo mooi ooit, die totaal onverwachte 4-stopper van Schumacher. Dat zijn de legendarische races. (En dat tanken zelf, het is door de jaren heen verschillende keren toegestaan en weer verboden. Wordt dus wel tijd dat het weer mag)

alles kan off-topic

• Henkie
Ik moet er niet aan denken dat we weer terug gaan naar dat intense brandstofmanagement. Dat is de periode in de F1 dat ik keihard ben afgehaakt.

IPV G-meters en laptimes hadden we brandstofmetertjes in beeld en konden we 13 ronden half gas gaan rijden om de finish nog te halen.

Meer benzine mee gaan nemen om langer/harder te rijden klinkt als een leuk idee, maar de banden zijn de limiterende factor. Alles wat ze in de race doen is volledig gericht om zo efficiënt mogelijk die 300 km te overbruggen. Dit icm de bandjes en de slijtage én het tijdsverlies van een pitstop meer/minder komt toch op hetzelfde uit.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Henkie schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:31:
Sowieso op circuits waarop lastig inhalen is (Monaco, Hungaroring, Zandvoort, en zal vast nog wat tracks vergeten) is het natuurlijk sowieso makkelijker verdedigen. Op een track zoals bij de Hungaroring hoef je eigenlijk ook maar een paar bochten echt goed te op te letten om daar te verdedigen. Iemand achter je houden is daar inderdaad gemakkelijker. Ondanks dat Spa bijvoorbeeld wel bochtig is, is het toch high speed en dat is inderdaad iets wat zeker helpt, maar ondanks dat, is op Spa ook wel prima te verdedigen hoor, alleen de rechte / voluit stukken wat minder. Al zegt top speed alleen ook niet alles; tijdens de race op Portimao (Portugal) liet juist de Alpine de hoogste snelheid noteren; https://maxf1.net/en/2021...eeds-alpine-a521-fastest/ zowel tijdens kwalificatie als de race (ALO in de kwalificatie en OCO tijdens de race).
Ja, dirty air is sowieso een ding, daarom per volgend jaar gelukkig de nieuwe auto's! :Y Ben benieuwd hoeveel effect de ground effect gaat hebben en hoeveel schoner de lucht daadwerkelijk wordt, waarmee inhalen mogelijk wordt zonder DRS.

• ArcticWolf
  • Niet online
Homeland schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:28:
[...]

Zou erg mooi zijn hem bij RB te zien, en mooi om te zien dat hij inderdaad na zijn afwezigheid zo snel laat zien het nog steeds te kunnen, en op een uniek niveau, hoop dat dit wel een voorbode is voor meer mooie acties en niet een korte opleving.

Dat zie je bij Kimi nog wel eens, die heeft af en toe een geniale race (of paar rondes) maar valt verder helaas niet echt meer op.
Zou hij dan wel "F1 engine!!" roepen :P

Ik zie Alonso niet meer bij RB verschijnen.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X

• Henkie
CH4OS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:43:
[...]
Sowieso op circuits waarop lastig inhalen is (Monaco, Hungaroring, Zandvoort, en zal vast nog wat tracks vergeten) is het natuurlijk sowieso makkelijker verdedigen. Op een track zoals bij de Hungaroring hoef je eigenlijk ook maar een paar bochten echt goed te op te letten om daar te verdedigen. Iemand achter je houden is daar inderdaad gemakkelijker. Ondanks dat Spa bijvoorbeeld wel bochtig is, is het toch high speed en dat is inderdaad iets wat zeker helpt, maar ondanks dat, is op Spa ook wel prima te verdedigen hoor, alleen de rechte / voluit stukken wat minder. Al zegt top speed alleen ook niet alles; tijdens de race op Portimao (Portugal) liet juist de Alpine de hoogste snelheid noteren; https://maxf1.net/en/2021...eeds-alpine-a521-fastest/ zowel tijdens kwalificatie als de race (ALO in de kwalificatie en OCO tijdens de race).

[...]
Ja, dirty air is sowieso een ding, daarom per volgend jaar gelukkig de nieuwe auto's! :Y Ben benieuwd hoeveel effect de ground effect gaat hebben en hoeveel schoner de lucht daadwerkelijk wordt, waarmee inhalen mogelijk wordt zonder DRS.
2022, we can only dream! Ben inderdaad wel echt héél erg benieuwd, maar eerst dit seizoen maar afmaken.

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01 10:26

ricardo246

Life's what you make it!

Verkeerde topic

[ Voor 90% gewijzigd door ricardo246 op 03-08-2021 12:54 ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Homeland
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:45:
[...]

Zou hij dan wel "F1 engine!!" roepen :P

Ik zie Alonso niet meer bij RB verschijnen.
Het zou ergens wel logisch zijn, ik heb er geen twijfel over dat hij beter is dan Perez, zal meer punten binnen halen en ongetwijfeld meer kunnen meedenken qua setup van de auto puur op basis van ervaring.

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 20:01

Erazzzer

Fear me, I'm German!

[...]

Jongens als Sainz en Vettel zijn al aardig gewend aan hun nieuwe stoeltje.
Danny Ric lijkt mij er ook al aan gewend, maar wordt gewoon niet meer beter :P
Checo heeft gewoon het vervloekte stoeltje uit de F1. Het zijn allemaal goede rijders die het 2e stoeltje bij RB gehad hebben, maar allemaal lijken ze niet te kunnen presteren. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat men zich volwaardig lid van het team zou voelen in dat stoeltje. We hebben het wel altijd over Bottas die het knechtje van de 1e stoel is, maar bij RB lijkt het me nog erger.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Erazzzer schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:01:
Jongens als Sainz en Vettel zijn al aardig gewend aan hun nieuwe stoeltje.
Danny Ric lijkt mij er ook al aan gewend, maar wordt gewoon niet meer beter :P
Checo heeft gewoon het vervloekte stoeltje uit de F1. Het zijn allemaal goede rijders die het 2e stoeltje bij RB gehad hebben, maar allemaal lijken ze niet te kunnen presteren. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat men zich volwaardig lid van het team zou voelen in dat stoeltje. We hebben het wel altijd over Bottas die het knechtje van de 1e stoel is, maar bij RB lijkt het me nog erger.
SAI heeft nooit in een RBR gezeten, wel in de Torro Rosso, ook naast VER, waar het volgens mij destijds best stuivertje wisselen was.

RIC heeft toen hij bij RBR reed anders ook de nodige overwinningen en podia op zijn naam staan en presteerde in het begin ook beter dan VER in die auto, later waren ze aan elkaar gewaagd tot RIC's vertrek. Had hij dat niet gedaan, was denk ik het kampioenschap nu nog veel interessanter geweest dan nu het geval is. Niet dat het nu saai is, maar was de spanning nog veel meer om te snijden geweest en had RBR denk ik 2 coureurs in dienst die konden strijden om het WDC en had RBR een veel betere positie in de WCC.

VET is vier keer WDC geworden met RBR, dat lijkt me prestatie genoeg?

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2021 13:14 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

CH4OS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:06:
[...]
SAI heeft nooit in een RBR gezeten, wel in de Toro Rosso, ook naast VER, waar het volgens mij destijds best stuivertje wisselen was.

[knip]
Sainz had natuurlijk al wat meer OW ervaring achter de kiezen, Verstappen net één seizoen Euro F3. Verstappen was een stuk jonger, sterker noch, de jongste ooit als F1 coureur. Red Bull wist dat ze met Verstappen goud in handen hadden, die konden ze niet laten gaan.

Nu jaren later is Sainz er zeker een om rekening mee te houden, die heeft zich bij iedere overstap naar een ander team daar meestal wel van zijn beste kant laten zien. Ook nu bij Ferrari heeft ie snel zijn draai gevonden en lijkt (opnieuw) niet de mindere van zijn teamgenoot.

Testing, one, two ...

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 20:01

Erazzzer

Fear me, I'm German!

CH4OS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:06:
[...]
SAI heeft nooit in een RBR gezeten, wel in de Torro Rosso, ook naast VER, waar het volgens mij destijds best stuivertje wisselen was.

RIC heeft toen hij bij RBR reed anders ook de nodige overwinningen en podia op zijn naam staan en presteerde in het begin ook beter dan VER in die auto, later waren ze aan elkaar gewaagd tot RIC's vertrek. Had hij dat niet gedaan, was denk ik het kampioenschap nu nog veel interessanter geweest dan nu het geval is. Niet dat het nu saai is, maar was de spanning nog veel meer om te snijden geweest en had RBR denk ik 2 coureurs in dienst die konden strijden om het WDC en had RBR een veel betere positie in de WCC.

VET is vier keer WDC geworden met RBR, dat lijkt me prestatie genoeg?
Uhm, ik had het ook niet over hun RBR tijd, maar de huidige stoeltjes.

En over de vervloekte 2e stoel bedoel ik Gasly, Albon en Checo.

[ Voor 3% gewijzigd door Erazzzer op 03-08-2021 13:21 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
https://www.motorsport.co...missing-half-car/6641429/
"The temperatures were off the scale and they had to straighten pipes and fix the right side as much as possible in very limited time," he explained.

This scenario obviously raises further questions about the state of the ICE, something Honda will have to evaluate during the summer break.

Although were no concerns immediately after the race, it is not impossible that the crash could have longer term implications on the state of his power unit, which had been fitted fresh on race morning after Honda discovered a crack in the unit he had been set to run.
Die tijdelijk oververhitting zou best weleens (nog) een nieuwe ICE betekenen, zoals eergisteren ook al werd gemeld.

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 03-08-2021 13:21 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Erazzzer schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:19:
Uhm, ik had het ook niet over hun RBR tijd, maar de huidige stoeltjes.

En over de vervloekte 2e stoel bedoel ik Gasly, Albon en Checo.
Maar je vergeleek ze wel met een RBR stoeltje:
Erazzzer schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:01:
Het zijn allemaal goede rijders die het 2e stoeltje bij RB gehad hebben, maar allemaal lijken ze niet te kunnen presteren.
Wat dus iedereen die je noemt (op 1 na) gehad heeft en wel degelijk gepresteerd heeft? :?

Wat dat betreft zijn Renault, Ferrari, McLaren en Aston Martin momenteel technisch gezien de mindere auto's. Dan is het niet raar dat de coureurs dan ook niet dezelfde prestaties kunnen neerzetten. Zet VET, RIC en/of SAI in de RBR en zij rijden ook vooraan mee denk ik.

En om nu te stellen dat rijden naast VER betekend dat je in het 'vervloekte' stoeltje rijdt... VER is gewoon snel in die wagen, maar dat maakt de andere rijder niet per definitie slecht. PER rijdt wat dat betreft veel beter in die wagen dan ALB en GAS bijvoorbeeld deden.

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2021 13:51 ]

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-01 07:06
[...]

Toevallig vandaag de podcast Beyond the Grid even beluisterd van een paar weken terug (tussen de 2 oostenrijk races in opgenomen) met Christian Horner en daarin zei hij dat nadat Ricciardo zijn ontslag had ingedient hij meteen veel belletjes kreeg over dat 2e stoeltje van onder andere Flavio Briatore. Die is (was?) manager van Alonso en wou heel graag dat Alonso dat stoeltje kreeg. Waarom het dan in hemelsnaam naar Sergio Perez is gegaan vraag ik me af..

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Henkie
CH4OS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:31:
[...]
Maar je vergeleek ze wel met een RBR stoeltje:
[...]
Wat dus iedereen die je noemt (op 1 na) gehad heeft en wel degelijk gepresteerd heeft? :?

Wat dat betreft zijn Renault, Ferrari, McLaren en Aston Martin momenteel technisch gezien de mindere auto's. Dan is het niet raar dat de coureurs dan ook niet dezelfde prestaties kunnen neerzetten. Zet VET, RIC en/of SAI in de RBR en zij rijden ook vooraan mee denk ik.

En om nu te stellen dat rijden naast VER betekend dat je in het 'vervloekte' stoeltje rijdt... VER is gewoon snel in die wagen, maar dat maakt de andere rijder niet per definitie slecht. PER rijdt wat dat betreft veel beter in die wagen dan ALB en GAS bijvoorbeeld deden.
Dingetje bij RBR is ook gewoon dat die auto de afgelopen seizoenen volledig rondom Max en zijn voorkeuren is gevormd en gebouwd. Geen twijfel mogelijk dat RIC of SAI of NOR in die auto potentieel ook ontzettend hard kunnen, maar jij rijdt wel altijd in andermans auto. Dat is mijn inziens het grootste 'probleem' van de 2e stoel bij RBR.

De feedback die je geeft als 2e rijder kan waardevol zijn, maar niet als je 0.8 seconden achter je teammaat staat in de kwalificatie.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-01 09:14
Dankzij de discussie over de cost cap, de kosten van aanrijdingen, en de suggesties van Horner en Biniotto bedacht ik het volgende.

Bij een aanrijding waarbij:
- één coureur (hoofdzakelijk) verantwoordelijk is,
- één of meerdere andere coureurs,
- schade hebben aan onderdelen anders dan voorvleugels en wielophanging

Moet het team van de veroorzaker de beschadigde onderdelen vergoeden, rekening houdend met
- de waarde van de beschadigde onderdelen,
- waarbij de waarde mag zijn de werkelijk onderdeelwaarde van de benadeelde teams, of
-- de onderdeelwaarde van het veroorzakende team, afhankelijk van welke lager is,
- de werkelijke onderdeelwaarde van het benadeelde team mag, voor zover niet vergoed, bij de cost cap opgeteld worden.

Hierdoor blijven de kosten voor teams als HAAS beperkt gehouden en tegelijkertijd houd het de competitie eerlijk(er).

LinkedIn
BlackIntel

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 14:29

DataGhost

iPL dev

AtlAntA schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:53:
[...]

Toevallig vandaag de podcast Beyond the Grid even beluisterd van een paar weken terug (tussen de 2 oostenrijk races in opgenomen) met Christian Horner en daarin zei hij dat nadat Ricciardo zijn ontslag had ingedient hij meteen veel belletjes kreeg over dat 2e stoeltje van onder andere Flavio Briatore. Die is (was?) manager van Alonso en wou heel graag dat Alonso dat stoeltje kreeg. Waarom het dan in hemelsnaam naar Sergio Perez is gegaan vraag ik me af..
Omdat het stoeltje helemaal niet naar Perez ging maar naar Gasly, uit het RBR-programma. Daarna is het Gasly niet gelukt en is Albon, ook uit het RBR-programma, naar voren geschoven als vervanging. Op 8 juli afgelopen jaar is Alonso al aangekondigd voor Renault (later Alpine) en dus waarschijnlijk al veel langer dan dat getekend, terwijl op dat moment bij RBR nog onzeker was wat ze met Albon gingen doen. Het is ook pas afgelopen jaar geweest, en waarschijnlijk na het sluiten van de Alonso-mogelijkheid, dat RBR voor het eerst (in jaren) buiten hun eigen pool is gaan kijken. En Alonso had ook nog in Indycar gezeik dat Honda geen motoren aan zijn team wilde leveren (GP2 engine) dus al met al was dat een behoorlijk onwaarschijnlijke zet geweest.

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-01 12:36
Ankona schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:38:
[...]

Je zegt hier eigenlijk twee dingen. Het eerste, de omvang van de minimale hoeveelheid. Voor het lab zal een liter waarschijnlijk niet nodig zijn idd, maar voor de regels is het zo wel lekker duidelijk. Bovendien, anders krijg je hetzelfde gezeik met wel of niet 75ml of welke minimale hoeveelheid ook. De streep is getrokken en duidelijk. Al zouden ze 10 liter eisen, dan werkt het ook.

Wat betreft het racen en bijtanken. Ik ben ook voor. Dat kunstmatige gedoe met verschillende banden en het managen van alles heeft niets met racen te maken. Gewoon zo hard mogelijk rijden en als team daar een tactiek voor verzinnen. Zo mooi ooit, die totaal onverwachte 4-stopper van Schumacher. Dat zijn de legendarische races. (En dat tanken zelf, het is door de jaren heen verschillende keren toegestaan en weer verboden. Wordt dus wel tijd dat het weer mag)
Voor mij zijn dat niet echt de legendarische races. Races in die tijd werden vaak beslist in de pitstraat dmv strategie. het tanken is juist verboden om dat een beetje tegen te gaan en meer actie op de baan proberen te krijgen. En tanken toestaan betekent niet automatisch dat ze op de limiet gaan rijden. Kijk naar Indycar. Daar zie je vaak dat ze naar een fuel number rijden en dus ook vaak stukken langzamer gaan dan ze kunnen. Als een 2 stop met lift & coast sneller is dan een 3 stop voluit racen, dan zullen ze toch voor die 2 stop gaan en naar dat fuel number rijden. De legendarische races voor mij dateren voornamelijk uit de Prost/Senna periode eind jaren 80 en begin jaren 90. Een periode dat tanken ook niet toegestaan was. Het is gewoon te hopen dat de nieuwe aero die ze volgend jaar in gaan voeren gaat werken. Denk dat de actie (of gebrek eraan) voornamelijk in het ontwerp van de auto's zit en zaken als wel/niet tanken niet echt het verschil gaat maken.

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-01 07:06
DataGhost schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:59:
[...]

Omdat het stoeltje helemaal niet naar Perez ging maar naar Gasly, uit het RBR-programma. Daarna is het Gasly niet gelukt en is Albon, ook uit het RBR-programma, naar voren geschoven als vervanging. Op 8 juli afgelopen jaar is Alonso al aangekondigd voor Renault (later Alpine) en dus waarschijnlijk al veel langer dan dat getekend, terwijl op dat moment bij RBR nog onzeker was wat ze met Albon gingen doen. Het is ook pas afgelopen jaar geweest, en waarschijnlijk na het sluiten van de Alonso-mogelijkheid, dat RBR voor het eerst (in jaren) buiten hun eigen pool is gaan kijken. En Alonso had ook nog in Indycar gezeik dat Honda geen motoren aan zijn team wilde leveren (GP2 engine) dus al met al was dat een behoorlijk onwaarschijnlijke zet geweest.
Ah, ik had mijn timeline nogal in de war dus. ;)

Volgend jaar zou wat dat betreft wel goede timing zijn om Alonso naar RB te laten gaan dan? Afaik loopt Alonso zijn contract toch ook dit jaar weer af dus de optie lijkt er te zijn.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• warp
  • Niet online
Henkie schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:54:
Dingetje bij RBR is ook gewoon dat die auto de afgelopen seizoenen volledig rondom Max en zijn voorkeuren is gevormd en gebouwd.
Vandaar ook dat Max zo liep te bitchen op de RB16... Newey maakt naar zijn inzicht een zo snel mogelijke auto en de coureurs moeten zich maar aanpassen. Dat Max dat goed kan doet er verder niets vanaf.

• ArcticWolf
  • Niet online
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Voor mij zijn dat niet echt de legendarische races. Races in die tijd werden vaak beslist in de pitstraat dmv strategie. het tanken is juist verboden om dat een beetje tegen te gaan en meer actie op de baan proberen te krijgen. En tanken toestaan betekent niet automatisch dat ze op de limiet gaan rijden. Kijk naar Indycar. Daar zie je vaak dat ze naar een fuel number rijden en dus ook vaak stukken langzamer gaan dan ze kunnen. Als een 2 stop met lift & coast sneller is dan een 3 stop voluit racen, dan zullen ze toch voor die 2 stop gaan en naar dat fuel number rijden. De legendarische races voor mij dateren voornamelijk uit de Prost/Senna periode eind jaren 80 en begin jaren 90. Een periode dat tanken ook niet toegestaan was. Het is gewoon te hopen dat de nieuwe aero die ze volgend jaar in gaan voeren gaat werken. Denk dat de actie (of gebrek eraan) voornamelijk in het ontwerp van de auto's zit en zaken als wel/niet tanken niet echt het verschil gaat maken.
Throwback, 4 stop strat :+ :

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 03-08-2021 14:20 ]

• Tomcatter_31
Ja, ik herinner me de race nog wel. Maar was niet een periode in de F1 waar ik met veel enthousiasme op terug kijk. ;)
Veel races waren toen treintje rijden en strategie afwachten.

Edit, wat hier te zien is in de grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDeOFjkdeebOJYtIJiBnEfNMkiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jmrvSP4NiKNwq6G7npc2vzb4.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat het aantal inhaalacties door de jaren heen steeds verder terug loopt tot ~2009/2010 waar je weer ziet dat het oploopt toen tanken weer verboden werd. Maar de stijging komt vooral omdat je toen zaken kreeg zoals de sneller slijtende banden, DRS etc.

[ Voor 42% gewijzigd door Tomcatter_31 op 03-08-2021 14:36 ]

• Ankona
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Mooie duels op de baan zijn al een tijdje niet meer te zien. Aan de ene kant omdat inhalen bijna onmogelijk is (ik heb het niet over voorbij rijden onder het genot van DRS, dat heeft niets met racen te maken. Meer een soort technische blauwe vlag) Aan de andere kant omdat alle vormen van managen door het team veel belangrijker zijn dan het racen zelf.

Tanken is idd ook niet ideaal, maar als je dan toch iets aan tactiek toe wil voegen vind ik dat het meest logisch.
Overigens zou ik er ook voor zijn om de boord radio af te schaffen. Laat de coureur maar zelf die wagen besturen en tactische keuzes maken, heeft die tenminste nog wat te doen onderweg.

alles kan off-topic

• Tomcatter_31
Ankona schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Mooie duels op de baan zijn al een tijdje niet meer te zien. Aan de ene kant omdat inhalen bijna onmogelijk is (ik heb het niet over voorbij rijden onder het genot van DRS, dat heeft niets met racen te maken. Meer een soort technische blauwe vlag) Aan de andere kant omdat alle vormen van managen door het team veel belangrijker zijn dan het racen zelf.

Tanken is idd ook niet ideaal, maar als je dan toch iets aan tactiek toe wil voegen vind ik dat het meest logisch.
Overigens zou ik er ook voor zijn om de boord radio af te schaffen. Laat de coureur maar zelf die wagen besturen en tactische keuzes maken, heeft die tenminste nog wat te doen onderweg.
Mee eens wat betreft DRS en dat duels op de baan schaars zijn. Daarom hoop ik ook dat de nieuwe regels van volgend jaar gaan werken. Maar ja, dat is afwachten, want er is verschil natuurlijk in wat de FIA bedenkt en waar de teams straks zelf mee gaan komen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:23:
[...]

Ja, ik herinner me de race nog wel. Maar was niet een periode in de F1 waar ik met veel enthousiasme op terug kijk. ;)
Veel races waren toen treintje rijden en strategie afwachten.

Edit, wat hier te zien is in de grafiek:
[Afbeelding]

Hier zie je dat het aantal inhaalacties door de jaren heen steeds verder terug loopt tot ~2009/2010 waar je weer ziet dat het oploopt toen tanken weer verboden werd. Maar de stijging komt vooral omdat je toen zaken kreeg zoals de sneller slijtende banden, DRS etc.
Yep, maar afgelopen race zag je eigenlijk hetzelfde, met te weinig overspeed kom je er niet langs.

Ik zou het persoonlijk wel op prijs stellen om tanken weer terug te brengen (alleen al vanwege de auto dimensies ;) ) maar ben ook wel benieuwd of het met deze banden en DRS een andere dimensie brengt.

• Jasphur
ArcticWolf schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:41:
[...]

Yep, maar afgelopen race zag je eigenlijk hetzelfde, met te weinig overspeed kom je er niet langs.

Ik zou het persoonlijk wel op prijs stellen om tanken weer terug te brengen (alleen al vanwege de auto dimensies ;) ) maar ben ook wel benieuwd of het met deze banden en DRS een andere dimensie brengt.
En dan op het einde een litertje extra tanken? :P

• ArcticWolf
  • Niet online
Jasphur schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

:>

Maar goed, zo moeilijk kan het niet zijn. Voor de race wordt er een monster afgenomen uit het brandstofsysteem en door de FIA gesealed, is er verder ook geen discussie meer.

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 03-08-2021 14:46 ]

• Tomcatter_31
[...]

Klopt, maar Hongarije is altijd al een lastige baan geweest voor inhalen. Vroeger nog erger, want toen was het rechte stuk korter.

In de jaren 80 en begin 90 was tanken ook verboden en toen waren er wel duels. Maar denk niet dat wel/niet tanken noodzakelijk de oorzaak is van het kwaad. Indycar tanken ze ook bij en daar zijn wel zat duels op de baan. Denk dat het voornamelijk in de auto's zit en de complexe aero. Dus daarom hoop ik dat de auto's van volgend jaar daat verandering in gaan brengen. Maar ja, is afwachten waar de teams zelf mee komen en of ze niet toch weer allerlei trucs vinden in de regels.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:37

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
[...]

Het probleem met de afmetingen van de auto is niet zozeer de lengte (zonder tank zou de auto alleen maar korter worden), maar de breedte. Daar zal met tanken weinig verschil in komen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• ThiJor
Jasphur schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

BAR Honda heeft een tijdje een systeem gehad met een extra, verborgen, tank waardoor ze tijdens de GP zelf een tijdje onder het minimum gewicht rondreden. Bij de laatste pitstop, en tankbeurt, werd er dan weer voldoende bijgetankt zodat ze weer uitkwamen op een legaal gewicht en hoeveelheid in de tank. Dat is uitgekomen en uiteraard een paar DQ's en boetes aan hun broek.

Voor mij moet bijtanken niet, het zorgt alleen maar voor extra gevaar in de pitlane.

Mijn iRacing profiel

• ArcticWolf
  • Niet online
Chiron schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:46:
[...]

Het probleem met de afmetingen van de auto is niet zozeer de lengte (zonder tank zou de auto alleen maar korter worden), maar de breedte. Daar zal met tanken weinig verschil in komen.
True, maar vind de V10 auto's gewoon "mooier"... het verschil is dan ook best groot:

https://www.reddit.com/r/...2004_vs_mercedes_w10_118/
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/8ztxs0vt0zi41.jpg

Overigens toont Alonso hier aan dat er qua laptime bijna geen verschil in zit met de auto's van toen en nu:
YouTube: Fernando Alonso Reunited With Renault R25 | 2020 Abu Dhabi Grand Prix

(4s langzamer met een niet afgestelde auto op slicks die er nooit onder hebben gezeten).

:+

/bring back V10! }:O

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 03-08-2021 14:53 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Erazzzer schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:06:
Verweer is dat een pomp defect is en dat daardoor niet de volledige liter eruit gehaald kon worden. Volgens AM zat er nog 1,7L in.
Totaal is 1,7L, de FIA heeft al 0,3L, er moet dus nog een 1,4L er in zitten. :) Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon een gat maken in de tank (de zak), zo moeilijk kan dat toch niet zijn lijkt me?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:37

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ArcticWolf schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:52:
[...]

True, maar vind de V10 auto's gewoon "mooier"... het verschil is dan ook best groot:

[Afbeelding]

Overigens toont Alonso hier aan dat er qua laptime bijna geen verschil in zit met de auto's van toen en nu:

(4s langzamer met een niet afgestelde auto op slicks die er nooit onder hebben gezeten).

Ja het liefst zie ik ook weer de badkuipjes met 4 wielen eraan en een hoop geloei hoor 8)

Qua snelheid gaan de wagens van nu veeel, veeel harder door de bochten heen, en stukken langzamer op de rechte stukken. Monza nu is rond de 330 op het rechte stuk, waarbij het vroeger rustig 360 ging.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ArcticWolf schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:52:

[Afbeelding]

Denk die vloer bij de Mercedes eens weg en kijk dan of er daadwerkelijk zoveel verschil is nog. ;) Die bodem geeft echt een vertekend beeld wat dat betreft. Volgens mij is Mercedes sowieso een team wat altijd al met een langere wielbasis reed en Ferrari wat korter. Het is daardoor een wat kromme vergelijking, niet helemaal eerlijk in elk geval. :)

Trouwens, over de Renault in kwestie, Driver61 (Scott Mansell, neefje van geloof ik) heeft erover een interessante video gemaakt:

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2021 15:04 ]

• Henkie
Ja, de v10/12/8 klonk beter, gaver, mooier, harder. Ga zo door.

Maar het is 2021, daar kom je niet meer mee weg. Lekker door naar een nieuw motorconcept, dat is altijd de kracht geweest ook van F1. Nieuwe regels en dan vólledig uitbuiten. Van aero, tot ophanging, tot motor, tot fuelflowmeter you name it.

Denk dat we met zn allen beetje afmoeten van de nostalgische gevoelens van al die jaren terug. De sport is zo veel veiliger geworden en op veel vakken sneller ook.

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CH4OS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:55:
[...]
Totaal is 1,7L, de FIA heeft al 0,3L, er moet dus nog een 1,4L er in zitten. :) Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon een gat maken in de tank (de zak), zo moeilijk kan dat toch niet zijn lijkt me?
Het verweer is nog iets anders:

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-01 17:21
Ik moest lachen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckGlh0rEnSNJevZUdDCwq31XEqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOryREpq4sfgTSIHK1gK7fqd.jpg?f=fotoalbum_large

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij zeggen beiden dus dat er 1,4L over is, dus klopt dan toch? :? Daarnaast lijkt me dit een uitspraak van iemand buiten het team. Ik heb gewoon naar de officiële FIA documentatie gekeken.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2021 15:37 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CH4OS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:36:
[...]
Volgens mij zeggen beiden dus dat er 1,4L over is, dus klopt dan toch? :?
Nou, het verweer is dus niet 'er zit nog 1,4L in'.

Maar 'we hebben er 100 liter (?) ingegooid, volgens jullie eigen fuelflow-meter moet er nog 1,4L in zitten, dus regel het maar'.

Subtiel maar duidelijk verschil ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MikeyMan schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:38:

Maar 'we hebben er 100 liter (?) ingegooid, volgens jullie eigen fuelflow-meter moet er nog 1,4L in zitten, dus regel het maar'.

Uit de officiele documentatie van de FIA:
After the race it was not possible to take a 1.0 litre sample of fuel from car 5. The
team was given several opportunities to attempt to remove the required amount of
fuel from the tank, however it was only possible to pump 0.3 litres out.

During the hearing in presence of the FIA Technical Delegate and the FIA Technical
Director the team principal of Aston Martin stated that there must be 1,44 litres left in
the tank
, but they are not able to get it out. This figure is calculated using the FFM or
injector model.
Met andere woorden, nadat de FIA de bewuste 0,3L er uit heeft gehaald, moet er dus not 1,4L minimaal aanwezig zijn. In totaal zat er dus nog 1,7L in de tank. Ook laten ze het niet aan de FIA om de rest er uit te krijgen. Ze zeggen dat volgens de berekeningen er (na de 0,3L die er al is) nog 1,4L er in zou moeten zijn, maar door issues met de pomp dat er niet uit krijgen.

Vergelijk het met een Mercedes dat ook even bezig was om een linker voorband los te krijgen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2021 15:47 ]

• RobertMe
  • Laatst online: 09:00
Ankona schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:36:
Dat is in 2016 een tijdje geweest. Rosberg heeft toen op Silverstone nog een time penalty gekregen voor "verboden communicatie". Nadat vervolgens in Baku zowel Rosberg als Hamilton motor problemen hadden, maar Rosberg deze meteen wist op te lossen en Hamilton ronden lang compleet radeloos op de boordradio was en op willekeurige knoppen zat te drukken hebben ze die regel weer teruggedraaid.

Toch weer een regelwijziging in het voordeel van Mercedes :+

• Ankona
RobertMe schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:43:
[...]

Dat is in 2016 een tijdje geweest. Rosberg heeft toen op Silverstone nog een time penalty gekregen voor "verboden communicatie". Nadat vervolgens in Baku zowel Rosberg als Hamilton motor problemen hadden, maar Rosberg deze meteen wist op te lossen en Hamilton ronden lang compleet radeloos op de boordradio was en op willekeurige knoppen zat te drukken hebben ze die regel weer teruggedraaid.

Toch weer een regelwijziging in het voordeel van Mercedes :+
I Know, maar dat was ook een gedrocht van een compromis regeling waarin ze wel naar het weer in Spanje mochten vragen maar niet naar de temperatuur van de banden.....

Gewoon helemaal geen radio. Is voor de exploitatie natuurlijk minder interessant aangezien die radio streams ook verkoopwaar zijn. Maar net als vroeger enkel communicatie via pitborden.

alles kan off-topic

• ThiJor
MikeyMan schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:38:
[...]

Niet echt, er is een duidelijke procedure om die liter brandstof uit de tank te halen in post race scrutineering. Blijkbaar is er een pomp stuk waardoor dit nu niet mogelijk is, volgens die procedure.

Die procedure houdt ook in dat er maar heel weinig mag gebeuren aan de wagen. Je mag hem bijvoorbeeld wel op steunblokken van verschillende hoogte zetten om de resterende brandstof richting de pomp te laten zakken.

De vraag is nu of die pomp vervangen mag worden of niet, daar gaat die (intention to) appeal over.

Om zeker te zijn dat AM niets gaat aanpassen aan die auto, is hij zelfs in beslag genomen en vervoerd naar het depot van de FIA totdat er beslist is over die appeal.

Mijn iRacing profiel

• Henkie
Ankona schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:49:
[...]

I Know, maar dat was ook een gedrocht van een compromis regeling waarin ze wel naar het weer in Spanje mochten vragen maar niet naar de temperatuur van de banden.....

Gewoon helemaal geen radio. Is voor de exploitatie natuurlijk minder interessant aangezien die radio streams ook verkoopwaar zijn. Maar net als vroeger enkel communicatie via pitborden.
En dan met zn allen in de kwalificatie klagen dat iedereen in de weg rijdt? Strak plan...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CH4OS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:40:
[...]
Uit de officiele documentatie van de FIA:
[...]
Met andere woorden, nadat de FIA de bewuste 0,3L er uit heeft gehaald, moet er dus not 1,4L minimaal aanwezig zijn. In totaal zat er dus nog 1,7L in de tank. Ook laten ze het niet aan de FIA om de rest er uit te krijgen. Ze zeggen dat volgens de berekeningen er (na de 0,3L die er al is) nog 1,4L er in zou moeten zijn, maar door issues met de pomp dat er niet uit krijgen.

Vergelijk het met een Mercedes dat ook even bezig was om een linker voorband los te krijgen. :)
Lees de volgende regels eens, na het dikgedrukte. ;)

Er wordt expliciet verwezen naar de sensor.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 03-08-2021 15:59 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MikeyMan schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:58:
Lees de volgende regels eens, na het dikgedrukte. ;)

Er wordt expliciet verwezen naar de sensor.
Ik snap werkelijk niet waar je heen wilt, heb je mijn volledige post gelezen? Je citeert het immers nota bene.

• Plenkske
Zou toch wat zijn als nu blijkt (door deze DSQ van Vettel) dat de FIA fuel flow sensor niet goed werkt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CH4OS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:01:
[...]
Ik snap werkelijk niet waar je heen wilt, heb je mijn volledige post gelezen? Je citeert het immers nota bene.
Nogmaals, ze verwijzen naar de FIA sensor.

Ergo; zelfs als de benzine er niet in zit, ligt dat aan die sensor. Niet aan het team.
Dit lijkt me nogal een essentieel punt in het verweer.

Edit: wat @Plenkske zegt dus.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 03-08-2021 16:05 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ankona schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:49:
[...]

Probleem is niet de radio, diverse race takken hebben gewoon communicatie tot zelfs een persoonlijke spotter (nascar), probleem zit in de coureurs zelf die het meteen als 'zuster hij doet het weer!!' gebruiken. Precies waarom mensen neit terug naar vroeger willen met auto's, heb datzelfde effect nu.. electronica stuurt 99% van die auto aan, daar zit gewoon veel input/data achter waar de coureur verantwoordelijk voor is geworden, maar ook dat zo'n auto lang niet 100% kan blijven geven.

Vergeet niet dat jij 99% van boordradio mist, alleen het 'sappige' spul komt in de uitzending, ik kijk regelmatig groot deel van de race vanuit cockpit view, daar wordt veel meer gezegd wat totaal niet interessant is om op TV te laten zien, maar wel belangrijk is voor de coureur.

Face it, we zijn van all-out naar een endurance-race gegaan, sparen dit, sparen dat, zuinig dit, zuinig dat, daar ontkom je bijna niet aan om daar tijdens een race contact over te houden om die auto heel te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 03-08-2021 16:10 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Plenkske schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:04:
Zou toch wat zijn als nu blijkt (door deze DSQ van Vettel) dat de FIA fuel flow sensor niet goed werkt.
De sensor wordt al een paar jaar gebruikt, dit zou de eerste keer zijn volgens mij. Door het gedoe met Ferrari hebben de auto's twee van deze sensoren nu geïnstalleerd, ik kan mij niet voorstellen dat dit het issue is. Sowieso is Aston Martin aan zet, zij moeten aantonen dat de auto wel aan de regels voldoet, ook met wat er nog uit de tank moet komen. :) Maar daar hebben ze gelukkig nog tijd voor, uiterlijk donderdag horen we meer, dan verstrijken de 96 uur. ;) We moeten dus even geduld hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2021 16:13 ]

• Ankona
SinergyX schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:09:
[...]

Probleem is niet de radio, diverse race takken hebben gewoon communicatie tot zelfs een persoonlijke spotter (nascar), probleem zit in de coureurs zelf die het meteen als 'zuster hij doet het weer!!' gebruiken. Precies waarom mensen neit terug naar vroeger willen met auto's, heb datzelfde effect nu.. electronica stuurt 99% van die auto aan, daar zit gewoon veel input/data achter waar de coureur verantwoordelijk voor is geworden, maar ook dat zo'n auto lang niet 100% kan blijven geven.

Vergeet niet dat jij 99% van boordradio mist, alleen het 'sappige' spul komt in de uitzending, ik kijk regelmatig groot deel van de race vanuit cockpit view, daar wordt veel meer gezegd wat totaal niet interessant is om op TV te laten zien, maar wel belangrijk is voor de coureur.

Face it, we zijn van all-out naar een endurance-race gegaan, sparen dit, sparen dat, zuinig dit, zuinig dat, daar ontkom je bijna niet aan om daar tijdens een race contact over te houden om die auto heel te houden.
En dat is dus precies wat ik jammer vind. Laat de coureur het maar veel meer zelf uitzoeken.

alles kan off-topic

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MikeyMan schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:34:
[...]
Het verweer is nog iets anders:

[Twitter]
Dus de Mercedes motor cheat door de fuel flow meter te omzeilen? :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Tomcatter_31
Ankona schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

En dat is dus precies wat ik jammer vind. Laat de coureur het maar veel meer zelf uitzoeken.
Denk dat de auto's daar nu veel te complex voor zijn om coureurs het zelf uit te laten zoeken.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-01 16:31

basvn

Breezand - NHN

bovenste is een reactie op de tweet van Ferrari

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Ankona
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

Denk dat de auto's daar nu veel te complex voor zijn om coureurs het zelf uit te laten zoeken.
Ze zijn zo complex omdat het kan, niet omdat het moet. Als het toegestaan zou zijn als de engineers remote alle settings konden wijzigen (wat technisch geen enkele probleem is) zou die wagen nog veel complexer worden.
Heeft allemaal alleen niets meer met racen te maken. Daarom, heel simpel, weg met die radio. Geen communicatie tussen pit en wagen anders dan met pitborden. Dat zou gewoon mijn voorkeur hebben, voor het publiek ook veel beter te volgen.

alles kan off-topic

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SinergyX schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:09:
Via F1TV kun je met de onboard radios gewoon meeluisteren met de boordradios (en ongecensureerd ook nog!) en krijg je dus veel meer mee. :)
De wereld moet ook groener, duurzaamheid, milieu. Dus dat eea nu zuiniger moet is zeker waar, maar het doel blijft wel om de top te zijn qua technologie en snelheid. Doordat het bleeding edge tech is, is de kans op schade sowieso groter, je kunt het dus ook niet alleen aan de coureur meer overlaten, de wagens, ook al zou je het hybride deel er af halen, zijn gewoon anno 2021 te complex geworden.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 14:29

DataGhost

iPL dev

MikeyMan schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:04:
[...]

Nogmaals, ze verwijzen naar de FIA sensor.

Ergo; zelfs als de benzine er niet in zit, ligt dat aan die sensor. Niet aan het team.
Dit lijkt me nogal een essentieel punt in het verweer.

Edit: wat @Plenkske zegt dus.
Nou, nee, niet echt. Ze hebben namelijk een FIA sensor die voor de teams niet uitleesbaar is, en daarnaast hun eigen sensor. De bedoeling van die FIA-sensor is dat die naast de flow van de eigen sensor gelegd wordt om te kijken of daar geen gekke dingen gebeurd zijn. Afwijkingen tussen die twee sensoren heb ik nog niet langs horen komen. Wel bleek Leclerc eind 2019 een keer 5kg meer brandstof in z'n auto zitten dan opgegeven, nog voor de start van de race. Dus als je niet weet hoe betrouwbaar de opgave is van de starthoeveelheid in de tank (opzettelijk of niet, en het wordt slechts steeksproefsgewijs gecontroleerd van tevoren) kan je nog zo hard naar de sensor blijven wijzen maar de brandstof is er dan gewoon niet.

Aangenomen dat alles verder klopt en de brandstof er wel is moet die eruit komen natuurlijk. Het is dan helemaal aan de regels en de interpretatie van de FIA ervan wat er allemaal gesleuteld mag worden om dat eruit te krijgen. Het appeal is ongetwijfeld om zoveel mogelijk sleutelwerk akkoord te krijgen, maar toestemming daarvoor is geen gegeven.
Pagina: 1 ... 87 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"

Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics

Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2

Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken