De breedte is net geen 3 meter dus dat zal niet passen ben ik bang.lothar schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:21:
[...]
Kan je niet oost west overwegen, 3-3-3-3 van 2x1 meter.
O ik dacht dat je ze allemaal op 1 grote schans wilde leggen zodat de helling gelijk is.Sjors81 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:20:
[...]
Ik ging er vanuit dat de hellingshoek dan anders zal zijn en daarom ik niet anders kan dan in 2 strings. Dat heb ik dus mis?
Hoe wil jij het precies doen dan zonder schaduw op andere panelen te maken?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Heel eerlijk dacht ik dat het vanwege de afmeting niet in dezelfde helling kon.busscherski schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:27:
[...]
O ik dacht dat je ze allemaal op 1 grote schans wilde leggen zodat de helling gelijk is.
Hoe wil jij het precies doen dan zonder schaduw op andere panelen te maken?
Dit past dus wel? Iemand misschien nog een goede site waar je dit kunt intekenen?
Dank voor jullie antwoorden, ik zal inderdaad een topic overwegen. Ben nog best noob heb ik wel door. Volgens mij heb ik helemaal geen moeilijk dak, het is oost-west, waarbij ik alleen eind van de middag op oost wat last krijg van mijn schoorsteen, maar dan is west al wel vol in bedrijf volgens mij. Maar is Solaredge alleen ongunstig vanwege de aanschafprijs? of ook verlies in rendement oid?cville schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:06:
[...]
Over de panelen kan ik niets zeggen maar ik ben erg tevreden met de mijne (zie signature). Waarom Solar Edge? Heb je een moeilijk dak met veel schaduw?
Kijk vooral naar de aangeboden prijs per Wp EX BTW. Het moet mogelijk zijn om ruim onder de 1Euro te blijven.
Je kunt het beste een apart topic starten waarin je veel meer concrete informatie moet geven om een zinvol advies te krijgen.
Ik bedoel 1 grote schans. Eventueel gedeeltelijk zelfgemaakt kan ook.Sjors81 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:35:
[...]
Heel eerlijk dacht ik dat het vanwege de afmeting niet in dezelfde helling kon.
Dit past dus wel? Iemand misschien nog een goede site waar je dit kunt intekenen?
https://www.solar-nu-webs...e-3-land-10----21235.html
Waar denk jij aan?
Met intekenen in PowerPoint oid kom je al een heel eind.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Zit nu op mijn telefoon dus dat intekenen is wat lastigbusscherski schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:44:
[...]
Ik bedoel 1 grote schans. Eventueel gedeeltelijk zelfgemaakt kan ook.
https://www.solar-nu-webs...e-3-land-10----21235.html
Waar denk jij aan?
Met intekenen in PowerPoint oid kom je al een heel eind.
Als ik het goed begrijp stel jij voor om 1 schans te doen waar 3 panelen in landscape op zijn gemonteerd. Hier zou ik dan 4 stuks naast elkaar kunnen hebben. Paneel van 370 wp is 177 x 101. In totaal dus 12 stuks. Dat zou helemaal top zijn.
Ik zat te denken een combi van portrait en landscape. Of is die schans ook te gebruiken door de eerste rij portrait en de bovenste rij landscape?
Je kunt doen wat past en geen schaduw maakt.Sjors81 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:00:
[...]
Zit nu op mijn telefoon dus dat intekenen is wat lastig![]()
Als ik het goed begrijp stel jij voor om 1 schans te doen waar 3 panelen in landscape op zijn gemonteerd. Hier zou ik dan 4 stuks naast elkaar kunnen hebben. Paneel van 370 wp is 177 x 101. In totaal dus 12 stuks. Dat zou helemaal top zijn.
Ik zat te denken een combi van portrait en landscape. Of is die schans ook te gebruiken door de eerste rij portrait en de bovenste rij landscape?
Officieel moet je wel een eindje van de rand blijven
Ben nu zelf bij deze uitgekomen.busscherski schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:05:
[...]
Je kunt doen wat past en geen schaduw maakt.
Officieel moet je wel een eindje van de rand blijven
https://solargarant.nl/mo...12-panelen-4x3-landscape/
Deze is 2.91 breed. Heb het dak zojuist opgemeten, hij is 3.40 breed, waarvan ik de zinken randen moet aftrekker aangezien de bitumen wat lager ligt. Ik hou dan circa 3.15 over. Ze bevelen minimaal 50cm afstand te houden van de dakrand. Ik neem aan dat ik dan de 'buitenmaat' kan aanhouden toch?
Zo ja dan is dit precies wat ik nodig heb. Tnx voor de tip!
[ Voor 8% gewijzigd door Sjors81 op 26-07-2020 16:08 ]
Ja inderdaad.Sjors81 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:54:
[...]
Ben nu zelf bij deze uitgekomen.
https://solargarant.nl/mo...12-panelen-4x3-landscape/
Deze is 2.91 breed. Heb het dak zojuist opgemeten, hij is 3.40 breed, waarvan ik de zinken randen moet aftrekker aangezien de bitumen wat lager ligt. Ik hou dan circa 3.15 over. Ze bevelen minimaal 50cm afstand te houden van de dakrand. Ik neem aan dat ik dan de 'buitenmaat' kan aanhouden toch?
Zo ja dan is dit precies wat ik nodig heb. Tnx voor de tip!
Wel even uitzoeken of jouw panelen ook op deze schans passen, zijn net een tikkeltje breder en langer dan normale en dat levert vaak problemen op.
Ja klopt had ik gezien. Desnoods een eenniets kleiner paneel maar dan nog ga ik er qua wp flink op vooruitbusscherski schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:18:
[...]
Ja inderdaad.
Wel even uitzoeken of jouw panelen ook op deze schans passen, zijn net een tikkeltje breder en langer dan normale en dat levert vaak problemen op.
7 of 8 keer de Longi 445W (72cell 2meter) in portrait is ook nog wel een (voordelige) optie.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Zal eens kijken naar de afmetingenice-T106 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:24:
7 of 8 keer de Longi 445W (72cell 2meter) in portrait is ook nog wel een (voordelige) optie.
[ Voor 12% gewijzigd door Sjors81 op 26-07-2020 18:15 ]
Ik wil de komende tijd panelen gaan plaatsen op het bijgebouw. Dat is een hoek van ongeveer 8 bij 6 meter lengte en schuin dak. De hoek is gericht op het zuiden. Bij het berekenen van de maximale opbrengst kom ik op 17 445kwp panelen (9 op zuid-west en 8 op zuid-oost). Dit zou ik kunnen doen met een simpele string omvormer, maar ik wil eigenlijk een optie open houden om ook het dak op noord-oosten nog vol te leggen met panelen in de toekomst. Kan ik dan het beste een Solaredge nemen of in de toekomst een extra omvormer bij plaatsen (wel eigenlijk geen ruimte meer in meterkast). Of kan een SMA met shade fix zoiets ook oplossen?
Ruimte overhouden in de meterkast vind ik wel een heel gekke reden om voor SolarEdge te kiezen.woger schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:49:
Ik wil de komende tijd panelen gaan plaatsen op het bijgebouw. Dat is een hoek van ongeveer 8 bij 6 meter lengte en schuin dak. De hoek is gericht op het zuiden. Bij het berekenen van de maximale opbrengst kom ik op 17 445kwp panelen (9 op zuid-west en 8 op zuid-oost). Dit zou ik kunnen doen met een simpele string omvormer, maar ik wil eigenlijk een optie open houden om ook het dak op noord-oosten nog vol te leggen met panelen in de toekomst. Kan ik dan het beste een Solaredge nemen of in de toekomst een extra omvormer bij plaatsen (wel eigenlijk geen ruimte meer in meterkast). Of kan een SMA met shade fix zoiets ook oplossen?
Heb je daar 50 euro per paneel en de lagere betrouwbaarheid voor over? (je hebt immers meer op je dak wat kapot kan).
Als je het echt wilt wel even goed simuleren met SE designer hoeveel last je krijgt van optimiser clipping met slechts 7 en 8 P505 optimisers richting zuidoost en zuidwest en een 3 fase omvormer.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Daarnaast, komt er niet sowieso ooit een groep bij voor warmtepomp, airco, elektrische auto etc? Ik woon hier nog geen 3 jaar en heb er al 5 groepen bijgeprikt. (2 voor warmtepomp, 2 voor PV en 1 voor warmtepompboiler).
Afhankelijk van de helling van de daken kom je voor deze twee daken samen op ongeveer een 5 kW omvormer, je kunt kiezen tussen enkelfase en 3 fase.
Als alternatief mag je van mij een dikke kabel trekken van je meterkast naar de plek waar de omvormer komt en daar een klein meterkastje maken waar weer meerdere groepen in kunnen.
Gelijke string kan parallel op één mpp.woger schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:49:
Dus NO een string van 8 of 9 maken en parallel bij prikken.
Of je maakt zuid west slechts 8 panelen, kan het samen met zuid oost. Heb je op noord oost vrije keuze.
1 PVoutput . Dongen NB
Foutje...
[ Voor 98% gewijzigd door Andrehj op 27-07-2020 09:13 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@busscherski @reneeke1970
Ik lees net mij eigen post terug en zie dat ik het verkeerd uitleg.
Het bijgebouw staat in een hoek met 2 schuine daken (45 graden). Richting het zuiden heb ik een stuk van 6 meter en een stuk van 8 meter. Het pannendak is 3.45 hoog en daar zit dan nog zo'n nokpan bovenop.
Er is al een meterkast en daar kan een grote of 2 kleine omvormers nog bij.
Zelf had ik al berekend dat ik op de 2 schuine daken richting het zuiden 17 grote, 445kwp panelen kwijt zou kunnen, hoewel dat redelijk tegen de uitersten aanzit (in landscape zijn deze 3,15 hoog en hou ik dus 15cm over boven en onder.
Aangezien onze elektriciteitsbehoefte ergens rond de 12.000Kwh zal liggen (hele grove schatting), wil ik later wat panelen op de 2 daken gericht op het noorden plaatsen. Dit zouden dan panelen zijn die goed presteren bij weinig licht bijv.
Mijn plan is nu om eerst een systeem te maken met de 2 daken op het zuiden en dan later een systeem er bij te hangen voor de 2 daken op het noorden.
Wat betreft solar edge. Ik heb in ons oude huis vorig jaar een SE systeem laten installeren en daar was ik erg tevreden over. Met name het controleren van de afzonderlijke panelen. Na een week leek een paneel uit te vallen en bij controle op het dak bleek een vliegende koe zijn behoefte te hebben gedaan op dat paneel
. Op een string omvormer zou dat leiden tot een mindere opbrengst over het hele systeem, lijkt me.
Als ik het goed begrijp zou de SMA hier wel overweg mee kunnen.
Het bijgebouw staat in een hoek met 2 schuine daken (45 graden). Richting het zuiden heb ik een stuk van 6 meter en een stuk van 8 meter. Het pannendak is 3.45 hoog en daar zit dan nog zo'n nokpan bovenop.
Zelf had ik al berekend dat ik op de 2 schuine daken richting het zuiden 17 grote, 445kwp panelen kwijt zou kunnen, hoewel dat redelijk tegen de uitersten aanzit (in landscape zijn deze 3,15 hoog en hou ik dus 15cm over boven en onder.
Aangezien onze elektriciteitsbehoefte ergens rond de 12.000Kwh zal liggen (hele grove schatting), wil ik later wat panelen op de 2 daken gericht op het noorden plaatsen. Dit zouden dan panelen zijn die goed presteren bij weinig licht bijv.
Mijn plan is nu om eerst een systeem te maken met de 2 daken op het zuiden en dan later een systeem er bij te hangen voor de 2 daken op het noorden.
Wat betreft solar edge. Ik heb in ons oude huis vorig jaar een SE systeem laten installeren en daar was ik erg tevreden over. Met name het controleren van de afzonderlijke panelen. Na een week leek een paneel uit te vallen en bij controle op het dak bleek een vliegende koe zijn behoefte te hebben gedaan op dat paneel
Klopt voor sommige 3 fase omvormers. Wel even goed op de specs letten.reneeke1970 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:48:
[...]
Gelijke string kan parallel op één mpp.
Dus NO een string van 8 of 9 maken en parallel bij prikken.
Of je maakt zuid west slechts 8 panelen, kan het samen met zuid oost. Heb je op noord oost vrije keuze.
@woger
Open een eigen topic, plaats wat foto's, plattegronden of satelliet foto's.woger schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:30:
Wat betreft solar edge. Ik heb in ons oude huis vorig jaar een SE systeem laten installeren en daar was ik erg tevreden over. Met name het controleren van de afzonderlijke panelen. Na een week leek een paneel uit te vallen en bij controle op het dak bleek een vliegende koe zijn behoefte te hebben gedaan op dat paneel. Op een string omvormer zou dat leiden tot een mindere opbrengst over het hele systeem, lijkt me.
Tevens zijn hellingshoeken van daken ook handig!
Plaats hier een link en dan kunnen mensen erop reageren.
Ga je het zelf doen?
Als je het laat doen, laat dan eens iemand langskomen en evt offertes maken.
Die kunnen we hier dan weer volledig afbranden
[ Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 27-07-2020 09:46 ]
Geen idee wat je nou verkeerd hebt uitgelegd.woger schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:30:
Wat betreft solar edge. Ik heb in ons oude huis vorig jaar een SE systeem laten installeren en daar was ik erg tevreden over. Met name het controleren van de afzonderlijke panelen. Na een week leek een paneel uit te vallen en bij controle op het dak bleek een vliegende koe zijn behoefte te hebben gedaan op dat paneel. Op een string omvormer zou dat leiden tot een mindere opbrengst over het hele systeem, lijkt me.
Antwoorden blijven hetzelfde.
Een jaar geleden se laten leggen en dan verhuizen, das toch wel slim haha.
En hier schijten ze hele vlaaien op plat liggende panelen en dat scheelt niks in opbrengst. Dus bij jou zal het probleem toch wel iets anders zijn geweest, of mijn tigo is beter dan SE ......
1 PVoutput . Dongen NB
Zoals ik het lees wil je de omvormer(s) in de meterkast plaatsen? Dat hóeft natuurlijk niet he. Die dingen (van SolarEdge in elk geval) kunnen zelfs buiten hangen.woger schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:30:
Een Tigo is toch ongeveer hetzelfde als een Optimizer van SE?reneeke1970 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:49:
[...]
Geen idee wat je nou verkeerd hebt uitgelegd.
Antwoorden blijven hetzelfde.
Een jaar geleden se laten leggen en dan verhuizen, das toch wel slim haha.
En hier schijten ze hele vlaaien op plat liggende panelen en dat scheelt niks in opbrengst. Dus bij jou zal het probleem toch wel iets anders zijn geweest, of mijn tigo is beter dan SE ......
Dat is wel een goed punt inderdaad. Die SMA's kunnen volgens mij ook buiten hangen.Gramser schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:58:
[...]
Zoals ik het lees wil je de omvormer(s) in de meterkast plaatsen? Dat hóeft natuurlijk niet he. Die dingen (van SolarEdge in elk geval) kunnen zelfs buiten hangen.
Zal inderdaad eens wat foto's maken en offertes opvragen en dan een eigen topic maken. Wil het in principe zelf doen, maar als de offerte goed is, wil ik het ook wel laten doen. Dan worden het wel 2 afzonderlijke systemen.ApC_IcE schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:44:
[...]
Open een eigen topic, plaats wat foto's, plattegronden of satelliet foto's.
Tevens zijn hellingshoeken van daken ook handig!
Plaats hier een link en dan kunnen mensen erop reageren.
Ga je het zelf doen?
Als je het laat doen, laat dan eens iemand langskomen en evt offertes maken.
Die kunnen we hier dan weer volledig afbranden
Verschil tussen SE Optimizers en een Tigo is, volgens mij, vrij simpel gezegd dat je van SE op elk paneel een optimizer nodig hebt, en een Tigo plaats je in een stringopstelling op het paneel dat in de schaduw komt.
En volgens mij heeft niemand de optimizer ín de meterkast, althans, niemand die ik ken. Vaak zo dicht mogelijk bij de panelen, en van daaruit een kabel naar de meterkast.
En volgens mij heeft niemand de optimizer ín de meterkast, althans, niemand die ik ken. Vaak zo dicht mogelijk bij de panelen, en van daaruit een kabel naar de meterkast.
Klopt, op elk paneel een optimizer.Gramser schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:08:
Verschil tussen SE Optimizers en een Tigo is, volgens mij, vrij simpel gezegd dat je van SE op elk paneel een optimizer nodig hebt, en een Tigo plaats je in een stringopstelling op het paneel dat in de schaduw komt.
Blijkbaar hoeft een Tigo dus niet op alle panelen. Dat scheelt wel inderdaad.
Het scheelt, maar "ze zeggen" dat bij complexere schaduwsituaties de optimizers van SE het er beter vanaf brengen. Voor mij werkt het in elk geval, maar het is wel van veel factoren afhankelijk: lengte van de string, type optimizer (voltage vooral, bij korte strings), etc... Bij mij is er gedurende het jaar een veranderende schaduwsituatie, het is wel iets meer dan een enkel pijpje. Ik heb bomen, het dak van de buren, weinig panelen, noem maar op. Dus een eigen topic met situatieoverzicht is het zeker waardwoger schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:10:
[...]
Klopt, op elk paneel een optimizer.
Blijkbaar hoeft een Tigo dus niet op alle panelen. Dat scheelt wel inderdaad.
Nee in geen enkel opzicht qua werking te vergelijken.woger schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:02:
[...]
Een Tigo is toch ongeveer hetzelfde als een Optimizer van SE?
1 PVoutput . Dongen NB
We wijken misschien wat af, maar is in lekentermen het verschil in werking in een paar zinnen uit te leggen? Je zou tenslotte kunnen stellen dat beide bedoeld zijn om het effect van schaduw op een paneel en de complete installatie te beperken.reneeke1970 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:37:
[...]
Nee in geen enkel opzicht qua werking te vergelijken.
Ja de bedoeling is hetzelde.Gramser schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:46:
[...]
We wijken misschien wat af, maar is in lekentermen het verschil in werking in een paar zinnen uit te leggen? Je zou tenslotte kunnen stellen dat beide bedoeld zijn om het effect van schaduw op een paneel en de complete installatie te beperken.
Tigo werkt op impedantie.
Solar edge is een omvormer, lees spanning verhoger,en dat kost extra energie (verlies ),en heeft zijn grenzen.
Tigo heeft ook grenzen maar veel kleiner en heeft nauwelijks energie verlies. En op iedere omvormer te gebruiken.....
En nu stop ik de solar edge discussie haha
1 PVoutput . Dongen NB
Als je dat nu in omgekeerde volgorde gaat doen hoeven we niet eerst de offerte af te brandenwoger schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:07:
[...]
Zal inderdaad eens wat foto's maken en offertes opvragen en dan een eigen topic maken. Wil het in principe zelf doen, maar als de offerte goed is, wil ik het ook wel laten doen. Dan worden het wel 2 afzonderlijke systemen.
Dus eerst een topic met situatie e.d. dan een plan en dan pas een offerte.
Wij zijn ook druk bezig met de zonnepanelen. Wij wegen momteel af of wij optimizers willen plaatsen of dat we voor micro-omvormers gaan. Ik zit nu in dubio over het feit waar we nu de panelen moeten neerleggen. We zitten op O en W met ons dag (40 graden). Aan de oost kan hebben wij een heel dak waar we 18 panelen op kwijt kunnen. Dit dak heeft geen enkel schaduwobject dus kan ongestoord performen.
Aan de W kant willen wij later een dakkapel plaatsen. We hebben een tussenwoning waar de buren verspringen tov ons (en dus vrij lang veel schaduw op ons dak). Bovendien is er een pijpje voor de MV. We kunnen hooguit 4 panelen kwijt die een beetje gaan performen. Wat is nu slim:
- Oost helemaal vol leggen en W niks?
- Oost b.v. 15 panelen en nog 4 aan de W kant?
We willen wisselen naar een warmtepomp en met het oog op de toekomst: als je niet meer kan salderen dan heb je overdag genoeg productie. In de avond echter vrijwel niks. Het is dan wel fijn ook nog wat productie te hebben. Is het nu slim om te verdelen of juist niks te verdelen qua panelen?
Aan de W kant willen wij later een dakkapel plaatsen. We hebben een tussenwoning waar de buren verspringen tov ons (en dus vrij lang veel schaduw op ons dak). Bovendien is er een pijpje voor de MV. We kunnen hooguit 4 panelen kwijt die een beetje gaan performen. Wat is nu slim:
- Oost helemaal vol leggen en W niks?
- Oost b.v. 15 panelen en nog 4 aan de W kant?
We willen wisselen naar een warmtepomp en met het oog op de toekomst: als je niet meer kan salderen dan heb je overdag genoeg productie. In de avond echter vrijwel niks. Het is dan wel fijn ook nog wat productie te hebben. Is het nu slim om te verdelen of juist niks te verdelen qua panelen?
Een eigen topic maken met foto's en matenID-College schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:14:
Wat is nu slim:
Dat komt nog maar daarvoor ben ik nog net te orienterend bezig. Dit was meer een dubio op basis waarvan ik ga samenstellen en vraag om mee te kijken
Ik zou 18 op oost doen met gewone string omvormer. Als je op west nog wilt, en eventueel ook op de dakkapel zou ik die op micro omvormer doen, bv op aps.ID-College schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:25:
[...]
Dat komt nog maar daarvoor ben ik nog net te orienterend bezig. Dit was meer een dubio op basis waarvan ik ga samenstellen en vraag om mee te kijken
Voor slechts vier of zes panelen werkt dat het beste met schaduw
1 PVoutput . Dongen NB
Nette service van m'n zonnepaneel leverancier. Stuurt me de spullen voor het monteren van een extra paneel kosteloos op. Nu zal dat de wereld niet kosten, maar ze doen het maar wel.Ep Woody schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:58:
[Afbeelding]
Ik heb momenteel 9 panelen op mijn westdak liggen en wil een van de rails uitbreiden met een extra paneel. Weet iemand welk merk rails dit is zodat ik een stuk van een meter erbij aan kan zetten?
Gisteren een uitbreiding van de zonnepanelen laten plaatsen.
We hadden 19x 300Wp Trina Solar panelen liggen op een SolarEdge SE7K.
Gisteren zijn dan nog eens 12x 320Wp Qcell panelen bijgekomen. Totaal vermogen zit nu op 9540Wp. Verwachting is dat we hier tussen de 8 en 8,5 MWh per jaar kunnen gaan opwekken.
Gisteren zijn dan nog eens 12x 320Wp Qcell panelen bijgekomen. Totaal vermogen zit nu op 9540Wp. Verwachting is dat we hier tussen de 8 en 8,5 MWh per jaar kunnen gaan opwekken.
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
En dat is dan toevallig? https://pvoutput.org/comp...3&df=20200727&dt=20200728Casejunkie schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:42:
Gisteren een uitbreiding van de zonnepanelen laten plaatsen.
Dan graag nog even het totaal Wp aanpassen
Zal ik doen!Rouske schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:12:
[...]
En dat is dan toevallig? https://pvoutput.org/comp...3&df=20200727&dt=20200728
Dan graag nog even het totaal Wp aanpassen
Edit: je kan niet 2 soorten panelen opgeven zo te zien. Dus paneel Wp op 307Wp gezet voor de 31 panelen
[ Voor 16% gewijzigd door Casejunkie op 28-07-2020 18:16 ]
Kan wel met second array maar dit kan ook.Casejunkie schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:14:
[...]
Zal ik doen!
Edit: je kan niet 2 soorten panelen opgeven zo te zien. Dus paneel Wp op 307Wp gezet voor de 31 panelen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VX9orMExTMv8V2GsQLjsDP64.jpg?f=user_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Rol-Co op 28-07-2020 18:41 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Vandaag de installatie van 5 x YMX 440 Wp + 3 x YMX 365 Wp bij mij thuis afgerond.
Ze liggen plat / richting NWW en helaas vrij veel schaduw. Vandaar 2 x APS QS1.
Het goede schuine dak is al vol, vandaar dat dit de volgende goede optie is.
We zaten ongeveer op nul op de meter, vanaf nu weer een overschot.
Bij het inmeten had ik gemeten dat het ruim veel meer dan 5 meter was en was ik van plan om 2 x 1 m panelen toe te passen. Later kwam ik deze panelen van 1052 mm breed tegen en had het dak niet nauwkeurig nagemeten, bij het leggen bleek het allemaal nog maar net te passen (1 cm speling)
AC kabel gaat door de afzuigkapbuis (geen zin in een eigen doorvoer en de buis van de afzuigkap loopt door de garage precies langs de kabelgoot) maar om dat te compenseren heb ik wel een werkschakelaar in de garage gehangen, mooie "Pas op PV sticker" komt nog.
Nu nog de BTW terugvragen en een EMA account aanvragen zodat ik de EMA App kan gebruiken (momenteel kan ik alleen de ECUAPP gebruiken die alleen via een directe Wifi verbinding werkt)
:fill(white):strip_exif()/f/image/czVLZR4v0bTbr5qJ0pxwIZlq.png?f=user_large)
Ik heb de stekkers van de omvormer kabels geknipt en in de lasdoor verbonden met lasklemmen. Ook de 6 mm2 aardedraad hier naartoe gebracht.
De kleurcode van de anders wijkt af, rood = fase, zwart = neutral, groen = aarde.
:strip_exif()/f/image/2WKp27cAqnLjlGUwX81kvrYK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/REMaMSs7NXj7ggOjBQVM64Lb.jpg?f=fotoalbum_large)
Met dank aan @AUijtdehaag heb ik ook stroomverbruik logging in de meterkast. (moet de logging verder nog inregelen, even geen zin in gehad) Het element van de Panasonic monobloc log ik nu niet meer omdat dat ook prima gaat in de Panasonic Aquara pagina.
Dus ik log (van links naar rechts). Panasonic Monobloc, Solax 4.6 kW omvormer met samen 4650 Wp ZZW 45 graden, Atlantic explorer warmtepompboiler, 2 x 1.2 kW omvormer met 3295 Wp.
:strip_exif()/f/image/Wc7XPsYDCCLqUhsrc8PDfg9e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g9AhoqFoemoFKLQYdjnMfc1p.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet wel dat ik mijn best doe maar het hangt er niet allemaal 100% recht aan.
Ze liggen plat / richting NWW en helaas vrij veel schaduw. Vandaar 2 x APS QS1.
Het goede schuine dak is al vol, vandaar dat dit de volgende goede optie is.
We zaten ongeveer op nul op de meter, vanaf nu weer een overschot.
Bij het inmeten had ik gemeten dat het ruim veel meer dan 5 meter was en was ik van plan om 2 x 1 m panelen toe te passen. Later kwam ik deze panelen van 1052 mm breed tegen en had het dak niet nauwkeurig nagemeten, bij het leggen bleek het allemaal nog maar net te passen (1 cm speling)
AC kabel gaat door de afzuigkapbuis (geen zin in een eigen doorvoer en de buis van de afzuigkap loopt door de garage precies langs de kabelgoot) maar om dat te compenseren heb ik wel een werkschakelaar in de garage gehangen, mooie "Pas op PV sticker" komt nog.
Nu nog de BTW terugvragen en een EMA account aanvragen zodat ik de EMA App kan gebruiken (momenteel kan ik alleen de ECUAPP gebruiken die alleen via een directe Wifi verbinding werkt)
:fill(white):strip_exif()/f/image/czVLZR4v0bTbr5qJ0pxwIZlq.png?f=user_large)
Ik heb de stekkers van de omvormer kabels geknipt en in de lasdoor verbonden met lasklemmen. Ook de 6 mm2 aardedraad hier naartoe gebracht.
De kleurcode van de anders wijkt af, rood = fase, zwart = neutral, groen = aarde.
:strip_exif()/f/image/2WKp27cAqnLjlGUwX81kvrYK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/REMaMSs7NXj7ggOjBQVM64Lb.jpg?f=fotoalbum_large)
Met dank aan @AUijtdehaag heb ik ook stroomverbruik logging in de meterkast. (moet de logging verder nog inregelen, even geen zin in gehad) Het element van de Panasonic monobloc log ik nu niet meer omdat dat ook prima gaat in de Panasonic Aquara pagina.
Dus ik log (van links naar rechts). Panasonic Monobloc, Solax 4.6 kW omvormer met samen 4650 Wp ZZW 45 graden, Atlantic explorer warmtepompboiler, 2 x 1.2 kW omvormer met 3295 Wp.
:strip_exif()/f/image/Wc7XPsYDCCLqUhsrc8PDfg9e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g9AhoqFoemoFKLQYdjnMfc1p.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet wel dat ik mijn best doe maar het hangt er niet allemaal 100% recht aan.
:strip_exif()/f/image/NnIyv1zBXRe6aoTO2pYEILrQ.jpg?f=fotoalbum_large)
@busscherski
Dat is niet veel ballast, waarom geen betonvoeten gemaakt dan? Ik heb de mal nog liggen.
Zijn flinke paneeltjes, heb je een datasheet link?
Dat is niet veel ballast, waarom geen betonvoeten gemaakt dan? Ik heb de mal nog liggen.
Ze liggen plat of met een helling van 8 graden, en liggen bijna in Duitsland.Rol-Co schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:38:
@busscherski
Ik heb het ballast berekend met een voorbeeldberekening ergens, meer ballast genomen dan moest. De rails zitten overigens met een lange rvs M8 draadstang vast met een moer er onder. Dus alle 3 opgestapelde stenen zijn ballast.
De stenen zijn er in 3 maten en zijn 8, 12 of 16 kg (komen uit ons eigen oprit)
5 x 1.052 x 2.115 heeft in totaal 292 kg ballast.
https://ymxsolar.com/prod...e-365m-black-zonnepaneel/
https://ymxsolar.com/product/ymx-72pe-440m-zonnepaneel/
edit:
die stenen had ik dus nog in de weg liggen
[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 28-07-2020 23:49 ]
Ok, het lijkt minder, maar waarschijnlijk omdat het mega grote panelen zijn, 2meter 11 joh, wauw, dacht dat mijn ja's van 2meter1 al groot waren.busscherski schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:48:
[...]
Ze liggen plat of met een helling van 8 graden, en liggen bijna in Duitsland.
Ik heb het ballast berekend met een voorbeeldberekening ergens, meer ballast genomen dan moest. De rails zitten overigens met een lange rvs M8 draadstang vast met een moer er onder. Dus alle 3 opgestapelde stenen zijn ballast.
De stenen zijn er in 3 maten en zijn 8, 12 of 16 kg (komen uit ons eigen oprit)
5 x 1.052 x 2.115 heeft in totaal 292 kg ballast.
https://ymxsolar.com/prod...e-365m-black-zonnepaneel/
https://ymxsolar.com/product/ymx-72pe-440m-zonnepaneel/
edit:
die stenen had ik dus nog in de weg liggen
Leuk voor op een schuin dak
@Rol-Co
Ja dit is met het nieuwe formaat grotere wafers. Dat schijnt de nieuwe standaard te worden.
Dat formaat zie je bij Longi ook.
YMX is overigens de fabrikant van Longi oid. Er staat gewoon Longi op de 3 junction boxen.
Die 1500V geldt overigens niet voor de versie die ik heb.
:strip_exif()/f/image/zhGITjcrRaIgDDEMiFalwmzA.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Het leuke van YMX vind ik overigens dat je de panelen ook zelf kunt afhalen in Roosendaal. Bedrijven als blijmetzonnepanelen.nl die geen eigen bedrijfspand of voorraad hebben vermijd ik liever.
Ja dit is met het nieuwe formaat grotere wafers. Dat schijnt de nieuwe standaard te worden.
YMX is overigens de fabrikant van Longi oid. Er staat gewoon Longi op de 3 junction boxen.
:strip_exif()/f/image/zhGITjcrRaIgDDEMiFalwmzA.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Het leuke van YMX vind ik overigens dat je de panelen ook zelf kunt afhalen in Roosendaal. Bedrijven als blijmetzonnepanelen.nl die geen eigen bedrijfspand of voorraad hebben vermijd ik liever.
[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 29-07-2020 00:05 ]
Ja zag al dat die longi het zelfde formaat had, alleen zijn die 445Wp. In vergelijk met de ja solar is het formaat langer en breder, module efficientie is wat slechter.busscherski schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:01:
@Rol-Co
[Afbeelding]
Edit:
http://zonnepanelenaanbie...jam72s10-mr-395-415_c.pdf
Ben benieuwd wat ze doen.
@busscherski
Netjes.
Als ik ook nog mag zeuren, gebruik voortaan overal slagvaste grijze pvc Elekrabuis.
Wildkamp heeft verschillende maten.
Pv stikkers via cedel.
Op de foto met de qs-1, lijkt de dc draad klem te zitten onder het paneel? Maar zal wel aan mijn ogen liggen...
Dc kabel op de rail laten rusten is op de duur een risico op lekstroom. Kabel wordt ook warmer (verouderd sneller) omdat het direkt onder de panelen hangt.
Maar de vraag is weer, in hoeverre dat theoretisch gelul is...
Ben benieuwd of ze aftoppen, maar dat valt mee die richting op, misschien.
En Roosendaal...klinkt bekend. Volgende keer ff een berichtje dan zet ik koffie...of haal ik bier.
Als ik thuis ben....
Netjes.
Als ik ook nog mag zeuren, gebruik voortaan overal slagvaste grijze pvc Elekrabuis.
Pv stikkers via cedel.
Op de foto met de qs-1, lijkt de dc draad klem te zitten onder het paneel? Maar zal wel aan mijn ogen liggen...
Dc kabel op de rail laten rusten is op de duur een risico op lekstroom. Kabel wordt ook warmer (verouderd sneller) omdat het direkt onder de panelen hangt.
Ben benieuwd of ze aftoppen, maar dat valt mee die richting op, misschien.
En Roosendaal...klinkt bekend. Volgende keer ff een berichtje dan zet ik koffie...of haal ik bier.
Als ik thuis ben....
[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2020 02:29 ]
Ja zeuren mag, daarom post ik het hier ookAUijtdehaag schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 02:15:
@busscherski
Netjes.
In de garage en meterkast hing al geel PVC, ik dacht ik koop bijpassende.
Ik heb PVC bij Sander Vunderink gehaald, dat is bij mij in het dorp/stad en niet ver om als ik naar mijn werk rijd.
Goede tip, ik zocht nog een adresje.Pv stikkers via cedel.
1 NEN sticker op de deur van de meterkast, en kleintjes op: beide groepen, afzuigkapbuis, werkschakelaar?
Lijkt misschien inderdaad zo maar zit niet klem, ligt er tegenaan.Op de foto met de qs-1, lijkt de dc draad klem te zitten onder het paneel? Maar zal wel aan mijn ogen liggen...
Wat kan ik anders doen?Dc kabel op de rail laten rusten is op de duur een risico op lekstroom. Kabel wordt ook warmer (verouderd sneller) omdat het direkt onder de panelen hangt.
Dan doen we dat een keer als jij langs Winkelman gaat. Dat is 6 km hier vandaan.Ben benieuwd of ze aftoppen, maar dat valt mee die richting op, misschien.
En Roosendaal...klinkt bekend. Volgende keer ff een berichtje dan zet ik koffie...of haal ik bier.![]()
Als ik thuis ben....
Aangepast. Dat is inderdaad een stuk beter maar die zag ik over het hoofdRol-Co schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:38:
[...]
Kan wel met second array maar dit kan ook.
[Afbeelding]
Nogmaals dank. Ik heb de solis ontwerp tool ingevuld ipv die van SMA.reneeke1970 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:58:
[...]
In de winter start hij gewoon niet op. Kapot behoort hij niet te gaan, maar het schijnt dat soms de beveiliging niet werkt en dat er dan rook uit komt.
Ik denk dat als je nu in de felle zon de omvormer uit zet, en daarna weer aan, dat hij dat al niet meer doet. Moet je wachten tot de volgende ochtend dat hij met kwakkel licht kan starten.....
Tip van hierboven al geprobeerd? Screenshot maken voor je zogenaamde installateur.....
En zit je straks veilig als het om garantie claim gaat aan komen....
Na een aantal discussies gaat het aangepast worden. De setup gaat nu als volgt worden:
- 15x DENIM mono 325WP All Black 2x60cells
- 1x Solis 1P5K-4G
Daar moest ik ook meteen aan denkenbusscherski schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:08:
@E-jey
Dezelfde installateur als deze?
nljw in "Alternatief (of oplossing) voor tikkende omvormer"
Het zullen wel 2 verschillende zijn want de ene heeft SMA en de andere Solis.Gramser schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:11:
[...]
Daar moest ik ook meteen aan denken. Maar volgen mij wordt ook daar geen installateur genoemd?
Maar ze zijn wel even professioneel.
String van 7 en van 8 bedoel je? Ja dat is prima hoorE-jey schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:46:
[...]
Nogmaals dank. Ik heb de solis ontwerp tool ingevuld ipv die van SMA.
Na een aantal discussies gaat het aangepast worden. De setup gaat nu als volgt worden:Beide panelen gaan op 2 strings aangesloten worden. Volgens mij gaat het nu een correcte installatie worden. Als ik iets mis dan hoor ik het graag
- 15x DENIM mono 325WP All Black 2x60cells
- 1x Solis 1P5K-4G
1 PVoutput . Dongen NB
Het heeft even geduurd (vorige bericht was van 4 juni), maar inmiddels liggen de panelen op het dak. Omdat ik vrij veel hulp/input van dit topic heb, bij dezen even een status-update:
:fill(white):strip_exif()/f/image/HiTxx9hZPc2GD3WmmSitqxdZ.png?f=user_large)
Meer panelen paste niet.
De bestaande omvormer (Solis 1P3K-4G) bedient de 12 nieuwe panelen, verdeeld over 2 strings en een nieuwe omvormer (Solis mini 3000-4G) bedient de 10 bestaande panelen.
Uiteindelijk heb ik alle materialen bij 1 leverancier vandaan behalve de rubber tegels voor tussen het grind op het plat dak. Die heb ik gewoon bij de Hornbach gehaald en in stukken van 25x17 cm gesneden. De panelen (Q.Cells G5 315 Wp) waren in de aanbieding en het geheel heeft me nog geen 3000 euro gekost.
De installatie was goed te doen. Het meest lastige was nog om de panelen via de ladder naar het dak te tillen. Die dingen zijn onhandelbaar groot. Maar met drie man is dat gelukt. Het krimpen van de MC4 pluggen op 6 mm2 draag had ik lastiger verwacht, maar bleek veel eenvoudiger dan ik had verwacht, dus dat was een mooie meevaller.
De omvormers zitten aangesloten met 3x2,5mm2 flexibele kabel (met adereindhulzen) en ieder achter een eigen 16A installatieautomaat direct onder de omvormers. Deze installatieautomaten zitten in de meterkast op een 3-fase aardlekautomaat (20A, 300 mA). Een van de fasen is ongebruikt gebleven. Daar kan altijd nog een derde omvormer aan (maar helaas is er geen ruimte meer op het dak.
Beide omvormers zijn aangesloten op een Rasberry Pi voor monitoring zonder dat ik een account hoef aan te maken bij Ginlong. Ook de slimme meter wordt door de Pi uitgelezen en ik zie nu geregeld opbrengsten voorbij komen van 6500 Watt. Het theoretisch maximum is 6600 Watt, want meer kunnen de omvormers niet aan.
De beste dag tot nu toe leverde 42 kWh op (volgens de omvormers), waarvan ik er 36 heb kunnen terugleveren. De opstelling met een mix van zuid, oost en west lijkt dus een goede keuze geweest te zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/HiTxx9hZPc2GD3WmmSitqxdZ.png?f=user_large)
Meer panelen paste niet.
De bestaande omvormer (Solis 1P3K-4G) bedient de 12 nieuwe panelen, verdeeld over 2 strings en een nieuwe omvormer (Solis mini 3000-4G) bedient de 10 bestaande panelen.
Uiteindelijk heb ik alle materialen bij 1 leverancier vandaan behalve de rubber tegels voor tussen het grind op het plat dak. Die heb ik gewoon bij de Hornbach gehaald en in stukken van 25x17 cm gesneden. De panelen (Q.Cells G5 315 Wp) waren in de aanbieding en het geheel heeft me nog geen 3000 euro gekost.
De installatie was goed te doen. Het meest lastige was nog om de panelen via de ladder naar het dak te tillen. Die dingen zijn onhandelbaar groot. Maar met drie man is dat gelukt. Het krimpen van de MC4 pluggen op 6 mm2 draag had ik lastiger verwacht, maar bleek veel eenvoudiger dan ik had verwacht, dus dat was een mooie meevaller.
De omvormers zitten aangesloten met 3x2,5mm2 flexibele kabel (met adereindhulzen) en ieder achter een eigen 16A installatieautomaat direct onder de omvormers. Deze installatieautomaten zitten in de meterkast op een 3-fase aardlekautomaat (20A, 300 mA). Een van de fasen is ongebruikt gebleven. Daar kan altijd nog een derde omvormer aan (maar helaas is er geen ruimte meer op het dak.
Beide omvormers zijn aangesloten op een Rasberry Pi voor monitoring zonder dat ik een account hoef aan te maken bij Ginlong. Ook de slimme meter wordt door de Pi uitgelezen en ik zie nu geregeld opbrengsten voorbij komen van 6500 Watt. Het theoretisch maximum is 6600 Watt, want meer kunnen de omvormers niet aan.
De beste dag tot nu toe leverde 42 kWh op (volgens de omvormers), waarvan ik er 36 heb kunnen terugleveren. De opstelling met een mix van zuid, oost en west lijkt dus een goede keuze geweest te zijn.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Zijn er hier mensen met oost-west montagesystemen zoals bijvoorbeeld Sunstruction Koppelflex of Westlandsolar? Iemand die mij misschien kan vertellen wat de plaatdikte van de gebruikte aluminium steunen / profielen is?
Hoe zit het eigenlijk met het voorkomen van inductie lussen bij een Oost-West systeem?
dit omdat je vaak meerdere rijen naast elkaar hebt (bijv 2 rijen van 2x4 panelen) en de panelen minder afstand hebben door de landscape montage van veel van deze systemen.
Wat is daar het juiste aansluit schema?
https://www.consumentenbo...n/zonnepanelen-en-bliksem
dit omdat je vaak meerdere rijen naast elkaar hebt (bijv 2 rijen van 2x4 panelen) en de panelen minder afstand hebben door de landscape montage van veel van deze systemen.
Wat is daar het juiste aansluit schema?
https://www.consumentenbo...n/zonnepanelen-en-bliksem
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
@Motorfret, je kunt toch gewoon 2x een U-vorm creeeren i.p.v. een O/lus? Ik heb dit laatst gedaan bij 3 dakjes van 2x2 panelen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja, kan. Maar dan heb je in principe een polystring.
Maar als je bijvoorbeeld 3 rijen hebt van 2x4 panelen, dan is het fijn om bijvoorbeeld de oost string op 1 tracker te hebben en de west string op de andere tracker,
Dit zodat je management per MPP wat beter kan omgaan met de verschillende orientaties.
Maar dat heeft dan gevolgen voor je lussen.
Wat is daar wijsheid?
Maar als je bijvoorbeeld 3 rijen hebt van 2x4 panelen, dan is het fijn om bijvoorbeeld de oost string op 1 tracker te hebben en de west string op de andere tracker,
Dit zodat je management per MPP wat beter kan omgaan met de verschillende orientaties.
Wat is daar wijsheid?
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Oost en west zijn 2 aparte PV systemen die elk op een eigen ingang aangesloten worden. Daarvoor gelden dan ook dezelfde eisen t.a.v. het voorkomen van inductielussen als voor een enkelvoudig systeem. Verbindt de panelen per richting dus in serie en ga bij het laatste paneel met een lange kabel helemaal terug i.p.v. "direct over te steken".Motorfret schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:03:
Ja, kan. Maar dan heb je in principe een polystring.
Wat is daar wijsheid?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ik gebruik jou getallen op je factuur, normaal en dal even bij elkaar tellen. En dan kom ik bij jou op netto 770 kWh.cville schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:16:
[...]
Nee dat klopt niet. Als ik beginstanden aftrek van eindstanden krijg ik:
verbruikt: 2436kWh
teruggeleverd: 8718 kWh
Maakt netto teruglevering: 6282kWh
Ik weet niet hoe jij aan jouw uitkomsten komt.
Vergeet even niet dat het geen meter standen zijn hè, hun geven kWh aan, en die passen ze zelf aan.
Edit, excuses ik las jou tabel verkeerd, je hebt 6282 kWh voor 11 cent gekregen.
En dat komt overeen met je eigen bevindingen?
[ Voor 30% gewijzigd door reneeke1970 op 30-07-2020 15:41 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Jinko Solar - Cheetah 315-335 watt black frame
Iemand ervaring met deze panelen? Offerte voor 8 stuks + omvormer + installatie voor €2299,-- excl BTW.
Iemand ervaring met deze panelen? Offerte voor 8 stuks + omvormer + installatie voor €2299,-- excl BTW.
Ik heb ze net liggen en ze bevallen prima! mijn DHZ verslag is bijna af dan kan je de foto's zien.PlayerGoods schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:35:
Jinko Solar - Cheetah 315-335 watt black frame
Ander persoon, andere installateurbusscherski schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:08:
@E-jey
Dezelfde installateur als deze?
nljw in "Alternatief (of oplossing) voor tikkende omvormer"
Yes, we hebben 2 gelijke strings afgesproken. Dus 7 en 8.reneeke1970 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:59:
[...]
String van 7 en van 8 bedoel je? Ja dat is prima hoor
Wat ik mij nog wel afvraag: hoe kan het het dat het voltage op het hoogst is bij een lage temperatuur en weinig zon. Waar komt die spanning van dandaan? Is dat een soort basisspanning vanuit de omvormer oid?
Nee dat komt vanuit de zonnecel. De gegevens achter op je paneel, of die uit je data sheet zijn gemeten bij 25 graden.E-jey schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:11:
[...]
Ander persoon, andere installateur![]()
[...]
Yes, we hebben 2 gelijke strings afgesproken. Dus 7 en 8.
Wat ik mij nog wel afvraag: hoe kan het het dat het voltage op het hoogst is bij een lage temperatuur en weinig zon. Waar komt die spanning van dandaan? Is dat een soort basisspanning vanuit de omvormer oid?
Daarbij heb je een temperatuur coëfficiënt van meestal 0.4 procent per graad.
Dus als je cel 1 graad daalt , let wel de cel en niet de omgeving temperatuur, dan stijgen die waardes met 0.4 procent.
Dus een voltage van 30 volt met 25 graden, is bij 0 graden, 25×0.4=10 procent hoger. Dus van 30 naar 33 volt.
In de brandende zon daalt het voltage want dan word ie wel 75 graden. Dat mag je zelf uit rekenen haha
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een andere filosofie (die ook goedkoper is). Paneel 1 verbinden met 3, 5, 7 etc en bij laatste oneven paneel terug gaan over de even panelen. Dus paneel 7 naar 6, 4, 2 en dan terug naar omvormer.cville schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:19:
[...]
Oost en west zijn 2 aparte PV systemen die elk op een eigen ingang aangesloten worden. Daarvoor gelden dan ook dezelfde eisen t.a.v. het voorkomen van inductielussen als voor een enkelvoudig systeem. Verbindt de panelen per richting dus in serie en ga bij het laatste paneel met een lange kabel helemaal terug i.p.v. "direct over te steken".
Omvormer hangt dus aan paneel 1 en 2 (en ja natuurlijk rekening houden met windrichtingen)
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Dat kan, maar dan moeten je aansluitkabels (van het paneel) wel lang genoeg zijn.develdonk schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:45:
[...]
Ik heb een andere filosofie (die ook goedkoper is). Paneel 1 verbinden met 3, 5, 7 etc en bij laatste oneven paneel terug gaan over de even panelen. Dus paneel 7 naar 6, 4, 2 en dan terug naar omvormer.
Omvormer hangt dus aan paneel 1 en 2 (en ja natuurlijk rekening houden met windrichtingen)
Klopt, maar nog geen paneel meegemaakt waar dat een issue was. Zowel op portrait als landscape. De kabel zit aan beide panelen (waar je van af gaat en waar je naartoe gaat) en zijn altijd wel minimaal een half paneel lang. Dus ja; terechte opmerking maar in praktijk nog nooit issue geweest.cville schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:40:
[...]
Dat kan, maar dan moeten je aansluitkabels (van het paneel) wel lang genoeg zijn.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Welke site toont een Google/Bing/OSM map met een (Azimut) kompas erop?
Hoe kan ik de locatie van mijn panelen bepalen?
Is een half-cut paneel een kleine meerprijs waard t.o.v. een normaal paneel, wanneer deze gewoon in de zon liggen?
Ik heb deze gebruikt: http://tools.solmetric.com/Tools/roofazimuthtooltraders schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:45:
Welke site toont een Google/Bing/OSM map met een (Azimut) kompas erop?
Goed mijn PV installatie draait!
Hier zijn mijn eerste ervaringen met Goodwe. De vertaling is in ieder geval niet zo goed:
- De Sems Portal heeft het over "Planten"
- In de settings van Sems Portal kun je "Coëfficiënt van de milieubijdrage" opgeven, met 1 kWh = [invoer] kg Steenkool opslaan " Zo te zien is "coal saved" vertaald naar "coal opslaan" ipv "coal bespaard" oid
Zelfs de API JSON is fout:
"tempperature":51.9
Hier zijn mijn eerste ervaringen met Goodwe. De vertaling is in ieder geval niet zo goed:
- In de settings van Sems Portal kun je "Coëfficiënt van de milieubijdrage" opgeven, met 1 kWh = [invoer] kg Steenkool opslaan " Zo te zien is "coal saved" vertaald naar "coal opslaan" ipv "coal bespaard" oid
De Sems portal is volgens mij door een translate machine gehaald.traders schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:51:
Goed mijn PV installatie draait!
Draak van een app. De vorige GoodWe app was nog erger.
Ik heb 10 jaar lang geprobeerd om bij GC een correcte jaarafrekening te krijgen. Het is nooit in één keer goed geweest.cville schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:24:
NIEUW TOPIC
Ik ben nog steeds bezig om een correcte jaarafrekening van GC te krijgen. Ik heb een vraag aan tweakers die bij GC zitten en net als ik meer terugleveren dan ze gebruiken:
VRAAG: wordt bij jullie in de jaarafrekening bij "levering normaaltarief" en "levering daltarief" een tarief van 11ct gebruikt of je contracttarief? Bij mij is dat 11ct en niet het contracttarief. LET OP: het gaat hier om de leveringstarieven en niet om het terugleveringstarief.
Ik heb toen de moed opgegeven en ben naar een andere leverancier vertrokken (Pure Energie) en sinds die tijd gaat het wel telkens in één keer goed.
Zwerius Kriegsman
Afgelopen 2 weekenden (voor het eerst) zonnepanelen gelegd en wel bij mijzelf, hier een foto verslag ter lering en vermaak
Hier mijn eigen topic bdw: [PV Setup] kan alle kanten op, input gewenstPallet met 24 panelen + montage en kabels
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bSBIFOepO2DTE5PCI6ptDFhS.jpg?f=user_large)
Minder zwart dan je van fullblack zou verwachten (Jinko JKM320M-60HB Cheetah Half Cel Full Black 320Wp) maar later zie je dat het toch echt zwart is
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0w78dBkCxHRW29DtiehBrYAB.jpg?f=user_large)
Dit is het plan
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4oEs0XZEonpkrpxOmsfqHIOZ.jpg?f=user_large)
De Dakhaken van Solar Construct, pan omhoog duwen, haak erop en kijken of die strak zit, het laatste stukje mag je best met de hamer moeten aantikken. Zo niet moet je 'm afstellen. Ik heb niet in mijn pannen hoeven slijpen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yj9a9VBcCxj60jdbstglGrZ1.jpg?f=user_large)
Het is goed te doen in je eentje maar met 2 is veel fijner. Deze meneer heeft veel ervaring en samen hadden we 1 kant van het dak (2x 6 panelen = 8 rails) in 1,5 uur gemonteerd
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wsjMXANCNQXY6CgJqCDBW2R3.jpg?f=user_large)
Niet overal had ik garagedak onder me dus een steiger was onmisbaar.
Als de onderste rail klaar is kan je erop gaan staan en verder omhoog werken, dit maakt dat het een stuk minder eng is om op een dak te werken, het viel me heel erg mee allemaal
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nVw2fDcVh585BdKhM4XVmQ2A.jpg?f=user_large)
Dat ging soepel
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/avFYWMdfI721EPlZHZtygOZ9.jpg?f=user_large)
Panorama westkant
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wtht3RLlOte5IYnUUAQx60OL.jpg?f=user_large)
Dakdoorvoer gemaakt boven een koof die naar beneden loopt
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xbusb1iGD1syvYHHBwVEzAqF.jpg?f=user_large)
Via de kruipruimte naar de garage
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5sYACDBill4I6Y8wX8ofpDtV.jpg?f=user_large)
Omvormer in de garage
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ut1kPTE0ytbs3YUoWpzEqWhU.jpg?f=user_large)
De eerste 6 liggen! (vlekken = handvet, later weggepoetst)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mLvXVK6IeAc9n3OZNTLBLOjE.jpg?f=user_large)
Westkant is klaar

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FPhZaAbuAjkPHJURGBBRUAMf.jpg?f=user_large)
En hij heeft er zin in! Niet slecht voor 3840 WP (op west dus) okok dit was wel een piek moment
:fill(white):strip_exif()/f/image/N7tmgUaReQNXZiZO19GALzgZ.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q8ykHyiguXziRFHO4lHowAQY.jpg?f=user_large)
is de oostkant aan de beurt
Rails (deze zelf gedaan). De aarde heb ik al klaarliggen vanaf de andere kant.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AwYfVgeca2QGcldykzDeB5CJ.jpg?f=user_large)
Hier de rails voorbereid met eindklemmen (makkelijker met leggen) en de kabels in de solar construct kabelclips.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a9lZ35KHSw87y44caMNYX2yl.jpg?f=user_large)
De solar construct kabelclips, alsof het ervoor gemaakt is
Kan ook prima met tiewraps maar vond dit wel handig en fijn, zo liggen de meeste stekkers en kabels van de dakpannen af.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fAUwhhXCUVpjGGiSM7NlE72H.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZxDSEfMYO41Jly32fR5UjW1L.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gJ6ocGQwxTDRbjIBpN3jIQB0.jpg?f=user_large)
Ventilatiepijp ingekort (kan vast beter maar zo doen veel monteurs het)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kk12APoe9up7Lnz27DxCuGg9.jpg?f=user_large)
Hier mijn legplan inclusief welke stekker nou waar komt, highly recommended want de kans op fouten als je het de eerste keer doet is groot (de plus kant heeft NIET altijd dezelfde stekker, als je een afstand moet overbruggen zoals ik dan krijg je toch een extra female ertussen)
Tevens wissel ik met dit aansluitplan de oriëntatie van het paneel omdat de + en - omdraaien zodra ik van rij wissel om een lus te kunnen maken.
De Jinko's hebben het serienummer aan de voorkant en dat is een handig oriëntatie punt hoe het paneel moet komen te liggen/omhoog getilt moet worden. Je wilt de plus of min kant immers aan een specifieke kant hebben.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S4NIdrniamwLKIfIqZO1Y4eE.jpg?f=user_large)
There we go
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3cb6jD2GDfG6MkCa3GFPRdoA.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sLj0HBy0A9vLHjE6rTj1OWZA.jpg?f=user_large)
En dan nu het eindresultaat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jNCRp4qz6VSUEA6umzH1DeFB.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N0dhiz7gar1jnEBkOJpEYwde.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R504JkiWTQDVbU4yVUabcAe6.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TjdxrGFSGT5piwPF9tz5AiY8.jpg?f=user_large)
Al met al ben ik zeker tevreden. Het ging goed zonder schade en ongelukken.
Het was veel werk maar goed te doen als je handig bent.
Een beetje hulp is wel zeer wenselijk, sowieso bij het plaatsen van de panelen zelf moet je echt met z'n 2'en zijn.
Wat ging er mis?
-Het eerste paneel lag verkeerd om: (eerste) legplan niet goed uitgewerkt. En dat was niet tof want op de hoek en bovenin is de rotste plek.
-2x een stekker verkeerd geknepen, nogmaals legplan met stekker genders goed uitwerken!
-De benodigde breedte van de rails niet goed uitgerekend en was te lang, dus die moesten op het dak ingekort worden ipv op de grond. Beste is dus goed uitrekenen en evt. daarna een rail proef leggen op de grond zodat je 100% zeker bent. Neem gerust een centimeter speling, dat zie je amper terug vanaf de grond.
-6mm² AC kabel was dikke overkill voor mijn 3 fase setup. even vergeten dat het teruggeleverd wordt over 3 fasen en dat 2.5mm² in mijn geval echt genoeg is. Echt geen ramp en nu geen kabelverlies
-Aarde vanaf het dak beste aan de omvormer maken omdat er niet genoeg plek/aansluitingen zijn in de werkschakelaar
Tip&Tricks
-Eindklemmen en stekkers beste eerst monteren voordat je het eerste paneel gaat leggen, dat is gewoon handiger
-Doe al je losse spullen en gereedschappen in een emmer, dat is handig.
-Koop extra stekkers voor foutmarge
-MC4 tang is een must, net als een goede striptang (zie ook: YouTube: Mc4 connector maken)
-MC4 tools ook een must, erg goedkoop op aliexpress (bestel dus ver vantevoren:+ )
-Ik had wel valbescherming maar niet de fijne met een haak die je aan de rails kan klikken maar met een lang touw. Uiteindelijk heb ik het daarom weinig gebruikt, dit durfde ik enkel vanwege het garagedak.
Zolang je de "altijd 1 hand en 1 voet ergens aan/op" methode gebruikt kan er weinig gebeuren.
Toch moet ik vanuit veiligheidsoogpunt melden dat het sowieso aan te raden is.
Hier mijn PVoutput.org
Het presteert beter dan ik had verwacht!
To do
- -dakdoorvoer dichtmaken
- -pv stickers plaatsen
- -Aparte stats bouwen voor string a en b
- -Aarde evt nog naar de omvormer trekken als ik die speling nog heb in de kabel
- -Stekker van omvormer zit niet helemaal recht, wellicht dat ik de bekabeling nog opnieuw doe
- -De overige ventilatiepijpjes mogelijk nog inkorten
@Gman, mooi verslag. Heb je nu + en - (en aarde) van één kant door een PVC buis (in de kruipruimte)?
Je schoorsteen lijkt open kanalen te hebben. Regent het niet naar binnen? Dit zelfde voor je ventilatiepan. Regen kan nu van de dakpan er boven naar binnen stromen; ook al heb je er zonnepanelen overheen. Of zie ik het verkeerd op de foto?
Je schoorsteen lijkt open kanalen te hebben. Regent het niet naar binnen? Dit zelfde voor je ventilatiepan. Regen kan nu van de dakpan er boven naar binnen stromen; ook al heb je er zonnepanelen overheen. Of zie ik het verkeerd op de foto?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja klopt, wat is daarop tegen? het enige wat ik kan bedenken is dat er bij schade aan de kabels sluiting kan ontstaan.timovd schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:15:
@Gman, mooi verslag. Heb je nu + en - (en aarde) van één kant door een PVC buis (in de kruipruimte)?
Ja en ja. De schoorsteen moet nog een kap op, het is een ENORME maat en ik heb vooralsnog geen oplossing gevonden. Alle buren hebben het wel dus het is vast op te lossen. Als iemand een adres weet voor dit soort spul dan graag.Je schoorsteen lijkt open kanalen te hebben. Regent het niet naar binnen? Dit zelfde voor je ventilatiepan. Regen kan nu van de dakpan er boven naar binnen stromen; ook al heb je er zonnepanelen overheen. Of zie ik het verkeerd op de foto?
Regen zal er nu inderdaad vanaf boven zo inlopen, shit niet bij stilgestaan.
Die pijp wordt overbodig dus die kan ik later helemaal weghalen.
@Gman, Als die pijp overbodig wordt, kun je er een gewone dakpan (sneldekker?) op doen. Is wel lastig vervangen nu de rails er boven ligt.
Hier simpel uitgelegd wat er kan gebeuren: https://www.ad.nl/utrecht...eg-zonnepanelen~abd39c20/ (premium)
Nu is de kans dat het gaat scheuren in de pvc-buis wel erg klein, want ik neem aan dat je voorzichtig bent geweest..?
Hier simpel uitgelegd wat er kan gebeuren: https://www.ad.nl/utrecht...eg-zonnepanelen~abd39c20/ (premium)
Nu is de kans dat het gaat scheuren in de pvc-buis wel erg klein, want ik neem aan dat je voorzichtig bent geweest..?
Bij mij ligt inmiddels ook alles op het dak
Er is gebruik gemaakt van QS ankers, meer informatie hierover in mijn eigen topic: Ervaringen met bitumen (schuin) dak en montage zonnepanelen
Close-up van het QS anker:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNNpvn0r69YruclNMOBCGYnQ.jpg?f=user_large)
Alle panelen geïnstalleerd:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wiY02tj8IVXrqvdqJ6WfeI0J.jpg?f=user_large)
Monitoring:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a5jntMpxcCRAWleom8kh9EhP.jpg?f=user_large)
Configuratie:
16x DMEGC DM325G1-60BB
16x Enphase IQ7+ micro-omvormers
Enphase Q-relay 3 phase
Enphase Envoy S Metered
Solar Construct NL montagemateriaal
10 graden helling, bitumen dak, liggen O/NO
Ik moet mijzelf nog even verdiepen in de Envoy, want volgens mij kan hij meer dan hoe hij nu is aangesloten. Aan de andere kant is het nog niet zover dat ik echt alles wil gaan monitoren en vind ik het voor nu prima hoe het werkt. Ik ben er in ieder geval blij mee dat alles er na een lange voorbereiding eindelijk op zit

Close-up van het QS anker:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNNpvn0r69YruclNMOBCGYnQ.jpg?f=user_large)
Alle panelen geïnstalleerd:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wiY02tj8IVXrqvdqJ6WfeI0J.jpg?f=user_large)
Monitoring:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a5jntMpxcCRAWleom8kh9EhP.jpg?f=user_large)
Configuratie:
16x DMEGC DM325G1-60BB
16x Enphase IQ7+ micro-omvormers
Enphase Q-relay 3 phase
Enphase Envoy S Metered
Solar Construct NL montagemateriaal
10 graden helling, bitumen dak, liggen O/NO
Ik moet mijzelf nog even verdiepen in de Envoy, want volgens mij kan hij meer dan hoe hij nu is aangesloten. Aan de andere kant is het nog niet zover dat ik echt alles wil gaan monitoren en vind ik het voor nu prima hoe het werkt. Ik ben er in ieder geval blij mee dat alles er na een lange voorbereiding eindelijk op zit

[ Voor 8% gewijzigd door J0YR1D3R op 31-07-2020 16:21 ]
met SBFspot ja. Geen zin om te doneren, ik wil toch naar grafana precies zoals jij.AUijtdehaag schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:52:
@Gman Ziet er goed uit.
Waarmee log je naar pvoutput? SBFspot?
Ook mppt1 en mppt2 kan je naar extended data sturen (als donateur)
Je kan ook leuke grafiekjes laten maken in Grafana als je wilt.[Afbeelding]
Ik ga een VM met Debian optuigen om met grafana aan de slag te gaan.
Meer dan een paar hints hier en daar heb ik niet, is het handig om een nieuw topic hiervoor aan te maken? er is wel vraag naar denk ik.
@Gman Om niet teveel offopic te gaan, graag via DM verder.
Wat ik doe, is via SBFspot mqtt -> node-red -> influxdb -> grafana.
Een node-red flow heb ik wel.
Dan is er nog SMA modbus tcp/ip, wat vaker dan 1 minuut is uit te lezen. (elke 10 sec ofzo)
Ook via node-red.
Een node-red flow heb ik wel.
Dan is er nog SMA modbus tcp/ip, wat vaker dan 1 minuut is uit te lezen. (elke 10 sec ofzo)
Ook via node-red.
Er komt straks idd een sneldekker op, het waren 2 pijpen maar 1 was loos, die hebben we al dichtgemaakt en een nieuwe pan erop.timovd schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:56:
@Gman, Als die pijp overbodig wordt, kun je er een gewone dakpan (sneldekker?) op doen. Is wel lastig vervangen nu de rails er boven ligt.
Het is wel een klusje ja. Weer steiger opbouwen en 3 panelen en 1 rail verwijderen. Ik kan ook een kitrandje bovenop leggen zodat het water eromheen stroomt voor die enkele hoosbui die ervoor zorgt dat er echt een keer water bij komt. Het zal echt minimaal zijn.
Ik heb er stevig op los gegoogled hoe en wat over gelijkstroom bekabeling, het is idd voor de veiligheid om het gescheiden door te voeren. Verder boeit het niet. De kabels liggen verder netjes en kan vrijwel niks meer gebeuren.
Ik zie dit vaker maar waarom zou je via NodeRed naar InfluxDB gaan? Dat kan toch via Telegraf dat daarvoor gemaakt is. Mis ik iets?AUijtdehaag schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:45:
SBFspot mqtt -> Telegraf -> influxdb -> grafana
Ik zag in de vorige delen dat men wel eens pvdiary gebruikt of gebruikt heeft.
Heeft iemand een how-to hoe dit geinstalleerd kan worden op een raspberry pi?
Heeft iemand een how-to hoe dit geinstalleerd kan worden op een raspberry pi?
Omdat ik het niet alleen naar influxdb wil verzenden, maar ook naar domoticz (bijvoorbeeld)cville schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:04:
[...]
Ik zie dit vaker maar waarom zou je via NodeRed naar InfluxDB gaan? Dat kan toch via Telegraf dat daarvoor gemaakt is. Mis ik iets?
SBFspot mqtt -> Telegraf -> influxdb -> grafana
@Gman
Top man, ligt er prima op, tywraps om de rail voor kabels is een pain in the butt als je wilt schuiven.
Top tip
Je kan ook montage hulpjes gebruiken, dan kan je eerst de hele rij aan de clickfit rail hangen en dan vast zetten, dan is het alleen te doen, heb nog nooit met zijn 2e gedaan op schuin dak.
https://www.jenm-zonnepan...kfit-montage-hulpset.html
https://www.jenm-zonnepan...kfit-evo-montagehulp.html
Top man, ligt er prima op, tywraps om de rail voor kabels is een pain in the butt als je wilt schuiven.
Top tip
Je kan ook montage hulpjes gebruiken, dan kan je eerst de hele rij aan de clickfit rail hangen en dan vast zetten, dan is het alleen te doen, heb nog nooit met zijn 2e gedaan op schuin dak.
Eet Domoticz dus geen MQTT? Dat wist ik niet (cville heeft geen Domoticz ervaring)AUijtdehaag schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:39:
[...]
Omdat ik het niet alleen naar influxdb wil verzenden, maar ook naar domoticz (bijvoorbeeld)
[ Voor 6% gewijzigd door cville op 31-07-2020 20:33 ]
@Gman Ik vind dat je het heel knap hebt gedaan en enorm informatief verslag. Ik heb de 7 extra panelen op het dak van 55 graden uitbesteed. Ik zag de twee heren het met een ladder en zonder valbeveiliging doen pfff Maar wel het garagedak zelf volgelegd en daar ben ik al trots op haha.
Hoi heren, als ik nog even mag "inpluggen" op de gezamenlijke kennis hier:
De installatie van mijn systeem is vandaag edaan, 15 panelen met een SMA Sunny Boy 5kW -omvormer, die echter nog een rood ledje laat zien.
Na gedoe met inloggen bleek dat het ging om:
CODE 9: PE AANSLUITING ONTBREEKT
Controleer de AC kant van de installatie
Betreft het een netwerk zonder nulgeleider? Schakel de netbewakingsparameter uit en leg extra kabel.
Zie de Tech Tip hierover
Is het een netwerk met nulgeleider? Meet even tussen nulgeleider en aarde. U verwacht hier een lage spanning (<5V). Hogere waarden geven aanleiding tot controle van de AC-zijde, PE (aarde), en N (nulgeleider).
Controleer de tijdstippen en de duur van de onderbreking. Andere toestellen in de installatie geven soms aanleiding tot korte storingen die de omvormer gaat noteren.
Indien het een Sunny Boy TL-20 toestel betreft met een fout die sporadisch terug komt, contacteer de Service Line.
Dus, nu kon ik alsof ik installateur was de netwerkbewakingsparameter uitschakelen, maar weet niet of dat in Nederland wel klopt. De vraag is of wij hier een "netwerk zonder nulgeleider" hebben.
En dus of je dat zomaar uit kunt schakelen.
Bij voorbaat dank,
Eric
De installatie van mijn systeem is vandaag edaan, 15 panelen met een SMA Sunny Boy 5kW -omvormer, die echter nog een rood ledje laat zien.
Betreft het een netwerk zonder nulgeleider? Schakel de netbewakingsparameter uit en leg extra kabel.
Zie de Tech Tip hierover
Is het een netwerk met nulgeleider? Meet even tussen nulgeleider en aarde. U verwacht hier een lage spanning (<5V). Hogere waarden geven aanleiding tot controle van de AC-zijde, PE (aarde), en N (nulgeleider).
Controleer de tijdstippen en de duur van de onderbreking. Andere toestellen in de installatie geven soms aanleiding tot korte storingen die de omvormer gaat noteren.
Indien het een Sunny Boy TL-20 toestel betreft met een fout die sporadisch terug komt, contacteer de Service Line.
Dus, nu kon ik alsof ik installateur was de netwerkbewakingsparameter uitschakelen, maar weet niet of dat in Nederland wel klopt. De vraag is of wij hier een "netwerk zonder nulgeleider" hebben.
Bij voorbaat dank,
Eric
In Nederland heb je normaal nulgeleider. Tenzij je 380V tussen 2 fase wilt doen, maar dat heb ik nog niet gezien. 230V is normaal met een max 10V verschil tussen aarde en nul. Mogelijk meet die hoger omdat je of slechte/geen aarde hebt. Of je nul niet goed is aangesloten en dus gaat zweven.evdslh schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:36:
Hoi heren, als ik nog even mag "inpluggen" op de gezamenlijke kennis hier:
Zie de Tech Tip hierover
Bij voorbaat dank,
Eric
Meet eerst je installatie door, lijkt op aansluitfout of aardingsprobleem. Woon je toevallig op zandgrond
[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 31-07-2020 23:14 ]
Installateur komt er voor terug.Dapdodo schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:12:
[...]
In Nederland heb je normaal nulgeleider. Tenzij je 380V tussen 2 fase wilt doen, maar dat heb ik nog niet gezien. 230V is normaal met een max 10V verschil tussen aarde en nul. Mogelijk meet die hoger omdat je of slechte/geen aarde hebt. Of je nul niet goed is aangesloten en dus gaat zweven.
Meet eerst je installatie door, lijkt op aansluitfout of aardingsprobleem. Woon je toevallig op zandgrond
Zandgrond weet ik zo niet. Denk het wel eigenlijk. Dank voor reactie.
Hoe heet worden die DC kabels denk je? Die horen in aparte buizen. Mijn electricien was hier vrij duidelijk over...Gman schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:21:
[...]
Ja klopt, wat is daarop tegen? het enige wat ik kan bedenken is dat er bij schade aan de kabels sluiting kan ontstaan.
[...]
De kabels zitten in een scherpe hoek door je dak en zijn niet thermisch geïsoleerd (open gat)
Mooie set verder. Vwb valbescherming, wel gebruiken. Ook boven je garage. Slecht voorbeeldig al kost het veel extra tijd. Je hebt maar een lijf.
Herken het fout monteren van kabels hahaha
[ Voor 4% gewijzigd door wowly op 01-08-2020 09:45 ]
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Op zich niet maar meestal hebben ze iets meer WpPlayerGoods schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:13:
Is een half-cut paneel een kleine meerprijs waard t.o.v. een normaal paneel, wanneer deze gewoon in de zon liggen?
Het is niet fout omdat ze toevallig richtlijnen hebben gemaakt voor domme installateurs, want opleiding in polen en Bulgarije is......wowly schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:39:
[...]
Hoe heet worden die DC kabels denk je? Die horen in aparte buizen. Mijn electricien was hier vrij duidelijk over...
De kabels zitten in een scherpe hoek door je dak en zijn niet thermisch geïsoleerd (open gat)
Mooie set verder. Vwb valbescherming, wel gebruiken. Ook boven je garage. Slecht voorbeeldig al kost het veel extra tijd. Je hebt maar een lijf.
DC blijft steenkoud, een kabel met 8 ampère die er 50 kan hebben raakt niet snel onder de indruk......
1 PVoutput . Dongen NB
Ah die lijken me handig ja, werkt alleen niet met de solar construct oplossing zo te zien.Rol-Co schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:55:
@Gman
Top tip
Je kan ook montage hulpjes gebruiken, dan kan je eerst de hele rij aan de clickfit rail hangen en dan vast zetten, dan is het alleen te doen, heb nog nooit met zijn 2e gedaan op schuin dak.![]()
Thanks. Ik kan erg weinig DHZ verslagen/filmpjes/instructies vinden dus vond het wel de moeite om te delen.Magpie schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:43:
@Gman Ik vind dat je het heel knap hebt gedaan en enorm informatief verslag. Ik heb de 7 extra panelen op het dak van 55 graden uitbesteed. Ik zag de twee heren het met een ladder en zonder valbeveiliging doen pfff Maar wel het garagedak zelf volgelegd en daar ben ik al trots op haha.
Bij een 55 graden dak had ik het waarschijnlijk niet zelf gedaan of met een heleboel hulp/hulpstukken.
Uitvoerig op gezocht en kwam er niet uit. Ik kan er echt heeeeeeeel weinig over vinden.wowly schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:39:
[...]
Hoe heet worden die DC kabels denk je? Die horen in aparte buizen. Mijn electricien was hier vrij duidelijk over...
Aangezien de westkant al draaide heb ik aan de kabels gevoelt en die waren gewoon koud.
Zolang je geen lussen of wikkels maakt krijg je ook geen magnetisch veld.
Maar als ik het over zou doen had ik het wel aangepast, als er nu iets tegen beide kabels knalt en de isolatie gaat stuk heb je een vlamboog en dus brand.
Valbeveiliging heb ik gebruikt toen ik het hele dak over moest om de kabels rond te leggen.
De SMA 360 app zou moeten werken met de QRcode maar die blijft bij mij hangen op een leeg dashboard.
Ik heb daarom de SMA omvormer zelf geconfigureerd via de webinterface nadat ik deze in mijn netwerk heb gehangen.
Nu kan ik 'm niet registreren in sunny portal want hij is al geregistreerd en ik moet 'm factory resetten.
Is dat nog boeiend of sla ik dat maar over?
Ik mis nu namelijk een app waarin ik de opbrengst kan aflezen. Ik doe het nu via de webinterface van de omvormer maar het is wel een gedoe.
Domoticz geeft ongeveer om de 5 minuten de opbrengst weer maar ik wil live
Ik heb daarom de SMA omvormer zelf geconfigureerd via de webinterface nadat ik deze in mijn netwerk heb gehangen.
Nu kan ik 'm niet registreren in sunny portal want hij is al geregistreerd en ik moet 'm factory resetten.
Is dat nog boeiend of sla ik dat maar over?
Ik mis nu namelijk een app waarin ik de opbrengst kan aflezen. Ik doe het nu via de webinterface van de omvormer maar het is wel een gedoe.
Domoticz geeft ongeveer om de 5 minuten de opbrengst weer maar ik wil live
[ Voor 7% gewijzigd door Gman op 01-08-2020 15:38 ]
Ik heb vanochtend 4 115 watt shell paneeltjes met Soladin 120 omvormers voor een appel en een ei op marktplaats gekocht om eens wat mee te gaan experimenteren. Na een flinke poetsbeurt lijken de kit? randen behoorlijk te zijn vergaan. Is dit iets wat jullie zouden vervangen of kan het geen kwaad?
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 16% gewijzigd door KoenVW76 op 01-08-2020 15:54 ]
Het kwaad is al geschiet aan de gele kleur te zien. Kit is duurder dan paneel dus niks aan doen, houden het nog wel even vol die ouwe rakkersKoenVW76 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:50:
Ik heb vanochtend 4 115 watt shell paneeltjes met Soladin 120 omvormers voor een appel en een ei op marktplaats gekocht om eens wat mee te gaan experimenteren. Na een flinke poetsbeurt lijken de kit? randen behoorlijk te zijn vergaan. Is dit iets wat jullie zouden vervangen of kan het geen kwaad?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw