"nieuwe" portal ervaringen van AEG slimme solar omvormers

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad-Blokker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-05 16:24
Een tijd geleden is er een Topic geopend in Security om wat kwalijke zaken aan het licht te brengen met betrekking to de AEG slimme solar omvormers portal en verbinding tussen de omvormer en server.

AEG is nu bezig met de uitrol van een nieuwe oplossing om deze problemen op te lossen. Enkele mensen hebben zich al aangemeld voor deze nieuwe omgeving. Tot nu werden deze ervaringen gedeeld in het originele topic over the security maar om een beetje overzicht te houden en dat topic on topic te houden open ik hier een nieuw topic voor mensen die graag hun ervaringen willen delen! Ik hoor graag wat de ervaringen zijn!

Security topic over de oude portal van AEG (zodra ik de nieuwe wifi stick heb ga ik daar ook onderzoek naar doen: AEG slimme solar omvormers - geen beveiliging
Dus als je geïnteresseerd bent om over de security aspecten te praten dan zie ik je graag daar :D

[ Voor 4% gewijzigd door Ad-Blokker op 09-11-2019 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
Ik heb inmiddels ook de nieuwe wifi stick binnen. Van de week maar eens even kijken wat dat ding allemaal doet. Iemand al een rapport binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 19:57
Ik heb gisteravond een mail gehad dat de installatie OK is, verder niets. Afwachten maar weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1268588

.

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 18-12-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 18-12-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
Anoniem: 1268588 schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:19:
Net weer een bericht ontvangen met alleen installatie OK.
Echt letterlijk alleen dat? Er gaat nog steeds niet iets goed zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 18-12-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
Dat heeft voor niemand meerwaarde. Ik wil niet gelijk negatief klinken maar ik had ook niet veel verwacht. Ik heb met tranen in mijn ogen van het lachen en ongeloof hun blog en de briefjes in de doos van de nieuwe wifi stick gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 18-12-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
Daar ga ik van week naar kijken, ik sluit hem aan en zal hem binnenstebuiten keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
Quote vanaf het andere topic:
tap123 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:08:
[...]

Dat is het bericht van gisteren en nog niets gehad. Het schiet niet op zo dus. Het is toch behoorlijk onprofessioneel zo.
Ik vond eerlijk gezegd het afgelopen jaar behoorlijk onprofessioneel. De manier hoe ze met mijn advies en het data lek omgaan al maanden lang is echt belachelijk. En nu doen ze heel vrolijk dat ze heel veel tijd en moeite in deze "Mooie" nieuwe oplossing hebben gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
Development Update, Monday, 11.11.2019
During the weekend most of you should have received the status update mails. From some of you who have registered we do not receive any wifi-stick data. These customers have not received an email from us as we don't have any data to send to you.
The reason for this could be the wifi-stick is not connected to your internet properly. In this case, please check again the setup. If you need any help, please get in touch with our service team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 113% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 18-12-2019 20:49 ]

• Ad-Blokker
@acolle Inmiddels al wel een nuttig bericht mogen ontvangen?

.

[ Voor 185% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 18-12-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 18-12-2019 20:46 ]

• tap123
Het lijkt weer eens stil te liggen. Typisch AEG. Ben blij dat ik een kWh meter heb geïnstalleerd zodat ik daarop kan afmeten, nog enig idee wat de productie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
Er is weer een update van het blog, maar eigenlijk geen nieuws. Ik ben bang dat dit nog erg lang gaat duren...

https://monitor.invertercontrol.com/NL_wifi300_blog.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 18-12-2019 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
Ik had dat zinnetje niet gezien, maar klopt bij mij ook niet of factor 10 te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 18-12-2019 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puffino
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier ook de nieuwe stick ontvangen, zonder enige aankondiging. Merkwaardig.

Ook wij hadden wat onderzoek gedaan naar de oude stick en zijn uiterst merkwaardige manier van installatie en werking, en deze bevindingen gedeeld (maar dan met de leverancier/installateur, niet met AEG). Niets meer op gehoord.

De nieuwe stick, volgens de wel erg beknopte handleiding, zou iets lijken te missen dat de oude stick wel had: server-mode (ofwel "local monitoring"). Op die oude stick kan je met behulp van de APP alle gegevens uitlezen vanaf je mobiel. Zonder dat deze stick aan jouw W-Lan is verbonden. Erg onhandig, maar zo gaat er (hopelijk) in elk geval niks naar buiten. Zo heb ik het nu, en zo houd ik het nog wel effies, als het aan mij ligt (gezien de situatie).

In de handleiding van die nieuwe stick lees ik niks over server mode en local monitoring, en lijkt alles alleen maar via het portal te lopen.

Is die mogelijkheid er nu niet meer? En als je de nieuwe stick installeert, kun je middels local monitoring dan nog de gegevens inzien uit de periode dat de oude stick er in zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
@Puffino Met de nieuwe stick is het niet mogelijk om lokaal te monitoren op dit moment. Er is namelijk ook nog geen APP of portal. Er is nu alleen nog een email service.

Zodra de wifi stick internet toegang heeft stuurt hij via een MQTT protocol continu data naar de servers van AEG. Hier zou je in kunnen tappen maar je moet de vertaalslag van de omvormer data dan wel zelf ertussen maken. Dit is niet onmogelijk maar voor de gemiddelde consument is dit niet te doen.

Wie weet in de toekomst. Als je meer info wilt over de nieuwe wifi stick en de veranderingen mag je een DM of een berichtje hieronder sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puffino
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dank, je, @Ad-Blokker !

Tuurlijk ben ik geinteresseerd in "alles" rondom deze stick, veranderingen, mogelijkheden etc. Maarrrr..... mijn enthousiasme is al aardig getemperd (was al niet hoog) toen ik zag dat de portal nog steeds in China staat. Ik heb me niet aangemeld voor die nieuwe, dus geen idee welke gegevens van jezelf je prijs moet geven. Met die oude stick redden we ons wel, onhandig, maar het kan. Onhandig vooral omdat je geen intra-dag-gegevens kunt inzien, en geen dag-gegevens over vorige maand (anders dan maand-totaal). En waarom die app als laatste ge-updated is op 16 aug 2019, er lijkt me wel vaker een update nodig.

Kijk, dat ik anoniem mijn gegevens ergens in China heb staan, daar is nog mee te leven (let wel goed op dat ik dat woordje "anoniem" er in heb staan!). Alleen, anoniem, alleen vast aan een door mijzelf gekozen account dat niet herleidbaar is naar mij, dat zal vast niet mogelijk wezen. Die ID van de installatie hier gaat vast wel mee, of er worden zelfs persoonsgegevens gevraagd, en dan is het al "klaar, weg is mijn interesse".

Ook in algemene zin boeit dit me. Waarom maken bedrijven met een goede naam zulke slechte producten? Ik heb heel wat te stellen gehad met de Duitse AEG monteur, die hier weinig kon uitrichten en alles afdeed met opmerkingen naar beveiliging (terwijl dat bleek te komen door gewoon simpele heel domme fouten in de software zelf). Waarom is die software zo slecht? Ik zou het niet in mijn hoofd halen zulke bagger op te leveren bij mijn opdrachtgever! En, wat doen bedrijven als er lekken in hun producten worden aangekaart? Hoe gaan ze om met melders? Waarom zijn die lekken daar? Waarom lossen ze het eigenlijk nooit echt goed op? Dat soort kwesties. (Welkom in de 21ste eeuw).

Ik las bijvoorbeeld in een reactie van jou onder een tweakers bericht (Ad-Blokker in 'nieuws: Klantgegevens AEG Industrial Solar staan op slecht bev...) ook dit alarmerende gegeven: AEG Industrial Solar zou dus eigenlijk helemaal niks met AEG te maken hebben. Behalve een licentie. Dan komt de vraag op wat dit dan WEL is voor bedrijf. En welke bemoeienis AEG dan eigenlijk vereist. Ik zou, als iemand mijn naam gebruikt, geen naamsbevuiling willen. Het straalt toch uit, he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 183% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 18-12-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
Nee ik heb ook geen idee wanneer er een oplossing komt en een werkende app. Ik heb nog niet volledige bedrag betaald aan de installateur, verwacht dat zij ook druk zetten op AEG.

Ik heb een kWh-meter geïnstalleerd in de groepenkast, kan ik de opbrengst nog bijhouden: https://www.youless.nl/winkel/product/kwh-meter.html

Niet de interface erbij gekocht, kan altijd nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 158% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 18-12-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
@Puffino Sorry voor het verlate antwoord maar alsnog hierbij een uitgebreid antwoord:
Puffino schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:30:
Dank, je, @Ad-Blokker !

Tuurlijk ben ik geinteresseerd in "alles" rondom deze stick, veranderingen, mogelijkheden etc. Maarrrr..... mijn enthousiasme is al aardig getemperd (was al niet hoog) toen ik zag dat de portal nog steeds in China staat. Ik heb me niet aangemeld voor die nieuwe, dus geen idee welke gegevens van jezelf je prijs moet geven. Met die oude stick redden we ons wel, onhandig, maar het kan. Onhandig vooral omdat je geen intra-dag-gegevens kunt inzien, en geen dag-gegevens over vorige maand (anders dan maand-totaal). En waarom die app als laatste ge-updated is op 16 aug 2019, er lijkt me wel vaker een update nodig.
Er zal ook hoogstwaarschijnlijk niks aangepast worden aan de oude portal. Zodra de nieuwe portal klaar en stabiel is zal alles overgaan naar de nieuwe. Ik denk dat dan ook de oude omgeving afgesloten wordt.
Puffino schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:30:.

Kijk, dat ik anoniem mijn gegevens ergens in China heb staan, daar is nog mee te leven (let wel goed op dat ik dat woordje "anoniem" er in heb staan!). Alleen, anoniem, alleen vast aan een door mijzelf gekozen account dat niet herleidbaar is naar mij, dat zal vast niet mogelijk wezen. Die ID van de installatie hier gaat vast wel mee, of er worden zelfs persoonsgegevens gevraagd, en dan is het al "klaar, weg is mijn interesse".
Met de oude portal worden al persoonlijke gegevens gevraagd voor je account dus dat is zeker een punt waar je wantrouwend op kan zijn.

Ook in algemene zin boeit dit me. Waarom maken bedrijven met een goede naam zulke slechte producten? Ik heb heel wat te stellen gehad met de Duitse AEG monteur, die hier weinig kon uitrichten en alles afdeed met opmerkingen naar beveiliging (terwijl dat bleek te komen door gewoon simpele heel domme fouten in de software zelf). Waarom is die software zo slecht? Ik zou het niet in mijn hoofd halen zulke bagger op te leveren bij mijn opdrachtgever! En, wat doen bedrijven als er lekken in hun producten worden aangekaart? Hoe gaan ze om met melders? Waarom zijn die lekken daar? Waarom lossen ze het eigenlijk nooit echt goed op? Dat soort kwesties. (Welkom in de 21ste eeuw).
Misschien zijn dit retorische vragen maar ik zal ze toch alsnog beantwoorden:
De software van veel IoT apparaten is over het algemeen slecht en slecht beveiligd (Daarom ook het vaak gezegde, IoT - The S stands for security). Er worden natuurlijk afwegingen gedaan over wat belangrijk is en bij IoT was over het algemeen security minder belangrijk dan dat het werkte. Ook heb je hier het probleem dat de software ontwikkeld wordt in China, dit hoeft niet gelijk slecht te zijn maar de regelgeving qua data beveiliging in de EU is toch al wat verder dan daar. Dit is ook waarom wij meer beveiliging mogen verwachten.

Solar Solutions probeert het in dit geval ook op te lossen dmv. een nieuwe portal, wifi sticks en transport structuur. Dit heeft alleen na eigen zeggen van het bedrijf vertraging opgelopen. Dit komt ook omdat ze alsnog samen moeten werken met de partners in China om de wifi sticks en bijhorende software te produceren.

Ik had bij de vorige portal en mijn melding niet het gevoel dat ik serieus genoeg genomen werd. Dit is ook waarom ik uiteindelijk na heel lang wachten naar Tweakers ben gestapt. Nu met de ontwikkeling en uitrol van het nieuwe systeem heb ik weer problemen gevonden en word ik voor mijn gevoel nu wel serieus genomen en ze willen graag met mij samen de problemen oplossen en het veilig en goed maken.

Ik las bijvoorbeeld in een reactie van jou onder een tweakers bericht (Ad-Blokker in 'nieuws: Klantgegevens AEG Industrial Solar staan op slecht bev...) ook dit alarmerende gegeven: AEG Industrial Solar zou dus eigenlijk helemaal niks met AEG te maken hebben. Behalve een licentie. Dan komt de vraag op wat dit dan WEL is voor bedrijf. En welke bemoeienis AEG dan eigenlijk vereist. Ik zou, als iemand mijn naam gebruikt, geen naamsbevuiling willen. Het straalt toch uit, he.
Dat klopt als goed is is AEG Industrial Solar is een losstaand bedrijf dat een licentie afneemt van Electrolux (moederbedrijf AEG). Dit hoeft niet perse iets slechts te zijn aangezien dit soort dingen heel vaak voor komen. Maar wat je zegt dit debacle met de oude portal is natuurlijk wel een smeur op de naam van AEG (Electrolux) de vraag is natuurlijk of deze partij daar weet van heeft en/of het een groot probleem in hun ogen is. Wat de bemoeienis vanuit Electrolux is dan is bij mij niet bekend. Ik heb verder ook geen reactie van hun ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
Al behoorlijk lang geen update van het blog. Krijg ook geen mails meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 116% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 18-12-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
Gisteren eindelijk weer een statusmail gehad met een nieuwe lay-out maar verkeerde opbrengst. Heb maar weer een mail er achteraan gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 154% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 18-12-2019 20:43 ]

.

[ Voor 144% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 20-12-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:52

Poenzkie

Just being Hendrick

Ik heb nog geen AEG omvormer in huis maar een leverancier bood mij deze wel aan in een offerte. Ik heb toen ook even nagevraagd of het wel verstandig was om er een te nemen door alle perikelen er omheen. Hij zei toen dat AEG aangeeft de nieuwe app/portal nog voor de feestdagen online te willen hebben. Hij was het wel met me eens dat hij hier ook weinig vertrouwen in heeft. Gelukkig moet er bij mij nog een schouw plaats vinden dus kan ik het nog heel even afwachten of ik wel AEG wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 20-12-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
tap123 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:39:
Gisteren eindelijk weer een statusmail gehad met een nieuwe lay-out maar verkeerde opbrengst. Heb maar weer een mail er achteraan gestuurd.
Heb een reactie op de mail gehad:

Bedankt voor uw bericht dat we zeer serieus nemen.
Sorry voor het late antwoord. We proberen alle vragen zo snel mogelijk te beantwoorden, maar omdat we momenteel in transitie zijn naar de nieuwe portal, konden we niet sneller antwoorden. We willen onze excuses aanbieden voor de huidige situatie en dat u momenteel geen passend serviceniveau van AEG ervaart. We kunnen absoluut begrijpen dat u zich hier niet prettig bij voelt.

Uw wifi-stick is correct verbonden met internet en verzendt gegevens naar onze database. Alle verzonden gegevens worden opgeslagen. Daarnaast is uw bijbehorende e-mailadres correct geregistreerd. Volgens de cijfers en de status die we ontvangen, werkt uw systeem absoluut prima en worden er geen problemen gemeld.

Op dit moment bereiden we de release van ons nieuwe monitoringportaal voor. Vanwege de implementatie van zeer hoge beveiligings- en privacy- / gegevensbeschermingsregels heeft de ontwikkeling langer geduurd dan verwacht, omdat we niet alleen aan deze voorschriften moesten voldoen, maar ook onze klanten een ultramoderne monitoringervaring moesten bieden. Zoals gezegd lopen we echter ver achter op het oorspronkelijke schema.

De e-mailservice is momenteel opnieuw gestart omdat we de energieproductiegegevens hebben verplaatst naar een krachtigere service voor snellere gegevensverwerking. Tijdens deze migratieperiode moest de e-mailservice helaas worden opgeschort.

Daarnaast is de release van de eerste versie van de monitoring portal gepland voor begin januari 2020; dus het duurt niet lang meer. We verzekeren u dat het hele inverterteam van AEG in Duitsland hard werkt om de huidige situatie zo snel mogelijk op te lossen.

In de tussentijd kunnen we niet meer doen dan om uw begrip en geduld vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@tap123 Bedankt voor de info. Ik krijg zelf weer een nieuwe stick opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-06 12:07

Chielos

Inno Mini Cooper

Off topic @acolle waarom wijzig je alles naar een punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De bedoeling was om mijn reacties te verwijderen, maar die mogelijkheid is er niet. Waarschijnlijk worden mijn reacties teruggezet door Tweakers. Twee personen waren je voor en klaagden er ook al over. Het liefst zou ik mijn account hier verwijderen, maar dat schijnt niet zo simpel te zijn. Vanaf heden zal ik dit niet meer doen. Maak er niet zo’n . van.

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 21-12-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@tap123 Hoe gaat het met de status e-mails. Krijg je deze weer iedere dag binnen. Ik heb inmiddels weer een nieuwe WiFi stick van AEG gekregen. Deze geïnstalleerd en geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvd0406
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-12-2022
Hallo, ik heb me nu al 3 keer geregistreerd, maar ik krijg helemaal geen reactie of mail van hun. Weten jullie op welke site ik me moet registreren, ik heb het gedaan op monitor.invertercontrol.com. Bedankt al vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

https://monitor.invertercontrol.com/NL_index.html

Op deze site kun je er van alles over lezen. Er staat zelfs een video op hoe e.e.a. te doen.

Registreren is alleen serienummer van de stick en e-mailadres doorgeven. Je krijgt dan na een paar dagen een mail.

• tap123
Anoniem: 1268588 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:44:
De bedoeling was om mijn reacties te verwijderen, maar die mogelijkheid is er niet. Waarschijnlijk worden mijn reacties teruggezet door Tweakers. Twee personen waren je voor en klaagden er ook al over. Het liefst zou ik mijn account hier verwijderen, maar dat schijnt niet zo simpel te zijn. Vanaf heden zal ik dit niet meer doen. Maak er niet zo’n . van.
Waarom wil je je reacties verwijderen?

• tap123
Anoniem: 1268588 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:11:
@tap123 Hoe gaat het met de status e-mails. Krijg je deze weer iedere dag binnen. Ik heb inmiddels weer een nieuwe WiFi stick van AEG gekregen. Deze geïnstalleerd en geregistreerd.
Ja ik krijg weer statusmails, keurig elke dag en met een andere opbrengst. Heb nog niet gekeken of dit klopt met de werkelijkheid, nu zijn het wel hele donkere dagen.

@tap123 Goed om te horen dat je weer mails ontvangt. Uiteindelijk gaat het denk toch goed komen. Ik ben ook benieuwd hoe het portal eruit gaat zien.

tap123 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 08:29:
[...]

Waarom wil je je reacties verwijderen?
Voor het volgen van de discussie over dit onderwerp was het niet zo handig om overal de tekst weg te halen en te vervangen door een punt. Ik wilde in eerste instantie gewoon mijn account verwijderen, maar dit is via de site niet mogelijk. Ik meld mij zelf aan op dit forum dan moet ik ook de simpele mogelijkheid hebben om dit weer te verwijderen. Wat mij betreft zetten we hier een . achter en gaan we de ontwikkelingen van AEG volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 26-12-2019 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
Vandaag gecheckt met mijn kWh-meter, opbrengstmail lijkt te kloppen. Dat is weer een stapje in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed om te lezen dat er nu wat vorderingen gemaakt worden. Na de installatie en registratie van mijn nieuwe stick wacht ik op een bevestigingsmail. Door de Kerst duurt dit waarschijnlijk wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Ad-Blokker Kun jij nog iets meer vertellen omtrent de stand van zaken rond AEG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@tap123 Krijg jij nog steeds e-mails binnen met de opbrengst erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
Ja elke avond. Al stond er vandaag 0 kWh, kan wel kloppen gezien het slechte weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janloef
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06 17:09
Bij mij was het vandaag 0.32 KWH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvd0406
Hallo ik heb mijn systeem al 3 x aangemeld de laatste 3 weken de eerste keer zelfs een week voor kerst. Ook hen ik al een mail gestuurd, maar ik hoor nog steeds niks. Ik wil ook graag een overzicht ontvangen met mijn opbrengst. Hoe kan ik anders weten of de panelen goed werken. Heeft iemand nog een mail adres van aeg waar wel op de mail gereageerd wordt? Bedankt al vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de Kerst een nieuwe stick ontvangen. Geïnstalleerd en geregistreerd. Ook nog geen bevestiging van AEG gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@wvd0406 Als je een slimme meter hebt kun je zien wat je terug levert aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janloef
Hier vindt je hun blog:
https://monitor.invertercontrol.com/NL_wifi300_blog.html

Via dit adres heb ik antwoord op mijn vraag gekregen:
inverter-support@aeg-industrialsolar.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Erg weinig reactie op mail die je stuurt. Het blog is ook al een maand niet bijgewerkt. Ik vraag me of er nog wat gebeurd bij AEG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@wvd0406 Al iets gehoord van AEG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvd0406
Nee, nog helemaal niks, jij wel? Heb vandaag weer een mail gestuurd, maar tot opheden hoor ik helemaal niks. Mijn installateur wil mij omvormer kosteloos omruilen voor een omvormer van een ander merk zodat ik wel kan zien wat de panelen opleveren. Ik wacht nog een week op AEG en anders gaat de AEG omvormer er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ook niets meer gehoord. Ik heb geen idee of ze de mail lezen. De omvormer werkt verder prima. Het wordt wel tijd dat het beloofde monitoring portal operationeel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit loopt al vanaf begin 2019. Het zou fijn zijn als dit voor een ieder naar tevredenheid wordt opgelost.

[ Voor 144% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 09-01-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Ad-Blokker Heb jij nog contact met AEG? Zo ja, kun jij iets meer vertellen?

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 09-01-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net een mail ontvangen dat de status OK is en de opbrengst vandaag 1,83 kWh. Ik zit weer in de molen. Komt het dan toch nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvd0406
Ook ik heb de eerste mail ontvangen. Nu de portal nog.

Aanvulling, het mailtje van zaterdag klopt niet . De opbrengt in de mail was lager dan het aantal Kwh wat terug geleverd werd op het net, dus er gaat toch nog iets niet goed.

[ Voor 62% gewijzigd door wvd0406 op 12-01-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nu vanaf vrijdag 3 keer een mail gekregen en bij mij klopt het volgens mij. Wat omvormer levert is hoger dan wat terug gaat naar het net. Eigen verbruik is er dus af. Misschien dat er meer mensen zijn met info hierover.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 12-01-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjoris
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-11-2023
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die opgescheept zit met een AEG inverter.
Ik krijg nu al een aantal weken consequent elke dag een mail, maar de opbrengst die daarin staat is ook consequent te laag (minder dan ik terug lever volgens de data van mijn energieleverancier). Heb al een keer een mail gestuurd, maar geen reactie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@wvd0406 Al verbetering in de rapporten wat betreft juistheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvd0406
Nee helaas niet, kreeg maandag rapport dat ik 1.43 Kwh had opgewekt, maar volgens de slimme meter heb ik 4.98Kwh terug geleverd aan het net dus de opbrengst moet nog hoger zijn, zeer amateuristisch allemaal.

Net weer een overzicht gekregen, volgens AEG 0.14Kwh gegenereerd volgens de slimme meter 2.35Kwh terug gezet op het net. Dus opbrengst had nog hoger moeten zijn,

[ Voor 28% gewijzigd door wvd0406 op 15-01-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@wvd0406 Misschien een gekke opmerking, maar kijk je wel naar de juiste tellers op de slimme meter. En anders maar weer eens een mail sturen naar AEG met de vraag om uitleg. Eventueel oude stick eraan en lokaal uitlezen.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 15-01-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvd0406
Hallo @acolle , ik heb een Youless op de slimme meter aangesloten en dan kun je precies zien wanneer en hoeveel stroom je verbruikt en dus ook terug lever aan het net.Alleen kan ik dus niet zien hoeveel de panelen daadwerkelijk hebben geleverd. Als ik dus zie dat gisteren toen de zon bij ons redelijk aanwezig was volgens AEG maar 0.14KWh stroom opgewekt heb en de slimme meter geeft aan dat ik 2.35 KWh terug geleverd heb, dan zou ik verwachten dat het mailtje van AEG zou hebben gezegd dat er ±3.5/4 KWh gemaakt zou zijn door de panelen. Ik kan op deze manier nooit controleren of de panelen goed werken. Ik heb al diverse mailtjes gestuurd naar AEG maar ik krijg geen respons terug. Ik vraag me dus af of er wel iemand zit en of er wel aan dit probleem gewerkt wordt en of er ooit een werkende portal komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvd0406
Vandaag een mailtje gehad van AEG: We zijn blij te kunnen melden dat we eind deze week de eerste versie van de monitoring portal beschikbaar zullen stellen.
Als eerste stap informeert de portal uw geproduceerde dagelijkse energie. In volgende releases worden ook cumulatieve gegevens en andere functies verstrekt.
Kan niet wachten.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed te lezen dat de portal beschikbaar komt. Het wordt tijd. Betrouwbaar, dat is maar de vraag. Net een mail dat de opbrengst vandaag 0 kWh was. 4 kWh volgens slimme meter. De hele dag heeft de zon geschenen. Vreemd. Ik snap er niets meer van.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 16-01-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
Ik vond de waardes ook al heel laag, maar heb na een keer niet meer gekeken. Moet ook maar eens de YouLess aanschaffen, heb al een losse kWh-meter op de zonnepanelengroep.

Zou goed zijn als portal er komt, hoop toch wel dat dit minimaal dezelfde info geeft als de app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janloef
Tot op heden leken de waardes aardig te kloppen, maar vandaag slaan ze plank volledig mis.
Volgens Domotics heb ik vandaag 1.855 kWh teruggeleverd en volgens AEG 0.01 KWH opgewekt.
Ben benieuwd naar de portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Portal is online. Helaas nog geen gegevens te zien. Tot morgen wachten wanneer de omvormer weer aan is. Ik ben benieuwd. Het begin is er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
Anoniem: 1268588 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 18:26:
Portal is online. Helaas nog geen gegevens te zien. Tot morgen wachten wanneer de omvormer weer aan is. Ik ben benieuwd. Het begin is er.
Ja is nog helemaal leeg. Ben heel benieuwd naar de historie, of ze dat allemaal wel hebben en ook van het oude portal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu 10.11 uur. Nog steeds geen gegevens. Ik krijg er steeds minder vertrouwen in. Zijn er al mensen die wel gegevens zien hier in het forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janloef
Geduld is een schone zaak en een paar dagen extra wachten op een zonnepaneel leven vind ik niet zo erg. Wacht al 8 maanden op een werkend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De omvormer werkt goed. Daar ligt het niet aan. Na 8 maanden mag het toch wel klaar zijn verwacht ik. Zet het dan niet online als je toch niets kan zien. We wachten het maar weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
@acolle Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb. Vanaf de feestdagen tot nu had ik vele andere dingen aan mijn hoofd en heb ik dit forum niet actief gecheckt. Dat wil ik vanaf nu wel weer gaan doen.

Ik ben zeker nog in contact met AEG ivm de nieuwe portal. Er wordt samen met de partners gewerkt naar een oplossing. Er wordt in ieder geval nu door AEG en ook mijzelf hard gewerkt aan de nieuwe oplossing. Hopelijk is deze snel online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
Ad-Blokker schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:59:

Ik ben zeker nog in contact met AEG ivm de nieuwe portal. Er wordt samen met de partners gewerkt naar een oplossing. Er wordt in ieder geval nu door AEG en ook mijzelf hard gewerkt aan de nieuwe oplossing. Hopelijk is deze snel online.
Werk je zelf nu ook mee bij AEG of ontwikkel je je eigen monitoring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
tap123 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 18:13:
[...]

Werk je zelf nu ook mee bij AEG of ontwikkel je je eigen monitoring?
Ik werk in een advies vorm voor AEG. Ik ben zegmaar de security consultant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Ad-Blokker Portal is sinds gisteren online. We kunnen inloggen en zien wat schermen. Verder nog geen info van de opbrengst. Wanneer gaat dit gebeuren? Kun jij hier iets meer over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
Anoniem: 1268588 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 18:20:
@Ad-Blokker Portal is sinds gisteren online. We kunnen inloggen en zien wat schermen. Verder nog geen info van de opbrengst. Wanneer gaat dit gebeuren? Kun jij hier iets meer over zeggen?
Jammer genoeg niet. Zodra ik meer weet laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvd0406
Hallo, heeft iemand al nieuws of info in de portal. Ik helaas niet............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier ook nog niets in de portal. Ik kan inloggen en zie wat schermen, maar verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
Zojuist is er weer nieuwe informatie op monitor.invertercontrol.com verschenen:
https://monitor.invertercontrol.com/wifi300_welcome.html

Samen met een timer tot de volledige release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Ad-Blokker Klopt de link wel? Ik zie niets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
Het kan zijn dat het er al een paar dagen staat inmiddels hoor maar ik zag het gister voor het eerst, als je naar beneden scrolled dan zie je de countdown staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Ad-Blokker Ik heb de pagina inmiddels gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt het dat we nog steeds geen gegevens van onze omvormers zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janloef
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janloef
Ik zie nu

Status: OK
Energy: 0.05 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@janloef Dit zie ik nu ook. Bij Energy staat bij mij 0 kWh. Het staat bij statistieken. Zou dit van gisteren zijn of de actuele stand van de omvormer. Er komt in ieder geval beweging in. Ik kijk nu en staat op 0.06. De actuele status dus denk ik. Inmiddels 0.41 kWh. Eind van de dag 6.63 kWh.

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 1268588 op 26-01-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvd0406
Ja bij mij ook heb nu 2.03 kWh opgewekt, systeem wordt nu 1 keer per uur ververst.. Er is vooruitgang hoop dat het realtime wordt en dat er een mooie lijndiagram te zien is.

Nu een uur later staat het op 0,78kWh rara hoe kan het...... Dus nog niet betrouwbaar

[ Voor 20% gewijzigd door wvd0406 op 26-01-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
AEG weet van de problemen die sommige mensen hebben met het inzien van de gegevens en hier word hard aan gewerkt.

Voor het fenomeen wat @wvd0406 beschrijft is de volgende verklaring:
Hoogstwaarschijnlijk was die 2.03 kWh van de dag ervoor en was de wifi stick deze dag nog niet online geweest en was er daarom nog geen nieuwe data voor die dag zichtbaar. Toen er opnieuw gekeken werd en er 0.78 kWh stond was dat de nieuwe data van deze nieuwe dag. Deze onduidelijkheid gaat ook opgelost worden. Door bij data van de vorige dag dat aan te geven bijvoorbeeld zodat het duidelijk is dat het nog geen data van deze nieuwe dag is.

Meer info volgt als ik die voor handen heb.

AEG gaat ook dit forum in de gaten houden om wat kortere lijntjes te hebben voor de problemen. Ik zal vanzelfsprekend ook de problemen die ik hier zie inventariseren en in mijn gesprekken met AEG behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Ad-Blokker Bedankt voor het delen van de info. Als je op het hoofdschem kiest voor Nederlands gebeurd dat ook. Ververs je dan het scherm dan staat er weer Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
@Ad-Blokker Top, lijkt me een goed idee.

Ik zal de boel goed in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvd0406
Hallo @Ad-Blokker Wat jij hierboven zegt klopt helaas niet. Zie hieronder de stand van vandaag.
Het het totaal rapport wat we gisteren per mail kregen klopt niet, de slimme meter gaf aan dat ik meer had terug gekregen dan het rapport zegt dat er opgewekt is.
11.15 0.43kWh
12.15 1.47kWh
13.15 1.88kWh
14.15 0.72kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-Blokker
wvd0406 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:22:
Hallo @Ad-Blokker Wat jij hierboven zegt klopt helaas niet. Zie hieronder de stand van vandaag.
Het het totaal rapport wat we gisteren per mail kregen klopt niet, de slimme meter gaf aan dat ik meer had terug gekregen dan het rapport zegt dat er opgewekt is.
11.15 0.43kWh
12.15 1.47kWh
13.15 1.88kWh
14.15 0.72kWh
Dat is apart, ik zal het doorgeven. Kan je misschien je wifi stick ID in een DM sturen (AEG-xxxxxxx)
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste