:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mkXBXgKmFcF9MH456eCO3HIf.jpg?f=user_large)
Even ter herinnering;-)
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Wat ook gelijk een probleem is. Want als ze nu een gridstraf opleggen is dat waarschijnlijk veel zwaarder dan 5 seconden penalty, zelfs al zou hij dan achter Bottas eindigen. Er is zelfs een grote kans dat dan het kampioenschap bepaald wordt door deze beslissing buiten een race. Enorm onwenselijk naar mijn gevoel.zonoskar schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:40:
Grappig hoe hier een hoop mensen vinden dat de FIA Mercedes helpt, terwijl anderen het MaxFIA noemen. Kwestie van perspectief denk ik. Overigens is het maximale wat FIA kan doen is 3 plaatsen gridstraf. De uitslag is final, want er was geen "investigation after the race".
Die lezing haal ik er niet uit als ik naar de "bronnen" kijk, de posts van F1 personeel. Daar ontkrachten ze enkel dat het een Lewis specifieke mode zou zijn. Niet dat hij geen andere mode zou kunnen rijden, mits deze maar voor de andere Mercedes aangedreven teams beschikbaar is.DataGhost schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 00:37:
Ehh, ik weet niet helemaal zeker in welk topic dit hoort, maar er zijn wat stukjes uit de TD's over motorstanden gepubliceerd: https://www.reddit.com/r/...lear_reactor_powered_w12/
De TD's zelf zijn niet te linken want die zijn nooit openbaar gemaakt maar een user in dat topic (niet TS) bevestigt dat dat erin staat, dat hij zelf in de F1 werkt en dat dat bevestigd is in r/F1Technical, voor wat dat waard is.
In het kort komt het erop neer dat schijnbaar toch alle PU's (van dezelfde motorfabrikant) in dezelfde mode moeten draaien en dat ze ook allemaal dezelfde modes beschikbaar moeten hebben, volledig identiek dus. Dat sluit al min of meer uit dat Hamilton nu in een soort party-mode rijdt en ook dat de verschillende motoren met verschillende standen rijden in Q en de race. Dat gaat dus recht tegen de algemener geaccepteerd wordende lezing in dat teams zelf per rijder hun mode mogen kiezen zolang die maar hetzelfde is in heel parc fermé. Maar dat roept nog wel wat vraagtekens op want die snelheid komt toch ergens vandaan. Een hogere motorstand kan wel maar dan zou je verwachten dat alle Mercedes-powered teams sneller gaan en dat vind ik nog enigszins meevallen. Het verklaart wel waarom andere Mercedes-powered teams dan nog geen nieuwe motor hebben. Het gaat ook recht in tegen de berichten dat Hamilton een speciaal getunede motor rijdt die het maar 2500km hoeft vol te houden.
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden, behalve dat het een stuk makkelijker (en moeilijker) zou zijn als de TD's gewoon openbaar waren. Dan hoeven we hier niet zo hard te speculeren.
Waarbij capable natuurlijk het magische woord is. Dat Toto er niet te beroerd in is om de teams op andere manieren duidelijk te maken dat het niet de bedoeling is dat ook zij een motor met deze strategie gaan draaien hebben we natuurlijk wel eerder gezien. Zo was Toto al duidelijk niet blij dat Bottas niet voorbij Norris kwam nu ze een Mercedes achterin hebben. Of dreigden ze klanten gewoon niet te leveren als ze een alternatief besluit namen.i) Identical according to the dossier for each team. and, unless a team informs us that they have declined any of the following, they should be: ii) Run with identical software and must be capable of being operated in precisely the same way. iii) Run with identical specifications of oil and fuel.
Dus daar staat behoorlijk ondubbelzinnig dat ze allemaal in dezelfde mode moeten draaien, wat ook overeenkomt met wat de media rapporteerden rond die tijd.From the stated date of application of this Technical Directive, we will expect every engine of a same PU Manufacturer to be used in exactly the same ICE mode.
Waarom? Dan is heel dat TD wat jij quotet toch gewoon void? Geef je je klanten precies dezelfde software met maar 1 van de modes gevuld met een basismapping en alle interessante mappings hou je voor jezelf. Dat is op geen enkele manier een verbetering van de situatie daarvoor. Mappings horen er gewoon bij, moeten aan alle teams geleverd worden en zijn daarmee ook onderdeel van de gehomologeerde specificatie geworden. Je kan niet een motor leveren zonder mappings en zeggen van "uhhh, ja, kijk, hij is gewoon capable hoor, dus zoek het maar uit. Succes!" daar ga je zonder research en zonder innige kennis van de binnenkant van de motor helemaal niks nuttigs mee kunnen doen als klantenteam, die zelf niet eens een motorafdeling hebben om er uberhaupt iets mee te doen.Oja, software is iets anders dan een mapping. Voor we daar over struikelen.
Dus dan zouden ze eigenlijk voor elke motorleeftijd en elk slijtageniveau een set mappings (rustig, snel, ijle lucht, hete lucht, koude lucht, ...) moeten meeleveren van tevoren? Het aanpassen van een mapping hoort namelijk ook een andere specificatie te betekenen omdat je anders, nogmaals, als fabrikant alleen voor jezelf interessante aanpassingen kan doen en alle klanten kan laten stikken. Dus dat betekent een gridstraf als je vaak genoeg mappings aanpast. Dan kan je eigenlijk net zo goed dezelfde mapping blijven gebruiken ongeacht slijtage en een nieuwe motor pakken op het moment dat het allemaal niet meer lekker wil. Een beetje zoals de afgelopen jaren steeds gebeurd is zegmaar.Motoren zijn veel te complex om zomaar een gemiddelde mapping te draaien met verschillen in slijtage. Verder zie je duidelijk dat een nieuwe motor harder loopt, maar die lopen niet op lucht. Die heeft een bijhorende mapping nodig om dat te leveren. Imo is daar dus sowieso uit puur technische noodzaak dus al een andere mapping nodig. Zolang die maar eerlijk voor iedereen beschikbaar is.
[ Voor 69% gewijzigd door DataGhost op 19-11-2021 01:46 ]
Ja precies. Mercedes "deze motoren zijn allemaal hetzelfde, met dezelfde software en mappings. Standje 10 en 11 heeft geen zin om te gebruiken omdat dan de motor maar 3 of 4 grand prixs het uithoudt. Jullie contract bestaat uit de toegestane 3-4 motoren en elke extra motor cost 20 miljoen dollar. Have fun!"BlackMonkey schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 01:15:
Blijf het persoonlijk ook een vrij bijzondere discussie vinden, zoals sommigen ook op dat Reddit draadje uitten. Motoren zijn veel te complex om zomaar een gemiddelde mapping te draaien met verschillen in slijtage. Verder zie je duidelijk dat een nieuwe motor harder loopt, maar die lopen niet op lucht. Die heeft een bijhorende mapping nodig om dat te leveren. Imo is daar dus sowieso uit puur technische noodzaak dus al een andere mapping nodig. Zolang die maar eerlijk voor iedereen beschikbaar is.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Alle F1 auto's hebben dezelfde ECU, geproduceerd door McLaren Applied (dus niet het F1 team). Dus is het relatief gemakkelijk uit te lezen of alle software hetzelfde is. Dus dat de mogelijke mappings van Red Bull en Alpha Tauri hetzelfde zijn, de mapping van Mercedes, McLaren, Aston Martin hetzelfde zijn...siggy schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 06:45:
[...]
Ja precies. Mercedes "deze motoren zijn allemaal hetzelfde, met dezelfde software en mappings. Standje 10 en 11 heeft geen zin om te gebruiken omdat dan de motor maar 3 of 4 grand prixs het uithoudt. Jullie contract bestaat uit de toegestane 3-4 motoren en elke extra motor cost 20 miljoen dollar. Have fun!"
Soms verzint FIA gewoon regels omzichzelf in een beter daglicht te stellen zonder een seconde na te denken over het daadwerkelijke probleem.
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Charles kiest zeer zeker geen partij...
Mijn boefje is liev!
Op zich blijven ze wel bij hun punt natuurlijk. Ze willen het óp de baan uitvechten, maar Max duwde Lewis er buiten.. Ja dan snap ik het wel.
Ik ga er vanuit dat iedere coureur de rijstijl aanpast aan de hand van de uitspraak. Maar hij geeft duidelijk aan dat een wat hardere rijstijl goed is voor de sport.JB schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:44:
[...]
Charles kiest zeer zeker geen partij...![]()
Leclerc gaat aanpak wijzigen als Verstappen onbestraft blijft
https://nl.motorsport.com...ident-onbestraft/6795455/
Zo kun je het ook lezen jaKenny_026 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:11:
[...]
Ik ga er vanuit dat iedere coureur de rijstijl aanpast aan de hand van de uitspraak. Maar hij geeft duidelijk aan dat een wat hardere rijstijl goed is voor de sport.
Mijn boefje is liev!
Afhankelijk van de uitspraak hebben andere coureurs wel meer vrijheid.Kenny_026 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:11:
[...]
Ik ga er vanuit dat iedere coureur de rijstijl aanpast aan de hand van de uitspraak. Maar hij geeft duidelijk aan dat een wat hardere rijstijl goed is voor de sport.
[ Voor 35% gewijzigd door RazorX4 op 19-11-2021 09:16 ]
Xbox Series X | Playstation 5
Euh, die regel is gekomen om in principe klantenmotoren gelijk te trekken aan de motor die in de Merc zit. Dat was het doel. En dat doel is overduidelijk niet gehaald. Sterker nog, het is een wassen neus. Net zoals zoveel regels en regelveranderingen. Heeft niks met aanvallen te maken, is een constatetering van een FIA die iets aanpast zonder na te denken. Of willen we dat de FIA lukraak regels verandert zonder basis. Oh, wacht......Kenhas schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:25:
Het is beetje erg gemakkelijk om de FIA aan te vallen met dergelijke uitspraken
Ach, dat hebben we hem vaker horen zeggen en we zien wat ervan terecht is gekomen...JB schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:44:
[...]
Charles kiest zeer zeker geen partij...![]()
Leclerc gaat aanpak wijzigen als Verstappen onbestraft blijft
https://nl.motorsport.com...ident-onbestraft/6795455/
[ Voor 19% gewijzigd door sjaool op 19-11-2021 09:20 ]
"When you grow up your heart dies"
Ik stoor me meer aan het stukje "koren op de molen". Ieder mag een kant kiezen maar LEC is alles behalve vriendjes met VER. Met zo'n bericht forceer je weer zoveel, gewoon jammer. Weet niet of Max dat andersom ook zou doen maar goed, die reed/rijdt ook niet met een (illegale) Ferrari zonder kansen atm.sjaool schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:18:
[...]
Ach, dat hebben we hem vaker horen zeggen en we zien wat ervan terecht is gekomen...
Mijn boefje is liev!
Beide gevallen, staat er een muur aan de buitenkant gaan die 2 aan de buitenkant wel van het gas hoor..
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
[ Voor 6% gewijzigd door Sepp14 op 19-11-2021 10:28 ]
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Zou zelf een straf wel eerlijk vinden, heb het idee dat Max iets te makkelijk rechtdoor ging in dit geval en geen straf geven zet een link precedent waardoor anderen eenzelfde actie kunnen doen, of proberen en crashen.G_Dragon schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:42:
Ik hoop eerlijk gezegd dat een straf uitblijft in deze zaak, en niet omdat ik iets meer voor Max Verstappen ben maar omdat er ook geracet moet kunnen worden en als dit al niet meer mag zou het erg jammer zijn. In mijn ogen deden beide coureurs niks fout en was het een clean gevecht die helaas uitliep op even buiten de baan, maar wat verwacht je anders van een gevecht tussen de nummer 1 en 2 in het kampioenschap?
Het kan natuurlijk zijn dat ik het helemaal verkeerd zie en er wel iemand daadwerkelijk fout zit, laat me dit gerust weten.
Dat sowieso er staat geen coureur boven de rest in de Formule 1, sommige denken dat natuurlijk wel over hun favoriete rijder. Er moet toch ook geracet kunnen worden zonder dat er telkens straffen worden uitgedeeld? Daar erger ik mij gewoon de laatste 2 jaar echt aan ondanks ik de sport met groot plezier kijk, straks durven de coureurs helemaal niks meer en worden het makkelijke inhaalacties zonder een beetje spektakelHomeland schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:44:
[...]
Zou zelf een straf wel eerlijk vinden, heb het idee dat Max iets te makkelijk rechtdoor ging in dit geval en geen straf geven zet een link precedent waardoor anderen eenzelfde actie kunnen doen, of proberen en crashen.
Als Mazepin dit had gedaan, was dan ook geen straf gegeven? Alle coureurs zijn gelijk dus dat het VER tegen HAM was zou geen verschil mogen maken.
Qua straf is het dan wel lastig, dit zou niet het WK moeten beïnvloeden dus geef Max dan 1 strafpunt op zijn licentie, dan heeft het in elk geval geen invloedof zoek een andere straf waardoor je ook in de toekomst in kan grijpen maar niet nu alles op zijn kop gooit.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Imho is het helemaal geen vrijbrief, wanneer je over de schreef gaat moeten de stewards kijken en straffen, of als ze het onduidelijk vinden, zeggen dat ze na de race eens goed gaan kijken.Jorick schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:29:
[...]
Met een gridstraf heeft hij tenminste nog de mogelijkheid om zich van zijn straf te ontdoen. Een tijdstraf op de uitslag van Brazilie zou hem definitief drie WK punten kosten. Denk dat de FIA morgen met een slappe verklaring komt waarom ze geen onderzoek naar het incident hebben gedaan en dat voor hun daarmee de kous af is. Helaas zal dat gelijk ook een vrijbrief zijn voor anderen om gebruik/misbruik te maken van de gecreëerde ruimte. Alpine, AlphaTauri, Ferrari en Mclaren hebben ook nog genoeg om voor te vechten.
een treffende spreuk
Wat zien we eigenlijk in de onboard dat we niet al tijdens de race wisten of hadden gezien? Hooguit de stuuruitslag, maar Max stuurt niet in op Hamilton.Homeland schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:53:
Ik blijf het wel vreemd vinden dat toen de stewards er tijdens de race naar keken vrijwel alle info hadden, behalve de onboard van Max, dat hadden ze best meteen aan kunnen geven en dan even zeggen dat ze er direct na de race naar zullen kijken omdat ze dan de beelden kunnen krijgen. Dat had een hoop gedoe voorkomen.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Uit de telemetrie kunnen ze alles halen wat er op de cockpitcam te zien zou zijn, en meer.Homeland schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:53:
Ik blijf het wel vreemd vinden dat toen de stewards er tijdens de race naar keken vrijwel alle info hadden, behalve de onboard van Max, dat hadden ze best meteen aan kunnen geven en dan even zeggen dat ze er direct na de race naar zullen kijken omdat ze dan de beelden kunnen krijgen. Dat had een hoop gedoe voorkomen.
"Better ask questions before you shoot"
Spotmatic schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:55:
[...]
Wat zien we eigenlijk in de onboard dat we niet al tijdens de race wisten of hadden gezien? Hooguit de stuuruitslag, maar Max stuurt niet in op Hamilton.
Staat de stuuruitslag in de telemetrie? Dat viel mij namelijk op, hij leek niet de bocht proberen te halen, stuurde ook niet richting Hamilton maar bleef vooral rechtuit gaan/sturen.DataGhost schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:55:
[...]
Uit de telemetrie kunnen ze alles halen wat er op de cockpitcam te zien zou zijn, en meer.
Daar kan je 100% zeker van zijn. Wat er ook te zien is in het stukje telemetrie dat hier is langsgekomen is dat Max wat later remde, maar vooral veel langer doorremde. Dat zal de reden zijn dat hij niet direct verder instuurde, dan spin je eraf namelijk. Remmen en sturen hoor je nooit significant tegelijk te doen. Als hij dus harder had ingestuurd had hij eerder van de rem af moeten gaan en dan was hij alsnog rechtdoor gegaan, heftig ondersturend.Homeland schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:56:
[...]
[...]
Staat de stuuruitslag in de telemetrie? Dat viel mij namelijk op, hij leek niet de bocht proberen te halen, stuurde ook niet richting Hamilton maar bleef vooral rechtuit gaan/sturen.
[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 19-11-2021 11:01 ]
Als dat zo is dan ben ik erg benieuwd waarom Mercedes de onboard zo significant vind, hoop dat ze daar nog wel een toelichting op geven want anders maken ze zich enorm belachelijk.DataGhost schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:59:
[...]
Daar kan je 100% zeker van zijn. Wat er ook te zien is in het stukje telemetrie dat hier is langsgekomen is dat Max wat later remde, maar vooral veel langer doorremde. Dat zal de reden zijn dat hij niet direct verder instuurde, dan spin je eraf namelijk. Remmen en sturen hoor je nooit significant tegelijk te doen. Als hij dus harder had ingestuurd had hij eerder van de rem af moeten gaan en dan was hij alsnog rechtdoor gegaan, heftig ondersturend.
[ Voor 9% gewijzigd door Homeland op 19-11-2021 11:05 ]
Omdat het hun enige zeer minimale kans is om het onderzoek opnieuw te heropenen. Ik verwacht gewoon dat het niet wordt toegelaten als zijnde nieuw/relevant, maar ze hebben er wel een legertje advocaten bij gehad dus zeker weten doe ik het niet.Homeland schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:04:
[...]
Als dat zo is dan ben ik erg benieuwd waarom Mercedes de onboard zo significant vind, hoop dat ze daar nog wel een toelichting op geven want anders maken ze zich enorm belachelijk.
Klopt, gaat nu in eerste instantie of een herziening mogelijk is, als dat zo is dan komt de daadwerkelijke beslissing op een later moment.DarkFire1985 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:07:
Het was toch ook vooral de discussie of dat er überhaupt een herziening voor aangevraagd kon worden.
Dat is althans wat ik op diverse sites las.
De reden dat teams een request tot review mogen doen is omdat de FIA/stewards ook fouten kunnen maken. Als de FIA besluit niets met dit protest te doen dan is dat prima maar dan moeten ze dat in ieder geval motiveren en dat heeft ook waarde. Toch blijft het raar dat ze allemaal regels hebben omtrent tracklimits, je tegenstander ruimte laten et cetera en dat je vervolgens ongestraft anderen van de baan kunt duwen als het zo uit komt. Als het enige criteria is dat de FIA ingrijpt wanneer het mis gaat dan is dat duidelijk (maar zo zijn de regels nu niet).pro_6or schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:50:
[...]
Imho is het helemaal geen vrijbrief, wanneer je over de schreef gaat moeten de stewards kijken en straffen, of als ze het onduidelijk vinden, zeggen dat ze na de race eens goed gaan kijken.
Wanneer ze zeggen, noted, bekeken, we gaan verder geen onderzoek doen, zo erg is dit niet, dan moet daarmee de kous ook af zijn.
Wanneer ze daadwerkelijk gruwelijk mis zouden zitten is dat wel vervelend ja, dan zou je eigenlijk direct protest moeten kunnen aantekenen. Dan weet de andere partij ook waar ze aan toe zijn.
Misschien even een juridische toelichting op de situatie, want ik zie veel klokken en klepels.DarkFire1985 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:07:
Het was toch ook vooral de discussie of dat er überhaupt een herziening voor aangevraagd kon worden.
2. Hoe artikel 14.1.1 te interpreteren14.1.1 If, in Competitions forming part of an FIA
Championship, cup, trophy, challenge or series, or of an
international series, a significant and relevant new element
is discovered which was unavailable to the parties seeking
the review at the time of the decision concerned, the
stewards who have given a ruling or, failing this, those
designated by the FIA, may decide to re-examine their
decision following a petition for review by:
- either one of the parties concerned and/or a party
that is directly affected by the decision handed down,
or
- the Secretary General for Sport of the FIA.
The stewards must meet (in person or by other means) on a
date agreed amongst themselves, summoning the party or
parties concerned to hear any relevant explanations and to
judge in the light of the facts and elements brought before
them.
Nee, de 'Right to Review' bestaat niet omdat Stewards fouten kunnen maken, het bestaat omdat er mogelijk op het moment dat een beslissing genomen werd niet alle (significante en relevante) elementen beschikbaar waren.Jorick schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:10:
[...]
De reden dat teams een request tot review mogen doen is omdat de FIA/stewards ook fouten kunnen maken. Als de FIA besluit niets met dit protest te doen dan is dat prima maar dan moeten ze dat in ieder geval motiveren en dat heeft ook waarde. Toch blijft het raar dat ze allemaal regels hebben omtrent tracklimits, je tegenstander ruimte laten et cetera en dat je vervolgens ongestraft anderen van de baan kunt duwen als het zo uit komt. Als het enige criteria is dat de FIA ingrijpt wanneer het mis gaat dan is dat duidelijk (maar zo zijn de regels nu niet).
Dan vermoed ik het volgende:Requiem19 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:19:
[...]
Misschien even een juridische toelichting op de situatie, want ik zie veel klokken en klepels.
1. Right to Review ('RTR') juridische basis
"Right to Review" volgt uit artikel 14.1.1 International Sporting Code (https://www.fia.com/sites...n_clean._18.01.2021_0.pdf)
Dit artikel leest als volgt:
[...]
2. Hoe artikel 14.1.1 te interpreteren
Om het recht op review toegewezen te krijgen, moet de aanvrager aan alle de volgende voorwaarden voldoen:
1) Het moet 'een element (evidence)' zijn
2) Het moet 'significant' zijn
3) Het moet 'relevant' zijn
4) Het moet 'unavailable' zijn op het moment dat de beslissing (om het incident niet te onderzoeken) genomen werd.
Alleen als alle 4 de bovenstaande voorwaarden voldaan zijn, kunnen (kortom, ze zijn niet verplicht) de Stewards beslissen om hun eigen beslissing opnieuw te onderzoeken.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Sleutelwoord ''decision concerned,' . En helaas er was geen 'decision'. Het is niet onderzocht. Dus geen 'right to review'. Niet meer dan logisch. Maar goed, ze verzinnen nu weer iets om Merc tegmoet te komen. Als de FIA dit review ueberhaupt opent/aangaat/voortzet, kun je dus echt alles gaan aankaarten als je maar nieuwe video aandraagt. Het einde was al zoek, nu denk ik dat ze vergeten zijn dat ze op zoek waren naar het einde.Requiem19 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:19:
[...]
Misschien even een juridische toelichting op de situatie, want ik zie veel klokken en klepels.
1. Right to Review ('RTR') juridische basis
"Right to Review" volgt uit artikel 14.1.1 International Sporting Code (https://www.fia.com/sites...n_clean._18.01.2021_0.pdf)
Dit artikel leest als volgt:
[...]
2. Hoe artikel 14.1.1 te interpreteren
Om het recht op review toegewezen te krijgen, moet de aanvrager aan alle de volgende voorwaarden voldoen:
1) Het moet 'een element (evidence)' zijn
2) Het moet 'significant' zijn
3) Het moet 'relevant' zijn
4) Het moet 'unavailable' zijn op het moment dat de beslissing (om het incident niet te onderzoeken) genomen werd.
Alleen als alle 4 de bovenstaande voorwaarden voldaan zijn, kunnen (kortom, ze zijn niet verplicht) de Stewards beslissen om hun eigen beslissing opnieuw te onderzoeken.
[ Voor 3% gewijzigd door siggy op 19-11-2021 11:24 ]
Dat is een discussiepunt: is de keuze om 'niet verder te onderzoeken' ook een 'decision'?siggy schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:23:
[...]
Sleutelwoord ''decision concerned,' . En helaas er was geen 'decision'. Het is niet onderzocht. Niet meer dan logisch. Als de FIA dit review ueberhaupt opent/aangaat/voortzet, kun je dus echt alles gaan aankaarten als je maar nieuwe video aandraagt. Het einde was al zoek, nu denk ik dat ze vergeten zijn dat ze op zoek waren naar het einde.
Ik zou zeggen van niet, want er is geen decision document.Requiem19 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:24:
[...]
Dat is een discussiepunt: is de keuze om 'niet verder te onderzoeken' ook een 'decision'?
Als jurist (ok, ik ben fiscalist, dus een halve jurist) zou ik beide kanten kunnen beargumenteren afhankelijk van wie ik vertegenwoordig.
Goede analyse wat mij betreftDaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:22:
[...]
Dan vermoed ik het volgende:
Het zal wel om die camerabeelden gaan die later pas opdoken. Heb je:
1) Waarschijnlijk wel.
2) Daar zit aardig wat twijfel omdat telemetrie er wel was en dat vaak meer zegt.
3) Idem
4) Yup.
Dat zou ik ook zeggen als ik Red Bull wasDataGhost schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:27:
[...]
Ik zou zeggen van niet, want er is geen decision document.
Klopt. Ze zouden nu met een leger advocaten aan het bepalen zijn of het proces überhaupt doorlopen kan worden. Dus of Mercedes gebruik kan maken van de "right of review". Als daarvan wordt gezegd "ja, het kan", zou er pas gekeken gaan worden naar of Mercedes daadwerkelijk nieuw significant bewijs heeft om het te heropenen. En pas als daarvan gezegd wordt "ja, het is significant nieuw bewijs" wordt er daadwerkelijk inhoudelijk naar het incident gekeken, waarbij de conclusie alsnog kan zijn "niks aan de hand".DarkFire1985 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:07:
Dus in 2022 weten we meer?RobertMe schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:32:
[...]
Klopt. Ze zouden nu met een leger advocaten aan het bepalen zijn of het proces überhaupt doorlopen kan worden. Dus of Mercedes gebruik kan maken van de "right of review". Als daarvan wordt gezegd "ja, het kan", zou er pas gekeken gaan worden naar of Mercedes daadwerkelijk nieuw significant bewijs heeft om het te heropenen. En pas als daarvan gezegd wordt "ja, het is significant nieuw bewijs" wordt er daadwerkelijk inhoudelijk naar het incident gekeken, waarbij de conclusie alsnog kan zijn "niks aan de hand".
Mijn boefje is liev!
Ja, maar niet per se over deze beslissing
Nee, hoe kan het een discussiepunt zijn. Een non-decision als decision zien is echt absurd. Dan kun je dus elk incident waar niks over gedaan wordt, aandragen voor een right to review. Zo simpel is het toch.Requiem19 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:24:
[...]
Dat is een discussiepunt: is de keuze om 'niet verder te onderzoeken' ook een 'decision'?
Als jurist (ok, ik ben fiscalist, dus een halve jurist) zou ik beide kanten kunnen beargumenteren afhankelijk van wie ik vertegenwoordig.
Ik schreef het misschien niet helemaal juist op maar daar komt het hele RTR toch op neer; je kunt een beslissing aanvechten mits je aan alle randvoorwaarden voldoet. Aangezien het incident noted was en ze besloten er niets mee te doen is dat ook een beslissing en daarmee, maar wat weet ik er van, lijkt het mij dat dit verzoek gewoon in behandeling moet worden genomen als ze aan de genoemde voorwaarden voldoen.Requiem19 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:21:
[...]
Nee, de 'Right to Review' bestaat niet omdat Stewards fouten kunnen maken, het bestaat omdat er mogelijk op het moment dat een beslissing genomen werd niet alle (significante en relevante) elementen beschikbaar waren.
Als de beslissing volkomen fout was, maar er is geen nieuw significant en relevant element, dan kom je niet door de horde van 'RTR'.
De procedure is als volgt:siggy schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:35:
[...]
Nee, hoe kan het een discussiepunt zijn. Een non-decision als decision zien is echt absurd. Dan kun je dus elk incident waar niks over gedaan wordt, aandragen voor een right to review. Zo simpel is het toch.
Je kunt altijd elke kant beargumenteren, maar dit is zo simpel als wat en te absurd voor woorden dat dit nog beargumenteerd worden. Genoeg jurispudentie, als je daarvan kunt spreken bij de FIA. Maar daar heeft de FIA dus ook lak aan. Als FIA zegt dat het kan, dan kan het, hoe bizar en belachelijk het ook is. Nergens staat een tijdslimiet, dus als er teams zijn die nog een appeltje te schillen hebbeen kunnen ze de FIA behoorlijk bezig houden. Lijkt me niet de bedoeling om het maar voorzichtig te zeggen.
Of gewoon logisch kan nadenken.Requiem19 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:28:
[...]
Goede analyse wat mij betreft.
Je zou ook nog kunnen beargumenteren dat het element niet 'nieuw' is, omdat de telemetry exact hetzelfde zegt.
Als je naar de telemetrie (die reeds beschikbaar was op het moment van het incident) kijkt, zie je al heel duidelijk dat Verstappen minder hard instuurde in L48 (rode lijn) tov L47. Dus in welke zin is het on-board beel 'nieuw'?
Daarnaast lees ik hier en daar argumenten dat 'minder hard insturen' bewijs zou kunnen zijn. Ik denk dat iedereen die simracet of circuit racet weet dat banden laterale en longitudinale grip hebben. Als je harder remt (wat de data ook laat zien), gebruik je meer longitudinale grip ,waardoor de laterale grip afneemt (probeer eens een scherpe bocht te nemen terwijl je vol remt). Verstappen kon alleen maar minder hard insturen.
[Afbeelding]
Requiem19 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:37:
[...]
De procedure is als volgt:
1) Masi signaleert een incident
2) Masi verwijst het naar de Stewards
3) De Stewards beslissen of er een onderzoek wordt ingesteld
4) Indien ja: de Stewards onderzoeken het incident en delen een straf uit of zeggen 'no further action needed'.
Je kunt dus geen RTR claimen als stap 1 en 2 niet genomen zijn. Maar als stap 1 en 2 wel genomen zijn, is het prima beargumenteerbaar dat er een RTR zou moeten zijn.
Ik bekijk dit zuiver juridisch zonder enige emotie.
En de stewards hebben er geen beslissing over gemaakt, behalve dat het niet verder onderzocht zou worden. Dat is geen officiele beslissing, er is geen FIA document over het incident zoals bij het incident met Tsunoda en Stroll.1 If, in Competitions forming part of an FIA
Championship, cup, trophy, challenge or series, or of an
international series, a significant and relevant new element
is discovered which was unavailable to the parties seeking
the review at the time of the decision concerned, the
stewards who have given a ruling or, failing this, those
designated by the FIA, may decide to re-examine their
decision following a petition for review by:
Wederom volledig met je eensDaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:42:
[...]
Of gewoon logisch kan nadenken.
Maar ik heb er niet al te vaak naar gekeken, maar ik had de indruk dat Verstappen een beetje op de grens zat van zich behoorlijk ver remmen. Het is heel makkelijk te zeggen dat hij maar scherp moet insturen, maar Verstappen zei er zelf ook al over dat die kan zou spinnen en dat geloof ik wel. En als je dat probeert op te vangen en je helemaal verremt, tja dat wil je echt niet. Krijg je een volle torpedo in de zijkant van Hamilton zijn auto...
Het grote probleem dat ik hiermee heb is dat de Stewards gewoon keihard hebben gefaald hier. Want dit had gewoon afgedaan kunnen en moeten worden met een "swap positions". Had helemaal niks uitgemaakt voor de race en dan hadden we dit niet.
Want nu heb je eigenlijk de situatie waar de gronde van Mercedes hun protest op juridische gronde eigenlijk heel zwak is, strikt race reglementair is er wat voor te zeggen en een eventuele strafmaatregel hiervoor zou waarschijnlijk disproportioneel zijn gezien het verdere verloop van de race. Ook zet je een gruwelijk precedent als je dit toelaat en achteraf straffen gaat opleggen. Het is gewoon een puinzooi van incompetentie.
De enige oplossing hiervoor is denk ik afwijzen en Verstappen een reprimande geven. Maar dat is indirect weer toegeven dat de Stewards het verprutst hebben...
Ik snap wat je zegt en ik zou ook precies zo argumenteren als ik RB wassiggy schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:44:
[...]
[...]
En de stewards hebben er geen beslissing over gemaakt, behalve dat het niet verder onderzocht zou worden. Dat is geen officiele beslissing, er is geen FIA document over het incident zoals bij het incident met Tsunoda en Stroll.
Anyway, stel jij hebt gelijk in deze en het is wel rechtmatig om een review te doen. Is dan niet elk incident wat niet door de stewards wordt bekeken rechtmatig genoeg voor een 'right to review'?
Right to review kan alleen met nieuw bewijs wat er op dat moment niet was. Dat zijn al niet heel veel gevallen waarin dat kan. Op een niet-beslissing van de stewards kan je volgens mij gewoon protest aantekenen als team, maar die termijn is verstreken en Mercedes zag daar waarschijnlijk geen heil in op dat moment. Waarom ze hier dan iets nieuws in zagen weet ik niet en waarschijnlijk vinden ze dat zelf ook niet. Maar ze hebben geld, en mensen in dienst om dit soort dingen voor ze aan te vechten. Ik denk dat het vooral psychologisch is en, zoals ik iemand heb zien voorstellen, het gesprek hiermee behoorlijk wordt afgeleid van hun achtervleugel en snelheidswinst zonder dat daar een performance-upgrade tegenover kan staan.siggy schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:44:
[...]
[...]
En de stewards hebben er geen beslissing over gemaakt, behalve dat het niet verder onderzocht zou worden. Dat is geen officiele beslissing, er is geen FIA document over het incident zoals bij het incident met Tsunoda en Stroll.
Anyway, stel jij hebt gelijk in deze en het is wel rechtmatig om een review te doen. Is dan niet elk incident wat niet door de stewards wordt bekeken rechtmatig genoeg voor een 'right to review'?
[ Voor 4% gewijzigd door JB op 19-11-2021 11:48 ]
Mijn boefje is liev!
Nee, Leclerc kreeg de 5s straf ook achteraf:JB schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:47:
@Requiem19 nu is er volgens mij wel een groot verschil tov LEC dat Max geen mogelijkheid meer heeft iets tegen die 5s te doen. Dus dan straf je 'm aan 2x kanten waar ie niets meer tegenin kan brengen. HAM heeft al vaker zijn straffen weg kunnen werken.
Oke, dat is dan wel zuur. Verder was de impact nogal anders natuurlijk. Nu zijn er geen "gewonden" gevallen.Requiem19 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:48:
[...]
Nee, Leclerc kreeg de 5s straf ook achteraf:
https://www.formula1.com/...C4rplV1jsBW0UPGP8tBw.html
Mijn boefje is liev!
Ja, waar de beslissing van de stewards juist ná de race gedaan zou worden. Toch niet echt relevant. Hier kwam het niet verder dan 'noted'.Requiem19 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:48:
[...]
Nee, Leclerc kreeg de 5s straf ook achteraf:
https://www.formula1.com/...C4rplV1jsBW0UPGP8tBw.html
Nee, de beslissing tijdens de race was dat er geen onderzoek nodig was:siggy schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:52:
[...]
Ja, waar de beslissing van de stewards juist ná de race gedaan zou worden. Toch niet echt relevant. Hier kwam het niet verder dan 'noted'.
Maar goed, het is gewoon de zoveelste wazige beslissing. Hopelijk kan RB sterk voor de dag komen, niet dat dit nog veel invloed gaat hebben op het kampioenschap.
https://www.racefans.net/...l-failed-with-review-bid/As the field swept around the first corners at Suzuka during the 2019 Japanese Grand Prix, Charles Leclerc drifted wide of the apex at turn two and clouted Verstappen’s Red Bull into a spin. Within two laps race control announced “no investigation necessary”.
This changed after the race, when the stewards decided the incident should be looked at. After doing so they handed Leclerc a five-second time penalty. If the stewards can reconsider their own decision not to investigate an incident, Mercedes will no doubt argue it’s only fair to permit them to request the same.
“Some new evidence became available which they didn’t have available at the time and they chose to effectively reopen the investigation,” explained Masi following the 2019 race. “So originally, with what was available to them, they made a determination that there was no investigation necessary.
Woei ik kan weer goed lezenRequiem19 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:55:
[...]
Nee, de beslissing tijdens de race was dat er geen onderzoek nodig was:
[...]
https://www.racefans.net/...l-failed-with-review-bid/
Juridisch maakt dat niet uit imo.Extigo schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:00:
Het grote verschil is dat er toen alleen nog een provisional uitslag uitgegeven was. De final kwam pas na de straf van Leclerc. In het geval van Verstappen is er reeds een final uitslag gegeven.
[Afbeelding]
De RTR wel, maar een straf kan niet meer gegeven worden op de race uitslag. Dus het enige wat ze zouden kunnen doen is Verstappen plekken straf geven voor een volgende race of penalty punten op zijn licentie. De uitslag van Brazilie staat vast.Requiem19 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:06:
[...]
Juridisch maakt dat niet uit imo.
Dat een uitslag provisional is betekent alleen dat teams op dat moment nog een protest kunnen uitbrengen ten aanzien van bijv de legaliteit van een concurrent. Zodra de uitslag definitief is, kan niet meer tegen de uitslag worden geprotesteerd.
De RTR staat hier los van, aangezien je dit recht ook mag (proberen) uitoefenen nadat de uitslag definitief is.
Is dat zo? Dat scheelt wel eea op mijn hartslag namelijkExtigo schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:08:
[...]
De RTR wel, maar een straf kan niet meer gegeven worden op de race uitslag. Dus het enige wat ze zouden kunnen doen is Verstappen plekken straf geven voor een volgende race of penalty punten op zijn licentie. De uitslag van Brazilie staat vast.
Mijn boefje is liev!
Goed punt - maar waar is het op gebaseerd qua sporting regulations? In 14.1.1. staat alleen dat Stewards hun beslissing mogen her-evalueren.Extigo schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:08:
[...]
De RTR wel, maar een straf kan niet meer gegeven worden op de race uitslag. Dus het enige wat ze zouden kunnen doen is Verstappen plekken straf geven voor een volgende race of penalty punten op zijn licentie. De uitslag van Brazilie staat vast.
Dus het zou kunnen dat er een amendment komt vanuit de Sporting Regulations die de Final Classification nog kunnen aanpassen.45.3 The official classification will be published after the race. It will be the only valid result subject
to any amendments which may be made under the Code and these Sporting Regulations.
Volgens mij is het toch echt het beleid dat een tijdstraf alleen kan worden gegeven aan een rijdende auto. Achteraf zou het een gridstraf moeten worden.TheBrut3 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:50:
Een reprimande zou oké zijn, een straf niet. Waarschijnlijk wordt het dan een 5 seconden straf zodat Max 3e wordt en Bottas 2e. Want dat is ook de enige reden dat Mercedes protest heeft aangetekend. Dit zou oneerlijk zijn omdat Max zichzelf hier dan niet meer tegen kan verdedigen. Terwijl als hij in de race 5 seconden had gehad, dan had hij de pace nooit zo hard laten zakken dat Bottas nog op 3 seconden kwam.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Toto Wolff: "We don't expect to gain anything from the right of review ... it's more about the principle and the philosophy" #F1 #QatarGP
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) 19 november 2021
Horner says it could be argued that the footage is new and relevant, but: "Is it significant? Absolutely not."
Admits he'd be disappointed if it goes any further, and he's frustrated that it is taking so long to announce a decision.#F1 #QatarGP
Dit hele verhaal met die stewards en het 'right to review' wordt een steeds grotere soap. Begint zo langzamerhand te lijken op een rechtszaak waarbij de jury/rechters gewraakt en vervangen worden. Net zolang tot het gunstig is voor de partij die de zaak wil winnen.
Toto Wolff: "We don't expect to gain anything from the right of review ... it's more about the principle and the philosophy" #F1 #QatarGP
Horner says it could be argued that the footage is new and relevant, but: "Is it significant? Absolutely not."
Admits he'd be disappointed if it goes any further, and he's frustrated that it is taking so long to announce a decision.#F1 #QatarGP
[ Voor 6% gewijzigd door Hatsjoe op 19-11-2021 13:14 ]
Het kan van alles zijn waarom Bacquelaine niet meer beschikbaar is, ik denk dat het weinig te maken heeft met de Right to Review en dat het om persoonlijke omstandigheden gaat omdat hij meteen voor het hele weekend wordt vervangen.Woudloper schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:13:
[...]
Dit hele verhaal met die stewards en het 'right to review' wordt een steeds grotere soap. Begint zo langzamerhand te lijken op een rechtszaak waarbij de jury/rechters gewraakt en vervangen worden. Net zolang tot het gunstig is voor de partij die de zaak wil winnen.
Volgens mij is het in dit geval gewoon "steward die in Qatar aanwezig zou zijn is ziek, dus komt een vervanger voor". Bij een right of review wordt het meen ik afgehandeld door de stewards die toen aanwezig waren, dus in dit geval de stewards van Brazilië, daarom ook dat het een video call is. Want de stewards van Brazilië zijn natuurlijk niet in Qatar.Woudloper schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:13:
[...]
DECISION: Mercedes request to the right of review has been denied #F1
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Op naar zondag
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Geen straf!Hatsjoe schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:13:
[Twitter]
[Twitter]
Lijkt dus op een hoop geblaat om niets. Hopelijk loopt het ook op niets uit.
nachtnet in "[F1] Seizoen 2021" voor een antwoordHatsjoe schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:13:
[Twitter]
[Twitter]
Lijkt dus op een hoop geblaat om niets. Hopelijk loopt het ook op niets uit.
LEC had al aangegeven anders te gaan rijden als VER hier mee weg zou komen toch?dutchgio schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:25:
[...]
Geen straf!
https://www.nu.nl/formule...hamilton-in-brazilie.html
Nu ze geen succes hebben behaald gaat het ineens om het principe, aldus Toto.
Pfff wat was dat ook alweer? Iets met auto's en rondjes rijden?thunder8 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:23:
Olav Twittert dat er geen gevolg komt voor bocht 4 Brazilië. Kunnen we over naar de orde van de dag.
Nee, ze geven aan dat het nieuwe bewijsmateriaal niet significant genoeg was.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:25:
Ze gooien het dus puur op het juridische aspect dat er geen right of review is.![]()
Dat duurde dus weer bijna een etmaal.
-
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Dat is het juridisch aangeven dat Mercedes geen right of review heeft.Edd schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:28:
[...]
Nee, ze geven aan dat het nieuwe bewijsmateriaal niet significant genoeg was.
LEC rijdt al zo vaak alsof hij de baan bezit... Het zal me benieuwen wat er zal gebeuren in een dergelijke situatie.Jasphur schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:26:
[...]
LEC had al aangegeven anders te gaan rijden als VER hier mee weg zou komen toch?
Sowieso schrijf je zo!
So this actually happened.
Wolff's reaction is: "Completely expected. I think we wanted to trigger discussion around it ... that objective is achieved. We didn't really think it would go any further."
Horner: "Obviously the right decision, it would open Pandora's box" #F1 https://t.co/5LLcjHMYSA
Mijn boefje is liev!
Nu interviews op Sky met Wolff en HornerJB schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:42:
Is die persco tussen Toto en Christian nog steeds? Wil die wel terug zien eigenlijk
[ Voor 81% gewijzigd door PalingDrone op 19-11-2021 13:55 ]
Dat riep hij ook al nadat hij door Verstappen werd ingehaald voor de overwinning in Oostenrijk.Jasphur schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:26:
[...]
LEC had al aangegeven anders te gaan rijden als VER hier mee weg zou komen toch?
Conclusie van de Stewards was dus dat de beelden aan 3 van de 4 voorwaarden van RTR voldoen, máár niet aan het criterium 'Significant'.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:22:
[...]
Dan vermoed ik het volgende:
Het zal wel om die camerabeelden gaan die later pas opdoken. Heb je:
1) Waarschijnlijk wel.
2) Daar zit aardig wat twijfel omdat telemetrie er wel was en dat vaak meer zegt.
3) Idem
4) Yup.
Haha die Carlos SainzVerwijderd schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:51:
[YouTube: Formula 1 Impressions]
Sommige zijn echt spot-on
Vaak bu'j te bang!
Wat ie vervolgens ook wel deed de volgende race in Silverstone? Niet smerig maar wel tegen het randje, Verstappen eveneens overigensRacing-Paradise schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:52:
[...]
Dat riep hij ook al nadat hij door Verstappen werd ingehaald voor de overwinning in Oostenrijk.
Testing, one, two ...
Leclerc drukt elke race mensen in de muur op het rechte stuk. 1st laps crash gebruikt hij ook graag om mensen uit de race te werken. Ik vind hem persoonlijk geen enkel recht van spreken hebben.hardware-lover schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:03:
[...]
Wat ie vervolgens ook wel deed de volgende race in Silverstone? Niet smerig maar wel tegen het randje, Verstappen eveneens overigens
een treffende spreuk
Daar kan ik het wel wat mee eens zijn, toen ie de (illegale) power beschikbaar had was ie er niet vies van om dat ook bij Hamilton te doen (Monza). Nu gaat dat nog niet op, maar als Ferrari werkelijk vooraan weer mee kan doen dan gaan we het wel vaker zien (verwacht ik).pro_6or schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:14:
[...]
Leclerc drukt elke race mensen in de muur op het rechte stuk. 1st laps crash gebruikt hij ook graag om mensen uit de race te werken. Ik vind hem persoonlijk geen enkel recht van spreken hebben.
Testing, one, two ...
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq