Tenzij je per abuis bent geboren als Tibetaan of Uygur. Of een mening hebt.BarôZZa schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:03:
[...]
Leuk, maar je bent aan het projecteren. Voor een groot deel van de bevolking is leven gewoon familie, vrienden en werk. Als je een eenvoudig bestaan leidde in een dorpje en prima kon rondkomen, dan is het prima mogelijk dat je gewoon tevreden was. Er zijn mensen die onder de meest barre omstandigheden leven en nog gelukkig zijn. Je kan het vliegtuig naar Sierra Leone pakken en je ziet er waarschijnlijk minder mensen zeuren dan hier nu. Ga naar een stad in China en je ziet overal welvarende mensen die een normaal bestaan leiden. Het dagelijks leven is heel wat anders dan de politieke situatie van een land doet vermoeden, hoe ernstig de gevolgen ook kunnen zijn.
Ik werk inmiddels veel met mensen uit Azie, maar 1 ding gaan ze je niet vertellen en dat is hoe ze denken over hun land of de machthebbers daar. Dat familie belangrijk is en dat men een fysiek prima bestaan kan hebben staat buiten kijf - wat China voor de normale Han Chinezen gedaan heeft in armoede bestrijding is buitengewoon knap. Zolang je dus niet denkt en gewoon lekker je werk doet en niet per abuis uit de verkeerde baarmoeder kwam is alles helemaal prima. Althans, zo lijkt het blijkbaar.
De basale mensenrechten die stellen dat je tenminste zelfbeschikking moet kunnen hebben en vrijheid in denken moet kunnen hebben vind ik wel redelijk elementair. Dat niet iedereen ermee om kan gaan is omdat niet iedereen de ontwikkeling naar vrijheid gegund is. Tis niet alsof wij zo goed zijn in vrijheid hebben in het Westen, dat lukt ons ook pas een jaar of 75Zeggen dat het voor iedereen beter is als de politieke stelsel verandert is onzinnig. Voor de meeste mensen kan het zo zijn, onmogelijk voor iedereen.
En vrijheid is ook niet iets waar iedereen even goed mee om kan gaan of überhaupt wil.
Los van de discussie waar ik geen deel van ben denk ik wel dat je een beetje erg onderschat hoe het is om in een land te leven waar je niet zelf mag en kan denken, er geen vrije informatie vergaring is en je leven bestaat bij de gratie van een 'sociaal puntensysteem'. De onderdrukking die daar vanuit gaat is voor mensen die daarin geboren zijn wellicht te overleven, maar voor mensen die wel geboren zijn met een mening minder prettig dan dat je nu voorschotelt.Voor de rest moet je natuurlijk wel een beetje lezen. Ik zeg nergens dat ik voor communisme ben. De suggestie dat het wel meevalt als iemand z'n partner verliest omdat het beter is dan je hele leven in een ander land leven is natuurlijk hilarisch. Dat zegt meer over je creatieve interpretatie niveau en hoe vol je in de verdediging schiet.
En dat dit niet per se communisme gerelateerd is, prima. Ook snap ik dat alle andere rechtsvormen enorme nadelen hebben - inclusief het volledig libertarische systeem - als soort ander uiterste van 'vrijheid'.
Zie bijvoorbeeld onze corona crisis vergeleken met die in juist die communistische landen. Superhandig als niemand zelf nadenkt en gewoon braaf luistert - pandemie is er zo weer onder en anders doen we wel alsof het zo is
[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-10-2020 21:46 ]