Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.417 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

emot schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:03:
Misschien een domme vraag, maar inmiddels heb ik het eerste maandoverzicht van Budgetenergie binnen, na het installeren van de zonnepanelen. Hierin staat netjes mijn verbruik en teruglevering.

Echter is deze teruglevering volgens budgetenergie maar 65 kWh, terwijl mijn Growatt app 99 kWh opbrengst geeft over oktober. Betekent dit dat ik de overige 34 kWh zelf meteen verbruikt heb?
Yep. Je energieleverancier ziet niet wat niet voorbij de meter gekomen is. Zelfs als je een slimme meter met 15 mins uitlezing hebt kan je binnen 15 mins zowel terugleveren als verbruiken omdat opwekking en gebruik zodanig kunnen fluctueren dat je zowel significante opwekking als gebruik ziet. Maar in de hypothetische situatie dat je 100 W opwekt en 100 W gebruikt, dan zien zij 0 W gebruik en telt er niks op.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
@emot Yup. De meter meet alléén wat je uitwisselt met het energienet, niet wat je in je woning zelf allemaal aan energie heen en weer pompt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Speedfightserv schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:25:
[...]

Ze zitten goed aangesloten,

Ze hebben een paar dagen in een te korte string gezeten op mppt2.
1 tje had zich wel aangemeld, de rest niet.

Daarna had ik ze toegevoegd aan de andere string, heb alleen tussendoor niet gemeten of ze nog 1 volt per stuk gaven (dus totaal 8 volt)

Ik heb nog een paar optimizers op de plank liggen, die ga ik er nu tussen zetten.

Als ze in een te korte string zitten, daar gaan ze toch niet kapot van lijkt me?
sluit eens 1 werkende string aan die lang genoeg is, en meet dan eens op de andere ingang of daar spanning op staat, volgens mij zijn er niet meerdere mpps, maar kan je meerdere strings parallel zetten, ook als ze niet even lang zijn
dat deden win i.i.g. met grote 3f SE omvormers. en raar genoeg kan dat volgens SE.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Andre1973 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:51:
[...]

sluit eens 1 werkende string aan die lang genoeg is, en meet dan eens op de andere ingang of daar spanning op staat, volgens mij zijn er niet meerdere mpps, maar kan je meerdere strings parallel zetten, ook als ze niet even lang zijn
dat deden win i.i.g. met grote 3f SE omvormers. en raar genoeg kan dat volgens SE.
Zover ik weet is een SolarEdge omvormer niet veel meer dan een DC/AC converter omdat die al het juiste DC voltage krijgt van de optimisers.

Het lijkt me dan logisch dat beide strings dan samen zijn aangesloten op dezelfde DC/AC converter (en dat er dus geen 2 onafhankelijke in zitten).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Speedfightserv schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:25:
[...]

Ze zitten goed aangesloten,

Ze hebben een paar dagen in een te korte string gezeten op mppt2.
1 tje had zich wel aangemeld, de rest niet.

Daarna had ik ze toegevoegd aan de andere string, heb alleen tussendoor niet gemeten of ze nog 1 volt per stuk gaven (dus totaal 8 volt)

Ik heb nog een paar optimizers op de plank liggen, die ga ik er nu tussen zetten.

Als ze in een te korte string zitten, daar gaan ze toch niet kapot van lijkt me?
In een te korte string aansluiten kan normaal geen kwaad. Maar als die string parallel staat met een string die wel lang genoeg is dan gaat het stringvoltage in de war. Die lange string heeft namelijk 350V, en daar kan iets mee misgaan als ik het goed heb onthouden van een cursus lang geleden bij SE.
Ik zou SE even bellen als ik jou was.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:42
Andre1973 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:51:
[...]

Heb het even gemeten en inderdaad, op de 2de mppt staat 750 volt. Dit is dus gewoon parallel.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
No Hands schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:03:
[...]

In een te korte string aansluiten kan normaal geen kwaad. Maar als die string parallel staat met een string die wel lang genoeg is dan gaat het stringvoltage in de war. Die lange string heeft namelijk 350V, en daar kan iets mee misgaan als ik het goed heb onthouden van een cursus lang geleden bij SE.
Ik zou SE even bellen als ik jou was.
Die lange string is 750 volt,

Ik ga morgen de 2 optimizers die ik nog heb er tussen zetten, kijken of de voltage netjes naar 18 gaat. (18 x 1 volt)

Dan ga ik de optimizers maar naar de leverancier sturen, kijken wat die er van zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvanhoof
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik zou graag op mijn tuinhuisje(schuin bitumen dak) 4 zonnepanelen plaatsen.
In mijn garage heb ik een extra groep waarop op dit moment alleen de airco op is aangesloten.
De afstand tussen de garage en het tuinhuisje is ongeveer 15 meter.
Maar wat is nu verstandig:

-micro-omvormers
-standaard omvormer(waar plaats ik deze dan. In de garage of kan deze ook in het ongeisoleerde tuinhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:19
Termy schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:52:
[...]
Maak je dan gebruik van de ECU app of hoe werkt dat?

Klinkt alsof ik dan toch echt een installer account moet zien te regelen :/. Ik heb de support van APS EMEA gevraagd (zoals iemand anders hier op het forum ook deed). Hopelijk is dat te doen zonder BTWnummer (het huidige formulier vraagt om een BTWnummer, dat was eerder niet zo).
Nee, via de website. Dat is sowieso handiger want de download is een Excel spreadsheet.De telefoonapp is leuk om een grafiekje te zien, maar werkt natuurlijk voor geen meter als je echt met data aan de gang wilt.

Je hebt toch een BTW nummer? Of ben je geen zonnestroomondernemer? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

WackoH schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:20:
[...]

Nee, via de website. Dat is sowieso handiger want de download is een Excel spreadsheet.De telefoonapp is leuk om een grafiekje te zien, maar werkt natuurlijk voor geen meter als je echt met data aan de gang wilt.

Je hebt toch een BTW nummer? Of ben je geen zonnestroomondernemer? :*)
Nog niet :P. De belastingdienst is traag.

Maar ik heb ondertussen wel een installateursaccount weten te regelen ;). Ik heb gemaild naar de emea support (support.emea@apsystems.com, in het Nederlands) met dat ik de boel wil kunnen uitlezen maar dat er geen installateur is om het voor mij te doen dus of ik zelf een installateursaccount kon krijgen. Dat kon, en daar moest ik dan dit formulier voor invullen met alles naar waarheid behalve het land (kan Nederland daar niet kiezen). Dit formulier heeft geen BTWnummer nodig. De bedrijfsnaam moest dan 'Installateur' + al bestaande gebruikersaccount zijn (zonder aanhalingstekens).
Vervolgens heb ik nu dat installateursaccount maar zit ik nog met het probleem dat die niet gekoppeld is aan het gebruikersaccount en als ik een nieuwe probeer te maken dan krijg ik de melding dat de ECU UID een duplicaat is dus dat schiet niet op. Ik heb weer een vraag bij APS uit staan hoe dit op te lossen.

Maar goed, langzamerhand kom ik er wel :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Termy schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:32:
[...]

Nog niet :P. De belastingdienst is traag.
dat kan sneller

[BSN nummer] B01 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

markvanhoof schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:09:
Ik zou graag op mijn tuinhuisje(schuin bitumen dak) 4 zonnepanelen plaatsen.
In mijn garage heb ik een extra groep waarop op dit moment alleen de airco op is aangesloten.
De afstand tussen de garage en het tuinhuisje is ongeveer 15 meter.
Maar wat is nu verstandig:

-micro-omvormers
-standaard omvormer(waar plaats ik deze dan. In de garage of kan deze ook in het ongeisoleerde tuinhuis.
een pv verdeler plaatsen is zinvol (wel voor de aansluiting van de airco, dus direct zonder aftakking gevoed vanuit de meterkast) of anders een eigen groep. een omvormer mag binnen hangen , of buiten onder een afdakje, in een tuinhuis mag dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

twain4me schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:41:
[...]

dat kan sneller

[BSN nummer] B01 ;)
Dat weet ik, maar dat maakt me geen zonnestroomondernemer :P. Overigens word ik dat sowieso niet want de energierekening staat op naam van m'n vriendin. Alles dus onder haar naam besteld. Gaf altijd leuke taferelen wanneer ik met "dat ben ik" reageerde op een naam die je niet echt zou associëren met een man hehe.

Ik vermoed overigens ook dat ik hetzelfde probleem zou hebben gehad als ik op die manier het Nederlandse formulier had ingevuld. Maar even afwachten wat de support voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Termy schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:32:
[...]Vervolgens heb ik nu dat installateursaccount maar zit ik nog met het probleem dat die niet gekoppeld is aan het gebruikersaccount en als ik een nieuwe probeer te maken dan krijg ik de melding dat de ECU UID een duplicaat is dus dat schiet niet op. Ik heb weer een vraag bij APS uit staan hoe dit op te lossen.

Maar goed, langzamerhand kom ik er wel :).
Het lijkt erop dat er maar 1 user account kan zijn.
Dus waarschijnlijk moet eerst de oorspronkelijk useraccount worden verwijderd en dan een nieuwe vanuit je eigen installateursaccount aangemaakt. Beter zou zijn als APS het accoutn voor je kan overzetten.
Alternatief is misschien om de ECU van de ECU-App opnieuw te installeren. Maar dat is giswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

WackoH schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:46:
[...]
Het lijkt erop dat er maar 1 user account kan zijn.
Dus waarschijnlijk moet eerst de oorspronkelijk useraccount worden verwijderd en dan een nieuwe vanuit je eigen installateursaccount aangemaakt. Beter zou zijn als APS het accoutn voor je kan overzetten.
Alternatief is misschien om de ECU van de ECU-App opnieuw te installeren. Maar dat is giswerk.
De support heeft mijn useraccount onder m'n installateursaccount gehangen dus nu werkt het allemaal en kan ik naar hartenlust alles zien. Waarom dit niet direct gedaan is door ze snap ik niet, maar goed, de aanhouder wint ;).

Btw, hoe kan ik m'n post splitsen/aanvullen(?) in 2 posts zoals bv de bovenstaande van @twain4me? Ik kan hier niets over vinden op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Termy schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:50:
[.

Btw, hoe kan ik m'n post splitsen/aanvullen(?) in 2 posts zoals bv de bovenstaande van @twain4me? Ik kan hier niets over vinden op GoT.
lui zijn en niet zoals vroeger verplicht was je post samen voegen , maar gewoon heel brutaal een 2e nieuwe post eronder plempen :+ tweakers zorgt dan dat het er zo gaat uitzien.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 06-11-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Voor m'n schoonouders even aan het kijken of zonnepanelen haalbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzCUpYsX_VwzguAykd9A5tAJdnw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MeZ63Q9nDz3f6VDeRCcKoSwJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3Gv51wZ7nosRyoDPI-qaxzxPmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZrmRI7sSwn5mMjs2PemYJZK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnA_d99Xoj8Qs3B9sTPVK2zID2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvSUKzUGCfLYxrBwj2l7p16m.jpg?f=fotoalbum_large

Het huis staat 45 graden gedraait tov noord. Het huis aan de zuid-oost kant staat 80 cm hoger.
Ze hebben maar een klein plat dak wat gebruikt kan worden. 3 bij 5 meter beschikbaar aan vrij dak met in de oosthoek een ventilatiepijpje.

Er passen dus eigenlijk maar 8 standaard panelen op, 2x3 in noord-oost zuid-west en 2 panelen richting zuid-west. Wat vanwege de richtingen en beperkt aantal panelen dus eigenlijk alleen op micro-omvormers past.

8 simpele 330Wp panelen
2 QS1's (eventueel monitoring)
2x3 flatfix fusion
1x2 flatfix fusion
PV verdeler.
Diverse bekabeling

Samen voor ongeveer 2000 euro incl btw.

Montage doe ik zelf. Zie ik mooie kansen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ep Woody schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:17:

Montage doe ik zelf. Zie ik mooie kansen over het hoofd?
Er past er nog 1 tegen dat gemetselde kanteel,
Maar misschien handiger kan je niet een "afdakje" maken aan de muur boven het dakterras..
het balkon hek is ook nog een leuke optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Goeie tip! Dat is interessanter dan 8 in oost-west :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
twain4me schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:29:
[...]

Er past er nog 1 tegen dat gemetselde kanteel,
Maar misschien handiger kan je niet een "afdakje" maken aan de muur boven het dakterras..
het balkon hek is ook nog een leuke optie.
Meh, vind 1 zaterdag klussen wel genoeg... Denk ook niet dat het door de IAF komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ep Woody schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:13:
[...]
Meh, vind 1 zaterdag klussen wel genoeg... Denk ook niet dat het door de IAF komt...
IAF = trouwma ? ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ep Woody schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:44:
[...]

Goeie tip! Dat is interessanter dan 8 in oost-west :)
Hij is wel erg hoog boven de dakrand aan de noordkant, zal waarschijnlijk niet voldoen aan vergunningsvrijbouwen, ik zou niet vergeten om dat uit te rekenen en te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Inlaw acceptance factor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
twain4me schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:38:
[...]

Hij is wel erg hoog boven de dakrand aan de noordkant, zal waarschijnlijk niet voldoen aan vergunningsvrijbouwen, ik zou niet vergeten om dat uit te rekenen en te vertellen.
Gaat precies goed, ding is maximaal 514 mm hoog, dak ligt 180mm lager dan de dakrand en de dakrand is wel 30 cm breed aan de noordkant.

Alleen nog even goed nameten of het in de breedte echt past en dan kijken of ze het aandurven/ echt willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

twain4me schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:57:
[...]

lui zijn en niet zoals vroeger verplicht was je post samen voegen , maar gewoon heel brutaal een 2e nieuwe post eronder plempen :+ tweakers zorgt dan dat het er zo gaat uitzien.
Dat werkte tot nu toe bij mij niet. Hier zit zeker een limiet op qua hoe snel je achter elkaar post of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Termy schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:15:
[...]

Dat werkte tot nu toe bij mij niet. Hier zit zeker een limiet op qua hoe snel je achter elkaar post of zo?
Nee, er moet gewoon niemand tussendoor floepen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skielder
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-10 05:57
[b]skielder in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"skielder schreef op zondag 1

pv1 is 5 x 340 w ja solar op z.o
pv2 is 5 x 340 w ja solar op n.w
omvormer is een growatt min 2500 xe

foto is van deze ochtend, met een zonnetje gericht op pv1.
is er wat mis met pv1?
het probleem was een gesmolten stekker.

bedankt voor het meedenken allemaal en nog sorry voor de grote foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

500wp erbij, kijken wat dit oude setje uit 2003 nog gaat presteren in de toekomst.
Gisteren bij de hele dag zon 1 kWh opgewekt, liggen op 10 graden schat ik op het Zuid Westen.
Gemonteerd op 12 betonblokken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ggpa36PpZg4nAPC4DK2FdmMkvC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqGOGORR266833M7ud6ehAU5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8l9yUzdUX6yVZgcwU8WAJnDJio=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rq3JbOamFbT9MBQ6AVajwcdm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLR6YK3RHAJXjSFCSyVXTX-BzK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jONOn5qVCHTQdx8lGX93A1rW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPIa1-g3rpkak5MOdHaNQuQ001g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7wyGSxr3h8JN2IzFUw3Qn24.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XduHHqWJRG9OUoulJunaYmkLF7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b059rlFmyv6a48Dtu8jcZKUl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQQWn99Vmh4hRJCXMwCsqLbPaeY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTkshJ7e22zbUZXd284hhemQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVgskLLy5haoivqf-srkGkjeqHc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPAIXZfHrsrEhZ7RVMQIeM6L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qngBd7EYQ_6vnE9rWz4n_0WfO38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaw4sbJkj8pQQzZtwlMRyKH4.jpg?f=fotoalbum_tile

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:19:
500wp erbij, kijken wat dit oude setje uit 2003 nog gaat presteren in de toekomst.
Gisteren bij de hele dag zon 1 kWh opgewekt, liggen op 10 graden schat ik op het Zuid Westen.
Gemonteerd op 12 betonblokken
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Grappig, zo wilde ik ook beton blokken maken, maar dan gewoon in afwas bak ofzo.
Zelf gemaakt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@reneeke1970 nee zijn gewone betonblokken 30-20-10,

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:03:
@reneeke1970 nee zijn gewone betonblokken 30-20-10,
En zelf draad eind in geboord?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:06:
[...]

En zelf draad eind in geboord?
Plug met schroef😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat was je nu kwijt per paneel aan kosten nu je ze zo gekocht hebt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:49:
[...]

Wat was je nu kwijt per paneel aan kosten nu je ze zo gekocht hebt?
€150,- voor 4 panelen, omvormer, dc-kabels en aluminium strips onder de panelen.
De rest had ik nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:59:
[...]

€150,- voor 4 panelen, omvormer, dc-kabels en aluminium strips onder de panelen.
De rest had ik nog liggen.
Bedoelde alleen de blokken hi......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:45:
[...]

Bedoelde alleen de blokken hi......
Haha, blokken zijn normaal €0,55 bij Hornbach. En vaak voor minder op marketplace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:51:
[...]

Haha, blokken zijn normaal €0,55 bij Hornbach. En vaak voor minder op marketplace.
Serieus, hmm moet ik daar toch eens beter neuzen, kun je ze zelf niet voor gieten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:44:
[...]

Nee, er moet gewoon niemand tussendoor floepen.....
In mijn topic over zonnepanelen en zo heb ik wat posts achter elkaar staan gebeurde het niet :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:10:
[...]

Serieus, hmm moet ik daar toch eens beter neuzen, kun je ze zelf niet voor gieten
Ze staan wel niet op de site van Hornbach maar hier in Geleen staan altijd pallets vol dus ik weet niet of het per vestiging verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:50:
[...]

Ze staan wel niet op de site van Hornbach maar hier in Geleen staan altijd pallets vol dus ik weet niet of het per vestiging verschilt.
Ik denk dat dat het is, zie hier tussen Breda en Tilburg ook verschillen. Zal er nog wel eens blik op werpen. Nu met corona is het er niet zo fijn rond neuzen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Speedfightserv schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:44:
[...]

Heb het even gemeten en inderdaad, op de 2de mppt staat 750 volt. Dit is dus gewoon parallel.
Waar haal je 750V vandaan? Is het een 3 fase omvormer?
Je kunt best ongelijke springlengtes aansluiten, parallel. Maar elke string moet wel het minimum aantal optimizers bevatten wat SE aangeeft. Als je dat niet doet dan is er 1 string die het juiste voltage heeft, de andere string met te kort optimizers zal datzelfde voltage voor zijn kiezen krijgen(want parallel) en dan sloop je je optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
No Hands schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:55:
[...]

Waar haal je 750V vandaan? Is het een 3 fase omvormer?
Je kunt best ongelijke springlengtes aansluiten, parallel. Maar elke string moet wel het minimum aantal optimizers bevatten wat SE aangeeft. Als je dat niet doet dan is er 1 string die het juiste voltage heeft, de andere string met te kort optimizers zal datzelfde voltage voor zijn kiezen krijgen(want parallel) en dan sloop je je optimizers.
Ja. 3 fase. Ik ben ook bang dat ze defect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Speedfightserv schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:56:
[...]

Ja. 3 fase. Ik ben ook bang dat ze defect zijn.
Als je hebt gedaan wat ik omschreef dan zijn ze zeker stuk. Dan kun je wel nieuwe bestellen. SE gaat dit niet vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luitjes, heeft iemand een idee waar een vaconn stekker te bestellen.
Het gaat om de ac stekker aan een omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:00

Proton_

Team Welles

Hier 2050 Wp erbij.
5x JA Solar bifacial dubbelglas half cell 410 Wp op eikenhout (+IPE160) en schroeffundering.
Goodwe omvormer, kijkt op ONO met 10 graden helling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0VkuWS1AvwblwSl7X58_hWbTYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NvNZdo187HVj6OqFy8RI7l0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AR3i3sowEZA83SBx1cSX5DqDmLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvaT3ItAdhJQZAYdOPDuekzH.jpg?f=fotoalbum_tile

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:50
@Proton_ Ziet er netjes uit. nog iets gedaan om te voorkomen dat water tussen de panelen door bij de balken komt?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:02:
Luitjes, heeft iemand een idee waar een vaconn stekker te bestellen.
Het gaat om de ac stekker aan een omvormer
1 of 3 fase?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1 fase, die stekker zit alleen aan kleine omvormers denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@reneeke1970 Deze stekkers worden o.a. op Goodwe en Growatt omvormers gebruikt. Ik heb me om ook de pl^&%s gezocht om zo'n stekker te vinden omdat iemand een omvormer zonder deze stekker wilde verkopen.

Wat ik vond was een verlopen advertentie op marktplaats. Ik heb de aanbieder benaderd en die had er nog (a 20 Euro incl verzending).
Verder worden op Amazon.de kleine sets met zo'n stekker incl. kabel aangeboden.
Tenslotte reageerde de ondersteuning van Goodwe (geen reactie van Growatt).

Uiteindelijk heb ik de omvormer toch incl. stekker over kunnen nemen.

Ik had de aanbieder op marktplaats aangeraden zijn advertentie weer online te zetten. Dat heeft hij gedaan, maar inmiddels is die weer weg (stekkers verkocht?). Hij heeft nu geen advertenties op Marktplaats zie ik, maar als je wilt kan ik 'm wel een berichtje sturen.

Of contact opnemen met Goodwe. Er werd wel om een serienummer en een foto van de aansluiting gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:46:
@reneeke1970 Deze stekkers worden o.a. op Goodwe en Growatt omvormers gebruikt. Ik heb me om ook de pl^&%s gezocht om zo'n stekker te vinden omdat iemand een omvormer zonder deze stekker wilde verkopen.

Wat ik vond was een verlopen advertentie op marktplaats. Ik heb de aanbieder benaderd en die had er nog (a 20 Euro incl verzending).
Verder worden op Amazon.de kleine sets met zo'n stekker incl. kabel aangeboden.
Tenslotte reageerde de ondersteuning van Goodwe (geen reactie van Growatt).

Uiteindelijk heb ik de omvormer toch incl. stekker over kunnen nemen.

Ik had de aanbieder op marktplaats aangeraden zijn advertentie weer online te zetten. Dat heeft hij gedaan, maar inmiddels is die weer weg (stekkers verkocht?). Hij heeft nu geen advertenties op Marktplaats zie ik, maar als je wilt kan ik 'm wel een berichtje sturen.

Of contact opnemen met Goodwe. Er werd wel om een serienummer en een foto van de aansluiting gevraagd.
Nou twintig euro is nogal wat voor stukje plastic. Dan haal ik die aansluiting wel uit de omvormer en zo kabel eraan.
Maar op amazone kan ik nog wel eens neuzen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:21

Zenix

BOE!

Nog wat foto's van mijn panelen. De indak panelen zijn achter dus verwijderd en alles opdak.

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d0bGt103LPKC9NDtDMayLG1r80=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhmHMp7FMPmrEgzOrXFuyXaY.jpg?f=fotoalbum_medium

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWawtZWxTqPAv0V3VOlc7obDOsE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPRYroxJldxNXwopQjxSZkgt.jpg?f=fotoalbum_medium

Oost-West
28xLongi Solar LR4-60HPB-360M 360Wp
Goodwe GW6K-DT G2 3-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Proton_ schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:04:
Hier 2050 Wp erbij.
5x JA Solar bifacial dubbelglas half cell 410 Wp op eikenhout (+IPE160) en schroeffundering.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ook wel benieuwd hoe je de waterkering tussen de panelen hebt gemaakt. Bovenzijde lijkt niet dicht geseald, of aan de onderzijde met EPDM gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:05

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Zenix schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:13:
Nog wat foto's van mijn panelen. De indak panelen zijn achter dus verwijderd en alles opdak.

Voorkant:
[Afbeelding]

Achterkant:
[Afbeelding]

Oost-West
28xLongi Solar LR4-60HPB-360M 360Wp
Goodwe GW6K-DT G2 3-fase
Is de voorkant oost of west?
En neem eens een foto als de zon aan die kant staat? Ben benieuwd naar dat schaduwtraject van die pijpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pep_82 schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:14:
[...]

Ook wel benieuwd hoe je de waterkering tussen de panelen hebt gemaakt. Bovenzijde lijkt niet dicht geseald, of aan de onderzijde met EPDM gewerkt?
Geloof dat ik een lood slab zie boven....
Tussenin zal wel rubber of kit zitten.
Van onderen hangt ie boven goot zo te zien

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:00

Proton_

Team Welles

BarryH schreef op zondag 8 november 2020 @ 23:29:
@Proton_ Ziet er netjes uit. nog iets gedaan om te voorkomen dat water tussen de panelen door bij de balken komt?
pep_82 schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:14:
[...]
Tussen de panelen (3-5 mm) zit een EPDM tochtstrip.
Lijkt tot dusver de boel droog te houden :)
Er zijn al wat goede buien overheen gegaan.
Het ventileert ook nog een beetje van onder (het hout is niet zo vlak als het paneel), dus het blijft sowieso niet nat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:22
Binnenkort wordt hier de PV installatie geplaatst. Mogelijk komt de omvormer buiten te hangen, voldoende beschut onder een flink afdak aan de zijkant van het huis.

Dit zit dan achter een houten schutting met deur met simpel slot, en is dus redelijk makkelijk toegankelijk voor dieven. Ik zou graag iets van een anti-diefstal beugel o.i.d. monteren.

Heeft iemand ook zoiets gedaan of tips hoe te beveiligen? Ik heb al wat googled maar zonder resultaat.
Hulp is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:58
Vraag gesteld in nieuw topic:
Zonnepanelen met of zonder optimisers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Stefangrp schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:51:
Binnenkort wordt hier de PV installatie geplaatst. Mogelijk komt de omvormer buiten te hangen, voldoende beschut onder een flink afdak aan de zijkant van het huis.

Dit zit dan achter een houten schutting met deur met simpel slot, en is dus redelijk makkelijk toegankelijk voor dieven. Ik zou graag iets van een anti-diefstal beugel o.i.d. monteren.

Heeft iemand ook zoiets gedaan of tips hoe te beveiligen? Ik heb al wat googled maar zonder resultaat.
Er bestaan omvormers die je nadat je ze in hun beugel hebt gehangen nog een keer kan vastzetten met een bout, daarvoor moet je dan wel even deze aftekenen, de omvormer weg halen en dan boren en een plug en weer terug hangen. er zijn er ook die een soort mogelijkheid tot een slot hebben., volgens mij hebben / hadden sommige van SMA dat.
De een haal je makkelijker weg dan de ander, de meeste SE haal je zo weg, ff 2 boutjes los en gaan, bij fronius
zijn er vanaf een bepaald vermogen denk ik, omvormers waarvan je eerst de achterkant ophangt en daarna de elektronica er in hangt en best wel wat moet los nemen voordat je de n complete werkende omvormer van de muur kunt halen.
FF spitten in de manuals dus, maar die zijn vaak goe online te vinden.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online

Ik heb er ook wat buiten hangen, zonder schutting.
Wel hangt 1 van de 2 op 3 meter hoogte, misschien helpt dat.
Misschien vastzetten met een anti diefstal bout of imbus waar je een kogeltje in slaat? Wel lastig als het weer los moet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Een Goodwe omvormer uit de DNS serie? Deze kan je beveiligen met een hangslot. Dit is voornamelijk tegen het snel afnemen, met een breekijzer trek je alsnog de omvormer met plug en al uit een muur. Of je moet de montage/bouten van de ophangbeugel dan weer door-en-door een muur heen monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdLH69q5VI2bvD5iMrlxIQ35o9E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KUTz1O91W41m8PIG2egCqMMC.png?f=user_large
Handleiding, pagina 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:46

https://www.opbergspecial...diefstal-wandbeugels.html

Zoiets?
Is met wat handigheid ook zelf op maat te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Ik heb een paar vragen over mijn nieuwbouwhuis. Hiervoor heb ik een apart topic aangemaakt. Zouden jullie hiernaar kunnen kijken?
Indak Zonnepanelen ligging nieuwbouwhuis, advies nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
pep_82 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:20:
[...]

Een Goodwe omvormer uit de DNS serie?
Nee een Growatt 6000TL3-S. Die heeft dat helaas niet.

Helemaal voorkomen (incl breekijzer) geloof ik niet in, het gaat me vooral om vertragen.
Zoals ie standaard gemonteerd wordt is het een kwestie van kabels doorknippen, paar schroefjes los en je loopt er zo mee weg. Dat is me wat te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:25
Stefangrp schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:57:
[...]

Helemaal voorkomen (incl breekijzer) geloof ik niet in, het gaat me vooral om vertragen.
Zoals ie standaard gemonteerd wordt is het een kwestie van kabels doorknippen, paar schroefjes los en je loopt er zo mee weg. Dat is me wat te makkelijk.
Hoe bevestig je de omvormer? Heeft ie een plaat waar je de omvormer aan op hangt of bevestig je hem direct aan de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Direct aan de muur.
- 4 gaten boren
- bouten indraaien
- omvormer op de bouten schuiven
- moeren m6) erop draaien vanaf de zijkant met een steeksleutel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QI7IPog8bxBOyBOggnCzrAHqcg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K5tuOfOOz8rI2incyI1XP7gW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Stefangrp schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:57:
[...]

Kabels doorknippen waar spanning opstaat valt niet echt onder de normale werkwijze van inbrekers/gelegenheidsdieven. iemand die ze wil hebben hou je toch niet tegen.
Buiten units van airco's en laadpalen blijven doorgaans ook gewoon hangen ;)

maar mocht je het toch willen zoals hij is opgehangen kan je denk ik net een paar anti diefstal moeren kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Proton_ schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:04:
Hier 2050 Wp erbij.

[Afbeelding][Afbeelding]
Netjes gedaan. Ik hoop ook zo iets te gaan doen, maar dan als carport, als de gemeente het tenminste toestaat want het is vergunningsplichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Hoezo?
dan is er toch een bestaand dak, waarop je pv mag leggen?

[ Voor 195% gewijzigd door Naalroc op 10-11-2020 18:32 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Andre1973 schreef op maandag 9 november 2020 @ 23:50:
bij fronius zijn er vanaf een bepaald vermogen denk ik, omvormers waarvan je eerst de achterkant ophangt en daarna de elektronica er in hangt en best wel wat moet los nemen voordat je de n complete werkende omvormer van de muur kunt halen.
Klopt, mijn fronius symo 7.0-3-m heeft dat in ieder geval ook. Volgens mij alle recente modellen hebben dat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:43
Nou vandaag was het dan eindelijk zo ver...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS885KR95GUtE86YEvjHJRdwCKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmjx0xLo0x0UQolFuyt2V3JH.jpg?f=fotoalbum_large
(Linker huis)

16x DMEGC 325 Wp Full black icm Solaredge 5000

Benieuwd wat het gaat opbrengen nog deze winter.

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 10-11-2020 19:36 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
dat ligt lekker vol! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Naalroc schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:29:
Hoezo?
dan is er toch een bestaand dak, waarop je pv mag leggen?
Nee, net als bij @Proton_ wil ik nieuws bouwen. Het enige wat nog in aanmerking komt (we worden aan het zuiden en westen omringd door ~30 eikenbomen op gemeentegrond, en er ligt al ~5 kWpiek op beschikabre plekken...) is de plek waar nu de auto's staan. Het wordt dus eigenlijk een zonneschans over de parkeerplaats :)

Ik had gehoopt dat zo iets niet als gebouw werd gezien en daarom niet vergunningsplichting was. Maar die plicht geldt blijkbaar ook voor een overkapping die grenst aan openbaar toegankelijk terrein.

Wat de vergunning onzeker maakt, is dat ik vanwege verhouding tussen oppervlak hoofdgebouw en dat van de bijgebouwen van een uitzonderingsclausule in het bestemmingsplan gebruik moet maken, nl. dat het voor hobbymatige of bedrijf aan huis doeleinden wordt gebruikt.

Nu geldt wat mij betreft beide :*) Ik probeer er nu achter te komen of de gemeente daar ook zo over denkt. Ik hoop op coulance want de gemeente heeft als doel om energieneutraal te worden.
Maar ja, daar gaan weer andere ambtenaren over die nu bezig zijn het landschap met zonneweides en windturbines te bederven... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Iemand die ik ken uit de branche, die vooral in de "off-grid" zit heeft een accupakket te koop staan op marktplaats:

https://www.marktplaats.n...BnwLzvfsA&previousPage=lr

Misschien leuk voor iemand hier, ik krijg geen commissie oid. misschien worden zo 2 mensen blij, als het niet mag haal dan maar weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 10-11-2020 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

heeft iemand wel eens met zo'n ding gewerkt:
https://www.solaredge.com...ential_solution_ds_nl.pdf

En heb je dan een minimaal aantal panelen nodig die enig vermogen geven of ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Andre1973 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:08:

Niet mee gewerkt maar volgens mij lijkt het meer op een APS QS1 dan op ander SE spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Noob vraag, maar als ik dit zie, is er dan iets mis met een of meerdere panelen?
Er valt geen schaduw op, en panelen vlak naast elkaar, maar toch een vrij groot verschil relatief gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iyBhzq_kB29TIN-6POCAPvz3g8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mQUDZSunrgUIP21DfWvGijX7.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Phusebox schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:51:
Noob vraag, maar als ik dit zie, is er dan iets mis met een of meerdere panelen?
Er valt geen schaduw op, en panelen vlak naast elkaar, maar toch een vrij groot verschil relatief gezien?

[Afbeelding]
Dit zijn verschillende meetmomenten per paneel. Even 1 dag afwachten en dan de totaalopbrengst per paneel bekijken.

Mooie set overigens!

Dit is het bij mij momenteel;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iNAeG2i-YSPYu23-FRQ1-McfrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IZVA89znfAJhh4luIuY4q5h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door WhySoSerious op 11-11-2020 09:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:56

timovd

Voorsprong door techniek

@Phusebox Liggen 1.1.1 en 1.1.10 soms omgedraaid?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
WhySoSerious schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:07:
[...]

Dit zijn verschillende meetmomenten per paneel. Even 1 dag afwachten en dan de totaalopbrengst per paneel bekijken.

Mooie set overigens!

Dit is het bij mij momenteel;
[Afbeelding]
Ok, waar vind ik aan het eind van de dag het duidelijkste overzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
timovd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:11:
Ah zo bedoel je dat het gewoon verkeerd op de layout staat. Dat zou wel al een deel verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Phusebox schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:12:
[...]

Ok, waar vind ik aan het eind van de dag het duidelijkste overzicht?
Diezelfde pagina, bovenin kan je de periode selecteren waarvan de je de opbrengst per paneel wilt zien. By default staat die op dagelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Andre1973 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:08:

Ja ervaring mee, Is 1 optimizer voor 4 panelen (of dus 6).
Het is niet bedoelt dat je 1 paneel 50 graden oost legt en 1 paneel 50 west.
Maar met bijvoorbeeld 4 panelen waarvan 1 of 2 af en toe eens schaduw hebben.

Wordt niet meer gebruikt (bij ons)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

timovd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:11:
Was ook mijn gedachte.

@Phusebox heb je ook een foto van hoe het ligt?
Oeps, stond op vorige pagina. :9

[ Voor 19% gewijzigd door ApC_IcE op 11-11-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:56

timovd

Voorsprong door techniek

Phusebox schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:13:
[...]

Ah zo bedoel je dat het gewoon verkeerd op de layout staat. Dat zou wel al een deel verklaren.
Even één van deze panelen afdekken (met een trapje op de schuur komen lijkt mij het gemakkelijkste) en kijken welke wegvalt. De installateur zou dat zo moeten kunnen aanpassen. Wel slordig overigens en wellicht goed om een paar andere steekproeven uit te voeren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Phusebox schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:13:
[...]

de rest komt door de verschillende hoek.

je hebt 8 stuks rond de 55W en 8 stuks rond de 15W je hebt 8 stuks in een hoek van 45(?) garden en 8 onder 15(?) graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
timovd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:47:
[...]

Even één van deze panelen afdekken (met een trapje op de schuur komen lijkt mij het gemakkelijkste) en kijken welke wegvalt. De installateur zou dat zo moeten kunnen aanpassen. Wel slordig overigens en wellicht goed om een paar andere steekproeven uit te voeren.
Ze hebben het al aangepast ;)
Maar welke andere steekproeven?
twain4me schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:54:
[...]

de rest komt door de verschillende hoek.

je hebt 8 stuks rond de 55W en 8 stuks rond de 15W je hebt 8 stuks in een hoek van 45(?) garden en 8 onder 15(?) graden
Ja klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ja zij de installateur, wij moeten aan alle regels voldoen, en de cowboys maken de markt kapot.

Dus denk je ik kies voor de goede installateur, die zich netjes aan de Arbowet houd.
Je hebt tenslotte liever geen dooie in je achtertuin, of een traumahelikopter in de straat.

Nou hier is die dan de goede installateur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YluaGp1hsT5QPcEHcFkw3svqqgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/forwXHKz7X8VpGbrEh4vJxOV.jpg?f=fotoalbum_large

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Phusebox schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:51:

[Afbeelding]
De panelen met de lage waarden zijn allemaal panelen onder een lage hoek, dus vangen die nu niet veel zon.
Die panelen met lage hoeken doen het beter in de zomer.
1.1.1 en 1.1.10 liggen zeker weten verkeerd in de layout.
Verder lijkt het dus te kloppen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 16:32
Supertip schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:14:
Ja zij de installateur, wij moeten aan alle regels voldoen, en de cowboys maken de markt kapot.

Dus denk je ik kies voor de goede installateur, die zich netjes aan de Arbowet houd.
Je hebt tenslotte liever geen dooie in je achtertuin, of een traumahelikopter in de straat.

Nou hier is die dan de goede installateur.
[Afbeelding]
Ik zie valbeveiliging dus wat bedoel je precies?

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Misschien omdat de RSS niet zit waar se werken. Zie ladder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik wist niet wat RSS was, maar dat blijkt een merk of producent van dakrandbeveiligingen te zijn.

De constructie op de foto van @Supertip lijkt niet van RSS want die zien er blijkbaar zo uit (steunen niet op de grond, terwijl die op zijn foto van dat wel lijkt te doen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mvg6lg8JusLdAQ3HB89xC83UaI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EF3kuAuFyVgXpCYtk4rl6d6o.png?f=user_large
Het zal wel werken, maar ik zou me niet echt veilig voelen met zo'n constructie die aan een dakgoot hangt...
Er staat ook in gebruiksaanwijzing:
Het RSS systeem is in principe geschikt voor deugdelijke dakranden en zinken bak- en mastgoten
met voldoende gootbeugels (max. 60 cm. h.o.h.).Het systeem is niet geschikt voor kunststof goten.

Dan vind ik die bij @Supertip veiliger omdat die op de grond steunt.
Alleen werken ze op z'n minst boven het randje van de valbeveiliging.
Over foto's gesproken... Die mag best een beetje worden bijgeknipt voordat die wordt geplaatst. Nu is het 50 % grijze lucht en past geeneens op een pagina ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Is het wel vaker dat SolarEdge plat ligt?
{"failure":"Het spijt ons maar vanwege een interne fout kunnen we uw verzoek niet inwilligen. Probeer het AUB later nog eens of neem contact op met SolarEdge Support."}
Krijg al half uurtje deze melding.

[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 11-11-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Phusebox schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:11:

[...]

Ik heb er met de PC en mijn telefoon geen last van. :)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:29
Phusebox schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:11:

[...]

Gebeurt wel vaker idd.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Helhond schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:41:
@Termy @ApC_IcE

Er dient naar NMOT gekeken te worden en niet de STC.
Zo leveren mijn QCell 355 Wp panelen maar 266 Wp op bij NMOT (25° bij 800W/m)

En ook zoals al eerder gepost bij APS geldt niet dat het maximaal 300 VA per kanaal is. Maar totaal uitgaand vermogen (YC600 = 600 Wp en QS1 = 1200 Wp)

Laatst toevallig een online seminar gevolgd van APS, daar werd dit ook al vermeld/bevestigd.

Zie ook mijn output, Noord en Zuid vullen elkaar mooi aan.
[Afbeelding]

Volgens mij had ik het al eens eerder geplaatst, maar hier wordt het één en ander ook uitgelegd..
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

[...]

Wat vind je erger? 70 watt mislopen omdat je niet voldoende Wp hebt of 29 watt mislopen omdat je omvormer het op de piekjes niet aan kan.
Maar lees ook hier boven even het artikel, meer wattpiek levert onder normale omstandigheden meer op dan die keren dat je loopt te pieken.
Nu ik zelf het systeem met monitoring (en installateursaccount) heb liggen valt mij iets op en heb ik 2 vragen:
-Ik zie jouw modules volledig geel ingekleurd zijn in EMA, dat zijn ze bij mij niet. Ze worden bij mij proportioneel ingekleurd naar gelang hun opwekking, wat mij doet denken dat je niks ingevuld hebt bij module power. Als je daar je Wp van het paneel invult (355, als ik me wel herinner) dan kun je makkelijker proportionele opbrengst zien ipv alleen de getallen :).
-Hoe heb je de 3 fasen aangesloten? Ik zie op je foto's 3 AC trunkkabels je doorvoer in gaan, maar hoe zit dat verder? Gewoon een 5-aderige kabel binnenshuis waar alle nullen op aangesloten zitten, de aarde en de 3 faseaders? Mijn buren hebben nl een opbouw en dus meer dak (en wij in de toekomst mogelijk ook) waardoor het waarschijnlijk niet meer op 1 fase te doen is (ruwe schatting is dat er dan 5 QS1's kunnen worden gevuld en dat gaat wel vrij ruim over de limiet heen).
-Heb je sinds het begin van je systeem al een mooie heldere dag gehad en hoe hoog kwam je dan op de zuidpanelen en in totaal?

Ik heb vooralsnog niet hoger gezien dan zo'n 180 W op 1 paneel (zie sig), maar we hebben het dan ook over eind oktober/begin november dus ik moet helaas nog even wachten op een topdag om dit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:16
Termy schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:38:
[...]

Ik heb vooralsnog niet hoger gezien dan zo'n 180 W op 1 paneel (zie sig), maar we hebben het dan ook over eind oktober/begin november dus ik moet helaas nog even wachten op een topdag om dit te testen.
Is niet heel gek. Mijn LG Neon 2 320WP doet op 38 graden helling op OZO op piek nu zo'n 200W op een zonnige dag.

In de zomer doen mijn 320Wp panelen op de QS1 maximaal zo'n 260-275W op 10 graden helling op ZZW.

180W op oost-west met 13 graden helling zal een uitschieter zijn geweest vermoed ik?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:46
WackoH schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:25:
[...]
Nee, net als bij @Proton_ wil ik nieuws bouwen. Het enige wat nog in aanmerking komt (we worden aan het zuiden en westen omringd door ~30 eikenbomen op gemeentegrond, en er ligt al ~5 kWpiek op beschikabre plekken...) is de plek waar nu de auto's staan. Het wordt dus eigenlijk een zonneschans over de parkeerplaats :)

Ik had gehoopt dat zo iets niet als gebouw werd gezien en daarom niet vergunningsplichting was. Maar die plicht geldt blijkbaar ook voor een overkapping die grenst aan openbaar toegankelijk terrein.

Wat de vergunning onzeker maakt, is dat ik vanwege verhouding tussen oppervlak hoofdgebouw en dat van de bijgebouwen van een uitzonderingsclausule in het bestemmingsplan gebruik moet maken, nl. dat het voor hobbymatige of bedrijf aan huis doeleinden wordt gebruikt.

Nu geldt wat mij betreft beide :*) Ik probeer er nu achter te komen of de gemeente daar ook zo over denkt. Ik hoop op coulance want de gemeente heeft als doel om energieneutraal te worden.
Maar ja, daar gaan weer andere ambtenaren over die nu bezig zijn het landschap met zonneweides en windturbines te bederven... :/
Meestal is het zo dat als je lager blijft dan 1,5 meter het niet als een gebouw/overkapping wordt gezien (check wel even het bestemmingsplan en andere regels) Maak je een parkeerkelder... 8)
Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw