I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Lees dit eens door.smok84 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:20:
Hoi Allemaal,
Volgende week komen er 3 installateurs langs.
Welke vragen moet ik hun nou echt stellen?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/advies-van-de-expert/
En kies dan alsnog voor een stringomvormer.
En dan hangt de keuze af van: wil ik zelf kunnen loggen, of heb ik genoeg aan een "betrouwbare"
Jij hebt helemaal gelijk trouwens omdat "onzin" een oordeel omvat terwijl ik de situatie niet ken. Echter in zeg 50-70% waar SE in offertes hier voorbij op Tweakers komt voegt het niks toe, en in een hoop van de resterende gevallen voegt het misschien wel wat toe maar is het maar de vraag of je de meerprijs er ooit uithaalt.Drumatiko schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:59:
Wellicht is het een beter idee om eerst de situatie van Smok na te gaan voordat je zaken als onzin bestempeld.
We kunnen wel stellen dat het gewoon een feit is dat veel zonneboeren SE min of meer lopen te pushen omdat het gewoon extra omzet/winst oplevert. Ook zijn er nog een hoop mensen (zelfs hier) die het min of meer redelijk vinden om 8-10K te betalen voor zonnepanelen op een eensgezinswoning,
Bij mij waren eerst de verkeerde optimizers geplaatst, wat een averechts effect bewerkstelligde: bij ook maar een klein beetje schaduw zakte de hele opbrengst in, naar wellicht wel minder dan in een string zónder optimizers. Had te maken met het maximum voltage dat ze konden genereren.
Aardig wat touwtrekken voor nodig geweest om dat op orde te krijgen. Nu ben ik er zeer tevreden over! Of ik het weer zou doen? Weet ik niet, ik zou me er in elk geval met meer kennis in verdiepen.
Nu liggen er 18 panelen a 280wp op het dak. de bedoeling is er 13 bij te plaatsen. de 18 die er nu liggen gaan volledig naar de linker kant. boven de dakkapel en aan de rechterkant komen dan de andere 13. maatvoering zal iets anders zijn dus vandaag deze optie in plaats er zo bij te plaatsen. nu heb ik in de huidige situatie bewust gekozen om geen panelen direct naast de dakkapel te plaatsen. Ook het afvoer van de cv heeft geen schaduweffect op de huidige situatie. met 13 erbij zal dat wel het geval zijn. Ik vind solar edge of micr-omvormers een te dure grap worden en zit dus zelf te denken aan de panelen met deels schaduw op 1 trackers te zetten en de zonpanelen op de andere. stand van het dak is z-zw. Graag jullie advies!
:strip_exif()/f/image/xgPTs7KLg7XyJqZmnNytqaXT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 78% gewijzigd door Sjors81 op 14-07-2020 16:41 ]
De term eensgezinswoning zegt niets over het formaat van de instalatie, ik heb ook gewoon een eensgezins woning, maar dan met redelijk veel nuttig dak voor panelen. mijn instalatie zit incl btw in jouw aangegeven ballpark, en dat is niet min of meer redelijk maar gewoon dik in orde, voor wat ik er voor hebtraders schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:10:
[...]
Jij hebt helemaal gelijk trouwens omdat "onzin" een oordeel omvat terwijl ik de situatie niet ken. Echter in zeg 50-70% waar SE in offertes hier voorbij op Tweakers komt voegt het niks toe, en in een hoop van de resterende gevallen voegt het misschien wel wat toe maar is het maar de vraag of je de meerprijs er ooit uithaalt.
We kunnen wel stellen dat het gewoon een feit is dat veel zonneboeren SE min of meer lopen te pushen omdat het gewoon extra omzet/winst oplevert. Ook zijn er nog een hoop mensen (zelfs hier) die het min of meer redelijk vinden om 8-10K te betalen voor zonnepanelen op een eensgezinswoning,
Wat beteerft SE, ik heb 2 verkopers (verschillende partijen) over de vloer gehad, en ik kan echt niet anders oordelen dat deze 2 ofwel heel erg dom zijn en het echt niet begrijpen ofwel de boel aan het belazeren zijn. ik durf met tegen zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid te stellen dat het dat laatste zal zijn. Erg jammer, want het kan best een mooi product zijn. Ik heb SE ooit aangeschreven over de twijfelachtige verkoop methode die hun resellers hanteren, helaas nooit een inhoudelijke reactie op gekregen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uOeuZGQVPL9DO28gXAphmLoY.jpg?f=user_large)
Edit: legenda toegevoegd
V_net: netspanning op dit moment
P_net: actueel teruggeleverde vermogen uit de omvormer naar het net, T: vandaag teruggeleverd in kWh
input 2 power: actueel teruggeleverde vermogen naar de omvormer
Slimme meter
-Power-
Usage: Gebruik vandaag in Kwh
Return: Teruggeleverd vandaag in Kwh
Actual: gebruik/terugleveren vermogen op dit moment
-Gas-
Usage: gebuik vandaag in m^3
[ Voor 29% gewijzigd door Zhou op 14-07-2020 16:49 ]
GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse
Stel je hebt een kleine installatie 8 panelen.
8 micro omvormers kosten samen dan een klein beetje meer dan de stringomvormer (heb de prijzen niet zo voor ogen direct)
Echter op de meeste string omvormers zit 10 jaar garantie en men geeft aan dat deze na ca 15 jaar wel vervangen moet worden.
Micro-omvormers(enphase) hebben 25 jaar garantie en gaan langer mee zegt men.
Dus doordat je 2x een stringomvormer moet aanschaffen en slechts 1 maal de micro-omvormers in 30 jaar, is het micro-omvormers systeem dan niet als nog het goedkoopste?
Of zeg ik nu iets doms
Een slecht geinformeerde SE verkoper heb ik hier ook gehad, daarna gelukkig een beter geinformeerde, die zelf ook nog meer uit ging zoeken na mijn vragen. Dat je als gemiddelde tweaker al snel beter geinformeerd bent dan de meeste leveranciers is helaas realiteit. Ik zoek ook niet meer naar partijen die alles beter weten dan ik maar ik werk wel alleen met partijen die de interactie met geinformeerde en kritische klanten leuk vinden omdat ze er zelf ook van leren.
Micoromvormers heb ik nooit zo onderzocht, dat was ook nog wel interessant geweest, dan ga je op het dak direct naar AC en was het wellicht wel direct mogelijk geweest om alles netjes over 3 fasen te verdelen. Nu ik de output zie ben ik wel blij dat het geen simpele string is. An sich ligt de hele handel op zuid maar één van de panelen ligt naast een soort sierschoorsteen die toch zorgt dat het rendement verminderd . Verdien ik die optimisers terug, niet tot extreem langzaam. Wordt ik blij van een paar extra kWh in de week, dat zeker
Ja dit soort dingen kan eventueel ook met een Modbus / Pulse kWh teruglever meter.Zhou schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:34:
Je hoeft niet altijd naar de webportal van de Chinese fabrikanten te kijken. Uiteindelijk wil je gewoon zien hoeveel je verbruikt hebt en hoeveel er teruggeleverd is. Zoals deze van vandaag. Ik kan iedereen wel aan raden om Domoticz of een ander home automation te gebruiken.
Ik denk dat het verhaal van @AUijtdehaag meer richt op zaken zoals voltage per string, temperatuur etc, howel dat bij die Chinezen via de Chinese API of portal kan desnoods via scraping. Het enige risico dat je loopt dat de omvormer fabrikant failliet gaat (vraag Omnik gebruikers) of er gewoon mee stoppen (vraag Mastervolt gebruikers). Echter dit kan SMA ook overkomen, maar dan kun je (voor veel mensen in theorie) zelf de omvormer uitlezen. Een ander risico is exposure naar China, maar als je dat een issue vindt moet je waarschijnlijk ook al je MI/Xiaomi spullen wegdoen.
Als dit Certificaat issue met Goodwe nu nog steeds aan de gang is dan is dat wel een grote puinhoop daar. Dat het probleem een paar uur duurt (of desnoods 1 dag) is nog daar aan toe (slecht certificaat beheer), maar dat dit al weken duurt is onzin.
Ik heb trouwens zelf de fout gemaakt door een offerte voor een installatie uit te onderhandelen op basis van JA HOOR EEN Goodwe. Nu ben ik erg scherp geëindigd op basis van Trina en Goodwe (EUR 0.72/Wp) en een geaccepteerde offerte wijzigen maakt je onderhandelingspositie niet echt sterker. Achteraf had ik beter voor SMA kunnen gaan.
Ik denk dat SMA alleen de moeite waard is, als je zelf direct aan de slag wilt om (1) zelf te monitoren via Modbus (2) hier echt de kennis over hebt. Als je dit later misschien ooit een keer zou willen doen, laat dan maar zitten want de kans dat je dit gaat doen is niet zo groot.
[ Voor 10% gewijzigd door traders op 14-07-2020 16:54 ]
Persoonlijk vind ik het wat maf als een bedrijf dat <15 jaar bestaat 25 jaar garantie heeft...smok84 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:45:
Kunnen in bepaalde situatie micro-omvormers dan niet goedkoper zijn (SE even buiten beschouwing).
Stel je hebt een kleine installatie 8 panelen.
8 micro omvormers kosten samen dan een klein beetje meer dan de stringomvormer (heb de prijzen niet zo voor ogen direct)
Echter op de meeste string omvormers zit 10 jaar garantie en men geeft aan dat deze na ca 15 jaar wel vervangen moet worden.
Micro-omvormers(enphase) hebben 25 jaar garantie en gaan langer mee zegt men.
Dus doordat je 2x een stringomvormer moet aanschaffen en slechts 1 maal de micro-omvormers in 30 jaar, is het micro-omvormers systeem dan niet als nog het goedkoopste?
Of zeg ik nu iets doms
`kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:49:
[...]
Persoonlijk vind ik het wat maf als een bedrijf dat <15 jaar bestaat 25 jaar garantie heeft...
Haha, ja dat is waar, beste garantie is meestal je eigen portomonnee.
Vergeet dimensioneren niet. Zonder de garantie voorwaarde te breken mag je van sma tot 200% gaan. De meeste andere merken gaan hier een stuk minder ver in.traders schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:48:
[...]
Ja dit soort dingen kan eventueel ook met een Modbus / Pulse kWh teruglever meter.
Ik denk dat het verhaal van @AUijtdehaag meer richt op zaken zoals voltage per string, temperatuur etc, howel dat bij die Chinezen via de Chinese API of portal kan desnoods via scraping. Het enige risico dat je loopt dat de omvormer fabrikant failliet gaat (vraag Omnik gebruikers) of er gewoon mee stoppen (vraag Mastervolt gebruikers). Echter dit kan SMA ook overkomen, maar dan kun je (voor veel mensen in theorie) zelf de omvormer uitlezen. Een ander risico is exposure naar China, maar als je dat een issue vindt moet je waarschijnlijk ook al je MI/Xiaomi spullen wegdoen.
Als dit Certificaat issue met Goodwe nu nog steeds aan de gang is dan is dat wel een grote puinhoop daar. Dat het probleem een paar uur duurt (of desnoods 1 dag) is nog daar aan toe (slecht certificaat beheer), maar dat dit al weken duurt is onzin.
Ik heb trouwens zelf de fout gemaakt door een offerte voor een installatie uit te onderhandelen op basis van JA HOOR EEN Goodwe. Nu ben ik erg scherp geëindigd op basis van Trina en Goodwe (EUR 0.72/Wp) en een geaccepteerde offerte wijzigen maakt je onderhandelingspositie niet echt sterker. Achteraf had ik beter voor SMA kunnen gaan.
Ik denk dat SMA alleen de moeite waard is, als je zelf direct aan de slag wilt om (1) zelf te monitoren via Modbus (2) hier echt de kennis over hebt. Als je dit later misschien ooit een keer zou willen doen, laat dan maar zitten want de kans dat je dit gaat doen is niet zo groot.
Je betaalt wel een premium prijs voor. In mijn geval:traders schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:48:
[...]
Ja dit soort dingen kan eventueel ook met een Modbus / Pulse kWh teruglever meter.
SMA Sunny Boy SB3.6 => 953 Euro
Goodwe GW3600D-NS => 639 Euro
Verschil van 314 Euro (+33%). Nee, doe maar niet.
GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse
Dit kun je op 2 manieren uitleggen: (1) ze hebben veel vertrouwen in hun product of (2) het is een marketing argument om hun meerprijs goed te praten. Ik denk dat het een combinatie is van beiden maar vooral dat tweede.kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:49:
Persoonlijk vind ik het wat maf als een bedrijf dat <15 jaar bestaat 25 jaar garantie heeft...
Als namelijk die garantieclaim uit de hand begint te lopen (er komt teveel aanspraak op) dan zijn er allerlei manieren om het klanten zo moeilijk mogelijk te maken (bepaalde dingen vallen er niet onder, arbeid niet, voorrijkosten niet, moeilijke procedures, oorspronkelijke bonnen overhandigen, bij verkoop woning gaat de garantie niet mee etc) en ongetwijfeld zijn ze daar al voor ingedekt via de kleine lettertjes.
"in theorie is niet juist"traders schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:48:
[...]
Ik denk dat het verhaal van @AUijtdehaag meer richt op zaken zoals voltage per string, temperatuur etc, howel dat bij die Chinezen via de Chinese API of portal kan desnoods via scraping. Het enige risico dat je loopt dat de omvormer fabrikant failliet gaat (vraag Omnik gebruikers) of er gewoon mee stoppen (vraag Mastervolt gebruikers). Echter dit kan SMA ook overkomen, maar dan kun je (voor veel mensen in theorie) zelf de omvormer uitlezen.
Iedereen kan ergens Home assistant op zetten. Dan heb je het ook direct uitleesbaar.
https://www.home-assistant.io/integrations/sma/
Als je, je al in het duurzame energie & domotica topic begeeft, heb je (denk ik) er al wel eens van gehoord...
Het is niet lastiger dan het is.
Je kan het wel lastiger maken
Of ze hebben dus hun hele bedrijf gewed op dat product, net zoals Boeing met de 747. Maar daar weten we nu van dat het een succes was, van die omvormertjes durf ik dat zo niet te zeggen.traders schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:02:
[...]
Dit kun je op 2 manieren uitleggen: (1) ze hebben veel vertrouwen in hun product of (2) het is een marketing argument om hun meerprijs goed te praten. Ik denk dat het een combinatie is van beiden maar vooral dat tweede.
Als namelijk die garantieclaim uit de hand begint te lopen (er komt teveel aanspraak op) dan zijn er allerlei manieren om het klanten zo moeilijk mogelijk te maken (bepaalde dingen vallen er niet onder, arbeid niet, voorrijkosten niet, moeilijke procedures, oorspronkelijke bonnen overhandigen, bij verkoop woning gaat de garantie niet mee etc) en ongetwijfeld zijn ze daar al voor ingedekt via de kleine lettertjes.
Growatt staat ook in dat lijstje. https://www.home-assistant.io/integrations/growatt_server/AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:07:
[...]
Iedereen kan ergens Home assistant op zetten. Dan heb je het ook direct uitleesbaar.
https://www.home-assistant.io/integrations/sma/
Echter zo te zien gaat dat via de Chinese server ;-)
Kijk en dat is het verschil waar je voor betaald...traders schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:10:
[...]
Growatt staat ook in dat lijstje. https://www.home-assistant.io/integrations/growatt_server/
Echter zo te zien gaat dat via de Chinese server ;-)
//einde discussie wat mij betreft.
Either you like it or you hate it.
@Zhou sorry.
@smok84 Verder dan 10 jaar kijken heeft (wat mij betreft) niet zoveel zin.
Hoe goed (ik bedoel in technische zin) zijn de panelen van 10 jaar geleden nog, tegenover wat er nu te krijgen is?
En de honger naar stroom wordt alleen maar groter.
Kijk over 10 jaar nog eens wat er te krijgen is. Of wil je over 20 jaar nog steeds met die oude techniek zitten?
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2020 19:55 ]
Welk probleem? Gebruik je de juiste URL wel? Semsportal.com heeft geen certificaatproblemen, enige tijd geleden moest ik mijn snelkoppeling opnieuw maken omdat er eerst een andere url gebruikt werd, maar deze doet het inderdaad niet meer.traders schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:48:
[...]
.
Heb je al overwogen de omvormer gewoon te houden, en de nieuwe panelen op een nieuwe 1-fase omvormer aan te sluiten ?Sjors81 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:30:
ivm overstap naar een 3fase aansluiting en uitbreiding van mijn zonnepanelen denk ik er over om mijn bestaande SMA Sunny Boy 5.0 1AV-41 Webconnect omvormer van de hand te doen. Apparaat is circa 3 jaar oud. Enig idee hoeveel vraag hier naar is en wat een reële prijs hiervoor zou zijn?
Nu liggen er 18 panelen a 280wp op het dak. de bedoeling is er 13 bij te plaatsen. de 18 die er nu liggen gaan volledig naar de linker kant. boven de dakkapel en aan de rechterkant komen dan de andere 13. maatvoering zal iets anders zijn dus vandaag deze optie in plaats er zo bij te plaatsen. nu heb ik in de huidige situatie bewust gekozen om geen panelen direct naast de dakkapel te plaatsen. Ook het afvoer van de cv heeft geen schaduweffect op de huidige situatie. met 13 erbij zal dat wel het geval zijn. Ik vind solar edge of micr-omvormers een te dure grap worden en zit dus zelf te denken aan de panelen met deels schaduw op 1 trackers te zetten en de zonpanelen op de andere. stand van het dak is z-zw. Graag jullie advies!
[Afbeelding]
In de meterkast geef je ieder van omvormers dan een eigen fase.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Goed bedoeld hoor. Maar tot donderdag heb ik geen laptop of desktop ter beschikking.onetime schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:10:
[...]
Ook @busscherski, als die telefoon-screenshots op 1/3 of 1/4 van hun grootte zijn, zijn ze ongeveer ware grootte. En met de tekst op de plaatjes op dezelfde grootte als gewone tekst. Het aantal pixels gereduceert.
Reclame viel hier wel mee, alleen provider naam, elders was het wel meer. Ik schrijf ook o.a. om aan te geven dat het niet alleen op genoemde persoon slaat.
[...]
Je weet dat ik geen moderator ben. (smiley vergeten?) Als topicstarter van al een aantal delen van deze serie vindt ik het wel een beetje mijn plicht om aan te geven dat het er niet uit ziet en daarmee slechter leesbaar met suggestie om het beter te doen.
En als iets op de makkelijke manier doen, je weet wel, overzichtelijk en toegankelijk, ouderwets is, jammer dan. Op een telefoon is niet-te-doen. Veel-en-veel te klein.
En dit alles goed bedoeld.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Het gaat om de API van Goodwe om bijvoorbeeld naar PVOutput te exporteren. De semsportal is idd wel goed.exroosje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:14:
[...]
Welk probleem? Gebruik je de juiste URL wel? Semsportal.com heeft geen certificaatproblemen, enige tijd geleden moest ik mijn snelkoppeling opnieuw maken omdat er eerst een andere url gebruikt werd, maar deze doet het inderdaad niet meer.
.
Delft 3720 wp op Zuid-Oost met een Goodwe 3000D-NS
Die 8.5 en 0.6A zijn de DC stromen in jouw screenshot.Rudi Vader schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:16:
[...]
Maar ik zie bij jouw afbeelding wel de string current ingevuld, dat doet hij bij mij niet. Waar kan dat aan liggen?
Omdat je maar 1 input per tracker hebt voegt het niets toe om hetzelfde getal nog eens te vermelden.
De omvormer die ik deelde heeft 3 inputs per tracker.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Als ik er over nadenk is dat misschien nog wel beter anders krijg je dat op de fase waar de 5kw op zit nog zwaarder wordt belast doordat die ook nog een deel vd 3fase omvormer zou krijgen. Klopt dat?FD2 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:31:
[...]
Heb je al overwogen de omvormer gewoon te houden, en de nieuwe panelen op een nieuwe 1-fase omvormer aan te sluiten ?
In de meterkast geef je ieder van omvormers dan een eigen fase.
Meer dan 5 kW terugleveren op 1 fase als je 3 fases hebt is Not-Done (heb ik inmiddels begrepen).Sjors81 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:40:
[...]
Als ik er over nadenk is dat misschien nog wel beter anders krijg je dat op de fase waar de 5kw op zit nog zwaarder wordt belast doordat die ook nog een deel vd 3fase omvormer zou krijgen. Klopt dat?
Maar je kan de nieuwe set dus een eigen fase geven, en (naast de prijs) is, in mijn ogen, het grootste voordeel dat als je een storing hebt die storing slechts in 1 systeem zit. De andere set gaat door met produceren.
Edit:
Dat zeg ik wat onnauwkeurig.
Als jij 3 x 25 Amp gaat krijgen, dan kruip je met meer dan 5kW te dicht naar die 25A toe.
Met 3 x 35 Amp kan dat wel, maar dat is weer hardstikke duur.
[ Voor 12% gewijzigd door FD2 op 14-07-2020 20:32 ]
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Bij 3 fase mag je maximaal, dwz tot je zekering waarde, en tot 253V terugleveren.
@Sjors81 3fase omvormer combineren met grote 1fase omvormer heeft beperkingen.
Als je 20A gebruikt voor een 1fase omvormer heb je nog 5A over voor de 3fase.
3x 5A x 240V = 3k6VA omvormer. Dit is de grens als je niets gebruikt op die fase.
Als je je 5kVA omvormer kunt begrenzen tot 16A, dan heb je op een 3x 25A aansluiting al ruimte voor
3x 9A x 240V =~ 6k5VA omvormer. Dit is dan de grens als je niets gebruikt op die fase.
Als je een base load van 10A hebt voor je bitcoin-miners oid, op de fase van je 1fase omvormer, dan zou je verder kunnen gaan, maar moet je gaan oppassen met wat je wanneer -uit- zet als het erg zonnig is.
3x 15A x 240V =~ 10kVA.
Als je zo ver zou willen gaan kan je het best actief je omvormer(s) gaan begrenzen. Kan wel.
3x 25A x 240V = 18kVA...
@kabeltjekabel bedankt voor de correctie. Aangepast.
[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 14-07-2020 20:58 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
/sqrt(3)=17 kVAonetime schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:37:
3x 25A x 400V = 30kVA...
[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-07-2020 20:45 ]
wow, dit gaat mij even boven de pet....onetime schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:37:
@FD2 ZieTopicStart; meer dan 5kW -onbalans- tussen de fases is ongewenst.
Bij 3 fase mag je maximaal, dwz tot je zekering waarde, en tot 253V terugleveren.
@Sjors81 3fase omvormer combineren met grote 1fase omvormer heeft beperkingen.
Als je 20A gebruikt voor een 1fase omvormer heb je nog 5A over voor de 3fase.
3x 5A x 240V = 3k6VA omvormer. Dit is de grens als je niets gebruikt op die fase.
Als je je 5kVA omvormer kunt begrenzen tot 16A, dan heb je op een 3x 25A aansluiting al ruimte voor
3x 9A x 240V =~ 6k5VA omvormer. Dit is dan de grens als je niets gebruikt op die fase.
Als je een base load van 10A hebt voor je bitcoin-miners oid, op de fase van je 1fase omvormer, dan zou je verder kunnen gaan, maar moet je gaan oppassen met wat je wanneer -uit- zet als het erg zonnig is.
3x 15A x 240V =~ 10kVA.
Als je zo ver zou willen gaan kan je het best actief je omvormer(s) gaan begrenzen. Kan wel.
3x 25A x 240V = 18kVA...
@kabeltjekabel bedankt voor de correctie. Aangepast.
ik doe mijn best maar als ik het even concreet maak:
op fase 1: bestaande omvormer 5kw. ivm selectief afzekeren kan dit eigenlijk niet maar zou in de praktijk geen problemen hoeven op te leveren. Is het een goede gedachte om de laadpaal op deze fase aan te sluiten zodat bij zonneschijn de laadpaal 'direct' via de zon laadt? Dit ivm afbouw salderingsregeling
op fase 2: nieuwe omvormer 3.6kw 1 fase + bv llwp
op fase 3: overige stroomverbruikers.
zou bovenstaande mogelijk zijn? op moment dat ik een nieuwe 3fase omvormer zou nemen zou ook fase 1 boven de 5kw uitkomen. dit lijkt mij zeker niet de bedoeling. als het op deze manier ook met een 1 fase omvormer kan heeft dat zeker de voorkeur. Uiteraard gaat nog altijd de voorkeur uit naar een nieuwe 3fase van 8kw zodat alles over 3 fasen kan.
Je hebt nu maar 5040 Wp op een groep zitten. Ik durf wel te stellen dat de thermische belasting niet hoger is dan "16A" automaat aan kan. Tenzij je een warme meterkast hebt. Je zou dus ook terug kunnen naar "16A", of desnoods "20A" om daarmee meer selectief te zijn. Woonhuisinstallaties in Nederland zijn niet volledig selectief, dus zet dat uit je hoofd.
Panelen doen trouwens niet langdurige STC vermogens in Nederland
Mijn advies is:
- Hou de SMA 5 kW op 1 fase met de 18× 280 Wp.
- Sluit een tweede 1-fase omvormer aan op een andere fase.
- Sluit je elektrische auto (met peakshaving?) aan op de fase die het meeste PV geeft op het moment dat je de auto gaat opladen.
- Als je het gek wilt maken sluit je alle panelen aan op de SMA 5 kW. Echter krijg je wel piekverliezen.
Ik heb 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer op een 16A groep. Zuid met 30 graden met 1100 Wh/Wp opbrengst.
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 14-07-2020 22:06 ]
vwb dat peakshaving; de laadpaal die ik op het oog heb, de evhub 3fase 11kw, kan op verschillende standen instellen. het is de bedoeling om deze op 20a te maximeren. is dat dan voldoende? of bedoel je nog iets anders?
alles op 1 omvormer zou idd ook een oplossing zijn maar ik wil er minimaal 3kw bij hebben en dat ben ik bang dat die wat veel aftopt.
SMA Sunny design geeft aan:
8,1 kWp op zuid 30 graden:
- Voorstel ontwerp SMA is 5 kW + 2 kW (voor 8,1 kWp compleet nieuwe installatie) = 7906 kWh per jaar
- Alleen 5 kW = 7549 kWh
Bron: https://www.sunnydesignweb.com
Er stond me bij dat je een 1-fase auto had. Maar 20A lijkt me voldoende. Ik vraag zelf altijd de laadpaal in te stellen op 25A. Let wel op dat een 11 kW paal zelf vaak maar 16A per fase aan kan, dit staat los van je hoofdzekering.
[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 14-07-2020 22:04 ]
Wederom dank! klopt dat het een 1fase auto is maar ik kan wel een 3fase omvormer nemen en dan gewoon op 1 fase laden. als je de laadpaal instelt op 25a dan is er toch ook geen sprake van selectief afzekeren? kan dit wat jouw betreft dus ook geen kwaad om hem op 25a in te stellen icm met de 5kw omvormer?Dre schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:03:
@Sjors81
SMA Sunny design geeft aan:
8,1 kWp op zuid 30 graden:Je wint dus elk jaar 357 kWh door een tweede omvormer te nemen. Dan zou ik zeker een tweede omvormer nemen. 5 kW vind ik te krap voor 8,1 kWp op zuid.
- Voorstel ontwerp SMA is 5 kW + 2 kW (voor 8,1 kWp compleet nieuwe installatie) = 7906 kWh per jaar
- Alleen 5 kW = 7549 kWh
Bron: https://www.sunnydesignweb.com
Er stond me bij dat je een 1-fase auto had. Maar 20A lijkt me voldoende. Ik vraag zelf altijd de laadpaal in te stellen op 25A. Let wel op dat een 11 kW paal zelf vaak maar 16A per fase aan kan, dit staat los van je hoofdzekering.
Netbeheerder over selectiviteit:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Fabrikant installatieautomaten over selectiviteit:
Voor de rest zoek in dit forum eens op "selectiviteit".
Volgens mij kan je laadpaal niet meer aan dan 11 kW. Je hebt een 11 kW laadpaal toch? Dit zal 3×16A zijn. Als je tegelijk de oven aanzet wil je dat de hoofdzekering niet boven de 25A komt. Dus dat bedoel ik met 25A instellen. Bedoelen we hetzelfde?
Dus 25A hoofdzekering fase L1
PV groep 20A fase L1
Auto groep op 3×16A, waarbij jou 1-fase auto op L1 aangesloten wordt. Je zou in theorie 20+25=45A voeding kunnen hebben op L1, waarvan 16A naar je auto gaat en de overige 29A naar je overige huishoudelijke apparatuur.
Deze vraag past overigens meer in de andere topics op GOT:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Ja het krijgt steeds weer een andere wending. Begint met zonnepanelen en dan...Dre schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:23:
@Sjors81
Netbeheerder over selectiviteit:
Fabrikant installatieautomaten over selectiviteit:
Voor de rest zoek in dit forum eens op "selectiviteit".
Volgens mij kan je laadpaal niet meer aan dan 11 kW. Je hebt een 11 kW laadpaal toch? Dit zal 3×16A zijn. Als je tegelijk de oven aanzet wil je dat de hoofdzekering niet boven de 25A komt. Dus dat bedoel ik met 25A instellen. Bedoelen we hetzelfde?
Dus 25A hoofdzekering fase L1
PV groep 20A fase L1
Auto groep op 3×16A, waarbij jou 1-fase auto op L1 aangesloten wordt. Je zou in theorie 20+25=45A voeding kunnen hebben op L1, waarvan 16A naar je auto gaat en de overige 29A naar je overige huishoudelijke apparatuur.
Deze vraag past overigens meer in de andere topics op GOT:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Mij is echter verteld dat ik met die 3 fase lader ipv 16a ook op 20a kan instellen. hij laadt dus met circa 4,6kw. Verder sluit ik in principe geen andere verbruikers aan op die fase. Zoals jij ook al aangaf sluit ik er dan wel de 5kw omvormer op aan. In deze situatie komt de hoofdzekering nooit boven de 25a uit toch?
Ik heb deze week mijn dak in de gaten gehouden, maar er komt op geen 1 moment schaduw op mijn dak.
Nu heb ik 2 offertes gekregen maar het verschil in opbrengst lijkt zo groot en vraag me af of dat klopt.
Ik zelf denk om voor de goedkoopste in string te gaan maar ben bang straks achteraf spijt te krijgen dat ik niet toch voor solaredge ben gegaan.
:strip_exif()/f/image/ASEsVWS5gfYcJrBELAzzsPPM.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dJutm4SjSAF41qwE9EzxOXva.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xT5Lt75EWGYmnHfu0A1zeDgl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uXB9rvCmHuMPFGHVBQP41yku.jpg?f=fotoalbum_large)
Op mijn dak zouden in de toekomst nog 5 extra panelen kunnen, maar die zijn dan gericht naar noord op 26'. Dat levert een rendement op van 66%. Max vermogen ongeveer 5*0,66*350= 1kw.
Zouden jullie kiezen voor een 1 fase of 3 fase omvormer? Ik heb geen grootverbruikers op een specifieke fase zitten, alles is goed verdeeld.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
tja solaredge er word gewoon meer winst mee gehaald.Demiesehv schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:39:
ik zit nog steeds een beetje in twijfel hopelijk kunnen julkie me helpen want de bedrijven blijven maar aansturen op solar edge.
Ik heb deze week mijn dak in de gaten gehouden, maar er komt op geen 1 moment schaduw op mijn dak.
Nu heb ik 2 offertes gekregen maar het verschil in opbrengst lijkt zo groot en vraag me af of dat klopt.
Ik zelf denk om voor de goedkoopste in string te gaan maar ben bang straks achteraf spijt te krijgen dat ik niet toch voor solaredge ben gegaan.
en het verkoopt makkelijk, maak klant bang dat hij iets mist en hij wil graag je solaredge oplossing, verkocht.
kan haast niet simpeler voor de verkoper.
maar er is zeker niks mis met solaredge, werkt best oke.
ook leuk dat je kunt loggen per paneel, maar dat is leuk maar niet nodig.
ook de meeropbrengst die het soms beweert te hebben, die zien we hier niet speciaal terug.
de meeste setjes wekken ongeveer gelijk op.
dus lastige keuze om wel of niet voor solaredge te gaan.
het is iets duurder, maar alles is zo goedkoop geworden dat het niet veel uit maakt.
verder los van solaredge:
niet helemaal door welk huis nu van jouw is, maar dit zijn wel stevig stijlen dakjes.
meet die eens na en zoek die eens op.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large)
dit levert waarschijnlijk dus minder op, en dit verschil is groter als solaredge of niet.
(niet dat de minder opbrengst een probleem is het is zo weinig, meer om te vertellen dat dit zo relatief is.
tip: neem het ex BTW bedrag + forfait en deel dat door het aantal Wp.
dan heb je een bedrag wat je kan vergelijken tussen setjes b.v. 0,80€/Wp en 1,00€/Wp.
zonder dat je last hebt van verschillende hoeveelheden Wp of zo.
(zoals je 2 voorbeeld offertes met verschillende aantal panelen.)
verder 1x9+1x8 op een 1 fase string omvormer kan best goed.
geen problemen daar.
(3fase is niet nodig lijkt mij.
en dit bepaalt meer van de prijs als solaredge of niet.
ook is 3fase omvormer niet handig met zo weinig panelen, beter van niet.)
(om even duidelijk te maken dat het eigenlijk allemaal geen bal meer uit maakt tegenwoordig met de lage prijzen.
je kunt ook gewoon 12x3??Wp op noord doen + 12x3??Wp op zuid en dan nog steeds een 5kW 1 fase omvormer gebruiken.
en zal waarschijnlijk zelfs meer of even veel kWh opleveren als de 2 offertes.
het maakt allemaal niet meer veel uit met de huidige prijzen, dus zelfs op noord leggen kan.
of te wel, denk niet te moeilijk, alles kan wat je maar wil.
mijn voorkeur is eerder: 1 fase geen solaredge omvormer met 17 of 18 panelen. (verdeelt over 2 mpp's)
omdat het goedkoop is en het verder toch niet veel uit maakt.
maar andere oplossingen kunnen ook.
ehh pardon?WVL_KsZeN schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:04:
Heb een aantal offertes ontvangen voor zonnepaneel installaties, 11 panelen, waarvan 8 in een oost-west opstelling en 3 gericht op het zuiden. Max vermogen zit tussen 3000 en 3500 watt met een 3000W omvormer (dus max 3000W). Iedere installateur stelt een 1 fase omvormer voor, maar ik heb toch een voorkeur voor een 3 fase. Ik vind die 3000W toch akelig dicht in de buurt komen van de max 16 ampère. Maar met een 3 fase zit je weer een een miezerige 4.5A per fase...
Op mijn dak zouden in de toekomst nog 5 extra panelen kunnen, maar die zijn dan gericht naar noord op 26'. Dat levert een rendement op van 66%. Max vermogen ongeveer 5*0,66*350= 1kw.
Zouden jullie kiezen voor een 1 fase of 3 fase omvormer? Ik heb geen grootverbruikers op een specifieke fase zitten, alles is goed verdeeld.
3000VA (is het meestal) akelig dicht bij de 16A voor een groep
dit is maar +/-14A.
ik heb 4000VA wat mij een max van +/-17,5A geeft en dit kun je op een 16A groep hangen zonder problemen?
probleem met omvormers is eigenlijk:
een 1fase heeft zijn optimum rond de 350Vmpp uit de panelen.
een 3fase heeft zijn optimum rond de 600-720Vmpp uit de panelen.
voorbeeld van 1fase:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
en je wil maar 3 panelen op het zuiden.
per "standaard" paneel levert het maar 33Vmp dus 3x33Vmpp = 99V
dit gaat eigenlijk niet lukken met een 1fase omvormer, laat staan een 3fase.
(panasonic panelen leveren dan weer meer Vmpp rond de 55Vmpp dan kan het wel, maar ook net
dus er moet een andere oplossing als de standaard verzonnen worden.
(het maakt trouwens geen bal uit of je 1fase of 3fase omvormer gebruikt op een 3fase hoofdaansluiting.
alle fase worden gewoon bij elkaar opgelet of als je terug levert afgetrokken.
dus de verrekening blijft het zelfde.
[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 15-07-2020 11:49 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Je keuzes zijn:WVL_KsZeN schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:04:
Heb een aantal offertes ontvangen voor zonnepaneel installaties, 11 panelen, waarvan 8 in een oost-west opstelling en 3 gericht op het zuiden. Max vermogen zit tussen 3000 en 3500 watt met een 3000W omvormer (dus max 3000W). Iedere installateur stelt een 1 fase omvormer voor, maar ik heb toch een voorkeur voor een 3 fase. Ik vind die 3000W toch akelig dicht in de buurt komen van de max 16 ampère. Maar met een 3 fase zit je weer een een miezerige 4.5A per fase...
- 1-fase solaredge, waarbij ik mijn twijfels heb of het goed gaat werken met 4 oost/4 west / 3 zuid (en toekomst 5 noord)
- micro omvormers, zowel op 1 of 3 fase aan te sluiten. (aps of enphase)
- meerdere 1-fase stringomvormers, met panasonic of sunpower panelen van 59 Vmpp
3-fase string of 3-fase solaredge gaat het niet worden, daarvoor heb je te weinig panelen in een string met bijbehorend voltage en teveel verschillende richtingen.
16A = 3680 VA omvormer. Een 1-fase omvormer gaat dus prima op een 3-fase aansluiting.
En als salderen is afgelopen, sluit je op die ene fase een aton power to heat aan:
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2020 11:46 ]
Zet de kosten en baten eens op een rij:Demiesehv schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:39:
ik zit nog steeds een beetje in twijfel hopelijk kunnen julkie me helpen want de bedrijven blijven maar aansturen op solar edge.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kosten:
- SE kost 1500 euro meer
- SE heeft meer onderdelen, er kan dus meer kapot, dus minder betrouwbaar. (En er gaat ook meer kapot). Ook al heb je 25 jaar garantie op optimisers.
- als de omvormer na 12 jaar kapot gaat moet je perse weer SE nemen, of je moet iemand het dak opsturen om alle optimisers weg te halen. Je hebt dus geen keuze qua omvormer en als SE niet meer bestaat heb je dus een probleem.
- als je de panelen na 25 jaar nog hebt zul je bij een optimiser die kapot gaat mogelijk alsnog de hele set om moeten laten bouwen naar string omvormer.
Baten:
- ik verwacht een verwaarloosbaar betere jaaropbrengst (de schaduw die je hebt in de winter is hard, daar haalt SE nauwelijks meer uit dan een string omvormer)
- 12 jaar garantie ipv denk ik 10 jaar?
- Logging per paneel
- Per paneel opbrengst bekijken en je kunt zien als een paneel of optimiser kapot is. (Een optimiser gaat overigens zeker 10x vaker kapot dan een paneel, in 90% van de gevallen gebruik je het dus om te weten welke optimiser vervangen moet worden).
Financieel gezien ga je die 1500 euro nooit terugverdienen.
Een kapot paneel kun je bij een string omvormer met 2 strings ook opsporen door de opbrengst te vergelijken.
/f/image/40vjmD9R9MGUoBillAPgD4R2.png?f=fotoalbum_large)
Kabels komen onderin het dak in het midden uit en gaan daar naar de omvormer. Heb ik nu 1 gigantische lus gemaakt, of valt het mee omdat ik steeds weer naar beneden uit val? Of moet ik 1 kabel het gehele patroon weer terug laten lopen om de lus op te heffen?
[ Voor 12% gewijzigd door Krilo_89 op 15-07-2020 15:08 ]
https://en.wikipedia.org/...ia/File:Hilbert_curve.svg
Geen idee of dit bevordelijk is of juist niet
Edit: wat ervoor te zeggen is: de Hilbert curve is een uitermate compacte curve, dus de lussen binnen de "string" liggen zo dicht mogelijk op elkaar. Sterker nog, wiskundig gezien kun je als je dit vouwpatroon tot in het oneindige volgt, met een lijn (1D) een vlak (2D) vullen. Dat lukt je niet als je alleen maar op-en-neer gaat
[ Voor 41% gewijzigd door Zwartoog op 15-07-2020 12:45 ]
1 gigantische lus van 70 panelen.Krilo_89 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:30:
Kort vraagje over hoe ik mijn panelen wil gaan aansluiten op het dak. Onderstaand schema gaat het worden (niet heel ingewikkeld):
[Afbeelding]
Kabels komen onderin het dak in het midden uit en gaan daar naar de omvormer. Heb ik nu 1 gigantische lus gemaakt, of valt het mee omdat ik steeds weer naar beneden uit val? Of moet ik 1 kabel het gehele patroon weer terug laten lopen om de lus op te heffen?
hoe wil je dit gaan doen?
zover ik weet kun je niet verder gaan als 1500V. (speciale panelen, maar niet meer duur tegenwoordig)
er zijn panelen te krijgen die 40Voc leveren.
maar 70x40Voc=2800V (en dan hebben we het nog niet over de temperatuur gehad.)
dus bijna 2x te veel.
maar misschien heb je een heel ander plan, dan ben ik wel benieuwd welke.
(normaal maak je dan meerdere stringen, en ik denk dat je er zelfs 3 moet maken.
maar zelfs 3 is misschien niet eens mogelijk en moet je naar 4.
2x17 + 2x18 of zo iets, dan blijf je onder de 1000V van de meeste "goedkopere" 3fase omvormers.
als je dit dan weer verdeelt over 2x een mpp dan zit je wel erg leuk in het bereik van de "goedkopere" 3fase omvormers.)
edit:
a mini panelen, verklaart een hoop.
[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 15-07-2020 13:10 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dit zijn mini paneeltje. Doen maar ongeveer 10 Voc per stuk.
Edit:
Ken je een omvormer die meer dan 1000Voc mag hebben en op een gewone 400 V tussen de fasen aansluiting kan? Die ik ken zijn 480 V AC.
[ Voor 49% gewijzigd door busscherski op 15-07-2020 13:07 ]
SolarEdge is mij te duur. Neem 2 string boven elkaar; de bovenste langs de nok, de ander eronder.Demiesehv schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Liefst ieder op een eigen mppt. Maak ze wel gelijk, neem dus (16 of) 18 panelen, geen 17.
En als je budget hebt en de stroom kunt gebruiken om b.v. gas te vervangen, leg ook langs de nok op noord. Kan eventueel parallel op een mppt van zuid. (liefst de onderste rij van zuid)
lol, dat verklaart een hoop.
check eens abb die hebben er wel spullen voor.
https://www.fimer.com/three-phase/pvs-175-tl
https://www.fimer.com/sit..._PVS-175-TL_EN_RevA_0.pdf
maar dat zijn bak beesten, dat is geen particulier werk meer, maar professioneel.
alle 12 mppt kunnen dus 1500V aan.
(maar dan weer wel een wifi interface.
daar zijn meerdere varianten van te krijgen, in de smaken die je wil.
dus ik hoop de juiste, maar lijst is lang en niet helemaal door gezocht.
(ze worden haast gemaakt per order.)
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
O die moet zelfs 800 V tussen de fasen.migjes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:32:
@busscherski
lol, dat verklaart een hoop.![]()
check eens abb die hebben er wel spullen voor.![]()
https://www.fimer.com/three-phase/pvs-175-tl
https://www.fimer.com/sit..._PVS-175-TL_EN_RevA_0.pdf
maar dat zijn bak beesten, dat is geen particulier werk meer, maar professioneel.
alle 12 mppt kunnen dus 1500V aan.![]()
(maar dan weer wel een wifi interface.)
daar zijn meerdere varianten van te krijgen, in de smaken die je wil.
dus ik hoop de juiste, maar lijst is lang en niet helemaal door gezocht.![]()
(ze worden haast gemaakt per order.)
Zal wellicht leuk zijn als je toch al een eigen transformatorhuisje naar middenspanning moet zetten voor je project.
Dan ben je minder kwijt aan AC en DC kabels (hogere spanning -> lagere stroom -> lager verlies.
En het transformatorhuisje zelf kan er ook wel eens goedkoper van worden.
Duidelijk, geen 3 fase dus. En als ik het gewoon op een Growatt 3000W 1 fase omvormer zet? Ik begrijp dat meerdere Mpp niet de moeite is vanwege te weinig panelen. Alles dus in 1 string zetten?AUijtdehaag schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:34:
[...]
Je keuzes zijn:
- 1-fase solaredge, waarbij ik mijn twijfels heb of het goed gaat werken met 4 oost/4 west / 3 zuid (en toekomst 5 noord)
- micro omvormers, zowel op 1 of 3 fase aan te sluiten. (aps of enphase)
- meerdere 1-fase stringomvormers, met panasonic of sunpower panelen van 59 Vmpp
3-fase string of 3-fase solaredge gaat het niet worden, daarvoor heb je te weinig panelen in een string met bijbehorend voltage en teveel verschillende richtingen.
16A = 3680 VA omvormer. Een 1-fase omvormer gaat dus prima op een 3-fase aansluiting.
En als salderen is afgelopen, sluit je op die ene fase een aton power to heat aan:
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Wooow, okey. Daar moet ik even over nadenkenZwartoog schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:35:
Wow, met zoveel panelen zou ik heel OCD het geheel als een een Hilbert-curve aansluiten![]()
https://en.wikipedia.org/...ia/File:Hilbert_curve.svg
2 lussen, van elk 70 panelen, dus 140 panelen bij elkaarmigjes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:42:
[...]
1 gigantische lus van 70 panelen.![]()
edit:
a mini panelen, verklaart een hoop.
En @busscherski , excuus ik had er wel even bij kunnen vermelden om welke panelen/omvormer het gaat.
Exasun X-Roof panelen met deze specs:
Nominaal vermogen: 80,00 Wp
MPP-spanning: 8,20 V
MPP-stroom: 9,70 A
De omvormer die ik heb is een SMA Sunny Tripower 8.0 met deze specs:
Max. vermogen van de PV-generator: 15000 Wp
Max. ingangsspanning: 1000 V (per string)
Max uitgang: 8000W
Dus met 2 lussen en deze omvormer moet ik er komen, alleen was ik dus benieuwd naar of het aansluitschema klopt. Moet ik het zo laten, moet ik de lus vanaf de laatste + weer helemaal terug laten lopen via dezelfde weg of is dat niet nodig. En de Hilbert Curve ziet er gaaf uit, maar heeft volgens mij geen voordelen ten opzichte van wat het nu is.
ps, ik heb mijn plaatje aangepast, zag dat de eerste pijlen niet klopte.
jep gewoon op 1fase werken.WVL_KsZeN schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:33:
[...]
Duidelijk, geen 3 fase dus. En als ik het gewoon op een Growatt 3000W 1 fase omvormer zet? Ik begrijp dat meerdere Mpp niet de moeite is vanwege te weinig panelen. Alles dus in 1 string zetten?
maar dan red je het nog niet.
omdat een "gewoon" paneel maar 33Vmpp levert.
3x33Vmpp=99Vmpp en als het paneel warm word zakt dit nog naar 87Vmpp.
en dit is zelfs voor 1fase erg weinig.
dus je moet ook met panasonic of sunpower panelen werken.
(pas op klein beetje andere maat paneel, check dat of het past)
die leveren +/-55Vmpp per paneel.
3x55Vmpp=165Vmpp en dit is nog steeds krapjes, maar begint wel te kunnen.
dit doe je dan op mpp1.
op mpp2 gebruik je dan.
2x4xpanasonic/sunpower die je parallel zet.
dus 2x parallel en 4x serieel.
(met parallel kun je ook verschillende richtingen hebben in je panelen, dus een oost en west doen.
4x serieel oost en 4x serieel west, parallel op de omvormer.)
weet je ook al dat als je met panasonic werkt.
je stringen serieel maakt, je panelen van 250 of 300 of 330Wp gewoon kunt mixen in 1 string.
soms kun je daar door meer panelen ophangen op b.v. zuid.
dit kan heel interessant zijn om zo net iets meer te hebben op zuid. (en een hogere Vmpp)
maar het is waarschijnlijk verstandiger om je eigen topic aan te maken.
(zoals er ook in vrij grote letters staat: Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

dan kunnen we dieper ingaan op jouw situatie.
(@AUijtdehaag kan soms heel creatief iets verzinnen als hij meer weet.

@Krilo_89
jep was handig geweest om het paneel type te vermelden. lol.
ik heb je panelen opgezocht, en dat gaf geen info die ik nodig had.
dus ik zoek nog even verder.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 15-07-2020 15:21 ]
Ik had wel specs staan bij mijn vorige post overigens, maar hier is de PDF met data: https://exasun.com/wp-con...asheet-X-Roof-80Wp-NL.pdfmigjes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:16:
@Krilo_89
jep was handig geweest om het paneel type te vermelden. lol.
ik heb je panelen opgezocht, en dat gaf geen info die ik nodig had.
dus ik zoek nog even verder.
Gelijke string lengte lijkt me niet noodzakelijk toch?onetime schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:27:
[...]
SolarEdge is mij te duur. Neem 2 string boven elkaar; de bovenste langs de nok, de ander eronder.
Liefst ieder op een eigen mppt. Maak ze wel gelijk, neem dus (16 of) 18 panelen, geen 17.
En als je budget hebt en de stroom kunt gebruiken om b.v. gas te vervangen, leg ook langs de nok op noord. Kan eventueel parallel op een mppt van zuid. (liefst de onderste rij van zuid)
jep, die had ik ook gevonden.
maar daar kan ik geen kabel lengte in vinden.
(eventueel:
je kunt eventueel steeds 1 paneel over hoppen een string maken van 40 panelen en erg weinig lus hebben.
dus de plus van paneel 1 naar de - van paneel 3
de plus van paneel 3 naar de - van paneel 5
etc etc...
(soms hebben panelen 2 verschillende lengte aan kabel voor de + en - en dan gaat het erg makkelijk, maar soms ook niet.)
je zou even op de grond kunnen proberen of dat lukt.
maar ik denk dat je kabels daar te kort voor zijn en het is het niet waard daar verlengkabels voor te maken.
dus dan is jouw methode bijna net zo goed als elke andere of het maakt niet veel uit.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 15-07-2020 15:41 ]
Als ik naar de afgelopen weken kijk lijkt de omvormer ongeveer ~95% aan te geven van de opgetelde opbrengst van de panelen.
Ah merci! De kabels zijn er wel net lang genoeg voor, al zal het in de hoeken dan misschien wel zeuren worden. Maar als ik zoals nu bij + begin en dan overal doorlus, dan mag ik bij het laatste paneel gewoon vanaf de + naar de - van de omvormer gaan? Of moet ik vanaf die plus de hele weg terugvolgen en dan pas naar de omvormer gaan? Als dat zo is, zal het ongeveer 45 meter extra kabel zijn.migjes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:38:
@Krilo_89
jep, die had ik ook gevonden.
maar daar kan ik geen kabel lengte in vinden.
(eventueel:
je kunt eventueel steeds 1 paneel over hoppen een string maken van 40 panelen en erg weinig lus hebben.
dus de plus van paneel 1 naar de - van paneel 3
de plus van paneel 3 naar de - van paneel 5
etc etc...
(soms hebben panelen 2 verschillende lengte aan kabel voor de + en - en dan gaat het erg makkelijk, maar soms ook niet.)
je zou even op de grond kunnen proberen of dat lukt.![]()
maar ik denk dat je kabels daar te kort voor zijn en het is het niet waard daar verlengkabels voor te maken.
dus dan is jouw methode bijna net zo goed als elke andere of het maakt niet veel uit.)
En hebben leveranciers normaal iets over kabellengte staan dan?
ik heb er een keer een tekening voor gemaakt.
(maar er zitten een paar foutjes in. als je op dak bezig bent dan is het logischer als een tekening maken.
2x een + stekker gaat zo slecht in elkaar.
maar goed misschien heb je er iets aan.
deze tekening is wel voor 2 stringen, kun je zelf wel 1 string mee verzinnen.
:strip_exif()/f/image/FIcRh6HCwphtk2oiHJJA0qqB.jpg?f=fotoalbum_large)
je begint dan links of rechts boven, en eindigt dan links of rechts beneden.
je hoeft dan niet meer een lus terug te maken, maar meteen naar de omvormer.
maar probeer het even goed uit, dit kan erg lastig zijn als je op dak zit.
dit wisselt erg per systeem, en ken die van jouw niet als in aanleggen, wel ken ik het van huizen in de buurt.
ziet er gaaf uit.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 15-07-2020 16:14 ]
Als je het wiskundig bekijkt moet de kabel lengte gelijk zijn aan, of liever ietsje langer, dan de paneel breedte.migjes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:04:
@Krilo_89
ik heb er een keer een tekening voor gemaakt.
(maar er zitten een paar foutjes in. als je op dak bezig bent dan is het logischer als een tekening maken.
2x een + stekker gaat zo slecht in elkaar.
maar goed misschien heb je er iets aan.
deze tekening is wel voor 2 stringen, kun je zelf wel 1 string mee verzinnen.)
[Afbeelding]
je begint dan links of rechts boven, en eindigt dan links of rechts beneden.
je hoeft dan niet meer een lus terug te maken, maar meteen naar de omvormer.![]()
maar probeer het even goed uit, dit kan erg lastig zijn als je op dak zit.
dit wisselt erg per systeem, en ken die van jouw niet als in aanleggen, wel ken ik het van huizen in de buurt.
ziet er gaaf uit.
Hoh junction box is twee panelen breed
1 PVoutput . Dongen NB
Het is gelukt, maar wel superlastig om dit patroon goed te doen. Zijn er echt voordelen ten opzichte van het simpele patroon? Want het simpele patroon is ook een stuk makkelijk te leggen. Dit is het moeilijke patroon:
/f/image/rpOXS0vKwRg8vZxFrzM5hSMl.png?f=fotoalbum_large)
Qua OCD trek ik dit trouwens slecht, omdat het het nét niet is
ehh ik denk dat je het nog niet helemaal begrijpt.
maar tekening ziet er wel gaaf uit zo, lol.
heb je een lege tekening voor mij, dan teken ik het eens in.
(even kijken of ik het nog kan.
edit:
er zijn voordelen, maar daar worden soms virtuele bomen voor omgekapt hier.
maar dat blijft virtueel, de nut hoef je niet bij mij voor te zijn.
maar het idee is dat je dan minder grote lussen hebt.
[ Voor 33% gewijzigd door migjes op 15-07-2020 17:49 ]
Haha, ik dacht dat ik hem hadmigjes schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:36:
@Krilo_89
ehh ik denk dat je het nog niet helemaal begrijpt.
maar tekening ziet er wel gaaf uit zo, lol.
heb je een lege tekening voor mij, dan teken ik het eens in.
(even kijken of ik het nog kan.)
edit:
er zijn voordelen, maar daar worden soms virtuele bomen voor omgekapt hier.
maar dat blijft virtueel, de nut hoef je niet bij mij voor te zijn.![]()
maar het idee is dat je dan minder grote lussen hebt.
Let op dat ik wel onderin in het midden moet uitkomen, wat het dus iets lastiger maakt.
-edit- de url kon tweakers niet aan, dus door een shortener gegooid.
-edit2- de shorterner kon niet met de url omgaan
[ Voor 109% gewijzigd door Krilo_89 op 15-07-2020 18:34 ]
Je vergeet er nog één:busscherski schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:08:
[...]
Zet de kosten en baten eens op een rij:
Kosten:
- SE kost 1500 euro meer
- SE heeft meer onderdelen, er kan dus meer kapot, dus minder betrouwbaar. (En er gaat ook meer kapot). Ook al heb je 25 jaar garantie op optimisers.
- als de omvormer na 12 jaar kapot gaat moet je perse weer SE nemen, of je moet iemand het dak opsturen om alle optimisers weg te halen. Je hebt dus geen keuze qua omvormer en als SE niet meer bestaat heb je dus een probleem.
- als je de panelen na 25 jaar nog hebt zul je bij een optimiser die kapot gaat mogelijk alsnog de hele set om moeten laten bouwen naar string omvormer.
Door al die optimisers onder de panelen heb je ook veel meer stekkerverbindingen = kans op storing. Bovendien zijn dat ook nog vaak verbindingen van verschillende fabrikanten, dus nog meer kans op storing.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Mag ik dan de connectoren gewoon los onder de panelen laten zitten? Onder de panelen ligt dampopen/waterwerende folie die ook brandwerend is.
Afhankelijk van aantal mppt van de omvormer. Het zijn teveel panelen voor 1 string.busscherski schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:36:
[...] Gelijke string lengte lijkt me niet noodzakelijk toch?
Gelijke aantallen maakt parallel schakeling mogelijk.
Kloptonetime schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:40:
[...]
Afhankelijk van aantal mppt van de omvormer. Het zijn teveel panelen voor 1 string.
Klopt in theorie maar je hebt er in de praktijk niets aan want er is geen enkelfase omvormer die de stroom van 2 strings parallel in dezelfde richting aankan.Gelijke aantallen maakt parallel schakeling mogelijk.
De omvormer die aangeboden wordt is prima, geeft 2 inputs met ieder een eigen tracker.
Jawel joh, mijne kan 22 hebbenbusscherski schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:51:
[...]
Klopt
[...]
Klopt in theorie maar je hebt er in de praktijk niets aan want er is geen enkelfase omvormer die de stroom van 2 strings parallel in dezelfde richting aankan.
De omvormer die aangeboden wordt is prima, geeft 2 inputs met ieder een eigen tracker.
1 PVoutput . Dongen NB
Welke omvormer?
Volgens de datasheet gaan die Longi panelen net een beetje over de 11A short circuit bij STC.
https://www.google.com/ur...Vaw3TQr2fyI0IKS0CWiu8Wvgm
Als totale noob op dit gebied vraag ik me af of het nog zinvol is om een set te laten leggen.
Als de salderingsregeling straks afgebouwd wordt ben ik overdag van huis en staan mijn panelen maximaal op te wekken tegen een paar centen per kw. Kom ik 's avonds thuis dan moet ik die kws weer duur terugkopen van het net.
Dit is de aangeboden offerte;
Mijn verbruik zit rond de 2200kw
Er kunnen eventueel meer panelen op het dak, wel of niet? Bongo adviseert iets meer dan je verbruik te leggen.
7 AEG monokristallijn black 360Wp zonnepanelen
- nominaal vermogen 360 Wp
- aansluitkabels en MC stekkers
- 20 jaar productgarantie
- 10 jaar garantie op 90% van het nominale vermogen
- 25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
- omvormer(s) GoodWe 2500-NS
- op alle omvormers 10 jaar garantie _________
Totaal vermogen 2520 Wp € 1.916,21
Onderbouwsysteem (25 jaar garantie) € 255,41
Montage van het systeem € 878,38
Korting BTW teruggave service* € -50,00
Totaal offerteprijs excl. BTW € 3.000,00
BTW 21% € 630,00
Totaal offerteprijs incl. BTW € 3.630,00
Totale investering na BTW teruggave** €3060,00
Soltecs uit Oeffelt het hier laatst 25 panelen gelegd, zeer netjes gewerkt en een prima prijs voor solar edge.Markprinsen schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 07:52:
Wij zijn aan het kijken of we 20 panelen O/W kunnen laten plaatsen op ons huis. Zijn er tips voor goede/betrouwbare leveranciers in ZO Brabant (regio Helmond)?
Awesome
Zouden ferrietkernen om de + en - van de dc kabels bij de omvormer helpen? Of werkt dat überhaupt niet op dc?
Mijn vriendin heeft ook geen tot nauwelijks bereik met haar mobiel, kan natuurlijk komen als er een flinke inductielus op het dak ligt.
In het kort, simpel en erg overzichtelijk worden hier de belangrijkste parameters besproken en uitgelegd.
https://www.researchgate....of_a_solar_cell_or_module
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Voc = maximum load... en het staat vol met dat soort fouten. Laat maar. Daar ga je het niet van begrijpen.Schinnen-groen schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:02:
Voor de PV-bezitters wat meer technische info m.b.t. de werking van je zonnepaneel.
In het kort, simpel en erg overzichtelijk worden hier de belangrijkste parameters besproken en uitgelegd.
https://www.researchgate....of_a_solar_cell_or_module
oke, ik had hem al met de eerste link, maar ziet er zo wel beter uit.Krilo_89 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:19:
[...]
Haha, ik dacht dat ik hem had, maar via deze 'download' link kun je hem 'inkleuren'
:
Let op dat ik wel onderin in het midden moet uitkomen, wat het dus iets lastiger maakt.
-edit- de url kon tweakers niet aan, dus door een shortener gegooid.
-edit2- de shorterner kon niet met de url omgaan, dus nu heb ik hem hier geplaatst: https://drive.google.com/...t66gpcCj/view?usp=sharing
(de vrouw vroeg aandacht, dus even geen tijd.)
heb hem in paint getekend. (vond ik iets simpeler om de lijnen oke te krijgen)
:strip_exif()/f/image/hfaL5F56xTR3pnzKllUs9qBf.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb alleen het begin gedaan zodat duidelijk is wat er word bedoeld.
het systeem zelf door verzinnen dus.
het idee er achter is dat de + en de - niet te ver uit elkaar liggen en je geen inductie lussen krijgt.
(tja mijn mening is: als je geen inductielussen wil, dan moet je geen pv op dak leggen, de zin en onzin er van is niet mijn discussie.
maar wat ik belangrijker vind:
je moet het aanleggen op dak, en dat is nooit de handigste plaats die je hebt.
in dit voorbeeld leg je dus van boven naar beneden. (misschien is voor jouw systeem/panelen van links naar rechts simpeler, moet je zelf even uit zoeken.
nadat je de bovenste rij hebt gelegd, dan pak je een multimeter en die stop je in de + en de - van het laatste in de string.
dan krijg je een Voc meting geeft de multimeter dan 100V aan en zijn het 10 panelen.
100 / 10 = 10Voc, of te wel dit stuk werkt geen stekker vergeten geen paneel overgeslagen, we kunnen de volgende rij doen. etc etc....
(het is altijd of de duvel er mee speelt, leg je 40 panelen vergeet je ergens 1 stekker en dat is altijd die waar je niet bij kunt.
of je ook genoeg kabel hebt aan je panelen voor dit systeem?
dat weet ik niet?
het gaat vaak vooral lastig als je een rij omlaag moet, de kabel moet dan schuin naar beneden.
check dit op de grond voor je het op dak probeert.
duidelijk?
edit:
ik check nu de specs van de panelen.
en dan denk ik dat van links naar rechts leggen het makkelijkste is.
(die water kerende strip zit rechts.
in dat geval begin je op links onder als eerste paneel.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 16-07-2020 16:04 ]
tja als jij niet thuis bent, zet jij dan ook de ijkskast uit.coob schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:31:
Ik heb van bongo solar en offerte binnen voor een set zonnepanelen inc. montage.
Als totale noob op dit gebied vraag ik me af of het nog zinvol is om een set te laten leggen.
Als de salderingsregeling straks afgebouwd wordt ben ik overdag van huis en staan mijn panelen maximaal op te wekken tegen een paar centen per kw. Kom ik 's avonds thuis dan moet ik die kws weer duur terugkopen van het net.
staat je modem/router dan ook uit.
heeft je computer/tv/kofiezeter etc etc dan geen sluip verbruik.
veel mensen doen dit niet, dus je gebruikt vrijwel altijd een 20% van je jaar opwek rechtstreeks.
(ik zelf heb panelen op oost-west (langere dagen als zuid) en vrij veel thuis en ik ga met gemak over de 30%)
dit gaat niet langs de meter en blijft ook in 2030 nog gewoon 100% van de prijs opleveren.
algemene stelling is hier.Dit is de aangeboden offerte;
Mijn verbruik zit rond de 2200kw
Er kunnen eventueel meer panelen op het dak, wel of niet? Bongo adviseert iets meer dan je verbruik te leggen.
ga in over productie, zoveel mogelijk.
(tja geeks hier he, beetje domme vraag.
je kunt je over productie nog best leuk verkopen.
levert wel minder op, maar is nog steeds genoeg.
ook zijn grotere setjes goedkoper per Wp als kleinere setjes.
dus je hebt de hoofd prijs er niet voor nodig.
en zo als velen hier, als je gratis stroom heb, dan zoek je naar mogelijkheden om het op te maken.
zo heb ik al een warmtepomp (verwarm mijn huis dus met elektra) en heb ik ook een kleine gas rekening.
hier door is mijn gas + elekta rekening nu 80€ per jaar.
en sommige hier hebben de hele gas lijding/leiding al vaarwel gezegd.
of een elektra auto is ook een optie, geen benzine kopen, mmm ook leuk.
dus kijk verder als je neus lang is.
(maar blijf wel realistiesch.)
nog 1 tip: begin niet aan PV, voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer.
en wil je nog steeds meer Wp, het is verslavend!
Zolang er nog enige terugleververgoeding bestaat is stroom niet gratis. Stroom goedkoper, ja, maar niet gratis en zelfs met zonnepanelen kan dan besparen (wel minimaal) nut hebben.
Als het gratis was dan zou COP 1 (of ½) geen probleem moeten zijn.
Zonnepanelen zijn wel goed voor 0 op de rekening (=/= 0 op de meter).
Ik heb het zo bedacht:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CK1PmP1k0V6HOmRcokVH8If5.jpg?f=user_large)
De nummers van de panelen is maar een optie, dat boeit eigenlijk niet eens.
Ik weet niet of het zo klopt maar volgens de uitleg die ik vond kan het zo.
Kost je wel extra kabel maar is veel simpeler.
Vandaag wordt mijn PV setup geleverd
24x Jinko JKM320M-60HB Cheetah Half Cel Full Black 320Wp
Sunny Tripower 5kW 3 Fasen Omvormer
Alles op Solar Construct rails.
[ Voor 21% gewijzigd door Gman op 16-07-2020 14:05 ]
Hebben we er weer een hoor.Andrehj schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:20:
[...]
Je vergeet er nog één:
Door al die optimisers onder de panelen heb je ook veel meer stekkerverbindingen = kans op storing. Bovendien zijn dat ook nog vaak verbindingen van verschillende fabrikanten, dus nog meer kans op storing.
Wat een non argument.
Alle auto's hebben ook tegenwoordig meer electronica. Volgens jouw argument is dat ook slechter dan de oude auto's?
Als je Solar Edge goed installeert heb je dat probleem amper.
Hoeveel Solar edge installaties heb je al gedaan ?
Of installaties überhaupt ?

lol, valt best wel mee hoor als je het systeem door hebt.
maar jij heb geen 40 panelen in een string, maar een stuk minder,
en nog verdeelt over meerdere vlakken.
jep, dan is het lastig (tot zelfs onzinnig).
ook heb je een paneel gekozen met erg korte kabels en dan kan het ook niet.
(Anode 290mm, Cathode 145mm.
gewoon een goedkoop paneel, dan word er ergens iets bezuinigt.
check b.v. dit paneel:
https://www.winkelman-zon...36/?display=tiles&merk=LG
dan heb je 2x1000mm kabel, en dan hop je over de panelen volgens de standaard aansluitmethode en is het eigenlijk het simpelste.
(en eigenlijk vind ik dan panelen met 1x 900mm + 1x1100mm nog toffer.
dan kun je stekkerclips gebruiken en de stekkers vast maken op de rails,
(dan blijven die droog als het regent.)
en zit hij niet in de weg bij het tussen liggende paneel zijn junctionbox.
maar zoveel paneel type er zijn, zoveel verschillende oplossingen.
dus zoek naar de jouwe.
Ik gok dat hier inderdaad een "vertalingsprobleempje" is. De zg. maximum load wordt hier verwisseld met maximum resistance. Dat zie ik ook bij Ic.onetime schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:59:
[...]
Voc = maximum load... en het staat vol met dat soort fouten. Laat maar. Daar ga je het niet van begrijpen.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Er zijn installateurs die de laatste en eerste MC4 stekker van een string eraf knippen om hun 'eigen' stekker erop te zetten. De comptabiliteit van stekkers lijkt me dan een reëel probleem. Het lijkt me nogal wat werk om dat bij elke paneel te moeten doen...ApC_IcE schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:20:
[...]
Hebben we er weer een hoor.
Wat een non argument.
Alle auto's hebben ook tegenwoordig meer electronica. Volgens jouw argument is dat ook slechter dan de oude auto's?
Als je Solar Edge goed installeert heb je dat probleem amper.
Als je te weinig eigen verbruik hebt koop je een broodbakmachine. Elke dag gewoon vers brood bakken en zo timen dat het einde middag klaar is. Nog lekkerder ookil-Principe schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:55:
[...]
Zolang er nog enige terugleververgoeding bestaat is stroom niet gratis. Stroom goedkoper, ja, maar niet gratis en zelfs met zonnepanelen kan dan besparen (wel minimaal) nut hebben.
Als het gratis was dan zou COP 1 (of ½) geen probleem moeten zijn.
Zonnepanelen zijn wel goed voor 0 op de rekening (=/= 0 op de meter).
Ze zien van bovenaf echt helemaal wit. Opvallend genoeg bereiken ze momenteel nog wel het maximum vermogen van de omvormer. Het lijkt de komende dagen vrij droog te blijven. Wat is wijsheid hierin? Laten liggen en wachten op regen of toch schoonspuiten? Dat zal dan wel met kraanwater moeten en de tuinslang.
Ik leef (deels) van auto-elektronica. Maar in auto's is het zo dat veel elektronica de vervanger is van een veel minder betrouwbaar mechanisch systeem. En de huidige generatie connectoren in auto's is veel beter dan die van een paar decennia geleden. Toch worden in de auto-industrie connectoren zo veel mogelijk vermeden. Kijk maar eens hoe een kabelboom van een moderne auto er uit ziet.ApC_IcE schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:20:
[...]
Hebben we er weer een hoor.
Wat een non argument.
Ik werk in de high-tech machinebouw en heb wel "enige" ervaring met stekkerverbindingen. De praktijk wijst uit dat een storing in een kabel in 99% van de gevallen in een connector zit. Minder connectoren geeft gewoon minder storingen. Dat is een feit. Je kunt dit hooguit beperken door zeer betrouwbare connectoren te gebruiken. Maar dat maken van die verbindingen blijft nog altijd mensenwerk...Als je Solar Edge goed installeert heb je dat probleem amper.
Dus zeker geen non-argument.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb dat bij onze Jinko panelen ook gedaan. Was wel nodig ook, want de stekkers van Jinko pasten prima in elkaar maar alleen met veel moeite in de originele MC4 stekkers die ik los had gekocht. Door bij elke overgang naar een Staubli MC4 stekker de stekker van het paneel af te knippen heb je dat probleem niet.Dre schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:34:
[...]
Er zijn installateurs die de laatste en eerste MC4 stekker van een string eraf knippen om hun 'eigen' stekker erop te zetten. De comptabiliteit van stekkers lijkt me dan een reëel probleem. Het lijkt me nogal wat werk om dat bij elke paneel te moeten doen...
Overigens wordt deze praktijk inmiddels door de vakpers ook aanbevolen, vooral om het aantal branden onder in-dak systemen te beperken.
Maar de panelenfabrikanten drukken zich zeker nog steeds onder de garantie uit als de stekker vervangen is?Andrehj schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:15:
[...]
Ik heb dat bij onze Jinko panelen ook gedaan. Was wel nodig ook, want de stekkers van Jinko pasten prima in elkaar maar alleen met veel moeite in de originele MC4 stekkers die ik los had gekocht. Door bij elke overgang naar een Staubli MC4 stekker de stekker van het paneel af te knippen heb je dat probleem niet.
Overigens wordt deze praktijk inmiddels door de vakpers ook aanbevolen, vooral om het aantal branden onder in-dak systemen te beperken.
We hebben 100duizenden verbindingen gemaakt. En de stekkers waren meer dan 10 jaar geleden wel eens een issue. Kijk het probleem dat er 'bepaalde installateurs' zijn die het niet goed doen wil niet zeggen dat het gros zo is. Dat jij in een auto industrie werkt wilt niet zeggen dat stekker verbindingen bij panelen danwel optimizers een reëel probleem is.Andrehj schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:11:
[...]
Ik leef (deels) van auto-elektronica. Maar in auto's is het zo dat veel elektronica de vervanger is van een veel minder betrouwbaar mechanisch systeem. En de huidige generatie connectoren in auto's is veel beter dan die van een paar decennia geleden. Toch worden in de auto-industrie connectoren zo veel mogelijk vermeden. Kijk maar eens hoe een kabelboom van een moderne auto er uit ziet.
[...]
Ik werk in de high-tech machinebouw en heb wel "enige" ervaring met stekkerverbindingen. De praktijk wijst uit dat een storing in een kabel in 99% van de gevallen in een connector zit. Minder connectoren geeft gewoon minder storingen. Dat is een feit. Je kunt dit hooguit beperken door zeer betrouwbare connectoren te gebruiken. Maar dat maken van die verbindingen blijft nog altijd mensenwerk...
Dus zeker geen non-argument.
Daarom vind ik het een non argument om het te gebruiken in de keuze wel of geen optimizers.
Dat er meer storing KAN optreden wilt niet zeggen dat het ook gebeurd.
Niemand hier heeft die cijfers. Daarom kan je dat niet zomaar roepen.
Dat beinvloed mensen hun keuze op een niet onderbouwd iets.
Mensen kiezen ook niet een oudere auto omdat daar minder verbindingen zijn, en dus minder kans op storing. (uitzonderingen daargelaten en ik heb het over het gros).
Mensen kiezen ook niet een oudere mobiel of computer "omdat daar minder verbindingen zitten" Ook bij zonnepanelen worden dingen zoals je zelf zegt die minder betrouwbaar zijn door omgevingsfactoren vervangen of er worden producten toegevoegd. Denk aan schaduw, of orientatie problemen of wat dan ook. Dan is er een behoorlijke winst te behalen met optimizers. Natuurlijk heb ik niet over de uitzonderingen waarbij bedrijven op een pal zuid dak zonder schaduw alsnog Solar Edge aanbieden omdat "daar meer opbrengst uit komt' want dat is gewoon niet waar (dat is heel wat uit een Solar edge fan) .
Veel mensen hier roepen op een dak met een puist schaduw, verschillende orientaties, verschillende hellingshoeken (meer dan 2 dus) en verschillende panelen, uitbreidingen in de toekomst noem maar op: "Nee geen Solar Edge, dat verdien je niet terug of is het niet waard" .
Ik ben het daar niet mee eens. Er zijn hier zat voorbeelden geweest waarbij Optimizers, micro omvormers of deels optimizers een prima oplossing zijn.
Ik heb daarom ook zat voorbeelden gezien waarbij later alsnog Solar Edge is geplaatst omdat de boom van de buren toch groeide, een dakkapel bij de klant of buren kwam, men later wilde uitbreiden op een schuurtje en dit wilde toevoegen op het bestaande systeem. Of toch een Tesla kwam. Verzin het. En ja overal zijn uitzonderingen en overal kan je ook een 2e omvormer nemen, een "goedkope Chinees' of een kwaliteits SMA etc. Maar met 1 centrale omvormer en battery pack of wat dan ook is een Solar Edge echt gewoon een goed product.
(Had ik maar aandelen in Solar Edge haha)
Zo, my 2 cents.
Qua hoevaak dat voorkomt haalt het bij lange na niet bij de hoeveelheid topics met "ik heb een prachtig mooi schuin dak, geen enkele schaduw"... en dan twee van de drie offertes met SE.ApC_IcE schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:44:
[...]
Veel mensen hier roepen op een dak met een puist schaduw, verschillende orientaties, verschillende hellingshoeken (meer dan 2 dus) en verschillende panelen, uitbreidingen in de toekomst noem maar op: "Nee geen Solar Edge, dat verdien je niet terug of is het niet waard" .
Ik ben het daar niet mee eens. Er zijn hier zat voorbeelden geweest waarbij Optimizers, micro omvormers of deels optimizers een prima oplossing zijn.
En ook dat valt op!kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:48:
[...]
Qua hoevaak dat voorkomt haalt het bij lange na niet bij de hoeveelheid topics met "ik heb een prachtig mooi schuin dak, geen enkele schaduw"... en dan twee van de drie offertes met SE.
Dat valt me hier steeds vaker op.
Al moet ik het wel in perspectief zien. Er vinden 100en of misschien wel 1000en bezoeken per dag plaats.
Dus die paar topics zijn geen representatief beeld.
Vergis je ook niet dat veel gesprekken beginnen met:
"Heb je ook Solar Edge?"
"De buurman, neefje nichtje etc kan per paneel kijken dat wil ik ook"
"Als 1 paneel uitvalt, doet de rest het dan nog?"
"Ik hoorde iets over optimizers"
Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Dan heb ik het nog niet eens over de voorbeelden waarbij er van te voren "geen schaduw" wordt verteld en op locatie sta je in de schaduw naar een dak te kijken waar amper zon is.
Of een dak vol met pijpjes en schoorstenen.
Maar dat neemt niet weg dat ik het hier ook vaak zie hoor. Mooie strakke zuid daken zonder schaduw en dan 350+ Wp panelen met Nphase of Solar edge ja.

[ Voor 20% gewijzigd door ApC_IcE op 16-07-2020 18:54 ]
Ja, qua marketing doen ze het goed.ApC_IcE schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:52:
[...]
En ook dat valt op!
Dat valt me hier steeds vaker op.
Al moet ik het wel in perspectief zien. Er vinden 100en of misschien wel 1000en bezoeken per dag plaats.
Dus die paar topics zijn geen representatief beeld.
Vergis je ook niet dat veel gesprekken beginnen met:
"Heb je ook Solar Edge?"
"De buurman, neefje nichtje etc kan per paneel kijken dat wil ik ook"
"Als 1 paneel uitvalt, doet de rest het dan nog?"
"Ik hoorde iets over optimizers"
Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Vandaar dat ik een betrouwbare installateur zoek die hierin mee kan denken.
Alvast bedankt!
Op zich een goed idee maar 's nachts bakken is toch handiger en levert verser brood op.kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:38:
[...]
Als je te weinig eigen verbruik hebt koop je een broodbakmachine. Elke dag gewoon vers brood bakken en zo timen dat het einde middag klaar is. Nog lekkerder ook
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Eerder speelde dit probleem niet. Nou kan het natuurlijk zijn dat er heel veel buren ook zonnepanelen op het dak gelegd hebben, maar volgens de webcare van Liander is er geen probleem. Is het mogelijk dat de AC-kabel te dunne aders heeft waardoor de spanning specifiek bij deze installatie net wat sneller oploopt?
Alternatieven zouden zijn het geheel op een andere fase aan te sluiten, te kijken of ik ergens kan vinden hoe de threshold van de omvormer nog iets opgehoogd kan worden, of een 3 fase omvormer op te hangen. Suggesties?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik heb de data even niet paraat maar 1.5mm2 over 25 meter lijkt aan de krappe kant. De omvormer slaat waarschijnlijk bij 253V af (230V + 10%). Je kunt natuurlijk altijd met een multimeter op een WCD meten en kijken wat de spanning daar is.Freeaqingme schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:31:
Mijn vader heeft ~22 panelen op het zuiden welke op een 5kW Sunways AT5000 omvormer zijn aangesloten. Vanaf daar gaat het via een 3 aderige - ik denk - 1.5mm2 kabel van ~25 meter naar een C20 automaat. Op dagen dat de zon volop schijnt meet de omvormer een spanning van >= 250V en slaat 'ie af.
Eerder speelde dit probleem niet. Nou kan het natuurlijk zijn dat er heel veel buren ook zonnepanelen op het dak gelegd hebben, maar volgens de webcare van Liander is er geen probleem. Is het mogelijk dat de AC-kabel te dunne aders heeft waardoor de spanning specifiek bij deze installatie net wat sneller oploopt?
Alternatieven zouden zijn het geheel op een andere fase aan te sluiten, te kijken of ik ergens kan vinden hoe de threshold van de omvormer nog iets opgehoogd kan worden, of een 3 fase omvormer op te hangen. Suggesties?
Je kunt desgewenst met Sunnydesign uitrekenen hoeveel spanningsverlies er over die afstand is maar dat kan waarschijnlijk ook via tabellen.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ja, maar dat gaat dan niet van de PVcville schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:23:
[...]
Op zich een goed idee maar 's nachts bakken is toch handiger en levert verser brood op.
En warm brood snijden is ook zo'n kleefzooi.
Afhankelijk van installatiemethode en exacte type kabel is 1,5mm2^ sowieso te dun... dan wordt hij warmer... en als koper warmer wordt stijgt de weerstand... waardoor hij weer warmer wordt. En meer weerstand is dus hetzelfde als meer spanningsverlies.Freeaqingme schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:31:
Mijn vader heeft ~22 panelen op het zuiden welke op een 5kW Sunways AT5000 omvormer zijn aangesloten. Vanaf daar gaat het via een 3 aderige - ik denk - 1.5mm2 kabel van ~25 meter naar een C20 automaat. Op dagen dat de zon volop schijnt meet de omvormer een spanning van >= 250V en slaat 'ie af.
Ja. Begin eerst eens met meten en goed kijken:Freeaqingme schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:31:
- Meten aan de spanning in de meterkast. Hoe hoog is de spanning daar bij veel zon? Oftewel, zit het probleem in de (dunne?) kabel of in het net?
- En kijken naar de lange kabel. Die zal vast geen 1.5mm² zijn. Minimum is toch wel 2.5mm². Maar voor zo'n zware 1-fase omvormer achter zo'n lange kabel is ook dat te dun. Voor die lengte zou je wel naar 6 of 10 mm² moeten.
Daarna: 3-fasen is altijd een goed idee, dan speelt dit hele probleem niet meer en is 2.5mm² zat. Moet je wel een 3-fasen aansluiting hebben en een nieuwe kabel trekken.
Dan nog een vraag: Waarom een C20 automaat? Een B20 klinkt veel logischer.
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw