Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.325 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rouske schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:09:
Welk voordeel dan, want meer dan 100% van je afname uit het net salderen kan je niet.
Als je nu precies genoeg PV neerlegt om je gebruik te compenseren dan ga je gelijk minder mogen salderen als dit wordt afgebouwd. Als je een overschot hebt aan teruglevering dan mag je net zo lang al je verbruik salderen tot de afbouw zo hoog is dat het niet meer kan.

Versimpeld voorbeeld (met niet dezelfde getallen als het wetsvoorstel):

Situtatie 1: je verbruikt nu 2000 kWh en je levert 2000 kWh terug. Saldo is 0, je hoeft niets te betalen.

Dan start de afbouwregeling. Na 1 jaar mag je nog maar 90% van je teruglevering salderen; dat is 1800 kWh. Je saldo is dan 200 kWh die je moet betalen plus over 200 kWh krijg je de terugleververgoeding.

Na 5 jaar mag je nog 50% salderen, je moet over 1000 kWh de volle mep betalen en krijgt over 1000 kWh de terugleververgoeding.

Situatie 2: Je verbruikt 2000 kWh en je levert 4000 kWh terug. Saldo is 0 (want kan niet lager dan 0 worden) en je krijgt over de resterende 2000 kWh een terugleververgoeding.

Na 1 jaar kan je nog steeds alles salderen want 90% van 4000 kWh = 3600 kWh en je verbruikt maar 2000 kWh. Je krijgt over 2000 kWh een terugleververgoeding.

Na 5 jaar kan je nog steeds alles salderen want 50% van 4000 kWh is 2000 kWh en dat is precies je verbruik. Ohja, je krijgt nog steeds over 2000 kWh een terugleververgoeding.

Je gaat dus pas na 6 jaar minder mogen salderen dan je verbruik, terwijl je met "precies genoeg" PV al 5 jaar minder mag salderen dan je verbruikt.

Je kan in situatie 2 dus veel langer maximaal salderen. Dat is mooi voor de TvT, want salderen is het gunstigste wat er is. Omdat meerkosten relatief kleiner zijn voor de verdubbeling van je teruglevering is dat dus heel fijn.
De discussie komt van het feit dat het TNO rekenmodel (Excel) wat anders zegt dan de toelichting waarnaar je verwijst.
Gelukkig dan maar dat de TNO deze wetgeving niet heeft gemaakt. Hetgeen wat in het wetsvoorstel staat zal toch echt (mist die ooit wordt aangenomen natuurlijk) de manier zijn waarop het werkt, ongeacht hoeveel excelsheets TNO maakt die iets anders uitrekenen.
10000kWh opwek, totale verbruik 3000kWh, 2000kWh afname uit het net:
Vul voor de gein maar eens ingeven dat er 20k kWh wordt opgewekt. Dan wordt hetgeen je mag salderen een negatief percentage. Moet je dus ineens extra gaan betalen?!?

Heb jij dat ergens in het wetsvoorstel gelezen? Ik in ieder geval niet; die Excelsheet klopt dus niet met de nieuwe regeling. Of in ieder geval niet op het moment dat je invult dat je meer opwekt dan je verbruikt. Dat is trouwens ook precies wat in de bijbehorende PDF staat. Ze zijn uitgegaan van een maximum systeem van 5400 kWp.

Maar goed, zelfs bij dat systeem hebben ze het al fout omdat zij dus het afbouwpercentage uitrekenen op basis van je verbruik en dat is dus niet zoals de regeling is voorgesteld.
Edit: Ze rekenen het afbouwpercentage ook niet helemaal over je verbruik. Volgens mij zit de fout in regel 21 waar ze uitrekenen wat het percentage is dat gesaldeerd kan worden. Daar wordt gerekend met je verbruik/productie min het directe verbruik indien je meer opwekt dan verbruikt. Dat klopt niet. Ze moeten de productie minus direct eigen verbruik (= hetgeen je teruglevert) vermenigvuldingen met het percentage. Je verbruik delen door de productie slaat nergens op; een kWh meter kan dat ook helemaal niet registreren want die weet helemaal niet wat de productie is.

Laten we maar hopen dat er geen ambtenaren wakker worden die de berekeningen in het excelsheetje van TNO in wetgeving willen opnemen :P

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenE op 18-04-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

JeroenE schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:08:
je eindresultata is wel goed, maar je berekening niet. Omdat je nu twee keer hetzelfde getal gebruik (voor zowel verbruik als teruglevering) maakt het niet uit over welk getal je het percentage neemt.

[...]
Dat is zeker waar, dus voorlopig is het niet aan de orde.
Het is idd bizar dat de uitleg en rekenvoorbeeld in het memorie zegt dat het een % is over de teruglevering en het rekenvoorbeeld dat ze zelf aanhalen (maar niet laten zien) van TNO een % over de levering. Dat laatste zou ook een stuk logischer en eerlijker zijn, maar ja, dit is wel wat er in dat memorie staat :? .

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Termy Nee, het is veel logischer om het over de teruglevering te doen dan over je verbruik. Je verbruik heeft immers niets met de hoeveelheid PV te maken, maar je teruglevering wel.

Als je wel over het verbruik gaat rekenen dan is het juist voordelig om heel weinig PV neer te leggen.

Stel je verbruikt 3000 kWh en je levert 300 kWh terug. Als het maximum te salderen dan over je eigen verbruik zou gaan mag je in jaar 1 maximaal 90% salderen = 2700 kWh. Je levert maar 300 terug, dus alles mag je salderen. Als je in jaar 8 maximaal 20% mag salderen dan is dat dus maximaal 600 kWh. Je levert maar 300 kWh terug, dus mag je nog steeds 100% van wat je opwekt salderen. Pas als je dan minder dan 90% van je eigen verbruik mag salderen ga je dan iets van die regeling merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Andrehj schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:13:
[...]

Dat is bij een duur merk als SMA ook zo. Monitoring via hun portal loopt vaak uren tot soms halve dagen achter.
Direct op de omvormer inloggen werkt wel altijd goed. Maar dan moet je wel thuis zijn, of een VPN verbinding met je thuisnetwerk kunnen maken. (Port forwarding in je router kan ook, maar is niet zo verstandig)
@KoenVW76
Ik heb het voor mijn 2 x Huawei omvormers opgelost met 3 stuks Kwh meters en YoulessLS120. Een voor ZO en voor NW voor PVoutput, en een voor het Enelogic totaal. Niet de goedkoopste oplossing, maar het werkt nu wel perfect en ik gebruik de app nog maar zelden. Wel kan ik via de Huawei site nog de string voltages grafieken zien en dat is wel handig. Of realtime via de Fusion Home app. Die werkt wel goed, maar moet binnen wifi bereik van de omvormer zijn om te werken.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

JeroenE schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:47:
@Termy Nee, het is veel logischer om het over de teruglevering te doen dan over je verbruik. Je verbruik heeft immers niets met de hoeveelheid PV te maken, maar je teruglevering wel.

Als je wel over het verbruik gaat rekenen dan is het juist voordelig om heel weinig PV neer te leggen.

Stel je verbruikt 3000 kWh en je levert 300 kWh terug. Als het maximum te salderen dan over je eigen verbruik zou gaan mag je in jaar 1 maximaal 90% salderen = 2700 kWh. Je levert maar 300 terug, dus alles mag je salderen. Als je in jaar 8 maximaal 20% mag salderen dan is dat dus maximaal 600 kWh. Je levert maar 300 kWh terug, dus mag je nog steeds 100% van wat je opwekt salderen. Pas als je dan minder dan 90% van je eigen verbruik mag salderen ga je dan iets van die regeling merken.
Dan ligt het er aan wat je wilt aanmoedigen. Als je wilt dat men zo veel mogelijk PV neerlegt en teruglevert dan is dat logischer ja. Ik vraag me alleen af of ze dat willen. Ik vraag me ook af of ze mensen met een klein dak willen straffen. Dat riekt naar de rijken worden rijker.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JeroenE schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:37:
[...]

Laten we maar hopen dat er geen ambtenaren wakker worden die de berekeningen in het excelsheetje van TNO in wetgeving willen opnemen :P
niet meer over hebben dan, ze lezen misschien wel mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
EWK schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:57:
[...]

Ik denk dat ik dat hier kan zien?

[Afbeelding]
Is dit een prijsvraag of kwis, bedoel, de gelukkige die raad wat jij ( en hoe en wie de instal heeft gedaan )
op je dak hebt liggen, gaat die dan ook nog door voor de rollade?
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

PClop schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:49:
[...]

Is dit een prijsvraag of kwis, bedoel, de gelukkige die raad wat jij ( en hoe en wie de instal heeft gedaan )
op je dak hebt liggen, gaat die dan ook nog door voor de rollade?
:+
Sorry, ik heb geen idee waar ik dat vinden kan. Ik de rechter kolommen staan de volts, is dat spanning?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:25
KoenVW76 schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:11:
Zijn er hier veel met een omvormer van Huawei? De monitoring werkt bij mij echt rampzalig... Ik moet soms echt 4 keer inloggen voordat ik er in kom, mis vaak delen van de dag of de app loopt vast op mijn mobiel. Via de browser op mijn laptop werkt vaak ook niet erg lekker. Vraag mij af of het aan mij ligt of aan Huawei. Ik had toch wel wat beters verwacht, Huawei is nou niet de goedkoopste optie....
Wat betreft de app vind ik Growatt de beste die ik ken. Ook Goodwe is niet slecht maar toont in de app weinig detail.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
EWK schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:50:
[...]

Sorry, ik heb geen idee waar ik dat vinden kan. Ik de rechter kolommen staan de volts, is dat spanning?
Zou je dat niet eerst even voor kunnen leggen aan de installateur, CoolBlue gok ik
er is jou dacht ik al eerder op gewezen dat een 3f omvormer niet zo geschikt is voor 2x10 panelen oost/west?
Gokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Termy schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:26:
[...]

Ik vraag me ook af of ze mensen met een klein dak willen straffen.
Je kan het ook zien als belonen van mensen die hun dak volleggen . :+
mij kan het niet zo heel veel schelen wat het wordt, maar als het positief wordt voor nog meer overproductie gaan de hoofdautomaten het hier zwaar krijgen. aan dak geen gebrek. en de kabel ligt er al :+
ik zou het vooral doen om het hogere eigenverbuik tov verbruik. maargoed elke euro extra inkomsten is mooi meegenomen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

EWK schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:50:
[...]

Met volts wordt vaak wel de spanning bedoeld ja. Blijft wel spannend zo hoor! >:)

Wat meer info over je systeem zou wel handig zijn, hoeveel Watt piek aan panelen heb je totaal, en wat meer gegevens over je systeem zoals dakhoek / orientatie en dergelijke.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Termy schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:26:
Dan ligt het er aan wat je wilt aanmoedigen. Als je wilt dat men zo veel mogelijk PV neerlegt en teruglevert dan is dat logischer ja.
Ik ga er nog even vanuit dat Nederland de klimaatdoelstellingen wil halen. Dan is het meest logische om PV zo veel mogelijk aan te moedigen en het niet zo te maken dat het voordeliger wordt om zo min mogelijk PV neer te leggen.
Ik vraag me ook af of ze mensen met een klein dak willen straffen.
Dat denk ik niet, waarom denk je dat? Dat meer PV gunstiger is wil niet zeggen dat minder PV dan ook niet lonend kan zijn.

Voor zover ik weet is het idee achter de nieuwe regeling dat PV al zo lonend is dat de saldering niet meer nodig is om dit te stimuleren. Daarom wil men dit gaan afbouwen. Ik zeg alleen dat het ook tijdens het afbouwen het nog steeds beter is om zo veel mogelijk PV neer te leggen.

Het zou mij trouwens ook niet verbazen als na het afschaffen van de salderingsregeling dat ook zo blijft. Als je meer PV hebt liggen zal je vanzelf meer kWh's direct kunnen gebruiken. Dat is ook straks nog het meest lonend omdat je dan niets hoeft aan te kopen of te verkopen.
Dat riekt naar de rijken worden rijker.
Ja, dat is helaas wel met heel veel regelingen zo. Het is natuurlijk ook een beetje hoe heel de wereld werkt. Ik bedoel: als je al 10 miljoen hebt dan kan je daar makkelijker 11 miljoen van maken dan wanneer je 10 euro hebt en je wil daar 11 euro van maken. Helaas zit ik ook dichter bij de 10 euro dan de 10 miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:16
Dat laatste zou ik willen nuanceren; voor rijken is 10% winst maken juist lastiger vanwege progressieve belastingen e.d. Maar ze gaan slimmer met hun geld om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Laatst online: 04:29

vliegnerd

Nintendo fan.

Martin7182 schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:51:
Dat laatste zou ik willen nuanceren; voor rijken is 10% winst maken juist lastiger vanwege progressieve belastingen e.d. Maar ze gaan slimmer met hun geld om.
Wat een bullshit. Dat geldt alleen voor de middenklasse en daar net boven. Zeg tot 150k inkomen.

Daarna ga je inkomen van box1 naar box3 verplaatsen zodat je juist minder belasting gaat betalen. (Alhoewel nog steeds absoluut meer).

Zodra je geld verdient door kapitaal in plaats van uit arbeid, dan betaal je in ieder geval relatief heel veel minder belasting. In NL absoluut wellicht nog wel wat. In de echte scheve landen zoals de V.S. betaal je dan ook zelfs absoluut minder belasting.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
Hoe zit het eigenlijk met "energieleveren.nl", mag je zelf nog aanpassingen doen of moet je tegenwoordig bewijs van installatie etc hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

PClop schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:59:
[...]

Zou je dat niet eerst even voor kunnen leggen aan de installateur, CoolBlue gok ik
er is jou dacht ik al eerder op gewezen dat een 3f omvormer niet zo geschikt is voor 2x10 panelen oost/west?
Gokje.
Geen coolblue, gewoon een regionale speler. Ik heb idd contact met ze opgenomen.

En over de geschikheid:
@AUijtdehaag Heeft gezegd:
Maar 1-fase omvormer dat kan ook op een 3-fase. aansluiting.
Echter vind ik het mooier om bijvoorbeeld 5000 watt terug te leveren over 3-fase.
Maar het hoeft niet. (slimme meter saldeert over de fases al)
En @onetime zei:
Dak vol, kan makkelijk op een 4kVA enkel fase omvormer met soms klein beetje aftopping. (450 helling)
En enkel fase t/m 1x 40A is net zo duur als 3x 25A. Dus wat ben je van plan?
Ik heb nergens gelezen dat het niet geschikt zou zijn?
Gerco-M schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:19:
[...]

Met volts wordt vaak wel de spanning bedoeld ja. Blijft wel spannend zo hoor! >:)

Wat meer info over je systeem zou wel handig zijn, hoeveel Watt piek aan panelen heb je totaal, en wat meer gegevens over je systeem zoals dakhoek / orientatie en dergelijke.
Sorry, ik heb geen idee. Weer wat geleerd :9.

Dit is de setup:
9x320 Qcell black oost
9x 320 qcell black west
SMA tripower 5.0
Dakhoek is een kleine 40 graden

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:17
twain4me schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:01:
[...]

Je kan het ook zien als belonen van mensen die hun dak volleggen . :+
mij kan het niet zo heel veel schelen wat het wordt, maar als het positief wordt voor nog meer overproductie gaan de hoofdautomaten het hier zwaar krijgen. aan dak geen gebrek. en de kabel ligt er al :+
ik zou het vooral doen om het hogere eigenverbuik tov verbruik. maargoed elke euro extra inkomsten is mooi meegenomen. :9
Houd even voor ogen dat de voorgestelde regeling een afbouwregeling is die terugloopt naar 0%. Daarna valt er niets meer te salderen en is je opbrengst per kWh enkel nog een teruglevertarief, Gelukkig is het nog niet zover en lijkt het voor de komende jaren nog erg gunstig veel PV te plaatsen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ArjoK schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:04:
[...]

. Daarna valt er niets meer te salderen en is je opbrengst per kWh enkel nog een teruglevertarief,
je opbrengst is altijd in de eerste plaats je eigenverbruik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:11:
[...]

Als ik even terug lees, jij hebt alles klaar liggen, alle kabels, alle daken....
En jij laat ze nu leeg liggen?
Zou je eens niet rap in de hoek gaan staan om je kapot te schamen......
Ik zit hier een beetje mijn stinkende best te doen om mijn hoofd automaten om zeep te helpen, en jij doet niks pff.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:24:
[...]

Als ik even terug lees, jij hebt alles klaar liggen, alle kabels, alle daken....
En jij laat ze nu leeg liggen?
Zou je eens niet rap in de hoek gaan staan om je kapot te schamen......
Ik zit hier een beetje mijn stinkende best te doen om mijn hoofd automaten om zeep te helpen, en jij doet niks pff.....
naja kabel ligt er wel, panelen nog niet, en ik denk ook dat panelen nu door het dak heen komen lazeren.. dus dat moet eerst nog even anders ;) maar het belangrijkste is dat de waf eerst andere dingen af wil hebben.

dus die hoek moet dan maar

Afbeeldingslocatie: https://fehradvice.com/wp-content/uploads/2013/10/iStock_000004176176Small-Kopie-566x467.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:32:
[...]

naja kabel ligt er wel, panelen nog niet, en ik denk ook dat panelen nu door het dak heen komen lazeren.. dus dat moet eerst nog even anders ;) maar het belangrijkste is dat de waf eerst andere dingen af wil hebben.

dus die hoek moet dan maar

[Afbeelding]
Vooral dat tongetje hi.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:17
twain4me schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:11:
[...]

Volgende stap is dan het eigen gebruik te maximaliseren en dat valt mij nog vies tegen.
Ik heb alleen een dak op het ONNO en die heb ik in 2015 redelijk vol laten leggen 4060Wp, goed voor 3000-3300 kWh /jaar. Dat was ruim voor mijn energie behoefte toen.
in 2016 haalde ik een eigenverbruik van 27%; in 2017 26%; in 2018 26% in 2019 eens gekeken of somige activiteiten niet meer bij daglicht konden plaatsvinden, waarna ik uitkwam op 29%. Ik krijg het niet beter... Sinds vorigjaar helemaal van het gas af. Nu kom ik wel op een eigen gebruik van 40% maar is mijn huishoudelijke gebruik verdubbeld en moet dus weer elektra kopen 8)7 . Ik heb me toen aangesloten bij een cooperatie en heb nu 4575 Wp een aantal straten verderop op een schooldak. Dit valt onder de vorige postcoderoosregeling waarbij er gegarandeert 15 jaar naast het teruglevertarief de btw en energiebelasting wordt verminderd op de energienota. Geen volledige saldering dus maar vorig jaar goed voor € 0,173 /kWh en dit jaar € 0,170 / kWh.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:52

Nox

Noxiuz

De Ferraris geeft hier nu 99.954 aan en gaat tot max 99.999. Iemand een idee wat er daarna gebeurt? Gezien de zomer eraan komt en we nog even van de 99.999 weg blijven is het misschien niet erg, maar zonde als hij naar 00.000 gaat en dat we de zomer dan niet terug kunnen leveren. Of gewoon een nieuwe laten ophangen?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom zou hij van 0 niet terug naar 99.999 draaien? Hij gaat ook van 10 naar 9 en van 100 naar 99 en van 1000 naar 999 en van 10000 naar 9999.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Maasluip schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:07:
Waarom zou hij van 0 niet terug naar 99.999 draaien? Hij gaat ook van 10 naar 9 en van 100 naar 99 en van 1000 naar 999 en van 10000 naar 9999.
Misschien is dat in het telwerk wel zo geregeld en is het een onomkeerbaar proces? Dat vraag ik hier toch juist :P Zonde om de hele zomerproductie weg te flikkeren.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:06

tijmeng

Panasonic 7J

tijmeng schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:31:
Voor een ieder die zich afvraagt hoe dat er nou uit ziet die rode panelen:

[Afbeelding]

Op de andere kant liggen zwarte (die kant zie ik niet vanaf straat en vanuit MN tuin.
Vandaag op de andere kant 8x zwarte Phono 395wp laten leggen (NW, dus rode panelen financieel totaal onaantrekkelijk). Binnen een uur twee babyboomer buren bij de voordeur. "Of die lelijke zwarte dingen er af konden en waarom ik daar geen rood neer leg?" Ze wilden desnoods wel meebetalen want ze waren wel gecharmeerd van die rode panelen (ook voor op hun eigen rode dak) en die zwarte panelen verpesten hun woongenot, bla bla......

T blijft toch bizar hoeveel mensen zonnepanelen lelijk vinden....

Even nadenken wat ik doe. Ik ben t liefste goede vrienden met mn buren. Qua opwekking scheelt t 400kwh per jaar (bisol vs phone). Heb nu een SMA 3.0 met twee mppts die voor alleen die bisol panelen overbemeten is. Als ik op de andere kant ook bisol leg kan er een veel kleinere sma komen te hangen in een polystring opstelling. Heb ik weer een dikke omvormer over die ook voor de toekomstige panelen op de uitbouw te groot gaat zijn en op marktplaats mag.

pff gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:23
Nox schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:10:
[...]

Misschien is dat in het telwerk wel zo geregeld en is het een onomkeerbaar proces? Dat vraag ik hier toch juist :P Zonde om de hele zomerproductie weg te flikkeren.
Dat ding draait gewoon over de nul en weer terug. Niet druk om maken dus :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

redwing schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:52:
[...]

Dat ding draait gewoon over de nul en weer terug. Niet druk om maken dus :)
Thanks! Google kon het antwoord niet geven. Ik ben nu al benieuwd naar de rekening als we 0000X opgeven en na een goede periode op 9999X staan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:23
Nox schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:02:
[...]

Thanks! Google kon het antwoord niet geven. Ik ben nu al benieuwd naar de rekening als we 0000X opgeven en na een goede periode op 9999X staan :D
Ik verwacht dat dat tegenwoordig geen problemen meer geeft, maar in het verleden zijn er wel eens heel hoge rekeningen voorbij gekomen op dit forum ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

JeroenE schreef op maandag 19 april 2021 @ 06:51:
[...]
Ik ga er nog even vanuit dat Nederland de klimaatdoelstellingen wil halen. Dan is het meest logische om PV zo veel mogelijk aan te moedigen en het niet zo te maken dat het voordeliger wordt om zo min mogelijk PV neer te leggen.

[...]
Dat denk ik niet, waarom denk je dat? Dat meer PV gunstiger is wil niet zeggen dat minder PV dan ook niet lonend kan zijn.

Voor zover ik weet is het idee achter de nieuwe regeling dat PV al zo lonend is dat de saldering niet meer nodig is om dit te stimuleren. Daarom wil men dit gaan afbouwen. Ik zeg alleen dat het ook tijdens het afbouwen het nog steeds beter is om zo veel mogelijk PV neer te leggen.

Het zou mij trouwens ook niet verbazen als na het afschaffen van de salderingsregeling dat ook zo blijft. Als je meer PV hebt liggen zal je vanzelf meer kWh's direct kunnen gebruiken. Dat is ook straks nog het meest lonend omdat je dan niets hoeft aan te kopen of te verkopen.

[...]
Ja, dat is helaas wel met heel veel regelingen zo. Het is natuurlijk ook een beetje hoe heel de wereld werkt. Ik bedoel: als je al 10 miljoen hebt dan kan je daar makkelijker 11 miljoen van maken dan wanneer je 10 euro hebt en je wil daar 11 euro van maken. Helaas zit ik ook dichter bij de 10 euro dan de 10 miljoen.
Ook een goed punt, de klimaatdoelen. Wat dat betreft is het wel beter om zoveel mogelijk PV aan te moedigen, maar dan is de vraag of je salderen niet gewoon moet houden. Als het argument is dat men ivm salderen gewoon puur op zuid legt en dat die middagpiek slecht is, dan is deze nieuwe regeling natuurlijk helemaal geen verbetering omdat het die piek alleen maar groter maakt.

Ik heb op zich ook niet zo'n probleem mee dat het gunstiger is om meer PV te hebben, maar het voelt wel wat krom als de overheid bewust aanstuurt op een voordeel voor de rijken (groter huis, groter dak met meer panelen, etc). Zoals het rekenvoorbeeld is blijft een groot dak veel langer salderen met veel groter financieel voordeel dan een klein dak.
Ik zou liever zien dat het aantrekkelijk gemaakt wordt voor iedereen, met name de wat mindere goden, zodat er veel meer PV gelegd wordt. Ik denk dat salderen daar het beste voor is omdat het heel makkelijk inzichtelijk maakt wat het oplevert.
Familie van me zien zonnepanelen vrijwel niet zitten want dat zou duur zijn etc. Soort van hobby van mensen met geld te veel. Nu heb ik ze niet veel gesproken de laatste tijd (corona en zo) dus wie weet wat het beeld wordt wanneer ik ze laat zien hoe kort onze terugverdientijd is en hoeveel het scheelt op de maandlasten en zo.

@tijmeng Overweeg je nou serieus om er crappy panelen op te leggen omdat zij te miepen hebben? Een goede relatie met je buren is prima maar om daar geld voor door de plee te spoelen. Spoor ze aan ook panelen te nemen zodat het er weer allemaal mooi gelijk uit ziet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan groen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN3pMcsHwSYRRiQF7GVrcy5cLrY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/RKRLdKw5cwTu6TnwSQQKhj2F.gif?f=fotoalbum_large
Ik hoop dat ik het goede topic te pakken heb...

Waarom leveren mijn zonnepanelen geen stroom? Ik weet dat de omvormer ermee stopt als boven de 252,5 Volt komt. Zoals hierboven laat zien gebeurd er ook niets als het 251,5 volt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:11
tijmeng schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:28:
[...]T blijft toch bizar hoeveel mensen zonnepanelen lelijk vinden....
Nou ja, mooier vind ik het er eerlijk gezegd niet van worden. Vooral als je in straat allerlei verschillende panelen en liggingen ziet; ik zie het meer als een noodzakelijk kwaad (en leuke hobby). En liever op daken dan in weilanden.
Ik twijfel of rode panelen nu zoveel mooier worden. De kleur zal het altijd net niet zijn, en dan is een contrasterende kleur misschien wel beter. Een zwart pannendak is makkelijker.

Ik probeer ons huis zoveel mogelijk in de oorspronkelijk stijl (vroege Jugendstil) terug te brengen, en vertik het om panelen op de meest gunstige plek te plaatsen (voorkant op pannendak) omdat ik vind dat dat het aanzicht verpest...

Gelukkig kan ik panelen kwijt op het platte deel van het dak (grotendeels uit het zicht), de garage en hoop dit voorjaar een zonnecarport te maken (aanleiding is PV, bijvangst is carport...). Zo kom ik wel aan 11.4 kWp, maar wel allemaal suboptimaal voor wat betreft helling en schaduw. Financieel gezien kost het met ~30% extra.
Tja, dat moet dan maar....

(Misschien wat te veel Off topic en meer iets voor de Duurzame kroeg ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 19-04-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Vandaag op de andere kant 8x zwarte Phono 395wp laten leggen (NW, dus rode panelen financieel totaal onaantrekkelijk). Binnen een uur twee babyboomer buren bij de voordeur. "Of die lelijke zwarte dingen er af konden en waarom ik daar geen rood neer leg?" Ze wilden desnoods wel meebetalen want ze waren wel gecharmeerd van die rode panelen (ook voor op hun eigen rode dak) en die zwarte panelen verpesten hun woongenot, bla bla......

Agh het is ook bizar hoeveel mensen achter een bal aan rennen de leukste sport vinden ;)

Ze zien het overegens wel goed, het is handiger om tegenover een mooi huis gaan wonen. er zelf in wonen zie je er weinig van. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Nox schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:10:
[...]

ik zou het even vooraf melden. er zijn nog steeds leveranciers die er problemen mee hebben om dat juist te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
jan groen schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:57:
[Afbeelding]
Waarom leveren mijn zonnepanelen geen stroom? Ik weet dat de omvormer ermee stopt als boven de 252,5 Volt komt. Zoals hierboven laat zien gebeurd er ook niets als het 251,5 volt is.
De logging is per 2 minuten. Dus als de spanning binnen 2 minuten na de laatste logging 253 V wordt, gaat de omvormer uit, maar zie je dat niet.
Als het goed is, is er een foutlijst waar je kan zien waarom de omvormer is uit gegaan.

Het lijkt me logisch dat er dan een hysterese is om weer aan te gaan. Dus dat de omvormer pas bij 248V of zo weer aan gaat. Want als dat bij 252.5V zou gebeuren, gaat die natuurlijk meteen weer uit door de extra spanning die de omvormer dan veroorzaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door WackoH op 19-04-2021 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jan groen schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:57:
[Afbeelding]
Ik hoop dat ik het goede topic te pakken heb...

Die is echt wel uit gegaan op teveel spanning.. dat is wel heel erg op de grens lopen.

ze gaan idealiter ook niet exact bij een voltage uit ze gaan dan uit bij een voltage en dan X minuten of een veel hoger voltage en dan gaat de omvormer direct uit althans dat zijn de eisen van de netbeheerder. Geen idee wat jouw omvormerfabrikant er van heeft gemaakt.

edit: Ik ben geloof ik weer in de war met belgie:
https://www.sma-benelux.c...-te-hoge-netspanning.html

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 20-04-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Niet helemaal toevallig keek ik vandaag naar het gridprofiel van de APS QS1's (buren een paar huizen verderop hebben sinds afgelopen donderdag panelen, spanning gecheckt, maximum per dag is sindsdien ~3V hoger, al paar keer 250V aangetikt terwijl mijn OV vanwege helling nog niet maximum levert). Volgens de rekenregel op basis van huisnummer zouden ze op de 3de fase moeten zitten, net als ik ;) ).

Het viel me op in het grid profiel dat de 'Over voltage' en 'Start AC voltage high' gelijk zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96a9fg5zC92npJUJ-7JzFNZcaAo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FuxoijmO3SmpybulHiC61Mf1.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75P0XbabDMdVRxOx3rgZxW8dXPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DsPjsYMDsrPTcRDrNGcoSgyn.png?f=user_large
Dus als de 253 V wordt aangetikt, gaat de omvormer direct uit.
Als de omvormer uit gaat, zal de de spanning een beetje zakken (2~4 V heb ik gemeten).
Als ik het goed begrijp, zal de omvormer weer aan gaat als de spanning tussen de 196 en 253V komt.
Tja, dan gaat 'ie dus meteen weer aan, en kort daarna weer uit...

Ik zou eerder bv. 248 V als max AC startspanning verwachten. Of begrijp ik het verkeerd?

(er staat nu (tijdelijk) ruim 5 kWp op die ene fase. Maar ook als ik mijn pV uit zet, blijft de spanning hoger dan op de andere twee. Ik ga het vermogen op die 3de fase naar 3 kWp terugbrengen door andere naar de 1ste en 2de fase te brengen. Dat scheelt hopelijk ~4 Volt bij max. opwekking. Er moet niet te veel PV meer bij komen in de straat. Infrastructuur is van rond 1970, schat ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Termy schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:01:
Als het argument is dat men ivm salderen gewoon puur op zuid legt en dat die middagpiek slecht is, dan is deze nieuwe regeling natuurlijk helemaal geen verbetering omdat het die piek alleen maar groter maakt.
Dat hoeft natuurlijk niet, het is makkelijker om eigen gebruik te hebben bij een lagere piek, maar wel een langere tijdsduur dan dat je juist alles tussen 12u-14u tegelijk aan moet hebben.

Ik denk ook niet dat je heel veel kan sturen op dat soort dingen; ik denk dat er best veel huizen zijn waar je als bewoner helemaal niet kan kiezen wat je nu wil. Het dak zit op je huis met een bepaalde hoek en oriëntatie en daar moet je het maar mee doen. Als je een plat dak hebt is dat natuurlijk wel anders, maar ik denk dat het merendeel van de huisbezitters weinig keus heeft. Mijn panelen zitten ook niet pal zuid omdat mijn dak niet pal zuid is. Als dat wel zo was geweest hadden ze ook op zuid gezeten (in een vorig huis was dat ook zo).
Zoals het rekenvoorbeeld is blijft een groot dak veel langer salderen met veel groter financieel voordeel dan een klein dak.
Als ik het zo lees dan denk ik niet dat ze dit bewust doen, het lijkt meer een blinde vlek waardoor dit per ongeluk zo is. Alleen al het idee dat mensen (veel) meer terugleveren dan ze opwekken komt in het rapport van TNO niet voor.
Ik denk dat salderen daar het beste voor is omdat het heel makkelijk inzichtelijk maakt wat het oplevert.
Als je niets mag salderen is het ook heel duidelijk wat het oplevert: enkel terugleververgoeding van je energieleverancier. Wat dat betreft ben ik al lang blij als het salderen langzaam verdwijnt en niet ineens volledig.
Familie van me zien zonnepanelen vrijwel niet zitten want dat zou duur zijn etc. Soort van hobby van mensen met geld te veel.
Het geldt natuurlijk niet voor alles en iedereen en bovendien een generalisatie van hier tot Tokyo, maar mensen die geld te veel hebben weten volgens mij in het algemeen prima wat voordelig is en wat geld oplevert. Wat dat betreft is het juist slimmer om te kijken wat die doen en of jij het ook niet op die manier kan organiseren.

Het grote probleem is natuurlijk altijd dat je vaak al een berg(je) geld moet hebben om er maximaal van te profiteren. Als jij aan het einde van je geld een stukje maand over hebt dan is PV misschien niet het eerste wat je zal gaan doen. Maar als jij wel kan sparen en je ziet dat het op de bank weinig tot niets oplevert (of ondertussen zelfs geld kost) dan is een investering in PV natuurlijk iets heel anders. Je geeft geld uit en een paar jaar later heb je het al terugverdient. Dat gaat op dit moment geen enkele spaarrekening lukken.
Ik hoor zelden anders. Maar ondertussen komen er bij steeds meer buren panelen op het dak. Ik vind het zelf ook niet het mooiste wat er is, maar wel dat functie boven vorm gaat :)

Ik moet zeggen dat ik wel vind dat je het er een klein beetje naar hebt gemaakt. Als je aan de ene kant rode panelen legt omdat je dat zelf mooier vind dan vind ik het ook niet raar dat mensen aan de andere kant komen vragen waarom je daar ook geen rode neer legt.

Ik had zelf gewoon aan beide zijden zwart gedaan. Je kan het ook die kant op veranderen, dan gaat je opbrengst juist omhoog 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met twee zijden blauw is het nog mooier en nog betere opbrengst

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004

tijmeng

Panasonic 7J

JeroenE schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:03:
[...]
Ik moet zeggen dat ik wel vind dat je het er een klein beetje naar hebt gemaakt. Als je aan de ene kant rode panelen legt omdat je dat zelf mooier vind dan vind ik het ook niet raar dat mensen aan de andere kant komen vragen waarom je daar ook geen rode neer legt.

Ik had zelf gewoon aan beide zijden zwart gedaan. Je kan het ook die kant op veranderen, dan gaat je opbrengst juist omhoog 8)
Idd. Ik snap ze ook wel. T is puur een financiële keuze geweest. Rood op ZO heeft een terugverdientijd van 4 jaar. Rood op NW een dikke 8 jaar. Zwart 4 jaar.

Vond 8 jaar iets te veel (ook ivm zwabberbeleid van overheid), en 4 wel acceptabel. Vandaar rood.

MN buren willen opzich ook wel zonnepanelen op hun rode dak en waren dus wel gecharmeerd van het feit dat er rode bestonden. Allicht is er een leuk dealtje maken in aanschaf van wat extra sets rode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 18:02
Iemand enig idee waarom sunny portal nogal achter loopt (soms een halve dag)?
Voorheen had ik een SB3.6 waar het nagenoeg real-time op sunny portal binnenkwam. Ik heb nu een tripower 10.0 welke nogal vertraagd zijn waarden laat zien in sunny portal. Iets veranderd in nieuwere omvormers?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Appie Heijn schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:30:
Voorheen had ik een SB3.6 waar het nagenoeg real-time op sunny portal binnenkwam. Ik heb nu een tripower 10.0 welke nogal vertraagd zijn waarden laat zien in sunny portal. Iets veranderd in nieuwere omvormers?
Met mijn omvormer (SMA Sunny Boy 3.0) is het ook niet best hoor. Is bij jou Actueel PV-vermogen wel goed? Het lijkt erop dat de dagopbrengst (Wh) niet goed doorkomt.

Ik gebruik zelf die portal verder niet maar ik vind het wel wat jammer dat ook een duurdere fabrikant als SMA de 'gratis' monitoring niet wat beter op orde heeft. Hopelijk verbetert het snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 18:02
Kalentum schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:07:
[...]

Met mijn omvormer (SMA Sunny Boy 3.0) is het ook niet best hoor. Is bij jou Actueel PV-vermogen wel goed? Het lijkt erop dat de dagopbrengst (Wh) niet goed doorkomt.

Ik gebruik zelf die portal verder niet maar ik vind het wel wat jammer dat ook een duurdere fabrikant als SMA de 'gratis' monitoring niet wat beter op orde heeft. Hopelijk verbetert het snel.
Bij mij gaat het actueel vermogen wel goed, echter staat de grafiek en opbrengst van vandaag nog op 08.00 (en het is nu bijna 11.00) laten we hopen dat dit nog gaat verbeteren.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
opbrengst en grafiek worden iedere ca 3 uur bijgewerkt. is dus normaal.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb op goede zonnige dagen een hele korte dip naar 0W opbrengst. Het lijkt me haast een fout in de logging van Growatt, mede omdat ik geen foutmeldingen kan terugvinden.

Iemand hetzelfde of een idee wat het kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrtQeLbP2xV6IT9n4_hZQcj-UKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URrifA8Ln1qij4s4hQ770KBW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBL2HKnfNDq6LtmzH0ePozITrFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NA6Z2fu1h5KrlDO8VUYmxyUA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMKDmnrlVi7L0nu2-0ioyyVgSCo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41aemKoEbWOzZRcPxT44BlDp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 26% gewijzigd door Chickendorp op 20-04-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Chickendorp Heb je ook een grafiek van de opbrengst in kWh? Dan kan je kijken of die tijdens "het gat" wel door blijft oplopen of een rechte lijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
WackoH schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:52:
Niet helemaal toevallig keek ik vandaag naar het gridprofiel van de APS QS1's (buren een paar huizen verderop hebben sinds afgelopen donderdag panelen, spanning gecheckt, maximum per dag is sindsdien ~3V hoger, al paar keer 250V aangetikt terwijl mijn OV vanwege helling nog niet maximum levert). Volgens de rekenregel op basis van huisnummer zouden ze op de 3de fase moeten zitten, net als ik ;) ).

(er staat nu (tijdelijk) ruim 5 kWp op die ene fase. Maar ook als ik mijn pV uit zet, blijft de spanning hoger dan op de andere twee. Ik ga het vermogen op die 3de fase naar 3 kWp terugbrengen door andere naar de 1ste en 2de fase te brengen. Dat scheelt hopelijk ~4 Volt bij max. opwekking. Er moet niet te veel PV meer bij komen in de straat. Infrastructuur is van rond 1970, schat ik).
Vorig jaar heb ik 7680 WP geinstalleerd op mijn 1979 woning en bij mij in de wijk is al erg veel PV en ik zag ook hoge spanningen.
Ik ben 1 van de weiningen met 3 fase aansluiting en gek genoeg om alles te meten en te loggen 8)
1 fase zat toch wel erg vaak op 248 volt en ik begon mij zorgen te maken.
Ik wilde dit jaar melding gaan maken bij de netbeheerder maar dit jaar nog niet boven de 245 uitgekomen en meestal is de max 242 op een dag.
Gemeten op de slimme meter met P1 kabel en domoticz.
Ik heb recent meerdere Liander busjes gezien in de wijk en ik vermoed dat ze er wat aan gedaan hebben.
Appie Heijn schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:30:
Het was bij mij drama via de wifi, ondanks goed bereik! (nog geen 10 meter tussen AP en omvormer, geen beton)
Nu bekabeld geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Laatst online: 21-09 15:24
Omdat ik niet tevreden ben met de opbrengst van mijn panelen aan de kant van de rand van het dak, wil ik m'n panelen iets (15cm) ophogen.

Dit is de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-axE7BNf9TS5F18jGFYUa-4SPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRsX3SipOY26D8gJU6dA2TEi.jpg?f=fotoalbum_large

Dit de opbrengst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dhthralp1TVTg0PEA6ButTR6JZk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MjDsf3CquTrQzFkW1goDGxUA.png?f=fotoalbum_large
Zoals te zien presteren de 4 panelen boven aan de rechterkant ondermaats vanwege de schaduw van de rand van 40cm.

Wat kan ik het beste gebruiken om alles op te hogen? Simpelweg tegels of zijn er betere alternatieven (die mij niet m'n rug kosten) zoals voetjes die ik aan de paneelhouders kan klikken?

[ Voor 32% gewijzigd door thecompany op 20-04-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsja83
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:28
thecompany schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:07:
Omdat ik niet tevreden ben met de opbrengst van mijn panelen aan de kant van de rand van het dak, wil ik m'n panelen iets (15cm) ophogen.

Dit is de huidige situatie:
[Afbeelding]

Dit de opbrengst:

[Afbeelding]
Zoals te zien presteren de 4 panelen boven aan de rechterkant ondermaats vanwege de schaduw van de rand van 40cm.

Wat kan ik het beste gebruiken om alles op te hogen? Simpelweg tegels of zijn er betere alternatieven (die mij niet m'n rug kosten) zoals voetjes die ik aan de paneelhouders kan klikken?
Welk montage systeem is gebruikt? Voor solarstell zou dit mogelijk https://www.solar-bouwmarkt.nl/solarstell-ophoogblok.html

PV-output | 5,32 kWp | platdak 13° | ZZW | regio 0299

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsja83
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:28
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Tsja83 op 20-04-2021 17:11 ]

PV-output | 5,32 kWp | platdak 13° | ZZW | regio 0299

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

VanderValk heeft iets soortgelijks: https://wdsolar.nl/produc...15x60mm-grinddak-valkpro/

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Laatst online: 21-09 15:24
Tsja83 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:10:
[...]

Welk montage systeem is gebruikt? Voor solarstell zou dit mogelijk https://www.solar-bouwmarkt.nl/solarstell-ophoogblok.html
Het is inderdaad solarstell. Bedankt voor de link, die had ik nog niet gezien. Helaas is dit maar 5 cm en ik gok niet stapelbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:47:
@Chickendorp Heb je ook een grafiek van de opbrengst in kWh? Dan kan je kijken of die tijdens "het gat" wel door blijft oplopen of een rechte lijn is.
Nee zover ik kan zien is alles gebaseerd op Power (W)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

thecompany schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:17:
[...]

Het is inderdaad solarstell. Bedankt voor de link, die had ik nog niet gezien. Helaas is dit maar 5 cm en ik gok niet stapelbaar ;)
Ik heb binnenkort een vergelijkbare uitdaging.
Mijn plan is om tegels onder de montagerails te leggen en deze vast te klemmen daaraan.

Dus dit maar dan omgekeerd:
Afbeeldingslocatie: https://solargarant.nl/wp-content/uploads/2018/08/ValkFlat-portrait.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:04
Vraag verplaatst naar Gynnad in "Zonnepanelen - een goede offerte?"

[ Voor 97% gewijzigd door Gynnad op 20-04-2021 20:31 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 08:52

timovd

Voorsprong door techniek

@Gynnad 14 panelen in één string en één windrichting?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
timovd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:20:
@Gynnad 14 panelen in één string en één windrichting?
Yes, panelen liggen naar het zuiden zonder schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:42

Proton_

Team Welles

@Gynnad Later opstarten, daar zou ik wel eens cijfers van willen zien (met een schatting van hoe veel kWh dat scheelt). Ik hoor het vaker maar het is onzin.

Voor het aftoppen hoef je niet naar driefase te gaan, dat is hooguit een paar dagen een paar uurtjes (blader maar een paar pagina's terug) maar als de netspanning nu al 240V+ is, dan is dat wel een argument voor driefase.
Edit:
Is er plek voor meer dan 14 panelen?
Heb je al een eigen topic?
Is je hoofdaansluiting 3x25A?

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 20-04-2021 20:24 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Proton_ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:22:
@Gynnad Later opstarten, daar zou ik wel eens cijfers van willen zien (met een schatting van hoe veel kWh dat scheelt). Ik hoor het vaker maar het is onzin.

Voor het aftoppen hoef je niet naar driefase te gaan, dat is hooguit een paar dagen een paar uurtjes (blader maar een paar pagina's terug) maar als de netspanning nu al 240V+ is, dan is dat wel een argument voor driefase.
Edit:
Is er plek voor meer dan 14 panelen?
Heb je al een eigen topic?
Is je hoofdaansluiting 3x25A?
Yes, heb de vraag verplaatst naar Gynnad in "Zonnepanelen - een goede offerte?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gynnad schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:10:
Vraagje - wij willen akkoord geven op een offerte maar hebben de keuze uit een 1-fase of 3-fase Growatt omvormer, het betreffen de Growatt 4200TL-XE en de Growatt 5000TL3-s.

Het verschil is zo'n 400 euro netto (via andere sites kan dat wellicht goedkoper, maar is niet relevant voor ons), we hebben er contact over gehad en willen nu voor de Growatt 4200TL-XE gaan. De aanbieder raadt dat ook aan, reden dat ze beide aanbieden is dat het een grijsgebied is omdat we een randwaarde hebben, maar de 1-fase heeft het voordeel dat hij eerder aanslaat bij een lager verbruik dan de 3-fase omdat die wat opstarttijd nodig heeft.

Echter heeft de 1-fase het nadeel dat hij de maximale limiet zou kunnen bereiken en dan daar niet overheen gaat. Echter zou dit in de praktijk niet voor moeten komen en is het dus niet echt een nadeel. We krijgen 14x Longi 360WP Full Black, dat is 5040 Wp.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?
pfff waneer kappen ze nu eens met die BS een grotere omvormer start niet later op en een kleinere niet eerder als dat wel zo is is je systeem gewoon mank en had je andere keuzes moeten maken. en 1 of 3 fase maakt al helemaal niets uit die 3fase gaat gewoon net zo snel starten zolang je er maar genoeg panelen aan hangt 14panelen in 1 string op 3 fase vs 1 fase en 2 strings.

Een goed systeem ligt met ruim genoeg voltage te wachten op voldoende vermogen. mijn omvormer start op met (veel) minder dan een watt per paneel, stel dat ze gelijk hebben (wat niet zo is) hoeveel extra denken die mensen nog te kunnen pakken met eerder opstarten?

3fase is een veel lagere spannings val naar de meterkast toe en dus vliegt je omvormer er niet zo rap uit als de hele straat pv heeft. Er kan wel een efficientie verschil zitten met de 1 fase vs de 3 fase bij de spanning die de panelen in elke situatie geven. maar dat is echt iets heel anders dan eerder of later opstarten omdat iemand nog wat tijd nodig blijkt te hebben. wat gaat die 3 fase omvormer dan doen? zijn haar nog een keer wassen..

met een 4,2 mis je 0,1% dus dat is idd niet veel ;) (zuid 40 graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvCagdj97o-sqms2Cg5zGAHY5lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BaZ0i9XjukDjQLrx4SzvzdB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLIhqxIjSs9lc9tZY_mT-cXcbVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaIi2PsoPoVSDriRinmcRcrD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 08:45
AUijtdehaag schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:05:
[...]

Wel 15% korting :*)
Is het niet handiger dat het vuil meteen wegspoelt terwijl je borstelt? (watervoerend)
tnx, uiteindelijk dit setje besteld, 6 meter telescoop + zonnepanelen zachte borstel:

https://www.bestelunger.nl/aluminium-telescoopsteel-set.html

Ik ga het waarschijnlijk nooit weer verdienen, maar het oog wil ook wat 8) :+

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 20-04-2021 20:43 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
twain4me schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:37:
[...]

pfff waneer kappen ze nu eens met die BS een grotere omvormer start niet later op en een kleinere niet eerder als dat wel zo is is je systeem gewoon mank en had je andere keuzes moeten maken. en 1 of 3 fase maakt al helemaal niets uit die 3fase gaat gewoon net zo snel starten zolang je er maar genoeg panelen aan hangt 14panelen in 1 string op 3 fase vs 1 fase en 2 strings.

Een goed systeem ligt met ruim genoeg voltage te wachten op voldoende vermogen. mijn omvormer start op met (veel) minder dan een watt per paneel, stel dat ze gelijk hebben (wat niet zo is) hoeveel extra denken die mensen nog te kunnen pakken met eerder opstarten?

3fase is een veel lagere spannings val naar de meterkast toe en dus vliegt je omvormer er niet zo rap uit als de hele straat pv heeft. Er kan wel een efficientie verschil zitten met de 1 fase vs de 3 fase bij de spanning die de panelen in elke situatie geven. maar dat is echt iets heel anders dan eerder of later opstarten omdat iemand nog wat tijd nodig blijkt te hebben. wat gaat die 3 fase omvormer dan doen? zijn haar nog een keer wassen..

met een 4,2 mis je 0,1% dus dat is idd niet veel ;) (zuid 40 graden)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar wat is je conclusie, zou je dan voor een 1-fase of 3-fase gaan? Indien je voor een 3-fase zou gaan, waarom is dat beter tenopzichte van de 1-fase, aangezien deze meer kost in aanschafkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Gynnad schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:45:
[...]

Maar wat is je conclusie, zou je dan voor een 1-fase of 3-fase gaan? Indien je voor een 3-fase zou gaan, waarom is dat beter tenopzichte van de 1-fase, aangezien deze meer kost in aanschafkosten.
Als je nu al een drie fasen aansluiting hebt dan verdeelt de omvormer het mooi over de drie fasen. Nu nog niet heel interessant maar als het salderen wordt afgebouwd zeker wel. Dan wil je zoveel mogelijk van je opbrengst direct (nuttig) gebruiken :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
ephymerous schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:48:
[...]

Als je nu al een drie fasen aansluiting hebt dan verdeelt de omvormer het mooi over de drie fasen. Nu nog niet heel interessant maar als het salderen wordt afgebouwd zeker wel. Dan wil je zoveel mogelijk van je opbrengst direct (nuttig) gebruiken :)
Ah dat is wellicht een goed punt inderdaad, want dan wordt het verdeeld over de fases en anders zul je er alleen vanuit 1 fase gebruik van kunnen maken en niet met de apparaten die op de andere fases zitten, correct?

Dat speelt inderdaad wel pas als het salderen volledig weg is, maar die tijd gaat er natuurlijk wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 08:52

timovd

Voorsprong door techniek

@ephymerous voor het financiële deel van salderen hoef je het niet te doen. Dat regelt je meter zelf.
@Gynnad 1 fase kan wat efficiënter zijn, maar je gaat veel aftoppen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:36
ephymerous schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:48:
[...]

Dat klopt niet. De meter saldeert intern. Dat is verplicht.
Je neemt een 3-fasen omvormer omdat je dan minder spanningsverhoging en verlies in de bedrading hebt.
En niet alleen in dat stukje naar de meterkast, maar over de hele afstand naar de wijktrafo.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Damn it, dan ben ik verkeerd voorgelicht :/

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Andrehj schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:56:
[...]

Je neemt een 3-fasen omvormer omdat je dan geen minder spanningsverhoging en verlies in de bedrading hebt.
En niet alleen in dat stukje naar de meterkast, maar over de hele afstand naar de wijktrafo.
Dus als de hele wijk zonnepanelen heeft/zou hebben dan kan het op een zonnige dag zijn dat de stroom uitvalt doordat er teveel wordt teruggeleverd? Of hoe moet ik dat zien, dus het is in principe geen probleem voor je eigen huis maar meer op wijkniveau? (en dus uiteindelijk ook weer voor je huis)

De vraag blijft dan, is het de 400 euro waard om voor 3-fase te gaan, want als de rest van de wijk dat niet doet dan heb je dat probleem als nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:56:
[...]

Je neemt een 3-fasen omvormer omdat je dan geen minder spanningsverhoging en verlies in de bedrading hebt.
Technisch is het wel wat mooier om het echt direct te verbruiken, maar voor het geld maakt het iddgeen fluit uit.
ephymerous schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:59:
Damn it, dan ben ik verkeerd voorgelicht :/
laat me raden een zonnepaneel verkoper? ;)
Gynnad schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:02:
[...]

Dus als de hele wijk zonnepanelen heeft/zou hebben dan kan het op een zonnige dag zijn dat de stroom uitvalt doordat er teveel wordt teruggeleverd? Of hoe moet ik dat zien, dus het is in principe geen probleem voor je eigen huis maar meer op wijkniveau? (en dus uiteindelijk ook weer voor je huis)

De vraag blijft dan, is het de 400 euro waard om voor 3-fase te gaan, want als de rest van de wijk dat niet doet dan heb je dat probleem als nog?
De stroom vliegt er niet uit, de omvormers die hun vermogen niet meer kwijt kunnen zonder de spanning nog hoger te maken dan 253v vliegen er uit
Jij vliegt er doorgaans niet als eerste uit dat komt omdat de buurman met zijn 1 fase 5KW omvormer zomaar 5 volt spannings val heeft naar de meterkast en jij veel minder zijn omvormer is dus eerder bij de 253v en klapt er eerder uit. maargoed niets is zeker in deze wereld.. dus ook niet of de omvormer van de buurman netjes is ingesteld en ook netjes uit gaat.

jij bent zelf de enige die de afweging kan maken. Ik ga het niet voor je doen, ik kan er met name slecht tegen als mensen wiens werk het is totale onzin praten. :P

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 20-04-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

twain4me schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:06:
[...]

Technisch is het wel wat mooier om het echt direct te verbruiken, maar voor het geld maakt het iddgeen fluit uit.

[...]

laat me raden een zonnepaneel verkoper? ;)
[...]

De stroom vliegt er niet uit, de omvormers die hun vermogen niet meer kwijt kunnen zonder de spanning nog hoger te maken dan 253v vliegen er uit
Jij vliegt er doorgaans niet als eerste uit dat komt omdat de buurman met zijn 1 fase 5KW omvormer zomaar 5 volt spannings val heeft naar de meterkast en jij veel minder zijn omvormer is dus eerder bij de 253v en klapt er eerder uit. maargoed niets is zeker in deze wereld.. dus ook niet of de omvormer van de buurman netjes is ingesteld en ook netjes uit gaat.

jij bent zelf de enige die de afweging kan maken. Ik ga het niet voor je doen, ik kan er met name slecht tegen als mensen wiens werk het is totale onzin praten. :P
Hoe regelt een 3-fase omvormer die 253v eigenlijk? Gaat zodra op een fase de spanning te hoog is de hele omvormer dood of enkel die fase en leveren de andere nog door?

In dat eerste geval ben je nog meer blootgesteld aan te hoge spanningen zonder de optie om op een andere fase te gaan zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 20-04-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
fsfikke schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:34:
In dat eerste geval ben je nog meer blootgesteld aan te hoge spanningen zonder de optie om op een andere fase te gaan zitten.
Dat speelt in de praktijk niet, daarvoor is de winst van een 3fase omvormer te groot.
Lees dit topic (en zijn voorgangers) maar terug. Alle gevallen van uitschakelen door overspanning waren 1fase omvormers.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Andrehj schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:40:
[...]

Dat speelt in de praktijk niet, daarvoor is de winst van een 3fase omvormer te groot.
Lees dit topic (en zijn voorgangers) maar terug. Alle gevallen van uitschakelen door overspanning waren 1fase omvormers.
Volgens mij hebben de grote meerderheid van de mensen dan ook 1-fase omvormers dus dat zegt niet zo veel. Als je hier vermeld dat je een 3-fase omvormer wilt gaan plaatsen valt bijna iedereen over je heen dat het onnodig is en dat 1-fase veel goedkoper is :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

fsfikke schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:45:
[...]

Volgens mij hebben de grote meerderheid van de mensen dan ook 1-fase omvormers dus dat zegt niet zo veel. Als je hier vermeld dat je een 3-fase omvormer wilt gaan plaatsen valt bijna iedereen over je heen dat het onnodig is en dat 1-fase veel goedkoper is :p
Hangt van de grote af 5KW zou ik altijd 3fase doen mits er 3 fase is . een 3kw zou ik op 1 fase doen

Maar in de praktijk is het dus simpel de 1fase modelen moeten meer verhogen en zijn dus eerder bij de 253v
dus die gaan eerst, dan komen de klachten en gaat de netbeheerder de wijktrafo aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben voor 3 verschillende panelen aan het kijken, de opstelling is afhankelijk van de panelen die ik wil gebruiken. Wel alles in landscape.

JA Solar JAM60S-21-365-MR 1776x1052x35mm
TRINA VERTEX 400WP TSM-400-DE09.08 1754x1096x30mm
LONGI SOLAR - MONO 450 2094x1038x35mm

En deze moeten op een plat dak komen, maar volgens mij past het allemaal net niet lekker. Ik heb deze opties gevonden voor montage:

Flatfix eco 1000
https://static.webshopapp...ndleiding-flatfix-eco.pdf
Maximale paneel afmetingen: 2000x1000mm
Hier passen de 365Wp (JA Solar) en 400Wp (Trina) dus net niet op? Of in hoeverre zit er speling op?

Van der Valk 759003 ValkBox 3
https://cdn.webshopapp.co...al-valkbox-3-v05-2018.pdf
Maximale paneel afmetingen: 1650x1005mm
Hier passen de 365Wp en 400Wp dus nog minder op.

Flatfix Fusion
https://cdn.webshopapp.co...latfixfusion-zuid-933.pdf
Maximale paneel breedte is 2080mm
Dus de 365Wp en 400Wp passen hier wel op maar deze montage is een stuk duurder dan de Flatfix eco.
De 450Wp (Longi) passen hier echter dan weer niet op? Welke montage voor een plat dak in landscape zou ik hiervoor wel kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:25
Andrehj schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:40:
[...]

Ik heb het gezien bij 15 kW omvormers die zo'n 40 meter 5*4 mm2 kabel naar de meterkast hebben, buitengebied en een buurman die ook nog eens 700 panelen heeft.
Ik had ze aangeraden de kabels te vervangen maar uiteindelijk zijn de settings aangepast.

Daar waren de fasen wel redelijk in balans.

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 21-04-2021 06:56 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
Markos schreef op woensdag 21 april 2021 @ 00:25:
Ik ben voor 3 verschillende panelen aan het kijken, de opstelling is afhankelijk van de panelen die ik wil gebruiken. Wel alles in landscape.

JA Solar JAM60S-21-365-MR 1776x1052x35mm
TRINA VERTEX 400WP TSM-400-DE09.08 1754x1096x30mm
LONGI SOLAR - MONO 450 2094x1038x35mm

En deze moeten op een plat dak komen, maar volgens mij past het allemaal net niet lekker. Ik heb deze opties gevonden voor montage:

Flatfix eco 1000
https://static.webshopapp...ndleiding-flatfix-eco.pdf
Maximale paneel afmetingen: 2000x1000mm
Hier passen de 365Wp (JA Solar) en 400Wp (Trina) dus net niet op? Of in hoeverre zit er speling op?

Flatfix Fusion
https://cdn.webshopapp.co...latfixfusion-zuid-933.pdf
Maximale paneel breedte is 2080mm
Dus de 365Wp en 400Wp passen hier wel op maar deze montage is een stuk duurder dan de Flatfix eco.
De 450Wp (Longi) passen hier echter dan weer niet op? Welke montage voor een plat dak in landscape zou ik hiervoor wel kunnen gebruiken?
Had eerst ook het landscape idee, maar met portrait kon ik er meer kwijt.
Ter inspiratie.
Het montagesysteem heb ik passend gemaakt voor het platdak.
Kingsolo in "Welke type omvormer voor oost-west met zuid set opstelling?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 19:33
Mijn vader heeft nog een wat oudere SMA op zolder. Nu die op de schuur meer panelen heeft met een nieuwer type SMA is die regelmatig bezig met de opbrengst in de app. Ik heb nog een Shelly 1PM die de load wel aan moet kunnen om ze uit te lezen. Op dit systeem zit geen werkschakelaar nog. Is het voldoende de avond ervoor de groep uit te zetten? Wat ik zag hangt de omvormer in de nok en is er een groep gebruik op zolder die er al was. Daar naartoe is een kabel gelegd en in de muur met lasdoppen aan elkaar gesloten. Hier kan ik dus vrij eenvoudig de Shelly tussen stoppen.Heb namelijk ook nog een Shelly 1PM liggen. Kwam dit blog stukje tegen waardoor ik dacht dat is wat voor mijn pa:

https://www.domotica-shop.nl/blog/shelly1pm_solar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:34:
[...]

Hoe regelt een 3-fase omvormer die 253v eigenlijk? Gaat zodra op een fase de spanning te hoog is de hele omvormer dood of enkel die fase en leveren de andere nog door?

Dat eerste ja :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
DJ-Promo schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:11:
Is het voldoende de avond ervoor de groep uit te zetten?
De omvormer mag niet werken als er geen netspanning is, dus in principe is dat voldoende. Misschien een idee om er dan ook gelijk een werkschakelaar tussen te hangen?

Je kan ook een Shelly EM nemen, die meet met een CT-klem. Dan hoef je helemaal geen draden los te halen (maar je moet de Shelly wel zelf voorzien van stroom natuurlijk, dan moet je de groep ook uitzetten). Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke nauwkeuriger werkt, maar iets is vast leuker dan helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trinite_t
  • Laatst online: 22-09 13:25
DJ-Promo schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:11:
Mijn vader heeft nog een wat oudere SMA op zolder. Nu die op de schuur meer panelen heeft met een nieuwer type SMA is die regelmatig bezig met de opbrengst in de app. Ik heb nog een Shelly 1PM die de load wel aan moet kunnen om ze uit te lezen. Op dit systeem zit geen werkschakelaar nog. Is het voldoende de avond ervoor de groep uit te zetten? Wat ik zag hangt de omvormer in de nok en is er een groep gebruik op zolder die er al was. Daar naartoe is een kabel gelegd en in de muur met lasdoppen aan elkaar gesloten. Hier kan ik dus vrij eenvoudig de Shelly tussen stoppen.Heb namelijk ook nog een Shelly 1PM liggen. Kwam dit blog stukje tegen waardoor ik dacht dat is wat voor mijn pa:

https://www.domotica-shop.nl/blog/shelly1pm_solar/
Ik zou er zelf wel aan twijfelen of ik een shelly in het stroompad van een omvormer zou zetten. Geen idee hoeveel vermogen het solar systeem kan leveren, maar een shelly een continue load van 16A laten meten voelt over het randje voor mij.
Is er geen betere manier om die SMA uit te lezen?

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 08:56
trinite_t schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:00:
[...]
maar een shelly een continue load van 16A laten meten voelt over het randje voor mij.
Dat ding mag volgens die website toch maar max. 10A verwerken? Heb je met continue 16A straks een verfrommeld stukje plastic in je inbouwdoos zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
[...]

Ik zou er zelf wel aan twijfelen of ik een shelly in het stroompad van een omvormer zou zetten. Geen idee hoeveel vermogen het solar systeem kan leveren, maar een shelly een continue load van 16A laten meten voelt over het randje voor mij.
Maximum load is 16A. Setje zonnepanelen is 6x240= 1440watt / 230v = 6.26A.
Is ook meer dat ik zo'n ding heb liggen. Snap zeker de zorgen die heb ik ook een beetje daarom vraag ik het hier. Moet een systeem zijn wat geen zelfbouw is want ik woon niet dichtbij om het te fixen. Uitlezen moet via een webpage of app kunnen op de iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Laatst online: 22-09 13:25
jongetje schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:51:
[...]

Dat ding mag volgens die website toch maar max. 10A verwerken? Heb je met continue 16A straks een verfrommeld stukje plastic in je inbouwdoos zitten.
Volgens de manual wel 16A ( https://shelly.cloud/documents/user_guide/shelly_1pm.pdf ). Maar er zit naar mijn mening een groot verschil tussen 16A en 16A continue. En als ik kijk naar bijvoorbeeld de schroefconnectoren, dan vind ik 16A continue optimistisch.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
trinite_t schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:00:
[...]

Volgens de manual wel 16A ( https://shelly.cloud/documents/user_guide/shelly_1pm.pdf ). Maar er zit naar mijn mening een groot verschil tussen 16A en 16A continue. En als ik kijk naar bijvoorbeeld de schroefconnectoren, dan vind ik 16A continue optimistisch.
Ja klopt dat is niet helemaal top. Een wifi din kwh meter zou ook mooi zijn voor hem maar dan moeten we dat laten inbouwen en is wat duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002

Pinobigbird

doesn't share food!

@Markos Ik heb bijna dezelfde puzzel moeten uitzoeken, maar dan voor een oost-westopstelling. De montagematerialen zijn inderdaad de beperkende factor voor grote panelen. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op max 385Wp, de JA Solar JAM60s-20-385/MR 1776 x 1052, op Solarstell Connect Project 2080. De landscape (dus niet "project"=O/W) heeft maximale paneelgrootte van 2080 x 1080 volgens de datasheet.

Alternatief is uiteraard een betonvoet, mocht je die het dak op kunnen krijgen. Daarvan zijn geen exacte maximale groottes opgegeven, maar zolang de klemmen passen kan je daar waarschijnlijk wél de pingpongtafels grote panelen op kwijt.

Edit:
Let op dat de Flatfix Fusion met extensie een maximale breedte van 1050 heeft, daar passen de Trina Solar Vertex-panelen van 1096 dus niet op (je schreef dat die wel zouden passen). Ik weet niet in hoeverre je daarbij het paneel uit kan laten steken aan de bovenkant en dus over de 1050 heen kan gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Pinobigbird op 21-04-2021 11:57 ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
[...]

@DJ-Promo Heeft die SMA geen RS485 (modbus) aansluiting? Die kun je met een modbus adapter en een PI uitlezen. Alternatief zou wat mij betreft zijn een solide dinrail vermogensmeter in de meterkast. Zo'n Shelly voor continue belasting lijkt mij ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:59
Ik gebruik een Hiking DDS238-2 DIN rail energiemeter van AliExpress. Daar zit een Tuya WiFi chip in waar je met een beetje moeite esphome op kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 18:19
Markos schreef op woensdag 21 april 2021 @ 00:25:
:
:

Welke montage voor een plat dak in landscape zou ik hiervoor wel kunnen gebruiken?
Als ik de Valkbox 3 zie dan lijkt het me dat de "breedte" (de lange kant in landscape) niet zo snel een probleem is? De korte zijde wordt wel beperkt door de beugel, wellicht kun je het bevestigingsplaatje met de scharnier constructie ook andersom monteren waardoor je toch een groter paneel kunt plaatsen? Zie ook de montage video. Ik ken dit systeem verder niet, dus wellicht geef ik geen goed advies :X

(zo kan het zijn dat je met grotere panelen qua maximale windbelasting buiten specs komt)

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 21-04-2021 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Ik heb valkbox op mijn dak. Op een Valkbox kun je ook een 2 bij 1 paneel plaatsen, (meer ballast nodig natuurlijk) dus breedte is geen probleem. Ik dacht dat dat zelfs in manual staat (impliciet door de ballast tabel)..

De beugels zijn vrij flexibel, zij zijn gemaakt voor ca een meter , enkele cm extra zal wel lukken en inderdaad een plaatje omdraaien is ook nog een optie .

Dat stat natuurlijk niet in de manual dus is voor zelfdoeners only

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Laatst online: 22-09 19:51
Wat is wijsheid? Dak vol leggen of alleen eigen gebruik afdekken?

Nu een aantal bedrijven gesproken en meeste adviseren om alleen je eigen gebruik op te wekken omdat je dan je investering het snelste terugverdiend hebt.

Wat zijn de argumenten om meer neer leggen dan het verbruik?

Daarnaast wil ik dus zonnepanelen laten plaatsen en loopt mijn energiecontract volgende maand af. Aangezien ik niet weet wat ik terug lever of ga terug leveren is het lastig op de vergelijkingssites. Dus wat raden jullie aan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy

Termy

inTIMidate schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:26:

Nu een aantal bedrijven gesproken en meeste adviseren om alleen je eigen gebruik op te wekken omdat je dan je investering het snelste terugverdiend hebt.

Daarnaast wil ik dus zonnepanelen laten plaatsen en loopt mijn energiecontract volgende maand af. Aangezien ik niet weet wat ik terug lever of ga terug leveren is het lastig op de vergelijkingssites. Dus wat raden jullie aan?
In 99% van de gevallen is hier het advies om het vol te leggen en wel om deze redenen:
-je wilt later waarschijnlijk meer en dan is bijleggen duur
-je hebt later mogelijk meer nodig (EV, airco, etc) dus je huidige verbruik is niet heel relevant
-je kunt nu nog salderen en snel terugverdienen + fatsoenlijk teruglevertarief (zo'n 10 ct/kWh)
-zodra salderen eraf gaat heb je meer eigen verbruik en dat scheelt meer geld. als de afbouwregeling werkt zoals aangegeven door de overheid dan is meer opwek zelfs extra gunstig voor extra lang effectief salderen
-meer neerleggen is goedkoper per Wp
-klimaatpositief

Enige reden om het niet te doen is als je niet denkt lang genoeg hier te blijven wonen om de wat langere tvt mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Opbrengst = Jaargebruik is echt al jaren niet het slimste om te doen. je dimensioneerd je instalatie dan op de salderingsregeling en doorgaans op helemaal niets anders. En aangezien die al enige tijd op de slooplijst staat. zou ik daar niet op dimensioneren.

budget, eigenverbruik, dakoppervlak, esthetiek zijn de parameters waarmee ik zou ontwerpen.

Veder wat @Termy zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In de toekomst hoger verbruik vanwege warmtepomp of elektrische auto? Gewoon "voor het milieu".
Absoluut zul je een langere terugverdientijd hebben als je meer opwekt dan verbruikt, want dat wordt tegen 7 cent afgerekend i.p.v. 20-22 cent.

Ik zou het dak vol leggen. Wel een beetje afhankelijk van hoeveel extra dat is natuulijk.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Termy schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:31:
[...]

In 99% van de gevallen is hier het advies om het vol te leggen en wel om deze redenen:
-je wilt later waarschijnlijk meer en dan is bijleggen duur
-je hebt later mogelijk meer nodig (EV, airco, etc) dus je huidige verbruik is niet heel relevant
-je kunt nu nog salderen en snel terugverdienen + fatsoenlijk teruglevertarief (zo'n 10 ct/kWh)
-zodra salderen eraf gaat heb je meer eigen verbruik en dat scheelt meer geld. als de afbouwregeling werkt zoals aangegeven door de overheid dan is meer opwek zelfs extra gunstig voor extra lang effectief salderen
-meer neerleggen is goedkoper per Wp
-klimaatpositief

Enige reden om het niet te doen is als je niet denkt lang genoeg hier te blijven wonen om de wat langere tvt mee te maken.
Let wel dat bij sommige dat ook betekend dat er geïnvesteerd moet worden in 3-fase, dus nieuwe meterkast etc... hoop werk en "hoop" extra kosten / gedoe, dus dat mag best genoemd worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 23:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@inTIMidate En als particulier kan je maar 1x (makkelijk/fatsoenlijk) de BTW terugvragen. Bij uitbreiding wordt dat alweer lastig.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Laatst online: 22-09 19:51
Bedankt voor alle antwoorden 🙂

Mijn tweede vraag wil ik nog wel herhalen: welke energieleverancier zou ik het beste kunnen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 23:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@inTIMidate Dat ligt er op dit moment vooral aan of je denkt netto terug te gaan leveren komend jaar. Je kan altijd even wachten en maandelijks opzeggen nadat je contract is afgelopen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

inTIMidate schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:56:
Bedankt voor alle antwoorden 🙂

Mijn tweede vraag wil ik nog wel herhalen: welke energieleverancier zou ik het beste kunnen kiezen?
Je kan aan de hand van hoeveel panelen en welke setup je gaat doen al prima simuleren wat de opbrengst zal zijn, en dan heb je al een heel goed beeld hoeveel je terug gaat leveren. Daarmee kan je al een beetje zien welke leverancier voor jou het beste zou zijn. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, en zie al wel dat de vergoeding per kwh iets varieerd van 6 tot 11 cent circa, maar dat het verschil in vaste lasten en "welkomstbonus" vaak een veel groter verschil maken dus tenzij je zeer veel gaat terugleveren scheeld het soms niet eens zo heel veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Dit vind ik zo'n grote onzin. Als je serieus investeerd wil je niet zo snel mogelijk je investering terug verdienen, je wil maximaal rendement op de lange termijn! En dan krijg je met een grotere investering ook een groter rendement. Ja je PV opbrengst zal iets meer terugleververgoeding worden dan eigen gebruik, maar nog steeds zit er een beter rendement op voor de lange termijn.

Als je echt je investering het snelst terug wil, moet je niet investeren, dan want dan heb je al per direct je te investeren bedrag alweer "terug".

Dus met het dak volleggen heb je het meeste rendement, en heb je er zelf ook het meest aan kwa stroom gebruik, en het is ook het meest duurzaam natuurlijk :P

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw