Toon posts:

[F1] Seizoen 2021 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 137 ... 142 Laatste
Acties:

• warp
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Was al voorbij gekomen zover ik weet.

• djmelvee
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 01-12 22:39
warp schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:34:
[...]

Was al voorbij gekomen zover ik weet.
Check, heb de afgelopen anderhalve week zo'n beetje gemist door vakantie dus wist het niet zeker. :)

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
djmelvee schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:32:
Hebben we deze al gezien? Klik op Tweet voor de video (van Brazilie)

[Twitter]
Ik had dit nog niet gezien.

Geen idee hoe normaal het flexing van die lower flap is, maar is het niet gek dat de lower flap niet vast zit aan de zijkant van de achtervleugel?

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Nu online
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:26:
[...]

Dus ja, of ze zijn geen van beide valsspelers of ze zijn het allebei... :)
Precies dit, dus waarom gaat het afkeuren bij RB zo snel en duurt het zoveel langer voordat Merc iets te horen krijgt? En deze vraag zie je op veel meer fora trouwens, niet alleen in Nl. De enige die echt alleen maar RB aanwijst is (logisch) de UK ;)

[removed]

• D-Ed
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:08
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:26:
[...]

Tuurlijk mag het best pro Nederlands zijn, maar de objectiviteit is daardoor wel geregeld ver te zoeken.

Mercedes wordt nu telkens neergezet als cheaters, illegaal, kinderachtig, een stel zeuren enz. Red Bull is net zo erg, of misschien nog wel erger, maar wordt amper wat over gezegd. Als Mercedes, Hamilton of Toto dingen roepen in de media worden ze er meteen op aangevallen en wat Red Bull roept wordt geregeld voor waar aangenomen of wordt amper op gereageerd.
Vooral de houding/opmerkingen van Toto Wolf (en vaak ook Ham) zijn hier debet aan denk ik.. Ik snap dat teams zich graag in een 'underdog' rol willen zitten maar Mercedes..? Die verwonderlijke opmerkingen van Ham in een FP3 nadat Perez 0,65 seconden voor hem zat 'That fast..'? En er dan in de quali 0,2 seconden voorzitten en de opmerkingen van Toto over 'nu weten we hoe Hamilton zich heel z'n leven voelt als onderdrukte', de fuck them all, z'n geschreeuw naar de camera etc.. Dát is waar iedereen klaar mee is en onderhand wel een keer de kop ingedrukt mag worden..

(mijn mening overigens, niets meer en niets minder ;) )

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:33

JB

Cédric roelt!

@D-Ed je vergeet "Best crowd ever" nog :+

Mijn boefje is liev!

• Requiem19
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:40:
[...]

Ik had dit nog niet gezien.

Geen idee hoe normaal het flexing van die lower flap is, maar is het niet gek dat de lower flap niet vast zit aan de zijkant van de achtervleugel?
Volgens F1Technical forum 'kenners' is dit trouwens gewoon reflectie en geen flexing.

• Tomcatter_31
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 10:02
D-Ed schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:53:
[...]

Vooral de houding/opmerkingen van Toto Wolf (en vaak ook Ham) zijn hier debet aan denk ik.. Ik snap dat teams zich graag in een 'underdog' rol willen zitten maar Mercedes..? Die verwonderlijke opmerkingen van Ham in een FP3 nadat Perez 0,65 seconden voor hem zat 'That fast..'? En er dan in de quali 0,2 seconden voorzitten en de opmerkingen van Toto over 'nu weten we hoe Hamilton zich heel z'n leven voelt als onderdrukte', de fuck them all, z'n geschreeuw naar de camera etc.. Dát is waar iedereen klaar mee is en onderhand wel een keer de kop ingedrukt mag worden..

Mee eens en dat snap ik wel dat mensen dat zat zijn. Mercedes die jarenlang zichzelf in underdog positie plaatst en roept dat RB of Ferrari dit weekend wel favoriet is terwijl ze zelf elk weekend de dominante auto hadden (voorgaande seizoenen dan). Maar zo kan je van elk team wel dingen zoeken. RB is net zo erg. Horner en Marko roepen ook geregeld dingen in de media dat je denkt van hmmm, moet dat nou.... Zie Horner afgelopen weekend nog dat hij die marshall persoonlijk aanviel, waarvoor hij op het matje geroepen is.
redwing schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:01:
[...]

Ham heeft het dit seizoen al een keer gedaan, waarom zou hij dat aan het eind van het seizoen niet nog een keer doen als dat goed uitkomt? Zowel Ham als Max kunnen goed genoeg rijden om de ander er af te knikkeren omdat ze net iets teveel 'risico' namen.
En ook op opmerkingen zoals dit doel ik met objectiviteit. "Ham heeft het al keer gedaan" doet het klinken alsof hij het met opzet deed in Silverstone. Dat kan je helemaal niet zo stellen. Was gewoon een inschattingsfout. Terecht dat hij de penalty kreeg, want de fout lag bij hem. Maar het was naar mijn mening geen opzet dat hij Verstappen daar eraf reed.
En zo zou je net zo makkelijk kunnen stellen dat Verstappen het ook al gedaan heeft in Monza... of in San Marino, Brazilie en Barcelona waar hij Hamilton wijd duwde.

• Grimmie187
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 01-12 22:40
D-Ed schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:53:
[...]

*klaagzang*
Dát is waar iedereen klaar mee is en onderhand wel een keer de kop ingedrukt mag worden..

:?

• Sepp14
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 08:34

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

@D-Ed Je bent niet de enige hierin heb ik zo het idee. Sta er ook zo in.
Ben er wel een beetje moe van van al die ruis die erdoor beide partijen wordt gemaakt.
Het leidt enorm af van waar het daadwerkelijk om gaat.
Het is pas valsspelen als je wordt gepakt. Word je niet gepakt, ja heb je het slim gedaan.

Never Before Have I Seen Such A Blatant Display Of Poofery!!

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Nu online
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:06:
[...]
En ook op opmerkingen zoals dit doel ik met objectiviteit. "Ham heeft het al keer gedaan" doet het klinken alsof hij het met opzet deed in Silverstone. Dat kan je helemaal niet zo stellen. Was gewoon een inschattingsfout.

Terecht dat hij de penalty kreeg, want de fout lag bij hem. Maar het was naar mijn mening geen opzet dat hij Verstappen daar eraf reed.
Dat zijn bewuste inschattingsfouten. Hij weet dat het of fout gaat, of dat Max hem ruimte geeft en dan ligt ie er veel beter bij. Dat is dus een bewuste keuze. Dat wil niet per definitie zeggen dat het bewust iemand er af rijden is, alswel dat het een bewust risico is om er zelf beter uit te komen.
En zo zou je net zo makkelijk kunnen stellen dat Verstappen het ook al gedaan heeft in Monza... of in San Marino, Brazilie en Barcelona waar hij Hamilton wijd duwde.
In je eigen quote geef ik al aan dat zowel Max als Ham dat goed kunnen doen. Max zie ik ook soortgelijke 'inschattingen' maken en Barcelona was daar een prima voorbeeld van. Weliswaar een stuk netter dan hoe Ham het deed, maar naar mijn idee duidelijk bedoelt als middel om Ham achter hem te houden. En zo zie je dat wel meer coureurs doen, alleen valt het aan de voorkant van de race wat meer op.

[removed]

• Joeridev
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 26-11 13:48
Sepp14 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:08:
@D-Ed
Het is pas valsspelen als je wordt gepakt. Word je niet gepakt, ja heb je het slim gedaan.
Tja, dat is wel een beetje de vraag. Ferrari werd een paar jaar geleden aangepakt, vermoedelijk voor het hebben van een illegale motor. Door hun invloed binnen de Formule 1 zijn ze hiervoor nooit bestraft en is de hele kwestie onder het tapijt geschoven. Met als consequentie dat andere teams een hoop prijzengeld zijn misgelopen.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ankona schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:59:
Max gaat Mercedes gewoon op de baan verslaan
Zou mooi zijn maar Hamilton reed nu met de oude motor en de nieuwe motor van Brazilië gaat hij de volgende twee races gebruiken. Ik denk dat Hamilton twee keer wint.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Grimmie187
  • Laatst online: 01-12 22:40
Joeridev schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:15:
[...]

Tja, dat is wel een beetje de vraag. Ferrari werd een paar jaar geleden aangepakt, vermoedelijk voor het hebben van een illegale motor. Door hun invloed binnen de Formule 1 zijn ze hiervoor nooit bestraft en is de hele kwestie onder het tapijt geschoven. Met als consequentie dat andere teams een hoop prijzengeld zijn misgelopen.
Wordt ook lastig straffen als het bij vermoedens blijft.. :Y)

• Joeridev
Tja, het blijft bij vermoedens omdat de uitkomst van het FIA-onderzoek nooit naar buiten is gebracht. Wel is duidelijk geworden dat Ferrari sindsdien enorm aan performance is verloren.

• Spotmatic
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 09:10

Spotmatic

Ken sent me

Maasluip schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:17:
[...]
Zou mooi zijn maar Hamilton reed nu met de oude motor en de nieuwe motor van Brazilië gaat hij de volgende twee races gebruiken. Ik denk dat Hamilton twee keer wint.
Zolang er geen officiële documenten zijn met unieke motornummers ga ik ervan uit dat Mercedes maar wat zegt. Waarom Red Bull wijzer maken? Voor hetzelfde geld hebben ze in Qatar toch met de Brazilië motor gereden en zagen we een performance drop omdat de Brazilië vleugel niet meer werd gebruikt.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Joeridev schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:15:
[...]

Motor was niet illegaal naar mijns inziens. Het was een kabel en of benzineleiding waar ze mee sjoemelde.
De benzineleiding was flexibel waardoor hij als een soort buffer werkte. Alleen de sensoren zagen wel de normale hoeveelheid tussen de twee meetpunten in. Zoiets was het volgens mij. Vraag me niet naar de bron, maar heb het ergens gelezen. De motor an sich was legaal.

• Bansheeben
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 10:03

Bansheeben

There never was any cake...

djmelvee schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:32:
Hebben we deze al gezien? Klik op Tweet voor de video (van Brazilie)

[Twitter]
Dat filmpje is toch redelijk duidelijk, iig wat betreft de claims dat dat onderste deel van de vleugel beweegt. Heb 'm op reddit nog niet voorbij zien komen. I wonder why...

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

• Requiem19
  • Nu online
Bansheeben schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:24:
[...]

Dat filmpje is toch redelijk duidelijk, iig wat betreft de claims dat dat onderste deel van de vleugel beweegt. Heb 'm op reddit nog niet voorbij zien komen. I wonder why...
Het (b)lijkt dus geen flex te zijn, maar lichtinval...

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

RobertMe schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:40:
[...]

Alonso heeft daar sowieso eens iets mee gehad. Kwalificatie in Spa, met de McLaren Honda. Hij ging toen de eerste/enige keer volgas door Pouhon in een alles of niets poging. Gevolg was "niets"... van energy deployment omdat de motor aan het wachten was op de lift bij pouhon die niet kwam. Maar dat zat dus in de mapping, en is geen automatisch wisselende mapping. De motor moet wel zelfstandig werken op basis van bv pedalen input, en mag dus niet aan bv GPS gekoppeld zijn, maar op basis van pedalen input weten ze nog steeds in welke bocht de auto is en dus welke energy deployment te doen bv.
En dit zal ook iets zijn dat alle teams in meerdere of mindere mate doen. Anders trekken ze bv de volledige accu leeg op het eerste rechte stuk in een ronde, of dat bij een klein beetje throttle inout tussen twee bochten de hybride vol vermogen levert terwijl het geen invloed heeft door de korte duur en dus weggooien van energie in de accu is.
Hoe is dat anders dan brake balance adhv pedalen-input?
The stewards also found that while Renault used ‘innovative solutions to exploit certain ambiguities’, the system was not in breach of the F1 Technical Regulations.

However, Renault were found to have breached F1’s Sporting Regulations relating to driver aids. F1 rules state the driver must drive the car alone and unaided, and the stewards found that the system meant the drivers were saved from making a number of adjustments during a lap, even if it wasn’t a substitute for driver skills or reflexes.
Het systeem mag wel, maar moet met expliciete inputs werken die slechts het aanpassen van de brake balance als gevolg hebben. Op dezelfde manier mag het indrukken van het gaspedaal geen verandering van de ERS-mapping als gevolg hebben, tenminste dat ik hoe ik de regels interpreteer en dan specifiek TR 8.6.3:
Any alteration of the driver’s controls may only be commanded by direct, deliberate and
primary driver actions.
The logged raw signals from the ECU inputs must provide a true representation of the driver’s actions.
Het aanpassen van een mapping dmv het gaspedaal (primair voor gasgeven, niet voor mappings aanpassen) lijkt me dus geen primary driver action. Een losse knop of hendel voor het switchen door een aantal presets (bijv. 1 per bocht) is dat wel. Op die manier was dus het Renault-systeem ook legaal geweest.
Was dat niet op Suzuka? En dus 2019.
Ja dat klopt, ik weet niet waarom ik daar 2020 heb getypt.

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 10:12
Sepp14 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:21:
[...]

Motor was niet illegaal naar mijns inziens. Het was een kabel en of benzineleiding waar ze mee sjoemelde.
De benzineleiding was flexibel waardoor hij als een soort buffer werkte. Alleen de sensoren zagen wel de normale hoeveelheid tussen de twee meetpunten in. Zoiets was het volgens mij. Vraag me niet naar de bron, maar heb het ergens gelezen. De motor an sich was legaal.
De motor kon teveel brandstof aanzuigen, dat was natuurlijk illegaal. De truc was alleen dat ze dat wisten te combineren met een kabeltje langs de sensor om dit te maskeren.

alles kan off-topic

• Bansheeben

Bansheeben

Requiem19 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:26:
[...]

Het blijkt dus geen flex te zijn, maar lichtinval...
Volgens mensen op een ander forum ja. Maar goed, ik ga niet pretenderen dat ik er meer verstand van heb.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

• Joeridev
Sepp14 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:21:
[...]

Ik heb begrepen dat FIA de illegaliteit niet meer kon bewijzen, doordat de brandstofstroomsensor werd misleid. Achteraf had de FIA geen mogelijkheid meer om de daadwerkelijke de brandstofstroom te bepalen, omdat de sensor zou kunnen hebben gemeld dat Ferrari binnen de limiet was terwijl ze er in werkelijkheid voorbij waren.

Inmiddels is er een tweede brandstofstroomsensor die niet kan worden misleid, en is de Ferrari-motor ineens de slechtste van het veld. Op z'n minst zeer verdacht.

Hoe dan ook, ik noemde dit voorbeeld slechts om aan te geven dat 'valsspelen' zelden een zwart/wit-begrip is in de Formule 1.

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Kenhas schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:17:
[...]

Is er iets mis, dan moet Red Bull maar klacht indienen.
@Requiem19 zegt dat Red Bull niet zeker is en daarom misschien geen klacht indient. En dat er misschien een maximum aan klachten is. Is mogelijk
Dan vind ik dat Red Bull eigenlijk hun mond moet houden tot ze wel zeker zijn. Nu is er al weken gesproken over die vleugel terwijl er evengoed niets aan de hand kan zijn.
Het is natuurlijk allemaal poker en blufpoker. Een protest moet naar mijn weten behoorlijk specifiek zijn en kan slechts ingediend worden binnen een bepaalde tijd na een sessie, waarmee met dat illegaal geachte systeem gereden moet zijn. Wees er ook maar zeker van dat een protest pas wordt ingediend na een sessie die punten oplevert, zoals de vloer van Haas in 2018 waarvan al ruim voor de eerste training bekend was dat die illegaal was maar pas na de race werd geprotesteerd. Dus de mogelijkheden voor een effectief protest zijn beperkt. Als je dan X protesteert en het blijkt dat ze Y doen, is er een grote kans dat FIA zegt van "X is niet aan de hand, pech!" en tegen die tijd is de deadline voor het indienen van een protest voor Y natuurlijk allang voorbij, dus je kans is verkeken, als je überhaupt al weet dat het Y is. Ook kost een protest geld (vziw) en reputatieschade als het niks blijkt te zijn dus die dien je niet zomaar te pas en te onpas in, je moet dan heel zeker weten wat er aan de hand is.

Zolang je dat nog niet weet, kan je natuurlijk wel allemaal hints droppen in de richting waarin je denkt dat er iets aan de hand is. Mercedes kan zich dan achter hun oren gaan krabben van "ja maar wij doen iets waarschijnlijk illegaals in die richting, zouden ze het weten?" en kunnen besluiten dat ze niet het risico willen lopen dat Red Bull niet bluft. Dat betekent dus hun illegale systeem niet gebruiken in de volgende races, dan kan er ook niet geprotesteerd worden. Heeft Red Bull alsnog hun zin want het wordt niet meer gebruikt, en Mercedes houdt hun punten. Als Mercedes oprecht denkt dat ze niks verkeerd doen zullen ze ook niks aanpassen, laat Red Bull maar proberen een protest in te dienen en het deksel op hun neus te krijgen.

• Requiem19
  • Nu online
Bansheeben schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:31:
[...]

Volgens mensen op een ander forum ja. Maar goed, ik ga niet pretenderen dat ik er meer verstand van heb.
Ik vind het ook nog steeds erg moeilijk om te zien. Maar als ik er een paar keer naar kijk dan zie ik ook niet echt dat de onderste flap buigt, alleen dat hij niet vast lijkt te zitten aan de end plate.

Ongetwijfeld gaan we nog wat hier van horen vanuit RB...

• albino71
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:50:
[...]

Ik vind het ook nog steeds erg moeilijk om te zien. Maar als ik er een paar keer naar kijk dan zie ik ook niet echt dat de onderste flap buigt, alleen dat hij niet vast lijkt te zitten aan de end plate.

Ongetwijfeld gaan we nog wat hier van horen vanuit RB...
Het is toch gewoon beeld van de camera op de auto? Daar is dan ook wel een betere versie van beschikbaar lijkt me?

Wellicht loopt er nog vanalles op de achtergrond, waar wij niets van weten.

Te koop....

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:38
albino71 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:12:
[...]

Het is toch gewoon beeld van de camera op de auto? Daar is dan ook wel een betere versie van beschikbaar lijkt me?

Wellicht loopt er nog vanalles op de achtergrond, waar wij niets van weten.
Natuurlijk dit levert geen 20 kmh meer op. Merc heeft de gouden afstelling gevonden ergens

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

AppieNL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:56:
[...]

Sainz is waarschijnlijk weggekomen met een maasje in de regels mbt liften in een mini-sector. Bevordert inderdaad niet de veiligheid, maar ja, dat mag de FIA oplossen.
Daar ging het mij precies om. Ze hadden daar beter naar moeten kijken. Ondertussen maakt Masi zichzelf weer onsterfelijk:
Motorsportweek: Masi defends prolonged wait for decisions in F1
Masi denied that there was too much of a delay into the yellow flag issues during qualifying.

“You look at where the cars were on track, go through and have a look at all of the footage of every single car in the top 10, which is what I did,” he said.

“Then you look at the data and so forth, obviously it is time consuming, and you want to make sure of what you’ve all got, so once we’ve finally got to it, determined who had done what and what was displayed and what wasn’t displayed and so forth we then reported those to the stewards and they sent out the summons.”
Die arme Sainz wordt volgens mij door geen enkele FIA-camera opgemerkt, zelfs niet bij stewarding decisions. Deze uitspraken staan haaks op de beslissing.

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Sainz is de befaamde dark/black horse ;) :+

[Voor 16% gewijzigd door Sepp14 op 23-11-2021 14:35]

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Twee opmerkingen:
- Als ik het trucje van de omgekeerde-hatchback-kofferbak van Mercedes goed begrijp, dan lijken ze daar niet zoveel aan te hebben in Saudi-Arabie? Vooral heel veel snelle bochten, weinig echt rechte stukken. Groot deel van de baan is wel volgas, maar wel telkens met een bocht, waardoor er toch iets van downforce nodig zal zijn?
- Ik begrijp niet zoveel van de bewering dat Hamilton z'n nieuwe motor niet in Qatar gebruikt zou hebben. Het verschil tussen Hamilton en Bottas is al het hele seizoen zo'n 1 a 2 tiende, maar zowel in Brazilie als in Qatar opeens 6 tienden. In Brazilie zou de nieuwe motor wel gebruikt zijn, maar in Qatar niet? Sterk verhaal imho.

Jammer dat Saudi-Arabie geen echt stratencircuit is met de bijbehorende eigenschappen (hobbelig asfalt). Dat leek RBR in Baku wel redelijk goed onder controle te hebben tov Mercedes. Maar we gaan het zien :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• D-Ed
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:08
JB schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:02:
@D-Ed je vergeet "Best crowd ever" nog :+
Dat is eigenlijk nog het minste waar ik mij aan irriteer ;) Beetje crowdpleasen doen alle artiesten (waar ik de coureurs ook een beetje onder schaar.. )

• chevsticks
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 07:27
Waarschijnlijk hebben ze maar 1 opgevoerde motor, het is niet alsof je even snel 10 van die dingen bouwt.
En Bottas is een stuk minder belangrijk.

En als ze nog steeds die vleugeltruc mogen gebruiken, dan kunnen ze de auto beter afstellen op de bochten, omdat ze toch wel snelheid pakken op de straights.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
V.w.b. de hele discussie omtrent waarom Red Bull geen protest indient / alleen maar vanalles loopt te roepen in de media. Of er wel of geen TD komt etc.. Een paar dingen zijn momenteel toch volkomen duidelijk?
Voor of tijdens de kwalificatie in Brazilië werd er al gesproken over dat Newey met een heel boekwerk naar de FIA was geweest, een uur voor aanvang van die kwalificatie. Volgens mij was ook al bekend dat dat op zijn minst iets met de achtervleugel van doen had. W.m.b. is dit dus al "bewijs" dat Red Bull in contact was met de FIA over de vleugel van Mercedes.
Al dan niet geheel toevallig doet de FIA na de kwalificatie de (willekeurige?) testset aan de achtervleugel uitvoeren bij in ieder geval de volledige top 10. Een van die tests is meten of de grote van het open DRS gat niet de 85mm overschrijd, en (puur toevallig) faalt de auto van Hamilton op die test.

Vervolgens krijgen we afgelopen weekend. En is in de media ruimschoots gesproken over dat de FIA na de kwalificatie extra / nieuwe "tests" heeft gedaan aan de achtervleugel van alle auto's, dit om een baseline op te stellen. Waarbij Toto Wolff zelfs nog geroepen heeft "onze vleugel komt door alle tests heen". In die zin is het dus ook niet onvoorspelbaar dat de FIA per direct een TD invoert die deze nieuwe test(s) invoert als onderdeel van de standaard tests. Alleen wordt er dus nooit formeel gecommuniceerd over TDs. Maar juist het feit dat de FIA deze tests heeft gedaan sterkt het vermoeden dat er een TD gaat komen. En dan is er nog de discussie "vanaf wanneer? En waarom zou dat nu kunnen en kon dat bij de flexibele achtervleugel van Red Bull, Alpine, ... niet?". Nou, dat lijkt mij vrij simpel. De auto's van Red Bull, Alpine, etc kwamen niet door de nieuwe test heen, daarom dat er een overgangsperiode was om de boel aan te kunnen passen. Als Mercedes iets "illegaals" had, hebben ze dat intussen wellicht weer teruggedraaid, waarna Toto Wolff trots heeft geroepen dat ze overal aan voldoen. En als alle teams voldoen aan de nieuwe tests, dan let ook niets om die test per direct in te voeren. Immers voldoet iedereen aan de test (bleek afgelopen weekend).

En als dat inderdaad het geval is, dan is het doel van Red Bull toch net zo goed bereikt. Dan rijdt Mercedes niet meer met de flexiwing en hoeft er ook geen discussie meer te zijn over of Mercedes dat ding wel of niet heeft.

• SterqVerhael
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 09:19
Alle bespiegelingen over de auto's van zowel MERC en RB daargelaten. Volgens mij gaat het asfalt en hoe de banden daarmee omgaan in Jeddha een beslissende rol spelen. Er is nog nooit op gereden. Het team dat de auto het beste met de banden laat omspringen i.c.m. het nieuwe (misschien wel beroerde) asfalt in Jeddha maakt volgens mij de meeste kans op de overwinning daar.

Extra pk's etc. Het is allemaal leuk, als je het niet kunt overbrengen op het asfalt of het vreet je banden helemaal op, dan ben je gezien daar.

• Tomcatter_31
  • Registratie: december 2017
redwing schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:12:
[...]

Dat zijn bewuste inschattingsfouten. Hij weet dat het of fout gaat, of dat Max hem ruimte geeft en dan ligt ie er veel beter bij. Dat is dus een bewuste keuze. Dat wil niet per definitie zeggen dat het bewust iemand er af rijden is, alswel dat het een bewust risico is om er zelf beter uit te komen.
Ik denk niet dat het een bewuste inschattingsfout is. Bij 280 km/u doe je zoiets niet als je weet dat het fout gaat naar mijn mening. Een crash forceren is veel te riskant bij dat soort snelheden. Ten eerste voor het gevaar aan beide rijders, maar ook omdat je bij dat soort snelheden nooit ervan uit kan gaan dat je zelf niet met schade eindigt. En hij had er geen belang bij om er samen vanaf te gaan, want op dat moment stond hij achter in het wk. Hij weet ook dat Max geen ruimte gaat geven, dat doet Max over het algemeen namelijk niet. Dus nee, ik ga er niet in mee dat Hamilton dit bewust gedaan heeft.

Naar mijn mening probeerde hij gewoon in te halen, net als dat hij later in de race bij Leclerc deed. Alleen Max duwde hem voor de bocht naar binnen waardoor hij op het gladde deel terecht kwam. Hij miste zijn rempunt of hield te weinig rekening met hoe glad het was, haalde vervolgens de apex niet en ontstond het contact. Meer dan dat was het naar mijn idee niet.

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Voor de liefhebberts:

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• DRaakje
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:26:
[...]
Het blijkt dus geen flex te zijn, maar lichtinval...
Bron?

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
SterqVerhael schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:33:
Alle bespiegelingen over de auto's van zowel MERC en RB daargelaten. Volgens mij gaat het asfalt en hoe de banden daarmee omgaan in Jeddha een beslissende rol spelen. Er is nog nooit op gereden. Het team dat de auto het beste met de banden laat omspringen i.c.m. het nieuwe (misschien wel beroerde) asfalt in Jeddha maakt volgens mij de meeste kans op de overwinning daar.

Extra pk's etc. Het is allemaal leuk, als je het niet kunt overbrengen op het asfalt of het vreet je banden helemaal op, dan ben je gezien daar.
Slijtage zal wel meevallen, het is een nieuw circuit dus de FIA zal wel de hardste compounds hebben geselecteerd.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Requiem19
  • Nu online
Heb ik hierboven al gezegd volgens mij: F1Technical forum. Voor de duidelijkheid, dit is geen wetenschappelijk vastgesteld feit (dat kan ook niet op basis van beelden), maar een mening van random mensen op het internet:

https://www.f1technical.n...p?f=12&t=29672&start=1260

• DeKaerften
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:14:
[...]

Doet me denken aan rijlessen :P. Als je gaat rijlessen zie je opeens overal rijles auto's rondrijden en denk je 'he, vast toeval dat iedereen opeens nu rijles heeft tegelijk met mij'. In praktijk reden er altijd al even veel rijles auto's rond, maar lette je er ws wat minder op...

• epo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01-12 18:59
Requiem19 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:02:
[...]

Heb ik hierboven al gezegd volgens mij: F1Technical forum. Voor de duidelijkheid, dit is geen wetenschappelijk vastgesteld feit (dat kan ook niet op basis van beelden), maar een mening van random mensen op het internet:

https://www.f1technical.n...p?f=12&t=29672&start=1260
Met alle respect maar dat is de mening van de bekende Mercedes fanboys op dat forum. Laat de FIA het maar lekker uitzoeken.

• Kenhas
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 01-12 16:23
AGee schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:31:
Twee opmerkingen:
- Als ik het trucje van de omgekeerde-hatchback-kofferbak van Mercedes goed begrijp, dan lijken ze daar niet zoveel aan te hebben in Saudi-Arabie? Vooral heel veel snelle bochten, weinig echt rechte stukken. Groot deel van de baan is wel volgas, maar wel telkens met een bocht, waardoor er toch iets van downforce nodig zal zijn?
- Ik begrijp niet zoveel van de bewering dat Hamilton z'n nieuwe motor niet in Qatar gebruikt zou hebben. Het verschil tussen Hamilton en Bottas is al het hele seizoen zo'n 1 a 2 tiende, maar zowel in Brazilie als in Qatar opeens 6 tienden. In Brazilie zou de nieuwe motor wel gebruikt zijn, maar in Qatar niet? Sterk verhaal imho.

Jammer dat Saudi-Arabie geen echt stratencircuit is met de bijbehorende eigenschappen (hobbelig asfalt). Dat leek RBR in Baku wel redelijk goed onder controle te hebben tov Mercedes. Maar we gaan het zien :)
Inderdaad, is er minstens 1 high speed bocht waarbij downforce nodig is, is het minder bruikbaar (zakt pas in aan hogere snelheid) omdat het risico op opeens downforce verlies te groot is

Het circuit in Qatar is minder een power circuit. Dus waarom zou je je "super motor" inzetten? Je haalt er niet echt voordeel uit maar je zet wel kilometers op de teller. Beter de motor sparen voor de twee laatste wedstrijden waar pure power veel belangrijker is.
Denk dat Bottas gans het Qatar weekend beetje op de sukkel was qua afstelling. Hamilton heeft vorig weekend wel de "sweet spot" gevonden en blijkbaar is het Bottas niet gelukt. Er zijn circuits die de ene piloot meer liggen dan de andere

• asing
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
SterqVerhael schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:33:

Het eerste wat ze moeten doen is het circuit voltooien. Dat wordt een race tegen de klok met 24/7 doorwerken. Het zal moeten voldoen aan de F1 grade eisen en daarna mogen ze een evenement organiseren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• AtlAntA
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 10:17
asing schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:27:
[...]

Het eerste wat ze moeten doen is het circuit voltooien. Dat wordt een race tegen de klok met 24/7 doorwerken. Het zal moeten voldoen aan de F1 grade eisen en daarna mogen ze een evenement organiseren.
Is er recente verslaggeving over de voortgang?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• meenkdrie
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:26
asing schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:27:
[...]

Jos zal de bouw wel even saboteren :9

• RobertMe
  • Nu online
meenkdrie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:28:
[...]

Jos zal de bouw wel even saboteren :9
Gaat die wat rondjes door het zand rijden? Heeft die toch genoeg ervaring mee :+

• asing
  • Nu online

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• codex
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10:32
Als ik realistisch ben zijn er zoals het er nu uit ziet maar een aantal scenario's waarin Max nog een race kan winnen:
  • Beter omgaan met nieuw asfalt: Jeddah is compleet nieuw, Abu Dabi heeft gedeeltelijk nieuw asfalt.
  • Voordeel van track temperature: De temperatuur in Jeddah is waarschijnlijk hoger dan in Abu Dabi maar de race is in Abu Dabi eerder op de dag. Al leek dit niet echt een issue voor Mercedes dit jaar tot dusver.
  • Een safety car het einde van de race: op de een of andere manier pakt dit vaak niet goed of rommelig uit voor Mercedes, daar zou Max van kunnen profiteren.
  • DNF van Hamilton: Tikje in de muur of een klapband. Al is hij zo'n geluksvogel dat het hem niet snel zal gebeuren.
Verloopt alles volgens verwachting, dan zie ik RB dit niet naar zich toetrekken. Of dat nu ligt aan RB dat stil is blijven staan of aan al dan niet illegale upgrades van Mercedes, geen idee.

• AtlAntA
  • Laatst online: 10:17
Ik ga er van uit de foto's zo zijn gemaakt dat het er allemaal op zijn best uitziet en dan nog is het maar een beetje so so.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• yinx84
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07:53
codex schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:41:

• DNF van Hamilton: Tikje in de muur of een klapband. Al is hij zo'n geluksvogel dat het hem niet snel zal gebeuren.
Hij is al vrij lang ongeschonden. Statistisch gezien zou het nu wel eens tijd kunnen zijn ;)

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

yinx84 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:47:
[...]
Hij is al vrij lang ongeschonden. Statistisch gezien zou het nu wel eens tijd kunnen zijn ;)
Als-ie niet te snel is kan Max hem wel in een foutje dwingen of zo. Gewoon door druk te zetten. Ik weet het niet hoor maar ik vermoed dat Lewis toch wel wat voorzichtiger (en dus trager) gaat rijden in de laatste 2 races. In de muur > kampioenschap is over.

• SterqVerhael
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 09:19
Chiron schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:01:
[...]

Slijtage zal wel meevallen, het is een nieuw circuit dus de FIA zal wel de hardste compounds hebben geselecteerd.
True, maar het blijft een nieuw circuit met nieuw asfalt. Geen idee welke auto daar het beste op reageert. Dat weten de teams ook pas op de vrijdag denk ik.

Als je op vrijdag met fp1 en fp2 daar een goede richting in weet te slaan, zodat je zondag een goede racesetup hebt die je strategisch ook de meeste keuzes geeft, dan win je daar meer mee dan met de perfecte kwalificatie setup.

Laten we hopen dat de Red Bull met de hogere rake hier een voordeel heeft. Zeker in die high speed corners is de load op de banden enorm. We hebben afgelopen zondag gezien wat de effecten daarvan waren op een circuit zonder nieuw asfalt. En volgens mij waren het afgelopen weekend ook de hardste compound in de range. Omdat Pirelli juist zo'n 2e Baku wil voorkomen.

Ik houd overigens ook nog rekening met een scenario dat Verstappen de afgelopen race zijn motor ook niet op maximale standen heeft benut. Zodat hij de laatste 2 races (in de climax) nog wat risico's kan nemen. Wetende dat Hamilton ook niet zijn 'raket' erin had liggen.

[Voor 12% gewijzigd door SterqVerhael op 23-11-2021 14:54]

• Kenhas
SterqVerhael schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:52:
[...]

Laten we hopen dat de Red Bull met de hogere rake hier een voordeel heeft. Zeker in die high speed corners is de load op de banden enorm. We hebben afgelopen zondag gezien wat de effecten daarvan waren op een circuit zonder nieuw asfalt. En volgens mij waren het afgelopen weekend ook de hardste compound in de range. Omdat Pirelli juist zo'n 2e Baku wil voorkomen.
Zie het verband niet echt tussen high rake en de load op de banden. Heeft niet echt iets met mekaar te maken.
En de effecten vorig weekend van het asfalt op de banden kan je niet echt weten. De lekke banden zijn, volgens mij, dan ook niet ontstaan door het asfalt maar door de curbs. Dat denk ik omdat de banden nog perfect hun werk deden vooraleer ze in staking gingen. Mocht het door het asfalt komen, dan zou je toch eerst minder grip beginnen krijgen. Alle piloten zeiden dat ze het niet hadden voelen aankomen.

• Krankenhausen
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 05:30
Waren het in Qatar alleen harde compounds die stuk gingen? Of ook mediums. Leek ook weer net als in Bakoe zonder enige waarschuwing te falen en na ongeveer 30 ronden.

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Krankenhausen schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:16:
Waren het in Qatar alleen harde compounds die stuk gingen? Of ook mediums. Leek ook weer net als in Bakoe zonder enige waarschuwing te falen en na ongeveer 30 ronden.
Bottas was op mediums onderweg.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Frappuccino
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 06:44
En het waren deze keer voorbanden, geen achterbanden.

• chevsticks
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 07:27
Kenhas schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:00:
[...]

Zie het verband niet echt tussen high rake en de load op de banden. Heeft niet echt iets met mekaar te maken.
En de effecten vorig weekend van het asfalt op de banden kan je niet echt weten. De lekke banden zijn, volgens mij, dan ook niet ontstaan door het asfalt maar door de curbs. Dat denk ik omdat de banden nog perfect hun werk deden vooraleer ze in staking gingen. Mocht het door het asfalt komen, dan zou je toch eerst minder grip beginnen krijgen. Alle piloten zeiden dat ze het niet hadden voelen aankomen.
High rake zorgt voor meer understeer en dus meer load op de voorbanden. Een normale rake zorgt voor meer oversteer en dus meer load op de achterbanden. Aldus de video van Driver61 die ik eerder in dit topic linkte.

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:57

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Heet dat nou een stratencircuit omdat ze alle uitloopstroken en curb stones hebben vervangen door lage muurtjes? Het lijkt in ieder geval niet echt in een stad zoals Monaco of Baku, maar door de muurtjes is wel alle speelruimte weg (niet per se een slecht iets, hoef je ook geen track limits in te stellen).

• RobertMe
  • Nu online
gwystyl schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:54:
[...]

Heet dat nou een stratencircuit omdat ze alle uitloopstroken en curb stones hebben vervangen door lage muurtjes? Het lijkt in ieder geval niet echt in een stad zoals Monaco of Baku, maar door de muurtjes is wel alle speelruimte weg (niet per se een slecht iets, hoef je ook geen track limits in te stellen).
Volgens mij moeten ze de stad nog bouwen? 8)7

Was deze GP uiteindelijk niet ook een jaar naar voren gehaald? En dat het dus ook daardoor nog zo kaal is. (En nog steeds niet af)

• Snowhite0901
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 01-12 21:03
https://www.gpblog.com/nl...uk-voor-laatste-gp-s.html
Probleem rb drs schijnt gevonden te zijn. Dus nu kunnen ze met low df vleugels dadelijk wel met drs rijden zonder dat het gaat flapperen

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Snowhite0901 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:00:
Probleem rb drs schijnt gevonden te zijn. Dus nu kunnen ze met low df vleugels dadelijk wel met drs rijden zonder dat het gaat flapperen
Mag ook wel, ze hebben er al flink wat races last van.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:57:
[...]

Volgens mij moeten ze de stad nog bouwen? 8)7

Was deze GP uiteindelijk niet ook een jaar naar voren gehaald? En dat het dus ook daardoor nog zo kaal is. (En nog steeds niet af)
Geef ze een jaar en er staat een compleet inspiratieloos gedrocht van een stad naast, beetje type Dubai.

• De_Bastaard

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Nice, zou dus wat snelheid op moeten leveren in de laatste races !

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Homeland schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:33:
[...]

Geef ze een jaar en er staat een compleet inspiratieloos gedrocht van een stad naast, beetje type Dubai.
Dat dacht ik ook altijd, totdat ik er geweest was. Later nog teruggegaan zelfs.

• Damian
  • Laatst online: 08:55

Damian

Insane Obtrusion

Sodeknetter ik ben wel heeeel benieuwd naar de kwaliteit van dat asfalt zeg :P Hopelijk geen Turkije 2019 :D Alhoewel krijgen we daar wel een vette race door :P

Ieri ero quiete perché oggi sarò la tempesta

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 23:07

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• waah
  • Nu online
Oke, nu ben ik wel benieuwd:
Was Hamilton ook veel sneller dan voorgaande races ten opzichte van de andere auto's op de grid?
Dus ten opzichte van een Mclaren, Ferrari, etc.

Zo niet was Mercedes dus niet sneller, maar Red Bull gewoon langzamer.

Maar heb de data er zo niet bij ;-)

• Requiem19
  • Nu online
waah schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:58:
[...]

Oke, nu ben ik wel benieuwd:
Was Hamilton ook veel sneller dan voorgaande races ten opzichte van de andere auto's op de grid?
Dus ten opzichte van een Mclaren, Ferrari, etc.

Zo niet was Mercedes dus niet sneller, maar Red Bull gewoon langzamer.

Maar heb de data er zo niet bij ;-)
Is al een paar keer voorbijgekomen.

RB gemiddeld 0.6% sneller dan de rest v/h veld. In Bra en QAT 0.5%

Mercedes zat ook op 0.6%, maar ging in Bra naar 1.2% en in QAT naar 1.0%.

• JB
  • Registratie: mei 2002

JB

Cédric roelt!

FIA al nieuwe tests aangekondigd? :+

Mijn boefje is liev!

• Kenhas
chevsticks schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:40:
[...]

High rake zorgt voor meer understeer en dus meer load op de voorbanden. Een normale rake zorgt voor meer oversteer en dus meer load op de achterbanden. Aldus de video van Driver61 die ik eerder in dit topic linkte.
Verdorie, nog een blijkbaar interessant filmpje dat ik gemist heb. Zal het eens opzoeken.
Want om eerlijk te zijn, lijkt hetgeen je nu zet eigenlijk tegenstrijdig met hetgeen ik mij meen te herinneren.

Load is de druk waarmee de banden op het asfalt worden gedrukt. Heb je onderstuur, dan heb je eigenlijk net te weinig load op de voorbanden. Wel ga je meer schuiven en meer slijtage hebben. Een high rake wagen zal van nature meer overstuur hebben maar dat wordt gecompenseerd door het lager liggen van de voorvleugel en de hoek van de voorvleugel. Iets met Venturi effect of zo. Ik dacht het zo gelezen te hebben maar is al tijdje geleden en weet ook niet meer waar ik het gelezen heb.

Maar ik had het eigenlijk meer specifiek op dit
Laten we hopen dat de Red Bull met de hogere rake hier een voordeel heeft. Zeker in die high speed corners is de load op de banden enorm
De laatste wedstrijden waren er al high speed corners. Dus vroeg ik me af waarom Red Bull met hun high rake een voordeel zou hebben als het gaat over load op de banden (dus niet specifiek de voorbanden)

disclaimer: Het kan goed zijn dat ik het mij verkeerd herinner. Bepaalde zaken interesseren mij en dan zoek ik het op. Maar met tijd en veel corona-aperitieven durft het wel eens vervagen ;)

• Requiem19
  • Nu online
Het probleem in Istanbul was dat het nieuwe asfalt meer grip had dan RB verwachtte.

In die situatie lijjt de achterkant van de RB ‘te goed’ te werken. Als de achterkant immers teveel grip heeft, zorgt dat voor onderstuur.

Met een asfalt laag die minder grip heeft lijkt dit probleem voor RB kleiner te zijn.

Hetzelfde met temperaturen: lagere temperaturen = onderstuur voor RB.

• Slavy
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

:D

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Requiem19 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:40:
Het probleem in Istanbul was dat het nieuwe asfalt meer grip had dan RB verwachtte.

In die situatie lijjt de achterkant van de RB ‘te goed’ te werken. Als de achterkant immers teveel grip heeft, zorgt dat voor onderstuur.

Met een asfalt laag die minder grip heeft lijkt dit probleem voor RB kleiner te zijn.

Hetzelfde met temperaturen: lagere temperaturen = onderstuur voor RB.
Maar is dat niet simpel op te lossen door minder vleugel achter te zetten dan? :?

• Chiron
  • Nu online
Ik verwacht dat de FIA hier ook nog wel een mening over gaat hebben:

Het Mercedes mannetje lijkt er als een lulletje rozenwater met nog net niet knikkende knieeen neergezet te zijn door Toto, en bij RBR zal een van de gasten gedacht hebben 'nu kunnen ze het krijgen ook' en gaat als een baas met zn armen over elkaar staan in de hoek bij de slangen. Cameraman achter hem knijpt hem wel.

Knettergek.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Requiem19
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:38:
[...]

Maar is dat niet simpel op te lossen door minder vleugel achter te zetten dan? :?
Dat zou ik ook denken inderdaad... maar wellicht gaat dat dan weer ten koste van overall grip etc.

Het lijkt er gewoon een beetje op dat ze in sommige situaties de voorbanden niet genoeg kunnen loaden en daardoor de voorbanden niet in de sweet spot krijgen. Het is ondertussen wel een terugkerend thema.

Silverstone vrijdag kwalificatie: onverwacht onderstuur door lagere track temps
Hongarije: hele week onderstuur
Rusland: onderstuur met low df set-up, Max at z'n voorbanden flink op
Turkije: hele weekend onderstuur, kon in de race ook niet pushen
Brazilië: weer onderstuur door lagere track temps
Qatar: onverwacht onderstuur in FP2 en niet voldoende kunnen fixen voor Q

• sjaool
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 08:02

sjaool

Every life should have 9 cats

Chiron schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:46:

[YouTube: Mercedes' & Red Bull's Mechanics Standing in their Box Corner]

Het Mercedes mannetje lijkt er als een lulletje rozenwater met nog net niet knikkende knieeen neergezet te zijn door Toto, en bij RBR zal een van de gasten gedacht hebben 'nu kunnen ze het krijgen ook' en gaat als een baas met zn armen over elkaar staan in de hoek bij de slangen. Cameraman achter hem knijpt hem wel.

Knettergek.
Niks aan de hand, het is puur een psychologisch en politiek spel. Het hoort er ook wel een beetje bij. Jij doet vervelend, dan kunnen wij dat ook.

"When you grow up your heart dies"

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knettergek.
Is het geen pop van beton? :P

• RobertMe
  • Nu online

Knettergek.
Tsja, als ze beiden tegelijk een pitstop maken is de hoek nog krapper. Dus in die zin zie ik het probleem niet echt.
Enige wat de FIA kan doen is de regel m.b.t. niet onnodig in de pitstraat lopen streng handhaven. Maar AFAIK geldt sowieso wel altijd dat er een of twee mannetjes buiten staan om de slangen aan de kant te houden. (En dus überhaupt ook te zien dat het naastgelegen team gaat pitten). Als de FIA vervolgens gaat handhaven zal er toch wel weer een uitzondering komen om bv dus de slangen op zij te houden. En dan krijg je gewoon wat die van Mercedes doet, slangen 10cm opzij houden en zelf nog in de weg gaan staan.

• Jake
  • Registratie: september 1999
  • Niet online
Maar: alle pistops waren > 2 sec.; dus veilig 8)7

• Poulske
  • Laatst online: 08:11

Knettergek.
Iemand op Reddit heeft het uitgezocht maar het is volgens de FIA niet verplicht om die slangen aan de kant te halen voor andere teams. Dit is in de loop van jaren zo ontstaan en is meer een gentlemans agreement. Nu het kampioenschap z'n einde nadert wordt alles uit de kast getrokken.

Kortom, FIA kan hier niets van zeggen.

Never fear shadows. They simply mean there's a light shining somewhere nearby."

• JP_Frost
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Wel erg flauw gedoe dit. Vind het ook wel opmerkelijk dat de FIA hier niet bovenop duikt aangezien ze zo bezig zijn met veiligheid.

• Bansheeben

Bansheeben

Jake schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:14:
Maar: alle pistops waren > 2 sec.; dus veilig 8)7
En de banden die moesten veranderen zogenaamd naar aanleiding van Baku, omdat de wangen niet sterk genoeg waren. Waarna Mercedes plotseling een stuk sterker werd... En ondertussen falen diezelfde wangen nog steeds in Qatar voor meerdere teams. Maar goed, ik zal wel aan het zeuren zijn. Mercedes dominantie is cool en ik heb een Oranje bril op en ben ongetwijfeld racistisch. Ik ben ook wel een beetje aan het zeuren natuurlijk :P .

• Dazzler2120
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 09:43
Poulske schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:21:
[...]

Iemand op Reddit heeft het uitgezocht maar het is volgens de FIA niet verplicht om die slangen aan de kant te halen voor andere teams. Dit is in de loop van jaren zo ontstaan en is meer een gentlemans agreement. Nu het kampioenschap z'n einde nadert wordt alles uit de kast getrokken.

Kortom, FIA kan hier niets van zeggen.
Sterker nog, je kan zelfs zeggen dat de personen die de slangen normaal weghalen, tegen de regels zijn. Want als er geen pitstop uitgevoerd wordt, moet de pitstraat vrij zijn van onnodig personeel :+

PS4 PSN: Dazzler2120

• Chiron
  • Nu online
Over pitstops gesproken, RBR heeft nu twee stoplichten, dit is ook nieuw?

• Bansheeben

Bansheeben

Chiron schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:27:

[YouTube: Redbull Racing Using Two Stop Lights During Pitstop]
Voor de blinde hoek misschien?

• Type-R739
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online
Bansheeben schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:29:
[...]

Voor de blinde hoek misschien?
lamp voor elke wheelgun? Niet op knopje drukken is lamp niet uit?

• Requiem19
  • Nu online
Ik had even wat tijd over...

Grappig om te zien en ook wel vrij duidelijk dat Mercedes een flinke stap gemaakt heeft.

*Rusland excluded: natte Q, crash Hamilton en Verstappen deed niet mee.

[Voor 61% gewijzigd door Requiem19 op 24-11-2021 12:27]

• Bansheeben

Bansheeben

Type-R739 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:30:
[...]

lamp voor elke wheelgun? Niet op knopje drukken is lamp niet uit?
Hmm, lijkt me niet dat Max die info hoeft te hebben. En dan zou ik ze zeker allemaal rood maken en niet laten knipperen. Ik denk dat het stoplicht in de handen van de monteur een backup is oid?

• Bansheeben

Bansheeben

Requiem19 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:41:

Grappig om te zien en ook wel vrij duidelijk dat Mercedes een flinke stap gemaakt heeft.

[Afbeelding]
Ik denk wel dat Qatar sowieso een circuit is waar de Mercedes het erg goed doet tov de Red Bull. Tot nu toe lijkt het erop dat op de banen waar de voorbanden het het zwaarst te verduren hebben, Mercedes domineert en op de banen waar het andersom is heeft meestal Red Bull de overhand. Qatar was vrij duidelijk best zwaar voor de voorbandjes en dan met name die linker :+ Uitzonderingen op deze regel hebben vaak te maken met track position of strategie.

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Bansheeben schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:47:
[...]
Qatar was vrij duidelijk best zwaar voor de voorbandjes en dan met name die linker :+ Uitzonderingen op deze regel hebben vaak te maken met track position of strategie.
Laten we hopen dat Pirelli dit niet aangrijpt om de voorbandjes te gaan versterken (net zoals ze met de achterbanden deden na Baku). Zeker in dit stadium van het kampioenschap hebben we niks aan weer een extra variabele.

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 23:07

Net als vroeger

Vettel met een Schumacher O+ O+

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• RobertMe
  • Nu online
Chiron schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:27:

[YouTube: Redbull Racing Using Two Stop Lights During Pitstop]
Je bedoelt het stoplicht dat ophangt en het stoplicht dat de "lollypop man" in zijn handen heeft? Dat is echt al minimaal het hele seizoen het geval en potentieel echt al meerdere seizoenen.

• Giem
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online

[Afbeelding]
Nou dan kunnen ook alle verhalen gelijk de prullebak in dat Red Bull de beter auto heeft. Ze zijn of gelijk aan elkaar of ze presteren minder. Enige uitzondering was Bahrein en Frankrijk, daar had Red Bull duidelijk de overhand.

Zouden ze dit grafiekje ook durven te tonen in Engeland :X waar ze nog steeds heilig overtuigd zijn van de Red Bull die superieur is.

Hopelijk zakt MB in het laatste races nog wat in en krijg RB er nog wat bij anders is het wel duidelijk wie de laatste twee races gaat winnen. Na 7 jaar mag er wel een andere kampioen komen.

Zou helemaal mooi zijn als ook RedBull nog constructor kampioen kan worden, dat hebben ze wat mij betreft wel verdiend en het is een mooie afsluiting voor Honda.

• Dazzler2120
Giem schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:58:
[...]

Nou dan kunnen ook alle verhalen gelijk de prullebak in dat Red Bull de beter auto heeft. Ze zijn of gelijk aan elkaar of ze presteren minder. Enige uitzondering was Frankrijk, daar had Red Bull duidelijk de overhand.

Zouden ze dit grafiekje ook durven te tonen in Engeland :X waar ze nog steeds heilig overtuigd zijn van de Red Bull die superieur is.

Hopelijk zakt MB in het laatste races nog wat in en krijg RB er nog wat bij anders is het wel duidelijk wie de laatste twee races gaat winnen. Na 7 jaar mag er wel een andere kampioen komen.

Zou helemaal mooi zijn als ook RedBull nog constructor kampioen kan worden, dat hebben ze wat mij betreft wel verdiend en het is een mooie afsluiting voor Honda.
Let wel, dit grafiekje geeft nogal een vertekend beeld. Was beter geweest als het staaf grafiekjes voor beiden waren.
Daarnaast neem ik aan dat zowel de Q-tijden van Hamilton, Bottas, Verstappen én Perez hierin meegenomen zijn. Waar Bottas altijd wel een redelijke tot goeie qualifier is, loopt dit zeker niet lekker bij perez dit jaar. Ook dat kan een vertekend beeld geven t.o.v. de werkelijke pace van de RBR.
Kijk bv. naar Mexico, waar de RB duidelijk de snelste auto was, volgens dit grafiekje zou de Merc hier sneller zijn geweest? Qualifying laat niet altijd een juist beeld zien van de pace verhoudingen.

• Chiron
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:54:
[...]

Je bedoelt het stoplicht dat ophangt en het stoplicht dat de "lollypop man" in zijn handen heeft? Dat is echt al minimaal het hele seizoen het geval en potentieel echt al meerdere seizoenen.
Nu je het zegt.. volgens mij is dit gefilmd in Rusland. Ik had het nog niet eerder gezien in ieder geval.

• Requiem19
  • Nu online
Dazzler2120 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:03:
[...]

Let wel, dit grafiekje geeft nogal een vertekend beeld. Was beter geweest als het staaf grafiekjes voor beiden waren.
Daarnaast neem ik aan dat zowel de Q-tijden van Hamilton, Bottas, Verstappen én Perez hierin meegenomen zijn. Waar Bottas altijd wel een redelijke tot goeie qualifier is, loopt dit zeker niet lekker bij perez dit jaar. Ook dat kan een vertekend beeld geven t.o.v. de werkelijke pace van de RBR.
Kijk bv. naar Mexico, waar de RB duidelijk de snelste auto was, volgens dit grafiekje zou de Merc hier sneller zijn geweest? Qualifying laat niet altijd een juist beeld zien van de pace verhoudingen.
Dit grafiekje neemt de snelste Q tijd van alle RB's en Mercedessen mee en vergelijkt dat tov de snelste midfield auto.

In zo'n dataset zitten verschillende outliers. Zo werd Verstappen's beste Q lap in Portugal bijvoorbeeld gedelete. Dus om individuele conclusies te trekken is dit niet heel nuttig, waarvoor het wel nuttig is, is om data trends te zien over een grotere data set.

Daarin kun je zien dat Mercedes iets extra's gevonden heeft in de laatste races.

• Dazzler2120
Requiem19 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:07:
[...]

Dit grafiekje neemt de snelste Q tijd van alle RB's en Mercedessen mee en vergelijkt dat tov de snelste midfield auto.

In zo'n dataset zitten verschillende outliers. Zo werd Verstappen's beste Q lap in Portugal bijvoorbeeld gedelete. Dus om individuele conclusies te trekken is dit niet heel nuttig, waarvoor het wel nuttig is, is om data trends te zien over een grotere data set.

Daarin kun je zien dat Mercedes iets extra's gevonden heeft in de laatste races.
Dat is dus niet een conclusie die je kan trekken o.b.v. het grafiekje alleen. Een andere conclusie, die ook correct kan zijn o.b.v. dit grafiekje is dat de circuits van Brazilië en Qatar de Mercedes beter liggen dan de red bull. Of dat de Merc sterker is in one-lap pace.
Mijn conclusie; Dit soort grafiekjes an sich vertellen te weinig en geven een vertekend beeld t.o.v. de daadwerkelijke situatie.
Een conclusie als;
Giem schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:58:
[...]

Nou dan kunnen ook alle verhalen gelijk de prullebak in dat Red Bull de beter auto heeft. Ze zijn of gelijk aan elkaar of ze presteren minder. Enige uitzondering was Bahrein en Frankrijk, daar had Red Bull duidelijk de overhand.
Kan je hier dus ook totaal niet uithalen.

• Requiem19
  • Nu online
Dazzler2120 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:12:
[...]

Dat is dus niet een conclusie die je kan trekken o.b.v. het grafiekje alleen. Een andere conclusie, die ook correct kan zijn o.b.v. dit grafiekje is dat de circuits van Brazilië en Qatar de Mercedes beter liggen dan de red bull. Of dat de Merc sterker is in one-lap pace.
Mijn conclusie; Dit soort grafiekjes an sich vertellen te weinig en geven een vertekend beeld t.o.v. de daadwerkelijke situatie.
Een conclusie als;
Als de Merc beter is in 1 lap pace, zou je dat als een trend terugzien in de grafiek. Op bedoel je dat de Merc opeens in Brazilië en Qatar beter is op 1 lap pace?

Het zou uiteraard ook kunnen dat Qatar en Brazilië allebei de Mercedes goed liggen. Maar dat zou op zich wel opvallend zijn, aangezien het twee geheel verschillende type circuits zijn :).

• Loveless85
  • Laatst online: 10:30

[Afbeelding]
"Grappig om te zien en ook wel vrij duidelijk dat Mercedes een flinke stap gemaakt heeft."

Niet dat ik het er niet mee eens ben, maar het blijft an sich niet zozeer uit je grafiekje. Ze hebben een paar keer zo'n spike gehad (Portugal, Hongarije) waar de afstand naar zowel RBR als de rest van het veld ineens redelijk groot was, maar het is nooit blijvend geweest. De daling lijkt nu minder stijl te zijn, maar we zullen moeten zien of het genoeg is.

• jbdeiman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 01-12 09:53
Dazzler2120 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:12:
[...]

Een conclusie als;

[...]

Kan je hier dus ook totaal niet uithalen.
Op zich kan je die hier best uithalen hoor, maar ook als je dan in de race kijkt naar 'snelste rondes zonder DRS' (is daar geen grafiekje van? gedurende de race, dan zou je er ook wel wat uit moeten kunnen halen. Of alleen kijkende naar de fastest laps op zichzelf, daar is de Mercedes tov Red Bull (Honda) 9-7 in het voordeel, 'subteams' (Honda - Alpha Tauri/ Mclaren) erbij komt dit op 11-8 voor Mercedes.:
https://www.formula1.com/...ml/2021/fastest-laps.html

Zij zijn dus meer en vaker in staat de snelste ronde te rijden, waarbij met name opvalt dat Bottas deze vaak heeft gepakt en niet Hamilton. Dus dat wijst er ook wel op dat de Mercedes gewoon de snellere auto heeft, zeker wanneer je dit met de Q tijden combineert.
Daarnaast is iedereen het er toch ook wel over eens dat 'ineens' Hamilton weg kon rijden bij de rest, vanaf plek 20 in notime naar plek 2 en uiteindelijk 1 rijden in een race, alleen maar op rechte stukken inhalen suggereert dat natuurlijk ook.
Pagina: 1 ... 137 ... 142 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee