Ben de laatste tijd een beetje aan het rekenen voor verschillende opstellingen. En kwam met mijn berekeningen uit dat het net best rendabel zou zijn om panelen voor een groot deel in de schaduw te leggen.
Specifiek voorbeeld:
Dus panelen op het Noord-Oosten en voor een groot deel van de dag in de schaduw.
Volgens Solar Monkey zou ik dan op zoiets uit komen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vsi8ZRZKEGzjgKVeKscZ3Ixe.png?f=user_large)
Zoals als te verwachten zwaar sub optimaal. Met een gemiddelde van 0.58 kWh/Wp
Klinkt als een slecht idee totdat ik wat verder ging rekenen.
Longi 445W panelen op APS QS1 micro-inverters (wel nodig om er nog wat uit te persen) en wat plat dak beugels. Kom ik op ongeveer 60 cent per Wp om het zelf te leggen (inclusief btw). Later we er even 60 cent per Wp voor maken inclusief overige kosten en na aftrek btw.
Even rekenen per 1000Wp:
Investering 600 Euro (1000 *60 cent)
Opbrengst per jaar 127 Euro (1000*0.58*0,22)
Dus toch nog een rendement van 21% per jaar per geïnvesteerde Euro
Nog extremer:
Panelen volledig in de schaduw, die alleen diffuus licht op vangen.
450 kWh/kWp (bron
https://fritts.nl/een-bee...nnepaneel-is-zo-erg-niet/)
Dan kom je op 99 Euro met een investering van 600 Euro.
Is nog steeds 16,5% rendement.
Natuurlijk met afnemen van de saldering regel moet je goed opletten dat het meeste energie direct gebruikt kan worden.
Maar juist daar lijkt dit niet verkeerd te zijn:
/f/image/1t4HY0s8rCZInZcJACShzJdg.png?f=fotoalbum_large)
Met juist een relatief hoger percentage diffuus licht met bewolkte dagen en in de winter maanden.
Maak ik hier nu ergens een hele domme fout? Of moeten we voortaan gewoon overal panelen gaan leggen?
(natuurlijk zijn panelen in de zon beter, maar als dat geen optie is dan lijkt dit met de huidige prijzen nog best mee te vallen)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant