Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.323 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:34
Iemand ervaring met zonnepanelen op dakkapel. Krijg steeds verschillend advies van de verschillende aanbieders.

Heb ook eigen topic.

[https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67021836

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:17
lifefix schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:21:
Om dan maar even af te trappen.
Wat is de (brand)veiligste omvormer op de markt?
De Enphase Micro omvormers. DC-spanning is hier het laagst, namelijk van slechts 1 paneel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 15:38
WillemP22 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:07:
[...]

De Enphase Micro omvormers. DC-spanning is hier het laagst, namelijk van slechts 1 paneel. :)
Yup, bovendien zit de omvormer recht onder het paneel dus loopt er enkel AC over het dak.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:28
fsfikke schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:34:
[...]

Hoe regelt een 3-fase omvormer die 253v eigenlijk? Gaat zodra op een fase de spanning te hoog is de hele omvormer dood of enkel die fase en leveren de andere nog door?

In dat eerste geval ben je nog meer blootgesteld aan te hoge spanningen zonder de optie om op een andere fase te gaan zitten.
Een 3 fase omvormer zal proberen te balanceren, dus op de fase waar de laagste spanning staat zal de meeste stroom geleverd worden. Als op 1 fase een duidelijk hogere spanning dan op de andere 2, zeg 250V staat dan zal er op die fase niet of nauwelijks terug geleverd worden.
Als je structureel meer dan 250V binnen krijgt zonder dat je zelf levert, dan zou ik eens aan de bel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23
Gerco-M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:19:
[...]

Dus met het dak volleggen heb je het meeste rendement, en heb je er zelf ook het meest aan kwa stroom gebruik, en het is ook het meest duurzaam natuurlijk :P
Het verschilt per situatie. Als je b.v. last van schaduw hebt, dan zou ik er goed over nadenken of volleggen wel zo'n goed idee is. B.v. in een offerte met 10 panelen waarvan 2 met schaduw wordt SolarEdge aangeboden voor 100 euro extra per paneel. Voor die 2 panelen betaal je dan dus 1000 euro extra. Maximale opbrengst, maar je verdient je investering nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
Martin7182 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:27:
[...]

Het verschilt per situatie. Als je b.v. last van schaduw hebt, dan zou ik er goed over nadenken of volleggen wel zo'n goed idee is. B.v. in een offerte met 10 panelen waarvan 2 met schaduw wordt SolarEdge aangeboden voor 100 euro extra per paneel. Voor die 2 panelen betaal je dan dus 1000 euro extra. Maximale opbrengst, maar je verdient je investering nooit meer terug.
Eh, dus een argument tégen het vollegen van je dak is dat je een domme aanbieding krijgt voor een veel te duur systeem? Dat lijkt me geen argument tegen het volleggen van je dak, maar een argument tegen in zee gaan met de betreffende aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:11
Gerco-M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:19:
[...]Dit vind ik zo'n grote onzin. Als je serieus investeerd wil je niet zo snel mogelijk je investering terug verdienen, je wil maximaal rendement op de lange termijn! En dan krijg je met een grotere investering ook een groter rendement. Ja je PV opbrengst zal iets meer terugleververgoeding worden dan eigen gebruik, maar nog steeds zit er een beter rendement op voor de lange termijn.

Als je echt je investering het snelst terug wil, moet je niet investeren, dan want dan heb je al per direct je te investeren bedrag alweer "terug".

Dus met het dak volleggen heb je het meeste rendement, en heb je er zelf ook het meest aan kwa stroom gebruik, en het is ook het meest duurzaam natuurlijk :P
Het is geen 'grote onzin'. Het is een keuze, afhankelijk van je middelen (hoeveel geld kan en wil iemand eraan besteden), je doelen en het risico dat je wilt lopen (bv. afbouw saldering is nog onzeker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
inTIMidate schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:56:
Bedankt voor alle antwoorden 🙂

Mijn tweede vraag wil ik nog wel herhalen: welke energieleverancier zou ik het beste kunnen kiezen?
je situatie of geschatte situatie invullen bij een vergelijking site. het hangt van je overproductie,de (gas)bonus en de "vaste" kosten af welke leverancier het beste voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

WackoH schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:41:
[...]
Sorry hoor, maar het is zeker geen 'grote onzin'. Het is een keuze, afhankelijk van je middelen (hoeveel geld kan en wil iemand eraan besteden), je doelen en het risico dat je wilt lopen (bv. afbouw saldering is nog onzeker).
Klopt, maar ik bedoelde dat het een beetje getuigd van korte termijn visie terwijl je toch zonnepanelen moet leggen voor een lange termijn visie. Want in praktisch alle gevallen verdien je met volleggen meer na 20 jaar dan met alleen eigen gebruik leggen.
Want vaak investeren mensen toch vooral in zonnepanelen om er iets mee te verdienen.

Maar het blijft een flinke investering en dan kan inderdaad niet iedereen het hele dak volleggen, dat is begrijpelijk.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sja het hangt natuurlijk allemaal heel erg af watvoor dak en budget je hebt.

Als het gaat om 8 vs 10 panelen is de keuze idd niet zo moeilijk en is het eigenlijk altijd verstandig gewoon het dak vol te leggen. Maar als je een groot dak hebt en het 8 vs 20 is, heb je het natuurlijk wel over een significant ander bedrag. Dan moet je idd wel realistisch zijn in hoeveel je bereid bent te investeren, en misschien een compromis maken tussen haalbaarheid en opbrengst.

Ook als je puur naar klimaatwinst kijkt is het dan niet gezegd dat "dak volleggen" de beste keus is. Als dat betekent dat de investering uitgesteld (of afgesteld) moet worden is het waarschijnlijk beter om direct een kleinere investering te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DjAntoon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:51:
Een 3 fase omvormer zal proberen te balanceren, dus op de fase waar de laagste spanning staat zal de meeste stroom geleverd worden. Als op 1 fase een duidelijk hogere spanning dan op de andere 2, zeg 250V staat dan zal er op die fase niet of nauwelijks terug geleverd worden.
Als je structureel meer dan 250V binnen krijgt zonder dat je zelf levert, dan zou ik eens aan de bel trekken.
Hmm.. ik zou 't leuk vinden als je gelijk heb. Maar kun je dat wellicht nader onderbouwen? Deze vraag kwam nl. al (minstens) 2x langs, o.a. door mij gesteld. En toen schreven drie mensen:
twain4me schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:48:
Ik ken geen enkele 3 fase omvormer die iets anders doet dan de boel netjes verdelen.
ApC_IcE schreef op zondag 20 december 2020 @ 00:42:
Top dat je het even bij elkaar zoekt. Een omvormer is niet zo dat hij slim verdeelt indien 1 fase hoger is in zijn Voltage. Dit wordt altijd verdeelt. In sommige incidentele gevallen wel eens een goodwe 9K omgeruild voor 2x een enkelfase 4000. En de “probleem”fase zonder omvormer.
En mijn duit in 't zakje (nu ik wat handiger ben met de logging weet ik zelf ook wat te vinden ;).): ik zie op mij SolardEdge omvormer een (vrijwel) gelijke verdeling in de logging, ongeacht de spanningen. (Alleen bij minder dan 1A per fase loopt het soms wat uiteen. Op die momenten zijn de voltages evenwel niet spannend.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Laatst online: 19:51
Heeft er iemand nog aanbevelingen voor installateurs in de regio Eindhoven? Mag ook per PM anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:22
Ik zat via de app naar mijn Goodwe omvormer te kijken, en ik zag dat de 3fase AC kant op 240 volt draait. Zo hoog heb ik t niet eerder gezien. Moet ik op onderzoek uit, of ben ik hier te oplettend?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
assasinbats schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:56:
Ik zat via de app naar mijn Goodwe omvormer te kijken, en ik zag dat de 3fase AC kant op 240 volt draait. Zo hoog heb ik t niet eerder gezien. Moet ik op onderzoek uit, of ben ik hier te oplettend?
240 V is heel normaal tegenwoordig als de zon schijnt. Heb ik hier ook. Overdag op alle fasen rond de 240 V, 's avonds en 's nachts 230 a 235V. Prima toch?
Het voordeel van een 3-fasen omvormer is dat je zelf nauwelijks last hebt van die wat hogere spanning, omdat je een factor 6 minder spanningsverhoging veroorzaakt als bij een 1-fase omvormer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mcDavid schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:36:
[...]

Eh, dus een argument tégen het vollegen van je dak is dat je een domme aanbieding krijgt voor een veel te duur systeem? Dat lijkt me geen argument tegen het volleggen van je dak, maar een argument tegen in zee gaan met de betreffende aanbieder.
Nee, een argument is dat iemand die kosten wil besparen niet kiest voor bepaalde oplossingen. Niet iedereen heeft evenveel tijd om zijn investering terug te verdienen. Niet iedereen gaat zelf het dak op om te leggen en/of bij storingen. Dus het verschilt per situatie. "Hele dak volleggen" is net zo'n domme opmerking als "alleen eigen verbruik leggen". Er zit voor iedereen een specifiek omslagpunt. Als je werkelijk je dak vol wilt leggen, dan zou je alle hoeken en gaten b.v. moeten opvullen met zonnecel-dakpannen. Ik hoef geloof ik niet uit te leggen waarom de meesten hier niet voor kiezen ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
Het leggen van zonnepanelen heeft risico's net als iedere andere vorm van investeren, zoals op de beurs of in een huis. Zelfs isoleren van het huis heeft een risico, omdat je wellicht door omstandigheden wordt gedwongen het huis te verfkopen en de investering niet compleet krijgt vergoed (bv. omdat de isolatie te dun is uitgevoerd en het eerder een nadeel dan een voordeel voor de koper is geworden).

- Bij PV zijn technische risico's voor een flink deel door ongebruikelijk-lange garanties worden afgedekt (10~25 jaar op de verschillende onderdelen). Tenminste, zolang de fabrikant niet verdwijnt.
- De techniek evolueert. Zonnepanelen van 15 jaar vinden we nu zwaar verouderd. Het kan rendabel zijn om de huidige panelen al over 10 jaar te vervangen ipv de 25 jaar technische levensduur af te wachten.
- Extreem weer kan de installatie beschadigen. Betaalt de verzekering dan alles?

Een flink risico is de onvoorspelbaarheid van de overheid:
- Er is nog steeds geen duidelijkheid over de salderen voor particulieren
- De voorspelde stijging van de elektriciteitsprijs komt al jaren niet uit.
- De overheid bepaalt de prijs voor een groot deel en kan besluiten om die flink te laten zakken, en dat met een hogere gasprijs te compenseren. Dan wordt je min of meer gedwongen om ook in een warmtepomp te gaan investeren om je PV investering zeker te stellen (als salderen blijft).
- Het net kan overbelast raken, waardoor je minder stroom terug kunt leveren dan gedacht.
- Terugleververgoeding daalt steeds verder (de trend is naar beneden)

Hoe langer de horizon van de investering, hoe groter deze risico's worden.

Dus het is helemaal niet zo gek om nu te investeren met een geoptimaliseerde terugverdientijd.

Mijn mening is dat investeren in zonnepanelen relatief veilig is t.o.v. het te verwachten rendement op middellange termijn (ik neem 2030 als richtpunt). Vandaar dat ik ook rond de 10 kWp uit ga komen.

En het is een soort van hobby die ook nog eens wat opbrengt en een positieve bijdrage levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Om nog een eigen anekdote toe te voegen.
Ik wilde al in 2009 zonnepanelen nemen. Terugverdientijd zou 7.5 jaar worden. Niet gedaan.

Toen ik dat in 2020 nog eens nakeek, bleek dat de tvt uiteindelijk 11 jaar zou zijn geweest (nog zonder extra kosten voor vervanging of onderhoud). De hoofdreden was dat de elektrisch prijs nauwelijks was gestegen (gemiddeld 1% per jaar) terwijl toen werd geroepen dat die sterk zou gaan stijgen.
In de tussentijd was er nog wel rente op bank. Dus, financieel gezien heb ik toen de juiste keuze gemaakt door niet in 2009 te investeren. Wel had ik er een goed gevoel aan overgehouden O-)

Dat investeren heb ik pas in 2020 gedaan waarbij de tvt een stuk korter zou moeten zijn (en geen rente op de bank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Ik heb in 2012 zonnepanelen genomen. Toen kreeg ik subsidie van de gemeente en de landelijke overheid. Achteraf heb ik ook nog eens de BTW teruggevraagd. Hierdoor was de tvt redelijk kort.

Maar die heb ik niet gehaald. Want ondertussen had ik mijn huis al wel verkocht begin 2015. Kon de investering dan uit? Ik zou het niet weten. De makelaar dacht dat door de panelen het huis wel makkelijker verkocht (A label, lage energierekening).

In 2017 heb ik op mijn huidige huis panelen geplaatst. Zonder subsidie maar wel met BTW teruggave. Inderdaad een kortere terugverdientijd, ondanks de subsidie. Denk dat ik er al wel bijna ben...

Dak lag eerst niet helemaal vol, maar nu wel . Dus panelen bij geplaatst en omvormer geupgrade. Ook weer met BTW teruggave ook bij uitbreiding. Dat kan nu niet meer. Dus nu moet je juist direct zoveel mogelijk leggen.

[ Voor 14% gewijzigd door exroosje op 22-04-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@WackoH Je hebt groot gelijk hoor, maar zoals je zelf ook al aangeeft is de terugverdientijd sinds 2009 wel flink teruggelopen. Inmiddels is die zo kort (3-4 jaar) dat een groot deel van de risico's gewoon veel kleiner of zelfs nauwelijks relevant meer is.

Uiteraard komt dat door prijsdalingen van (voornamelijk) het materiaal, en ook daardoor valt het sommetje anders uit. Of je installatie nu 8 of 10 panelen is maakt (all else being equal) op de totaalprijs misschien 10% verschil. Maar levert wel 25% meer stroom op. Zelfs als de stroom van die 2 extra panelen minder dan de helft oplevert tov de rest (zeg 8 cent ipv 21), maakt het dus voor de terugverdientijd bijna niet uit. Het "risico" blijft dus zogezegd gelijk (of iets lager zelfs, omdat je minder afhankelijk bent van subsidieregelingen), maar het rendement van je investering wordt wel hoger. Dat blijft dus een no-brainer.

Uiteraard is het altijd situatiespecifiek of je zo lineair extra panelen kwijt kunt, en schaalt dit sommetje niet oneindig, maar you get the gist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 14:25
mcDavid schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:11:
@WackoH Je hebt groot gelijk hoor, maar zoals je zelf ook al aangeeft is de terugverdientijd sinds 2009 wel flink teruggelopen. Inmiddels is die zo kort (3-4 jaar) dat een groot deel van de risico's gewoon veel kleiner of zelfs nauwelijks relevant meer is.

Uiteraard komt dat door prijsdalingen van (voornamelijk) het materiaal, en ook daardoor valt het sommetje anders uit. Of je installatie nu 8 of 10 panelen is maakt (all else being equal) op de totaalprijs misschien 10% verschil. Maar levert wel 25% meer stroom op. Zelfs als de stroom van die 2 extra panelen minder dan de helft oplevert tov de rest (zeg 8 cent ipv 21), maakt het dus voor de terugverdientijd bijna niet uit. Het "risico" blijft dus zogezegd gelijk (of iets lager zelfs, omdat je minder afhankelijk bent van subsidieregelingen), maar het rendement van je investering wordt wel hoger. Dat blijft dus een no-brainer.

Uiteraard is het altijd situatiespecifiek of je zo lineair extra panelen kwijt kunt, en schaalt dit sommetje niet oneindig, maar you get the gist.
TVT is geen 3-4 jaar. TVT is nog altijd tussen de 7-10 jaar.
Alleen als je alles zelf doet kom je lager uit.
Reken maar dat over 5 jaar de subsidie echt wel verminderd is.
Beste is rekenen met de huidige prijzen en regelgeving. Niemand heeft een glazen bol.
Zolang je mag salderen voldoende leggen met hoogste rendement (zuid) voor wat je jaar verbruik is.
Als je niet meer mag salderen zoveel mogelijk je dagverbruik compenseren.(oost-west)
Wat je teveel legt is in principe een diepte investering, want de extra investering moet je met 5 ct per teruggeleverde overtollige kWh terug verdienen.

Je koopt ook niet alvast een station wagen omdat je misschien over 5 jaar kinderen hebt. Een auto gaat ook makkelijk 10-15 jaar mee.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Overigens is het sowieso moeilijk om dit te verkopen als een financieel verstandige investering aangezien je niet op kunt tegen het rendement in de markt waar ook geen tvt op zit. Dit is meer een kwestie van comfort (relatief veilig rendement, maar zonder rente op rente dus op lange termijn verliest het hard van aandelen, dus alleen wat lagere maandlasten) en iets klimaatpositiefs doen dan dat je dit echt voor het geld doet. Als geld je enige motivatie is dan moet je helemaal niet aan zonnepanelen beginnen en gaan beleggen.

Maar ja, er valt weinig te knutselen aan aandelen en wel aan zonnepanelen ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:46
WackoH schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:41:
Om nog een eigen anekdote toe te voegen.
Ik wilde al in 2009 zonnepanelen nemen. Terugverdientijd zou 7.5 jaar worden. Niet gedaan.

Toen ik dat in 2020 nog eens nakeek, bleek dat de tvt uiteindelijk 11 jaar zou zijn geweest (nog zonder extra kosten voor vervanging of onderhoud). De hoofdreden was dat de elektrisch prijs nauwelijks was gestegen (gemiddeld 1% per jaar) terwijl toen werd geroepen dat die sterk zou gaan stijgen.
In de tussentijd was er nog wel rente op bank. Dus, financieel gezien heb ik toen de juiste keuze gemaakt door niet in 2009 te investeren. Wel had ik er een goed gevoel aan overgehouden O-)

Dat investeren heb ik pas in 2020 gedaan waarbij de tvt een stuk korter zou moeten zijn (en geen rente op de bank).
Maar... nu zou die 11 jaar al voorbij zijn en alle opbrengst vanaf dat moment allemaal winst. Over de 4 komende jaren is die 'winst' groter dan dan de rente die je hebt kunnen ontvangen door het in 2009 niet uit te geven (had het toen in Bitcoins gestopt en je was nu multimiljonair :+ ). Al met al denk ik dat de investering in 2009 ook een prima beslissing zou zijn geweest. De inverstering die je nu moet doen voor hetzelfde aantal Wp is natuurlijk wel een heel stuk minder.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 10:47
Termy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:46:
Overigens is het sowieso moeilijk om dit te verkopen als een financieel verstandige investering aangezien je niet op kunt tegen het rendement in de markt waar ook geen tvt op zit. Dit is meer een kwestie van comfort (relatief veilig rendement, maar zonder rente op rente dus op lange termijn verliest het hard van aandelen, dus alleen wat lagere maandlasten) en iets klimaatpositiefs doen dan dat je dit echt voor het geld doet. Als geld je enige motivatie is dan moet je helemaal niet aan zonnepanelen beginnen en gaan beleggen.

Maar ja, er valt weinig te knutselen aan aandelen en wel aan zonnepanelen ;).
Je hebt vaste kosten X die door een investering van bijvoorbeeld 7*X worden voorkomen (puur naar eigen gebruik kijkend). Dan is je rendement op je investering vanaf jaar 1 al 100/7=14,3%. Minus het bankrendement op kapitaal wat negatief is (want 2,4% inflatie kan je nooit terugverdienen met rente). De investering is veiliger dan aandelen, de stroomprijs zal niet omlaag gaan.

Ook met rente op rente zal het lastig worden om de winst van deze investering in te halen :)

[ Voor 0% gewijzigd door bvdbos op 22-04-2021 17:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Pietje555 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:39:
[...]

Misschien als je solar edge neemt met sunpower panelen en op een moeilijk huis in de randstad, anders betaal je teveel.
Of de overheid moet per morgen de totale saldering afschaffen naar 0. Ik denk dat er dan geen enkel paneel meer verkocht word aan een particulier, dus dat zal niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:34
[...]

Beste is rekenen met de huidige prijzen en regelgeving. Niemand heeft een glazen bol.
Zolang je mag salderen voldoende leggen met hoogste rendement (zuid) voor wat je jaar verbruik is.
Als je niet meer mag salderen zoveel mogelijk je dagverbruik compenseren.(oost-west)
Wat je teveel legt is in principe een diepte investering, want de extra investering moet je met 5 ct per teruggeleverde overtollige kWh terug verdienen.

Je koopt ook niet alvast een station wagen omdat je misschien over 5 jaar kinderen hebt. Een auto gaat ook makkelijk 10-15 jaar mee.
Mwah, ik vind dat je dit wel heel stelling en gegeneraliseerd beweert. Ik heb onlang panelen gelegd, en mijn tvt is zeker minder dan 7 jaar, afhankelijk van mijn verbruik gaat het eerder in de richting van 5 jaar. Ik heb niets zelf gedaan, alles laten doen. Geen subsidies gehad (anders dan saldering). Uiteraard wel BTW teruggevraagd. (ik krijg voor wat ik niet kan salderen 11 cent/kWh, dat is al een stuk meer dan 5)

Dat betekent natuurlijk niet dat dit voor iedereen geldt, net zoals jouw uitspraak niet voor iedereen geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29
bvdbos schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:02:
[...]

Je hebt vaste kosten X die door een investering van bijvoorbeeld 7*X worden voorkomen (puur naar eigen gebruik kijkend). Dan is je rendement op je investering vanaf jaar 1 al 100/7=14,3%. Minus het bankrendement op kapitaal wat negatief is (want 2,4% inflatie kan je nooit terugverdienen met rente). De investering is veiliger dan aandelen, de stroomprijs zal niet omlaag gaan.

Ook met rente op rente zal het lastig worden om de winst van deze investering in halen :)
Als jij na 7 jaar je panelen hebt terugverdiend dan heb je exact 0 euro verdiend en is je rendement 0. Zeker niet 14,3%. Pas daarna ga je verdienen.

Stel jij bespaart 650 euro per jaar. En hebt daarvoor 4550 euro uitgeven. Dan heb je na 10 jaar een rendement van 3,6% per jaar. En na 15 jaar 7,92% per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
[...]

Met huidige regel geving en de voorgestelde afbouwen salderen is de set (40 320Wp panelen) die vorig jaar heb laten leggen, niet zelf gedaan, in 5 jaar terug verdient. Dat is zelfs zonder btw aftrek want die kreeg ik niet omdat ik stiekem een paar weken ervoor geruisloos in de KOR was geschoven.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Kalentum schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:20:
[...]
Stel jij bespaart 650 euro per jaar. En hebt daarvoor 4550 euro uitgeven.
Ik kan het niet voor anderen bepalen, maar ik zit op (ruim) meer dan 1500 euro per jaar aan besparing met een investering van 6750 euro.
Dan kom je heel anders uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:46
DjAntoon schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:25:
[...]

Ik kan het niet voor anderen bepalen, maar ik zit op (ruim) meer dan 1500 euro per jaar aan besparing met een investering van 6750 euro.
Tja, hoe hoger je verbruik hoe meer er valt te verdienen

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
ArjoK schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:54:
[...]Maar... nu zou die 11 jaar al voorbij zijn en alle opbrengst vanaf dat moment allemaal winst. Over de 4 komende jaren is die 'winst' groter dan dan de rente die je hebt kunnen ontvangen door het in 2009 niet uit te geven (had het toen in Bitcoins gestopt en je was nu multimiljonair :+ ). Al met al denk ik dat de investering in 2009 ook een prima beslissing zou zijn geweest. De inverstering die je nu moet doen voor hetzelfde aantal Wp is natuurlijk wel een heel stuk minder.
Daar heb je ook weer gelijk in. Aan de ander kant had ik dan met een installatie van slechts 1.1kWp a 4.28 Euro/Wp (zonder subsidie die er toen nog was) waar ik vorig jaar voor de halve prijs de 3-voudige capaciteit het neergelegd.
Het vervelende is dat een nieuwe installatie op de plek van de oude moet komen, en dat nu het gunstigste moment lijkt om te investeren (bv. op basis van TNO prognose). Dus die 4 jaar gratis stroom die de oude, afgeschreven installatie op zou wekken, doet de nieuwe in 1.5 jaar, na die 4 jaar.

Overigens was de reden om in 2009 geen PV te nemen geen financiële overweging.
Het platte dak van ons huis was bedekt met mastiek (teer uitgegoten op papier, waar dan zand en kiezels in wordt gestrooid. Dat lag er sinds ~1980 en gaat lang mee (~50 jaar). De reden hiervoor is dat een beetje smelt in de zomer waardoor scheurtjes weer dichtsmelten. Maar dan kun je op dat grind dat geen zonnepanelen met ballast neerzetten, want dat drukt er doorheen.
In 2019 toch wat lekkage bij harde wind gehad. Toen door EPDM vervangen --> PV mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

[...]

Dat lijkt me niet correct. Als je 7X je jaarverbruik in geld investeert en je kunt hoogstens X op een jaar verdienen dan heb je nooit positief rendement. Dan zit je nog 6X in de min.

Ik heb een excelmodel gemaakt voor m'n tvt en fictief rendement over de jaren in mijn situatie en daar bereik ik een piekrendement van 8.2% gemiddeld over 10 jaar. Dit is dus berekend uit de opbrengst en de kosten alsof ik hiermee aandelen gekocht had en ze na x jaar zoveel waard zouden zijn geweest. Dat rendement wordt dus pas positief zodra de opbrengst boven de investering uit komt en omdat de opbrengst lineair stijgt ipv exponentieel, zakt het rendement uiteindelijk over de tijd.

Als je dit vergelijkt met direct 9% per jaar gemiddeld halen op de beurs dan ren je hier lachend voorbij en zit je op ongeveer de dubbele opbrengst over 25 jaar. Hoe langer je bezig bent hoe lager je gemiddelde beursrendement mag zijn om de panelen te verslaan en dan heb ik geen onderhoud/vervanging meegenomen. Dit breekpunt ligt volgens dit simpele modelletje voor mij op zo'n 6.4% gemiddeld jaarrendement. Dat is historisch niet bepaald schokkend hoog. Het klopt wel dat inflatie je beursopbrengst verslechtert terwijl het je panelen verbetert aangezien je gewoon meer besparing hebt voor dezelfde opbrengst aan kWh, maar hier:
Ook met rente op rente zal het lastig worden om de winst van deze investering in te halen :)
ben ik het dus absoluut niet mee eens.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:34
Termy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:50:
[...]

Dat lijkt me niet correct. Als je 7X je jaarverbruik in geld investeert en je kunt hoogstens X op een jaar verdienen dan heb je nooit positief rendement. Dan zit je nog 6X in de min.

Ik heb een excelmodel gemaakt voor m'n tvt en fictief rendement over de jaren in mijn situatie en daar bereik ik een piekrendement van 8.2% gemiddeld over 10 jaar. Dit is dus berekend uit de opbrengst en de kosten alsof ik hiermee aandelen gekocht had en ze na x jaar zoveel waard zouden zijn geweest. Dat rendement wordt dus pas positief zodra de opbrengst boven de investering uit komt en omdat de opbrengst lineair stijgt ipv exponentieel, zakt het rendement uiteindelijk over de tijd.

Als je dit vergelijkt met direct 9% per jaar gemiddeld halen op de beurs dan ren je hier lachend voorbij en zit je op ongeveer de dubbele opbrengst over 25 jaar. Hoe langer je bezig bent hoe lager je gemiddelde beursrendement mag zijn om de panelen te verslaan en dan heb ik geen onderhoud/vervanging meegenomen. Dit breekpunt ligt volgens dit simpele modelletje voor mij op zo'n 6.4% gemiddeld jaarrendement. Dat is historisch niet bepaald schokkend hoog. Het klopt wel dat inflatie je beursopbrengst verslechtert terwijl het je panelen verbetert aangezien je gewoon meer besparing hebt voor dezelfde opbrengst aan kWh, maar hier:

[...]

ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Ik denk dat je gelijk hebt. Als je x euro investeert in bv aandelen, dan kan je na een aantal jaar de aandelen verkopen, en heb je (hopelijk), je investering en je rendement in euro's.

Het feit dat je de investering van je panelen in 7 jaar terug verdient, betekent niet dat je 14% rendement hebt, je netto investering is op dat moment 0 euro, dus je rendement is ook 0 euro. Stel dat je je panelen weer kunt verkopen voor hetzelfde bedrag als je initiele investering (erg onwaarschijnlijk), dan zou je rendement uitkomen op 1- 2^(1/7) is ongeveer 10%, niet 14 ;)

That said, nadat je de panelen hebt terug verdient, begin je wel winst te maken, weliswaar lineair, maar wel een stuk stabieler dan aandelen, en je bent ook goed bezig voor het milieu, dus daarom alsnog doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Termy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:50:
[...]
Als je het geld op je bankrekening hebt staan brengt het 0 op. Door dit in zonnepanelen te zetten bespaar je jaarlijks bedrag X. Maar dat geldt dus inderdaad voor fondsen op je spaarrekening... Maar idd I stand corrected, het gemiddeld aandelenrendement ligt hoger, zeker als je dividendrendement meerekent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Wat ook meespeelt:
PV vind ik leuk, aandelen op de beurs vind ik maar op hoop gestress (in fondsen is wel wat beter, maar die worden vaak weer flink afgeroomd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
assasinbats schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:56:
Niks aan de de hand. Bij mij is het vrijwel altijd boven de 240V, dag en nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

...

[ Voor 99% gewijzigd door Gerco-M op 22-04-2021 19:32 . Reden: foute topic ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
[...]
Het is maar goed dat jij geen boekhouder bent, want dan was het bedrijf waar je werkte al lang failliet.
Zo reken je het rendement natuurlijk niet uit.

Het rendement van een investering bereken je door de opbrengst minus de kosten te delen door het investeringsbedrag. De kosten bestaan bij PV hoofdzakelijk uit afschrijving, en misschien wat onderhoud.
De rentekosten (die je in een normale economie ook hebt) laat ik maar even weg, omdat de rente op je bankrekening toch nul is, en het merendeel de installatie met spaargeld betaalt.

Dus stel je investeert netto € 5000 in een PV-installatie die 4000 kWh per jaar opbrengt.
Deze installatie schrijf je in 10 jaar af.
De (afschrijvings)kosten zijn dan € 500 per jaar.

De opbrengst is 4000 kWh *0.22 = € 880 per jaar.

Het rendement is dan (880-500)/5000 = 7.6% per jaar (wat nog steeds een prima rendement is).

Na 10 jaar kan het rendement hoger worden, door winst uit afschrijvingen (zo heet dat boekhoudkundig), maar ook weer lager, omdat bijvoorbeeld je omvormer vervangen moet worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Andrehj schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:35:
[...]
Het is maar goed dat jij geen boekhouder bent, want dan was het bedrijf waar je werkte al lang failliet.
Zo reken je het rendement natuurlijk niet uit.
Het is maar goed dat in voor mijn bedrijven goede financiële mensen heb danwel inhuur bedoel je ;)
Maar je hebt helemaal gelijk, zie mijn eerder post..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
DjAntoon schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:25:
[...]

T.o.v. jou zit ik dan op 1000 euro per jaar aan besparing met een investering van 0 euro, dat is nog eens rendement maken ;)
Maar even zonder gekheid, als ik 6000 Wp op het dak zou kunnen leggen, dan zou ik jaarlijks voor 500 euro aan stroom kunnen salderen en ongeveer 4000 kWh tegen een terugleververgoeding van 10 ct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
inTIMidate schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:46:
Heeft er iemand nog aanbevelingen voor installateurs in de regio Eindhoven? Mag ook per PM anders.
https://bercxklimaattechniek.nl/, goede ervaring mee en geen aandelen, wel een tevreden klant!

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Martin7182 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:25:
[...]

T.o.v. jou zit ik dan op 1000 euro per jaar aan besparing met een investering van 0 euro, dat is nog eens rendement maken ;)
Maar even zonder gekheid, als ik 6000 Wp op het dak zou kunnen leggen, dan zou ik jaarlijks voor 500 euro aan stroom kunnen salderen en ongeveer 4000 kWh tegen een terugleververgoeding van 10 ct.
2 jaar terug 8400Wp laten leggen voor dat bedrag. Ik heb afgelopen jaar 800kWh over gehouden, dus dat valt wel mee. Maar bijna geen gas meer gebruikt. In plaats van de cv staat hier nu heel vaak de airco aan, gekocht om te koelen, maar nu ook gebruikt als verwarming.

We hebben het hier dan ook niet over een rijtjeshuis. Ik had misschien wel 40 ipv 28 panelen kunnen leggen, mijn dak ligt niet vol...

Alles ligt nu op zuid, misschien leg ik als salderen ophoud nog wat extra bij op West, opbrengst vroeg in de avond maakt het directe verbruik nog wat hoger.

Beleggen moet je niet gaan vergelijken met zonnepanelen vind ik. Daar valt veel mee te winnen, dat hoor je ook vaak. (is mij ook ooit gelukt) Maar de meeste worden stil als ze verliezen.

[ Voor 24% gewijzigd door DjAntoon op 23-04-2021 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@Andrehj Zo'n rendementsberekening is leuk om scenario's te beoordelen.

Bv. Zou de overheid beslissen om de saldering per direct te stoppen, en de terugleververgoeding maar 5 cent/kWh wordt, dan is het rendement op m'n PV's nog steeds positief (1%/jr) bij een afschrijving over 10 jaar.

Gaat de salderingsafbouw volgens plan, dan wordt het rendement 8%/jr. Met extra eigenverbruik door warmtepomp 10%/jr, en met een EV zelfs 11%/jr.
Ik denk dat weinig investeren zijn waar risico vs. rendement zo gunstig is.
(wel alles zelf aangelegd; de kosten voor die uren heb ik niet meegenomen. Anders zou het wel anders uitpakken :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 09:20
Weet iemand of je de laadpaal voor je auto direct op DC van de panelen kan aansluiten en dus buiten de omvormer om gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Bedankt @DjAntoon . Vergeleken met beleggen zijn zonnepanelen ook erg beperkt. Mijn enige echte reden is om minder afhankelijk van energieleveranciers te worden. Desnoods off-grid op gelijkspanning/thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:29

vliegnerd

Nintendo fan.

The_Woesh schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:33:
Weet iemand of je de laadpaal voor je auto direct op DC van de panelen kan aansluiten en dus buiten de omvormer om gaan?
Een laadpaal is 230V AC en in de auto zit een DC lader van meestal 400V. Een AC laadpaal is een “slim” stopcontact.

Als je direct DC wil laden dan moet je alsnog een 400V DC lader bouwen. Je laadpaal wordt dan veel ingewikkelder.

Ik denk niet dat er thuis laadpalen bestaan die ook even een 400V 10-25A DC lader ongebruikt aan boord hebben. EDIT: nul teveel weggehaald, je zal wel geen snellaadstation thuis gaan bouwen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 23-04-2021 07:56 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De Zappi kan regelen dat je alleen zonnestroom productie naar de auto laat gaan. Ik wil die ook aanschaffen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 22:05
Flanky schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:51:
[...]

https://bercxklimaattechniek.nl/, goede ervaring mee en geen aandelen, wel een tevreden klant!
Reactie moet denk ik onder het airco topic. Hier nog een tevreden klant mbt airco. Verschillende installateurs in beginstadium gesproken en uiteindelijk voor Bercx Klimaattechniek gekozen. d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Kingsolo op 23-04-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
bedankt @xoror . Dus omdat de voltage omhoog moet in de auto (van ~230V naar 400V) kan je toch al geen directe aansluiting maken en wordt dit nodeloos ingewikkeld waardoor het geen voordeel opleverd.

@xoror : De Zappi is inderdaad een mooi product en interessant. Ik vraag mij af of de auto's dat niet (straks) softwarematig kunnen en je dus geen slimme laadpaal nodig hebt maar gewoon de auto wat slimmer laten laden. Maar goed, voor zover ik kan zien op de site is het niet zo dat de DC stroom van het dak zonder omzetten zo de auto ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
The_Woesh schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:15:
bedankt @xoror . Dus omdat de voltage omhoog moet in de auto (van ~230V naar 400V) kan je toch al geen directe aansluiting maken en wordt dit nodeloos ingewikkeld waardoor het geen voordeel opleverd.

@xoror : De Zappi is inderdaad een mooi product en interessant. Ik vraag mij af of de auto's dat niet (straks) softwarematig kunnen en je dus geen slimme laadpaal nodig hebt maar gewoon de auto wat slimmer laten laden. Maar goed, voor zover ik kan zien op de site is het niet zo dat de DC stroom van het dak zonder omzetten zo de auto ingaat.
Nee volgens mij monitored hij hoeveel de panelen genereren, en geeft dat "vrij" naar de auto. Er gaat nog steeds AC de auto in, maar wel "allemaal netto" zonnestroom (als je dat zou willen).

Over het DC direct laden: Maar je moet dan ook kabels naar de paal trekken. Ik begrijp dat je evt omzet verlies van de omvormer wil beperken, maar extra kabels trekken is ook niet alles. (en bovendien bij somme auto (looking at you tesla) merken, tellen ze DC totalen en beperken je auto bij bepaalde battery packs.... Dus AC is te prefereren boven DC als je de keus heb)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

WackoH schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:15:
@Andrehj Zo'n rendementsberekening is leuk om scenario's te beoordelen.

Bv. Zou de overheid beslissen om de saldering per direct te stoppen, en de terugleververgoeding maar 5 cent/kWh wordt, dan is het rendement op m'n PV's nog steeds positief (1%/jr) bij een afschrijving over 10 jaar.
Hah, dat is zowat de Belgische situatie O-).

Mijn energieleverancier (Ecopower) heeft een relatief hoge terugleververgoeding van 4.4 cent/kWh. Het concept van salderen (terugdraainde teller) bestaat niet meer.

Ik heb 5440 Wp gelegd aan ongeveer 1 euro/Wp (inclusief btw, zelf geplaatst, met micro omvormers ivm meerdere orientaties/schaduw). Hoewel deze dagen de opbrengst wel erg leuk is (25kWh/dag), is de afname van het net nog steeds relatief hoog. Ik probeer in de mate van het mogelijke op het ritme van de zon te leven, maar dat lukt maar deels (en voor een stuk wens ik mijn flexibiliteit niet op te geven).

Helaas heb ik nog geen jaar aan data om concreet te kunnen berekenen wat mijn tvt, of rendement, zal zijn. In de huidige situatie (geen terugdraainde teller/saldering en 4,4 cent/kWh terugleververgoeding) zal het rendement zeker niet heel hoog zijn.

Ik sta hier vaak versteld hoe het verschil tussen België en Nederland hier zo groot kan zijn! Hoe is het mogelijk dat energieleveranciers in NL wel soms tot 10 cent terugleververgoeding kunnen bieden? De marktprijs van een kWh is toch veel lager?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

DeadLock schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:45:
Ik sta hier vaak versteld hoe het verschil tussen België en Nederland hier zo groot kan zijn! Hoe is het mogelijk dat energieleveranciers in NL wel soms tot 10 cent terugleververgoeding kunnen bieden? De marktprijs van een kWh is toch veel lager?
Je ziet zulke vergoedingen hier alleen bij van die 100% echt groene energiebedrijven dus misschien dat ze het gewoon nodig hebben om aan hun belofte te kunnen voldoen? Waarom dat dan in België niet zo zou zijn is dan wel weer de vraag natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Termy schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:04:
[...]

Je ziet zulke vergoedingen hier alleen bij van die 100% echt groene energiebedrijven dus misschien dat ze het gewoon nodig hebben om aan hun belofte te kunnen voldoen? Waarom dat dan in België niet zo zou zijn is dan wel weer de vraag natuurlijk.
Ik denk dat ze mensen die met groene stroom bezig zijn ook eerder degenen zijn die PV installaties hebben. In die zin is het denk ik een manier om die klanten te werven. Maar voor hun eigen geleverde groene stroom hebben ze niets aan jouw PV installatie aangezien je geen GvO certificaat voor die stroom krijgt. De energieleverancier die jouw teruglevering doorverkoopt kan deze dus alleen als grijze stroom verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 23-04-2021 12:22 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Dat is ook een probleem hier in België (en imho een erg scheve situatie). Ik maak groene stroom aan, lever deze aan het net/mijn leverancier. En dan moet mijn leverancier ergens (wat hier groenestroomcertificaten heet) papier kopen om ook groene stroom te leveren aan mij. 8)7 8)7 8)7

Ondertussen krijgen grote installaties, ook nieuwe, nog steeds subsidies voor hun GSC en betaal ik eigenlijk dubbel voor mijn groene energie. Maar dat gaat tikkeltje off-topic.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ok, wow, dat is wel erg suf. Je zou zeggen dat dat nog wel een kans ligt om duurzame energie aan te moedigen door teruglevering vanuit je klant ook als duurzaam te labelen. Wat is de kans nou dat iemand een dieselgenerator aansluit om terugleververgoeding te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Termy schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:46:
Ok, wow, dat is wel erg suf. Je zou zeggen dat dat nog wel een kans ligt om duurzame energie aan te moedigen door teruglevering vanuit je klant ook als duurzaam te labelen. Wat is de kans nou dat iemand een dieselgenerator aansluit om terugleververgoeding te krijgen?
Denk eerder dat de verhouding overhead/MWh niet gunstig uitkomt voor die paar paneeltjes die mensen hebben liggen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Per huis(houden) is het vast niet praktisch maar als al je klanten zonnepanelen hebben dan moet dat toch wel een redelijke opbrengst zijn? De meeste mensen hebben minimaal hun jaarverbruik liggen omdat dat vanuit saldering aangemoedigd is dus insignificant kan het niet zijn als daar 80-50% teruglevering van is.

Hoe het juridisch precies zit weet ik uiteraard niet, maar het lijkt me vanuit het oogpunt van duurzaamheid niet goed om teruggeleverde energie die bijna per definitie duurzaam is gedwongen te moeten labelen als grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@DeadLock Ja, jullie is in België is een aardige loer gedraaid. Vooral de mensen die in 2020 PV hebben aangeschaft met de gedachte 15 jaar volledig te kunnen salderen (want daar kwam het op neer, toch?). Dat was ook wel weer een beetje te mooi.
Dat is ook de reden waarom ik een aantal posts terug de overheid als grootste risico aangaf...

Ik vrees dat je nu geld toe legt op je PV...
Er wordt in Belgie nu over een eenmalige compensatie wordt gesproken?

Ligt het Nederlandse beleid, om met subsidie (=afbouw salderen in ons geval) te sturen op een tvt van ~7 jaar?
Overigens ook niet ideaal. Want eerder deze week kwam al voorbij dat zelfs TNO niet goed kan berekenen wat het effect van de afbouw van salderen is, als iemand meer opwekt dan verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
WackoH schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:10:
@DeadLock Ja, jullie in in België is een aardige loer gedraaid. Vooral de mensen die in 2020 PV hebben aangeschaft met de gedachte 15 jaar volledig te kunnen salderen (want daar kwam het op neer, toch?). Dat was ook wel weer een beetje te mooi.
Maar het is jaren ook heel anders geweest, subsidies waren enorm en degene die er vroeg bij waren, die hebben veel verdient in België. Ik weet nog dat toen ik ongeveer 8 jaar geleden in Leuven werkte, ik me verbaasde hoeveel er lag aan panelen, toen ook al op weilanden. Ik heb er zelfs foto's van gemaakt omdat hier in Nederland mensen me niet geloofden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
DeadLock schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:27:
Dat is ook een probleem hier in België (en imho een erg scheve situatie). Ik maak groene stroom aan, lever deze aan het net/mijn leverancier. En dan moet mijn leverancier ergens (wat hier groenestroomcertificaten heet) papier kopen om ook groene stroom te leveren aan mij. 8)7 8)7 8)7

Ondertussen krijgen grote installaties, ook nieuwe, nog steeds subsidies voor hun GSC en betaal ik eigenlijk dubbel voor mijn groene energie. Maar dat gaat tikkeltje off-topic.
Is maar net wat je onder groene stroom rekent. Kernenergie valt hier in principe ook onder groene stroom en daar heeft Belgie aanzienlijk veel van dus de kans dat je ingekochte stroom groen is is dan ook vrij groot.
In NL heb je nauwelijks kernenergie en wordt de stroom opgewekt met gas of kolen. Daar moeten ze dus certificaten voor aanschaffen om groen te mogen zijn.
Op zich lijkt het krom, maar als je het globaal bekijkt is iedere groene productie ter compensatie van fossiel een vooruitgang.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
fsfikke schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:22:
[...]

Ik denk dat ze mensen die met groene stroom bezig zijn ook eerder degenen zijn die PV installaties hebben. In die zin is het denk ik een manier om die klanten te werven. Maar voor hun eigen geleverde groene stroom hebben ze niets aan jouw PV installatie aangezien je geen GvO certificaat voor die stroom krijgt. De energieleverancier die jouw teruglevering doorverkoopt kan deze dus alleen als grijze stroom verkopen.
dit is toch niet normaal? hoe kan de stroom uit een paneel niet groen zijn? als dat zo is dan mogen een paar ambtenaren wel snel aan de slag. met de hoeveelheid panelen die nu op de daken wordt gelegd en al gelegd is wordt dit een groot probleem.

Edit: ik vraag mij af, als je als energie leverancier naar de rechter stapt om gratis groene stroom certificaten te krijgen voor de terug geleverde stroom van je particuliere klanten je een kans maakt. Met de urgenda uitspraak is toch wel duidelijk gebleken dat de overheid een plicht heeft om al het mogelijke te doen om de internationale afspraken te halen. En dit hoort hierbij, door het groen te maken, wordt terugleveren interessanter, waardoor de prijzen omhoog gaan en mensen dus ook grote installaties gaan aanleggen.
Het is eigenlijk zonde van het dak als mensen maar de helf vol leggen omdat de andere helft te weinig oplevert.

[ Voor 28% gewijzigd door The_Woesh op 23-04-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:19
DeadLock schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:45:
[...]

:

Ik heb 5440 Wp gelegd aan ongeveer 1 euro/Wp (inclusief btw, zelf geplaatst, met micro omvormers ivm meerdere orientaties/schaduw). Hoewel deze dagen de opbrengst wel erg leuk is (25kWh/dag), is de afname van het net nog steeds relatief hoog. Ik probeer in de mate van het mogelijke op het ritme van de zon te leven, maar dat lukt maar deels (en voor een stuk wens ik mijn flexibiliteit niet op te geven).

Helaas heb ik nog geen jaar aan data om concreet te kunnen berekenen wat mijn tvt, of rendement, zal zijn. In de huidige situatie (geen terugdraainde teller/saldering en 4,4 cent/kWh terugleververgoeding) zal het rendement zeker niet heel hoog zijn.
En een thuisbatterij kan met de subsidieregeling in België ook nog niet snel uit?

Ik denk dat het NL model ook niet nog heel lang houdbaar is, als ik hier de spanning op het net monitor zie ik een heel duidelijke correlatie met de zon-inval (heb zelf (nog) geen PV 8) ), blijft tot nu toe meest onder de 245V dus gelukkig nog wel wat marge.

De V2H en V2G ontwikkelingen kunnen wellicht ook gaan helpen, maar dat gaat nog niet heel vlot?

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 23-04-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vanwegen het omzet verlies?

Solaredge heeft iets wat erop lijkt geen idee of ze het niet stiekem omvormer naar 230 en daarna weer DC van maken.

persoonlijk zou ik gewoon een zappi oid kiezen. Lekker KISS, geen exotische systemen met al dan niet bedoelde vendorlock. en in het geval van Solar edge je hoeft je dak niet eerst te behangen met optimizers die je niet nodig hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
The_Woesh schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:28:
[...]

dit is toch niet normaal? hoe kan de stroom uit een paneel niet groen zijn? als dat zo is dan mogen een paar ambtenaren wel snel aan de slag. met de hoeveelheid panelen die nu op de daken wordt gelegd en al gelegd is wordt dit een groot probleem.

Edit: ik vraag mij af, als je als energie leverancier naar de rechter stapt om gratis groene stroom certificaten te krijgen voor de terug geleverde stroom van je particuliere klanten je een kans maakt. Met de urgenda uitspraak is toch wel duidelijk gebleken dat de overheid een plicht heeft om al het mogelijke te doen om de internationale afspraken te halen. En dit hoort hierbij, door het groen te maken, wordt terugleveren interessanter, waardoor de prijzen omhoog gaan en mensen dus ook grote installaties gaan aanleggen.
Het is eigenlijk zonde van het dak als mensen maar de helf vol leggen omdat de andere helft te weinig oplevert.
Ik denk dat dat lastiger is dan het lijkt. Op dit moment is de aanname dat teruggeleverde energie op een kleinaansluiting waarschijnlijk zonnestroom is misschien nog redelijk veilig. Maar het kan ook energie uit een (micro-) WKK of thuisaccu zijn. Dat is onmogelijk te certificeren dus (zonder bij iedereen die teruglevert langs te gaan en zegels te plakken althans), helemaal gezien je nooit weet wanneer een nieuwe techniek de verhoudingen compleet laat veranderen.

Daarnaast kan het ook twee kanten op werken. Nu moet een energieleverancier GVO's inkopen om groene energie te mogen verkopen. Als klanten die netto terugleveren ook GVO's opleveren hoeven energieleveranciers dus de energie die ze op dalmomenten inkopen niet (of minder) te vergroenen. Wat weer minder incentives geeft om duurzame opwek te bewerkstelligen en de prijs van GVO's misschien doet dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben aan het kijken voor welke omvormer voor het platte dak en schuine dak. Als ik kijk voor 17 panelen naar een SolarEdge SE5000 met P505's of een Enphase IQ7+ met Envoy S dan kom ik op ongeveer dezelfde prijs uit. Zijn er nog bepaalde voordelen/nadelen van het ene systeem t.o.v. het andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

The_Woesh schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:28:
[...]

Ik denk dat het nog teveel een niche is om daar iets mee te doen. Er zijn niet gek veel mensen die netto terugleveren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Batilan schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:52:
[...]Ik denk dat het NL model ook niet nog heel lang houdbaar is, als ik hier de spanning op het net monitor zie ik een heel duidelijke correlatie met de zon-inval (heb zelf (nog) geen PV 8) ), blijft tot nu toe meest onder de 245V dus gelukkig nog wel wat marge.
Het begint wel te piepen en kraken.
Hier vandaag voor het eerst de 251V (op een omvormer) aangetikt... Dat is de middag omdat de meeste daken in de buurt op het Zuid-Westen liggen. Vorig jaar lag het maximum nog rond de 245V op een mooie dag. Nog een paar huizen erbij...

Je zou minder marge kunnen hebben dan je denkt ...
Als je met PV terug gaat leveren, gaat de spanning in de meterkast omhoog (bij mij zo'n 2~4V). Daarop komt nog de spanningsval over de kabel naar de omvormer (1~2V?)...
Dus in jouw geval zou de omvormer ook al ~250V kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:30
Ik ben bezig met ontwerp voor mijn PV installatie, Het is wel wat specifiek, dus misschien moet dit al in eigen topic... Technische details, legplan, omgaan/opties vanwege non-uniforme ligging van panelen komt later sowieso in een apart daarvoor bedoeld topic, voor nu gewoon wat aannamen.

1 plat dak, maximaal rond de 3kWp DC. 1 plat schuurdak, 3.6kWp DC, misschien meer.
Volgens SolarEdge designer met amper aftoppen door 2.2kw + 3kw omvormers, of 5kw omvormer(s) te duwen.
Het hele setje zou met micro-omvormers richting de 6kW kunnen pieken.

Ik zoek in eerste instantie antwoorden over hoe dit het beste aan te sluiten is richting meterkast, want ik heb het vermoeden dat wat er nu aanwezig is niet zonder aanpassingen gaat voldoen.

De huidige huisaansluiting is volgens Liander nog de 1x25 uit 1974. Meterkast moet al eens aangepakt zijn, want maakt wel gebruik van installatieautomaten. ingericht voor 1 fase, hoofdschakelaar, 2x aardlek, 8x 16A lichtgroep en een inmiddels ongebruikte bel trafo. Niet veel ruimte over in de groepenkast.

Er stond 10 uur vanochtend (volle zon) 240v op een stopcontact in de meterkast... en een uur later 243v, en nog een half uur later 244v... (dat klinkt niet helemaal tof met oog op bovenstaande discussie)

Groepenkast zal dus aangepast / uitgebreid / vervangen moeten worden. En wellicht is het handig om de toekomstige optie van elektrisch koken en warmtepomp in gedachte houden.

Is überhaupt nadenken over op 1 fase blijven verstandig? (Liander update kosteloos naar 1x35)
Terugleveren via 1x25A in geval van 1 zware omvormer?
Of 2 omvormers (of sets micro's) elk via eigen 16A groep?

In geval van ombouw naar 3 fase:
2x 1 fase omvormers elk terugleverend via eigen fase?
1x 3 fase omvormer?
Micro's in 3 sets elk naar eigen fase - zal niet uniform worden?

Veiligheid voor geld. Risico van afschakelen door te hoge spanning is natuurlijk niet gewenst, dat is net het moment dat de zon het hardste schijnt... Liefst zo dicht mogelijk richting huidige NEN1010... Vermoed dat het huidige niet helemaal up-to-date is

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Ik kan niet voor jou spreken, maar wat ik heb gedaan is:
Vervangen meterkast en aansluiting naar 3 fase, ivm electrisch gaan koken en voorbereiden op PV.
PV is aangesloten met micro's (vanwege verschillende redenen), en zitten op 2 fasen.
3e fase op het dak is bedoeld voor Airco/Warmtepomp binnenkort.

Naar mijn idee kun je als je toch bezig gaat het beter in 1 keer goed doen.
En over een paar jaar is rijden op stroom de norm, en dan is het irritant om weer de boel aan te moeten pakken.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:34

remco_k

een cassettebandje was genoeg

remco_k schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:06:
[...]

:| Ik voel me nu echt dom dat ik dát niet (in)gezien heb. Zo achterlijk ben ik normaal niet. 8)7 Stom zeg.

Volgende poging:
Phono Solar Mono All Black Half Cut PERC 395Wp: https://cdn.webshopapp.co...17972/phono-solar-390.pdf
Op een P401: https://d1c96hlcey6qkb.cl...r-Id=APKAI33AGAEAYCXFBDTA

P401 (met bovenstaande 395Wp):
Max vermogen: 400Wp: Check
Lsc: 11,75A: Check
Max uitgangsspanning: 60V - Check
Max ingangsspanning: 60V - Check
Kan een P401 in een string van P300's: Onduidelijk in de docs (er staat niet dat het niet kan). Ik vermoed van wel.
Vandaag geinstalleerd. P401 en een 400Wp paneel. Optimizer gepaired, alles in orde en werkend. Oorspronkelijke leverancier past de SolarEdge portal aan met de uitbreiding.
Voor wie hier mee heeft gedacht, thx voor de hulp. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerom3001
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-09 16:52
Ik heb het forum doorgezocht, maar niet gevonden wat ik zoek. Dus nu de forumleden advies vragen, indien het in de verkeerde rubriek is geplaats graag corrigeren.

Wij hebben zonnepanelen van Hyundai HiE-S390VG i.c.m. met IQ7X-96-2-INT omvormers laten installeren. Door wat lagere opbrengsten heb ik op https://enphase.com/nl-nl/compatibiliteit-micros een test gemaakt. Deze omvormer blijkt toch niet geschikt te zijn voor het paneel, maar werkt dus wel.

Kunnen de omvormers/panelen schade oplopen, kan het opwekken beïnvloed worden en hoe is verder met een garantieclaim als de omvormers defect raken?

Product eigenschap zonnepaneel
Solar Cells 340 cells
Operating Temperature -40 ~ 85°C
Nominal Output (Pmpp) W 390
Open Circuit Voltage (Voc) V 46.3
Short Circuit Current (Isc) A 10.87
Voltage at Pmax (Vmpp) V 38.5
Current at Pmax (Impp) A 10.13
Module Efficiency % 19.9
Cell Type - PERC Mono-Crystalline Silicon Shingled
Maximum System Voltage V 1,500
Temperature Coefficient of Pmax %/°C -0.34
Temperature Coefficient of Voc %/°C -0.27
Temperature Coefficient of Isc %/°C 0.04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Als ik de gegevens van je paneel in die check pagina zet, dan is alles prima, behalve de Isc, die mag volgens de specs 10A zijn, en je paneel kan in super optimale omstandigheden blijkbaar 10,87A leveren.

Ik zou me er niet al te druk over maken.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:59
Ik heb 4 Stecagrid 500 omvormers aan elkaar gekoppeld hangen, bij volop zon schakelt er 1 omvormer uit, groene lampje gaat knipperen, en hij probeerde daarna konstant weer op te starten, lukt vaak maar schakelt vervolgens na enkele seconden weer uit.
Ik heb me ingelezen, ik begrijp dat het meest waarschijnlijke is dat de netspanning te hoog is op dat moment ?
Heb netbeheerder gevraagd maar reageerde niet op mijn verzoek, is er een eenvoudige manier om het op te lossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hans4545 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:32:
Ik heb 4 Stecagrid 500 omvormers aan elkaar gekoppeld hangen, bij volop zon schakelt er 1 omvormer uit, groene lampje gaat knipperen, en hij probeerde daarna konstant weer op te starten, lukt vaak maar schakelt vervolgens na enkele seconden weer uit.
Ik heb me ingelezen, ik begrijp dat het meest waarschijnlijke is dat de netspanning te hoog is op dat moment ?
Heb netbeheerder gevraagd maar reageerde niet op mijn verzoek, is er een eenvoudige manier om het op te lossen ?
En je bent nog niet op het idee gekomen om een multi meter te pakken en je net spanning te meten?

Knipperend lampje kan ook geen DC spanning zijn of juist te hoge DC

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Hans4545 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:32:
denk eerder dat er 1 steca kapot is, ben ik bang.

maar eerst checken.
hoe hoog de V(netspanning) nu echt is met een multimeter op een moment dat hij uitvalt.
is die echt te hoog of is die laag genoeg?

daarna, die steca los koppelen uit het systeem, en met een verleng kabel ergens in een stopcontact hangen (liefst zo direct mogenlijk naar de groepen kast).
blijf je dan problemen houden, dan is niet je kabel te dun. (wat weer een sub probleem van een te hoge netspanning kan zijn.)
dan is die toch echt kapot (repareren is vaak wel mogenlijk).

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

WackoH schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:10:
@DeadLock Ja, jullie is in België is een aardige loer gedraaid. Vooral de mensen die in 2020 PV hebben aangeschaft met de gedachte 15 jaar volledig te kunnen salderen (want daar kwam het op neer, toch?). Dat was ook wel weer een beetje te mooi.
Dat is ook de reden waarom ik een aantal posts terug de overheid als grootste risico aangaf...
Naja in combi met de omvormer tax eigenlijk zoon slecht idee niet, het was formeel volgens mij niet de overheid die er de stekker uit heeft getrokken, maar een rechtzaak van ik dacht de netbeheerders en/of leveranciers.
omdat ze dan iets moesten doen wat hun taak niet was ofzo.
Overigens ook niet ideaal. Want eerder deze week kwam al voorbij dat zelfs TNO niet goed kan berekenen wat het effect van de afbouw van salderen is, als iemand meer opwekt dan verbruikt.
Dat kunnen ze wel, toen het berekend is was het gewoon redelijk vaag opgeschreven het laatste schrijven was pas een stuk duidelijk, bij mijn weten is dat nooit doorgerekend door TNO en toen viel het kabinet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:07
Weet iemand waarom de meeste PV-verdelers een hoofdschakelaar hebben? Dat is volgens NEN1010 toch helemaal niet nodig?

Voorbeeld;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_QzVBr0D9hBFefncEdiXK2VYmw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wjM1WJP14q9yScptkFhcl835.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Ik heb de norm niet liggen, maar heb wel eens begrepen dat iedere groepenkast met één handeling spanningsvrij gemaakt moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-09 17:36

mb1

Ik zit er aan te denken om mij toch maar eens aan te melden voor terugleveren, dit omdat ik anders na de 27e moet aantonen dat mijn omvormer voldoet aan de nieuwste norm en dat doet deze niet (Steca4200 en 3600)
Maar hoeveel mag je tegenwoordig eigenlijk invoeren op één fase?
Ik kom toch wel aan pieken van ruim 7 Kw en er is nog wat uitbreiding onderweg......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mb1
Dat geldt toch alleen als je een nieuwe omvormer ophangt, dat die voldoet aan een RfG certificaat?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
mb1 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:34:
Ik zit er aan te denken om mij toch maar eens aan te melden voor terugleveren, dit omdat ik anders na de 27e moet aantonen dat mijn omvormer voldoet aan de nieuwste norm en dat doet deze niet (Steca4200 en 3600)
Maar hoeveel mag je tegenwoordig eigenlijk invoeren op één fase?
Ik kom toch wel aan pieken van ruim 7 Kw en er is nog wat uitbreiding onderweg......
Als het NL betreft.
Max 5 kVA.
Aanmelden is trouwens wettelijk verplicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvdbos
Sinds een paar weken hebben we in Nederland de combinatie van BAG (Kadaster) en AHN3, 3dbag. Dat levert niet alleen mooie plaatjes op maar de dakhellingen en hoogtes staan er ook in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vwcf-9Av-w4Z4GOcNhSpYouDHQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h7dAM9sZnvoK0iFx6Zod4TxU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mcDavid schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:52:
Ik heb de norm niet liggen, maar heb wel eens begrepen dat iedere groepenkast met één handeling spanningsvrij gemaakt moet kunnen worden.
het is idd gewoon een verdeler en moet dus o.a. aanraak veilig zijn en in 1 handeling uit te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
twain4me schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:05:
[...]Naja in combi met de omvormer tax eigenlijk zoon slecht idee niet, het was formeel volgens mij niet de overheid die er de stekker uit heeft getrokken, maar een rechtzaak van ik dacht de netbeheerders en/of leveranciers.
Je hebt gelijk met die tax in Belgie. Ik heb eens gekeken hoe dat nou zit. Het 'prosumententarief' is ~90 Euro x AC vermogen van de omvormer.

De rechtszaak was aangespannen door Vlaamse energieregulator VREG. Voor het gemak reken ik dat ook tot overheid ;) het bestuur wordt nl. door het Vlaamse parlement aangesteld.
Het vervelende in dat geval is geweest dat de Vlaamse overheid (parlement) een regeling in het leven heeft geroepen en dat bestuurders die door dat parlement zijn aangesteld dan een rechtszaak beginnen. Dat verwacht je toch niet als consument...
omdat ze dan iets moesten doen wat hun taak niet was ofzo.
In het artikel hierover op Tweakers nieuws: Vlaamse zonnepaneeleigenaren verliezen recht op terugdraaiende meter staat:
De VREG vond dat de regeling ervoor zorgde dat het effect van de nieuwe slimme meter teniet werd gedaan. De regering wilde met de digitale slimme meter dat huiseigenaren bewuster omgingen met hun energieverbruik door stroom vooral te verbruiken als ze dat opwekten. Daarnaast vindt de VREG dat niet de Vlaamse regering, maar zij zelf bevoegd is om de tarieven te bepalen voor het verbruiken en leveren van stroom.
Klinkt ook als op de teentjes getrapt >:) .
[...]Dat kunnen ze wel, toen het berekend is was het gewoon redelijk vaag opgeschreven het laatste schrijven was pas een stuk duidelijk, bij mijn weten is dat nooit doorgerekend door TNO en toen viel het kabinet :+
Je hebt gelijk. TNO heeft fantastisch werk verricht. Helemaal in dienst van de samenleving :Y Hebben we het niet meer over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pietje555 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:11:
[...]

Is maar net wat je onder groene stroom rekent. Kernenergie valt hier in principe ook onder groene stroom en daar heeft Belgie aanzienlijk veel van dus de kans dat je ingekochte stroom groen is is dan ook vrij groot.
In NL heb je nauwelijks kernenergie en wordt de stroom opgewekt met gas of kolen. Daar moeten ze dus certificaten voor aanschaffen om groen te mogen zijn.
Op zich lijkt het krom, maar als je het globaal bekijkt is iedere groene productie ter compensatie van fossiel een vooruitgang.
Maar het belang bij die kerncentrale in belgie draait dan wel de pv de nek om. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-09 17:36

mb1

AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:37:
@mb1
Dat geldt toch alleen als je een nieuwe omvormer ophangt, dat die voldoet aan een RfG certificaat?
Ja maar als ik straks ook een slimme meter krijg welke ik op termijn toch niet kan tegenhouden dan krijg ik mijn teruglevering niet uitbetaald (want teriglevertelwerk wordt genegeerd/niet uitgelezen door netbeheerder indien teruglevering onbekend).
Dus wellicht kan ik op de valreep beter nog even aanmelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Rol-Co schreef op zondag 25 april 2021 @ 01:16:
[...]

Maar het belang bij die kerncentrale in belgie draait dan wel de pv de nek om. ;)
Ik zie PV ook niet als effectieve duurzame oplossing.
Voor particulieren is het mooi, maar de meeste gebruiken het alleen als argument om meer te consumeren. De koelinstallaties springen als paddestoelen uit de grond want we hebben toch zonnepanelen.
Zelf heb ik ook PV panelen, maar alleen uit financiele overweging.
Het grootschalig toepassen van duurzame energie stuit op steeds meer weerstand omdat men geen PV velden en windmolens wil. Men wil wel duurzaam zijn, maar dan wel in de achtertuin van een ander en het mag niet meer kosten. Steeds meer gemeenten zien af van het verlenen van vergunningen onder druk van de burgers.
We zijn dus heel milieu bewust in Nederland.
De handel in certificaten is hier de enige oplossing om toch via een omweg te verduurzamen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 22:56
Grolsch schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:42:
[...]

tnx, uiteindelijk dit setje besteld, 6 meter telescoop + zonnepanelen zachte borstel:

https://www.bestelunger.nl/aluminium-telescoopsteel-set.html

Ik ga het waarschijnlijk nooit weer verdienen, maar het oog wil ook wat 8) :+
En gisteren maar meteen geprobeerd, en het werkt perfect!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4ypXnjH.jpg

Veel sneller en veiliger op deze manier _/-\o_

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mb1 schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:30:
[...]

Ja maar als ik straks ook een slimme meter krijg welke ik op termijn toch niet kan tegenhouden dan krijg ik mijn teruglevering niet uitbetaald (want teriglevertelwerk wordt genegeerd/niet uitgelezen door netbeheerder indien teruglevering onbekend).
Dus wellicht kan ik op de valreep beter nog even aanmelden...
Ik heb ook nooit iets aangemeld hoor maar heb ook al een slimme en krijg gewoon teruglevering, dus of ze weten het gewoon al door de meteropnemer of metervervanger, of de netbeheerder boeit het niet zo, als je leverancier het maar weet. ;)
Pietje555 schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:33:
[...]

Ik zie PV ook niet als effectieve duurzame oplossing.
Voor particulieren is het mooi, maar de meeste gebruiken het alleen als argument om meer te consumeren. De koelinstallaties springen als paddestoelen uit de grond want we hebben toch zonnepanelen.
Zelf heb ik ook PV panelen, maar alleen uit financiele overweging.
Het grootschalig toepassen van duurzame energie stuit op steeds meer weerstand omdat men geen PV velden en windmolens wil. Men wil wel duurzaam zijn, maar dan wel in de achtertuin van een ander en het mag niet meer kosten. Steeds meer gemeenten zien af van het verlenen van vergunningen onder druk van de burgers.
We zijn dus heel milieu bewust in Nederland.
De handel in certificaten is hier de enige oplossing om toch via een omweg te verduurzamen
Hier ook, puur uit financieel oogpunt, zelf de broek op houden, en of ik dat nu op het net stuur of zelf gebruik maakt me dan niet uit, iedere zon kWh is er 1 die niet uit een centrale komt.
De molens is ook wel een ding, kwa techniek vindt ik het wel mooi maar kan me voorstellen dat het irritant kan zijn als ie in de buurt van je huis staat.
Kerncentrales is helemaal niets, veel bang for buck maar ook afval waar je echt niets meer mee kan, of gaan we dat weer in zee dumpen. :X

Mooie van de pv op daken is dat het decentraal is, geen tot weinig verliezen, en opwekken waar het nodig is, nadeel is dat het alleen op de dag is maar misschien in de toekomst nog eens een effective opslag of super batterij, dat kunnen die EV's ook wel gebruiken.
Dat huishoudens meer gaan verbruiken doordat ze toch pv hebben is alleen een a/c , die gebruiken ze dan ook weer voor verwarmen en gas uit te sparen, dat is wat we willen toch? Het meerverbruik huishoudens komt meer uit de auto's en eventueel warmtepomp.

@Grolsch
Oooohhhhh, dat dak van die buurman van je.......... :9 :9

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Grolsch schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:48:
[...]

En gisteren maar meteen geprobeerd, en het werkt perfect!

[Afbeelding]

Veel sneller en veiliger op deze manier _/-\o_
Ziet er degelijk en handig uit ja!
Ik kan ook slecht tegen vieze panelen en vind dit ook wel een mooi setje. Werkt de borstel ook goed voor de vlakke panelen? En is de steel een beetje stevig maar toch niet te zwaar? Kwa slang ziet het er wel handig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Gerco-M schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:20:
[...]

Ziet er degelijk en handig uit ja!
Ik kan ook slecht tegen vieze panelen en vind dit ook wel een mooi setje. Werkt de borstel ook goed voor de vlakke panelen? En is de steel een beetje stevig maar toch niet te zwaar? Kwa slang ziet het er wel handig uit.
Ja, werkt boven verwachting goed eigenlijk.

Het is niet heel licht (Subjectief), maar juist daardoor werkt het volgens mij zo goed. De borstel heeft daardoor voldoende druk om te borstelen, en ik hoef dan zelf ook niet veel kracht te zetten.

Eerder moest ik toch stevig drukken en kracht zetten om die groene aanslag onderaan de panelen eraf te krijgen. Dat is nu niet meer nodig.

En ook met die wateraanslutiing werkt perfect, ik heb het met gewoon kraanwater gedaan zonder toevoegingen, ik heb wel een waterontharder dus geen kalk in het water.

De slang heeft gewoon een Gardena aansluiting, dus dat past gewoon op een standaard tuinslang.

Het is niet goedkoop, maar wat mij betreft zeker de moeite waard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:19
Grolsch schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:25:
[...]
:
Eerder moest ik toch stevig drukken en kracht zetten om die groene aanslag onderaan de panelen eraf te krijgen. Dat is nu niet meer nodig.
:
Ik kwam onlangs deze tegen (Solspil), kan wellicht de groene aanslag deels voorkomen? Lijkt best aardig te werken.

Maar zo'n set om je panelen lekker schoon te wassen is natuurlijk altijd goed. Liggen die panelen op de foto nu (bijna) helemaal horizontaal? (dan zal zo'n clip niet echt optimaal werken lijkt me :))

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 25-04-2021 12:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:02
Appie Heijn schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:51:
Ik zit even met een dilemma, ik heb hier 12x330WP als "bonuspanelen" er liggen al 2x 16x330WP op oost en west. Deze 12 komen op de platte daken.

Ik zit even met de rijafstanden in de calculator
Standaard is 1700mm afstand
Mogelijk is ook om 1320 of 1500 te hanteren.
Nou kom ik met de 1320 rijafstand perfect uit op 1 dak, ik kan er dan 6 kwijt(?), 6 rijen van 1 paneel zeg maar, dus allemaal achter elkaar, op zuid.
5 panelen x 1320 en de laatste 1194mm, dan kom ik op totaal 7794mm, dat zou perfect passen maar klopt dit? Gek genoeg kom ik nooit een rijafstand tegen met 1320 na wat googlen, is daar een reden voor?

Indien bovenstaande kan/klopt dan kan ik op beide platte daken in totaal de 12 panelen kwijt, kan iemand dat bevestigen?
Uiteindelijk toch voor flatfix fusion gegaan. Alle 12 op zuid (5+7) de meest nette oplossing qua zicht. Noord Zuid dakje opstelling heb ik ook nog even over getwijfeld echter was het opbrengst verschil behoorlijk nadeling t.o.v. zuid. En dan houdt sunnydesign nog niet eens rekening met de schaduwvorming van de Mitsubishi buitenunit op 1 noord paneel, en de panelen zouden strak tegen de voorkant komen te liggen wat toch minder mooi is.

Dank voor al het meedenken en adviezen, zodra ik klaar ben met de afwerking zal ik ook daar nog een paar plaatjes van posten.

Uiteindelijk zit de totale installatie op:
Omvormer: SMA Tripower 10.0
Panelen: 44x Trina Solar TSM-330WP (14.520WP)
2 stringen van 16 panelen , oost west op beide scheve daken, als polystring op MPP1
1 string van 12 panelen zuid op plat dak (flatfix fusion) op MPP2

Verbruik situatie:
Gasloos huis (jaren 60 vrijstaand,150m2, HR+++ RC6 gemiddeld)
Inventum Modul Air WTW + Ventilatie D module (dus zowel WTW functie op CV als verse toevoerlucht)
5,5KW L/W warmtepomp voor zowel verwarming als warm water
2,0KW L/L warmtepomp voor verwarming koeling thuiskantoor
2x L/L warmtepomp voor koeling woning (is voorbereid, units echter nog niet geïnstalleerd)
Kia E-Soul 64kWh EV (11KW laadpaal aan huis)

TVT:
Geschatte opbrengst pj 12.000kWh
Verbruik zal hier ook om en nabij om zitten (lastig inschatten omdat we in de afgelopen 6 maanden, elektrisch zijn gaan rijden EN behoorlijk verbouwd (lees uitgebreid/geïsoleerd) hebben.
Totale kosten (ex montage en meterkast verhaal), circa 7500 euro ex btw
12.000kWh x 0,23ct = 2760€
Tvt is < 3 jaar

Pics:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqQeLAFk_5gLEtv0OmGtos8tLgM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NN0FsYpmMEIf5Z6mL3LubkqZ.jpg?f=user_large (nog onder constructie maar werkt al wel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG75qognaAOzoPP0liR6kQj8dXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IacyGZMmYIK4IuaV6MerD2As.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amMZZ2dY_XAg0jYRzh4EBGzhmqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v73lJ5ZNgQqhd1XcPNO0QRai.jpg?f=user_large
Omdat we het eerste paneel vanaf de straat gezien(van platdakopstelling) naar het tuinhuis hebben verplaatst zijn ze vanaf de dichtstbijzijnde stoep niet meer te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 25-04-2021 12:22 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +3 Henk 'm!
In het kader van experimenteren:

1x sunpower x22-360 op een SMA 2.5
Heb wel de startspanning van 65 V moeten verlagen naar 50 V, anders start hij niet op.
Dat kan alleen als hij werkt op zonnestroom, dus even 2 panelen aangesloten daarvoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3kFoSO9AaYphkRdtbBXeDw3TlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6IpHI8bmZ67PXp3PoWPOcGL.jpg?f=fotoalbum_large

De steca 500 was te beperkt met maar 5 Amp
Daar kwam niet meer dan 320 watjes uit. ;) >:)

@Grolsch
Hiermee gaat het nog beter:
https://www.ungerdiscount.nl/unger-hiflo-zeephouder (elders wellicht goedkoper)
https://www.ungerdiscount.nl/flexal-zonnepaneel-reiniger-1l (ruikt ook erg lekker)
Edit: En deze kan je op je steel zetten om de waterslang dicht te zetten op lokatie
https://www.ungerdiscount.nl/unger-hiflo-control-compleet

@Appie Heijn Ziet er strak uit d:)b

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2021 12:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:13
Gerco-M schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:25:
[...]

Yep Huawei monitoring is een ramp. 8)7
Heb je site geprobeerd? die is vaak beter bereikbaar, maar ook daar loopt de data soms achter.
En je wordt door de Chinezen afgeluisterd 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

rowicom schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:30:
[...]

En je wordt door de Chinezen afgeluisterd 😀
Nou iedereen mag mijn PV opbrengst weten hoor. Het staat ook online op PVoutput ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:13
Gerco-M schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:00:
[...]

Nou iedereen mag mijn PV opbrengst weten hoor. Het staat ook online op PVoutput ;)
Je snapt 'm niet. Ik doelde hierop: https://nos.nl/artikel/23...-klanten-afluisteren.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Batilan schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:59:
[...]

Ik kwam onlangs deze tegen (Solspil), kan wellicht de groene aanslag deels voorkomen? Lijkt best aardig te werken.

Maar zo'n set om je panelen lekker schoon te wassen is natuurlijk altijd goed. Liggen die panelen op de foto nu (bijna) helemaal horizontaal? (dan zal zo'n clip niet echt optimaal werken lijkt me :))
Dat zit er zeker interessant uit, mijn panelen hellen een paar graden richting zuid (nagenoeg vlak).

Ik denk alleen dat ik die clipjes er nu niet meer tussenkrijg, en zoals je op de foto kunt zien kom ik er ook niet bij zonder alles te demonteren. Ik neem aan dat ik er niet over heen mag lopen met +100KG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@Batilan Goeie tip!!
Het lijkt erop dat het restje water uit de rand wordt weg-geheveld.
2,95 voor een setje van 2 is geen gekke prijs. Alleen nu levertijd van 2~4 wkn :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Dit gaat niet over omvormers en ook zit ik niet bij KPN.
Zowiezo knappe koppen bij Huawei als ze mij via mijn omvormer kunnen afluisteren. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Even een misschien idiote vraag hier in de groep gooien die bij mij opkwam bij het beginnen ontwerpen van een uitbreiding op mijn bestaande installatie. Als je panelen op de grond plaatst, hoe zit het dan met de weerkaatsing van de zon. Ga je daar veel last van hebben, is dat enkel bij bepaalde types zo of is het iets om zich geen zorgen over te maken?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw