een treffende spreuk
Appels met peren vergelijken. Dit is een formeel statement die heel weloverwogen tot stand is gekomen. De kans dat dit er niet bewust zo in staat is m.i. nihil.Homeland schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:41:
[...]
Er zijn zoveel felicitaties geweest waar iemand niet specifiek hem feliciteerde.met het WDC maar "gewoon" feliciteerde, waren die allemaal ook niet oprecht?
Als iemand jou op je verjaardag de hand schud en zegt "gefeliciteerd" dan vraag je ook "waarmee"?
Zo kan je overal wel iets achter gaan zoeken.
Verder, voorstel: agree to disagree.
Gewoon pitstraat dicht zodra safetycar wordt ingezet en dan na 1 of 2 ronde achter de SC pas open gooien. Krijg je in elk geval mee actie op de baan dan in de pit.Louwke schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:29:
[...]
Hoort er bij zal altijd mogen bliven wat mij betreft. Maakt het tactisch spelletje net wat mooier.
Ik ben overigens ook geen voorstander van de staande herstart na een rode vlag. Zeker niet al zou je verbieden banden te wisselen tijdens een rode vlag.
Bastard
Een nieuwe manier is niet per se een manier die niet mag volgens de regelsDutchCrownNL schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:42:
Prima statement van Mercedes, en als de regels voor iedereen duidelijker kunnen worden is dat mooi meegenomen, alleen beetje jammer dat ze vervolgens dit plaatsen na zo'n statement...
[Twitter]
Agree.Homeland schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:49:
[...]
Wat zou de F1 toch een vriendelijkere sport zijn als Horner en Toto dit ook eens wat vaker zeiden
Tenminste als het wordt uitgezonden, F1tv?
Dacht ik ook, het staat in de regels. Maar we gaan het nog even voor iedereen benoemen zodat er de volgende keer geen onduidelijkheid over is.Plenkske schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:48:
[...]
Een nieuwe manier is niet per se een manier die niet mag volgens de regels
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Vorig jaar op Facebook dacht ik.MuVo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:50:
Waar kunnen we de prijs uitreiking zien?Tenminste als het wordt uitgezonden, F1tv?
O.a. via FB pagina van de FIAMuVo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:50:
Waar kunnen we de prijs uitreiking zien?Tenminste als het wordt uitgezonden, F1tv?
Heb (en wil) daar geen account
Zijn we daar vanaf.
@!mark heb daar gisteren al antwoord opgegeven, even mijn laatste opmerking zoeken.
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Ja. En "that affected the race result" is in principe wel waar. Elke SC of andere beslissing van de wedstrijdleiding heeft dat namelijkPjottski schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:51:
[...]
Dacht ik ook, het staat in de regels. Maar we gaan het nog even voor iedereen benoemen zodat er de volgende keer geen onduidelijkheid over is.
Alleen op Facebook, volgens de FIA zelf.!mark schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:53:
Weet iemand of dat gala ook ergens buiten Facebook uitgezonden wordt?
Heb (en wil) daar geen account
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Hahaha die moet ik eigenlijk gewoon hebbenVerwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:52:
[...]
Voor op de bank in je F1 mancave
[Afbeelding]
Mijn boefje is liev!
Ja vergroot de kans dat Volkswagen/Audi instapt in 2026.YakuzA schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:22:
MGU-H nu eindelijk echt definitief geditched voor de 2026 motor:
[...]
https://www.motorsport.co...new-engine-rules/6885631/
Red Bull Power Trains Ltd was ook voor geloof ik (minder complex = minder kosten). De motor ontwikkeling gaat trouwens ook met cost cap te maken krijgen. Van mij mogen ze ook het aantal motoren dat je in een seizoen in een auto stopt aan banden leggen, zie Mercedes dit seizoen. Wel bij een totale crash en afgeschreven motor "gratis" mogen vervangen.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Misschien sla ik compleet de plank mis, maar dat betekend dat de auto's dan niet meer hybride zijn toch?YakuzA schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:22:
MGU-H nu eindelijk echt definitief geditched voor de 2026 motor:
[...]
https://www.motorsport.co...new-engine-rules/6885631/
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Masi heeft niet ingegrepen. Hij heeft het reglement geïnterpreteerd zoals niemand ooit nog gedaan heeft. Red Bull heeft gewoon optimaal geprofiteerd van een moment. Mercedes had het in die situatie echt niet anders gedaan.Homeland schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:15:
[...]
Het blijft vreemd dat hij die titel uiteindelijk door ingrijpen van Masi heeft gekregen, maar dat doet niets af aan zijn titel, die heeft hij verdient.
"When you grow up your heart dies"
Daar kan Mercedes prima op trainen. Ze zijn wel vaker niet scherp bij “nieuwe manieren” aka strategie.Plenkske schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:48:
[...]
Een nieuwe manier is niet per se een manier die niet mag volgens de regels
Mijn boefje is liev!
Ik heb uit het statement van de FIA begrepen dat dit in samenwerking met alle teams gaat gebeuren. Dus niet alleen Mercedes.
Misschien een verrassing voor vanavond? Lijkt me overigens niet (anders zou het al wel uitgelekt zijn), maar zou mooi zijn voor de sport.loekf2 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:56:
[...]
Ja vergroot de kans dat Volkswagen/Audi instapt in 2026.
Red Bull Power Trains Ltd was ook voor geloof ik (minder complex = minder kosten). De motor ontwikkeling gaat trouwens ook met cost cap te maken krijgen. Van mij mogen ze ook het aantal motoren dat je in een seizoen in een auto stopt aan banden leggen, zie Mercedes dit seizoen. Wel bij een totale crash en afgeschreven motor "gratis" mogen vervangen.
Jawel, de normale variant zit er wel gewoon nog in. Dit deel is specifiek gericht op een E-Turbo die erg duur en gecompliceert is.Slavy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:58:
[...]
Misschien sla ik compleet de plank mis, maar dat betekend dat de auto's dan niet meer hybride zijn toch?
Untappd: Louwke80
De MGU-H is een van de twee hybride systemen in een F1 power unit. De andere, de MGU-K blijft wel gewoon bestaan. De MGU-H(eat) maakt gebruik van de warmte die het ICE gedeelte genereert om stroom op te wekken (en kan ook de energie teruggeven via het aandrijven van de turbo), deze gaat verdwijnen. De MGU-K(inetic) maakt gebruik van de rotatie van de wielen (ok, een as ergens in de aandrijflijn) om energie op te wekken (en kan dus ook via deze weg de energie teruggeven), deze blijft bestaan.Slavy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:58:
[...]
Misschien sla ik compleet de plank mis, maar dat betekend dat de auto's dan niet meer hybride zijn toch?
Wat @Louwke hierboven zegt, dus
[ Voor 3% gewijzigd door DeKaerften op 16-12-2021 12:03 ]
Hoe reguleer je dat laatste? Dan gaat iedereen de motor op 110% afstellen en bij een plof zeggen "he jammer hij is stuk, ik wil een nieuwe inzetten"loekf2 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:56:
[...]
Ja vergroot de kans dat Volkswagen/Audi instapt in 2026.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Gaat om een crash.Ankh schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:02:
[...]
Hoe reguleer je dat laatste? Dan gaat iedereen de motor op 110% afstellen en bij een plof zeggen "he jammer hij is stuk, ik wil een nieuwe inzetten"
ze blijven nog steeds hybride, want ze hebben nog de electromotor om de wielen aan te drijven met de MGU-K.Slavy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:58:
[...]
De MGU-H zit als extra component aan de turbo om de batterij op te laden/energie terug te winnen..
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zijn ze nog steeds, maar de generator die op uitlaatgassen draait (MGU-H), gaat eruit. Dat heeft ook wel wat impact omdat deze generator de turbo aandrijft en de rest van de energie direct kan inzetten naar de aandrijving of kan opslaan in de batterij. Je gaat dus ook wat efficiëntie verliezen omdat de MGU-K of de batterij, nu de turbo zal moeten aandrijven.Slavy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:58:
[...]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik had ook ergens gelezen dat de batterij naar 350 kWh gaat (nu: 120 kWh)DeKaerften schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:02:
[...]
De MGU-H is een van de twee hybride systemen in een F1 power unit. De andere, de MGU-K blijft wel gewoon bestaan. De MGU-H(eat) maakt gebruik van de warmte die het ICE gedeelte genereert om stroom op te wekken (en kan ook de energie teruggeven via het aandrijven van de turbo), deze gaat verdwijnen. De MGU-K(inetic) maakt gebruik van de rotatie van de wielen (ok, een as ergens in de aandrijflijn) om energie op te wekken (en kan dus ook via deze weg de energie teruggeven), deze blijft bestaan.
Hier dus:
https://racer.com/2021/12...creased-electrical-power/
Ik ben wel benieuwd wat Red Bull gaat doen voor de 2026 motor. Door met het Honda concept of gaat Volkswagen via Red Bull instappen, of gaat Volkswagen bij een ander team instappen (denk aan Sauber bv).
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
En Turbo-lag is mogelijk weer (een klein beetje) terugDaniëlWW2 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:04:
[...]
Zijn ze nog steeds, maar de generator die op uitlaatgassen draait (MGU-H), gaat eruit. Dat heeft ook wel wat impact omdat deze generator de turbo aandrijft en de rest van de energie direct kan inzetten naar de aandrijving of kan opslaan in de batterij. Je gaat dus ook wat efficiëntie verliezen omdat de MGU-K of de batterij, nu de turbo zal moeten aandrijven.
PSN
Idem de laatste beslissing met de Safety Car. Dit ging absoluut niet over regels en veiligheid, niet om Max wereldkampioen te maken. Maar enkel en alleen omdat Masi zijn kans zag op een ultieme clash in de laatste ronde van het kampioenschap.
Wat mij betreft is dit een verschrikkelijke evolutie en het failliet van eender welke sport op lange termijn indien dit het geval blijft. De regels moeten wat mij betreft opgemaakt worden rond 3 zaken:
1. Veiligheid
2. Fair Play
3. Spektakel van de sport
En dat zijn de regels waarvan m'n niet zou mogen afwijken, behalve in de uitzondering dat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Indien dit dan, helaas, zorgt voor minder spectakel is het maar zo.
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Ik zat te denken aan de torpedo actie van Mercedes in Silvertone (motor Verstappen R.I.P.) en later die actie van Bottas waardoor Perez ook z'n auto kon afschrijven.Ankh schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:02:
[...]
Hoe reguleer je dat laatste? Dan gaat iedereen de motor op 110% afstellen en bij een plof zeggen "he jammer hij is stuk, ik wil een nieuwe inzetten"
Je kan hier zien dat Bottas en Hamilton meer ICE onderdelen in 2021 gebruikt hebben dan de andere teans:
https://www.f1-fansite.co...d-f1-power-unit-elements/
Nou valt het wel mee, maar Mercedes gooide het op "betrouwbaarheid" om een grotere poule te hebben.
Ja, maar dat blijft lastig, want dan ga je mensen krijgen die opzettelijk crashen, hoewel je een PU niet heel eenvoudig kapot krijgt, zoals dat met een versnellingsbak wel kan.
Ik denk vooral dat een zware impact zoals Max op Silverstone had, een gratis motorwissel mogelijkmaakt.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Dat gaat niet want als er iets tussen twee coureurs gebeurt en de ene kan wel met schade door naar de pits en de andere niet. Dus sluiten van de pitstraat is naar mijn mening niet handig. Er zijn wel momenten dat dit gebeurt maar ik weet zo even niet wat daar de reden voor zou kunnen zijn.Duvel_33 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:48:
[...]
Gewoon pitstraat dicht zodra safetycar wordt ingezet en dan na 1 of 2 ronde achter de SC pas open gooien. Krijg je in elk geval mee actie op de baan dan in de pit.
Ik ben overigens ook geen voorstander van de staande herstart na een rode vlag. Zeker niet al zou je verbieden banden te wisselen tijdens een rode vlag.
De rollende start na een SC zie ik wel zitten. Dat is een stuk eerlijker voor degene die op P1 reed. We hebben gezien wat er in Amerika gebeurde waar P2 de betere startplek is.
Ik weet niet of mensen hun leven in de weegschaal willen leggen voor een motorwissel. Een SC-periode creëren is nog wel te doen, maar om een hele auto af te schrijven (budgetcap) en dan nog afwachten of de motor daadwerkelijk kapot is, denk het niet.Grrrrrene schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:09:
[...]
Ja, maar dat blijft lastig, want dan ga je mensen krijgen die opzettelijk crashen, hoewel je een PU niet heel eenvoudig kapot krijgt, zoals dat met een versnellingsbak wel kan.
Ik denk vooral dat een zware impact zoals Max op Silverstone had, een gratis motorwissel mogelijkmaakt.
Dit moet toch echt het vermogen zijn, dus van 120 KW naar 350 KW (kWh is een energiehoeveelheid)loekf2 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:06:
[...]
Ik had ook ergens gelezen dat de batterij naar 350 kWh gaat (nu: 120 kWh)
Hier dus:
Ik ben wel benieuwd wat Red Bull gaat doen voor de 2026 motor. Door met het Honda concept of gaat Volkswagen via Red Bull instappen, of gaat Volkswagen bij een ander team instappen (denk aan Sauber bv).
Porsche naar Red Bull en Audi naar McLaren zou ik mooi vinden. Het goede nieuws is dat Herbert Diess de CEO van Volkswagen is gebleven.loekf2 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:06:
[...]
Hier dus:
Maar dan wel Nascar stijl! Rollende start 2 auto's naast elkaar.sjaool schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:11:
[...]
Dat gaat niet want als er iets tussen twee coureurs gebeurt en de ene kan wel met schade door naar de pits en de andere niet. Dus sluiten van de pitstraat is naar mijn mening niet handig. Er zijn wel momenten dat dit gebeurt maar ik weet zo even niet wat daar de reden voor zou kunnen zijn.
De rollende start na een SC zie ik wel zitten. Dat is een stuk eerlijker voor degene die op P1 reed. We hebben gezien wat er in Amerika gebeurde waar P2 de betere startplek is.
De MGU-K blijft wel, de wagens blijven dus hybride.Slavy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:58:
[...]
Ik denk het geleverde vermogen. Een batterij van 350 KWh weegt 2x de totale F1 auto als het niet meer is.loekf2 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:06:
[...]
Hier dus:
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Zeg je nu dat het hele seizoen door de FIA gescript is? Ergens in een achterkamer stiekem alle auto’s door gear van fanatec bestuurd worden om zo het gewenste resultaat te krijgen?Jebus4life schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:09:
In hindsight wil ik nu even zeggen: Er zijn veel hoogst discutabele beslissingen genomen door de FIA. Volgens velen was het enkel om Mercedes te bevoordelen. Nu het seizoen afgelopen is denk ik dat we kunnen concluderen dat we daarin fout waren. FIA had enkel en alleen als doel het spektakel op en naast de baan te verhogen. Dat de beslissingen hoofdzakelijk in het voordeel van Mercedes vielen (terecht of onterecht laat ik dus in het midden) was wat mij betreft dus enkel en alleen om de 2 protagonisten zo dicht mogelijk bij elkaar te houden en spanning te creeëren (want anders was Max 2 GP's eerder wereldkampioen lijkt me)
Idem de laatste beslissing met de Safety Car. Dit ging absoluut niet over regels en veiligheid, niet om Max wereldkampioen te maken. Maar enkel en alleen omdat Masi zijn kans zag op een ultieme clash in de laatste ronde van het kampioenschap.
Wat mij betreft is dit een verschrikkelijke evolutie en het failliet van eender welke sport op lange termijn indien dit het geval blijft. De regels moeten wat mij betreft opgemaakt worden rond 3 zaken:
1. Veiligheid
2. Fair Play
En dat zijn de regels waarvan m'n niet zou mogen afwijken, behalve in de uitzondering dat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Indien dit dan, helaas, zorgt voor minder spectakel is het maar zo.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Klopt. Ik type ook maar over van diverse sites ;-)mcied schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:11:
[...]
Dit moet toch echt het vermogen zijn, dus van 120 KW naar 350 KW (kWh is een energiehoeveelheid)
Autosport heeft het wel goed:
https://www.autosport.com...new-engine-rules/6885625/
During subsequent discussions between the current car makers and VW, it was agreed that the MGU-H could be dropped if other elements were put forward – such as a cost cap that ensured that new entrants would not trigger a fresh spending war.
That has now resulted in the FIA’s World Motor Sport Council confirming that there will be four central elements to the new powerunits that are coming for 2026.
They are that the current 1.6-litre V6 engine will be retained, electrical power will increase to 350kW, the MGU-H will be ditched and there will be a cost cap for engine development.
The FIA has also approved the outline concept of F1 running on 100 percent sustainable fuel alongside the increased electrical power boost.
Audi is ook op overname pad voor McLaren incl. het F1 team. Dat zou dan hun 1e team worden lijkt mij. Neemt niet weg dat VW/Audi meerdere teams kan voorzien.loekf2 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:06:
[...]
Redbull heeft in het verleden gezegd niet (meer) 2e viool te willen spelen als een klantenteam bij een motorfabrikant met een eigen F1 team omdat je volgens hen dan nooit WK kan worden. Ze hebben natuurlijk eerder al klantteam gespeeld. Maar ten tijde van de Renault motoren had Renault in de jaren dat Redbull WK werd, geen eigen team. Later wel natuurlijk maar dat niet de favouriete motordeal van Redbull waar ze met heimwee naar terug kijken denk ik zo
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ik zie liever dat ze de oude motor inleveren.loekf2 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:09:
[...]
Ik zat te denken aan de torpedo actie van Mercedes in Silvertone (motor Verstappen R.I.P.) en later die actie van Bottas waardoor Perez ook z'n auto kon afschrijven.
Je kan hier zien dat Bottas en Hamilton meer ICE onderdelen in 2021 gebruikt hebben dan de andere teans:
https://www.f1-fansite.co...d-f1-power-unit-elements/
Nou valt het wel mee, maar Mercedes gooide het op "betrouwbaarheid" om een grotere poule te hebben.
Prima dat je een nieuwe wilt maar dan hier met die laatst gebruikte motor! (plus de bijbehorende straf)
U zult nooit meer dan 3 power units hebben op welk moment in het seizoen, regel het maar.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Betekent dat dat de brandstof wordt gecompenseerd door ergens boompjes te planten? Of door emmissierechten te kopen? Uiteindelijk is het nog steeds een olie derivaat wat in de motor verdwijnt toch?
Sustainable fuel lijkt me meer een marketing term dan iets anders, maar misschien weten anderen meer?
Je mist in mijn ogen wel dat er sprake moet blijven van een wedstrijd, een race. Als alles ondergeschikt is aan veiligheid dan rij je met gemaximaliseerde snelheid en met hele strikte inhaalregels rondjes achter elkaar aan.Jebus4life schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:09:
De regels moeten wat mij betreft opgemaakt worden rond 3 zaken:
1. Veiligheid
2. Fair Play
Volgens mij hebben ze het wel eens gehad over bio-fuel, dus iets uit aardappelen, zetmeel, iets uit algen, geen idee.abalone schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:19:
Wat zouden ze kunnen bedoelen met 100% sustainable fuel vanaf 2026?
Betekent dat dat de brandstof wordt gecompenseerd door ergens boompjes te planten? Of door emmissierechten te kopen? Uiteindelijk is het nog steeds een olie derivaat wat in de motor verdwijnt toch?
Sustainable fuel lijkt me meer een marketing term dan iets anders, maar misschien weten anderen meer?
abalone schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:19:
https://www.formula1.com/...NHVTjKDbXNOIidEJ8okc.htmlThis 100% sustainable ‘drop-in fuel’ – meaning it can be used in a standard internal combustion engine without any modification to the engine itself – will be laboratory-created, using components that come from either a carbon capture scheme, municipal waste or non-food biomass, while achieving greenhouse gas emissions savings relative to fossil-derived petrol of at least 65%.
Zal wel E100 zijn oid, waarvoor een half regenwoud gekapt wordt om de gewassen te verbouwenabalone schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:19:
PSN
[ Voor 98% gewijzigd door noo op 16-12-2021 12:27 ]
Spektakel op de baan is wat mij betreft: inhaalacties, verdedigende acties, crashes, strategische beslissingen, pitstops. Ik vergeet er vast nog.Jebus4life schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:09:
In hindsight wil ik nu even zeggen: Er zijn veel hoogst discutabele beslissingen genomen door de FIA. Volgens velen was het enkel om Mercedes te bevoordelen. Nu het seizoen afgelopen is denk ik dat we kunnen concluderen dat we daarin fout waren. FIA had enkel en alleen als doel het spektakel op en naast de baan te verhogen. Dat de beslissingen hoofdzakelijk in het voordeel van Mercedes vielen (terecht of onterecht laat ik dus in het midden) was wat mij betreft dus enkel en alleen om de 2 protagonisten zo dicht mogelijk bij elkaar te houden en spanning te creeëren (want anders was Max 2 GP's eerder wereldkampioen lijkt me)
1. Veiligheid
2. Fair Play
FIA heeft geen enkele invloed daarop.
De SC beslissing van de laatste race was vooral gericht op: we willen de race niet achter de SC laten eindigen. Iets waar volgens mij alle teams het over eens zijn.
Je hebt zoveel "als dit, dan dat" situaties dat je nooit kan stellen dat alles vanaf het begin van het seizoen het doel had om HAM en VER zo dicht mogelijk bij elkaar te laten eindigen.
Overigens:
Waarom punt 3 als je het een verschrikkelijke evolutie noemt ?
Bij een crash als HAM/VER op Silverstone, waar HAM dus 'de meeste' schuld in de schoenen kreeg, hoe ga je dan de punten doen? Halve punten?Louwke schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:22:
If a car causes a collision and driver is deemed responsible no points are given to said driver.
Gaat hem ook niet worden, als je een reparatie kan uitvoeren die in het kader van de veiligheid is, zou ik zeggen: go for it. Ik zie ook niet hoe dit iemand teveel bevoordeeld.No repairs are to be done on the cars during red flag. If deemed necessary they should be parked on the back of the pack
[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 16-12-2021 12:37 ]
De FIA heeft daar geen enkele invloed op? Totdat de (V)SC deployed zeker?Plenkske schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:29:
[...]
Spektakel op de baan is wat mij betreft: inhaalacties, verdedigende acties, crashes, strategische beslissingen, pitstops. Ik vergeet er vast nog.
FIA heeft geen enkele invloed daarop.
De SC beslissing van de laatste race was vooral gericht op: we willen de race niet achter de SC laten eindigen. Iets waar volgens mij alle teams het over eens zijn.
Je hebt zoveel "als dit, dan dat" situaties dat je nooit kan stellen dat alles vanaf het begin van het seizoen het doel had om HAM en VER zo dicht mogelijk bij elkaar te laten eindigen.
Overigens:
Waarom punt 3 als je het een verschrikkelijke evolutie noemt ?
[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 16-12-2021 12:40 ]
Om in stijl te blijven:Illegal_Alien schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:18:
@DaniëlWW2 Nogmaals bedankt dat je de F1 idioten hebt overleefd dit seizoen; en hierbij dus:
[Afbeelding]
Alstu.

Vettel had nooit een penalty moeten krijgen voor dat, dat was wederom een onnodig cadeautje voor Hamilton. Vettel zat ervoor, ging even door het gras en kwam voor Hamilton weer op de baan en hield hem ternauwernood uit de muur, hoezo advantage?SinergyX schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:56:
(eerste uit m'n hoofd is denk ik Vettel met z'n boordjes omwisselen?)
Voor het kampioenschap was dat ook killing. Als Vettel die win/punten had gekregen had ie misschien minder druk gevoeld en in Duitsland ook gewonnen en misschien was Hamilton toen ook verslagen. En had Vettel nog steeds bij Ferrari gereden .. als als als .. we zullen het nooit weten, maar wederom een cadeautje voor Hamilton en weer een wereldtitel.
LET THEM RACE !!!
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Toto Wolff confirms that neither he nor @LewisHamilton will attend the FIA prize giving in Paris tonight. James Allison will represent @MercedesAMGF1 and pick up the constructors' trophy.
— Adam Cooper (@adamcooperF1) 16 december 2021
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Dus je gaat het gras op (onder druk, kan Vettel niet zo goed tegen overigens, verder een topgozer hoor), komt voor je tegenstander de baan op die op de rem moet, en dat noem je geen advantage?Alfa Novanta schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:39:
[...]
Vettel had nooit een penalty moeten krijgen voor dat, dat was wederom een onnodig cadeautje voor Hamilton. Vettel zat ervoor, ging even door het gras en kwam voor Hamilton weer op de baan en hield hem ternauwernood uit de muur, hoezo advantage?
Voor het kampioenschap was dat ook killing. Als Vettel die win/punten had gekregen had ie misschien minder druk gevoeld en in Duitsland ook gewonnen en misschien was Hamilton toen ook verslagen. En had Vettel nog steeds bij Ferrari gereden .. als als als .. we zullen het nooit weten, maar wederom een cadeautje voor Hamilton en weer een wereldtitel.
LET THEM RACE !!!
[ Voor 4% gewijzigd door poehee op 16-12-2021 12:43 ]
You're either part of the solution or you're part of the problem
Niet als je er al voor zat, zoals Vettel in dat geval. Vettel zat ervoor en bleef ervoor.poehee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:42:
[...]
Dus je gaat het gras op, komt voor je tegenstander de baan op die op de rem moet, en dat noem je geen advantage?
Voor WDC zijn nummer 1 t/m 3 verplicht om aanwezig te zijn. Dus iets klopt er niet aan deze tweet.
[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 16-12-2021 12:45 ]
Ok, je zit er voor, gaat het gras op (van de baan af) en dan mag je vlak voor de neus van je tegenstander de baan weer op die vervolgens op de rem moet?Extigo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:43:
[...]
Niet als je er al voor zat, zoals Vettel in dat geval. Vettel zat ervoor en bleef ervoor.
Niemand, want die is nog in Abu Dhabi voor de 2e testdag.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Nee Hamilton was schuldig dus 0 punten ook, komt geen half puntje bij kijken hoor.CH4OS schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:32:
[...]
Bij een crash als HAM/VER op Silverstone, waar HAM dus 'de meeste' schuld in de schoenen kreeg, hoe ga je dan de punten doen? Halve punten?En wat houdt een team dan tegen om die auto van de schuldige terug te trekken uit de race? Dan kun je daarna immers ook onderdelen vervangen zonder dat je per se straf krijgt ook.
[...]
Gaat hem ook niet worden, als je een reparatie kan uitvoeren die in het kader van de veiligheid is, zou ik zeggen: go for it. Ik zie ook niet hoe dit iemand teveel bevoordeeld.
Terug trekken moeten ze zelf weten dan.
Echter een review op die kromme regels met gridstraffen moeten ze zeker doen. Weg werp motoren etc staat niet echt in lijn met de duurbaarheid waar zo prat op gaan.
Untappd: Louwke80
Wat staat er in de regels hierover dan? Any driver of All driver?CH4OS schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:43:
[...]
Voor WCC zijn nummer 1 t/m 3 verplicht om aanwezig te zijn. Dus iets klopt er niet aan deze tweet.
Nee. Wat had ie moeten doen? De muur in vliegen? Remmen op het gras ik ook zinloos/kansloos/gevaarlijk. Hamilton hoefde niet te remmen .. maar dan waren ze beide in de muur geëindigd. Shit happens.poehee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:42:
Dus je gaat het gras op (onder druk, kan Vettel niet zo goed tegen overigens, verder een topgozer hoor), komt voor je tegenstander de baan op die op de rem moet, en dat noem je geen advantage?
[ Voor 10% gewijzigd door Alfa Novanta op 16-12-2021 12:45 ]
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Mercedes is er toch ook gewoon? Alleen Wolff en Hamilton niet.CH4OS schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:43:
[...]
Voor WCC zijn nummer 1 t/m 3 verplicht om aanwezig te zijn. Dus iets klopt er niet aan deze tweet.
HAM is toch tweede in WDC, ik had even een typfoutje in de afkorting...NiaX schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:45:
[...]
Mercedes is er toch ook gewoon? Alleen Wolff en Hamilton niet.
Maar Hamilton is volgens mij gewoon 2e geworden in het WDC.....NiaX schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:45:
[...]
Mercedes is er toch ook gewoon? Alleen Wolff en Hamilton niet.
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)
Toen ik reageerde stond er nog WCCwalteij schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:46:
[...]
Maar Hamilton is volgens mij gewoon 2e geworden in het WDC.....
Checo was aanwezig in kartonnen vorm. Zie de video van Max' aankomst, links achter Horner.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:43:
[...]
Niemand, want die is nog in Abu Dhabi voor de 2e testdag.
Prachtig, die zat gisteren nog in Abu Dhabi voor de banden test.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5iqJkpcNAvyvAbLh5kbUp1wB.png?f=user_large)
Ja, ik had net gerefreshed
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)
Blijft een zure club zo.
Ik snap het wel, laat ze toch. Die idiote feestjes ook, zit niemand op te wachten....
Alsof Max was gegaan....die wil zelfs nu niet....
[ Voor 9% gewijzigd door poehee op 16-12-2021 12:49 ]
Op het gras ben je een projectiel. Vettel had geen keus .. beiden kwamen ongedeerd weer achter elkaar op de baan en konden hun race gewoon vervolgen. En Hamilton had Vettel misschien met DRS nog steeds in kunnen halen ... echter FIA: hold my beer: ... door die 5 sec penalty volstond het om er achteraan te cruisen en het gat <5 minuten te houden. Dooddoener van een superspannende race met een welverdiende win voor Ferrari.poehee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:43:
Ok, je zit er voor, gaat het gras op (van de baan af) en dan mag je vlak voor de neus van je tegenstander de baan weer op die vervolgens op de rem moet?
[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 16-12-2021 12:49 ]
Weten we toch niet? Toen Rosberg won, was hij er ook gewoon.
Vettel maakte toch een fout? Onder grote druk?Alfa Novanta schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:48:
[...]
Op het gras ben je een projectiel. Vettel had geen keus .. beiden kwamen ongedeerd weer achter elkaar op de baan en konden hun race gewoon vervolgen. En Hamilton had Vettel misschien met DRS nog steeds in kunnen halen, maar door die 5 sec penalty volstond het om er achteraan te cruisen en het gat <5 minuten te houden. Dooddoener aan een superspannende race met een welverdiende win voor Ferrari. FIA: hold my beer
De race was inderdaad verknalt, door Vettel, die niet tegen druk kan. Hoe vaak issie wel niet gespind?
Hij is 'm later nog eens tegengekomen.hardware-lover schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:08:
[...]
Weet je ook nog door wie ie die 3e race ook niet tot een goed einde kon brengen?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
True.mrstylo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:49:
[...]
Weten we toch niet? Toen Rosberg won, was hij er ook gewoon.
Hamilton moest nog even door met Mercedes, misschien daarom?
Artikel 6.6 van de sporting code:mrstylo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:45:
Wat staat er in de regels hierover dan? Any driver of All driver?
The drivers finishing first, second and third in the Championship must be present at the annual FIA Prize Giving ceremony.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3DylDnZcBTuJjwYm8r0wa5U3.png?f=user_large)
Moderne slavernij dit.
Maar als je ervoor getekend hebt moet je ook niet zeuren (het is geen hongerloontje of zo).
Dat maakt verder behoorlijk weinig uit, als ze de motoren gewoon verder opendraaien zodat ze sowieso minder races meegaan. Tegen de tijd dat je inderdaad een nieuwe nodig hebt is het "inleveren" van een oude ook geen probleem meer.schumi2004 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:18:
[...]
Ik zie liever dat ze de oude motor inleveren.
Prima dat je een nieuwe wilt maar dan hier met die laatst gebruikte motor! (plus de bijbehorende straf)
U zult nooit meer dan 3 power units hebben op welk moment in het seizoen, regel het maar.
Het is an sich niet raar om zoiets te verwachten. Het staat natuurlijk niet echt netjes (en getuigd niet van respect) als je er niet bent. Hoe zuur en/of kinderachtig HAM en Wolff blijven doen.poehee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:53:
Moderne slavernij dit.
Maar als je ervoor getekend hebt moet je ook niet zeuren (het is geen hongerloontje of zo).
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Dan krijgen we dit:poehee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:53:
[...]
Moderne slavernij dit.
Echt hé!!! Ze praten zichzelf zo verschrikkelijk dom tegen ..loekf2 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:48:
Blijft een zure club zo.
en danBron: https://www.formule1.nl/n...eeft-titelstrijd-bepaald/
De vrouw van Toto Wolff benadrukt dat Verstappen en Red Bull het hebben verdiend om kampioen te worden. “Zij zijn de verdiende winnaars en we wisten altijd dat er een grote kans was dat wij niet zouden winnen"
ze vergeten daar voor het gemak dat :Susie Wolff sluit af met de felicitaties aan Verstappen én Mercedes, dat voor de achtste keer op rij constructeurskampioen werd, maar heeft ook nog een wens. “Ik hoop dat er tegen maart volgend jaar een bestuursorgaan is met sportieve integriteit en eerlijkheid als kern, zodat ik weer verliefd kan worden op de Formule 1”, besluit ze.
1. ze al een oneigenlijk voordeel hadden na bocht 1 toen Hamilton afsneed
2. het ongeluk totaal stom toeval was
3. Max/Redbull daar niks aan kon doen
4. een safety car procedure dan standaard is
5. Mercedes zélf besloot niet te stoppen voor banden (2x)
6. Max Hamilton fair and square op de baan in een superspannend gevecht heeft ingehaald
7. je niet wilt winnen/het seizoen wilt afsluiten achter een safety car
behalve dan Mercedes
echt triest/onsportief.
Door weg te blijven bij het evenement doen ze Max/Redbull te kort. Erg respectloos.
[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 16-12-2021 12:59 ]
Helemaal mee eens, maar ik geloof niet dat er iemand op aarde gelooft dat Max wel was gegaan als hij tweede was geworden.CH4OS schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:54:
[...]
Het is an sich niet raar om zoiets te verwachten. Het staat natuurlijk niet echt netjes (en getuigd niet van respect) als je er niet bent. Hoe zuur en/of kinderachtig HAM en Wolff blijven doen.
Misschien de straffen oplopend maken: 1e extra motor 5 plaatsen achteruit op de grid, 2e extra motor: achteraan op de grid. 3e extra motor of meer: starten vanuit de pitlane.DataGhost schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:53:
[...]
Dat maakt verder behoorlijk weinig uit, als ze de motoren gewoon verder opendraaien zodat ze sowieso minder races meegaan. Tegen de tijd dat je inderdaad een nieuwe nodig hebt is het "inleveren" van een oude ook geen probleem meer.
Vandaar dus artikel 6.6, overigens is hij vorige jaren ook geweest, ook voor andere prijzen, zoals voor actie van het jaar en persoonlijkheid van het jaar (3x) op te halen.poehee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:56:
Helemaal mee eens, maar ik geloof niet dat er iemand op aarde gelooft dat Max wel was gegaan als hij tweede was geworden.
Ik heb de beelden niet teruggezocht, maar ik had toen wel heel erg het gevoel dat Hamilton die confrontatie opzocht. Ik vond dat ook een bijzonder oneerlijke beslissing, zeker in het licht van wat HAM vorige race deed: ingehaald worden, de bocht afsnijden, 200m voor liggen na de bocht en dan alleen die voorsprong teruggeven.poehee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:43:
[...]
Ok, je zit er voor, gaat het gras op (van de baan af) en dan mag je vlak voor de neus van je tegenstander de baan weer op die vervolgens op de rem moet?
Hahaha ok. Fair point. Wel wat zoethoudertjes om ze binnen te halen...prima.CH4OS schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:57:
[...]
Vandaar dus artikel 6.6, overigens is hij vorige jaren ook geweest, ook voor andere prijzen, zoals voor actie van het jaar en persoonlijkheid van het jaar (3x) op te halen.
Mercedes gaat er wel erg ver in door, maar Verstappen skipte ook het podium de week ervoor. Dat is niet heel anders. Benieuwd wat RB gedaan zou hebben als zij de titel verloren hadden via in hun ogen onrecht.... niet heel anders denk ik.CH4OS schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:54:
[...]
Het is an sich niet raar om zoiets te verwachten. Het staat natuurlijk niet echt netjes (en getuigd niet van respect) als je er niet bent. Hoe zuur en/of kinderachtig HAM en Wolff blijven doen.
Dit topic is gesloten.
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"
Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics
Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken