Sinds een paar weken liggen er hier ook panelen. 20 stuks, 2 strings van 10 met op zolder een Growatt 6000TL3-s icm een RF stick. Ik had verwacht dat de omvormer stiller zou zijn maar deze is in de ochtend en avond ongeveer drie kwartier aan het tikken, wat in het hele huis hoorbaar is. Mega irritant. Op het display geeft deze aan: connect in 30 sec. Gevolgd door 4 tikken. Proces herhaalt zich na 30 seconden. Na twintig minuten geeft display aan: connect in 180 sec en is er een ander patroon van tikken. Dit herhaalt zich iedere drie minuten en gaat nog een half uur zo door. Daarna is tie hele dag stil totdat deze in de avond weer gaat afsluiten. Dan herhaalt alles zich weer. Is dit gebruikelijk bij dit type omvormer of valt er nog iets te verbeteren qua instellingen?
Zijn meer topics over, als het in 1 richting zit kan je er beter 1 string van maken.rismaster schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:03:
Sinds een paar weken liggen er hier ook panelen. 20 stuks, 2 strings van 10 met op zolder een Growatt 6000TL3-s icm een RF stick. Ik had verwacht dat de omvormer stiller zou zijn maar deze is in de ochtend en avond ongeveer drie kwartier aan het tikken, wat in het hele huis hoorbaar is. Mega irritant. Op het display geeft deze aan: connect in 30 sec. Gevolgd door 4 tikken. Proces herhaalt zich na 30 seconden. Na twintig minuten geeft display aan: connect in 180 sec en is er een ander patroon van tikken. Dit herhaalt zich iedere drie minuten en gaat nog een half uur zo door. Daarna is tie hele dag stil totdat deze in de avond weer gaat afsluiten. Dan herhaalt alles zich weer. Is dit gebruikelijk bij dit type omvormer of valt er nog iets te verbeteren qua instellingen?
Maar wat moet je met dat oude spul? Een 300W is 80,-KoenVW76 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:50:
Ik heb vanochtend 4 115 watt shell paneeltjes met Soladin 120 omvormers voor een appel en een ei op marktplaats gekocht om eens wat mee te gaan experimenteren. Na een flinke poetsbeurt lijken de kit? randen behoorlijk te zijn vergaan. Is dit iets wat jullie zouden vervangen of kan het geen kwaad?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Linkje graag??? Moet nog twee panelen hebben van 2 meter langRol-Co schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:30:
[...]
Maar wat moet je met dat oude spul? Een 300W is 80,-
1 PVoutput . Dongen NB
Zijn geen 2mreneeke1970 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:33:
[...]
Linkje graag??? Moet nog twee panelen hebben van 2 meter lang
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Ja ja, ga even lezen, vanaf 80 want hij heeft meerdere soorten. Ik heb geduld, paar weken geleden 60 euro voor 325wp, maar zijn al weg.
Vast alle 190 stuks opgekocht.....
Edit zojuist 4×380 wp gekocht, komt weer helemaal goed
[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 01-08-2020 20:16 ]
1 PVoutput . Dongen NB
heeft er iemand enkele goede referentie voor installateurs in regio limburg (maaseik)
hebben al enkele offertes binnen gehad maar vond deze prijzen vaak toch vrij hoog liggen denk aan een 1.55 euro per WP wat ik zelf toch wat aan de hogere kant vind.
ik kwam bij G&D energy uit en hier een simulatie gedaan wat mij vrij goed beviel echter zitten deze al helemaal vol dit jaar.
bedoeling is wel dat het dit jaar nog uitgevoerd zal worden ivm terugdraaiende teller
vermoed in de looptijd van 3/6 maanden aangezien er nieuwe ramen en een nieuw dak ook gaan komen welke eerst uitgevoerd moeten worden.
ik hoor alvast graag iets terug (mag ook via PM en een kleine review waarom je voor die firma gekozen hebt word heel erg gewaardeerd)
hebben al enkele offertes binnen gehad maar vond deze prijzen vaak toch vrij hoog liggen denk aan een 1.55 euro per WP wat ik zelf toch wat aan de hogere kant vind.
ik kwam bij G&D energy uit en hier een simulatie gedaan wat mij vrij goed beviel echter zitten deze al helemaal vol dit jaar.
bedoeling is wel dat het dit jaar nog uitgevoerd zal worden ivm terugdraaiende teller
vermoed in de looptijd van 3/6 maanden aangezien er nieuwe ramen en een nieuw dak ook gaan komen welke eerst uitgevoerd moeten worden.
ik hoor alvast graag iets terug (mag ook via PM en een kleine review waarom je voor die firma gekozen hebt word heel erg gewaardeerd)
J&M zit daar in de buurt geloof ik.Philtjens schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:06:
heeft er iemand enkele goede referentie voor installateurs in regio limburg (maaseik)
Liefst een belgische firma.
Heb ook een nederlandse laten komen al maar zei mogen de installatie hier niet aansluiten en moet ik hier iemand zelf voor laten komen en een keuring regellen dit doe ik liever niet en wil dat alles door de firma afgerond kan worden.
Zijn daarom de Belgen misschien zo duur? Al die tijdrovende rompslomp moet betaald worden.Philtjens schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:23:
[...]
Liefst een belgische firma.
Heb ook een nederlandse laten komen al maar zei mogen de installatie hier niet aansluiten en moet ik hier iemand zelf voor laten komen en een keuring regellen dit doe ik liever niet en wil dat alles door de firma afgerond kan worden.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb opdracht gegeven voor een installatie met Sunpower 3p 330w met Enphase Q7+. In de openingspost lees ik dat NEN 1010 vereist dat er in alle gevallen een mechanisch gescheiden DC-lastscheider toegepast moet worden. Enphase heeft hiervoor het Q relais.
Nu meld mijn leverancier/installateur (een bekent bedrijf in de PV wereld en aangesloten bij SEI en Techniek Nederland) van bovengenoemde installatie dat zij het Q relais niet plaatsen want NEN 1010 is niet verplicht. Welke mogelijkheden heb ik om mijn installateur te bewegen wel c.f. de norm te werken?
Ik heb de keuze (tegen een meerprijs van 175 euro ) om i.p.v. de envoy standaart de metered versie te laten installeren. Heeft de metered versie van de envoy zoveel meerwaarde dat dit de meerprijs waard is?
Nu meld mijn leverancier/installateur (een bekent bedrijf in de PV wereld en aangesloten bij SEI en Techniek Nederland) van bovengenoemde installatie dat zij het Q relais niet plaatsen want NEN 1010 is niet verplicht. Welke mogelijkheden heb ik om mijn installateur te bewegen wel c.f. de norm te werken?
Ik heb de keuze (tegen een meerprijs van 175 euro ) om i.p.v. de envoy standaart de metered versie te laten installeren. Heeft de metered versie van de envoy zoveel meerwaarde dat dit de meerprijs waard is?
Hallo,
De tijd op mijn SMA sunnyboy 4.0 loopt sinds de installatie twee uur voor op de werkelijke tijd.Dit is te zien in de webconnect web pagina.
Het vreemde is dat de tijds instelling op NTP staat en dat er rekening gehouden moet worden met de zomertijd.
Ondanks deze instellingen is de tijd in de dag grafiek twee uur verschoven.
iemand een idee welke instelling verder nog van invloed is.
Alvast bedankt voor jullie input.
De tijd op mijn SMA sunnyboy 4.0 loopt sinds de installatie twee uur voor op de werkelijke tijd.Dit is te zien in de webconnect web pagina.
Het vreemde is dat de tijds instelling op NTP staat en dat er rekening gehouden moet worden met de zomertijd.
/f/image/MiW2NbomUhlDKsOTe5aCHeP4.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een 3.0. bij mij staat Apparaat parameters -> Apparaat -> Tijdsinstelling een tijdzone. Bij mij UTC. Heb jij die setting ook? Wat staat er?tweakpat1 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:48:
Hallo,
[Afbeelding]
welke nen 1010 :(Jaartal) geldig is voor jouw huis is afhankelijk van het rechtensverkregen nivo (met als vroegste datum het bouwjaar van de woning en als ondergrens nen 1010: 1962 je mag afwijken van de nen 1010 als je kan aantonen dat het het zelfde veiligheids nivo is behaald. het is idd geen verplichting, die verplichting kan je als opdrachtgever natuurlijk wel eisen, daar sta jij vrij in.edb1 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:37:
Ik heb opdracht gegeven voor een installatie met Sunpower 3p 330w met Enphase Q7+. In de openingspost lees ik dat NEN 1010 vereist dat er in alle gevallen een mechanisch gescheiden DC-lastscheider toegepast moet worden. Enphase heeft hiervoor het Q relais.
Ik heb sinds een paar dagen een Growatt omvormer (- 4200tl-xe)
Weet iemand waar ik een script kan vinden voor die Growatt omvormer zo dat hij zijn data kan loggen naar pv output?
Weet iemand waar ik een script kan vinden voor die Growatt omvormer zo dat hij zijn data kan loggen naar pv output?
Ik kreeg ergens in dit topic het advies om in ieder geval niet de + en - van een string bij elkaar in een buis te leggen. De - en + van twee strings op dezelfde omvormer kunnen eventueel wel bij elkaar.wowly schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:39:
[...]
Hoe heet worden die DC kabels denk je? Die horen in aparte buizen. Mijn electricien was hier vrij duidelijk over...
De kabels zitten in een scherpe hoek door je dak en zijn niet thermisch geïsoleerd (open gat)
Mooie set verder. Vwb valbescherming, wel gebruiken. Ook boven je garage. Slecht voorbeeldig al kost het veel extra tijd. Je hebt maar een lijf.
Herken het fout monteren van kabels hahaha
Ik heb nu de +-en gescheiden, maar de - leidingen samen. Anders had ik niet genoeg buizen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Move: ElMacaroni in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"
[ Voor 87% gewijzigd door ElMacaroni op 05-08-2020 23:13 . Reden: Move ]
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
Wat een raar advies was dat dan. De min van alle strings zijn in de omvormer gewoon doorverbonden.Blihi schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:33:
[...]
De - en + van twee strings op dezelfde omvormer kunnen eventueel wel bij elkaar.
Naar aanleiding van jouw reactie heb ik het topic “voor Elektra installaties” bezocht. Daar heb ik kunnen vinden (zoals jij reeds aangeeft) dat op basis van het bouwjaar van mijn huis n.l.1988, er op basis van de toenmalige NEN geen eisen gesteld worden aan een PV-installatie. Maar het aanbrengen van een PV-Installatie is een uitbreiding van de bestaande installatie en die zou wel moeten voldoen aan de huidige NEN1010 norm.twain4me schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:30:
[...]
welke nen 1010 :(Jaartal) geldig is voor jouw huis is afhankelijk van het rechtensverkregen nivo (met als vroegste datum het bouwjaar van de woning en als ondergrens nen 1010: 1962 je mag afwijken van de nen 1010 als je kan aantonen dat het het zelfde veiligheids nivo is behaald. het is idd geen verplichting, die verplichting kan je als opdrachtgever natuurlijk wel eisen, daar sta jij vrij in.
Omdat een huis een bouwwerk is moet deze voldoen aan het bouwbesluit. In januari 2017 is bepaalt dat alle bepalingen uit de NEN1010 die betrekking hebben op de veiligheid van elektrische installaties van toepassing zijn. M.i. is mijn installateur dus verplicht c.f. de huidige norm te werken.
Ik hoop dat mijn beschouwing juist is.
Zoals ik al aangaf is zelfs de huidige norm niet verplicht (ook niet voor nieuwbouw) je moet alleen aantonen dat je een gelijkwaardig veiligheidsnivo, dus hij heeft nooit de verplichting vanuit de wet om volgens de nen te werken.edb1 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:51:
[...]
Naar aanleiding van jouw reactie heb ik het topic “voor Elektra installaties” bezocht. Daar heb ik kunnen vinden (zoals jij reeds aangeeft) dat op basis van het bouwjaar van mijn huis n.l.1988, er op basis van de toenmalige NEN geen eisen gesteld worden aan een PV-installatie. Maar het aanbrengen van een PV-Installatie is een uitbreiding van de bestaande installatie en die zou wel moeten voldoen aan de huidige NEN1010 norm.
Omdat een huis een bouwwerk is moet deze voldoen aan het bouwbesluit. In januari 2017 is bepaalt dat alle bepalingen uit de NEN1010 die betrekking hebben op de veiligheid van elektrische installaties van toepassing zijn. M.i. is mijn installateur dus verplicht c.f. de huidige norm te werken.
Ik hoop dat mijn beschouwing juist is.
Jij mag die eis natuurlijk wel stellen als opdrachtgever.
En nee, de uitbreiding moet voldoen aan het rechtensverkregen nivo (niet bouwvergunnings plichtig) ik zou ook liever zien dat het de nieuwbouweis zou zijn, maar je mag een pv instalatie gewoon aansluiten op een niet aanraak veilige verdeler. zonder aarde etc zolang het rechtensverkregen nivo dat toelaat. ik ken de nen niet uit mijn hoofd maar er zitten vast een paar kapstok artikelen in die zoiets zullen zeggen dat je nooit een gevaarlijke situatie mag creeren, de vraag is dan of wat jij aankaart gevaarlijk is.
het makkelijkste is gewoon als opdrachtgever eisen dat ze volgens de nieuwe nen werken. en anders naar een ander gaan, als je hiermee doorgaat zien ze je alleen maar als een betweter/lastige klant en ga je lastige klanten toeslag betalen
zou ik ook wel willenmongkut schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 00:00:
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
en obv wat wilde je electricien dat dan? die van mijn installatie zitten al ruim 6 jaar per string in 1 buis en is nog nooit fout gegaan. als dit echt zo hoort hoor ik het graag want dan ga ik het aanpassen maar dan wil ik wel eerst zien dat dit klopt?wowly schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:39:
[...]
Hoe heet worden die DC kabels denk je? Die horen in aparte buizen. Mijn electricien was hier vrij duidelijk over...
De kabels zitten in een scherpe hoek door je dak en zijn niet thermisch geïsoleerd (open gat)
Mooie set verder. Vwb valbescherming, wel gebruiken. Ook boven je garage. Slecht voorbeeldig al kost het veel extra tijd. Je hebt maar een lijf.
Herken het fout monteren van kabels hahaha
(als voorzorgsmaatregel heb ik sowieso een automatische brandblusser boven mijn inverters hangen
https://www.mabo-brandblu...automatische-brandblusser
prima investering voor 9 tientjes...
[ Voor 11% gewijzigd door develdonk op 03-08-2020 21:13 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
als het uit de zonnecel komt, dan is dat alleen als de zon er op schijnt? Waar zou anders de energie vandaan moeten komen. In de app van mijn omvormer zie ik 's ochtend een laag voltage en dat neemt gedurende de dag toe.reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:20:
[...]
Nee dat komt vanuit de zonnecel. De gegevens achter op je paneel, of die uit je data sheet zijn gemeten bij 25 graden.
Daarbij heb je een temperatuur coëfficiënt van meestal 0.4 procent per graad.
Dus als je cel 1 graad daalt , let wel de cel en niet de omgeving temperatuur, dan stijgen die waardes met 0.4 procent.
Dus een voltage van 30 volt met 25 graden, is bij 0 graden, 25×0.4=10 procent hoger. Dus van 30 naar 33 volt.
In de brandende zon daalt het voltage want dan word ie wel 75 graden. Dat mag je zelf uit rekenen haha
Je gaf eerder aan dat als de spanning hoger is dan de omvormer aan kan, de omvormer niet zal opstarten 's ochtends. Als het voltage stijgt gedurende de dag, dan zou je zeggen dat hij pas later op de dag zichzelf uitschakelt. Waarschijnlijk begrijp ik het nog steeds niet helemaal
Volgens de huidige kabinetsplannen krijg je na 2030/2031 geen geld meer voor de teruglevering van elektriciteit, maar heb je ergens tussen 2030 en 2050 een grote accu nodig als je de hele dag elektriciteit uit het stopcontact wilt hebben. De huidige omvormers en accu's gaan tegen die tijd niet meer werken, omdat ze een werkende netaansluiting (230V, 50Hz) nodig hebben.
Nou gaat dat natuurlijk nog een hele tijd duren en gaan die plannen nog vaak wijzigen, maar het is toch een grote investering. En je weet niet of ze die termijn niet gaan vervroegen, omdat alle energieleveranciers hier steen en been over klagen omdat het erg duur is en investeringen bemoeilijkt. Want die teruglevering kost hun veel geld.
Dus wat zijn je opties? Alles zelfvoorzienend? Zo lang mogelijk je oude, analoge meter aanhouden? Meteen een grote accu en de kabel met het net doorknippen? Werkt het dan nog? Of een contract van minimaal 10 jaar en er maar op vertrouwen?
Nou gaat dat natuurlijk nog een hele tijd duren en gaan die plannen nog vaak wijzigen, maar het is toch een grote investering. En je weet niet of ze die termijn niet gaan vervroegen, omdat alle energieleveranciers hier steen en been over klagen omdat het erg duur is en investeringen bemoeilijkt. Want die teruglevering kost hun veel geld.
Dus wat zijn je opties? Alles zelfvoorzienend? Zo lang mogelijk je oude, analoge meter aanhouden? Meteen een grote accu en de kabel met het net doorknippen? Werkt het dan nog? Of een contract van minimaal 10 jaar en er maar op vertrouwen?
statement: Volgens de huidige kabinetsplannen krijg je na 2030/2031 geen geld meer voor de teruglevering van elektriciteitSymbolicFrank schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 01:13:
Volgens de huidige kabinetsplannen krijg je na 2030/2031 geen geld meer voor de teruglevering van elektriciteit, maar heb je ergens tussen 2030 en 2050 een grote accu nodig als je de hele dag elektriciteit uit het stopcontact wilt hebben. De huidige omvormers en accu's gaan tegen die tijd niet meer werken, omdat ze een werkende netaansluiting (230V, 50Hz) nodig hebben.
vraag: heb je hier een bron van?
mijn bron:
Hoe gaat de nieuwe salderingsregeling eruit zien ná 2023?
De salderingsregeling zoals hij nu is, blijft aan tot 1 januari 2023. Daarna zal de regeling langzaam worden afgebouwd. Vanaf dat moment kun je dus niet meer volledig salderen. Het voordeel dat je ontvangt op je energiebelasting wordt daardoor elk jaar minder. Vanaf 2031 ontvang je als je zonne-energie opwekt alleen nog een vergoeding van je energieleverancier voor de energie die je hebt teruggeleverd.
https://vandebron.nl/blog...kkoord-hoe-verder-na-2023
interpretatie: dus ik denk dat je bedoelt dat je geen overheidsheffingen meer vergoed krijgt maar de daadwerkelijke teruglever vergoeding blijft wel degelijk intact! Sterker nog: in de economische berekeningen die ik nu maak is 10 cent per kwh al zeker rendabel te krijgen binnen een acceptabele terugverdientijd en de reden geweest waarom ik volgend jaar weer 8 panelen bij ga leggen om zo op 42x325=13650 wp uit te komen.
Verdeling over fasen:
Wat ik afgelopen maand wel geconstateerd hebt op mijn kamstrup (en dat vind ik wel kwalijk) is dat de 3 fasen apart gemonitord worden. Dus als ik teruglever op fase 1+2 (zeg 1000 watt) en verbruik op fase 3 (zeg 500 watt) dan wordt uiteindelijk die 500 watt wel als "geleverd" geregistreerd na een uur en de 1000 watt als "teruggeleverd". Maw: de verdeling van je apparaten over de fasen en de inverter(s) over de fasen is naar de toekomst toe belangrijk. Voor mij dus een reden om aan elke fase een inverter te hangen en de warmtepomp ook in 3 fase uitvoering te bestellen zodat dit zo goed mogelijk verdeeld is.
[ Voor 40% gewijzigd door develdonk op 04-08-2020 01:28 ]
Op de data sheet staat tevens dat het gemeten is met 1000 watt per m2,dus ja dat neemt ietsje toe.E-jey schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:35:
[...]
als het uit de zonnecel komt, dan is dat alleen als de zon er op schijnt? Waar zou anders de energie vandaan moeten komen. In de app van mijn omvormer zie ik 's ochtend een laag voltage en dat neemt gedurende de dag toe.
Je gaf eerder aan dat als de spanning hoger is dan de omvormer aan kan, de omvormer niet zal opstarten 's ochtends. Als het voltage stijgt gedurende de dag, dan zou je zeggen dat hij pas later op de dag zichzelf uitschakelt. Waarschijnlijk begrijp ik het nog steeds niet helemaal
Maar als je heel veel verschil hebt is het euvel dat er nog panelen uit schaduw moeten komen, die doen dan gewoon nog niet mee.
Het het start probleem is ook alleen met heldere koude dagen dat je ineens veel licht hebt. Of de omvormer word overdag uit gezet en dan weer aan, eventueel door stroom storing, dan doet hij rest van dag niks meer. Pas volgende ochtend gaat hij aan.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat mag niet. Dat heb ik ook (en velen anderen) ook gehad met een L+G van Stedin. Dit hebben ze met een softwareupdate opgelost.develdonk schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 01:21:
[...]
...
Verdeling over fasen:
Wat ik afgelopen maand wel geconstateerd hebt op mijn kamstrup (en dat vind ik wel kwalijk) is dat de 3 fasen apart gemonitord worden. Dus als ik teruglever op fase 1+2 (zeg 1000 watt) en verbruik op fase 3 (zeg 500 watt) dan wordt uiteindelijk die 500 watt wel als "geleverd" geregistreerd na een uur en de 1000 watt als "teruggeleverd". Maw: de verdeling van je apparaten over de fasen en de inverter(s) over de fasen is naar de toekomst toe belangrijk. Voor mij dus een reden om aan elke fase een inverter te hangen en de warmtepomp ook in 3 fase uitvoering te bestellen zodat dit zo goed mogelijk verdeeld is.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat zou je hem moeten vragen. Ik zie hem na de bouwvak weer en zal het eens vragen hoe hij bij deze bewering komt. Ik heb destijds wel een onderzoek gelezen over het samenbinden van kabels bij grote projecten, maar dat was toch wel een andere grootte dan onze systemen doorgaans. Hierbij werden complete kabelbundels gemaakt en daar waren wel degelijk gevaren aan verbonden.develdonk schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:08:
[...]
en obv wat wilde je electricien dat dan? die van mijn installatie zitten al ruim 6 jaar per string in 1 buis en is nog nooit fout gegaan. als dit echt zo hoort hoor ik het graag want dan ga ik het aanpassen maar dan wil ik wel eerst zien dat dit klopt?
(als voorzorgsmaatregel heb ik sowieso een automatische brandblusser boven mijn inverters hangen)
https://www.mabo-brandblu...automatische-brandblusser
prima investering voor 9 tientjes...
Ik heb zijn advies opgevolgd omdat ik het superveilig wilde doen, het kostte me maar een paar tientjes, en dat is mijn gemoedsrust wel waard was mijn gedachte.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Het heeft even geduurd, maar ze liggen allemaal. Toen er 18 waren gelegd, bleek het (rechter)pijpje van de CV ketel helaas wel in de weg te zittenvanDaal schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:02:
Naar aanleiding van mijn topic (Advies zonnepanelen), ben ik ingegaan op de geboden offerte. Dat betekent dat er over +/- 4 weken het volgende wordt gelegd voor 4975 ex btw (0.78 p/wp)
- 20x Csun mono 320Wp full black zonnepanelen
- Solis-3P(5-20)K-4G 3 fase omvormer
Er moet kennelijk nog wel wat in mijn meterkast aangepast worden. Ik heb wel drie fasen en een drie fasen meter, maar mijn groepenkast is kennelijk maar op één van de drie fasen aangesloten

Maar goed, ze draaien! En de groepenkast is van 1-fase naar 3-fase overgezet. Iedereen bedankt voor de adviezen

Omvormer hangt in de loze ruimte onder het dak van de zonnepanelen.

Dit snap ik niet. Afgezien dat je nog steeds geld voor je productie krijgt, maar wat bedoel met "omvormers en accu's gaan niet meer werken"? Ik denk dat we in 2030 nog steeds thuis een werkende netaansluiting hebben. Het is niet dat er een plan ligt om iedereen van het net te kicken. Dus je omvormer doet het dan ook nog.SymbolicFrank schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 01:13:
Een investering in zonnepanelen gaat langzaamaan minder renderen vanwege de afbouw van de salderingsregeling maar:Nou gaat dat natuurlijk nog een hele tijd duren en gaan die plannen nog vaak wijzigen, maar het is toch een grote investering. En je weet niet of ze die termijn niet gaan vervroegen, omdat alle energieleveranciers hier steen en been over klagen omdat het erg duur is en investeringen bemoeilijkt. Want die teruglevering kost hun veel geld.
- je krijgt nog steeds een bedrag voor elke kWh die je teruglevert (je kan rekenen met 11ct maar dat kan veranderen)
- Je eigen verbruik blijft natuurlijk voor de meter en dat deel (20-30%, misschien meer als je je best gaat doen) blijft binnen je eigen aansluiting en dus buiten de salderingsregeling.
Dus zoals @develdonk, het blijft wel een zinnige investering, het wordt alleen wat minder mooi allemaal.
Als je tegen 2030 je panelen nog niet hebt terugverdiend, dan heb je wel iets gigantisch fout gedaan.
Nee, dat advies klopte dus. De twee min draden kunnen bij elkaar. De twee plus draden moeten liefst gescheiden, maar eventueel bij elkaar als het niet anders kan. Op die manier vermijd je te grote voltageverschillen in een buis.Dre schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:04:
[...]
Wat een raar advies was dat dan. De min van alle strings zijn in de omvormer gewoon doorverbonden.
Je moet in ieder geval niet de min en plus van een string door dezelfde buis voeren.
Even de oorspronkelijke quote:
Dus ik heb geen lussen gelegd (kabels door het midden) en geen doorvoer per string, maar per kleur.twain4me schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:03:
@Blihi Ah, dat kan ik snappen.
Wat betreft je tekening:
Panelen: welke maat panelen heb je nu getekend? het lijkt 1.66 , daar zou 2.00 moeten passen zonder de regels te overtreden. of zijn die dakranden extreem hoog?
Doorvoer: letop niet per string doorvoeren maar per "kleur" min bij min plus bij plus
Bliksem: geen lussen maken
[Afbeelding]
https://www.consumentenbo...n/zonnepanelen-en-bliksem
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
De reden dat je + en - DC kabels uit elkaar moet leggen heeft te maken met vlambogen.Blihi schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:51:
[...]
Nee, dat advies klopte dus. De twee min draden kunnen bij elkaar. De twee plus draden moeten liefst gescheiden, maar eventueel bij elkaar als het niet anders kan. Op die manier vermijd je te grote voltageverschillen in een buis.
Je moet in ieder geval niet de min en plus van een string door dezelfde buis voeren.
Even de oorspronkelijke quote:
[...]
Dus ik heb geen lussen gelegd (kabels door het midden) en geen doorvoer per string, maar per kleur.
Als de kabels beschadigt raken kan er tussen + en - een parallelle vlamboog ontstaan, bij een conventionele stringomvormer kan deze vlamboog niet gedoofd worden, want er is een volle sluiting tussen + en -, afschakelen van de omvormer heeft in deze situatie geen nut, want, kortsluiting.
Een seriële vlamboog kan gedoofd worden door het afschakelen van de omvormer, de belasting van de string valt dan weg en er is geen vermogen om de vlamboog in stand te houden.
Verder moet je bij het leggen van de kabels rekening houden met het beperken van inductielussen, dit doe je door de + en - kabels langs hetzelfde tracé te leggen, hierbij een onderlinge afstand tussen de kabels aanhouden van enkele centimeters.
In het huidige wetsvoorstel van Wiebes staat, dat er (vanaf 2031) een gegarandeerde terugleververgoeding moet zijn van minimaal 80%. En dat is dan dus 80% van de kale elektriciteitsprijs. Dus van ca € 0,05.Kalentum schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:33:
- je krijgt nog steeds een bedrag voor elke kWh die je teruglevert (je kan rekenen met 11ct maar dat kan veranderen)
Je krijgt dus gegarandeerd ca € 0,04/kWh vergoed voor aan het net geleverde kWh's.
Al het meerdere is afhankelijk van de goodwill van de energieleverancier(s).
Zwerius Kriegsman
Interessant. Bedankt! Maar geldt dat vanaf 2031 of al vanaf 2023 (dwz je mag bv 91% salderen, dus die 9% gaat dan tegen dat kale tarief)?Zwerius schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:29:
[...]
In het huidige wetsvoorstel van Wiebes staat, dat er (vanaf 2031) een gegarandeerde terugleververgoeding moet zijn van minimaal 80%. En dat is dan dus 80% van de kale elektriciteitsprijs. Dus van ca € 0,05.
Je krijgt dus gegarandeerd ca € 0,04/kWh vergoed voor aan het net geleverde kWh's.
Al het meerdere is afhankelijk van de goodwill van de energieleverancier(s).
2023Kalentum schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:45:
[...]
Interessant. Bedankt! Maar geldt dat vanaf 2031 of al vanaf 2023 (dwz je mag bv 91% salderen, dus die 9% gaat dan tegen dat kale tarief)?
oe heb je dat geregeld gekregen? contact opgenomen met de netbeheerder (in mijn geval enexis)?timovd schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:43:
[...]
Dat mag niet. Dat heb ik ook (en velen anderen) ook gehad met een L+G van Stedin. Dit hebben ze met een softwareupdate opgelost.
of heb je dit via de ACM geregeld?
@develdonk, dat moet de netbeheerder regelen
Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken.
Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ben ik hier op de goede plek om deze vraag te stellen?
Ik heb op mijn schuurdak 3 panelen liggen en nadat ik (met hulp van dit forum) betonnen schansen heb gemaakt, is er ruimte voor nog 2 panelen. Mijn huidige panelen zijn niet meer te koop, identiek gaat dus niet lukken. Waar moet ik op letten bij het uitbreiden? Het vermogen, de spanning, of de stroom?
Nu liggen er 3 stuks: Canadian Solar CS6K-280M
Pmax: 280W
Vmp: 31.5V
Imp: 8,89A
Voc: 38,5V
Isc: 9,43A
Ik heb op mijn schuurdak 3 panelen liggen en nadat ik (met hulp van dit forum) betonnen schansen heb gemaakt, is er ruimte voor nog 2 panelen. Mijn huidige panelen zijn niet meer te koop, identiek gaat dus niet lukken. Waar moet ik op letten bij het uitbreiden? Het vermogen, de spanning, of de stroom?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jvowNT6ECEfXUs7gyBNoHwld.jpg?f=user_large)
@SanderVt je kunt voor 100 euro Inc 295 watt Poly kopen, die hang je er gewoon bij aan. Welke omvormer heb je?
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Via domoticz heb ik wel een script.mongkut schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 00:00:
Ik heb een Growatt 1000-S. Maar wanneer je gewoon 295W zegt, dan is de spanning toch relevant?Lardman schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:56:
@SanderVt je kunt voor 100 euro Inc 295 watt Poly kopen, die hang je er gewoon bij aan. Welke omvormer heb je?
Volgens mij moet je dat niet aan mij vragen, maar aan diegene op MP.SanderVt schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:29:
[...]
Die afbeelding met het vermogen, spanning en stroom is onleesbaar. Daarnaast zoek ik een los paneel. Omvormer (Growatt 1000S) heb ik al hangen. Ik wil er 1 of 2 panelen bij prikken.
Trust me. Het is hetzelfde paneel. 5 Wp verschil is gewoon hetzelfde en ga je niet merken.
Ik dacht ik help even zoeken...
Als je ze in serie aansluit is de stroom onder STC condities van belang. Zolang die minder dan 10% afwijkt lijkt mij het paneel gewoon geschikt.SanderVt schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:14:
[Afbeelding]
De achterkant van de schans is circa 65cm hoog. Dat vind ik best hoog aangezien ik juist van het terras af er tegen aan kijk. Zijn er tweakers die zelf een schans met ongeveer deze hoogte? Misschien een paar foto's?Sjors81 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:54:
[...]
Ben nu zelf bij deze uitgekomen.
https://solargarant.nl/mo...12-panelen-4x3-landscape/
Deze is 2.91 breed. Heb het dak zojuist opgemeten, hij is 3.40 breed, waarvan ik de zinken randen moet aftrekker aangezien de bitumen wat lager ligt. Ik hou dan circa 3.15 over. Ze bevelen minimaal 50cm afstand te houden van de dakrand. Ik neem aan dat ik dan de 'buitenmaat' kan aanhouden toch?
Zo ja dan is dit precies wat ik nodig heb. Tnx voor de tip!
Wat leesvoer.SanderVt schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:14:
[Afbeelding]
Hallo allemaal. We betrekken (hopelijk) rond maart ons nieuwbouw huis, ik ben natuurlijk al aan het orienteren voor allerlei zaken. We krijgen vanuit bouw 6 panelen, zelfs na meerdere malen aandringen moest ik deze afnemen. Nu was het plan om de 6 panelen op de garage te plaatsen (loze leiding ligt er al) en 24 panelen op het dak te leggen (ligging volledig zuiden met minimale schaduw). Ik heb de salderingsregeling vanaf 2021 doorgelezen, maar ik kom er niet helemaal uit. Als ik het goed begrijp "wordt terugsalderen door overheid gestimuleerd", al snap ik niet helemaal hoe gezien het wordt afgebouwd. Afijn, het gaat natuurlijk deels om investering terugverdienen, dus de vraag is of mijn dak volleggen met panelen wel rendabel is. Is het slim om nu zoveel te investeren in overcapaciteit terwijl saldering wordt versoberd? Ik schat mijn toekomstige verbruik op een ruwe 5k KWh, inclusief warmtepomp. Daarnaast komt er waarschijnlijk binnen 2-3 jaar een EV. Als ik volledig thuis ga laden kom ik op een ruwe 3k KWh p/j voor de eventuele auto.
Dus optie 1: 6 panelen op garage en dak vol laten leggen. Niet zoveel denken aan terugverdientijd en mogelijk binnen een paar jaar een accu plaatsen als deze betaalbaar worden.
Optie 2: minder panelen plaatsen om verbruik zo goed mogelijk te dekken, 6 panelen verkopen, overcapaciteit verdien je toch niet terug.
Plan is om 10 jaar in dit huis te wonen.
Dus optie 1: 6 panelen op garage en dak vol laten leggen. Niet zoveel denken aan terugverdientijd en mogelijk binnen een paar jaar een accu plaatsen als deze betaalbaar worden.
Optie 2: minder panelen plaatsen om verbruik zo goed mogelijk te dekken, 6 panelen verkopen, overcapaciteit verdien je toch niet terug.
Plan is om 10 jaar in dit huis te wonen.
@mister_S Het salderen wordt afgebouwd, in de ontwerp tekst staat dat je een % van wat je terug levert aan het net mag salderen.
Meer opwekken dan je verbruikt heeft dus het positieve effect dat je meer kan salderen tijdens de afbouw periode van het salderen, voor het extra saldo wat over blijft na salderen zal je minimaal 80% van het kale contract tarief krijgen (dus minimaal 4 a 5 cent per kWh) bij veel energie maatschappijen is dat momenteel 100% van het kale contract tarief.
Een ander voordeel is dat zelfs wanneer het wat minder goed weer is, je opwek vermogen hoog genoeg is om overdag alle stroom die je verbruikt direct van de PV te gebruiken, waardoor je dus ook minder hoeft te salderen.
Ik heb mijn huis begin dit jaar vol laten leggen op 3 dakvlakken, als ik meer stroom verbruik is de terug verdien tijd korter en zal uiteraard de rekening hoger uitvallen. Met mijn huidige verbruik +/- 5000 kWh per jaar houd ik zelfs na het volledig afschaffen van salderen zeer waarschijnlijk een negatieve stroom rekening.
Plaatje voor mijn installatie bij een terug lever vergoeding die gelijk is aan de kale stroom prijs:
Meer opwekken dan je verbruikt heeft dus het positieve effect dat je meer kan salderen tijdens de afbouw periode van het salderen, voor het extra saldo wat over blijft na salderen zal je minimaal 80% van het kale contract tarief krijgen (dus minimaal 4 a 5 cent per kWh) bij veel energie maatschappijen is dat momenteel 100% van het kale contract tarief.
Een ander voordeel is dat zelfs wanneer het wat minder goed weer is, je opwek vermogen hoog genoeg is om overdag alle stroom die je verbruikt direct van de PV te gebruiken, waardoor je dus ook minder hoeft te salderen.
Ik heb mijn huis begin dit jaar vol laten leggen op 3 dakvlakken, als ik meer stroom verbruik is de terug verdien tijd korter en zal uiteraard de rekening hoger uitvallen. Met mijn huidige verbruik +/- 5000 kWh per jaar houd ik zelfs na het volledig afschaffen van salderen zeer waarschijnlijk een negatieve stroom rekening.
Plaatje voor mijn installatie bij een terug lever vergoeding die gelijk is aan de kale stroom prijs:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nJMIItg5FpTOA2Ssmfw0Ccss.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@PentaClover Op het teruglevertelwerk staat dat wat je hebt teruggelevert. Dit is opwek - eigen verbruik (opwek > eigenverbruik), maar dan geïntegreerd over de tijd, tenminste zo begrijp ik het. Ook het levertelwerk werkt vergelijkbaar.
Theoretisch voorbeeld (inductiekookplaat 800 W continu vs. aan/uit exemplaar van 2 kW):
1) Stel je hebt een actueel terugleververmogen van 800 W (je neemt geen vermogen van het net af). Nu schakel je een verbruiker van exact 800 W voor een uur aan
= geen registratie op lever- en teruglevertelwerk.
2) Hetzelfde terugleververmogen maar nu een verbruiker van 2 kW welke 4 sec aan staat en 6 sec uit,
effectief 800 W. Ook hier een uur in bedrijf = dezelfde energie verbruikt, netto 0,8 kWh,
maar de tellerstanden zijn verschillend met 1)!
levertelwerk 24 minuten x 1,2 kW = 0,48 kWh; teruglevertelwerk 36 minuten x 0,8 kW = 0,48 kWh
Bij een levertarief van € 0,22/kWh en een teruglevertarief van € 0,05/kWh betaal je
bij 2) in toekomst 8,2 cts netto
Dus ook heb je na een uur nominaal perfect gesaldeerd - een ferrarismeter zou geen verbruik registreren -
met de afbouw van de salderingsregeling ziet het plaatje in toekomst anders uit, als ik me niet vergis,
zelf als je op jaarbasis evenveel opwekt als je verbruikt en op dit moment nog 0 kWh afrekent.
Of is mijn interpretatie van de registratie van terug-/levering met de "slimme meter" misschien niet correct?
Theoretisch voorbeeld (inductiekookplaat 800 W continu vs. aan/uit exemplaar van 2 kW):
1) Stel je hebt een actueel terugleververmogen van 800 W (je neemt geen vermogen van het net af). Nu schakel je een verbruiker van exact 800 W voor een uur aan
= geen registratie op lever- en teruglevertelwerk.
2) Hetzelfde terugleververmogen maar nu een verbruiker van 2 kW welke 4 sec aan staat en 6 sec uit,
effectief 800 W. Ook hier een uur in bedrijf = dezelfde energie verbruikt, netto 0,8 kWh,
maar de tellerstanden zijn verschillend met 1)!
levertelwerk 24 minuten x 1,2 kW = 0,48 kWh; teruglevertelwerk 36 minuten x 0,8 kW = 0,48 kWh
Bij een levertarief van € 0,22/kWh en een teruglevertarief van € 0,05/kWh betaal je
bij 2) in toekomst 8,2 cts netto
Dus ook heb je na een uur nominaal perfect gesaldeerd - een ferrarismeter zou geen verbruik registreren -
met de afbouw van de salderingsregeling ziet het plaatje in toekomst anders uit, als ik me niet vergis,
zelf als je op jaarbasis evenveel opwekt als je verbruikt en op dit moment nog 0 kWh afrekent.
Of is mijn interpretatie van de registratie van terug-/levering met de "slimme meter" misschien niet correct?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@dunklefaser Volgens mij is je interpretatie van de slimme meter correct. Ik zie nu over het algemeen in de zomer maanden bij iets wat bewolkt weer, toch nog een vermogen geleverd worden van 1500-4000 Watt (afhankelijk van hoe donker de wolken zijn) waardoor ik over een etmaal gemiddeld ongeveer 2/3 van mijn verbruik direct uit de panelen haal en 1/3 uit het net. Ik ben in bovenstaande plaatje uitgegaan van 60% van mijn verbruik is direct verbruik en 40% haal ik van het net. Toen ik alleen panelen op mijn garage had liggen die mijn totaal verbruik niet eens dekte lag die verhouding flink anders, overcapaciteit helpt bij direct PV verbruik.
Edit: Dit is wat mijn P1 meter typisch aan verbruik ziet gedurende de dag:
(Ik heb de terug levering even uitgezet in het plaatje omdat er anders door de schaling niet zo veel van het verbruik te zien is)
Edit: Dit is wat mijn P1 meter typisch aan verbruik ziet gedurende de dag:
(Ik heb de terug levering even uitgezet in het plaatje omdat er anders door de schaling niet zo veel van het verbruik te zien is)
:fill(white):strip_exif()/f/image/3qHV6rRxzxCTmNADimewgUtm.png?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door PentaClover op 04-08-2020 22:27 ]
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Vandaag het setje getest in de volle zon, stekker meter geeft aan 305 watt. Best prima voor zo'n oud setje volgens mij. Als het nog iets van twee draait heb ik het al terug verdiend. Ik vind het ook wel leuk om gebruikte materialen te gebruiken, vandaar.Rol-Co schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:30:
[...]
Maar wat moet je met dat oude spul? Een 300W is 80,-
Wat betreft de omvormers, de Soladin 120, zou het zich lonen voor de werking en de levensduur om de condensatoren te vervangen?
@PentaClover Bedankt voor je uitleg. Even een korte opsomming om te kijken of ik het goed begrijp. Vanaf 2023 wordt salderen afgebouwd, laten we geen saldering doen voor dit geval.
30 panelen á 320-400Wp > overschot aan potentiële opwekking energie via panelen -> grotere kans dat je (een piek in) verbruik volledig kunt verwerken met zonnepanelen -> je trekt dan niets van het net dus het kost niets -> eventuele overschot krijg je toch nog een paar centen voor. Als je net je geschatte verbruik dekt met het aantal panelen (~16) is er een grotere kans dat je van het net trekt, die je aan het eind niet meer 100% kunt salderen. Dus te veel panelen is toch nog goed.
Klopt dit?
30 panelen á 320-400Wp > overschot aan potentiële opwekking energie via panelen -> grotere kans dat je (een piek in) verbruik volledig kunt verwerken met zonnepanelen -> je trekt dan niets van het net dus het kost niets -> eventuele overschot krijg je toch nog een paar centen voor. Als je net je geschatte verbruik dekt met het aantal panelen (~16) is er een grotere kans dat je van het net trekt, die je aan het eind niet meer 100% kunt salderen. Dus te veel panelen is toch nog goed.
Klopt dit?
Teveel panelen bestaat niet!!!!mister_S schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:29:
@PentaClover Bedankt voor je uitleg. Even een korte opsomming om te kijken of ik het goed begrijp. Vanaf 2023 wordt salderen afgebouwd, laten we geen saldering doen voor dit geval.
Klopt dit?
Dus meer is altijd beter.
Ik wek 4× mijn gebruik op, neem er een voorbeeld aan.....
Ik maak rechtsreeks van mijn panelen een 3000/3500 kWh op, levert dus altijd 650 euro per jaar op.
Maar je moet wel zorgen dat het uiterlijk 2025 terug verdient is, anders is het niet leuk meer...
Dus opschieten haha
1 PVoutput . Dongen NB
Dank je wel. Da's een heel begrijpbaar verhaal. Ze liggen in serie, dus ga ik op zoek naar panelen met een Imp van 8,89 A of net iets hoger (om te voorkomen dat de andere 3 minder gaan leveren).
Ik heb al 17 Hyundai panelen op het dak liggen, en wil er eventueel 6 bij laten leggen, vanwege de aanschaf van een elektrische auto.
Is het raadzaam om ook uit te breiden met Hyundai, of maakt dat niet uit?
Dat is natuurlijk van meer factoren afhankelijk.greatgonzo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:30:
Ik heb al 17 Hyundai panelen op het dak liggen, en wil er eventueel 6 bij laten leggen, vanwege de aanschaf van een elektrische auto.
- Gaat het uitbreiden gebeuren op dezelfde omvormer?
- Uitbreiden op hetzelfde dak ? (ivm dat 2 verschillende panelen op een zichtbaar dak er beetje bijzonder uitziet)
Nee, ik denk dat ik de omvormer moet vervangen. Er zit nu een Solaredge SE5000 op, die de huidige 4930WP aankan. Ik denk erover 6*300 bij te leggen, dus moet er een omvormer op die 7000 aan kan denk ik?ApC_IcE schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:35:
[...]
Dat is natuurlijk van meer factoren afhankelijk.
- Gaat het uitbreiden gebeuren op dezelfde omvormer?
- Uitbreiden op hetzelfde dak ? (ivm dat 2 verschillende panelen op een zichtbaar dak er beetje bijzonder uitziet)
En ja, op hetzelfde dak, maar huidige zijn Full black, dus dat zie je niet echt
Ik log al een paar weken de slimme meter met domoticz.
Er zijn veel PV installaties in mijn wijk en het valt me op dat de meesten op fase 3 zitten, voltage gaat duidelijk omhoog op zonnige momenten:
Er zijn veel PV installaties in mijn wijk en het valt me op dat de meesten op fase 3 zitten, voltage gaat duidelijk omhoog op zonnige momenten:
:fill(white):strip_exif()/f/image/t6Yb45plpG1m9kLscEH00gbF.png?f=user_large)
Ja echter is dat wel de duurdere variant. Je kan wat onderdimensioneren echter gaat hij wel knijpen.greatgonzo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:54:
[...]
Nee, ik denk dat ik de omvormer moet vervangen. Er zit nu een Solaredge SE5000 op, die de huidige 4930WP aankan. Ik denk erover 6*300 bij te leggen, dus moet er een omvormer op die 7000 aan kan denk ik?
En ja, op hetzelfde dak, maar huidige zijn Full black, dus dat zie je niet echt
Je kan ook een omvormer kopen die alleen die 2000 aan kan.
ja, kun je twee omvormers aansluiten op je meterkast?ApC_IcE schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:20:
[...]
Ja echter is dat wel de duurdere variant. Je kan wat onderdimensioneren echter gaat hij wel knijpen.
Je kan ook een omvormer kopen die alleen die 2000 aan kan.
In principe wel. Je moet alleen niet boven het vermogen van je hoofdzekering komen.greatgonzo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:35:
[...]
ja, kun je twee omvormers aansluiten op je meterkast?
Mooiste zou zijn als je ze op verschillende fases aansluit.
Weet niet of je 3 fase hebt, maar met een Solar Edge 5000H vermoed ik van niet. (anders had je wel een 5K)
Dan moet je wel minimaal 35A hoofdzekering hebben.
[ Voor 29% gewijzigd door ApC_IcE op 05-08-2020 11:41 ]
nou we gaan naar 3 fase ivm de laadpaal.. laat ik dat meteen aanpassenApC_IcE schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:40:
[...]
In principe wel. Je moet alleen niet boven het vermogen van je hoofdzekering komen.
Mooiste zou zijn als je ze op verschillende fases aansluit.
Weet niet of je 3 fase hebt, maar met een Solar Edge 5000H vermoed ik van niet. (anders had je wel een 5K)
Dan moet je wel minimaal 35A hoofdzekering hebben.
Alleen niet naar 3x 35A willen gaan, dat kost je per jaar bijna 600 euro meer tov 3x 25A.greatgonzo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:41:
[...]
nou we gaan naar 3 fase ivm de laadpaal.. laat ik dat meteen aanpassen
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Dank. Ik had gezocht op growatt en blijkbaar daardoor niets gevonden. Inmiddels wel, het schijnt kennelijk ook bij andere omvormers voor te komen.lothar schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:26:
[...]
Zijn meer topics over, als het in 1 richting zit kan je er beter 1 string van maken.
In de datasheet van de omvormer zie ik een nominal voltage staan van 620 volt. Is dit de spanning waarop de omvormer het meest efficiënt is en waar de stringspanning het liefst zo dichtbij mogelijk bij in de buurt moet liggen?
De panelen hebben een Vm van 32,8 volt. Keer 20 is 656 volt. Dat komt dan meer in de buurt dan met 2 strings.
Klopt deze redenering?
Klopt exact, beetje er boven zitten is minder erg dan er onderrismaster schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:28:
[...]
Dank. Ik had gezocht op growatt en blijkbaar daardoor niets gevonden. Inmiddels wel, het schijnt kennelijk ook bij andere omvormers voor te komen.
In de datasheet van de omvormer zie ik een nominal voltage staan van 620 volt. Is dit de spanning waarop de omvormer het meest efficiënt is en waar de stringspanning het liefst zo dichtbij mogelijk bij in de buurt moet liggen?
De panelen hebben een Vm van 32,8 volt. Keer 20 is 656 volt. Dat komt dan meer in de buurt dan met 2 strings.
Klopt deze redenering?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb sinds dit voorjaar een 2e inverter, een SMA 3 fase. Heb sinds 2012 een AEG PV2800 die ik actief koel dmv een pc fan en Domoticz aansturing die gaat werken zodra de temperatuur boven de 40 komt. Hiermee houd ik zelfs op erg warme dagen de inverter onder de 50 graden. De motivatie die ik had was dat koelere onderdelen langer mee gaan.
Nu zie ik in de logging van de SMA dat deze over de 57 is geweest vandaag. De SMA heeft een beduidend groter koelblok maar actieve koeling zou hier ook mogelijk zijn.
Zijn er meer mensen die hun inverter, of specifieker de SMA actief koelen ?
Nu zie ik in de logging van de SMA dat deze over de 57 is geweest vandaag. De SMA heeft een beduidend groter koelblok maar actieve koeling zou hier ook mogelijk zijn.
@Pixelmagic
Ja, ik
Op 13:40 de koelfan aangezet.
De (xbox) fan hangt onder de SMA 2.5 omvormers en blaast erachter naar boven.
https://snapshot.raintank...aPL1FxZs0GlWtrG0naJqTuhfE
Ja, ik
Op 13:40 de koelfan aangezet.
De (xbox) fan hangt onder de SMA 2.5 omvormers en blaast erachter naar boven.
https://snapshot.raintank...aPL1FxZs0GlWtrG0naJqTuhfE
[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2020 20:09 ]
Issue is mijn SMA 8.0 die sinds 22 mei 2020 draait
Ik heb al eens eerder, bij volop zon, opgemerkt dat het groene lampje op de omvormer langzaam knippert
Weet niet waarom.
Vandaag heb ik om 13 uur geconstateerd, dus toen de zon zo'n beetje op zijn hoogste punt stond, en de hemel strak blauw was, dat het groene lampje weer langzaam knippert, dat wil zeggen, hij dooft langzaam uit, en komt langzaam weer op in een cyclus van ca 3 seconden of zo.
Daar komt bij, dat ik eigenlijk nooit een opbrengst over de 7 kWh zie, ook niet bij de meest gunstige omstandigheden: mijn dak ligt op 20*, dus om 13 uur staat de zon er haaks op, en dat op pal zuid.
En ter illustratie een afdruk van de (overigens waardeloze) SMA monitoringssoftware waarop die 7 kWh duidelijk te zien is, en dat, terwijl je onder deze omstandigheden een aftopping moet verwachten. want ik heb 8820 Wp liggen!
Ook heb ik de netspanning gemeten om 13 uur, en de 3 fases waren 234 V, 235 V en 237 Volt.
De omvormer was op dat moment iets meer dan handwarm, naar mijn schatting net boven de 40*C
De omvormer hangt binnen in een geïsoleerde schuur, waar het nog geen 20*C was op dat moment.
Hier de grafiek:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WaZBG6LX79AKwex0U2QcpT3j.jpg?f=user_large)
Vragen:
1 waarom knippert die groene LED?
2 waarom krijg ik maar 7 kWh maximum output?
3 wat kan ik hieraan doen?
Ik heb al eens eerder, bij volop zon, opgemerkt dat het groene lampje op de omvormer langzaam knippert
Weet niet waarom.
Vandaag heb ik om 13 uur geconstateerd, dus toen de zon zo'n beetje op zijn hoogste punt stond, en de hemel strak blauw was, dat het groene lampje weer langzaam knippert, dat wil zeggen, hij dooft langzaam uit, en komt langzaam weer op in een cyclus van ca 3 seconden of zo.
Daar komt bij, dat ik eigenlijk nooit een opbrengst over de 7 kWh zie, ook niet bij de meest gunstige omstandigheden: mijn dak ligt op 20*, dus om 13 uur staat de zon er haaks op, en dat op pal zuid.
En ter illustratie een afdruk van de (overigens waardeloze) SMA monitoringssoftware waarop die 7 kWh duidelijk te zien is, en dat, terwijl je onder deze omstandigheden een aftopping moet verwachten. want ik heb 8820 Wp liggen!
Ook heb ik de netspanning gemeten om 13 uur, en de 3 fases waren 234 V, 235 V en 237 Volt.
De omvormer was op dat moment iets meer dan handwarm, naar mijn schatting net boven de 40*C
De omvormer hangt binnen in een geïsoleerde schuur, waar het nog geen 20*C was op dat moment.
Hier de grafiek:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WaZBG6LX79AKwex0U2QcpT3j.jpg?f=user_large)
Vragen:
1 waarom knippert die groene LED?
2 waarom krijg ik maar 7 kWh maximum output?
3 wat kan ik hieraan doen?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
1. Is toch dat je meer opwekt dan gebruikt?
2 en 3 is voor de pro's
.
2 en 3 is voor de pro's
Dacht het niet: de SMA weet toch niet wat er met die opgewekte stroom gebeurt.DJ-Promo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:24:
1. Is toch dat je meer opwekt dan gebruikt?
2 en 3 is voor de pro's.
En meestal knippert hij niet, ook al lever ik terug.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Deze staat nog op de to-do ook. Vooralsnog heb ik met de hand gevoelt en hij wordt niet heet, wel iets warm (40+ zeker).Pixelmagic schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:37:
Ik heb sinds dit voorjaar een 2e inverter, een SMA 3 fase. Heb sinds 2012 een AEG PV2800 die ik actief koel dmv een pc fan en Domoticz aansturing die gaat werken zodra de temperatuur boven de 40 komt. Hiermee houd ik zelfs op erg warme dagen de inverter onder de 50 graden. De motivatie die ik had was dat koelere onderdelen langer mee gaan.
Kan je de temperatuur ook in de ingebouwde webserver zien?
@Naalroc dat gedrag van de groene LED is normaal bij SMA. Omvormer is in productie en jouw opwek/productie lijkt normaal.
Het maximale vermogen zal je met deze weersomstandigheden niet halen. Het vermogen van het paneel wordt bepaald wanneer het paneel temperatuur 25 graden is. Met deze zonkracht warmen de panelen heel snel op en zal het maximale vermogen teruglopen.
Het maximale vermogen zal je met deze weersomstandigheden niet halen. Het vermogen van het paneel wordt bepaald wanneer het paneel temperatuur 25 graden is. Met deze zonkracht warmen de panelen heel snel op en zal het maximale vermogen teruglopen.
Ja, hangt natuurlijk ook af van de kostprijs van de panelen + installatie, maar juist als je overschot hebt kan je tijdens de afbouw periode nog steeds veel salderen. Ik heb even 2 situaties uitgewerkt waarbij ik er vanuit ga dat je de panelen van je huis op de garage legt en de kosten van die panelen heb ik niet meegenomen en heb niet al te dure PV sets gekozen:mister_S schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:29:
Klopt dit?
- Je koopt vervolgens 12 stuks 345Wp panelen, 1fase growatt omvormer, clickfit materiaal en installatie bij solarbouwmarkt voor ~4100,- euro en je totaal aan panelen levert ongeveer 5400 kWh op jaarbasis op, hiermee lukt het je om 35% direct PV verbruik te halen.
- Je koopt vervolgens 24 stuks 345Wp panelen, 3fase growatt omvormer, clickfit materiaal en installatie bij solarbouwmarkt voor ~7500,- euro en je totaal aan panelen levert ongeveer 9100 kWh op jaarbasis op, hiermee lukt het je om 50% direct PV verbruik te halen.
Dan krijg je als je dat door rekent bij verschillende jaarverbruiken de volgende grafiekjes waarbij het jaar dat de complete uitgave die je nu extra doet is terug verdient tussen haakjes staat.
Hoe minder je verbruikt hoe langer de terug verdien tijd, maar ook hoe lager de rekening voor de stroom is en helemaal rechts de kale stroom kosten/opbrengst tegen de tijd dat salderen helemaal is afgebouwd.
Je ziet duidelijk dat met veel meer opbrengst dan dat je zelf verbruikt, je langer volledig kan salderen, de rekening ook als het salderen is afgelopen lager is dan wanneer je de panelen probeert te matchen met je huidige verbruik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FISvwGshYJChxBYeX9n49Msk.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YZkI0hGmOEyOZopitdJ3OYqX.png?f=user_large)
@Naalroc Tijd voor fatsoenlijke logging?
https://snapshot.raintank...66fMRQkujfbIMjE4Br6H4gbbF
Je kan wel 8820 Wp hebben liggen, maar hebben ze die ook allemaal aangesloten?
Logging van de Vmpp wijst dat uit.
Op welke landsnorm staat de SMA ingesteld?
YouTube: Sunny Boy 3.0-5.0 Inbedrijfstelling en landnorm instellen
Je kan wel 8820 Wp hebben liggen, maar hebben ze die ook allemaal aangesloten?
Op welke landsnorm staat de SMA ingesteld?
[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2020 20:38 ]
@Naalroc hier de betekenissen van de LED: https://manuals.sma.de/STPxx-3av-40-BE/en-US/517769867.html
Ik zou er niet al te veel waarde aan hechten, ik heb m 1x snel groen zien knipperen toen die op max vermogen draaide maar daarna niet meer (draait nu 3 weken).
p.s. Op de (waardeloze) papieren handleiding staat een QR code en daar vind je de echte handleidingen.
Ik zou er niet al te veel waarde aan hechten, ik heb m 1x snel groen zien knipperen toen die op max vermogen draaide maar daarna niet meer (draait nu 3 weken).
p.s. Op de (waardeloze) papieren handleiding staat een QR code en daar vind je de echte handleidingen.
Ik koel mijn SMA STP6.0 met 2 PC fans die ik aanstuur met een thermostaat van Ali van EUR 2.00. Hieronder een plaatje. De rode lijn is de STP6.0 die aktief gekoeld wordt; de andere is niet gekoeld. Voor details zie signature.Pixelmagic schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:37:
/f/image/ZxpmqbSbARbua9jyp5ZOpMEX.png?f=fotoalbum_large)
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Absoluut, maar daar hebben we het al wel eerder over gehad, maar daarvoor lijk ik niet in de wieg gelegd helaas, en heb ookgeen toegang tot deze kennis bij mij in de buurt.AUijtdehaag schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:34:
@Naalroc Tijd voor fatsoenlijke logging?
Weet ik niet, de installateur zegt me dat hij goed staat, en hij heeft hem in bedrijf gesteld, maar wil mij het password niet geven op straffe van verlies van garantie!!Op welke landsnorm staat de SMA ingesteld?
Ik dacht op veilig te gaan door voor een al lang bestaande firma te gaan bij mij in de buurt, maar ik geloof nu dat ik heb mis gekleund.
EDIT na jou edit:
Ja dat weet ik heel zeker, want DAT heb ik zelf gedaan: ik heb de panelen gelegd en aangesloten, alle bekabeling naar de meterkast verzorgd (60 meter van 5 x 6 mm^2) en de UPT kabel naar het modem; het in bedrijf stellen is door de leverancier gedaan, incl aansluiten van de omvormer.Je kan wel 8820 Wp hebben liggen, maar hebben ze die ook allemaal aangesloten?
[ Voor 19% gewijzigd door Naalroc op 05-08-2020 20:55 ]
Daar staat dus dit:Gman schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:38:
@Naalroc hier de betekenissen van de LED: https://manuals.sma.de/STPxx-3av-40-BE/en-US/517769867.html
Maar ik heb helemaal geen display op de 8.0The green LED is pulsing
Feed-in operation
The inverter is equipped with a dynamic power display via the green LED. Depending on the power, the green LED pulses fast or slow. If necessary, you can switch off the dynamic power display via the green LED.
Bedankt voor de tip betreffende de QR code, dat ga ik bekijken!
@Naalroc Waarom zou je aftopping verwachten? Die panelen zijn bloedheet en doen het dan gewoon veel minder. Hier 5,76kWp op OZO 38 graden en peak volgens SE was 4800.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0khwGQ7ET7OfC7GKrpTZ9m1B.png?f=user_large)
Mijn erbij set op de garage krijgt helaas vanaf nu steeds meer schaduw van de buren:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/by2knUuiwQ6M7BAHSK5QLkih.jpg?f=user_large)
Wat dat hoekje schaduw net over de verkeerde kant kan doen (gele lijn). 2x ZW en 2x NO tussen huizen in.
:fill(white):strip_exif()/f/image/4XhyB3O2FHZNXbxkHpvmF14j.png?f=user_large)
En het wordt alleen maar erger vanaf nu
Ach, het gaat om de extra kWh. Dat het niet optimaal efficient zou worden wist ik vantevoren al wel
:fill(white):strip_exif()/f/image/0khwGQ7ET7OfC7GKrpTZ9m1B.png?f=user_large)
Mijn erbij set op de garage krijgt helaas vanaf nu steeds meer schaduw van de buren:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/by2knUuiwQ6M7BAHSK5QLkih.jpg?f=user_large)
Wat dat hoekje schaduw net over de verkeerde kant kan doen (gele lijn). 2x ZW en 2x NO tussen huizen in.
:fill(white):strip_exif()/f/image/4XhyB3O2FHZNXbxkHpvmF14j.png?f=user_large)
En het wordt alleen maar erger vanaf nu
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
@Naalroc klopt, ze bedoelen ook de groene led. Het LCD schermpje zat nog op het oude model.
Als je inlogt als gebruiker via de webinterface (ik neem aan dat de installateur je dat wel heeft laten zien???)
Kun je ook gewoon de landsnorm aflezen.
Op default zul je vroegtijdig aftoppen. (maar pas bij 7800 ofzo)
:strip_exif()/f/image/35mhd1x4JpcqJzvVDB0WJS73.jpg?f=fotoalbum_large)
En het mooie van die logging, is dat het ook op afstand in te stellen is. Enige is de postnl man, die je ziet met een odroid C4 in zijn hand.
Een paar poorten forwarden in je router en je bent er.
Op default zul je vroegtijdig aftoppen. (maar pas bij 7800 ofzo)
:strip_exif()/f/image/35mhd1x4JpcqJzvVDB0WJS73.jpg?f=fotoalbum_large)
En het mooie van die logging, is dat het ook op afstand in te stellen is. Enige is de postnl man, die je ziet met een odroid C4 in zijn hand.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2020 20:58 ]
het enige wat ik weet is dat ik inlog bij SUNNYPORTAL.COM en dan krijg ik alles te zien wat mijn persoonlijke data betreft, en alleen de basic features van de omvormer,AUijtdehaag schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:53:
Als je inlogt als gebruiker via de webinterface (ik neem aan dat de installateur je dat wel heeft laten zien???)
https://www.sunnyportal.c...es/InverterSelection.aspx
Het lijkt een beetje geheimtaal, waarvan ik weet dat je daar erg goed in bent: stuur me nog maar eens een pb hoe dat gaat werkenOp default zul je vroegtijdig aftoppen. (maar pas bij 7800 ofzo)
[Afbeelding]
Nog even over het al dan niet aftoppen: ik heb nog nooit de 8000W bereikt, wel een paar keer op mooie dagen, maar met voorbijgaande wolkenvelden, dat er soms een piek was van 7500 maar dat duurde dan nooit lang; mogelijk dus wel zo hoog vanwege de lagere temperaturen van de panelen?
Hoi mensen,
Zie dat het over de SMA omvormer gaat en daar heb ik ook een vraag over.
De SMA heeft "shadefix". SAM zegt daarvan, dat als ik 3 van de 9 panelen op een ander deel leg, waar ze wel dezelfde oriëntatie hebben, maar domweg minder zon, dat shadefix dat zou herstellen. Dus dat ik dan wel de opbrengst houd van de 6, als de 3 aparte al geen zon meer hebben.
Hebben jullie daar ervaring mee?
Heb nu met 15 panelen, die maximaal 5025 wp leveren, de afgelopen dagen maximaal 4500 Watt gezien als opbrengst (als ik dat zo goed zeg).
Maar, die extra 3 in de schaduw, binnen de string waar er nu 6 op zitten, gaat dat door de shadefix goed werken?
Dank,
Eric
De SMA heeft "shadefix". SAM zegt daarvan, dat als ik 3 van de 9 panelen op een ander deel leg, waar ze wel dezelfde oriëntatie hebben, maar domweg minder zon, dat shadefix dat zou herstellen. Dus dat ik dan wel de opbrengst houd van de 6, als de 3 aparte al geen zon meer hebben.
Heb nu met 15 panelen, die maximaal 5025 wp leveren, de afgelopen dagen maximaal 4500 Watt gezien als opbrengst (als ik dat zo goed zeg).
Maar, die extra 3 in de schaduw, binnen de string waar er nu 6 op zitten, gaat dat door de shadefix goed werken?
Dank,
Eric
Komt vanzelf. Bij koude bewolkte dagen heb ik terugleverpieken gehad van 9500W op mijn 9600Wp. Daar komt verbruik op dat moment eigenlijk nog op, dus zal richting de 10.000W kortstondig zijn geweest.Naalroc schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:15:
[...]
Nog even over het al dan niet aftoppen: ik heb nog nooit de 8000W bereikt, wel een paar keer op mooie dagen, maar met voorbijgaande wolkenvelden, dat er soms een piek was van 7500 maar dat duurde dan nooit lang; mogelijk dus wel zo hoog vanwege de lagere temperaturen van de panelen?
Maar zoals oude wijze tweakers zeggen, het is een marathon geen sprint
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Dit is de enige inlog die ik heb, en vandaar krijg ik de basis gegevens, maar niet het scherm dat jij toonde in je post.AUijtdehaag schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:53:
:strip_exif()/f/image/Ps59gbzqfMfLcXrnRlD4zdjc.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat geloof ik graag, maar ik lees hier zo vaak over aftoppen, als je meer pv hebt dan de omvormer kan leveren aan het grid.Ophidian schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:21:
[...]
Komt vanzelf. Bij koude bewolkte dagen heb ik terugleverpieken gehad van 9500W op mijn 9600Wp. Daar komt verbruik op dat moment eigenlijk nog op, dus zal richting de 10.000W kortstondig zijn geweest.
Maar zoals oude wijze tweakers zeggen, het is een marathon geen sprint
Nu heb ik 8820 Wp liggen met een 8.0 omvormer (sinds mei 2020) maar IK heb nog nooit aftoppen gezien, de hoogste opbrengst , in een piekje van 7500 W of daaromtrent.
Ik had wel verwacht eens de 8000 W te zien, maar dat is nog nooit het geval geweest
Ik denk het niet, laag voltage met 6 en 3 flink in de schaduw is erger dan helemaal. Ik zou de 3 apart op een micro omvormer zetten, of alle 9, of optimizers er onder.evdslh schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:17:
Hoi mensen,
Dank,
Eric
ik kan je brondata niet zien maar heb voor mezelf ook dergelijke grafieken gemaakt. Heb je ook rekening gehouden met de vermindering aan energiebelasting op stroom (en verhoging op gas) dat heeft namelijk ook een negatief effect op de tvt.PentaClover schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:34:
[...]
Ja, hangt natuurlijk ook af van de kostprijs van de panelen + installatie, maar juist als je overschot hebt kan je tijdens de afbouw periode nog steeds veel salderen. Ik heb even 2 situaties uitgewerkt waarbij ik er vanuit ga dat je de panelen van je huis op de garage legt en de kosten van die panelen heb ik niet meegenomen en heb niet al te dure PV sets gekozen:Je hebt een energie contract bij Greenchoice tegen de huidige tarieven en de panelen liggen er eind dit jaar op.
- Je koopt vervolgens 12 stuks 345Wp panelen, 1fase growatt omvormer, clickfit materiaal en installatie bij solarbouwmarkt voor ~4100,- euro en je totaal aan panelen levert ongeveer 5400 kWh op jaarbasis op, hiermee lukt het je om 35% direct PV verbruik te halen.
- Je koopt vervolgens 24 stuks 345Wp panelen, 3fase growatt omvormer, clickfit materiaal en installatie bij solarbouwmarkt voor ~7500,- euro en je totaal aan panelen levert ongeveer 9100 kWh op jaarbasis op, hiermee lukt het je om 50% direct PV verbruik te halen.
Dan krijg je als je dat door rekent bij verschillende jaarverbruiken de volgende grafiekjes waarbij het jaar dat de complete uitgave die je nu extra doet is terug verdient tussen haakjes staat.
Hoe minder je verbruikt hoe langer de terug verdien tijd, maar ook hoe lager de rekening voor de stroom is en helemaal rechts de kale stroom kosten/opbrengst tegen de tijd dat salderen helemaal is afgebouwd.
Je ziet duidelijk dat met veel meer opbrengst dan dat je zelf verbruikt, je langer volledig kan salderen, de rekening ook als het salderen is afgelopen lager is dan wanneer je de panelen probeert te matchen met je huidige verbruik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, maar dat kan je zo helaas niet zeggen. Ook al lig je pal op zuid, de hellingshoek is nu al niet meer ideaal, omdat de zon begint te zakken. Tevens zijn je panelen te warm, wat de efficientie doet afnemen. Dus alles bij elkaar ga je niet aftoppen op zo'n dag als dit. Jouw beste maanden zijn juni en juli, wanneer de zon het hoogst staat op zuid. En een piekje op een koude dag is ook niet meteen afgetopt.Naalroc schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:26:
[...]
Dat geloof ik graag, maar ik lees hier zo vaak over aftoppen, als je meer pv hebt dan de omvormer kan leveren aan het grid.
Nu heb ik 8820 Wp liggen met een 8.0 omvormer (sinds mei 2020) maar IK heb nog nooit aftoppen gezien, de hoogste opbrengst , in een piekje van 7500 W of daaromtrent.
Ik had wel verwacht eens de 8000 W te zien, maar dat is nog nooit het geval geweest
Mijn beste dag was 29 mei 2019. Mei is voor mijn hellingshoek samen met augustus de beste maand qua instraling. Die dag was het heel koud en strakblauw. Had toen 7,519kWh/kWp met 5920W peak op 5760Wp. De omstandigheden waren toen ideaal en dan kan je gaan aftoppen ja. Ik top niet af omdat mijn omvormer te groot is, iets met betere prijs op dat moment dan voor een SE5K
Wat heb je totaal geproduceerd vandaag? Hoeveel kWh/kWp? Als je in productie topic kijkt kan je vergelijken.
Ja, dat is de standaardreactie, maar met de SMA shadefix zou je dus geen optimizers meer nodig hebben. Mijn vraag is, of er hier ervaringen zijn, of dit inderdaad zo is. Of die shadefix inderdaad zo werkt, dat de 6 in de zon goed blijven leveren, als er 3 geen zon meer hebben.Rol-Co schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:29:
[...]
Ik denk het niet, laag voltage met 6 en 3 flink in de schaduw is erger dan helemaal. Ik zou de 3 apart op een micro omvormer zetten, of alle 9, of optimizers er onder.
Dank,
Eric
Daar kom ik niet in: krijg dit terug:AUijtdehaag schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:38:
@Naalroc
Tik nou eens gewoon het ip adres in van de omvormer in een webbrowser?
Je verbinding is niet privé
Cybercriminelen proberen mogelijk je gegevens van 192.168.1.xxx te stelen (bijvoorbeeld wachtwoorden, berichten of creditcardgegevens)
Die xxx zijn van mij, maar de naam is wèl de SMA + serienummer.home in mijn IP scanner
Ik denk dus dat ik ergens een beveiliging moet uitschakelen, maar hoe???
Nee, dat heb ik in dat overzicht niet gedaan, het is puur de elektra prijs/teruglever vergoeding, zonder vaste kosten, en uitgaande van de huidige tarieven, en dat die 14 jaar het zelfde blijven, om het simpel te houden.develdonk schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:30:
[...]
ik kan je brondata niet zien maar heb voor mezelf ook dergelijke grafieken gemaakt. Heb je ook rekening gehouden met de vermindering aan energiebelasting op stroom (en verhoging op gas) dat heeft namelijk ook een negatief effect op de tvt.
En waarom denk je dat dat de standaard reactie is.evdslh schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:33:
[...]
Ja, dat is de standaardreactie, maar met de SMA shadefix zou je dus geen optimizers meer nodig hebben. Mijn vraag is, of er hier ervaringen zijn, of dit inderdaad zo is. Of die shadefix inderdaad zo werkt, dat de 6 in de zon goed blijven leveren, als er 3 geen zon meer hebben.
Dank,
Eric
Ik denk niet dat er iemand is met een glazen bol die jouw schaduw situatie zo goed kan inschatten, en wat als die persoon zegt dat het werkt maar uiteindelijk is dat niet zo.
Als het hele paneel schaduw heeft en de diodes hun werk doen kan het zo zijn, maar net niet helemaal of een half paneel ben je de sjaak en gaat de hele string down.
Shadefix heeft ook zo de limieten, maar wat is de drijfveer? Chinees en negen tigo's is sma omvormer, 9 enphase micro is een sma omvormer, dus daar maakt het niet uit.
Geen idee, probeer google chrome eens.Naalroc schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:57:
[...]
Daar kom ik niet in: krijg dit terug:
Je verbinding is niet privé
Cybercriminelen proberen mogelijk je gegevens van 192.168.1.xxx te stelen (bijvoorbeeld wachtwoorden, berichten of creditcardgegevens)
Die xxx zijn van mij, maar de naam is wèl de SMA + serienummer.home in mijn IP scanner
Ik denk dus dat ik ergens een beveiliging moet uitschakelen, maar hoe???
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2020 22:07 ]
Ik gebruik Google Chrome als standaard, zal eens een andere browser proberen...
Edit: Microsoft Edge gaf hetzelfde antwoord, maar kwam ook met de optie door te gaan naar deze onveilige site, en voila, daar kwam SMA te voorschijn; maar niet een optie om iets anders in te stellen qua land, zie hier. (en EDIT bij nader inzien werkt het bij Chrome net zo, maar niet eerder gezien)
:strip_exif()/f/image/atPDZkzhYsZyJGZnsjRQseUx.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit 2
Ik had hier vandaag voor het eerst ingelogd als gebruiker,, maar mogelijk zijn er meer mogelijkheden als ik hier inlog als
Installateur
@AUijtdehaag ??
Edit: Microsoft Edge gaf hetzelfde antwoord, maar kwam ook met de optie door te gaan naar deze onveilige site, en voila, daar kwam SMA te voorschijn; maar niet een optie om iets anders in te stellen qua land, zie hier. (en EDIT bij nader inzien werkt het bij Chrome net zo, maar niet eerder gezien)
:strip_exif()/f/image/atPDZkzhYsZyJGZnsjRQseUx.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit 2
Ik had hier vandaag voor het eerst ingelogd als gebruiker,, maar mogelijk zijn er meer mogelijkheden als ik hier inlog als
Installateur
@AUijtdehaag ??
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TzlxTwPUrlrd5RWlX2OdcRsN.jpg?f=user_large)
[ Voor 105% gewijzigd door Naalroc op 05-08-2020 22:47 ]
Ja, dat begrijp ik, het zal iha wel zo zijn, dat het niet handig is, tenzij die shadefix goed werkt. Ik zou dan 9 panelen goed in de zon hebben en 9, waarvan er 3 soms wat minder hebben en nog drie die dan delen van de dag vol in de schaduw zitten.Rol-Co schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:58:
[...]
En waarom denk je dat dat de standaard reactie is.![]()
Ik denk niet dat er iemand is met een glazen bol die jouw schaduw situatie zo goed kan inschatten, en wat als die persoon zegt dat het werkt maar uiteindelijk is dat niet zo.
Als het hele paneel schaduw heeft en de diodes hun werk doen kan het zo zijn, maar net niet helemaal of een half paneel ben je de sjaak en gaat de hele string down.
Shadefix heeft ook zo de limieten, maar wat is de drijfveer? Chinees en negen tigo's is sma omvormer, 9 enphase micro is een sma omvormer, dus daar maakt het niet uit.
Die 9 zouden dan op de B-aansluiting komen met een aparte string
Ik blijf me dus afvragen, of mensen hier weten, of die shadefix daarvoor werkt, of dat ik de 3 panelen die over zijn, beter niet in die lus van 6 op kan gaan nemen.
Dank,
Eric
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw