VEROUDERD, verwacht binnenkort een update!
Beste mede tweakers,
Na maanden te hebben gewacht wil ik dit toch op een bepaalde manier publiceren.
Achtergrond verhaal:
Een tijdje geleden zijn bij ons zonnepanelen en een omvormer geplaatst van AEG. Deze omvormer heeft ook Wi-Fi en kan op het netwerk aangesloten worden. Ik als ICT'er vond het natuurlijk erg interessant om te kijken hoe dat dan beveiligd is.Nou blijkt het kort samengevat op geen enkel punt beveiligd te zijn. Hierdoor heb ik gekozen om alles eerst tot de bodem uit te zoeken voordat ik zoiets aan mijn thuisnetwerk hang.
Hoe verder ik me hierin verdiepte hoe erger het werd. Ik heb dit allemaal samengevoegd in een document en ik heb eerst de Solar afdeling van AEG zelf geconfronteerd met deze ernstige feiten. (https://www.aeg-industrialsolar.de) Mijn contactpersoon daar was eerst erg geschrokken en blijkbaar wist deze persoon heel goed dat het niet helemaal goed is wat ze nu hebben. Ze hadden me toegezegd om alles op te lossen en met te betrekken bij de voortgang. Nou je kan het al raden ik moet er steeds achteraan om de vragen wat de status is. We zijn nu een aantal maanden verder en ik heb nog geen enkele voortgang gezien. Tot nu toe lopen alle klanten met zo'n omvormer een hoog risico.
Hierna heb ik de installateur hiermee geconfronteerd. Deze waren erg geschrokken en wilde hier gelijk werk van maken. Deze hebben het bij AEG aangekaart vanuit hun positie. Meer kunnen ze ook niet doen.
Als laatste heb ik nog contact opgenomen met de Autoriteit Persoonsgegevens. Deze hebben mij zaak al een heel tijd in behandeling maar daar hoor je ook niks meer van.
Wat is er nou samengevat aan de hand?
Het volledige document
Ben je nieuwsgierig geworden naar het volledige rapport en wil je dat lezen? Dat kan:
https://1drv.ms/b/s!AvV27RejhFMUh4sg4zQK2dccRRBX7g
Reacties en meepraten wordt erg op prijs gesteld. Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden en wat ik mogelijk als vervolgstappen moet doen. Ik ga niet eindeloos blijven wachten op een oplossing.
Bedankt voor het lezen!
Beste mede tweakers,
Na maanden te hebben gewacht wil ik dit toch op een bepaalde manier publiceren.
Achtergrond verhaal:
Een tijdje geleden zijn bij ons zonnepanelen en een omvormer geplaatst van AEG. Deze omvormer heeft ook Wi-Fi en kan op het netwerk aangesloten worden. Ik als ICT'er vond het natuurlijk erg interessant om te kijken hoe dat dan beveiligd is.Nou blijkt het kort samengevat op geen enkel punt beveiligd te zijn. Hierdoor heb ik gekozen om alles eerst tot de bodem uit te zoeken voordat ik zoiets aan mijn thuisnetwerk hang.
Hoe verder ik me hierin verdiepte hoe erger het werd. Ik heb dit allemaal samengevoegd in een document en ik heb eerst de Solar afdeling van AEG zelf geconfronteerd met deze ernstige feiten. (https://www.aeg-industrialsolar.de) Mijn contactpersoon daar was eerst erg geschrokken en blijkbaar wist deze persoon heel goed dat het niet helemaal goed is wat ze nu hebben. Ze hadden me toegezegd om alles op te lossen en met te betrekken bij de voortgang. Nou je kan het al raden ik moet er steeds achteraan om de vragen wat de status is. We zijn nu een aantal maanden verder en ik heb nog geen enkele voortgang gezien. Tot nu toe lopen alle klanten met zo'n omvormer een hoog risico.
Hierna heb ik de installateur hiermee geconfronteerd. Deze waren erg geschrokken en wilde hier gelijk werk van maken. Deze hebben het bij AEG aangekaart vanuit hun positie. Meer kunnen ze ook niet doen.
Als laatste heb ik nog contact opgenomen met de Autoriteit Persoonsgegevens. Deze hebben mij zaak al een heel tijd in behandeling maar daar hoor je ook niks meer van.
Wat is er nou samengevat aan de hand?
- AEG plakt zijn naam op omvormers van INVT Solar, een Chinese fabrikant van dit soort producten
- De software is minimaal aangepast. Alle data die de omvormer verstuurd en jij via de portal ophaalt worden verzonden en opgeslagen op een server van INVT Solar waar AEG geen controle over heeft
- De inlogpagina is niet met HTTPS/SSL beveiligd!
- De gebruikers van AEG worden in dezelfde database opgeslagen als de gebruikers van INVT en anderen
- De firewall staat wijd open en daardoor zijn de poorten van de ssh en mysql server te bereiken vanaf elke locatie en met wat bruteforce of rainbow table, etc kan je proberen in te loggen
- De versies van mysql en ssh die gebruikt worden zijn zwaar verouderd
- Om gebruikers aan te maken wordt geen bot protection toegepast. Hierdoor kan de database gevuld en ge-overflowed worden met nepaccounts
- Er zijn bepaalde exploits voor deze mysql versie waardoor je de hele database kan laten crashen/corrupten
- Beloftes worden niet nagekomen
- Routering vanaf KPN naar de webportal loopt dood door een dubbele AS announcement fout. Dit zorgt ervoor dat klanten op het KPN netwerk de portal niet eens kunnen bereiken Inmiddels heeft KPN/Eurorings de routering aangepast waardoor hij wel doorloopt
- En nog veel meer dingen, zie rapport
Het volledige document
Ben je nieuwsgierig geworden naar het volledige rapport en wil je dat lezen? Dat kan:
https://1drv.ms/b/s!AvV27RejhFMUh4sg4zQK2dccRRBX7g
Reacties en meepraten wordt erg op prijs gesteld. Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden en wat ik mogelijk als vervolgstappen moet doen. Ik ga niet eindeloos blijven wachten op een oplossing.
Bedankt voor het lezen!
[ Voor 3% gewijzigd door Ad-Blokker op 07-11-2019 12:26 . Reden: zinsverloop eerste zin, link aeg solar correctie, extra toevoeging bij de routering KPN ]