Zie door de wolken de zon niet meer. Advies zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het onderzoeken of zonnepanelen voor mij gunstig zullen zijn en zo ja op wat voor manier. Ik kom er dus echt niet uit..

Ik denk aan een oost-west configuratie. Oost wekt bij mij meer op maar met afbouwen van de salderingsregeling zou het mij logisch lijken ook aan het einde van de dag nog te kunnen opwekken.

Ik heb nog een verduurzamingsbudget bij mijn hypotheek van €9000,-. Maar wat is nu wijsheid. Ik heb nu een aantal offertes opgevraagd/ontvangen maar krijg naar mijn idee niet van de juiste mensen advies.

Het huidige idee is deze setup in verband met dakkapel in toekomst:
https://tweakers.net/i/E4...WD54xMWH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZ5-1lSsiCGt5w0jra-cn-VVOn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4Q5HESIBVk3sqSpYCu8g6xf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7p6eEB76sJqSBwIOxMFizULFU08=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Si8nEqaNf7aETqTiAbUEag7a.jpg?f=fotoalbum_tile

Hoe ga ik met de oost-west kant om? Maakt het uit dat de westkant in het begin van de dag geen zon krijgt? Ik twijfel of ik nu gelijk veel moet laten leggen of een relatief goedkoop systeem voor nu en wachten tot de technologie verder is en dan het mogelijk kunnen vervangen. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze €9000,- euro zo gunstig mogelijk uit te geven? Er staat een lening van ongeveer 53 euro per maand tegenover.

Ik hoor graag!

[ Voor 24% gewijzigd door Ruupster op 18-07-2020 09:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 09:04
15 zonnepanelen gaat geen 9k kosten hoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Ruupster Voor serieus advies even de foto's. En alle details hier in de openingspost.
Als je ruimte vrij laat voor een dakkapel, ok dan. Verder zo vol mogelijk om je energie rekening zo ver mogelijk te verlagen.
Aan de dakkapel kant per rij panelen een kleine omvormer of micro omvormers. Te klein voor 2e mppt op grotere omvormer. De andere kant vol met omvormer van bijna gelegde aantal Wp.
Je hebt het terug verdient voordat saldering is afgelopen, en ook daarna verdien je er aan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruupster
Ik snap dat het geen 9000 hoeft te kosten, maar misschien hebben mensen ook ervaringen om er dan een warmtepomp boiler bij te plaatsen of iets dergelijks.

Om welke details gaat het dan? Ik maak morgen met wat beter licht even een foto van de voorkant. Wat betreft zo veel mogelijk panelen. Dat kost dan ook een paar duizend meer; wat maakt dat gunstiger? Zijn jullie niet bang voor de geluiden van overbelasting van het net en wellicht ooit kosten voor terugleveren als je veel meer produceert?

Zijn er hier goede ervaringen met bepaalde partijen die meer op deze manier maatwerk bieden?

[ Voor 51% gewijzigd door Ruupster op 17-07-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ruupster schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:50:
Ik snap dat het geen 9000 hoeft te kosten, maar misschien hebben mensen ook ervaringen om er dan een warmtepomp boiler bij te plaatsen of iets dergelijks.

Om welke details gaat het dan? Ik maak morgen met wat beter licht even een foto van de voorkant. Wat betreft zo veel mogelijk panelen. Dat kost dan ook een paar duizend meer; wat maakt dat gunstiger? Zijn jullie niet bang voor de geluiden van overbelasting van het net en wellicht ooit kosten voor terugleveren als je veel meer produceert?

Zijn er hier goede ervaringen met bepaalde partijen die meer op deze manier maatwerk bieden?
Begin eens met het delen van de offertes. Kunnen we daarna kijken of het een beetje klopt of niet

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Dit is er een:
Waaruit bestaat het aanbod?
• 12xJASolar325Wp
• GoodWe GW3600D-NS Omvormer
• Gecer􏰁ficeerd beves􏰁gingssysteem
• Volledige installa􏰁e van het systeem • Online monitoring
• Btw-teruggaafservice
• 6 jaar systeem- en opbrengstgaran􏰁e
Totaal te betalen aan Svea Solar (incl. BTW) (Incl. 15% IKEA Family kor􏰁ng)
U ontvangt een BTW-teruggaaf* van:
(21%BTW van in totaal €874,23 min eenmalig te betalen forfait van €80,00)
Uw totale investering:
€5.037,23
€794,23 €4.243,00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Peter Bartels van Innodura whatsappen.

Edit: ik zit bij hun op 0.72 ex Wp (wel kabel zolder - meterkast zelf gedaan). Om een voorbeeld te geven: voor die 5000 van jouw IKEA offerte heb ik bij Innodura bijna 2 keer zoveel panelen.

Zeer snelle reactie en dat is al opvallend want veel (lokale) installateurs zijn traag in communicatie.. Mijn panelen moeten nog komen maar de ervaringen so far zijn positief. Het is wel snelle handel/volume maar je kunt er een goede deal uit krijgen. Of de installatie netjes gaat nog geen idee

Het moet mogelijk zijn een scherpere prijs te krijgen dan wat jezelf bij elkaar klikt bij bv Solar bouwmarkt (Inc montage) of iedere geval daar dicht bij in de buurt. Je moet dan wel alles bij elkaar klikken want anders is het appels met peren vergelijken.

[ Voor 22% gewijzigd door traders op 17-07-2020 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Volledig geïnstalleerd halen sommige mensen een prijs van minder dan 1€/Wp.
Voor 3900Wp dus minder dan €3900. Incl. Btw. Te duur dus, Ikea.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 13:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

lothar schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:26:
15 zonnepanelen gaat geen 9k kosten hoor..
Nee, maar 9k is de max wat je kan lenen onder het mom verduurzaming bij je hypotheek. Dus als je dan zo efficient dat bedrag kan besteden dan haal je dit er dubbel en dwars uit. In feite kan je er zelfs geld mee verdienen; if(rente p/m < totale besparingen p/m) :)

En ja, geld lenen kost geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Kijk dat zijn handige tips. Groot verschil dan zeg! Bij wat voor partijen krijg je die prijs? Is het niet met een dergelijk bedrijf dat je meer ‘garantie op je garantie’ hebt? Of zijn de systemen zo betrouwbaar dat je daar minder rekening mee hoeft te houden?

Ik heb trouwens wel een 3fase aansluiting. Maakt dat de zaken nog anders.
Hoe werkt het dan met nog kleine omvormers aan de west/dakkapel kant?

[ Voor 21% gewijzigd door Ruupster op 17-07-2020 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• traders
Goed hier nog wat tips:

- Veel mensen hier zijn kritisch op micro omvormers en optimizers. Argument: duur, electro op dak kan stuk, schaduw maakt geen zon.
- Er zijn hier fans van SMA of Fronius vooral omdat je dit zelf kunt uitlezen. Je betaalt hier wel relatief veel voor.
- vanwege de KOR doe zoveel mogelijk in 1 jaar. Daarna kun je 3 jaar geen BTW aftrekken op uitbreiding.
- vergelijk prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
Ruupster schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:17:
een dergelijk bedrijf dat je meer ‘garantie op je garantie’ hebt?
Garantie is vaak een verkoop praatje om te verkopen en of hogere prijzen te verantwoorden.

Als je iets hebt verwijzen ze snel door naar de fabrikanten. Veel installateurs gaan over de kop.

Garantie is toch afhankelijk van hoe een bedrijf zich opstelt. Tuurlijk je kunt er werk van maken (rechtsbijstand etc) maar hoeveel mensen doen dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Ruupster schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:17:
Ik heb trouwens wel een 3fase aansluiting.
Bv @AUijtdehaag kan hier meer over vertellen. Ik geloof dat je kleine installs op 1 van de 3 fases kunt zetten. Kleine installs hebben te weinig spanning voor de omvormer maar daar kunnen anderen hier meer over vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Oost west kun je undersizen op +- 70% of zelfs minder vooral als je een 1 fase omvormer op 3 fasen wilt zetten .

Mijn ervaring is dat bij oost west de meeste leveranciers maar 10 of 20% willen onderdimensioneren. Waarschijnlijk om (1) meer te verdienen en (2) discussie achteraf te voorkomen. De Chinese omvormers zijn zeg ex EUR 50-100 per kW goedkoper als je kleiner gaat. Kortom: je kunt een paar honderd uitsparen door meer te undersizen maar het kan een hoop gezeik opleveren bij garantie claim. Dus ik kan me wel voorstellen dat installateurs hier niet zo Happig op zijn

[ Voor 31% gewijzigd door traders op 17-07-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Edit: fotos in openingspost gezet.

[ Voor 96% gewijzigd door Ruupster op 18-07-2020 09:18 . Reden: Foto’s verplaatst naar openingspost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Nu nog de exacte maten om te kijken hoeveel van welke panelen er precies passen. Ene kant vol.
Andere kant ook, tenzij je snel een dakkapel neemt. (vergeet dat dakje niet!)

edit: @Ruupster Hoe groter de installatie, hoe goedkoper, in verhouding. Gasverbruik verschuiven naar electra. Dat komt wel van eigen dak, gas niet. Electrische auto? Motor? Scooter? Speedpedelec? Fiets? Quooker? Inductie koken? Keuken boiler? Warmtepomp(boiler)? Solarfreezer?

edit2: @Ruupster Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor ideeën bij afloop saldering. Omdat je vraagt naar netbelasting en salderen.

[ Voor 61% gewijzigd door onetime op 19-07-2020 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruupster
Allereerst bedankt voor de input! Het brengt me ondertussen wat verder. Ik heb helaas nog geen duidelijkheid over de exacte dakmaat. Ik geloof dat de binnenmaat beneden 6.22 breed en 7,90 diep.

Edit: ik ben inderdaad aan het kijken hoe ik meer direct kan verbruiken. Airco in de zomer die ook kunnen verwarmen in de winter. Quooker op termijn ook.

Ik heb net gebeld met het bedrijf waar Traders heeft besteld. Zij hebben het over een compleet systeem met optimizers in verband met de dakkapel van de buren aan de oostzijde. Twee systemen mixen doen ze liever niet in verband met storingen. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoSelHaV1tGotQo0UWLKrMVUhGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cLrB2EPTprc6Qp9hgzETG1s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Ruupster op 21-07-2020 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
Ik denk dat je even wat meer info moet posten. Klopt die luchtfoto wel qua oriëntatie? Is de bovenkant noord? Dit geeft aan dat dit huis 100% haaks op noord of zuid staat dus dak 100% op oost/west?

Dit lijkt me heel toevallig dus vandaar de vraag.

[ Voor 16% gewijzigd door traders op 21-07-2020 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruupster
Hij staat licht gedraaid maar bijna ‘gewoon oost/west inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Weet je zeker dat die dakkapel er komt? Anders kan je een haast perfect systeem neer leggen, optimaal voor eigen gebruik.

Met dakkapel wordt het lastiger, wellicht kan @AUijtdehaag nog wat vertellen met betrekking tot schaduwmanagement van bijvoorbeeld SMA.
Dan zou je toch twee strings kunnen aansluiten zonder optimisers. Enkel is zes panelen wel aan de lage kant, zeker als drie daarvan onder de dakkapel liggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gewoon 8 naast het dakraam op west, net als de buurman?
Tegen die tijd dat er een dakkapel komt, verleg je ze.
Je kan er dan eventueel op de dakkapel leggen met wat micro omvormers.
En voor nu alles op een SMA.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2020 18:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dakkapel skippen, heb je budget voor meer panelen en een airco voor op die zolder, heb je meer aan en levert meer op. :)
2x10 stuks 300-325Wp op een 3600-4000W omvormer met 2mppt op 16A groep, klaar!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
@Tsurany het idee is nu om er meer neer te leggen aan de westkant. Op de dakkapel kunnen er ook nog wat natuurlijk. Mocht de dakkapel er komen kan ik ze (laten) verleggen.

@AUijtdehaag Wat is een SMA? Een bepaald merk? Wat is daar het voordeel van? En je zou ze dus verder van de dakkapel van de buren leggen zodat je geen optimizers nodig hebt? Wat zou dan een goede optie zijn wanneer de dakkapel er komt?

@Rol-Co Ik snap het idee, ik heb alleen een vrij grote voorzolder. Met een dergelijke dakkapel wordt erg vele extra ruimte gecreëerd. Airco is al een wens voor in het huis.. Beneden en op slaapkamer zou ook fijn zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Ruupster
Met een groter huis kopen had je ook meer ruimte :) maar heb je het nodig? Zijn ook ondingen die een hoop onderhoud nodig hebben, ze maken het warmer op zolder en vloer oppervlakte wordt er niet groter van, je kan alleen verder rechtop lopen. ;)

Maar ik snap je, nederlanders hebben nou eenmaal een drang voor een dakkapel te plaatsen, ik snap het niet gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:25:
Gewoon 8 naast het dakraam op west, net als de buurman?
Ja maar zijn probleem is dat hij op west ingebouwd zit tussen dakkapellen en dat de zonnepaneel boeren daarom optimizers willem verkopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ruupster schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:41:
@Tsurany het idee is nu om er meer neer te leggen aan de westkant. Op de dakkapel kunnen er ook nog wat natuurlijk. Mocht de dakkapel er komen kan ik ze (laten) verleggen.

@AUijtdehaag Wat is een SMA? Een bepaald merk? Wat is daar het voordeel van? En je zou ze dus verder van de dakkapel van de buren leggen zodat je geen optimizers nodig hebt? Wat zou dan een goede optie zijn wanneer de dakkapel er komt?

@Rol-Co Ik snap het idee, ik heb alleen een vrij grote voorzolder. Met een dergelijke dakkapel wordt erg vele extra ruimte gecreëerd. Airco is al een wens voor in het huis.. Beneden en op slaapkamer zou ook fijn zijn :)
Je kan natuurlijk ook panelen kwijt op het dakkapel, afhankelijk van de afmetingen. Ik zie dat hier veel wordt geroepen om maar af te zien van de dakkapel, maar extra woonruimte lijkt me ook wel fijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
SMA is een premium (Duits) bedrijf/merk omvormers. Je betaald al gauw 20-40% meer dan een goedkope Chinese omvormer. Voordel is dat je deze zelf uit kunt lezen. Bij de Chinese omvormers , zit je vast aan vage Chinese portals. Een ander Premium merk waarmee dit kan is het Oostenrijkse Fronius. Als je zelf niet wilt uitlezen of via een vage Chinese server scrapen ook goed vindt is de meerprijs al gauw niet interessant.

[ Voor 28% gewijzigd door traders op 21-07-2020 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
RoD schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:37:
[...]

Je kan natuurlijk ook panelen kwijt op het dakkapel, afhankelijk van de afmetingen.
Aan dit advies heeft TS niks. TS heeft nu geen dakkapel maar zit ingebouwd tussen dakkapellen.

In het algemeen zou ik willen afraden om nu panelen te leggen als TS een dakkapel overweegt. De panelen verwijderen kost dan weer geld en is een extra hobbel om een dakkapel te plaatsen .

Echter TS wil advies wat te doen rond het feit dat hij op west ingebouwd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
traders schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:46:
[...]

Aan dit advies heeft TS niks. TS heeft nu geen dakkapel maar zit ingebouwd tussen dakkapellen.

In het algemeen zou ik willen afraden om nu panelen te leggen als TS een dakkapel overweegt. De panelen verwijderen kost dan weer geld en is een extra hobbel om een dakkapel te plaatsen .

Echter TS wil advies wat te doen rond het feit dat hij op west ingebouwd zit.
Er wordt hier geopperd om van een dakkapel af te zien, daar reageer ik op. Mijn punt is dat het niet of/of hoeft te zijn, en inderdaad als er een dakkapel geplaatst moet worden dan zou ik nu geen panelen plaatsen, maar wachten tot het dakkapel er ligt en dan een nieuw ligplan maken. Met zo weinig panelen betaal je relatief veel aan de installatie en dan is het niet erg kostenefficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Alle tips en opmerkingen zijn welkom. Ook de mogelijkheid om geen dakkapel te nemen. Over een paar jaar een dakkapel nemen lijkt aannemelijk. Ik wil gewoon zo goed mogelijk nagedacht hebben over de opties. Wat bedoelt @Tsurany met schaduwmanagement van de SMA? Betekent dit dat ik dan geen optimizers nodig heb? Of is dit dan alsnog duurder en omvormer veel duurder is? Of is dat het geld echt waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ruupster schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:26:
Alle tips en opmerkingen zijn welkom. Ook de mogelijkheid om geen dakkapel te nemen. Over een paar jaar een dakkapel nemen lijkt aannemelijk. Ik wil gewoon zo goed mogelijk nagedacht hebben over de opties. Wat bedoelt @Tsurany met schaduwmanagement van de SMA? Betekent dit dat ik dan geen optimizers nodig heb? Of is dit dan alsnog duurder en omvormer veel duurder is? Of is dat het geld echt waard?
De SMA omvormers zijn wat duurder maar hebben goede schaduwmanagement waardoor je minder snel optimizers nodig hebt als slechts een of twee panelen deels in de schaduw ligt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Tsurany schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:41:
[...]

De SMA omvormers zijn wat duurder maar hebben goede schaduwmanagement
Dit hebben de Chinezen ook (bv Goodwe). Werkt dit bij SMA echt exceptioneel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

traders schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Dit hebben de Chinezen ook (bv Goodwe). Werkt dit bij SMA echt exceptioneel beter?
SMA maakt er veel meer reclame voor. Marketing budget is groter en mensen nemen dat over ;)

Ik heb wel eens aangetoond dat een Effekta omvormer een betere schaduwmanagment heeft dan SMA. Echter staat er niks in de folder van deze Chinees over 'optitrack blabla'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Dat durf ik niet te zeggen, ik heb enkel ervaring met SMA als merk omdat ik er zelf een heb.
Ik weet ook niet of er echt vergelijkingen zijn gedaan in wetenschappelijke omstandigheden, dat zou wel eens interessant kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Ruupster
Waarom niet eerst alles op oost leggen. Dan kan je er na 2031 altijd nog wat bijleggen op west. Alles op 1 dakvlak is makkelijker.

Aan de andere kant kan je voor € 9.000,- wel gewoon direct alles vol leggen.

Oost:
Panelen portrait en dan 3 rijen en 5 kolommen. Circa 5m × 5m moet passen?

15 panelen a 330 Wp = 4950 Wp.

West
10 stuks landscape conform buren. 10× 330 Wp = 3300 Wp.

Omvormer erbij Goodwe GW6000-DT GW6K-DT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Het is niet alleen shadefix die het verschil in prijs maakt, het is ook kwalitatief een betere omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Dre schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:59:
@Ruupster

West
10 stuks landscape conform buren. 10× 330 Wp = 3300 Wp.

Omvormer erbij Goodwe GW6000-DT.
Ja maar hoe zie jij dan Ruupster schaduw verhaal op west?

Ik zou dan sowieso voor de volgende generatie Goodwe gaan. De GW6000-DT is de oude rode. Het nieuwe model is de GW6K-DT die heeft een witte behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

traders schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:09:
[...]

Ja maar hoe zie jij dan Ruupster schaduw verhaal op west?

Ik zou dan sowieso voor de volgende generatie Goodwe gaan. De GW6000-DT is de oude rode. Het nieuwe model is de GW6K-DT die heeft een witte behuizing.
Ik zou bij de twee panelen onder het dakraam bij elk paneel een optimizer plaatsen.

Past er op west niet 3×3 panelen in portrait? Dan hoef je niet onder het dakraam te zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 22-07-2020 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dre schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:59:
@Ruupster
Waarom niet eerst alles op oost leggen. Dan kan je er na 2031 altijd nog wat bijleggen op west. Alles op 1 dakvlak is makkelijker.
De komende jaren zijn nog de beste tijden om zonnepanelen neer te leggen. Juist nu is de terugverdientijd erg laag, zeker voor die extra panelen, dat het zonde is om dit te laten liggen.

Daarnaast zou ik niet weten waarom alles op een enkel dakvlak makkelijker is, neem een omvormer die twee trackers heeft en leg gewoon een stuk of tien aan beide kanten. Even puzzelen met de maten zodat je zo veel mogelijk bij de zuidelijke dakkapel vandaan bent en mooi om het raam legt en voila, klaar is Ruupster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ruupster Oost maximaal vol; op West niet ten zuiden van je dakraam, eventueel wel er boven e/o er onder. Kan je eventueel als er een dakkapel zou komen, de panelen desnoods met Tigo optimizers anders leggen, of met micro omvormers als het niet meer op dezelfde omvormer zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Ik heb nog een offerte binnen

18 x AEG 325 + 18 x p 404 optimizers + SE4K + montage schuin + 3 fase automaat
€ 6.429,95 exclusief btw.

Lijkt dus niet heel goedkoop.. op dit moment wel beter dan de andere offertes..

Ik had verwacht naar aanleiding van het telefoongesprek 2 panelen meer in de offerte te ontvangen maar voordat ik contact opneem eerst maar even hier plaatsen.

Moet ik vragen om andere panelen? En dus eventueel zonder de optimizers als ik ze alleen aan de zijkant van het dakraam plaats.

Edit: exclusief btw

[ Voor 11% gewijzigd door Ruupster op 22-07-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ruupster Geen SolarEdge, nergens voor nodig, onnodig duur en er kan weer extra kapot op je dak, gebeurt ook geregeld, alleen oost dak, helemaal vol met gewone string omvormer...
Als de dakkapel zover in de toelomst ligt, nu volgens onderstaande 9, 10 of 11 panelen op west.
onetime schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:38:
@Ruupster Oost maximaal vol; op West niet ten zuiden van je dakraam, eventueel wel er boven e/o er onder. Kan je eventueel als er een dakkapel zou komen, de panelen desnoods met Tigo optimizers anders leggen, of met micro omvormers als het niet meer op dezelfde omvormer zou kunnen.
Inclusief btw en installatie rond of onder de €1/Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Zit er voor jullie nog veel verschil tussen LG, Trinasolar of AEG? Ik neig nu inderdaad naar 9 of 8 Panelen op west en 12 of 15 op oost. Partij waar ik nu offerte van heb gehad heeft zelf mindere ervaringen met SMA. Dus dat zou in deze configuratie Goodwe worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-06 19:51
Ruupster schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:00:
Zit er voor jullie nog veel verschil tussen LG, Trinasolar of AEG? Ik neig nu inderdaad naar 9 of 8 Panelen op west en 12 of 15 op oost. Partij waar ik nu offerte van heb gehad heeft zelf mindere ervaringen met SMA. Dus dat zou in deze configuratie Goodwe worden..
LG is het best van die 3. (Rest is chinees, ook AEG, stickers met merk plakken onder licentie als ik mij niet vergis)

Ik zou al snel kiezen voor Solaredge 1 fase omvormer se3000-3680 met p404 of p505 optimizers.

Drie fase SolarEdge moet volgens de designregels in principe minimaal 16 of 14 panelen hebben op oost of west (afh van optimizers). Zolang oost in de schaduw komt en west vol in de zon zou staan doet je 3fase omvormer niks.

Een 1 fase Solaredge omvormer 8 of 5. Ook een ooit slechte optimizer na gaan deze gelukkig na montage bijna nooit stuk (garantie is 25j)..

Als je in buurt van Eindhoven woont kan ik wel eens langs komen zelfs.

Let op: ik ben vaak pro-Solaredge & kwaliteitspanelen (dus géén Chinese panelen) >:)

Als je incl. Btw onder de 1€ per wattpiek komt heb je het over simpele string omvormer en in de regel chinese panelen. Te Goedkoop = duurkoop, maar ook niet duurzaam.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Is dat echt zo? Zijn er verder nog voor-/nadelen van 3fase- of 1fase-omvormer op een 3fase aansluiting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ruupster schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:34:
Is dat echt zo? Zijn er verder nog voor-/nadelen van 3fase- of 1fase-omvormer op een 3fase aansluiting?
Dat verhaal klopt weinig van. Er is niks mis met zonnepanelen die in China gemaakt worden mits je de juiste merken hebt. Genoeg merken die al jaren lang panelen leveren aan de Westerse markt en daarmee prima kwaliteit leveren voor een prima prijs. Sterker nog, het zijn de grootste produceren wereldwijd en liggen op de meeste Nederlandse daken. LG panelen zullen efficiënter zijn als je de topmodellen pakt maar daar komt gewoon een prijskaartje bij kijken. Maar Jinko en JA Solar bieden ook tien jaar garantie en zullen echt niet van je dak af vallen.

Ook SolarEdge is in dit geval onnodig, je hebt geen last van schaduwvorming dus waarom zou je dan voor SolarEdge gaan waarbij je per paneel een optimizer moet aanschaffen? Kost je een bak extra geld en dat ga je nooit terugverdienen. Neem gewoon een mooie string omvormer met twee MPTT trackers en kies de panelen die de leverancier het goedkoopst kan leveren die bij jouw aansluiting passen. SMA is een prima merk maar een Goodwe of Fronius zal ook goed werken.

Je wilt juist een zo goedkoop mogelijke installatie omdat elke euro extra je terugverdientijd verhoogt zonder dat je er in de praktijk echt wat voor terug ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Drie fase SolarEdge moet volgens de designregels in principe minimaal 16 of 14 panelen hebben op oost of west (afh van optimizers)
@Tsurany hoe zit het dan hiermee met andere omvormers? Krijgen die genoeg van 8 of 9 panelen west?

@AUijtdehaag Hoe zit dat met het ‘aanslaan’ van de omvormer op oost en het aantal panelen?

[ Voor 44% gewijzigd door Ruupster op 23-07-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ruupster Ik ben het totaal oneens met @Stef87 voor wat betreft SolarEdge; Wel ben ik het eens met @Tsurany. Met 2 dakvlakken wil je, zeker met ongelijke aantallen panelen per richting, 2 MPPT's.
Door de aantallen panelen kom je dan zeker voor west op een 1fase omvormer ivm de beste stringspanning per mppt. Op oost of een omvormer die ook de spanning van die 15 ofzo panelen aankan, of een even aantal waardoor je 2 parallelle strings op de mppt kunt zetten. Dan moet de omvormer weer 2x Imp aankunnen op die mppt. Dan eventueel 1 paneel weglaten bij de ?schoorsteen?.

En inderdaad, SE heeft kans op problemen met paneel aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
@onetime zitten er nog nadelen van een 1fase omvormer op een 3fase aansluiting?
En wat is MPPT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ruupster schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:42:
[...]

@Tsurany hoe zit het dan hiermee met andere omvormers? Krijgen die genoeg van 8 of 9 panelen west?
SolarEdge heeft bij een drie fasen omvormer 750 volt nodig, hier heb je een minimum aantal panelen voor nodig.
Andere omvormers kunnen prima met minder panelen toe doordat ze op een andere manier werken. Hier een SMA 5kW enkelfase die met 16 panelen op Oost en 10 panelen op West prima werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

SolarEdge of dergelijke varianten moet je echt niet hebben voor dit (oost-)dak. Gewoon een stringomvormer is het beste. Zowel qua prijs, betrouwbaarheid, duurzaamheid als opbrengst.

@Ruupster
Heb je het dak al opgemeten c.q. bekeken hoeveel dakpakken er liggen. Ik zou oost helemaal vol leggen met 15 panelen en west 3×3 als dat past.

[ Voor 30% gewijzigd door Dre op 23-07-2020 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ruupster schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:48:
@onetime zitten er nog nadelen van een 1fase omvormer op een 3fase aansluiting?
Er zit een beperking aan in de zin dat je beperkt bent qua vermogen. Met 5kW kan het nog net maar een drie fasen omvormer is dan wel netter.
En wat is MPPT?
Maximum Power Point Tracker, zorgt er voor dat de omvormer het maximale uit de zonnepanelen haalt. Als je panelen weinig licht krijgen zal de tracker daar rekening mee houden, echter gaat dit lastig worden als de helft van de panelen in de volle zon liggen en de andere helft in de schaduw. Daarom wil je Oost en West op aparte trackers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Wn vziw moet je bij een (elke?) string omvormer met twee MPPT’s twee strings maken die onderling niet teveel in vermogen afwijken..

Westkant: directe buren hebben beide al een dakkapel en TS wilt zelf ook een dakkapel.. Maw: best veel schaduwmomenten!

Hoe lost je dit op met 1 string omvormer dan? Panelen op west gaan niet zoveel doen als er een dakkapel bij komt. Wil je namelijk panelen op je dakkapel heb je een 3e mppt nodig (dus: minimaal twee string omvormers ipv 1x SolarEdge, wat is dan duurder?)

SolarEdge 1 fase omvormer is dan een prima oplossing. (Niet het goedkoopste nee, de terugverdientijd is een jaar langer)

Zelf heb ik JAsolar, degraderen lekker... Ook al eens probleem gehad met stekker van paneel.

Maar het is bekend dat er een hoop mensen zijn die toch pro china panelen zijn. Dat is prima.

(Communistische regime, geen copyright, een dictatuur, door overheid gesubsidieerde panelen.. Milieu regels zijn laks...Garantie is je paneel paneel zelf naar china sturen, als het bedrijf nog bestaat en ja er is natuurlijk kwaliteitsverschil tussen Chinese panelen. Zelf steun in niet graag China, zeker niet na Covid-19..! )

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 23-07-2020 23:18 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stef87 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:53:
Wn vziw moet je bij een (elke?) string omvormer met twee MPPT’s twee strings maken die onderling niet teveel in vermogen afwijken..
Je zal een minimaal en maximaal aantal panelen hebben om binnen de grenzen van de omvormer te blijven. Ik heb 10 en 16 en dat werkt prima.
Westkant: directe buren hebben beide al een dakkapel en TS wilt zelf ook een dakkapel.. Maw: best veel schaduwmomenten!

Hoe lost je dit op met 1 string omvormer dan? Panelen op west gaan niet zoveel doen als er een dakkapel bij komt.
Panelen niet naast de dakkapel van de zuiderburen leggen voorlopig, dan lukt het prima. Mocht er een dakkapel komen kan het opgelost worden met een paar optimisers voor de panelen die in de schaduw komen.
Zelf heb ik JAsolar, degraderen lekker... Ook al eens probleem gehad met stekker van paneel.
Dus een enkele stekker die problemen geeft en gelijk schrijf je alle panelen uit een heel land af?
Maar het is bekend dat er een hoop mensen zijn die toch pro china panelen zijn.

(Communistische regime, geen cooyright, een dictatuur, door overheid gesubsideerde panelen.. Garantie is je paneel paneel zelf naar china sturen, als het bedrijf nog bestaat en ja er is natuurlijk kwaliteitsverschil tussen Chinese panelen. Zelf steun in niet graag China, zeker niet na Covid-19..! )
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Tsurany schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:01:
[...]

Je zal een minimaal en maximaal aantal panelen hebben om binnen de grenzen van de omvormer te blijven. Ik heb 10 en 16 en dat werkt prima.

[...]

Panelen niet naast de dakkapel van de zuiderburen leggen voorlopig, dan lukt het prima. Mocht er een dakkapel komen kan het opgelost worden met een paar optimisers voor de panelen die in de schaduw komen.

[...]

Dus een enkele stekker die problemen geeft en gelijk schrijf je alle panelen uit een heel land af?

[...]

8)7
Nee leg de panelen van een ander merk er maar eens naast. Punt is vooral dat garantie in de praktijk niet veel waard is bij/met een Chinees merk. Meestal worst er dan gesuggereerd “koop je over 8-10jaar toch weer nieuwe?!” Totaal niet duurzaam nee, op lange termijn ook duurder dan een paneel met wel goede garantie die gerust kan blijven liggen. (LG Full Black 340wp bijvoorbeeld!)

En 10 - 16 panelen kan soms wel op een string omvormer, maar met de geplande dakkapel zou nu max 6 zijn, jij laat al wat panelen weg want dat is wat je moet doen met een string omvormer.

Dus dan suggereer jij 4-5 panelen west en 14 oost? Welke string omvormer kan dat met twee Mppt’s? Je kan dan in ieder geval minder panelen kwijt.

Let op: als je ook op platte dak van dakkapel wilt, kan dat niet want de hellingshoek is weer anders.

Een Solaredge systeem kan je heel veel overdimensioneren. Mijn broer heeft 5800wp op een se3500 en topt vrijwel nooit af. (Door O-W orientatie) doordat de omvormer zoveel over gedimensioneerd mag en kan zijn spaar je die optimizers ook bijna weer uit.

Meerkosten van optimizers vallen vaak mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stef87 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:15:
[...]

Nee leg de panelen van een ander merk er maar eens naast. Punt is vooral dat garantie in de praktijk niet veel waard is bij/met een Chinees merk. Meestal worst er dan gesuggereerd “koop je over 8-10jaar toch weer nieuwe?!” Totaal niet duurzaam nee, op lange termijn ook duurder dan een paneel met wel goede garantie die gerust kan blijven liggen. (LG Full Black 340wp bijvoorbeeld!)
Heb je hier onderbouwing voor? Je claimt een hoop maar ik zie nergens een bron.

Jinko is de grootste fabrikant van zonnepanelen wereldwijd en bieden een duidelijke garantie aan.
En 10 - 16 panelen kan wel op een string omvormer soms, maar met dakkapel zou nu max 6 zijn, jij laat al wat panelen weg want dat is wat je moet doen met een string omvormer. Dus dan suggereer jij 4-5 panelen west en 14 oost? Welke string omvormer kan dat met twee Mppt’s?

Let op: als je ook op platte dak van dakkapel wilt, kan dat niet want de hellingshoek is weer anders.
Vooralsnog ligt daar geen dakkapel en ik zie daar ook geen directe plannen voor, dat gaat minimaal een paar jaar duren als hij al komt. Dan is het systeem allang terugverdiend.
Een Solaredge systeem kan je heel veel overdimensioneren. Mijn broer heeft 5800wp op een se3500 en topt vrijwel nooit af. (Door O-W orientatie) doordat de omvormer zoveel over gedimensioneerd mag en kan zijn spaar je die optimizers ook bijna weer uit.

Meerkosten van optimizers vallen vaak mee.
Dat kan ook prima met een stringomvormer, hier 8060Wp op een 5kW omvormer. Dat ligt niet aan het type omvormer maar is inherent aan een spreiding over Oost en West.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Stef87
SMA kan vaak het volle vermogen op 1 MPPT hebben. De tweede string hoef je dus niet eens aan te sluiten. Het klopt wel dat er veel omvormers zijn die maar het halve vermogen op 1 MPPT doet, maar er zijn er ook voldoende die meer dan de helft op 1 MPPT kunnen.

Kennis van me heeft 9 kWp op een Effekta 4200 stringomvormer. Hoezo zou dat niet kunnen?

Verdiep je eens in de mogelijkheden van stringomvormers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Dus als ik het goed begrijp kan ik gaan voor een Goodwe 6k omvormer met of LG panelen of bijvoorbeeld Trinasolar panelen. Zouden jullie voor de budgetoptie gaan omdat de technologie over 10 jaar weer een stuk verder is?

Dan plaats ik er 12 of 15 op oost en 9 op west. Dan hoef ik mij ook geen zorgen te maken over Te laat opstarten van de omvormer of te vroeg afslaan op west?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ruupster Bepaal waar de panelen voor jou aan moeten voldoen. Kies dan de panelen met de laagste €/Wp prijs, nadat je €30 per paneel bij de prijs hebt opgeteld. (dat is bij benadering de prijs voor het montage materiaal op schuin dak)

Kijk even naar de Voc van de gewenste panelen, vermenigvuldig dat met het aantal panelen in de string, tel daar +/-10% bij op en zorg dat dit minder is dan de Vmax van de omvormer. (en Vmp van de panelen x aantal min 15% moet binnen MPPT bereik van de omvormer liggen) Pas daar je omvormer dus op aan.
Zorg ook dat de omvormer het hele oostdak op één MPPT kan hebben. Dat is genoeg.
Voor meer verwijs ik je naar de openingspost van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

De stroom die van panelen komt is evenredig met invallend licht. De spanning is nagenoeg constant. Dus alle verhaaltjes over door lage spanning later opstartende omvormers is onzin. Er is gewoon nog niet genoeg licht. Merken laat ik me niet direct over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Met de laatste opmerking van onetime ben ik het volmondig eens. Ik heb m'n omvormer (Growatt) gekozen op het feit dat 'ie zo'n lage startspanning zou hebben. In de praktijk start de omvormer echter later dan twee andere (APS QS1) waarvan de panelen ongunstiger liggen, en heeft dan ook gelijk een stringspanning die veel hoger dan de opgegeven startspanning ligt. En starten is nog wat anders dan vermogen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Stef87 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:53:

Hoe lost je dit op met 1 string omvormer dan? Panelen op west gaan niet zoveel doen als er een dakkapel bij komt. Wil je namelijk panelen op je dakkapel heb je een 3e mppt nodig (dus: minimaal twee string omvormers ipv 1x SolarEdge, wat is dan duurder?)

SolarEdge 1 fase omvormer is dan een prima oplossing. (Niet het goedkoopste nee, de terugverdientijd is een jaar langer)

Maar het is bekend dat er een hoop mensen zijn die toch pro china panelen zijn. Dat is prima.

(Communistische regime, geen copyright, een dictatuur, door overheid gesubsidieerde panelen.. Milieu regels zijn laks...Garantie is je paneel paneel zelf naar china sturen, als het bedrijf nog bestaat en ja er is natuurlijk kwaliteitsverschil tussen Chinese panelen. Zelf steun in niet graag China, zeker niet na Covid-19..! )
Jouw mening over diverse merken omvormers en panelen is niet vrij van eigenbelang en steek je niet onder stoelen of banken he? Lijkt wel weer het zoveelste stef87 promospeech.

Die laatste opmerking slaat werkelijk kant nog wal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
@onetime heb ik met oostwest alles in 1 string of heb ik dan twee strings? Als ik uitga van 21 of 24 panelen kom ik op 7000wp of 8000wp. Om moet ik dat uit elkaar halen en voor oost en west los berekenen?

Hoe kom ik er achter of 5100wp op oost op 1 mppt kan? De site zegt dit:
MPPT spanningsbereik (V) 180~850

Edit: een serie lager van Goodwe heeft een Max vermogen van 7500, met oost west kun je iets onder dimensioneren toch? Maakt het los van de 100 euro meer nog uit of je een omvormer hebt met meer vermogen dan je op je dak hebt liggen? Of is dat juist gunstig omdat ‘ie minder warm wordt?

Edit 2: kan ik hierna dit topic veranderen in hoe ik die zonnepanelen en het mogelijke restant van mijn verduurzamingshypotheek zo gunstig mogelijk kan inzetten? Bijvoorbeeld een warmtepompboiler o.i.d. En andere vragen die voornamelijk financieel zo gunstig mogelijk zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door Ruupster op 25-07-2020 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ruupster Oost en West apart... anders zou je voor alle panelen optimizers nodig hebben, en dat is verspilling op je schaduwvrije dak. (en extra dingen die kapot kunnen en gaan.) Wat spanning betreft, 15x ~30V zit ruim binnen 180-850. Ook 9x ~30V zit er ruim binnen. Maar dat is nog geen garantie qua vermogen. Nogmaals: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

Kijk ook naar mijn .sig... ~5k5 ~gelijk verdeeld tussen oost en west op een 4k2 omvormer.
Heel soms is de 2k73 iets teveel voor de 2k2 mppt. Heel soms, maakt niet uit zo weinig.
En dan nog iets minder vaak is de 4k2 totaal net te weinig. Geeft niet.

Dus ja, met O-W lig je niet op zuid, daardoor kan je al iets onder dimensioneren, en als je mppt dan voldoende aankan, kan je voor het totaal ook nog wat verder onder dimensioneren omdat O en W niet tegelijk hun maximum hebben.. Ik denk dat een 6k omvormer al ok zou zijn. Groter mag, 7k, als je eventueel op west meer zou nemen. Maar als die 4k per mppt aankan lijkt me dat genoeg.

Ik ben voorstander van een extra ventilator om je omvormer koel te houden. Zie bovenstaande link.

edit: n.a.v. edit2: even een verzoekje (bv via DM aan Teacher) voor titel wijziging.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 26-07-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Wat is het meest verstandige? Zo snel mogelijk plaatsen en nog even het gedeelte van het jaar meepakken of nog half jaar wachten tot mogelijk de prijzen nog wat zijn gezakt/meer WP voor deze prijs te krijgen is. Ik ga nu voor een aantal weken op vakantie, dus super snel kan het niet gaan gebeuren.

Ik denk dat ik er uit ben met 24 panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ruupster Als het maar voor begin maart 2021 geplaatst is, dan begint het zonneseizoen ongeveer.
Beter goed overdacht, als je het niet zelf doet. (en dus makkelijk nog dingen kunt wijzigen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ruupster schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:41:
Wat is het meest verstandige? Zo snel mogelijk plaatsen en nog even het gedeelte van het jaar meepakken of nog half jaar wachten tot mogelijk de prijzen nog wat zijn gezakt/meer WP voor deze prijs te krijgen is. Ik ga nu voor een aantal weken op vakantie, dus super snel kan het niet gaan gebeuren.

Ik denk dat ik er uit ben met 24 panelen.
Wachten is simpelweg hopen dat de prijzen hard genoeg dalen om het verlies in opbrengst goed te maken. Je mist dan een half jaar salderen terwijl het de vraag is of er echt ontwikkelingen komen die de prijs dusdanig gaan verlagen. Laten we uitgaan van de volgende twee feiten:
  • Elke 100kWh aan gemiste opwekking is 20 euro op je jaarafrekening.
  • In de periode van september t/m februari wek je tussen de 25% en 30% van je jaaropbrengst op.
Met jouw systeem kan je, grove schatting, 5500kWh per jaar opwekken. Dus een half jaar wachten betekent ~1400kWh aan opbrengst die je mist. Dat komt neer op 280 euro. Je systeem moet dus ruim 280 euro goedkoper zijn over een half jaar, zal dat het geval zijn?

Het is koffiedik kijken. Aan de ene kant is die 280 euro relatief weinig geld, als je dat mist is het zo'n ramp nog niet. Aan de andere kant, zal wachten in een ander of goedkoper systeem resulteren?
Ik zou vanuit praktisch oogpunt niet te lang wachten, zonnepanelen en airco's zijn in de winter het minst in trek waardoor de leveranciers minder vol zitten dan wanneer de zomer voor de deur staat. Maar in december/januari beginnen zou vroeg genoeg moeten zijn om in maart alles te hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten? Bijvoorbeeld qua afspraken met de installateur en dergelijke..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruupster
Nog even een vraag.. ik heb twee offertes gekregen van de partij waar ik waarschijnlijk mee in zee ga. 1 is met de Goodwe 8000dt en de ander met de GW6K. Als ik dit topic moet geloven is de GW6K de nieuwere versie maar de offerte komt lager uit..

Volgens de specificaties lijkt mij de GW6K beter.. lagere opstart voltage en ook bredere mppt range. Mis ik nog wat? De 8000 heeft een groter LCD display en meer gewicht (dus degelijker..?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Kijk niet naar dat opstart voltage. Dat was de reden dat ik voor Growatt heb gekozen maar blijkt in de praktijk irrelevant (tenzij je misschien heel dicht aan de grens zit).
Hetzelfde geldt grotendeels van het MPPT range. Misschien is het relevant als je veel schaduw hebt. Als je de spec van je panelen opzoekt zul je zien dat het max. MPP bij verschillende instraling rond dezelfde spanning ligt.

Maar ik zou vooral naar het rendement kijken. Die zal van de nieuwere omvormer wel iets beter zijn.

Nieuw is overigens niet altijd beter voor iets dat >10 jaar mee moet gaan.
Met een ouder model zouden er geen kinderziektes meer moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Het rendement is nagenoeg gelijk. Verder krijg ik een string van 9 panelen op west die volgens mij redelijk bij de grens van de range ligt. Ik weet niet hoe goed de afleesbaarheid van de lcd is van de G2 @traders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De 8000-DT kan tot 8kW omzetten terwijl de GW6K-DT tot slechts 6kW kan omzetten, daar zal het verschil voornamelijk in zitten qua prijs.

Ik zou trouwens niet een product kiezen op basis van het scherm, uiteindelijk zal je die niet gebruiken om de data uit te lezen maar zal je dat op een andere manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
@Tsurany en anderen als ik 24 325wp panelen aanschaf waarvan 9 op west. Welke van de Goodwe G2 zou voor mij dan het beste zijn? Of de GW 8000 DT?
Specificaties: https://nl.goodwe.com/Pub...oducts/spec/nl/SDT-G2.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Ruupster op 10-08-2020 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik zou voor de 5kW versie gaan, onder de aanname dat die 4kW op 1 mppt kan hebben. Vraag de verkoper die garantie. Dit zal waarschijnlijk een paar keer per jaar een klein beetje aftopping opleveren. Je kan ook voor de zekerheid naar de 6kW versie gaan. die moet in ieder geval iets meer dan 3kW per mppt kunnen hebben. Dan zou de aftopping van betekenis eigenlijk ook weg moeten zijn; Als ik puur naar spanning en stroom kijk zijn de mppt's van alle versies voldoende. (en van 4-10kW gelijk, de 12 en 15 hebben op de 2e dubbele capaciteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
@onetime een type hoger dan 6 heeft koeling dmv ventilator. Is dat nog gunstig of zou jij een gewone ventilator in de meterkast neerzetten? Aan wat voor aftopping zou ik dan moeten denken?

De offerte met GW6K is €300 lager ten opzichte van de offerte met de 8000...alleen nog niet gehad met de GW8K

[ Voor 26% gewijzigd door Ruupster op 11-08-2020 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ruupster €300 is ruwweg 1500kWh. Dat ga je zelfs in 20 jaar denk ik niet missen met aftoppen. Financieel dus niet interessant. Zelfs als ik het fout zou hebben gaat het om peanuts. Zelf een simpele pc fan ofzo erbij maken als de omvormer warm wordt of aangaat. (Een Effecta ES4200 is van zichzelf passief gekoeld, maar met extra fan daalt de temperatuur zoveel dat je dat gewoon moet doen.)
alles met de aanname van een oost-west dak met >300 helling en >55% totaal vermogen per mppt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-04 11:38
Vergeet niet dat micro optimizers omvormers op de panelen betekend dat er eigenlijk geen echte electronica onder je dak zit. Ik heb met een houten constructie en dichte vliering juist daarvoor gekozen zodat eventueel issue met electronica op het dak plaatsvind en niet onder het dak.

[ Voor 3% gewijzigd door KaiTak op 12-08-2020 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

KaiTak schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:12:
Vergeet niet dat micro optimizers op de panelen betekend dat er eigenlijk geen echte electronica onder je dak zit. Ik heb met een houten constructie en dichte vliering juist daarvoor gekozen zodat eventueel issue met electronica op het dak plaatsvind en niet onder het dak.
Ik denk dat je micro omvormers bedoeld?

Voor de rest verder een beetje kul of marketing praat, een string omvormer is niet meer dan een grote printplaat in degelijke behuizing vol met beveiligings elektronica, die hangt dan ook nog eens aan een 16A zekering in de meterkast net als een hoop andere apparaten in huis.
Ik ben banger voor mijn droger, warmtepomp, vroeger cv, strijkijzer dan mijn omvormer en zijn ook allemaal op zolder.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
Rol-Co schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

Ik denk dat je micro omvormers bedoeld?

Voor de rest verder een beetje kul of marketing praat, een string omvormer is niet meer dan een grote printplaat in degelijke behuizing vol met beveiligings elektronica, die hangt dan ook nog eens aan een 16A zekering in de meterkast net als een hoop andere apparaten in huis.
Ik ben banger voor mijn droger, warmtepomp, vroeger cv, strijkijzer dan mijn omvormer en zijn ook allemaal op zolder.
:)
Inderdaad micro omvormers!

Ach, misschien marketing maar het is zoiezo met deze installaties moeilijk om de juiste keuze te maken met zoveel manieren van aansluiten en alle opinies. Bij mijn dak zijn alle opties ter spraken gekomen.

Wij hadden in het voorjaar in de straat achter ons een omvormer die onder het dak in de fik stond.
Het is uiteindelijk goed gegaan maar dat had ook wel een echt een probleem geweest kunnen zijn onder een houten dakbeschot.

Belangrijkste is toch dat de installateurs goed werk afleveren.

[ Voor 5% gewijzigd door KaiTak op 12-08-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
KaiTak schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:12:
Vergeet niet dat micro optimizers omvormers op de panelen betekend dat er eigenlijk geen echte electronica onder je dak zit. Ik heb met een houten constructie en dichte vliering juist daarvoor gekozen zodat eventueel issue met electronica op het dak plaatsvind en niet onder het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

KaiTak schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:32:
[...]

Inderdaad micro omvormers!

Ach, misschien marketing maar het is zoiezo met deze installaties moeilijk om de juiste keuze te maken met zoveel manieren van aansluiten en alle opinies. Bij mijn dak zijn alle opties ter spraken gekomen.

Wij hadden in het voorjaar in de straat achter ons een omvormer die onder het dak in de fik stond.
Het is uiteindelijk goed gegaan maar dat had ook wel een echt een probleem geweest kunnen zijn onder een houten dakbeschot.

Belangrijkste is toch dat de installateurs goed werk afleveren.
Een omvormer zelf heb ik nog niet eerder gehoord of gelezen, wel panelen bij indak systemen, gesmolten stekkers of elektra installaties, vaak door ondeugdelijk werk.

• Ruupster
@onetime haal ik die 55% per mppt als ik 9 panelen op west heb? Hoe wordt dat berekend?

En hoe sluit je koeling aan op een omvormer zodat ‘ie aangaat als de omvormer aanslaat?

• onetime
  • Niet online
@Ruupster 55% van een 6kW omvormer is 3,3kW Dat is al meer dan 10 panelen. Maar als je dan ook nog rekening houdt met oost-west en de hellingshoek dan kunnen er best 12 325Wp panelen, 3900Wp, op een mppt. Zeker als die mppt >55% van zijn 6kW totaal van de omvormer kan hebben.
En omdat maximum van oost en west niet samenvalt is die 6kW genoeg voor 12x 325 = 3900Wp per mppt en 7800Wp voor de hele omvormer. Dit zit heel erg dicht bij het optimum.

Ik ben zelf begonnen met een schakelklok voor de ventilator... paar keer per jaar verzetten
Het hangt af van de aansluitingen op de omvormer of er een pennetje is waar spanning op komt te staan als hij aan gaat, maar het best is om de koelribben te meten en bij >25 /300 de ventilator te starten.

• Ruupster
@onetime maar ik heb er dan 15 op oost en 9 op west. Komt dat dan ook zo uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Sorry, dat ben ik even vergeten? Bij 15 op 1 kant zou je een stapje groter moeten, ALS DE OMVORMER BEPERKT IS OP ZIJN MPPT. Anders zou je gewoon met die 6kW toe kunnen.
Bel of email de omvormer fabrikant en vraag naar de belastbaarheid van de individuele mppt.
Bijvoorbeeld, kan de omvormer, net als een SMA, zijn hele vermogen op een mppt aan? Zo nee, wat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Thanks, ga ik even doen!
Pagina: 1