Dat mag je vinden, maar dat is dus geen mickey mouse baan. Tracklimits en wat er wel of niet naast de baan staat heeft niks met die term te maken.
Verder ziet het er misschien makkelijk uit, maar dat is het allerminst. Bovendien zit er bij Bahrein bij een paar bochten de mogelijkheid om een andere lijn te nemen om daarmee een inhaalpoging te doen nog buiten de DRS zones (of ongeacht die zones). Dat heeft Imola bv totaal niet. Dat maakt het inhalen bij het begin al lastig, maar als de race halverwege is, dan is de baan buiten de ideale lijn zo smerig dat je ook geen poging meer kunt doen.
Ik snap het wel, het moet er ook een beetje als werk uit zien, maar als je bv kijkt naar de bandenslijtage, dan is Bahrein best een zwaar circuit. Een 2-stop met C2 banden is gewoon heavy. De slingerende middensector, de snelle doordraaiers in de laatste sector, het gaat toch wel hard.
En ja de tracklimits zijn misschien wat artificieel maar dat staat imo los van de baan zelf. Kijk maar naar het de crash van Grosjean vorig jaar of zelfs die met Max. Als ik moet kiezen tussen een sport die veilig is, maar wat artificiele grenzen heeft of een gevaarlijke(re) sport met wat hardere grenzen, dan kies ik toch liever voor de eerste optie. Ja het ziet er op de plaatjes aardig uit, maar voor mij voegt het toch wat weinig toe en de grotere kans op een ernstig ongeluk vind ik toch dermate overtreffend dat ik de rest voor lief neem. Ik was vroeger ook geen voorstander van de Halo, maar het heeft ondertussen wel aardig wat gedaan. Ook de V10 komt niet meer terug. Berg je nostalgische gevoel op en je gaat er imo wat meer van genieten als je accepteert dat de sport verder is gegaan.
Maar je kan ook nauwelijks meer inhalen zonder enorme overspeed en dat hopen ze dus aan te pakken volgend jaar. Of het gaat gebeuren is een tweede. Je hebt gewoon track position nodig en dat was waarom Hamilton altijd won vanaf pole. Dat lijkt nu wel voorbij.
Track position is op veel banen nog steeds van de orde, maar blijkbaar ook de undercut. Inhalen is misschien wat lastiger door de breedte, maar het grote probleem zit hem in het volgen. Met de auto's van 2022 gaan we leukere races zien. Ze worden niet breder of smaller, maar wel korter. En door beter te volgen, kun je hem er makkelijker naast zetten (of op zijn minst een poging doen om de ander in de verdediging te duwen). DRS was nodig omdat ze nooit konden volgen. Zonder die kunstmatige ingreep, die de meesten hier ook niet zo geweldig vinden, hadden we helemaal saaie races gehad. Ik hoop dat 2022 ervoor zorgt dat die DRS er weer af kan. Ik kijk erg uit naar wat de nieuwe auto's gaan brengen. Het lijkt er in ieder geval op dat er meer inhaalacties gaan zijn. Ik ben verder erg benieuwd of de teams dichter bij elkaar gaan zitten of niet.