SolarEdge levert ook wel zoiets ja. Ik ageer dan ook tevens tegen de vendor lock-in door te proberen apparaten te noemen die niet (goed) meegenomen zullen zijn

.
Zit net de gebruiksaanwijzing te lezen op de SolarEdge link van @
mcDavid. Klinkt alsof je van SE een losse Energy Manager zou moeten kopen die dan een 'vendor specific' regie pakt (met dus een vrij beperkte set aan koppelingsmogelijkheden). Daar zit het scenario waar vanuit we 't hier begonnen niet in: je kunt, als ik het goed zie, een vaste exportlimiet instellen, wel per fase. Niet eentje die ergens op reageert (dus reageert op oplopende spanning van een fase). Helaas ook geen hint van de API, behalve dat de communicatie zelf via de RS485 poort verloopt. (Denk dat 't dus een ModBus API is die ook over ModBus TCP beschikbaar zou kunnen zijn.)
@
mcDavid Je hebt inderdaad al snel een regievoerder nodig. In mijn domotica (Loxone) kan ik dat prima kwijt, incl. inderdaad schattingen op basis van tijd / weer. In zo'n Energy Manager? Tja.. dat zal inderdaad ofwel erg lastig zijn, ofwel dat ding zo'n beetje de regie over je domotica geven. En dan denk ik.. schoenmaker, blijf bij je leest.
En qua limieten: wat is de exacte regel? Als de regel geformuleerd is als "
niet terugleveren boven 253V" dan zou ik daar inderdaad exact aan willen voldoen. En dat zou ik dan willen doen door de netspanningslimiet van de omvormer ietsje hoger te zetten, zodat hij wel aan blijft, én het per fase geleverde vermogen dynamisch te reguleren op dat moment, zodat ik mijn eigen verbruik niet te boven gaat. Maar da's wel dynamisch en dus nooit 100% exact.. Dus wellicht dat ze alleen al om dat simpel te houden in Nederland de harde regel hebben gemaakt "
omvormer moet afschakelen bij 253V"? (Ik heb geen idee waar de kleine lettertjes daarvan te gaan napluizen.)
En dan op de omvormer: het lijken doorgaans regio instellingen. Geen idee wat je allemaal nog meer mee zou veranderen..
Maar goed.. al met al: die omvormer moet gewoon niet afschakelen. Dat is aan de netbeheerder. En dan hoef ik de productie van de omvormer ook niet te beïnvloeden.. tenzij ik ooit nog eens aan eilandbedrijf ga doen.. (in topic deeltje 14 of zo..)
[
Voor 6% gewijzigd door
Gwaihir op 28-04-2021 17:56
]