Indak Zonnepanelen ligging nieuwbouwhuis, advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Komende zomer wordt als alles goed gaat ons nieuwbouwhuis opgeleverd. Dit wordt een nul op de meter huis. Praktisch het hele dak komt standaard vol te liggen met indakzonnepalen. Nu deed de aannemer altijd vaag over hoeveel panelen er op het dak komen. Inmiddels hebben ze dit gedeeld en dit is het volgende geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ0cuLi4dyHE92HRnvhtgWCRN1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g86GwIQhgUXju6HvBRNpqD4A.jpg?f=user_large
- Panelen: PVM300-60FBDG (https://ithodaalderop.com...nnepaneel%20300Wp_WEB.pdf)
- Omvormer: GoodWe GW8000-DT
- Installateur: Ik dacht Klimaatgarant

Zoals opvalt is het raar dat op de ZZO kant niet nog 3 panelen naast de dakkapel komen te liggen. Dit ga ik nog navragen waarom er hier geen panelen komen. Op eerdere tekeningen staan hier wel panelen getekend.

Nu heb ik een paar vragen:
- Gaat deze combinatie van panelen op zuid en noord werken zonder dat er optimizers nodig zijn? Hoe zit het met de 24 panelen op de noord kant die overdag mogelijk wel wat opleveren, maar niet veel. Trekken die het geheel onderuit? Dus dat je onder de onderlimiet van de omvormer zit.
- De omvormer kan maximaal 8000 watt aan. Als het goed is komt dit altijd goed toch? Want 8 x 300 = 2400 op de ZZO kant en 24 x 300 = 7200 watt op de zuid kant. Deze panelen zullen nooit allen tegelijk 100% stroom opwekken neem ik aan.
- Als wij ooit over 10 jaar een dakraam aan de NNW kant willen plaatsen, is het te doen om er 1 indakpanel uit te halen?
- Als ik mijn panelen met die van de buren vergelijk kom ik aan minder KWh per jaar. Ik heb de volgende berekening gedaan (volgens de topic start van 'Elektriciteit opwekken met zonnepanelen Deel 9'):
instraling zuid oost brabant = 995
ZZO: 95% efficiency
NNW: 50 % efficiency
mono kristallijne panelen: 0.8
Hiermee kom ik bij mijn huis op:
(995*(95/85)*(8*300)*0.8) + (995*(50/85)*(24*300)*0.8) = 5506.5

Van de buren wordt dit:
(995*(95/85)*(20*300)*0.8) + (995*(50/85)*(7*300)*0.8) = 6321.1

Als ik de drie panelen erbij reken bij mijn dak op ZZO, dan kom ik op ongeveer dezelfde opbrengst als de buren:
(995*(95/85)*(11*300)*0.8) + (995*(50/85)*(24*300)*0.8) = 6307.3

Heb ik dit correct berekend?

Ik hoor graag jullie reacties op mijn punten. Ook overige opmerkingen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:30
MLPN schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:48:
Komende zomer wordt als alles goed gaat ons nieuwbouwhuis opgeleverd. Dit wordt een nul op de meter huis. Praktisch het hele dak komt vol te liggen met indakzonnepalen. Nu deed de aannemer altijd vaag over hoeveel panelen er op het dak komen. Inmiddels hebben ze dit gedeeld en dit is het volgende geworden:

[Afbeelding]
- Panelen: PVM300-60FBDG (https://ithodaalderop.com...nnepaneel%20300Wp_WEB.pdf)
- Omvormer: GoodWe GW8000-DT
- Installateur: Ik dacht Klimaatgarant

Zoals opvalt is het raar dat op de ZZO kant niet nog 3 panelen naast de dakkapel komen te liggen. Dit ga ik nog navragen waarom er hier geen panelen komen. Op eerdere tekeningen staan hier wel panelen getekend.

Nu heb ik een paar vragen:
- Gaat deze combinatie van panelen op zuid en noord werken zonder dat er optimizers nodig zijn? Hoe zit het met de 24 panelen op de noord kant die overdag mogelijk wel wat opleveren, maar niet veel. Trekken die het geheel onderuit? Dus dat je onder de onderlimiet van de omvormer zit.
- De omvormer kan maximaal 8000 watt aan. Als het goed is komt dit altijd goed toch? Want 8 x 300 = 2400 op de ZZO kant en 24 x 300 = 7200 watt op de zuid kant. Deze panelen zullen nooit allen tegelijk 100% stroom opwekken neem ik aan.
- Als wij ooit over 10 jaar een dakraam aan de NNW kant willen plaatsen, is het te doen om er 1 indakpanel uit te halen?
- Als ik mijn panelen met die van de buren vergelijk kom ik aan minder KWh per jaar. Ik heb de volgende berekening gedaan (volgens de topic start van 'Elektriciteit opwekken met zonnepanelen Deel 9'):
instraling zuid oost brabant = 995
ZZO: 95% efficiency
NNW: 50 % efficiency
mono kristallijne panelen: 0.8
Hiermee kom ik bij mijn huis op:
(995*(95/85)*(8*300)*0.8) + (995*(50/85)*(24*300)*0.8) = 5506.5

Van de buren wordt dit:
(995*(95/85)*(20*300)*0.8) + (995*(50/85)*(7*300)*0.8) = 6321.1

Als ik de drie panelen erbij reken bij mijn dak op ZZO, dan kom ik op ongeveer dezelfde opbrengst als de buren:
(995*(95/85)*(11*300)*0.8) + (995*(50/85)*(24*300)*0.8) = 6307.3

Heb ik dit correct berekend?

Ik hoor graag jullie reacties op mijn punten. Ook overige opmerkingen zijn welkom.
Behalve dat ik zelf nooit voor indak panelen zou gaan, moet je je afvragen wat de contractuele verplichting is. Aangezien zonder de door jou voorgestelde uitbreiding, er een duidelijk verschil in opbrengst is, levert of de ene woning teveel voor nul op de meter of de andere te weinig.

Verder lijkt het me raadzaam om een en ander in te voeren in SunnyDesign zodat je betrouwbare opbrengsten krijgt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
@MLPN
even 3 punten los van de rest.
1. bouwer zonnepanelen op dak laten leggen = hoofdprijs betalen voor zonnepanelen.
2. in dak, is niet tof, is er iets mis, hoe los je het dan op zonder dure kosten.
3. als er voor de zonnepanelen word gerekend in je bouw, dan word er op andere plaatsen teveel bezuinigt.
die bezuiniging is gewoon weg niet tof.

los van die punten:
leuk een oost-west achtige constructie.
zuid is het best, maar een oost-west achtige is echt niet slecht te noemen.
zie een voorbeeld dag van mijn perfecte oost-west.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
doordat oost en west niet op het zelfde moment hun top bereikt (zon schijnt niet op 2 dakvlakken even recht er op.) kan ik op een 4kW omvormer wel 6430Wp hebben zonder problemen.
4kW omvormer is een stuk goedkoper als een 6,5kW omvormer. ;)

opbrengst van mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vxWBEDYqtLU-QDTEOs_zz3D9yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbMo1C4ynaWJcdlFlHRwRdcQ.jpg?f=fotoalbum_large
zit nu rond de 860kWh per kWp, dus zeg maar 86% van je Wp word ongeveer kWh.
of als je panelen net zo als mijn oude panelen zijn: 73%
(heb een update gedaan een paar jaar geleden. en die panelen leveren een 8% meer kWh per Wp.)

2x20x300Wp=12000Wp x 86% = 10.000kWh per jaar.
of
2x20x300Wp=12000Wp x 73% = 8.700kWh per jaar.

dit ook in Brabant, de beste daken die ik heb, leveren in Tilburg, een bijna 1100kWh/kWp op. dus 1,1 kWh per 1 Wp. >:)
maar dan is alles echt helemaal perfect zuid en hoogste huis in de omgeving geen bomen etc etc, en dat is het zelden helaas.

sorrie 300Wp panelen, zijn die nog te krijgen?
320Wp is wel het laagste en het goedkoopste wat ik kan krijgen.
https://www.winkelman-zon...lf-cel-full-black-320.htm

reken ik uit wat een gewoon opdak systeem kost:

28x Jinko JKM320M-60HB Cheetah Half Cel Full Black 320Wp
€ 2.940,00

5x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 5 panelen
€ 765,00

3x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 1 panelen
€ 159,00

1x Goodwe GW8000-DT 3 fase 2MPPT inclusief Wifi
€ 1.125,00

€ 4.123,14
BTW€ 865,86
Totaal
€ 4.989,00

40 panelen geen idee wat het zou kosten bij winkelman, maar durf wel een gok van 2500€ te geven. ;)
dus ruim onder de 7,5k€ inc BTW voor heel het project, meer zou je niet hoeven te betalen.
vaak is het goedkoper om een gewoon dak aan te leggen en dan pas er zonnepanelen op te leggen 8)7

maar ik snap wel dat je het liever wel in dak hebt, ik zou er nooit voor kiezen.
teveel nadelen te weinig voordelen. ;)

edit:
knelle ik zie dat ik een fout maak.
jij hebt een andere opstelling.
ik corrigeer zo even. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 10-11-2020 12:29 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Bedankt voor de reacties @cville @migjes , vanuit het hele project wordt er indak gelegd. Ik begrijp alle voordelen van opdak t.o.v. indak. Het is niet dat ik er voor kies. Het is voor mij gekozen. Ook heb ik niet meer afgenomen bij ze. Dit aantal indak panelen zit standaard bij het huis so to speak. Het is denk ik voor mij nog duurder om het gevecht aan te gaan om de panelen te laten vervallen en er zelf opdak op te gaan leggen. Dus het wordt indak. De kans is natuurlijk wel zeer aanwezig dat na de levensduur van deze panelen er ooit een keer opdak panelen komen.

Ik vond ook de 300Wp wat 'ouderwets', maar het is zo. Ik ga hier nog wel na vragen waarom dit niet bijv 320/325 is.
@migjes jij hebt het over perfect Oost West, mijn dak wordt vind ik zelf meer Zuid Noord. Gaat jouw grafiek dan nog steeds redelijk op? Wekken de panelen op noord ook wel snel voldoende stroom op? Zodat er daadwerkelijk stroom wordt opgewekt? Voor mijn gevoel doen panelen op het noorden echt weinig, al zeggen de resultaten op internet anders
@cville bedankt voor de tip van sunnydesign, dat kende ik nog niet. Ik ga daar eens mee aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@MLPN
mijn berekening staat los van opdak/indak en ja ik snap dat het soms niet anders kan.
ik wil dat je weet hoe duur het eigenlijk moet zijn, zodat je gewapend bent tegen vreemde graaiers. ;)

ik heb de berekening aangepast aan je werkelijke dak, had jouw dak en die van de buren door elkaar gehaald. 8)7
oeps, ben maar mens. ;)

oost-west en zuid-noord (als beide kanten even veel Wp hebben) is het zelfde. ;)
jouw situatie, ehhhhhh.
moet ik ook gaan rekenen, lastig.

sunnydesign is aardig, maar vrijwel bekend dat het vrij grof rekent en meestal 10% te laag.
dus pas er mee op maar geeft je een richt lijn. ;)

ik twijfel wel of de setup 20x + 8x gaat werken op de omvormer?
maar dat moet ik even op een ander moment even goed berekenen. (meer tijd voor nodig.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
migjes schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:35:
@MLPN

sunnydesign is aardig, maar vrijwel bekend dat het vrij grof rekent en meestal 10% te laag.
dus pas er mee op maar geeft je een richt lijn. ;)
Klopt, maar het is een prima tool om in deze situatie de verschillen tussen meerdere scenarios te laten zien en je weet ook dat wat er uit SunnyDesign komt, in ieder geval opgebracht gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MLPN schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:26:
Bedankt voor de reacties @cville @migjes , vanuit het hele project wordt er indak gelegd. Ik begrijp alle voordelen van opdak t.o.v. indak. Het is niet dat ik er voor kies. Het is voor mij gekozen. Ook heb ik niet meer afgenomen bij ze. Dit aantal indak panelen zit standaard bij het huis so to speak. Het is denk ik voor mij nog duurder om het gevecht aan te gaan om de panelen te laten vervallen en er zelf opdak op te gaan leggen.
Het is maar zeer de vraag of je duurder uit bent als je de panelen laat vervallen. De aannemer kan je niet verplichten en je kunt op z'n minst vragen wat de minderprijs is. Het antwoord zou je wel eens kunnen verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32
cville schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:51:
[...]

Het is maar zeer de vraag of je duurder uit bent als je de panelen laat vervallen. De aannemer kan je niet verplichten en je kunt op z'n minst vragen wat de minderprijs is. Het antwoord zou je wel eens kunnen verbazen.
Nja, aan de andere kant: als de hele wijk dezelfde in-dak panelen hebt, moet je je wel afvragen hoe het eruit gaat zien als jij de enige afwijkende bent in de straat. Ik zou daar denk ik niet snel voor kiezen want mooier wordt het dan weer niet (alleen goedkoper)..

Er moeten ook weer dakpannen op en dat wordt wellicht weer als meer arbeid gezien. Ik vraag mij af of het netto echt goedkoper gaat worden. Ik denk ook dat de aannemer dat helemaal niet wilt en gewoon een dom bedrag noemt (dus dat je onderaan de streep alsnog meer kwijt bent en het dus niet doet..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:28
Die 3 extra panelen op ZZO rechts van de dakkapel gaan meer schaduw krijgen dan die links. Ik ga er vanuit dat dat de reden is. Nouja de bovenste van de 3 heeft er natuurlijk geen last van. Ondank de schaduw denk ik dat de panelen richting ZZO met schaduw het beter doen dan panelen richting NNW zonder schaduw.

Ik vraag me af hoe de installateur het gaat aansluiten want met een string van 24 krijg je een veel te hoog voltage. 1054 V terwijl dat max 1000 V mag zijn. (het gaat vast wel goed maar hoe zit het in geval je garantie nodig hebt?)
Wat dat betreft is maximaal 22 panelen richting NNW het maximum.
Of hij moet die 24 noord panelen aansluiten als 2x12, dan is het voltage niet te hoog.

fout
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m11yVPdbftF56z4Sn5G12TuXpBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eA9zok5PAcQ7C8MNRgZAWWce.png?f=fotoalbum_large

goed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahdUSxQol6eLGHY3iSL8ZRSKiAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qkX7nc3qzSGz7f4snv5QY4HQ.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast produceert dit ook net iets meer, al houd deze simulatie geen rekening met schaduw.

De beste oplossing is uiteraard om de dakkapel aan de andere kant te zetten, maar dat zal wel niet meer mogen van de bouwvergunning.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
busscherski schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:37:
Die 3 extra panelen op ZZO rechts van de dakkapel gaan meer schaduw krijgen dan die links. Ik ga er vanuit dat dat de reden is. Nouja de bovenste van de 3 heeft er natuurlijk geen last van. Ondank de schaduw denk ik dat de panelen richting ZZO met schaduw het beter doen dan panelen richting NNW zonder schaduw.

Ik vraag me af hoe de installateur het gaat aansluiten want met een string van 24 krijg je een veel te hoog voltage. 1054 V terwijl dat max 1000 V mag zijn. (het gaat vast wel goed maar hoe zit het in geval je garantie nodig hebt?)
Wat dat betreft is maximaal 22 panelen richting NNW het maximum.
Of hij moet die 24 noord panelen aansluiten als 2x12, dan is het voltage niet te hoog.

fout
[Afbeelding]

goed
[Afbeelding]

Daarnaast produceert dit ook net iets meer, al houd deze simulatie geen rekening met schaduw.

De beste oplossing is uiteraard om de dakkapel aan de andere kant te zetten, maar dat zal wel niet meer mogen van de bouwvergunning.
Dat is nog wel een goede van de schaduw. Maar dan zou de bovenste van de drie panelen sowieso inderdaad nog kunnen. Welk programma heb jij gebruikt om de zaken in je afbeeldingen te bepalen? De dakkapel hadden wij ook liever aan de andere kant gehad, maar dit mag zelfs niet van de architect. Het is gevel aanzicht, dus mag het niet gewijzigd worden...

@migjes , als ik het overzicht van @busscherski zie, dan gaat 24 x + 8 x op dezelfde omvormer net niet werken. Of kunnen er nog andere zaken zijn naast het voltage waardoor deze combinatie met de omvormer niet gaat werken?

@ID-College , ik heb het niet expliciet gevraagd, maar wat je zegt gaat waarschijnlijk dan wel gebeuren. Of ze gaan zelfs al zeggen dat het daar nu te laat voor is. Ze waren enorm traag met het antwoord hoeveel en waar wij zonnepanelen gingen krijgen (andere niet zonnepaneel gerelateerde vragen zijn ze wel sneller mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MLPN schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:26:
[...]
@migjes , als ik het overzicht van @busscherski zie, dan gaat 24 x + 8 x op dezelfde omvormer net niet werken. Of kunnen er nog andere zaken zijn naast het voltage waardoor deze combinatie met de omvormer niet gaat werken?
je hebt 2 zaken die een probleem kunnen zijn bij een omvormer.
per mpp (veel hebben er 2)
1. max kortsluit stroom van de panelen, moet onder de max van de omvormer zitten.
(deze is waarschijnlijk breekbaar. ;) )
2. de max Voc van alle panelen per mpp moet onder de max blijven.
maar de Voc word ook bepaald door de temperatuur van de cellen.
dus bij -10 is die een stuk hoger, ongeveer 10% meer als in de datasheet staat.

24 panelen dus serieel,
24x40Voc+10%= dat is vaak te veel voor veel 3fase omvormers(meeste is 1000Voc max), ik had niet voor niks voor 20 stuks gekozen als voorbeeld. ;)

nu kun je wel 24x aansluiten op de omvormer en zal hij werken, maar je hebt bijna 90% kans dat er toch een te koude winter langs komt en de omvormer het toch begeeft. ;)
(dit kan soms 2 of 4 jaar duren, maar eens komt hij toch.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
migjes schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:34:
[...]

je hebt 2 zaken die een probleem kunnen zijn bij een omvormer.
per mpp (veel hebben er 2)
1. max kortsluit stroom van de panelen, moet onder de max van de omvormer zitten.
(deze is waarschijnlijk breekbaar. ;) )
2. de max Voc van alle panelen per mpp moet onder de max blijven.
maar de Voc word ook bepaald door de temperatuur van de cellen.
dus bij -10 is die een stuk hoger, ongeveer 10% meer als in de datasheet staat.

24 panelen dus serieel,
24x40Voc+10%= dat is vaak te veel voor veel 3fase omvormers(meeste is 1000Voc max), ik had niet voor niks voor 20 stuks gekozen als voorbeeld. ;)

nu kun je wel 24x aansluiten op de omvormer en zal hij werken, maar je hebt bijna 90% kans dat er toch een te koude winter langs komt en de omvormer het toch begeeft. ;)
(dit kan soms 2 of 4 jaar duren, maar eens komt hij toch.)
Dus als ik naar de gegevens van de omvormer en het zonnepaneel kijk (zie hieronder).

Over je punt 1: Je zegt dat de max kortsluit stroom van de panelen onder de max van de omvormer moet zitten. Al zie ik bij de omvormer 13.4A staan en bij de panelen 15A. Dit zit dus ook niet goed?

Over punt 2: Dan is zelfs die 20 panelen teveel, want het max voltage van de omvormer is wel 1000 VDC, maar per mppt is dat 850. Dus op het noorden kunnen er maximaal 850 / (39.8*1.1) = 19.4 panelen bij deze omvormer.
Klopt dit? Zoja dan zou het als de opstelling niet gewijzigd wordt, ik naar de omvomer type GW12KN-DT (de ena laatste) moeten gaan, omdat deze twee strings en een string kan hebben. Dus dat het dak op het noorden opgedeeld wordt in twee strings.

Omvormer GW8000-DT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4E3iNa_7W1eCZpxpqGgkJrqPPO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9t6rbj3gnzp4cXdqfvIiY5tT.png?f=user_large

Zonnepaneel PVM300-60FBDG:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta_eJXiPVTLivNc9UsqcilZj3MY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yCFmPTUro7zxUb1Q41g3OM3B.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@MLPN
oke stapje voor stapje.

punt 1.
het paneel heeft een Isc van 9,69A (ouderwets paneel, ik heb er al van boven de 10. ;) )
omvormer gaat tot de 13,8A
dus geen problemen.

punt 2.
paneel heeft een Voc van 39,8V.
20x39,8V=796V + 10% = 875V
dus geen probleem is onder de 1000V.

(officieel zo als ook @busscherski doet met sunnydesign.
dan neem je de temperatuurcoëfficiënt Voc van het paneel x aantal graden die je verwacht.
de spec van het paneel is vaak 25 graden, en je wil tot de ongeveer -10 gaan, dus dat is 35x temperatuurcoëfficiënt Voc(0,3%) = grofweg 10%. ;) )

punt 3.
paneel heeft een Vmpp van 32,61.
20x32,6V=652V + 10% = 717,2V
dus geen probleem is onder de 850V.

duidelijk genoeg zo?

sunnydesign gebruiken is een stukje simpeler, maar een ouderwetse methode van pen en papier, is nog steeds goed mogenlijk. zo moeilijk is het niet. >:)

ik heb hellaas geen grafiek voor een 3fase omvormer
hier 1 voor een 1fase:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
1 fase werkt het tofs als je er 350Vmpp op zet, en dan zie je bij verschillende instraling het rendement van de omvormer.
een 3fase heeft het liefst een 600 tot 720Vmpp.
(nominale DC ingangs-spanning)
hier kun je aardig van afwijken, maar probeer wel iets in de buurt te komen. ;)
zoals je in de grafiek net niet kunt zien, doe je een 1fase omvormer maar 100Vmpp geven, dan blijft er niet veel over van het rendement. ;)
(een 200Vmpp gaat dan nog redelijk goed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
migjes schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:33:
@MLPN
oke stapje voor stapje.

punt 1.
het paneel heeft een Isc van 9,69A (ouderwets paneel, ik heb er al van boven de 10. ;) )
omvormer gaat tot de 13,8A
dus geen problemen.

punt 2.
paneel heeft een Voc van 39,8V.
20x39,8V=796V + 10% = 875V
dus geen probleem is onder de 1000V.

(officieel zo als ook @busscherski doet met sunnydesign.
dan neem je de temperatuurcoëfficiënt Voc van het paneel x aantal graden die je verwacht.
de spec van het paneel is vaak 25 graden, en je wil tot de ongeveer -10 gaan, dus dat is 35x temperatuurcoëfficiënt Voc(0,3%) = grofweg 10%. ;) )

punt 3.
paneel heeft een Vmpp van 32,61.
20x32,6V=652V + 10% = 717,2V
dus geen probleem is onder de 850V.

duidelijk genoeg zo?

sunnydesign gebruiken is een stukje simpeler, maar een ouderwetse methode van pen en papier, is nog steeds goed mogenlijk. zo moeilijk is het niet. >:)

ik heb hellaas geen grafiek voor een 3fase omvormer
hier 1 voor een 1fase:
[Afbeelding]
1 fase werkt het tofs als je er 350Vmpp op zet, en dan zie je bij verschillende instraling het rendement van de omvormer.
een 3fase heeft het liefst een 600 tot 720Vmpp.
(nominale DC ingangs-spanning)
hier kun je aardig van afwijken, maar probeer wel iets in de buurt te komen. ;)
zoals je in de grafiek net niet kunt zien, doe je een 1fase omvormer maar 100Vmpp geven, dan blijft er niet veel over van het rendement. ;)
(een 200Vmpp gaat dan nog redelijk goed.)
Dit maakt het duidelijk :D . Ik ben nog een beginner met zonnepanelen en ik had al het vermoeden dat ik verschillende zaken door elkaar aan het gooien was. Altijd fijn dat er dan tweakers zijn om te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MLPN schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:46:
[...]

Dit maakt het duidelijk :D . Ik ben nog een beginner met zonnepanelen en ik had al het vermoeden dat ik verschillende zaken door elkaar aan het gooien was. Altijd fijn dat er dan tweakers zijn om te helpen.
jep, al het begin is moeilijk, de kennis die komt wel. ;)

na dit verhaal is wel duidelijk dat 20 (iets meer) wel ongeveer de max is op die omvormer.

maar je wil ook nog een string met 8 panelen.
daarvoor doe je de zelfde berekening.

en daar op ook nog anders om.
de Vmpp(op 25 graden) heeft ook een temperatuur coëfficiënt, maar de max temperatuur kan wel naar 100 graden gaan in de volle zon. (dingen worden heet in de zon, vreemd he. >:) )
reken de Voc en de Vmpp daar eens van uit.
(ik denk uit het hoofd dat het wel gaat, maar het is wat krapjes, maar reken eerst even zelf uit dan corrigeer ik wel als er iets fout is. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36
migjes schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:33:
@MLPN punt 1.
Het is te kort door de bocht om naar het piekvermogen en piekstroom van een paneel te kijken en dan meteen 'ouderwets' te roepen.

Waar het om gaat is wat het paneel per oppervlak doet.

Deze panelen zijn wat kleiner dan de meeste, dus is het logisch dat de getallen lager uitpakken.
Ik kom op 192 Wp/m2.
Dat is iets minder dan bv. een Jinko Cheetah (199 Wp/m2) maar verglijkbaar met een QCells G8 full black (192 Wp/m2).
Dus de panelen zijn geen hoogvliegers, maar zeker niet 'ouderwets'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WackoH schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:13:
[...]

Het is te kort door de bocht om naar het piekvermogen en piekstroom van een paneel te kijken en dan meteen 'ouderwets' te roepen.

Waar het om gaat is wat het paneel per oppervlak doet.

Deze panelen zijn wat kleiner dan de meeste, dus is het logisch dat de getallen lager uitpakken.
Ik kom op 192 Wp/m2.
Dat is iets minder dan bv. een Jinko Cheetah (199 Wp/m2) maar verglijkbaar met een QCells G8 full black (192 Wp/m2).
Dus de panelen zijn geen hoogvliegers, maar zeker niet 'ouderwets'.
ach, ga toch weg. (lol niet te hard op pakken, bedoel het vriendelijk. ;) )
het is een 300Wp paneel in de 1,65x1m maat net zo als mijn ouderwetse LG's.
die heb ik al 5 jaar op mijn dak liggen, dus ja alles wat je nu koopt is heel wat beter.
dit mag echt ouderwets genoemd worden. >:)
zeker als de goedkoopste paneeltjes al over de 330Wp gaan. ;)
28x30Wp meer = 840Wp en in deze setting toch een ruime 600kWh per jaar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:54

DropjesLover

Dit dus ->

Ik denk dat later een extra dakraam plaatsen in deze in-dak panelenconstructie een klein drama gaat worden waar een dakdekker zich niet aan wil wagen...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36
migjes schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:19:
[...]ach, ga toch weg. (lol niet te hard op pakken, bedoel het vriendelijk. ;) )
het is een 300Wp paneel in de 1,65x1m maat net zo als mijn ouderwetse LG's.
die heb ik al 5 jaar op mijn dak liggen, dus ja alles wat je nu koopt is heel wat beter.
dit mag echt ouderwets genoemd worden. >:)
zeker als de goedkoopste paneeltjes al over de 330Wp gaan. ;)
28x30Wp meer = 840Wp en in deze setting toch een ruime 600kWh per jaar meer.
Jij roept wat uit de losse pols, ik geef getallen die laten zien dat wat je pretendeert op z'n minst overdreven is.

Goed, LG dan.
Even op de webshop van Winkelman gekeken om via die plek specs van een courant paneel te downloaden. De eerste die ik zag is LG LG340N1K-V5 NeON 2 FullBlack 340Wp (a 228 Euro per stuk).
Afmetingen zijn 1.016 bij 1.686 (dus 1.71 m2). Dat geeft dan 198 Wp/m2, wat slechts 3.3% meer is dan de panelen van de TS (en gelijk aan courante full black QCells (G8-serie)..

• migjes
WackoH schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:25:
[...]
Jij roept wat uit de losse pols, ik geef getallen die laten zien dat wat je pretendeert op z'n minst overdreven is.

Goed, LG dan.
Even op de webshop van Winkelman gekeken om via die plek specs van een courant paneel te downloaden. De eerste die ik zag is LG LG340N1K-V5 NeON 2 FullBlack 340Wp (a 228 Euro per stuk).
Afmetingen zijn 1.016 bij 1.686 (dus 1.71 m2). Dat geeft dan 198 Wp/m2, wat slechts 3.3% meer is dan de panelen van de TS (en gelijk aan courante full black QCells (G8-serie)..
tja zinloos hé om hier over te hebben, dit is toch relatief. ;)

5 jaar geleden was een 300Wp paneel een beetje de top of de bil (allen panasonic en sunpower zaten daar een beetje boven, alleen die kan ik niet toepassen op mijn west dak.)
en dan gaan vergelijken met een oud LG paneel die ook oude techniek gebruikt.
neem dan deze:
https://www.winkelman-zon...wart-frame-mat-380wp.html
zit je toch boven de 220Wp/m2 en heb je toch 10% extra of 2% per jaar meer.

het is helemaal zinloos om het hier over te hebben omdat dit een in dak systeem word.
en waarschijnlijk met elementen, en die elementen kunnen maar erg weinig varianten aan in maatvoering.
dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat ze wel oude maat panelen moeten gebruiken.
(ik hoop nog wel dat die oude maten straks nog te leveren zijn, je ziet ze steeds minder.)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er zijn indak oplossingen met een "naadloze" oplossing voor dakramen in een zonnepanelen veld, de verkrijgbaarheid is beperkt merken van indak systemen hebben oplossingen met een bepaald dakraamfabrikant, de keus is dus beperkt.
of je deze oplossingen over 10 jaar nog kan kopen zou ik niet vanuit gaan. er zijn nu min of meer opmaat oplossingen over 10 jaar zijn er wellicht andere opmaat oplossingen.

YouTube: GSE - VELUX Installatie video

Wellicht dat het verstandig is om de bouwer dit dakraam alvast te laten zetten. dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. je kan even vragen wat ze zouden rekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 12-11-2020 13:25 ]

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:43
Los van alles hierboven. Heb je ook rekening gehouden met het terugvragen van de btw?
Volgens de Belastingdienst:
De meeste mensen hebben niet-geïntegreerde zonnepanelen. Dat zijn panelen die alleen stroom opwekken en niet de functie van dakbedekking hebben. Voor niet-geïntegreerde zonnepanelen mag u álle btw terugvragen.

Sommige mensen hebben geïntegreerde zonnepanelen, die hebben ook de functie van dakbedekking. Voor deze panelen krijgt u minder btw terug: u mag dan maar 1/3 van de btw terugvragen. Is de btw op de aanschaf en installatie van uw geïntegreerde zonnepanelen bijvoorbeeld € 1.500? Dan vraagt u € 500 terug.

• twain4me

twain4me

SjigEd schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:29:
Los van alles hierboven. Heb je ook rekening gehouden met het terugvragen van de btw?

[...]
Hij heeft denk ik weinig keus, het is projectbouw. btw regels zijn bij nieuwbouw hoe dan ook al anders.

Natuurlijk kan hij vragen of de bouwer ze niet wil plaatsen, maar die kan daar net zo makkelijk nee tegen zeggen. je hebt immers al je akkoord gegeven. gezien het niet over een paar excuus panelen gaat die hij liever kwijt is dan rijk kan ik zijn antwoord eigenlijk al raden ;)

• bbbrumbrum
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:35:
[...]

Hij heeft denk ik weinig keus, het is projectbouw. btw regels zijn bij nieuwbouw hoe dan ook al anders.

Natuurlijk kan hij vragen of de bouwer ze niet wil plaatsen, maar die kan daar net zo makkelijk nee tegen zeggen. je hebt immers al je akkoord gegeven. gezien het niet over een paar excuus panelen gaat die hij liever kwijt is dan rijk kan ik zijn antwoord eigenlijk al raden ;)
Uh hoezo anders? Dat is voor warmtepomp(subsidie) tegenwoordig zo, maar voor PV?

• twain4me

twain4me

bbbrumbrum schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:53:
[...]

Uh hoezo anders? Dat is voor warmtepomp(subsidie) tegenwoordig zo, maar voor PV?
je mag een deel van de bouw van het dak meetellen, dan kom je al snel aan de grens die je eigenlijk aan zou moeten willen houden (omdat je anders na X jaar alsnog de btw moet betalen|)
Belang onder de nieuwe KOR

Het belang van de BTW teruggave op een deel van de woning is onder de nieuwe KOR afgenomen. De reden is dat wanneer op de factuur waarover de BTW wordt teruggevraagd hoger is dan € 2.500, een beroep op de KOR niet aantrekkelijk is en er gedurende 4 jaar na het jaar van aanschaf BTW over de opgewekte energie afgedragen dient te worden.
Bij nieuwbouw extra btw-teruggaaf?

Heb je een nieuwbouwwoning inclusief zonnepanelen gekocht? Dan kun je een deel van het dak aanmerken als zakelijk gebruik omdat het de zonnepanelen ondersteunt. Dus dan moet je dus ook een deel van de betaalde btw voor het dak terug kunnen vragen.

Uit interne memo's van het Ministerie van Financiën blijkt echter dat de Belastingdienst deze verzoeken afwijst. Dit ondanks een aantal gerechtelijke uitspraken in het voordeel van de nieuwbouwkoper.

Er zijn ook zaken, waarbij de rechter oordeelde dat er 'geen rechtstreeks en onmiddellijk verband is tussen de levering van zonne-energie en de bouw van de woning.' Het is wachten op een definitieve uitspraak van de Hoge Raa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:12:
[...]

je mag een deel van de bouw van het dak meetellen, dan kom je al snel aan de grens die je eigenlijk aan zou moeten willen houden (omdat je anders na X jaar alsnog de btw moet betalen|)

[...]

[...]
Is dat niet ontkracht? Want dan zou iedere nieuwbouw PV installatie "gratis" zijn. Of zelfs geld erbij.

Wat is je bron voor de 2e quote?

Zie ook in ander topic
Farmerwood schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:12:
Gisteren hadden we met een aantal bewoners een videomeeting met een bedrijf waar we wellicht met een flinke groep zonnepanelen af gaan nemen.
De details daarvan zijn wat offtopic, maar vind onderstaande nog wel het vermelden waard hier.

Een tip die voorbij kwam en 'bewezen' werd met een link naar een gerechtelijke uitspraak: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2019:1927

Het komt erop neer dat je het deel van je dak waar je PV panelen op liggen als een zakelijke aankoop ziet omdat je door het salderen ondernemer bent. En over die zakelijke aanschaf kun je de betaalde BTW terug vragen.
Je moet dan wel binnen 6 maanden die panelen (laten) plaatsen.

Daarmee wordt de aanschaf van PV panelen ineens een nog interessantere optie.

Uit die bovenstaande link:

[...]

Iemand bekend met dit verhaal?
Requiem19 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:27:
[...]

Btw is mijn dagelijks werk (hoewel niet mbt zonnepanelen) - dit zijn (helaas) weer mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

In recente jurisprudentie van gerechtshoven is dit allemaal afgeschoten voor zover het particulieren betreft. Je kunt dus geen beroep op de jurisprudentie doen om een deel van de btw op je bouwkosten terug te vragen op dit moment.

Wel het nieuws in de gaten houden of de Hoge Raad hier anders over oordeelt als er ooit iemand een cassatie gaat in een vergelijkbare zaak. :-).

[ Voor 66% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-11-2020 14:41 ]

• twain4me

twain4me

bbbrumbrum schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:36:
[...]

Is dat niet ontkracht? Want dan zou iedere nieuwbouw PV installatie "gratis" zijn. Of zelfs geld erbij.
Daar is denk ik mede dat maximum vandaan gekomen. dan kan je emmeren tot je een ons weegt over wat wel en niet noodzakelijk is voor de pv. maar dat maakt allemaal vrij weinig uit als je boven de 2500 euro btw uitkomt ;)

edit:
bron qoute

https://www.consumentenbo...-zonnepanelen-terugvragen

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 12-11-2020 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat wachten op de definitieve uitspraak waar ze het hier over hebben lijkt intussen achterhaalt.

Ik was nog even gaan spitten en kwam deze uitspraak tegen van april 2020: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2020:2676
Belanghebbende heeft zonnepanelen laten plaatsen op het dak van zijn nieuwe woning. Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de voorbelasting op de bouw van de woning niet aftrekbaar is omdat de bouw van de woning niet strikt noodzakelijk is voor de exploitatie van zonnepanelen. Dat belanghebbende voor de zonnepanelen aanpassingen heeft laten verrichten qua type en stand, doet hier niet aan af omdat belanghebbende hiervoor geen extra kosten heeft gemaakt.
Het Hof is van oordeel dat een rechtstreeks en onmiddellijk verband tussen de levering van energie via de zonnepanelen en de bouw van de woning ontbreekt. De werkzaamheden bestaande uit de bouw van de woning reiken verder dan hetgeen noodzakelijk is om belanghebbende in staat te stellen om met behulp van zonnepanelen energie op te wekken (vgl. HvJ EU 14 september 2017, C-132/16, Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments, ECLI:EU:C:2017:683, punt 39). De panelen kunnen bijvoorbeeld ook in een zonnepark worden geplaatst of op al bestaande gebouwen.

• twain4me

twain4me

Farmerwood schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:16:
[...]

Dat wachten op de definitieve uitspraak waar ze het hier over hebben lijkt intussen achterhaalt.

Ik was nog even gaan spitten en kwam deze uitspraak tegen van april 2020: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2020:2676

[...]

[...]
Weer een reden om geen lid te zijn van de consumentenbond (artikel is in juli nog aangepast :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Ik was een paar dagen afwezig, dus nu pas mijn antwoord :9 .
migjes schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:08:
[...]

jep, al het begin is moeilijk, de kennis die komt wel. ;)

na dit verhaal is wel duidelijk dat 20 (iets meer) wel ongeveer de max is op die omvormer.

maar je wil ook nog een string met 8 panelen.
daarvoor doe je de zelfde berekening.

en daar op ook nog anders om.
de Vmpp(op 25 graden) heeft ook een temperatuur coëfficiënt, maar de max temperatuur kan wel naar 100 graden gaan in de volle zon. (dingen worden heet in de zon, vreemd he. >:) )
reken de Voc en de Vmpp daar eens van uit.
(ik denk uit het hoofd dat het wel gaat, maar het is wat krapjes, maar reken eerst even zelf uit dan corrigeer ik wel als er iets fout is. ;) )
Hoe bedoel je met 'ik denk uit het hoofd dat het wel gaat'? Heb je het over de 8 panelen op zuid? Voor de panelen op het zuiden gaat toch als volgt: 8 panelen * 39.8 * 1.1 = 350.24. Dit is ruim onder de 1000V. Of moet ik deze bij elkaar optellen?
DropjesLover schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:26:
Ik denk dat later een extra dakraam plaatsen in deze in-dak panelenconstructie een klein drama gaat worden waar een dakdekker zich niet aan wil wagen...
twain4me schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:22:
[...]

Er zijn indak oplossingen met een "naadloze" oplossing voor dakramen in een zonnepanelen veld, de verkrijgbaarheid is beperkt merken van indak systemen hebben oplossingen met een bepaald dakraamfabrikant, de keus is dus beperkt.
of je deze oplossingen over 10 jaar nog kan kopen zou ik niet vanuit gaan. er zijn nu min of meer opmaat oplossingen over 10 jaar zijn er wellicht andere opmaat oplossingen.

YouTube: GSE - VELUX Installatie video

Wellicht dat het verstandig is om de bouwer dit dakraam alvast te laten zetten. dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. je kan even vragen wat ze zouden rekenen.
Ik denk ook dat dit later lastig wordt. Wij dachten ten tijden van de grote opties vast zetten dat wij het niet nodig zullen hebben. Echter met de corona zaken van nu ga je toch anders kijken naar de indeling van je toekomstige huis in de vorm van thuiswerkplekken. Dus achteraf was het raam toch wel handig geweest. Vanuit de bouwer is dit helaas niet meer te wijzigen.
Ik denk dat wij wel een ander plan bedenken. Aan de zijkant van het huis op zolder (op de zolder hal/overloop) zit er ook nog een raam en dan maken wij gewoon geen aparte kamer voor thuiswerkplek zodat er natuurlijk licht is via de 'overloop' van het zolderraam.
SjigEd schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:29:

[...]
Jazeker, wij krijgen een deelfactuur voor de installatie van de zonnepanelen vanuit de bouwer om de btw terug te vragen. Wel jammer dat je maar 1/3de van de btw bij indak kan terug vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
MLPN schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:29:
Hoe bedoel je met 'ik denk uit het hoofd dat het wel gaat'? Heb je het over de 8 panelen op zuid? Voor de panelen op het zuiden gaat toch als volgt: 8 panelen * 39.8 * 1.1 = 350.24. Dit is ruim onder de 1000V. Of moet ik deze bij elkaar optellen?
er is ook nog een onder grens.
bestaande uit 2 punten:
1. startstroom
dit is de Voc van de panelen (verstandig is ook hier de 10% te rekenen)
2. minimum van de mpp.
dit is de Vmpp - 10%

grofweg 8x32Vmpp = 256V - 10% = 230V.

dit is niet veel voor een 3fase omvormer, verschilt per merk hoe goed de omvormer er mee over weg kan.

in de spec staat 180V opstartspanning dit is de Voc. die red je wel.
in de specs staan 200V als minimum Vmpp, dus het werkt wel.
maar er staat ook 380V voor vol vermogen, dus je levert hier wel wat rendabiliteit in.
op zich zelf geen probleem, maar net niet wat je wil.

het is wel op te lossen, neem meer panelen als 8 zodat je beter zit op die mpp.
of neem 2x een 1fase omvormer, dat is iets beter.
(ook 1 mpp uit voeren met tigo b.v. kan een oplossing zijn. niet goedkoop beetje meer opbrengst.)

(relativiteit is lastig uit te leggen.
dus hoe belangrijk dit is, is lastig. :?
het is wel oplosbaar als je dat wil, dus denk er even over na.
het is belangrijker het te weten als het plan aan te passen. ;) )

Pagina: 1