Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.304 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evdslh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-08 12:40
Rol-Co schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:58:
[...]

En waarom denk je dat dat de standaard reactie is. ;)

Ik denk niet dat er iemand is met een glazen bol die jouw schaduw situatie zo goed kan inschatten, en wat als die persoon zegt dat het werkt maar uiteindelijk is dat niet zo.
Als het hele paneel schaduw heeft en de diodes hun werk doen kan het zo zijn, maar net niet helemaal of een half paneel ben je de sjaak en gaat de hele string down.
Shadefix heeft ook zo de limieten, maar wat is de drijfveer? Chinees en negen tigo's is sma omvormer, 9 enphase micro is een sma omvormer, dus daar maakt het niet uit.
Ja, dat begrijp ik, het zal iha wel zo zijn, dat het niet handig is, tenzij die shadefix goed werkt. Ik zou dan 9 panelen goed in de zon hebben en 9, waarvan er 3 soms wat minder hebben en nog drie die dan delen van de dag vol in de schaduw zitten.

Die 9 zouden dan op de B-aansluiting komen met een aparte string

Ik blijf me dus afvragen, of mensen hier weten, of die shadefix daarvoor werkt, of dat ik de 3 panelen die over zijn, beter niet in die lus van 6 op kan gaan nemen.

Dat stukje van die 9 en Chinees snap ik even niet, sorry.

Dank,
Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:16
Naalroc schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:04:
Ik gebruik Google Chrome als standaard, zal eens een andere browser proberen...
Vaak kun je dan onderaan de pagina ergens op klikken om toch door te gaan!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:20:
[...]

Oh ja.

En je eigen netwerk zal geen geld van je stelen denk ik. :o

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

Gman schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:29:
[...]

Deze staat nog op de to-do ook. Vooralsnog heb ik met de hand gevoelt en hij wordt niet heet, wel iets warm (40+ zeker).
Kan je de temperatuur ook in de ingebouwde webserver zien?
Ik lees de temperatuur uit de sma zelf via de webserver, via modbus scriptje. De Aeg lees ik ook intern uit dus het zijn de waardes die de fabrikant zelf meld. Extern meten doe ik niet, zie het nut niet zo.

Ik zal morgen even een foto maken hoe de aeg gekoeld word, denk dat ik een vergelijkbare constructie voor de sma ga maken dan. De fans worden via een esp in 3 standen geschakeld afhankelijk van de temperatuur.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 14:14
Grolsch schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:20:
[...]

Bij chrome niet gevonden, maar bij Edge was dit inderdaad mogelijk, zie mijn edit hierboven, met de gegevens.
Maar kreeg los daarvan wel gelijk melding van gevaar voor een Trojaans paard, dat maar genegeerd.. :9 .
Edit:
Herstel: ook bij Chrome mogelijk:
ga naar geavanceerd en dan krijg je de optie, onderaan'

Doorgaan naar 192.168.1.xxx (onveilig)
en dan werkt het daar ook

[ Voor 17% gewijzigd door Naalroc op 05-08-2020 22:32 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@evdslh

Die chinees ging om je drijfveer om het zo te doen maar je hebt die omvormer al met 2 mppt? Of moet je die nog kopen?
Anders maakt het allemaal kwa kosten niet uit, even duur en dan gaan mensen op zeker met micro omvormers.
Shadefix werkt gewoon het beste met grote aantallen panelen of hoger voltage, vraag @AUijtdehaag met zijn 2 strings van 7 panasonic.
Die heeft ook deel schaduw en sma maar 1 enkele omvormer werkte niet door te laag voltage, nu 2 omvormers.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Een paar maanden na leggen (en perfect werken) houdt van de een op andere dag één van mijn APS QS1 omvormers ermee op.

Ik zie in de logging (die gewoon doorloopt) dat 2 vd 4 panelen op deze omvormer 3-4w opleveren, de rest 0. Feitelijk wordt er echter niks teruggeleverd. In de EMA portal zie ik geen meldingen, wél zie ik dat de netspanning 0v zou zijn.

Ik ga morgen eens de AC bedrading door meten maar ik kan me bijna niet voorstellen dat daar een probleem zit, de andere omvormer zit namelijk verderop aan dezelfde ymvk kabel en die doet het wel.

Iemand tips hoe dit verder te troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:24:
@evdslh

Die chinees ging om je drijfveer om het zo te doen maar je hebt die omvormer al met 2 mppt? Of moet je die nog kopen?
Anders maakt het allemaal kwa kosten niet uit, even duur en dan gaan mensen op zeker met micro omvormers.
Shadefix werkt gewoon het beste met grote aantallen panelen of hoger voltage, vraag @AUijtdehaag met zijn 2 strings van 7 panasonic.
Die heeft ook deel schaduw en sma maar 1 enkele omvormer werkte niet door te laag voltage, nu 2 omvormers.
uh, dat was op een 3-fase omvormer, die heeft meer power nodig...
En de oude 3-fase omvormer werkte weer wel prima...dus ik steek het op een randgevalletje.
Voor de rest werkt het prima.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Maar met 7 pana panelen, al aan de prima Vmpp. (vergelijkbaar met 11 gewone panelen)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evdslh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-08 12:40
Rol-Co schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:24:
@evdslh

Yep, de Sunny Boy 5.0 een fase heb ik al en ik heb 3 dezelfde panelen over, als de andere 15. Dus de vraag is of het iets oplevert of dat het per saldo gaat kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

evdslh schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

Yep, de Sunny Boy 5.0 een fase heb ik al en ik heb 3 dezelfde panelen over, als de andere 15. Dus de vraag is of het iets oplevert of dat het per saldo gaat kosten...
Oh nou, dan heb je mooi vergelijk toch als je dat doet, gewoon doen, met slecht weer is het allemaal het zelfde, alleen de heldere dagen kan anders zijn, nou daar hebben we er dit jaar al 3 van gehad. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Naalroc
Kijk nou eens bij netbewaking als gebruiker?
Als installateur kun je niet inloggen (ga ik vanuit) omdat je installateur dat wachtwoord al heeft (grrr)
Maar dan heb je meer mogelijkheden inderdaad. Zoals modbus server aan zetten die nu uit staat.
Met een PUK code kan je bij SMA het installateursww resetten. Al doen ze moeilijk tegenwoordig om die te verstrekken aan particulieren (van horen zeggen)

Bij momentane waarden kan je morgen mooi alles bekijken met een ijsco in de hand.
Nog fijner is, dat die waardes gepompt worden naar inluxdb en grafana of via mqtt naar home assistant. :*)

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57
Jazzle schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:26:
Een paar maanden na leggen (en perfect werken) houdt van de een op andere dag één van mijn APS QS1 omvormers ermee op.

Ik zie in de logging (die gewoon doorloopt) dat 2 vd 4 panelen op deze omvormer 3-4w opleveren, de rest 0. Feitelijk wordt er echter niks teruggeleverd. In de EMA portal zie ik geen meldingen, wél zie ik dat de netspanning 0v zou zijn.

Ik ga morgen eens de AC bedrading door meten maar ik kan me bijna niet voorstellen dat daar een probleem zit, de andere omvormer zit namelijk verderop aan dezelfde ymvk kabel en die doet het wel.

Die waardes van de panelen is ook in de nacht, dus zou daar niet naar kijken.

Je teruglevering is dus ook minder, overeenkomend met vier panelen minder? Stekkers zitten nog goed vast? Kan je de stekker omwisselen van twee omvormers? Spanning op de stekker goed? Wat geeft de LED op de omvormer zelf aan? Zie je wel logging als je direct op de ECU inlogt via het ECU R wifi?

Heb je de installatie al eens spanningsloos gemaakt en daarna weer gestart?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
AUijtdehaag schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:51:
@Naalroc
Kijk nou eens bij netbewaking als gebruiker?
Als installateur kun je niet inloggen (ga ik vanuit) omdat je installateur dat wachtwoord al heeft
Maar dan heb je meer mogelijkheden inderdaad. Zoals modbus server aan zetten die nu uit staat.

Bij momentane waarden kan je morgen mooi alles bekijken met een ijsco in de hand.
Nog fijner is, dat die waardes gepompt worden naar inluxdb en grafana of via mqtt naar home assistant. :*)
Dan zie ik dit:

Landnorm Default
Maar ik heb ook ontdekt dat ik bepaalde dingen kan aanpassen/updaten, ........... even gekeken wat de mogelijkheden zij bij die netbewaking.: niet dus, als gebruiker.

En dan begin je weer Abracadabra te schrijven: Nog fijner is, dat die waardes gepompt worden naar inluxdb en grafana of via mqtt naar home assistant. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 05-08-2020 23:00 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:58:
[...]

Dan zie ik dit:

Landnorm Default
:N Kun je je geld nog terugkrijgen van die installateur?

Als hij langskomt om het goed in te stellen, vraag dan of hij de modbus server ook aan zet.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ben bang van niet, maar heb wèl ongeveer €120 betaald voor de inbedrijfstelling, die ruim een half uur heeft geduurd.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Naalroc Dan heeft hij 25 minuten nodig gehad voor het boekje door te bladeren.
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

@Naalroc
Kijk even of shade-fix wel aan staat. Die kan je wel aanpassen als gebruiker

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2020 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ophidian schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:33:

Wat heb je totaal geproduceerd vandaag? Hoeveel kWh/kWp? Als je in productie topic kijkt kan je vergelijken.
Vandaag 46,49 kWh, praktisch net zoveel als gisteren
Dus 5,27 kWh/kWp, maar dat is niet iets wat ik echt kan vergelijken, want door grote bomen op Oost en West, heb ik niet de volle dag zon op de panelen, grof weg van 10 uur tot 5 uur, en daarna nog een kort piekje na 7 uur, als de zon de boom voorbij is (in de zomer tenminste)

[ Voor 33% gewijzigd door Naalroc op 05-08-2020 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Ophidian schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:55:
[...]

Die waardes van de panelen is ook in de nacht, dus zou daar niet naar kijken.

Je teruglevering is dus ook minder, overeenkomend met vier panelen minder? Stekkers zitten nog goed vast? Kan je de stekker omwisselen van twee omvormers? Spanning op de stekker goed? Wat geeft de LED op de omvormer zelf aan? Zie je wel logging als je direct op de ECU inlogt via het ECU R wifi?

Heb je de installatie al eens spanningsloos gemaakt en daarna weer gestart?
Vandaag werkt hij uit zichzelf weer.

De kabels en LED wilde ik later checken want dan moet er een paneel af. De teruglevering was inderdaad minder en de waardes waren wel real time, want ze fluctueerden tussen 3-4w.

Het spanningsloos maken was inderdaad mijn eerste ingeving, dat deed echter niks. Dat valt nu ook wel te verklaren, de omvormer wordt door DC spanning gevoed en is dus vannacht in het donker pas echt gereset.

Even in de gaten houden. Toch gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 12:28
@PentaClover Dank voor je duidelijke uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
Ben ik de enige die in zijn MC4 stekkers maken lekker bezig was en mannetje-vrouwtje op de kabel van omvormer naar zonnepanelen maakte? :| |:( :')

Uiteraard precies genoeg stekkers besteld, dus een dag later dan alsnog mijn budget oplossing live. *O*

spoiler:
- 3 x 300w JA solar (nieuw)
- Zeversolar 1000S Wifi
- Gratis kabels
- Paar stekkers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f3iqjnjCD6uV0364rzWE8nYZMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiKlUqd8Xc5X5VXepWDmxPaD.jpg?f=fotoalbum_large

Bij elkaar 400 euro :) Enige wat ik van het weekend ga doen is wat steunen maken ala @Ophidian en alle kabels netjes vastzetten en verwerken.

[ Voor 42% gewijzigd door KillaZ op 06-08-2020 12:19 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Pixelmagic schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:37:
Ik heb sinds dit voorjaar een 2e inverter, een SMA 3 fase. Heb sinds 2012 een AEG PV2800 die ik actief koel dmv een pc fan en Domoticz aansturing die gaat werken zodra de temperatuur boven de 40 komt. Hiermee houd ik zelfs op erg warme dagen de inverter onder de 50 graden. De motivatie die ik had was dat koelere onderdelen langer mee gaan.

Nu zie ik in de logging van de SMA dat deze over de 57 is geweest vandaag. De SMA heeft een beduidend groter koelblok maar actieve koeling zou hier ook mogelijk zijn.

Zijn er meer mensen die hun inverter, of specifieker de SMA actief koelen ?
Ja ik koel mijn omvormer (Zeversolar TL3000-20) ook. Met koeling blijft hij ook op warme dagen onder de 42 graden C. Hoofdreden dat ik koel is omdat boven 45 graden derating plaatsvindt. Levensduur vind ik van secundair belang.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

Kets_One schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:26:
[...]

Ja ik koel mijn omvormer (Zeversolar TL3000-20) ook. Met koeling blijft hij ook op warme dagen onder de 42 graden C. Hoofdreden dat ik koel is omdat boven 45 graden derating plaatsvindt. Levensduur vind ik van secundair belang.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie het precies doen aangaande hardware, dit is mijn setup voor de AEG inverter:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mhD5SpUl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IE8bXrol.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PtvsVQHl.jpg

Getekend in Fusion360 en vervolgens uit 5mm dik spaanplaat met de lasercutter gesneden. De schuine lijn in het laatste plaatje forceert de lucht omhoog naar de onderkant van de inverter, waar het aan de bovenkant dan dus weg kan. Aan de linkerkant een inkeping waar de DC kabels in lopen.

Ik zal vanmiddag het Fusion design nog even hier bij plaatsen, mocht iemand interesse hebben.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe jullie het precies doen aangaande hardware, dit is mijn setup voor de AEG inverter:

Getekend in Fusion360 en vervolgens uit 5mm dik spaanplaat met de lasercutter gesneden. De schuine lijn in het laatste plaatje forceert de lucht omhoog naar de onderkant van de inverter, waar het aan de bovenkant dan dus weg kan. Aan de linkerkant een inkeping waar de DC kabels in lopen.

Ik zal vanmiddag het Fusion design nog even hier bij plaatsen, mocht iemand interesse hebben.
Hier een tweetal foto's van mijn setup. Het is een beetje houtje-touwtje, maar wel effectief.
Fans zijn temepratuurgeregeld met dit bordje: link

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gE0vdm2TOZrYYWh58uuduQyrZ58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oR3Llyedz24wsKSTQWfHUvjz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CliHdfvqBo4nPmXCMWs5PEWxmBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ibj63AovToMczQWjKVAVmNdg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Kets_One op 06-08-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-09 20:20
Hoe kan je aan een omvormer zien dat deze in "Derating" mode zit? Wordt dit aangegeven of moet je er maar met goed geluk achterkomen? Ik bedoel niet (alleen) op basis dat een temperatuur te hoog is en daarnaast rekening houden met de slechte prestaties van panelen bij hoge temperatuur.

Mijn standpunt m.b.t. (extra) actief koelen van de omvormer: als het echt nodig is, dan had de fabrikant wel ingebouwd. De fabrikant zal ook bij een passief systeem de juiste warmteafgiftecapaciteit bepaald hebben voor correct functioneren. Ik weet niet hoe het nu met SMA's is, maar in het verleden hadden sommigen wel een fan die aansprong als het te warm werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
Jazzle schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:26:

Waarschijnlijk is de aps te warm geworden. Ik heb een vergelijkbare storing gehad, je ziet wel paneel waardes die tussen de 0 en 20 watt flucteren.

De volgende dag werkt het dan weer. Ik heb er een fan opgeplaatst, probleem opgelost. Scheelde bijna 60 graden qua temperatuur.

Als je een ecu unit hebt kan aps de qs1 bekijken. Zelf heb je niet genoeg rechten, je hebt installateursrechten nodig en die wilden ze mijn niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
jerh schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Waarschijnlijk is de aps te warm geworden. Ik heb een vergelijkbare storing gehad, je ziet wel paneel waardes die tussen de 0 en 20 watt flucteren.

De volgende dag werkt het dan weer. Ik heb er een fan opgeplaatst, probleem opgelost. Scheelde bijna 60 graden qua temperatuur.

Als je een ecu unit hebt kan aps de qs1 bekijken. Zelf heb je niet genoeg rechten, je hebt installateursrechten nodig en die wilden ze mijn niet geven.
Dat was inderdaad een logische verklaring geweest, echter de temperatuur was op moment van uitvallen 15 graden ('s nachts), en is niet hoger geweest dan 45 de dag ervoor (heb een installateurs account).

Wat jij zegt geeft wel aan dat een reset dus alleen in het donker kan plaatsvinden, dus dat laat opeens de opties open voor van alles (aarde fouten, etc.). De QS1 had gek genoeg verder geen errors gelogd in de installer portal, behalve dat het gebrek aan opbrengst wel een warning gaf.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazzle op 06-08-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Jazzle schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

Dat was inderdaad een logische verklaring geweest, echter de temperatuur was op moment van uitvallen 15 graden ('s nachts), en is niet hoger geweest dan 45 de dag ervoor (heb een installateurs account).

Wat jij zegt geeft wel aan dat een reset dus alleen in het donker kan plaatsvinden, dus dat laat opeens de opties open voor van alles (aarde fouten, etc.). De QS1 had gek genoeg verder geen errors gelogd in de installer portal, behalve dat het gebrek aan opbrengst wel een warning gaf.
Ik zag hem ook weleens opnieuw terugkomen, kennelijk dan voldoende afgekoeld, maar veel willekeur. Ook soms verbaasd over aps support. Had ze er naar laten kijken en toen vonden ze niks. Nadat het nog een aantal keer gebeurt was, verklapten ze dat hij te warm en dat ten koste van de garantie kon gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Zo,

even de "pilot" uitgebreid met 20 nieuwe paneeltjes (10 op de foto), maakt het totaal nu 150 :-)
Blijft een wonderlijk verschijnsel, die plastic panelen. Zo licht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_MT8-lR_Kl6h8D7H1M_aG_CF0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSK0Qta4rPxvD0OV3YlBRks5.png?f=fotoalbum_large

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:41
Even een check. Ik heb 2x8 zonnepalen in twee strings. Standaard panelen van 300 W.

De DC input van string 1 is 216 V. De DC input van string 2 is 221 V. Rond de 220 V en dus 27,5 V per paneel.

Ik dacht dat dit rond de 30-32 V per paneel zou moeten zitten? Als ik één paneel minder reken dan kom ik op 220/7= 31,4 V per paneel. Maar dan zou in elke string één paneel niet werken... En via bypass zou dan de rest moeten werken?
Stroomsterkte van beide strings is vrijwel gelijk (nu 8,8 en 8,7 A).

Totale opbrengst van de setup van 4800 Wp vol op ZW is 3850 W maximaal. Vorig jaar was het net gelegd en zat ik rond de 4200 W op dit soort dagen.

Kloppen mijn cijfers?

[ Voor 8% gewijzigd door Playa del C. op 06-08-2020 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Playa del C. schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:13:
Even een check. Ik heb 2x8 zonnepalen in twee strings. Standaard panelen van 300 W.

De DC input van string 1 is 216 V. De DC input van string 2 is 221 V. Rond de 220 V en dus 27,5 V per paneel.

Ik dacht dat dit rond de 30-32 V per paneel zou moeten zitten? Als ik één paneel minder reken dan kom ik op 220/7= 31,4 V per paneel. Maar dan zou in elke string één paneel niet werken... En via bypass zou dan de rest moeten werken?

Totale opbrengst van de setup van 4800 Wp vol op ZW is 3850 W maximaal. Vorig jaar was het net gelegd en zat ik rond de 4200 W op dit soort dagen.

Kloppen mijn cijfers?
Mijn panelen doen onder ideale omstandigheden 33.86 Volt, dus 10 panelen ~339 Volt. Momenteel zie ik de volgende string spanningen in setjes van 10 panelen: OZO: 284 Volt, ZZW: 288 Volt, 290 Volt, WNW: 303 Volt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41

Kloppen mijn cijfers?
Zonder duidelijk te maken welke panelen je hebt kan niemand het voor je narekenen.

Ik kan je wel zeggen dat met dit soort warme dagen je voltage naar beneden gaat. Ik gok dan ook dat er niets mis is met je setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
il-Principe schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:30:
Hoe kan je aan een omvormer zien dat deze in "Derating" mode zit? Wordt dit aangegeven of moet je er maar met goed geluk achterkomen? Ik bedoel niet (alleen) op basis dat een temperatuur te hoog is en daarnaast rekening houden met de slechte prestaties van panelen bij hoge temperatuur
In de handleiding van de omvormer staat als het goed is een grafiek waaruit je derating kan afleiden bij een bepaald voltage en temperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

looyenss schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:45:
Zo,

even de "pilot" uitgebreid met 20 nieuwe paneeltjes (10 op de foto), maakt het totaal nu 150 :-)
Blijft een wonderlijk verschijnsel, die plastic panelen. Zo licht!

[Afbeelding]
Ik heb het even gemist maar wat is de bedoeling van dit? Waarom geen echte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Rol-Co schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:29:
[...]

Ik heb het even gemist maar wat is de bedoeling van dit? Waarom geen echte?
Definieer echt,? Hier komt gewoon stroom uit hoor haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

looyenss schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:09:
[...]

Definieer echt,? Hier komt gewoon stroom uit hoor haha
Oh ok, wat is het dan? Serieus benieuwd 😀

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• looyenss
Rol-Co schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

Oh ok, wat is het dan? Serieus benieuwd 😀
Zonnepanelen gemaakt van kunstof ipv glas en alu, deze worden nu getest bij ons op de boerderij en als het goed is vanaf 1-1-2021 geleverd door de fabrikant (uit eindhoven, Solarge)

edit:
voordelen: gewicht en snelheid met leggen. Dus voor slappe daken een uitkomst

[ Voor 11% gewijzigd door looyenss op 07-08-2020 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

looyenss schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:04:
[...]

Zonnepanelen gemaakt van kunstof ipv glas en alu, deze worden nu getest bij ons op de boerderij en als het goed is vanaf 1-1-2021 geleverd door de fabrikant (uit eindhoven, Solarge)
Weet je ook wat het voordeel is aan plastic “behuizing” , buiten het gewicht?

Ik denk dan weer milieu technisch aan minder recyclebaar en plastic soep. Glas en aluminium zijn simpele materialen, plastic niet.

Edit
Al ik zie je edit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
Rol-Co schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:14:
[...]

Weet je ook wat het voordeel is aan plastic “behuizing” , buiten het gewicht?

Ik denk dan weer milieu technisch aan minder recyclebaar en plastic soep. Glas en aluminium zijn simpele materialen, plastic niet.

Edit
Al ik zie je edit
de plastic soep is een grondstof voor dit paneel (aldus de leverancier)
Ook is het paneel door een versnipperaar te gooien, silicium eruit halen en glasvezels toevoegen voor nieuw paneel. Eenvoudiger te recyclen dan glas en alu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

looyenss schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:16:
[...]

de plastic soep is een grondstof voor dit paneel (aldus de leverancier)
Ook is het paneel door een versnipperaar te gooien, silicium eruit halen en glasvezels toevoegen voor nieuw paneel. Eenvoudiger te recyclen dan glas en alu
Wat ik helaas niet kon vinden is de (grove) materiaalsamenstelling van hun laminaat, een recycle% van 40% in nieuwe panelen klinkt mooi maar dan moeten de panelen ook terugkomen en verwerkt worden.
En of zo'n complex composiet materiaal makkelijk te recyclen is? Verouderingsverschijnselen kent ook dit laminaat. Bij glas en alu is dit vermoedelijk minder het geval.
Productgarantie 10 jaar, ik zou graag willen weten onder welke verzwaarde klimaatcondities ze testen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Ik zie in mijn monitoringsysteem op deze hete dagen dat de curve van de opbrengst een beetje "gerafeld" is.In april en mei op die zonnige dagen was de curve heel geleidelijk. Bijna een perfect gladde curve.

Gisteren had ik ongeveer dezelfde curve, die in grote lijnen ook dezelfde trend volgt, maar dan zitten er vooral rond de middaguren veel kleine rafels in. Niet genoeg voor bewolking was die was er niet en dan spreek je ook niet meer over rafels, maar is vaak de hele parabolische vorm weg. Komt dit door de hitte, waarvan men vaak zegt dat hitte niet per se goed is voor de opbrengst?

Ik heb een Enphase-systeem fwiw.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Kloppen mijn cijfers?
Google ook even naar temperatuur coëfficiënt van je zonnepanelen.
Dut ziet er prima uit hoor.
De hogere waardes als pieken haal je bij lange na niet als het buiten boven de 20 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

jerh schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Wat is te warm?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb 2 strings van 14 panelen, die op 1 dakvlak liggen, 7 breed en 4 hoog.
De onderste string zal in de winter periode weinig zon krijgen vanwege de lagere ligging en een ernaast staand gebouw. Het dakvlak ligt op 20* en pal op zuid.

De leverancier heeft de 2 stringen op de SMA 8.0 aangesloten als volgt:
1 op ingang A , en 1 op ingang B.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjE7kCzdL2qzavq3B2i8deq1w-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaDXoeexXGHH1OL4ifsfnfZV.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat de meest gunstige in verband met het feit dat 1 string weinig of geen zon gaat pakken in de winter, of kan ik ze beter allebei op "A" zetten?

Los hiervan overweeg ik om nog een aantal , zeg 8 (of zoveel als nodig voor de minimum spanning) panelen op het Noord dakvlak , ook onder 20* te leggen tzt.
In dàt geval lijkt het me logisch dat de 2 gelijke stringen zonder meer beide op "A" komen, en de aparte string op Noord, op "B"

Zie ik dat goed allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Data sheet zegt tot 65 graden, en zolang je hem niet stijf tegen paneel plakt geloof ik niet dat hij zo warm word. Mijne worden na paar uur vol vermogen maar lekker hand warm. 50 graden pak ik niet vast tenminste

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
@Naalroc

Voorlopig zou ik de ene op A laten en de andere op B, dan werkt het optimaal. Maar omdat beide strings gelijk zijn en dezelfde richting op kijken kunnen ze inderdaad ook samen op A in geval je uit gaat breiden. Dan komt de uitbreiding juist op B.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
De aps yc1000 stopt bij 92 graden, handleiding heeft het over 90 graden. Ik denk dat @reneeke1970 het over de qs1 heeft. Die hangt bij mij buiten en blijft kouder, hangen ook kleiner panelen aan met veel schaduw, dus daar speelt warmte minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:05
Vraagje voor de mensen met een Enphase systeem: heeft iemand al eens een update moeten installeren voor de Envoy S Metered?

Ik had laatst in de toolkit een update klaarstaan maar heb geen idee hoe ik deze kan installeren. Enlighten Manager geeft aan dat de software up2date is maar deze is al meer dan een jaar oud.

Benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
@Naalroc
Even invoeren in https://www.sunnydesignweb.com/ dan zie je wel wat wel en niet kan of het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Laatst online: 22:58

ChillPascal

In the end...

Beste Tweakers,

Ik ben voornemens om op korte termijn zonnepanelen te plaatsen. Nu betreft het een situatie met twee platte daken welke verschillen in hoogte (ca 60 cm).

Meest wenselijk zou ik de panelen in portetstand zetten, waardoor ze ca. 1 meter boven het dak uitsteken. Om de panelen vergunningsvrij te plaatsen moeten ze dan minimaal 1 meter uit de dakrand staan. Is dit echter ook van toepassing als het grenst aan mijn eigen platte dak welke enkele tientallen centimeters lager ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 09:41
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:22:
[...]
Data sheet zegt tot 65 graden, en zolang je hem niet stijf tegen paneel plakt geloof ik niet dat hij zo warm word. Mijne worden na paar uur vol vermogen maar lekker hand warm. 50 graden pak ik niet vast tenminste
Ik heb 2 APS QS1 microomvormers op een geisoleerde zolder hangen. Daar worden ze op een zonnige dag ruim 50oC bij ruim 80% van max. vermogen volgens de logging.
Maar, ook 62oC is een keer voorkomen.

Dus, de APS omvormers lijken 20~30oC warmer dan de omgeving te worden. Vermogen speelt de grootste rol, maar ook de lengte van de dag ljijkt van invloed omdat ze maar langzaam opwarmen (flink blok metaal).

Op een heb ik op de koelribben een fan (140 mm, 230 V) met een tiewarp provisorisch vastgezet. Die verlaagd de temperatuur maar met ~5oC.

Ik heb tijdens testen een keer een aardfout gehad. De enige manier om die kwijt te raken, was de omvormer spanningsvrij maken. Dus zowel AC als DC eraf. Dat gaat natuurlij kniet als je omvormer op het dak ligt.
PS: Toen had ik nog geen ECU.Misschien gaat resetten daarmee, maar ik zie het zo gauw niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 19-09 20:37

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Nimoleda schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:48:
Vraagje voor de mensen met een Enphase systeem: heeft iemand al eens een update moeten installeren voor de Envoy S Metered?

Ik had laatst in de toolkit een update klaarstaan maar heb geen idee hoe ik deze kan installeren. Enlighten Manager geeft aan dat de software up2date is maar deze is al meer dan een jaar oud.

Benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!
Hij doet het eigenlijk automatisch maar je kan het via enlighten doen. Log in met je installer account en als je naar systeem gaat en de envoy aanklikt staat daar ook software update bij. Bij mij is ie up to date en kan ik t niet aanklikken. Werkt veel beter dan de toolkit. Dat is waardeloos.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Zuluman schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

Hij doet het eigenlijk automatisch maar je kan het via enlighten doen. Log in met je installer account en als je naar systeem gaat en de envoy aanklikt staat daar ook software update bij. Bij mij is ie up to date en kan ik t niet aanklikken. Werkt veel beter dan de toolkit. Dat is waardeloos.
Oké! En welke versie heb je nu draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 19-09 20:37

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Nimoleda schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Oké! En welke versie heb je nu draaien?
5.0.34 en de 3 ander systemen die ik heb geinstalleerd ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Zuluman op 10-08-2020 13:02 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Zuluman schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:59:
[...]

5.0.34 en de 3 ander systemen die ik heb geinstalleerd ook.
Dankje! Deze heb ik ook, deze versie is ruim een jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:59

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Ik wilde mijn Greenchoice contract verlengen via gaslicht, maar ik zie dat ipv 11 cent er maar 8 cent terugleververgoeding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@sander817/@AUijtdehaag Pure energie met 14,5 cent is ook niet onaardig, al is dat enkel voor de eerste 1500kWh.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Je moet maar zo denken, lagere terugleververgoeding maakt de business case voor een WP ook weer beter...

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
sander817 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:18:
Ik wilde mijn Greenchoice contract verlengen via gaslicht, maar ik zie dat ipv 11 cent er maar 8 cent terugleververgoeding is?
Verlenging (voor max. 5 jaar) had voor 1 juli gemoeten om het 11ct teruglevertarief vast te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door cville op 10-08-2020 15:38 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Ik kan het zo snel niet vinden maar ik meen dat power peers ook 11 cent aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Gman schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:50:
Ik kan het zo snel niet vinden maar ik meen dat power peers ook 11 cent aanbiedt.
Maar hoe lang gegarandeerd en tot hoeveel kWh/jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
cville schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:02:
[...]

Maar hoe lang gegarandeerd en tot hoeveel kWh/jaar?
5000 kWh.
En daarboven nog een bonus van 4 cent voor een deel van de teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ChillPascal schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:20:
Beste Tweakers,

Ik ben voornemens om op korte termijn zonnepanelen te plaatsen. Nu betreft het een situatie met twee platte daken welke verschillen in hoogte (ca 60 cm).

Meest wenselijk zou ik de panelen in portetstand zetten, waardoor ze ca. 1 meter boven het dak uitsteken. Om de panelen vergunningsvrij te plaatsen moeten ze dan minimaal 1 meter uit de dakrand staan. Is dit echter ook van toepassing als het grenst aan mijn eigen platte dak welke enkele tientallen centimeters lager ligt?
Heb je een foto?

edit: er wordt pas gehandhaaft als iemand erover klaagt.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 10-08-2020 19:31 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

jobr schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:12:
[...]

5000 kWh.
En daarboven nog een bonus van 4 cent voor een deel van de teruglevering.
Alleen bij teruglevering aan je peers. Het loont dan wel om langer klant te blijven, want dan bouw je meer peers op over het algemeen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De google reviews van power peers zijn mij geen 11 + 4 ct waard :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
timovd schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:47:
[...]

Alleen bij teruglevering aan je peers. Het loont dan wel om langer klant te blijven, want dan bouw je meer peers op over het algemeen.
Maakt niet veel uit naar mijn idee.
In mijn eerste jaar had ik iets van 1500kWh x 0,04 cent.van de totale 4500kWh. Max is 3000kWh overigens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

AUijtdehaag schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:52:
De google reviews van power peers zijn mij geen 11 + 4 ct waard :>
Tot een paar jaar geleden was het echt waardeloos. Tegenwoordig is het heel veel beter. Klantenservice was echt ruk en vaak niet eens bereikbaar. Dat is nu echt anders.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
timovd schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Tot een paar jaar geleden was het echt waardeloos. Tegenwoordig is het heel veel beter. Klantenservice was echt ruk en vaak niet eens bereikbaar. Dat is nu echt anders.
Mijn ervaring is ook positief. Snel antwoord op vragen.
Heb er alleen electra overigens. Gas elders, dat is daar te duur vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Nu online
timovd schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Klinkt goed. Eens naar kijken :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 20:47

Sen

<-->

Ik ben al weer verder met mijn zonnepaneel plan. Vorige maand 8 panelen op mijn garage gelegd en nu ga ik er 16 op mijn huis leggen. Ik gebruik APS QS1 omvormers en ga er dus 4 op mijn dak gebruiken nu en heb er al 2 in gebruik op mijn garage.

Ik heb al een 5 x 4 mm2 installatiekabel YMvK kabel naar het dak gelegd tijdens de verbouwing en de electriecien heeft een Installatieautomaat 3p+n geplaatst.

Het oorspronkelijke idee was om een 3 fasige omvormer te gebruiken maar ik ben dus overgestapt naar APS QS1. Maar kan ik nu het beste mijn 4 omvormers verdelen over de 3 fase draden of wat ik denk verdelen over 2 fase draden en de 3de fase draad afdoppen en dan in de meterkast de fases gebruiken die mijn garage zonnepaneel groep niet gebruikt.

Dan heb ik dus:
Fase 1 (8 panelen, 2 omvormers, garagedak, aparte automaat groep)
Fase 2 (8 panelen, 2 omvormers , woningdak, 3 fase automaatgroep)
Fase 3 (8 panelen, 2 omvormers, woningdak, 3 fase automaatgroep)

Kan ik in de meterkast zien welke fases welke groep of automaatgroep gebruikt?

Ik wil later ook nog een uitbouw plaatsen waardoor ik nog 8 zonnepanelen zou kunnen plaatsen naast de 16 en zou dan graag de zelfde kabel gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NW8u-3IyRofWzVF3U2PXW6-cXA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9bGw6KenWB656gn6rObkAFj.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste grijze groep met blauwe punt is de garage zonnepaneel groep.
De beoogde zonenapneel groep voor dak is de 3p+n met blauwe streep er boven.

[ Voor 23% gewijzigd door Sen op 11-08-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Sen schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:22:
Kan ik in de meterkast zien welke fases welke groep of automaatgroep gebruikt?
Zo te zien zijn er geen fase kleuren gebruikt (voor zover ik weet is dat ook niet gebruikelijk bij woonhuis meterkasten). Je zal dan vanaf de hoofdschakelaar de fase draden moeten volgen.
De beoogde zonenapneel groep voor dak is de 3p+n met blauwe streep er boven.
Dat is wel 3 fase automaat, ik denk dat het kan maar ik weet het niet zeker, misschien ff checken in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-07 11:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sanderb1990 Oh excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Gman schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

Zo te zien zijn er geen fase kleuren gebruikt (voor zover ik weet is dat ook niet gebruikelijk bij woonhuis meterkasten). Je zal dan vanaf de hoofdschakelaar de fase draden moeten volgen.

[...]

Dat is wel 3 fase automaat, ik denk dat het kan maar ik weet het niet zeker, misschien ff checken in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Zit zelf in de kastenbouw, gebruiken voor spanningsvoerende draden altijd 1 kleur, alleen de nul is blauw (en soms wisselen we af voor spannende groepen ;-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
looyenss schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:17:
[...]

Zit zelf in de kastenbouw, gebruiken voor spanningsvoerende draden altijd 1 kleur, alleen de nul is blauw (en soms wisselen we af voor spannende groepen ;-) )
Da's prima maar zodra de volgorde belangrijk is zoals bij een electro motor worden (als het goed is) deze kleurcodes gebruikt: bruin, zwart en grijs.

Anders krijg je "huh hij doet het niet, hoe kan dat nou!? ooooooh de volgorde staat verkeerd" :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik wil mijn pv panelen vanuit de nieuwbouw (2018) uitbreiden. Er liggen er nu 7 op a 275wp aan een Growatt 2000s, de opbrengst is in de praktijk 15kWh op een goede dag in juli. Totale opbrengst per jaar is 2336 kWh.
Betreft een plat dak waar er nog 8 bij kunnen. (Wellicht minder icm een wp).

Mijn idee is om de panelen uit te breiden met 320wp of nog hoger, kunnen dan de bestaande leidingen worden gebruikt of kan de installateur makkelijk een gat door t dak maken?
Tevens wil ik een warmtepomp van 5-6 kw laten installeren. Verbruik zal dan nihil zijn.

Wat vinden jullie?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57
Ik lees vaak dat Solaredge zijn productie overschat, zijn er mensen die dat gemeten hebben? Ik heb nu CT klemmen om de fases van de zonnepanelen in de meterkast. Als ik die vergelijk met de opbrengst volgens de Solaredge en op de APS samen komt dit best goed overeen:

DatumSolaredge (kWh)APS (kWh)Totaal (kWh)Gemeten CT klemmen (kWh)
7 Augustus35,16914,3549,51949,4
8 Augustus33,28614,2247,50647,2
9 Augustus25,32711,2136,53736,2
10 Augustus32,25813,3445,59845,5
11 Augustus31,48113,2944,77144,6

Zijn er andere die het met een kWh meter in de groepenkast gemeten hebben? Lijkt dus wel mee te vallen met die te hoge opbrengst. :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gman schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:36:
[...]

Da's prima maar zodra de volgorde belangrijk is zoals bij een electro motor worden (als het goed is) deze kleurcodes gebruikt: bruin, zwart en grijs.

Anders krijg je "huh hij doet het niet, hoe kan dat nou!? ooooooh de volgorde staat verkeerd" :z
Dan draait hij hooguit de verkeerde kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mijn gebruikersniveau voor de SE omgeving is door de leverancier aangepast dus ik kan een stuk meer grafieken zien nu.

An sich draait alles prima, maar ik zie een specifiek paneel zich wel wat apart gedragen. Loopt grootste deel van de dag voorop qua opbrengst maar wordt uiteindelijk minder. Ik vermoed dat het komt door een schoorsteen daarnaast die in de loop van de dag steeds meer schaduw gaat geven maar wellicht heeft iemand hier daar nog een andere theorie bij.

Het gaat om dit paneel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS_6qPGfNT6sMznTPApnMFB1pcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b908vAoKCr7xVHrapTESWTs5.png?f=fotoalbum_large

En in de grafieken is dat de afwijkende lijn (vanaf 15u), bovenste is paneelspanning, onderste optimizerspanning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDMYp6Hnn8m2_e6qP144XAWMzpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yyIc1vt5qqnfMt5sD07sW7Pj.png?f=user_large

Dat element daar op het dak gaat op een gegeven moment uiteraard meer schaduw geven, verklaart dat dit gedrag? Het vermogen dat het paneel levert veranderd overigens niet zichtbaar als de spanning die zwiep maakt, dat is over deze dagen heen gewoon een nette parabool. Het paneel levert gemiddeld gezien over een dag 5% minder op dan een gemiddeld paneel dus schrikbarend is het sowieso niet.
12 x Sunpower Max3 400Wp, 12 x SE P485, 1 X SE 5000H, zuid, 15˚, Utrecht

[ Voor 9% gewijzigd door Jheroun op 12-08-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:01
Ik heb sinds enkele dagen onderstaande set op een plat dak liggen. Ik vraag me af alleen af waarom de opbrengst een stuk lager is als dat ik verwacht had.

8 x Trina Solar TSM-325DD06M.05(II) 325Wp Mono Full Black
1 x Goodwe GW2500-XS, Enkelfase, 1 MPPT

Panelen liggen op zuid-zuidwest onder hoek van ongeveer 10 graden.

Actuele situatie vandaag:
14:15 uur opbrengst: 1580kW
Volledig zon / 32 graden.

Ik had toch wel verwacht boven de 2000 uit te komen met dit weer? Wat zou hier mis kunnen gaan? Of is dit normaal bij deze temperaturen?

https://imgur.com/pev1cGx
https://imgur.com/bJnPle7

[ Voor 4% gewijzigd door NRJ020 op 12-08-2020 14:20 ]

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 07:52
Sport_Life schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:37:
Ik wil mijn pv panelen vanuit de nieuwbouw (2018) uitbreiden. Er liggen er nu 7 op a 275wp aan een Growatt 2000s, de opbrengst is in de praktijk 15kWh op een goede dag in juli. Totale opbrengst per jaar is 2336 kWh.

Mijn idee is om de panelen uit te breiden met 320wp of nog hoger, kunnen dan de bestaande leidingen worden gebruikt of kan de installateur makkelijk een gat door t dak maken?
Tevens wil ik een warmtepomp van 5-6 kw laten installeren. Verbruik zal dan nihil zijn.

Wat vinden jullie?
Ik zit met hetzelfde. Ik zou gewoon alles vervangen. Een nieuwe omvormer moet je sowieso. Je buren hebben vast dezelfde panelen, misschien willen die die wel overnemen? Op het platte dak verplaats je ze makkelijk naar de buren :) Dan dezelfde DC kabels hergebruiken voor een nieuwe set met fatsoenlijke wp's.

Wat bedoel je met 'Verbruik zan dan nihil zijn'?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

NRJ020 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:19:
Ik heb sinds enkele dagen onderstaande set op een plat dak liggen. Ik vraag me af alleen af waarom de opbrengst een stuk lager is als dat ik verwacht had.

8 x Trina Solar TSM-325DD06M.05(II) 325Wp Mono Full Black
1 x Goodwe GW2500-XS, Enkelfase, 1 MPPT

Panelen liggen op zuid-zuidwest onder hoek van ongeveer 10 graden.

Actuele situatie vandaag:
14:15 uur opbrengst: 1580kW
Volledig zon / 32 graden.

Ik had toch wel verwacht boven de 2000 uit te komen met dit weer? Wat zou hier mis kunnen gaan? Of is dit normaal bij deze temperaturen?

https://imgur.com/pev1cGx
https://imgur.com/bJnPle7
Je paneel is STC 325 Wp, en dat is NMOT van 245 Wp bij 800 W/m² instraling bij 20 graden.

Het is buiten 32° graden en je panelen zijn wellicht 50 a 60 graden. (stel 50°C graden verschil met 20°C is dT 30 graden)

De Temperature Coefficient of PMAX van jou panelen zijn -0.37%/°C
30 x -0,37 = -11,1%

Hier is behoorlijk sluierbewolking, mijn eigen meetstation zit op ±700 W/m² (=12,5% minder instraling van 800 W/m²)

245 Wp x (11,1%) x (12,5%) = 192 Wp x 8 panelen = 1541 Watt

Zit niet heel ver van jou huidige opwekking :+

Kortom, we willen een strakblauwe lucht, met hoge zonnestraling bij een lage buiten temperatuur. Dan is je opwekking maximaal. Dan zit je meer richting het voorjaar te denken.

[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 12-08-2020 15:47 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Jheroun schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:29:
Mijn gebruikersniveau voor de SE omgeving is door de leverancier aangepast dus ik kan een stuk meer grafieken zien nu.

An sich draait alles prima, maar ik zie een specifiek paneel zich wel wat apart gedragen. Loopt grootste deel van de dag voorop qua opbrengst maar wordt uiteindelijk minder. Ik vermoed dat het komt door een schoorsteen daarnaast die in de loop van de dag steeds meer schaduw gaat geven maar wellicht heeft iemand hier daar nog een andere theorie bij.

Het gaat om dit paneel:
[Afbeelding]

En in de grafieken is dat de afwijkende lijn (vanaf 15u), bovenste is paneelspanning, onderste optimizerspanning:

[Afbeelding]

Dat element daar op het dak gaat op een gegeven moment uiteraard meer schaduw geven, verklaart dat dit gedrag? Het vermogen dat het paneel levert veranderd overigens niet zichtbaar als de spanning die zwiep maakt, dat is over deze dagen heen gewoon een nette parabool. Het paneel levert gemiddeld gezien over een dag 5% minder op dan een gemiddeld paneel dus schrikbarend is het sowieso niet.
12 x Sunpower Max3 400Wp, 12 x SE P485, 1 X SE 5000H, zuid, 15˚, Utrecht
Ja dat paneel lijkt de meeste schaduw te hebben. En dan alleen aan het eind van de dag. Logisch dat die het minst opbrengt.
Kun je een wat completer screenshot van de optimiser spanningen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
Ik zie de laatste dagen met het warme weer wat aparte temperatuur metingen uit de omvormer. Als de 52 graden wordt bereikt dan duikt de temperatuur een paar graden naar beneden om vervolgens weer te stijgen. Ik zie niet direct dat het impact heeft op de opwekking. Het gaat om een Goodwe 15KN-DT met passieve koeling. Komt dit vaker voor? En hoe kan de temp zakken zonder dat de opwekking er onder leidt?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qp4yrB0.png

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Sport_Life schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:37:

Wat vinden jullie?
Als er nu een YMVK 3 x 2.5 mm2 kabel ligt en in de meterkast een 16A groep zou je de omvormer kunnen vervangen door een grotere. Volgens mij is de max capaciteit van die kabel 3.68 kW. Eventueel met allemaal nieuwe panelen of max 8 nieuwe en je 7 oude. Zo`n grotere omvormer is geschikt voor 2 strings en dat kunnen dan ook verschillende panelen zijn.

Je hebt weinig schaduw?

Die 3.68 kW omvormer is dan 82% van het totaal aantal Wp. Zal ongeveer 0.3% aftoppen op jaarbasis, zou je niet wakker van mogen liggen.

Als je liever een nieuwe omvormer wilt kun je daarvoor denk ik beter een eigen kabel naar de meterkast trekken. Eventueel is dat ook beter in geval je toch al een 3 fase aansluiting hebt.

@padoempats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
wiljums schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:39:
Ik zie de laatste dagen met het warme weer wat aparte temperatuur metingen uit de omvormer. Als de 52 graden wordt bereikt dan duikt de temperatuur een paar graden naar beneden om vervolgens weer te stijgen. Ik zie niet direct dat het impact heeft op de opwekking. Het gaat om een Goodwe 15KN-DT met passieve koeling. Komt dit vaker voor? En hoe kan de temp zakken zonder dat de opwekking er onder leidt?

[Afbeelding]
Het lijkt op een omvormer die de fan pas aandoet bij een bepaalde temperatuur en ook wel enigszins passief koelt.. Je hebt er niet heel veel Wp op aangesloten dus hij wordt niet heel warm.

Volgens deze datasheet zijn er ventilator gekoelde uitvoeringen vanaf 9 kW.
https://natec.nl/wp-conte...lation-Manual-DTSmart.pdf

Kijk nog eens beter naar je omvormer.

Ik log bijvoorbeeld een 20 kW Goodwe met 23.7 kWp verdeeld over zuid en west 45 graden helling. Maar het gewicht / passieve koelcapaciteit is gelijk aan jouw 15 kW versie. Die heeft vandaag gepiekt op 53.7 graden.

Of deze 25 kW Goodwe met ruim 31 kWp zuid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxP-Ia3_MEs1s7pOHGtEb7IpTb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QymkQKwftl3G16YfFrfbkecg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
busscherski schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:03:
[...]

Het lijkt op een omvormer die de fan pas aandoet bij een bepaalde temperatuur en ook wel enigszins passief koelt.. Je hebt er niet heel veel Wp op aangesloten dus hij wordt niet heel warm.

Volgens deze datasheet zijn er ventilator gekoelde uitvoeringen vanaf 9 kW.
https://natec.nl/wp-conte...lation-Manual-DTSmart.pdf

Kijk nog eens beter naar je omvormer.

[Afbeelding]
Ik heb de 15KN-DT uit de smart serie, met alleen koelvinnen aan de achterkant. Eerst was nog het oude type geleverd, 15K-DT met wel fans, maar die is later nog omgeruild. Dus die temp drops snap ik nog niet..

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
wiljums schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:11:
[...]

Ik heb de 15KN-DT uit de smart serie, met alleen koelvinnen aan de achterkant. Eerst was nog het oude type geleverd, 15K-DT met wel fans, maar die is later nog omgeruild. Dus die temp drops snap ik nog niet..
Vreemd, schroef hem eens open om erin te kijken. Wellicht ontdek je dan een ander koelmechanisme oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Sen schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:22:
Ik ben al weer verder met mijn zonnepaneel plan. Vorige maand 8 panelen op mijn garage gelegd en nu ga ik er 16 op mijn huis leggen. Ik gebruik APS QS1 omvormers en ga er dus 4 op mijn dak gebruiken nu en heb er al 2 in gebruik op mijn garage.
Ik hoop dat je in huis niet naar radio op de FM band luistert. Die APS QS 1 (ik heb er twee) storen flink...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik had vanmiddag iets geks met mijn installatie. Dipte even naar 0. Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen? Ik heb het nog niet eerder gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBGH_fq-dRz3Cwd-IfMMqn945Mw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3Mfb6Mrh6vPXI1RnAyW4vNM.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvYPmmjbCS3c2l4KMOPifdC5t5s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrgJIAisPKGmFfZNBRAZ5gJp.jpg?f=fotoalbum_medium

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

@BeQuietAndDrive
Volgens mij mis je gewoon data?

• Helhond

Helhond

Grunn

WackoH schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:15:
[...]
Ik hoop dat je in huis niet naar radio op de FM band luistert. Die APS QS 1 (ik heb er twee) storen flink...
Ik heb 3 QS1 en 3 YC600 op mijn garage dak, maar het signaal van mijn FM radio in de garage is er niet slechter op geworden, het ligt er grotendeels aan hoe jij jou bekabeling aanlegt. :+

• WackoH
@Helhond Hoe zou ik de bekabeling voor de APS QS1 dan aan moeten leggen?

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 20:47

Sen

<-->

WackoH schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:41:
@Helhond Hoe zou ik de bekabeling voor de APS QS1 dan aan moeten leggen?
Geen last van storing hoor. Maar de QS1 veroorzaken de storing ook niet maar de bekabeling. Dus echt even beter je bekabeling gaan doen. Geen lussen leggen bijvoorbeeld.

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
wiljums schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:11:
[...]

Veel passief gekoelde omvormers hebben intern wel een ventilator voor wat circulatie.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• cville
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:32:
Ik had vanmiddag iets geks met mijn installatie. Dipte even naar 0. Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen? Ik heb het nog niet eerder gehad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie je dit gedrag ook als je rechtstreeks op het web interface van je inverter inlogt?

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

cville schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:24:
[...]

Zie je dit gedrag ook als je rechtstreeks op het web interface van je inverter inlogt?
Is dat dit niet? De bovenste screenshot is uit Sunnyportal (van SMA) en de onderste is van de SMA portal (hier zitten ook enkele beheerfuncties in). Voor zover ik weet, is dat alles.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• cville
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:33:
[...]

Is dat dit niet? De bovenste screenshot is uit Sunnyportal (van SMA) en de onderste is van de SMA portal (hier zitten ook enkele beheerfuncties in). Voor zover ik weet, is dat alles.
Ik ben er niet zeker van. Bij mij ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8gsPmdzbPLjaH353fi4Gm6f6qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JROwjEOFejXqZ3sTMfvXpcpl.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik het portal niet maar jouw beeld herken ik niet als zijnde van de inverter.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:35:
[...]

Ja dat paneel lijkt de meeste schaduw te hebben. En dan alleen aan het eind van de dag. Logisch dat die het minst opbrengt.
Kun je een wat completer screenshot van de optimiser spanningen delen?
Wat zoek je daarin, datum/tijd informatie? En dan van een week of van een dag? Ik kan vanalles uit die portal halen maar ik weet niet precies wat hierbij verder helpt :)

• busscherski
Jheroun schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

Wat zoek je daarin, datum/tijd informatie? En dan van een week of van een dag? Ik kan vanalles uit die portal halen maar ik weet niet precies wat hierbij verder helpt :)
Ik was benieuwd naar een plaatje met alle optimiser uitgaande voltages van een zonnige dag zoals gisteren.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw