pro_6or schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:36:
[...]
Dat denk ik niet. Leclerc gaf daar de racing line op (om eerder weer op het gas te kunnen) zoals hij de ronde daarvoor ook deed. Max nam gewoon de racing lijn en eiste de corner exit op. Perez gaf de racing lijn helemaal niet cadeau aan Perez, hij probeerde in te halen, niet te verdedigen. De situaties zijn niet vergelijkbaar. Er is toen ook lang over overlegd, dus alles is afgewogen, ik twijfel niet aan die afweging.
Uiteindelijk is het volgens mij in alle situaties gewoon vrij simpel: zit er een auto (goed) nasst (dus niet voorvleugel langs achterband) moet er een autobreedte ruimte worden gelaten. En dat deed Verstappen niet voor Leclerc, want laatst genoemde rijdt al (vrijwel) buiten de lijnen en nog wheelbangen ze. Oftewel: Verstappen liet niet voldoende ruimte aan Leclerc.
Daarnaast zijn er bij mijn weten ook meerdere lijnen mogelijk door T3, waaronder dus zoals jij stelt meer richten op de exit voor een betere acceleratie de bocht uit. Waarbij Leclerc uiteraard vrij is om die lijn te rijden, maar dan moet Verstappen ook de ruimte laten.
En v.w.b. het lange overleg en de conclusie "het mag",. Dat was onder het motto "laat ze racen en het op het circuit uit maken", en ik denk dat iedereen het er mee eens is dat de stewards afgelopen weekend met alle straffen de race de nek om hebben gedraaid. Want toen was het "hard racen maar dit is wat de coureurs willen", en nu racen ze hard en grijpen de stewards weer in. En dat ingrijpen had IMO toen ook kunnen gebeuren, ze hebben er toen niet voor niks 2 uur over vergaderd.