We zitten al bijna een jaar op of rond 1,5 graad global warming, met de huidige trend en ons gedrag is binnen de wetenschap al aanvaard dat we rond 2100 op 3 - 3,5 graad opwarming uitkomen.Salvatron schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:14:
Goed nieuws over de EU en z'n klimaatdoelen, die worden in 2030 (bijna) gehaald. Ik heb geen idee wat er nodig is om onder de 2 graden te blijven en of die klimaatdoelen genoeg zijn.
https://nos.nl/collectie/...over-2040-niet-weggenomen
De Europese Commissie meldt dat de EU zoals het er nu voor staat de uitstoot van broeikasgassen per 2030 vermindert met 54 procent ten opzichte van 1990. Het wettelijke klimaatdoel van 55 procent uitstootvermindering zou dus op een haar na worden gehaald.
Het is de bedoeling dat de EU per 2050 klimaatneutraal is. Dat betekent dat de EU vanaf dat jaar geen extra CO2 meer toevoegt aan de atmosfeer.
Wat ik me wel afvraag is wat de klimaatdoelen dan precies zijn, aangezien we over circa 5 jaar al op de gemiddeld 1,5 graden celsius wereldwijde temperatuurstijging zitten. Je zou dus verwachten dat de wereld over 5 jaar al volledig klimaatneutraal moet zijn (over de hele wereld geen extra co2 meer toevoegen aan de atmosfeer), dus tenzij je uitgaat van overshoot (ff over de 1,5 graden heen gaan en dan later deze eeuw weer onder gaan zitten) is me niet duidelijk wat men van plan is.
Er zijn inmiddels allerlei feedbackloops actief waar we geen invloed meer op kunnen uitoefenen.
Voorbeeld is de afnemende ijsbedekking waardoor meer warmte-absorptie door oceaanwater plaatsvindt en daardoor weer meer ijssmelt. IJssmelt levert tevens methaanuitstoot op waardoor het nóg verder opwarmt en warmer water kan ook weer minder CO2 opnemen.
Een ander voorbeeld is de smeltende permafrost. Hierbij komen enorme hoeveelheden methaan vrij wat weer voor meer opwarming en smelt zorgt.
Overigens moet je je bij berichtgeving over behaalde of te halen uitstootdoelen altijd afvragen wat er niet is meegerekend. Soms is de uitstoot van lucht- en scheepvaart niet meegenomen of zelfs transport in het algemeen niet.
Aanvullend nog wat uitleg over de termen klimaatneutraal en CO2 neutraal (KNMI)
[ Voor 8% gewijzigd door Jan Workum op 28-05-2025 20:56 ]
PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
/f/image/oi47WYcZ5od1iQtxmmqhETcW.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UTCfb7WpjbEFR4IzBH3kxiCW.jpg?f=fotoalbum_large)
[/url]
/f/image/CkCh37VRg8Y5zDdVVDofbOi4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9yEQtz9y42OzX419RccxbaR3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H2nv0YD4buC1QKNHqQajgfdl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A3wVVWSaCjoe68jTTn5x4fH8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/viQVjwLZEJSsuVFx9Z1IjDi5.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/EgFgJFGt8TvWzyJYYxL2ur82.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dVmwZOKdRP2yvIdthBz0EzPE.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y8llGSQiO5W9mX91u2AAoOXe.png?f=user_large)