Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.322 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Beginnersvraag

Als ik nu zonnepanelen laat monteren hoe eenvoudig is het dan om over enkele jaren een accu in het systeem op te nemen zodat ik 's avonds ook nog van mijn zelf opgewekte stroom kan genieten?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Blokker_1999 je kunt er last van hebben, maar het is vaak op te lossen door de helling aan te passen.
Op zich is het voorspelbaar en te simuleren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 10:47
Wijnands schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:47:
Beginnersvraag

Als ik nu zonnepanelen laat monteren hoe eenvoudig is het dan om over enkele jaren een accu in het systeem op te nemen zodat ik 's avonds ook nog van mijn zelf opgewekte stroom kan genieten?
SMA heeft een complete range producten. Solar Edge ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wijnands heel makkelijk, tenzij je moeilijk doet met DC-koppeling :) Dan zit je vast aan bepaalde merken.
De gangbare oplossingen van Victron Mastervolt, Studer Innotec e.d. werken aan de AC zijde en zijn dus merk, techniek en bron onafhankelijk, ook qua accu techniek.
Gezien de rappe ontwikkeling vind ik dat een enorm voordeel.

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 25-04-2021 20:33 . Reden: Verkeerde Wijnand ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
Proton_ schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:57:
@DaWayne heel makkelijk, tenzij je moeilijk doet met DC-koppeling :) Dan zit je vast aan bepaalde merken.
De gangbare oplossingen van Victron Mastervolt, Studer Innotec e.d. werken aan de AC zijde en zijn dus merk, techniek en bron onafhankelijk, ook qua accu techniek.
Gezien de rappe ontwikkeling vind ik dat een enorm voordeel.
ok, dus als ik jou en @bvdbos goed snap is dit na de omvormer relatief simpel toe te voegen (zodra de prijzen zakken of mijn spaarrekening stijgt)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wijnands juist de SMA en SolarEdge oplossingen werken aan de DC kant, wat technisch een paar kleine voordelen biedt en alleen met bepaalde combinaties van accumerk, chemie en omvormers werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Batilan schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:59:
[...]

Ik kwam onlangs deze tegen (Solspil), kan wellicht de groene aanslag deels voorkomen? Lijkt best aardig te werken.
Misschien wel 3D te printen als je weet hoe deze in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ander vraagje...

Ik heb een raar huis met ook een paar stukken plat dak. Ik wil daar ook panelen op leggen. Gaat dat een klein beetje helpen met de zomer warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Wijnands schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:12:
Ander vraagje...

Ik heb een raar huis met ook een paar stukken plat dak. Ik wil daar ook panelen op leggen. Gaat dat een klein beetje helpen met de zomer warmte?
Ja... De zonnestraling wordt opgevangen door je panelen en bij een plat-dak heb je een luchtlaag onder de panelen. Maar hoeveel het helpt is maar de vraag. Ligt aan de bedekking die al op je dak ligt (ligt er bijvoorbeeld grind op bitumen?) en het is ook afhankelijk van de isolatie die onder de platte daken ligt...

[ Voor 20% gewijzigd door bvdbos op 25-04-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Ik heb een pand gekocht waarop een installatie van 45 panelen Solar Frontier en bijbehorende omvormer ligt. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten?

[ Voor 14% gewijzigd door bvdbos op 25-04-2021 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:46
bvdbos schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:34:
Ik heb een pand gekocht waarop een installatie van 45 panelen Solar Frontier en bijbehorende omvormer ligt. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten?
Dat zijn mooie CIS panelen met een zeer goed rendement per Wp. Alleen wel weinig Wp/m2.
Ik heb er 28 liggen. Minder gevoelig voor schaduw en temperatuur. De panelen scoren ook al jaren als een van de beste bij zonnepanelen.net ( even een user aanmaken om ze te zien want ze doen niet meer mee in het klassement omdat ze helaas niet meer leverbaar zijn in europa)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
ArjoK schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:53:
[...]
Dat zijn mooie CIS panelen met een zeer goed rendement per Wp. Alleen wel weinig Wp/m3.
Ik heb er 28 liggen. Minder gevoelig voor schaduw en temperatuur. De panelen scoren ook al jaren als een van de beste bij zonnepanelen.net ( even een user aanmaken om ze te zien want ze doen niet meer mee in het klassement omdat ze helaas niet meer leverbaar zijn in europa)
Goed rendement per Wp maar weinig Wp/m2?
Die CIS-panelen doen ca 115 Wp/m2 terwijl Exasun gekleurde panelen ca 155 Wp/m2 doen en URE 350wp fullblack circa 192 Wp/m2 doen?

Ik snap de voordelen van dunne-film panelen voor bijvoorbeeld dakpannen maar op vlakke platen? Blijkbaar hebben ze een lage startspanning ofwel, ze werken al bij weinig licht? Dus bij bewolking hoger rendement dan bij mono- of polykristalijne platen?

Zou eigenlijk een andere installatie er langs moeten leggen en die vergelijken... 1 juli staat levering van het pand gepland...

[ Voor 6% gewijzigd door bvdbos op 25-04-2021 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@bvdbos
Even loggen naar pvoutput he?
https://pvoutput.org/comp...0&c=3&gs=0&offset=0.0&s=1

Ik heb er op noord liggen, nog steeds erg tevreden mee. Prima maatje.

Voordeel is ook de kortere (onafhankelijke) stringen
Op zonnige dagen knallen ze lekker door.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2021 21:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
bvdbos schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:10:
[...]

Die CIS-panelen doen ca 115 Wp/m2 terwijl Exasun gekleurde panelen ca 155 Wp/m2 doen en URE 350wp fullblack circa 192 Wp/m2 doen?

Ik snap de voordelen van dunne-film panelen voor bijvoorbeeld dakpannen maar op vlakke platen? Blijkbaar hebben ze een lage startspanning ofwel, ze werken al bij weinig licht? Dus bij bewolking hoger rendement dan bij mono- of polykristalijne platen?

Zou eigenlijk een andere installatie er langs moeten leggen en die vergelijken... 1 juli staat levering van het pand gepland...
Kijk voor vergelijk op zonnepanelen.net
Ik heb ook vergeleken met mijn buren. Over afgelopen jaar had hij (monokristaliijn) een redement van 750 kWh/kWp ik had 820 kWh/kWp. Een behoorlijk verschil. Ligging ONNO helling 20.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:06

tijmeng

Panasonic 7J

AUijtdehaag schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:22:

Heb wel de startspanning van 65 V moeten verlagen naar 50 V, anders start hij niet op.
Dat kan alleen als hij werkt op zonnestroom, dus even 2 panelen aangesloten daarvoor.
Ter interesse, kan dit nog nadelige gevolgen hebben?? en wat als gaandeweg de dag het voltage daalt door opwarming? Ik zit er over te denken 2 string in polystring te plaatsen en de vrijgekomen tracker ingang van mn sb3.0 te gebruiken voor 3 panelen die net aan op mn dakkapel gaan passen. Die doen samen maar 95V, startspanning is 110V. Als die startspanning te verlagen is, dan zou dat een oplossing zijn. Anders wordt het een APS QS1 erbij.

[ Voor 4% gewijzigd door tijmeng op 25-04-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

bvdbos schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:10:
[...]

Met rendement wordt hier bedoeld de jaaropbrengst per wp. ze leveren in ons regelmatig grijze kikkerlandje dus goed per wp per jaar. dat heeft te maken met betere opbrengste bij indirect licht. Het nadeel is dus dat je meer dak nodig hebt. niets zo goedkoop dan panelen die er al liggen, en opzich zijn dit toppertjes verkoop op mp zal indien gewenst dan ook prima verlopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
@ArjoK wat is "ONNO" precies voor een windrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
ArjoK schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:44:
[...]
Ik heb ook vergeleken met mijn buren. Over afgelopen jaar had hij (monokristaliijn) een redement van 750 kWh/kWp ik had 798 kWh/kWp. Een behoorlijk verschil. Ligging ONNO helling 20.
Da's inderdaad behoorlijk... Spanningsval per graad temperatuur is ongeveer gelijk aan die van Ure350 (-0,3 %/K). Temperatuurcoefficient van Isc is 0,01%/K bij de panelen van Solar Frontier en 0,039% bij de URE. Zou daar het significant verschil in zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mcDavid schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:02:
@ArjoK wat is "ONNO" precies voor een windrichting?
Noordoost ten noorden (dus noord tov Noordoost)

NONO bestaat ook, dat is Noordoost ten oosten.

duidelijk is anders zullen we maar zeggen. :P

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 25-04-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

ArjoK schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:44:
[...]
Ik heb ook vergeleken met mijn buren. Over afgelopen jaar had hij (monokristaliijn) een redement van 750 kWh/kWp ik had 798 kWh/kWp. Een behoorlijk verschil. Ligging ONNO helling 20.
Hmm. Ik wil je geen slecht gevoel geven, maar wat heb je aan die cijfers?

Wie heeft er meer kWh totaal, kWh/€ of kWh/m²? Dat is interessanter :)

kWh/kWp is leuk om te plannen, om jaren te vergelijken of dezelfde panelen ergens anders te beoordelen.
Tussen verschillende technieken vergelijken geeft ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Proton_ schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:14:
[...]

kWh/kWp is leuk om te plannen, om jaren te vergelijken of dezelfde panelen ergens anders te beoordelen.
Dat is natuurlijk wel interessant. Als je een installatie van 5 Wp hebt liggen en je krijgt er 2000 KWh per jaar uit terwijl de buurman op hetzelfde dak een installatie met 10Wp heeft liggen en die er 3800 uit krijgt dan werkt jouw installatie, gemiddeld over het jaar genomen, beter.

Dat kan dan liggen aan een beter temperatuurgedrag of een beter rendement bij indirect licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:07
Appie Heijn schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:19:
[...]

Uiteindelijk toch voor flatfix fusion gegaan. Alle 12 op zuid (5+7) de meest nette oplossing qua zicht. Noord Zuid dakje opstelling heb ik ook nog even over getwijfeld echter was het opbrengst verschil behoorlijk nadeling t.o.v. zuid. En dan houdt sunnydesign nog niet eens rekening met de schaduwvorming van de Mitsubishi buitenunit op 1 noord paneel, en de panelen zouden strak tegen de voorkant komen te liggen wat toch minder mooi is.

Dank voor al het meedenken en adviezen, zodra ik klaar ben met de afwerking zal ik ook daar nog een paar plaatjes van posten.

Uiteindelijk zit de totale installatie op:
Omvormer: SMA Tripower 10.0
Panelen: 44x Trina Solar TSM-330WP (14.520WP)
2 stringen van 16 panelen , oost west op beide scheve daken, als polystring op MPP1
1 string van 12 panelen zuid op plat dak (flatfix fusion) op MPP2

Verbruik situatie:
Gasloos huis (jaren 60 vrijstaand,150m2, HR+++ RC6 gemiddeld)
Inventum Modul Air WTW + Ventilatie D module (dus zowel WTW functie op CV als verse toevoerlucht)
5,5KW L/W warmtepomp voor zowel verwarming als warm water
2,0KW L/L warmtepomp voor verwarming koeling thuiskantoor
2x L/L warmtepomp voor koeling woning (is voorbereid, units echter nog niet geïnstalleerd)
Kia E-Soul 64kWh EV (11KW laadpaal aan huis)

TVT:
Geschatte opbrengst pj 12.000kWh
Verbruik zal hier ook om en nabij om zitten (lastig inschatten omdat we in de afgelopen 6 maanden, elektrisch zijn gaan rijden EN behoorlijk verbouwd (lees uitgebreid/geïsoleerd) hebben.
Totale kosten (ex montage en meterkast verhaal), circa 7500 euro ex btw
12.000kWh x 0,23ct = 2760€
Tvt is < 3 jaar

Pics:
[Afbeelding] (nog onder constructie maar werkt al wel)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Omdat we het eerste paneel vanaf de straat gezien(van platdakopstelling) naar het tuinhuis hebben verplaatst zijn ze vanaf de dichtstbijzijnde stoep niet meer te zien.
Hebben die panelen op je platte dak geen schaduw van elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

niet te hard roepen dan worden de zuid setjes hier zenuwachtig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bvdbos schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:19:
[...]

Dat is natuurlijk wel interessant. Als je een installatie van 5 Wp hebt liggen en je krijgt er 2000 KWh per jaar uit terwijl de buurman op hetzelfde dak een installatie met 10Wp heeft liggen en die er 3800 uit krijgt dan werkt jouw installatie, gemiddeld over het jaar genomen, beter.

Dat kan dan liggen aan een beter temperatuurgedrag of een beter rendement bij indirect licht.
ookal heeft de buurman het beter, ik zou een gat in de lucht springen met 5Wp => 2000kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

bvdbos schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:19:
[...]

Nee.
Wp is geen systeembegrenzing, zoals m² of € dat wel is. SF was ook duurder per Wp, zeker per systeem (kleine panelen, veel bevestiging nodig).

Het gaat altijd om de kWh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
[...]

Klopt ik vergelijk de techniek en als je het al hebt liggen heeft vergelijk kWh/€ of kWh/m2 ook geen zin meer. Dat kan je beter voor aanschaf doen. :)

Ik heb 5,5 jaar geleden SolarFrontier laten leggen vanwege esthetiek en omdat die toen het goedkoopst per Wp waren. Andere tijden laten we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Proton_ schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:30:
[...]

Nee.
Wp is geen systeembegrenzing, zoals m² of € dat wel is. SF was ook duurder per Wp, zeker per systeem (kleine panelen, veel bevestiging nodig).

Het gaat altijd om de kWh :)
Om met "de uitzondering" de regel te bevestigen ik had de unieke situatie dat de prijs per m2 ook ging tellen. ik verving namelijk dakpannen een zo goedkoop mogelijk dak kwam ik eigenlijk op SF uit. betere verdeling van de opbrengst over het jaar was een bonus

Mede vanwegen de zeer beperkte leverbaarheid was het ineens duurder en toen voor iets anders gekozen. :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 25-04-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

twain4me schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:27:
[...]
niet te hard roepen dan worden de zuid setjes hier zenuwachtig ;)
Één van de redenen waarom ik daar niet post :)
Wat zegt Wp nou helemaal bij een bifacial paneel :)
Poly vergelijken met Perc vertekent ook.

Maar een ander heeft niets aan mijn euro's, dus vind ik kWh/m² de beste vergelijkingsmaat. Dat is alleen wel gedoe en ik sta er vrij alleen in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

twain4me schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:35:
[...]

Om met "de uitzondering" de regel te bevestigen ik had de unieke situatie dat de prijs per m2 ook ging tellen. ik verving namelijk dakpannen een zo goedkoop mogelijk dak kwam ik eigenlijk op SF uit. betere verdeling van de opbrengst over het jaar was een bonus

Mede vanwegen de zeer beperkte leverbaarheid was het ineens duurder en toen voor iets anders gekozen. :+
Ik heb in 2014 ook SF geadviseerd bij mijn ouders wegens de korte strings + schaduw. Goed spul hoor, glas/glas ook geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:02
wouter.N schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:22:
[...]

Hebben die panelen op je platte dak geen schaduw van elkaar?
Nee hoor :) op dit moment niet, rijafstand 1320mm, in de winter zou het wel voor kunnen komen, echter dan hoop ik sowieso op daglicht opbrengst.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tijmeng schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:50:
[...]

Ter interesse, kan dit nog nadelige gevolgen hebben?? en wat als gaandeweg de dag het voltage daalt door opwarming? Ik zit er over te denken 2 string in polystring te plaatsen en de vrijgekomen tracker ingang van mn sb3.0 te gebruiken voor 3 panelen die net aan op mn dakkapel gaan passen. Die doen samen maar 95V, startspanning is 110V. Als die startspanning te verlagen is, dan zou dat een oplossing zijn. Anders wordt het een APS QS1 erbij.
Je wilt een polystring maken van bisol M270 en phonosolar 395?
Lijkt me niet verstandig, zijn 2 verschillende panelen met andere eigenschappen.

Mocht je besluiten om er ook bisol weg te leggen, dan zou ik het eerst eens invullen in sunnydesignweb

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-04-2021 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:06

tijmeng

Panasonic 7J

AUijtdehaag schreef op maandag 26 april 2021 @ 06:30:
[...]

Je wilt een polystring maken van bisol M270 en phonosolar 395?
Lijkt me niet verstandig, zijn 2 verschillende panelen met andere eigenschappen.

Mocht je besluiten om er ook bisol weg te leggen, dan zou ik het eerst eens invullen in sunnydesignweb
Nee polystring met 2*8 bisols(of 2*9, past net). Die phonos gaan de schuur / uitbouw op. En komen op een andere SMA.

Als ik toch al aan t bijbestellen ben overweeg ik dus de 1*8 uit te breiden naar 9 en op beide kanten dit te doen met een polystring. En dus eventueel 3 stuks op de dakkapel. Die 3 plus de 9e zou ik ook op een aps qs1 kunnen zetten maar beide via de sma lijkt me mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Goede dag,

Kan je trouwens een 1 fase SMA omvormer aansluiten op een 3 fase groepenkast? Aangezien er een kabel ligt met 3x 2,5.
Er komen 10 panelen op van 330Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
Adriaan71 schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:52:
Goede dag,

Kan je trouwens een 1 fase SMA omvormer aansluiten op een 3 fase groepenkast? Aangezien er een kabel ligt met 3x 2,5.
Er komen 10 panelen op van 330Wp
Dat is geen probleem, 3 fase is 3 keer 1, je kunt dus 1 vd 3 pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
jantje112 schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:54:
[...]

Dat dacht ik dus ook maar krijg melding dat fase(n) of nulleider niet is aangesloten, terwijl hij wel terug levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Adriaan71 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:08:
[...]

Dat dacht ik dus ook maar krijg melding dat fase(n) of nulleider niet is aangesloten, terwijl hij wel terug levert.
Dat heeft niets met 1 of 3 fase te maken. Heb je gemeten of er bij je omvormer (/PV verdeler) wel netjes 230V aankomt tussen bruin en blauw?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
jantje112 schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:54:
[...]

Dat vindt je netbeheerder niet leuk. Hier zijn/haar regels voor de keuze van de juiste fase:

Richtlijnen 3-fase kleinverbruiksaansluiting
De zonnepanelen verdeelt u bij voorkeur gelijkmatig over de 3 fasen in de meterkast door gebruik te maken van een 3-fasen
inverter. Kiest u er voor om de opwek via 1 fase terug te leveren? Dan adviseren wij de volgende stappen te doorlopen om de
juiste fase te bepalen waar de panelen op aangesloten worden:
1. Neem het huisnummer van de betreffende aansluiting;
2. Neem de toevoeging aan het huisnummer en zet deze om naar een cijfer
(geen toevoeging=0, A=1, B=2, C=3, D=4, enz.);
3. Tel het huisnummer en de omgerekende toevoeging bij elkaar op;
4. Deel de uitkomst door drie;
5. Bepaal de rest;
6. Is de rest gelijk aan 1?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 1 aangesloten te worden;
7. Is de rest gelijk aan 2?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 2 aangesloten te worden;
8. Is de rest gelijk aan 0?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 3 aangesloten te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
ArjoK schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:33:
[...]

Dat vindt je netbeheerder niet leuk. Hier zijn/haar regels voor de keuze van de juiste fase:

De zonnepanelen verdeelt u bij voorkeur gelijkmatig over de 3 fasen in de meterkast door gebruik te maken van een 3-fasen
inverter. Kiest u er voor om de opwek via 1 fase terug te leveren? Dan adviseren wij de volgende stappen te doorlopen om de
5. Bepaal de rest;
Is dat bij iedere netbeheerder zo of is dat regioafhankelijk?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
[...]

5. Bepaal de rest;
Ik zou gewoon de laagste pakken.. er is voor zover mij bekend helemaal geen verplichting om deze richtlijn aan te houden. Ook genoeg installateurs pakken rustig 1 fase zonder zich te verdiepen in de meterkast (vooraf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Proton_ schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:38:
[...]

Maar een ander heeft niets aan mijn euro's, dus vind ik kWh/m² de beste vergelijkingsmaat. Dat is alleen wel gedoe en ik sta er vrij alleen in :)
kWh/m2 vind ik net als €/Wp, merk, type, kleur een aanschafkeuze. (ik laat je nog even allen staan met je mening ;) )
Het vergelijk van kWh/Wp geeft een beeld van hoe je systeem functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Peutpeut schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:41:
[...]

Is dat bij iedere netbeheerder zo of is dat regioafhankelijk?
Ik zie ze bij meerdere netbeheerders staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
jantje112 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:42:
[...]

Ik zou gewoon de laagste pakken.. er is voor zover mij bekend helemaal geen verplichting om deze richtlijn aan te houden. Ook genoeg installateurs pakken rustig 1 fase zonder zich te verdiepen in de meterkast (vooraf)
Kan je doen maar dan later niet bij je buren klagen als je straat eruit klapt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Vandaag was er een technieker van Fluvius hier over de vloer om mijn hoge netspanning vast te stellen. Met mijn digitale meter blijft het een tikkeltje kafkaiaans dat er daarvoor iemand fysiek moet langskomen, al heeft de persoonlijke interactie wel zijn voordelen.

Volgens deze technieker was mijn 3G2.5 oorzaak van teveel spanningsval (2x APS QS1 op zo'n kabel, afstand meter of 12). Het lijkt me krap kunnen en ik betwijfel of de upgrade naar een dikkere kabel zich ooit zal terugverdienen.

Verder kwam het er op neer, naar verwachting, dat er eigenlijk niet veel aan gedaan kon worden (immers geen probleem als mijn automaat van PV uit staat 8)). Ook is 258V meten nog binnen "de normen en toleranties, zolang dat max 10 minuten is".

Toch weer een notitie in het dossier en hopelijk daardoor in de stapel omhoog geschoven naar eerdere netverzwaring (afgelopen 2 weken was laagste netspanning ook maar 213V, het net zit echt aan zijn limieten).
Batilan schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:52:
[...]

En een thuisbatterij kan met de subsidieregeling in België ook nog niet snel uit?

Ik denk dat het NL model ook niet nog heel lang houdbaar is, als ik hier de spanning op het net monitor zie ik een heel duidelijke correlatie met de zon-inval (heb zelf (nog) geen PV 8) ), blijft tot nu toe meest onder de 245V dus gelukkig nog wel wat marge.

De V2H en V2G ontwikkelingen kunnen wellicht ook gaan helpen, maar dat gaat nog niet heel vlot?
Met subsidie zou het net rendabel zijn (tvt <10 jaar). Echter moet volgens de huidige regels het injectievermogen van de omvormer beperkt worden tot 60% van je Wp. Dit kan ik niet met mijn micro-omvormers, dus daar stopt het verhaal. Ook weet ik niet of ik voldoende vertrouwen zou hebben in de techniek om er toch wel behoorlijke bedragen om te verwedden dat het rendabel is/wordt.

Weet er iemand hoe, en of, je bij APS QS1 (ik heb ECU) je gewoon tekstueel log kan zien? Ik kan echt nergens in de online omgeving zelfs maar een log vinden? De Fluvius technieker heeft de automaat uitgezet, dat lijkt me toch wel iets wat in de logs zou moeten staan? Niet te vinden? Daarom heb ik er eigenlijk ook geen zicht op of er af en toe 1 van mijn omvormers uit zou vallen door de netspanning.... Ze moeten niet perse alle 4 tegelijk uitvallen natuurlijk...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 14:25
Je kunt het kabelverlies eenvoudig bepalen met diverse sites
https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm
Eén volt minder verlies tussen omvormer en verdeelkast kan net doorslag gevend zijn dat jou omvormer wel blijft werken en die van de buren eruit springt.
Ik zou het proberen door een kabel parallel te leggen in plaats van de hele kabel te vervangen voor een 4 mm2.
Ik heb de kabel tussen verdeelkast en omvormer zo kort mogelijk en de DC bekabeling dikker genomen om het risico van overspanning te beperken. Gelukkig blijkt achteraf dat het net hier ruim voldoende is, want ik zit met maximaal terugleveren (8900 W) op 234V op de omvormer.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
fsfikke schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:15:
[...]

Dat heeft niets met 1 of 3 fase te maken. Heb je gemeten of er bij je omvormer (/PV verdeler) wel netjes 230V aankomt tussen bruin en blauw?
Nee zal dat eens nameten wat er op staat. Dat kan een oorzaak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
[...]

5. Bepaal de rest;
1 Huisnummer is 63
2 geen toevoeging dus 0
3 63+0=63
4 63/3 = 21,3333
5 bepaal de rest? bedoel je achter de komma? Vat hem even niet. Op welke fase moet hij dan aangesloten worden?

Vast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:11
@Adriaan71 Dit is makkelijker: https://fasulator.enduris.nl/
Het antwoord is '3'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:19
[...]

De zonnepanelen verdeelt u bij voorkeur gelijkmatig over de 3 fasen in de meterkast door gebruik te maken van een 3-fasen inverter.

:
Dat is inderdaad een richtlijn (ik meen bij Liander?), en zoals genoemd "bij voorkeur". Ik weet niet of alle netbeheerders deze richtlijn hanteren. Beste is natuurlijk bij 3 fasen aansluiting ook voor een 3 fasen omvormer te gaan. Maar als je toch voor een 1 fase omvormer gaat is het wellicht handig om een tijdje de volages per fase uit te lezen via de p1 poort van je slimme meter, je kunt dan mooi zien hoe het spanningsverloop per fase is (met name kritisch bekijken op mooie zonnige dagen).

Is uiteindelijk ook het beste voor het net en de netbeheerder :)

Als voorbeeldje het verloop van de spanning op mijn 1-fase aansluiting over de afgelopen 24 uur.
(en ik heb zelf dus nog geen PV :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkMMuKc6mUS7pXigdN0lrojsZE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pNBZKZFWFWVlYcn123TXpwgR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Batilan op 26-04-2021 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:34
Adriaan71 schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:57:
[...]

1 Huisnummer is 63
2 geen toevoeging dus 0
3 63+0=63
4 63/3 = 21,3333
5 bepaal de rest? bedoel je achter de komma? Vat hem even niet. Op welke fase moet hij dan aangesloten worden?

Vast bedankt.
63/3 = 21.3333? waar heb jij op school gezeten? rest is niet achter de komma, dat is wat je overhoud na een integerdeling, in dit geval dus 0 (of in jouw voorbeeld zou het 1 zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:26
DeadLock schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:01:
Vandaag was er een technieker van Fluvi us hier over de vloer om mijn hoge netspanning vast te stellen. Met mijn digitale meter blijft het een tikkeltje kafkaiaans dat er daarvoor iemand fysiek moet langskomen, al heeft de persoonlijke interactie wel zijn voordelen.

Weet er iemand hoe, en of, je bij APS QS1 (ik heb ECU) je gewoon tekstueel log kan zien? Ik kan echt nergens in de online omgeving zelfs maar een log vinden? De Fluvius technieker heeft de automaat uitgezet, dat lijkt me toch wel iets wat in de logs zou moeten staan? Niet te vinden? Daarom heb ik er eigenlijk ook geen zicht op of er af en toe 1 van mijn omvormers uit zou vallen door de netspanning.... Ze moeten niet perse alle 4 tegelijk uitvallen natuurlijk...
https://community.home-as...nverters-data-pull/260835

Kijk hier even onderaan de eerste post, daar vind je allerlei linken voor allerlei loggingen.
Ook voltage enz. Of je installateurs account daar kun je de gegevens vinden, als temp en spanning.
Maar je kan ook naar apssystems zelf gaan mits je daar account hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
borft schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:04:
[...]

63/3 = 21.3333? waar heb jij op school gezeten? rest is niet achter de komma, dat is wat je overhoud na een integerdeling, in dit geval dus 0 (of in jouw voorbeeld zou het 1 zijn)
https://fasulator.enduris.nl

Via deze site kom ik op 3. Duidelijk allemaal,.
En je heb gelijk ja 21 hahahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Dapdodo schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:24:
[...]

https://community.home-as...nverters-data-pull/260835

Kijk hier even onderaan de eerste post, daar vind je allerlei linken voor allerlei loggingen.
Ook voltage enz. Of je installateurs account daar kun je de gegevens vinden, als temp en spanning.
Maar je kan ook naar apssystems zelf gaan mits je daar account hebt.
Ik heb een (installateurs) account bij apssystems en kan dus wel alle grafieken zien. Het probleem is dat het niet eenvoudig zegt: deze omvormer lag er wegens geen spanning uit tussen xx:yy en xx:zz. Omvormer c is door overspanninsgbeveiliging uitgevallen tussen x en y.

Probleem met de grafieken is dat het lastig is om ze een voor een af te lopen en te kijken hoe/wat. Iets als overspanning of wegvallen netspanning zou ik toch wel ergens verwachten 'centraler' te kunnen zien in een log :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

DeadLock schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:01:
Vandaag was er een technieker van Fluvius hier over de vloer om mijn hoge netspanning vast te stellen. Met mijn digitale meter blijft het een tikkeltje kafkaiaans dat er daarvoor iemand fysiek moet langskomen, al heeft de persoonlijke interactie wel zijn voordelen.

Volgens deze technieker was mijn 3G2.5 oorzaak van teveel spanningsval (2x APS QS1 op zo'n kabel, afstand meter of 12). Het lijkt me krap kunnen en ik betwijfel of de upgrade naar een dikkere kabel zich ooit zal terugverdienen.

Verder kwam het er op neer, naar verwachting, dat er eigenlijk niet veel aan gedaan kon worden (immers geen probleem als mijn automaat van PV uit staat 8)). Ook is 258V meten nog binnen "de normen en toleranties, zolang dat max 10 minuten is".

Toch weer een notitie in het dossier en hopelijk daardoor in de stapel omhoog geschoven naar eerdere netverzwaring (afgelopen 2 weken was laagste netspanning ook maar 213V, het net zit echt aan zijn limieten).
Allemachtig! Als er zoveel spanningsverschil is (213 - 258V), is het elektriciteitnet inderdaad wel erg zwak. In Nederland is de grens +/- 10% dus boven 253V hoort een omvormer in Nederland af te schakelen. Helaas is mijn omvormer wat kritischer en schakelt al bij 251V af. En dan niet pas na 2 seconden zoals vereist in de Netcode maar gelijk. Helaas heeft de netbeheerder een aanpassing gedaan aan de transformator waar ik achter zit, want de netspanning is sinds februari dit jaar ineens een flinke stap hoger, waardoor mijn omvormer nu om de haverklap afschakelt. Onderstaand een grafiek van de gemiddelde netspanning zoals gemeten door mijn omvormer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kkj54kJl_O_KDkTPjc84JShqypk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j5i6hYLz8jMwm5Uxu4LBq5Ln.png?f=fotoalbum_large

Twee stuks APS van 1000VA moet normaal gesproken trouwens zonder problemen op een 3x2,5 kabel aangesloten kunnen worden. Pas als je boven de 3000VA gaat, zou ik een slag dikker kiezen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Even een vraagje, wij gaan onze zonnepanelen aan het EPDM dak vast maken, alles in overleg met de dakdekker.
Dus bovenop het dak onder lichte hoek, komen op het EPDM weer balken die dan ook weer worden bedekt met EPDM. In deze balken schroeven we dan weer de beugels om de zonnepanelenrails mee te bevestigen.

Nu was het idee om daar geschaafd 2 bij 4 balk voor te nemen (netto kopmaat 44x94mm), en deze dan schuin te zagen vanwege de EPDM.
Maar hierdoor blijft er een trapezium over met bovenop iets meer dan 30mm, onder nog de 94mm plat op het dak.
Is denk ik wel okee toch met 30mm bovenop? Biedt voldoende vlees op van die stockschroeven of beugels op/in vast te schroeven.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:17
Even een vraag voor de Kostal specialisten.

Een kennis van mij heeft enige tijd geleden een flinke hoeveelheid panelen op zijn werkplaats dak gelegd.
Daarachter zitten twee omvormers: Een Kostal Piko17 en een Kostal Piko 2.0
Hij woont in het buitengebied met waarschijnlijk niet zo'n sterk net.

Doordat de instraling nu langzaam begint toe te nemen bij toch nog redelijk lage buitentemperaturen, begint de installatie nu natuurlijk flink vermogen te leveren.

Het deel met de Piko 17 werkt prima, maar het deel met de 2.0 valt tijdens de piekuren steeds uit.
Beide omvormers geven een netspanning aan van 249 V.
Ook de netbeheerder bevestigt dat er op dat moment een netspanning van 249V is.
Dat zou dus nog binnen de net-tolerantie van 230 +/- 10% moeten liggen.
Ik weet niet hoe nauwkeurig de spanningsmetingen in de omvormers zijn, maar je zou verwachten dat dit (met 4V) nog voldoende ver van de grens ligt om uitschakelen te voorkomen.

In het jaar (2003) dat ik mijn eigen zes SMA-omvormers (2100 TL) installeerde, was het nog normaal, dat je zelf alle uitschakelgrenzen (spanning, frequentie, etc.) kon instellen.
Dat zat wel achter een installateurs-password, maar die had ik wel.

Omdat je bij de PIKO bij de eerste keer inschakelen, het land moet instellen met DIP-switches, vermoed ik dat er niets meer afzonderlijk in te stellen is, maar dat alle schakellimieten al meteen vast liggen nadat je de landinstelling hebt gedaan. En deze landinstelling kan natuurlijk daarna ook niet meer aangepast worden.

Klopt dit, of kun je toch nog (evt. via een installateurs-password) afzonderlijk grenzen zoals netspanning, frequentie, etc. instellen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Als ik hier 6 kw terug lever, zijn de netspanningen rond de 232 volt. Als ik de tesla aan de lader heb en niet teruglever, dan zijn de waardes rond de 217 volt. Genoeg speling gelukkig :) ik ben het eerste of tweede huis vanaf het “transformatorhokje”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
Weet iemand toevallig of je via Sems Portal, je Goodwe omvormers zelf ergens kunt updaten / aanpassen?

Heb een type GW2500, maar die topt al af bij 2250. Volgens de specs zou die toch gewoon tot 2500 moeten halen. Waar zou dit misschien in kunnen zitten? Iemand een idee/suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Naar eigen topic overgeplaatst: Panelen op nieuw huis met tuin op ZZO, beste opstelling?

[ Voor 163% gewijzigd door Conrado op 26-04-2021 20:13 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

!null schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:32:
Even een vraagje, wij gaan onze zonnepanelen aan het EPDM dak vast maken, alles in overleg met de dakdekker.
Dus bovenop het dak onder lichte hoek, komen op het EPDM weer balken die dan ook weer worden bedekt met EPDM. In deze balken schroeven we dan weer de beugels om de zonnepanelenrails mee te bevestigen.

Nu was het idee om daar geschaafd 2 bij 4 balk voor te nemen (netto kopmaat 44x94mm), en deze dan schuin te zagen vanwege de EPDM.
Maar hierdoor blijft er een trapezium over met bovenop iets meer dan 30mm, onder nog de 94mm plat op het dak.
Is denk ik wel okee toch met 30mm bovenop? Biedt voldoende vlees op van die stockschroeven of beugels op/in vast te schroeven.
in basis mag en kan je epdm gewoon onder 90 graden verwerken. hoeken afronden is wel een strak plan.

maar misschien wil je het wel zo doen? dat is gewoon met de standaard clixfit montage beugel
https://eu.esdec.com/nl/clickfit-basic-bitumendak/

https://scontent.fams1-1....3a8c5d740e436&oe=60AD2CA1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Conrado schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:43:
Hieronder de basisvorm van ons nieuwe huis met de tuin op ZZO. Het zijn twee geschakelde zadeldaken met een hoek van 45°.
Ik vraag me af hoe ik hier het beste zonnepanelen op kan leggen.

[Afbeelding]

Er is ruimte voldoende voor zo’n 45 panelen op de tuinzijde (= bovenzijde tekening). Echter in de zomer zal de zon zo rond 15:30 pal op de nok staan, en daarna komen de panelen in de schaduw van het dak te liggen. Is dat een probleem? Leveren dan de panelen nog voldoende op?
Ik zou even een eigen topic openen, dit is geen "klein" vraagje

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49
Kingsolo schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:41:
Weet iemand toevallig of je via Sems Portal, je Goodwe omvormers zelf ergens kunt updaten / aanpassen?

Heb een type GW2500, maar die topt al af bij 2250. Volgens de specs zou die toch gewoon tot 2500 moeten halen. Waar zou dit misschien in kunnen zitten? Iemand een idee/suggestie?
Installatie gebruiksaanwijzing al door gelezen😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Reminder:
Vanaf morgen moeten nieuwe installaties over een conformiteitscertificaat beschikken:
https://solarmagazine.nl/...-wettelijke-eisen-voldoen

En de lijst met goedgekeurde omvormers: https://www.netbeheernede...ulering_20_421e9b124c.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
antonboonstra schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:55:
[...]

Allemachtig! Als er zoveel spanningsverschil is (213 - 258V), is het elektriciteitnet inderdaad wel erg zwak. In Nederland is de grens +/- 10% dus boven 253V hoort een omvormer in Nederland af te schakelen. Helaas is mijn omvormer wat kritischer en schakelt al bij 251V af. En dan niet pas na 2 seconden zoals vereist in de Netcode maar gelijk. Helaas heeft de netbeheerder een aanpassing gedaan aan de transformator waar ik achter zit, want de netspanning is sinds februari dit jaar ineens een flinke stap hoger, waardoor mijn omvormer nu om de haverklap afschakelt. Onderstaand een grafiek van de gemiddelde netspanning zoals gemeten door mijn omvormer.
Ik denk niet de netbeheerder, maar de anderen bij je in de buurt hebben zonnepanelen erbij gelegd.
En die helpen mee de spanning opdrijven. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
jobr schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:56:
Reminder:
Vanaf morgen moeten nieuwe installaties over een conformiteitscertificaat beschikken:
https://solarmagazine.nl/...-wettelijke-eisen-voldoen

En de lijst met goedgekeurde omvormers: https://www.netbeheernede...ulering_20_421e9b124c.pdf
Micro omvormers niet? Zie er geen enkele tussen staan. Beter lezen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

ArjoK schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:49:
[...]
Het vergelijk van kWh/Wp geeft een beeld van hoe je systeem functioneert.
Mits je vergelijkt met "gelijke" opstellingen (bij voorkeur met jezelf vorig jaar ;). SF met SF, perc met perc, zuid met zuid, trackers met trackers etc.
Dat gebeurt vaak niet, waardoor er verkeerde betekenis aan wordt gegeven.
Maak niet de fout te denken dat een installatie (of paneel) met hogere kWh/Wp automatisch 'beter' is. Dan moet je eerst vaststellen wat je 'beter' vindt. Een paneel zal makkelijk een paar keer per jaar over de 'piekwaarde' heen kunnen gaan, maar er 70% van de tijd nog niet 50% van presteren. Je moet de Wp waarde, en de afgeleide kWh/Wp dus altijd in context zien :)

Beschouw twee platte daken met identieke panelen, eentje met zuidopstelling met maximale rijafstand om schaduw minimaal te maken en eentje met een oost/west opstelling met 2x zoveel Wp die 1.5x zoveel kost. 1000 kWh/kWp/jaar vs 850kWh/kWp/jaar. Zuid maakt dan minder stroom, duurdere stroom die ook nog meer teruggeleverd wordt ipv direct verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
twain4me schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:44:
[...]

in basis mag en kan je epdm gewoon onder 90 graden verwerken. hoeken afronden is wel een strak plan.

maar misschien wil je het wel zo doen? dat is gewoon met de standaard clixfit montage beugel
https://eu.esdec.com/nl/clickfit-basic-bitumendak/

https://scontent.fams1-1....3a8c5d740e436&oe=60AD2CA1
Nou ja, bij mij komen de rails in dezelfde richting te liggen als de balken. Deze beugels zitten haaks op de rails en dan heb ik aan 3cm dus niet genoeg. In lengte zou het wel genoeg zijn.

Ik dacht ook nog dat ik wellicht de rails (clickfit of ander systeem) er gewoon recht in kan schroeven, door de rail heen. Dus gat in rails maken, rails plat op balk (met epdm ertussen) en schroef erdoor.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Proton_ schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:24:
[...]

Mits je vergelijkt met "gelijke" opstellingen (bij voorkeur met jezelf vorig jaar ;). SF met SF, perc met perc, zuid met zuid, trackers met trackers etc.
Dat gebeurt vaak niet, waardoor er verkeerde betekenis aan wordt gegeven.
Maak niet de fout te denken dat een installatie (of paneel) met hogere kWh/Wp automatisch 'beter' is. Dan moet je eerst vaststellen wat je 'beter' vindt. Een paneel zal makkelijk een paar keer per jaar over die 'piekwaarde' heen kunnen gaan, maar er 70% van de tijd nog niet 50% van presteren. Je moet de Wp waarde, en de afgeleide kWh/Wp dus altijd in context zien :)

Beschouw twee platte daken met identieke panelen, eentje met zuidopstelling met maximale rijafstand om schaduw minimaal te maken en eentje met een oost/west opstelling met 2x zoveel Wp die 1.5x zoveel kost. 1000 kWh/kWp/jaar vs 850kWh/kWp/jaar. Zuid maakt dan minder stroom, duurdere stroom die ook nog meer teruggeleverd wordt ipv direct verbruikt.
Ik vind het wel fijn om mijn appels met de peren van een ander te vergelijken. Zijn de peren lekkerder dan kan ik dat meenemen in een volgende keuze. B-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_
  • Laatst online: 21-09 11:54

Mijn vader gaf dit onlangs ook aan bij mij (ik heb het bij hem geinstalleerd.) , hij heeft een GoodWe 2500XS met 2600Wp aan panelen.
Nu heb ik een verzoek richting GoodWe Service gestuurd om de firmware te upgraden via service.nl@goodwe.com.
Vrijwel direct dezelfde dag is er nog een firmware upgrade uitgevoerd door hen.

Wellicht is dit voor jouw ook een optie ?

[ Voor 7% gewijzigd door Henry_ op 26-04-2021 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:43
Ben er even 5 jaar uit geweest maar moet nu voor over 4 weekjes een nieuwe set hebben.

Op het tuinhuisje liggen nu wat groene SF jes die net 1200 watt halen van de beloofde 10*150.
Plan is om montage systeem van zonnekompas wat aan te passen en daar de Panda's op te leggen (6 of 9 van de 11) (280WP) die nu op het hoofddak liggen. Omdat we een opbouw krijgen moet deze set van het dak en word deze direct vervangen door 20 x 350WP van een nog nader te bepalen merk. Dat kan dan mooi Oost West.

Nu heb ik momenteel een 5 jaar oude SB 4000TL-21 die er nu 20k kwh op heeft zitten. Deze kan op MP of gaat alleen de tuinhuis set aansturen (beetje overkill, want slechts 2-2.5KW vermogen daar).

Winkelman doet het nog steeds goed qua prijzen zie. Zijn er inmiddels prijsvechter bij gekomen waar ik een kijkje moet nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BasvanS
Waar ik meestal op kijk is:
Solar-bouwmarkt punt nl
Solar-outlet punt nl
Solargarant punt nl
Budget-solar punt nl
Sun-solar punt nl

Alles met solar dus

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2021 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

Yep, hier ook gehad met de GW3000 versie.

In de app even de knop monitoring indrukken. Daar even kijken of er geen limiet ingesteld staat bij 'Power Factor' Deze wil nog wel eens op 0.8 gezet worden vanuit de fabriek

Indien dit niet het geval is even met de leverancier bellen. Onze GW3000 had een firmware update nodig. Die stond op 0.8 gelimiteerd maar in de instellingen stond er netjes 1.0. Na een update doet de omvormer nu 3300w tegenover 2765w daarvoor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X47OtANrS7DyKXiMkdaPWmwuIKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2COpcOQUggk7kJCoeNP2ZLE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door SmoothTweaker op 27-04-2021 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:35:
@BasvanS
Waar ik meestal op kijk is:
Solar-bouwmarkt punt nl
Solar-outlet punt nl
Solargarant punt nl
Budget-solar punt nl
Sun-solar punt nl

Alles met solar dus
Jij loopt hier nog steeds rond dus ;) Je in duitsland gespotte SMA doet het bij mij nog steeds uitstekend, maar de 7-8KW WP die ik nu oost west wil leggen word hem iets te veel ;)

Wat is verstandig qua omvormer vermogen oost west? 80% van totaal aantal WP?

7500 WP op een SMA Sunny Tripower 6.0 3AV-40 lijkt me wel wat. Piekvermogen lijkt me sub 7200 te zijn toch?

[ Voor 9% gewijzigd door BasvanS op 27-04-2021 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
SmoothTweaker schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:36:
[...]

Yep, hier ook gehad met de GW3000 versie.

In de app even de knop monitoring indrukken. Daar even kijken of er geen limiet ingesteld staat bij 'Power Factor' Deze wil nog wel eens op 0.8 gezet worden vanuit de fabriek

Indien dit niet het geval is even met de leverancier bellen. Onze GW3000 had een firmware update nodig. Die stond op 0.8 gelimiteerd maar in de instellingen stond er netjes 1.0. Na een update doet de omvormer nu 3300w tegenover 2765w daarvoor

[Afbeelding]
Bedankt voor de reacties. Power factor staat op 1. Maar vermoed dat hij tot 90% geknepen wordt gezien de output. Dus heb een aanvraag gestuurd om de firmware te updaten. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasvanS schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:47:
[...]

Jij loopt hier nog steeds rond dus ;) Je in duitsland gespotte SMA doet het bij mij nog steeds uitstekend, maar de 7-8KW WP die ik nu oost west wil leggen word hem iets te veel ;)

Wat is verstandig qua omvormer vermogen oost west? 80% van totaal aantal WP?

7500 WP op een SMA Sunny Tripower 6.0 3AV-40 lijkt me wel wat. Piekvermogen lijkt me sub 7200 te zijn toch?
Onkruid vergaat niet zeggen ze wel eens ;)

Maar vul het eens in in sunnydesignweb. https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies rode knopje nieuw project, vul lokatiegegevens in en dan handmatige planning.
Als energierendementfactor 100% is, is het precies goed.

Op een sma 8.0 of 10.0 mag je ook 2x 10
parallel doen op 1 ingang. (Polystring)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2021 09:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BasvanS schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:23:

Winkelman doet het nog steeds goed qua prijzen zie. Zijn er inmiddels prijsvechter bij gekomen waar ik een kijkje moet nemen?
Ik zou https://jvhaarst.github.io/panelscrape/ even bekijken. Zo kwam ik op jenm-zonnepanelen.nl uit waar ik gisteren mijn setje besteld heb,.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:53
In het kader van als je niet vraagt....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3VwMOGmkXqd9xRTMUFQN4U7I8E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DQi4G8fyFkMR2YTOxpAW36FC.jpg?f=user_large
Heeft iemand nog ergens een RS-485 Quick module voor een SMA SBXX00HF-30 liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@grotegok
Misschien @paulv1973 ?
https://www.marktplaats.n...100-fabrieksgarantie.html
Q-module (blue tooth) tbv SMA HF2500 en HF3000. T.E.A.B.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58
Kingsolo schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:54:
[...]

Bedankt voor de reacties. Power factor staat op 1. Maar vermoed dat hij tot 90% geknepen wordt gezien de output. Dus heb een aanvraag gestuurd om de firmware te updaten. Ben benieuwd.
Landcode wel op NL staan? België en Duitsland worden standaard op 90% gezet begreep ik vanuit Goodwe.
Moet ik vanmiddag nog even kijken welke firmware de GW3000 en GW1500 heeft bij ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
SmoothTweaker schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:27:
[...]

Landcode wel op NL staan? België en Duitsland worden standaard op 90% gezet begreep ik vanuit Goodwe.
Moet ik vanmiddag nog even kijken welke firmware de GW3000 en GW1500 heeft bij ons?
Vanmorgen nog eens bekeken Landcode staat op Holland, firmware hier is beide V1.13.14.
Dus ben wel benieuwd welke versie jullie hebben.

Heb geprobeerd de power limit welke, standaard op off staat op on te zetten. Dan pakt hij automatisch 2% prated. Kreeg hierdoor ca. 75 watt binnen. Dus als dit 2% zou zijn, dan zou 100% 3750 watt betekenen? Durf dat niet zomaar aan te passen.
Dus bij 70% zou dit rond de 2500 watt moeten uitkomen. Durf niet te zeggen of deze redenatie klopt.
Zou bijna zeggen dat de XS varianten allemaal gelijk zijn en op deze manier wellicht geknepen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dapdodo schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:00:
[...]
Ik denk niet de netbeheerder, maar de anderen bij je in de buurt hebben zonnepanelen erbij gelegd.
En die helpen mee de spanning opdrijven. >:)
Doordat er meer zonnepanelen in de buurt worden gelegd, zal het spanningsverschil (verschil tussen de rode en blauwe lijn in mijn grafiek) groter worden. Dat verschil was begin 2020 ca 7,8V en is inmiddels iets opgelopen tot 8,4V.

De stap die beide lijnen omhoog hebben gemaakt in februari 2021 (een stap van 8 volt!) komt echter volledig door de netbeheerder. Want ook de blauwe lijn maakt die stap omhoog en dat is op het moment dat er nauwelijks zon is, dus ook geen spanningsopdrijving door zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kkj54kJl_O_KDkTPjc84JShqypk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j5i6hYLz8jMwm5Uxu4LBq5Ln.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door antonboonstra op 27-04-2021 11:14 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:53
Dankjewel, de module staat net niet in die marktplaatsadvertentie maar ik heb de verkoper wel gevraagd of hij er 1 heeft liggen.
Misschien @paulv1973 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mgs3aVDla7Ziji482QM2MjMkvQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTvLgH36P21D95o2L3IQfnvs.jpg?f=fotoalbum_medium
Zou het in mijn geval nog zin hebben om 2 tigo's (dual versie) te plaatsen voor de 4 panelen welke vanaf 16.00 (tot zonsondergang) in de schaduw liggen? PS: er liggen 5 in dit rijtje echter de achterste komt geen schaduw op, ze vormen 1 string van 12 panelen totaal (zuid), de overige 7 panelen zie je liggen op het tuinhuis.

Op bovenstaande foto doet de desbetreffende string van 12 panelen (4 deels in de schaduw) nog:
1415W
277V
5,12A
Wellicht een goed idee om 2 dual tigo's te plaatsen of is dat qua TVT kansloos? van 16.00 tot zonsondergang doen de 8 panelen welke niet in de schaduw liggen nog wel vrolijk mee. De hamvraag is hoeveel die 4 panelen de opbrengst drukken door in de schaduw te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Appie Heijn
Volgens mij heb je er meer ellende mee dan plezier.
Toch @Rol-Co ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:01:
[Afbeelding]
Zou het in mijn geval nog zin hebben om 2 tigo's (dual versie) te plaatsen voor de 4 panelen welke vanaf 16.00 (tot zonsondergang) in de schaduw liggen? PS: er liggen 5 in dit rijtje echter de achterste komt geen schaduw op, ze vormen 1 string van 12 panelen totaal (zuid), de overige 7 panelen zie je liggen op het tuinhuis.

Op bovenstaande foto doet de desbetreffende string van 12 panelen (4 deels in de schaduw) nog:
1415W
277V
5,12A
Wellicht een goed idee om 2 dual tigo's te plaatsen of is dat qua TVT kansloos? van 16.00 tot zonsondergang doen de 8 panelen welke niet in de schaduw liggen nog wel vrolijk mee. De hamvraag is hoeveel die 4 panelen de opbrengst drukken door in de schaduw te liggen.
Hoeveel die panelen de pret drukken zie je toch in je log hoe hard het keldert?
Als test kun je die vier ook afkoppelen, als je vermogen dan stijgt heb je echt foute boel. Maar ik denk dat het mee valt want die half cell panelen hebben toch graag schaduw over korte kant?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:04:
@Appie Heijn
Volgens mij heb je er meer ellende mee dan plezier.
Toch @Rol-Co ?
Zal dat nog niet niet opgelost zijn dan denk je? Gaat hier al bijna een jaar zonder stops.

@Appie Heijn

Je kan tigo doen maar beveel het niet aan zonder CCA en tap, zodat je kan zien of ze wel opstarten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:19:
[...]

Hoeveel die panelen de pret drukken zie je toch in je log hoe hard het keldert?
Als test kun je die vier ook afkoppelen, als je vermogen dan stijgt heb je echt foute boel. Maar ik denk dat het mee valt want die half cell panelen hebben toch graag schaduw over korte kant?
Ik zal eens kijken of ik ergens een logging kan vinden. Anders maar even live DC gaan bekijken rond 15.00 op een zonnige dag. Vanaf 15.00 gaan die 4 overigens wel van deelschaduw langzaam naar volledig schaduw. Op zich is een paar kWh mislopen niet erg maar wanneer dat door een kleine investering te verbeteren valt dan valt dat uiteraard wel te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Appie Heijn je kan ook overwegen om de korte string een eigen omvormer te geven (goedkope GoodWe, iets van Marktplaats).
Ik heb ook halfcells aan de gevel hangen ( ONO, Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9" ) wat zo'n 'parabool' geeft bij strak blauwe hemel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWdKu0JKhIirUkcztmwxW2VzMGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYTwQqpg3RuJc6TFAZGPObLe.png?f=fotoalbum_large
Om 12:00 werpt de dakgoot zijn schaduw op het eerste randje cellen, een uur later op de tweede helft.
Tigo's of optimizers gaan er niets meer uit halen, omdat alle panelen vergelijkbare schaduw hebben en dus hetzelfde MPP.
En omdat dit type schaduw op deze panelen iets met de stroom doet en niet met de spanning, blijft de omvormer lekker in zijn werkpunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9SK_DR4QKRu6-rK0ru0dFnPPVQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GWgv3UD8wph6nAQjUC0ytWp2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWtSqgSLORsoec8uOpZVLIkb4hg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NTVgA7yX1P3vvdxm4egE6JdY.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:13
Een kleine update vanuit het Zwolse. De opbrengst gaat nu goed op de andere fase en 6mm2 dikte draad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/eK2P42ssfcbG6cr44tvHMH1Q.jpg

Het voltage loopt alsnog wel hard op, maximaal is aan de omvormerzijde 249V gemeten. Aan de slimme meter zijde 244V. Op de fase die problemen gaf, heeft de slimme meter vandaag 250V gemeten. Enexis heeft hier trouwens de meterkast volhangen met apparatuur om het e.e.a. te checken. Morgen hangt het er een week en halen ze het weer op. Ik ben benieuwd naar eventuele vervolgacties :)

[ Voor 9% gewijzigd door ephymerous op 27-04-2021 20:33 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Proton_ schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:52:
@Appie Heijn je kan ook overwegen om de korte string een eigen omvormer te geven (goedkope GoodWe, iets van Marktplaats).
Ik heb ook halfcells aan de gevel hangen ( ONO, Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9" ) wat zo'n 'parabool' geeft bij strak blauwe hemel:
[Afbeelding]
Om 12:00 werpt de dakgoot zijn schaduw op het eerste randje cellen, een uur later op de tweede helft.
Tigo's of optimizers gaan er niets meer uit halen, omdat alle panelen vergelijkbare schaduw hebben en dus hetzelfde MPP.
En omdat dit type schaduw op deze panelen iets met de stroom doet en niet met de spanning, blijft de omvormer lekker in zijn werkpunt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk eerlijk gezegd dat mijn situatie niet helemaal vergelijkbaar is.
12 panelen op zuid
4 hiervan gaan op dit moment rond 15.00 deels in de schaduw liggen, op zich niet erg maar heb niet echt scherp of de andere 8 ook grondig getemperd worden door die 4, vanaf 16.00 liggen de betreffende 4 volledig in de schaduw en liggen de 8 anderen nog vol in de zon...

@reneeke1970
Ik heb net de logging even geraadpleegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6Uyq28Q-JT0Txuynk7yHHsKJMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bTcHJWbE6MrK3h2HAEDeo8Td.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YqVPou_AxKjwb2445FBbzQw20g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7cUkHg3qXbccSxedBY2vaKlJ.png?f=user_large
Nog steeds lastig om te bepalen hoe goed die string het doet.(3e kolom) Er waren hier af en toe ook flarden bewolking.

:*) Toch een mooie 80,5kWh binnen geharkt van 06:15 tot aan 20:50, daar kunnen we weer 600km op rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
fsfikke schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:33:
[...]

Ik zou https://jvhaarst.github.io/panelscrape/ even bekijken. Zo kwam ik op jenm-zonnepanelen.nl uit waar ik gisteren mijn setje besteld heb,.
Handige site, maar denk dat ik meer kan besparen als ik een shop heb waar de Oost/West Portrait goedkoop is.. |:( Wat een geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvhouwel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 19:13
Ik heb sinds 5 jaar op het westen 12 panelen liggen.
Opbrengst zo'n 3000 kw per jaar, ik verbruik 2800 kw dus prima.
Om als de saldering af loopt de opbrengst meer over de hele dag te verdelen dacht ik aan de oostkant van het dak er 4 panelen bij te leggen.
De vraag is eigenlijk kunnen die op dezelfde omvormer ?
Het is een Solaredge SE3000-ER-01-NED
Optimizers P300-5RM4MRS-M13
Het piekvermogen is 3kWp

Ik zit nu ;s morgens tot 12 uur zo oplopend van 100watt tot 700 watt na de middag gaat het hard, vaak een piek van rond de 2700 watt om een uur of 4

Theoretisch zou die piek te hoog kunnen worden voor de omvormer, maar is het zo dat hij het gewoon afkapt op 3kW. Het zal maar zelden gebeuren denk ik, want als de piek oost is, dan zijn de 12 panelen heel laag en andersom ook.

Is dat uitvoerbaar of moet ik er niet aan beginnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Ik wil eigenlijk nog graag 4 paneeltjes op mijn carport leggen dmv clickfit basic rail op een golfplaten dak. Ik twijfel alleen erg of ik (80kg) op het dak kan klimmen. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ywis_VMjwrEX4zY26B3PBVx6IGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdCoOtZJH9OkEtYl3Sgz6odq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BasvanS schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:09:
[...]

Handige site, maar denk dat ik meer kan besparen als ik een shop heb waar de Oost/West Portrait goedkoop is.. |:( Wat een geld!
is een beton voet geen optie? eventueel zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
wouter.N schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:28:
Ik wil eigenlijk nog graag 4 paneeltjes op mijn carport leggen dmv clickfit basic rail op een golfplaten dak. Ik twijfel alleen erg of ik (80kg) op het dak kan klimmen. Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Hoe oud is dat? Asbest zou ik nooit in schroeven of op gaan staan.
En hoe ouder hoe brozer.
Als dit er net ligt zou ik het wel durven, maar na 30 jaar niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Dapdodo schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:34:
[...]

Hoe oud is dat? Asbest zou ik nooit in schroeven of op gaan staan.
En hoe ouder hoe broser.
Als dit er net ligt zou ik het wel durven, maar na 30 jaar niet echt.
11 jaar, is sowieso geen asbest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
wouter.N schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:34:
[...]

11 jaar, is sowieso geen asbest.
Druk verdelen met een plank lukt dat wel. Soort snowboots met groot oppervlak onder je schoenen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dapdodo op 27-04-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

wouter.N schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:28:

[Afbeelding]
Wat soms werkt is wat platen of balken leggen bovenop het dak waar je overheen kan lopen. Dat verdeeld het gewicht een beetje en dan gaat het misschien goed. En dan nog steeds lopen op de plekken waar de balk er direct onder ligt. Zonder dat zou ik het ook niet aandurven op dat dak denk ik...

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49
tvhouwel schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:09:
Ik heb sinds 5 jaar op het westen 12 panelen liggen.
Opbrengst zo'n 3000 kw per jaar, ik verbruik 2800 kw dus prima.
Om als de saldering af loopt de opbrengst meer over de hele dag te verdelen dacht ik aan de oostkant van het dak er 4 panelen bij te leggen.
De vraag is eigenlijk kunnen die op dezelfde omvormer ?
Het is een Solaredge SE3000-ER-01-NED
Optimizers P300-5RM4MRS-M13
Het piekvermogen is 3kWp

Ik zit nu ;s morgens tot 12 uur zo oplopend van 100watt tot 700 watt na de middag gaat het hard, vaak een piek van rond de 2700 watt om een uur of 4

Theoretisch zou die piek te hoog kunnen worden voor de omvormer, maar is het zo dat hij het gewoon afkapt op 3kW. Het zal maar zelden gebeuren denk ik, want als de piek oost is, dan zijn de 12 panelen heel laag en andersom ook.

Is dat uitvoerbaar of moet ik er niet aan beginnen ?
Zo ziet het er uit met 2x se 3000 https://i.imgur.com/o4KYrTB.jpg
3650 Wp oost en 3660 Wp west.
https://imgur.com/a/0KicyNo

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:05
Ik kan mij binnenkort ook melden in dit topic. Vanuit nieuwbouw zijn er 4 x Trina Solar 330wp op ons dak aanwezig. Ik laat 10 dezelfde panelen bijleggen, inclusief nieuwe Goodwe 4200D-NS omvormer. Kom ik totaal op 4620wp op ZO. Dak heeft een hellingshoek van 52 graden, geen/amper schaduwwerking.

De omvormer die nu aangesloten zit kan ik verkopen: https://www.elektrobode.n...dc-wifi-1fase-2ba26263874
Wat zou dat waard zijn op marktplaats nieuw zonder doos? €250?

[ Voor 7% gewijzigd door LuPo op 27-04-2021 22:18 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw