Ik hoor vaak kritiek op accu's, vooral in de context van elektrische auto's (want de criticasters hebben zelf ook een smartphone etc.), meestal gaat het als volgt:
- accu's zijn slecht voor het milieu
- de grondstoffen worden verkregen door kinderarbeid
- we worden afhankelijk van dubieuze regimes
- er zullen nooit genoeg grondstoffen zijn
- wat doet men er mee op het einde van de levensduur?
Dat zijn allemaal terechte vragen en bezorgdheden, MAAR waar ik me dood aan erger is dat diezelfde mensen nooit zeggen:
- uitlaatgassen schaden onze gezondheid
- fossiele brandstoffen helpen ons klimaat om zeep
- olie uit teerzanden of fracking zijn een ramp voor het milieu
- voor fossiele brandstoffen worden in het M-O oorlogen gevoerd
- met gasopbrengsten wordt de oorlog in Oekraïne gefinancierd
- oliegeld gaat vaak naar dubieuze regimes die de mensenrechten schenden
- fossiele brandstoffen raken deze eeuw nog op of worden te duur om te ontginnen
- fossiele brandstoffen worden helemaal niet gerecycleerd maar gewoon verbrand, waarna de schadelijke stoffen permanent in onze longen en het milieu terecht komen
Het gaat vaak over conservatieven die de klimaatverandering ontkennen of minimaliseren, en die denken dat ze milieu/klimaatactivisten een koekje van eigen deeg kunnen geven. Of het gaat over mensen die zich wel bewust zijn van het klimaatprobleem, maar toch vasthouden aan het verleden of zelfs een zekere frustratie hebben omdat zij nog met een fossiele auto rijden en zich met de vinger gewezen voelen, terwijl elektrische auto's voor hen nog wat te duur zijn.
Het is een feit dat accu's voor auto's heel zwaar zijn, maar wie daar zo bezorgd over is kan aan autodelen doen of een e-fiets kopen met een accu die 100x lichter is, of zonder accu. Of als een eigen auto toch niet anders kan: een compact model (maar daar stoppen de fabrikanten nu mee).
Wat me het meest stoort is dat het vaak gezegd wordt door mensen die doorgaans nooit bezorgd zijn over milieu, klimaat of mensenrechten, maar als het gaat over de transitie naar klimaatneutraliteit ineens op de barricades staan om te zeggen hoe slecht bepaalde hernieuwbare technologieën zijn, zoals bvb. ook zonnepanelen of windmolens.
Het wordt nog erger als je een vergeetachtige vader hebt aan wie je dat onlangs allemaal hebt uitgelegd, maar daarna weer hetzelfde zegt omdat hij daar weer iets over gelezen heeft
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 21-11-2022 10:02
]