Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.298 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:51:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat mijn situatie niet helemaal vergelijkbaar is.
12 panelen op zuid
4 hiervan gaan op dit moment rond 15.00 deels in de schaduw liggen, op zich niet erg maar heb niet echt scherp of de andere 8 ook grondig getemperd worden door die 4, vanaf 16.00 liggen de betreffende 4 volledig in de schaduw en liggen de 8 anderen nog vol in de zon...

@reneeke1970
Ik heb net de logging even geraadpleegd
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog steeds lastig om te bepalen hoe goed die string het doet.(3e kolom) Er waren hier af en toe ook flarden bewolking.

:*) Toch een mooie 80,5kWh binnen geharkt van 06:15 tot aan 20:50, daar kunnen we weer 600km op rijden
Ik denk dat de diode in de panelen prima werken, je ziet haast geen dip.
Dus die 175 euro voor tigo ga je niet terug verdienen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Appie Heijn In je sheet gaat de stroom van beide MPPTs min of meer gelijk op (naar rato), de spanning van kolom 5 kukelt wel in elkaar. De diodes doen het dus prima.
Als jij zegt dat de vier volledig in de schaduw liggen, gaat een optimizer niet helpen. Voor opbrengst zijn immers fotonen nodig :)
Op je foto lagen ze nog half in de zon, dan is er nog wel wat te halen, maar als dat maar een half uurtje duurt is dat alsnog weinig kWh en de moeite niet waard.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 09:41
@wouter.N Heb je ook naar ClickFit EVO Golfplaten dak gekeken? Dat is Een hoogstwaarschijnlijk goedkoper en ik vind het mooier dan rails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:14
Rails heb je sowieso nodig, ook op die golfplaat steunen, ipv stokschroeven.
Bovendien moet je dan de platen wel in portrait leggen, en dat komt niet altijd uit.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Appie Heijn
Zet shade fix vandaag maar eens uit, dan kan je het verschil zien.
Mits het zonnig blijft uiteraard.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Weet iemand hoe breed en hoog zo'n Clickfit Evo rail is?
Het is gewoon niet te vinden op internet.
Het zal wel iets van 4 of 5 cm zijn, maar ik zou het graag weten.

Edit: even gebeld
38mm hoog
40mm breed

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 28-04-2021 10:40 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@Naalroc Je hebt gelijk.
Ik had 'ClickFit EVO Staaldak montageprofielen' met een 'EPDM adapter gegolfd staaldak' in gedachten (geen rails nodig). Maar dat is waarschijnlijk lastig te monteren op cement gebonden golfplaat.

Je mag veel panelen ook aan de lange zijde vastklemmen. Nadeel is alleen dat de belastbaarheid halveert. Maar in NLD hebben we geen meters sneeuw of orkanen. Dus de kans op schade is waarschijnlijk niet zo groot. Panelen kunnen nl. verrassend veel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ik ga zelf deze Clickfit Evo dingen gebruiken in landscape.
https://webshop.cedel.nl/...H5j_nUEbQ1wRoCCOcQAvD_BwE

Afbeeldingslocatie: https://webshop.cedel.nl/Files/8/120000/120581/ProductPhotos/1000x1000/1541471902.jpg

Deze gaan bij mij op houten balken die met EPDM bedekt worden, geschroefd op een dak wat al met EPDM bedekt is.
Dan hebben deze montageprofielen ook nog EPDM eronder, en zal ik er ook nog EPDM kit bij stoppen, genoeg EPDM lijkt me zo :P

De stevigheid komt al van de balken, dus er zijn geen complete rails meer nodig. Alleen deze profielen zijn nodig daar waar je het paneel vast maakt met clickfit beugel.

Verder wil ik deze vastzetten met 6mm schroeven van 50 of 60mm lang. Dus dat gaat wel goed vastzitten.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 28-04-2021 10:58 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:14
WackoH schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:45:
@Naalroc Je hebt gelijk.
Ik had 'ClickFit EVO Staaldak montageprofielen' met een 'EPDM adapter gegolfd staaldak' in gedachten (geen rails nodig). Maar dat is waarschijnlijk lastig te monteren op cement gebonden golfplaat.

Je mag veel panelen ook aan de lange zijde vastklemmen. Nadeel is alleen dat de belastbaarheid halveert. Maar in NLD hebben we geen meters sneeuw of orkanen. Dus de kans op schade is waarschijnlijk niet zo groot. Panelen kunnen nl. verrassend veel hebben.
Ik denk dat je weer in de war bent, want het heeft juist de voorkeur om panelen op de lange zijde vast te klemmen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
tvhouwel schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:09:
Ik heb sinds 5 jaar op het westen 12 panelen liggen.
Opbrengst zo'n 3000 kw per jaar, ik verbruik 2800 kw dus prima.
Om als de saldering af loopt de opbrengst meer over de hele dag te verdelen dacht ik aan de oostkant van het dak er 4 panelen bij te leggen.
De vraag is eigenlijk kunnen die op dezelfde omvormer ?
Het is een Solaredge SE3000-ER-01-NED
Optimizers P300-5RM4MRS-M13
Het piekvermogen is 3kWp

Ik zit nu ;s morgens tot 12 uur zo oplopend van 100watt tot 700 watt na de middag gaat het hard, vaak een piek van rond de 2700 watt om een uur of 4

Theoretisch zou die piek te hoog kunnen worden voor de omvormer, maar is het zo dat hij het gewoon afkapt op 3kW. Het zal maar zelden gebeuren denk ik, want als de piek oost is, dan zijn de 12 panelen heel laag en andersom ook.

Is dat uitvoerbaar of moet ik er niet aan beginnen ?
Met slechts 4 panelen op oost i.c.m. de 12 op west gaat niet werken met SolarEdge.
Uitleg over werking SolarEdge en waarom het niet werkt zie de voorbeeld berekeningen hier: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:49
Ik heb net bij een moment opname maar liefst 250 volt gemeten op een stopcontact, maar over het algemeen zit het tijdens volle zon rond de 245. Mijn aansluiting is 1 fase, dus kan niet zien wat de andere fasen doen.

Hoeveel verhoging is te verwachten als je over 1 dan wel 3 fasen (dus na ombouw van de aansluiting) terug levert?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
wouter.N schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:28:
Ik wil eigenlijk nog graag 4 paneeltjes op mijn carport leggen dmv clickfit basic rail op een golfplaten dak. Ik twijfel alleen erg of ik (80kg) op het dak kan klimmen. Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Solarstell heeft golfclips, speciaal voor deze platen. Hoeven er geen extra gaten in en gebruik je de bestaande schroeven die de platen op hun plek houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Ronald schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:52:
Ik heb net bij een moment opname maar liefst 250 volt gemeten op een stopcontact, maar over het algemeen zit het tijdens volle zon rond de 245. Mijn aansluiting is 1 fase, dus kan niet zien wat de andere fasen doen.

Hoeveel verhoging is te verwachten als je over 1 dan wel 3 fasen (dus na ombouw van de aansluiting) terug levert?
De gemeten 250 Volt ligt drie volt onder de 230 V + 10% en is echt behoorlijk hoog. Dat is erg dichtbij het punt dat de omvormer zichzelf gaan uitschakelen.

Wanneer je over drie-fase teruglevert ten opzichte van een-fase dan gaat het om een derde van het vermogen per fase en dus zal de verhoging van de spanning een stuk schappelijker zijn. Als je nu tot 245 - 250 komt dan kijk je bij drie-fase waarschijnlijk aan tegen 235 - 245 Volt. Maar het is ook erg afhankelijk van kabellengtes, aderafmeting en overgangsweerstanden. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je ook daadwerkelijk op drie-fase gaat terugleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
Wat een gedoe met afschakelende omvormers. Zou toch beter zijn als een slimme meter een seintje krijgt dat er geen vermogen het net op mag en dit op een of andere manier wordt geblokkeerd. Dan kun je je eigen energie iig nog zelf gebruiken. Dan heb je niets aan eventuele terugleververgoeding, maar hoef je niet 100procent uit het net te halen terwijl je eigen panelen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
FrankHe schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:11:
De gemeten 250 Volt ligt drie volt onder de 230 V + 10% en is echt behoorlijk hoog. Dat is erg dichtbij het punt dat de omvormer zichzelf gaan uitschakelen.
@Ronald Ik zou dit al op dat punt verwachten. Dit is immers niet de spanning bij de omvormer, maar op een andere groep. Wellicht zie je 'm weldra ook een keertje afschakelen en dan kun je meten wat ervan niet van jezelf kwam, maar uit je buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:19:
Wat een gedoe met afschakelende omvormers. Zou toch beter zijn als een slimme meter een seintje krijgt dat er geen vermogen het net op mag en dit op een of andere manier wordt geblokkeerd. Dan kun je je eigen energie iig nog zelf gebruiken. Dan heb je niets aan eventuele terugleververgoeding, maar hoef je niet 100procent uit het net te halen terwijl je eigen panelen hebt.
Een aantal kW energie blokkeren.. da's een lekkere straalkachel ingebouwd in de meter?

Zou op zich wel interessant zijn als je 'n omvormer een max. productie target op zou kunnen leggen. De beschreven combi is evenwel zo'n stuk ingewikkelder dan 'een seintje' dat ik toch vooral hoop dat de netbeheerders bezig blijven met het afschakelen te voorkomen, in plaats van voor zoiets te gaan. Het beschrevene is immers nog steeds energie weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 19:42
@Gwaihir Als je meter doorgeeft wat de vraag is dan zou je omvormer hierop moeten anticiperen. Nu gaat het gewoon uit bij overschot in de wijk en doe je helemaal niets met de energie uit de panelen.

Zullen vast nog veel meer haken en ogen aanzitten.

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 28-04-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@jongetje Ik snap wat je zegt, maar je hebt 't wel over aanpassen van alle meters en omvormers. Voor iets waarvoor eigenlijk de netbeheerder de wijktrafo's moet aanpassen.

Meen overigens dat men net een eerste enigszins kansrijke poging tot standaardisatie van die communicatie doet, in de vorm van EEBUS.

SMA gebruikt het al? Verder nog omvormers ermee? En nog geen enkele slimme meter heeft 't in het vizier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:52:
Dat scheelt een factor zes: de stroom wordt verdeeld over drie fasen, en de draadlengte wordt gehalveerd, omdat er door de nul geen stroom loopt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Gwaihir @Andrehj bedankt voor de antwoorden, heel nuttig. Ik heb /nog/ geen panelen, maar wil problemen voor zijn. (Rare houding misschien 8)7 )

Ik heb blijkbaar op de juiste knop (via Facebook) weten te drukken en een ernstig behulpzame medewerker van Liander gesproken. Hij kon alle 3 de fasen meten maar niet zeggen welke fase ik zit.... (Met een voltmeter wel: De hoogste van de 3). Terwijl hij belde was mijn fase nog 239, en de andere 2 233 en 234 (Zon is beetje achter de wolken verdwenen inmiddels)

Vlakbij en verderop in het dorp heeft hij 7 spanningsklachten lopen... en nog iets verderop problemen bij een niet-huis installatie.

Het wordt dus over op 3 fase aansluiting, en liefst over de 3 fasen terugleveren, anders splitsen over de 2 voor mij nieuwe fasen. Binnenbekabeling kan ik een diameter groter gaan... kost uiteindelijk slechts een paar tientjes extra.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Naalroc schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:25:
[...]

Ik denk dat je weer in de war bent, want het heeft juist de voorkeur om panelen op de lange zijde vast te klemmen.
Klopt. Ik bedoelde korte zijde.
Toch maar geen posts tijdens saaie telcons schrijven ;)

Ik heb panelen zelfs hybride vastgeklemd: 2 aan een lange zijde, en 1 aan iedere korte zijde.
Vond ik er mooier uit zien en zo kon ik 2x4 panelen in landscape met slechts 18 klemmen vastzetten (ipv 24).
Dit was een beetje vergelijkbaar met de hybride montage zoals die in de QCells installatie manual staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
Gwaihir schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:36:
@jongetje Ik snap wat je zegt, maar je hebt 't wel over aanpassen van alle meters en omvormers. Voor iets waarvoor eigenlijk de netbeheerder de wijktrafo's moet aanpassen.

Meen overigens dat men net een eerste enigszins kansrijke poging tot standaardisatie van die communicatie doet, in de vorm van EEBUS.

SMA gebruikt het al? Verder nog omvormers ermee? En nog geen enkele slimme meter heeft 't in het vizier?
Volgens mij heeft zo'n beetje ieder merk hier wel oplossingen voor?

http://www.growatt.co.nl/show-11-608.html
https://nl.goodwe.com/vermogenslimiet.asp
https://www.solaredge.com.../solaredge-modbus-meter#/
https://www.sma.de/en/pro...ol/sma-power-limiter.html

Op zich voorzien slimme meters natuurlijk ook al vanaf het begin in uitleesmogelijkheden maar het is denk ik wel begrijpelijk dat omvormer-fabrikanten niet die API gaan zitten implementeren. Een aparte meter is dan betrouwbaarder en (waarschijnlijk) goedkoper. In de hobbysfeer bestaan ongetwijfeld wel applicaties die simpelweg beide API's aan elkaar knopen zodat een extra meter niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:47:
@Gwaihir @Andrehj bedankt voor de antwoorden, heel nuttig. Ik heb /nog/ geen panelen, maar wil problemen voor zijn. (Rare houding misschien 8)7 )

Ik heb blijkbaar op de juiste knop (via Facebook) weten te drukken en een ernstig behulpzame medewerker van Liander gesproken. Hij kon alle 3 de fasen meten maar niet zeggen welke fase ik zit.... (Met een voltmeter wel: De hoogste van de 3). Terwijl hij belde was mijn fase nog 239, en de andere 2 233 en 234 (Zon is beetje achter de wolken verdwenen inmiddels)

Vlakbij en verderop in het dorp heeft hij 7 spanningsklachten lopen... en nog iets verderop problemen bij een niet-huis installatie.

Het wordt dus over op 3 fase aansluiting, en liefst over de 3 fasen terugleveren, anders splitsen over de 2 voor mij nieuwe fasen. Binnenbekabeling kan ik een diameter groter gaan... kost uiteindelijk slechts een paar tientjes extra.
Geeft ook de indruk dat ze binnenkort toch wel moeten gaan aanpassen..

En je hoeft niet perse 3 fasen. Je kunt je ook door Liander van fase laten veranderen, als dat volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:53:
[...]

Op zich voorzien slimme meters natuurlijk ook al vanaf het begin in uitleesmogelijkheden maar het is denk ik wel begrijpelijk dat omvormer-fabrikanten niet die API gaan zitten implementeren. Een aparte meter is dan betrouwbaarder en (waarschijnlijk) goedkoper. In de hobbysfeer bestaan ongetwijfeld wel applicaties die simpelweg beide API's aan elkaar knopen zodat een extra meter niet nodig is.
Tja.. ik vind dat ook al bijna hobbysfeer ;). Is nl. nog een eind van een 'smart grid'. Hoe weten andere verbruikers zoals de wasmachine of een elektrisch auto dat 't een goed moment van stroom afnemen is? Mag ik met zoiets officieel mijn PV aan laten bij >253V? (Ik vermoed van niet.) En bieden de fabrikanten daarvoor dan de instelmogelijkheden?

En bij mijn weten is de API van Solaredge hiervoor niet beschikbaar (+ de instelmogelijkheid). Anders hoor ik 't graag. (Implementeer ik 't zodra ik de slimme meter start uit te lezen, wat nog op mijn to do lijst staat.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Gwaihir schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:13:
[...]

Geeft ook de indruk dat ze binnenkort toch wel moeten gaan aanpassen..

En je hoeft niet perse 3 fasen. Je kunt je ook door Liander van fase laten veranderen, als dat volstaat.
Dat gaf de medewerker ook wel aan; Op korte termijn gaan ze wat proberen te drukken op lokaal niveau, maar hij had de indruk dat het zo erg is dat ze waarschijnlijk het midden-netwerk moeten verbeteren.

Sja als ik een piek van bijna 253 meet... das niet best ;-)

Hij gaf ook de 'tip' om te kijken of buren last hebben van afschakelende omvormers... Slapende honden porren zodat er meer prioriteit bij Liander komt.

Goede te weten dat Liander je op een andere fase kan zetten, maar toch soort van uitstel van executie... Komt toch ooit een inductie kookplaat, en de meesten daarvan willen toch wel stevig stroom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 08:53
Gwaihir schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:20:
[...]

Tja.. ik vind dat ook al bijna hobbysfeer ;). Is nl. nog een eind van een 'smart grid'. Hoe weten andere verbruikers zoals de wasmachine of een elektrisch auto dat 't een goed moment van stroom afnemen is? Mag ik met zoiets officieel mijn PV aan laten bij >253V? (Ik vermoed van niet.) En bieden de fabrikanten daarvoor dan de instelmogelijkheden?

En bij mijn weten is de API van Solaredge hiervoor niet beschikbaar (+ de instelmogelijkheid). Anders hoor ik 't graag. (Implementeer ik 't zodra ik de slimme meter start uit te lezen, wat nog op mijn to do lijst staat.)
SMA heeft https://www.sma.de/en/hom...nt-energy-management.html
Daarmee krijg je (heb 't zelf nog niet dus ik zelf heb er geen ervaring mee) inderdaad wel systemen die pas aanschakelen als er een overschot is aan energie (niet alleen op basis van de spanning maar op basis van vermogens). Mij lijkt dat Solaredge dit ook kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
mcDavid schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:53:
[...]

Landnorm in de omvormer aanpassen naar de VDExxxx norm ipv NENxxx dan gaat die vanzelf al minder leveren als de spanning te hoog wordt, dus dan heb je toch geen extern iets nodig of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
Gwaihir schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:20:
[...]

- Of het een goed moment is om stroom af te nemen kan van heel veel factoren afhankelijk zijn, ik zie ook niet in hoe een slimme meter hierbij kan helpen? Je zou opzich nog de aanname kunnen maken dat teruglevering betekent dat het een goed moment is, maar dat werkt ook maar beperkt. Zou jammer zijn als je wasmachine 2 minuten voor een zonsverduistering besluit dat het een goed moment is om de kookwas aan te zetten :P
- Nee natuurlijk mag je nooit de terugleverlimieten overschrijden. Dat lijkt me evident. Het doel was toch om maximaal op te wekken zónder de limieten te overschrijden?
- Op zich bieden omvormers een instelmogelijkheid van de netspanningslimieten, maar die mag je ook niet zomaar aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bvdbos schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:25:
[...]

SMA heeft https://www.sma.de/en/hom...nt-energy-management.html
Daarmee krijg je (heb 't zelf nog niet dus ik zelf heb er geen ervaring mee) inderdaad wel systemen die pas aanschakelen als er een overschot is aan energie (niet alleen op basis van de spanning maar op basis van vermogens). Mij lijkt dat Solaredge dit ook kan?
SolarEdge levert ook wel zoiets ja. Ik ageer dan ook tevens tegen de vendor lock-in door te proberen apparaten te noemen die niet (goed) meegenomen zullen zijn ;).

Zit net de gebruiksaanwijzing te lezen op de SolarEdge link van @mcDavid. Klinkt alsof je van SE een losse Energy Manager zou moeten kopen die dan een 'vendor specific' regie pakt (met dus een vrij beperkte set aan koppelingsmogelijkheden). Daar zit het scenario waar vanuit we 't hier begonnen niet in: je kunt, als ik het goed zie, een vaste exportlimiet instellen, wel per fase. Niet eentje die ergens op reageert (dus reageert op oplopende spanning van een fase). Helaas ook geen hint van de API, behalve dat de communicatie zelf via de RS485 poort verloopt. (Denk dat 't dus een ModBus API is die ook over ModBus TCP beschikbaar zou kunnen zijn.)

@mcDavid Je hebt inderdaad al snel een regievoerder nodig. In mijn domotica (Loxone) kan ik dat prima kwijt, incl. inderdaad schattingen op basis van tijd / weer. In zo'n Energy Manager? Tja.. dat zal inderdaad ofwel erg lastig zijn, ofwel dat ding zo'n beetje de regie over je domotica geven. En dan denk ik.. schoenmaker, blijf bij je leest.

En qua limieten: wat is de exacte regel? Als de regel geformuleerd is als "niet terugleveren boven 253V" dan zou ik daar inderdaad exact aan willen voldoen. En dat zou ik dan willen doen door de netspanningslimiet van de omvormer ietsje hoger te zetten, zodat hij wel aan blijft, én het per fase geleverde vermogen dynamisch te reguleren op dat moment, zodat ik mijn eigen verbruik niet te boven gaat. Maar da's wel dynamisch en dus nooit 100% exact.. Dus wellicht dat ze alleen al om dat simpel te houden in Nederland de harde regel hebben gemaakt "omvormer moet afschakelen bij 253V"? (Ik heb geen idee waar de kleine lettertjes daarvan te gaan napluizen.)

En dan op de omvormer: het lijken doorgaans regio instellingen. Geen idee wat je allemaal nog meer mee zou veranderen..

Maar goed.. al met al: die omvormer moet gewoon niet afschakelen. Dat is aan de netbeheerder. En dan hoef ik de productie van de omvormer ook niet te beïnvloeden.. tenzij ik ooit nog eens aan eilandbedrijf ga doen.. (in topic deeltje 14 of zo..)

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 28-04-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:15
Heb even gezocht maar ik kan het niet 1-2-3 vinden. Ik heb een aanbieding gehad voor een systeem met 5400wp waarbij wordt aangegeven dat het AC vermogen rond de 5000w zal zijn. Zelf had ik geopperd om geheel buiten langs te gaan met een stroomkabel, en dan via een plat dak en een ontluchtingspijpje weer inpandig te komen en vandaar naar de meterkast te gaan. Deze hele infra zou dan nog gemaakt moeten worden (dus ook het pijpje)

Dat is nogal een installatie om dat voor elkaar te krijgen, al zal het wel niet ongewoon zijn. Nu heb ik een COAX aansluiting boven op de slaapkamer die ik niet gebruik. Ik zou deze buis dus leeg kunnen maken en daar een aantal VD draden in kunnen trekken van 6mm2. En van daar is het nog een gootje naar boven in de hoek en zit ik op de zolder waar de kabel uiteindelijk heen moet. Nu is een gootje ook niet echt mooi maar dat vind ik een betere optie dan geheel langs de buitenzijde van de woning te gaan (en door een schuur, naar de keuken en dan naar de meterkast)

Zien jullie wat dat betreft bezwaren? Neem aan dat ik 2x 6mm2 moet aanleggen? Dat zou toch moeten passen door een 16mm buis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Tribunus schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:13:
Heb even gezocht maar ik kan het niet 1-2-3 vinden. Ik heb een aanbieding gehad voor een systeem met 5400wp waarbij wordt aangegeven dat het AC vermogen rond de 5000w zal zijn. Zelf had ik geopperd om geheel buiten langs te gaan met een stroomkabel, en dan via een plat dak en een ontluchtingspijpje weer inpandig te komen en vandaar naar de meterkast te gaan. Deze hele infra zou dan nog gemaakt moeten worden (dus ook het pijpje)

Dat is nogal een installatie om dat voor elkaar te krijgen, al zal het wel niet ongewoon zijn. Nu heb ik een COAX aansluiting boven op de slaapkamer die ik niet gebruik. Ik zou deze buis dus leeg kunnen maken en daar een aantal VD draden in kunnen trekken van 6mm2. En van daar is het nog een gootje naar boven in de hoek en zit ik op de zolder waar de kabel uiteindelijk heen moet. Nu is een gootje ook niet echt mooi maar dat vind ik een betere optie dan geheel langs de buitenzijde van de woning te gaan (en door een schuur, naar de keuken en dan naar de meterkast)

Zien jullie wat dat betreft bezwaren? Neem aan dat ik 2x 6mm2 moet aanleggen? Dat zou toch moeten passen door een 16mm buis.
toevallig heb ik 2x 6mm2 een tijdje geleden opgezocht je mag net 2 x 6mm2 in een 16mm buis proppen, echter wat doe je dan met de aarde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQkS4_EhqwD3p08jV0bqUkHtw1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KlT4xtz3ucD0cj9vZA5zDEaR.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 28-04-2021 19:40 . Reden: qoute fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Gwaihir schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:53:
[...]

SolarEdge levert ook wel zoiets ja. Ik ageer dan ook tevens tegen de vendor lock-in door te proberen apparaten te noemen die niet (goed) meegenomen zullen zijn ;).

Zit net de gebruiksaanwijzing te lezen op de SolarEdge link van @mcDavid. Klinkt alsof je van SE een losse Energy Manager zou moeten kopen die dan een 'vendor specific' regie pakt (met dus een vrij beperkte set aan koppelingsmogelijkheden). Daar zit het scenario waar vanuit we 't hier begonnen niet in: je kunt, als ik het goed zie, een vaste exportlimiet instellen, wel per fase. Niet eentje die ergens op reageert (dus reageert op oplopende spanning van een fase). Helaas ook geen hint van de API, behalve dat de communicatie zelf via de RS485 poort verloopt. (Denk dat 't dus een ModBus API is die ook over ModBus TCP beschikbaar zou kunnen zijn.)

@mcDavid Je hebt inderdaad al snel een regievoerder nodig. In mijn domotica (Loxone) kan ik dat prima kwijt, incl. inderdaad schattingen op basis van tijd / weer. In zo'n Energy Manager? Tja.. dat zal inderdaad ofwel erg lastig zijn, ofwel dat ding zo'n beetje de regie over je domotica geven. En dan denk ik.. schoenmaker, blijf bij je leest.

En qua limieten: wat is de exacte regel? Als de regel geformuleerd is als "niet terugleveren boven 253V" dan zou ik daar inderdaad exact aan willen voldoen. En dat zou ik dan willen doen door de netspanningslimiet van de omvormer ietsje hoger te zetten, zodat hij wel aan blijft, én het per fase geleverde vermogen dynamisch te reguleren op dat moment, zodat ik mijn eigen verbruik niet te boven gaat. Maar da's wel dynamisch en dus nooit 100% exact.. Dus wellicht dat ze alleen al om dat simpel te houden in Nederland de harde regel hebben gemaakt "omvormer moet afschakelen bij 253V"? (Ik heb geen idee waar de kleine lettertjes daarvan te gaan napluizen.)

En dan op de omvormer: het lijken doorgaans regio instellingen. Geen idee wat je allemaal nog meer mee zou veranderen..

Maar goed.. al met al: die omvormer moet gewoon niet afschakelen. Dat is aan de netbeheerder. En dan hoef ik de productie van de omvormer ook niet te beïnvloeden.. tenzij ik ooit nog eens aan eilandbedrijf ga doen.. (in topic deeltje 14 of zo..)
Eilandbedrijf is leuk maar dan gaan er ineens weer hele andere dingen spelen. Gegarandeerde isolatie van het net en zelf goede aarde regelen en je nul aan aarde binden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Afgelopen week onze SolarEdge omvormer aan willen sluiten via een UTP kabel. Ik heb inmiddels bedraad internet naar de garage aangelegd. Er zit ook nog een wifi antenne op de omvormer. Als ik wifi via de SolarEdge app uitschakel worden er geen gegevens verstuurd terwijl ik in de Unifi controller wel zie dat de omvormer verbonden via de switch in de garage.

Wat zie ik over het hoofd? Moet de wifi antenne losgekoppeld worden? Of moeten er instellingen aangepast worden waar ik geen toegang voor heb?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jongetje schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:19:
Ik heb het al eerder gezegd: omvormers moeten slimmer omgaan met overspanning. Bijvoorbeeld de laatste 5 volt in stappen van 20% het vermogen reduceren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Heeft de SolarEdge SE5000H (1 fase) maar 1 ingang voor strings? Ik las dat verschillende optimizers niet met elkaar kunnen werken op dezelfde string. Bijvoorbeeld de P401 en P505. Maar ik kan in de datasheet niets vinden over het aantal ingangen en als ik naar een filmpje kijk lijkt het alsof je maar 1 string kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Rouske schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:27:
[...]

Landnorm in de omvormer aanpassen naar de VDExxxx norm ipv NENxxx dan gaat die vanzelf al minder leveren als de spanning te hoog wordt, dus dan heb je toch geen extern iets nodig of wel?
Maasluip schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:00:
[...]

Ik heb het al eerder gezegd: omvormers moeten slimmer omgaan met overspanning. Bijvoorbeeld de laatste 5 volt in stappen van 20% het vermogen reduceren.
Volgens mij bedoelt @jongetje iets anders, nl. dat de omvormer bij overspanning uitsluitend nog voor de meter saldeert in plaats van stomweg vermogen te reduceren of zelfs helemaal uit te schakelen. Maar daar heb je dus een extern apparaat voor nodig dat tussen je omvormer en het net zit. Slimme meters kunnen dit (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Martin7182 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:22:
[...]

Volgens mij bedoelt @jongetje iets anders, nl. dat de omvormer bij overspanning uitsluitend nog voor de meter saldeert in plaats van stomweg vermogen te reduceren of zelfs helemaal uit te schakelen. Maar daar heb je dus een extern apparaat voor nodig dat tussen je omvormer en het net zit. Slimme meters kunnen dit (nog) niet.
Waarschijnlijk krijg je dat er gratis bij als de omvormer zelf zijn vermogen reduceert (en als elke omvormer dat doet). Het probleem is dat de omvormer de spanning moet verhogen om terug te leveren, ook als dat niet het net in gaat. En als de netspanning al 253 V is dan moet hij uitschakelen.

Het huis scheiden van het net kan namelijk niet.

Andere (niet erg praktische) oplossing: scheidingstrafo met een ratio van 0,95 tussen de omvormer en het net zetten. Als er dan 253 V op het net staat staat er aan de andere kant van de trafo (waar de omvormer op aangesloten staat) nog maar 240 V en zal die zonder problemen terugleveren.
Maar vind maar eens zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Natuurlijk kan je wel het huis scheiden van het net. In feite is het al "gescheiden" omdat de meter ertussen zit, zij het geen galvanische scheiding waar jij op doelt. In theorie zou je ook afzonderlijke groepen kunnen omschakelen van het net naar de omvormer zodat je huis gedeeltelijk op zonne-energie draait terwijl het externe net een te hoge spanning heeft om aan terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Markos schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:14:
Heeft de SolarEdge SE5000H (1 fase) maar 1 ingang voor strings? Ik las dat verschillende optimizers niet met elkaar kunnen werken op dezelfde string. Bijvoorbeeld de P401 en P505. Maar ik kan in de datasheet niets vinden over het aantal ingangen en als ik naar een filmpje kijk lijkt het alsof je maar 1 string kunt aansluiten.
Even beter de datasheet bekijken.... :F
DC-aansluiting, vanaf de SE4000H 2x MC4 paar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Rouske schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:27:
[...]

Even beter de datasheet bekijken.... :F
DC-aansluiting, vanaf de SE4000H 2x MC4 paar.
Omg |:( ik heb geen idee hoe ik daar overheen heb kunnen kijken, danku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Maasluip schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:27:
[...]
Andere (niet erg praktische) oplossing: scheidingstrafo met een ratio van 0,95 tussen de omvormer en het net zetten. Als er dan 253 V op het net staat staat er aan de andere kant van de trafo (waar de omvormer op aangesloten staat) nog maar 240 V en zal die zonder problemen terugleveren.
Maar vind maar eens zoiets.
Dat klinkt als een autotransformator.
Dan schakelt de omvormer weliswaar niet af, maar stuur je wel >253V het net in (naar de buren 8) ).

Kun je net zo goed de max. spanning waarop de omvormer afschakelt, verhogen.
Overigens is er meestal (afhankelijk van lengte en specifieke weerstand) toch wel een paar volt spanningsval in de kabel tussen omvormer en meterkast. Dus als je de omvormer op bv. 256V zet, kan de spanning in de meterkast <253V blijven. Maar het mag vermoedelijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-08 22:25
Beste tweakers, hier een vraag van een zonnepanelennoob :) 8)7

Panelen zaten al op t huis toen wij het kochten. Ze zijn in 2016 geplaatst en liggen pal op het zuiden zonder schaduw.
12 panelen 265 Wp
Omvormer is de Goodwe GW3000NS
Volgens mij is dit deze https://www.zerohomebills...ngle-mppt-solar-inverter/

Vraag1:
Wat zouden deze panelen +- jaarlijks moeten opleveren? vorig jaar hebben ze 1950kWh opgeleverd. Het lijkt me wat weinig, of heb ik het mis?

Vraag2:
Kan ik via die omvormer t een en ander uitlezen? Ik krijg helaas geen handleiding gevonden die ik snap. Er zit geen wifiantenne op, wel een aansluiting voor een wifiantenne (ik denk dat vorige bewoners dit gewoonweg nooit gebruikt hebben en de antenne meegenomen/weggegooid hebben). Kan ik daar gewoon een losse antenne voor kopen en zo ja welke? Werkt dit: https://www.allekabels.nl...RqEfiqBTYrzxoCEKsQAvD_BwE gewoon?

Tnx alvast voor t meedenken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Waar heb je die opwekking uitgelezen? Met een website als PVGIS kun je zien wat je ongeveer zou moeten opwekken.

Voor pal op het zuiden klinkt dit laag.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuckygetslucky
Via enelogic en op jaarafrekening van de stroomleverancier..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvdbos
chuckygetslucky schreef op donderdag 29 april 2021 @ 00:03:
Via enelogic en op jaarafrekening van de stroomleverancier..
Dan is dat het overschot aan energie op momenten dat de panelen meer energie leverden dan dat je zelf gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuckygetslucky
bvdbos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 06:45:
[...]

Dan is dat het overschot aan energie op momenten dat de panelen meer energie leverden dan dat je zelf gebruikte.
Nope. Is echt de opbrengst aangezien dit wordt afgetrokken van het gebruik op factuur...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

chuckygetslucky schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:17:
[...]

Nope. Is echt de opbrengst aangezien dit wordt afgetrokken van het gebruik op factuur...
Nope, energie die je verbruikt op het moment van opwekken wordt niet door je meter geregistreerd. De energie die in mindering is gebracht op je verbruik is je overschot.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
chuckygetslucky schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:17:
[...]

Via je energieleverancier en enelogic zie je 2 dingen, het verbruik dat meer is dan de opwek, en de opwek die meer is dan het verbruik.

Het verbruik dat gematched word door de opwek zie je niet terug. Dat wordt in je huis (voor de meter) afgehandeld.

Stel je wekt op een dag 20 kWh op, hiervan gebruik je tijdens het opwekken 3 kWh en als de zon niet, of niet voldoende schijnt gebruik je nog 4 kWh. Dan krijg je 17kWh opwek en 4 kWh verbruik. De rest zie je niet terug.

edit: het gaat dus niet over het verbruik per jaar of per dag, maar echt realtime dat moet matchen.

[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 29-04-2021 07:33 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
chuckygetslucky schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:50:
Vraag1:
Wat zouden deze panelen +- jaarlijks moeten opleveren? vorig jaar hebben ze 1950kWh opgeleverd. Het lijkt me wat weinig, of heb ik het mis?
Ik heb een installatie liggen van 12xBYD 260P6C panelen. Mijn overschot in 2020 was (zie vragen hierboven) circa 1500 KWh maar de laatste maand heb ik volgens mij geen productie gehad doordat mijn omvormer kapot was.

Maar de afrekening van je leverancier zegt weinig tot niets, het ligt er helemaal aan hoeveel je zelf verbruikt op welk moment en de productie is afhankelijk van de ligging van de panelen (helling van het dak en hoek ten opzichte van het zuiden). Om maar wat factoren te noemen. Misschien heb je schaduw op delen van de panelen op bepaalde tijden van de dag? Heb je één groep of meerdere groepen panelen? Je zou eerst de omvormer zelf moeten uitlezen om iets te kunnen zeggen maar een productieoverschot van 1950 KWh met 12 wat oudere panelen lijkt me niet raar...

[ Voor 3% gewijzigd door bvdbos op 29-04-2021 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
bvdbos schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:10:
[...]

Is nu ook doorgedrongen tot nationaal nieuws:
https://nos.nl/artikel/23...oute-chinese-panelen.html
Ik heb mijn panelen bij Exasun laten bestellen
...
Leuk artikel in de Volkskrant : Zonne-oorlog: waarom Europa zijn eigen zonnepanelen moet gaan produceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:10

fxs81

Julianadorp

chuckygetslucky schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:50:
Vraag2:
Kan ik via die omvormer t een en ander uitlezen? Ik krijg helaas geen handleiding gevonden die ik snap. Er zit geen wifiantenne op, wel een aansluiting voor een wifiantenne (ik denk dat vorige bewoners dit gewoonweg nooit gebruikt hebben en de antenne meegenomen/weggegooid hebben). Kan ik daar gewoon een losse antenne voor kopen en zo ja welke? Werkt dit: https://www.allekabels.nl...RqEfiqBTYrzxoCEKsQAvD_BwE gewoon?
Ik heb zo'n vermoeden dat Goodwe alleen met hun eigen wifi antennes werkt, je zou dan deze moeten hebben.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/wifi.html Er is ook een LAN variant voor als je liever een kabel wil gebruiken.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
twain4me schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:36:
[...]

toevallig heb ik 2x 6mm2 een tijdje geleden opgezocht je mag net 2 x 6mm2 in een 16mm buis proppen, echter wat doe je dan met de aarde?

[Afbeelding]
Vergeef me mijn ontwetendheid, maar moet de aarde dan persee vanuit dezelfde groep komen? Ik heb meerdere stroomaansluitingen boven waar uiteraard aarde al aanwezig is. Dan zou dat probleem opgelost zijn :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:34

timovd

Voorsprong door techniek

Tribunus schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:05:
[...]

Vergeef me mijn ontwetendheid, maar moet de aarde dan persee vanuit dezelfde groep komen? Ik heb meerdere stroomaansluitingen boven waar uiteraard aarde al aanwezig is. Dan zou dat probleem opgelost zijn :>
Ja, want als je de aarde van een andere groep gebruikt en je schakelt deze PV-groep uit, dan denkt je veilig te zitten, terwijl er alsnog lekstroom over de aarde kan lopen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@timovd Als je een groep uitzet schakel je toch alleen de fase en de nul uit? De aarde gaat niet door de groep heen, maar zit los daarvan aangesloten in je meterkast.

Ik zou het trouwens nog steeds niet doen, maar dat is meer omdat als iemand dit niet weet en de kabels van groep xyz los trekt (vanwege werkzaamheden of wat dan ook) dan ook gelijk de aarde van de PV-groep heeft afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Dank voor de antwoorden zover! Nu is natuurlijk dan de enige vraag die overblijft of ik ook met 4mm2 uit kan op basis van 5000w AC. Ik verwacht (dus weet het niet helemaal zeker) dat 15m AC kabel voldoende is om bij de omvormer te komen.

Het grootste probleem is het ontluchting gat wat ik liever niet op mijn platte dak heb.. En een kabel langs het huis oogt natuurlijk ook niet echt fantastisch..

De aangeboden oplossing geeft men aan: (en dat is dus buitenom, wel aanzienlijk verder dan binnendoor qua afstand, dat kan niet anders)

Kabellengte 11,00 m
Kabeldoorsnede 4,00 mm2
Kabelmateriaal Koper
Max. spanningsverlies 0,93 %
Jaarlijks energieverlies 26,64

[ Voor 26% gewijzigd door Tribunus op 29-04-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

JeroenE schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:14:
@timovd Als je een groep uitzet schakel je toch alleen de fase en de nul uit? De aarde gaat niet door de groep heen, maar zit los daarvan aangesloten in je meterkast.
...
Klopt, maar lekstroom ontstaat niet als de fase en nul zijn uitgeschakeld op die groep.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
bvdbos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:35:
Leuk artikel in de Volkskrant :
Het zou een leuk artikel kunnen zijn, maar het zit achter een betaalmuur en is dus niet te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
timovd schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:15:
Klopt, maar lekstroom ontstaat niet als de fase en nul zijn uitgeschakeld op die groep.
Als volgens jou die lekstroom niet kan ontstaan als de PV groep is uitgeschakeld, waarom is dan het gevaar dat er lekstroom kan lopen als de PV groep wordt uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:12

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Ik heb een SMA omvormer en gebruik de SMA Energy app. Heb nu al een paar dagen dat de app niet meer goed werkt: zie geen real-time data meer en ook het laden van history lukt niet. Twijfel of het samenvalt met de upgrade naar iOS 14.5. Meer mensen die de app gebruiken en problemen ervaren?

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Tribunus schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:15:
Dank voor de antwoorden zover! Nu is natuurlijk dan de enige vraag die overblijft of ik ook met 4mm2 uit kan op basis van 5000w AC. Ik verwacht (dus weet het niet helemaal zeker) dat 15m AC kabel voldoende is om bij de omvormer te komen.

Het grootste probleem is het ontluchting gat wat ik liever niet op mijn platte dak heb.. En een kabel langs het huis oogt natuurlijk ook niet echt fantastisch..

De aangeboden oplossing geeft men aan: (en dat is dus buitenom, wel aanzienlijk verder dan binnendoor qua afstand, dat kan niet anders)

Kabellengte 11,00 m
Kabeldoorsnede 4,00 mm2
Kabelmateriaal Koper
Max. spanningsverlies 0,93 %
Jaarlijks energieverlies 26,64
5 kW moet je gewoon op 3 fasen doen. Lees de laatste 10 pagina's van dit topic maar. Gaat steeds weer over omvormers die op overspanning uitschakelen en dat betreft altijd enkelfase omvormers...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Andrehj schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:02:
[...]

5 kW moet je gewoon op 3 fasen doen. Lees de laatste 10 pagina's van dit topic maar. Gaat steeds weer over omvormers die op overspanning uitschakelen en dat betreft altijd enkelfase omvormers...
3 fasen wordt helemaal een drama qua bekabeling en dan zal het zeker buiten om moeten. Iets wat ik nu probeer te voorkomen. Is het dan niet handiger om wat lager te gaan zitten qua wp's. Uiteindelijk heb ik aangegeven gewoon mij hele dak vol te willen hebben met zo veel mogelijk wp maar is het niet echt nodig. Mijn verbruik is ca 4000 KwH met thuiswerken inbegrepen.

Daarnaast zal ik een verzwaring moeten aanvragen (heb nu 1x40) en dat duurt volgens mij ook erg lang en geen idee welke kosten hier dan weer aan verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

JeroenE schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:18:
[...]
Als volgens jou die lekstroom niet kan ontstaan als de PV groep is uitgeschakeld, waarom is dan het gevaar dat er lekstroom kan lopen als de PV groep wordt uitgeschakeld?
Omdat je de aarde van de andere groep gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Nu online

GVR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
timovd schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:47:
Omdat je de aarde van de andere groep gebruikt
Ik begrijp er nog steeds niets van. Over welke lekstroom heb je het nu?

Hoe kan je die lekstroom dan niet via de aarde hebben als alle aarde draden in de meterkast op elkaar zitten aangesloten? Ik snap wel dat die lekstroom dan via een langere weg gaat, maar de lengte van een aardedraad is toch geen onderdeel van de beveiliging?

Wellicht snap ik er veel te weinig van, maar je zinnetjes zijn zo kort dat ik er geen informatie uit kan halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

JeroenE schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:16:
[...]
Het zou een leuk artikel kunnen zijn, maar het zit achter een betaalmuur en is dus niet te lezen.
Even de link in archive.is pasten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:02:
[...]

Niet altijd. Ik heb 't hier met een 3 fase. Waarschijnlijk omdat ik 't "kado" krijg uit te buurt. Ook een 5kW trouwens, die dat wegens schaduw zelden levert. Was wellicht beter af geweest met een 1-fase op de fase met de laagste spanning (het verschilt nl. behoorlijk).

Afijn, meer toevallig gespot dan dat ik vermoed dat 't dramatisch vaak voorkomt. En in dat laatste geval mag de netbeheerder ingrijpen.
@Tribunus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
noo schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:13:
[...]

Even de link in archive.is pasten
Die kende ik nog niet :) : http://archive.today/kFFkb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
Rol-Co schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:30:
[...]

Zal dat nog niet niet opgelost zijn dan denk je? Gaat hier al bijna een jaar zonder stops.

@Appie Heijn

Je kan tigo doen maar beveel het niet aan zonder CCA en tap, zodat je kan zien of ze wel opstarten.
Ik heb 5 tigo optimizers maar niet gedacht aan dat ze ook software updates nodig hebben.

Ik heb een GoodWe 3600N-ds omvormer, maar zonder tigo module. Ik was in de veronderstelling dat deze module alleen maar extra inzicht zou geven op gebruik. Maar blijkbaar faciliteert het ook updates.

Is er een manier om ze handmatig te updaten?

Een losse module kan ik ook aanschaffen maar vraag me af of de kosten het waard zijn. (https://www.solar-bouwmar...-incl-gateway-indoor.html).

Waar ik nog benieuwd naar ben, als een Tigo niet start doet dan het betreffende paneel het niet of alleen de schaduw functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:56:
[...]
Ik begrijp er nog steeds niets van. Over welke lekstroom heb je het nu?

Hoe kan je die lekstroom dan niet via de aarde hebben als alle aarde draden in de meterkast op elkaar zitten aangesloten? Ik snap wel dat die lekstroom dan via een langere weg gaat, maar de lengte van een aardedraad is toch geen onderdeel van de beveiliging?
@timovd Niet in de war met nul van een andere groep? Aarde is bij mijn weten altijd simpelweg aarde.

Een aardlekschakelaar zit zelf niet op aarde aangesloten en meet dus niets aan de aardedraad. Wel is 't belangrijk dat deze fase en nul van de groep(en) heeft.

@twain4me Ik zie dus geen probleem met aarde van elders halen. Is hier in huis ook ergens gedaan, omdat een stuk lastig te herstellen aarddraad van een groep mysterieus ontbrak, terwijl deze wel ergens dichtbij een andere groep kwam.

Las dan wel weer in een ander topic dat je officieel géén buisje van de ene naar de andere groep mag hebben (met die aarddraad erin), want dat zou al de indruk van één groep geven. Doe je het netjes, dan heb je dus 'n 'open' aardblokje (zoals in je meterkast), begrijp ik, zodat je duidelijk laat zien dat 't puur om aarde gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:21:
[...]

@timovd Niet in de war met nul van een andere groep? Aarde is bij mijn weten altijd simpelweg aarde.

Een aardlekschakelaar zit zelf niet op aarde aangesloten en meet dus niets aan de aardedraad. Wel is 't belangrijk dat deze fase en nul van de groep(en) heeft.

@twain4me Ik zie dus geen probleem met aarde van elders halen. Is hier in huis ook ergens gedaan, omdat een stuk lastig te herstellen aarddraad van een groep mysterieus ontbrak, terwijl deze wel ergens dichtbij een andere groep kwam.

Las dan wel weer in een ander topic dat je officieel géén buisje van de ene naar de andere groep mag hebben (met die aarddraad erin), want dat zou al de indruk van één groep geven. Doe je het netjes, dan heb je dus 'n 'open' aardblokje (zoals in je meterkast), begrijp ik, zodat je duidelijk laat zien dat 't puur om aarde gaat.
Je mag groepen idd niet mixen de enige uitzondering is volgens mij de kookgroep. of de draad in een buisje zit maakt mij daarin niet zoveel uit. in mijn ogen mix je groepen op een plek waar dat niet mag.
Ik vindt persoonlijk een glijdendeschaal gevaarlijk in dit soort situaties/adviesen daarom zou ik het zelf nooit adviseren ook als risico's om allerlij redenenen eventueel beheersbaar zouden kunnen zijn.
Zelf dit soort dingen doen is nog tot daaraan toe, echter keur ik het wel af als "we" het actief gaan adviseren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

De woningbouwvereniging wilt panelen laten leggen voor €20 extra per maand (10 panelen).

Hoe staan jullie daar nu in? Worden er anno 2021 340wp panelen gebruikt door de meeste verenigingen?

Gulfstream G650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Tribunus schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:07:
[...]

3 fasen wordt helemaal een drama qua bekabeling en dan zal het zeker buiten om moeten. Iets wat ik nu probeer te voorkomen. Is het dan niet handiger om wat lager te gaan zitten qua wp's. Uiteindelijk heb ik aangegeven gewoon mij hele dak vol te willen hebben met zo veel mogelijk wp maar is het niet echt nodig. Mijn verbruik is ca 4000 KwH met thuiswerken inbegrepen.

Daarnaast zal ik een verzwaring moeten aanvragen (heb nu 1x40) en dat duurt volgens mij ook erg lang en geen idee welke kosten hier dan weer aan verbonden zijn.
Ik zou nooit lager gaan zitten kwa panelen Wp om de een of andere reden. Wel kan je een kleinere omvormer kiezen, of die gewoon begrenzen. Want de top 10 of 20 of zelfs 40% kwa piekvermogen produceerd maar max 5% of zo kwa jaaropbrengst. Er is hier wel eens een grafiekje daarvan langs gekomen, maar het is echt absurd hoe onbelangrijk het piekvermogen eigenlijk is voor je jaaropbrengst. 80% omvormer Kw van je Wp vermogen is al gebruikelijk, maar je kan dus zelfs op 70 of zelfs 60% zitten.

In het buitenland wordt het al heel veel standaard gedaan volgens mij, maar hier in NL willen we graag die piekjes het net op duwen en de netwerkbeheerders hoofdpijn geven. En dat door mensen die overdag niet thuis zijn en denken dat aan saldering nooit een eind komt.

Edit: Ik denk zelfs dat het in NL vaak wel rendabel is om een goedkopere kleinere omvormer te nemen en dat geld te besteden aan een paar extra panelen. Gek genoeg zie ik die berekening hier nooit voorbij komen. Voor de mensen die overwegen om niet hun volledige dak direct vol te leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gerco-M op 29-04-2021 14:38 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:21:
Het probleem daarmee is dat wanneer iemand dat niet weet en aan de slag gaat met de draden van groep 5 (ik noem maar wat) en die allemaal los haalt (inclusief de aardedraad) dat dan de aarde van groep 7 (ik noem maar wat) ineens ook onderbroken is omdat de aarde van groep 7 bij de aarde van groep 5 is "geleend".

Je bent door het "lenen" een onduidelijke installatie aan het maken, dat moet je niet doen.
SalimRMAF schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:07:
De woningbouwvereniging wilt panelen laten leggen voor €20 extra per maand (10 panelen).

Hoe staan jullie daar nu in? Worden er anno 2021 340wp panelen gebruikt door de meeste verenigingen?
Kan je niet beter aan de woningbouwvereniging vragen welke panelen ze dan gaan installeren? Dan kunnen ze wellicht ook gelijk vertellen wat ze denken dat het per jaar aan elektriciteit gaat opleveren. Als je 20 euro per maand betaalt en je haalt (gemiddeld) 50 euro per maand voordeel dan is dat een ander verhaal dan wanneer je 20 euro per maand betaalt en je (gemiddeld) 21 euro voordeel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum

Dat is 240 euro per jaar. Je hoeft echt geen wonderpanelen te hebben om dat terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

vanputten80 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:21:
[...]

Ik heb 5 tigo optimizers maar niet gedacht aan dat ze ook software updates nodig hebben.

Ik heb een GoodWe 3600N-ds omvormer, maar zonder tigo module. Ik was in de veronderstelling dat deze module alleen maar extra inzicht zou geven op gebruik. Maar blijkbaar faciliteert het ook updates.
Of dat dan ook via die goodwe kan moet je even bij tigo vragen, support is goed hoor.
Is er een manier om ze handmatig te updaten?
Nee, moet altijd via die cca
Een losse module kan ik ook aanschaffen maar vraag me af of de kosten het waard zijn. (https://www.solar-bouwmar...-incl-gateway-indoor.html).
Voor 270 te vinden compleet, tja is het waard, er zit ook een stukje veiligheid in, stekker er uit en alles stopt, maar ook een nadeel dat ze nooit meer zonder cca kunnen werken wat ze nu wel doen.
Waar ik nog benieuwd naar ben, als een Tigo niet start doet dan het betreffende paneel het niet of alleen de schaduw functie?
Dan deed hier het hele paneel die dag niets, ene keer die, dan de ander, leek ook wat met het weer te maken en hoe snel hij er licht op kreeg.
Maar aan ging ie niet meer die dag, ik weet niet of je dat zou merken zonder cca en je bijv 5 van de 12 met tigo hebt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat merk je dan door continu naar je string spanning te kijken @Rol-Co

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Heel goed de voorwaardes lezen. hoe zit het met jaarlijkse verhogingen? hoe zit het met de salderingsregeling? etc en dan gewoon gaan rekenen.
10 panelen met salderen en 3500kWh gebruik per jaar is een no brainder.. echter is na salderen een laag verbruik en weinig mogelijkheid tot het verhogen van eigen verbruik 240 euro erg veel geld om elk jaar "kwijt" te zijn in de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Dank allemaal voor jullie antwoorden zo ver. Ik denk dat het toch verstandig is om mijn offerte even te laten toetsten, met name ook voor eventuele aanpassing op omvormer niveau zoals @Gerco-M als optie aangeeft. Ik laat mij nu leiden door de offerte van de lokale partij maar heb verder nog niets laten toetsen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
Rol-Co schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:18:
[...]

Of dat dan ook via die goodwe kan moet je even bij tigo vragen, support is goed hoor.

[...]

Nee, moet altijd via die cca

[...]

Voor 270 te vinden compleet, tja is het waard, er zit ook een stukje veiligheid in, stekker er uit en alles stopt, maar ook een nadeel dat ze nooit meer zonder cca kunnen werken wat ze nu wel doen.

[...]

Dan deed hier het hele paneel die dag niets, ene keer die, dan de ander, leek ook wat met het weer te maken en hoe snel hij er licht op kreeg.
Maar aan ging ie niet meer die dag, ik weet niet of je dat zou merken zonder cca en je bijv 5 van de 12 met tigo hebt.
Dank voor je reactie. Ik kijk het even aan.

Ik heb 5 van de 10 voorzien van een Tigo. Er is relatief veel zonlicht de dag te vinden op de panelen {zuid west} en goede hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Even een vraag van een redelijk noob hier.

Ik ben aan het bouwen en de totale elektrische installatie ga ik vervangen.
Er komt een 3x25A aansluiting.
Ik wil in de nabije toekomst zonnepanelen plaatsen op de garage en ik kan er hier ongeveer 12 kwijt.
Wellicht nog meer in de toekomst met de toevoeging van een carport.

Wat is nou het handigste om te doen? Een 1 fase omvormer of een 3 fase omvormer? Het gaat in dit topic alle kant op voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Met 3x25A mag je officieel maar 16A zekeringen hebben wat zou betekenen dat je met 12 panelen niet meer dan 300 Wp per paneel kunt leggen. 330 Wp is nu al heel normaal en er zijn al panelen van 400 Wp dus dat kun je dan niet op één fase aansluiten.
Dus ik zou voor 3-fase gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 29-04-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Tribunus schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:00:
Dank allemaal voor jullie antwoorden zo ver. Ik denk dat het toch verstandig is om mijn offerte even te laten toetsten, met name ook voor eventuele aanpassing op omvormer niveau zoals @Gerco-M als optie aangeeft. Ik laat mij nu leiden door de offerte van de lokale partij maar heb verder nog niets laten toetsen!
Succes daarmee verder!
Wel moet de omvormer natuurlijk kwa specificaties het aantal Wp aankunnen kwa string voltage en dergelijke. Maar het omvormer vermogen kan altijd wel een hoger Wp vermogen aan dus meestal lukt het wel, maar de mate van dimensionering tussen die 2 verschild altijd wel iets natuurlijk.

Deze optie zal een installateur niet snel aanbevelen, ik heb hem nog niet zien voorbij komen in elk geval maar het is natuurlijk zoals altijd gewoon een afweging en een berekening kwa rendement. Op lange termijn is het vaak wel rendabel om de zwaardere optie te pakken, maar als kwa budget dit nu de beste optie is, en dan over een X jaar nog eens kijken is dit voor nu al de beste keuze natuurlijk. Beter iets PV dan geen PV ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Grompoe
Ik heb hier 4x 1-fase omvormers hangen en heb ook 3x 25A hoofdzekeringen, dus alles kan hoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcCHHkLVHiKhwbEQJcwfKf510A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSn2ttwOdvThuO5aMrV3TpwL.jpg?f=fotoalbum_large

Belangrijkste is de Vmpp (opgeteld de dc spanning per paneel) en het aantal panelen die dezelfde kant op kijken.
Eerst panelen bepalen -> de omvormer kiezen

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarvh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:02

Ik huur ook via een woningcorporatie. In oktober 2019 vier panelen van 310 Wp op het dak laten leggen. Dit kost 8,10 euro per maand, wat bij de servicekosten komt en dus niet aangepast wordt met een huurverhoging. De opmerking was dat je €16,20 per maand zou ophalen. In de praktijk komt de opbrengst iets hoger uit, althans in 2020.

Maar ik krijg voor voor 4 Suntech panelen 310 Wp en vier Enphase microomvormers een piek van 902, soms 903 kW. Panelen staan op een plat dak in een hoek van 15 graden richting het zuiden. Kan dit wat meer worden richting 21 juni, of zou dit het zijn? Ik heb een kWh meter in de meterkast die de pulsen naar een Toon thermostaat stuurt. De grafiek flakt duidelijk af bij die 902 of 903 kW. Mis ik de opbrengst van het vierde paneel of is dit het verbruik van de omvormers en verlies van de kabelafstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:09
edgarvh schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:20:
[...]
Ik huur ook via een woningcorporatie. In oktober 2019 vier panelen van 310 Wp op het dak laten leggen. Dit kost 8,10 euro per maand, wat bij de servicekosten komt en dus niet aangepast wordt met een huurverhoging. De opmerking was dat je €16,20 per maand zou ophalen. In de praktijk komt de opbrengst iets hoger uit, althans in 2020.

Maar ik krijg voor voor 4 Suntech panelen 310 Wp en vier Enphase microomvormers een piek van 902, soms 903 kW. Panelen staan op een plat dak in een hoek van 15 graden richting het zuiden. Kan dit wat meer worden richting 21 juni, of zou dit het zijn? Ik heb een kWh meter in de meterkast die de pulsen naar een Toon thermostaat stuurt. De grafiek flakt duidelijk af bij die 902 of 903 kWh. Mis ik de opbrengst van het vierde paneel of is dit het verbruik van de omvormers en verlies van de kabelafstand?
Volgens mij meet jij niet de opbrengtst van je panelen maar de opbrengst van je panelen - verbruik van je woning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

Maar ik krijg voor voor 4 Suntech panelen 310 Wp en vier Enphase microomvormers een piek van 902, soms 903 kW. Panelen staan op een plat dak in een hoek van 15 graden richting het zuiden. Kan dit wat meer worden richting 21 juni, of zou dit het zijn? Ik heb een kWh meter in de meterkast die de pulsen naar een Toon thermostaat stuurt. De grafiek flakt duidelijk af bij die 902 of 903 kWh. Mis ik de opbrengst van het vierde paneel of is dit het verbruik van de omvormers en verlies van de kabelafstand?
Als het getal vaak exact hetzelfde is dan is het denk ik meer waarschijnlijk dat je aan max zit van iets anders, bv het piekvermogen van de Enphase microomvormers. Wat kunnen deze doen kwa vermogen? Specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
  • Nu online
@Maasluip en @AUijtdehaag Okee je kan natuurlijk de installatie opknippen.
Alle panelen komen pal op de het zuiden te liggen ook de eventuele uitbreiding dus wellicht handig om het te beperken tot 1 of misschien 2 installaties.

Punt van de omvormer uitkiezen a.d.v. de panelen snap ik alleen nu moet ik een aansluiting naar de garage kiezen voor ik goed en wel weet wat er daadwerkelijk geïnstalleerd gaat worden. Dat maakt het lastig.

En een 3-fase omvormer is natuurlijk wel wat beter voor het eigen verbruik.

Vooralsnog verbruik ik maar 1600 kWh per jaar in m'n eentje maar daar komt wel verandering in met inductiekolen en hopelijk een gezinnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Grompoe
Ik heb in mijn schuurtje 5x 6mm2 kabel getrokken.
Daar zit een verdeelkast op, met 2 automaten voor 2x 1-fase omvormers (hangen in het schuurtje)

En er komt in de toekomst wellicht een EV.
Die EV kan van die 5x 6mm2 ook gebruik maken.

Dus als je 3-fase kabel aanlegt zit je toch altijd goed?

Slimme meter gooit (tot nu toe) alles op 1 hoop, dus maakt het eigenlijk niet zo veel uit.
Heb je enige schaduw?

12 panelen kan prima op een 3-fase omvormer in 1 string.
Met sunnydesignweb kan je zelf puzzelen.
Kies rode knopje nieuw project, vul lokatiegegevens in en dan handmatige planning

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:59:
Zelf dit soort dingen doen is nog tot daaraan toe, echter keur ik het wel af als "we" het actief gaan adviseren. :)
Fair enough. Goede toevoeging van nuance. Ik bedoelde 't inderdaad als mag strikt genomen, niet als is een nette oplossing
JeroenE schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:12:
[...]
Je bent door het "lenen" een onduidelijke installatie aan het maken, dat moet je niet doen.
Hmm..

dat moet je niet doen. Daar moet je niet lichtvaardig over denken. (?)

De voorgelegde case was dat er simpelweg geen dikkere buis met ruimte voor aarde mogelijk was. Tja. Dan geen zonnepanelen? Ik zou daar nog wel 'n nachtje over slapen (ook over of ik dan toch niet nog ergens een aarde zou kunnen trekken op een minder verwarringsgevoelige manier).

In onze woning sloten we zo een stuk of twintig stiekem niet geaarde stopcontacten (weer) op aarde aan. Oftewel: van (m.i.) onveilig naar slechts wat onduidelijk. Tja, bestaande situaties veroorzaken nogal eens hoofdbrekens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
  • Nu online
@AUijtdehaag
Dat klinkt wel als een goede oplossing inderdaad.

Hoe ziet die aansluiting er dan precies uit?

Hoofdschakelaar --> Aardlekschakelaar 4P --> Krachtgroep 3P+N --> Verdeelkast garage --> en dan?

Schaduw is er wel een beetje maar weet nog niet precies wanneer aangezien ik er nog niet heel lang woon. Grootste gedeelte van de dag is het volle bak zon gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Grompoe
Hoofdschakelaar --> Aardlekautomaat 4P C16 --> Verdeelkast garage --> hoofdschakelaar 4P --> 2x aardlekautomaat 2P -B16 > 2x omvormers

Aardlekautomaat achter aardlekautomaat is eigenlijk not done, maar ik zie geen problemen ermee.
De kabel loopt door de grond van huis naar schuurtje in dubbele mantelbuizen

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2021 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apfel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01 14:32
Ter info. Er is een update van sunny design geweest. Er kan nu ook een schaduw map worden gemaakt en bomen worden toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:02:
Ik zou daar nog wel 'n nachtje over slapen (ook over of ik dan toch niet nog ergens een aarde zou kunnen trekken op een minder verwarringsgevoelige manier).
Ik ging er even vanuit dat het echt niet anders zou gaan. Of althans niet op een manier die kosteneffectief is; je gaat ook geen half huis over hoop halen voor 1 kabeltje. Bovendien was er wel een andere oplossing: buiten om. Dat is misschien ook niet mooi, maar werkt wel en niemand zal ooit last hebben van een losse aarde.
In onze woning sloten we zo een stuk of twintig stiekem niet geaarde stopcontacten (weer) op aarde aan. Oftewel: van (m.i.) onveilig naar slechts wat onduidelijk. Tja, bestaande situaties veroorzaken nogal eens hoofdbrekens..
Niet-geaarde stopcontacten zijn niet per se onveiliger dan wel geaarde stopcontacten. Enkel zou je ze niet moeten gebruiken voor apparaten die wel aarde nodig hebben. Het is natuurlijk wel fout als je stopcontacten had met een aardeaansluiting terwijl die niet is aangesloten op de aarde.

Ik snap wel dat je het gedaan hebt, maar het is niet zoals het hoort. Zelfs al plak je in de meterkast een briefje dat dit is gedaan, dan krijg je weer gedoe als je het huis ooit wil verkopen en de nieuwe koper vraagt waarom de elektrische installatie niet netjes is aangelegd zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarvh
Gerco-M schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:45:
[...]

Als het getal vaak exact hetzelfde is dan is het denk ik meer waarschijnlijk dat je aan max zit van iets anders, bv het piekvermogen van de Enphase microomvormers. Wat kunnen deze doen kwa vermogen? Specificaties?
De kWh meter zit in de groepenkast nog voordat deze naar een aardlek gaat, dit is echt wat er aan opbrengst binnenkomt, geen verbruik meegerekend. Lijkt op een limiet, maar moet er wel bij zeggen dat ik pas sinds maart dit op de Toon kan zien, van vorig jaar zomer bijvoorbeeld heb ik geen data.
De omvormers zijn Enphase M215.
Op 240 Volt:
Peak output power 225 W
Rated (continuous) output power 215 W
Efficiency 96.5%, dat is dan per één omvormer en ik heb er vier, dus één per zonnepaneel (STP310S-20/Wfhb monokristallijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
edgarvh schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:31:
[...]
De kWh meter zit in de groepenkast nog voordat deze naar een aardlek gaat, dit is echt wat er aan opbrengst binnenkomt, geen verbruik meegerekend. Lijkt op een limiet, maar moet er wel bij zeggen dat ik pas sinds maart dit op de Toon kan zien, van vorig jaar zomer bijvoorbeeld heb ik geen data.
Dat is dan dus een tussenmeter?
edgarvh schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:31:
De omvormers zijn Enphase M215.
Op 240 Volt:
Peak output power 225 W
Rated (continuous) output power 215 W
Efficiency 96.5%, dat is dan per één omvormer en ik heb er vier, dus één per zonnepaneel (STP310S-20/Wfhb monokristallijn).
Vier panelen van 310 Wp met 225 W peak output geeft 900 W peak output... Dus klopt perfect. Alleen zijn de omvormers denk ik iets te klein voor het vermogen van de panelen...
[...]
voor 4 Suntech panelen 310 Wp en vier Enphase microomvormers een piek van 902, soms 903 kW. Panelen staan op een plat dak in een hoek van 15 graden richting het zuiden. Kan dit wat meer worden richting 21 juni, of zou dit het zijn? Ik heb een kWh meter in de meterkast die de pulsen naar een Toon thermostaat stuurt. De grafiek flakt duidelijk af bij die 902 of 903 kWh.
...
geen KWh maar KW denk ik?

[ Voor 20% gewijzigd door bvdbos op 29-04-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:30:
Ik ging er even vanuit dat het echt niet anders zou gaan. Of althans niet op een manier die kosteneffectief is; je gaat ook geen half huis over hoop halen voor 1 kabeltje. Bovendien was er wel een andere oplossing: buiten om. Dat is misschien ook niet mooi, maar werkt wel en niemand zal ooit last hebben van een losse aarde.
Precies. Soms moet je wat. En daarom ageerden we beiden tegen de stelling dat 't direct gevaarlijk zou zijn.
Het is natuurlijk wel fout als je stopcontacten had met een aardeaansluiting terwijl die niet is aangesloten op de aarde.
Dat dus |:( . En voor zover ik weet zijn geaarde stopcontacten inmiddels wel verplicht, bij nieuwbouw of grondige revisie. Dat laatste was in principe gebeurd in dit huis.
Ik snap wel dat je het gedaan hebt, maar het is niet zoals het hoort. Zelfs al plak je in de meterkast een briefje dat dit is gedaan, dan krijg je weer gedoe als je het huis ooit wil verkopen en de nieuwe koper vraagt waarom de elektrische installatie niet netjes is aangelegd zoals het hoort.
Tja, dat gedoe zou ik dan allereerst met de verkoper moeten maken nu, want die leverde de 't me onveilig op, zo ontdekten we 4 jaar later toevallig.

En hier maakt denk ik dat 't formeel (nog net) mag wel alle verschil. Want, met alle respect, voldoet niet aan een fatsoensnorm maakt echt nog geen (verborgen) gebrek. (En alle domotica verder krijgt een koper ooit toch wel 'n pak documentatie bij 't huis >:).)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chuckygetslucky
fxs81 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:05:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat Goodwe alleen met hun eigen wifi antennes werkt, je zou dan deze moeten hebben.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/wifi.html Er is ook een LAN variant voor als je liever een kabel wil gebruiken.
Tnx. Ik denk wel dat de Wi-Fi module er al in zit hoor... Alleen t antennetje heb ik er niet bij gekregen van de vorige bewoners
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cW_5ZxV8F1Nig090J_1NcslL2-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlonoE0wGUdwGoKowEx9UqvW.jpg?f=fotoalbum_large
Dus vandaar de vraag of ik hierop een simpel Wi-Fi antennetje kan aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuckygetslucky
ArthurMorgan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:31:
[...]

Via je energieleverancier en enelogic zie je 2 dingen, het verbruik dat meer is dan de opwek, en de opwek die meer is dan het verbruik.

Het verbruik dat gematched word door de opwek zie je niet terug. Dat wordt in je huis (voor de meter) afgehandeld.

Stel je wekt op een dag 20 kWh op, hiervan gebruik je tijdens het opwekken 3 kWh en als de zon niet, of niet voldoende schijnt gebruik je nog 4 kWh. Dan krijg je 17kWh opwek en 4 kWh verbruik. De rest zie je niet terug.

edit: het gaat dus niet over het verbruik per jaar of per dag, maar echt realtime dat moet matchen.
Dankjewel, helder! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarvh
bvdbos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:41:
[...]

Dat is dan dus een tussenmeter?

[...]

Vier panelen van 310 Wp met 225 W peak output geeft 900 W peak output... Dus klopt perfect. Alleen zijn de omvormers denk ik iets te klein voor het vermogen van de panelen...

[...]

geen KWh maar KW denk ik?
KW inderdaad. Heb het al aangepast. Dank voor de oplettendheid. Ja, een tussenmeter, Inepro Pro-1S. Die rekensom heb ik ook gemaakt, morgen maar eens gaan bellen, want nu is het duidelijk dat er meer vermogen uit zou kunnen komen. En die 900 is nog maar een piek, continu zit hij op 215 W output volgens de handleiding...

[ Voor 4% gewijzigd door edgarvh op 29-04-2021 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:43:

En hier maakt denk ik dat 't formeel (nog net) mag wel alle verschil. Want, met alle respect, voldoet niet aan een fatsoensnorm maakt echt nog geen (verborgen) gebrek. (En alle domotica verder krijgt een koper ooit toch wel 'n pak documentatie bij 't huis >:).)
Even voor de duidelijkheid het mag gewoon niet, je mixed groepen dat mag in geen enkele NEN1010 norm zoals ik al aangaf is er maar een enkele uitzondering en dat is de kookgroep. Je kan je dus ook niet beroepen dat je nog aan een oudere norm kan voldoen ivm de leeftijd van het huis, (rechtsverkegen nivo) nu is de nen niet per definitie verplicht om te volgen maar dan is er een gelijkheids beginsel en moet jij aantonen dat jouw situatie net zo veilig is. ;) wat niet gaat lukken.
Goed punt van @JeroenE en ook dit staat in de nen, al is het met andere woorden.

als ik de koper zou zijn zou je wel degelijk een verborgen gebrek claim aan je broek hebben. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 29-04-2021 18:30 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw