Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.787 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Tribunus schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:07:
Daarnaast zal ik een verzwaring moeten aanvragen (heb nu 1x40) en dat duurt volgens mij ook erg lang en geen idee welke kosten hier dan weer aan verbonden zijn.
Als je nu 1x40A hebt en verzwaring wilt dan moet je naar 3 fases.
(er van uitgaande dat het NL en consument betreft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05 21:47

Gerco-M

mijn tornado res.

edgarvh schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:09:
[...]
KW inderdaad. Heb het al aangepast. Dank voor de oplettendheid. Ja, een tussenmeter, Inepro Pro-1S. Die rekensom heb ik ook gemaakt, morgen maar eens gaan bellen, want nu is het duidelijk dat er meer vermogen uit zou kunnen komen. En die 900 is nog maar een piek, continu zit hij op 215 W output volgens de handleiding...
4 panelen a 310 = totaal 1240 Wp. Op een omvormer vermogen van 4 x 215 = 860 watt is dit 69%. Kwa piekvermogen is dit 73%. Dus er is zeker aftopping, en iets meer dan gebruikelijk (80 - 90%) maar ze zouden correct kunnen beweren dat je er op jaarbasis niet veel aan verliest. Minder dan enkele procenten denk ik. Als je ze alsnog kunt laten vervangen voor grotere exemplaren dan is dat wel mooi natuurlijk! Want meestal horen er wel grotere exemplaren voor dit type panelen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wat fijn dat die normen zo goed publiekelijk beschikbaar zijn, NOT..

Ik heb 'n installateur (elektra, incl. keuren ervan) die zegt dat 't mag en het heeft aangelegd. Een andere installateur die 't ook wel best vond (kwam voor domotica), maar even vergeten was ook te doen. En 'n normen pluizer in 'n ander topic..

En dan aan de andere kant dezelfde stelligheid, op basis van dezelfde NEN. Die ik niet kan zien. Tja.. dat verborgen gebrek mogen ze dan over 30 jaar - ik woon hier nog wel even - op de installateur zien te verhalen. Op de uitvoerende pro moet ik dan maar vertrouwen, want ik weet uiteindelijk niet wie gelijk heeft. (En ik vind het ook het verhalen op de vorige eigenaar niet waard. Blijft toch 'n kleinigheid..)

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 29-04-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:55
twain4me schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:27:
[...]
Even voor de duidelijkheid het mag gewoon niet, je mixed groepen dat mag in geen enkele NEN1010 norm zoals ik al aangaf is er maar een enkele uitzondering en dat is de kookgroep. Je kan je dus ook niet beroepen dat je nog aan een oudere norm kan voldoen ivm de leeftijd van het huis, (rechtsverkegen nivo) nu is de nen niet per definitie verplicht om te volgen maar dan is er een gelijkheids beginsel en moet jij aantonen dat jouw situatie net zo veilig is. ;) wat niet gaat lukken.
[...]
Ik zie NEN1010 niet bij de vrij beschikbare normen staan. Dat betekend dat de norm niet verplichtend in wet- en regelgeving is voorgeschreven afaik... Dat lees ik ook hier bijvoorbeeld...

Dat gezegd hebbende : Aansluiten bij een andere groep moet weliswaar kunnen maar lijkt me niet ideaal, is een eigen aarddraad geen plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvdbos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:20:
[...]

Ik zie NEN1010 niet bij de vrij beschikbare normen staan. Dat betekend dat de norm niet verplichtend in wet- en regelgeving is voorgeschreven afaik... Dat lees ik ook hier bijvoorbeeld...

Dat gezegd hebbende : Aansluiten bij een andere groep moet weliswaar kunnen maar lijkt me niet ideaal, is een eigen aarddraad geen plan?
Ik geloof niet dat aard draden gegroepeerd zijn, die behoren allemaal aan elkaar te zitten, inclusief je water en CV leiding, wapening net in je badkamer, alles zit aan elkaar en niks in groepen. Het is dus ook onmogelijk om groepen te mixen. Je kunt aarde pakken waar je wilt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-05 16:57
[...]

In de link die je geeft staat:
In de Regeling Bouwbesluit is de NEN 1010 aangewezen en daarmee verplicht bij het aanleggen van laagspanningsinstallaties, maar ook bij uitbreiden en aanpassen van de installaties. Zoals eerder gezegd is echter Deel 6 van de NEN 1010, waarin de inspectie wordt beschreven, niet aangewezen en dus wettelijk niet verplicht.
Zoals ik het lees, moet je/men zich wel aan NEN1010 houden. Alleen de inspectie is niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarvh
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Gerco-M schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:34:
[...]

4 panelen a 310 = totaal 1240 Wp. Op een omvormer vermogen van 4 x 215 = 860 watt is dit 69%. Kwa piekvermogen is dit 73%. Dus er is zeker aftopping, en iets meer dan gebruikelijk (80 - 90%) maar ze zouden correct kunnen beweren dat je er op jaarbasis niet veel aan verliest. Minder dan enkele procenten denk ik. Als je ze alsnog kunt laten vervangen voor grotere exemplaren dan is dat wel mooi natuurlijk! Want meestal horen er wel grotere exemplaren voor dit type panelen.
Ik huur die dingen van de woningcorporatie. Ze hadden iets goedkoper uit kunnen zijn als ze iets minder Wp panelen hadden neergelegd ;) Omvormers doen 225 Watt piekvermogen, misschien niet altijd, maar dan toch minder verlies dan als je met 215 W piek rekening houdt.
Ik ga morgen eens bellen, maar verwacht er niet veel van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:55
WackoH schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:43:
[...]
In de link die je geeft staat:
In de Regeling Bouwbesluit is de NEN 1010 aangewezen en daarmee verplicht bij het aanleggen van laagspanningsinstallaties, maar ook bij uitbreiden en aanpassen van de installaties. Zoals eerder gezegd is echter Deel 6 van de NEN 1010, waarin de inspectie wordt beschreven, niet aangewezen en dus wettelijk niet verplicht.
Zoals ik het lees, moet je/men zich wel aan NEN1010 houden. Alleen de inspectie is niet verplicht.
https://www.hager.nl/file..._Hager_nieuwe_NEN1010.pdf
Op pagina 6 : Blijkbaar is hier het gelijkwaardigheidsbeginsel van toepassing...

De normen in mijn vakgebied worden wettelijk voorgeschreven en moeten dus door de NEN gratis ter beschikking worden gesteld....

[ Voor 7% gewijzigd door bvdbos op 29-04-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-05 20:42
noo schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:13:
[...]

Even de link in archive.is pasten
@JeroenE
Terwijl de pagina laadt snel het laden afbreken. In Google Chrome snel achter elkaar op F5 en dan Esc drukken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:24
chuckygetslucky schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:56:
[...]

Tnx. Ik denk wel dat de Wi-Fi module er al in zit hoor... Alleen t antennetje heb ik er niet bij gekregen van de vorige bewoners
[Afbeelding]
Dus vandaar de vraag of ik hierop een simpel Wi-Fi antennetje kan aansluiten :)
Dat kan zo te zien wel. Beide kanten RP-SMA toch? RP-SMA antenne kun je op normale SMA connector schroeven, maar er is dan geen middenpin die contact maakt. Even goed opletten dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Martin7182 op 29-04-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpu
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-05 17:33

jpu

Wij hebben een oud (20+ jaar) in-dak systeem liggen. De meeste buren hebben het inmiddels vervangen voor een nieuwe in-dak opstelling, maar ik twijfel. Heb wel al een installateur gevonden die het wil vervangen, de offerte is fors (>1,50 €/Wp excl. BTW). Maar ik had al begrepen dat in-dak stuk duurder is om te leggen en hier moeten ook de oude panelen nog worden verwijderd, dus op zich is met offerte niet zo zeer iets mis.

Maar nu ik me een beetje zit in te lezen in de materie vraag ik me af of het niet handiger is om eerst de panelen te laten verwijderen en er dakpannen voor in de plek te laten leggen. Gaat om 15-20 m2 denk ik, met simpele betonnen dakpannen. Ben wel nieuwsgierig wat dit zou moeten kosten +/- en of dit een betere aanpak is. Ook bezig om dakdekkers te regelen, maar denk niet dat dit voor het weekend nog gaat lukken, dus als iemand dit ooit eerder gedaan heeft hoor ik graag de ervaringen/overwegingen om dit wel/niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

jpu schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 00:17:
Wij hebben een oud (20+ jaar) in-dak systeem liggen. De meeste buren hebben het inmiddels vervangen voor een nieuwe in-dak opstelling, maar ik twijfel. Heb wel al een installateur gevonden die het wil vervangen, de offerte is fors (>1,50 €/Wp excl. BTW). Maar ik had al begrepen dat in-dak stuk duurder is om te leggen en hier moeten ook de oude panelen nog worden verwijderd, dus op zich is met offerte niet zo zeer iets mis.

Maar nu ik me een beetje zit in te lezen in de materie vraag ik me af of het niet handiger is om eerst de panelen te laten verwijderen en er dakpannen voor in de plek te laten leggen. Gaat om 15-20 m2 denk ik, met simpele betonnen dakpannen. Ben wel nieuwsgierig wat dit zou moeten kosten +/- en of dit een betere aanpak is. Ook bezig om dakdekkers te regelen, maar denk niet dat dit voor het weekend nog gaat lukken, dus als iemand dit ooit eerder gedaan heeft hoor ik graag de ervaringen/overwegingen om dit wel/niet te doen.
Ik vraag me een beetje hardop af of in-dak systemen onderhand een achterhaald concept is. Ooit bedacht om aesthetische redenen denk ik, maar tegenwoordig is een "normaal PV systeem" met all-black panelen en een goed montage systeem helemaal niet lelijk denk ik, zeker in combinatie met donkere dakpannen.

Het zal vooral een economisch rekensommetje zijn, maar als zoals je zegt de in-dak systemen fors duurder zijn dan zou ik eigenlijk niet weten waarom nog voor in-dak systemen te kiezen. Zeker met de nadelen die er bij horen zoals lagere efficiency door warmere panelen, hoger brandgevaar, minder keuzes kwa maten en wellicht andere nadelen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 16:39
Martin7182 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:29:
[...]

Dat kan zo te zien wel. Beide kanten RP-SMA toch? RP-SMA antenne kun je op normale SMA connector schroeven, maar er is dan geen middenpin die contact maakt. Even goed opletten dus.
Thnx, gewoon antennetje van een oude router erop geschroefd en gaan met die banaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AQZ9P_r3o8E_1l6d3oaeOrsiQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrFX68XhlyeQyJcnJkwUSHlv.jpg?f=fotoalbum_large
Morgen eens verder onderzoeken allemaal 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:31
Gerco-M schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 00:49:
[...]

Ik vraag me een beetje hardop af of in-dak systemen onderhand een achterhaald concept is. Ooit bedacht om aesthetische redenen denk ik, maar tegenwoordig is een "normaal PV systeem" met all-black panelen en een goed montage systeem helemaal niet lelijk denk ik, zeker in combinatie met donkere dakpannen.

Het zal vooral een economisch rekensommetje zijn, maar als zoals je zegt de in-dak systemen fors duurder zijn dan zou ik eigenlijk niet weten waarom nog voor in-dak systemen te kiezen. Zeker met de nadelen die er bij horen zoals lagere efficiency door warmere panelen, hoger brandgevaar, minder keuzes kwa maten en wellicht andere nadelen.
Inderdaad ook een vraag die ik me stel voor nieuwbouw. Je hebt een "voordeeltje" dat je minder pannen nodig hebt bij in-dak, maar verder inderdaad de genoemde nadelen. Een van de zaken die me soms tegenstaan bij op-dak systemen is montage relatief "hoog" boven de pannen. Wellicht wel goed voor de koeling, maar esthetisch toch wat minder (de gemeente stelt hier ook eisen aan bij nieuwbouw).

Ook de paneeldikte speelt enigszins mee, deze zijn meest 35 of 40 mm, soms 30 mm (b.v. Jinko) meen ik.
Binnenkort maar eens wat rondkijken wat het doet met de esthetiek.

Zit er wellicht nog recente ontwikkeling in indak systemen (m.u.v. de PVT panelen dan) qua genoemde nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De optie die hier nog wel eens geopperd wordt is een sandwichdak of EPDM onder opdak panelen en rond de panelen een randje pannen eromheen. Dan heb je de looks van indak en de voordelen van opdak (ventilatie, montagegemak).

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 30-04-2021 07:46 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
in-dak, gemoedsrust telt meer mee dan esthetisch verantwoord denk ik dan maar, de TNO is ook niet heel blij met in-dak.

https://www.rtlnieuws.nl/...randgevaarlijk-daksysteem

Dus tja, naast de economische impact zal ik geen fijn gevoel hebben dat ik / kids / vrouwlief onder een 20x hogere kans op potentieel brandgevaarlijk dak ligt
Twintig keer zo groot

TNO stelt verder dat de kans dat zonnepanelen die in het dak zijn verwerkt, zogenaamde in-daksystemen, relatief veel vaker in de brand vliegen dan panelen die boven op de dakpannen zijn gemonteerd. Bij deze dakpanelen is die kans volgens TNO naar schatting twintig keer zo groot als bij normale zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 08:30
Gisteren de knoop doorgehakt en ook een PV systeem aangeschaft. Ik ga het zelf installeren. De set bestaat uit:

5* TRINA SOLAR - VERTEX MONO 400 BLACK WHITE 1/3 CUT PERC (TSM-400DE09.08)
1* GOODWE 2000-XS OMVORMER

Ik ga het zelf installeren op mijn schuine pannendak georiënteerd op ZO onder 35 graden. Meer dan vijf panelen krijg ik niet sjiek op ivm schaduw. Het is een klein huis. Alle panelen komen in serie. Na nog even met de leverancier (niet al te kundige hulp naar mijn idee) te hebben gesproken begin ik nu toch te twijfelen of ik niet een te grote inverter heb genomen. De opstartspanning van de inverters liggen bij de Goodwe omvormers vrijwel allemaal bij de 50V en willen 75V willen ze echt wat gaan doen. Nu lees ik in een andere manual die rondzwerft op het internet dat er ook nog een MPPT range for full load wordt gespect. Daar ik maar vijf panelen heb zal de spanning niet zo hoog zal zijn.
Ik vind de paar tientjes die ik meer betaal voor de inverter niet zo belangrijk, in die zin heb ik niet al het goedkoopste systeem genomen en zou ik het zonder vinden om af te toppen. Echter mocht het systeem minder leveren door een te grote inverter, dan vind ik dit zonde. Heeft iemand hier een idee over?
Ik heb het systeem ook in sunnyweb getekend, daar wordt zowel een 1.5 als een 2.0 als optie gegeven. Maar goed, SMA is geen Goodwe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Aansluiten bij een andere groep moet weliswaar kunnen maar lijkt me niet ideaal, is een eigen aarddraad geen plan?
Niet van harte..

Ter nieuwsgierigheidsbevrediging zal ik nog wat detail geven, hoewel deze case zelf me hier off topic dunkt: Ik heb, pakweg anderhalf jaar geleden, d.m.v. stuk voor stuk uitschakelen en spanningsmetingen de groepsindeling van ons huis vastgesteld. Eén groep kwam ik daarbij als een soort van lint door het hele huis tegen én deze gaf vreemde waarden gemeten t.o.v. (zijn) aarde. Dit vooruitlopend op aanpassingen in de meterkast voor PV, warmtepomp, inductie koken en domotica, waarbij ook de fase-indeling bijgewerkt is.

Tijdens die werkzaamheden is de oorzaak aangetroffen: kort na de meterkast ontbreekt de aarddraad. Wat helaas ook ontbreekt, is enig zicht op waar die andere twee draden (nul en fase) daar eigenlijk naartoe gaan. Dat kan (helaas) prima een doos zijn die is weggewerkt achter betimmering, stucwerk o.i.d.. Verderop loopt hij wel bereikbaar op 20cm langs een andere groep, eveneens bereikbaar. Vandaar de gekozen uitweg. Aarde tussen alle stopcontacten bleek vervolgens onderling wél netjes verbonden.

Het betreft een woning uit ca. 1977 waarin ca. 2007 de elektra (goeddeels) vernieuwd is. Medio volgend jaar gaan de verlaagde plafonds er hier (waarschijnlijk) uit voor aanleg van balansventilatie. Dan laat die buis zich wellicht nog wat verder volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Vorkie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:13:
in-dak, gemoedsrust telt meer mee dan esthetisch verantwoord denk ik dan maar, de TNO is ook niet heel blij met in-dak.

https://www.rtlnieuws.nl/...randgevaarlijk-daksysteem

Dus tja, naast de economische impact zal ik geen fijn gevoel hebben dat ik / kids / vrouwlief onder een 20x hogere kans op potentieel brandgevaarlijk dak ligt

[...]
20x valt eigenlijk nog wel mee; 20 x weinig is nog steeds weinig. Ze kunnen beter de veroorzaakte schade meenemen in de berekening; bij opdak gemiddeld een stekker gesmolten en bij indak gemiddeld je halve huis afgefikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 30-04-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Rol-Co schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:18:
[...]

Of dat dan ook via die goodwe kan moet je even bij tigo vragen, support is goed hoor.

[...]

Nee, moet altijd via die cca

[...]

Voor 270 te vinden compleet, tja is het waard, er zit ook een stukje veiligheid in, stekker er uit en alles stopt, maar ook een nadeel dat ze nooit meer zonder cca kunnen werken wat ze nu wel doen.

[...]

Dan deed hier het hele paneel die dag niets, ene keer die, dan de ander, leek ook wat met het weer te maken en hoe snel hij er licht op kreeg.
Maar aan ging ie niet meer die dag, ik weet niet of je dat zou merken zonder cca en je bijv 5 van de 12 met tigo hebt.
Ik heb eind vorig jaar Tigo's ik via Marktplaats heb gekocht, op twee panelen gemonteerd om te testen of ik daarmee het effect van schaduw kan compenseren (eerder had ik een Growatt 3000-S die geen schaduwmanagement heeft; nu hangt er een Goodwe 3000D-NS waar ik eerder op de dag het schadowmanagement had uitgezet; dit omdat ik tzt naar Oost-West om wil bouwen en de Growatt elders nodig heb).

Vanwege de discussie hier over de Tigo's heb ik eerder deze week tijdens het mooie weer naar de stringspanning gekeken. Die was in de volle zon ~20 V lager (263V met 9 panelen = 29.2V/paneel). Dat vond ik wat laag.

Vervolgens heb ik beide Tigo's losgehaald (natuurlijk eerst AC, vervolgens DC uit).
In het uur daarna was de spanning ~286V = 31.8 V/paneel. Dat laatste getal ligt veel dichter bij de MPP-voltage van de panelen (32.1 V bij NMOT condities).
Helaas werd het in die periode ook wisselend bewolkt zodat ik de curve voor en na niet goed kon vergelijken.

Het lijkt er dus op dat de Tigo's iets niet goed deden. Begreep ik nu goed dat als de Tigo's eenmaal met een CCA gekoppeld zijn geweest, ze daarna niet meer goed zonder kunnen functioneren?

Beter laat ik ze maar weg, en vertrouw op Goodwe schaduwmanement...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:26:
[...]

Ik heb eind vorig jaar Tigo's ik via Marktplaats heb gekocht, op twee panelen gemonteerd om te testen of ik daarmee het effect van schaduw kan compenseren (eerder had ik een Growatt 3000-S die geen schaduwmanagement heeft; nu hangt er een Goodwe 3000D-NS waar ik eerder op de dag het schadowmanagement had uitgezet; dit omdat ik tzt naar Oost-West om wil bouwen en de Growatt elders nodig heb).

Vanwege de discussie hier over de Tigo's heb ik eerder deze week tijdens het mooie weer naar de stringspanning gekeken. Die was in de volle zon ~20 V lager (263V met 9 panelen = 29.2V/paneel). Dat vond ik wat laag.

Vervolgens heb ik beide Tigo's losgehaald (natuurlijk eerst AC, vervolgens DC uit).
In het uur daarna was de spanning ~286V = 31.8 V/paneel. Dat laatste getal ligt veel dichter bij de MPP-voltage van de panelen (32.1 V bij NMOT condities).
Helaas werd het in die periode ook wisselend bewolkt zodat ik de curve voor en na niet goed kon vergelijken.

Het lijkt er dus op dat de Tigo's iets niet goed deden. Begreep ik nu goed dat als de Tigo's eenmaal met een CCA gekoppeld zijn geweest, ze daarna niet meer goed zonder kunnen functioneren?

Eenmaal aan cca kunnen ze niet meer zonder.
Als een tigo aan schaduw management doet verlaagt hij ook tegelijk de spanning van dat paneel. Dus jou conclusie is niet helemaal vanzelfsprekend.
Als je wilt weten of de tigo werkt is er maar één manier en dat is via een ampère meter tussen paneel en tigo.
Als hij werkt zie je de stroom van het paneel, werkt hij niet dan blijft hij op nul staan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

WackoH schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:26:
[...]

Zoals @reneeke1970 al zegt, eenmaal aan een cca kan ie niet meer zelfstandig werken, dit is te testen door hem aan een paneel te hangen en moet je voltage hebben, zo niet is ie kapot of heeft een cca nodig. :)
Heb je gewoon 10-40v dan is het ok ✅

Dit geldt voor de Ts4-A-O versie iedergeval, de versie ervoor weet ik niet, kan anders zijn, de test blijft het zelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 30-04-2021 12:23 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 07:35
Batilan schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:59:
[...]

Ik kwam onlangs deze tegen (Solspil), kan wellicht de groene aanslag deels voorkomen? Lijkt best aardig te werken.

Maar zo'n set om je panelen lekker schoon te wassen is natuurlijk altijd goed. Liggen die panelen op de foto nu (bijna) helemaal horizontaal? (dan zal zo'n clip niet echt optimaal werken lijkt me :))
Besteld, en i.t.t. de levertijd indicatie gisteren al binnen gekregen. Het lijkt wel echt te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSKmC7XbvO5C3ssyRfrb6dAds78=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJmf4YvZDQegqKPp48m8gRE0.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jgz-Wu4AKA3giK_BsjhixrBcZj4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuqULKjCyJwCdgdhNQ2XCEpn.jpg?f=fotoalbum_medium

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:40:
[...]

Besteld, en i.t.t. de levertijd indicatie gisteren al binnen gekregen. Het lijkt wel echt te werken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Totdat het kanaaltje verstopt zit met vuil

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:43:
[...]

Totdat het kanaaltje verstopt zit met vuil
Ik denk dat dat wel meevalt, we gaan het meemaken. Sowieso is het ook meer nice to have met flatfix gezien de hellingshoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zou je dit effect ook niet hebben met een simpel stukje touw of tape? Vind het idee wel goed.

@Appie Heijn

Heb je dezelfde als in de video? Nee toch? Deze bedoel ik.

https://www.solar-bouwmar...l?id=242118039&quantity=1

[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 30-04-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Rol-Co schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:01:
Zou je dit effect ook niet hebben met een simpel stukje touw of tape? Vind het idee wel goed.

@Appie Heijn

Heb je dezelfde als in de video? Nee toch?
Ja hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oh, het lijkt metaal bij jou op de foto, zie link vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 11:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

Cool, misschien ook eens naar kijken :). Laatst met al dat Saharazand zou het wel chill zijn als dat gewoon kan wegspoelen op deze manier.

Heb je al getest met zulke meuk of dat werkt ;)?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:01:

@Appie Heijn

Heb je dezelfde als in de video? Nee toch? Deze bedoel ik.

https://www.solar-bouwmar...l?id=242118039&quantity=1
Inderdaad, om te voorkomen dat olie vaten vol regenen leggen wij er een poetslap op en door de zuigende werking loopt bovenkant vat leeg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:05:
[...]Eenmaal aan cca kunnen ze niet meer zonder.
OK. Goed om te weten.
Als een tigo aan schaduw management doet verlaagt hij ook tegelijk de spanning van dat paneel. Dus jou conclusie is niet helemaal vanzelfsprekend.
Het was rond de middag in de volle zon. Het uur voorafgaand aan loskoppelen 263V, het uur erna 286V. Vermogen leek hoger, maar was een beetje lastig te zien omdat er wat bewolking kwam.
Als je wilt weten of de tigo werkt is er maar één manier en dat is via een ampère meter tussen paneel en tigo.
Als hij werkt zie je de stroom van het paneel, werkt hij niet dan blijft hij op nul staan
Dus als hij niet werkt, loopt de stroom van string gewoon door de Tigo heen. Maar ja, dan zou ik 1 of 2x 30 V moeten missen. Zo erg was het ook weer niet.
Als het weer beter wordt, zal ik het dak weer eens opklimmen en kijken hoe ik dat veilig kan testen.

Wat me nog opviel: Waar de Growatt na inschakelen vrijwel direct op max vermogen zat, begint de Goodwe rustig op ~600 W en laat dan het vermogen met ~5 W per seconde stijgen (en je ziet de stringspanning spanning dan steeds sneller dalen naarmate het MPP nadert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Rol-Co schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:22:
[...]

Zoals @reneeke1970 al zegt, eenmaal aan een cca kan ie niet meer zelfstandig werken, dit is te testen door hem aan een paneel te hangen en moet je voltage hebben, zo niet is ie kapot of heeft een cca nodig. :)
Heb je gewoon 10-40v dan is het ok ✅

Dit geldt voor de Ts4-A-O versie ieder geval, de versie ervoor weet ik niet, kan anders zijn, de test blijft het zelfde.
Voltage meten is wat makkelijker en veiliger dan stroom, denk ik.
Ik zou twee koppelstukje kunnen maken met een aftakking voor de voltmeter. De stringspanning over de Tigo moet dan dus 10~40V toenemen. Weinig als het paneel schaduw heeft, veel als juist de anderen schaduw hebben.
Dank voor jullie tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:19

Tacoos

i am i

Een rotte appel in de mand:
werkzaamheden van installateur van zonnepanelen stilgelegd
Benieuwd of ze er iets van leren |:(

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WackoH schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:49:
[...]

Voltage meten is wat makkelijker en veiliger dan stroom, denk ik.
Ik zou twee koppelstukje kunnen maken met een aftakking voor de voltmeter. De stringspanning over de Tigo moet dan dus 10~40V toenemen. Weinig als het paneel schaduw heeft, veel als juist de anderen schaduw hebben.
Dank voor jullie tips!
Huh nee, je moet toch de 2 stekkers van het paneel los halen, daar voltage meten, zal iets van 20-30v zijn afhankelijk van de dag, dan tigo er aan en aan de kabels van de tigo meten, heb je 0 voltage is ie kapot of heeft hij cca nodig, heb je voltage is ie goed en kan je hem gewoon in de string zetten.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:16
Denk het niet, ik zie bedrijven hier regelmatig op ladder naar goothoogt 6m klimmen en verder zonder beveiliging op het schuine dak werken.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Appie Heijn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:40:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kun je ook eens wat detail foto's maken hoe dat dingetje precies in elkaar steekt.
Kan ik eens kijken of ik die ook in 3d kan na maken en printen. Gewoon omdat het kan :)

Ik zie ook niet goed hoe dat dingetje precies werkt. Waardoor loop het water daarlangs weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Rol-Co schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:14:
[...]

Huh nee, je moet toch de 2 stekkers van het paneel los halen, daar voltage meten, zal iets van 20-30v zijn afhankelijk van de dag, dan tigo er aan en aan de kabels van de tigo meten, heb je 0 voltage is ie kapot of heeft hij cca nodig, heb je voltage is ie goed en kan je hem gewoon in de string zetten.
:)
Ik heb wel respect voor de stromen/spanningen van een PV installatie en bereid liever twee aftakkingen voor waar ik alleen een voltmeter in hoef te prikken om de spanning te meten die de Tigo dan aan de string toevoegt, dan om de stroom door een paneel te meten.
Maar als je zegt dat de Tigo verbonden met panelen, maar nog niet met de string ook al spanning geeft, is dat eenvoudig te testen. Weer wat geleerd!

Dus makkelijker was misschien niet direct juist, al zijn de Tigo's nu al losgekoppeld. Maar ik heb nog wat verdere plannen >:)

Die twee aftakkingen geven me dan nl. de mogelijkheid om de spanning over een Tigo te gaan loggen. (ik heb nog een WEMOS D1 met een ESP8266 liggen. Via een spanningsdeler de spanning over de Tigo o pde analoge ingang, ESPEasy de data laten versturen en via Domoticz loggen. Kan ik meteen zien hoe ze met schaduw omgaan).

Dan geeft meer info dan alleen stroom tussen Tigo en paneel stroom omdat de string-stroom en de totale stringspanning al via de omvormer-logging worden gelogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
jobr schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:51:
[...]Ik zie ook niet goed hoe dat dingetje precies werkt. Waardoor loop het water daarlangs weg?
Mijn indruk is dat er een rechthoekig kanaaltje is dat al dan niet met capillaire werking begint te hevelen en zo het randje leeg zuigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
[...]

Kun je ook eens wat detail foto's maken hoe dat dingetje precies in elkaar steekt.
Kan ik eens kijken of ik die ook in 3d kan na maken en printen. Gewoon omdat het kan :)

Ik zie ook niet goed hoe dat dingetje precies werkt. Waardoor loop het water daarlangs weg?
Doe ik morgen even. Het is idd een soort van touwtje/geleiding, de onderste rand net onder de cellen heeft een laagje water, af en toe stroomt deze over. Echter het clipje zit over de randen heen waardoor het water geleid naar het laagst gelegen punt. Ik heb niet de verwachting dat woestijnzand of andere meuk beter wegloopt of minder aankoekt. Puur die groene aanslag van het opdragen van het regenwater zal een stuk minder zijn is mijn verwachting.

PS het voelt wel als een degelijk stukje kunststof
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn0vKTw4FLWW9NMEJg-JQt7lD50=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKm0mdu3GVSDyePjudQcMfwW.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8ZRlC1YVUu_7Fu2QDpqC3ktpig=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJaQxJmeqUrBUVTSdw8AJayW.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nv9f8wuavIWDxMbkoG6l0dlCOE0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjJ1FNLrr3YmIdSn49w2m8uY.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 48% gewijzigd door Appie Heijn op 30-04-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Overigens, voor de serieuze PV-hobbyist is een dc-stroomtang een onmisbaar stuk gereedschap.
Bijvoorbeeld
https://nl.farnell.com/te...00a-3-75-digit/dp/2667180
Afbeeldingslocatie: https://nl.farnell.com/productimages/standard/en_GB/2667180-40.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Appie Heijn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:31:
[...]

Doe ik morgen even. Het is idd een soort van touwtje/geleiding, de onderste rand net onder de cellen heeft een laagje water, af en toe stroomt deze over. Echter het clipje zit over de randen heen waardoor het water geleid naar het laagst gelegen punt. Ik heb niet de verwachting dat woestijnzand of andere meuk beter wegloopt of minder aankoekt. Puur die groene aanslag van het opdragen van het regenwater zal een stuk minder zijn is mijn verwachting.
Dat is mooi. Graag vanuit verschillende hoeken. Misschien kun je ook nog wat afmetingen nemen als je er toch 1 af moet nemen :-).
Als het allemaal lukt stel ik het (namaak) ontwerp uiteraard beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:01:
[...]
Ik heb wel respect voor de stromen/spanningen van een PV installatie en bereid liever twee aftakkingen voor waar ik alleen een voltmeter in hoef te prikken om de spanning te meten die de Tigo dan aan de string toevoegt, dan om de stroom door een paneel te meten.
Maar als je zegt dat de Tigo verbonden met panelen, maar nog niet met de string ook al spanning geeft, is dat eenvoudig te testen. Weer wat geleerd!

Dus makkelijker was misschien niet direct juist, al zijn de Tigo's nu al losgekoppeld. Maar ik heb nog wat verdere plannen >:)

Die twee aftakkingen geven me dan nl. de mogelijkheid om de spanning over een Tigo te gaan loggen. (ik heb nog een WEMOS D1 met een ESP8266 liggen. Via een spanningsdeler de spanning over de Tigo o pde analoge ingang, ESPEasy de data laten versturen en via Domoticz loggen. Kan ik meteen zien hoe ze met schaduw omgaan).

Dan geeft meer info dan alleen stroom tussen Tigo en paneel stroom omdat de string-stroom en de totale stringspanning al via de omvormer-logging worden gelogd.
Tussen paneel en tigo zul je bijna altijd de volledige paneel spanning meten. Wat tigo voor spanning toe voegt aan de string kun je niet meten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

jobr schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:40:
[...]

Dat is mooi. Graag vanuit verschillende hoeken. Misschien kun je ook nog wat afmetingen nemen als je er toch 1 af moet nemen :-).
Als het allemaal lukt stel ik het (namaak) ontwerp uiteraard beschikbaar.
Ga ik toch even de zeurpiet uithangen hoor.
En de makers rechten van het orgineel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Water knuffelt zich nu eenmaal graag omhoog :) (optrekkend vocht). Dit geeft 't z'n kans.
Wikipedia: Capillariteit

Zit 't kanaaltje vol (en da's al snel) dan loopt het er uiteraard aan de lage kant uit, niet aan de hoge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

twain4me schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:53:
[...]

Ga ik toch even de zeurpiet uithangen hoor.
En de makers rechten van het orgineel dan?
Als je geen commercielen doelstellingen hebt en deze alleen voor particulier gebruik is dan is dit op zich geen probleem. Als je er tig gaat produceren, een webshop opzetten, en dan er veel van gaat verkopen, dan is het een heel ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Gerco-M schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:09:
[...]

Als je geen commercielen doelstellingen hebt en deze alleen voor particulier gebruik is dan is dit op zich geen probleem. Als je er tig gaat produceren, een webshop opzetten, en dan er veel van gaat verkopen, dan is het een heel ander verhaal ;)
Scherp dit maar aan naar eigen particulier vebruik. Produceren voor verkoop al is het er maar 1 zelfs al is de prijs nihil, dan is dat strafbaar als het ontwerp gepatenteerd is en dat zal vast wel.
Buiten dat waarom al die moeitje als je zo'n setje voor een paar euro's koopt.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ArjoK schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:34:
[...]

Scherp dit maar aan naar eigen particulier vebruik. Produceren voor verkoop al is het er maar 1 zelfs al is de prijs nihil, dan is dat strafbaar als het ontwerp gepatenteerd is en dat zal vast wel.
Buiten dat waarom al die moeitje als je zo'n setje voor een paar euro's koopt.
Zij hebben het ook niet uitgevonden ;) Is gewoon (duur) doorverkopen van Chinees spul. Je kan het ook meteen op Ali kopen (https://a.aliexpress.com/_mqYuR7P bijv.)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
fsfikke schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:52:
[...]

Zij hebben het ook niet uitgevonden ;) Is gewoon doorverkoop van Chinees spul. Je kan het ook meteen op Ali kopen (https://a.aliexpress.com/_mqYuR7P bijv.)
Dat verandert het verhaal niet, het valt en staat bij een eventueel patent.

maar persoonlijk vind ik het geen probleem dat (als je er lol in hebt) je het voor jezelf probeert na te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door ArjoK op 01-05-2021 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Problemen los je op bij de bron. ;)
Zou daar ook patent op zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqfVB7E8ZBo827FqogPXdxstWmc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FW4728JrfHcaijiBT4zpZE5T.jpg?f=user_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvhouwel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 19:13
Rouske schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:39:
[...]

Met slechts 4 panelen op oost i.c.m. de 12 op west gaat niet werken met SolarEdge.
Uitleg over werking SolarEdge en waarom het niet werkt zie de voorbeeld berekeningen hier: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Dank je voor dit antwoord. Ik ga het eens goed doorlezen en proberen te begrijpen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zij hebben het ook niet uitgevonden ;) Is gewoon (duur) doorverkopen van Chinees spul. Je kan het ook meteen op Ali kopen (https://a.aliexpress.com/_mqYuR7P bijv.)
Haha geweldig wat een oplichters, deze zijn maar 60 cent met verzenden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
[...]Zij hebben het ook niet uitgevonden ;) Is gewoon (duur) doorverkopen van Chinees spul. Je kan het ook meteen op Ali kopen (https://a.aliexpress.com/_mqYuR7P bijv.)
Natuurlijk, want op AliExpress staat nooit imitatie ;) En iets kopiëren, dat zouden Chinezen nou nooit doen... O-)
Maar ik zal eens zoeken of ik iets over octrooi kan vinden...

Duur doorverkopen van Chinees spul is wat gevoelsmatig driekwart van de Nederlands retail tegenwoordig doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:30:
[...]Haha geweldig wat een oplichters, deze zijn maar 60 cent met verzenden
Als het dezelfde zijn... Als het van een mindere kwaliteit kunststof is, realiseer je je na 3x vervangen dat je inmiddels duurder uit bent, en de frustratie had van ieder keer met kapotte spullen te zitten. (Dat realiseerde ik me jaren gleden toen ik aan de derde imitatie Nintendo Wii controller toe was, terwijl de originele het nog deed. Gewoon een originele erbij kopen was goedkoper geweest... en had veel gedoe bespaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:49:
[...]Tussen paneel en tigo zul je bijna altijd de volledige paneel spanning meten.
Zojuist een labvoeding aan een Tigo gehangen.Vanaf 20 V verschijnt 'paneelvoltage' op de stringaansluitingen en is vrijwel gelijk aan ingestelde spanning. Stroomverbruik is een ~10 mA.
Bij dalende spanning valt bij 16 V de spanning weer weg (Tigo schakelt af).

De codering van de Tigo's is een beetje onduidelijk (zijn er nu 2 of meer generaties,de nieuwere met een 'A' in de naam?).
Aan de een kant staat op het label TS4-O en cover P/N: 401-00000-00, en 'embossed' o.a. PV2.0.
Aan de andere kant staat 'embossed' TS4-R.
Dus het zullen dan dan wel TS4-R-O zijn?
Wat tigo voor spanning toe voegt aan de string kun je niet meten
Maar wel door (tijdelijk) twee T-stukjes in de stringaansluitingen te plaatsen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 05:16:
Problemen los je op bij de bron. ;)
Zou daar ook patent op zitten?
[Afbeelding]
Waar komt dat vandaan? Is dat een suggestie, een tutorial, ..? Ik durf er geen zaag (o.i.d.) in te zetten!

Roept wel de vraag op of tenminste de premium panelen niet een randafwerking zouden moeten hebben die een oplossing ingebouwd heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:24:
[...]

Waar komt dat vandaan? Is dat een suggestie, een tutorial, ..? Ik durf er geen zaag (o.i.d.) in te zetten!

Roept wel de vraag op of tenminste de premium panelen niet een randafwerking zouden moeten hebben die een oplossing ingebouwd heeft.
dat is de oplossing van panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@twain4me Komen zo af fabriek dus? Keurig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:25:
[...]
dat is de oplossing van panasonic.
Ik wilde geen reclame meer maken. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• WackoH
De leverancier van de SolSpil is 'First Choice Solar'. Die staan sinds 16 dec 2020 ingeschreven als "Groothandel in elektronische en telecommunicatieapparatuur en bijbehorende onderdelen" bij de KVK met 3 werknemers.

Op hetzelfde adres in Almere staan ook ingeschreven (bekende namen...):
  • Solar Shops BV
  • Solar Bouwmarkt BV
  • Green Guys Installaties BV
  • Reitsman BV
  • Green Guys BV
De bestuurders van First Choicse solar zijn GL Holding (Lihua Liu) en Solar Shops BV (bestaat sinds 14 dec 2020). Van die laatse BV zijn weer 3 BV's bestuurder: L. Knapen BV (Laurens Dietmar Knapen: CEO Solar Shops Groep, de man van de video's), Highlanders Holding BV (Gerard Holtland: De enige die ik vind is vice president KLM cargo ?!) en R.K. Holding BV (Robin Frank Knapen: Entrepreneur, Solar Specialist & Software Developer).
Dus ik zou wel graag wat meer onderbouwing zien van dat 'Zonnepanelen Engineerd in Holland (als jullie meelezen: Corrigeer meteen even dat spelfoutje: het is engineered. Of beter: Haal het maar weg als jullie onder valse voorwendselen Chinese panelen doorverkopen... Toon eerst maar aan wat jullie dan 'engineren'. Dat is meer dan een beetje meepraten over de specs en looks van de panelen.

Het heeft vooralsnog een hoog AEG Industrial solar gehalte (een groothandel die de indruk wekt dat hun panelen in Duitsland door het grote AEG zijn geproduceert. In werkelijkheid is het een groothandel die alleen de naam in licentie heeft en uitmelkt door consumenten te misleiden).

Ik kan geen octrooi op naam van de beide Knapen's vindn.
Dus, vooralsnog lijkt het erop dat inderdaad op dat AliEpxress spul duur wordt doorverkocht.zou me absoluut niet schuldig voelen om deze met een 3D printer na te maken ;-)

Hier is nog een andere link naar de drains van 'Xiamen Wanhos Solar Technology Co., Ltd.': https://www.wanhossolars....ip-water-drain-clips.html

Hier nog twee andere oplossingen om de panelen af-fabriek te laten leeglopen (naast die van Panasoic):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtBtz69OcE1VNGSKr1aCPAF994E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vOKY3haYJxILtDd0Ln5AWoZc.png?f=user_large
Wie durft de haakse slijper te pakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Laatst online: 26-05 19:18
Ik heb een topic om 20 panelen te laten plaatsen op oost/zuid/west. Misschien hebben jullie nog antwoorden op mijn vragen hier?

inTIMidate in "Advies zonnepanelen oost, zuid en west"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05 18:10
ArjoK schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:16:
[...]

Denk het niet, ik zie bedrijven hier regelmatig op ladder naar goothoogt 6m klimmen en verder zonder beveiliging op het schuine dak werken.
Ik kan dat bevestigen. Ik woon in een nieuwbouwwijk en heb zelf 2 keer de inspectie gebeld met een melding (ik kon het vanuit mijn woonkamer zien). Nadat de inspectie kwam, zag ik de installateurs aangelijnd werken en zodra de inspectie weer weg was, ging men weer onbeschermd verder (minder dan een uur later). Ik heb in de 7 jaar die ik hier woon, nog geen enkel van de tientallen PV projecten beschermd geïnstalleerd zien worden.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:12

Pinobigbird

doesn't share food!

Help mijn omvormer topt niet af.

Ik heb sinds 6 dagen een Goodwe GW5K-DT omvormer met een max AC-vermogen van 5500 VA. (datasheet)
Ik zou verwachten dat er maximaal 5500 W opgewekt kan worden, en dat alles daarboven afgetopt zou worden. Nu ga ik regelmatig over de 5600 W op de piekmomenten, met vandaag als uitschieter 5646 W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkPVNRPgczAGezqPQL4Fl9xd8Mc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5b5icZFZZRRMv3KDKC90wc22.jpg?f=user_large

Ik heb de instellingen nogmaals nagekeken maar alles staat zoals het hoort (land = Holland, power factor = 1).

Zou het een meetfout / onnauwkeurigheid zijn? Of heeft het te maken met het verschil tussen VA en W?
Is het gebruikelijk dat het max AC-vermogen wel eens overschreden wordt?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Of DC-vermogen?
Bv. APS rapporteert DC vermogen in de 'consumentencurve'. Pas als je dieper gaat zoeken, vind je de AC curve.
Voorbeeld: De curve op openingscherm geeft op bepaald moment 1707 W aan. Zoek je vervolgens de AC-curves van de omvormer op dat tijdstip op, vind je 813.7 en 816.5W. Samen is dat 1630W. Dat is 95.5% van 1707W, gelijk aan het opgegeven rendement (wat dus niet bijzonder goed is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

Nee geen DC, op het display van de omvormer staat "Pac= 5600W".

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pinobigbird schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:09:
Nee geen DC, op het display van de omvormer staat "Pac= 5600W".
Waarschijnlijk komt het omdat de zon ineens tevoorschijn schiet, de mppt is te traag om het op te vangen en de omvormer schiet even door in vermogen. Ik weet bijna zeker dat je dit geen tien min continu ziet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
@WackoH
Bedoel je at de 'First Choice Solar' panelen in werkelijkheid goedkope Chinese meuk betreft of begrijp ik je verkeerd?

Heb ze ook langs zien komen, specs zien er op zich niet verkeerd uit maar kan verder weinig over deze panelen vinden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Pinobigbird het kan zijn dat de omvormer op stroom begrensd is, dan doet hij meer watt als de netspanning hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

Proton_ schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:33:
@Pinobigbird het kan zijn dat de omvormer op stroom begrensd is, dan doet hij meer watt als de netspanning hoger is.
Ja dat klinkt eigenlijk heel logisch. Waarschijnlijk daarom staat er 5500 VA en niet 5500 W als maximaal AC-vermogen.

Rond dat tijdstip was de spanning ongeveer 238 V (P1-data in Domoticz).
En (5500 VA / 230 V) = 23,9 A maximale stroom.
En 23,9 A * 238 V = 5688 W.
Dat lijkt dus aardig te kloppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
Dat die 'First Choice Solar' panelen uit China komt lijkt me 99% zeker. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het 'goedkope Chinese meuk' betreft.

Sterker nog, China is tegenwoordig leidend in PV-prestaties van betaalbare doorsnee panelen (door het slappe beleid van o.a. de EU tov massieve staatssteun in China). Hoe het met de kwaliteit zit weten we pas over een aantal jaar; dat is nu eenmaal niet hun de sterkste kant...

Verder geeft First Choice Solar ze aan dat N-type (ipv meer gangbare P-type) cellen worden gebruikt. Die vorm is in opkomst en heeft als grootste voordeel dat de initiele teruggang in opbrengst wat kleiner is.
De specs komen ook overeen met moderne panelen van DMEGC. Dus ik denk dat de panelen an sich niet slecht zullen zijn.

Ik krijg alleen een beetje jeuk als een groothandel begint te claimen dat ze panelen In Holland (eigenlijk Flevoland) hebben geengineered. Ik geloof best dat ze de fabriek hebben bezocht en dat ze misschien zelfs nog wat wensen hebben uitgesproken over hoe de rand eruit ziet. Maar meer dan dat? Laat maar zien dat het meer is dan wat marketing kreten als 'Buitengewoon sterk & duurzaam', terwijl ze gewoon aan de standaard norm voldoen >:) .

Misschien zijn het wel panelen uit de Longhi-stal. De elektrische specs van het First Solar Choice 375 W paneel komen exact overeen met een LONGI SOLAR 375 WP MONO (LR4-60HPH-375M). De fysieke afmetingen verschillen wel een beetje.

Vind de verschillen in de tekeningen. Opmaak en kleurstelling zijn gelijk, al zijn dus afmetingen en de onderste plaatjes niet identiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sV4dCm6ZZ4pRPa_oYn9ScF3ZKMo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/isAfHPW00UG7jLzXsAl9Onmx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRkPP6gbVIJfCzBf7_JgkqoRRfg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8BfUyIZ1cYFPoGjqSZCE2OnV.png?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS7aukIeITFyMw_XJK4lgRs72dQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gd6E558CVvv0rmmcEs3JuWiK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEBtLQjbdzzTeN0jACO6_5YJex0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kPA2Ye6aZYnhDhL44yQ3PpK4.png?f=fotoalbum_tile

Zo'n Longhi paneel kost maar 119,- Euro bij de buren van Solar outlet in Almere.

En dat dat 'Engineered in Holland, est. 2016 terwijl 'First Choice Solar eind 2020 is ingeschreven. Jeuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb nog wat gezocht in de octrooi-literatuur naar iets als een Solclip. Dat nog niet gevonden. Wel een oplossing voor drainen als panelen achter elkaar liggen (zoals ik van plan ben met m'n zonnecarport).

De oplossing staat beschreven in octrooi CN111835275A 'Water guide assembly used between photovoltaic panels' van XIAMEN GOOMAX ENERGY TECH CO LTD:

Hier staat hoe het werkt. Had ik op school nu maar voor Chinees ipv Duits gekozen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_zPrWEyEi5sg9vxtQC0l1FRC6Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zIKIleALS1S9YNAV1bJAaFis.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzZcQ07ql_FxZaeFXFBbmTd5_o0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/x7BSSKpkK8w4PtTs5uG7a3rB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIS7r--K9XD3QHMp0BA0z_RwUNI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LcPUxEwslzeAMxKQCkAYfIEw.png?f=fotoalbum_tile

Het bedrijf is in zonneschansen en carport gespecialiseerd. Ze hebben een shop, maar daar kan ik het bovenstaande (nog) niet vinden. Wel dit ;) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMSWGxiY8EM_S5WxjTZWe4r3xQ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cTippo2nxJq9tUldnyEMumZ6.png?f=user_large
Dat blijft toch de eenvoudigste oplossing en kan eigenlijk niet verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
WackoH schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:00:
Hier nog twee andere oplossingen om de panelen af-fabriek te laten leeglopen (naast die van Panasoic):
Dus LG blijft voor 'n A-merk achter op dit punt :-(

Deze liggen onder 20 graden, en pas goed een jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMPjcNM4T0dX6c1iPBMwY6IdL54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSioB9GoNFGpVsyNAdTFfzyJ.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas met 'n 9mm rand, wat volgens de verschillende ali verkopers niet gaat passen. (Clips zijn bedoeld voor 11mm.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
WackoH schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:24:
Dat die 'First Choice Solar' panelen uit China komt lijkt me 99% zeker. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het 'goedkope Chinese meuk' betreft.

Sterker nog, China is tegenwoordig leidend in PV-prestaties van betaalbare doorsnee panelen (door het slappe beleid van o.a. de EU tov massieve staatssteun in China). Hoe het met de kwaliteit zit weten we pas over een aantal jaar; dat is nu eenmaal niet hun de sterkste kant...
Dat het in China gemaakt wordt geven ze zelf toe, op zich zal het best een goed paneel zijn maar het is meer dat ik me afvraag hoe het met die garantie zit. Er is geen grote fabrikant waar je over 15 jaar heen kunt als er iets stuk gaat.

Meer mensen hier ervaring met deze panelen?
Twijfel tussen deze en een duurdere offerte met Rec Alpha's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:35:
[...]

Ik wilde geen reclame meer maken. ;)
np. dan doe ik het wel :P het is een mooi product.

met een kleiner dak had ik ze ook gehad, met mijn huidige dak moet ik een extra hypotheek aanvragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Gwaihir na 5 minuten met een Dremel zijn ze net zo goed als de Japanners ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hoevenpe schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:22:
[...]

Dat het in China gemaakt wordt geven ze zelf toe, op zich zal het best een goed paneel zijn maar het is meer dat ik me afvraag hoe het met die garantie zit. Er is geen grote fabrikant waar je over 15 jaar heen kunt als er iets stuk gaat.

Meer mensen hier ervaring met deze panelen?
Twijfel tussen deze en een duurdere offerte met Rec Alpha's.
De meeste consumenten bescherming heb je waarschijnlijk bij een tent als warmteservice of coolblue daar zijn ze niet afhankelijk van een salderingsregeling voor de jaar omzet, bij de 100% zonneboeren wel. die vallen bij bosjes om als ze in denhaag iets negatiefs beslissen. Wil je opbrengst garantie kunnen claimen na 25 jaar geef ik je bij panasonic de grootste kans. REC zijn mooie panelen. komen al jaren erg goed uit testen.

maargoed garantie na 10 jaar oid schiet echt niet op ik heb een claim van nog geen jaar oud gehad, leverancier en fabrikant hebben stad en land afgezocht voor een zelfde paneel. na 10 jaar is echt alles anders. kleur formaat etc

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 01-05-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Proton_ Zoals ik eerder vandaag ook al zei, durf ik dat niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Bedankt. Ik kan helaas op de onderste foto niet goed de kanaaltjes zien. Maar als ik op andere foto't van aliexpress kijk lijken die er ook niet te zitten.
ArjoK schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:01:
Dat verandert het verhaal niet, het valt en staat bij een eventueel patent.

maar persoonlijk vind ik het geen probleem dat (als je er lol in hebt) je het voor jezelf probeert na te maken.
Het is gewoon de lol dat het kan. En nee, ik ga deze zeker niet verkopen.
Maar misschien koop ik ze ook wel op aliexpress.

Ik zie trouwens dat mijn panelen 32mm dik zijn. Dus die 35 mm clip zal dan niet passen denk ik. Moet ik ze toch nog zelf maken.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 01-05-2021 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
reneeke1970 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Haha geweldig wat een oplichters, deze zijn maar 60 cent met verzenden
dat heet handel ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Vraagje over Goodwe 2500-XS; kun je de omvormer ook testen/instellen als alleen de AC-kant aangesloten is?
Aan/uit schakelaar geprobeerd en knopje naast de lcd, maar er gebeurt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-05 01:43
Aghhh, verkeerde topic 8)7

[ Voor 93% gewijzigd door Copitano op 01-05-2021 23:43 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Een vervolg over de Tigo's en de te lage stringspanning.

Vanmiddag heb ik de twee op het dak naar beneden gehaald en zojuist met een labvoeding van spanning voorzien.
Een doet net als die eerdere: Vanaf 20V op de paneelaansluiting verschijnt die spanning ook op de stringaansluiting.
Maar de andere spingt weliswaar aan bij 20V, maar de spanning op de stringaansluiting zakt vervolgens naar 12.8V en blijft constant, onafhankelijk van de spanning op de paneelaansluiting.
Dat verklaart de 20V t.o.v. Vmpp die ik kwijt was!

Eerst maar eens kijken hoe het Goodwe schaduwmanagement werkt, voordat ik ze terug plaats... gelukkig hebben ze er alleen in de winter op gezeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
jobr schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:48:
[...]Bedankt. Ik kan helaas op de onderste foto niet goed de kanaaltjes zien. Maar als ik op andere foto't van aliexpress kijk lijken die er ook niet te zitten.
[...]
Het is gewoon de lol dat het kan. En nee, ik ga deze zeker niet verkopen.
Maar misschien koop ik ze ook wel op aliexpress.

Ik zie trouwens dat mijn panelen 32mm dik zijn. Dus die 35 mm clip zal dan niet passen denk ik. Moet ik ze toch nog zelf maken.
In deze link zie je de foto's van Wanhossolar met o.a. deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSArpM_BCy5x3GCtuYlooZTBrso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pe6RZvG42LYrFd9ax6DctlmR.png?f=user_large
Dat zou dan de 25, 35 en 40 mm versie moeten zijn.
Het lijkt me dat je de nokjes van de 25 mm versie kunt verkleinen om een 32mm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apfel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01 14:32
Zouden jullie eens mee willen kijken naar mijn post?

Ik zit met mogelijke schaduw werking op mijn dak en volgens de partij speelt mijn gevoel een grote rol om tigo's te plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WackoH schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:24:
Een vervolg over de Tigo's en de te lage stringspanning.

Vanmiddag heb ik de twee op het dak naar beneden gehaald en zojuist met een labvoeding van spanning voorzien.
Een doet net als die eerdere: Vanaf 20V op de paneelaansluiting verschijnt die spanning ook op de stringaansluiting.
Maar de andere spingt weliswaar aan bij 20V, maar de spanning op de stringaansluiting zakt vervolgens naar 12.8V en blijft constant, onafhankelijk van de spanning op de paneelaansluiting.
Dat verklaart de 20V t.o.v. Vmpp die ik kwijt was!

Eerst maar eens kijken hoe het Goodwe schaduwmanagement werkt, voordat ik ze terug plaats... gelukkig hebben ze er alleen in de winter op gezeten.
Dat lijkt me niet goed bij die 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ben zelf de afgelopen weken besmet geraakt met dit virus en offertes aan het opvragen en vergelijken. Wat een hoop mooi spul: vanwege potentiële schaduw, geen geluid bij een slaapkamer, lange garantie en de mooie techniek heb ik gekozen voor micro omvormers.

Zonder gelijk een heel nieuw 'help ik heb een offerte' draadje aan te maken is er toch iets waar ik erg over twijfel. Coolblue biedt 15x Rec Alpha 365AA met Enphase IQ7+ en installatie voor 8000, Green Guys de eerder genoemde First Choice Solar 375 voor 7200 en Eneco en anderen zitten daar tussenin (alles incl. BTW).

Door zowel Green Guys als Coolblue goede communicatie, anderen moet ik meer aan trekken, ook zijn dat de enige twee die 25 jaar garantie op panelen bieden. Nu neig ik naar de offerte van Green Guys, maar maak me zorgen over de garantie als onverhoopt een paneel stuk gaat. Coolblue zal nog wel bestaan en anders Rec wel, een kleine speler uit Almere kan verdwenen zijn.

Is dat gevoel terecht of maak ik me druk om niets? Solar-bouwmarkt staat online wel goed aangeschreven, ook al kan ik heel weinig informatie vinden over deze panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

hoevenpe schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:17:
Ben zelf de afgelopen weken besmet geraakt met dit virus en offertes aan het opvragen en vergelijken. Wat een hoop mooi spul: vanwege potentiële schaduw, geen geluid bij een slaapkamer, lange garantie en de mooie techniek heb ik gekozen voor micro omvormers.

Zonder gelijk een heel nieuw 'help ik heb een offerte' draadje aan te maken is er toch iets waar ik erg over twijfel. Coolblue biedt 15x Rec Alpha 365AA met Enphase IQ7+ en installatie voor 8000, Green Guys de eerder genoemde First Choice Solar 375 voor 7200 en Eneco en anderen zitten daar tussenin (alles incl. BTW).

Door zowel Green Guys als Coolblue goede communicatie, anderen moet ik meer aan trekken, ook zijn dat de enige twee die 25 jaar garantie op panelen bieden. Nu neig ik naar de offerte van Green Guys, maar maak me zorgen over de garantie als onverhoopt een paneel stuk gaat. Coolblue zal nog wel bestaan en anders Rec wel, een kleine speler uit Almere kan verdwenen zijn.

Is dat gevoel terecht of maak ik me druk om niets? Solar-bouwmarkt staat online wel goed aangeschreven, ook al kan ik heel weinig informatie vinden over deze panelen.
Voor dat geld kan je ook SunPower nemen en een omvormer in de kruipruimte laten installeren. Ga eens luisteren naar het geluid van een omvormer bij de buren. Ga eens kijken hoe erg de schaduw is.

Garantie geen idee. Over 10 jaar zijn je panelen niks meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 26-05 22:48

Garantie is een heel mooi toverwoord. Denk als je nu nog panelen van 5 jaar terug wilt bijleggen of vernieuwen, dat je al heel goed je best moet doen om ze te vinden. Dus ik verwacht niet dat je panelen van vandaag over 10 jaar nog kunt krijgen.
Green Guys komen binnenkort hier ook nog nieuwe panelen leggen. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Potentiele schaduw of echte schaduw, wat zachte schaduw (bomen) is? Ook schaduw is een mooi toverwoord om mensen aan de micro's en optimizers te krijgen, maar geen van allen maakt van schaduw zon. De rendements winst is zeer beperkt en heel zelden is dat rendabel. Als je het maximale uit je dak wilt tegen elke kosten, dan ervoor gaan hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Niet zo verrassend: Het 'First Choice Solar' label lijkt pas sinds dec 2020 te bestaan (tenminste, toen zijn ze ingeschreven). Dus 25 jaar garantie van een bedrijf dat 5 maanden bestaat :O

Als deze panelen echt apart engineered zouden zijn, is er vrijwel geen praktijkervaring. Dus hoog risico op kinderziektes.
Een aardige check is bv. even kijken wanneer de spec sheet PDF zijn aangemaakt:19 januari 2021...

Ook al staan de zusterbedrijven goed aangeschreven, First Choice Solar is een aparte BV en kan dus ook apart kapot en dan is je garantie niets waard. Je bent dan van het andere zusterbedrijf dat de panelen heeft geïnstalleerd afhankelijk.

Ik denk dat de mensen achter Solar Bouwmarkt en Green Guys hebben gezien dan een deel van de klanten een goed gevoel krijgt en een meerprijs wil betalen voor een zweem van Europese kwaliteit. (ik was er met AEG bijna ingetrapt...)

Een First Choice Solar paneel van 275Wp kost 179,-, het Longhi paneel met exact dezelfde elektrische specs kost 119.-.

Dus heel lief van je dat je de fam. Green Guys met 60,- per paneel wilt sponsoren, ipv bewezen Longhi's kopen. Het is jouw geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Dre schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:28:
Voor dat geld kan je ook SunPower nemen en een omvormer in de kruipruimte laten installeren.
Ik dacht begrepen te hebben dat de omvormer zo dicht mogelijk bij het dak moest zitten? Een zware gelijkstroom draad door mijn trapgat voelt ook niet heel fijn.
Gerco-M schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:58:
Potentiele schaduw of echte schaduw, wat zachte schaduw (bomen) is?
Er staan bomen van de gemeente die tot het dak komen, nu nog niet heel schrokkend maar over een paar jaar wordt dat waarschijnlijk een factor.

Mijn twijfel gaat niet over de omvormers, besef dat het wat extra kost maar dat heb ik er voor over. Het is meer dat een Coolblue en Rec over 8 jaar me nog zullen helpen, misschien niet met hetzelfde paneel maar dan toch een vergelijkbare oplossing. De first choice solar panelen zijn online niet te vinden, de enige review is van de leverancier zelf.

Het scheelt wel 800,- en 10wp extra, maak ik me druk om niets of is dat een redelijke prijs voor meer zekere garantie? Iemand anders hier al ervaring met deze panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

WackoH schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:08:
[...]
Niet zo verrassend: Het 'First Choice Solar' label lijkt pas sinds dec 2020 te bestaan (tenminste, toen zijn ze ingeschreven). Dus 25 jaar garantie van een bedrijf dat 5 maanden bestaat :O
Ze kunnen de garantie bij een externe partij (verzekeraar, garantiefonds) geregeld hebben. Dat is ook de garantievorm die het meeste waard is, dus daar kan een meerprijs aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@hoevenpe De offerte met de First Choice Solar panelen is de goedkoopste. Is dat ook op basis van Enphase, of met een stringomvormer (en welke dan?) Dat kon ik zo gauw niet vinden.

Want een systeem met Enphase heeft een meerprijs vanwege de andere insteek (micro-omvormers met alles wat daarbij hoort. Verder heeft Enphase een lang track record en lijkt steeds beter te worden. Maar optimale opbrengst, gemak, monitoring en betrouwbaarheid komt met een meerprijs.

Een truukje is om in een online webshop je configuratie in te vullen zodat je de prijs van de componenten kunt vergelijken tov de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:04
@hoevenpe Ik zou toch een apart topic aanmaken. Waarom per se micro-omvormers? Is dit wel zo nodig in jouw situatie? Is het die forse meerprijs wel waard? Of kan je het ook af met een string omvormer met schaduwmanagment?

Ik zou niet zo bang zijn dat panelen defect raken, dat gebeurt heel erg weinig. Vervelender is dat de micro-omvormers ook kapot kunnen en dan moet jij of iemand anders het dak op. Terwijl bij een stringomvormer kan je die zelf zo vervangen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:21

martijn v o

Certified by Enphase.

In de kruipruimte??

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

hoevenpe schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:16:
[...]

Ik dacht begrepen te hebben dat de omvormer zo dicht mogelijk bij het dak moest zitten? Een zware gelijkstroom draad door mijn trapgat voelt ook niet heel fijn.
Juist andersom. De AC-kabels wil men vaak zo kort mogelijk hebben vanwege spanningsverlies en 253 Volt. De DC-kabels zijn veelal veel dikker (4mm2 of 6mm2) en voeren minder stroom. Onderaan de streep maakt het niet zoveel uit hoor.
Extra PVC buisje om elke DC kabel en je hebt 3-voudige isolatie. Gebeurt niks mee hoor. Maar had je al het geluid van een recent model stringomvormer gehoord?

Maar volgens mij heeft de installateur je al de keuze laten maken voor microomvormers. Dus ik denk niet je daar vanaf gaat wijken ;) (Het komt op mij over alsof je argumenten hebt of zoekt om je 'keuze' te verantwoorden)

Setje met stringomvormer met installatie zit rond de 3.700 euro excl. btw met installatie:
https://tweakers.net/i/q8...z6dA8Gnh.png?f=user_large
€ 0,67 per Wp excl. BTW. Versus € 1,18 Coolblue.

2700 euro extra voor microomvormers moet dan wel heeeel veel meer opbrengst gaan geven :+ Of je houdt nog wat geld over voor een zonnepanelenverzekering. Koop 10 extra panelen en leg die als reserve bij de buren op het dak.

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 02-05-2021 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Proton_ schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:35:
[...]

Ze kunnen de garantie bij een externe partij (verzekeraar, garantiefonds) geregeld hebben. Dat is ook de garantievorm die het meeste waard is, dus daar kan een meerprijs aan zitten.
Hangt wel van de verzekering af. de fabrikanten die omvallen betalen doorgaans hun premie al een tijdje niet meer, die keren dus niets uit. Die garantie fondsen werken anders, daar heb je een stuk meer kans.

@hoevenpe
Maar zoals altijd angst is een slechte raadgever. ja het is een boel geld, maar ik ben van mening dat risico wat je zelf kan dragen je zelf zou moeten dragen. ik heb dus geen extended garantie op de omvormer of panelen die de hemel beloven. hoe goedkoper de instalatie hoe minder risco ik afgedekt hoef te te hebben. Dus een fatsoenlijke consumenten garantie aan het begin om eventueel een maandag morgen model eruit te vissen en het is veder prima zo.

Green guys zijn bij mijn familie geweest. ze hadden een goed en eerlijk verhaal en dat is naar mijn ervaring vrij uitzondelijk in deze branche. coolblue is eigenlijk altijd prijzig in mijn ogen.

zoals hier boven al is aangeven garantie is eigenlijk niets meer dan een verzekering. je betaald voor de premie, het product is doorgaans niets beter. de hoeveelheid premie bepaald de garantie termijn niet de kwaliteit van het product.

ik zou greenguys vragen de offerte nog maals te maken met longi's micro's of optimizers zou ik alleen nemen als het echt nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 02-05-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-05 22:20
Goedendag,

Ik hoop in het juiste topic te zitten en niet in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 moet zijn.

Ik ben de gelukkige eigenaar van 12 panelen op het dak met micro omvormers.
Dit aangesloten op een q relais(1 fase) en dan op een 3 fase groepenkast.
Nu zou ik graag zelf 5 panelen willen bij leggen op het platte dak van de garage.
Alleen ben ik niet zeker hoe dit nu aan te sluiten, dus heb daar wat hulp bij nodig.
Mocht ik niet zeker zijn of ik het snap en waar ik mee bezig ben straks zal ik het ook niet doen.

Kan ik gewoon een extra kabel trekken naar het dak van de garage, daar de panelen op aansluiten.
Dan het relais vervangen door een 3 fase relais, en daar de extra kabel op aansluiten op de bv 2 fase?
De fase die dan overblijft niks mee doen?
Dan uiteraard de instellingen in Enlighten manager aanpassen en de omvormers aanmelden en in Aray builder de panelen toevoegen, die toegang heb ik al.

Volgens het aansluit schema in de handleiding van Solar bouwmarkt is dat ook het enige verschil wat ik kan vinden tussen een 1 en 3 fase aansluiting op een 3 fase groepenkast.

Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYQlIiN3iM5oPbxjnFRlIcgz3SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fJfdRUAZsBqDU9vehWCAXZEK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Op Linkedin staat nog een aardig filmpje van First Choice Solar met de eerste panelen die in Almere aankomen: https://www.linkedin.com/...ty%3A6768287044918759424/

Ik vind dat ze, samen met wat er op de veelgestelde vragen pagina staat, op zich een eerlijk verhaal vertellen over wie er achter het bedrijf zit en waar ze vandaan komen (Provincie Zhejiang in China). Alleen is me niet duidelijk wat de panelen dan zo geschikt maakt voor Nederlands weer (andere coating?). Alleen langere kabels voor landscape lijkt me niet genoeg (de meeste fabrikanten bieden dat aan).

De eigenaren lopen al al wat langer mee in het veld.
Dus, enerzijds geloof ik best dat ze hun best doen goede spullen te leveren. Maar ik vermoed ook dat ze zichzelf niet vergeten en een extra zakcentje willen verdienen door in te spelen op 'Koopt Hollandsche waar, dan helpen we elkaar'. Ik vind wat ze leveren het label "Engineered in Holland" en een forse meerprijs niet waard. Voor die 50% meerprijs t.o.v. vergelijkbare panelen kun je beter over 10 jaar nieuwe panelen kopen, of nu meer panelen. Dat geeft pas extra opbrengst ;)

Ik het het sterke vermoeden dat de fabrikant Zhejiang Ganghang Solar Technology Co., Ltd., met wat vriendelijkere merknaam GH-Solar, is.
Van dit 375 W paneel GH(350-375)MB-60H 9BB komen de elektrische spec en afmetingen exact overeen. Alleen de temperatuur coefficienten zijn anders.

Dus @hoevenpe, als je ervaringen wilt vinden over panelen van deze fabrikant, zou je GH Solar kunnen zoeken. (Natuurlijk geen garantie dat ze daar vandaan komen, het lijkt er alleen sterk op)

Hier is alvast een aardig filmpje hoe de panelen worden gemaakt: YouTube: Maysun solar 325W half cell fél cellás napelem

PS: Er is/was ook een Belgische GH-Solar die zonnepanelen maakt(e). Maar de website lijkt gehackt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Dre schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:01:
Maar volgens mij heeft de installateur je al de keuze laten maken voor microomvormers. Dus ik denk niet je daar vanaf gaat wijken ;) (Het komt op mij over alsof je argumenten hebt of zoekt om je 'keuze' te verantwoorden)
Jullie laten me wel weer twijfelen hoor... ;)

Maar moet je dan niet sowieso aan optimizers denken om potentiële schaduw voor te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

hoevenpe schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:13:
[...]

Jullie laten me wel weer twijfelen hoor... ;)

Maar moet je dan niet sowieso aan optimizers denken om potentiële schaduw voor te zijn?
Nee. >:)

Maar maak even een eigen topic aan, dan krijg je nog meer goede info en is het ook wat beter terug te lezen ;)

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw