Dat die 'First Choice Solar' panelen uit China komt lijkt me 99% zeker. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het 'goedkope Chinese meuk' betreft.
Sterker nog, China is tegenwoordig leidend in PV-prestaties van betaalbare doorsnee panelen (door het slappe beleid van o.a. de EU tov massieve staatssteun in China). Hoe het met de kwaliteit zit weten we pas over een aantal jaar; dat is nu eenmaal niet hun de sterkste kant...
Verder geeft First Choice Solar ze aan dat N-type (ipv meer gangbare P-type) cellen worden gebruikt. Die vorm is in opkomst en heeft als grootste voordeel dat de initiele teruggang in opbrengst wat kleiner is.
De specs komen ook overeen met moderne panelen van DMEGC. Dus ik denk dat de panelen an sich niet slecht zullen zijn.
Ik krijg alleen een beetje jeuk als een groothandel begint te claimen dat ze panelen In Holland (eigenlijk Flevoland) hebben geengineered. Ik geloof best dat ze de fabriek hebben bezocht en dat ze misschien zelfs nog wat wensen hebben uitgesproken over hoe de rand eruit ziet. Maar meer dan dat? Laat maar zien dat het meer is dan wat marketing kreten als 'Buitengewoon sterk & duurzaam', terwijl ze gewoon aan de standaard norm voldoen

.
Misschien zijn het wel panelen uit de Longhi-stal. De elektrische specs van het First Solar Choice
375 W paneel komen exact overeen met een
LONGI SOLAR 375 WP MONO (LR4-60HPH-375M). De fysieke afmetingen verschillen wel een beetje.
Vind de verschillen in de tekeningen. Opmaak en kleurstelling zijn gelijk, al zijn dus afmetingen en de onderste plaatjes niet identiek:
Zo'n Longhi paneel kost maar
119,- Euro bij de buren van Solar outlet in Almere.
En dat dat 'Engineered in Holland, est. 2016 terwijl 'First Choice Solar eind 2020 is ingeschreven. Jeuk...