Toon posts:

[F1] Seizoen 2021 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 139 ... 142 Laatste
Acties:

• Gilles de Geus
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:35
Requiem19 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:29:
[...]

Zoals jij het zegt begreep ik het ook tot voor kort. Maar het artikel is toch vrij duidelijk hierin:

[...]
Maar dat kun je toch ook zo lezen? "will have to run the same modes as other examples from the same supplier" kun je toch lezen als "alle modi moeten voor iedereen beschikbaar zijn", wat niet wil zeggen dat ze door iedereen gekozen worden?

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:59
Gilles de Geus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:42:
[...]

Maar dat kun je toch ook zo lezen? "will have to run the same modes as other examples from the same supplier" kun je toch lezen als "alle modi moeten voor iedereen beschikbaar zijn", wat niet wil zeggen dat ze door iedereen gekozen worden?
‘To run’ = ‘gebruiken’ toch?

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobertMe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:24:
Iets met klok en klepel ;) Er zijn tientallen regels m.b.t. de achtervleugel, en de TD die vanaf Baku was ingegaan gaat echt over iets compleet anders.
In de thread op Twitter, waar deze video in de reacties genoemd wordt, is de discussie het "bewijs" dat Mercedes flexibele vleugels heeft. Daarbij wordt deze video aangehaald als "extra verduidelijking", maar dat is van een race een half jaar eerder, toen de flexibele vleugel in de ban ging ná de race van Frankrijk, waarvan de beelden zijn...

• Jorick
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01-12 21:28
[...]

Dat lijkt mij ook. Anders zou het betekenen dat iedereen de modus moet gebruiken die wordt gebruikt op de oudste c.q. meest versleten motor. Dat zou er netto op neerkomen dat motorstanden weinig nut meer hebben. Wat je niet meer mag doen is nieuwe motoren introduceren die nieuwe modi hebben die andere motoren (die al in gebruik zijn) niet hebben. Dat een motor de hoogste motorstand niet meer kan gebruiken door slijtage/ouderdom spreekt voor zich want zou je zo'n stand gebruiken is de kans erg groot dat ie stuk gaat.

• asing
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:33
[...]

Het is al vaak langs gekomen, en het zit zo: alle modi die het fabrieksteam heeft moeten ook beschikbaar zijn voor de klanten. Iedere coureur kan met zijn engineers kiezen welke setting ze draaien. Deze setting ligt vast voor een deel van het weekend. Er moet er eentje gekozen worden en dat is alles.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• JP_Frost
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Tk55 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:53:
Ik wil even zeggen dat de kwaliteit van de posts erg hoog ligt :) Boeiende en leerzame discussies!
Helemaal eens _/-\o_

• Requiem19
asing schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:51:
[...]

Het is al vaak langs gekomen, en het zit zo: alle modi die het fabrieksteam heeft moeten ook beschikbaar zijn voor de klanten. Iedere coureur kan met zijn engineers kiezen welke setting ze draaien. Deze setting ligt vast voor een deel van het weekend. Er moet er eentje gekozen worden en dat is alles.
Ik zie het ook vaak langskomen en het is verreweg de meest logische regel.

Alleen waar baseren wij onszelf nu allemaal op? In ieder geval niet op hetgeen er uit de Augustus 2020 TD gelekt is.

Zou kunnen dat dit lek onjuist is, dat er nog veel meer in het TD stond of dat er aanvullende TD’s zijn geweest. Maar wat is de bron nu precies? Ik kan hem in ieder geval niet vinden.

• asing
Requiem19 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:54:
[...]

Alleen waar baseren wij onszelf nu allemaal op? In ieder geval niet op hetgeen er uit de Augustus 2020 TD gelekt is.

Zou kunnen dat dit lek onjuist is, dat er nog veel meer in het TD stond of dat er aanvullende TD’s zijn geweest. Maar wat is de bron nu precies? Ik kan hem in ieder geval niet vinden.
Er zijn 2 dingen die niet meer mogen :) . De eerste is dat fabrieksteams party modes voor zichzelf houden. Het tweede is het gebruik van die party modes om op pole terecht te komen.

Het eerste is voorkomen door aan te geven dat ieder klantenteam dezelfde software heeft als het fabrieksteam. Het tweede is voorkomen door de gekozen motorstand te verplichten vanaf een bepaald moment in het weekend. Wil je met je een soort van party mode op pole staan dan moet je ook racen met die party mode. De kans dat je dan je blok voortijdig sloopt is aanwezig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Dazzler2120
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 15:37
[...]

Maar baseren wij ons daadwerkelijk op de gelekte TD, of de interpretatie van motorsport.com daarvan van het gelekte TD. Dat kan al een enorm verschil uitmaken
Daarom stelde ik al de volgende vraag; " dan is dus de vraag verwoorden ze hier hier gek / incorrect of verwoord de rest het gek of incorrect?"

Het zou mij heel gek lijken dat iedere auto met dezelfde motor in dezelfde engine mapping MOET rijden, aangezien ieder team een andere wear op de motor heeft (door evt. nemen van extra motor / verliezen van motor van een crash, kan het goed zijn dat je wilt afwijken voor een betrouwbaardere / minder betrouwbare motor).
Naar mijn mening, 'zien' we ook de situatie dat de engine mappings beschikbaar zijn, maar dat per auto bepaald wordt welke engine map ze rijden per race. Is dus onderdeel van de afstelling.
Ik vermoed dat ofwel de verwoording van het motorsport.com artikel niet correct is (bv door onjuiste vertaling van een it.motorsport.com artikel) of hun interpretatie incorrect is.

PS4 PSN: Dazzler2120

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 01-12 23:07
Van Dan Ticktum hebben we in F1 ook geen last meer, die heeft getekend bij Nio in formule E

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• werphengel
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:57
asing schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:11:
[...]

Er zijn 2 dingen die niet meer mogen :) . De eerste is dat fabrieksteams party modes voor zichzelf houden. Het tweede is het gebruik van die party modes om op pole terecht te komen.

Het eerste is voorkomen door aan te geven dat ieder klantenteam dezelfde software heeft als het fabrieksteam. Het tweede is voorkomen door de gekozen motorstand te verplichten vanaf een bepaald moment in het weekend. Wil je met je een soort van party mode op pole staan dan moet je ook racen met die party mode. De kans dat je dan je blok voortijdig sloopt is aanwezig.
Dus als ik het goed begrijp:

Dat "plafond" van die motorstand wordt dus tijdens de VT's bepaald. Misschien die hoogste motorstand niet nodig omdat je die kan compenseren met een bepaalde vleugel afstelling?

Bij het starten van de qualifying staat de motorstand dus vast?

Die standen worden dus per weekend bepaald, wat betekend dat je het ene weekend op 90% daarna op 85% en daarna weer op 110% rijdt. Per weekend kun je bepalen of je meer of minder van je motor vraagt, je bent dus niet verplicht om per weekend steeds te minderen je mag ook weer omhoog?

• Requiem19
asing schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:11:
[...]

Again: zo begreep ik het ook. Maar - waar komt deze informatie vandaan?

• codex
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15:17
werphengel schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:57:
[...]

Dus als ik het goed begrijp:

Dat "plafond" van die motorstand wordt dus tijdens de VT's bepaald. Misschien die hoogste motorstand niet nodig omdat je die kan compenseren met een bepaalde vleugel afstelling?

Bij het starten van de qualifying staat de motorstand dus vast?

Die standen worden dus per weekend bepaald, wat betekend dat je het ene weekend op 90% daarna op 85% en daarna weer op 110% rijdt. Per weekend kun je bepalen of je meer of minder van je motor vraagt, je bent dus niet verplicht om per weekend steeds te minderen je mag ook weer omhoog?
Elk weekend begint het opnieuw. Tijdens de VT kunnen de teams experimenteren, de motorstand waarmee Q3 wordt gereden bepaald de motorstand voor de race. Tijdens de race mag de motorstand alleen worden teruggeschroefd bij aantoonbare motorische problemen. Mochten die problemen tijdens de race verdwijnen, dan mag er niet meer worden geswitched naar de initiële hogere stand.

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16:29

DataGhost

iPL dev

Dazzler2120 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:35:
Je 2de deel van de opmerking klopt niet. Je mag prima motor A op 100% zetten, motor B op 90% voor zowel de race en de kwali.
P.K. schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:38:
De PU moet vanaf dat parc ferme ingaat (q1 kwalificatie) in 1 stand staan. Die stand hoeft echter niet gelijk te zijn voor alle motoren van één leverancier.
Maar wat is de bron nu precies? Ik kan hem in ieder geval niet vinden.
Quote van Reddit, in dat topic heeft iemand die in r/F1Technical een "Verified F1 Vehicle Dynamicist" is bevestigd dat het daadwerkelijk een quote is uit dat TD.
However the same TD that banned qualifying party modes (TD037-20, a 2020 TD), also implores that the engines are run identically by each and every driver in every team:

> From the stated date of application of this Technical Directive, we will expect every engine of a same PU Manufacturer to be used in exactly the same ICE mode.
Mijn lezing is dus ook dat ze toch in dezelfde stand moeten staan, lijkt mij geen andere lezing mogelijk. Ik denk dus niet dat ze die motor van Hamilton legaal in een andere stand kunnen hebben staan. En dan is er ongetwijfeld bij een aantal mensen nog discussie mogelijk over wat nou een mode/mapping/software/setting is en wat daar nog aan veranderd kan worden terwijl het "hetzelfde" blijft, dus in hoeverre ze toch wat anders kunnen draaien. Maar dat lijkt mij persoonlijk gegeven de beweegredenen voor het invoeren ervan allemaal niet mogelijk. O.a. een van de redenen was zodat de stewards/FIA beter kunnen opsporen of er gekke dingen (zoals Ferrari) aan de hand zijn in de motor, doordat heftige verschillen in het gedrag ervan niet meer verklaard kunnen worden door een "mode switch" en de telemetrie dus ook langs die van andere auto's gelegd kan worden ter vergelijking.

Er is overigens in deze thread in r/F1Technical iets dieper op ingegaan en volgens mij is de eindconclusie daar (van o.a. een "Verified F1 Performance Engineer") nog hetzelfde: ze moeten allemaal hetzelfde gebruiken.

[Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 25-11-2021 13:20]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Jorick schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:48:
[...]

Dat lijkt mij ook. Anders zou het betekenen dat iedereen de modus moet gebruiken die wordt gebruikt op de oudste c.q. meest versleten motor. Dat zou er netto op neerkomen dat motorstanden weinig nut meer hebben. Wat je niet meer mag doen is nieuwe motoren introduceren die nieuwe modi hebben die andere motoren (die al in gebruik zijn) niet hebben. Dat een motor de hoogste motorstand niet meer kan gebruiken door slijtage/ouderdom spreekt voor zich want zou je zo'n stand gebruiken is de kans erg groot dat ie stuk gaat.
Of ze hebben gewoon geen noemenswaardige leeftijdsafhankelijke verschillende motorstanden, waardoor de oude motoren ook gewoon met dezelfde mode rijden als toen ze nieuw waren, dat kan ook nog.

• codex
DataGhost schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:16:
[...]

[...]

Quote van Reddit, in dat topic heeft iemand die in r/F1Technical een "Verified F1 Vehicle Dynamicist" is bevestigd dat het daadwerkelijk een quote is uit dat TD.

[...]

Mijn lezing is dus ook dat ze toch in dezelfde stand moeten staan, lijkt mij geen andere lezing mogelijk. Ik denk dus niet dat ze die motor van Hamilton legaal in een andere stand kunnen hebben staan. En dan is er ongetwijfeld bij een aantal mensen nog discussie mogelijk over wat nou een mode/mapping/software/setting is en wat daar nog aan veranderd kan worden terwijl het "hetzelfde" blijft, dus in hoeverre ze toch wat anders kunnen draaien. Maar dat lijkt mij persoonlijk gegeven de beweegredenen voor het invoeren ervan allemaal niet mogelijk. O.a. een van de redenen was zodat de stewards/FIA beter kunnen opsporen of er gekke dingen (zoals Ferrari) aan de hand zijn in de motor, doordat heftige verschillen in het gedrag ervan niet meer verklaard kunnen worden door een "mode switch" en de telemetrie dus ook langs die van andere auto's gelegd kan worden ter vergelijking.

Er is overigens in deze thread in r/F1Technical iets dieper op ingegaan en volgens mij is de eindconclusie daar (van o.a. een "Verified F1 Performance Engineer") nog hetzelfde: ze moeten allemaal hetzelfde gebruiken.
Gek idee, maar het kan natuurlijk dat dezelfde motorstand afhankelijk van de degradatie een ander vermogen output heeft. Dan zouden Bottas en Hamilton in theorie met dezelfde stand rijden maar Hamilton meer PKs tot zijn beschikking hebben. Als dat inderdaad klopt dan is dat goed nieuws, want dan is de degradatie flink.

Ik zit even te kijken, Bottas had in Brazilië pas twee races gereden met zijn meest recente PU en zat toen al niet in de buurt van Hamilton qua snelheid. Mexico laat ik maar even buiten beschouwing vanwege de hoogte, ik weet overigens niet of de ijle lucht slijtage van onderdelen niet minder maakt. Ik zou het wel verwachten door de afgenomen luchtweerstand, maar goed.

[Voor 8% gewijzigd door codex op 25-11-2021 13:24]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

codex schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:19:
[...]

Gek idee, maar het kan natuurlijk dat dezelfde motorstand afhankelijk van de degradatie een ander vermogen output heeft. Dan zouden Bottas en Hamilton in theorie met dezelfde stand rijden maar Hamilton meer PKs tot zijn beschikking hebben. Als dat inderdaad klopt dan is dat goed nieuws, want dan is de degradatie flink.
Zo gaat het ook met bijv. straatauto's. Die hebben uberhaupt maar 1 mapping, maar na een X aantal kilometers en een Y tijd zonder onderhoud komen daar ook veel minder PK's uit dan toen alles nog nieuw was. Onderhoud of een motorrevisie brengen die PK's weer terug.
Een speciale "oude motor" map kan eigenlijk maar twee dingen doen:
1. een al versleten motor nog harder laten slijten door alles een beetje omhoog te tunen, waardoor het ding eigenlijk automatisch zo onbetrouwbaar wordt dat je er niet eens meer mee wilt rijden,
of
2. alles een beetje omlaag tunen (bovenop de uit zichzelf al verloren PK's) om er zoveel mogelijk levensduur uit te halen, waardoor het ding zodanig hard uit de competitie valt dat je er niet eens meer mee wilt rijden.

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
DataGhost schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:23:
[...]

Zo gaat het ook met bijv. straatauto's. Die hebben uberhaupt maar 1 mapping, maar na een X aantal kilometers en een Y tijd zonder onderhoud komen daar ook veel minder PK's uit dan toen alles nog nieuw was. Onderhoud of een motorrevisie brengen die PK's weer terug.
Een speciale "oude motor" map kan eigenlijk maar twee dingen doen:
1. een al versleten motor nog harder laten slijten door alles een beetje omhoog te tunen, waardoor het ding eigenlijk automatisch zo onbetrouwbaar wordt dat je er niet eens meer mee wilt rijden,
of
2. alles een beetje omlaag tunen (bovenop de uit zichzelf al verloren PK's) om er zoveel mogelijk levensduur uit te halen, waardoor het ding zodanig hard uit de competitie valt dat je er niet eens meer mee wilt rijden.
De meeste sportieve straatauto's hebben ook verschillende mappings. Zelfs in mijn Alfa Romeo Giulietta uit 2010, die heeft 3 standen waarbij pas in de hoogste stand het volledige motorvermogen vrij komt, een soort van party-mode dus >:)

Met vriendin in de auto staat hij op de standaard of zelfs nog een tandje lager om het allemaal wat vloeiender te maken (vering staat dan bijvoorbeeld ook wat minder hard), maar als ik alleen rijd en iets actiever wil rijden dan gaat hij toch al snel in de hoogste stand.

• Hippocampus
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 01-12 23:32
SinergyX schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:08:
[...]

Erg mooi om te horen, hoe hij dingen ziet en ook de races van 2005-2012, maar zeker het einde, hij wil nog zeker 2-3 jaar doorgaan :D Van mij mag hij nog wel tijdje doorracen, zelfs op hoogste niveau.
Ja mooi ook hoe dat zijn passie voor racen naar buiten komt. Het genieten van kunnen racen tegen bepaalde personen en dan kunnen winnen (of niet) is iets wat je als toeschouwer zo niet meteen meekrijgt. We vergeten wel eens dat een race van buitenaf totaal iets anders is dan als je er daadwerkelijk middenin zitten.

Daarnaast ook wel weer leuk dat Kimi blijkbaar best een amicale gozer blijkt te zijn, je moet hem alleen geen microfoon in z'n gezicht duwen denk ik ;)

thanks @DaniëlWW2 ik kom anders zelden op utube

• Requiem19
DataGhost schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:16:
[...]

[...]

[...]

[...]

Kortom, de daadwerkelijke bronnen zeggen dat alle PU’s van 1 fabrikant dezelfde mapping moeten hebben, maar toch is het heersende idee dat de mappings alleen voor de customer teams beschikbaar moeten zijn.

Dat is een compleet andere situatie. En ik ben nog steeds benieuwd waar de ‘beschikbaarheids’ theorie vandaan komt. Iedereen schijnt te weten dat het zo werkt, maar niemand kent de bron van deze stelling. Dat is ook wel gek.

• Dazzler2120
Hmm dat is iig wel erg interessant leesvoer!
Dan zal het mogelijk dus echt een kwestie zijn van dezelfde spec / mode engine gebruiken als eerst, maar doordat de ICE nieuw is levert die gewoon wat meer PK's. Schijnbaar een best groot verval van PK's t.o.v. Honda motoren dan?

• warp
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:01:
Dan zal het mogelijk dus echt een kwestie zijn van dezelfde spec / mode engine gebruiken als eerst, maar doordat de ICE nieuw is levert die gewoon wat meer PK's. Schijnbaar een best groot verval van PK's t.o.v. Honda motoren dan?
Bij Honda schijnt het verval van de motor veel kleiner (en gelijkmatiger) te zijn idd.

• Requiem19
Dazzler2120 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:01:
Mercedes schijnt echter speciale mapping te hebben ontwikkeld voor Hamilton’s ICE (oa andere boost pressure etc).

Dus of dat ‘gerucht’ klopt niet, of ons begrip van de meest recente TD stand van zaken klopt niet, OF Mercedes doet iets dat formeel niet mag.

• Kenhas
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:46
Requiem19 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:50:
[...]

Kortom, de daadwerkelijke bronnen zeggen dat alle PU’s van 1 fabrikant dezelfde mapping moeten hebben, maar toch is het heersende idee dat de mappings alleen voor de customer teams beschikbaar moeten zijn.

Dat is een compleet andere situatie. En ik ben nog steeds benieuwd waar de ‘beschikbaarheids’ theorie vandaan komt. Iedereen schijnt te weten dat het zo werkt, maar niemand kent de bron van deze stelling. Dat is ook wel gek.
Ging je eerst nog een beetje laten sudderen maar zal de oplossing toch maar geven. Het staat gewoon in de "Sporting Regulations" ;)

Pagina 60 van de sporting regulations (KLIK)
All power units supplied by a single manufacturer must also be operated in the same way, they
must therefore be:
i) Identical according to the dossier for each Competitor , and;
Unless a Competitor informs the FIA Technical Department that they have declined any of
the following, they must be:
ii) Run with identical software for PU control and must be capable of being operated in
precisely the same way
.
iii) Run with identical specifications of engine oil and fuel, unless an alternative supplier is
preferred by a customer Competitor (see paragraph 7) above)
Technical Directives zijn er normaal gezien ook maar als tijdelijke tussenregel om niet iedere week een nieuw reglement te hoeven maken. Zo'n zaken vinden dan (in vele gevallen) hun weg naar het reglement van het jaar erop.

McLaren moet dus dezelfde software hebben voor de ICE. Er wordt hier gesproken over de raket motor maar volgens mij is dat gewoon de party mode van vroeger maar dan een gans weekend. Denk niet dat ze ieder weekend zo kunnen rijden.

En er mag ook niet vergeten worden dat een "raket motor" natuurlijk uit veel meer bestaat dan de ICE

• Dazzler2120
Requiem19 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:14:
[...]

Mercedes schijnt echter speciale mapping te hebben ontwikkeld voor Hamilton’s ICE (oa andere boost pressure etc).

Dus of dat ‘gerucht’ klopt niet, of ons begrip van de meest recente TD stand van zaken klopt niet, OF Mercedes doet iets dat formeel niet mag.
Daarom is dat topic van Reddit interessant om te lezen wat @DataGhost net hier postte.
Daar zijn 2 interne engineers vanuit de F1, die wel toegang hebben tot de daadwerkelijke TD, die beiden stellen dat Hamilton niet een andere mapping kan runnen t.o.v. alle andere Mercedes motoren.
Wat Mercedes kan wel doen, is alle motormappings op 110% zetten, en hopen dat de andere 7 niet uitvallen.

Maar ze stellen ook dat er veel verwarring en foutief gebruik is van de termen "Mapping", "Modes" en "Calibrations" en wellicht dat in die marges de uitleg schuilt?

• Requiem19
Kenhas schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:15:
[...]

Ging je eerst nog een beetje laten sudderen maar zal de oplossing toch maar geven. Het staat gewoon in de "Sporting Regulations" ;)

[...]

Technical Directives zijn er normaal gezien ook maar als tijdelijke tussenregel om niet iedere week een nieuw reglement te hoeven maken. Zo'n zaken vinden dan (in vele gevallen) hun weg naar het reglement van het jaar erop.

McLaren moet dus dezelfde software hebben voor de ICE. Er wordt hier gesproken over de raket motor maar volgens mij is dat gewoon de party mode van vroeger maar dan een gans weekend. Denk niet dat ze ieder weekend zo kunnen rijden.

En er mag ook niet vergeten worden dat een "raket motor" natuurlijk uit veel meer bestaat dan de ICE
Run with identical software = niet hetzelfde als dezelfde mapping helaas :-).

• asing
[...]

Als je de berichten gevolgd hebt rekenen ze bij Mercedes op een levensduur van 7000 km per motor. Het "speciaaltje" heeft een berekende levensduur van 4500 km. Het komt ten goede van de performance. Nou ligt het motorontwerp vast. Dus daar kan je niets aan veranderen. Het enige wat je kan is extreem op de toleranties letten. Dat wat het beste voldoet gebruiken. Als je dan kan kiezen voor een soort party mode dan heb je een motor die daadwerkelijk meer pit levert, maar je levert wat in op performance. Nu is dat blijkbaar geen ramp, daar ik dacht dacht de motor 4 maal een Q + R mee zou moeten maar dat zijn er maximaal 3.

De motor bestaat uit meer dan alleen de V6, maar let op : de turbo en andere onderdelen zijn niet gewisseld. Dat zit er dus niet nieuw op.

• Kenhas
Requiem19 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:22:
[...]

Run with identical software = niet hetzelfde als dezelfde mapping helaas :-).
Je moet het tweede stukje van die zin ook lezen é: must be capable of being operated in precisely the same way

Het is Mercedes AMG High Performance Powertrains (dus niet het F1 team) die de mappings bepaalt voor de ICE. En die zijn voor iedere team met Mercedes power unit (dus ook het Mercedes F1 team) hetzelfde. Dacht dat die software (inclusief mappings) zelfs deel uitmaakte van het homologatie proces.
Team kunnen per auto nog verder "tunen" aan die mappings. Maar er mag niet langer voor een bepaald team een verborgen mapping inzitten. Ieder team moet toegang tot exact hetzelfde in de ECU. Ieder team kan dan nog spelen met ontsteking, inspuiting, turbo druk, vrijgave electriciteit, benzine sparen of net niet, ...

De combinatie van de ICE en het electrisch systeem bepaalt dan de "mode" die het ganse weekend gebruikt wordt.
En ik vermoed dat Mercedes voor Brazilië gekozen heeft voor een afgeleide van de party mode. Zal iets braver zijn dat de echte party mode maar toch de grenzen opzoeken van wat de Power Unit aankan

Ik had in mijn Impreza indertijd ook twee mappings: een dagelijkse en een "raket motor" mapping. Op mijn auto kon ik een anti-lag systeem activeren wat zorgde voor een lagere tijd maar dan mocht ik wel na paar honderd km mijn turbo vervangen. En dat zal beetje hetzelfde zijn als wat Mercedes gedaan heeft. Als, zoals in mijn voorbeeld, de turbo maar 500km meegaat met anti-lag aan maar je moet maar 250km meer doen, waarom niet

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 16:47
Dazzler2120 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:19:
[...]

Daarom is dat topic van Reddit interessant om te lezen wat @DataGhost net hier postte.
Daar zijn 2 interne engineers vanuit de F1, die wel toegang hebben tot de daadwerkelijke TD, die beiden stellen dat Hamilton niet een andere mapping kan runnen t.o.v. alle andere Mercedes motoren.
Wat Mercedes kan wel doen, is alle motormappings op 110% zetten, en hopen dat de andere 7 niet uitvallen.

Maar ze stellen ook dat er veel verwarring en foutief gebruik is van de termen "Mapping", "Modes" en "Calibrations" en wellicht dat in die marges de uitleg schuilt?
Ik mag het hopen, want het klinkt gewoon niet logisch als Mercedes kan zeggen tegen de andere teams "en dit weekend moeten jullie met mapping X rijden omdat wij graag Hamilton zijn raketmotor op 110% willen draaien".

• Requiem19
Kenhas schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:14:
[...]

Je moet het tweede stukje van die zin ook lezen é: must be capable of being operated in precisely the same way

Het is Mercedes AMG High Performance Powertrains (dus niet het F1 team) die de mappings bepaalt voor de ICE. En die zijn voor iedere team met Mercedes power unit (dus ook het Mercedes F1 team) hetzelfde. Dacht dat die software (inclusief mappings) zelfs deel uitmaakte van het homologatie proces.
Team kunnen per auto nog verder "tunen" aan die mappings. Maar er mag niet langer voor een bepaald team een verborgen mapping inzitten. Ieder team moet toegang tot exact hetzelfde in de ECU. Ieder team kan dan nog spelen met ontsteking, inspuiting, turbo druk, vrijgave electriciteit, benzine sparen of net niet, ...

De combinatie van de ICE en het electrisch systeem bepaalt dan de "mode" die het ganse weekend gebruikt wordt.
En ik vermoed dat Mercedes voor Brazilië gekozen heeft voor een afgeleide van de party mode. Zal iets braver zijn dat de echte party mode maar toch de grenzen opzoeken van wat de Power Unit aankan

Ik had in mijn Impreza indertijd ook twee mappings: een dagelijkse en een "raket motor" mapping. Op mijn auto kon ik een anti-lag systeem activeren wat zorgde voor een lagere tijd maar dan mocht ik wel na paar honderd km mijn turbo vervangen. En dat zal beetje hetzelfde zijn als wat Mercedes gedaan heeft. Als, zoals in mijn voorbeeld, de turbo maar 500km meegaat met anti-lag aan maar je moet maar 250km meer doen, waarom niet
Het is een goede vondst met betrekking tot de verplichting om dezelfde mapping beschikbaar te hebben, maar het roept nog steeds de vraag op inzake de samenhang met het Augustus 2020TD (waarin staat dat PU’s dezelfde mapping moeten gebruiken). Wellicht is dat TD niet meer van toepassing in 2021, of wellicht is er een aanvullend TD inmiddels.

Jammer dat dit zo onduidelijk blijft.

Edit, voor de duidelijkheid deze quote:
However the same TD that banned qualifying party modes (TD037-20, a 2020 TD), also implores that the engines are run identically by each and every driver in every team:

> From the stated date of application of this Technical Directive, we will expect every engine of a same PU Manufacturer to be used in exactly the same ICE mode.

[Voor 9% gewijzigd door Requiem19 op 25-11-2021 16:20]

• Kenhas
Requiem19 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:19:
[...]

[...]
Tja, is voor mij nochtans redelijk duidelijk

• Requiem19
Kenhas schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:41:
[...]

Want het TD geldt niet meer in jouw ogen?

• Dazzler2120
Kenhas schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:41:
[...]

Heb je https://www.reddit.com/r/...lear_reactor_powered_w12/ en https://www.reddit.com/r/.../engine_map_mix_and_mode/ gelezen?
Daar komen namelijk 2 personen naar voren welke geverifieerde engineers zijn binnen de F1, die van mening zijn dat de TD nog steeds geldig is...
Voor nu hecht ik meer waarde aan hun reactie om eerlijk te zijn, maar fijn dat het voor jou zo duidelijk is!

[Voor 3% gewijzigd door Dazzler2120 op 25-11-2021 17:39]

• asing
Dazzler2120 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:38:
[...]

Heb je https://www.reddit.com/r/...lear_reactor_powered_w12/ en https://www.reddit.com/r/.../engine_map_mix_and_mode/ gelezen?
Daar komen namelijk 2 personen naar voren welke geverifieerde engineers zijn binnen de F1, die van mening zijn dat de TD nog steeds geldig is...
Voor nu hecht ik meer waarde aan hun reactie om eerlijk te zijn, maar fijn dat het voor jou zo duidelijk is!
Ik heb de comments van 1 van hen gelezen :
I can't quote TDs which I haven't seen available in the public domain, but I would agree with their interpretation and expect all drivers to be using the same mode definitions. I do also work in F1 (per the flair). I was trying to justify it with non-priveledged information.
Wat eigenlijk betekent dat hij niet kan bevestigen of ontkennen wat niet publiek bekend is.

Ik blijf erbij dat ze onmogelijk dezelfde "combustion mode" voor iedereen kunnen voorschrijven. Er moet een combustion mode worden gekozen ergens rond FP3 en die moet de rest van het weekend blijven staan. Spelen met de energy mode van de batterij en elektromotor is vrij, die is beperkt in vermogen en beperkt in de afgifte.

• Requiem19
asing schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:03:
[...]

Ik heb de comments van 1 van hen gelezen :

[...]

Wat eigenlijk betekent dat hij niet kan bevestigen of ontkennen wat niet publiek bekend is.

Ik blijf erbij dat ze onmogelijk dezelfde "combustion mode" voor iedereen kunnen voorschrijven. Er moet een combustion mode worden gekozen ergens rond FP3 en die moet de rest van het weekend blijven staan. Spelen met de energy mode van de batterij en elektromotor is vrij, die is beperkt in vermogen en beperkt in de afgifte.
Parc Fermé geldt vanaf het moment in kwalificatie dat je het circuit op gaat tot en met het einde van de race (en iets daarna ivm mogelijke checks).

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Requiem19 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:22:
[...]

Parc Fermé geldt vanaf het moment in kwalificatie dat je het circuit op gaat tot en met het einde van de race (en iets daarna ivm mogelijke checks).
Parc ferme geldt volgens mij maar tot de start? Als je in de eerste ronde een pitstop wilt maken om de complete afstelling te veranderen ben je daar gewoon vrij in. Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand tijdens de race de neus kapot rijdt en vervolgens een straf krijgt voor het wisselen naar een andere spec neus bv.. Terwijl dat wel al is voorgekomen tussen sessies. O.a. in Hongarije 2017? 2018? dat in de natte kwalificatie Stroll met zijn Williams de muur een kusje gaf, terug kon naar de pits, maar verder niet kon rijden en de race vanuit de pitstraat moest starten. Reden? Vervangende neus was van een andere spec.. En volgens mij heeft Renault er in 2019 of 2020 nog een straf voor gekregen. Wisselen onderdelen onder parc ferme zonder het te melden. Zij hadden zoiets van "andere spec maar levert geen performance voordeel". En tegelijkertijd hebben we bv ook Baku 2017(?) gezien dat er echt aan de auto gesleuteld mag worden tijdens de race. Kimi met een nieuwe achtervleugel en Perez volgens mij nieuwe ophanging. Overigens kregen beiden toen volgens mij weer wel een straf omdat ze in de pitbox aan de auto hadden gewerkt i.p.v. pitstop plek. Voor zover bekend is het v.w.b. de engine mode dan ook dat die tegelijkertijd met parc ferme ingaat en dus tot na de race moet gelden. Het zou dus niet zijn "engine mode valt onder parc ferme", want dan zou je dus wel mogen wisselen tijdens de race.

• Barfman
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:47
Honda gaat de engine mapping aanpassen voor de laatste 2 races. Of dit een betrouwbaar bericht is weet ik niet, maar stond op Reddit via een tweet van Giuliano Duchessa

https://www.reddit.com/r/...udi_arabia_mercedes_will/

System | Racing is in my Blood

• Requiem19
RobertMe schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:17:
[...]

Parc ferme geldt volgens mij maar tot de start? Als je in de eerste ronde een pitstop wilt maken om de complete afstelling te veranderen ben je daar gewoon vrij in. Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand tijdens de race de neus kapot rijdt en vervolgens een straf krijgt voor het wisselen naar een andere spec neus bv.. Terwijl dat wel al is voorgekomen tussen sessies. O.a. in Hongarije 2017? 2018? dat in de natte kwalificatie Stroll met zijn Williams de muur een kusje gaf, terug kon naar de pits, maar verder niet kon rijden en de race vanuit de pitstraat moest starten. Reden? Vervangende neus was van een andere spec.. En volgens mij heeft Renault er in 2019 of 2020 nog een straf voor gekregen. Wisselen onderdelen onder parc ferme zonder het te melden. Zij hadden zoiets van "andere spec maar levert geen performance voordeel". En tegelijkertijd hebben we bv ook Baku 2017(?) gezien dat er echt aan de auto gesleuteld mag worden tijdens de race. Kimi met een nieuwe achtervleugel en Perez volgens mij nieuwe ophanging. Overigens kregen beiden toen volgens mij weer wel een straf omdat ze in de pitbox aan de auto hadden gewerkt i.p.v. pitstop plek. Voor zover bekend is het v.w.b. de engine mode dan ook dat die tegelijkertijd met parc ferme ingaat en dus tot na de race moet gelden. Het zou dus niet zijn "engine mode valt onder parc ferme", want dan zou je dus wel mogen wisselen tijdens de race.
Ik dacht dat alleen met code rood parc fermé niet meer geld tijdens de race. Misschien nog even opzoeken in de reglementen want je noemt terechte punten.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 16:52
Requiem19 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:19:
[...]

Ik dacht dat alleen met code rood parc fermé niet meer geld tijdens de race. Misschien nog even opzoeken in de reglementen want je noemt terechte punten.
Volgens google:
It starts from the time the car first exits the pit in the qualifying session and ends at the start of the formation lap.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Requiem19 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:50:
[...]

Die staat in de eerstgelinkte Reddit-thread ook, een TD uit 2018, en dat specifieke TD is ondertussen ook verwerkt in de Sporting Regulations Appendix 4.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

[...]

Ah, jij had hem al gelinkt. Dat is echter issue 5, we zitten ondertussen op issue 12 :+

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Homeland schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:37:
[...]

De meeste sportieve straatauto's hebben ook verschillende mappings. Zelfs in mijn Alfa Romeo Giulietta uit 2010, die heeft 3 standen waarbij pas in de hoogste stand het volledige motorvermogen vrij komt, een soort van party-mode dus >:)

Met vriendin in de auto staat hij op de standaard of zelfs nog een tandje lager om het allemaal wat vloeiender te maken (vering staat dan bijvoorbeeld ook wat minder hard), maar als ik alleen rijd en iets actiever wil rijden dan gaat hij toch al snel in de hoogste stand.
Mja veruit de meeste straatauto's hebben dat niet :+ en bij die die het hebben is het vaak niet enorm veel meer dan een wat andere gaspedaalrespons en misschien wat anders schakelen van de evt automaatbak. Het kan wel inderdaad, maar het is schaars. Zeker bij auto's die nu last krijgen van PK-verlies door ouderdom. En volgens mij heb je juist voor die situatie geen mapping en is de hoogste stand van je auto over 20 jaar nog steeds die exact zelfde mapping.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Staat gewoon beter in de Sporting Regulations:
34.2 Each car will be deemed to be in parc fermé from the time at which it leaves the pit lane for the
first time during the qualifying practice session until the start of the race. Any car which fails to
leave the pit lane during the qualifying practice session will be deemed to be in parc fermé at
the end of Q1.
Dat lijkt me tijdens de formation lap nog gewoon parc fermé te zijn. Komt effectief op hetzelfde neer aangezien er normaliter niemand aan de auto komt tussen formation lap en race start, behalve in Hongarije dit jaar dan. Dat was dan niet de officiële race start natuurlijk, maar op een vergelijkbare manier zijn eerder coureurs aan het eind van de formation lap de pits in gedoken.

[Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 25-11-2021 23:51]

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16:14
Requiem19 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:19:
[...]

Het is een goede vondst met betrekking tot de verplichting om dezelfde mapping beschikbaar te hebben, maar het roept nog steeds de vraag op inzake de samenhang met het Augustus 2020TD (waarin staat dat PU’s dezelfde mapping moeten gebruiken). Wellicht is dat TD niet meer van toepassing in 2021, of wellicht is er een aanvullend TD inmiddels.

Edit, voor de duidelijkheid deze quote:

[...]
Het lastige is dat je ook de definities niet kent, wat juist voor de TD's erg belangrijk is. Zie ook mijn discussie met @DataGhost: BlackMonkey in "[F1] Seizoen 2021"
Je kan verschillende interpretaties hebben en dan kom je ook op andere conclusies.

• codex
Iets heel anders tussendoor, maar staan jullie er wel eens bij stil hoe erg Austin Martin tegenvalt? Eind 2020 werd al gespeculeerd dat AM in 2021 de strijd zou aangaan met RB.

That didn't age well :)

Overigens, de stelling dat Norris en Sainz naast een nieuwe teamgenoot door de mand zouden vallen is nou ook niet bepaald uitgekomen.

[Voor 25% gewijzigd door codex op 26-11-2021 08:39]

• Kenhas
Requiem19 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:52:
[...]

Want het TD geldt niet meer in jouw ogen?
Een Technical Directive is een aanvulling/verfijning/verduidelijking van het bestaand reglement. Komt er een nieuw reglement uit, dan zal die directive daarin verwerkt worden.

Persoonlijk zie ik dan het nut niet meer van die directive aangezien het in het reglement verwerkt wordt maar zolang een directive niet ingetrokkn wordt, blijft die geldig.

Het was vorig jaar tijdens een interview met (ik denk) Steiner die zei dat, als er tegenstrijdigheden of onduidelijkheden zijn tussen een directive en het reglement, je moet kijken naar de datum. Is er ondertussen een nieuw reglement verschenen, dan is het het reglement dat geldt.

Mercedes (fabrikant) levert een motor met software (inclusief "basis" mappings voor de ICE). Tijdens een GP weekend kunnen die mappings aangepast worden volgens de situatie (oudere motor, hogere hoogte, hogere luchtvochtigheid, ...) door de teams (in de praktijk ook Mercedes ingenieurs ). Die ICE mappings, in combinatie met de instellingen voor het electrischgedeelte vomt, wat mercedes, een mode noemt.

Dit zijn zaken die ik afleid uit het reglement, in combinatie met (gesproken, niet geschreven) interviews en filmpjes. Het is iets dat mij allemaal logisch klinkt en ik ben er tevreden mee.
Zie ook niet echt het nut over doordrammen over iets waar toch nooit het fijne van zullen weten aangezien die directives niet publiek zijn.
DataGhost schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:34:
[...]

Ah, jij had hem al gelinkt. Dat is echter issue 5, we zitten ondertussen op issue 12 :+
Je hebt helemaal gelijk (y) Slechte gewoonte om eerste resultaat in google te nemen. Vond het al raar dat er nog gekleurde verbeteringen in staan
codex schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:35:
Iets heel anders tussendoor, maar staan jullie er wel eens bij stil hoe erg Austin Martin tegenvalt? Eind 2020 werd al gespeculeerd dat AM in 2021 de strijd zou aangaan met RB.

Overigens, de stelling dat Norris en Sainz naast een nieuwe teamgenoot door de mand zouden vallen is nou ook niet bepaald uitgekomen.
Denk dat Aston Martin in het begin van het seizoen doorhad dat ze het toch niet gingen halen van Red Bull en dan maar op volgend jaar zijn beginnen ontwikkelen. Zal ook wel dezelfde reden zijn dat McLaren beetje aan het wegzakken is de laatste wedstrijden. Door de budget cap moeten er iets teveel keuzes gemaakt worden tussen huidige seizoen en volgende seizoen.
Zeker Norris heeft zich meer dan staande kunnen houden. Ricciardo deed tijdens de voorstelling van de wagen nog beetje uit de hoogte maar denk dat ie nu wel iets "bescheidener" zou reageren.

[Voor 19% gewijzigd door Kenhas op 26-11-2021 08:49]

• RobertMe
  • Nu online
Kenhas schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:45:
[...]

Denk dat Aston Martin in het begin van het seizoen doorhad dat ze het toch niet gingen halen van Red Bull en dan maar op volgend jaar zijn beginnen ontwikkelen. Zal ook wel dezelfde reden zijn dat McLaren beetje aan het wegzakken is de laatste wedstrijden. Door de budget cap moeten er iets teveel keuzes gemaakt worden tussen huidige seizoen en volgende seizoen.
De stand in het WCC bepaald dan weer wel de "bonus". Als AM dacht tweede of derde te kunnen worden en ze staan nu 6e? 7e? dan scheelt dat ettelijke miljoenen die ze van FOM ontvangen. Andersom krijgen ze dan weer wel extra tijd in de windtunnel. Wat voordeliger is zal moeten blijken.

• basvn

een keer een lang contract!

en ook bij MotoGP

[Voor 50% gewijzigd door basvn op 26-11-2021 10:11]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Loveless85
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15:09

Geen idee waar dat laatste vandaan zou komen, maar dat heb ik écht nergens gelezen. Norris deed het vorig jaar ook al goed, en van Sainz was misschien verwacht dat hij even zou moeten acclimatiseren en wat minder zou scoren dan Leclerc dit seizoen, maar niks is minder waar. Ricciardo is dan eigenlijk de grote tegenvaller, als je hebt over iemand die een stap maakt en het stukken minder doet dan z'n directe teamgenoot.

Aston Martin valt aardig door de mand ja, nu ze niet meer klakkeloos kunnen kopieren van Mercedes :+ Dat heeft ze vorig jaar al de 3e plek gekost in het constructeursklassement (die penalty van 10 punten) en dit jaar zijn ze vooral aan het knokken met AlphaTauri, en lijken zelfs die strijd te verliezen. Vooraf had je ze inderdaad tussen Ferrari en McLaren verwacht. Ik vond bij de pre-season testing al snel duidelijk dat het 'gewoon' weer Merc en RBR eenzaam aan de top zou worden. Ferrari eigenlijk de verrassing van de 2e seizoenshelft en Williams heeft ook op het juiste moment wat punten gepakt waardoor ze toch enigszins verrassend boven Alfa lijken te eindigen.

Grappig en nutteloos weetje, eigenlijk scoort de Honda PU het beste;

Honda: (AT + RBR) / 2 = 326.75
Mercedes: (Mercedes + McLaren + Aston Martin + Williams) / 4 = 226.125
Renault = Alpine = 137
Ferrari: (Ferrari + Alfa + Haas) / 3 = 102.83

• Graft
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14:01

Tja, als een je een concept kopieert moet je het eigenlijk ook echt begrijpen. Het moge duidelijk zijn dat ze dit niet goed hebben kunnen door ontwikkelen. Van 3e snelste auto naar 7e? 6e? :z

• meenkdrie
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 14:25
Graft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:54:
[...]

Tja, als een je een concept kopieert moet je het eigenlijk ook echt begrijpen. Het moge duidelijk zijn dat ze dit niet goed hebben kunnen door ontwikkelen. Van 3e snelste auto naar 7e? 6e? :z
2e,

Geloof nog steeds dat verstappen een grote kans op t WDC zou hebben in die auto toen.

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 14:25
meenkdrie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:16:
[...]

2e,

Geloof nog steeds dat verstappen een grote kans op t WDC zou hebben in die auto toen.
Ik niet.

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 14:05

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

asing schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:03:
Dat snap ik ook niet .. ieder team, iedere auto is verschillend, hell, iedere motor is verschillend !! iedere motor heeft iets andere toleranties en je kunt pér motor specifiek de verbranding tunen per X belasting bij Y toeren per minuut. Net als met CPU's en overklokken, de ene gaat met moeite 10MHz omhoog, de ander wel 500MHz. Zo zou je ook een cherry picked ICU kunnen hebben die op de testbank bijvoorbeeld 30pk meer doet dan een ander exemplaar van dezelfde motor (die er bij Bottas in ligt). Geloof maar dat Hamilton zo'n cherry picked blok erin heeft! Maar dat houdt ook in dat je hem ook als zodanig wilt aansturing, dus optimale mappings voor éxact dát blok. Settings waarbij een andere motor wellicht stuk draait.

Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je 20 ICE's bouwt je ze alle 20 met EXACT dezelfde mapping gaat aansturen.. dat zou zónde van de performance zijn.

Wat ik me wél weer zou kunnen voorstellen, dat je de standaard ECU mappings neemt en er een "Magic Black Rainbow Box" tussen peutert .. dus de originele mappings + MBB offset = Magic Hamilton Raket powahhh mode!! >:)
Alleen is dat illegaal, dus die moet je onzichtbaar wegbouwen .. maar zo'n chipje kun je tegenwoordig best in een stekker weg knutselen. Denk maar aan een usb stickje .. eventueel in te schakelen met een bepaalce knoppencombinatie op het stuur .. of 2x gas 1x koppeling 3x gas 2x koppeling .. KILL-MAX-MODE >:)

neeeeeeeee, gelukkig dat zouden ze bij Mercedes nooit doen O-)

edit: @hieronder _O- zoiets, wel even de juiste USB driver installeren :+

[Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 26-11-2021 16:11]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 16GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | ASRock Radeon RX6800 16GB GDDR6 | Windows 10 x64 | Oculus Rift S

• pjottum
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Alfa Novanta schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:54:
[...]

Wat ik me wél weer zou kunnen voorstellen, dat je de standaard ECU mappings neemt en er een "Magic Black Rainbow Box" tussen peutert .. dus de originele mappings + MBB offset = Magic Hamilton Raket powahhh mode!! >:)
Alleen is dat illegaal, dus die moet je onzichtbaar wegbouwen .. maar zo'n chipje kun je tegenwoordig best in een stekker weg knutselen. Denk maar aan een wifi usb stickje ..
Je bedoelt dat Hamilton zijn iPhone kan opladen in de auto? Die snoertjes hebben tenslotte chipjes genoeg..

ping 127.212.23.124

• jaapstobbe
  • Registratie: september 2002
Mogelijkerwijs wordt de F1 alsnog gestaakt vanwege de nieuwe variant van het Coronavirus...dat zou pech zijn

• Yamotek
  • Registratie: oktober 2011
  • Nu online
jaapstobbe schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:18:
Mogelijkerwijs wordt de F1 alsnog gestaakt vanwege de nieuwe variant van het Coronavirus...dat zou pech zijn
Waar haal je dit vandaan?

• jaapstobbe
  • Registratie: september 2002
Puur een gedachte na het lezen van artikel in de NRC, de kans in ieder geval niet nul. De vraag is hoe snel de Zuid Afrikaanse variant zich gaat verspreiden.

• Yamotek
  • Registratie: oktober 2011
  • Nu online
jaapstobbe schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:24:
[...]

Puur een gedachte na het lezen van artikel in de NRC, de kans in ieder geval niet nul. De vraag is hoe snel de Zuid Afrikaanse variant zich gaat verspreiden.
Het is iets om in de gaten te houden inderdaad, toch gok ik dat het niet weer gaat gebeuren want de belangen zijn groot voor de oliestaten. Wat ik wel waarschijnlijk acht zijn weer strengere maatregelen en 'bubbels' waar de teams/coureurs zich in gaan bevinden om eventuele besmettingen meteen te kunnen isoleren.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:56
Komt voor Max niet heel slecht uit als 1 van de laatste 2 races niet doorgaat :P

TheS4ndm4n#1919

• Henvar
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 09:45
Ze gaan rijden de komende 2 races in landen die keer op keer laten zien het leven van een mens niet belangrijk te vinden.

De races gaan gewoon door

• Homeland
  • Niet online
Races zullen zeker door gaan, mogelijk weer meer resticties qua paddock toegang maar gelukkig komt er toch geen hond op de races af in die regio :+

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17:10
RocketKoen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:53:
[...]

Komt voor Max niet heel slecht uit als 1 van de laatste 2 races niet doorgaat :P
Ze mogen ze ook allebei wel afvlaggen 8)

Denk dat het ook gewoon doorgaat, maar als al het vliegverkeer plat gaat is dat nog wel een dingetje.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• AtlAntA
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 10:49
Alfa Novanta schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:54:
[...]

Dat snap ik ook niet .. ieder team, iedere auto is verschillend, hell, iedere motor is verschillend !! iedere motor heeft iets andere toleranties en je kunt pér motor specifiek de verbranding tunen per X belasting bij Y toeren per minuut. Net als met CPU's en overklokken, de ene gaat met moeite 10MHz omhoog, de ander wel 500MHz. Zo zou je ook een cherry picked ICU kunnen hebben die op de testbank bijvoorbeeld 30pk meer doet dan een ander exemplaar van dezelfde motor (die er bij Bottas in ligt). Geloof maar dat Hamilton zo'n cherry picked blok erin heeft! Maar dat houdt ook in dat je hem ook als zodanig wilt aansturing, dus optimale mappings voor éxact dát blok. Settings waarbij een andere motor wellicht stuk draait.

Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je 20 ICE's bouwt je ze alle 20 met EXACT dezelfde mapping gaat aansturen.. dat zou zónde van de performance zijn.

Alleen is dat illegaal, dus die moet je onzichtbaar wegbouwen .. maar zo'n chipje kun je tegenwoordig best in een stekker weg knutselen. Denk maar aan een usb stickje .. eventueel in te schakelen met een bepaalce knoppencombinatie op het stuur .. of 2x gas 1x koppeling 3x gas 2x koppeling .. KILL-MAX-MODE >:)

[Afbeelding]

neeeeeeeee, gelukkig dat zouden ze bij Mercedes nooit doen O-)

edit: @hieronder _O- zoiets, wel even de juiste USB driver installeren :+
OH, dus dat is wat Hamilton een paar keer vergeten was in de cockpit en uit wisselt met Angela?

Z'n superspeed usb drive?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

De vraag die iedereen stelde en antwoord al wisten enzo. :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 16:23
Illegal_Alien schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:10:
De vraag die iedereen stelde en antwoord al wisten enzo. :P
Hmm, persoonlijk ben ik meer een voorstander van een beslissende race tussen hun beiden in een auto die het uiterste van de kwaliteiten vraagt.

Hoeveel wil Guenther hebben om de beide Haas wagens daarvoor beschikbaar te stellen.

• The_Butler
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14:54
Ondertusen neemt Kimi afscheid van zijn team... we gaan je missen Kimi!

at your service

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gezien ze dit jaar al een keer gelijke punten hadden is het wel redelijk bekend hier idd :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

The_Butler schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:32:
Ondertusen neemt Kimi afscheid van zijn team... we gaan je missen Kimi!

[Streamable: You’ll always be missed ️]
Voor zijn fans, Räikkönen Reloaded: https://www.gptoday.com/d...Verstappen_and_Raikkonen/ d:)b

Steady as she goes...

• Dadona
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 01-12 20:21
D-dark schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:27:
[...]

Hmm, persoonlijk ben ik meer een voorstander van een beslissende race tussen hun beiden in een auto die het uiterste van de kwaliteiten vraagt.

Hoeveel wil Guenther hebben om de beide Haas wagens daarvoor beschikbaar te stellen.
Dat zou echt geweldig zijn. :)

De CSL/OT kroeg !

• Ingelogd
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 07:55
D-dark schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:27:
[...]

En dan winnen ze de wedstrijd voor de rest van het veld en zeggen beide dat het een top wagen is. Krabbelt Steiner op zijn hoofd en gaat een vriendelijk gesprek aan met zijn huidige rijders.... :+ .

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
Ingelogd schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:10:
[...]

En dan winnen ze de wedstrijd voor de rest van het veld en zeggen beide dat het een top wagen is. Krabbelt Steiner op zijn hoofd en gaat een vriendelijk gesprek aan met zijn huidige rijders.... :+ .
Leuk, maar ik denk dat de kans groter is dat ze allebei veel te veel vragen van de auto. Plof - plof, dus.

• Snowhite0901
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17:03
Toke_gt schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:14:
[...]

Leuk, maar ik denk dat de kans groter is dat ze allebei veel te veel vragen van de auto. Plof - plof, dus.
Dat valt af... Alles zit zo vol sensoren en meer dan volgas kan je toch niet. Hooguit te veel curbs.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Chocoball
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14:43

Chocoball

瞧好吧!

In het 2022 seizoen veranderen naast de wagens en banden ook de regels voor de versnellingsbakken.
  • F1 vond het nodig om de regels voor versnellingsbakken te vereenvoudigen.
  • Nu gelden nog de volgende regels:
    - Een versnellingsbak moet 6 races meegaaan.
    - Bij een uitvalbeurt tijdens de race mogen teams voor de volgende grand prix een nieuwe versnellingsbak inbouwen. Gaat de raceversnellingsbak voortijdig stuk dan geldt 5 plaatsen gridstraf (Russel, Mexico 2021).
    - De vrijdagbak (de versnellingsbak in trainingen) valt niet onder deze regels.
  • In het sportregelement voor 2022 zijn de regels al aangepast. Niet meer een voorgeschreven aantal versnellingsbakken maar in plaats daarvan een pool van compnenten net als bij de motoren. De versnellingsbak wordt opgedeeld in een buitenkant (case) en transmissie onderdelen (driveline & gear change components). Deze mogen 4 keer per seizoen vervangen worden. Bij 24 of meer races mogen deze 5 keer vervangen worden.
  • Overigens staat in het laatste versie van het 2022 sportregelement nu nog dat de case maar 3 keer vervangen mag worden. Foutje misschien?
  • Door de nieuwe regels zullen het aantal kilometers per versnellingsbak over het hele seizoen gezien licht toenemen.
  • Bij de eerste inzet worden de versnellingsbakken door de FIA verzegeld en daarna moeten de teams met een pool van componenten gaan werken.
  • Aan de straffen wijzigt niks. Wordt het aantal toegestane componenten uit de pool overschreden dan volgt 5 plaatsen gridstraf voor de coureur. Bij elke overtreding daarna volgt steeds een gridstraf van 5 plaatsen.
  • Alleen het Aston Martin team was tegen deze vernieuwing en zag liever dat er helemaal geen limiet op versnellingsbakken kwam. Teams werken al met een budgetplafond en als een team meer geld uitgeeft aan versnellingsbakken dan kunnen ze dat geld niet meer op andere plekken inzetten. Ook het hele gedoe met gridstraffen is dan niet meer nodig.
https://www.auto-motor-un...-getriebe-reglement-2022/

• RobertMe
  • Nu online
Chocoball schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:18:
In het 2022 seizoen veranderen naast de wagens en banden ook de regels voor de versnellingsbakken.
  • F1 vond het nodig om de regels voor versnellingsbakken te vereenvoudigen.
  • Nu gelden nog de volgende regels:
    - Een versnellingsbak moet 6 races meegaaan.
    - Bij een uitvalbeurt tijdens de race mogen teams voor de volgende grand prix een nieuwe versnellingsbak inbouwen. Gaat de raceversnellingsbak voortijdig stuk dan geldt 5 plaatsen gridstraf (Russel, Mexico 2021).
    - De vrijdagbak (de versnellingsbak in trainingen) valt niet onder deze regels.
  • In het sportregelement voor 2022 zijn de regels al aangepast. Niet meer een voorgeschreven aantal versnellingsbakken maar in plaats daarvan een pool van compnenten net als bij de motoren. De versnellingsbak wordt opgedeeld in een buitenkant (case) en transmissie onderdelen (driveline & gear change components). Deze mogen 4 keer per seizoen vervangen worden. Bij 24 of meer races mogen deze 5 keer vervangen worden.
  • Overigens staat in het laatste versie van het 2022 sportregelement nu nog dat de case maar 3 keer vervangen mag worden. Foutje misschien?
  • Door de nieuwe regels zullen het aantal kilometers per versnellingsbak over het hele seizoen gezien licht toenemen.
  • Bij de eerste inzet worden de versnellingsbakken door de FIA verzegeld en daarna moeten de teams met een pool van componenten gaan werken.
  • Aan de straffen wijzigt niks. Wordt het aantal toegestane componenten uit de pool overschreden dan volgt 5 plaatsen gridstraf voor de coureur. Bij elke overtreding daarna volgt steeds een gridstraf van 5 plaatsen.
  • Alleen het Aston Martin team was tegen deze vernieuwing en zag liever dat er helemaal geen limiet op versnellingsbakken kwam. Teams werken al met een budgetplafond en als een team meer geld uitgeeft aan versnellingsbakken dan kunnen ze dat geld niet meer op andere plekken inzetten. Ook het hele gedoe met gridstraffen is dan niet meer nodig.
https://www.auto-motor-un...-getriebe-reglement-2022/
Zonder oranje bril, maar puur ter illustratie. Dan had Verstappen dit jaar dus een extra +5 penalty gehad, voor de crash op Silverstone? Het gratis (of "goedkoper") vervangen van onderdelen in de poule als het overduidelijk aan een crash ligt is IMO toch echt iets waar ze wat aan moeten doen IMO.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Chocoball schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:18:
De laatste versie (issue 3) is dan ook van april dit jaar, dus 7 maanden geleden. Ze zullen dan wel met een nieuwe versie komen als die aanpassing inderdaad naar 4 gaat.
Misschien een verduidelijking vanwege de eerder genoemde "net als bij de motoren": de wijziging zorgt ervoor dat een soortgelijk systeem wordt toegepast, het is echter nog steeds verschillend. De motoronderdelen zijn "Power Unit elements" en die blijven precies zoals dit jaar, met ook voor de eerste keer 10 en daaropvolgende keren 5 plekken straf. De onderdelen van de versnellingsbak (buitenkant en binnenkant afzonderlijk) gaan onder "Restricted-Number Components" (RNC) vallen, met eigen regels. Voor de versnellingsbakonderdelen is het inderdaad 5 plekken straf voor de eerste overschrijding en ook 5 voor alle daaropvolgende, in die zin verandert er inderdaad niks want momenteel is de straf voor een onvoorziene wissel ook 5 plekken. Alleen is de versnellingsbak dit seizoen nog een geheel, vanaf volgend seizoen zijn het dus 2 RNC's, wat bij een volledige vervanging dus maximaal 10 plekken straf op kan leveren, dus dat zou ik toch wel een verandering willen noemen. En hiermee vervalt dus ook de "gratis" nieuwe versnellingsbak bij een uitvalbeurt. Al val je elke race uit, mag je maximaal vier volledige bakken gebruiken voordat je straf krijgt.

Ook was er bij de RNC's al een voorziening voor remschijven en -blokken, wederom als twee onderdelen, namelijk schijven+blokken voor en schijven+blokken achter. Hier stond origineel voor 2022 22 stuks per seizoen gepland met 3 plekken straf voor de eerste overschrijding en 2 plekken voor daaropvolgende overschrijdingen. Er is daar dus ruimte om per onderdeel zwaardere of lichtere straffen toe te passen, in tegenstelling tot bij de Power Unit elements. De remmerij is trouwens ook al direct doorgestreept in het reglement voor 2022, dat zal ongetwijfeld uit veiligheidsoverwegingen vrijgelaten zijn. Daar komen dus geen straffen op te staan, maar het was even ter illustratie dat ze bij die onderdelen creatiever kunnen zijn waardoor het voor ons dus allemaal nog wat onduidelijker wordt.

Dit is dus allemaal gebaseerd op issue 3 van de SR 2022, uit april dit jaar, met dus nog 3 ipv de schijnbaar aangekondigde 4 toegestane versnellingsbakbehuizingen. In aankomende versies zal er ongetwijfeld het een en ander veranderd zijn maar dat is nog niet publiek voor stervelingen.
RobertMe schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:02:
[...]

Zonder oranje bril, maar puur ter illustratie. Dan had Verstappen dit jaar dus een extra +5 penalty gehad, voor de crash op Silverstone? Het gratis (of "goedkoper") vervangen van onderdelen in de poule als het overduidelijk aan een crash ligt is IMO toch echt iets waar ze wat aan moeten doen IMO.
Zoals ik de huidige versie van het reglement dus lees had dat ergens in het seizoen +5 of +10 plekken extra gekost afhankelijk van wat er aan de hand was. Maar bij de vervanging van het geheel maakt het natuurlijk weinig uit of hij nou 70, 75 of 80 plekken gridstraf krijgt.

Acties:
  • +30Henk 'm!
  • Pinned

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
Frank Williams overleden, RIP

https://joesaward.wordpre...frank-williams-1942-2021/

[Voor 56% gewijzigd door Chiron op 28-11-2021 15:31]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Kenny_026
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 09:24

• Baumans
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:58
Rip Sir Frank

• Maarten_E
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 15:25
Zeer spijtig om te horen, bedankt voor alles, Sir Frank.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01:16
Rust zacht Sir Williams.
Net nu het team het weer goed doet, ik denk dat hij tevreden kan zijn.
Dank U voor alle mooie acties, teams, én auto's

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• TinusTegengas
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 13:02

TinusTegengas

Formula Racing

RIP Sir Frank Williams

[Voor 138% gewijzigd door TinusTegengas op 28-11-2021 21:11]

I'm confused. Oh wait, maybe I'm not. Don't follow me, I'm lost too.

• TrekDr0p
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 01-12 23:49

TrekDr0p

QR niet scannen

Nou de week van de alles bepalende 2 luik is begonnen.
Hopelijk gaan we in Jeddah een klein wondertje zien en gaat VER met een grotere voorsprong de laatste race in..

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:05

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Topicwaarschuwing...

[Voor 87% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-11-2021 11:16]

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:11
TrekDr0p schreef op maandag 29 november 2021 @ 07:29:
Nou de week van de alles bepalende 2 luik is begonnen.
Hopelijk gaan we in Jeddah een klein wondertje zien en gaat VER met een grotere voorsprong de laatste race in..
We hebben in ieder geval weer een unicum...

Voor het eerst in ruim 5 jaar (Abu Dhabi, 27 nov 2016) heeft een andere coureur dan Lewis Hamilton de mogelijkheid om binnen 1 race kampioen te worden.

Sterker, om 15u komende zondag kan Verstappen binnen 2 uur WDC zijn :).

Lijkt enkel een leuke gedachtengang (en dat is het ook), maar het legt wel enige druk bij Mercedes/Hamilton. Die kan het WDC komend weekend niet winnen, maar wel verliezen.

iRacing Profiel

• Extigo
  • Laatst online: 17:02
Vandaag een jaar geleden. We mogen toch blij zijn dat Grosjean dit redelijk heelhuids overleefd heeft.

Steam

• basvn
Extigo schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:08:
Vandaag een jaar geleden. We mogen toch blij zijn dat Grosjean dit redelijk heelhuids overleefd heeft.
[Afbeelding]
Daarover:

• G_Dragon
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:31

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Nee dat zou gekkenwerk zijn, daar ben ik zelf niet bang voor dat ze zo het kampioenschap laten beslissen :o

" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• G_Dragon

G_Dragon

Jammer dat het niet meer mag in de topics, was altijd wel echt leuk om te doen!
Maar laten we hopen op een leuk race weekend met veel verrassingen.

*O*

" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01-12 18:45

MazeWing

passionate & cynical

Ik kan niet meer normaal naar dat ongeluk kijken zonder te denken aan die over-dramatische montage van Netflix... 8)7 |:(

Desktop: Ryzen 5800X | 32 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: Galaxy Z Fold 3 Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• yinx84
  • Laatst online: 16:15
MazeWing schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:52:
[...]

Ik kan niet meer normaal naar dat ongeluk kijken zonder te denken aan die over-dramatische montage van Netflix... 8)7 |:(
Mijn god inderdaad. De manier waarop dat gemonteerd is lijkt het alsof hij 5 minuten in het vuur zit terwijl alle coureurs gespannen zitten te wachten tot hij er uit wordt gehaald. Gewoon lachwekkend.

Anyway, ik begin nu wel kriebels in m'n buik te krijgen als ik aan zondag denk hoor! Ga echt als een nervous wreck voor de tv zitten :P

• G_Dragon

G_Dragon

yinx84 schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:44:
[...]

Anyway, ik begin nu wel kriebels in m'n buik te krijgen als ik aan zondag denk hoor! Ga echt als een nervous wreck voor de tv zitten :P
Nou inderdaad, dit gaat een gekke zondag worden met een hartslag van heb ik jou daar :o .
Moet niet spannender gaan worden O-), de laatste race zit ik met een zere mond te kijken en dan moet ik oppassen dat ik niet te enthousiast ben. ( worden 3 verstandskiezen getrokken bij de kaakchirurg )

• AvK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:18

AvK

Ready Set Go

Er staan links en rechts verschillende tijden voor de komende race op verschillende sites vermeld.
Wat zijn de echte Nederlandse tijden voor de uitzendingen? :X

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• vBr8
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 13:39
AvK schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:51:
Er staan links en rechts verschillende tijden voor de komende race op verschillende sites vermeld.
Dat viel mij ook al op, maar de meest voorkomende tijd is 18.30 race.

The only way to get smarter, is by playing a smarter opponent || Twitch

• oZy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:32
Ik zou al blij zijn met het vooruitzicht op een zenuwachtige race op zondag, dan is er in ieder geval nog hoop na vrijdag/zaterdag. :+

• waah
  • Laatst online: 14:28
yinx84 schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:44:
[...]

Mijn god inderdaad. De manier waarop dat gemonteerd is lijkt het alsof hij 5 minuten in het vuur zit terwijl alle coureurs gespannen zitten te wachten tot hij er uit wordt gehaald. Gewoon lachwekkend.

Mwoah, het pakte aardig het gevoel dat ik had toen het gebeurde... Toen wisten we ook héél lang niet hoe het met hem was, of die uit de auto was. En dat gold voor de coureurs ook. Duurde ook écht lang voor we een berichtje kregen dat die uit de auto was. Waarom dat zo lang duurde geen idee...

Maar omdat het toen zo lang duurde had ik eigenlijk al geaccepteerd dat het klaar voor hem was.

• waah
  • Laatst online: 14:28
G_Dragon schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:40:
[...]

Nou inderdaad, dit gaat een gekke zondag worden met een hartslag van heb ik jou daar :o .
Moet niet spannender gaan worden O-), de laatste race zit ik met een zere mond te kijken en dan moet ik oppassen dat ik niet te enthousiast ben. ( worden 3 verstandskiezen getrokken bij de kaakchirurg )
Gewoon accepteren dat het hem niet meer gaat worden voor Max. Scheelt een hoop spanning en stress. En lijkt ook het meest realistische scenario te zijn :+

• basvn

• Extigo
  • Laatst online: 17:02
AvK schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:51:
Volgens F1.com:
05 DEC - Race - 18:30 - 20:30
04 DEC - Qualifying - 18:00 - 19:00
04 DEC - Practice 3 - 15:00 - 16:00
03 DEC - Practice 2 - 18:00 - 19:00
03 DEC - Practice 1 - 14:30 - 15:30

De uitzendtijden bij Ziggo zijn:
03-12 - Practice 1 - 14:25
03-12 - Practice 2 - 17:55
04-12 - Practice 3 - 14:55
04-12 - Kwalificatie - 17:15
05-12 - Race - 17:00

Steam

• G_Dragon

G_Dragon

waah schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:56:
[...]

Gewoon accepteren dat het hem niet meer gaat worden voor Max. Scheelt een hoop spanning en stress. En lijkt ook het meest realistische scenario te zijn :+
Haha dat is ook nog een optie! :)
Mocht hij hem dan wel worden, is de verrassing nog leuker!

Pagina: 1 ... 139 ... 142 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee