Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-03 22:55
Ik heb een offerte die ik graag aan jullie wil voorleggen. Gezin van 3 personen, verbruiken ongeveer 4700 kwh per jaar en willen graag investeren in zonnepanelen. Ons dak is opgebouwd uit drie delen. Wij wonen niet op het hoekhuis maar eentje ernaast:

Overzicht (noorden omhoog) -->
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/414HZ4b06ou8RF3hiJ20ChBZZkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBnQCZ6wGsP9RZnUDyuXEkQc.png?f=fotoalbum_large

Voorkant -->
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAElNmaK_P22zlCsM60oLotyyCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MR5Y6Xffvx0z3VY4xY164qcN.png?f=fotoalbum_large

Zijkant -->
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7a-82ZKb7k0hIHuUC3dpfRREa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xiSq8Thw5ZjJUmsbIvMCwtPp.png?f=fotoalbum_large

Achterkant -->
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClmcyCA-Uhj1l0X0rRGwFEHY6CM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XoJkEIjctbtK2ZzBh5iP5Xtt.png?f=fotoalbum_large

We hebben een offerte opgevraagd bij een leverancier die via onze gemeente (via Winstuitjewoning) wordt aangeraden. Deze leverancier wil graag 16 panelen plaatsen op ons dak, op de volgende manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWdh3Ubi7g0hkVinCWmPMRW1FnQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ew5vmXFry5DOQnLyhgKUtnvA.png?f=user_large

De inhoud van de offerte -->
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H19B6MIiIatOz0OM_dFuEJCeezE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kjWb8mOEU0VSHl747e8wA5LA.png?f=user_large

Wat denken jullie van de offerte? Ik denk dat het werken met optimizers hier wel op z'n plaats is, gezien de configuratie van het dak. Eens? Nog tips of dingen waar we op moeten letten?

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:47
Begin eens met de exacte maten van de dakvlakken. Het zou zomaar kunnen dat er (veel) meer panelen op het hoge dak kunnen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
zou het niet slimmer zijn die panelen die op het voorste gedeelte ingetekend staan, aan de achterkant op noordwest te leggen? Heb je in de avond ten minste ook nog wat opbrengst. Qua totale productie zal het weinig schelen denk ik, zuidoost is natuurlijk gunstiger maar daar aan de voorkant liggen ze het grootste deel van de dag in de schaduw...

Qua optimisers: ik denk dat je de midden- en achter panelen op ZO prima met zijn 12'en op een string-omvormer kunt gooien. Alleen die 4 panelen op het voorgedeelte (of op NW achter dus) wil je natuurlijk niet in diezelfde string hebben zonder optimisers. Of je daarvoor alles op SolarEdge moet doen, of beter een stringomvormer en een losse micro-omvormer voor die 4 panelen kunt doen, zou je zelf ff uit moeten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:05
Ik dacht eerst dat het heel duur was maar zag toen dat het leisteen betreft. Dat wil niet elke installateur dus dan is je keuze beperkt.
Betaal overigens niet extra voor AEG, die laten alleen een sticker plakken en zijn geen onderdeel van het echte AEG. Ze betalen alleen om de merknaam te mogen gebruiken.

Is er een schouw op locatie geweest?
Heb je een pijpje op het dak?

Verder wat de anderen al vragen.

Aanschaf zonnepanelen; zelf installeren

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer
hesselbeertje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:42:
Begin eens met de exacte maten van de dakvlakken. Het zou zomaar kunnen dat er (veel) meer panelen op het hoge dak kunnen.
Check, goeie. Ik ben nu niet thuis, maar ballpark figure is iets meer dan 15 m2 dakoppervlak.
busscherski schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:23:
Ik dacht eerst dat het heel duur was maar zag toen dat het leisteen betreft. Dat wil niet elke installateur dus dan is je keuze beperkt.
Betaal overigens niet extra voor AEG, die laten alleen een sticker plakken en zijn geen onderdeel van het echte AEG. Ze betalen alleen om de merknaam te mogen gebruiken.

Is er een schouw op locatie geweest?
Heb je een pijpje op het dak?

Verder wat de anderen al vragen.

Aanschaf zonnepanelen; zelf installeren
Thanks, goed om in de gaten te houden. En dat terwijl de leverancier een heel verhaal heeft dat Europese panelen zoveel beter zijn dan Chinese...

Er is nog geen schouw op locatie geweest, alles is op afstand bepaald. Ik zou een beter gevoel hebben als iemand de situatie ter plaatse komt bekijken.

Op het hoge dak zit aan de NW-kant een klein pijpje voor de CV-ketel. Aan de ZO-kant zijn alle drie de daken leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Surfer schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:46:
[...]

Check, goeie. Ik ben nu niet thuis, maar ballpark figure is iets meer dan 15 m2 dakoppervlak.

[...]

Thanks, goed om in de gaten te houden. En dat terwijl de leverancier een heel verhaal heeft dat Europese panelen zoveel beter zijn dan Chinese...
LOL, Veel meer chinees dan aeg gaat het niet worden.. leveranciers die dit soort BS vertellen zou ik al vrij snel links laten liggen.
China is gewoon dik marktleider en inmiddels ook inoverend op het gebied van solar. (bv longi) mensen die alles wat uit china komt over 1 kam blijven scheren zijn gewoon niet reeel bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@twain4me

Mensen de illusie geven dat AEG Europees is is nu net juist de hele business case van die sticker plakker.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:47
AEG zou ik sowieso laten liggen. Al is het maar vanwege dit verhaal: "nieuwe" portal ervaringen van AEG slimme solar omvormers

Geeft een beetje aan hoe serieus men is.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

busscherski schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:07:
@twain4me

Mensen de illusie geven dat AEG Europees is is nu net juist de hele business case van die sticker plakker.
klopt, Die illusie handhaven door AEG licentie houder is al op het randje moreel gezien.. maar er daadwerkelijk bij vertellen dat het europees is en daarom beter is gewoon dwaling en daar maakt de verkoper zich in dit geval dus aan schuldig. Halve waarheden en hele leugens maken samen een leuk verkoop praatje. en alleen daarom zou ik er al geen zaken mee doen, dergelijk onwenselijk gedrag moet je imho niet belonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
twain4me schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:17:
[...]

klopt, Die illusie handhaven door AEG licentie houder is al op het randje moreel gezien.. maar er daadwerkelijk bij vertellen dat het europees is en daarom beter is gewoon dwaling en daar maakt de verkoper zich in dit geval dus aan schuldig. Halve waarheden en hele leugens maken samen een leuk verkoop praatje. en alleen daarom zou ik er al geen zaken mee doen, dergelijk onwenselijk gedrag moet je imho niet belonen.
Alleen jammer voor TS dat hij een lei dak heeft, helaas niet elke installateur biedt dat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

busscherski schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:26:
[...]

Alleen jammer voor TS dat hij een lei dak heeft, helaas niet elke installateur biedt dat aan.
Principes kosten geld of spierpijn ;) Hij mag mijn steiger wel lenen oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
twain4me schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:04:
[...]

Principes kosten geld of spierpijn ;) Hij mag mijn steiger wel lenen oOo
Ik heb het topic van @Pazo al geplaatst hierboven. Dat kan TS vast ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
In plaats van die 4 panelen op het achterste dak zou ik er liever 4-8 hebben richting NW, en dan geen SolarEdge en geen AEG. Omdat het niet zo steil is maakt het niet zoveel uit dat het richting noordwest is.
Die NW panelen gaan het daarnaast vaak nog aardig goed doen aan het begin van de avond. Handig voor na 2023 als de salderingsregel wordt afgebouwd.

Hier wat ik zou doen, die slechte 4 panelen op ZO weglaten en op NW 4 op het kleine dak en 4 op het grote dak, dat kan vast zonder veel last van schaduw van het pijpje.

Alleen jammer dat Winkelman Hengelo denk ik meer dan een uur rijden is vanaf je huis?

5008 euro excl btw inclusief installatie voor 6800 Wp = 0.74 euro / Wp
En dat is inclusief 40 leihaken die Winkelman kennelijk zonder meerkosten installeert.
In de offerte heb ik overigens ook nog 40 standaard pandak panhaken meegenomen. Die kunnen er zelfs nog uit dus dan wordt het nog goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJiSRAYg6pIqyj1wIWSEebS0Jd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OBkRqW6NzdvgrBP3Wzxt9SHz.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, dit is dan ook een webshop die geen verkoper langs stuurt.
Daar betaal je dan ook niet voor.

Als bonus ben je dan ook meteen van SolarEdge af, dus dan heb je minder op je dak wat kapot kan.

edit: ik schrik zelf ook van het prijsverschil, de andere aanbieder zit op 1.40 euro / Wp dus het scheelt bijna de helft qua bang/buck en tvt

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 25-07-2020 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfer
De reacties maken in ieder geval duidelijk dat AEG niet de way to go is en dat het installatieplan....suboptimaal is. We gaan zeker terug naar de tekentafel en orienteren op andere oplossingen.
busscherski schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:12:
[...]

Ik heb het topic van @Pazo al geplaatst hierboven. Dat kan TS vast ook.
Yes, top. Interesting, zeker in combinatie met de post van busscherski hierboven. Ben me gelijk aan het inlezen op die Growatt omvormer. Eerlijk gezegd heb ik van tevoren niet bedacht om zelf het dak op te gaan, maar als je het zo bekijkt is het toch interessant hoor.

Pagina: 1