Max is zenuwachtig voor de titelstrijd dus rijdt op vol vermogen, dan lijkt het nog watnaitsoezn schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:55:
Heb niet gekeken: Was er een logisch (/zichtbare) verklaring voor de anderhalve seconde die Perez achter z'n teamgenoot zit, of is dat gewoon een kwestie van ander programma?
F2 en F3 komen weer samen terug tijdens F1 weekenden
https://www.fia.com/news/...-race-weekend-format-2022
FIA @Formula2 and @FIAFormula3 to change race weekend format in 2022#F2 #F3 https://t.co/qwuRmRdOCW
— FIA (@fia) 24 september 2021
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
verkeerde topic
[ Voor 73% gewijzigd door poor Leno op 24-09-2021 14:36 ]
Nu nog even afwachten hoe vaak en op welke banen dat zal zijn. Ik denk dat Zandvoort niet in dat lijstje zal staan wegens ruimte gebrek?basvn schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:25:
F2 en F3 komen weer samen terug tijdens F1 weekenden
[Twitter]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Dit jaar hadden ze F3 (30 wagens), W Series (18 wagens) en Porsche Supercup (30 wagens) op Zandvoort, de ruimte is er wel, maar misschien niet voor alle support klasses tegelijk.AtlAntA schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:01:
[...]
Nu nog even afwachten hoe vaak en op welke banen dat zal zijn. Ik denk dat Zandvoort niet in dat lijstje zal staan wegens ruimte gebrek?
In de TS staat Turkije nog voor komend weekend, is dat nog actueel?
Screenshot van de PDF... voor wie het wil lezen natuurlijkHelp!!!! schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:42:
Interview Ham in T.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 26-09-2021 18:21 ]
Op motorsport.com lees ik turkije over 2 weken (weekend van 10 okt)Shinji schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:08:
F1.com spreekt over het weekend van 10 oktober voor Turkije.Shinji schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:08:
https://www.formula1.com/en/racing/2021.html
https://www.formula1.com/en/racing/2021/Turkey.htmlExtigo schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:07:
F1.com spreekt over het weekend van 10 oktober voor Turkije.
https://www.formula1.com/en/racing/2021.html
Die ja... net zo handig om even direct te linken
Ik vond het maar vreemd zoals hij praat. Alsof max bewust iemand eraf zou rijden, of dat max hem niet belde nadat hij zelf probeerde weg te rijden na de crash, want ik ben ouder. Ik lees vooral in de ondertoon het idee dat hijzelf zo'n goed persoon is, en max maar een broekie die niet snapt hoe de wereld werkt.CreativeS schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:21:
[...]
Screenshot van de PDF... voor wie het wil lezen natuurlijk
***members only***
Misschien ben ik deels wel bevooroordeeld door de vreemde teksten en acties die Hamilton wel eens dort of heeft gedaan.
Klopt, ik vind het ook allemaal een beetje neerbuigend over komen.jbdeiman schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:37:
[...]
Ik vond het maar vreemd zoals hij praat. Alsof max bewust iemand eraf zou rijden, of dat max hem niet belde nadat hij zelf probeerde weg te rijden na de crash, want ik ben ouder. Ik lees vooral in de ondertoon het idee dat hijzelf zo'n goed persoon is, en max maar een broekie die niet snapt hoe de wereld werkt.
Misschien ben ik deels wel bevooroordeeld door de vreemde teksten en acties die Hamilton wel eens dort of heeft gedaan.
Het is en blijft een hele grote kwal.
Mooie schadebeperking in Monza en Rusland, maar ik zit toch net steeds met het punt dat de Mercedes nu, overall, de beste auto lijkt. Ik geloof dus niet zo in de jubelverhalen dat 'nu de Red Bull banen eraan komen'. Hongarije zou ook een RB baan geweest moeten zijn, Zandvoort ook en daar sleepten ze met moeite de overwinning binnen. Ik denk dat Red Bull nog 1 flinke upgrade nodig heeft die Mercedes niet doet om echt weer meer dan 40% kans op de titel te gaan hebben. En Perez moet nu eindelijk ook eens gaan functioneren, want als het de komende races weer 2 tegen 1 is zoals in Zandvoort wordt dat een onmogelijke opgave.
Daarnaast hoop ik dat Honda echt voor 2022 nog een flinke stap weet te zetten, anders zit Red Bull de komende 5 jaar met een duidelijk vermogensnadeel ten opzichte van Mercedes, juist nu we naar een aero-reglement gaan waarin geen high-rake en Newey magic meer past (ze doen het om het inhalen te bevorderen, maar zoals alles wat vanuit de FIA komt is het wel weer frappant dat het Mercedes heel goed uitkomt dat we naar een reglement toegang waarin juist de kracht van de RB-aero wordt beperkt)
Daarnaast hoop ik dat Honda echt voor 2022 nog een flinke stap weet te zetten, anders zit Red Bull de komende 5 jaar met een duidelijk vermogensnadeel ten opzichte van Mercedes, juist nu we naar een aero-reglement gaan waarin geen high-rake en Newey magic meer past (ze doen het om het inhalen te bevorderen, maar zoals alles wat vanuit de FIA komt is het wel weer frappant dat het Mercedes heel goed uitkomt dat we naar een reglement toegang waarin juist de kracht van de RB-aero wordt beperkt)
En je denkt niet dat de Telegraaf het net even op zo'n manier heeft verwoord dat ie ook daadwerkelijk zo overkomt? Misschien is hij wel zo hoor dat weet ik niet maar om een Telegraaf artikel nou op face value te vertrouwen is net wat te naïef.jbdeiman schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:37:
[...]
Ik vond het maar vreemd zoals hij praat. Alsof max bewust iemand eraf zou rijden, of dat max hem niet belde nadat hij zelf probeerde weg te rijden na de crash, want ik ben ouder. Ik lees vooral in de ondertoon het idee dat hijzelf zo'n goed persoon is, en max maar een broekie die niet snapt hoe de wereld werkt.
Dat doe ik ook niet, maar zoals die op de live interviews overkomt voor mij komt redelijk overeen met zoals het hier in de Telegraaf staat. Hij heeft vaker opmerkingen die in mijn ogen wat denigrerend zijn over Verstappen, waarbij hij het beter doet want meer ervaring.AtlAntA schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:59:
[...]
En je denkt niet dat de Telegraaf het net even op zo'n manier heeft verwoord dat ie ook daadwerkelijk zo overkomt? Misschien is hij wel zo hoor dat weet ik niet maar om een Telegraaf artikel nou op face value te vertrouwen is net wat te naïef.
Ik houd daar niet zo van, dat is ook niet nodig vind ik. Het maakt dat ik m wat minder sympathiek vind overkomen, een beetje van ik weet hoe het moet en gaat, een ander weet er niets van.
Hongarije is lastig in te schatten, normaal gesproken had Verstappen daar toch heel sterk kunnen zijn, maar ja.....LewisVries schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:42:
[knip]
Hongarije zou ook een RB baan geweest moeten zijn, Zandvoort ook en daar sleepten ze met moeite de overwinning binnen. [knip]
Zandvoort was duidelijk voor Verstappen, Mercedes kwam daar toch echt wat te kort.
Testing, one, two ...
De nieuwe achterbanden hebben de Bulls ook allesbehalve geholpen. Ik denk dat Mercedes daarmee flook flink is ingelopen.
Mja. Op basis van voorgaande jaren zou Max 4 vd 7 moeten kunnen winnen.LewisVries schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:42:
Ik geloof dus niet zo in de jubelverhalen dat 'nu de Red Bull banen eraan komen'. Hongarije zou ook een RB baan geweest moeten zijn, Zandvoort ook en daar sleepten ze met moeite de overwinning binnen. Ik denk dat Red Bull nog 1 flinke upgrade nodig heeft die Mercedes niet doet om echt weer meer dan 40% kans op de titel te gaan hebben.
Hij is inmiddels ook favoriet bij bookmakers. Wordt sowieso een mooi spannend seizoenseinde.
Hopelijk zonder DNF's voor 1 van beide.
Haters everywhere but I don’t really care
A) Het blijft de TelegraafD.deJong schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:56:
[...]
Klopt, ik vind het ook allemaal een beetje neerbuigend over komen.
Het is en blijft een hele grote kwal.
Wilde nog een c maken met dat topsporters meestal niet de vriendelijkste mensen zijn, maar ken ze niet allemaal.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
lewis is denk ik ook lastig in te schatten; denk erg afhankelijk van situatie. Recentelijk stukje gezien dat hij 'geinterviewd' wordt door kids;MeNTaL_TO schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:05:
[...]
A) Het blijft de Telegraaf
Het zijn de woorden/vertaling van de journalist en zie wel vaker dat dingen krom vertaald worden of lekker aangedikt want dat verkoopt.
Wilde nog een c maken met dat topsporters meestal niet de vriendelijkste mensen zijn, maar ken ze niet allemaal.
komt ie toch erg authentiek over. Andere kant van de medaille; wil je winnen (op de baan - moet je ook wel beetje een lul zijn zo leert de geschiedenis). Dat gezegd hebben; ik denk dat lewis vooral erg eenzaam is - hij heeft mij nog nooit voor koffie uitgenodigd
@himlims_ Tja, aan de andere kant, wat gaat zijn prive leven ons aan? Weten we dat van andere coureurs wel? Weten we het van VER bijvoorbeeld? Ik denk dat het dus redelijk meevalt allemaal. Van Schumi (weet niet of je de docu op Netflix gezien hebt) weten we nu ook dat 'privat ist privat' (en dit een van de redenen is dat er amper iets over hem naar buiten komt). Ik zou dus zeker geen conclusies trekken aan de hand van de beelden van voor de camera.
[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 27-09-2021 09:36 ]
dat doe ik welCH4OS schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:35:
@himlims_ Tja, aan de andere kant, wat gaat zijn prive leven ons aan? Weten we dat van andere coureurs wel? Weten we het van VER bijvoorbeeld? Ik denk dat het dus redelijk meevalt allemaal. Van Schumi (weet niet of je de docu op Netflix gezien hebt) weten we nu ook dat 'privat ist privat' (en dit een van de redenen is dat er amper iets over hem naar buiten komt). Ik zou dus zeker geen conclusies trekken aan de hand van de beelden van voor de camera.
begrijp me niet verkeerd; iedereen moet zelf weten, en zoals je zegt; het gaat ons wat dat betreft ook geen drol aan, voegt voor f1 ook geen fck toe
HAM riep zelfs tijdens de Dutch GP meerdere malen dat ze de RBR16b van VER niet konden bijhouden, dat hij 'te snel' was op Zandvoort. Hoe is dat met moeite de overwinning binnen slepen?LewisVries schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:42:
Mooie schadebeperking in Monza en Rusland, maar ik zit toch net steeds met het punt dat de Mercedes nu, overall, de beste auto lijkt. Ik geloof dus niet zo in de jubelverhalen dat 'nu de Red Bull banen eraan komen'. Hongarije zou ook een RB baan geweest moeten zijn, Zandvoort ook en daar sleepten ze met moeite de overwinning binnen. Ik denk dat Red Bull nog 1 flinke upgrade nodig heeft die Mercedes niet doet om echt weer meer dan 40% kans op de titel te gaan hebben. En Perez moet nu eindelijk ook eens gaan functioneren, want als het de komende races weer 2 tegen 1 is zoals in Zandvoort wordt dat een onmogelijke opgave.
Honda stopt na 2021 met de F1, het project gaat verder als RedBull Powertrains Limited. Door deze overname is de motorontwikkeling stop gezet voor alle leveranciers, zodat Red Bull eerst het project verder op poten kan zetten. Andere motoren zullen dus pas per 2025 komen, waarin hybride waarschijnlijk gaat veranderen, zodat Volkswagen eventueel mee kan doen (al dan niet in samenwerking met RedBull Powertrains Limited).Daarnaast hoop ik dat Honda echt voor 2022 nog een flinke stap weet te zetten, anders zit Red Bull de komende 5 jaar met een duidelijk vermogensnadeel ten opzichte van Mercedes, juist nu we naar een aero-reglement gaan waarin geen high-rake en Newey magic meer past (ze doen het om het inhalen te bevorderen, maar zoals alles wat vanuit de FIA komt is het wel weer frappant dat het Mercedes heel goed uitkomt dat we naar een reglement toegang waarin juist de kracht van de RB-aero wordt beperkt)
[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 27-09-2021 09:52 ]
A ) is een feitMeNTaL_TO schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:05:
[...]
A) Het blijft de Telegraaf
Het zijn de woorden/vertaling van de journalist en zie wel vaker dat dingen krom vertaald worden of lekker aangedikt want dat verkoopt.
B ) is een aanname
C ) is een aanname waar je zelf niet helemaal zeker van bent.
Goed verhaal, niet heel erg sterk. Beetje zoals de Telegraaf.
GREEN VS BLUE: 🟢🔵
— Motorsport Stats (@msportstats) 27 september 2021
Over the past 5 races, @WilliamsRacing have scored 2⃣3⃣ points vs @AstonMartinF1's 1⃣1⃣ - a 12 point swing to the Grove team.@GeorgeRussell63 (16) now sits just 2⃣ points behind Yuki Tsunoda (18) of Alpha Tauri in the drivers' championship! 👀#F1 pic.twitter.com/BHh2WwI03S
had niet verwacht dat ik zoiets zou gaan posten dit jaar!
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Er mag dus nog een update voor 2022 komenCH4OS schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:43:
[...]
HAM riep zelfs tijdens de Dutch GP meerdere malen dat ze de RBR16b van VER niet konden bijhouden, dat hij 'te snel' was op Zandvoort. Hoe is dat met moeite de overwinning binnen slepen?Hongarije had ook goed moeten verlopen, er gebeurde alleen wat anders. En ja, er komen zeker "RBR circuits" aan, vraag is alleen of dat voldoende gaat zijn voor VER, maar de tijd zal dat leren.
[...]
Honda stopt na 2021 met de F1, het project gaat verder als RedBull Powertrains Limited. Door deze overname is de motorontwikkeling stop gezet voor alle leveranciers, zodat Red Bull eerst het project verder op poten kan zetten. Andere motoren zullen dus pas per 2025 komen, waarin hybride waarschijnlijk gaat veranderen, zodat Volkswagen eventueel mee kan doen (al dan niet in samenwerking met RedBull Powertrains Limited).
Help me even, welke TD? Wat deden ze verkeerd?ArcticWolf schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:06:
[...]
Er mag dus nog een update voor 2022 komenhopelijk vinden ze een legale fix voor de TD die ze hebben gekregen een paar maanden geleden. Had toen echt het idee dat de Honda unit on par of sneller was dan de Mercedes unit.
Er is volgens mij dit jaar maar 1 technical directive (TD) geweest en dat is die van de pitstops? 
Voor de rest vind ik vooral geruchten die door Auto, Motor und Sport de wereld in geslingerd zijn.
Ook is ten tijde van die geruchten het gerucht gekomen dat Mercedes een trucje heeft gevonden en met een foefje extra koeling achter een bepaalde sensor heeft weten te krijgen.
Voor de rest vind ik vooral geruchten die door Auto, Motor und Sport de wereld in geslingerd zijn.
Ook is ten tijde van die geruchten het gerucht gekomen dat Mercedes een trucje heeft gevonden en met een foefje extra koeling achter een bepaalde sensor heeft weten te krijgen.
[ Voor 63% gewijzigd door CH4OS op 27-09-2021 10:15 ]
Dat Lewis niet in het Nederlands geïnterviewd is lijkt me toch een vrij veilige aanname hoor... Maar je hebt gelijk, in theorie is het mogelijk dat hij zonder dat iemand het weet perfect Nederlands spreekt en dat dit dus helemaal zijn eigen woorden zijn.D.deJong schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:54:
[...]
A ) is een feit
B ) is een aanname
Maar als we zo wantrouwig doen dan is A ook een aanname, in theorie kan het allemaal gefaket zijn, misschien bestaat er wel helemaal niet zoiets als de Telegraaf...
Gamertag: FinrazielNL
BasvanS schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:09:
[...]
Help me even, welke TD? Wat deden ze verkeerd?
Dat klopt maar;CH4OS schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:11:
Er is volgens mij dit jaar maar 1 technical directive (TD) geweest en dat is die van de pitstops?
Honda ontkent, maar de andere teams zouden het moeten weten... Blijft wel dat de na de Franse GP de Honda langzamer lijkt op bepaalde vlakken.However, there has been no official word from the FIA confirming such a directive. But AMuS states that this "doesn't mean much as corrections to the engine are usually not made public."
RBR wijst dan weer naar Mercedes dat zij dat trucje uithalen met de koeling idd, waardoor het snelheidsverschil opvalt.
Dan had ik wel een boterletter kop genomen als Verstappen vind Hamilton een loserD.deJong schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:54:
[...]
A ) is een feit
B ) is een aanname
Om vervolgens het te nuanceren in het verhaal
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Als er dan zoveel verschil was, had VER de pole position niet gehad op Spa en had hij die ook niet tijdens de race van Zandvoort en had hij die ook niet gewonnen.ArcticWolf schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:04:
Honda ontkent, maar de andere teams zouden het moeten weten... Blijft wel dat de na de Franse GP de Honda langzamer lijkt op bepaalde vlakken.
RBR wijst dan weer naar Mercedes dat zij dat trucje uithalen met de koeling idd, waardoor het snelheidsverschil opvalt.
Welke sukkel zet in de titel "Williams vs Aston Martin" en in de stats staat het vervolgens andersom?basvn schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:01:
[Twitter]
[Afbeelding]
Overigens wel erg netjes van Williams!
SPA was in de regen en Zandvoort is geen high speed track, veel meer bochtenCH4OS schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:14:
[...]
Als er dan zoveel verschil was, had VER de pole position niet gehad op Spa en had hij die ook niet tijdens de race van Zandvoort en had hij die ook niet gewonnen.
TJa, daar had iedereen mee te maken, toch? Dus ik zie dat niet als excuus waarom de RBR dan opeens oppermachtig is, zeker de regen niet, als een Williams opeens naar P2 kan.screamhouse schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:24:
SPA was in de regen en Zandvoort is geen high speed track, veel meer bochten
Geen excuus, maar dan heb je minder snelheid rechtdoor nodig. Dan valt het verschil met de MERC minder op
Ik moet even kwijt, dit heeft weinig met de afgelopen race te maken, dat ik bij het kijken van F1 vaak hoor "voor het eerst in zijn carriere (rijdt coureur X aan kop, of moet hij een herstart leiden, of in de regen) de druk moet enorm zijn, als hij maar weet wat hij moet doen...."
Vaak denk ik dan "dit doen ze drie keer per week in de sim". En dan heb ik het niet alleen over de dure simulatoren op hun werk maar ook over de xbox die ze thuis hebben staan. Daarmee hebben ze eindeloos vaak op alle denkbare plekken en onder alle denkbare omstandigheden gereden.
Natuurlijk is het anders in een echte auto en natuurlijk is het anders als het om miljoenen gaat en natuurlijk is het anders als de hele wereld meekijkt. Maar de technische kant van het verhaal hebben ze allemaal talloze keren gedaan en ook in simraces kan de druk behoorlijk zijn.
Vaak denk ik dan "dit doen ze drie keer per week in de sim". En dan heb ik het niet alleen over de dure simulatoren op hun werk maar ook over de xbox die ze thuis hebben staan. Daarmee hebben ze eindeloos vaak op alle denkbare plekken en onder alle denkbare omstandigheden gereden.
Natuurlijk is het anders in een echte auto en natuurlijk is het anders als het om miljoenen gaat en natuurlijk is het anders als de hele wereld meekijkt. Maar de technische kant van het verhaal hebben ze allemaal talloze keren gedaan en ook in simraces kan de druk behoorlijk zijn.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Op Monza vond ik het verschil echt groot, terwijl RBR in Baku en Frankrijk nog de overhand had (ook op motorisch gebied) en beide teams ontkennen iets te hebben gedaan, dus ja... Waar rook is, is vuur? Geen idee verder maar die TD lijkt mij wel plausibel.CH4OS schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:14:
[...]
Als er dan zoveel verschil was, had VER de pole position niet gehad op Spa en had hij die ook niet tijdens de race van Zandvoort en had hij die ook niet gewonnen.
De volgorde van de tekst tegen over de nummers zorgde even voor verwarring (waarom word er bij de een williams vs aston aangehouden om het bij de nummers andersom te doen XD).basvn schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:01:
[Twitter]
[Afbeelding]
Ik denk dat je wellicht onderschat hoeveel moeilijker zulke dingen "in het echt" zijn, zelfs als er technisch geen verschil is.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:12:
Om er een heel andere sport bij te halen, een beetje pro darter gooit tijdens een demootje de ene 180 na de andere, of een 9-darter voor de show. Toch gebeurt dat op het echte podium een stuk minder vaak, ondanks de exact gelijke techniek.
Sterker nog, ik vemoed dat als iemand de technische kant van het verhaal niet in zijn slaap kan uitvoeren, dat je die persoon al niet eens wilt laten starten op de grid (hoewel... bij sommige coureurs heeft men dat risico kennelijk prima gevonden

En het is natuurlijk ook (meestal) niet hun eerste keer voor het echie. Ze stappen niet uit het niets in een F1 auto. Ze hebben allemaal een carrière in de junior categorieën gehad (de een wat langer dan de ander). En ook daarin zullen de meeste toch wel eens aan de leiding hebben gereden (ik neem toch aan dat ze wel eens een race gewonnen hebben voordat ze in F1 kwamen). En Safety Cars etc hebben ze daar ook.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:12:
Ik moet even kwijt, dit heeft weinig met de afgelopen race te maken, dat ik bij het kijken van F1 vaak hoor "voor het eerst in zijn carriere (rijdt coureur X aan kop, of moet hij een herstart leiden, of in de regen) de druk moet enorm zijn, als hij maar weet wat hij moet doen...."
Nu zal het in F1 vast allemaal "anders" zijn v.w.b. dat het het hoogst haalbare is, miljoenenpubliek, .... Maar de meeste zullen bij het instappen een knop om zetten en rijden.
En gezien je het nu aanhaalt. Norris is intussen aan zijn derde (of vierde?) seizoen bezig. Die weet echt wel waar hij mee bezig is en heeft ook al vaker in duel met Hamilton gezeten.
offtopic:
Wat mij wel weer stoorde was het overdreven commentaar van Crofty "twee gladiatoren. De ene gladiator strijd voor de eerste overwinning, de ander voor zijn honderdste". Als het niet om twee Britse coureurs was gegaan was het echt niet zo over the top beschreven geworden.
Wat mij wel weer stoorde was het overdreven commentaar van Crofty "twee gladiatoren. De ene gladiator strijd voor de eerste overwinning, de ander voor zijn honderdste". Als het niet om twee Britse coureurs was gegaan was het echt niet zo over the top beschreven geworden.
verder is het ook niet zo alsof ze 'zomaar in de F1 instappen'; de klasses daarvoor moet je ook races winnen en vanuit lastige situaties de controle pakken.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:12:
dat gezegd hebben, die 'druk' kan er natuurlijk wel zijn. Toen ik nog jong en snel was was
Kan me voorstellen dat het 'voor het eerste F1 als leidertje' ook wat druk/stress geeft. (inmiddels de 30 ruim gepasseerd - mijn reactie tijd is veel te slecht voor dat soort games om op niveau te spelen)
Top 10 HAM Wins:
FOM dus klikkie...
FOM dus klikkie...
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
kan van alles van hem vinden, maar feit dat hij zo lang aan de top staat en presteert onderstreept wel hoe sterk hij is als coureur. edoch dit jaar er wat kleine scheurtjes ontstaan, over het algemeen is hij een erg berekend en constante racerIllegal_Alien schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:17:
Top 10 HAM Wins:
[YouTube: Top 10 Lewis Hamilton Wins In F1]
FOM dus klikkie...
De druk is er zeker, die gaat nooit echt weg. Ook niet voor Hamilton. Het verschil is dat een ervaren persoon routine heeft om op terug te vallen. Hamilton heeft in z'n carriere al honderd keer een safety car restart gedaan. Zelfs als je een uitgebreide F3/F2 carriere hebt gehad zul je toch niet meer dan een hand vol restarts hebben meegemaakt en slechts een fractie daarvan hebben geleid. 20 jaar geleden kon dat gewoon niet anders. Tegenwoordig kunnen ze iedere dag oefenen tegen andere mensen die ook op zeer hoog niveau rijden en alle kunstjes en psychologische spelletjes kennen. Daarom hebben de jonge coureurs volgens mij veel meer routine in dat soort situaties dan de wat oudere commentatoren beseffen.himlims_ schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:15:
dat gezegd hebben, die 'druk' kan er natuurlijk wel zijn. Toen ik nog jong en snel was wasen competitief deed gamen (UT CTF / clanbase), tournooitje hadden gedaan. Steeds verder kwamen, finale ... toch last van zweedhandjes, ondanks dat ik dit soort potjes al 1001x gedaan had. Het moment dat je 'dicht bij bent' maar er nog niet bent, bleek bij mij meer effect te hebben dan vooraf gedacht.
Kan me voorstellen dat het 'voor het eerste F1 als leidertje' ook wat druk/stress geeft. (inmiddels de 30 ruim gepasseerd - mijn reactie tijd is veel te slecht voor dat soort games om op niveau te spelen)
Ik denk dat dat wat te simplistisch is. De druk van in het echie, is precies datgeen wat het lastig maakt. De topvoetballers die in een finale een penalty over het doel schieten hebben meer penalty's geoefend dan wij met z'n allen hier bij elkaar, en die kunnen echt wel raak schieten. Maar zodra het echt ergens om gaat (en niet een leuke sim-race wat voor die gasten gewoon lol en ontspanning is) is dat toch een ander verhaal. En uiteraard hebben ze in de junior klassen wel vooraan gereden. Maar de meeste F1 coureurs rijden niet in hun 1e jaar bij een team dat op kop kan rijden, dus voor de meesten is dat ook wel weer een paar jaar terug. Ik denk dat wij echt nog niet een 5% voorstelling kunnen maken van hoe groot de druk is wanneer het om het echie is.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:12:
Exact expert nodig?
Dit is eerlijk gezegd precies wat ik bedoel. Volgens mij onderschat je hoe serieus ze die sims nemen en hoeveel ze er in zitten. Die sim-races zijn niet alleen maar lol en ontspanning. Ze rijden er ook bloedserieuze wedstrijden in. En zelfs als het alleen maar voor de lol is dan levert het nog ervaring op die de vorige generatie gewoon nooit heeft gehad tot ze (weer) op kop reden.Crazy D schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:42:
Maar zodra het echt ergens om gaat (en niet een leuke sim-race wat voor die gasten gewoon lol en ontspanning is) is dat toch een ander verhaal. En uiteraard hebben ze in de junior klassen wel vooraan gereden. Maar de meeste F1 coureurs rijden niet in hun 1e jaar bij een team dat op kop kan rijden, dus voor de meesten is dat ook wel weer een paar jaar terug. Ik denk dat wij echt nog niet een 5% voorstelling kunnen maken van hoe groot de druk is wanneer het om het echie is.
Om gaan met extreme druk is een ding maar ook dat kun je oefenen. Vooral routine is daarbij heel erg belangrijk. Dat je automatisch de juiste kleine beslissingen neemt waar je niet de tijd voor hebt om over na te denken. Coureurs van de generatie Hamilton en Vettel oefenen dat soort zaken misschien een paar keer per jaar en zelfs dan alleen als ze goed genoeg zijn. De wat mindere goden hebben sinds F2 nooit meer op kop gereden. Die kregen nooit de kans om dergelijke routine op te bouwen.
De jonge generatie doet het wekelijks. En de druk is inderdaad niet zo groot als in F1 maar de oefening blijft waardevol en daardoor komen ze beter beslagen op het ijs dan hun voorgangers.
Inderdaad, en ze nemen het echt wel serieus. Van het F2/F3 en het Indycar veld rijdt het gros vaak in diverse sims. Ik heb in iRacing al (endurance) races gedaan tegen Norris, Verstappen, Barichello, Grosjean, Kanaan, Palou, Alonso, Delatraz (10+), McLauglin en van Gisbergen. En ik vergeet er vast ook nog wel een paar. Hoe gaaf is dat! De uren die sommigen maken in de sim zijn echt absurd.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:22:
[...]
Dit is eerlijk gezegd precies wat ik bedoel. Volgens mij onderschat je hoe serieus ze die sims nemen en hoeveel ze er in zitten. Die sim-races zijn niet alleen maar lol en ontspanning. Ze rijden er ook bloedserieuze wedstrijden in.
[...]
De jonge generatie doet het wekelijks. En de druk is inderdaad niet zo groot als in F1 maar de oefening blijft waardevol en daardoor komen ze beter beslagen op het ijs dan hun voorgangers.

is onderweg zojuist besteld
Chris heeft ook nodige plaatjes van max beschikbaar. Ben zelf meer van fan deze twee jongens/mclaren dan van . toen deze plaat beschikbaar kwam, moest ik m hebben (is de 2e release)

zijn shop; https://www.drautoart.com/shop
[ Voor 70% gewijzigd door himlims_ op 27-09-2021 16:35 ]
Toch wel kippenvel bij het zien van die poster
Waar praten we over?ArcticWolf schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:04:
[...]
[...]
Dat klopt maar;
[...]
Honda ontkent, maar de andere teams zouden het moeten weten... Blijft wel dat de na de Franse GP de Honda langzamer lijkt op bepaalde vlakken.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
https://forums.autosport....nigans-behind-the-scenes/
https://www.auto-motor-un...cedes-vergleich-leistung/
[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 27-09-2021 17:18 ]
Dus ik zat weer eens podcasts te luisteren.
Nou bij de NOS had Louis Dekker nog een mooie met de sessie met Toto Wolff na de race.
Het lijkt erop dat Bottas zijn motor uit Monza echt al afgeschreven is. en het toch geen "tactische zet" was. Die motor was na een race klaar en daarom moest Bottas een nieuwe nemen. Het verklaard mede ook waarom dit opeens na de kwalificatie gebeurde. Het is ook niet de eerste Mercedes motor die dit seizoen al faalde en Mercedes lijkt niet te weten wat precies het probleem is. De implicatie is ook wel duidelijk. Hamilton gaat een keer achteraan moeten starten want die vierde PU zal hij moeten gaan nemen. Dat was eigenlijk ook al een tijd duidelijk aangezien Mercedes relatief vroeg in het seizoen al naar de tweede ging.
Nou bij de NOS had Louis Dekker nog een mooie met de sessie met Toto Wolff na de race.
Het lijkt erop dat Bottas zijn motor uit Monza echt al afgeschreven is. en het toch geen "tactische zet" was. Die motor was na een race klaar en daarom moest Bottas een nieuwe nemen. Het verklaard mede ook waarom dit opeens na de kwalificatie gebeurde. Het is ook niet de eerste Mercedes motor die dit seizoen al faalde en Mercedes lijkt niet te weten wat precies het probleem is. De implicatie is ook wel duidelijk. Hamilton gaat een keer achteraan moeten starten want die vierde PU zal hij moeten gaan nemen. Dat was eigenlijk ook al een tijd duidelijk aangezien Mercedes relatief vroeg in het seizoen al naar de tweede ging.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
En waar komt dan vandaan dat die motor is afgeschreven? Of is dat Louis Dekker die zegt "ik heb gehoord dat"? Lijkt mij in ieder geval nogal gek dat die motor na één weekend is afgeschreven, maar de andere motoren wel meerdere weekenden mee gaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat Hamilton de boel dan wel even uit rijdt. Maar de Mercedes motoren hebben allemaal toch wel een weekend of 5 gedraaid. Dat er nu dan een na één weekend kapot is klinkt nogal gek. Want dan hadden die oude dus ook al lang afgeschreven moeten zijn na twee? drie? vier? vijf? weekenden.DaniëlWW2 schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:27:
Want er kan nooit iets misgaan met een motor? Alsof als er 1 keer een issue is met iets waardoor die sneller kapot is meteen alles kapot had moeten zijn...RobertMe schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:46:
[...]
En waar komt dan vandaan dat die motor is afgeschreven? Of is dat Louis Dekker die zegt "ik heb gehoord dat"? Lijkt mij in ieder geval nogal gek dat die motor na één weekend is afgeschreven, maar de andere motoren wel meerdere weekenden mee gaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat Hamilton de boel dan wel even uit rijdt. Maar de Mercedes motoren hebben allemaal toch wel een weekend of 5 gedraaid. Dat er nu dan een na één weekend kapot is klinkt nogal gek. Want dan hadden die oude dus ook al lang afgeschreven moeten zijn na twee? drie? vier? vijf? weekenden.
Ook dat kan uiteraard. Maar dan is het hele verhaal dat de Mercedes motoren niet zo betrouwbaar zijn en ze het seizoen niet halen met drie motoren maar roddel en achterklap. Terwijl @DaniëlWW2 het nu neer zet als dat het verband houdt.mark-k schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:47:
[...]
Want er kan nooit iets misgaan met een motor? Alsof als er 1 keer een issue is met iets waardoor die sneller kapot is meteen alles kapot had moeten zijn...
Overigens kan ik mij alleen Honda herinneren v.w.b. motor afschrijven in hetzelfde weekend, maar die hadden dan ook serieuze issues. En die motoren zullen ook uitgebreid worden getest en waarschijnlijk ook wel op de dyno draaien voordat ze worden ingezet. Een "maandagmorgen model" dat wel door alle inspecties & tests komt is dan nog steeds "raar".
Er zijn wel al meer issues geweest met Merc motoren, zeker vergeleken met een paar jaar terug toen je er n bom op kon gooien en hij het nog steeds deed. Er zijn dus gewoon issues bij Merc en ze hebben nu zelfs zulke problemen gehad dat een motor zeer vroegtijdig faalde. De kans dat HAM nog eentje moet nemen is dus significant en dat zou het voor het kampioenschap wel interessanter maken.RobertMe schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:50:
[...]
Ook dat kan uiteraard. Maar dan is het hele verhaal dat de Mercedes motoren niet zo betrouwbaar zijn en ze het seizoen niet halen met drie motoren maar roddel en achterklap. Terwijl @DaniëlWW2 het nu neer zet als dat het verband houdt.
Overigens kan ik mij alleen Honda herinneren v.w.b. motor afschrijven in hetzelfde weekend, maar die hadden dan ook serieuze issues. En die motoren zullen ook uitgebreid worden getest en waarschijnlijk ook wel op de dyno draaien voordat ze worden ingezet. Een "maandagmorgen model" dat wel door alle inspecties & tests komt is dan nog steeds "raar".
Dat is ook niet bevestigd, de krachtbron gaat terug naar Brixworth voor onderzoek. De problemen met de (Monza) krachtbron werden na de vrije trainingen op vrijdag vastgesteld. Op zaterdag reed Bottas met een oudere motor de kwalificatie maar daarvan dacht Mercedes dat ie niet meer betrouwbaar zou zijn voor een volledige race-afstand. Daarom op zondag met een frisse krachtbron gestart. Het e.e.a. volgens AMuS race tickerRobertMe schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:46:
En waar komt dan vandaan dat die motor is afgeschreven? Of is dat Louis Dekker die zegt "ik heb gehoord dat"? Lijkt mij in ieder geval nogal gek dat die motor na één weekend is afgeschreven, maar de andere motoren wel meerdere weekenden mee gaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat Hamilton de boel dan wel even uit rijdt. Maar de Mercedes motoren hebben allemaal toch wel een weekend of 5 gedraaid. Dat er nu dan een na één weekend kapot is klinkt nogal gek. Want dan hadden die oude dus ook al lang afgeschreven moeten zijn na twee? drie? vier? vijf? weekenden.
Testing, one, two ...
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Kijk, dat is al een betrouwbaardere bron en concretere informatie, i.p.v. "('nobody') Louis Dekker zegt dat...".hardware-lover schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:13:
[...]
Dat is ook niet bevestigd, de krachtbron gaat terug naar Brixworth voor onderzoek. De problemen met de (Monza) krachtbron werden na de vrije trainingen op vrijdag vastgesteld. Op zaterdag reed Bottas met een oudere motor de kwalificatie maar daarvan dacht Mercedes dat ie niet meer betrouwbaar zou zijn voor een volledige race-afstand. Daarom op zondag met een frisse krachtbron gestart. Het e.e.a. volgens AMuS race ticker
En ja, op dit forum refereren naar iets wat Louis Dekker gezegd zou hebben vind ik geen bron. Want in hoeverre heeft hij "inside info"? De NOS doet bij mijn weten zelf niks grootschaliger met de F1. Dus voor mij komt hij dan nogal over als hearsay / meedoen in de roddels van anderen.
Zeg kan het even ophouden met die toon. Ik hoorde dit gewoon, dacht erover na, zeker met in het achterhoofd dat Mercedes dit seizoen wel meer problemen had en besloot dat het geloofwaardig genoeg kon zijn om over te berichten hier.RobertMe schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:59:
[...]
Kijk, dat is al een betrouwbaardere bron en concretere informatie, i.p.v. "('nobody') Louis Dekker zegt dat...".
En ja, op dit forum refereren naar iets wat Louis Dekker gezegd zou hebben vind ik geen bron. Want in hoeverre heeft hij "inside info"? De NOS doet bij mijn weten zelf niks grootschaliger met de F1. Dus voor mij komt hij dan nogal over als hearsay / meedoen in de roddels van anderen.
Ik bericht gewoon wat hij zei en het is geen geheim dat Toto Wolff na elke GP een mediasessie heeft met de geschreven pers. Daar komt meestal ook de hele week erna van click bait vandaan. Verder kan je heel wat zeggen over Mercedes, maar ze zijn meestal heel erg open over dit soort informatie.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Als Bottas er in was geslaagd Max 20 ronden te blocken, dan had het verhaal zo maar anders kunnen zijn. Als Bottas nu kansloos heeft gefaald in die tactiek? Wat doe je dan? Hang je hem aan de schandpaal, of zeg je dat zijn motor echt stuk was?DaniëlWW2 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:15:
[...]
Zeg kan het even ophouden met die toon. Ik hoorde dit gewoon, dacht erover na, zeker met in het achterhoofd dat Mercedes dit seizoen wel meer problemen had en besloot dat het geloofwaardig genoeg kon zijn om over te berichten hier.
Ik bericht gewoon wat hij zei en het is geen geheim dat Toto Wolff na elke GP een mediasessie heeft met de geschreven pers. Daar komt meestal ook de hele week erna van click bait vandaan. Verder kan je heel wat zeggen over Mercedes, maar ze zijn meestal heel erg open over dit soort informatie.
Maar zelfs dan nog. Je kan Verstappen toch ook afhouden door veel verder naar voren te starten en de blokkering tegen het einde van Verstappen zijn eerste set banden in te zetten of na de eerste set? Ik dacht eerst ook dat het "tactisch" was, maar dat lijkt het dus niet te zijn. Zeker nu het erop lijkt dat Bottas zijn Monza PU al na vrijdag is gewisseld voor een andere spec en na de kwalificatie dus voor een nieuwe.BasvanS schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:19:
[...]
Als Bottas er in was geslaagd Max 20 ronden te blocken, dan had het verhaal zo maar anders kunnen zijn. Als Bottas nu kansloos heeft gefaald in die tactiek? Wat doe je dan? Hang je hem aan de schandpaal, of zeg je dat zijn motor echt stuk was?
Ik bedoelde het niet naar jou persoonlijkDaniëlWW2 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:15:
[...]
Zeg kan het even ophouden met die toon.

Grindbak erover dan.RobertMe schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:24:
[...]
Ik bedoelde het niet naar jou persoonlijk
Maar je hoort dus wel alles wat ze in die sessie zeggen. Nu denk ik ook niet dat hij ooit een vraag zal mogen stellen, maar toch. En een AMuS die wel gerespecteerd zijn, berichten er dus ook over. Er lijkt dus echt iets mis te zijn met die nieuwe motor.Maar de zin "Louis Dekker zegt in podcast dat Toto Wolff heeft aangegeven dat de Monza motor is afgeschreven" vind ik niet perse betrouwbaar. Want volgens mij gaat hij niet naar de races? En heb ik ook niet het idee dat hij hoog staat aangeschreven en daardoor aan info weet te komen. Maar als zoals je nu zegt Mercedes dus een mediasessie houdt voor de schrijvende pers waar Louis Dekker ook aan "deelneemt" dan zegt dat wel iets over de betrouwbaarheid (als in: first hand info, en dan niet "hij weet het omdat die Louis Dekker is" maar omdat hij uit maakt van een club van tientallen journalisten die aan die sessie deelnamen).
En bij RTL GP (6:45) ook dat er iets mis is en die naar Engeland is.
Paar dingetjes:
-Andretti lijkt te kijken naar een Alfa-Romeo/Sauber overname. De Zweedse eigenaar zou niet tevreden zijn met de resultaten en vooral winst te willen zien.
-Martin Whitmarsh is terug bij Aston Martin als baas van onder andere de F1 activiteiten. Daar lijkt dus wel wat te spelen omdat die boven Szafnauer is geplaatst.
-En Pirelli zou geroepen hebben dat ze best betere regenbanden kunnen maken, maar de spray dan nog erger word. En uiteraard is Kees het hier niet mee eens.
[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-09-2021 19:59 ]
Kan dat ook het hoge tempo verklaren van Bottas in Monza, heeft hij dan die motor zo op zijn falie gegeven dan? "Vroegah" werd er vaak gezegd dat de motor het hardst liep vlak voor hij zichzelf opblies.DaniëlWW2 schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:27:
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Wat staat daar?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ben ook eens op onderzoek gegaan en nog een andere bron die verteld dat Bottas zijn PU vervangen moest worden, omdat die op was.
Het zou maar zo kunnen, bovendien kan Bottas ook middenin het veld Verstappen ophouden. Nota bene vanaf P3 had dat gekund. Uiteindelijk was het niet erg succesvol.
En zelf denk ik ook dat Hamilton echt nog wel een keer onderdelen moet wisselen. Het seizoen eist veel, geen enkele race kun je minder vragen van de onderdelen.
https://www.planetf1.com/...bottas-monza-pu-was-gone/That led to speculation that one part of the “tactical” strategy was to drop the Finn to the back of the grid with the aim of him holding up Verstappen’s recovery.
Bottas says that’s not true, he needed to take a fifth engine as his Monza one was “gone”.
Het zou maar zo kunnen, bovendien kan Bottas ook middenin het veld Verstappen ophouden. Nota bene vanaf P3 had dat gekund. Uiteindelijk was het niet erg succesvol.
En zelf denk ik ook dat Hamilton echt nog wel een keer onderdelen moet wisselen. Het seizoen eist veel, geen enkele race kun je minder vragen van de onderdelen.
Bottas kan toch niet verdedigen, waar hij ook rijdt…
Een of andere shitpost* die toch niet mag hier.
* Zo heet die post op Facebook, please do not mount me with an F1 car...
[ Voor 19% gewijzigd door Illegal_Alien op 27-09-2021 20:10 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Zal misschien mijn beroerde geheugen zijn maar ik vond Whitmarsh altijd wel sympathiek overkomen toen ie bij Mclaren nog aan de muur zat. In ieder geval is papa Stroll serieus bezig met dat team en is het niet een 2 jarig hobby projectje voor zoontjelief.DaniëlWW2 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:27:
[...]
Grindbak erover dan.![]()
[...]
Maar je hoort dus wel alles wat ze in die sessie zeggen. Nu denk ik ook niet dat hij ooit een vraag zal mogen stellen, maar toch. En een AMuS die wel gerespecteerd zijn, berichten er dus ook over. Er lijkt dus echt iets mis te zijn met die nieuwe motor.
En bij RTL GP (6:45) ook dat er iets mis is en die naar Engeland is.
[YouTube: Verstappen en Hamilton gered door de regen | SLIPSTREAM]
Paar dingetjes:
-Andretti lijkt te kijken naar een Alfa-Romeo/Sauber overname. De Zweedse eigenaar zou niet tevreden zijn met de resultaten en vooral winst te willen zien.
-Martin Whitmarsh is terug bij Aston Martin als baas van onder andere de F1 activiteiten. Daar lijkt dus wel wat te spelen omdat die boven Szafnauer is geplaatst.
-En Pirelli zou geroepen hebben dat ze best betere regenbanden kunnen maken, maar de spray dan nog erger word. En uiteraard is Kees het hier niet mee eens.
Nu ik het over Lance heb. Die heeft me toch een *compleet* andere uitstraling als hij aan het praten is zonder mondkapje dan met mondkapje. Hij is echt 1 van die mensen waarbij je aan de stand van de ogen en dergelijke weinig kan aflezen. Hij kwam in ieder geval een stuk minder arrogant over.
Blijkbaar heeft Mercedes al langer problemen met de betrouwbaarheid.
Na de motorpech van Hamilton in de 2e vrije training op Zandvoort is aan teams die met Mercedes motorren rijden gevraagd de laaste specificatie van van de Mercedes motor te gebruiken.
Naast Bottas moest ook Latifi in Sochi van motor wisselen vanwege een pneumatisch lek. Russel had in Oostenrijk last van ditzelfde probleem.
Na de motorpech van Hamilton in de 2e vrije training op Zandvoort is aan teams die met Mercedes motorren rijden gevraagd de laaste specificatie van van de Mercedes motor te gebruiken.
Naast Bottas moest ook Latifi in Sochi van motor wisselen vanwege een pneumatisch lek. Russel had in Oostenrijk last van ditzelfde probleem.
Mercedes levert natuurlijk nu 8 blokken (Mercedes, McL, AM, Williams); het kan maar zo zijn dat de kwaliteit en de kwantiteit niet helemaal goed samen gaan; het is allemaal stuksproductie, allemaal maatwerk. En dat is bij een vleugeltje toch anders dan bij een ICE zoals die nu gemaakt wordt?Chocoball schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:11:
Blijkbaar heeft Mercedes al langer problemen met de betrouwbaarheid.
Renault gaat best goed, maar die leveren maar 1 team en alles wat gelukt is, mag daarin?
ping 127.212.23.124
Vraag me echt altijd af hoe die blokken verdeeld worden.. je geeft toch niet de beste aan een klanten team?pjottum schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:24:
[...]
Mercedes levert natuurlijk nu 8 blokken (Mercedes, McL, AM, Williams); het kan maar zo zijn dat de kwaliteit en de kwantiteit niet helemaal goed samen gaan; het is allemaal stuksproductie, allemaal maatwerk. En dat is bij een vleugeltje toch anders dan bij een ICE zoals die nu gemaakt wordt?
Renault gaat best goed, maar die leveren maar 1 team en alles wat gelukt is, mag daarin?
Klantenteams krijgen dezelfde specs van motoren als het hoofdteam, en leveranciers kunnen/willen/mogen maar beperkt de motor testen voordat die echt de auto in gaat. Ze leggen hem wel op de testbank, maar eigenlijk begint de teller daar al te lopen, terwijl de motoren enorm lang mee moeten gaan tijdens het seizoen, dus extreem lang op de testbank kan niet. Kostentechnisch kunnen ze ook niet onbeperkt blokken op de testbank leggen. Daarnaast, testen kunnen niet alles blootleggen, een minimaal scheurtje kan tijdens tests onopgemerkt blijven, maar na een race wel betekenen dat de motor wordt afgeschreven.BasvanS schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:12:
[...]
Vraag me echt altijd af hoe die blokken verdeeld worden.. je geeft toch niet de beste aan een klanten team?
Ik weet niet precies welke maatregelen de FIA verder treft om te zorgen dat klantenteams niet benadeeld worden, of wat als de leverancier niet voldoende motoren van de nieuwste spec kan leveren om alle teams tegelijk volledig te voorzien, maar ik ga er wel vanuit dat ze daar over hebben nagedacht.
Ze zullen momenteel wel aardig in de stress zijn bij Mercedes. Lewis heeft dan wel 2 punten voorsprong, maar is daarbij ook de enige die nog geen grid penalty heeft geïncasseerd.
Als Bottas zijn motor al na 1 race is afgeschreven, en andere coureurs ook al issues hebben lijkt het me een utopie dat Hamilton geen wissel meer hoeft uit te voeren.
De vraag is dan wanneer? Ze zullen daar ook niet al te lang mee willen wachten want enig houvast na de wissel lijkt me toch cruciaal. Je wilt immers niet de laatste race met ca. gelijke punten je motor moeten wisselen.
Als Bottas zijn motor al na 1 race is afgeschreven, en andere coureurs ook al issues hebben lijkt het me een utopie dat Hamilton geen wissel meer hoeft uit te voeren.
De vraag is dan wanneer? Ze zullen daar ook niet al te lang mee willen wachten want enig houvast na de wissel lijkt me toch cruciaal. Je wilt immers niet de laatste race met ca. gelijke punten je motor moeten wisselen.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Hamilton Motor #1 vond z'n waterloo op Zandvoort. Die werd wel alleen in de practice gebruikt al voor een paar races.Rene schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:43:
Ze zullen momenteel wel aardig in de stress zijn bij Mercedes. Lewis heeft dan wel 2 punten voorsprong, maar is daarbij ook de enige die nog geen grid penalty heeft geïncasseerd.
Motor #2 en #3 zijn nog steeds goed. Maar hebben die hebben al wel wat races erop zitten. Motor 3 werd erin gezet op Spa, de 12e GP. Dus motoren 1 en 2 hadden gemiddeld 6 races gedaan. De verwachting is dat motor #3 niet de laatste 4GPs gereden heeft. Ze hebben waarschijnlijk op Zandvoort met motor #2 gereden.
Er staan nog 7 GPs op het programma; maar dit kunnen er mogelijk ook 6 worden. Wellicht dat Mercedes hoopt op het uitvallen van nog 1 of 2 GPs? Het gaat niet bepaald goed in Mexico en Brazilië op het moment...
Mercedes heeft al aangegeven dat als de kans zich voordoet dat ze wisselen. Dus als Hamilton een mindere kwalificatie heeft zullen ze wisselen. Gokken ze er op dat ze anders het seizoen kunnen uitrijden? Wie zal het zeggen. Maar het feit dat ze al hebben aangekondigd te willen wisselen zegt wel voldoende. Als hij het seizoen met deze motoren uitrijdt lijkt Mercedes toch wel de grenzen op gaan te zoeken. Maar ze zullen toch zeker ook voldoende marge willen inbouwen en niet het risico lopen dat een motor ploft in de race, want dat betekent 0 punten en een gridpenalty, terwijl bij tijdig vervangen alleen de gridpenalty volgt.Luckeh schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:53:
[...]
Hamilton Motor #1 vond z'n waterloo op Zandvoort. Die werd wel alleen in de practice gebruikt al voor een paar races.
Motor #2 en #3 zijn nog steeds goed. Maar hebben die hebben al wel wat races erop zitten. Motor 3 werd erin gezet op Spa, de 12e GP. Dus motoren 1 en 2 hadden gemiddeld 6 races gedaan. De verwachting is dat motor #3 niet de laatste 4GPs gereden heeft. Ze hebben waarschijnlijk op Zandvoort met motor #2 gereden.
Er staan nog 7 GPs op het programma; maar dit kunnen er mogelijk ook 6 worden. Wellicht dat Mercedes hoopt op het uitvallen van nog 1 of 2 GPs? Het gaat niet bepaald goed in Mexico en Brazilië op het moment...
Motor 2 is ingezet op het circuit van Azerbaijan, en dat was al in race 6. Motor 3 is ingezet op Spa, dus ik ga er vanuit dat ze dat echt niet gaan redden want dat zou betekenen dat ze met 2 motoren (motor 1 was de oudste en is afgeschreven op Zandvoort) 15 races moeten doen maar ze worden ook gebruikt voor de trainingenLuckeh schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:53:
[...]
Hamilton Motor #1 vond z'n waterloo op Zandvoort. Die werd wel alleen in de practice gebruikt al voor een paar races.

Leuke cijfers, maar het zegt natuurlijk helemaal niets? Het lijkt nu net alsof Mazepin beter is dan Alonso, want 15 versus 100 races zonder podium. En dat Sainz wereldtop is, want hij heeft 0 races sinds zijn laatste podium?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind cijfers en statistieken die inzichten geven heel erg leuk, maar dit is in mijn ogen een zinloze verzameling getallen.
Enige zinnige vergelijk met deze cijfers zou zijn dat je de coureurs van RBR en Mercedes naast elkaar zet om te laten zien dat Perez het echt niet bij kan benen.
Volgens mij gaat het meer om LH100 en FA100, de rest zijn er voor de lol bij gehaald.Muse schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:31:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind cijfers en statistieken die inzichten geven heel erg leuk, maar dit is in mijn ogen een zinloze verzameling getallen.
Met Gasly was men anders net een raceje slechter er van af. Wat is volgens jou een goed alternatief dan?Enige zinnige vergelijk met deze cijfers zou zijn dat je de coureurs van RBR en Mercedes naast elkaar zet om te laten zien dat Perez het echt niet bij kan benen.
[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 28-09-2021 12:37 ]
Als er een bewust bedoelde link was naar LH100, dan is dat niet duidelijk.CH4OS schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:36:
[...]
Volgens mij gaat het meer om LH100 en FA100, de rest zijn er voor de lol bij gehaald.
Het gaat me er niet om wie er in de 2e RBR moet zitten, want dan nog is het aantal races sinds het laatste podium geen goed vergelijk en een pure momentopname. Stel dat Perez iedere race als 4e eindigt, maar wel punten weghaalt bij Mercedes en Verstappen rugdekking geeft? Is hij dan waardeloos omdat hij niet op het podium staat? En als hij volgende race een podium scoort, dan staat hij weer op 0. Is hij dan ineens wel weer goed genoeg?[...]
Met Gasly was men anders net een raceje slechter er van af. Wat is volgens jou een goed alternatief dan?
Je ziet in de achtergrond Alonso met een beker "2nd place" en dan onderaan iets met 100. Ik had 'm zo uit mezelf nog niet gelegd maar opzich is dat wel duidelijk ja.Muse schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:47:
[...]
Als er een bewust bedoelde link was naar LH100, dan is dat niet duidelijk.
Voor diegenen die zich, zoals mij, afvragen waarom Tsunoda op 14 staat en Mazepin & Schumacher op 15, terwijl ze alle drie dit seizoen zijn begonnen en geen van allen op het podium heeft gestaan. Tsunoda had natuurlijk die DNS in Monza.
Nog even over Dekker (niks ten nadele van de beste man) maar ik heb me wel altijd afgevraagd waarom de NOS überhaupt een verslaggever heeft welke de races "verslaat". Ik kan me niet voorstellen dat er in de huidige tijd van overal schermen, streams en timingapps ook maar iemand geïnteresseerd is in hun live-blog en die paar audio fragmenten die tijdens een race waarschijnlijk te horen zijn op de radio

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik wel hoor, makkelijker om even de live blog te volgen terwijl ik iets anders aan het doen ben dan een videostream. En je krijgt net wat meer mee dan met alleen een tussenstandpsy schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:44:
Nog even over Dekker (niks ten nadele van de beste man) maar ik heb me wel altijd afgevraagd waarom de NOS überhaupt een verslaggever heeft welke de races "verslaat". Ik kan me niet voorstellen dat er in de huidige tijd van overal schermen, streams en timingapps ook maar iemand geïnteresseerd is in hun live-blog en die paar audio fragmenten die tijdens een race waarschijnlijk te horen zijn op de radio
Tsja, hetzelfde valt te zeggen over het voetbal, of de atletiek. Maar Langs De Lijn is nog altijd alive and kicking, en ik blijf er trouw naar luisteren.psy schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:44:
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Is bij karts in ieder geval wel waar, bij Hezemans in Eindhoven was dat het geval, dan had je echt merkbaar voordeel. Jammer alleen dat die baan verkracht is en dat ze daar nu elektronische karts hebbenMaarten_E schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:36:
[...]
Kan dat ook het hoge tempo verklaren van Bottas in Monza, heeft hij dan die motor zo op zijn falie gegeven dan? "Vroegah" werd er vaak gezegd dat de motor het hardst liep vlak voor hij zichzelf opblies.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Hoewel de F1 kalender voor 2022 nog niet offidieel is, hier alvast meer details en datums.
- 23 races in 245 dagen, dat zijn er 14 dagen minder dan in het seizoen 2021
- 3 testdagen in Barcelona: 23 - 25 februari 2022, 3 testdagen in Bahrein 11-13 maart 2022
- Het seizoen 2022 start ook in Bahrein op 20 maart (1 week eerder dan in 2021) en eindigt op 20 november 2022 met de race in Abu Dhabi.
- Het F1 management wil een korter seizoen en een langere winterpauze voor de teams omdat met 23 races er 2 triple headers (mogelijk 3) en een double header gepland zijn.
- De kalender zal dan als volgt worden:
Barcelona testdagen 1 (23-25 februari)
Bahrein testdagen 2 (11-13 maart)
Bahrein (20 maart, start 2022 seizoen)
Saoedi-Arabië (27 maart)
Australië (10 april)
China (24 april, wordt als 4e race waarschijnlijk vervangen door Imolal),
VS - Miami (8 mei)
Spanje (22 mei)
Monaco (29 mei)
Azerbeidzjan (12 juni)
Canada (19 juni)
Verenigd Koninkrijk (3 juli)
Oostenrijk (10 juli)
Frankrijk (17 juli, is nog niet bevestigd en Imola stond daar als vervanging)
Hongarije (31 juli)
4 weken zomervakantie meteen gevolgd door 2 triple headers
België (28 augustus), Nederland (4 september) , Italië (11 september)
Rusland (25 september), Singapore (2 oktober, vervanger is Turkije), Japan (9 oktober)
VS - Austin (23 oktober) als double header met Mexico (30 oktober)
Brazilië (13 november)
Abu Dhabi (20 november, finale 2022 seizoen)
Die logica ontgaat mij even. Het seizoen willen ze niet te lang rekken omdat er 2 tripple headers zijn (en 1 double header). Maar die logica kun je net zo goed omdraaien "het seizoen duurt wat langer, en het zitten steeds 2 weken tussen de races, met tussendoor lekker rust voor het personeel dat de wereld over gaat".Chocoball schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:40:
Het F1 management wil een korter seizoen en een langere winterpauze voor de teams omdat met 23 races er 2 triple headers en een double header gepland zijn.
Het F1 management wil een langere adempauze tussen de finale race en de start van het nieuwe seizoen omdat het seizoen als zo stressvol is maar volgens mij zijn het juist de double - en triple headers die voor de stress zorgen.RobertMe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:51:
[...]
Die logica ontgaat mij even. Het seizoen willen ze niet te lang rekken omdat er 2 tripple headers zijn (en 1 double header). Maar die logica kun je net zo goed omdraaien "het seizoen duurt wat langer, en het zitten steeds 2 weken tussen de races, met tussendoor lekker rust voor het personeel dat de wereld over gaat".
Het zijn drie triple headers: ook 3-10-17 juli. Als het zo doorgaat dan. 
Beetje overdreven... deze kijkfan wil ook wel eens weekend zonder F1.
/mondspoeltmetgroenezeep
Beetje overdreven... deze kijkfan wil ook wel eens weekend zonder F1.
[ Voor 40% gewijzigd door Bastien op 28-09-2021 20:07 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Maar dat is dan toch precies wat ik zeg.Chocoball schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:03:
[...]
Het F1 management wil een langere adempauze tussen de finale race en de start van het nieuwe seizoen omdat het seizoen als zo stressvol is maar volgens mij zijn het juist de double - en triple headers die voor de stress zorgen.
Tripple header is stressvol => langere winterstop om te ontstressen en dus korter seizoen
Je kunt ook zeggen:
Tripple header is stressvol => we doen geen tripple header en het seizoen is iets langer en de winterstop dan iets korter.
Die triple header is nog niet bevestigd omdat Frankrijk als race nog niet bevestigd is en Imola hoogstwaarschijnlijk China gaat vervangen. Daardoor is het onduidelijk of er dan een andere vervanger voor Frankrijk komt. Komt die er wel dan heb je gelijk en zijn er 3 triple headers in het seizoen.Bastien schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:07:
Het zijn drie triple headers: ook 3-10-17 juli. Als het zo doorgaat dan.
Beetje overdreven... deze kijkfan wil ook wel eens weekend zonder F1./mondspoeltmetgroenezeep
De Mercedes PU lijkt toch wel echt een probleem te hebben:
/f/image/ASe7F5OdmB1PBxyrsb3qznJq.png?f=fotoalbum_large)
Afkomstig uit deze AmuS video:
#AMuS "At Aston Martin, they tell us that they are convinced that both Vettel and Stroll will need a new engine (PU4). McLaren also expects new engines for both Norris & Ricciardo. Hamilton too."
— tami. (@Vetteleclerc) 28 september 2021
Michael Schmidt on the recent Mercedes power unit issues: pic.twitter.com/sF8QmPFl8n
/f/image/ASe7F5OdmB1PBxyrsb3qznJq.png?f=fotoalbum_large)
Afkomstig uit deze AmuS video:
➡️ To add, #AMuS Schmidt also said that it is expected that Lewis will take a new engine in Mexico.
— tami. (@Vetteleclerc) 28 september 2021
Een 4e is wel een beetje als verwacht het zou pas echt een probleem worden als het hier niet bij blijft.
Het is wel te hopen dat als Lewis een wissel krijgt Max wel meer kan profiteren dan Lewis met Max.
Toch weer spannend hoe de motoren wissels gaat uitpakken
Het is wel te hopen dat als Lewis een wissel krijgt Max wel meer kan profiteren dan Lewis met Max.
Toch weer spannend hoe de motoren wissels gaat uitpakken
Dit topic is gesloten.
Let op:
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"
Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics
Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"
Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics
Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken