Appie Heijn schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:51:
Ik zit even met een dilemma, ik heb hier 12x330WP als "bonuspanelen" er liggen al 2x 16x330WP op oost en west. Deze 12 komen op de platte daken.
Ik zit even met de rijafstanden in de calculator
Standaard is 1700mm afstand
Mogelijk is ook om 1320 of 1500 te hanteren.
Nou kom ik met de 1320 rijafstand perfect uit op 1 dak, ik kan er dan 6 kwijt(?), 6 rijen van 1 paneel zeg maar, dus allemaal achter elkaar, op zuid.
5 panelen x 1320 en de laatste 1194mm, dan kom ik op totaal 7794mm, dat zou perfect passen maar klopt dit? Gek genoeg kom ik nooit een rijafstand tegen met 1320 na wat googlen, is daar een reden voor?
Indien bovenstaande kan/klopt dan kan ik op beide platte daken in totaal de 12 panelen kwijt, kan iemand dat bevestigen?
Uiteindelijk toch voor flatfix fusion gegaan. Alle 12 op zuid (5+7) de meest nette oplossing qua zicht. Noord Zuid dakje opstelling heb ik ook nog even over getwijfeld echter was het opbrengst verschil behoorlijk nadeling t.o.v. zuid. En dan houdt sunnydesign nog niet eens rekening met de schaduwvorming van de Mitsubishi buitenunit op 1 noord paneel, en de panelen zouden strak tegen de voorkant komen te liggen wat toch minder mooi is.
Dank voor al het meedenken en adviezen, zodra ik klaar ben met de afwerking zal ik ook daar nog een paar plaatjes van posten.
Uiteindelijk zit de totale installatie op:
Omvormer: SMA Tripower 10.0
Panelen: 44x Trina Solar TSM-330WP (14.520WP)
2 stringen van 16 panelen , oost west op beide scheve daken, als polystring op MPP1
1 string van 12 panelen zuid op plat dak (flatfix fusion) op MPP2
Verbruik situatie:
Gasloos huis (jaren 60 vrijstaand,150m2, HR+++ RC6 gemiddeld)
Inventum Modul Air WTW + Ventilatie D module (dus zowel WTW functie op CV als verse toevoerlucht)
5,5KW L/W warmtepomp voor zowel verwarming als warm water
2,0KW L/L warmtepomp voor verwarming koeling thuiskantoor
2x L/L warmtepomp voor koeling woning (is voorbereid, units echter nog niet geïnstalleerd)
Kia E-Soul 64kWh EV (11KW laadpaal aan huis)
TVT:
Geschatte opbrengst pj 12.000kWh
Verbruik zal hier ook om en nabij om zitten (lastig inschatten omdat we in de afgelopen 6 maanden, elektrisch zijn gaan rijden EN behoorlijk verbouwd (lees uitgebreid/geïsoleerd) hebben.
Totale kosten (ex montage en meterkast verhaal), circa 7500 euro ex btw
12.000kWh x 0,23ct = 2760€
Tvt is < 3 jaar
Pics:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NN0FsYpmMEIf5Z6mL3LubkqZ.jpg?f=user_large)
(nog onder constructie maar werkt al wel)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v73lJ5ZNgQqhd1XcPNO0QRai.jpg?f=user_large)
Omdat we het eerste paneel vanaf de straat gezien(van platdakopstelling) naar het tuinhuis hebben verplaatst zijn ze vanaf de dichtstbijzijnde stoep niet meer te zien.
[
Voor 5% gewijzigd door
Appie Heijn op 25-04-2021 12:22
]