Panelen op nieuw huis met tuin op ZZO, beste opstelling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Hieronder zie je de basisvorm van ons nieuwe huis met de tuin op ZZO. Het zijn 2 geschakelde zadeldaken, beiden met een hoek van 45°.
Ik vraag me af hoe ik hier het beste zonnepanelen op kan leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXU-oxgJnwLlSlmHoLkg9KyLA8E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MnrkaeSuPQJMQXRER8uJbFYQ.jpg?f=user_large

Er is ruimte voldoende voor zo’n 45 panelen op de tuinzijde (= bovenzijde tekening). Echter in de zomer zal de zon zo rond 15:30 pal op de nok staan, en daarna komen de panelen dus in de schaduw van het dak te liggen.

Is dat een probleem? Leveren dan de panelen nog voldoende op?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Dat ligt er aan wat jij voldoende vind. Met meer panelen heb je altijd meer opbrengst. Maar hoe minder die in de schaduw liggen hoe meer opbrengst natuurlijk.

Hoe is de orientatie nou precies, is de tuin onder of boven? Meende ik te lezen in je andere post. Misschien handig als je even het noorden boven kan doen. En wat is de dakhoek?

Eerst natuurlijk beginnen te leggen op de daken waar nooit schaduw is, en dan kan je het zadeldak ook wel doen, maar als je een paneel breedte van de schaduw weg blijft dan gaat het vaak al wel aardig goed. Zodat het meerendeel van de dag er geen schaduw op valt. En sochtends vroeg of savonds na 6 uur is dan minder belangrijk. Als er dan wel schaduw is.

Met 45 panelen aan plek kan je zowiezo al wel een beetje schuiven met de panelen, als je tenminste genoeg hebt aan een stuk of 35 bv. En je kan ook altijd nog de NW kant volleggen. Panelen die dan op de ZO kant in de schaduw zouden komen, hebben dan waarschijnlijk meer opbrengst op de NW kant zonder schaduw.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
De pijl naar Noord staat in de tuin, dus aan de bovenzijde van de tekening. Er is eigenlijk geen directe schaduw, hooguit door wat hoge bomen met loof in het najaar.
Het gaat me er idd om dat na 15:30 de zon op de NNW kant komt, en dus de panelen in de schaduw van het dak vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

okee maar dat is helemaal geen probleem hoor. Tenzij je je huis kan meedraaien met de zon kan je dit probleem zowiezo niet oplossen ;)

Ik heb ook veel ZO georienteerde panelen en deze leveren toch nog 96% op tov de "ideale" zuid. Dus daar is zowiezo niets mis mee.

Wel kan je dus om schaduw problemen te voorkomen gewoon ook panelen leggen op NW. Die volledig in de zon komen als de zon later op de dag niet meer schijnt op de ZZO panelen. Hoewel dit eigenlijk alleen geld in de zomer, want in de winter komt de zon uberhaupt niet meer zover, en staat te laag voor NNW. Afhankelijk van je dakhoek ook. Hoe minder stijl hoe beter wat dat betreft.

Overigens is je dak meer zuid dan oost, dus ook panelen met een tikje schaduw doen nog steeds meer jaar opbrengst dan NNW waarschijnlijk. Maar ligt er dus ook aan hoeveel opbrengst je wilt hebben, en of je een behoefte hebt aan spreiding van de opbrengst over de dag wat wel aan te bevelen is. Dan is meer panelen altijd beter, en is een spreiding over ZZO en NNW ook heel handig.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:25
Ik weet de helling niet maar zomers heb je om 15:30 zeker geen schaduw op dat dak. De zon komt ook van boven.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@Conrado
mijn (perfect) oost-west.
voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
en op oost heb pas echt om 17:00 dat de panelen in de schaduw liggen van het dak.

maar andere dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
dan heb ik dat wel rond 15:30.

jij hebt ZZO dus daar heb je nog minder last van als ik. ;)

maar 45 panelen, wil je dat niet te duur doen dan kan dat wel eens lastig worden.
voorbeeld van goedkope omvormer (zijn niet veel te vinden op het moment.)
https://cdn.webshopapp.co.../goodwe-10k-dt-25k-dt.pdf
of:
https://cdn.webshopapp.co...415695/growatt-15-20k.pdf
(ik zie even geen SMA?)
die heb je in een 17kW uitvoering goed voor 3x25A en je hoofdaansluiting zit vol.
(je wil echt niet naar 3x35A, veel te duur niet te doen.)
vergeet de "Max. DC-vermogen [W]" dat is een indicatie en is breekbaar.
maar kijk wel goed naar de "Max. DC-spanning [V]" die is niet breekbaar.
en die is nog VOC + temperatuur ook.

maar belangrijker is, 3 fase omvormer werken het beste als je die 600-720Vmpp geeft per string.
meeste panelen leveren +/-33Vmpp en dan rond de 330-370Wp.
600V / 33Vmpp = 18 panelen = optimaal hoogste rendement.

dit soort omvormers hebben 2x een mpp, dus 2x18x350Wp is het maximum wat kan op de omvormer.
daarna moet je Stringen parallel maken.

parallel maken van stringen.
dan doe je b.v. 18 panelen serieel met nog een keer 18 panelen serieel op 1 mpp.
je grens zit dan weer rond de 2x2x18x350Wp=25200Wp, meer kan die omvormer niet aan. >:)

een 350Wp paneel, lever +/-370W.
maar dat maar voor een paar minuten per jaar.
met dit soort grote setjes, kun je beter kijken naar de NOCT van het paneel.
die haal je vaker als de STC(Wp) en is 30% lager.
dus 25kWp op een 17kW omvormer, tja dat is maar amper een probleem. ;)

ander dingentje:
zo als je ziet doet oost en west op een ander maken hun top halen.
dus je zou er ook voor kunnen kiezen om meer Wp als W op de omvormer te hangen.
door 1x18x350Wp op ZZO en 1x18X350Wp op NNW te doen.
(of dit te combineren met 1x een parallel string extra op ZZO)

andere optie is:
niet werken met 3fase omvormer, maar met 3x een 1fase omvormer.
die heb je met 1 mpp en met 2x een mpp.
kun je tussen de 3 tot 6 mmp's hebben voor amper extra kosten.
dit soort mpp's vul je dan weer het liefste met 12 panelen (optimum zit rond de 350V).

speel eens met de opties die ik geef, welke bevalt je het beste?

edit:
kosten.
grote setjes zijn goedkoper als kleine setjes.
dit soort setjes zouden onder de 0,70€/Wp ex BTW uit moeten komen.
(check de BTW regels eens goed, zitten wel haken en ogen aan, die lastig worden voor je. ;) )
maar dan nog 25000Wp is dan snel een 17000€, pittig bedrag.
maar ja je moet eerst zaaien om te oogsten, dat is zo met PV.
hoe wil je dit soort hoeveelheden op krijgen eigenlijk die je van dat dak gaat halen?
of wil; je gaan verkopen, snap je de saldering regels en zo ook al?
we hebben het niet meer over speelgoed als je zo groot gaat, dit is aardig professioneel.
dus zet ook de profesionele bril op. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 28-04-2021 10:37 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@migjes hartelijk dank voor je uitvoerige antwoord, daar ben ik erg mee geholpen.

Op dit moment hebben we nog niets, ja een knollenveld. We zijn druk bezig met het ontwerp en het budget van de bouw. Als ik naar het totaal budget kijk, zijn de zonnepanelen m'n minste zorg. Maar onder de streep is een bouw toch een opstelsom van heel veel kleinere posten. je moet dus wel scherp blijven.

Die 45 panelen kunnen we kwijt, maar de details zijn nog niet uitgewerkt. met een warmtepomp, elektrisch koken, en (later) een EV is het stroomverbruik fors. Beter te veel dan andersom is de gedachte.
De techniek hebben we nog niet uitgewerkt. Ten eerste moeten we nog kijken of het op-dak of in-dak wordt, dat is afhankelijk van wat zaken. tegelijkertijd bepaalt dat ook de mogelijke BTW-aftrek. Ik heb veel met grote accusystemen te maken en veel DC op m'n dak vind ik simpelweg eng. Daarom denk ik eerder aan micro-omvormers, als dat tenminste betaalbaar blijft.

Kortom, nog veel uit te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@Conrado
a, je zit nog op dat stuk.
jep veel dingen uit te zoeken.

stap 1 is wel, 3x25A of 1x80A.
is een beetje de max die je kunt krijgen.
(ik ben 1x80A nog nooit tegengekomen, maar heel soms zie je wel eens 1x63A.)
dit geeft je een beetje de grens van 3x25x230= +/- 17kW omvormer.
of 1x63x230= +/- 14kW.
andere aansluitingen zijn gewoon weg te duur (reken op 600€ extra per jaar).
en eigenlijk niet nodig.

maar stel dat je die kW's helemaal vol gooit.
en je doet de omvormer een 30% onderdimensioneren.
dan heb je al snel een 20kWp op dak liggen wat je een ruime 17000kWh oplevert.
de eerste 7.000kWh vallen onder het lage belasting tarief, de 10000 daar op onder het hoge tarief.
maar dit is toch veel te veel.
een 10.000kWh en je bent er al aardig.
(maar kan niet schatten wat je echt nodig hebt.
maart een 3x25A kun je maar beperkt aantal kWh uit trekken, leveren lukt een 17000-20000 wel, maar gebruiken is best lastig om dat naar de 12000kWh te krijgen in de praktijk.)

warmtepomp koken, tja daar heb je geen 3fase voor nodig.
gaat net zo goed met 1fase (dan heb je soms wel meer nodig als de standaard 35A.).
de auto, die is wat lastiger sommige auto's laden beter met 1fase andere met 3fase.
maar ook hier word er veel onzin bedacht en soms veel te krachtig gedacht.
b.v. als je een gewoon persoon bent, dan ben je vaak 4 uur thuis, en doe je ook 8 uur slapen.
dus kan de auto ook 12 uur aan de lader hangen.
neem je dan de lichte lader die je bijna kunt vinden dan zit je op een 3kW.
12 uur x 3kW = 36kWh.
dus je kunt elke dag al 160 kilometer rijden gemiddeld.
wat al meer is als 50.000kilometer per jaar.
met eigenlijk een hele lichte lader en geen zware aansluiting.
dus overschat dingen ook niet, zonde van de kosten.

als je met accu's werkt dan weet je ook dat het volledig veilig is om de + of de - aan te raken.
zolang je maar niet ze allebei te gelijk aanraakt.
en dat is met PV ook net zo, dat je een DC lijn hebt waar 720V over gaat, geen probleem dat is goed veilig te doen.
micro's die zijn echt veel te duur.
(die zijn leuk als je een schuurtje met 2 tot 6 panelen wil leggen, maar niet als je 36 panelen op dak wil.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1