Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.258 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Zhou schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:30:
[...]

Ja, ik ga het veranderen, bedankt.

Nu ik bezig ben zit ik af te vragen of een DYI windscherm nut heeft. Ik vind het toch vrij open. Deze Valkbox is jarenlang op de markt en mag hopen dat het uitgebreid getest is.
Ja dat zal zeker nut hebben, ik vind het ook niet meer dan normaal dat je het windgat afdekt.
Ik ben niet helemaal thuis in de platdak systemen maar ik heb systemen gezien waarbij zo'n plaat erbij zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 11:35
Bo0bz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:48:
Is er een mogelijkheid met de SMA tripower 6kw om de twee verschillende strings inzichtelijk te krijgen? De SMA app maakt alleen een 'verzamel' grafiek. Ben namelijk benieuwd hoe mijn twee opstellingen performen.
Bedoel je zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHH8triwSxpmrvv6BiWpzN3GjrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yB1qhpikvqWRLvvcu9399IPT.png?f=fotoalbum_large

Gedetailleerdere info per string kan ook.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zhou schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:30:
[...]

Ja, ik ga het veranderen, bedankt.

Nu ik bezig ben zit ik af te vragen of een DYI windscherm nut heeft. Ik vind het toch vrij open. Deze Valkbox is jarenlang op de markt en mag hopen dat het uitgebreid getest is.
Niet alleen voor de wind, maar ook voor het zicht zou ik het dicht maken ja.
Met een zonnepaneel van 50/60 cm breed haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35
cville schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:42:
[...]

Bedoel je zoiets?
[Afbeelding]

Gedetailleerdere info per string kan ook.
Is dat Grafana? Hoe krijg je de data uit de SMA en in het dashboard? Lees dat er in ieder geval een stukje hardware nodig is om dit mogelijk te maken. Denk dan aan een RPi

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
Bo0bz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:18:
[...]

Is dat Grafana? Hoe krijg je de data uit de SMA en in het dashboard? Lees dat er in ieder geval een stukje hardware nodig is om dit mogelijk te maken. Denk dan aan een RPi
Hardware: op dit moment een Intel NUC maar oorspronkelijk een RPI3. Als je een RPI gaat gebruiken dan wel met USB stick i.v.m. betrouwbaarheid.

Toolchain:

SMA ModBus --> InfluxDB --> Grafana. Ik weet niet zeker of dit zonder zelf geschreven software kan.

Je kunt tegenwoordig ook MQTT uit SBFSpot krijgen. De toolchain wordt dan:

SBFSpot --> MQTT --> Telegraf --> InfluxDB --> Grafana

Dit is volgens mij "configuration only". Zelf haal ik de ModBus data via eigen Python software uit de SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-09 15:24
cville schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:33:
[...]

Hardware: op dit moment een Intel NUC maar oorspronkelijk een RPI3. Als je een RPI gaat gebruiken dan wel met USB stick i.v.m. betrouwbaarheid.

Toolchain:

SMA ModBus --> InfluxDB --> Grafana. Ik weet niet zeker of dit zonder zelf geschreven software kan.

Je kunt tegenwoordig ook MQTT uit SBFSpot krijgen. De toolchain wordt dan:

SBFSpot --> MQTT --> Telegraf --> InfluxDB --> Grafana

Dit is volgens mij "configuration only". Zelf haal ik de ModBus data via eigen Python software uit de SMA.
Interesting. Mag ik vragen of dit modbus over ethernet is of is dit een aparte connectie? Kan je hiermee alle informatie van de SMA uitlezen zonder dat je die cloud stuff of andere toestanden moet gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
miitjohn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:44:
[...]

Interesting. Mag ik vragen of dit modbus over ethernet is of is dit een aparte connectie? Kan je hiermee alle informatie van de SMA uitlezen zonder dat je die cloud stuff of andere toestanden moet gebruiken?
ModBus TCP; het maakt niet uit of dit via Ethernet of WiFi is. Je kunt hier alle device parameters mee uitlezen. Ik lees uit met een sample time van 5s dus 60 x zo vaak als SBFspot. Ik heb een aantal dagen geleden een grafiek gepost van mijn verbruik/opwekking/zelfverbruik en door de hoge resolutie krijg je een veel beter inzicht.

Ik kan de oost/west SMA een maal per 350ms uitlezen maar mijn Zuid systeem trekt dit niet dus ik heb ze beiden op 5s gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
cville schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:48:
[...]

ModBus TCP; het maakt niet uit of dit via Ethernet of WiFi is. Je kunt hier alle device parameters mee uitlezen. Ik lees uit met een sample time van 5s dus 60 x zo vaak als SBFspot. Ik heb een aantal dagen geleden een grafiek gepost van mijn verbruik/opwekking/zelfverbruik en door de hoge resolutie krijg je een veel beter inzicht.

Ik kan de oost/west SMA een maal per 350ms uitlezen maar mijn Zuid systeem trekt dit niet dus ik heb ze beiden op 5s gezet.
Zeer nice. Zijn er nog (goede) merken buiten SMA die dit hebben?

Ik ben aan het denken om eventueel voor micro inverters te gaan op de panelen zelf. Heeft SMA daar ook iets voor en zou je die dan individueel moeten uitlezen? (zou wel betekenen dat elke inverter aan het ethernet moet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
miitjohn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:35:
[...]

Ik ben aan het denken om eventueel voor micro inverters te gaan op de panelen zelf. Heeft SMA daar ook iets voor en zou je die dan individueel moeten uitlezen? (zou wel betekenen dat elke inverter aan het ethernet moet?)
Geen kennis van; iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
[...]

SMA heeft geen micro omvormers.
Je kan wel tigo's (optimizers) plaatsen en die uitlezen. daarnaast ook een tigo gateway nodig voor zover ik weet. Maar dat doe je dan om de panelen zelf uit te lezen.

@cville ik ben zoekende om ook mooie grafana stats te bouwen. heb je een guide gevonden ergens?

[ Voor 3% gewijzigd door Gman op 22-07-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Gman schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:40:

@cville ik ben zoekende om ook mooie grafana stats te bouwen. heb je een guide gevonden ergens?
Hier ook interesse.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Gman schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:40:
[...]

Nee, ik heb het door de jaren d.m.v. het lezen van fora en experimenteren bij elkaar gesprokkeld tot ik tevreden was over mijn dashboard. Ik denk dat de belangrijkste keuze het wel of niet (configuration only) schrijven van software betreft. Als je software in Python kun schrijven heb je eindeloze flexibiliteit als je dat niet kunt of de taal niet kan of wil leren kan er ook al veel. Sommigen zullen je NodeRED aanbevelen. Als je deze keus gemaakt heb en je hebt concrete vragen dan kun je die uiteraard stellen.

EDIT: uiteraad kan ik wel een simpel stappenplan opstellen maar dan moet het eerst duidelijk zijn wat je wil bereiken en met welke hardware.

[ Voor 8% gewijzigd door cville op 22-07-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Ik heb al een RPI met rapbian, sqllite en SBFspot draaien.
Ik wil net als jij vaker uitlezen om hogere resolutie stats te krijgen, in bijvoorbeeld Grafana.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:53
voorstad schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:54:
[...]

Een Solis-mini-700-4G ? Goedkoper dan 2 Enphase iQ7.
Ik heb er toevallig nog een over :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miitjohn
Ik ben niet op de hoogte van de mogelijkheden, noch van SBFspot, maar als ik dit hier zo lees, Iemand al eens gekeken naar prometheus (time series database) met een modbus exporter? bv. https://github.com/RichiH/modbus_exporter? In principe zou je dan de polliing intervals zelf kunnen instellen. Eens de data in prometheus zit is integratie met bv. Grafana een eitje

Nu al spijt dat ik geen pv panelen heb seg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilife
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-01 13:50
Een van de leveranciers waarvan ik de offerte niet heb geaccepteerd gaf mij het volgende aan:

Let wel op de montage techniek: ophangen aan de panlatten, of schroefmontage aan het dakbeschot.

Wij werken met schroefmontage.

Ik denk dat de kollega hangmontage doet (met Clickfit o.i.d.). Dat monteert heel snel.
Nadeel van deze techniek is dat er op enig moment panbreuk optreedt, en daarna lekkage. Zo staat het gewoon in de folder van de fabrikant. Zie de offerte link naar onze website.

Herkennen jullie dit? Ik ben het nog nergens tegengekomen. Ik heb dus een offerte getekend op basis van ClickFit icm pannendak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
ilife schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:13:
Een van de leveranciers waarvan ik de offerte niet heb geaccepteerd gaf mij het volgende aan:

Let wel op de montage techniek: ophangen aan de panlatten, of schroefmontage aan het dakbeschot.

Ik denk dat de kollega hangmontage doet (met Clickfit o.i.d.). Dat monteert heel snel.
Nadeel van deze techniek is dat er op enig moment panbreuk optreedt, en daarna lekkage. Zo staat het gewoon in de folder van de fabrikant. Zie de offerte link naar onze website.

Herkennen jullie dit? Ik ben het nog nergens tegengekomen. Ik heb dus een offerte getekend op basis van ClickFit icm pannendak.
Ik heb afgelopen weekend zelf zulke haken gemonteerd (van Solar Construct).
Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xD_ImRSVtFfLIc8N0lksy3HI7oI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/64Cbc6jSlfMrWOBmW5lA3Z7K.jpg?f=user_large

Ik mocht van de ervaren PV legger niet op de rails gaan staan bij de haken ivm panbreuk maar wel ertussen.
Ik heb me buiten die regel verder niet ingehouden met lopen op de rails en alles is nog heel. Mijn pannen zijn +40 jaar oud.

Dit systeem wordt erg veel gebruikt weet ik, ik denk dat het wel goed blijft, maar misschien kunnen de meer ervaren PV'ers hier wat over roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40

Fronius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Slap verhaal om je te lokken naar zijn bedrijf denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

Met over-datum betonpannen treedt die breuk natuurlijk ook zonder PV wel op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redeker
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 22:20

Is misschien met betonpannen minder relevant, maar met keramische pannen zeer zeker.
Dus heb je wat oudere dakpannen, dan is dit wel een dingetje.

Plus dat vastschroeven aan je dakbeschot veel meer kracht kan opnemen dan een dakhaak ophangen aan een panlat...
Maar schroefmontage is dus duurder om aan te brengen dan simpel een dakhaak om een panlat te schuiven, vandaar het verschil in prijs waarschijnlijk.

De niet geaccepteerde offerte gaat dus voor een degelijke montage ipv even snel erop knallen en dan hopen dat je panlatten in de loop van de tijd geen sterkte verliezen en er geen extreem stormpje er met je panelen vandoor gaat. Breken van pannen kan alleen tijdens montage gebeuren, niet daarna.

12x 315Wp GCL mono 10gr op zuid SMA SB 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evdslh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-08 12:40
Hoi lezers,

Na wat verdiepen links en rechts en vooral hier en het vullen van een winkelmand met panelen, omvormer en montagesysteem, heb ik "alleen nog" de bekabeling nodig.

Mijn voorlopige keuze is 18 panelen Jinko Solar 335 wp Cheetah (Half-Cells 1500V en een Sunny Boy 6.0-1AV-41 omvormer. De site gaf de mogelijkheid om dan uit te rekenen, wat ik aan montage nodig had, maar qua kabels is dat nog niet zo eenvoudig, tenminste, voor mij niet.

Is er zo wat van te zeggen? Welke kabels? Welke dikte? Welke soort etc?

Het zou een oost-west-opstelling worden, zoals op de tekening is te zien.

Bij voorbaat dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8cuC1Pdjzcurzy7_1hWpBSWZec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCe1R5yBpKCw7VQZlBd2zbhu.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLQT5KzoOEqfxi1mOzApruaFP54=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xhyjr2CpHPJDGT8sBKB39Z9p.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:11
@evdslh

Je mag zelf weten of je 4 of 6 mm2 DC kabel gebruikt.
Aarde wel 6 mm2.
Voor AC minstens YMVK 3 x 4 mm2.

Een 6 kW enkelfase omvormer zou ik in Nederland niet toepassen.

Ivm de regel / richtlijn van max 5 kW onbalans tussen de fasen.

Voor een opstelling met 20 graden helling of steiler en evenveel panelen oost en west heb je overigens slechts een omvormer nodig van 67% van het totaal aantal Wp, dan topt het op jaarbasis 0.3% af en dat is zo weinig dat het de meerkosten van een grotere omvormer vaak niet goedmaakt. Dus dat is een omvormer van 4 kW.
Als je opstelling platter is kies je desnoods een 4.2 of 4.6 kW omvormer maar meer heb je niet nodig.

Max 12 panelen per richting en max twee richtingen/hellingen he?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Vandaag het windscherm geplaatst. Ik heb 4 stuks bitumengolfplaten gebruikt waar de hoogte gelukkig op maat was. Het ziet er een stuk netter uit. Wel 2 nadelen: geen Bifacial meer en de koeling is minder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjgeVF7djv3yw2dRjYap7kM_K5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQVJZJDAizIm1BgpCSTvsxZb.jpg?f=fotoalbum_large

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evdslh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-08 12:40
busscherski schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:36:
@evdslh

Je mag zelf weten of je 4 of 6 mm2 DC kabel gebruikt.
Aarde wel 6 mm2.
Voor AC minstens YMVK 3 x 4 mm2.

Een 6 kW enkelfase omvormer zou ik in Nederland niet toepassen.

Ivm de regel / richtlijn van max 5 kW onbalans tussen de fasen.

Voor een opstelling met 20 graden helling of steiler en evenveel panelen oost en west heb je overigens slechts een omvormer nodig van 67% van het totaal aantal Wp, dan topt het op jaarbasis 0.3% af en dat is zo weinig dat het de meerkosten van een grotere omvormer vaak niet goedmaakt. Dus dat is een omvormer van 4 kW.
Als je opstelling platter is kies je desnoods een 4.2 of 4.6 kW omvormer maar meer heb je niet nodig.

Max 12 panelen per richting en max twee richtingen/hellingen he?
Dank voor snelle reactie!

Kabels en zo blijken idd wat minder probleem dan ik dacht. Vriendelijk dank voor advies inzake omvormer!

Met de oost-west-opstelling zouden 9 panelen in de ene en 9 panelen in de andere string zitten. Kan het kloppen dat die 9 panelen dan 9 X 32 V spanning leveren en dat de omvormer dan daarmee moet opstarten?

Ik zal kijken naar een kleinere SMA of ander merk.

Overigens zie ik dat alle Sunny Boy SMA omvormers dezelfde minimale ingangsspanning hebben?

Technische Daten Sunny Boy 3.0 Sunny Boy 3.6 Sunny Boy 4.0 Sunny Boy 5.0 Sunny Boy 6.0
Eingang (DC)
Max. Generatorleistung 5500 Wp 5500 Wp 7500 Wp 7500 Wp 9000 Wp
Max. Eingangsspannung 600 V
MPP-Spannungsbereich 110 V bis 500 V 130 V bis 500 V 140 V bis 500 V 175 V bis 500 V 210 V bis 500 V
Bemessungseingangsspannung 365 V
Min. Eingangsspannung / Start-Eingangsspannung 100 V / 125 V
Max. Eingangsstrom Eingang A / Eingang B 15 A / 15 A
Max. Kurzschlussstrom Eingang A / Eingang B 22 A / 22 A
Anzahl der unabhängigen MPP-Eingänge / Strings pro MPPEingang 2 / A:2; B:2

[ Voor 21% gewijzigd door evdslh op 23-07-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zhou schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:19:
Vandaag het windscherm geplaatst. Ik heb 4 stuks bitumengolfplaten gebruikt waar de hoogte gelukkig op maat was. Het ziet er een stuk netter uit. Wel 2 nadelen: geen Bifacial meer en de koeling is minder. [Afbeelding]
Ziet er beter uit, mijn ervaring met die bitumen platen is wel dat ze door warmte als pudding in elkaar gaan zakken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
evdslh schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:28:
[...]

Dank voor snelle reactie!

Kabels en zo blijken idd wat minder probleem dan ik dacht. Vriendelijk dank voor advies inzake omvormer!

Met de oost-west-opstelling zouden 9 panelen in de ene en 9 panelen in de andere string zitten. Kan het kloppen dat die 9 panelen dan 9 X 32 V spanning leveren en dat de omvormer dan daarmee moet opstarten?

Ik zal kijken naar een kleinere SMA of ander merk.

Overigens zie ik dat alle Sunny Boy SMA omvormers dezelfde minimale ingangsspanning hebben?

Technische Daten Sunny Boy 3.0 Sunny Boy 3.6 Sunny Boy 4.0 Sunny Boy 5.0 Sunny Boy 6.0
Eingang (DC)
Max. Generatorleistung 5500 Wp 5500 Wp 7500 Wp 7500 Wp 9000 Wp
Max. Eingangsspannung 600 V
MPP-Spannungsbereich 110 V bis 500 V 130 V bis 500 V 140 V bis 500 V 175 V bis 500 V 210 V bis 500 V
Bemessungseingangsspannung 365 V
Min. Eingangsspannung / Start-Eingangsspannung 100 V / 125 V
Max. Eingangsstrom Eingang A / Eingang B 15 A / 15 A
Max. Kurzschlussstrom Eingang A / Eingang B 22 A / 22 A
Anzahl der unabhängigen MPP-Eingänge / Strings pro MPPEingang 2 / A:2; B:2
9 panelen per richting is prima.

Kies er maar eentje, bij SMA is het dan 4 of 5 kW. Die laatste topt op jaarbasis niet of nauwelijks af.
Sommige andere merken hebben ook 4.2 of 4.6 kW. Het maakt niet zoveel uit.
Als je niet tegen aftoppen kunt beter geen 4 kW versie nemen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
wat een verschil maakt het als je een schaduw object weet te verwijderen (schoorsteen) .. ik bracht eerst minder op dan iemand met 11 panelen .. nu worden de 14 panelen veel meer benut .. ik sta echt verbaast van het verschil ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@vso
Nu had jij een schoorsteen van 4 meter, plaats die foto eens.
SolarEdge trouwens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:19:
@vso
Nu had jij een schoorsteen van 4 meter, plaats die foto eens.
SolarEdge trouwens?
growatt (4200wp geloof ik)

u wens is een bevel :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sEQeUJ0.jpg

o en paneel rechtsonder heeft nog tot 10 uur sochts een beetje schaduw

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 23-07-2020 22:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!
vso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:21:
[...]

[Afbeelding]

Ja duh, die schoorsteen, uh dat gebouw, die schakelt gewoon zes panelen uit......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:29:
[...]

Ja duh, die schoorsteen, uh dat gebouw, die schakelt gewoon zes panelen uit......
lol

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:07

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Door een fout van het bedrijf die de zonnepanelen heeft geïnstalleerd zijn er 8 panelen a 320wp geïnstalleerd met een Solaredge 2200h omvormer. Ik had er 9 besteld en er zou een Solaredge 3000h bijkomen.

Nu zeggen ze dat met 1 paneel extra de huidige omvormer geschikt is ipv de 3000.

Wat is jullie advies? Dak ligt op zuid oosten.

[ Voor 27% gewijzigd door Rtoo op 24-07-2020 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:31

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn (ouder type) 2200 levert soms tegen de 2300. Ik had ook een 2200 geplaatst in die situatie als de prijs en stuk minder is. Hoeveel krijg je terug van het bedrijf?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Nu online

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

vso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:21:
[...]

[Afbeelding]

Als die schoorsteen had gebleven mooi dak voor Solar Edge.
Wat een grote!! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:07

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

timovd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:56:
Mijn (ouder type) 2200 levert soms tegen de 2300. Ik had ook een 2200 geplaatst in die situatie als de prijs en stuk minder is. Hoeveel krijg je terug van het bedrijf?
Factuur is voor wat ik nu heb. Komt sowieso 1 paneel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Rtoo, vraag 100,- terug en dan praten we nergens meer over. Tenzij je in de toekomst van plan bent om te upgraden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:35:
[...]

Ziet er beter uit, mijn ervaring met die bitumen platen is wel dat ze door warmte als pudding in elkaar gaan zakken
De normale bitumen ja, maar ik heb een type gebruikt die niet van vorm veranderd. Gisteren getest in de volle zon toen ik een pauze nam.

'Het is een hoogwaardig, vormvast en duurzaam nokstuk op basis van bitumen, cellulose vezels en thermohardende harsen en is daarom goed bestand tegen vuil, weer, wind en zelfs uv-straling.'

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rtoo schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:23:
Door een fout van het bedrijf die de zonnepanelen heeft geïnstalleerd zijn er 8 panelen a 320wp geïnstalleerd met een Solaredge 2200h omvormer. Ik had er 9 besteld en er zou een Solaredge 3000h bijkomen.

Nu zeggen ze dat met 1 paneel extra de huidige omvormer geschikt is ipv de 3000.

Wat is jullie advies? Dak ligt op zuid oosten.
Gewoon niet accepteren als je voor de 3000 betaald hebt.
Ze proberen je gewoon op te lichten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Het heeft even geduurd, maar het ligt er op. 23 x Longi solar 375 Wp op Enphase Micro's 7+.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20nT0_lnQNt__PXoObPoVT6_3XE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/193K4T43GW3DnBItDsIjPQ9k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVx1HS5ZYAiVzwnHY-LDsKcmYXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DouqQQr4hQgQ9a8E46RwQU4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qhov1nb6njS6Re5GdVfc4P_iZHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFnZ390PCTTicTXrSEsnJdJd.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGcS7d3VzTarS-QxJU3GXf_ZqEg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/71XdAfYBTjrl0LVTHaJArABn.jpg?f=user_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

we hebben een elektrische auto gekocht, en gaan nu meer stroom gebruiken.
We hebben al 17 panelen op ons huis, maar op de dakkapel kunnen er nog 4.

Kun je voor de uitbreiding van een PV installatie wederom de BTW terugkrijgen? Of is dit enkel bij de 1e aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ApC_IcE schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:02:
[...]

Als die schoorsteen had gebleven mooi dak voor Solar Edge.
Wat een grote!! 8)
Wat is het verschil tussen growatt en solar-edge ? ps het zijn smart-panelen (optimizer oid ingebouwd)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
vso schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:31:
[...]

Wat is het verschil tussen growatt en solar-edge ? ps het zijn smart-panelen (optimizer oid ingebouwd)
Growatt is een string omvormer en solar-edge werkt enkel met optimizers.

Optimizers zorgen voor minder verlies bij schaduw, niet minder schaduw of meer zon dus die enorme schoorsteen weghalen was sowieso een hele goede zet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Gman schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:00:
[...]

Growatt is een string omvormer en solar-edge werkt enkel met optimizers.

Optimizers zorgen voor minder verlies bij schaduw, niet minder schaduw of meer zon dus die enorme schoorsteen weghalen was sowieso een hele goede zet _/-\o_
scheelt me in de grafiek 1000kwh ervoor zat ik zeg maar rond de 3000kwh op de grafiek .. sinds de schoorsteen weg is piekt tie regelmatig de 4000 aan ..

of het een goeie zet is of niet .. het scheelt .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
greatgonzo schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:09:
we hebben een elektrische auto gekocht, en gaan nu meer stroom gebruiken.
We hebben al 17 panelen op ons huis, maar op de dakkapel kunnen er nog 4.

Kun je voor de uitbreiding van een PV installatie wederom de BTW terugkrijgen? Of is dit enkel bij de 1e aanschaf?
Sinds dit jaar kan dat nog maar 1x per 3 jaar.
Maar er is een trucje voor als je niet alleen woont (en dat doe je kennelijk niet want je hebt het over we).
Zet het energiecontract op naam van een andere bewoner en de factur(en) van PV ook. Dan kun je de btw terugvragen op naam van die huisgenoot.

Overigens, als je de installatie van 4 panelen gaat uitbesteden ga je schrikken. Dat wordt een relatief dure grap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
vso schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:08:
[...]

scheelt me in de grafiek 1000kwh ervoor zat ik zeg maar rond de 3000kwh op de grafiek .. sinds de schoorsteen weg is piekt tie regelmatig de 4000 aan ..

of het een goeie zet is of niet .. het scheelt .. ;)
Lijkt me heel erg sterk dat die tegen de 4000 kwh aan piekt. :)
Ik denk dat je een 'k' en een 'h' moet weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:09:
[...]

Lijkt me heel erg sterk dat die tegen de 4000 kwh aan piekt. :)
Ik denk dat je een 'k' en een 'h' moet weghalen.
lol jup

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2kB9B1b/default.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rbxLsmT/default.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3C7Pvx3/default.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0hKD3jQ/default.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fq1rfbM/default.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1XbSF6P/photo-2020-07-24-21-35-12.jpg

Vandaag eindelijk met mijn zoon alles aangesloten :)
4400 Watt (10 panelen á 440 Watt p/p) aangesloten via 2 trackers op een 4.5 kW omvormer.
Hele installatie is nieuw en (pv panelen en omvormer) en was in totaal €1500 kwijt ;)
Overview lucht video; YouTube: DJI 0021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogzilly
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-11-2024
Oei .. panelen liggen wel erg dicht bij de dakrand de wind lasten zijn daar wel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
dogzilly schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:53:
Oei .. panelen liggen wel erg dicht bij de dakrand de wind lasten zijn daar wel hoog.
Dakrand is 17 cm hoog, steekt dus 15 cm boven de dakrand uit, afgeschermd met geïmpregneerd hout de zware panelen (27kg) zijn met 3 grote terrastegels op elke beugel (2 st pp), dit is dus 35kg, totaal dus 70kg per paneel) op elke beugel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@mongkut
Wat voor panelen heb je en wat was je daarvoor kwijt? Waar gekocht?

De hellingshoek van de landscape panelen lijkt afwijkend van de portrait panelen. Heeft dat een reden? En waarom niet ook in portrait geplaatst van 1 paneel? Ik denk dat de hellingshoek in 1 string het beste gelijk kan zijn.

En je had er nog wel 3 kWp bij kunnen plaatsen als je het dak van de buren mag gebruiken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 24-07-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Dre schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:16:
@mongkut
Wat voor panelen heb je en wat was je daarvoor kwijt? Waar gekocht?

De hellingshoek van de landscape panelen lijkt afwijkend van de portrait panelen. Heeft dat een reden? En waarom niet ook in portrait geplaatst van 1 paneel? Ik denk dat de hellingshoek in 1 string het beste gelijk kan zijn.

En je had er nog wel 3 kWp bij kunnen plaatsen als je het dak van de buren mag gebruiken ;)
440 W panelen van ymx solar voor 1150 (oude prijs)
I.id. 2 landscape panelen hebben een andere hoek ( mischien verander ik dit nog wel)
Er zijn nu 2 strings gemaakt van 4 potrait en 1 landscape per string.
Geeft dit veel vermogens verlies of kan ik beter de landscape hoek gelijk maken met de potrait hoek, zo ja hoe groot kan het verschil wezen in vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer
  • Laatst online: 21-03 22:55

Surfer

~

Hey,

Kunnen jullie eens meekijken met de offerte die ik heb ontvangen voor onze...niet-standaard dakconstructie?
Zie dit topic.

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Ik wil een dezer weken een paneel of 7 - 8 op een 13 graden bitumen dakje leggen. Kan dus zowat bijna direct op het dak geschroefd worden.
Weet iemand zo 123 een goedkoop systeem? Toch rails gebruiken of gewoon direct in de steunbalken schroeven (afdichten met wat sikaflex) en de extra opwarming voor lief nemen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
franssie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:13:
Ik wil een dezer weken een paneel of 7 - 8 op een 13 graden bitumen dakje leggen. Kan dus zowat bijna direct op het dak geschroefd worden.
Weet iemand zo 123 een goedkoop systeem? Toch rails gebruiken of gewoon direct in de steunbalken schroeven (afdichten met wat sikaflex) en de extra opwarming voor lief nemen?
Boren in bitumen? Gewoon een opbouw systeem nemen hoor. Kijk wel even na in welke staat het bitumen verkeerd voor dat je het vol gaat leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Noord27 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:15:
[...]

Boren in bitumen? Gewoon een opbouw systeem nemen hoor. Kijk wel even na in welke staat het bitumen verkeerd voor dat je het vol gaat leggen.
Bitumen is in uitstekende staat want ga ik maandag leggen ;)

Bedacht me ook dat opbouw handiger is omdat ik anders allemaal gaten moet gaan boren voor het doorvoeren van de kabels.

Dus dan is mijn vraag uiteindelijk, wat is een simpel opbouw systeem? Het is geen plat dak (daar gebruik ik fusion) maar ook geen pannendak. En ook dat opbouw systeem ga ik in het dak schroeven uiteindelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!
franssie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:36:
[...]

Bitumen is in uitstekende staat want ga ik maandag leggen ;)

Bedacht me ook dat opbouw handiger is omdat ik anders allemaal gaten moet gaan boren voor het doorvoeren van de kabels.

Dus dan is mijn vraag uiteindelijk, wat is een simpel opbouw systeem? Het is geen plat dak (daar gebruik ik fusion) maar ook geen pannendak. En ook dat opbouw systeem ga ik in het dak schroeven uiteindelijk.
Eerst je bitumen dak leggen, dan balkjes erop leggen die als rails dienen zeg maar. Balken bedekken met ook bitumen laagje tegen rotten. En daar panelen op schroeven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

reneeke1970 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:53:
[...]

Eerst je bitumen dak leggen, dan balkjes erop leggen die als rails dienen zeg maar. Balken bedekken met ook bitumen laagje tegen rotten. En daar panelen op schroeven.
Daar zat ik ook an te denken, en dan de balkjes ook met wat afschot zodat er geen water tegenaan kan blijven staan. Ziet er wat minder strak uit maar soit.
En dan de gebruikelijke klemmen die je normaal ook in een rail zet lijkt me?

edit: of je balkjes van boven naar beneden en dna daar rails op, misschien wel netter.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 25-07-2020 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

mongkut schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:26:
[...]

440 W panelen van ymx solar voor 1150 (oude prijs)
I.id. 2 landscape panelen hebben een andere hoek ( mischien verander ik dit nog wel)
Er zijn nu 2 strings gemaakt van 4 potrait en 1 landscape per string.
Geeft dit veel vermogens verlies of kan ik beter de landscape hoek gelijk maken met de potrait hoek, zo ja hoe groot kan het verschil wezen in vermogen?
Met een blauwe hemel kan je het uitrekenen met Pythagoras ;) Echter werkelijkheid is complexer met bewolking en dat de zon die telkens ergens anders staat.

Gevoelsmatig denk ik dat je het verschil niet gaat merken met gelijke hoek. Toch zou ik het aanpassen om met een goed gevoel te kunnen slapen :+

[Edit]
En ik zou ze ook iets verder van de schoorstenen afzetten, dus dichter bij de dakrand. Dit voor het licht vanuit de noordkant (wolken).

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 25-07-2020 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:27
Ben de laatste tijd een beetje aan het rekenen voor verschillende opstellingen. En kwam met mijn berekeningen uit dat het net best rendabel zou zijn om panelen voor een groot deel in de schaduw te leggen.
Specifiek voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqH7fBvArLIY-bZJvOtiiuohwxQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GG3Gk1cN1ivkgMincoI4OWnI.png?f=user_large

Dus panelen op het Noord-Oosten en voor een groot deel van de dag in de schaduw.

Volgens Solar Monkey zou ik dan op zoiets uit komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06tMTOC9p6W2QFNwXDnYXfam7T4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vsi8ZRZKEGzjgKVeKscZ3Ixe.png?f=user_large
Zoals als te verwachten zwaar sub optimaal. Met een gemiddelde van 0.58 kWh/Wp
Klinkt als een slecht idee totdat ik wat verder ging rekenen.
Longi 445W panelen op APS QS1 micro-inverters (wel nodig om er nog wat uit te persen) en wat plat dak beugels. Kom ik op ongeveer 60 cent per Wp om het zelf te leggen (inclusief btw). Later we er even 60 cent per Wp voor maken inclusief overige kosten en na aftrek btw.

Even rekenen per 1000Wp:
Investering 600 Euro (1000 *60 cent)
Opbrengst per jaar 127 Euro (1000*0.58*0,22)

Dus toch nog een rendement van 21% per jaar per geïnvesteerde Euro

Nog extremer:
Panelen volledig in de schaduw, die alleen diffuus licht op vangen.
450 kWh/kWp (bron https://fritts.nl/een-bee...nnepaneel-is-zo-erg-niet/)
Dan kom je op 99 Euro met een investering van 600 Euro.
Is nog steeds 16,5% rendement.

Natuurlijk met afnemen van de saldering regel moet je goed opletten dat het meeste energie direct gebruikt kan worden.
Maar juist daar lijkt dit niet verkeerd te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ky5A8j3D_DYf9qA2aqI-m7IAYNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1t4HY0s8rCZInZcJACShzJdg.png?f=fotoalbum_large
Met juist een relatief hoger percentage diffuus licht met bewolkte dagen en in de winter maanden.

Maak ik hier nu ergens een hele domme fout? Of moeten we voortaan gewoon overal panelen gaan leggen?

(natuurlijk zijn panelen in de zon beter, maar als dat geen optie is dan lijkt dit met de huidige prijzen nog best mee te vallen)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
.

[ Voor 99% gewijzigd door busscherski op 25-07-2020 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
ice-T106 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:04:
Ben de laatste tijd een beetje aan het rekenen voor verschillende opstellingen. En kwam met mijn berekeningen uit dat het net best rendabel zou zijn om panelen voor een groot deel in de schaduw te leggen.
Specifiek voorbeeld:
[Afbeelding]

Dus panelen op het Noord-Westen en voor een groot deel van de dag in de schaduw.

Volgens Solar Monkey zou ik dan op zoiets uit komen:
[Afbeelding]
Zoals als te verwachten zwaar sub optimaal. Met een gemiddelde van 0.58 kWh/Wp
Klinkt als een slecht idee totdat ik wat verder ging rekenen.
Longi 445W panelen op APS QS1 micro-inverters (wel nodig om er nog wat uit te persen) en wat plat dak beugels. Kom ik op ongeveer 60 cent per Wp om het zelf te leggen (inclusief btw). Later we er even 60 cent per Wp voor maken inclusief overige kosten en na aftrek btw.

Even rekenen per 1000Wp:

Nog extremer:
Panelen volledig in de schaduw, die alleen diffuus licht op vangen.
450 kWh/kWp (bron https://fritts.nl/een-bee...nnepaneel-is-zo-erg-niet/)
Dan kom je op 99 Euro met een investering van 600 Euro.
Is nog steeds 16,5% rendement.

Natuurlijk met afnemen van de saldering regel moet je goed opletten dat het meeste energie direct gebruikt kan worden.
Maar juist daar lijkt dit niet verkeerd te zijn:
[Afbeelding]
Met juist een relatief hoger percentage diffuus licht met bewolkte dagen en in de winter maanden.

Maak ik hier nu ergens een hele domme fout? Of moeten we voortaan gewoon overal panelen gaan leggen?

(natuurlijk zijn panelen in de zon beter, maar als dat geen optie is dan lijkt dit met de huidige prijzen nog best mee te vallen)
Omdat je geen manuren rekent voor het leggen kan het er wel uit ja. Prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Even rekenen per 1000Wp:
Maar goed dat jij geen boekhouder bent, want je vergeet in je rendementsberekening de afschrijving mee te nemen....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Andrehj schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:11:
[...]

Maar goed dat jij geen boekhouder bent, want je vergeet in je rendementsberekening de afschrijving mee te nemen....
Goed punt. Rendement was misschien ook niet de juiste term. Laten we er dan opbrengst van maken, om een hele discussie thread te voorkomen over hoe je terug verdien tijd moeten bereken.
Maar een dergelijke opbrengst levert naar mijn idee nog steeds een goed rendement op. Inclusief afschrijving, vermindering saldering, misgelopen rendement/leen kosten.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 01:28:
[...]

Daar zat ik ook an te denken, en dan de balkjes ook met wat afschot zodat er geen water tegenaan kan blijven staan. Ziet er wat minder strak uit maar soit.
En dan de gebruikelijke klemmen die je normaal ook in een rail zet lijkt me?

edit: of je balkjes van boven naar beneden en dna daar rails op, misschien wel netter.
Ja van boven naar beneden anders blijft water achter staan. En de gebruikelijke klemmen inderdaad.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ice-T106 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:18:
[...]

Goed punt. Rendement was misschien ook niet de juiste term. Laten we er dan opbrengst van maken, om een hele discussie thread te voorkomen over hoe je terug verdien tijd moeten bereken.
Maar een dergelijke opbrengst levert naar mijn idee nog steeds een goed rendement op. Inclusief afschrijving, vermindering saldering, misgelopen rendement/leen kosten.
Je berekening klopt als een bus, met gebruikte panelen en omvormer nog rendabeler. Ik kom hier tot 55 procent rendement soortgelijke situatie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mongkut
Dre schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:48:
[...]

Met een blauwe hemel kan je het uitrekenen met Pythagoras ;) Echter werkelijkheid is complexer met bewolking en dat de zon die telkens ergens anders staat.

Gevoelsmatig denk ik dat je het verschil niet gaat merken met gelijke hoek. Toch zou ik het aanpassen om met een goed gevoel te kunnen slapen :+

[Edit]
En ik zou ze ook iets verder van de schoorstenen afzetten, dus dichter bij de dakrand. Dit voor het licht vanuit de noordkant (wolken).
Ga de beugels een beetje inkorten om de hellingshoek gelijk te krijgen met de portrait panelen.
Ook sleep ik ze dan wat naar het zuiden, om meer daglicht te krijgen van het noorden.
Dank voor je advies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

Als je het zelf kan leggen en voor leuk prijsje wat kan krijgen, zeker doen. Hier een zelfde situatie. Heb onlangs de uitbouw en garage volgelegd, 3840Wp op 3x APS QS1 voor 2000 euro ex BTW. Op de uitbouw liggen nu 4x320Wp op 10 graden helling richting noord-oost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmt76pQuvEzcdpcI9yz8H0UoN10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aD5kOPGrLPRB8E1kJ4fupSEp.png?f=user_large
Op een strak blauwe dag 4kWh.

21 juli begon hier redelijk blauw, maar in de middag veel bewolking. Door dat diffuse licht 4,83kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJAPj4EGJapA6-9LYW--eI8FaVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0tM7U2hDtf4hd56bQzSTykyY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRsB7kwW4Jo5yPP1d2-jcs_VO5s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mcUS96p0rAmPivelpVp7Uiif.png?f=user_large
Op 23 juli was het hele dag bewolkt hier en toen door het diffuse licht 3,5kWh. En als salderen verdwijnt, mooi direct verbruik door de EV te laden met de Zappi ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ophidian op 25-07-2020 10:34 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:38
Even rekenen per 1000Wp:
Als we rekenen met 20 jaar: je 'inleg' is 600 euro, je uiteindelijke resultaat = 127 * 20 = 2540 euro

Dat is een rendement van 7,2% per jaar

Ik vraag me trouwens af of rekenen met 22ct per kWh niet erg optimistisch is:
- Je eigen verbruik wordt nooit 100%
- Salderingsregeling wordt afgebouwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kalentum schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Als we rekenen met 20 jaar: je 'inleg' is 600 euro, je uiteindelijke resultaat = 127 * 20 = 2540 euro

7 procent van 600 is 42 euro ×20 jaar is 840 euro. Uh..........

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Kalentum schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Mee eens, beide zijn twijfelachtig in de huidige tijd. Wilde eigenlijk een beetje voorkomen dat we een hele terugverdientijd berekening discussie krijgen.

Maar wilde focus leggen op Euro per kWh per jaar effectief.
Voorbeeld "lelijke" 445Wp watt Longi panelen panelen op de garage in de schaduw: 0,68 kWh Euro per kWh per jaar effectief (is hier al een bestaande term voor?)
Of "premium LG super zwart want anders te lelijk op mijn dak" met super optimale ligging 1,12 kWh Euro per kWh per jaar effectief.

(zijn vast voordeligere opties die er prima uit zien, maar het gaat me er even om dat goedkoop sub-optimaal gelegen verrassend voordelig is.)
En dan ook nog juist een betere spreiding van de opbrengst over het jaar (iets beter als de saldering af neemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
reneeke1970 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:11:
[...]

7 procent van 600 is 42 euro ×20 jaar is 840 euro. Uh..........
Kalentum rekent netjes met rente over rente, dus klopt wel. Maar zoals je ziet zijn er zoveel manieren om naar rendement te kijken (restwaarde, stijging/daling energie prijs, percentage salderen, enz enz.)
Dus misschien slimmer om het voortaan over Euro per kWh per jaar effectief te hebben bij het praten over opstellingen en de terugverdientijd discussie daar buiten te laten O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Voordeel van meer hebben liggen dan je eigen verbruik is dat je wat langer je eigen verbruik kan salderen met de aankomende regels en dat je wat langer van je opbrengst gebruik kan maken. Hier heb ik nu minder vaak energie van het net nodig in de ochtend en avond sinds de nieuwe extra panelen liggen. En de airco's pruttelen lekker door zo :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ice-T106 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:27:
[...]

Kalentum rekent netjes met rente over rente, dus klopt wel. Maar zoals je ziet zijn er zoveel manieren om naar rendement te kijken (restwaarde, stijging/daling energie prijs, percentage salderen, enz enz.)
Dus misschien slimmer om het voortaan over Euro per kWh per jaar effectief te hebben bij het praten over opstellingen en de terugverdientijd discussie daar buiten te laten O-)
Rente over rente kan niet want jij kan je energie rekening niet op de bank zetten voor 7 procent

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
mongkut schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:41:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]

Vandaag eindelijk met mijn zoon alles aangesloten :)
4400 Watt (10 panelen á 440 Watt p/p) aangesloten via 2 trackers op een 4.5 kW omvormer.
Hele installatie is nieuw en (pv panelen en omvormer) en was in totaal €1500 kwijt ;)
YouTube: DJI 0021
Gebruik je daar ook het dak van de buren? Is het regenpijpje niet de scheiding tussen de twee huizen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mongkut
Ophidian schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:33:
[...]

Gebruik je daar ook het dak van de buren? Is het regenpijpje niet de scheiding tussen de twee huizen?
Ja, is goedgekeurd door de buren d.m.v. een appeltaart ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@mongkut, Zelfs met iedere week een appeltaart zou ik er als buur niet bij mee zijn. Wat ga je doen als ze gaan verhuizen? Heb je Oost/West ook overwogen? Dan kun je het wellicht wel kwijt op je eigen dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
timovd schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:52:
@mongkut, Zelfs met iedere week een appeltaart zou ik er als buur niet bij mee zijn. Wat ga je doen als ze gaan verhuizen? Heb je Oost/West ook overwogen? Dan kun je het wellicht wel kwijt op je eigen dak.
Je zou volgens mij zelfs de situatie kunnen krijgen dat de panelen op het dak van de buren door natrekking eigendom worden van de buurman, of dat de buurman door verjaring ineens een erfdienstbaarheid heeft.. :+

Ik zou ze in iedergeval gewoon op het eigen dak leggen, of het met een contract regelen. appeltaartjes zijn leuk, lettertjes zijn leuker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

idd.. als je buren besluiten te vertrekken mag de nieuwe bewoner ze er gewoon afhalen.. je zit op hun domein..

* greatgonzo zit klaar met chips en popcorn voor de volgende aflevering van de Rijdende Rechter ;)

[ Voor 36% gewijzigd door greatgonzo op 25-07-2020 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mongkut
timovd schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:52:
Buren gaan nog lang niet verhuizen, en oost west, ze staan op het zuiden, als ze anders liggen heb ik lat van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
greatgonzo schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:25:
idd.. als je buren besluiten te vertrekken mag de nieuwe bewoner ze er gewoon afhalen.. je zit op hun domein..

* greatgonzo zit klaar met chips en popcorn voor de volgende aflevering van de Rijdende Rechter ;)
ik ook...

Ben ook benieuwd wat er gebeurt als er schade aan het dak van de buren ontstaat en er niets op papier staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
ice-T106 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:23:
[...]

Mee eens, beide zijn twijfelachtig in de huidige tijd. Wilde eigenlijk een beetje voorkomen dat we een hele terugverdientijd berekening discussie krijgen.

Maar wilde focus leggen op Euro per kWh per jaar effectief.
Voorbeeld "lelijke" 445Wp watt Longi panelen panelen op de garage in de schaduw: 0,68 kWh Euro per kWh per jaar effectief (is hier al een bestaande term voor?)
Of "premium LG super zwart want anders te lelijk op mijn dak" met super optimale ligging 1,12 kWh Euro per kWh per jaar effectief.

(zijn vast voordeligere opties die er prima uit zien, maar het gaat me er even om dat goedkoop sub-optimaal gelegen verrassend voordelig is.)
En dan ook nog juist een betere spreiding van de opbrengst over het jaar (iets beter als de saldering af neemt)
Moet je voor 9 panelen dan 4 van die omvormers hebben? Heb je ook gekeken wat een eenvoudige stringomvormer (dus nog lagere opbrengst maar ook lagere kosten) doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

mongkut schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:29:
[...]

Buren gaan nog lang niet verhuizen, en oost west, ze staan op het zuiden, als ze anders liggen heb ik lat van schaduw.
tot de buurman vreemd gaat.. of zij haar baan verliest, enz enz..
Je moet het zelf weten hoor, maar ik zou nooit PV over de erfgrens leggen. Je krijgt er inderdaad heibel van.

Wij hadden hetzelfde hoor.. kwam 30 cm te kort.. scheelde ff 5 panelen. Ontzettend zonde.. maar ik vind niet dat je het kan maken

[ Voor 3% gewijzigd door greatgonzo op 25-07-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ach, in de tijd dat Frank Visser zijn stinkdiesel heeft geparkeerd heb je dat paneeltje er al afgehaald. Het paneel zit niet in het beton mee gestort toch?

Ik had nog een extra appeltaart gebakken en de rest van het dak ook vol gelegd met panelen.

Niet zoveel beren op de weg. Meer _/-\o_ PV _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
greatgonzo schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:18:
[...]

tot de buurman vreemd gaat.. of zij haar baan verliest, enz enz..
Je moet het zelf weten hoor, maar ik zou nooit PV over de erfgrens leggen. Je krijgt er inderdaad heibel van.

Wij hadden hetzelfde hoor.. kwam 30 cm te kort.. scheelde ff 5 panelen. Ontzettend zonde.. maar ik vind niet dat je het kan maken
Waar maakt iedereen zich druk om :? 8)7
Als ik ... krijg, heb ik ook pech.
Dan haal ik er 2 vanaf en plaats ze aan de voor of achterkant van mijn huis, middagje werk en klaar...
Maar stel dat ze verhuizen, in 2 jaar tijd heb ik mijn 4.4 Kw installatie al weer terug verdient, en zo liggen ze ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

mongkut schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:25:
[...]

Waar maakt iedereen zich druk om :? 8)7
Als ik ... krijg, heb ik ook pech.
Dan haal ik er 2 vanaf en plaats ze aan de voor of achterkant van mijn huis, middagje werk en klaar...
Maar stel dat ze verhuizen, in 2 jaar tijd heb ik mijn 4.4 Kw installatie al weer terug verdient, en zo liggen ze ideaal.
fair enough.. als je zelf handig bent zou ik het misschien ook wel overwegen..
jammer dat die extra kwh op gaat aan appeltaart bakken elke week ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mongkut
greatgonzo schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:27:
[...]

fair enough.. als je zelf handig bent zou ik het misschien ook wel overwegen..
jammer dat die extra kwh op gaat aan appeltaart bakken elke week ;)
:? Één Lidll appeltaartje van €1.99 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
Kalentum schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:45:
[...]

Moet je voor 9 panelen dan 4 van die omvormers hebben? Heb je ook gekeken wat een eenvoudige stringomvormer (dus nog lagere opbrengst maar ook lagere kosten) doet?
De QS1 kan 4 panelen aan met ieder een eigen Mppt. Kost ongeveer 300 euro. 445Wp panelen is een beetje veel, maar vooral in deze situatie prima. Snelle test met Solarmonkey en een string omvormer gaaf meer dan 20% verlies, maar is lastig om goed te simuleren denk ik.
(ben nog nog meer panelen aan het kijken op het tuinhuis, anders inderdaad netjes veelvouden van 4 aanhouden, of 2 met de yc600 die je met elkaar kan mixen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:03
Binnenkort komen er zonnepanelen. Hoef ik deze alleen aan te melden bij energieleveren.nl of moet ik ook nog iets anders doen bv doorgeven bij energiemaatschappij of netbeheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@traders aanmelden kan nu al en dan zie je of je meter geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimusius
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 15:19
Beste,

Ik heb sinds 2 dagen een zonnepanelen set op mijn dak. 13 x Q Cells G8+ Duo 350WP (4550wp). En een omvormer van growatt 3600. Nu zag ik net op de logging dat deze continue op 3600Watt staat. Ik denk dan meteen heb ik een te kleine omvormer voor mijn zonnepanelen set? Of komt dit omdat ik een 1(1x36A) fase aansluiting heb? . Deze omvormer kan toch tot 5040Wp vermogen dus dat past als je naar mijn panelen kijkt.
Ik vraag me nu af of ik de verkeerde keuzes gemaakt heb. Graag jullie advies of ik iets over het hoofd heb gezien of dat ik mij onnodig ongerust maak.Of dat ik een 3 fase aansluiting moet overwegen en moet je dan eigenlijk een andere omvormer hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:21
Ook ik ben voornemens om panelen te laten leggen op mijn dak, maar ondanks dat ik me al aardig wat heb ingelezen snap ik er nog weinig van. Ik heb inmiddels 2 offertes hiervoor opgevraagd. Nu pretenderen beide partijen de beste en meest zwarte panelen te leveren, maar ze bieden beide wel andere merken aan. Zit er veel verschil tussen deze merken of moet ik me niet zo druk maken hierom?

DMEGC DMH325M6A-120BB
Trinasolar TSM-DD06M.05(II)
REC Alpha Black 360 REC360AABlack
Hyundai 345 black HiE-S345SG

De bovenste 2 komen met een Solar Edge SE 3000H en optimizers, de onderste 2 met een Solar Edge SE 4000H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeronimusius schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:53:
Beste,

Ik heb sinds 2 dagen een zonnepanelen set op mijn dak. 13 x Q Cells G8+ Duo 350WP (4550wp). En een omvormer van growatt 3600. Nu zag ik net op de logging dat deze continue op 3600Watt staat. Ik denk dan meteen heb ik een te kleine omvormer voor mijn zonnepanelen set? Of komt dit omdat ik een 1(1x36A) fase aansluiting heb? . Deze omvormer kan toch tot 5040Wp vermogen dus dat past als je naar mijn panelen kijkt.
Ik vraag me nu af of ik de verkeerde keuzes gemaakt heb. Graag jullie advies of ik iets over het hoofd heb gezien of dat ik mij onnodig ongerust maak.Of dat ik een 3 fase aansluiting moet overwegen en moet je dan eigenlijk een andere omvormer hebben?
Er word geadviseerd om niet meer dan 5040 aan te sluiten, maar de omvormer zal nooit niet meer dan 3600 watt geven aan het net.
Op jaar basis zul je niet veel verliezen dus een duurdere omvormer hoeft niet altijd slim te zijn.
Maar ik persoonlijk vind het altijd zonde dus ik zou een 4.5 of 5.0 genomen hebben.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Jeronimusius schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:53:
Beste,

Je schrijft de richting en helling er niet bij maar je verliest per jaar hooguit 0.6% van de jaaropbrengst als alles precies richting zuid ligt met een helling van 30 graden, anders verlies je nog minder.
Dat is niet veel geld.
Als je het nog had moeten samenstellen was een maatje groter ook prima geweest, maar als je het nu gaat aanpassen verlies je daarmee alleen maar meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
wolterious schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:17:
Ook ik ben voornemens om panelen te laten leggen op mijn dak, maar ondanks dat ik me al aardig wat heb ingelezen snap ik er nog weinig van. Ik heb inmiddels 2 offertes hiervoor opgevraagd. Nu pretenderen beide partijen de beste en meest zwarte panelen te leveren, maar ze bieden beide wel andere merken aan. Zit er veel verschil tussen deze merken of moet ik me niet zo druk maken hierom?

DMEGC DMH325M6A-120BB

De bovenste 2 komen met een Solar Edge SE 3000H en optimizers, de onderste 2 met een Solar Edge SE 4000H.
Welke het zwartst is weet ik niet, maar neem alleen SolarEdge als het noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Laatst online: 17-09 21:58
Even een vraag. Ik heb een garagedak waar ik in landscape 8 panelen kwijt kan. Garage staat op het zuiden en er is geen sprake van schaduw. Afmeting is 8x3m. Nu vind ik dat eigenlijk wat te weinig. Ik vroeg mij af of het mogelijk is om de voorste rij 4 in landscape te zetten en 7 op de achterste rij in portrait. Ik heb nu dit paneel op het oog https://en.longi-solar.com/home/products/Hi_MO4.html
Icm een sunnyboy 3.6.

Deze heeft 2 trackers en ik weet dat er een minimale ingangspanning moet zijn. Heb ik het goed gelezen dat het minimaal 130v moet zijn bij de sma en de 4 voorste panelen 4x38v opleveringen dus zou het moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
wolterious schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:17:

DMEGC DMH325M6A-120BB

Over de panelen kan ik niets zeggen maar ik ben erg tevreden met de mijne (zie signature). Waarom Solar Edge? Heb je een moeilijk dak met veel schaduw?

Kijk vooral naar de aangeboden prijs per Wp EX BTW. Het moet mogelijk zijn om ruim onder de 1Euro te blijven.

Je kunt het beste een apart topic starten waarin je veel meer concrete informatie moet geven om een zinvol advies te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Sjors81 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:57:
Even een vraag. Ik heb een garagedak waar ik in landscape 8 panelen kwijt kan. Garage staat op het zuiden en er is geen sprake van schaduw. Afmeting is 8x3m. Nu vind ik dat eigenlijk wat te weinig. Ik vroeg mij af of het mogelijk is om de voorste rij 4 in landscape te zetten en 7 op de achterste rij in portrait. Ik heb nu dit paneel op het oog https://en.longi-solar.com/home/products/Hi_MO4.html
Icm een sunnyboy 3.6.

Deze heeft 2 trackers en ik weet dat er een minimale ingangspanning moet zijn. Heb ik het goed gelezen dat het minimaal 130v moet zijn bij de sma en de 4 voorste panelen 4x38v opleveringen dus zou het moeten werken?
Een beetje kort aan de rand maar is prima.
11 van die 350 Wp types mogen overigens ook samen in 1 string, dat zou ik liever doen want net iets hoger rendement van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Laatst online: 17-09 21:58
busscherski schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:18:
[...]

Een beetje kort aan de rand maar is prima.
11 van die 350 Wp types mogen overigens ook samen in 1 string, dat zou ik liever doen want net iets hoger rendement van de omvormer.
Ik ging er vanuit dat de hellingshoek dan anders zal zijn en daarom ik niet anders kan dan in 2 strings. Dat heb ik dus mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 10:40
Sjors81 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:57:
Icm een sunnyboy 3.6.

Kan je niet oost west overwegen, 3-3-3-3 van 2x1 meter.
Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw