Plenkske schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:32:
Zomerstop is begonnen. 8 punten verschil tussen VER en HAM. Misschien wordt dat nog 6 als AM het protest wint.
Over 26 dagen begint het weekend op het Spa circuit. (3 weekenden geen F1 dus)
Er zijn nog 11 races te gaan, als ze allemaal doorgaan. Dat zijn nog heel veel punten om te verdelen.
Wie durft er nog voorspellingen te geven ?

Mag ook korter dan onderstaand

Ik zal beginnen. Ik ga er vanuit dat elke race doorgaat. Gridstraffen vanwege kapotte onderdelen houdt ik geen rekening mee.
Spa:
Ondanks dat Max dit circuit goed kent, heeft hij hier ook vaak pech gehad. Qua weer kan het alle kanten op gaan. Zo was Q3 in 2018 nat (de rest droog) en was er bij RBR een verkeerde inschatting. Te weinig fuel om een betere tijd neer te zetten op een sneller wordende baan.
Waarschijnlijk weer veel actie in de eerste ronde, vooral ongeveer de eerste helft van de ronde. Mijn voorspelling is dat Max deze keer er goed uit komt. De rest van de race denk ik dat vooral in het middenveld veel gebeurt, mits het droog blijft. Perez komt goed uit de zomerstop.
P1-P2-P3: VER - PER - HAM
Zandvoort:
Het zal afwachten worden hoe de huidige F1 door het nieuwe circuit komt. Kans is wel groot op safety car(s) en evt. rode vlag. Max heeft denk ik wel een beetje voordeel omdat hij het nieuwe circuit al heeft kunnen verkennen in andere auto's. Geen idee trouwens of andere dit ook al gedaan hebben ?
Al met al verwacht ik dus een gekke race waarin ook voorin vanalles kan gebeuren.
P1-P2-P3: NOR - VER - SAI
Monza (sprint):
Aangezien RBR dit jaar snel is op rechte stukken verwacht ik daarin een groot voordeel op Monza. Ik verwacht dus een sterk weekend voor Max. Perez zit er goed bij maar kan Hamilton niet inhalen.
P1-P2-P3: VER - HAM - PER
Sochi:
Laatste keer voorlopig dat ze op dit circuit komen in de F1. Ik verwacht dat Mercedes dit weekend sterk is en er met de meeste punten vandoor gaat.
P1-P2-P3: HAM - VER - BOT
Istanbul:
Vorig jaar veel grip problemen op deze baan. Zal dit jaar niet veel anders zijn denk ik. Zeker met regen kan het alsnog alle kanten op gaan. Lastig te zeggen dus. Mijn voorspelling is als volgt.
P1-P2-P3: PER - NOR - HAM
Suzuka:
Volgens mij niet echt een baan waar je makkelijk kan inhalen. Kwalificatie en eerste ronde zal dus veel bepalen.
P1-P2-P3: VER - HAM - BOT
USA:
Mieeuw ! Mieeeuw ! Ik denk dat dit een redelijk saaie race wordt, maar ik laat me graag verrassen !
P1-P2-P3: HAM - VER - NOR
Mexico:
RBR is vaak sterk hier en dat verwacht ik dit jaar ook. Perez wil in zijn thuisrace natuurlijk goed scoren, maakt daardoor fouten in de kwalificatie. Maar weet in de race toch plek 3 te pakken.
P1-P2-P3: VER - HAM - PER
Brazilië (mogelijk sprint):
Ook hier hebben we al vaker mooie races gezien. Het is dan m.i. ook een mooi circuit. Dit jaar verwacht ik dan ook weer een gekke race. En als er een sprintrace is zal er vooral in bocht 1 ook veel gebeuren.
P1-P2-P3: LEC - NOR - BOT
Saoedi-Arabië (nieuw lang straatcircuit):
Tja, wat gaat dit worden. Het is een lang circuit. Op het DRS stuk na verwacht ik weinig mogelijkheden om in te halen. Kwalificatie is dus belangrijk. En mogelijk door de WK stand nog eens extra belangrijk.
P1-P2-P3: VER - HAM - SAI
Abu Dhabi:
Hier kan meestal wel redelijk ingehaald worden (vooral middenveld), en dit jaar zijn er wat aanpassingen. Dus ik ben benieuwd of de race een keer wat spannender is dan anders. Mogelijk door de WK stand wel

P1-P2-P3: HAM - VER - NOR
Ik had geen zin om uit te tellen wie waar op voorsprong ligt (ongeveer) in het WK met bovenstaande voorspellingen.
Ik denk dat het lang spannend blijft en dat het in de laatste 2 races beslist wordt. Ik hoop dat het geluk bij Hamilton een keer op is. En dat het niet door twijfelachtige incidenten beslist wordt in die laatste races. Maar ik ga hier geen uitspraak doen wie uiteindelijk WDC en WCC wint. Wil het niet "jinxen".