xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Het is misschien een beetje een semantische discussie maar zolang je niet bent geflitst tijdens het hardrijden kan niet bewezen worden dat je te hard hebt gereden en kun je ook niet bestraft worden. Ergo: je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen.Phusebox schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:59:
[...]
Dat iets niet door een test gevonden kan worden wil nog niet zeggen dat het volgens de regels is.
Dat is zeggen: ik rij niet te hard, zolang ik niet geflitst wordt.
Lijkt mij namelijk van wel, aangezien ze dan 100% kunnen bewijzen dat Hamilton in die race met een illegale auto gereden heeft. Immers hebben ze de achtervleugel vervangen voor 1 met exact dezelfde spec, en dus ook illegaal.
Zoals @Jorick al aangaf is dat toch hetzelfde als de flexende vleugel van Red Bull, Alpine, etc. Het is niet in de geest van de regels, en "omzeild" de test. De FIA kan vervolgens een TD uitgeven die de boel verhelderd en eventueel extra tests introduceert. Maar zo'n TD heeft altijd een ingangsdatum / overgangsperiode. De "illegale" vleugel van Mercedes bevindt zich dan dus in een grijs gebied (lees: is niet illegaal), en met een TD wordt de boel opgehelderd. Hoogstens dat je dus kunt zeggen dat de oude vleugel volgens de nieuwe regels illegaal is/zou zijn. Maar de nieuwe regels zijn nooit van toepassing geweest op die vleugel, dus was die legaal.Phusebox schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:59:
[...]
Dat iets niet door een test gevonden kan worden wil nog niet zeggen dat het volgens de regels is.
Dat is zeggen: ik rij niet te hard, zolang ik niet geflitst wordt.
Dan zullen ze eerst 100% hard moeten kunnen maken dat het geen grijs gebied is maar echt illegaal (volgens de regels die op dat moment golden). Daarnaast zal "dezelfde spec" mogelijk ook een lastig punt zijn. Hoe weet de FIA of iets daadwerkelijk van dezelfde spec is? But then again: Mercedes zei dat het dezelfde spec is, dus zou die per definitie dan hetzelfde gedrag vertonen. Anders was het dus een andere spec en had Hamilton uit de pits moeten starten. Zou an zich dus wel een interessante case zijn. Als de FIA aantoont dat deze vleugel echt al illegaal was (dus niet grijs gebied), in hoeverre Mercedes dan nog kan beargumenteren dat de vervangende vleugel wel legaal is. Immers zouden ze dan gelogen hebben dat het dezelfde spec. was.Hatsjoe schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:15:
Serieuze vraag, maar als ze de testen doen op de inbeslaggenomene vleugel van Brazilië, en deze inderdaad op het punt wat Red Bull oppert illegaal verklaart wordt door de FIA, kan Hamilton dan alsnog gediskwalificeerd worden voor ten minste Brazilië?
Lijkt mij namelijk van wel, aangezien ze dan 100% kunnen bewijzen dat Hamilton in die race met een illegale auto gereden heeft. Immers hebben ze de achtervleugel vervangen voor 1 met exact dezelfde spec, en dus ook illegaal.
Dat vermoed ik wel.JB schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:07:
[...]
Dus loopt met sisser af?
Bij RBR is toch nooit een vleugel in beslag genomen of toch wel?
En de Red Bull vleugel was nooit illegaal, want voldeed aan de toenmalige test. Later voldeed deze aan de strengere test (waardoor het flexen niet meer werkte) en was wederom legaal. Geen enkele reden om een vleugel in te nemen.
De vleugel van Hamilton is volgens mij ingenomen vanwege de DRS-opening, maar geen idee wat ze daar nu nog mee doen? Misschien wel gebruikt voor het opstellen van de nieuwe technical directive?
Precies. Lijkt mij dus ook weer een leuk stuk voor de juristen en advocaten. Zover ik weet zijn de TDs er enkel om aan te geven hoe een bepaalde regel getest wordt. De regel stelt dat het DRS gat maximaal 85mm mag zijn. Als dit door een smerig trucje van Mercedes meer dan 85mm is, maar wel door de test komt in de op dan geldende TD, zou deze mijn inziens alsnog illegaal verklaard moeten worden. De regels zijn immers duidelijk, onder geen beding mag het gat groter worden dan 85mm, vandaar ook dat hele flexiwing geneuzel.RobertMe schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:22:
[...]
Dan zullen ze eerst 100% hard moeten kunnen maken dat het geen grijs gebied is maar echt illegaal (volgens de regels die op dat moment golden). Daarnaast zal "dezelfde spec" mogelijk ook een lastig punt zijn. Hoe weet de FIA of iets daadwerkelijk van dezelfde spec is? But then again: Mercedes zei dat het dezelfde spec is, dus zou die per definitie dan hetzelfde gedrag vertonen. Anders was het dus een andere spec en had Hamilton uit de pits moeten starten. Zou an zich dus wel een interessante case zijn. Als de FIA aantoont dat deze vleugel echt al illegaal was (dus niet grijs gebied), in hoeverre Mercedes dan nog kan beargumenteren dat de vervangende vleugel wel legaal is. Immers zouden ze dan gelogen hebben dat het dezelfde spec. was.
Ben erg benieuwd hoe dit alles gaat uitpakken, en hoop echt dat de FIA de achtervleugel van Mercedes nog steeds in bezit heeft. Was het Brazilië dat Red Bull ook direct protest aangetekend had tegen dit vermoeden toen de achtervleugel illegaal verklaard werd? Dat zou de kans op een succesvol protest wel vergroten natuurlijk.
Teams die het regelboek erbij pakken om wat te kunnen winnen. De Fia die dagen wacht met een beslissing. Teams die hun materiaal zo construeren dat het eigenlijk op valsspelen begint te lijken, en als ze dan betrapt worden wijzen ze naar een regelboek waar niemand nog wat van snapt.
De fia die tijdens een wedstrijd na een actie van een coureur gelijk in discussie kan met teams.
Sowieso vind ik het raar dat teams tijdens een wedstrijd in contact kunnen treden met de fia. Vorige week ook na de actie ver-ham, gelijk hangt rbr en mercedes aan de telefoon met de fia. Of Toto die even een email stuurt.
Kom nou toch op zeg, ga eens gewoon racen en kap eens met al die politiek.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Volgens mij heeft Mercedes die vleugel inmiddels weer teruggekregen. Maar ik denk dat de FIA de vleugel wel even bekeken heeft met de door RB ingediende informatie over een vermoeden van sjoemelen met de vleugel. RB heeft dat naar verluid een uur voor de qualy in Brazilië gedaan, en Max heeft natuurlijk niet zomaar aan die vleugel zitten voelen. Met die informatie en het bekijken van de vleugel heeft de FIA de nieuwe TD geschreven denk ik.Muse schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:23:
[...]
De vleugel van Hamilton is volgens mij ingenomen vanwege de DRS-opening, maar geen idee wat ze daar nu nog mee doen? Misschien wel gebruikt voor het opstellen van de nieuwe technical directive?
Dus MER gebruikte deze wing onregelmatig en heeft daarmee wederom meer punten kunnen pakken dan voorzien op bepaalde circuits? Dat is natuurlijk nooit hard te maken… het verschil in Brazilië was ook compleet normaal… kampioenschap eerlijk gewonnen straks. Lewis de GOAT. Max kan er niets van.noo schreef op zondag 21 november 2021 @ 07:50:
[...]
Volgens mij heeft Mercedes die vleugel inmiddels weer teruggekregen. Maar ik denk dat de FIA de vleugel wel even bekeken heeft met de door RB ingediende informatie over een vermoeden van sjoemelen met de vleugel. RB heeft dat naar verluid een uur voor de qualy in Brazilië gedaan, en Max heeft natuurlijk niet zomaar aan die vleugel zitten voelen. Met die informatie en het bekijken van de vleugel heeft de FIA de nieuwe TD geschreven denk ik.
Mijn boefje is liev!
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Lees weer wat geblaat van Toto op motorsport.com over Brazilië overigens. Wat Max deed schept een precedent voor onsportief gedrag door jezelf in een bocht te lanceren blabla.
Wat deed Lewis in Silverstone nog eens?

[ Voor 67% gewijzigd door De_Bastaard op 21-11-2021 08:49 ]
Hier waren ze bang voor, daarom hebben ze het circuit even aangepast zodat Mercedes gewoon wint.De_Bastaard schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:47:
Max pakt gewoon net als vorig jaar Abu Dhabi en wdc:-)
Lees weer wat geblaat van Toto op motorsport.com over Brazilië overigens. Wat Max deed schept een precedent voor onsportief gedrag door jezelf in een bocht te lanceren blabla.
Wat deed Lewis in Silverstone nog eens?
Dat is wel een compleet ander iets dan wat Red Bull, Alpine, etc etc hadden. Beiden hebben met de achtervleugel te maken, maar dan houdt het ook wel op.Amaze86 schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:43:
Mercedes gebruikt die vleugel sinds Hongarije, eerst verbieden ze die van RB en Merc komt er doodleuk mee weg.
Want wat o.a. Red Bull deed was dat de volledige achtervleugel achterover klapte, oftewel de pilaar waar de achtervleugel aan op hangt boog door / draaide naar achteren, waardoor het contactoppervlakte van beide vleugels dus kleiner was. En dit gebruikten o.a. Red Bull en Alpine al enkele seizoenen.
Waar Mercedes nu van beschuldigd wordt is dat de uiteinden van de main plain (onderste vleugel dus) niet rigide vastzitten aan de end plate. De "voorkant" zit wel vast, maar de "achterkant", die dus hoger staat, zit niet vast. Daardoor buigt de "achterkant" op hoge snelheid dus iets door waardoor de hoek afneemt.
De eerder getoonde visualisatie, die hier is langs gekomen, van ik meen op Reddit, klopt dan ook niet. Want in die visualisatie zakt juist het midden van de vleugel door. Maar: 1. Dat klopt niet met de foto's met de schuur plekken, die van aan de end plate zijn; 2. Verklaart de falende DRS test niet; 3. De volledige achtervleugel hangt op aan de pilaar in het midden, juist in het midden flexen terwijl die daar aan ophangt is raar;
Hadden ze bij Ferrari ook moeten doen toen die liepen vals te spelen.
Wat is hetzelfde onderdeel? Voor en achtervleugel wijken per race af. Dus ze rijden elke race met een andere achtervleugel, maar dat sluit niet uit dat ze niet allemaal zich in een grijs gebied bevinden (want dat lijkt het toch nog te zijn, anders kwam er geen TD).De_Bastaard schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:14:
Imo zouden ze ook gewoon bij moeten houden welke onderdelen je in welke race gebruikt hebt. Als achteraf blijkt dat je hebt lopen valsspelen gewoon terugkijken in welke race je die onderdelen gebruikt hebt en dan punten aftrek of DSQ.
Correct me if I'm wrong, maar bij mijn weten is er bij Ferrari überhaupt nooit iets bewezen? Dus als de FIA überhaupt al niet kan bewijzen dat ze iets illegaals / in grijs gebied deden dan wordt het ook moeilijk om te straffen, laat staan met terugwerkende kracht bestraffen. Issue in deze was in ieder geval dus dat er maar één sensor was, die Ferrari dan zou manipuleren, en daarnaast alleen middels een steekproef na afloop van de race wordt gemeten hoeveel benzine er nog in de tank zit. Pas later is FIA als test ook vooraf aan de race middels steekproeven gaan controleren of de hoeveelheid benzine die het team opgaf ook daadwerkelijk in de tank zit (en deze test zal sinds vorig jaar officieel zijn?). Een test waarop Leclerc ik meen in Brazilië 2019 nog faalde, maar geen straf kreeg omdat het dus een experiment was. En is er sinds 2020 dus een additionele sensor waarvan alleen de FIA de data kan inzien.Hadden ze bij Ferrari ook moeten doen toen die liepen vals te spelen.
Alleen was die vleugel toen nog niet illegaal want hij voldeed aan alle tests. Net als Red Bull's achteroverduikende achtervleugel voor de betreffende TD niet illegaal was.De_Bastaard schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:14:
Imo zouden ze ook gewoon bij moeten houden welke onderdelen je in welke race gebruikt hebt. Als achteraf blijkt dat je hebt lopen valsspelen gewoon terugkijken in welke race je die onderdelen gebruikt hebt en dan punten aftrek of DSQ.
Het is een andere manier om precies hetzelfde te bereiken, dus zeggen dat alle overeenkomsten ophouden bij dat het de achtervleugel betreft vind ik ook wat overdreven...RobertMe schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:12:
[...]
Dat is wel een compleet ander iets dan wat Red Bull, Alpine, etc etc hadden. Beiden hebben met de achtervleugel te maken, maar dan houdt het ook wel op.
Want wat o.a. Red Bull deed was dat de volledige achtervleugel achterover klapte, oftewel de pilaar waar de achtervleugel aan op hangt boog door / draaide naar achteren, waardoor het contactoppervlakte van beide vleugels dus kleiner was. En dit gebruikten o.a. Red Bull en Alpine al enkele seizoenen.
Waar Mercedes nu van beschuldigd wordt is dat de uiteinden van de main plain (onderste vleugel dus) niet rigide vastzitten aan de end plate. De "voorkant" zit wel vast, maar de "achterkant", die dus hoger staat, zit niet vast. Daardoor buigt de "achterkant" op hoge snelheid dus iets door waardoor de hoek afneemt.
De eerder getoonde visualisatie, die hier is langs gekomen, van ik meen op Reddit, klopt dan ook niet. Want in die visualisatie zakt juist het midden van de vleugel door. Maar: 1. Dat klopt niet met de foto's met de schuur plekken, die van aan de end plate zijn; 2. Verklaart de falende DRS test niet; 3. De volledige achtervleugel hangt op aan de pilaar in het midden, juist in het midden flexen terwijl die daar aan ophangt is raar;
Het zal niet tegen de regels zijn geweest, daarom komen ze er mee weg, maar moreel gezien snap ik echt wel dat mensen het een pot ketel situatie vinden. Alleen niemand wint in F1 door het braafste jongetje van de klas te zijn. Ze doen het allemaal, Mercedes is er alleen wel frustrerend goed in.
Gamertag: FinrazielNL
Even uitgaande van worst case start Max vanaf de 7e plek. Hij heeft wel bewezen om te kunnen gaan met dit soort druk. Z'n auto en skills zijn er ook... gecombineerd met z'n ijzersterke mentale capaciteit en honger om te racen denk ik dat we vanmiddag misschien nog wel eens iets heel moois te zien gaan krijgen.
Met z'n rug tegen de muur kan juist hij shinen.
Als je die redenering doortrekt mag RBR ook wel wat punten opnieuw inleveren. Van RBR weten we namelijk dat ze hun vleugel hebben aangepast nadat door protest van Merc de TD van hoe de vleugels getest worden op flexibiliteit werd aangepast.Phusebox schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:14:
Tja Mercedes heeft gewoon twee races, of meer, met een illegale vleugel gereden op de circuits waar ze historisch gezien niet zo sterk waren. Daar maximaal geprofiteerd en nu zijn we weer in Mercedes land dus de oude vleugel weer erop.
Et voila, twee kampioenschappen in de pocket en niemand die er iets tegen kan doen.
Waar komen ze mee weg? Wat weet jij dat anderen niet weten? De regels rondom de vleugels zijn beschreven alsook hoe deze getest worden. Alle teams gaan tot het uiterste om zoveel mogelijk gebruik te maken van de bewoording in de regels om er zoveel mogelijk voordeel uit te halen. Als je door de testen komt, dan voldoe je aan de regels. Dat is al jaren zo in de F1. En als er vermoedens zijn dat wagens niet voldoen aan de regels omdat de testen onvoldoende zijn dan worden de testen aangepast. Iets waar net een team als RBR net heel wat meer werk mee heeft. Want die flexi achtervleugel was sowieso al niet de eerste flexibele vleugel waarvan RBR in zijn bestaan van verdacht werd.Amaze86 schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:43:
Mercedes gebruikt die vleugel sinds Hongarije, eerst verbieden ze die van RB en Merc komt er doodleuk mee weg.
Maar zo werken de regels niet. Als niemand formeel protest aantekent dan kan de uitslag achteraf niet zo maar meer aangepast worden.De_Bastaard schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:14:
En er is geen enkel team dat met zoiets akkoord zal gaan want allemaal zoeken ze de grenzen op.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Je vergeet de te snelle en levensgevaarlijke pitstopsBlokker_1999 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:01:
[...]
Als je die redenering doortrekt mag RBR ook wel wat punten opnieuw inleveren. Van RBR weten we namelijk dat ze hun vleugel hebben aangepast nadat door protest van Merc de TD van hoe de vleugels getest worden op flexibiliteit werd aangepast.
Z'n auto is niet top dit weekend, Mercedes is sneller op het moment dus vanaf de 7e plek mag hij blij zijn met een podium.yinx84 schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:52:
Zouden we een legendarische race gaan zien vanmiddag? Alle ingrediënten zijn aanwezig.
Even uitgaande van worst case start Max vanaf de 7e plek. Hij heeft wel bewezen om te kunnen gaan met dit soort druk. Z'n auto en skills zijn er ook... gecombineerd met z'n ijzersterke mentale capaciteit en honger om te racen denk ik dat we vanmiddag misschien nog wel eens iets heel moois te zien gaan krijgen.
Met z'n rug tegen de muur kan juist hij shinen.
Breek me de bek niet open. Wat een farce was dat. Zijn de pitstops bij red bull uberhaupt ooit mis gegaan? In de zin dat een wiel los is gekomen op de baan?codex schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:07:
[...]
Je vergeet de te snelle en levensgevaarlijke pitstops
Maar al met al is het gewoon zeer betreurenswaardig dat het kampioenschap dat zo mooi begon eindigt in iets dat niks meer met racen te maken heeft.
Als iemand die al ruim 30 jaar F1 volgt en alle races gezien heeft, is de zin om de tv op zondag aan te zetten behoorlijk afgenomen de laatste weken. Het draait meer om politiek, belachelijke regels en inconsistente stewards. De uitslag van de race is bijzaak.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Op >30s van de Mercedes van Bottas.Homeland schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:10:
[...]
Z'n auto is niet top dit weekend, Mercedes is sneller op het moment dus vanaf de 7e plek mag hij blij zijn met een podium.
Als die straf er komt moet er m.i. iets heel geks gebeuren wil Hamilton geen kampioen worden.
Hamilton die zijn motor opblaast?MikeyMan schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:14:
[...]
Op >30s van de Mercedes van Bottas.
Als die straf er komt moet er m.i. iets heel geks gebeuren wil Hamilton geen kampioen worden.
Het ging hem natuurlijk niet alleen om RBR. Alle teams hebben last van die nieuwe regels en ja, het ging wel eens mis met de pitstops. Ook RBR zal al wel eens een slechte pitstop gehad hebben waarbij een wiel niet goed vast zat, maar het gebeurd zo weinig dat ik me ook niet direct nog een voorval kan herinneren.Phusebox schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:14:
[...]
Breek me de bek niet open. Wat een farce was dat. Zijn de pitstops bij red bull uberhaupt ooit mis gegaan? In de zin dat een wiel los is gekomen op de baan?
Maar al met al is het gewoon zeer betreurenswaardig dat het kampioenschap dat zo mooi begon eindigt in iets dat niks meer met racen te maken heeft.
Als iemand die al ruim 30 jaar F1 volgt en alle races gezien heeft, is de zin om er tv op zondag aan te zetten behoorlijk afgenomen de laatste weken. Het draait meer om politiek, belachelijke regels en inconsistente stewards. De uitslag van de race is bijzaak.
Het is ook al weer lang geleden dat we een kampioenschap hebben gehad dat tot zo laat in het seizoen zo spannend is gebleven. En door de jaren heen is er steeds meer geld mee gemoeid geraakt, dus meer politiek en bijgevolg meer gelobby naast de baan. Dat is spijtig. Maar op het einde van de dag wordt het kampioenschap nog altijd op de baan beslist en niet er naast.
Tests de flexión que FIA realizó ayer a equipos son puramente informativos. Ahora hay una referencia. Se espera directiva antes Jeddah
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) 21 november 2021
Rear wings flexion tests performed yesterday by FIA to teams were purely informative. They now have a reference. A TD is expected before Jeddah
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik vraag mij af of Jeddah niet wat te vroeg komt voor een nieuwe TD? De vorige keer dat er een nieuwe TD (omtrent de achtervleugel) werd aangekondigd en die in werking trad zat er meer dan vier weken tussen. Zodoende hadden teams de tijd om wijzigingen door te voeren om aan de nieuwe test te kunnen voldoen. Als de FIA consequent is, en weer dezelfde periode zou hanteren, dan zou een nieuwe TD te laat komen om nog van invloed te zijn op dit seizoen...DaniëlWW2 schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:02:
Ze hebben dus lopen testen voor een referentiepunt. TD komt pas na deze race.
[Embed]
In dat geval zou de TD pas na de laatste race in werking gaan?Jorick schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:20:
[...]
Ik vraag mij af of Jeddah niet wat te vroeg komt voor een nieuwe TD? De vorige keer dat er een nieuwe TD (omtrent de achtervleugel) werd aangekondigd en die in werking trad zat er meer dan vier weken tussen. Zodoende hadden teams de tijd om wijzigingen door te voeren om aan de nieuwe test te kunnen voldoen. Als de FIA consequent is, en weer dezelfde periode zou hanteren, dan zou een nieuwe TD te laat komen om nog van invloed te zijn op dit seizoen...
Edit:
Vermakelijke trackguide van Carlos Sainz en Charles Leclerc op de fiets.
[ Voor 16% gewijzigd door AtlAntA op 21-11-2021 11:41 ]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Met dat verschil dat "volgens geruchten" dat wat Red Bull, Alpine etc deden al jaren zo was, terwijl dit Mercedes dingetje pas sinds tijdens het lopende seizoen is. Je zou dus verwachten dat Mercedes nog wel een legale vleugel heeft liggen.Jorick schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:20:
[...]
Ik vraag mij af of Jeddah niet wat te vroeg komt voor een nieuwe TD? De vorige keer dat er een nieuwe TD (omtrent de achtervleugel) werd aangekondigd en die in werking trad zat er meer dan vier weken tussen. Zodoende hadden teams de tijd om wijzigingen door te voeren om aan de nieuwe test te kunnen voldoen. Als de FIA consequent is, en weer dezelfde periode zou hanteren, dan zou een nieuwe TD te laat komen om nog van invloed te zijn op dit seizoen...
Dat zou je verwachten maar dat zal afhangen van de nieuwe test die ze introduceren. Als hun oude vleugel ook niet door die test komt hebben ze een probleem. Er valt niet uit te sluiten dat je met een nieuwe test ook andere teams raakt, al verwacht ik dat ze daar gisteren goed naar gekeken hebben met die extra tests die ze gedaan hebben.RobertMe schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:40:
[...]
Met dat verschil dat "volgens geruchten" dat wat Red Bull, Alpine etc deden al jaren zo was, terwijl dit Mercedes dingetje pas sinds tijdens het lopende seizoen is. Je zou dus verwachten dat Mercedes nog wel een legale vleugel heeft liggen.
Zijn de regels niet ietwat te restrictief als díé gaan besluiten wie er kampioen wordt, in plaats van de inherente kwaliteiten van auto en coureur? Of zie ik het verkeerd en zitten Mercedes cq Hamilton enerzijds en RBR cq Verstappen anderzijds zo dicht op elkaar dat het men meestal op 99,6% van het toelaatbare moet zitten om de ander te verslaan, met een marge van 0,5% of zo?
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Jij kijkt nog niet zo lang denk ik? Want dit speelt al decennia (als ik, ik kan me eind jaren 80 al herinneren met de Franse directeur van FIA en Senna/Prost.)Franko P. schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:52:
Wat een spannend seizoen is en had moeten blijven begint de laatste races toch wel echt een aanfluiting te worden.
Teams die het regelboek erbij pakken om wat te kunnen winnen. De Fia die dagen wacht met een beslissing. Teams die hun materiaal zo construeren dat het eigenlijk op valsspelen begint te lijken, en als ze dan betrapt worden wijzen ze naar een regelboek waar niemand nog wat van snapt.
De fia die tijdens een wedstrijd na een actie van een coureur gelijk in discussie kan met teams.
Sowieso vind ik het raar dat teams tijdens een wedstrijd in contact kunnen treden met de fia. Vorige week ook na de actie ver-ham, gelijk hangt rbr en mercedes aan de telefoon met de fia. Of Toto die even een email stuurt.
Kom nou toch op zeg, ga eens gewoon racen en kap eens met al die politiek.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Ik vind het een mooi onderdeel en haalt het uiterste uit alle teams op alle vlakken. Soms tegen het randje aanschurken en eroverheen. Zolang het niet gevonden is, is het niet illegaal.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
En gaatjes vinden in de regels vond iedereen prachtig toen Brawn met de dubbele blown diffuser kwam (behalve de andere teams).Hari-Bo schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:37:
Politiek is gewoon een onderdeel van de sport vanaf begin, deal ermee…
Ik vind het een mooi onderdeel en haalt het uiterste uit alle teams op alle vlakken. Soms tegen het randje aanschurken en eroverheen. Zolang het niet gevonden is, is het niet illegaal.
Vond de DAS van Merceds ook mooi gevonden, de t-bar als extra vleugel was wel mooi gevonden, maar zag er niet uit.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Heb er alleen maar wat docu's over gezien maar als ik die mag geloven dan was dat toch wel een factor veel erger dan het nu is.MeNTaL_TO schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:29:
[...]
Jij kijkt nog niet zo lang denk ik? Want dit speelt al decennia (als ik, ik kan me eind jaren 80 al herinneren met de Franse directeur van FIA en Senna/Prost.)
Bernie was ook wel gevoelig voor kontkusserij maar dat kwam eigenlijk niet of nauwelijks naar buiten.
BOT 3 plaatsen gridstraf voor negeren gele vlag, dus ga er maar vanuit dat VER er ook 3 of 5 krijgt, gezien het bij hem dubbel geel zou zijn geweest...
[ Voor 5% gewijzigd door metallicattim op 21-11-2021 13:31 ]
Yep 5 plekken. Document staat online.metallicattim schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:30:
https://www.fia.com/sites...waved%20yellow%20flag.pdf
BOT 3 plaatsen gridstraf voor negeren gele vlag, dus ga er maar vanuit dat VER er ook 3 of 5 krijgt, gezien het bij hem dubbel geel zou zijn geweest...
Yep, wordt een zware race! Hopelijk schade beperken tot P2!
Dit inderdaad, de gaten in de regels opzoeken kan je aan het WK helpen, alle teams doen het en het is een belangrijk onderdeel om vooraan mee te kunnen doen. Daarnaast toch wel gaaf om te zien waar de teams mee komen, DAS was gewoon een erg goed systeem waar dus niemand ooit eerder op was gekomen of het in elk geval in de praktijk had weten brengen.MeNTaL_TO schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:39:
[...]
En gaatjes vinden in de regels vond iedereen prachtig toen Brawn met de dubbele blown diffuser kwam (behalve de andere teams).
Vond de DAS van Merceds ook mooi gevonden, de t-bar als extra vleugel was wel mooi gevonden, maar zag er niet uit.
Een jaar of 20/25 ongeveer. Maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat het dit seizoen wel heel erg is met de manipulatie.MeNTaL_TO schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:29:
[...]
Jij kijkt nog niet zo lang denk ik? Want dit speelt al decennia (als ik, ik kan me eind jaren 80 al herinneren met de Franse directeur van FIA en Senna/Prost.)
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Ligt wat meer dan gemiddeld onder de loep in Nederland omdat een Nederlander mee doet voor het kampioenschap denk ik.Franko P. schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:37:
[...]
Een jaar of 20/25 ongeveer. Maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat het dit seizoen wel heel erg is met de manipulatie.
Onderschat ook de invloed van het internet niet. Teams brengen ook veel meer naar buiten en er zijn veel meer kanalen voor F1 nieuws.AtlAntA schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:54:
[...]
Ligt wat meer dan gemiddeld onder de loep in Nederland omdat een Nederlander mee doet voor het kampioenschap denk ik.
Ja hier ook. De oude fans zullen hier wel roepen dat dat al tientallen jaren zo is, maar zo lang kijk ik nou ook weer nietHelixes schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:58:
Ben ik de enige die een beetje aan de formule 1 als serieuze sport begin te twijfelen als het uitdelen van straffen het spannendste element van de sport wordt? Ik bedoel, ik ben op zich wel blij dat we niet al 5 ronden van tevoren weten wie het WDC wint, maareh.
Het valt nu des te meer op omdat het kampioenschap zo spannend is. Maar het is echt jammer dat er veel meer te doen is om de baan heen dan op de baan. De straffen, de inconsistentie van de wedstrijdleiding, het mierenneuken om pitstops en achtervleugeltjes je weet na een wedstrijd helemaal niet of dat behaalde resultaat ook het daadwerkelijke resultaat is. Het is meer een soap dan spannende sport. En ja, dat zal al jaren zo zijn, maar ik zie liever gewoon goede gevechten óp de baan. Ik heb ook niet echt zin of tijd om me dagenlang met een reeds afgelopen race bezig te houden.
Ik heb na de straf van Verstappen de wedstrijd wel aangezet, maar met een beetje tegenzin. Na een minuut of tien was ook wel duidelijk wat het resultaat zou worden. Hopelijk is het volgend jaar anders.
Gamertag: FinrazielNL
Welke straf?MikeyMan schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:14:
[...]
Op >30s van de Mercedes van Bottas.
Mijn boefje is liev!
Tweede is ook hoe het gebeurde. Hamilton lijkt nu namelijk al twee races een volwaardige "Monaco spec" vleugel te gebruiken en dat heeft nogal wat implicaties. Want in Brazilië was hij sneller op de rechte stukken en in Qatar was het een beetje rechte stukken en ook de bochtige delen van de baan. Ook zou in Qatar nog een oudere motor gebruikt zijn en heeft Horner ergens geroepen dat het verschil in topsnelheid niet zo onverklaarbaar meer was. Dat klopt ook omdat de setup is verschoven naar meer neerwaartse druk in Qatar.
Nu hebben we Hamilton en Wolff al horen zeggen dat het niet zozeer aan de motor ligt en dat geloof ik ook. Immers is er een ontwikkelverbod. Komt bij dat RBR meteen inzoomde op die achtervleugel. Ze hebben Verstappen niet voor niks aan het onderste element van de DRS laten zitten en hij checkte bewust de flexibiliteit van dit onderdeel. Koste uiteindelijk wel €50.000, maar dat zal Verstappen voor lief nemen. En inmiddels zit er duidelijk een TD aan te komen na een effectieve nul meting gisteren na kwalificatie.
Wat ik vermoed is het volgende:
-Hamilton rijdt met maximale vleugel om hun auto stabieler te maken in de bochten waar ze op zoveel circuits, tijd verloren op Verstappen.
-De onderste DRS klep die tot dit weekend niet getest werden op flexen, kan onder hoge luchtdruk ietwat naar achteren openbuigen. En ook maar een beetje kan je zo het verschil geven omdat je de lucht de mogelijkheid geeft om door de vleugel te passeren op rechte stukken. Effectief krijg je op een recht stuk zo een gering DRS effect.
-Tijdens kwalificatie heb je natuurlijk DRS op rechte stukken, waardoor dit niet werkt. Maar DRS zelf is krachtiger in de reductie dan een clandestien systeem ooit kan zijn. Hierdoor kan je de auto afstellen voor kwalificatie waar je DRS hebt, zonder al te veel te verliezen tijdens de race omdat je alsnog een deel van de luchtweerstand kan verliezen. Effectief is het alsof je met een mindere vleugel rijdt, maar wel de maximale neerwaartse druk hebt.
-Het systeem zou werken met materiaaleigenschappen die verbuiging toestaan en dit zou wel eens de reden kunnen zijn dat Hamilton zijn vleugel niet legaal was na de kwalificatie in Brazilië. Want het scheelde naar verluid maar 0,2mm over een deel van de vleugel.
Ik ben dus erg benieuwd naar Jeddah, ja gewoon echt.
Want ik wil wel eens zien wat er met dat gat gaat gebeuren. Ik vermoed namelijk dat het fors minder gaat zijn of helemaal zal verdwijnen. Zeker omdat het een vreemde baan zal zijn waar de auto's grote delen van het circuit, in de 250-300km/h range zullen zitten. Dus niet die ultieme topsnelheid, waarschijnlijk wel veel neerwaartse druk benodigd voor al die bochten.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verder geheel met je uiteenzetting eens, iets is er veranderd waardoor ze zoveel sneller zijn. Had eerst gedacht dat het de nieuwe motor was die op 110% liep, maar gezien ze daar dit weekend niet mee reden kan dat het niet zijn.
Ze waren altijd al wel iets sneller dat RBR, maar dat Hamilton binnen een paar rondes zo ver van de rest weg kon rijden was bizar.
Helaas wel. Normaal gesproken moet je een compromis maken tussen downforce voor de bochten of hoge snelheid.chevsticks schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:11:
Zou zo'n klein stukje vleugel echt 20km/h extra opleveren?
Verder geheel met je uiteenzetting eens, iets is er veranderd waardoor ze zoveel sneller zijn. Had eerst gedacht dat het de nieuwe motor was die op 110% liep, maar gezien ze daar dit weekend niet mee reden kan dat het niet zijn.
Ze waren altijd al wel iets sneller dat RBR, maar dat Hamilton binnen een paar rondes zo ver van de rest weg kon rijden was bizar.
Nu kan je met veel downforce rijden zonder op hoge snelheid in te leveren.
Je hebt alleen wat minder profijt van DRS maar rijd effectief elk hoge snelheidsstuk met een gedeelte DRS.
Combineer dat met induiken van de suspensie die nog meer drag reduceert en 20 Km extra wordt goed mogelijk.
Voor Brazilië kan ik me ook niet aan de indruk onttrekken dat de setup van RBR daar niet zo goed was. Ze konden alleen niks meer na FP1 omdat het sprint kwalificatie weekend zo slecht in elkaar zit. 0,2s winnen in S2 en 0,4s verliezen in S1 en S3 is gewoon niet handig. Zeker als je ziet dat ze bijna onderaan de speedtraps stonden.chevsticks schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:11:
Vandaag viel het wel mee. Ik denk eerder dat zowel Hamilton als Verstappen even hebben laten zien hoe belachelijk veel beter zij met hun auto's zijn. Want Verstappen reed ook gemakkelijk 2s per ronde weg op Alonso. Die was natuurlijk wel banden aan het sparen voor een briljante een stopper, maar alsnog.Verder geheel met je uiteenzetting eens, iets is er veranderd waardoor ze zoveel sneller zijn. Had eerst gedacht dat het de nieuwe motor was die op 110% liep, maar gezien ze daar dit weekend niet mee reden kan dat het niet zijn.
Ik geef eerlijk toe dat ik na 10 minuten wat anders ben gaan doenFinraziel schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:17:
Als je voor meer kijkt dan alleen maar "Gaat Max winnen" dan was dit een hele spannende wedstrijd met meer dan genoeg om te zien. Ja tuurlijk was het leuker geweest als ook Max en Lewis op de baan hadden moeten vechten om positie maar dat is nou eenmaal niet altijd het geval. Maar tussen Max zijn heerlijke start, Checo die zich naar voren werkt, Fernando die met een riskante strategie 3e plaats weet te behouden, Valtteri die vanwege diezelfde strategie uit viel... Op en top spanning en vermaak
Soms zijn er inderdaad geweldige dingen te zien buiten de top 3. Helaas is de regie vaak erg slecht en zien ze liever Ham of Ver bochtjes maken in niemandsland of DRS overtakes herhalen dan de echt mooie gevechten tonen. Laat staan dat ze Gasly of Sainz even laten zien als die heel netjes vierde of vijfde rijden. Of dat ze op tijd schakelen als er een incident is.
Het wordt daardoor snel een afweging; Is er grote kans op spanning in de wedstrijd? Of is een optocht waarschijnlijker?
Het blijft wel een beetje onduidelijk of ze nu wel of niet nog met die vleugel mogen rijden in Jeddah.DaniëlWW2 schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:06:
Dus, ben ik nu echt de enige die het zeer, laten we zeggen "opvallend" vind dat Hamilton opeens een paar tienden sneller is dan niet alleen Verstappen, maar ook Bottas? Want het hele seizoen ontloopt het elkaar nauwelijks en opeens dit. Het kwam uit het niks en Bottas heeft dit voordeel ook helemaal niet. Komt nog eens bij dat Hamilton zijn laatste pole voor Qatar, in Hongarije was. Bottas was vaak ook goed bezig en anders was het wel Verstappen die het snelste was in Q3. Opeens beiden kansloos.
Tweede is ook hoe het gebeurde. Hamilton lijkt nu namelijk al twee races een volwaardige "Monaco spec" vleugel te gebruiken en dat heeft nogal wat implicaties. Want in Brazilië was hij sneller op de rechte stukken en in Qatar was het een beetje rechte stukken en ook de bochtige delen van de baan. Ook zou in Qatar nog een oudere motor gebruikt zijn en heeft Horner ergens geroepen dat het verschil in topsnelheid niet zo onverklaarbaar meer was. Dat klopt ook omdat de setup is verschoven naar meer neerwaartse druk in Qatar.
Nu hebben we Hamilton en Wolff al horen zeggen dat het niet zozeer aan de motor ligt en dat geloof ik ook. Immers is er een ontwikkelverbod. Komt bij dat RBR meteen inzoomde op die achtervleugel. Ze hebben Verstappen niet voor niks aan het onderste element van de DRS laten zitten en hij checkte bewust de flexibiliteit van dit onderdeel. Koste uiteindelijk wel €50.000, maar dat zal Verstappen voor lief nemen. En inmiddels zit er duidelijk een TD aan te komen na een effectieve nul meting gisteren na kwalificatie.
Wat ik vermoed is het volgende:
-Hamilton rijdt met maximale vleugel om hun auto stabieler te maken in de bochten waar ze op zoveel circuits, tijd verloren op Verstappen.
-De onderste DRS klep die tot dit weekend niet getest werden op flexen, kan onder hoge luchtdruk ietwat naar achteren openbuigen. En ook maar een beetje kan je zo het verschil geven omdat je de lucht de mogelijkheid geeft om door de vleugel te passeren op rechte stukken. Effectief krijg je op een recht stuk zo een gering DRS effect.
-Tijdens kwalificatie heb je natuurlijk DRS op rechte stukken, waardoor dit niet werkt. Maar DRS zelf is krachtiger in de reductie dan een clandestien systeem ooit kan zijn. Hierdoor kan je de auto afstellen voor kwalificatie waar je DRS hebt, zonder al te veel te verliezen tijdens de race omdat je alsnog een deel van de luchtweerstand kan verliezen. Effectief is het alsof je met een mindere vleugel rijdt, maar wel de maximale neerwaartse druk hebt.
-Het systeem zou werken met materiaaleigenschappen die verbuiging toestaan en dit zou wel eens de reden kunnen zijn dat Hamilton zijn vleugel niet legaal was na de kwalificatie in Brazilië. Want het scheelde naar verluid maar 0,2mm over een deel van de vleugel.
Ik ben dus erg benieuwd naar Jeddah, ja gewoon echt.![]()
Want ik wil wel eens zien wat er met dat gat gaat gebeuren. Ik vermoed namelijk dat het fors minder gaat zijn of helemaal zal verdwijnen. Zeker omdat het een vreemde baan zal zijn waar de auto's grote delen van het circuit, in de 250-300km/h range zullen zitten. Dus niet die ultieme topsnelheid, waarschijnlijk wel veel neerwaartse druk benodigd voor al die bochten.
Zodra er een TD is, niet. Want de FIA zal echt niet voor niks een meting hebben uitgevoerd. Ook hadden ze al een andere vleugel in beslag genomen en hebben die kunnen testen. Ze weten waarschijnlijk precies wat er aan de hand is.d0s schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:42:
[...]
Het blijft wel een beetje onduidelijk of ze nu wel of niet nog met die vleugel mogen rijden in Jeddah.
Tegelijk zal dat de reden zijn dat RBR geen protest aantekent omdat dit een lang proces gaat worden en we dan mogelijk weer 1 of wellicht zelfs 2 races verder zijn. Het bespreken met de FIA en hopen op een TD is daarmee waarschijnlijk sneller resultaat.
En ja het is bizar hoeveel sneller Hamilton steeds is ten opzichte van Bottas terwijl de Bottas sinds zijn 'ontslag' echt wel herboren is. In zijn hele periode bij Mercedes heeft hij er toch vaak dichtbij gezeten en de laatste 2 races is het weer opeens prut.
Hopelijk brengt Jeddah alles weer wat bijeen en heeft Max weer een kans op een pole en/of winst. Vandaag was toch weer een kansloze (maar wel strakke) wedstrijd.
Hamilton is gewoon een ander niveau dan Bottas, weet nog een stuk meer uit die auto te persen. Beiden zullen met het best beschikbare materiaal rijden want Mercedes wil ook erg graag het constructeurs WK winnen.
Toch bijzonder dat je de regels kan overtreden en er geen straf voor krijgt, alleen een foei en niet meer doen. Maar het kampioenschap wordt er toch flink mee beïnvloed.DaniëlWW2 schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:43:
[...]
Zodra er een TD is, niet. Want de FIA zal echt niet voor niks een meting hebben uitgevoerd. Ook hadden ze al een andere vleugel in beslag genomen en hebben die kunnen testen. Ze weten waarschijnlijk precies wat er aan de hand is.
Zelfde toen met die Ferrari motor.
Eigenlijk geldt hetzelfde met het DAS systeem, maar dat hebben ze bij Mercedes politiek slim aangepakt. Dus daar kan ik dan nog wel een beetje respect voor opbrengen, maar bij dit soort illegale vleugels niet.
Ah, maar je hebt de regel en de geest van de regel.chevsticks schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:05:
[...]
Toch bijzonder dat je de regels kan overtreden en er geen straf voor krijgt, alleen een foei en niet meer doen. Maar het kampioenschap wordt er toch flink mee beïnvloed.
Eigenlijk geldt hetzelfde met het DAS systeem, maar dat hebben ze bij Mercedes politiek slim aangepakt. Dus daar kan ik dan nog wel een beetje respect voor opbrengen, maar bij dit soort illegale vleugels niet.
Dat is een enigszins grijs gebied. Vandaar de Technical Directives die het indien nodig verder aanscherpen.
Zelfde verhaal als RBR aan het begin van het seizoen had toch?chevsticks schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:05:
[...]
Toch bijzonder dat je de regels kan overtreden en er geen straf voor krijgt, alleen een foei en niet meer doen. Maar het kampioenschap wordt er toch flink mee beïnvloed.
Tenzij het net zo is als die zogenaamde illegale voorvleugel die Merc volgens RBR had... Dan is er helemaal niets aan de hand
[ Voor 9% gewijzigd door Philip Ross op 21-11-2021 21:22 ]
Motorvermogen eruit halen om een dergelijk verschil te maken is echt wel een enorme stap voor nodig. Zeker met het maximale hoeveelheid brandstof wat je mag verstoken. Het verschil zal voornamelijk aero zijn.chevsticks schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:11:
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
alles kan off-topic
Ik weet dat je niet echt serieus bent maar ik zou het toch zo'n verschrikkelijk zonde vinden dat 1 van de beide kanshebbers door motorpech uitvalt in de laatste race en daardoor de titel misloopt.Ankona schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:29:
Uiteindelijk wordt het beslist in de laatste race. Alle motoren gaan dan op 110% vermogen en wie het eerst ploft heeft verloren.
Krijg bij het vergelijk van de huidige situatie met Hamilton en Bottas hetzelfde gevoel als in de jaren '90 tussen (Michael) Schumacher en (Jos) Verstappen.DarkFire1985 schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:54:
En ja het is bizar hoeveel sneller Hamilton steeds is ten opzichte van Bottas terwijl de Bottas sinds zijn 'ontslag' echt wel herboren is. In zijn hele periode bij Mercedes heeft hij er toch vaak dichtbij gezeten en de laatste 2 races is het weer opeens prut.
Hopelijk brengt Jeddah alles weer wat bijeen en heeft Max weer een kans op een pole en/of winst. Vandaag was toch weer een kansloze (maar wel strakke) wedstrijd.
Je voelt dat er 'iets' niet klopt, je hebt alleen geen idee wat het is.
Hamilton is de laatste 2 races plotseling zoveel procenten sneller geworden vergeleken met Verstappen, de rest van het veld maar ook Bottas dat er wel 'iets' moet zijn. Maar ja, zolang dat niet gevonden wordt zal Mercedes er mee weg komen. Net als Schumacher destijds.
Is dan ook de verklaring voor de bijna openlijke frustratie van Horner cs. Ze weten dat er 'iets' niet klopt, hebben wel een paar ideeën wat het zou kunnen zijn, maar kunnen het niet hard maken.
Het viel me vandaag vooral op nadat Hamilton de boodschap 'we want to maintain this gap' kreeg (na een ronde of 10, toen Verstappen op een seconde of 4 zat en op dat moment iets sneller was). Direct begon Hamilton een paar ronden bijna een seconde sneller te rijden dan Verstappen. Dat kan normaliter niet zonder dat je je banden opgebruikt, maar gezien Hamiltons uitspraken ten tijde van de 1e pitstop had hij nog veel langer willen en kunnen doorrijden op die banden.
Dus kwam die snelheidswinst niet uit de banden, maar ergens anders vandaan.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Omdat Mercedes het zelft zegt.. dat moet je toch met een korreltje zout nemen?
En vergeet Baku, Silverstone en Hongarije niet. Dan had het WK er heel anders uit gezien. Dat zal ook de nodige frustratie genereren.alexbl69 schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:43:
[...]
Is dan ook de verklaring voor de bijna openlijke frustratie van Horner cs. Ze weten dat er 'iets' niet klopt, hebben wel een paar ideeën wat het zou kunnen zijn, maar kunnen het niet hard maken.
Maar mogelijk kunnen ze het wel waarmaken maar is het niet illegaal omdat het niet afgedicht is. Dat is wat ik denk en dat zij hopen op een TD. De FIA zet niet zomaar andere/extra tests in als het niet geloofwaardig is. Waar rook is....
Ik vind het ook ronde na ronde fastest lap zetten vrij opmerkelijk, vaak het heb je er een paar die in het begin eentje neerzetten, en aan het eind mocht het van balang zijn, en in het midden is het vooral cruisen, niet elke ronde tijd even scherper zetten.alexbl69 schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:43:
[...]
Het viel me vandaag vooral op nadat Hamilton de boodschap 'we want to maintain this gap' kreeg (na een ronde of 10, toen Verstappen op een seconde of 4 zat en op dat moment iets sneller was). Direct begon Hamilton een paar ronden bijna een seconde sneller te rijden dan Verstappen. Dat kan normaliter niet zonder dat je je banden opgebruikt, maar gezien Hamiltons uitspraken ten tijde van de 1e pitstop had hij nog veel langer willen en kunnen doorrijden op die banden.
I9900K - RTX4070TI - 64GB DDR4 3200 Ghz RAM
Dat gebeurt ook gewoon als je er niet mee bezig bent, de auto wordt lichter dus je rondes worden sneller. Als er een fastest lap gezet wordt betekent dat niet direct dat er een seconde van de vorige fastest lap af is. Steeds een honderdste eraf kan gewoon. Er was wel degelijk druk van Max dus hij moest wel voor blijven.tripel7 schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:40:
[...]
Ik vind het ook ronde na ronde fastest lap zetten vrij opmerkelijk, vaak het heb je er een paar die in het begin eentje neerzetten, en aan het eind mocht het van balang zijn, en in het midden is het vooral cruisen, niet elke ronde tijd even scherper zetten.
Bottas wordt vier keer per jaar 'herboren', daar verwacht ik niet veel meer van. Af en toe heeft hij z'n momenten maar hij is niet goed in de buurt van andere auto's, of het nu gaat om inhalen of verdedigen of samen de eerste bocht in.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Newey moet dit toch doorhebben? Zaten ze daarom zo te klote met de huidige vleugel dit weekend.....allemaal mysteries zo 2 races voor het einde.
[ Voor 23% gewijzigd door bvbal79 op 22-11-2021 00:27 ]
Maar in de tussentijd cheaten ze gewoon door? Die TD gaat op tijd komen? Daar horen wij ook van?DaniëlWW2 schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:43:
[...]
Zodra er een TD is, niet. Want de FIA zal echt niet voor niks een meting hebben uitgevoerd. Ook hadden ze al een andere vleugel in beslag genomen en hebben die kunnen testen. Ze weten waarschijnlijk precies wat er aan de hand is.
Doofpot gezeik elke keer. Ik trek het echt slecht. Max heeft zo stabiel gereden dit jaar en het lijkt wederom Mercedes te zijn die gaat winnen. Daar bovenop de Britse pers die HAM helemaal gaan ophemelen. Hoe hypocriet kun je zijn.
Mijn boefje is liev!
En ook wat werkt voor jouw wagen. Niet elk concept is zo 1 op 1 de volgende dag bij een ander team te implementeren.
Best kans dat Merc de flexende RBR vleugel heeft gezien, een afweging heeft gemaakt tussen zelf maken of protesteren. En dat protesteren het meest rendabele optie was.
En nu idem met de vleugel van Merc.
Het voordeel van protesteren is namelijk ook dat je zelf niet terug naar de tekentafel hoeft maar het team wat zijn ontwerp moet aanpassen wel.
Als je zelf zo'n vleugel wil implementeren moet hij eerst bij het ontwerp van je wagen passen. Ten tweede ben je tijd kwijt om hem zo te ontwerpen dat hij op je wagen werkt. Dan moet je hem als derde op je wagen schroeven en testen op de baan, en je heb geluk als hij meteen in een keer goed werkt. In het slechtste gevaal word je auto er juist slechter op. En als vijfde loop je het risico dat een ander team protesteert en al het werk voor niks is.
Dan is protesteren "makkelijker", want je laat de concurrentie een stap terug doen zonder dat je er zelf risico aan heb.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Dit heeft volgens mij niet zo veel met met een doofpot te maken. Het werken met die TD gebeurde eerder dit seizoen voor de achtervleugel van Red Bull.JB schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:25:
[...]
Maar in de tussentijd cheaten ze gewoon door? Die TD gaat op tijd komen? Daar horen wij ook van?
Doofpot gezeik elke keer. Ik trek het echt slecht. Max heeft zo stabiel gereden dit jaar en het lijkt wederom Mercedes te zijn die gaat winnen. Daar bovenop de Britse pers die HAM helemaal gaan ophemelen. Hoe hypocriet kun je zijn.
En hoe lang duurde het toen voordat ie er doorheen was? Stopte RBR meteen met die wing?NiaX schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:37:
[...]
Dit heeft volgens mij niet zo veel met met een doofpot te maken. Het werken met die TD gebeurde eerder dit seizoen voor de achtervleugel van Red Bull.
Mijn boefje is liev!
zei het toen en ik blijf er bij; seizoen is op silverstone beslistDarkFire1985 schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:53:
[...]
En vergeet Baku, Silverstone en Hongarije niet. Dan had het WK er heel anders uit gezien. Dat zal ook de nodige frustratie genereren.
Ik zie dit veel aangehaald worden. Maar indien VER 'm in Monza niet bovenop HAM geparkeerd had, dan had VER nu ook meer punten.himlims_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:30:
[...]
zei het toen en ik blijf er bij; seizoen is op silverstone beslist
Page intentionally left blank.
de schuld van die pitstop van 10 secStarWing schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:33:
[...]
Ik zie dit veel aangehaald worden. Maar indien VER 'm in Monza niet bovenop HAM geparkeerd had, dan had VER nu ook meer punten.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
er zijn multiple factoren die ervoor gezorgd hebben. Baku is echt wel een dingetje, zonder klapband stond Max echt er veel beter voor.himlims_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:30:
[...]
zei het toen en ik blijf er bij; seizoen is op silverstone beslist
Hongarije heeft hij ook punten verloren, alleen mazzel dat hamilton er een potje van maakte.
Maar wat is je punt? Dat je gelijk hebt, of gelijk wilt krijgen?
Maar indien Hamilton ook niet zo lang stil stond....StarWing schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:33:
[...]
Ik zie dit veel aangehaald worden. Maar indien VER 'm in Monza niet bovenop HAM geparkeerd had, dan had VER nu ook meer punten.
as as as is verbrande turf zeggen ze.
Degene met de beste auto wint, hopelijk kan Red Bull nog een paar mooie upgrades doorvoeren.JB schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:25:
[...]
Maar in de tussentijd cheaten ze gewoon door? Die TD gaat op tijd komen? Daar horen wij ook van?
BlaBlaBla
De beste auto != CheatenStrider schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:08:
[...]
Degene met de beste auto wint, hopelijk kan Red Bull nog een paar mooie upgrades doorvoeren.
Maar goed hier ga je nooit uit komen, klaarblijkelijk is Mercedes toch scherper in deze zaken of heeft meer politieke kracht om het verder uit te buiten...
Mijn boefje is liev!
Gasly gaf hem een tow en ging toen aan de kant, ook met Alonso heeft Verstappen niet echt hoeven vechten. Ik denk niet dat hij dus heel veel meer van zijn banden heeft gevraagd dan Hamilton.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:07:
Verstappen moest natuurlijk wel beginnen met wat voorliggers inhalen terwijl Hamilton vanaf de tweede bocht kon beginnen z'n banden te sparen.
alles kan off-topic
VER zat daar toch achter HAM door die lange pitstop? dus ja hij zou meer punten hebben maar HAM ook nog meer punten. dus zou het gat kleiner zijn.StarWing schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:33:
[...]
zijn wat mij betreft een aantal key momenten dit seizoen:
- easy win in baku voor max als geen klapband (7 punten extra op ham)
- silverstone had max 2e plek zowiezo kunnen halen ipv door Ham er uit gekegeld te zijn: (18 punten extra)
- hongarije door bowling bottas haalde Max maar 2 punten wat er 15 hadden kunnen zijn als ik voorzichtig reken.
als een van die events niet was gebeurd was Max WDC geweest
Vermoed dat Gasly's 'uitstapje' bij het opkomen van het rechte stuk een perfect uitgevoerde team-order wasAnkona schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:13:
[...]
Gasly gaf hem een tow en ging toen aan de kant, ook met Alonso heeft Verstappen niet echt hoeven vechten. Ik denk niet dat hij dus heel veel meer van zijn banden heeft gevraagd dan Hamilton.
Dat is ook best logisch nu toch?Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:29:
Volgens de bookmakers is Hamilton op dit moment ongeveer 60/40 favoriet.
Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:29:
Volgens de bookmakers is Hamilton de Mercedes op dit moment ongeveer 60/40 favoriet.
Mijn boefje is liev!
Vind ik ook.
Maar het is wel een interessante discussie denk ik. Zou je liever Lewis' positie hebben (snellere auto, maar 1 DNF of 1 winst van Verstappen en je verliest) of Verstappen (puntenvoordeel, 2x matchpoint in Saudi en AD, maar langzamere auto).
Ik ben zelf geneigd om dan te kiezen voor de snellere auto omdat je dan alles in de hand hebt. Als je normaal presteert en uit de auto haalt wat erin zit, zul je in principe 2x winnen en ben je kampioen. Verstappen is dus afhankelijk van een fout van Mercedes. En afhankelijk zijn van je concurrenten is nooit het goede uitgangspunt.
Toch zijn er ook wel veel mensen die liever de laatste twee races in gaan met 8 punten voorsprong... en daar valt ook iets voor te zeggen. Los van wie we willen dat er wint is dit wel een lastige keuze imo.
Ik denk dat Bottas een cruciale rol gaat spelen op Jeddah.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:41:
[...]
Vind ik ook.
Maar het is wel een interessante discussie denk ik. Zou je liever Lewis' positie hebben (snellere auto, maar 1 DNF of 1 winst van Verstappen en je verliest) of Verstappen (puntenvoordeel, 2x matchpoint in Saudi en AD, maar langzamere auto).
Ik ben zelf geneigd om dan te kiezen voor de snellere auto omdat je dan alles in de hand hebt. Als je normaal presteert en uit de auto haalt wat erin zit, zul je in principe 2x winnen en ben je kampioen. Verstappen is dus afhankelijk van een fout van Mercedes. En afhankelijk zijn van je concurrenten is nooit het goede uitgangspunt.
Toch zijn er ook wel veel mensen die liever de laatste twee races in gaan met 8 punten voorsprong... en daar valt ook iets voor te zeggen. Los van wie we willen dat er wint is dit wel een lastige keuze imo.
Als hij Max van de 2de plek houd is Hamilton gewoon kampioen. Dan gaat Max met een achterstand de laaste race in en dan is het onbegonnen werk. Bij een gelijke stand de laatste race in hebben we in het verleden genoeg gezien dat hij veel risico's xal durven nemen en eventueel met 2 man eraf te gaan (zelfs de groten in het verleden hebben dit gedaan (senna, schumacher)
Met een nieuwe ICE kan Bot het nog best wel eens heel lastig gaan maken voor Max. Ik hoop dat RB ons gaat verrassen maar ik ben er toch wat bang voor.bvbal79 schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:44:
[...]
Ik denk dat Bottas een cruciale rol gaat spelen op Jeddah.
Als hij Max van de 2de plek houd is Hamilton gewoon kampioen. Dan gaat Max met een achterstand de laaste race in en dan is het onbegonnen werk. Bij een gelijke stand de laatste race in hebben we in het verleden genoeg gezien dat hij veel risico's xal durven nemen en eventueel met 2 man eraf te gaan (zelfs de groten in het verleden hebben dit gedaan (senna, schumacher)
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Mooi ook te zien dat er veel websites, fora, etc hier helemaal mee vol worden geschreven. Nadeel is ook dat het weer veel sokpoppen oplevert die veel discussies weer proberen te verstoren. Neemt niet weg dat ondanks alles ik er van aan het genieten ben. De emoties zitten gewoon hoog nu eindelijk de hegemonie van Mercedes doorbroken kan worden.
Ook na afloop van het seizoen blijft er bij winst van ofwel Verstappen of Hamilton altijd controverse bestaan. Bij winst van Hamilton wordt het altijd gezien als een gestolen overwinning door de actie in Silverstone, etc. etc.
Moet alleen nog zien of Bottas dan wel fatsoenlijk door het veld komt, zelfs met een nieuwe ICE. Perez en Gasly zullen hem geen millimeter geven.Inspired schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:54:
[...]
Met een nieuwe ICE kan Bot het nog best wel eens heel lastig gaan maken voor Max. Ik hoop dat RB ons gaat verrassen maar ik ben er toch wat bang voor.
Bottas is in Qatar uitgevallen, dat geeft vrijheid om zonder penalties onderdelen te vervangen. Valt de motor daar eigenlijk ook onder, ook als het uitvallen ergens anders door komt?alexbl69 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:01:
[...]
Moet alleen nog zien of Bottas dan wel fatsoenlijk door het veld komt, zelfs met een nieuwe ICE. Perez en Gasly zullen hem geen millimeter geven.
Het is allemaal erg hypothetisch, als Max eerder in het seizoen verder voor stond had Mercedes mogelijk toen al met een nieuwe motor gekomen en Red Bull compleet achter zich gelaten of een ander iets bedacht. En als ze niet in ronde X crashen dan was er in een latere ronde wel een ander incident geweest.Crysania schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:24:
[...]
VER zat daar toch achter HAM door die lange pitstop? dus ja hij zou meer punten hebben maar HAM ook nog meer punten. dus zou het gat kleiner zijn.
zijn wat mij betreft een aantal key momenten dit seizoen:
- easy win in baku voor max als geen klapband (7 punten extra op ham)
- silverstone had max 2e plek zowiezo kunnen halen ipv door Ham er uit gekegeld te zijn: (18 punten extra)
- hongarije door bowling bottas haalde Max maar 2 punten wat er 15 hadden kunnen zijn als ik voorzichtig reken.
als een van die events niet was gebeurd was Max WDC geweest
Het is allemaal speculeren en voor veel fans vooral een eventueel gemist WK (of het nou Hamilton of Verstappen gaat worden) voor zichzelf goedpraten.
Nee de motor val daar natuurlijk niet onder. VER, Silverstone? PER Hongarije? Allemaal straffen omdat de motor daar stuk is gegaan.Muse schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:03:
[...]
Bottas is in Qatar uitgevallen, dat geeft vrijheid om zonder penalties onderdelen te vervangen. Valt de motor daar eigenlijk ook onder, ook als het uitvallen ergens anders door komt?
Ik denk dat bij bovenstaande situaties, de snelle Mercedes van HAM al 2-3 races eerder was ingezet. Het is zo jammer dat je er waarschijnlijk nooit achter komt wat de oorzaak van de plotselinge Mercedes dominantie isHomeland schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:04:
[...]
Het is allemaal erg hypothetisch, als Max eerder in het seizoen verder voor stond had Mercedes mogelijk toen al met een nieuwe motor gekomen en Red Bull compleet achter zich gelaten of een ander iets bedacht. En als ze niet in ronde X crashen dan was er in een latere ronde wel een ander incident geweest.
Het is allemaal speculeren en voor veel fans vooral een eventueel gemist WK (of het nou Hamilton of Verstappen gaat worden) voor zichzelf goedpraten.
Zijn er hier Mercedes/Ham fans die denken dat het 90% aan HAM toe te schrijven is dat hij vanaf Sao Paulo echt domineert zoals in 2014-2017?
[ Voor 8% gewijzigd door BasvanS op 22-11-2021 10:08 ]
Het enige voordeel is vlgs mij dat je de versnellingsbak nu kunt vervangen zonder eventuele straffen.Muse schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:03:
[...]
Bottas is in Qatar uitgevallen, dat geeft vrijheid om zonder penalties onderdelen te vervangen. Valt de motor daar eigenlijk ook onder, ook als het uitvallen ergens anders door komt?
Alle power unit onderdelen (ICE, MGU-K, MGU-H, Battery en control unit) mogen de maximale toegenstane elementen niet overstijgen. Het maakt daarbij niet uit of je uitgevallen bent of niet en hoe je bent uitgevallen.
Ah check, goed punt. Ik neem nog een bak koffie.BasvanS schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:04:
[...]
Nee de motor val daar natuurlijk niet onder. VER, Silverstone? PER Hongarije? Allemaal straffen omdat de motor daar stuk is gegaan.

Dan blijft er inderdaad weinig over dat de moeite waard is om te vervangen voor Bottas. Ik was even bang dat hij straffeloos ook een raketmotor kon laten monteren voor de laatste 2 races.Requiem19 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:07:
[...]
Het enige voordeel is vlgs mij dat je de versnellingsbak nu kunt vervangen zonder eventuele straffen.
Alle power unit onderdelen (ICE, MGU-K, MGU-H, Battery en control unit) mogen de maximale toegenstane elementen niet overstijgen. Het maakt daarbij niet uit of je uitgevallen bent of niet en hoe je bent uitgevallen.
[ Voor 50% gewijzigd door Muse op 22-11-2021 10:14 ]
Ik denk zelfs dat die nieuwe ICE er al gewoon is...Bottas heeft al diverse straffen opgelopen voor motor's die na 1 week zijn vervangen. Mercedes heeft die en die van Hamilton van Brazilie gewoon bewaard tot het einde.Inspired schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:54:
[...]
Met een nieuwe ICE kan Bot het nog best wel eens heel lastig gaan maken voor Max. Ik hoop dat RB ons gaat verrassen maar ik ben er toch wat bang voor.
Vind het wel mee vallen, het gaat alleen maar tussen HAM & VER, de rest is opvulling van de baan. De zege van HAM is afgelopen race geen seconde in gevaar gekomen. Ook zijn er te veel beslissingen geweest die de sport niet ten goede komen, eigenlijk al een trend de laatste seizoenen. Krijgen we ooit nog te horen wat er met de brandstofleiding van Ferrari was? Wat is er nu met de achtervleugels aan de hand? Ook zijn de straffen te laag als je auto gewoon te snel voor de rest van het veld is. Hoe is het mogelijk dat je een race wint terwijl je een DQ hebt gehad?Woudloper schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:58:
Het is een heerlijk seizoen voor de (onafhankelijke) kijkers. Heeft veel zaken die we jaren gemist hebben in de Formule 1. Diverse races zijn op de baan (niet) eerlijk gespeeld denkende aan Silverstone en Monza. Ook zijn er veel beslissingen geweest die je in twijfelt kunt trekken en is er een groot grijs gebied waar wij als kijkers weer geen weet van hebben met betrekking tot de auto's, motoren, afspraken, etc. Daarbij heeft het ook nog steeds het beeld dat de Formula1 op de hand van Mercedes (en Hamilton) is (ook als je kijkt naar hun uitingen op sociale media).
Mooi ook te zien dat er veel websites, fora, etc hier helemaal mee vol worden geschreven. Nadeel is ook dat het weer veel sokpoppen oplevert die veel discussies weer proberen te verstoren. Neemt niet weg dat ondanks alles ik er van aan het genieten ben. De emoties zitten gewoon hoog nu eindelijk de hegemonie van Mercedes doorbroken kan worden.
Ook na afloop van het seizoen blijft er bij winst van ofwel Verstappen of Hamilton altijd controverse bestaan. Bij winst van Hamilton wordt het altijd gezien als een gestolen overwinning door de actie in Silverstone, etc. etc.
Alonso vind ik eigenlijk het leukst om naar te kijken dit seizoen, wat een passie en wat kan die nog steeds goed racen.
Als neutrale kijker boeit het kampioenschap toch juist niet? Dan wil je gewoon leuke races hebben met verassende winnaars
[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 22-11-2021 10:18 ]
Dit topic is gesloten.
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"
Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics
Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken