Ja, "mappings" zoals harvest/deploy gok ik inderdaad. Dus dan kom je aan bij wat de definities precies zijn. Bij een "mapping" bedoel ik primair datgene wat vrijwel iedereen die met auto's bezig is een "mapping" noemt, namelijk hoe de verbranding precies aangestuurd wordt bij welke belasting en vermogensvraag.
He? Ik claim helemaal niet dat ze de modes helemaal niet hoeven te geven? Daar doel ik juist op met capable, Mercedes moet de modes wel leveren. Ik geef alleen aan dat de software iets anders is en de gequote TD enkel claimt dat ze daadwerkelijke dezelfde software moeten draaien.
De software moet identiek zijn en je zegt "software is iets anders dan een mapping". Ik maakte daaruit op dat je impliceerde dat "mappings" dan niet identiek hoeven te zijn op alle motoren.
Een mapping is dus een software setting. De software zelf kan dus identiek zijn.
En hier doe je dat weer, dus kennelijk vind je dat de mappings geen deel uitmaken van de software, waardoor dus ook nergens expliciet staat dat ze meegeleverd moeten worden aan klanten. En dat lijkt me dus juist wel het geval omdat je anders klanten onevenredig kan benadelen en klanten zonder in-house motorkennis helemaal niks met je product kunnen.
Verder geef ik aan dat Toto dus juist niet vies is van een beetje politiek om de FIA regels op een andere manier "slim te passeren". Al zegt ie dat door het gebruik van die mode de motor het maar 2 races volhoud en er geen meer op voorraad liggen. Dat mag je zelf invullen

.
En dat vind ik dus niet kunnen maar het lijkt helaas wel de praktijk te zijn. Alleen zou het dus ook niet moeten kunnen als de TD's volgens mijn interpretatie uitgelegd moeten worden: dan is er namelijk helemaal geen speciale motor voor Hamilton.
Nee, daar is dus juist het bekende en door mij gequote TD voor. Ze moeten hetzelfde materiaal leveren. Mappings worden naar mijn weten voor elke baan specifiek ontwikkeld (herinneren we de Renault van Max die soms dacht aan de andere kant van de baan te zijn?).
De laatste keer dat Max met een Renault reed was in 2018 en het incident waaraan je refereert was in het begin van dat jaar in Bahrein, ten tijde van of nog voor dat TD uit 2018. Alleen dat incident is door Horner afgedaan als een "foot oscillation" terwijl hij over de kerb knalde, en volgens Abiteboul was er ook niks incorrects aan de motor of de motorstand. Ik heb wel eens iets gehoord over een mapping per baan, per bocht, maar volgens mij is dat een gerucht naar aanleiding van dit bericht, en verder niet waar. Het andere per bocht van een Renault (team) was de brake balance waar nog een DSQ voor is gekomen in
2020 2019. Diezelfde regel gaat even hard op voor een automatisch aanpassende map per bocht, dat is namelijk een verandering zonder expliciete input van de coureur en dat mag niet. Dus er is geen mapping per track per bocht.
Dus waarom je het over een gridstraf hebt voor een mapping is mij een raadsel.
Daarom dus ^. Een andere mapping zorgt ervoor dat de ene motor niet meer identiek is aan de andere, op dezelfde manier als het aanpassen van de stand van de achtervleugel onder parc fermé niet toegestaan is omdat het daarmee niet meer identiek is aan daarvoor. De functie is veranderd. En bij motoren is de ene opeens "meer capable" geworden dan de ander.
Maar ja, ik ben dus van mening dat ze mappings hebben die ze inzetten op basis van het "phase document" (zoals Merc het noemt)/slijtage van de motor. Maar als je alleen al kijkt naar wat en mapping daadwerkelijk inhoud zou je al moeten twijfelen. Een mapping houdt zich onder anderen bezig met druk, ontbranding, hoeveelheid brandstof, timing, etc. Eigenlijk alles wat een motor doet. Het gaat er bij mij niet in dat enkel slijtage het verschil maakt in vermogen. Een nieuwe motor loopt beduidend harder en het lijkt mij dat je daarvoor op het minst wat van die parameters voor moet aanpassen.
Andere mappings mogen gebruiken op basis van slijtage is dus niet wat ik uit die korte quote uit dat TD kan halen. Dat lijkt me ook iets wat uit kan nodigen tot misbruik. Je wisselt je motoren gewoon een race na je klanten, dan rijden je klanten met leeftijd+1 met map X terwijl je zelf met map Y mag rijden die sneller is. Motorslijtage zorgt ook bij normale auto's voor afgenomen performance terwijl de mapping precies hetzelfde blijft, dus heel vergezocht is dat niet. Rest alleen de hoeveelheid afname en ik geloof best dat die bij F1-motoren fors kan zijn.
Verder hebben we de tests met "raket Bottas" gezien waarbij de PU's ook maar kort leken mee te gaan i.t.t. die van de klantenteams. Opvallend is dat die klanten ook niet ineens als een raket gingen met een zelfde PU spec. Dat zagen we alleen bij Lewis, waarbij Toto het zelf al "spicy equipment" noemde..... iets wat mij op iets speciaals lijkt te duiden.
Tsja, of ze hadden oprecht een issue of ze waren wat aan het testen. Hoe ik die TD's lees
mag het niet dat ze een speciale motor hebben of een speciale motorstand. Of ze zich aan die regels houden weet ik niet. Want ze kunnen er natuurlijk altijd schijt aan hebben en hopen dat het niet opvalt.