Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste
Acties:
  • 591.632 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-06 19:44
@cville @kabeltjekabel @Andrehj Thanks! Da's weer input waar ik wat mee kan.
Andrehj schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:24:
[...]

- En kijken naar de lange kabel. Die zal vast geen 1.5mm² zijn. Minimum is toch wel 2.5mm². Maar voor zo'n zware 1-fase omvormer achter zo'n lange kabel is ook dat te dun. Voor die lengte zou je wel naar 6 of 10 mm² moeten.

Daarna: 3-fasen is altijd een goed idee, dan speelt dit hele probleem niet meer en is 2.5mm² zat. Moet je wel een 3-fasen aansluiting hebben en een nieuwe kabel trekken.
Tjah, ik vind de kabel er vrij dun uitzien. Maar alles is netjes weggewerkt, en de paar stukjes kabel die zichtbaar zijn kan ik geen opdruk vinden hoe dik die aders zouden zijn (is een buitenkabel).
Andrehj schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:24:
[...]
Dan nog een vraag: Waarom een C20 automaat? Een B20 klinkt veel logischer.
Die 20A is questionable, want de hoofdzekeringen zijn allemaal C25. De groepautomaat is van hetzelfde merk, dus een selectiviteit van <1.6 kan technisch gezien wel, maar is volgens mij niet geheel volgens specs. In de manual staat "A circuit breaker [...] with slow-blow characteristic C", dus dat zal allicht zijn waarom de installateur (helaas failliet) voor C20 gekozen heeft.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Freeaqingme schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:47:

[...]

Tjah, ik vind de kabel er vrij dun uitzien. Maar alles is netjes weggewerkt, en de paar stukjes kabel die zichtbaar zijn kan ik geen opdruk vinden hoe dik die aders zouden zijn (is een buitenkabel).

[...]

Tjah, die 20 is questionable. Want de hoofdzekeringen zijn allemaal C25. De groepautomaat is van hetzelfde merk, dus een selectiviteit van <1.6 kan technisch gezien wel, maar is volgens mij niet geheel volgens specs. In de manual staat "A circuit breaker [...] with slow-blow characteristic C", dus dat zal allicht zijn waarom de installateur (helaas failliet) voor C20 gekozen heeft.
5 kW 1-fase omvormer terwijl er een 3-fase aansluiting aanwezig is... toch weer jammer.

In de kast kun je wel makkelijk het verschil zien tussen 1,5 en 2,5. Als je ze zonder referentie ziet is het inderdaad lastig om direct te zien wat het is als je er niet regelmatig mee werkt.

Als het XMVK is, dan kun je bij <9mm buitendiameter van de kabel wel zeggen dat het geen 2,5mm^2 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:41
Ik heb op het dak van mijn woonhuis sinds 2010 14 stuks poly zonnepanelen van 220 Wp in 3 rijen boven elkaar van 5 panelen elk. Vanwege een raam in de middelste rij is die rij dus maar 4 stuks; dus 14 in totaal, met de standaard afmeting van 165 * 100 cm

Omdat de breedte van dit raam > 100 cm is die middelste rij zo'n 10 cm versprongen naar rechts waardoor het geheel minder 'strak' is .. :(

Ik denk er over deze panelen nog een keer te vervangen hierom door modernere en dan full black.
Afmeting van ca 165 cm in de hoogte en 80 cm (of minder) in de breedte, maar kan hier niets van vinden; de oude TSMC panelen zouden ideaal zijn, maar is niet meer aan te komen.

iemand suggesties ?

Het gaat dus vooral om het uiterlijk: ik zoek dus vooral echte full black panelen, dus zonder die dunne (zichtbare) lijntjes in 165 * 100 cm

Nieuw, en gebruikt mag ook

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:41
Een korte vraag betreffende zonnepanelen op een golfplaten dak:

Is er een bepaalde minimum afstand tussen (schuin)dak en zonnepanelen?
We vragen ons namelijk af of de de montagerail niet gewoon rechtstreeks op de golven gelegd kan worden? Horizontaal voor panelen in portret ligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:22:
[...]

Maar de panelenfabrikanten drukken zich zeker nog steeds onder de garantie uit als de stekker vervangen is?
Op zich wel een interessante vraag, maar hoe vaak gebeurt het eigenlijk dat er garantie geclaimd moet worden ivm defecte panelen. Voor mijn gevoel is het een zeldzaamheid, maar misschien zijn hier andere ervaringen.
Ik bedoel dus niet specifiek ivm afgeknipte stekkers, maar gewoon algemeen. Wie heeft wel eens een paneel onder garantie moeten laten vervangen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 09:04
hannibal2206 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:36:
Ik heb op het dak van mijn woonhuis sinds 2010 14 stuks poly zonnepanelen van 220 Wp in 3 rijen boven elkaar van 5 panelen elk. Vanwege een raam in de middelste rij is die rij dus maar 4 stuks; dus 14 in totaal, met de standaard afmeting van 165 * 100 cm

Omdat de breedte van dit raam > 100 cm is die middelste rij zo'n 10 cm versprongen naar rechts waardoor het geheel minder 'strak' is .. :(

Ik denk er over deze panelen nog een keer te vervangen hierom door modernere en dan full black.
Afmeting van ca 165 cm in de hoogte en 80 cm (of minder) in de breedte, maar kan hier niets van vinden; de oude TSMC panelen zouden ideaal zijn, maar is niet meer aan te komen.

iemand suggesties ?

Het gaat dus vooral om het uiterlijk: ik zoek dus vooral echte full black panelen, dus zonder die dunne (zichtbare) lijntjes in 165 * 100 cm

Nieuw, en gebruikt mag ook
https://www.solar-bouwmarkt.nl/315wp-ultra-black.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Na eindeloos lezen zelf een aanbod ontvangen. Feedback welkom!
Zonnepanelen offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 17:45
emot schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 07:26:

We vragen ons namelijk af of de de montagerail niet gewoon rechtstreeks op de golven gelegd kan worden? Horizontaal voor panelen in portret ligging.
Clickfit heeft hiervoor een systeem wat behoorlijk vlak tegen het dak aanligt en heel erg makkelijk te monteren is vergeleken met het systeem voor pannendaken (wat al redelijk eenvoudig is). Check maar eens, er staan op YouTube genoeg filmpjes

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
emot schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 07:26:

minimum afstand is er niet echt.
je wil een beetje ventilatie, maar dat lukt altijd wel met de golven.

ik heb op mijn schuurtje de golf clips gebruikt.
voorbeeld:
https://solarstell.nl/producten/golfplaatdak-golfclip/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBd_sgH5_F8cl-9eE6MxPXWPv1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kysb6hRh6mJTROAdUNvYvJGY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAabPrCiP9FKd20b0IqJxSQJjIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86jO06Zk5ebPUoIX05eAOr8a.jpg?f=fotoalbum_large
die waren mij wat te hoog, dus gewoon een stuk afgezaagd, en nieuw gat gemaakt.
(een stuk L profiel in kleine stukjes gezaagd om een hoek stuk te maken zodat ik de stangen horizontaal had.
niet te moeilijk denken. ;)
en klaar.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Freeaqingme schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:47:
[...]
[...]
Tjah, die 20 is questionable. Want de hoofdzekeringen zijn allemaal C25. De groepautomaat is van hetzelfde merk, dus een selectiviteit van <1.6 kan technisch gezien wel, maar is volgens mij niet geheel volgens specs. In de manual staat "A circuit breaker [...] with slow-blow characteristic C", dus dat zal allicht zijn waarom de installateur (helaas failliet) voor C20 gekozen heeft.
4mm2 zou genoeg moeten zijn. Meer kan maar heeft niet zo veel voordeel meer.
Weet wat je hebt voor je gaat veranderen. Er kan ook een slechte verbinding ergens zitten, dus meet eerst de spanning bij de omvormer en dan in/bij de meterkast. Als je dan echt een duidelijk verschil hebt, kan een dikkere kabel echt helpen. Voor de handige Harry's kan je ook nog iets met een trafo gaan doen, maar daar moet je maar naar vragen, dat zet ik hier niet helemaal uit me zelf neer.

Die zekering/automaat is geen probleem, selectiviteit heeft voor de netbeheerder te maken met overlast voor andere klanten. Als je je eigen hoofdzekering moet laten vervangen kost dat je geld, maar de maatregelen om dat te voorkomen zijn duurder. En het komt maar heel zelden voor.
Met een hoofdautomaat heb je al helemaal geen probleem.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:41

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-06 19:44
onetime schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:18:
[...]

Weet wat je hebt voor je gaat veranderen. Er kan ook een slechte verbinding ergens zitten, dus meet eerst de spanning bij de omvormer en dan in/bij de meterkast. Als je dan echt een duidelijk verschil hebt, kan een dikkere kabel echt helpen.
Thanks! De buitenmantel van de kabel heeft een diameter van 11mm. Meeste 4mm2 kabels die ik tegenkom zijn 12mm, dus vermoedelijk is het 2.5mm2. Vanmiddag komt een nieuwe multimeter binnen, en dan zal ik eens gaan meten als de zon weer schijnt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
migjes schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:23:
[...]

minimum afstand is er niet echt.
je wil een beetje ventilatie, maar dat lukt altijd wel met de golven.
Tnx voor je input.
Ik dacht dat daar misschien een of ander gegeven of norm voor zou zijn.

Verder neem ik aan dat de schroeven niet enkel aan de golfplaten bevestigd zitten, maar doorlopen tot onderliggende balklaag oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
emot schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:30:
[...]

Tnx voor je input.
Ik dacht dat daar misschien een of ander gegeven of norm voor zou zijn.
geen norm of niks, gewoon gezond verstand.
panelen worden best warm in de zon, en dat wil je weg ventileren voor meer opbrengst.
maar als je een beetje stevige golf hebt dan ventileert dat ruim genoeg. ;)
Verder neem ik aan dat de schroeven niet enkel aan de golfplaten bevestigd zitten, maar doorlopen tot onderliggende balklaag oid?
jep, door lopen tot de balk laag.
en boven op de golf schroeven om het water dicht te houden.
dus aardig lange schroeven nodig.

ik geef je trouwens een goede kans om zelfs de golfclips weg te laten.
gewoon een rails + wat stukjes L profiel, dan lukt het ook wel.
(het is meer in: hoeveel tijd wil je er in stoppen wat bepaald ;)
houtblokjes maken voor onder de golf kost wel tijd. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:31
Is er iemand op dit forum die toevallig als dealer staat geregistreerd op deze site en wat meer info qua prijs en levering voor mij kan achterhalen? Ik heb deze panelen al op mijn dak liggen en dit is de enige plek die ze nog aanbiedt....

https://www.secondsol.com...utschland/asm6610m-280-bl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Gman schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:03:
Nou die schema's die jullie tekenen...wtf ingewikkeld, dat gaat bij mij écht niet werken.
Ik heb het zo bedacht:

[Afbeelding]

De nummers van de panelen is maar een optie, dat boeit eigenlijk niet eens.
Ik weet niet of het zo klopt maar volgens de uitleg die ik vond kan het zo.
Kost je wel extra kabel maar is veel simpeler.

Vandaag wordt mijn PV setup geleverd :*)
24x Jinko JKM320M-60HB Cheetah Half Cel Full Black 320Wp
Sunny Tripower 5kW 3 Fasen Omvormer
Alles op Solar Construct rails.
ik zou zeggen dit is het schema met "beginnersfout" (no offense). Als je slim bent verbind je paneel 1 met 3 met 5 met 7 etc en op de weg terug ga je van 8 naar 6 naar 4 naar 2. Zo liggen de kabels per definitie naast elkaar (geen inductie) en sluit je de invter simpel aan op paneel 1 en 2. volg je het nog?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
onetime schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:18:
[...]

Weet wat je hebt voor je gaat veranderen. Er kan ook een slechte verbinding ergens zitten, dus meet eerst de spanning bij de omvormer en dan in/bij de meterkast. Als je dan echt een duidelijk verschil hebt, kan een dikkere kabel echt helpen. [...]
Ter aanvulling; dat moet dan wel onder belasting, anders meet je gewoon hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het onderzoeken of zonnepanelen voor mij gunstig zullen zijn en zo ja op wat voor manier. Ik kom er dus echt niet uit..

Ik denk aan een oost-west configuratie. Oost wekt bij mij meer op maar met afbouwen van de salderingsregeling zou het mij logisch lijken ook aan het einde van de dag nog te kunnen opwekken.

Ik heb nog een verduurzamingsbudget bij mijn hypotheek van €9000,-. Maar wat is nu wijsheid. Ik heb nu een aantal offertes opgevraagd/ontvangen maar krijg naar mijn idee niet van de juiste mensen advies.

Het huidige idee is deze setup in verband met dakkapel in toekomst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4SoXw8DnyRXR3JBwPLvY5WpCcY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tl9InAbPuCK8YgugWD54xMWH.jpg?f=user_large

Hoe ga ik met de oost-west kant om? Maakt het uit dat de westkant in het begin van de dag geen zon krijgt? Ik twijfel of ik nu gelijk veel moet laten leggen of een relatief goedkoop systeem voor nu en wachten tot de technologie verder is en dan het mogelijk kunnen vervangen. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze €9000,- euro zo gunstig mogelijk uit te geven? Er staat een lening van ongeveer 53 euro per maand tegenover.

Of moet ik dit in een eigen topic plaatsen?

Alvast bedankt en mogelijk excuses.

[ Voor 9% gewijzigd door Ruupster op 17-07-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
develdonk schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:44:
[...]

ik zou zeggen dit is het schema met "beginnersfout" (no offense). Als je slim bent verbind je paneel 1 met 3 met 5 met 7 etc en op de weg terug ga je van 8 naar 6 naar 4 naar 2. Zo liggen de kabels per definitie naast elkaar (geen inductie) en sluit je de invter simpel aan op paneel 1 en 2. volg je het nog?
Ja duidelijk nu (een goede tekening helpt enorm ;) )
Ik zou het geen beginnersfout noemen, ik heb het op 3 (!) sites zo gevonden en de andere methode niet, al geef ik nu toe dat die beter is.
Maar ik heb dus te korte kabels (@ paneel) voor plan b en hou dus mijn eigen plan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ruupster Inderdaad eigen topic. Mooie topicstart heb je al. Heb je nog betere foto's voor erbij?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
Dank voor je bericht, ik heb een topic aangemaakt. Foto’s van het dak? Zal ik even maken en toevoegen in het topic.

Zie door de wolken de zon niet meer. Advies zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06:23

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Vandaag zijn de panelen geïnstalleerd. Inloggegevens krijg ik van solaredge toegestuurd, iemand een idee hoelang dat duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
voorstad schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:55:
[...]

Geen lange termijn ervaring, mijn twee Solis omvormers hangen er net een week. Ik vind ze erg degelijk overkomen, met een volledig metalen kast. Ik hoor ze niet schakelen of klikken. Er zit ook geen mechanische ventilatie op.

Wat uitllezing betreft: aan de onderkant zit een com poort en je kunt er een wifi module op aansluiten. Ik heb zelf een watt meter in de extra groepenkast met een eigen uitlezer naar pvoutput.org. Ik wil niet afhankelijk zijn van de portal van een omvormer fabrikant.
Dank voor je reactie, de installatie is gedaan en het is idd een degelijk apparaat.

Een andere vraag(voor iedereen), het zijn 15 panelen in 1 lange string. De elektricien gaf aan dat dit bewust gedaan was zodat ze in de ochtend sneller aanspringen.
De omvormer kan er 2 strings aan. Maakt dit veel uit? Het leek mij een voordeel om er 2 van te maken omdat er dan minder last is van schaduw en je ook makkelijker kan zien als er wat mis is door de strings te vergelijken.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
E-jey schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 07:41:
[...]

Dank voor je reactie, de installatie is gedaan en het is idd een degelijk apparaat.

Een andere vraag(voor iedereen), het zijn 15 panelen in 1 lange string. De elektricien gaf aan dat dit bewust gedaan was zodat ze in de ochtend sneller aanspringen.
De omvormer kan er 2 strings aan. Maakt dit veel uit? Het leek mij een voordeel om er 2 van te maken omdat er dan minder last is van schaduw en je ook makkelijker kan zien als er wat mis is door de strings te vergelijken.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Dan moet je even precies de technische gegevens van de omvormer en panelen vertellen.
Eerder opstarten is in ieder geval grootste onzin die je kunt verzinnen. En 15 stuks zou wel eens teveel kunnen zijn inderdaad.
Alle 15 wel dezelfde richting en helling hoek?

Edit, zelfde richting al gevonden. Je omvormer is max 600 volt. Dus als je panelen een voc hebben van max 35 volt is het goed. Maar ben bang dat voltage hoger is?

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 18-07-2020 10:01 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-06 19:06
Rtoo schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:04:
Vandaag zijn de panelen geïnstalleerd. Inloggegevens krijg ik van solaredge toegestuurd, iemand een idee hoelang dat duurt?
Paar dagen. Je installateur geeft eerst de setup door aan SolarEdge, of heeft ‘m zelf al ingetekend en aangemeld bij SE. Ik denk dat je dinsdag of woensdag uiterlijk je inlog wel hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 08:54
Is er hier iemand die ervaring heeft met rode zonnepanelen? Ik heb een woning uit 1940, aangemerkt als monument. Inmiddels bezig met kijken hoe ik dit naar een duurzamer niveau kan krijgen. Zonnepanelen staan hoog op de lijst en kunnen prima in het schuine dakvlak (rood pannendak). Van buren heb ik begrepen dat zwarte/donkere panelen niet goedgekeurd worden door de gemeente :( Een van mijn buren heeft wel goedkeuring gekregen voor rode panelen (alweer 3 jaar geleden). Dus ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden, het zijn er helaas niet veel. Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen een paneel van bisol gevonden (245wp)

tja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Sander0105 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:52:
Is er hier iemand die ervaring heeft met rode zonnepanelen? Ik heb een woning uit 1940, aangemerkt als monument. Inmiddels bezig met kijken hoe ik dit naar een duurzamer niveau kan krijgen. Zonnepanelen staan hoog op de lijst en kunnen prima in het schuine dakvlak (rood pannendak). Van buren heb ik begrepen dat zwarte/donkere panelen niet goedgekeurd worden door de gemeente :( Een van mijn buren heeft wel goedkeuring gekregen voor rode panelen (alweer 3 jaar geleden). Dus ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden, het zijn er helaas niet veel. Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen een paneel van bisol gevonden (245wp)
Eerste hit in google

https://solarpartners.nl/producten/rode-zonnepanelen-rood/

Exasun heeft ook een oplossing
https://exasun.com

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 19-07-2020 20:19 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik meen me te herinneren dat de regels voor monumenten versoepeld worden als het gaat om verduurzaming... valt dit daar niet ook onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:16:
[...]

Dan moet je even precies de technische gegevens van de omvormer en panelen vertellen.
Eerder opstarten is in ieder geval grootste onzin die je kunt verzinnen. En 15 stuks zou wel eens teveel kunnen zijn inderdaad.
Alle 15 wel dezelfde richting en helling hoek?

Edit, zelfde richting al gevonden. Je omvormer is max 600 volt. Dus als je panelen een voc hebben van max 35 volt is het goed. Maar ben bang dat voltage hoger is?
Het zijn denim M1- 325-340BBHC-120 panelen met “Nullastspanning (Voc)” van ong. 41. Wat betekent dit precies? Dat de omvormer de bottleneck is?

Alles is idd op zelfde richting.

Ik las op internet dat 2 strings alleen nuttig zijn bij andere ligging, andere type panelen of schaduw. Wij hebben alle 3 niet, behalve dan schaduw van wolken oid.

[ Voor 3% gewijzigd door E-jey op 19-07-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Laatst online: 23:31
Sjors81 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:35:
Is er iemand op dit forum die toevallig als dealer staat geregistreerd op deze site en wat meer info qua prijs en levering voor mij kan achterhalen? Ik heb deze panelen al op mijn dak liggen en dit is de enige plek die ze nog aanbiedt....

https://www.secondsol.com...utschland/asm6610m-280-bl
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
Gramser schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:23:
Ik meen me te herinneren dat de regels voor monumenten versoepeld worden als het gaat om verduurzaming... valt dit daar niet ook onder?
Dat was inderdaad ook mijn veronderstelling, het is erg afhankelijk van de ambtenaar die ik spreek. Tot nu toe nog geen eenduidig antwoord.

tja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander0105
Thnx. Die laatste heb ik inmiddels ook gevonden onder “terracotta” ipv “rood”

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Sander0105 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:40:
[...]

Thnx. Die laatste heb ik inmiddels ook gevonden onder “terracotta” ipv “rood”
Zag wel dat de bisol mega duur is, 350,- en duurder. 8)7

Ik vind all black juist mooi op rode/oranje pannen, als ze een beetje netjes liggen, geen tetris.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander0105
Rol-Co schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:47:
[...]

Zag wel dat de bisol mega duur is, 350,- en duurder. 8)7

Ik vind all black juist mooi op rode/oranje pannen, als ze een bertje netjes liggen, geen tetris.
Inderdaad. Ik zal die exasun eens contacteren maar heb niet het idee dat die veel goedkoper gaan zijn. Alhoewel hun solar dakpannen wel erg nice zijn. (Het dak moet hier toch vervangen worden...).

Helaas, als je een monument hebt ben je niet zelf degene die het mooi moet vinden :X

tja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Sander0105 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:38:
[...]

Dat was inderdaad ook mijn veronderstelling, het is erg afhankelijk van de ambtenaar die ik spreek. Tot nu toe nog geen eenduidig antwoord.
Hier doelde ik op: https://www.omgevingsweb....dviesbeleid-zonnepanelen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
E-jey schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:55:
[...]

Het zijn denim M1- 325-340BBHC-120 panelen met “Nullastspanning (Voc)” van ong. 41. Wat betekent dit precies? Dat de omvormer de bottleneck is?

Alles is idd op zelfde richting.

Ik las op internet dat 2 strings alleen nuttig zijn bij andere ligging, andere type panelen of schaduw. Wij hebben alle 3 niet, behalve dan schaduw van wolken oid.
15×41=615 volt, dus zodra het weer wat kouder gaat worden zal je omvormer geheel niet meer starten vanwege de max van 600 volt. Op koude winter dag kan er makkelijk nog tien procent bij komen tot 675 volt.
Dus je moet er twee string van laten maken.
Conclusie je hebt een prutser als installateur

Kunt ook vragen om drie fase omvormer....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-06 11:37
Sander0105 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:52:
Ik had even op Bisol gekeken, en wat toch wat verrast dat ze al rode monokristallijne panelen hadden met 270 wp (is nog steeds geen vetpot, maar goed). Vind die er wel strakker uitzien dan de polykristallijne versie.

https://www.bisol.com/premium (onderaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vraagje: Weet iemand toevallig ook of er solar gevel doorvoeren te koop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-06 22:47

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb interesse om zonnepanelen te laten leggen maar ik hik een beetje tegen het stoppen van de saldering aan. Als het salderen stopt dan krijg je mogelijk nog wel een vergoeding maar deze wordt uitbetaald door je energieleverancier. Je verkoopt dan zelf je stroom om het zo maar te zeggen. Die prijzen zullen ongetwijfeld worden uitgezogen en omdat op bepaalde momenten sprake zal zijn van overproductie zullen de prijzen mogelijk ook per uur kunnen wijzigen. Ik verwacht dus vrij weinig inkomsten uit die nieuwe regeling. Het enige nut wat je panelen dan nog hebben is je actuele verbruik zelf opwekken. Dat kun je mogelijk al met 2 of 3 panelen (als je geen airco en/of warmtepomp hebt).

Mijn vraag is eigenlijk, moet je op dit moment wel investeren in een dak vol panelen of zou een klein aantal gunstiger zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-06 20:21
3raser schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:11:
Ik heb interesse om zonnepanelen te laten leggen maar ik hik een beetje tegen het stoppen van de saldering aan. Als het salderen stopt dan krijg je mogelijk nog wel een vergoeding maar deze wordt uitbetaald door je energieleverancier. Je verkoopt dan zelf je stroom om het zo maar te zeggen. Die prijzen zullen ongetwijfeld worden uitgezogen en omdat op bepaalde momenten sprake zal zijn van overproductie zullen de prijzen mogelijk ook per uur kunnen wijzigen. Ik verwacht dus vrij weinig inkomsten uit die nieuwe regeling. Het enige nut wat je panelen dan nog hebben is je actuele verbruik zelf opwekken. Dat kun je mogelijk al met 2 of 3 panelen (als je geen airco en/of warmtepomp hebt).

Mijn vraag is eigenlijk, moet je op dit moment wel investeren in een dak vol panelen of zou een klein aantal gunstiger zijn?
In de nieuwe regeling staat niets over jou aannames volgens mij. Je krijgt minimaal 80% van het leveringstarief. Als de prijzen worden uitgezogen betekent dat dus dat de energieprijzen zullen dalen. Daarnaast kun je nog volledig salderen tot 2023 waarna het in stappen wordt afgebouwd naar 0 in 2031
Je moet toch al investeren in installatie en omvormer. Ook heb je maar 1 keer recht op de BTW-aftrek. Als je dan voor zonnepanelen gaat dan zou ik er maar gelijk zo veel mogelijk laten leggen. Wie weet komt die EV, warmtepomp of airco toch nog een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SB[NL] schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:03:
Een dak doorvoer voor campers, maar dan gewoon tegen muur plakken?
Al lijkt mij een gaatje boren en daarna dicht kitten ook prima, zeker onder dakgoot of zo waar beetje droog blijft

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou iets schuin omhoog boren en een afdekkap+ kabelgoot gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Zoveel mensen zoveel meningen.

Voordeel van veel panelen is dat je een hoog percentage van je eigen verbruik kan afdekken. Het voordeel van een kleine instalatie is dat je een hoog percentage van de opwek zelf kan gebruiken.
waar je voorkeur ligt moet je echt zelf bedenken ;)

Eigen verbruik verhogen, dat is niet zo moeilijk, warmwater oplossingen, wassen op een timer etc.
door meer panelen op het dak heb je straks ook vaker je eigen verbruik afgedekt. en is het makkelijker om met een kleine accu op meer dagen genoeg eigen stroom te hebben.

Kleine instalaties zijn relatief duur, en doordat op ditmoment de regelingen nog behoorlijk gunstig zijn kan je daar imho beter maximaal gebruik van maken.
Vergeet niet dat de huidige regeling nog niet eens is afgelopen, en de volgende nog niet begonnen, en jij maakt je nu eigenlijk zorgen om wat daarna gaat gebeuren. Gewoon zorgen dat je een korte tvt hebt en het maakt geen fluit uit uit wat ze in denhaag verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06 15:05

timovd

Voorsprong door techniek

Een standaard muurdoorvoer is 150mm. Dat lijkt mij te breed. Koop een lasdoos en dan kun je - met twee wartels vanaf de onderkant - de solarkabels (+ en - gescheiden) doorvoeren. Bij voorkeur iets naar boven boren (vanuit buiten gezien) om naar binnen te komen. De boel goed vastschroeven en vervolgens kitten (de onderkant niet kitten, zodat eventueel water nog weg kan lopen).

[ Voor 25% gewijzigd door timovd op 20-07-2020 13:28 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:31
timovd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:22:
[...]

Een standaard muurdoorvoer is 150mm. Dat lijkt mij te breed. Koop een lasdoos en dan kun je - met twee wartels vanaf de onderkant - de solarkabels (+ en - gescheiden) doorvoeren. Bij voorkeur iets naar boven boren (vanuit buiten gezien) om naar binnen te komen. De boel goed vastschroeven en vervolgens kitten (de onderkant niet kitten, zodat eventueel water nog weg kan lopen).
Hoe doet men dit "normaal" bij een dak-doorvoer met dakpannen? Hier heeft de installateur een gat geboord, en er vervolgens de dakpannen overheen gelegd. Toen ik er naar vroeg heeft de installateur aangegeven het aan de dakzijde nooit verder af te werken. "Als er water onder de dakpannen komt is er wel een groter probleem" aldus de installateur. Wel heeft hij de doorvoer aan binnenzijde afgekit, maar dat is het dan ook wel. Zit me niet helemaal lekker, maar misschien maak ik me ook wel druk om niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@mister_muller, als de kabels niet te vast geklemd zitten tussen de dakpannen is het geen probleem.
In sommige situaties wordt de dakpan een stukje afgesleten met een haakse slijper.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:18
mister_muller schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:33:
[...]

Hoe doet men dit "normaal" bij een dak-doorvoer met dakpannen? Hier heeft de installateur een gat geboord, en er vervolgens de dakpannen overheen gelegd. Toen ik er naar vroeg heeft de installateur aangegeven het aan de dakzijde nooit verder af te werken. "Als er water onder de dakpannen komt is er wel een groter probleem" aldus de installateur. Wel heeft hij de doorvoer aan binnenzijde afgekit, maar dat is het dan ook wel. Zit me niet helemaal lekker, maar misschien maak ik me ook wel druk om niets?
Bij mij heeft de installateur twee stukken flexible buis gebruikt, met de opening naar beneden en ondom dicht gekit zowel buiten als binnen.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Nu online
mister_muller schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:33:
[...]

Dicht purren. Op zich heeft hij gelijk hoor maar er kan ook ongedierte binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
Bedankt voor jullie meedenken 8)

Ik zat zelf te bedenken (indien er geen solar gevel doorvoeren bestaan) om de aannemer in ieder geval een inbouw metseldoos in het stucwerk te laten plaatsen, met een PVC doorvoer naar binnen.

Kan ik later iets, zoals timovd voorstelde met een (epdm gebaseerde) afdichtingsband aan de achterzijde een ip65 buiten lasdoos plaatsen. Het is namelijk een gestucte gevel en wil die zo netjes mogelijk afwerken en indien nodig, weer kunnen demonteren/aanpassen, zonder de stuclaag te beschadigen, vanwege de garantie op het stucwerk.

Maar nog iets waar ik een beetje van schrik. Ik lees bij Ubbink doorvoeren het volgende :

De NPR adviseert om de plus en min bekabeling van
A tot Z in separate kabelmanagementsytemen te plaatsen. Indien u dit advies wilt volgen
zult u voor beide kabelmanagementsystemen een doorvoerset moeten toepassen.

Betekent dit dat ik dus 3 aparte doorvoeren en 3 aparte pvc leidingen moet aanleggen?
- 1x rood
- 1x zwart
- 1x aarding van de metalen draagconstructie aan een vereffeningsrail, samen met de PV omvormer.

Dat zou betekenen dat je dan ook 3 van de RVS bochten op je platte dak moet aanbrengen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 10:28
Ik "denk" dat je de aarde wel kunt combineren met een van de DC kabels; maar idd, de zwarte en rode niet door dezelfde doorvoer.
Maar hoe groot is die doorvoer? als dat 100 mm is of zo, dan lijkt me dat ook geen probleem om te combineren; wèl als het gaat om beide kabels door 1 boorgat strak langs elkaar te plaatsen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Gman schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:37:
[...]

Dicht purren. Op zich heeft hij gelijk hoor maar er kan ook ongedierte binnen komen.
Purren zat ik inderdaad ook nog aan te denken. Idealiter vast ook vanaf de buitenkant nog? Ben niet zo'n held dat ik gauw het dak op zou gaan namelijk.. of is het van binnenuit al voldoende omdat het enkel is ter voorkoming van het binnenkomen van ongedierte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
insomniac schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Bij mij heeft de installateur twee stukken flexible buis gebruikt, met de opening naar beneden en ondom dicht gekit zowel buiten als binnen.
Dat is wel een mooie oplossing! Zie dan allerlei doom-scenarios voor me van lekkage op zolder.. Aan andere kant, lees ik nu wel dat de bij ons toegepaste oplossing nog niet zo vreemd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:53:
Ik "denk" dat je de aarde wel kunt combineren met een van de DC kabels; maar idd, de zwarte en rode niet door dezelfde doorvoer.
Maar hoe groot is die doorvoer? als dat 100 mm is of zo, dan lijkt me dat ook geen probleem om te combineren; wèl als het gaat om beide kabels door 1 boorgat strak langs elkaar te plaatsen.
Dat is wat ik nu ook een beetje probeer te bepalen eigenlijk.
Ik kan nu nog het aantal, de diameter en de locatie voor de (eventueel aparte) doorvoeren bepalen.

Als het allemaal apart moet, dan kan ik ook simpelweg 3 inbouw metseldozen, met een eigen 16mm pvc buis erachter, in de betreffende gevel laten plaatsen. Uiteraard op voldoende afstand van elkaar, zodat ik later die wartel invoer/las dozen netjes naast elkaar kan laten plaatsen.

Voor de dak doorvoer is het een stuk belangrijker of het 3 aparte doorvoeren moeten zijn, vanwege de locatie (recht boven de leidingschacht) en of dat qua epdm dakbedekking nog weer complicaties oplevert.

Bij een enkele doorvoer heb je x cm2 extra dakbedekking eromheen liggen. Maar met 3 aparte, komen zij best ver uit elkaar te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Nu online
mister_muller schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:12:
[...]

Purren zat ik inderdaad ook nog aan te denken. Idealiter vast ook vanaf de buitenkant nog? Ben niet zo'n held dat ik gauw het dak op zou gaan namelijk.. of is het van binnenuit al voldoende omdat het enkel is ter voorkoming van het binnenkomen van ongedierte?
Dicht bij de buitenkant is wel het beste, als er lekkage is dan loopt het niet meteen naar binnen.
Maar als je het dak niet op wil/kan en je kan er van binnen goed bij dan kan dat ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
Ik zit met dezelfde overwegingen. Mijn conclusies zover:
- Met de huidige terugverdientijd van 5-7 jaar en de geplande afbouw salderingsregeling tot 2031 "verdien" je je zonnepanelen echt wel terug
- Ook daarna dek je je eigenverbruik overdag (deels) af (mits beetje zonnig)

Dus zolang je je richt op eigen verbruik en niet inzet op een zonnepark met veel m2, komt het naar mijn idee wel goed ;)

Verder hoop ik dat we binnen 10 jaar tijd betaalbaarde accu's hebben uit oude EV's waarmee je je nachtelijk sluipverbruik kunt afdekken.

De meest eenvoudige oplossing is om de overtollige zonne-energie via een elektische boiler als warm water op te slaan. De komende jaren is dit financiëel echter nog niet interessant.

Verdere topics:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1860105
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1660126

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

SB[NL] schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:37:
...
Betekent dit dat ik dus 3 aparte doorvoeren en 3 aparte pvc leidingen moet aanleggen?
- 1x rood
- 1x zwart
- 1x aarding van de metalen draagconstructie aan een vereffeningsrail, samen met de PV omvormer.

Dat zou betekenen dat je dan ook 3 van de RVS bochten op je platte dak moet aanbrengen :?
Aarde samen met een DC-kabel;
RVS? Je bedoelt PVC?

Inbouwdoos (metseldoos) kan ook op de geplijsterde muur. Wellicht iets met een blindplaat en wartels zelf maken? Je wil geen tocht of vocht naar binnen, dus zou ik iets met wartels doen aan de buitenkant en niet (alleen) binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gman
  • Nu online
Zwartoog schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:45:
[...]

Ik zit met dezelfde overwegingen. Mijn conclusies zover:
- Met de huidige terugverdientijd van 5-7 jaar en de geplande afbouw salderingsregeling tot 2031 "verdien" je je zonnepanelen echt wel terug
- Ook daarna dek je je eigenverbruik overdag (deels) af (mits beetje zonnig)
Ik heb meer gelegd dan nodig en verwacht ongeveer 3000 kWh over te hebben en dus terug te leveren.
Die verkoop ik voor 11 cent (beetje zoeken naar de juiste energie maatschappij anders kan het 9 cent zijn) en dat is dan 330 euro extra terug per jaar. Dus nog sneller terug verdienen en daarna cashen (/korting op gas).

Overigens staat in mijn contract dat ik die 11 cent krijg tot een maximum van 10.000 kWh [edit]per jaar[/edit] dus ik zou na 3,5 jaar minder terug krijgen.

Maar ik weet dat de kans op een warmtepomp en EV binnen 5 tot 10 jaar heel groot is dus dat komt in de toekomst wel op.

Maar dat laatste is ook wel persoonlijk, niet iedereen heeft een geschikte woning voor een WP en/of EV

[ Voor 18% gewijzigd door Gman op 21-07-2020 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
timovd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:10:
[...]

Aarde samen met een DC-kabel;
RVS? Je bedoelt PVC?
Zoiets bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://www.technea.nl/wp-content/uploads/2017/07/Dakdoorvoer_plat_dak_klein.png
Inbouwdoos (metseldoos) kan ook op de geplijsterde muur. Wellicht iets met een blindplaat en wartels zelf maken? Je wil geen tocht of vocht naar binnen, dus zou ik iets met wartels doen aan de buitenkant en niet (alleen) binnen.
Ik bedoel dat ik over de metseldoos achteraf een opbouw lasdoos met wartels plaats, die een waterdichte verbinding naar binnen moet garanderen. Aan de binnenzijde blijft de loze PVC leiding, die aan de buiten inbouwdoos bevestigd zit, verder onzichtbaar en gaat direct door, via de leidingschacht, naar de omvormer.

Dit soort inbouwdozen bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://www.123groepenkast.nl/Files/10/222000/222295/ProductPhotos/MaxContent/1141983651.jpg
zo'n lasdoos eroverheen waarbij ik een epdm afdichtingsband gebruik tussen de buitengevel en de lasdoos:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.9705C0CHHevdifjZRZNqQgAAAA%26pid%3DApi&f=1

Zodra ik tijd heb teken ik wel uit wat ik bedoel :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-06 21:19
Gman schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:14:

Overigens staat in mijn contract dat ik die 11 cent krijg tot een maximum van 10.000 kWh dus ik zou na 3,5 jaar minder terug krijgen.
Dat is wel 10.000 kWh per JAAR

[ Voor 3% gewijzigd door cville op 20-07-2020 17:40 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@SB[NL] twee flexbuizen door één doorvoer; dan is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:39:
[...]

Dat is wel 10.000 kWh per JAAR
Dat had je nou niet moeten verklappen......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:39:
[...]

15×41=615 volt, dus zodra het weer wat kouder gaat worden zal je omvormer geheel niet meer starten vanwege de max van 600 volt. Op koude winter dag kan er makkelijk nog tien procent bij komen tot 675 volt.
Dus je moet er twee string van laten maken.
Conclusie je hebt een prutser als installateur

Kunt ook vragen om drie fase omvormer....
Dank voor het meedenken! Je hebt mij op een probleem gewezen wat ik zelf niet heb gezien.

Hoe groot is dit probleem? Levert dit een paart procent minder opbrengst op of betekent dit dat het systeem in de winter helemaal niet goed gaat werken. Of erger nog, kan de omvormer kapot gaan?

[ Voor 11% gewijzigd door E-jey op 20-07-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@E-jey
vul het zelf eens in
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ (kies nieuw project)

Dan heb je bewijs dat het fout kan gaan.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
E-jey schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:53:
[...]

Dank voor het meedenken! Je hebt mij op een probleem gewezen wat ik zelf niet heb gezien.

Hoe groot is dit probleem? Levert dit een paart procent minder opbrengst op of betekent dit dat het systeem in de winter helemaal niet goed gaat werken. Of erger nog, kan de omvormer kapot gaan?
In de winter start hij gewoon niet op. Kapot behoort hij niet te gaan, maar het schijnt dat soms de beveiliging niet werkt en dat er dan rook uit komt.
Ik denk dat als je nu in de felle zon de omvormer uit zet, en daarna weer aan, dat hij dat al niet meer doet. Moet je wachten tot de volgende ochtend dat hij met kwakkel licht kan starten.....
Tip van hierboven al geprobeerd? Screenshot maken voor je zogenaamde installateur.....
En zit je straks veilig als het om garantie claim gaat aan komen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:50

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Recent hebben wij een speelhuisje aangeschaft voor de kids. Het dak was rot dus meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het dak te vervangen voor twee zonnepanelen. (1x 270 Trina + 1x 295 Trina).

Nu ben ik opzoek naar een low-budget oplossing voor de omvormer.

Opties die ik zef al heb bedacht:
-Chinese micro-omvormer (WVC 600 oid) deze staan echter slecht aangeschreven
-Soladin 600
-Enecsys omvormer
-Enphase IQ7
5. De oplossing waar ik wel geld voor over heb maar NIET te krijgen is :( 2x SMA Sunny Boy met een SMA Multigate.

Is de enecsys 480 een gecombineerde 240, met twee aparte trackers? Hoe moet ik dit zien?
Iemand anders nog suggesties

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:30
revolution-nl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:29:
Recent hebben wij een speelhuisje aangeschaft voor de kids. Het dak was rot dus meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het dak te vervangen voor twee zonnepanelen. (1x 270 Trina + 1x 295 Trina).

Nu ben ik opzoek naar een low-budget oplossing voor de omvormer.

Opties die ik zef al heb bedacht:
-Chinese micro-omvormer (WVC 600 oid) deze staan echter slecht aangeschreven
-Soladin 600
-Enecsys omvormer
-Enphase IQ7
5. De oplossing waar ik wel geld voor over heb maar NIET te krijgen is :( 2x SMA Sunny Boy met een SMA Multigate.

Is de enecsys 480 een gecombineerde 240, met twee aparte trackers? Hoe moet ik dit zien?
Iemand anders nog suggesties
Een Solis-mini-700-4G ? Goedkoper dan 2 Enphase iQ7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 10:11

Helhond

Grunn

Wat dacht je van APS YC600, kan je twee panelen op aansluiten via Winkelman 175 euro ofzo
Wordt alleen duur als je ook nog monitoring bij wilt voor die twee panelen.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-06 20:27
Vraagje, hebben de recente GoodWe's ook dezelfde 'shadow fix' als de SMA's? Ik heb nu een SMA 3.6 AV1-40 en op 1 mppt heb ik schaduw van het huis (panelen liggen op garage en vanaf 11:15 schaduwvrij) en met uitbreiding van panelen (2e mppt zonder schaduw) kijk ik naar STP10.0-3AV-40 vs de goedkopere Goodwe 10KN-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit is wel goed nieuws voor iedereen met een meterwissel: https://www.telegraaf.nl/...eg-gemiddeld-60-te-weinig

Hoewel je het met een belletje meestal wel voor elkaar krijgt, is het fijn dat er een expliciete uitspraak over is.

[ Voor 27% gewijzigd door Krisp op 21-07-2020 10:27 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 09:55
padoempats schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:11:
Vraagje, hebben de recente GoodWe's ook dezelfde 'shadow fix' als de SMA's? Ik heb nu een SMA 3.6 AV1-40 en op 1 mppt heb ik schaduw van het huis (panelen liggen op garage en vanaf 11:15 schaduwvrij) en met uitbreiding van panelen (2e mppt zonder schaduw) kijk ik naar STP10.0-3AV-40 vs de goedkopere Goodwe 10KN-DT
Goodwe heeft ook een soort schaduw optimalisering.
Of deze exact hetzelfde werkt geen idee. Is instelbaar in de omvormer.

Daarnaast heb je de goodwe met de tigo cca in de invormer gebouwd. Kun je onder bepaalde panelen een optimizer plaatsen. Beide werelden in één omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Krisp schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:27:
Dit is wel goed nieuws voor iedereen met een meterwissel: https://www.telegraaf.nl/...eg-gemiddeld-60-te-weinig

Hoewel je het met een belletje meestal wel voor elkaar krijgt, is het fijn dat er een expliciete uitspraak over is.
Op zich goed nieuws, maar wat een verschrikkelijk artikel :r

Ik wil graag weten of die fout bij mij ook gemaakt is, (Greenchoice veranderd altijd halverwege het jaar de tarieven, dus val ik in de groep waarin een fout gemaakt kan zijn), maar er staat nergens hoe je dat zelf vervolgens na kan gaan. Alleen schreeuwerige koppen met semi-reclame.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

deepbass909 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:38:
[...]

Ik wil graag weten of die fout bij mij ook gemaakt is, (Greenchoice veranderd altijd halverwege het jaar de tarieven, dus val ik in de groep waarin een fout gemaakt kan zijn), maar er staat nergens hoe je dat zelf vervolgens na kan gaan. Alleen schreeuwerige koppen met semi-reclame.
Speciaal voor jou de ACM zelf. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Alleen is het artikel van ACM identiek aan dat van de Telegraaf, maar dan zonder schreeuwerige koppen er omheen in en in de tekst.

Maar wat is nou de fout? Tussen de regels door lees ik namelijk dat het om één specifieke rekenfout gaat namelijk.

En waar het mij om gaat is deze zinssnede:
Zij hebben dit bedrag teruggekregen of krijgen dit alsnog.
Ik heb geen correctie ontvangen en ik wil graag weten of ik mijn energierekening de komende tijd in de gaten moet houden of niet.

* deepbass909 hekelt halve informatie...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:50

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Weet iemand of ik de twee trina's op een enecsys smi-480-60 duo kwijt kan?
/edit: het lijkt erop van wel gezien de duo twee aparte trackers lijkt te hebben
Helhond schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:09:
Wat dacht je van APS YC600, kan je twee panelen op aansluiten via Winkelman 175 euro ofzo
Wordt alleen duur als je ook nog monitoring bij wilt voor die twee panelen.
Goede optie, scherpe prijs idd.
voorstad schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:54:
[...]

Een Solis-mini-700-4G ? Goedkoper dan 2 Enphase iQ7.
Leuke outsider die ik niet in beeld had, Thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 21-07-2020 11:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mister_muller schreef op maan :'( ag 20 juli 2020 @ 15:33:
[...]

Hangt een beetje van de leeftijd van het dak af. bij oudbouw kan je het eigenlijk niet fout doen.. beetje pur beetje kit en je bent al snel klaar. bij moderne dakelementen is de buitenste spinvlies (onder de pannen) ook waterkerend, dit voorkomt dat stuifsneeuw e.d.de constructie in kan waaien.
bij oudbouw wordt dit beetje vocht opgenomen door het dakbeschot. en verdampt zodra er weer zon is. Bij nieuwbouw is daar geen mogelijkheid toe. er zijn geen materialen meer in het dak die vocht kunnen opnemen en afstaan dus de 2e waterkerende laag heeft wel degelijk een functie, het is doorgaans natter onder dakpannen dan je in eerste instantie zou denken ;) daarnaast is je lucht dichting behouden ook wel fijn.

De reden dat ubbinck dit heeft bedacht
https://www.ubbink.nl/Pro...dingdoorvoer-0770208.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 07:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXFRqiP-YecGTWpLnsdODvanZ20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jn64tDIq9MgMRdtoj6zyZjUV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb momenteel 9 panelen op mijn westdak liggen en wil een van de rails uitbreiden met een extra paneel. Weet iemand welk merk rails dit is zodat ik een stuk van een meter erbij aan kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deepbass909 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:38:
[...]

Je kunt toch je maand meterstanden terug zien en vergelijken met factuur?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Is er ergens een programma beschikbaar waar ik de benodigde ballast voor mijn zonnepanelen op plat dak kan berekenen/bepalen?

Ik ga binnenkort 12 panelen oost-west op mijn platdak van de overkapping leggen. 2 rijen van 6, in portret ligging, onder een hoek van 10 graden. Ik lees op veel plaatsen dat er op deze manier "minder" ballast nodig is, maar ik wil voorkomen dat ik er straks alsnog te weinig ballast op heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@deepbass909 Met zo'n domme slimme meter die de meterstanden doorgeeft zou het niet fout mogen gaan. Anders zou je met de beginstand, de stand van datum tariefwijziging en de eindstand het na moeten rekenen. En als het niet klopt en je het de moeite waard vindt kan je met de meterstand van de datum tariefwijziging via je leverancier op een gecorrigeerde afrekening aandringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

deepbass909 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:24:
[...]

Alleen is het artikel van ACM identiek aan dat van de Telegraaf, maar dan zonder schreeuwerige koppen er omheen in en in de tekst.

Maar wat is nou de fout? Tussen de regels door lees ik namelijk dat het om één specifieke rekenfout gaat namelijk.

En waar het mij om gaat is deze zinssnede:

[...]

Ik heb geen correctie ontvangen en ik wil graag weten of ik mijn energierekening de komende tijd in de gaten moet houden of niet.

* deepbass909 hekelt halve informatie...
De salderingsregeling geldt over 365 dagen. Wanneer die termijn korter was (vanwege een nieuwe meter, of omdat er een tariefswisseling was), kreeg je niet alles gesaldeerd. De ACm heeft nu gezegd dat het over 365 moet.

Voorbeeld: ik heb een contract van 1 augustus tot 31 juli. Ik laat een nieuwe meter en zonnepanelen installeren in februari, en wek meer dan mijn hele jaarverbruik op. Dan kan de energiemaatschappij niet zeggen 'nieuwe meter, dus we salderen alleen vanaf februari.' Ze moeten echt vanaf 1 augustus 365 dagen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Krisp schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:35:
[...]

De salderingsregeling geldt over 365 dagen. Wanneer die termijn korter was (vanwege een nieuwe meter, of omdat er een tariefswisseling was), kreeg je niet alles gesaldeerd. De ACm heeft nu gezegd dat het over 365 moet.

Voorbeeld: ik heb een contract van 1 augustus tot 31 juli. Ik laat een nieuwe meter en zonnepanelen installeren in februari, en wek meer dan mijn hele jaarverbruik op. Dan kan de energiemaatschappij niet zeggen 'nieuwe meter, dus we salderen alleen vanaf februari.' Ze moeten echt vanaf 1 augustus 365 dagen nemen.
Wel jammer dat die lamme takken acm er jaren over moet doen om zo ver te komen.
Was 5 jaar geleden ook al probleem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
twain4me schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:54:
[...]

Hangt een beetje van de leeftijd van het dak af. bij oudbouw kan je het eigenlijk niet fout doen.. beetje pur beetje kit en je bent al snel klaar. bij moderne dakelementen is de buitenste spinvlies (onder de pannen) ook waterkerend, dit voorkomt dat stuifsneeuw e.d.de constructie in kan waaien.
bij oudbouw wordt dit beetje vocht opgenomen door het dakbeschot. en verdampt zodra er weer zon is. Bij nieuwbouw is daar geen mogelijkheid toe. er zijn geen materialen meer in het dak die vocht kunnen opnemen en afstaan dus de 2e waterkerende laag heeft wel degelijk een functie, het is doorgaans natter onder dakpannen dan je in eerste instantie zou denken ;) daarnaast is je lucht dichting behouden ook wel fijn.

Huis is van 2007, valt dat inmiddels onder de noemer "oud"? Zo ja, dan is de geboden oplossing van de installateur niet correct geweest lijkt me. Plaatsing was 25 juni, kan ik hier dan nog mee aankomen bij de installateur (ik heb er natuurlijk al wel vragen over gesteld war helpt..).

Is die oplossing van Ubbink zo simpel als loskoppelen bedrading er doorheen halen, en op het gat "klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mister_muller schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:48:
[...]

Huis is van 2007, valt dat inmiddels onder de noemer "oud"? Zo ja, dan is de geboden oplossing van de installateur niet correct geweest lijkt me. Plaatsing was 25 juni, kan ik hier dan nog mee aankomen bij de installateur (ik heb er natuurlijk al wel vragen over gesteld war helpt..).

Is die oplossing van Ubbink zo simpel als loskoppelen bedrading er doorheen halen, en op het gat "klikken?
Het kan gewoon zo zijn dat de instalateur buiten een buisje netjes heeft getaped en dan is het ook prima. (al zou ik dat persoonlijk niet snel doen onder de plekken die bekend staan dat ze gaan lekken ( onder een schoorsteen of dakraam bv) De claim dat er geen water onder dakpannen komt is in iedergeval onzin.

Je kan er ook gewoon een stuk spinvlies overheen plakken of alsnog tapen. :Y maar zonder lekkage of lucht dicht test is het lastig aan te tonen dat er niet juist is gewerkt, ik zou het zelf even dicht plakken indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
revolution-nl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:42:
Weet iemand of ik de twee trina's op een enecsys smi-480-60 duo kwijt kan?
/edit: het lijkt erop van wel gezien de duo twee aparte trackers lijkt te hebben

[...]

Goede optie, scherpe prijs idd.

[...]

Leuke outsider die ik niet in beeld had, Thanks!
https://energieanders.nl/enecsys/enecsys-smi-480-60-detail

2 inputs maar 1 tracker.
Niet ideaal voor oostwest, en zeker niet ideaal voor 2 verschillende panelen.
Is het uberhaubt oostwest of alles in 1 richting?
Wat dat betreft is een APS YC600 beter. Maar je kunt zelf het beste de kosten afweging maken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Vandaag mijn 2 panelen geplaatst. Ik had nog 1 paneel over, omdat die niet geplaatst kon worden vanwege de gemetselde nok. Terugsturen kost helaas relatief veel geld. 1 paneel extra bijgehaald bij YMX SOLAR (is vlakbij ons). Opstelling is een Valkbox 3 met APS YC600 gericht naar het westen.

Ik kan de Valkbox niet echt aanraden, omdat je best veel ballasten nodig hebt. In de box is een handleiding uit 2014 en als ik die vergelijkt met de 2018 versie dan moet bijna het dubbele aantal ballasten gebruikt worden. Het is wel 1 van de goedkoopste starter set. Vanwege de no-go zone heb ik niet voor een oost-west opstelling gekozen. Er zijn genoeg cowboys die hier niet aan houden. De andere helft v/d oppervlakte is van de buren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rp-oA12Jl7_QVTKLLKfB3YIdslk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OB5T7jJ6nAHgpIeUgyEvfDHy.jpg?f=fotoalbum_large

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:51
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:41:
[...]

Kostte me elk jaar een keer rekenen en mekkeren, maar ze losten het daarna keurig op.
Over september t/m december belasting betalen omdat ik niet genoeg opgeleverd had voor volledig salderen.
Van januari t/m augustus meer dan genoeg gesaldeerd voor het hele jaar. Gelukkig was de rekening van Delta wel zo duidelijk dat je dat kon terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dapdodo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:50:
[...]

Kostte me elk jaar een keer rekenen en mekkeren, maar ze losten het daarna keurig op.
Over september t/m december belasting betalen omdat ik niet genoeg opgeleverd had voor volledig salderen.
Van januari t/m augustus meer dan genoeg gesaldeerd voor het hele jaar. Gelukkig was de rekening van Delta wel zo duidelijk dat je dat kon terugvinden.
Ja ik ken het, 8 jaar geleden nieuwe meter en vorig jaar een slimme meter tussentijds, iedere keer gezeik, maar de aanhouder wint....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zhou schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:37:
Vandaag mijn 2 panelen geplaatst. Ik had nog 1 paneel over, omdat die niet geplaatst kon worden vanwege de gemetselde nok. Terugsturen kost helaas relatief veel geld. 1 paneel extra bijgehaald bij YMX SOLAR (is vlakbij ons). Opstelling is een Valkbox 3 met APS YC600 gericht naar het westen.

Ik kan de Valkbox niet echt aanraden, omdat je best veel ballasten nodig hebt. In de box is een handleiding uit 2014 en als ik die vergelijkt met de 2018 versie dan moet bijna het dubbele aantal ballasten gebruikt worden. Het is wel 1 van de goedkoopste starter set. Vanwege de no-go zone heb ik niet voor een oost-west opstelling gekozen. Er zijn genoeg cowboys die hier niet aan houden. De andere helft v/d oppervlakte is van de buren.

[Afbeelding]
No go is 1/5 van de hoogte, dus ongeveer 3 cm uit de rand, wat is het probleem cowboy?

20 kg per paneel vind ik toch fijner dan deze 16×8=128kg, want dit schept een bak wind zeg.
Wel het grind weg gehaald? Drukt er doorheen zo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:10:
[...]

No go is 1/5 van de hoogte, dus ongeveer 3 cm uit de rand, wat is het probleem cowboy?

20 kg per paneel vind ik toch fijner dan deze 16×8=128kg, want dit schept een bak wind zeg.
Wel het grind weg gehaald? Drukt er doorheen zo
Lees ik hier verkeerd dan? Zo te zien is voor het gebied G2 totaal 48Kg. |:( Ik haal morgen een aantal tegels weg. Griend heb ik als eerste weggehaald. 1/5 van hoogte = 1/5 van 2.5m = 0.5m. Deze is wel goed, cowboy?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_SJD-clBdINTtrX7LMpQ_RZ9WQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LX6XkfnyKpNtdDfoqHSxsqnj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:41:
[...]

Oooh. Maar er zijn dingen waar de ACM veel langer over doet. Zoals het NMDA principe met stadsverwarming... dat pad zijn ze ook een beetje kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
@Zhou Gaat het hier om 1/5 van de hoogte van de opstelling, of om 1/5 van de hoogte van de schuur..?

Toen ik een omgevingscheck deed las ik dat mijn panelen niet dichter bij de rand mochten dan mijn schans hoog was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zhou
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:26:
@Zhou Gaat het hier om 1/5 van de hoogte van de opstelling, of om 1/5 van de hoogte van de schuur..?

Toen ik een omgevingscheck deed las ik dat mijn panelen niet dichter bij de rand mochten dan mijn schans hoog was.
Volgens de link wijst het naar de hoogte van de schuur. In mijn geval:

B=6, H=2.5: Randzone= 1/5 * 2.5 = 0.5m en No Go zone = 1/5 * 2.5 * 0.8 = 0.4m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6j0Mm61nXDybomY1ajlcqxYwyM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3EP9YXjstCGqYoXxclVpZTGr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:57

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Tuurlijk de hoogte van de schuur.
3cm slaat nergens op in dit geval.

[ Voor 11% gewijzigd door ApC_IcE op 21-07-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zhou schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:42:
[...]

Volgens de link wijst het naar de hoogte van de schuur. In mijn geval:

B=6, H=2.5: Randzone= 1/5 * 2.5 = 0.5m en No Go zone = 1/5 * 2.5 * 0.8 = 0.4m

[Afbeelding]
Kijk die kende ik weer niet. Omdat er bij mij zelf werd gerefereerd aan de hoogte van de opstelling, vroeg ik het me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 22:32

Videopac

Rommelt wat aan.

twain4me schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:54:
[...]

Waar ligt de grens tussen oudbouw en nieuwbouw?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gramser schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:26:

Dat klopt precies

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zhou schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:45:
[...]

Lees ik hier verkeerd dan? Zo te zien is voor het gebied G2 totaal 48Kg. |:( Ik haal morgen een aantal tegels weg. Griend heb ik als eerste weggehaald. 1/5 van hoogte = 1/5 van 2.5m = 0.5m. Deze is wel goed, cowboy?

[Afbeelding]
48 kg is prima, maar jij hebt veel meer, 16 tegels per paneel. Straks zakt je dak nog door,

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:44:
[...]

48 kg is prima, maar jij hebt veel meer, 16 tegels per paneel. Straks zakt je dak nog door,
Ja, ik ga het veranderen, bedankt.

Nu ik bezig ben zit ik af te vragen of een DYI windscherm nut heeft. Ik vind het toch vrij open. Deze Valkbox is jarenlang op de markt en mag hopen dat het uitgebreid getest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:51
Is er een mogelijkheid met de SMA tripower 6kw om de twee verschillende strings inzichtelijk te krijgen? De SMA app maakt alleen een 'verzamel' grafiek. Ben namelijk benieuwd hoe mijn twee opstellingen performen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Bo0bz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:48:
Is er een mogelijkheid met de SMA tripower 6kw om de twee verschillende strings inzichtelijk te krijgen? De SMA app maakt alleen een 'verzamel' grafiek. Ben namelijk benieuwd hoe mijn twee opstellingen performen.
Heb je Pv output? Dan kan het wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqB_wF36VhgOAdv52YfkPsHrGgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2umoj2DreODfyoOBUcdyIg5.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw