Mijn hoop blijft eigenlijk een geplofte motor bij Hamilton of nog mooier, een bloedsnelle Honda voor de laatste 2 races. Echter schat ik de kansen van Hamilton nu hoger in dan Verstappen ondanks zijn voorsprong. Gisteren reed Hamilton vrij gemakkelijk naar het einde en zat die raketmotor van Brazilië er niet eens in.
Die raket motor wordt schromelijk overdreven, natuurlijk geeft een verse motor een klein voordeel, maar niet zoveel als de media (en Red Bull) nu doet voorkomen...JP_Frost schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:18:
Mijn hoop blijft eigenlijk een geplofte motor bij Hamilton of nog mooier, een bloedsnelle Honda voor de laatste 2 races. Echter schat ik de kansen van Hamilton nu hoger in dan Verstappen ondanks zijn voorsprong. Gisteren reed Hamilton vrij gemakkelijk naar het einde en zat die raketmotor van Brazilië er niet eens in.
Het lijkt mij meer een combinatie van Mercedes dat wél de boel op orde heeft, terwijl Red Bull een beetje de weg kwijt lijkt met de setup van de auto.
[ Voor 3% gewijzigd door P.K. op 22-11-2021 10:24 ]
Max can win the title at the next race in Saudi Arabia if he:
— Formula 1 (@F1) 22 november 2021
- Wins with Fastest Lap, and Lewis is 6th
- Wins, and Lewis is 7th
- Is 2nd with Fastest Lap, and Lewis is 10th
- Is 2nd, and Lewis fails to score#F1 #HistoryAwaits pic.twitter.com/aqPZcTr8Vz
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Interlagos Q3 pakt ham na de laatste bocht 3 tienden op Max. Is toch hoofdzakelijk verschil in PU lijkt me.P.K. schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:24:
[...]
Die raket motor wordt schromelijk overdreven, natuurlijk geeft een verse motor een klein voordeel, maar niet zoveel als de media (en Red Bull) nu doet voorkomen...
Het lijkt mij meer een combinatie van Mercedes dat wél de boel op orde heeft, terwijl Red Bull een beetje de weg kwijt lijkt met de setup van de auto.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Is het nu gek om te hopen dat Jedda niet klaar is en dus geschrapt word? Lijkt me met de huidige ontwikkelingen en de staat van de Mercedes de beste optie voor Max om nog WDC te winnen.
Zie het nu wat somberder in dan voor Brazilie maar hopelijk heeft RB nog een trucje liggen voor Abu Dhabi! Zou fijn zijn als RB nu Mercedes heeft getriggert om te vroeg naar een nieuwe motor te gaan. Heb wel het gevoel namelijk dat ze teveel moesten vragen van de PU in Brazilie waardoor ze hem in Qatar niet hebben ingezet. Zou mooi zijn als RB dit al heeft zien aankomen!
Zie het nu wat somberder in dan voor Brazilie maar hopelijk heeft RB nog een trucje liggen voor Abu Dhabi! Zou fijn zijn als RB nu Mercedes heeft getriggert om te vroeg naar een nieuwe motor te gaan. Heb wel het gevoel namelijk dat ze teveel moesten vragen van de PU in Brazilie waardoor ze hem in Qatar niet hebben ingezet. Zou mooi zijn als RB dit al heeft zien aankomen!
Oooh genoeg kansen dus. Mooi
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Lewis is daar voor gestraft.De_Bastaard schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:47:
Max pakt gewoon net als vorig jaar Abu Dhabi en wdc:-)
Lees weer wat geblaat van Toto op motorsport.com over Brazilië overigens. Wat Max deed schept een precedent voor onsportief gedrag door jezelf in een bocht te lanceren blabla.
Wat deed Lewis in Silverstone nog eens?
Ze zijn in Qatar geswapped naar een andere spec achtervleugel met meer downforce, zogenaamd omdat het beter zou presteren; Echter was het vooral om te voorkomen dat de DRS klep weer ging flapperen. Niet dat dat een voordeel oplevert, maar er gingen al geluiden dat Mercedes hier protest tegen zou aantekenen.P.K. schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:24:
[...]
Die raket motor wordt schromelijk overdreven, natuurlijk geeft een verse motor een klein voordeel, maar niet zoveel als de media (en Red Bull) nu doet voorkomen...
Na de swap was het zoeken naar de balans in de wagen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Hoe is het eigenlijk met die baan in Jeddah? Ik hoop iig dat RBR zijn setup daar voor elkaar heeft, want ook dat is weer allemaal nieuw...
Mijn boefje is liev!
Volgens mij weet nog niet iedereen dat Mercedes de raket ICE niet gebruikt heeft in Qatar. In Qatar gebruikte Hamilton de ICE die hij nieuw kreeg in Turkije.P.K. schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:24:
[...]
In Brazilië zag je wel een significant PK verschil. Tov Bottas reed Hamilton daar met 30-40pk meer, dat zijn verschillen die ongekend zijn.
Twee keer linksaf en de rest is recht stuk.JB schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:45:
Hoe is het eigenlijk met die baan in Jeddah? Ik hoop iig dat RBR zijn setup daar voor elkaar heeft, want ook dat is weer allemaal nieuw...
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ben geen mercedes fan maar ik zou durven zeggen van wel, hoewel 90% beetje veel is. Het succes van Verstappen is ook niet 90% aan hem te danken. Denk dat Red Bull en Honda ook wel hun bijdrage hebben geleverdBasvanS schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:06:
[...]
Zijn er hier Mercedes/Ham fans die denken dat het 90% aan HAM toe te schrijven is dat hij vanaf Sao Paulo echt domineert zoals in 2014-2017?
Natuurlijk speelt de wagen mee maar denk dat er wordt onderschat hoeveel druk er op de schouders van Hamilton rust. En denk niet dat je kan zeggen dat hij kraakt onder de druk. Ben geen F1 piloot dus het is moeilijk voorstellen maar denk niet dat er zeer veel piloten zijn in het huidige veld die daarmee overweg zouden kunnen. Maar dat is natuurlijk ook gissen.
Verstappen blijft natuurlijk King Cool onder de algemene druk maar Hamilton moet momenteel niet veel onderdoen. Denk dat die Angela (of hoe heet ze nu weer) daar een grote invloed op heeft.
Het is een team die een overwinning kan halen. Je hebt de combinatie tussen het team, de auto en de piloot nodig. En soms heb je een "match made in heaven". En denk dat de combinatie Mercedes-Hamilton een even grote match is als Red Bull-Verstappen.
Waarom zou het kampioenschap voor een neutrale kijker niet boeien? Het kampioenschap is een prijs op het laatste. Ook een overwinning is een prijs op het laatste. Het is de strijd onderweg die het interessant maakt. Jammer dat bijvoorbeeld McLaren de rol moet lossen in de strijd met Ferrari maar vond dat nog wel een mooie strijd. Mooi om te zien hoe Gasly zijn beste seizoen aan het rijden is. Williams die eindelijk punten behaald heeft en dus volgend jaar ook weer extra geld krijgt.GrooV schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:17:
[...]
Als neutrale kijker boeit het kampioenschap toch juist niet? Dan wil je gewoon leuke races hebben met verassende winnaars
Je kan het zelfs spannend noemen of er een Haas wagen binnen de 15 ronden gedubbeld wordt
Van mij mag zowel Hamilton als Verstappen winnen maar het is voor mij al het spannendste seizoen geweest in vele jaren
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
In Brazilie reed Hamilton met de sjoemelvleugel, het nieuwe blok zal vast wel meer pk'tjes geleverd hebben maar 40pk is wel heul erg fors. Als je door die sjoemelvleugel minder drag hebt kan je ook harder, en dat zag je ook aan de snelheden op de straights. Denk dat het verschil eerder 15-20pk was.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:45:
[...]
In Brazilië zag je wel een significant PK verschil. Tov Bottas reed Hamilton daar met 30-40pk meer, dat zijn verschillen die ongekend zijn.
In Qatar heeft Mercedes de schroefjes weer aangedraaid en de snelheden op de straight waren maar marginaal sneller dan die van RBR.
Volgens mij weet nog niet iedereen wie de bron is van die informatie, en dat die bron baat heeft bij verkeerde informatie verspreiden.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:45:
[...]
Volgens mij weet nog niet iedereen dat Mercedes de raket ICE niet gebruikt heeft in Qatar. In Qatar gebruikte Hamilton de ICE die hij nieuw kreeg in Turkije.
Waarom is die informatie niet gewoon openbaar? De FIA weet het dus waarom mogen de fans het niet weten?BasvanS schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:49:
[...]
Volgens mij weet nog niet iedereen wie de bron is van die informatie, en dat die bron baat heeft bij verkeerde informatie verspreiden.
De sjoemelvleugel had een te grote opening van 0.2mm. Dat is 1/5e van een mm. Niet eens een velletje papier. Dat kan natuurkundig niet zo’n grote impact hebben.Chiron schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:48:
[...]
In Brazilie reed Hamilton met de sjoemelvleugel, het nieuwe blok zal vast wel meer pk'tjes geleverd hebben maar 40pk is wel heul erg fors. Als je door die sjoemelvleugel minder drag hebt kan je ook harder, en dat zag je ook aan de snelheden op de straights. Denk dat het verschil eerder 15-20pk was.
In Qatar heeft Mercedes de schroefjes weer aangedraaid en de snelheden op de straight waren maar marginaal sneller dan die van RBR.
De 30/40pk is een simpele rekensom overigens als je de vrijdag Q speed traps erbij neemt.
Dubbele bron: Sky F1 TV + Toto Wolff himself.BasvanS schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:49:
[...]
Volgens mij weet nog niet iedereen wie de bron is van die informatie, en dat die bron baat heeft bij verkeerde informatie verspreiden.
Komt ook overeen met de data. Gat in speed traps tussen Hamilton en Bottas was in Qatar veel kleiner dan in Brazilië.
Welke sjoemelvleugel? Of denk je nu echt dat een team als Mercedes geen betere manier zou kunnen vinden dan twee boutjes niet aanspannen?Chiron schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:48:
[...]
In Brazilie reed Hamilton met de sjoemelvleugel, het nieuwe blok zal vast wel meer pk'tjes geleverd hebben maar 40pk is wel heul erg fors. Als je door die sjoemelvleugel minder drag hebt kan je ook harder, en dat zag je ook aan de snelheden op de straights. Denk dat het verschil eerder 15-20pk was.
Zo simpel zal het allemaal niet zijn aangezien er hier nog altijd over wordt geleuterd in dit topicRequiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:54:
[...]
De 30/40pk is een simpele rekensom overigens als je de vrijdag Q speed traps erbij neemt.
Er is niemand die weet hoeveel downforce er wegvalt door hun inzakkende achterophanging dus het berekenen van pk's kan al gewoonweg niet.
Ik kan je wel 100 bronnen geven.. maar ze hebben het allemaal van Toto gehoord. Er is echt niemand die weet welke motor in welke weekend gebruikt is en hoeveel KM het blok heeft gelopen. Dat weet alleen Toto (MER).Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:56:
[...]
Dubbele bron: Sky F1 TV + Toto Wolff himself.
Komt ook overeen met de data. Gat in speed traps tussen Hamilton en Bottas was in Qatar veel kleiner dan in Brazilië.
0.2mm is wat Mercedes vertelde, en eerlijk gezegd geloof ik daar geen reet van. Ik heb ook verhalen gelezen over dat het eerder 2mm zou zijn, en als je afgaat op de foto's met de beruchte slijtplekken is het ook echt wel meer dan 0.2mm.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:54:
[...]
De sjoemelvleugel had een te grote opening van 0.2mm. Dat is 1/5e van een mm. Niet eens een velletje papier. Dat kan natuurkundig niet zo’n grote impact hebben.
Ik vond het ook vrij opvallend dat in Qatar de snelheden op de straights ook ineens weer een stuk lager waren, vergelijkbaar met die van RBR.
Is er een officieel document van de FIA naar buiten gekomen met de testuitslagen?
Het gaat om de berekening tussen Bottas en Hamilton, of bedoel je dat Bottas zonder de slimme achterophanging rijdt?Kenhas schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:58:
[...]
Welke sjoemelvleugel? Of denk je nu echt dat een team als Mercedes geen betere manier zou kunnen vinden dan twee boutjes niet aanspannen?
[...]
Zo simpel zal het allemaal niet zijn aangezien er hier nog altijd over wordt geleuterd in dit topic![]()
Er is niemand die weet hoeveel downforce er wegvalt door hun inzakkende achterophanging dus het berekenen van pk's kan al gewoonweg niet.
Je vroeg om een bron en nu zeg je dat geen enkele bron voldoet ;-).BasvanS schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:58:
[...]
Ik kan je wel 100 bronnen geven.. maar ze hebben het allemaal van Toto gehoord. Er is echt niemand die weet welke motor in welke weekend gebruikt is en hoeveel KM het blok heeft gelopen. Dat weet alleen Toto (MER).
Grappig dat je dat zegt; Mercedes gebruikt als enige team geen boutjes op dat onderdeel om de boel te bevestigen.Kenhas schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:58:
[...]
Welke sjoemelvleugel? Of denk je nu echt dat een team als Mercedes geen betere manier zou kunnen vinden dan twee boutjes niet aanspannen?
Toto en Shovlin spraken elkaar ook tegen over de slijtplekken.
Het klopte gewoon niet.
De slijtage plekken staan los van de DQ he, dat is een ander gedeelte van de vleugel.Chiron schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:59:
[...]
0.2mm is wat Mercedes vertelde, en eerlijk gezegd geloof ik daar geen reet van. Ik heb ook verhalen gelezen over dat het eerder 2mm zou zijn, en als je afgaat op de foto's met de beruchte slijtplekken is het ook echt wel meer dan 0.2mm.
Ik vond het ook vrij opvallend dat in Qatar de snelheden op de straights ook ineens weer een stuk lager waren, vergelijkbaar met die van RBR.
Is er een officieel document van de FIA naar buiten gekomen met de testuitslagen?
Heeft Toto in het holst van de nacht en in het diepste geheim in zijn eentje liggen sleutelen aan de Mercedes?BasvanS schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:58:
[...]
Ik kan je wel 100 bronnen geven.. maar ze hebben het allemaal van Toto gehoord. Er is echt niemand die weet welke motor in welke weekend gebruikt is en hoeveel KM het blok heeft gelopen. Dat weet alleen Toto (MER).
Gaf aan dat de bron volledig onbetrouwbaar is voor deze informatie. Net als dat toto roept dat ze niet snappen hoe HAM zo snel kan zijn. Geloof jij dat?Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:00:
[...]
Je vroeg om een bron en nu zeg je dat geen enkele bron voldoet ;-).
Uiteraard staat het los van de DQ, die was immers vooraf aan de race. Hamilton poeierde met ogenschijnlijk +40pk meer over de straight tijdens de race.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:01:
[...]
De slijtage plekken staan los van de DQ he, dat is een ander gedeelte van de vleugel.
en het gaat worden
Max wins if he wins Abu Dhabi
Chiron schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:04:
[...]
Uiteraard staat het los van de DQ, die was immers vooraf aan de race. Hamilton poeierde met ogenschijnlijk +40pk meer over de straight tijdens de race.

Van wie komen die +40pk vermoedens, RBR? Want die zou ik in dit geval niet als betrouwbaar beschouwen omdat die net zo goed belang hebben bij dergelijke beeldvorming. Kijk je naar de tabel hierboven (dit vertelt niet het hele verhaal) dan zie ik niet direct hele spectaculaire verschillen.
Dat wil ik helemaal niet beweren. Maar er is niemand die weet of die setup hetzelfde is qua achterophanging. Ook de rest niet van de setup. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom twee mercedessen, twee red bull's, twee Alfa Romeo's een verschil in snelheid hebben tegenover mekaar. En de motor is slechts één van die redenenRequiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:59:
[...]
Het gaat om de berekening tussen Bottas en Hamilton, of bedoel je dat Bottas zonder de slimme achterophanging rijdt?
Er was sprake van een groot snelheidsverschil maar dat komt niet persé door een pk-verschil
Waarop baseer jij dan dat Sky het ook van Toto Wolff heeft? Zou uiteraard best kunnen, maar er zouden ook andere bronnen kunnen zijn uit het Mercedes kamp.BasvanS schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:03:
[...]
Gaf aan dat de bron volledig onbetrouwbaar is voor deze informatie. Net als dat toto roept dat ze niet snappen hoe HAM zo snel kan zijn. Geloof jij dat?
Daarnaast lijkt het er ook qua data op dat Hamilton dichter bij Bottas zat qua vermogen deze race.
Verschil in Brazilië speed trap tussen Hamilton en Bottas vrijdag qualifying zonder tow: 5,5 km/h
Verschil Qatar speed trap tussen Hamilton en Bottas zaterdag qualifying zonder tow: 1,6 km/h
Dit onderbouwt wat mij betreft dat Hamilton vermoedelijk niet met de Brazilië ICE heeft gereden, of in ieder geval niet met dezelfde setting als in Brazilië.
Voor een eventuele analyse kun je de race snelheden niet gebruiken. In de race verschillen de parameters: dubbele tow, enkele tow, DRS, geen DRS, lichte auto, zware auto. Full deployment voor aanval, geen deployment etc.Jorick schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:15:
[...]
[Afbeelding]
Van wie komen die +40pk vermoedens, RBR? Want die zou ik in dit geval niet als betrouwbaar beschouwen omdat die net zo goed belang hebben bij dergelijke beeldvorming. Kijk je naar de tabel hierboven (dit vertelt niet het hele verhaal) dan zie ik niet direct hele spectaculaire verschillen.
De goede vergelijking is de snelheden uit de kwalificatie. Daar rijdt iedereen met een lege auto en gebruikt iedereen DRS. Het enige waarvoor je evt zou moeten corrigeren is een coureur die mogelijk een tow heeft in Q.
De assumptie is inderdaad dat de aero configuratie vergelijkbaar is.Kenhas schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:19:
[...]
Dat wil ik helemaal niet beweren. Maar er is niemand die weet of die setup hetzelfde is qua achterophanging. Ook de rest niet van de setup. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom twee mercedessen, twee red bull's, twee Alfa Romeo's een verschil in snelheid hebben tegenover mekaar. En de motor is slechts één van die redenen
Er was sprake van een groot snelheidsverschil maar dat komt niet persé door een pk-verschil
Topsnelheid is een functie van twee elementen: HP en drag. Aangezien Hamilton in S2 Brazilië verreweg het snelste van iedereen was, is het niet heel aannemelijk dat hij met een lagere df setting reed. Wat overblijft om het verschil te verklaren tov Bottas is HP.
Ik reageerde opJorick schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:15:
[...]
[Afbeelding]
En wil juist aangeven dat het mij ook sterk lijkt dat het nieuwe blok 40 pk meer levert. Als je de drag op de straight vermindert door de diffuser te stallen en de sjoemelvleugel heb je minder pk nodig (en kan je meer vleugel zetten zodat je in het bochtengedeelte ook de snelste bent).
Alleen vertellen de snelheden in de kwalificatie ook niet het hele verhaal omdat het er uiteindelijk om gaat wie de hoogste gemiddelde snelheid in de race weet te halen. Teams die goed zijn in de Q zijn niet per definitie ook goed in de race en vice versa, dat hangt van de setup af, of en hoe je de banden kunt managen en hoe je met verkeer zit. Brazilië was een sprintweekend waarin minder tijd is om te trainen. Misschien heeft HAM qua setup direct de sweetspot weten te vinden (bovenop de winst van de motor, hoeveel dat ook mag zijn) terwijl BOT en VER dat misschien niet hadden. Bij RBR zijn ze de laatste paar raceweekenden tijdens de trainingen continue aan het klooien met de achtervleugel en dat is tijd die verloren gaat aan de setup.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:22:
[...]
Voor een eventuele analyse kun je de race snelheden niet gebruiken. In de race verschillen de parameters: dubbele tow, enkele tow, DRS, geen DRS, lichte auto, zware auto. Full deployment voor aanval, geen deployment etc.
De goede vergelijking is de snelheden uit de kwalificatie. Daar rijdt iedereen met een lege auto en gebruikt iedereen DRS. Het enige waarvoor je evt zou moeten corrigeren is een coureur die mogelijk een tow heeft in Q.
Het helpt RBR om een onderzoek/nieuwe TD te forceren door MER verdacht te maken door tal van verdenkingen die kant op te slingeren maar dat hoeft nog niet te betekenen dat we het allemaal maar voor zoete koek hoeven aan te nemen.
Dan kijk je al jaren de verkeerde raceklasse. In F1 zijn er altijd 2 tot 3 teams dominant geweest. Ik adviseer dan echt andere raceklasse te kijken die dat vertier wat je wilt wel hebben.GrooV schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:17:
[...]
Vind het wel mee vallen, het gaat alleen maar tussen HAM & VER, de rest is opvulling van de baan. De zege van HAM is afgelopen race geen seconde in gevaar gekomen. Ook zijn er te veel beslissingen geweest die de sport niet ten goede komen, eigenlijk al een trend de laatste seizoenen. Krijgen we ooit nog te horen wat er met de brandstofleiding van Ferrari was? Wat is er nu met de achtervleugels aan de hand? Ook zijn de straffen te laag als je auto gewoon te snel voor de rest van het veld is. Hoe is het mogelijk dat je een race wint terwijl je een DQ hebt gehad?
Alonso vind ik eigenlijk het leukst om naar te kijken dit seizoen, wat een passie en wat kan die nog steeds goed racen.
Als neutrale kijker boeit het kampioenschap toch juist niet? Dan wil je gewoon leuke races hebben met verassende winnaars
Daarnaast, mind you. Verrassende winnaars, zijn verrassend omdat de het altijd de zelfde winnaars zijn. Dit jaar hebben we verrassende winnaars gehad trouwens (Ocon in Hongarije en Perez in Baku)
Gewoon al door het woord "assumptie", klopt er eigenlijk al niets meer van "een simpele berekening". Waarom zou een aero configuratie vergelijkbaar zijn? Gewoon al een simpel verschil in de afstelling van de voorvleugel kan een groot verschil maken. Wil je minder onderstuur, meer voorvleugel, minder topsnelheid. Misschien wil Bottas met een stijvere achterophanging rijden waardoor het inzakken van de achterkant minder voorvalt.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:23:
[...]
De assumptie is inderdaad dat de aero configuratie vergelijkbaar is.
Topsnelheid is een functie van twee elementen: HP en drag. Aangezien Hamilton in S2 Brazilië verreweg het snelste van iedereen was, is het niet heel aannemelijk dat hij met een lagere df setting reed. Wat overblijft om het verschil te verklaren tov Bottas is HP.
Ook de staat van de banden heeft een enorme invloed. Als je een laatste bocht kan uitkomen met een hogere bochtensnelheid geeft dit natuurlijk al direct invloed op de topsnelheden
Het is veel te simpel om te zeggen "de aero is hetzelfde dus het ligt aan de pk's"
Heb jij soms meer informatie dan een ander? Heb jij misschien al het verslag van de FIA? Anders zie ik eigenlijk geen enkele reden om het woord sjoemelvleugel te gebruikenChiron schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:29:
[...]
Ik reageerde op
[...]
En wil juist aangeven dat het mij ook sterk lijkt dat het nieuwe blok 40 pk meer levert. Als je de drag op de straight vermindert door de diffuser te stallen en de sjoemelvleugel heb je minder pk nodig (en kan je meer vleugel zetten zodat je in het bochtengedeelte ook de snelste bent).
En je zegt nu dat je wil aangeven dat je betwijfelt dat een nieuw blok 40 pk meer levert maar beetje erboven zeg je
lijkt me toch niet echt dat je twijfel. Integendeel, je lijkt te beweren dat het eigenlijk meer dan 40pk meer isHamilton poeierde met ogenschijnlijk +40pk meer over de straight tijdens de race.
[ Voor 4% gewijzigd door Kenhas op 22-11-2021 11:44 ]
De snelheden in de kwalificatie zeggen niets over de race pace uiteraard (dat zeg ik volgens mij ook helemaal nietJorick schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:34:
[...]
Alleen vertellen de snelheden in de kwalificatie ook niet het hele verhaal omdat het er uiteindelijk om gaat wie de hoogste gemiddelde snelheid in de race weet te halen. Teams die goed zijn in de Q zijn niet per definitie ook goed in de race en vice versa, dat hangt van de setup af, of en hoe je de banden kunt managen en hoe je met verkeer zit. Brazilië was een sprintweekend waarin minder tijd is om te trainen. Misschien heeft HAM qua setup direct de sweetspot weten te vinden (bovenop de winst van de motor, hoeveel dat ook mag zijn) terwijl BOT en VER dat misschien niet hadden. Bij RBR zijn ze de laatste paar raceweekenden tijdens de trainingen continue aan het klooien met de achtervleugel en dat is tijd die verloren gaat aan de setup.
Het helpt RBR om een onderzoek/nieuwe TD te forceren door MER verdacht te maken door tal van verdenkingen die kant op te slingeren maar dat hoeft nog niet te betekenen dat we het allemaal maar voor zoete koek hoeven aan te nemen.
Waar het wel een goede indicator voor is, is de verhouding tussen drag (hoeveel df) en vermogen een auto heeft. Dit is een soort micro analyse van de sterkte en zwaktes van de auto en geeft inzichten over hoe teams hun auto afstellen en geeft een inzicht in vermogen.
Een leuk voorbeeld is Qatar: Mazepin, Raikkonen en Latifi toppen de speed trap op het rechte stuk. In hun geval kun je dit correleren aan minder DF, want in Sector 2, waar DF essentieel is, doen zij het juist slecht. Zo verliest Mazepin in S2 1,2 seconden op LH en scoren Latifi en Raikkonen daar ook het slechtste.
Als een auto zowel heel sterk is in speed traps alsmede in de sectoren waar DF van belang is wordt het nog interessanter.
Weet niet of ik de enige in ben, maar ondanks dit afwisselend seizoen en de spanning in de wereldtitel valt het mij op dat er minder grote ongevallen gebeuren en dat de coureurs minder vaak met elkaar crashen als je het vergelijkt met de vorig seizoenen. Natuurlijk heeft het allemaal met de veiligheid te maken en het is natuurlijk ook goed dat alles zo ontzettend veilig is geworden, maar ik mis soms wel de momenten van een goede crash tussen twee auto's ( zonder gewonden natuurlijk ).
Zondag ook met die klapbanden was ik persoonlijk erg teleurgesteld dat ze braaf naar de pit konden rijden, zag liever een safety car zodat de race een herstart moment kreeg. Puur om te zorgen voor een nieuw spannend moment in de race
.
Zondag ook met die klapbanden was ik persoonlijk erg teleurgesteld dat ze braaf naar de pit konden rijden, zag liever een safety car zodat de race een herstart moment kreeg. Puur om te zorgen voor een nieuw spannend moment in de race
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
In praktijk rijden de meeste teams met dezelfde aero configuraties omdat dit vaak een kwestie van optimale set-up is. Er kunnen verschillen zijn in mechanische set-up qua rijdersvoorkeur, maar dit heeft geen invloed op de drag. Tenzij Bottas somehow niet dezelfde squat functionaliteit zou hebben als Hamilton, wat echt dom zou zijn als ze Verstappen willen verslaan. Voorvleugel settings hebben overigens nauwelijks invloed op drag, dit is met name de achtervleugel.Kenhas schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:40:
[...]
Gewoon al door het woord "assumptie", klopt er eigenlijk al niets meer van "een simpele berekening". Waarom zou een aero configuratie vergelijkbaar zijn? Gewoon al een simpel verschil in de afstelling van de voorvleugel kan een groot verschil maken. Wil je minder onderstuur, meer voorvleugel, minder topsnelheid. Misschien wil Bottas met een stijvere achterophanging rijden waardoor het inzakken van de achterkant minder voorvalt.
Het is veel te simpel om te zeggen "de aero is hetzelfde dus het ligt aan de pk's"
En uiteraard kun je alles in twijfel trekken, maar het geeft imo juist een leuk inzicht. Het alternatief is dat we niets maar dan ook niets kunnen zeggen en alles in twijfel moeten trekken wat iedereen zegt want nobody knows.
we zitten ook niet naar 22 outlullen te kijken. Ze weten wat racen is (misschien Mazespin iets minder). Maar zomaar een forse crash zal er niet gebeuren.G_Dragon schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:43:
Weet niet of ik de enige in ben, maar ondanks dit afwisselend seizoen en de spanning in de wereldtitel valt het mij op dat er minder grote ongevallen gebeuren en dat de coureurs minder vaak met elkaar crashen als je het vergelijkt met de vorig seizoenen. Natuurlijk heeft het allemaal met de veiligheid te maken en het is natuurlijk ook goed dat alles zo ontzettend veilig is geworden, maar ik mis soms wel de momenten van een goede crash tussen twee auto's ( zonder gewonden natuurlijk ).
Zondag ook met die klapbanden was ik persoonlijk erg teleurgesteld dat ze braaf naar de pit konden rijden, zag liever een safety car zodat de race een herstart moment kreeg. Puur om te zorgen voor een nieuw spannend moment in de race.
Haha mooi gezegd en helemaal waar, zal toch wat zijn dat ze niet weten wat ze doenbvbal79 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:48:
[...]
we zitten ook niet naar 22 outlullen te kijken. Ze weten wat racen is (misschien Mazespin iets minder). Maar zomaar een forse crash zal er niet gebeuren.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Voel je je aangevallen?Kenhas schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:40:
[...]
Gewoon al door het woord "assumptie", klopt er eigenlijk al niets meer van "een simpele berekening". Waarom zou een aero configuratie vergelijkbaar zijn? Gewoon al een simpel verschil in de afstelling van de voorvleugel kan een groot verschil maken. Wil je minder onderstuur, meer voorvleugel, minder topsnelheid. Misschien wil Bottas met een stijvere achterophanging rijden waardoor het inzakken van de achterkant minder voorvalt.
Ook de staat van de banden heeft een enorme invloed. Als je een laatste bocht kan uitkomen met een hogere bochtensnelheid geeft dit natuurlijk al direct invloed op de topsnelheden
[...]
Heb jij soms meer informatie dan een ander? Heb jij misschien al het verslag van de FIA? Anders zie ik eigenlijk geen enkele reden om het woord sjoemelvleugel te gebruiken
En je zegt nu dat je wil aangeven dat je betwijfelt dat een nieuw blok 40 pk meer levert maar beetje erboven zeg je
[...]
lijkt me toch niet echt dat je twijfel. Integendeel, je lijkt te beweren dat het eigenlijk meer dan 40pk meer is
Let op het woordje 'ogenschijnlijk'.
Er moet in ieder geval een reden zijn waarom Lewis zo snel was. Dat is door een +40pk motorblok (wat mij persoonlijk sterk lijkt), of door de drag te verminderen (dus sjoemelvleugel, diffuser stall). Niet omdat Lewis een set fietstrappers in zijn cockpit heeft en de pk'tjes er zelf bij fietst.
Mijn 2 centen zijn is dat het nieuwe blok wel meer pk leverde, maar echt geen 40pk. Het moet een combinatie zijn van verminderde drag op de straight.
Na het gemor en al dan niet achter-de-schermen directives is Mercedes in Qatar ineens opvallend gelijk qua snelheid op de straight met RBR. GPS data liegt niet.
Als het nieuwe blok wel +40pk weet te leveren kunnen ze Lewis z'n naam alvast op die 8e bokaal etsen.
Gerenomeerde autosport journaille noemt nu ook dat Hamilton in Qatar niet met de Brazilië ICE gereden heeft:
https://www.motorsport.co...-for-f1-saudi-gp/6808734/
Uiteraard gebaseerd op informatie van Mercedes, dus voor wie het wil kan het nog in twijfel worden getrokken
. Overigens deze keer wel van Shovlin en niet van Wolff:
Uiteraard gebaseerd op informatie van Mercedes, dus voor wie het wil kan het nog in twijfel worden getrokken
Mercedes trackside engineering director Andrew Shovlin said hopes were high for Saudi, especially knowing that Hamilton will have more power available.
"We've seen pretty big swings of performance over the recent races, [but] if we look at the track in Saudi, I think it should suit us," he said.
"For Lewis, we have got the more powerful engine to go in the car, so that's going to give him a useful engine."
Dat klopt gewoonweg niet. Ongeveer alles wat wordt aangepast, heeft invloed op de drag. Rijdt een piloot met meer voorvleugel, dan heeft dat invloed op drag. Rijden ze met stijvere ophanging, dan heeft dat invloed op drag. In het geval van Mercedes met hun inzakkende ophanging, heeft zeker een stijvere ophanging een invloed. Is de ophanging stijver afgeveerd, dan kan die gewoonweg niet zo ver inzakken.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:46:
[...]
In praktijk rijden de meeste teams met dezelfde aero configuraties omdat dit vaak een kwestie van optimale set-up is. Er kunnen verschillen zijn in mechanische set-up qua rijdersvoorkeur, maar dit heeft geen invloed op de drag. Tenzij Bottas somehow niet dezelfde squat functionaliteit zou hebben als Hamilton, wat echt dom zou zijn als ze Verstappen willen verslaan. Voorvleugel settings hebben overigens nauwelijks invloed op drag, dit is met name de achtervleugel.
En uiteraard kun je alles in twijfel trekken, maar het geeft imo juist een leuk inzicht. Het alternatief is dat we niets maar dan ook niets kunnen zeggen en alles in twijfel moeten trekken wat iedereen zegt want nobody knows.
Je kunt veel zaken afleiden maar een pk verschil "simpel" berekenen kan je gewoonweg niet
Er is redelijk veel nodig om mij aangevallen te voelenChiron schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:50:
[...]
Voel je je aangevallen?
Let op het woordje 'ogenschijnlijk'.
Er moet in ieder geval een reden zijn waarom Lewis zo snel was. Dat is door een +40pk motorblok (wat mij persoonlijk sterk lijkt), of door de drag te verminderen (dus sjoemelvleugel, diffuser stall). Niet omdat Lewis een set fietstrappers in zijn cockpit heeft en de pk'tjes er zelf bij fietst.
Mijn 2 centen zijn is dat het nieuwe blok wel meer pk leverde, maar echt geen 40pk. Het moet een combinatie zijn van verminderde drag op de straight.
Na het gemor en al dan niet achter-de-schermen directives is Mercedes in Qatar ineens opvallend gelijk qua snelheid op de straight met RBR. GPS data liegt niet.
Als het nieuwe blok wel +40pk weet te leveren kunnen ze Lewis z'n naam alvast op die 8e bokaal etsen.
De snelheid op het rechte is stuk is voor mij redelijk simpel. Hamilton reed met een iets ouder motorblok. De rechte lijn was ook een stuk korter. En de bochtensnelheid lag in Qatar een stuk hoger waardoor de inzakkende ophanging minder gebruikt kon worden.
Het is ook geen geheim dat de Brazil motor met een veel agressievere afstelling werd gebruikt
Ok, we weten dus niets, behalve hoe Mercedes Squatting systeem werkt?Kenhas schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:18:
[...]
Dat klopt gewoonweg niet. Ongeveer alles wat wordt aangepast, heeft invloed op de drag. Rijdt een piloot met meer voorvleugel, dan heeft dat invloed op drag. Rijden ze met stijvere ophanging, dan heeft dat invloed op drag. In het geval van Mercedes met hun inzakkende ophanging, heeft zeker een stijvere ophanging een invloed. Is de ophanging stijver afgeveerd, dan kan die gewoonweg niet zo ver inzakken.
Je kunt veel zaken afleiden maar een pk verschil "simpel" berekenen kan je gewoonweg niet
Je doet nu de aanname dat dit systeem direct afhankelijk is van de torsiestijfheid van de veren, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn. Denk aan de 3e demper die bijv Renault in het verleden had etc.
Dus, waarom denk jij zo zeker te weten dat dit systeem alleen direct gerelateerd is aan de mechanische set-up? Dat is imo veel te eenvoudig gedacht.
En toch was Lewis in Qatar met die oude motor weer heer en meester. Zelfs op het rechte stuk waren ze sneller.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:45:
[...]
Volgens mij weet nog niet iedereen dat Mercedes de raket ICE niet gebruikt heeft in Qatar. In Qatar gebruikte Hamilton de ICE die hij nieuw kreeg in Turkije.
Het is verschil in rechte lijn snelheid en dat is weer een combinatie van motorvermogen en luchtweerstand.Inspired schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:31:
[...]
Interlagos Q3 pakt ham na de laatste bocht 3 tienden op Max. Is toch hoofdzakelijk verschil in PU lijkt me.
Waarbij bij toenemende snelheid die laatste exponentieel toeneemt.
Het verschil in (top)snelheid proberen te verklaren met alleen motorvermogen kom je ongeveer uit op de al genoemde 40pk. Dat is zeer onwaarschijnlijk.
Ik wil daarmee niet wijzen naar de achtervleugel van de Mercedes, maar meer wijzen op het volledige pakket waar RB en Mercedes mee rijden. De motor is maar 1 onderdeel, net als dat de achtervleugel maar 1 onderdeel is. Red Bull heeft een autoconcept dat altijd meer downforce en drag genereert dan Mercedes (het rake verhaal), normaal gesproken weten ze de vruchten daarvan te plukken in bochten t.o.v. Mercedes, maar zelfs dat gebeurt momenteel niet. Zowel in Brazilië als Qatar won Red Bull amper tijd in de 2e sector tov Mercedes. Dat in combinatie met dat zélfs Marko toegeeft dat de setup niet optimaal is, doet mij denken dat het verhaal niet zo zwart/wit is als nu geroepen wordt.
En daarom ziet het er niet best uit voor Red Bull. Zelfs zonder de extra PK's was Hamilton 0.5 sneller in kwalificatie. Gelet op Monza, de huidige vorm van het Mercedes chassis + de Brazilië ICE, verwacht ik Jeddah een groter gat in de kwalificatie.P.K. schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:25:
[...]
En toch was Lewis in Qatar met die oude motor weer heer en meester. Zelfs op het rechte stuk waren ze sneller.
Waarom is die 40hp onwaarschijnlijk?Het is verschil in rechte lijn snelheid en dat is weer een combinatie van motorvermogen en luchtweerstand.
Waarbij bij toenemende snelheid die laatste exponentieel toeneemt.
Het verschil in (top)snelheid proberen te verklaren met alleen motorvermogen kom je ongeveer uit op de al genoemde 40pk. Dat is zeer onwaarschijnlijk.
Ik wil daarmee niet wijzen naar de achtervleugel van de Mercedes, maar meer wijzen op het volledige pakket waar RB en Mercedes mee rijden. De motor is maar 1 onderdeel, net als dat de achtervleugel maar 1 onderdeel is. Red Bull heeft een autoconcept dat altijd meer downforce en drag genereert dan Mercedes (het rake verhaal), normaal gesproken weten ze de vruchten daarvan te plukken in bochten t.o.v. Mercedes, maar zelfs dat gebeurt momenteel niet. Zowel in Brazilië als Qatar won Red Bull amper tijd in de 2e sector tov Mercedes. Dat in combinatie met dat zélfs Marko toegeeft dat de setup niet optimaal is, doet mij denken dat het verhaal niet zo zwart/wit is als nu geroepen wordt.
Een normale ICE doet ongeveer 5.000 - 7.500 km in een jaar. Dat is FP's, 7Q's + 7 races.
De Brazilië ICE hoeft maar 1,500 km te doen (3x Q, 3x Race, 1x sprint race). Mercedes was altijd al goed in de party modes en kon die party modes in Q gebruiken en delen van de race. De Party mode was 50-60pk in de hoogste stand, dus dan zou een lichtere party mode van 30-40pk best aannemelijk zijn voor een ICE die maar 20% hoef te doen van een normale ICE.
Misschien willen ze Bottas niet wijzer maken dan nodig aangezien hij eind dit jaar zijn Mercedes inruilt voor een Alfa Romeo.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:46:
[...]
In praktijk rijden de meeste teams met dezelfde aero configuraties omdat dit vaak een kwestie van optimale set-up is. Er kunnen verschillen zijn in mechanische set-up qua rijdersvoorkeur, maar dit heeft geen invloed op de drag. Tenzij Bottas somehow niet dezelfde squat functionaliteit zou hebben als Hamilton, wat echt dom zou zijn als ze Verstappen willen verslaan. Voorvleugel settings hebben overigens nauwelijks invloed op drag, dit is met name de achtervleugel.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Volgens het autosport.com forum schijnt Bottas in een interview met de Finse televisie gezegd te hebben 'dat hij in Qatar niet dezelfde auto had als Hamilton'... dus wie weetalesandro_46 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:41:
[...]
Misschien willen ze Bottas niet wijzer maken dan nodig aangezien hij eind dit jaar zijn Mercedes inruilt voor een Alfa Romeo.
Als dit klopt, moet er wel echt iets mis gaan bij Mercedes in 1 van de 2 weekenden, anders is het gewoon de titel voor Hamilton.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:16:
Gerenomeerde autosport journaille noemt nu ook dat Hamilton in Qatar niet met de Brazilië ICE gereden heeft:
Uiteraard gebaseerd op informatie van Mercedes, dus voor wie het wil kan het nog in twijfel worden getrokken. Overigens deze keer wel van Shovlin en niet van Wolff:
[...]
Dat is ook mijn indruk.Exocet schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:51:
[...]
Als dit klopt, moet er wel echt iets mis gaan bij Mercedes in 1 van de 2 weekenden, anders is het gewoon de titel voor Hamilton.
Daarom denk ik dat RB's enige kans is om in Jeddah een nieuwe ICE te nemen en deze gewoon volledig tot het gaatje te laten gaan in Abu Dhabi zodat ze daar nog een kans op de winst hebben.
Als RB gewoon met de huidige motoren blijft rijden, is het enige dat RB kan doen hopen dat Mercedes een fout maakt, of dat RB mega veel geluk heeft met een SC etc.
Als Max P2 kan starten, kan er altijd wat gebeuren in de 1e bocht. De titel is nog uit het zicht.
Ja, dat is optie 3 inderdaad. Hopen op een DNF van Hamilton.DarkFire1985 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:55:
Als Max P2 kan starten, kan er altijd wat gebeuren in de 1e bocht. De titel is nog uit het zicht.
Maar dat lijkt me niet de weg die RB / Max moet willen inslaan.
Als ik op de vrijdag van het raceweekend zou horen dat er een TD gaat komen voor de volgende race, dan zou ik ook overwegen nu de oude motor te gebruiken als het nog kan.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:16:
Uiteraard gebaseerd op informatie van Mercedes, dus voor wie het wil kan het nog in twijfel worden getrokken. Overigens deze keer wel van Shovlin en niet van Wolff:
[...]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Er wordt hier toch wel vrij stellig gepraat over een TD alsof het al een zekerheid is dat die er komt, en dan ook nog op tijd is om dit seizoen in te gaan. Waar komt dat eigenlijk vandaan? Ik weet dat er extra testen bij de achtervleugels zijn gedaan na de kwalificatie, maar voor zover ik weet is daar (nog) niks uit naar voren gekomen, en leek bv. een Horner aan te geven dat daarmee het doel bereikt was en Mercedes geen trucjes meer uit kon halen omdat de focus er nu (ook bij de FIA) op ligt.
Ik vond dit weekend niet zo vreselijk als sommigen, maar het is wel confronterend als Hamilton inderdaad niet met de 'Interlagos-PU' heeft gereden, dat betekent dat ze toch nog een flinke stap kunnen zetten in Saudie-Arabie of Abu Dhabi, wanneer tijdens de vrijdag blijkt dat dat nodig is.
Max een nieuwe Honda PU maakt weinig uit vrees ik, Horner gaf op Interlagos bij Sky aan dat ze gewoon niet de degradatie heeft die een Mercedes wel ziet, dus daar win je misschien een paar procent mee en moet je wel een 5p grid penalty voor pakken. Nou geloof ik wel dat Max dat goed kan maken, maar is toch serieus tijdsverlies, zeker als je bv. een Bottas op P2 zou hebben ofzo. En uiteraard niet zonder risico, zoals je gisteren bij de start zag met Alonso/Max...
Ik vond dit weekend niet zo vreselijk als sommigen, maar het is wel confronterend als Hamilton inderdaad niet met de 'Interlagos-PU' heeft gereden, dat betekent dat ze toch nog een flinke stap kunnen zetten in Saudie-Arabie of Abu Dhabi, wanneer tijdens de vrijdag blijkt dat dat nodig is.
Max een nieuwe Honda PU maakt weinig uit vrees ik, Horner gaf op Interlagos bij Sky aan dat ze gewoon niet de degradatie heeft die een Mercedes wel ziet, dus daar win je misschien een paar procent mee en moet je wel een 5p grid penalty voor pakken. Nou geloof ik wel dat Max dat goed kan maken, maar is toch serieus tijdsverlies, zeker als je bv. een Bottas op P2 zou hebben ofzo. En uiteraard niet zonder risico, zoals je gisteren bij de start zag met Alonso/Max...
Dit zou een mooie zijn voor Hamilton:Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:56:
[...]
Ja, dat is optie 3 inderdaad. Hopen op een DNF van Hamilton.
Maar dat lijkt me niet de weg die RB / Max moet willen inslaan.
daarom ook volslagen stupide dat Redbull/Max zaterdag zo'n risico nam door gas te blijven geven tijdens gele vlaggen.. vanaf 2e plek had hij tenminste nog een kans gehad om ervoor te komen .. nu was 2e plaats bij voorbaat het hoogst haalbare.DarkFire1985 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:55:
Als Max P2 kan starten, kan er altijd wat gebeuren in de 1e bocht.
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Dat zou een prachtig einde zijn 😆ArcticWolf schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:08:
[...]
Dit zou een mooie zijn voor Hamilton:
[YouTube: Jenson Button australia 2006 last lap engine failure]
Ben het met je eens dat het om het totale plaatje gaat, dus zowel op de rechte stukken als in de bochtige delen. Maar kijk je naar het geheel van de wedstrijd in Brazilië dan vond ik HAM niet opeens opvallend veel sneller dan VER. In Mexico wist VER uiteindelijk met een grotere voorsprong de wedstrijd te winnen, een wedstrijd waar HAM weinig in de melk te brokkelen had maar daar hoor je dan verder niets over.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:40:
[...]
De snelheden in de kwalificatie zeggen niets over de race pace uiteraard (dat zeg ik volgens mij ook helemaal niet).
Waar het wel een goede indicator voor is, is de verhouding tussen drag (hoeveel df) en vermogen een auto heeft. Dit is een soort micro analyse van de sterkte en zwaktes van de auto en geeft inzichten over hoe teams hun auto afstellen en geeft een inzicht in vermogen.
Een leuk voorbeeld is Qatar: Mazepin, Raikkonen en Latifi toppen de speed trap op het rechte stuk. In hun geval kun je dit correleren aan minder DF, want in Sector 2, waar DF essentieel is, doen zij het juist slecht. Zo verliest Mazepin in S2 1,2 seconden op LH en scoren Latifi en Raikkonen daar ook het slechtste.
Als een auto zowel heel sterk is in speed traps alsmede in de sectoren waar DF van belang is wordt het nog interessanter.
Het lijkt er nu een beetje op dat wanneer VER wint het allemaal hosanna is en het puur de verdienste van de coureur is maar zodra MER sneller is dan is het allemaal verdacht en moet er wel iets met de auto zijn. We zien het hele seizoen al dat het heen en weer gaat en dat RBR en MER op circuits weten te winnen waar we vooraf van dachten dat het andere team favoriet zou zijn.
we zijn op het moment gekomen dat men de tegenstander alleen maar ellende toewijst.ArcticWolf schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:08:
[...]
Niet om negatief te zien maar Button reed in een HondaArcticWolf schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:08:
[...]
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Hier ben ik ook benieuwd naar. Waar is die TD? Is dit hetgeen wat Mercedes ineens zoveel sneller maakt? Gaat ie op tijd komen? Ik geloof er niet in.The_Admin schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:07:
Er wordt hier toch wel vrij stellig gepraat over een TD alsof het al een zekerheid is dat die er komt, en dan ook nog op tijd is om dit seizoen in te gaan. Waar komt dat eigenlijk vandaan? Ik weet dat er extra testen bij de achtervleugels zijn gedaan na de kwalificatie, maar voor zover ik weet is daar (nog) niks uit naar voren gekomen, en leek bv. een Horner aan te geven dat daarmee het doel bereikt was en Mercedes geen trucjes meer uit kon halen omdat de focus er nu (ook bij de FIA) op ligt.
Mijn boefje is liev!
Ik zie ook echt 0 journalisten (Brits/Nederlands/Spaans) er ook maar IETS over zeggen, dus het lijkt vooral heel erg op wishful thinking als ik eerlijk ben...JB schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:23:
[...]
Hier ben ik ook benieuwd naar. Waar is die TD? Is dit hetgeen wat Mercedes ineens zoveel sneller maakt? Gaat ie op tijd komen? Ik geloof er niet in.
TD's worden enkel met teams gedeeld en niet met de pers. Tenzij de FIA er zelf iets over naar buiten brengt of een team het naar de media lekt zullen wij er geen weet van hebben.The_Admin schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:24:
[...]
Ik zie ook echt 0 journalisten (Brits/Nederlands/Spaans) er ook maar IETS over zeggen, dus het lijkt vooral heel erg op wishful thinking als ik eerlijk ben...
Volgens BBC heeft de FIA bevestigd dat er en Jeddah een nieuw TD van kracht is.The_Admin schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:07:
Dat gevoel heb ik ook. Merk dat het me niet meer boeit. Het kunstmatig spannend houden elke race, met trage besluiten FIA, modder gooien tussen MER en RBR. Het lijkt maar om 1 ding te draaien (sensatie icm inmiddels 2 kampen + "hooligans" == Silverstone!!!!!11111 vs Crashstappen), terwijl het niet gaat gebeuren dat MER eens een keer van de troon wordt gestoten.The_Admin schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:24:
[...]
Ik zie ook echt 0 journalisten (Brits/Nederlands/Spaans) er ook maar IETS over zeggen, dus het lijkt vooral heel erg op wishful thinking als ik eerlijk ben...
Ik wil ook graag dat Max 'm wint, maar met een onverklaarbaar voordeel voor MER, ben ik er klaar mee. Prima als ze slimmer zijn, maar de vaagheid eromheen trek ik slecht. Waar komt het vandaan? Max heeft meer wins en nu ineens is MER uit het niets gewoonweg niet meer bij te houden en houden we ons vast aan P2 is prima want...

Mijn boefje is liev!
Wat zegt die TD dan en waar zijn de eventuele bronnen van de BBC? Als het dan op zijn FERs ineens blijkt dat het verschil minder groot is, dan zal het wel maar goed.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:28:
[...]
Volgens BBC heeft de FIA bevestigd dat er en Jeddah een nieuw TD van kracht is.
[ Voor 15% gewijzigd door JB op 22-11-2021 13:30 ]
Mijn boefje is liev!
We hebben dit seizoen nog geen enkele keer gezien dat Red Bull bijna 0.6 seconde sneller was in de kwalificatie dan Mercedes, dus die vergelijking zie ik niet helemaal.Jorick schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:12:
[...]
Ben het met je eens dat het om het totale plaatje gaat, dus zowel op de rechte stukken als in de bochtige delen. Maar kijk je naar het geheel van de wedstrijd in Brazilië dan vond ik HAM niet opeens opvallend veel sneller dan VER. In Mexico wist VER uiteindelijk met een grotere voorsprong de wedstrijd te winnen, een wedstrijd waar HAM weinig in de melk te brokkelen had maar daar hoor je dan verder niets over.
Het lijkt er nu een beetje op dat wanneer VER wint het allemaal hosanna is en het puur de verdienste van de coureur is maar zodra MER sneller is dan is het allemaal verdacht en moet er wel iets met de auto zijn. We zien het hele seizoen al dat het heen en weer gaat en dat RBR en MER op circuits weten te winnen waar we vooraf van dachten dat het andere team favoriet zou zijn.
In Mexico wist VER met een grotere voorsprong te winnen omdat hij vanaf bocht 1 op kop lag natuurlijk. Hamilton kwam in Brazilië pas op kop met 12 ronden te gaan, terwijl hij op P10 gestart was. Dus die vergelijking volg ik ook niet helemaal.
Link?Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:28:
[...]
Volgens BBC heeft de FIA bevestigd dat er en Jeddah een nieuw TD van kracht is.
Dat snap ik, maar ze worden ook niet met Tweakers.net gedeeld dusJorick schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:26:
[...]
TD's worden enkel met teams gedeeld en niet met de pers. Tenzij de FIA er zelf iets over naar buiten brengt of een team het naar de media lekt zullen wij er geen weet van hebben.
Ik ga er vanuit dat als men er hier met zoveel zekerheid over praat er wel ERGENS een betrouwbare bron is die zoiets heeft gemeld.
Excusez moi, komt van Spaanse Analist Albert Fabrega: https://twitter.com/Alber...mp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor
BBC had een stukje over de nieuwe load tests die al in Qatar zijn uitgevoerd en waar Mercedes aan voldeed:
https://www.bbc.com/sport/formula1/59368634And governing body the FIA introduced a new load test in Qatar to check this out. It had no regulatory value; it was part of trials the FIA are running ahead of next season. But the Mercedes wing - the same one they used in Brazil, they say, unchanged - passed it easily.
waarom moet er dan een nieuwe TD komen?Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:37:
[...]
Excusez moi, komt van Spaanse Analist Albert Fabrega: https://twitter.com/Alber...mp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor
BBC had een stukje over de nieuwe load tests die al in Qatar zijn uitgevoerd en waar Mercedes aan voldeed:
[...]
https://www.bbc.com/sport/formula1/59368634
Omdat het tientallen keer uitgelegd is op het grote wereldwijde web hoe het systeem werkt. Het systeem is legaal net omdat het enkel direct gerelateerd is aan mechanische setup. Het grote verschil met de 3de demper is dat dit geen apart systeem is maar gewoon hoe een vering werkt. Er is geen apart systeem dat de vering doet zakken, dat doet de vering op zich. Als je mij niet gelooft, Horner heeft zelf gezegd dat het systeem van Mercedes perfect legaal isRequiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:24:
[...]
Ok, we weten dus niets, behalve hoe Mercedes Squatting systeem werkt?
Je doet nu de aanname dat dit systeem direct afhankelijk is van de torsiestijfheid van de veren, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn. Denk aan de 3e demper die bijv Renault in het verleden had etc.
Dus, waarom denk jij zo zeker te weten dat dit systeem alleen direct gerelateerd is aan de mechanische set-up? Dat is imo veel te eenvoudig gedacht.
Ik heb hier ergens een filmpje gepost van hoe het systeem werkt. Maar weet eigenlijk niet meer waar dat was. Was alleszins nog geen week geleden. Het komt er op neer dat een demper tegenduwt tot een bepaalde druk en het dan "opgeeft" en dat is het moment dat hun ophanging in mekaar zakt. Hoe stijver de afstelling, hoe meer die demper tegenduwt. Ze hebben ergens in de loop van het jaar een nieuw aero pakket gebracht met als doel om dit effect te versterken. En het lijkt er op dat ze erin geslaagd zijn de sleutel te vinden voor deze berekeningen.
Het mooie aan het systeem is net dat het zo "kinderlijk" eenvoudig is. Het is "gewoon" de natuurlijke werking van een demper. Het wordt vergeleken met de demper die aan je kofferdeksel van je auto hangt. Als je de koffer opent of sluit, geeft die in het begin tegendruk om dan opeens veel soepeler mee te geven en op een gegeven moment de koffer openduwt/dichttrekt.
Ik noem het kinderlijk eenvoudig maar ik zou het in ieder geval niet kunnen bedenken
Nou als het kinder eenvoudig is waarom zit het dan niet op de red bull?Kenhas schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:41:
[...]
Omdat het tientallen keer uitgelegd is op het grote wereldwijde web hoe het systeem werkt. Het systeem is legaal net omdat het enkel direct gerelateerd is aan mechanische setup. Het grote verschil met de 3de demper is dat dit geen apart systeem is maar gewoon hoe een vering werkt. Er is geen apart systeem dat de vering doet zakken, dat doet de vering op zich. Als je mij niet gelooft, Horner heeft zelf gezegd dat het systeem van Mercedes perfect legaal is![]()
Ik heb hier ergens een filmpje gepost van hoe het systeem werkt. Maar weet eigenlijk niet meer waar dat was. Was alleszins nog geen week geleden. Het komt er op neer dat een demper tegenduwt tot een bepaalde druk en het dan "opgeeft" en dat is het moment dat hun ophanging in mekaar zakt. Hoe stijver de afstelling, hoe meer die demper tegenduwt. Ze hebben ergens in de loop van het jaar een nieuw aero pakket gebracht met als doel om dit effect te versterken. En het lijkt er op dat ze erin geslaagd zijn de sleutel te vinden voor deze berekeningen.
Het mooie aan het systeem is net dat het zo "kinderlijk" eenvoudig is. Het is "gewoon" de natuurlijke werking van een demper. Het wordt vergeleken met de demper die aan je kofferdeksel van je auto hangt. Als je de koffer opent of sluit, geeft die in het begin tegendruk om dan opeens veel soepeler mee te geven en op een gegeven moment de koffer openduwt/dichttrekt.
Ik noem het kinderlijk eenvoudig maar ik zou het in ieder geval niet kunnen bedenken
Om nieuwe regels te introduceren mbt de testen die de achtervleugel moet kunnen doorstaan zonder door te buigen. Dit om te voorkomen dat teams op slimme manier van flexibele aero onderdelen gebruik maken.
Hetzelfde gebeurde eerder dit jaar toen Mercedes RB ervan beschuldigde flexible aero te hebben. Alleen werd de TD toen pas ingevoerd na enkele races om RB voldoende tijd te geven om de achtervleugels aan te passen.
Het zou vreemd zijn als de nieuwe TD nu ineens binnen 2 weken wordt ingevoerd, terwijl teams eerder in het seizoen 4-6 (?) weken kregen om hun vleugels aan te passen aan de strengere testen.
Het verschil hier is alleen dat Mercedes waarschijnlijk ook gewoon een oude vleugel kan pakken, of zoals ik vermoed, ook eentje bedoeld voor Bottas op Hamilton zijn auto monteren.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:43:
[...]
Om nieuwe regels te introduceren mbt de testen die de achtervleugel moet kunnen doorstaan zonder door te buigen. Dit om te voorkomen dat teams op slimme manier van flexibele aero onderdelen gebruik maken.
Hetzelfde gebeurde eerder dit jaar toen Mercedes RB ervan beschuldigde flexible aero te hebben. Alleen werd de TD toen pas ingevoerd na enkele races om RB voldoende tijd te geven om de achtervleugels aan te passen.
Het zou vreemd zijn als de nieuwe TD nu ineens binnen 2 weken wordt ingevoerd, terwijl teams eerder in het seizoen 4-6 (?) weken kregen om hun vleugels aan te passen aan de strengere testen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat het systeem legaal is, betekent niet dat het kinderlijk eenvoudig werkt en daarnaast is het ook helemaal niet evident dat het samenhangt met de reguliere vering. Als dat zo is zou ik daar wel eens een bron van willen zienKenhas schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:41:
[...]
Omdat het tientallen keer uitgelegd is op het grote wereldwijde web hoe het systeem werkt. Het systeem is legaal net omdat het enkel direct gerelateerd is aan mechanische setup. Het grote verschil met de 3de demper is dat dit geen apart systeem is maar gewoon hoe een vering werkt. Er is geen apart systeem dat de vering doet zakken, dat doet de vering op zich. Als je mij niet gelooft, Horner heeft zelf gezegd dat het systeem van Mercedes perfect legaal is![]()
Waarom zou dit vreemd zijn? De Teams die hun vleugels moesten aanpassen reden sinds het begin van het seizoen met deze vleugel, dus dan krijg je tijd om een nieuwe te maken die wel voldoet aan de regels. Mercedes begon al met een legale achtervleugel en heeft er 1 ontwikkelt die niet voldoet. Dus dan kunnen ze gewoon de oude er weer op gooien. Daar heb je geen tijd voor nodig.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:43:
[...]
Ergens vreemd maar ook vreemd dat MER het wederom zelf in gaat zetten en nu door de mand valt. Terug naar vorige ontwerp want voor de "RBR TD" hadden ze dit ook nog niet. Lijkt me sneller aan te passen want dat is wijzigen na idee RBR ipv RBR die het vanaf het begin gebruikte?Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:43:
[...]
Mijn boefje is liev!
Naja, voor nu lijkt het erop (aldus de BBC), dat de huidige RW van Mercedes sowieso de nieuwe load test al prima doorstaat. Dan zijn er dus hoe dan ook geen wijzigingen nodig.MaakmeGek schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:45:
[...]
Waarom zou dit vreemd zijn? De Teams die hun vleugels moesten aanpassen reden sinds het begin van het seizoen met deze vleugel, dus dan krijg je tijd om een nieuwe te maken die wel voldoet aan de regels. Mercedes begon al met een legale achtervleugel en heeft er 1 ontwikkelt die niet voldoet. Dus dan kunnen ze gewoon de oude er weer op gooien. Daar heb je geen tijd voor nodig.
Zou wel heel cynisch zijn als RB wel z'n achtervleugel moet aanpassen vanwege de nieuwe testen
Maar wat zegt de TD dan? Dan is er toch ook geen TD nodig? Anders snap ik echt niet meer wat MER eventueel zou doen, of RBR heeft iets anders gemeld, wat wij niet wetenRequiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:48:
[...]
Naja, voor nu lijkt het erop (aldus de BBC), dat de huidige RW van Mercedes sowieso de nieuwe load test al prima doorstaat. Dan zijn er dus hoe dan ook geen wijzigingen nodig.
Zou wel heel cynisch zijn als RB wel z'n achtervleugel moet aanpassen vanwege de nieuwe testen.
Mijn boefje is liev!
Ok maar duidelijk dus, we lullen al tig pagina's over een TD waar geen enkele aanwijzing voor is dat ie uberhaupt bestaat. Ik zie zo snel niks op Albert Fabrega's twitter, en het artikel van de BBC heeft het dus gewoon over de load test.
Is ook voldoende keren voorbij gekomen. Omdat Red Bull met high rake rijdt. Dat zou betekenen dat de Red Bull veel te veel zou moeten zakken om effect te hebben.bvbal79 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:43:
[...]
Nou als het kinder eenvoudig is waarom zit het dan niet op de red bull?
Denk dat ik het filmpje nog eens ga opzoeken en hier plaatsen. Ik had een "aha"-moment toen ik het filmpje las. Ik had in het begin iets van "dat kan toch niet dat het allemaal mag" tot ik dat filmpje zag, gevolgd door "hoe kan het nu dat het zolang geduurd heeft om zoiets simpel te bedenken". Maar zoals gezegd, het principe is misschien simpel maar het uitwerken zal dat wel een stuk minder zijn. Ook heeft die Di Resta er eens een redelijk goede uitleg over gegeven aan de Sky Pad.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:45:
[...]
Dat het systeem legaal is, betekent niet dat het kinderlijk eenvoudig werkt en daarnaast is het ook helemaal niet evident dat het samenhangt met de reguliere vering. Als dat zo is zou ik daar wel eens een bron van willen zien.
Je spreekt dat het niet evident is dat het samenhangt met de reguliere vering. Tuurlijk hangt het niet samen met de vering want het is gewoonweg de vering zelf
EDIT : dat filmpje zoeken, was dus even eenvoudig als de werking van het systeem
[ Voor 7% gewijzigd door Kenhas op 22-11-2021 13:55 ]
Als er een TD komt zal er iets in staan van 'vanaf nu moet het lagere achtervleugel element op locatie x, y en z een load test kunnen doorstaan van q KG, waarbij het element niet meer dan w MM mag doorbuigen'.JB schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:51:
[...]
Maar wat zegt de TD dan? Dan is er toch ook geen TD nodig? Anders snap ik echt niet meer wat MER eventueel zou doen, of RBR heeft iets anders gemeld, wat wij niet weten
Daar moet iedere achtervleugel dan aan voldoen. Als ze daar niet aan voldoen is het een DQ na de relevante sessie.
Niet echt, Verstappen is gewoon zeer dure punten verloren op Silverstone en Hongarije met toedoen van Mercedes die dan wel de punten pakt.bvbal79 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:12:
[...]
we zijn op het moment gekomen dat men de tegenstander alleen maar ellende toewijst.
En gezien de turbo knop de Mercedes motor, zie ik weinig kans dat Verstappen nog wint tenzij er een DNF of crash ergens plaatsvind. Maar dat kan Verstappen net zo goed overkomen.
Nou ik geloof niet dat MB de Brazilië vleugel heeft laten testen, maar gewoon een nieuwe/oude die ze al hadden klaarliggen. Net zoals Red Bull dat in Bakoe heeft gedaan.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:48:
[...]
Naja, voor nu lijkt het erop (aldus de BBC), dat de huidige RW van Mercedes sowieso de nieuwe load test al prima doorstaat. Dan zijn er dus hoe dan ook geen wijzigingen nodig.
Zou wel heel cynisch zijn als RB wel z'n achtervleugel moet aanpassen vanwege de nieuwe testen.
De brazilië vleugel heeft Mercedes toch nog niet terug gekregen? Dacht dat die in beslag werd genomen en dat de Monaco vleugel werd gebruiktMaakmeGek schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:53:
[...]
Nou ik geloof niet dat MB de Brazilië vleugel heeft laten testen, maar gewoon een nieuwe/oude die ze al hadden klaarliggen. Net zoals Red Bull dat in Bakoe heeft gedaan.
MB moet er wel meerdere hebben gehad. Ze mochten hun achtervleugel alleen vervangen voor 1 met dezelfde spec als de vleugel die is ingenomen voor zover ik het allemaal goed heb kunnen volgen.Kenhas schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:56:
[...]
De brazilië vleugel heeft Mercedes toch nog niet terug gekregen? Dacht dat die in beslag werd genomen en dat de Monaco vleugel werd gebruikt
Als je graag in de regels wilt duiken (als halve jurist) lijken me de Technical Regulations artikel 10 "Suspension and steering systems" een goed beginpunt. Volgens mij is de volgende oneliner al voldoende:Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:45:
[...]
Dat het systeem legaal is, betekent niet dat het kinderlijk eenvoudig werkt en daarnaast is het ook helemaal niet evident dat het samenhangt met de reguliere vering. Als dat zo is zou ik daar wel eens een bron van willen zien.
En anders kan je je verder uitleven met 10.2.2, 10.2.3:10.1.3 Any suspension system fitted to the rear wheels must be so arranged that its response results only from changes in load applied to the rear wheels.
Ik denk dat dit de meeste cases wel afdekt.10.2.2 Any powered device which is capable of altering the configuration or affecting the performance of any part of any suspension system is forbidden.
10.2.3 No adjustment may be made to any suspension system while the car is in motion.
Die 0,6 seconden is dan ook niet een realistische afspiegeling van de werkelijke verhoudingen omdat VER zijn tweede run niet kon verbeteren door dat gedoe met GAS waar HAM dat wel kon. Daarnaast, VER reed met een andere vleugel dan hij had willen rijden door dat gedoe met de DRS. Ik denk dat VER & HAM in werkelijkheid een stuk dichter bij elkaar zaten. Dit zag je ook terug in de einduitslag, HAM reed onbedreigd naar de overwinning maar VER zat er niet ver achter. VER reed gisteren ook met speels gemak van P7 naar P2. Beide coureurs rijden in een eigen klasse t.o.v. de rest van het veld.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:30:
[...]
We hebben dit seizoen nog geen enkele keer gezien dat Red Bull bijna 0.6 seconde sneller was in de kwalificatie dan Mercedes, dus die vergelijking zie ik niet helemaal.
In Mexico wist VER met een grotere voorsprong te winnen omdat hij vanaf bocht 1 op kop lag natuurlijk. Hamilton kwam in Brazilië pas op kop met 12 ronden te gaan, terwijl hij op P10 gestart was. Dus die vergelijking volg ik ook niet helemaal.
Vergelijk je dit seizoen met voorgaande seizoenen dan mag je toch wel concluderen dat RBR & MER veel dichter bij elkaar zitten. RBR heeft dit seizoen meer poles en overwinningen weten te behalen en daarom sta ik een beetje te kijken van de gespeelde verontwaardiging/verdachtmakingen van RBR na de race in Brazilië.
In een interview zei Toto dat ze de vleugel ondertussen hebben terug gekregen.Kenhas schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:56:
[...]
De brazilië vleugel heeft Mercedes toch nog niet terug gekregen? Dacht dat die in beslag werd genomen en dat de Monaco vleugel werd gebruikt
Geen idee welk interview.... het zijn er zoveel geweest de laatste week....
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Hamilton had weinig reden om te pushen in Qatar en moest daarbij wat zekerheid in acht nemen met de banden (zie Bottas, Russell, Latifi en Norris die allen boem deden). Hamilton reed een hele conservatieve race. En zoals zijn engineer ook zei 'We got pace to spare'.Jorick schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:13:
[...]
Die 0,6 seconden is dan ook niet een realistische afspiegeling van de werkelijke verhoudingen omdat VER zijn tweede run niet kon verbeteren door dat gedoe met GAS waar HAM dat wel kon. Daarnaast, VER reed met een andere vleugel dan hij had willen rijden door dat gedoe met de DRS. Ik denk dat VER & HAM in werkelijkheid een stuk dichter bij elkaar zaten. Dit zag je ook terug in de einduitslag, HAM reed onbedreigd naar de overwinning maar VER zat er niet ver achter. VER reed gisteren ook met speels gemak van P7 naar P2. Beide coureurs rijden in een eigen klasse t.o.v. de rest van het veld.
Over het gehele seizoen is RB eigenlijk even goed geweest als Mercedes. Maar vanaf Brazilië zie je wel een significant verschil, waarbij de Mercedes de grootste stap heeft gezet in het seizoen tot nu toe.Vergelijk je dit seizoen met voorgaande seizoenen dan mag je toch wel concluderen dat RBR & MER veel dichter bij elkaar zitten. RBR heeft dit seizoen meer poles en overwinningen weten te behalen en daarom sta ik een beetje te kijken van de gespeelde verontwaardiging/verdachtmakingen van RBR na de race in Brazilië.
Dat is voor mij de enige constatering, ik denk op dit moment helemaal niet aan vals spelen etc. Ik constateer alleen op basis van de data. Dit wordt overigens bevestigd door bijv Mark Hughes:
RB's gemiddelde voorsprong op de rest van het veld (excl Mercedes) is 0.6% dit jaar. In Brazilië was dit ongeveer ook zo en in Qatar was dit 0.5%. RB doet het dus ongeveer even goed ten op zichte van alle anderen als ze het hele jaar doen.
Mercedes is echter van 0.6% naar 1,2% voorsprong gegaan in Brazilië en 1,0% in Qatar. Kortom, niet alleen ten opzichte van RB heeft Mercedes een stap gemaakt, maar ook ten opzichte van alle andere teams.
Dat is de enige feitelijke constatering, zonder waarde oordeel (van mijn kant).
any suspension system zegt inderdaad dat je dus gebruik kunt maken van meerdere suspension systemen lijkt me?DataGhost schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:08:
[...]
Als je graag in de regels wilt duiken (als halve jurist) lijken me de Technical Regulations artikel 10 "Suspension and steering systems" een goed beginpunt. Volgens mij is de volgende oneliner al voldoende:
[...]
En anders kan je je verder uitleven met 10.2.2, 10.2.3:
[...]
Ik denk dat dit de meeste cases wel afdekt.
Lees wel vaker het commentaar dat 'Max Lewis er nog altijd uit kan beuken'. Stel dat hij dit doet, kunnen daar dan geen consequenties aan zitten waardoor hij toch niet het WDC wint? Puntaftrek bijv...
Wikipedia: Formule 1 in 1997yinx84 schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:23:
Lees wel vaker het commentaar dat 'Max Lewis er nog altijd uit kan beuken'. Stel dat hij dit doet, kunnen daar dan geen consequenties aan zitten waardoor hij toch niet het WDC wint? Puntaftrek bijv...
https://twitter.com/andih.../1462754514658807809?s=20
#F1: Mercedes says their rearwing is "rock-solid" after first tests conducted with 2 weights of 35 kg on 2 positions of the wing. #AMuS
Niet helemaal:Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:21:
[...]
any suspension system zegt inderdaad dat je dus gebruik kunt maken van meerdere suspension systemen lijkt me?
Waar ik meer op doelde is dat 10.1.3 zegt dat het inzakken alleen maar mag komen door de load die op de achterwielen wordt uitgeoefend, dus eigenlijk precies zoals reguliere vering werkt. Zelfs al mocht het wel redundant mogen, moet het extra ding nog steeds een "regulier veersysteem" zijn wat voor dat inzakken zorgt.10.3.5 There may be no more than six suspension members connecting each suspension upright to the fully sprung part of the car.
Redundant suspension members are not permitted.
Dit betekent toch nog steeds niet dat de reguliere vering de facto zorgt voor het verlagen van de ride height?DataGhost schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:55:
[...]
Niet helemaal:
[...]
Waar ik meer op doelde is dat 10.1.3 zegt dat het inzakken alleen maar mag komen door de load die op de achterwielen wordt uitgeoefend, dus eigenlijk precies zoals reguliere vering werkt. Zelfs al mocht het wel redundant mogen, moet het extra ding nog steeds een "regulier veersysteem" zijn wat voor dat inzakken zorgt.
De initiële discussie was dat als Bottas met een hardere reguliere vering rijdt, dit invloed zou kunnen hebben op het minder inzakken van de achterkant.
Ik denk niet dat deze stelling volgt uit het door jou gequote stuk van de technische reglementen, aangezien je dus meerdere systemen kunt toepassen waarbij bijv de reguliere vering tot maximum X load gaat en gericht is op het veren van de auto, waarbij additionele suspension afgesteld kan worden op het inveren onder loads boven x km/h per uur.
Dit topic is gesloten.
Let op:
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"
Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics
Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"
Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics
Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken