3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Nee joh, kunnen ze dat wel maken?basvn schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:01:
[...]
Ik lees ook continue op reddit langskomen dat de tickets van vorig jaar nog niet terug betaald zijn.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ja klopt, heel erg jammer.naitsoezn schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:58:
[...]
Die stond eerder al op losse schroeven wegens quarantaine-eisen van het land. Ik neem aan dat die onzekerheid niet bijgedragen heeft bij het zoeken naar funding, dus het verbaasd me niets. Alleen jammer dat die glijbaan van Turkije dan als alternatief genoemd wordt
Dit is altijd een van me favoriete banen, ook om te rijden op de Xbox
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Zandvoort doet toch hetzelfde? (Groot vraagteken.)
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
wat hebben ze daar met die hard/medium/soft strings proberen te doen?? Pitbord namaken? Ziet er echt vaag uit.
ping 127.212.23.124
AT is ook lekker bezig op YouTube.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Zandvoort heeft de kaarten een jaar doorgeschoven toch?Illegal_Alien schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:56:
[...]
Zandvoort doet toch hetzelfde? (Groot vraagteken.)
Geen terugbetaling vziw, dus niet hetzelfde?
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2021 16:00 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Gezien de performance op Imola vorig jaar zou ik VER iets meer kans geven, maar Unibet houdt vast rekening met wat Merc updates.basvn schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:49:
[Afbeelding]
Unibet geeft Hamilton en Verstappen evenveel kans om te winnen (inzet x getal wat daar staat)
Wordt iig een spannend weekendje
#zinin
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2021 16:06 ]
PSN
Turkije zal dit jaar een stuk beter zijn. Het asfalt ligt er dan alweer een jaar.naitsoezn schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:58:
[...]
Die stond eerder al op losse schroeven wegens quarantaine-eisen van het land. Ik neem aan dat die onzekerheid niet bijgedragen heeft bij het zoeken naar funding, dus het verbaasd me niets. Alleen jammer dat die glijbaan van Turkije dan als alternatief genoemd wordt
"When you grow up your heart dies"
Racingnews365 plaatst wel vaker nieuws wat een beetje voorbarig is.G_Dragon schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:52:
Oh no... een van me favoriete banen
'Grand Prix van Canada op losse schroeven'
Ook in dit geval lijkt het vooral bedoeld om de overheid wat extra geld te laten opbrengen voor als het echt de race wil hosten. Ik denk dat elke race wel kijkt naar hoe de overheid een groot deel van het bedrag kan ophoesten. Een beetje zoals Ferrari altijd zegt uit de F1 te stappen...
Ik vond turkije anders best leuk. Gooit de grid tenminste door de war en de Red Bull was er snelnaitsoezn schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:58:
[...]
Verwijderd
Dan is Lewis erop vooruit gegaan. Gisteren was Max nog favoriet (2.35 om 2.75 meen ik)..basvn schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:49:
Unibet geeft Hamilton en Verstappen evenveel kans om te winnen (inzet x getal wat daar staat)
Maar als er gedurende dat jaar niet echt met racebanden op gereden is, zal het alsnog glad zijn.sjaool schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:26:
[...]
Turkije zal dit jaar een stuk beter zijn. Het asfalt ligt er dan alweer een jaar.
⛔ Trackers of betalen ⛔

https://www.reddit.com/r/...unit_energy_flow_diagram/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Niet gek als Toto weer zit te zeggen dat het allemaal zo moeilijk is. Dat kan niet veel goeds betekenen.Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:59:
[...]
Dan is Lewis erop vooruit gegaan. Gisteren was Max nog favoriet (2.35 om 2.75 meen ik)..
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
En, zoals mercedes vorige race, gewoon negeren. Dat is ook altijd een optie als je genoeg politieke macht hebt. Lees maar wat Masi er over zei. Het mocht niet, maar geen team deed het ook echt te vaak.Jasphur schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:20:
Volgens mij is de race op zondag maar 2% van heel de sport![]()
De overige 98% van de sport is om om uit te zoeken tot hoever je de regels kan buigen.
een treffende spreuk
Maar al helemaal geen pech!!
Testing, one, two ...
Dat was het in Portugal ook. Dikke primaJohanKupers schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:18:
[...]
Maar als er gedurende dat jaar niet echt met racebanden op gereden is, zal het alsnog glad zijn.
Testing, one, two ...
Verwijderd
Eigenlijk moet je goed zijn in visualiseren van dingen in dit geval de lucht stromen. Dit is ook waar Adrian Newey in uitblinkt hij kan de luchtstromen als het ware zien over de auto. Tegenwoordig met de huidige software kunnen ze dit allemaal uit rekenen en simuleren.
Nu inhakend op wat er speelt met de vloer en de effecten op de downforce.
Je hebt een aantal manieren om downforce te creëren.
Methode 1:
Een ervan zijn de spoilers deze staan onder een hoek in de wind en genereren daardoor neerwaartse druk dit geeft één groot nadeel dat is de term drag oftewel de weerstand door de lucht. Steek je hand maar eens vlak uit het raam bij het auto rijden of als een vleugel. Hoe meer spoiler je hebt hoe meer weerstand je hebt om door de lucht te komen. Meer weerstand = langzamere auto op de rechte stukken.
Dat is ook precies waar Red Bull afgelopen jaren heel veel mee gewerkt heeft. Door met minder down force te rijden konden ze het vermogen gebrek enigszins compenseren omdat ze minder drag hadden dan Mercedes.
Methode 2:
De vloer, en dan feitelijk vooral de diffuser. Als je lucht door een ruimte laat gaan die klein begint en groot eindigt creëer je onderdruk oftewel vacuüm. Het voordeel van deze downforce is dat je veel minder drag creëert want je versnelt de luchtstroom onder de auto wat juist een verlaging van weerstand tot gevolg heeft (lucht wordt dunner door de versnelling). Het grote probleem zit dan ook gelijk hierin waarom Mercedes hier veel meer last van heeft dan Red Bull. Mercedes rijdt met een vrijwel vlakke vloer en haalt dus heel veel down force uit de vloer maar doet dit door dicht bij de grond te blijven waardoor de ruimte beperkt blijft. In tegenstelling tot Red Bull welke de ruimte vele malen groter maakt door hun rake principe. Door het vergroten van de uitgang (diffuser) kan de lucht veel sneller onder de auto door wat meer downforce creëert.
Wat is dan nu het grote probleem dat Mercedes heeft met de kleinere vloer, heel simpel de uitgang van de ruimte wordt kleiner. Maar ook het sealen van de vloer wordt moeilijker. Het sealen van de vloer (tunnel effect) zorgt ervoor dat je ongewenst lucht vanaf de zijkant van de vloer naar binnen zuigt door je onderdruk (blown wheel hubs anybody
Waarom heeft Red Bull hier dan minder last van maar dacht iedereen dat zij juist meer geraakt zouden worden door deze regelement wijzigingen? Doordat de Red Bull veel meer rake heeft (hoger op zijn achterwielen) hebben ze al een veel grotere ruimte om de lucht uit te blazen. Hierdoor creeren ze al meer onder druk dan Mercedes doet. Daarnaast hebben zij ook al veel meer ervaring met het sealen van de vloer. Doordat ze hoger staan achter is het al veel meer een risico dat ze lucht vanaf de zijkant eronder zuigen. In het ontwerp van hun barge boards en voorste deel van de auto is al rekening gehouden met dit probleem terwijl Mercedes dit probleem nog nooit heeft gehad door hun lage vloer ontwerp. Uiteindelijk verwacht ik ook dat Mercedes dit probleem wel meer onder controle zal gaan krijgen maar het is voor hun een veel grotere ingreep omdat ze het niet in de volledige filosofie hebben zitten van de auto waar Red Bull dit al wel had.
Wat kunnen F1 teams nog meer down om downforce te creeeren zonder drag te veroorzaken:
We hebben afgelopen jaren allemaal wel van de term vuile lucht gehoord, vuile lucht dat van een F1 auto afkomt ontstaat door wind turbelenties (draaiing van de luchtstroom ook wel bekend als vortexxen). Dit kan je bij de huidige wagens zelfs zien doordat deze zo heftig zijn dat de luchtstroom bij de hoeken van de achter spoiler zichtbaar wordt. Uiteindelijk kunnen deze turbelenties ervoor zorgen dat de vloer niet meer goed afsluit of dat de achter spoiler zelf vuile lucht krijgt. Hoe soepeler de lucht langs de auto gaat hoe beter dit is voor de drag van de auto dus hoe minder vermogen er nodig is om door de lucht heen te komen. In de auto branche ook wel bekend als CW waarde. Hier hebben de ontwerpers van de F1 auto's allemaal truukjes voor. Sommige zichtbaar andere onzichtbaar. Denk aan lucht buizen door de neus (F-duct en weet ik wat we allemaal nog meer hebben gehad). en andere heel duidelijk zichtbaar barge boards en al die duizenden flapjes en rilletjes.
maar wat doen al die flapjes en plaatjes nou eigenlijk allemaal. Deze hebben allemaal maar 1 doel. De luchtstroom zoveel mogelijk controleren om drag te verminderen. Daarom zie je naarmate het seizoen vordert ook steeds meer van die flapjes komen want elke 0,01% die ze kunnen winnen zullen ze benutten. Bij vliegtuigen zie je al heel lang zogenaamde Wingtips gebruikt worden dit doen ze om de vortexxen aan het eind van de vleugels te verminderen. Hiermee besparen ze tot wel 5% brandstof wat dus puur komt door verminderde luchtweerstand. In de F1 gaat het niet om brandstof besparen (alhoewel tegenwoordig ook dat mee speelt lift & coast gezeur) maar het gaat wel om hoe hard kan mijn auto met 1000pk. Als mercedes 354km/u haalt en Red Bull 5 km/u met dezelfde motor dan kun je zeggen dat de Red Bull efficiënter is wat betreft lucht weerstand. (Nu is dat tegenwoordig helaas niet meer het volledige verhaal. Want downforce zoals hierboven al beschreven kan je ook halen zonder / minder drag te creëren.)
Ferrari had een paar jaar terug de illegale motor die kortstondig veel meer vermogen kon leveren. Daardoor zie je ook dat ze nu blijkt achteraf ook aerodynamisch de boel niet op orde hebben gehad maar een sterkere motor betekent dat je met meer drag kan rijden dan de concurrent.
Drag is dus niet bij voorbaat iets negatiefs, echter wil je geen drag hebben die weinig downforce oplevert. Nog een van de sterke punten van de Red Bull is dat die bij hoge snelheden de achterkant laat zakken door deze downforce. Zo krijg je feitelijk een dynamisch ontwerp maar maakt de auto een heel stuk lastiger te ontwikkelen omdat je rekening moet houden met hoever de auto inveert (brandstof , afstelling ophanging, banden spanning etc etc) in plaats van dat je een auto hebt die zoals Mercedes vrijwel constant op dezelfde rijhoogte ligt. Red Bull heeft daarmee het voordeel dat ze doordat de auto achteraf kantelt op hoge snelheden minder drag hebben en daardoor feitelijk minder downforce. Echter de vloer werkt beter op hoge snelheden dan op lage snelheden. Op lage snelheid heeft Red Bull dan weer de vleugels die rechter op staan dan bij de Mercedes waar ze op dat moment weer meer downforce uit kunnen halen. Feitelijk denk ik persoonlijk dan ook dat het high rake concept de beste is. Echter het ontwikkelen en aanpassen van een high rake auto is vele malen moeilijker dan die van een auto als de Mercedes. Daardoor zien we afgelopen jaren ook steeds terug dat Red Bull moeite had met het begin van het seizoen om de auto volledig te begrijpen en door te ontwikkelen.
Uiteindelijk blijft aerodynamica een heel complex verhaal, ik heb geprobeerd het enigszins in jip en janneke taal te houden maar wel de termen uit de F1 erbij te blijven houden. Mijn achtergrond is overigens totaal niet in de aerodynamica maar vanuit hobbymatig enthousiasme in het verleden wel actief geweest in de ontwikkeling van hoge snelheid RC speedboten waar deze concepten dus ook mee spelen maar ook zelfs de water stromingen over een boot meespelen. Uiteindelijk kan je het pas begrijpen als je ziet waar de luchtstroom heen gaat en hoe die reageert op objecten. In software kunnen ze dit tegenwoordig zeer goed simuleren maar mensen die visueel ingesteld zijn (Adrian Newey en ik kan mijzelf daar ook redelijk onder scharen ook al zal ik nooit het niveau bereiken van Adrian Newey) hebben het voordeel dat ze kunnen inbeelden wat iets dat niet zichtbaar is doet. Dit is iets dat maar weinig mensen echt heel goed kunnen zeker naarmate de stromen complexer worden.
Praktijk voorbeeld
Als je voor jezelf eens in praktijk wilt zien hoe een vloer van een F1 auto nou eigenlijk ongeveer werkt zou ik zeggen pak een stofzuiger en maak een taps toelopende koker zoals de tekening hieronder en zet een stofzuiger aan het einde van deze koker. Je zal merken als je de koker op tafel zet of een harde ondergrond dat de koker naar de tafel toe wordt getrokken. Echter als je de koker nu op 2 potloden zet waardoor er ruimte aan de zijkanten ontstaat zal je merken dat dit effect voelbaar minder is. Tevens kun je ook nog de Red Bull en Mercedes variant hiermee simuleren. De rechte koker zoals in onderstaande afbeelding is de mercedes. Als je de koker nu van voor naar achteren schuin wegsnijdt net als de Red Bull zal je merken dat het effect vergroot wordt doordat de opening vooraan kleiner wordt in verhouding tot de opening aan de achterkant.
het enige verschil met de praktijk is dat de lucht er door de rijsnelheid doorheen wordt geramd en de stofzuiger trekt aan het object. Een simpeler voorbeeld is om het gat van de stofzuiger kleiner te maken dan zal je ook voelen dat de luchtstroom versnelt.
/f/image/Ty39MyIqZOAS0esVUGHy88qc.png?f=fotoalbum_large)

Mooie uitleg, gezien het concept op zich voor mij onduidelijk is heb ik hier veel aanVerwijderd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 00:01:
Even inhaken op het aerodynamica verhaal wat mensen lastig vinden te begrijpen.
Eigenlijk moet je goed zijn in visualiseren van dingen in dit geval de lucht stromen. Dit is ook waar Adrian Newey in uitblinkt hij kan de luchtstromen als het ware zien over de auto. Tegenwoordig met de huidige software kunnen ze dit allemaal uit rekenen en simuleren.
Methode 1:
Een ervan zijn de spoilers deze staan onder een hoek in de wind en genereren daardoor neerwaartse druk dit geeft één groot nadeel dat is de term drag oftewel de weerstand door de lucht. Steek je hand maar eens vlak uit het raam bij het auto rijden of als een vleugel. Hoe meer spoiler je hebt hoe meer weerstand je hebt om door de lucht te komen. Meer weerstand = langzamere auto op de rechte stukken.
Dat is ook precies waar Red Bull afgelopen jaren heel veel mee gewerkt heeft. Door met minder down force te rijden konden ze het vermogen gebrek enigszins compenseren omdat ze minder drag hadden dan Mercedes.
Methode 2:
De vloer, en dan feitelijk vooral de diffuser. Als je lucht door een ruimte laat gaan die klein begint en groot eindigt creëer je onderdruk oftewel vacuüm. Het voordeel van deze downforce is dat je veel minder drag creëert want je versnelt de luchtstroom onder de auto wat juist een verlaging van weerstand tot gevolg heeft (lucht wordt dunner door de versnelling). Het grote probleem zit dan ook gelijk hierin waarom Mercedes hier veel meer last van heeft dan Red Bull. Mercedes rijdt met een vrijwel vlakke vloer en haalt dus heel veel down force uit de vloer maar doet dit door dicht bij de grond te blijven waardoor de ruimte beperkt blijft. In tegenstelling tot Red Bull welke de ruimte vele malen groter maakt door hun rake principe. Door het vergroten van de uitgang (diffuser) kan de lucht veel sneller onder de auto door wat meer downforce creëert.
Wat is dan nu het grote probleem dat Mercedes heeft met de kleinere vloer, heel simpel de uitgang van de ruimte wordt kleiner. Maar ook het sealen van de vloer wordt moeilijker. Het sealen van de vloer (tunnel effect) zorgt ervoor dat je ongewenst lucht vanaf de zijkant van de vloer naar binnen zuigt door je onderdruk (blown wheel hubs anybody). Je wilt de lucht stromen dus zoveel mogelijk weg houden bij de randen van je vloer vandaar ook al die vaantjes en tierelantijntjes op de vloer om de lucht stroom langs de vloer te houden en de vloer dicht te houden. Daarmee weet je ook gelijk waarom Formule 1 auto's zo veel tijd verliezen bij schade aan hun vloer vooral aan de zijkanten. Door het niet meer sealen van de vloer kan tot wel 20% downforce worden verloren. Nog los van de stabiliteit problemen die dit geeft voor de moderne F1 auto's.
Waarom heeft Red Bull hier dan minder last van maar dacht iedereen dat zij juist meer geraakt zouden worden door deze regelement wijzigingen? Doordat de Red Bull veel meer rake heeft (hoger op zijn achterwielen) hebben ze al een veel grotere ruimte om de lucht uit te blazen. Hierdoor creeren ze al meer onder druk dan Mercedes doet. Daarnaast hebben zij ook al veel meer ervaring met het sealen van de vloer. Doordat ze hoger staan achter is het al veel meer een risico dat ze lucht vanaf de zijkant eronder zuigen. In het ontwerp van hun barge boards en voorste deel van de auto is al rekening gehouden met dit probleem terwijl Mercedes dit probleem nog nooit heeft gehad door hun lage vloer ontwerp. Uiteindelijk verwacht ik ook dat Mercedes dit probleem wel meer onder controle zal gaan krijgen maar het is voor hun een veel grotere ingreep omdat ze het niet in de volledige filosofie hebben zitten van de auto waar Red Bull dit al wel had.
Wat kunnen F1 teams nog meer down om downforce te creeeren zonder drag te veroorzaken:
We hebben afgelopen jaren allemaal wel van de term vuile lucht gehoord, vuile lucht dat van een F1 auto afkomt ontstaat door wind turbelenties (draaiing van de luchtstroom ook wel bekend als vortexxen). Dit kan je bij de huidige wagens zelfs zien doordat deze zo heftig zijn dat de luchtstroom bij de hoeken van de achter spoiler zichtbaar wordt. Uiteindelijk kunnen deze turbelenties ervoor zorgen dat de vloer niet meer goed afsluit of dat de achter spoiler zelf vuile lucht krijgt. Hoe soepeler de lucht langs de auto gaat hoe beter dit is voor de drag van de auto dus hoe minder vermogen er nodig is om door de lucht heen te komen. In de auto branche ook wel bekend als CW waarde. Hier hebben de ontwerpers van de F1 auto's allemaal truukjes voor. Sommige zichtbaar andere onzichtbaar. Denk aan lucht buizen door de neus (F-duct en weet ik wat we allemaal nog meer hebben gehad). en andere heel duidelijk zichtbaar barge boards en al die duizenden flapjes en rilletjes.
maar wat doen al die flapjes en plaatjes nou eigenlijk allemaal. Deze hebben allemaal maar 1 doel. De luchtstroom zoveel mogelijk controleren om drag te verminderen. Daarom zie je naarmate het seizoen vordert ook steeds meer van die flapjes komen want elke 0,01% die ze kunnen winnen zullen ze benutten. Bij vliegtuigen zie je al heel lang zogenaamde Wingtips gebruikt worden dit doen ze om de vortexxen aan het eind van de vleugels te verminderen. Hiermee besparen ze tot wel 5% brandstof wat dus puur komt door verminderde luchtweerstand. In de F1 gaat het niet om brandstof besparen (alhoewel tegenwoordig ook dat mee speelt lift & coast gezeur) maar het gaat wel om hoe hard kan mijn auto met 1000pk. Als mercedes 354km/u haalt en Red Bull 5 km/u met dezelfde motor dan kun je zeggen dat de Red Bull efficiënter is wat betreft lucht weerstand. (Nu is dat tegenwoordig helaas niet meer het volledige verhaal. Want downforce zoals hierboven al beschreven kan je ook halen zonder / minder drag te creëren.)
Ferrari had een paar jaar terug de illegale motor die kortstondig veel meer vermogen kon leveren. Daardoor zie je ook dat ze nu blijkt achteraf ook aerodynamisch de boel niet op orde hebben gehad maar een sterkere motor betekent dat je met meer drag kan rijden dan de concurrent.
Drag is dus niet bij voorbaat iets negatiefs, echter wil je geen drag hebben die weinig downforce oplevert. Nog een van de sterke punten van de Red Bull is dat die bij hoge snelheden de achterkant laat zakken door deze downforce. Zo krijg je feitelijk een dynamisch ontwerp maar maakt de auto een heel stuk lastiger te ontwikkelen omdat je rekening moet houden met hoever de auto inveert (brandstof , afstelling ophanging, banden spanning etc etc) in plaats van dat je een auto hebt die zoals Mercedes vrijwel constant op dezelfde rijhoogte ligt. Red Bull heeft daarmee het voordeel dat ze doordat de auto achteraf kantelt op hoge snelheden minder drag hebben en daardoor feitelijk minder downforce. Echter de vloer werkt beter op hoge snelheden dan op lage snelheden. Op lage snelheid heeft Red Bull dan weer de vleugels die rechter op staan dan bij de Mercedes waar ze op dat moment weer meer downforce uit kunnen halen. Feitelijk denk ik persoonlijk dan ook dat het high rake concept de beste is. Echter het ontwikkelen en aanpassen van een high rake auto is vele malen moeilijker dan die van een auto als de Mercedes. Daardoor zien we afgelopen jaren ook steeds terug dat Red Bull moeite had met het begin van het seizoen om de auto volledig te begrijpen en door te ontwikkelen.
Uiteindelijk blijft aerodynamica een heel complex verhaal, ik heb geprobeerd het enigszins in jip en janneke taal te houden maar wel de termen uit de F1 erbij te blijven houden. Mijn achtergrond is overigens totaal niet in de aerodynamica maar vanuit hobbymatig enthousiasme in het verleden wel actief geweest in de ontwikkeling van hoge snelheid RC speedboten waar deze concepten dus ook mee spelen maar ook zelfs de water stromingen over een boot meespelen. Uiteindelijk kan je het pas begrijpen als je ziet waar de luchtstroom heen gaat en hoe die reageert op objecten. In software kunnen ze dit tegenwoordig zeer goed simuleren maar mensen die visueel ingesteld zijn (Adrian Newey en ik kan mijzelf daar ook redelijk onder scharen ook al zal ik nooit het niveau bereiken van Adrian Newey) hebben het voordeel dat ze kunnen inbeelden wat iets dat niet zichtbaar is doet. Dit is iets dat maar weinig mensen echt heel goed kunnen zeker naarmate de stromen complexer worden.
Praktijk voorbeeld
Als je voor jezelf eens in praktijk wilt zien hoe een vloer van een F1 auto nou eigenlijk ongeveer werkt zou ik zeggen pak een stofzuiger en maak een taps toelopende koker zoals de tekening hieronder en zet een stofzuiger aan het einde van deze koker. Je zal merken als je de koker op tafel zet of een harde ondergrond dat de koker naar de tafel toe wordt getrokken. Echter als je de koker nu op 2 potloden zet waardoor er ruimte aan de zijkanten ontstaat zal je merken dat dit effect voelbaar minder is. Tevens kun je ook nog de Red Bull en Mercedes variant hiermee simuleren. De rechte koker zoals in onderstaande afbeelding is de mercedes. Als je de koker nu van voor naar achteren schuin wegsnijdt net als de Red Bull zal je merken dat het effect vergroot wordt doordat de opening vooraan kleiner wordt in verhouding tot de opening aan de achterkant.
het enige verschil met de praktijk is dat de lucht er door de rijsnelheid doorheen wordt geramd en de stofzuiger trekt aan het object. Een simpeler voorbeeld is om het gat van de stofzuiger kleiner te maken dan zal je ook voelen dat de luchtstroom versnelt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onze eigen tweakers Newey vertalerVerwijderd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 00:01:
Methode 1:
Methode 2:
Wat is dan nu het grote probleem dat Mercedes heeft met de kleinere vloer, heel simpel de uitgang van de ruimte wordt kleiner. Maar ook het sealen van de vloer wordt moeilijker. Het sealen van de vloer (tunnel effect) zorgt ervoor dat je ongewenst lucht vanaf de zijkant van de vloer naar binnen zuigt door je onderdruk (blown wheel hubs anybody). Je wilt de lucht stromen dus zoveel mogelijk weg houden bij de randen van je vloer vandaar ook al die vaantjes en tierelantijntjes op de vloer om de lucht stroom langs de vloer te houden en de vloer dicht te houden. Daarmee weet je ook gelijk waarom Formule 1 auto's zo veel tijd verliezen bij schade aan hun vloer vooral aan de zijkanten. Door het niet meer sealen van de vloer kan tot wel 20% downforce worden verloren. Nog los van de stabiliteit problemen die dit geeft voor de moderne F1 auto's.
Praktijk voorbeeld
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je mag vaker uitleg geven top!
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Like father, like son 😍 Check out Max's RB15 alongside the Honda RA099 that Jos drove at our Honda HQ showroom 👌🎌 #PoweredByHonda pic.twitter.com/A6IqIGJ77j
— Honda Racing F1_Archive (@HondaRacingF1) 13 april 2021
2 auto's die meer hadden moeten doen voor de Verstappens
Zag er goed uit in testing maar we weten hoe dat ging bij Prost voordat ze failliet gingen.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
https://www.formula1.com/...vf4JGyyqsuIAXyNaMViC.html
Nieuwe schema is als volgt:
Vrijdag
11:00 – 12:00 1e vrije training
14:30 – 15:30 2e vrije training
Zaterdag
11:00 – 12:00 3e vrije training
14:00 – 15:00 kwalificatie
Zondag
15:00 race
[ Voor 30% gewijzigd door thesystem op 13-04-2021 14:02 ]
Klopt.thesystem schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:59:
FP3 en de kwalificatie zijn verplaatst in verband met de begrafenis van Prins Philip.
https://www.formula1.com/...vf4JGyyqsuIAXyNaMViC.html
Nieuwe schema is als volgt:
Vrijdag
11:00 – 12:00 1e vrije training
14:30 – 15:30 2e vrije training
Zaterdag
11:00 – 12:00 3e vrije training
14:00 – 15:00 kwalificatie
Zondag
15:00 race
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Kan het artikel zo snel niet meer vinden, maar Harvey Postlethwaite had toentertijd zelf gezegd dat de tijden vergelijkbaar waren met een goede middenmotor. Wat gezien de budgetten die dergelijke teams hanteerden een hele knappe prestatie was, aldus Honda zelf in die tijd.Maarten_E schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:13:
Vraag mij nog altijd af in hoeverre die RA099 nu echt zo snel was.
Zag er goed uit in testing maar we weten hoe dat ging bij Prost voordat ze failliet gingen.
Weet de tijden op het Verstappen-forum nog wel in die periode. Die Honda was sneller dan het geluid, aldus de heersende opinie daar

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Verwijderd
haha als er behoefte aan is wil best wat dingen meer in detail uitleggen maar het zal al snel toch vrij technisch worden dan. Ik heb vooral geprobeerd dit principe uit te leggen voor een iets meer gevorderde F1 fan zonder al te technisch te worden.d-vine schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:58:
[...]
Onze eigen tweakers Newey vertaler![]()
Je mag vaker uitleg geven top!
Zelf heb ik overigens ook heel veel geleerd door tijdens het auto rijden met een hand uit het raam te zitten en de raarste vormen te maken met je hand om te zien wat dat doet met op en neerwaartse kracht en ook met weerstand. Als je daar interesse in hebt is dat best leuk om eens mee te experimenteren. Af en toe een flinke bij tegen je knokkels is wel een risico in de polder
Je moet post er onder hebben
maar wel daar in de buurt ja
@iichel is daar vorig jaar (of het jaar daarvoor) 3 jaar geleden ook mee bezig geweest:Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:19:
[...]
haha als er behoefte aan is wil best wat dingen meer in detail uitleggen maar het zal al snel toch vrij technisch worden dan. Ik heb vooral geprobeerd dit principe uit te leggen voor een iets meer gevorderde F1 fan zonder al te technisch te worden.
Zelf heb ik overigens ook heel veel geleerd door tijdens het auto rijden met een hand uit het raam te zitten en de raarste vormen te maken met je hand om te zien wat dat doet met op en neerwaartse kracht en ook met weerstand. Als je daar interesse in hebt is dat best leuk om eens mee te experimenteren. Af en toe een flinke bij tegen je knokkels is wel een risico in de polder
Wat je altijd niet wilde weten.: F1 Summer Break Blog part 2: Aero
Ah klopt. Waarom voegt Tweakers meerdere post van dezelfde user dan ook "samen"?basvn schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:29:
[...]
Je moet post er onder hebben![]()
maar wel daar in de buurt ja
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
voor mij was het boek van Adrian Newey goede entertainment. mooi inkijkje in F1+aerodynamica, en begrijpelijk zonder voorkennis (affiniteit met 't onderwerp is ruim voldoende, het blijft natuurlijk een autiobio over iemand met liefde voor het vak, dus het onderwerp komt veelvuldig langs)
[ Voor 14% gewijzigd door dyrc op 14-04-2021 10:22 ]
Daar wil ik graag de tip aan toevoegen om dat boek in het Engels te kopen, zoals dyrc deze linked. De Nederlandse versie is heel, heel slecht vertaald.dyrc schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:21:
aanhakend op het enthousiasme voor de F1 aerodynamica (thanks @Verwijderd )
voor mij was het boek van Adrian Newey goede entertainment. mooi inkijkje in F1+aerodynamica, en begrijpelijk zonder voorkennis (affiniteit met 't onderwerp is ruim voldoende, het blijft natuurlijk een autiobio over iemand met liefde voor het vak, dus het onderwerp komt veelvuldig langs)
Vind dat vaak een probleem met brits-engelse boeken.NiaX schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:07:
[...]
Daar wil ik graag de tip aan toevoegen om dat boek in het Engels te kopen, zoals dyrc deze linked. De Nederlandse versie is heel, heel slecht vertaald.
Maar lees sowieso liever de originele taal.
Nog geen kans gehad het te lezen maar ben er even voor gaan zitten maar wat een nette uitleg, erg interresant om te lezenVerwijderd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 00:01:
Methode 1:
Methode 2:
Praktijk voorbeeld
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Liveblog motorsport.comhimlims_ schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:33:
volgens de geruchten molen zou kvyat weer een rondje mogen racen; https://www.gpblog.com/en...t-is-going-to-invade.html
Kvyat past stoeltje in Imola
Een opmerkelijk gezicht in de paddock van Imola. Daar liet opeens Alpine-reservecoureur Daniil Kvyat zich zien. Zijn aankomst leidde tot de speculatie of mogelijk Fernando Alonso of Esteban Ocon positief had getest op corona en de Rus komend weekend zou moeten invallen. Niets was minder waar: Kvyat had vanwege alle coronabeperkingen nog geen kans gehad om een stoeltje te passen bij zijn nieuwe werkgever en kwam dat op Imola doen. Inmiddels heeft hij het circuit weer verlaten.
Beetje off-topic, maar ik zag bij het zoeken naar dit boek ook een Nederlandse vertaling, deze is echter dusdanig slecht dat ik sommige passages wel moet delen:dyrc schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:21:
aanhakend op het enthousiasme voor de F1 aerodynamica (thanks @Verwijderd )
Moet natuurlijk airbox zijn[..]
De luchtfilterkast bevindt zich boven je hoofd, zodat het voelde alsof de V10 tegen me schreeuwde, terwijl de enorme voorwaartse kracht,

Rem-PK? Ow, je bedoeld brake hourse power[..]
de FW15 had ongeveer 780 rem-pk in een auto van 500 kg plus de coureur; dus ik met mijn uitrusting aan, laten we zeggen 580 kg, resulteerd

Eh, schakeling? Je bedoeld koppeling?In die tijd was de schakeling nog steeds een pedaal onder de linkervoet – tegenwoordig bevindt deze zich op het stuur.
Echt, alsjeblieft hou opHoe dan ook, je gebruikt de schakeling maar één keer, om in beweging te komen, de rest van de tijd hoeft je linkerbeen niets te doen. De rechtervoet probeert natuurlijk om op het gas te blijven, terwijl het apenbrein wil dat hij weer op de rem gaat staan. Het schakelen zelf ging met een fladderige pook, toen een vrij nieuwe uitrusting die nog niet in gewone auto’s was doorgevoerd.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Weten we meteen ook hoe de motor vanaf 2022 gaat gebrand worden.
https://www.gpblog.com/nl...ract-tot-en-met-2024.html
en ze hebben nu toch ook een (nieuwe?) deal met oracleSiebeh schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:30:
Red Bull slaat grote slag: grote sponsor verlengt contract tot en met 2024!
Weten we meteen ook hoe de motor vanaf 2022 gaat gebrand worden.![]()
Voor iedereen die niet wilt klikken: tag heuer is de sponsor. En of dit nu zo'n grote slag is zeker gezien het budget van Red Bull boven de budgetcap zitSiebeh schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:30:
Gewoon lezen in het EngelsBeaves schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:05:
[...]
Beetje off-topic, maar ik zag bij het zoeken naar dit boek ook een Nederlandse vertaling, deze is echter dusdanig slecht dat ik sommige passages wel moet delen:
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
je kunt zóveel nuttige informatie tonen tijdens bijvoorbeeld een battle. En dan kies je hiervoor..himlims_ schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:17:
schijnbaar nieuwe hippe overlayreclame met stats en blablba van aws
Wie zit hier op te wachten?
Zitten wat handige features in. Je hebt natuurlijk nog wel steeds een F1TV abonnement nodig, maar deze client maakt een aantal dingen wat makkelijker dan de normale webclient of app.
https://github.com/robvdpol/RaceControl/tree/2.0.4
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)
Psst:walteij schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:01:
Ene Rob vd Pol heeft een open source F1TV desktop client for Windows ontwikkeld.
Zitten wat handige features in. Je hebt natuurlijk nog wel steeds een F1TV abonnement nodig, maar deze client maakt een aantal dingen wat makkelijker dan de normale webclient of app.
https://github.com/robvdpol/RaceControl/tree/2.0.4
reviews: Naar diverse F1-streams tegelijk kijken met de Race Control-app
Oeps. how can I have missed that....
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)
Honda?Siebeh schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:30:
PSN
De budget cap werkt wat anders als je ook motor productie/ontwikkeling doetroda_djavulen schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:45:
[...]
Voor iedereen die niet wilt klikken: tag heuer is de sponsor. En of dit nu zo'n grote slag is zeker gezien het budget van Red Bull boven de budgetcap zit
PSN
Ik weet dat hij op Sky is, maar weet niet of de F1 TV die ook live uitzend?Kenny_026 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:52:
Kun je ergens de persconferentie live zien met de rijders?
(Vond het nooit interessant genoeg om uit te zoeken
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 15-04-2021 15:22 ]
PSN
To help analyze those questions, we turned to our Formula One Elo ratings … and made some important upgrades to the system for 2021. Our previous method didn’t separate drivers from teams, nor did it account for differences in their tendencies to finish races (or crash out in a blaze of glory). Our latest version addresses both of those weaknesses: Teams and drivers are now rated separately, using a blend of both ratings to determine the odds of one driver/team combination finishing ahead of another in a given race or qualifying session. We’ve also added a “reliability” component to the ratings, which estimates a driver or team’s odds of finishing a race without incident. Armed with these new wrinkles, Elo should give us a better sense of who is driving well, and who is being propelled along — or held back — by their ride.
https://www.cbc.ca/news/c...treal-cancelled-1.5988769
[Twitter: https://twitter.com/CBCAlerts/status/1382722513814310917]
---------------
Ze komen er weer van terug:
Correction: CBC reported today that the Montreal Grand Prix has been cancelled. In fact, while talks about COVID-19 concerns are ongoing, the race has not been cancelled yet. An earlier tweet has been deleted and the story has been updated: https://t.co/AjdwJNkBxS
— CBC News Alerts (@CBCAlerts) 15 april 2021
[ Voor 24% gewijzigd door Extigo op 15-04-2021 21:42 ]
Oef, jammer.
Hadden ze vanuit de F1 nog een alternatief circuit voor het slot van Canada?
PSN
TurkijeYakuzA schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:14:
[...]
Oef, jammer.
Hadden ze vanuit de F1 nog een alternatief circuit voor het slot van Canada?
Ik zou het doen!
Vreselijk lang verhaal, wat bevestigd wat wij eigenlijk al weten. Het grappige aan dit soort berekeningen is dat je ze constant moet bijstellen. Mensen zijn geen machines, dus er zijn nog 10 factoren die de prestatie van iemand kunnen beïnvloeden. Ze hebben het dan wel over reliability, en daar is Hamilton zeer zeker goed in. Hij weet echt wel het verschil te maken op de moeilijke momenten, in tegenstelling tot wat veel van de haters roepen, dat het alleen de snelle auto is. Maar dan nog, stel dat Max er dit jaar in slaagt het hem erg moeilijk te maken en hem voor kan blijven, of slechts een handvol punten achter 'm...blijft ie dan ook nog zo cool? Wie zal het zeggen. Ik geloof niet dat er ooit iemand, buiten Nico Rosberg is geweest die écht druk op 'm heeft gezet. Bottas is makkelijk te managen; die is gewoon niet zo goed als ie zelf denkt/wil denken.
Op zich is Hamilton mentaal ook erg sterk, want ook tijdens zijn strijd met Nico, is ie nooit echt in paniek geraakt. Hij is geen rare dingen gaan doen zoals Vettel, die wel eens is overgekookt
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Als je races terugkijkt krijg je steeds meer respect voor Hamilton.mphilipp schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:39:
[...]
Vreselijk lang verhaal, wat bevestigd wat wij eigenlijk al weten. Het grappige aan dit soort berekeningen is dat je ze constant moet bijstellen. Mensen zijn geen machines, dus er zijn nog 10 factoren die de prestatie van iemand kunnen beïnvloeden. Ze hebben het dan wel over reliability, en daar is Hamilton zeer zeker goed in. Hij weet echt wel het verschil te maken op de moeilijke momenten, in tegenstelling tot wat veel van de haters roepen, dat het alleen de snelle auto is. Maar dan nog, stel dat Max er dit jaar in slaagt het hem erg moeilijk te maken en hem voor kan blijven, of slechts een handvol punten achter 'm...blijft ie dan ook nog zo cool? Wie zal het zeggen. Ik geloof niet dat er ooit iemand, buiten Nico Rosberg is geweest die écht druk op 'm heeft gezet. Bottas is makkelijk te managen; die is gewoon niet zo goed als ie zelf denkt/wil denken.
Op zich is Hamilton mentaal ook erg sterk, want ook tijdens zijn strijd met Nico, is ie nooit echt in paniek geraakt. Hij is geen rare dingen gaan doen zoals Vettel, die wel eens is overgekookt
Zijn één-na-grootste verdienste is dat hij (met Verstappen) de snelste rijder is van het veld. Zijn grootste verdienste is dat hij - in de Q en R - vrijwel altijd het maximale resultaat haalt.
In gelijk materiaal is Verstappen misschien iets sneller dan hem, maar op rendement is Hamilton nog steeds de betere.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Inderdaad. Ook in moeilijke situaties weet ie het maximale eruit te halen. Ik denk dus niet dat ie erg snel zenuwachtig wordt.alexbl69 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:53:
[...]
Als je races terugkijkt krijg je steeds meer respect voor Hamilton.
Zijn één-na-grootste verdienste is dat hij (met Verstappen) de snelste rijder is van het veld. Zijn grootste verdienste is dat hij - in de Q en R - vrijwel altijd het maximale resultaat haalt.
In gelijk materiaal is Verstappen misschien iets sneller dan hem, maar op rendement is Hamilton nog steeds de betere.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
denk dat labeltjes constant en efficient, goed op lewis plakken. Hij lijkt er altijd maximale uit te halen, en super constant en efficient (precies de afstand/snelheid houden die minimaal nodig is). Moet er een paar tiende bij, dan regelt hij dat keer op keer op keer.alexbl69 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:53:
[...]
Als je races terugkijkt krijg je steeds meer respect voor Hamilton.
Hoe hij bak op 3 wielen in turkije over de lijn bracht is toch ook wel sterk staaltje
Lewis heeft paar jaartjes meer ervaring, en dat zie je (ook bij een alonso of kimi terug). Weten wanneer wat wel en niet kan, wachten momentje pikken en er voor gaan. Dat laatste komt (hopelijk) bij max ook wel.
Enige periode dat met lewis minder ging wat dat het prive (met die pussycat girl) wat rommelde. zoals @mphilipp ook scheef; er zijn 10 factoren die prestatie van iemand beinvloeden.
[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 16-04-2021 09:22 ]
Heb je het niet over Silverstone?himlims_ schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:03:
[...]
Hoe hij bak op 3 wielen in turkije over de lijn bracht is toch ook wel sterk staaltje
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
If you can't beat them...
Als dit seizoen blijkt dat de Honda motor gelijkwaardig misschien beter is en ook de betrouwbaarheid goed is betwijfel ik het.werphengel schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:59:
Ik krijg steeds meer de indruk dat Max als eis aan RB heeft gesteld: als ik in 2021 niet een auto krijg die gelijkwaardig of beter is dan die van Mercedes ben ik in 2022 weg.
If you can't beat them...
Uiteindelijk begint elk team volgend seizoen weer opnieuw en of Mercedes dan de juiste papieren heeft weet je gewoon niet. Max heeft wel de zekerheid dat hij alle details van de nieuwe wagen van RBR te horen krijgt.
Ik denk dat hij in de nieuwe auto nog wel 2 jaar gaat rijden en dan eventueel een keuze gaat maken.
dat is zo'n uitspraak die ik niet begrijp. Denk je nu echt dat, omdat Verstappen dreigt, het opeens wel gaat lukken om meer performance te krijgen? Verstappen kan wel druk zetten maar het is niet omdat er druk is dat er opeens op magische wijze nieuwe ontwikkelingen zijn.werphengel schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:59:
Ik krijg steeds meer de indruk dat Max als eis aan RB heeft gesteld: als ik in 2021 niet een auto krijg die gelijkwaardig of beter is dan die van Mercedes ben ik in 2022 weg.
Om het omgekeerd te zetten: mocht Verstappen niet dreigen, gaat Red Bull hun best niet doen om een goede wagen te leveren ?
En dreigen dat je naar Williams zou gaan, gaat niet echt indruk maken. Er is dus maar 1 andere mogelijkheid (voorlopig) om een stapje omhoog te gaan
[ Voor 35% gewijzigd door Kenhas op 16-04-2021 10:24 ]
Je vergeet dat F1 een teamsport is. Op het moment dat Verstappen open en bloot op tafel legt: jongens dit jaar moet het gebeuren en anders moet ik conclusies gaan trekken. Wat denk je dan dat de monteurs in de pitbox en de engineers op de fabriek gaan doen? Op hun handen zitten en het grootste talent dat RB ooit heeft grootgebracht laten vliegen vertrekken, of misschien toch net nóg een tandje harder lopen en het er dit keer wel uitpersen?Kenhas schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:23:
dat is zo'n uitspraak die ik niet begrijp. Denk je nu echt dat, omdat Verstappen dreigt, het opeens wel gaat lukken om meer performance te krijgen? Verstappen kan wel druk zetten maar het is niet omdat er druk is dat er opeens op magische wijze nieuwe ontwikkelingen zijn.
Om het omgekeerd te zetten: mocht Verstappen niet dreigen, gaat Red Bull hun best niet doen om een goede wagen te leveren ?
*edit: in de context van RB is vliegen natuurlijk een beetje dubbelzinnig
[ Voor 5% gewijzigd door sebastiaan89 op 16-04-2021 10:34 ]
Misschien niet zozeer als dreigement maar meer als consequentie van niet meedoen om het kampioenschap.Kenhas schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:23:
[...]
dat is zo'n uitspraak die ik niet begrijp. Denk je nu echt dat, omdat Verstappen dreigt, het opeens wel gaat lukken om meer performance te krijgen? Verstappen kan wel druk zetten maar het is niet omdat er druk is dat er opeens op magische wijze nieuwe ontwikkelingen zijn.
En dreigen dat je naar Williams zou gaan, gaat niet echt indruk maken. Er is dus maar 1 andere mogelijkheid (voorlopig) om een stapje omhoog te gaan
En als Verstappen niet dreigt, zitten ze wel op hun handen?sebastiaan89 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:25:
[...]
Je vergeet dat F1 een teamsport is. Op het moment dat Verstappen open en bloot op tafel legt: jongens dit jaar moet het gebeuren en anders moet ik conclusies gaan trekken. Wat denk je dan dat de monteurs in de pitbox en de engineers op de fabriek gaan doen? Op hun handen zitten en het grootste talent dat RB ooit heeft grootgebracht laten vliegen, of misschien toch net nóg een tandje harder lopen en het er dit keer wel uitpersen?
En het is blijkbaar de motor die stappen zet. Aangezien Honda er mee stopt, is het moeilijk om daar druk te zetten, behalve door in te spelen op het eergevoel
Nee, want dat zou betekenen dat ze nu de kantjes eraf lopen. Natuurlijk werken ze allemaal keihard om het uiterste eruit te halen. Het zou eerder avenrechts werken. En sowieso ga je als rijder niet op zo'n manier het hele team toespreken. Hij zou dat hooguit tegen Horner of Helmut zeggen, maar zelfs dat betwijfel ik. Zoiets is impliciet al begrepen denk ik. Zij snappen ook wel dat als het een teleurstelling wordt, de kans steeds groter is dat ie vertrekt.sebastiaan89 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:25:
[...]
Je vergeet dat F1 een teamsport is. Op het moment dat Verstappen open en bloot op tafel legt: jongens dit jaar moet het gebeuren en anders moet ik conclusies gaan trekken. Wat denk je dan dat de monteurs in de pitbox en de engineers op de fabriek gaan doen? Op hun handen zitten en het grootste talent dat RB ooit heeft grootgebracht laten vliegen vertrekken, of misschien toch net nóg een tandje harder lopen en het er dit keer wel uitpersen?
Dreigen? Nee, dat lijkt mij niet op zijn plaats.
Tenminste, zolang Mercedes de snelste auto heeft. Maar als ze dat niet hebben dan gaat Max ook echt niet oVerstappen.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Edit, ik denk een probleem van de 4k stream want ze zenden nu gewoon 1080p uit.
[ Voor 35% gewijzigd door Kenny_026 op 16-04-2021 11:11 ]
Rick Winkelman gaf net aan dat er problemen zijn met het verspreiden van de opnames in Imola. zal er vast mee te maken hebben.Kenny_026 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:04:
Ik krijg op 14 bij ziggo geen beeld. Op select wel. Hebben anderen dat ook?
Edit, ik denk een probleem van de 4k stream want ze zenden nu gewoon 1080p uit.
Of perez ocon afgesneden? Beetje vaag allemaal...himlims_ schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:40:
ocon nu perez gekust, of perez ocon?
De tijd tikt door. Hebben ze met de verkortte training nog niet over de klok nagedacht?
[ Voor 18% gewijzigd door Kenny_026 op 16-04-2021 11:45 ]
we waren op werk nog druk met zoeken van display kabeltje voor projectie scherm; schakel in, zie perez op 3 wielen staan - wat daarvoor gebeurd is, heb ik gemistKenny_026 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:44:
[...]
Of perez ocon afgesneden? Beetje vaag allemaal...
Iedereen want de beelden in imola zijn niet compleet.himlims_ schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:45:
[...]
we waren op werk nog druk met zoeken van display kabeltje voor projectie scherm; schakel in, zie perez op 3 wielen staan - wat daarvoor gebeurd is, heb ik gemist
Volgens mij heb je wel meer gemist... De weg naar het juiste topic bijvoorbeeld?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
RTL reporter Felix Görner says that according to their information, Germany (Nürburgring) can hope for a F1 race this year. According to their information, F1 is already booking hotels in that area. Nürburgring didn‘t want to confirm the rumors. https://t.co/k5spQ4QRtl
— tami. (@Vetteleclerc) 16 april 2021
"Due to the cancellation of the "Rock am Ring" festival, the Nürburgring would be available on the Canadian Grand Prix date."
— tami. (@Vetteleclerc) 16 april 2021
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat zien we zondagmiddag dan wel. Het is nog niet zover.Krankenhausen schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:08:
Wat gaat er met dat hele rake verhaal gebeuren als Mercedes er gewoon zondag weer met de winst vandoor gaat? Ik moet het nog maar zien, Mercedes lijkt het allemaal weer gewoon perfect voor elkaar dit week-end.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Ook leuk is dat AlphaTauri dus niet de RB16 versnellingsbak heeft overgenomen. Want daar schijnt een behoorlijk deel van de stabiliteitsproblemen in te hebben gelegen.
https://www.gpblog.com/nl...-eigen-f1-grand-prix.html
Edit: het GP blog artikel is trouwens wel vreemd. Hier staat in: "Lange tijd was er tegenslag van inwoners, maar de beslissing is uiteindelijk goedgekeurd om een F1-race te organiseren."
Maar doordat de bewoners geklaagd hebben gaat het stratencircuit juist niet door en gaat ze om het Hard Rock Stadium heen rijden. Het plaatje bij het artikel is dan juist wel weer goed.
[ Voor 44% gewijzigd door Erazzzer op 18-04-2021 12:16 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Wat velen vergeten is hoe belangrijk een US GP is voor sponsoren. Dit levert elk team geheid 10 miljoen aan sponsoring op...
3 mogelijke DRS zones, dus bied kansen!Martinspire schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:08:
We gaan het zien. Ik vind de layout nog wel prima eigenlijk. Ziet er wel uit alsof ze kunnen inhalen. En van een parkeerplaats zie je weinig als het toch vol staat met tribunes. Enige argument is dat het qua omgeving een beetje meh is, maar boeiend.
Wat velen vergeten is hoe belangrijk een US GP is voor sponsoren. Dit levert elk team geheid 10 miljoen aan sponsoring op...
veel ´rechte´ stukken. we gaan het zien!
zou alleen ruk zijn als het een slecht circuit is, en we zitten er 10 jaar aan vast
deze post Mclaren net op twitter
[ Voor 8% gewijzigd door basvn op 18-04-2021 13:19 ]
Het is een beetje als de Formule E Grand Prix in New York.Martinspire schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:08:
We gaan het zien. Ik vind de layout nog wel prima eigenlijk. Ziet er wel uit alsof ze kunnen inhalen. En van een parkeerplaats zie je weinig als het toch vol staat met tribunes. Enige argument is dat het qua omgeving een beetje meh is, maar boeiend.
Wordt ook ver buiten New York City gehouden en in de verte zie je ergens Manhattan liggen.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Erazzzer schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:13:
Edit: het GP blog artikel is trouwens wel vreemd. Hier staat in: "Lange tijd was er tegenslag van inwoners, maar de beslissing is uiteindelijk goedgekeurd om een F1-race te organiseren."
Het is gewoon een gedrocht van een zin.
De bewoners hebben tegenstand of weerstand geboden, niet tegenslag.
De beslissing {om een F1 race te organiseren} is genomen of het voorstel is goedgekeurd.
Er komt een F1 race enkel niet zoals men eerst wilde.
Dat vermoeden had ik trouwens al voor vandaag. Deze dag heeft dat vermoeden wel verstevigd.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Ik zou zeggen, kijk maar eens Youtube filmpjes van de Las Vegas GP. Dat was echt om te huilen. Hou er rekening mee, een parkeerplaats is volledig plat, dus geen glooiing, geen gebouwen eromheen, dus een kale vlakte met hekken en tribunes, geen runouts, alleen maar muren. Dodelijk saai om naar te kijken. Ik hoop echt dat ze iets van het circuit proberen te maken, maar gezien de foto ben ik er bang voor. En nu zitten we er 10 jaar aan vast.Martinspire schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:08:
En van een parkeerplaats zie je weinig als het toch vol staat met tribunes
Edit: Dit hadden we dus:

[ Voor 8% gewijzigd door Erazzzer op 18-04-2021 17:40 ]
Dat is gewoon copy-paste, halve rotate en hoppa een "nieuw circuit"Erazzzer schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:38:
[...]
Ik zou zeggen, kijk maar eens Youtube filmpjes van de Las Vegas GP. Dat was echt om te huilen. Hou er rekening mee, een parkeerplaats is volledig plat, dus geen glooiing, geen gebouwen eromheen, dus een kale vlakte met hekken en tribunes, geen runouts, alleen maar muren. Dodelijk saai om naar te kijken. Ik hoop echt dat ze iets van het circuit proberen te maken, maar gezien de foto ben ik er bang voor. En nu zitten we er 10 jaar aan vast.
Edit: Dit hadden we dus:
[Afbeelding]

Exact expert nodig?
Nou, als je Google Maps bekijkt, allen maar parking lot, parking lot en parking lot.Crazy D schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:44:
[...]
Dat is gewoon copy-paste, halve rotate en hoppa een "nieuw circuit"Hoop toch dat Miami iets interessanter wordt dan dat!
/f/image/B7YYxHuTU1HYGJs3A1ZM4nLC.png?f=fotoalbum_large)
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
[ Voor 50% gewijzigd door pjlgt op 18-04-2021 18:37 ]
Tsja...dat is een beetje het probleem van mensen buiten de VS. New York is meer dan Manhattan. Dat is maar een klein eilandje van een km of 20 lang en pak 'm beet 4-5 km breed. De E-Prix wordt op het circuit van Brooklyn gehouden, een bonafide onderdeel van New York (een van de vijf boroughs). Dus ja, niet in Manhattan. Dat zou ook haast niet kunnen, zo klein is het.Rivanov schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:16:
[...]
Het is een beetje als de Formule E Grand Prix in New York.
Wordt ook ver buiten New York City gehouden en in de verte zie je ergens Manhattan liggen.
Ja, het was beschamend. Voor hem was iedereen aan het bakkeleijen en hij kwam met moeite een paar man voorbij. Echt om te janken in die auto.NitroX infinity schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:23:
Ik denk dat Bottas dit jaar door de mand gaat vallen en als middelmatige rijder getoond zal worden. Ik zie hem niet zo snel in de top 3 eindigen en denk dat hij zelfs wel in de bodem van de top 10 terecht kan komen.
Neem dan Hamilton. Dat ene foutje, te gretig gaf ie zelf toe, was een vlekje, maar de recovery was gewoon perfect. Natuurlijk helpt de auto, maar als je die niet goed gebruikt (cue Bottas) wordt het ook niets. Lewis heeft dan niet gewonnen, maar hij heeft het wél zo geregeld dat ie tweede werd met de snelste ronde en dus alsnog vóór staat in het WK. Lives to fight another day.
Ja, Max reed ook briljant. Kleine misser, maar verder geen stap verkeerd gezet. Hopelijk gaat nou de Honda 'm niet in de steek laten vwb betrouwbaarheid.
Dit topic is gesloten.
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"
Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics
Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken