Eerst even een huishoudelijke mededeling. Helaas voor jullie is de timer gefikst dus het topic is er dinsdag om 8:00.
Tommy The Cat schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:04:
Ik krijg maar niet comfortabel duidelijk wat het effect is van high rake.
Wat ik denk te begrijpen is dat luchtdruk afneemt naarmate een luchtstroom sneller loopt. Dat de luchtstroom onder de vloer wordt versneld, zodat daar ten opzichte van de atmosfeer een onderdruk ontstaat. Dit maakt dat de banden tegen het asfalt worden gedrukt wat leidt tot meer grip.
Hiervoor is nodig dat er een bepaalde mate van volume aan lucht onder de vloer wordt geleid, wat daarna weer kan uitzetten naar de atmosfeer.
Of het er nu onder wordt ‘gedrukt’ of ‘gezogen’ (vanwege de diffuser) is mij niet helemaal duidelijk. Misschien een combinatie.
Tot zover juist?
Wat maakt nu dat high rake voordelig is? Omdat de overgang naar de normale luchtdruk geleidelijker verloopt, zodat er geen ongewenste turbulente luchtstroom ontstaat? Of omdat er meer volume ontstaat onder de vloer richting de achterzijde, waardoor er meer onderdruk wordt gecreëerd (zelfde massa aan lucht in een grotere ruimte = meer onderdruk)? Of zorgt het voor een extra aanzuigende werking vanwege de hiervoor benoemde extra onderdruk, zodat de luchtstroom nog sneller loopt? Een combinatie?
Ik heb dus geen grip!

Iemand / of een artikel met écht goede uitleg (zonder wiskunde)?
Voor zover ik het begrijp is het dit:
Met high rake kan je de voorvleugel van de auto, dichterbij de grond krijgen waardoor die een groter initieel effect creëert. Daarmee creëer je een tegen balans voor heel veel neerwaartse druk achter zodat de auto ook instuurt. Maar de echte magie zit in de vloer.
Het idee is dat je een venturi tunnel creëert onder de auto. Wat je wil bereiken is dat er een lagedrukzone ontstaat onder de auto die lucht onder de vloer met een hoge druk en lage snelheid, omzet naar lucht met een lage druk en hoge snelheid. Want neerwaartse druk haal je uit snelle lucht met een lage druk. Op deze manier kan je met minder oppervlakte, toch evenveel of zelfs meer neerwaartse druk genereren.
Daarna wil je met de diffuser de luchtstromen van boven en onder de auto vermengen zodat er juist geen lagedrukzone ontstaat vlak achter de auto. Dat remt die auto namelijk af.
Dit dus.
Dit is wat Newey al decennia doet en het principe is niet zo lastig. Het punt is alleen dat niemand het zo goed doet als hij en de teams waar hij voor werkt.
Er komen ook dingen bij kijken die het lastig lijken te maken. Een goede high rake auto zakt op rechte stukken namelijk door haar achteras, puur door de luchtweerstand. Ja, de rake verdwijnt dan en die schiet weer omhoog zodra je remt. Je aerodynamische elementen zullen waarschijnlijk dus moeten werken met verschillende rijhoogten met verschillende doelen. Ook zal een dergelijke auto, waarschijnlijk gevoeliger zijn voor externe invloeden zoals wind en zal de ophanging complex zijn.
Die enorme bargeboards lijken als functie te hebben om een parallelle luchtstroom te creëren die de vloer afsluit van luchtstromen die eerst door de voorvleugel naar buiten worden geduwd, weg van de voorwielen en dan weer terug willen komen naar de auto en onder de vloer willen gaan. Tweede is ook ervoor zorgen dat lucht niet tegen de achterwielen aankomt, maar ook naar buiten word geblazen.
En daar lijkt ergens iets mis te zijn gegaan met de RB15 en RB16. In langzame bochten lijkt er een "stall" opgetreden te zijn die de luchtstroom onder de vloer onderbrak en daardoor brak die uit. Waarom kan ik je echt niet vertellen. Ik had ook iets gehoord dat RBR na Abu Dhabi, hun RB16 in een volle schaal windtunnel gezet zou hebben om er eindelijk achter te komen. Je mag een auto tijdens het seizoen namelijk helemaal niet in de windtunnel zetten. Het mag alleen op maximaal 60% schaal. Na het seizoen mag je alles. Als dit klopt, dan zou het mede verklaren waarom de RB16B nu zoveel stabieler is.
Dit hele verhaal verklaard ook waarom de SF1000 zo'n ongelofelijke zeepkist was. Die auto had namelijk te weinig voorvleugel en stuurde niet goed in, was instabiel achterin, lijkt een te stijve ophanging te hebben gehad waardoor die ook mechanisch niet helemaal lekker lag en miste vermogen. Dat die nog podia heeft gescoord mag echt een wonder heten.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.