12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ja daar staat 11 cent, nu begin er iets te knagen, hier worden geen kWh tegen elkaar weg gestreept maar bedragen....cville schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:24:
NIEUW TOPIC
Ik ben nog steeds bezig om een correcte jaarafrekening van GC te krijgen. Ik heb een vraag aan tweakers die bij GC zitten en net als ik meer terugleveren dan ze gebruiken:
VRAAG: wordt bij jullie in de jaarafrekening bij "levering normaaltarief" en "levering daltarief" een tarief van 11ct gebruikt of je contracttarief? Bij mij is dat 11ct en niet het contracttarief. LET OP: het gaat hier om de leveringstarieven en niet om het terugleveringstarief.
Dus je mist je eigen verbruik maal 4 cent ofzo?
Edit, ik zie het al, als je nu kijkt bij de terug levering, dan is het aantal kWh vermeerdert met het aantal kWh verbruik, dus je krijgt die 11 cent daar ook weer extra terug.
[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 30-07-2020 13:26 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Bij mij het gewone contract tarief (Nb ik lever netto niet terug)cville schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:24:
NIEUW TOPIC
Ik ben nog steeds bezig om een correcte jaarafrekening van GC te krijgen. Ik heb een vraag aan tweakers die bij GC zitten en net als ik meer terugleveren dan ze gebruiken:
VRAAG: wordt bij jullie in de jaarafrekening bij "levering normaaltarief" en "levering daltarief" een tarief van 11ct gebruikt of je contracttarief? Bij mij is dat 11ct en niet het contracttarief. LET OP: het gaat hier om de leveringstarieven en niet om het terugleveringstarief.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Antwoord op je eerste vraag: JAreneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:20:
[...]
Ja daar staat 11 cent, nu begin er iets te knagen, hier worden geen kWh tegen elkaar weg gestreept maar bedragen....
Dus je mist je eigen verbruik maal 4 cent ofzo?
Edit, ik zie het al, als je nu kijkt bij de terug levering, dan is het aantal kWh vermeerdert met het aantal kWh verbruik, dus je krijgt die 11 cent daar ook weer extra terug.
N.a.v. je edit: hoe moet ik dat zien (letterlijk)? Bij mij is de getoonde teruglevering het verschil tussen de meterstanden en daar wordt geen verbruik bijgeteld. Ik kan er echt niets anders van maken.
Ik zal met afgeronde cijfers werken. Ik heb een netto terug levering van 10000 kWh, daar behoor ik mijn 11 cent voor te krijgen.cville schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:12:
[...]
Antwoord op je eerste vraag: JA
N.a.v. je edit: hoe moet ik dat zien (letterlijk)? Bij mij is de getoonde teruglevering het verschil tussen de meterstanden en daar wordt geen verbruik bijgeteld. Ik kan er echt niets anders van maken.
Nu moeten hun natuurlijk ook mijn verbruik standen verwerken, dus zeggen ze op de factuur verbruik 5000 kWh voor 11 cent.
En terug levering 15000 voor 11 cent.
Dat maakt netto 10000 voor 11 cent.
Nu weet ik toevallig mijn eigen standen maar weet jij dat ook? Want logisch en overzichtelijk is het niet.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zal je de echte getallen geven voor mijn situatie:reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:52:
[...]
Ik zal met afgeronde cijfers werken. Ik heb een netto terug levering van 10000 kWh, daar behoor ik mijn 11 cent voor te krijgen.
Nu moeten hun natuurlijk ook mijn verbruik standen verwerken, dus zeggen ze op de factuur verbruik 5000 kWh voor 11 cent.
En terug levering 15000 voor 11 cent.
Dat maakt netto 10000 voor 11 cent.
Nu weet ik toevallig mijn eigen standen maar weet jij dat ook? Want logisch en overzichtelijk is het niet.
Begin en eindstanden:
| Levering normaaltarief 4.202 4.995 793 kWh 0,11000 |
| Levering daltarief 6.504 8.147 1.643 kWh 0,11000 |
| Teruglevering normaaltarief 7.935 14.039 -6.104 kWh 0,11000 |
| Teruglevering daltarief 3.541 6.155 -2.614 kWh 0,11000 |
Dat is toch heel anders dan jij laat zien? De logica ontgaat me volledig en het lijkt erop dat ze of het verkeerde leveringstarief toepassen (lijkt me het meest logisch) of het op jouw manier moeten doen (is correct maar niet erg transparant) maar dat is niet zo. Ik verwacht dat deze berekeningen op een uniforme manier door een programma gedaan worden maar dat lijkt niet zo te zijn.
Nee aparte gevallen worden met hand gecorrigeerd.cville schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:03:
[...]
Ik zal je de echte getallen geven voor mijn situatie:
Begin en eindstanden:
Levering normaaltarief 4.202 4.995 793 kWh 0,11000 Levering daltarief 6.504 8.147 1.643 kWh 0,11000 Teruglevering normaaltarief 7.935 14.039 -6.104 kWh 0,11000 Teruglevering daltarief 3.541 6.155 -2.614 kWh 0,11000
Dat is toch heel anders dan jij laat zien? De logica ontgaat me volledig en het lijkt erop dat ze of het verkeerde leveringstarief toepassen (lijkt me het meest logisch) of het op jouw manier moeten doen (is correct maar niet erg transparant) maar dat is niet zo. Ik verwacht dat deze berekeningen op een uniforme manier door een programma gedaan worden maar dat lijkt niet zo te zijn.
Jij hebt netto terug geleverd 770 kWh, en dat klopt niet volgens jou?
Gebruikt 10706
Geleverd 11476
Maakt netto geleverd 770
1 PVoutput . Dongen NB
Nee dat klopt niet. Als ik beginstanden aftrek van eindstanden krijg ik:reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:09:
[...]
Nee aparte gevallen worden met hand gecorrigeerd.
Jij hebt netto terug geleverd 770 kWh, en dat klopt niet volgens jou?
Gebruikt 10706
Geleverd 11476
Maakt netto geleverd 770
verbruikt: 2436kWh
teruggeleverd: 8718 kWh
Maakt netto teruglevering: 6282kWh
Ik weet niet hoe jij aan jouw uitkomsten komt.
1 terugleveren tot de hoogte van levering: het contract tarief
2 de rest van het terugleveren: de netto teruglevering, tegen 11 cent.
Onder de streep komt het op hetzelfde neer
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Jammer dat dit forum geen auto-refresh doetreneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:31:
[...]
Ik gebruik jou getallen op je factuur, normaal en dal even bij elkaar tellen. En dan kom ik bij jou op netto 770 kWh.
Vergeet even niet dat het geen meter standen zijn hè, hun geven kWh aan, en die passen ze zelf aan.
Edit, excuses ik las jou tabel verkeerd, je hebt 6282 kWh voor 11 cent gekregen.
En dat komt overeen met je eigen bevindingen?
De 6282 kWh klopt inderdaad; dat had ik ook. Maar op mijn rekening is er niet op jouw manier gerekend en heb ik voor mijn verbruik ook 11ct betaald en dat is teveel en daarover ging ook mijn oorspronkelijke vraag. Het is of zoals op jouw rekening verrekenen of het juiste tarief gebruiken maar ik kan niet anders concluderen dat bij mij het verkeerde tarief toegepast is.
Mijn ervaring is dat je je rekening echt moet narekenen. Ik heb bij 2 providers meerdere keren fouten gevonden: verkeerd belasting tarief, verkeerd tarief en verkeerde terugleveringberekening. Echt treurig.
T.a.v. de meterstanden: op mijn rekening staan echte meterstanden die (bij elektra) niet gecorrigeerd worden. Ik weet dit ook omdat mijn systeem mij iedere nacht de meterstanden aan het eind van de vorige dag mailt en die kloppen echt.
Nou dan klopt het toch, ipv een deel van je terug levering voor 6 cent te salderen, hebben ze het omgedraaid. Je gebruik is 11 cent van gemaakt. Belangrijkste is dat het dezelfde waarde heeft als je het weg streept tegen elkaar.cville schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:56:
[...]
Jammer dat dit forum geen auto-refresh doetIk zie nu je edit pas.
De 6282 kWh klopt inderdaad; dat had ik ook. Maar op mijn rekening is er niet op jouw manier gerekend en heb ik voor mijn verbruik ook 11ct betaald en dat is teveel en daarover ging ook mijn oorspronkelijke vraag. Het is of zoals op jouw rekening verrekenen of het juiste tarief gebruiken maar ik kan niet anders concluderen dat bij mij het verkeerde tarief toegepast is.
Mijn ervaring is dat je je rekening echt moet narekenen. Ik heb bij 2 providers meerdere keren fouten gevonden: verkeerd belasting tarief, verkeerd tarief en verkeerde terugleveringberekening. Echt treurig.
T.a.v. de meterstanden: op mijn rekening staan echte meterstanden die (bij elektra) niet gecorrigeerd worden. Ik weet dit ook omdat mijn systeem mij iedere nacht de meterstanden aan het eind van de vorige dag mailt en die kloppen echt.
Dus wat wil jij gecorrigeerd zien van hun dan?
1 PVoutput . Dongen NB
Niets meer; ik probeerde gewoon mijn rekening te begrijpen en dat is nu, met jouw hulp gelukt. Bedankt daarvoor.reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:06:
[...]
Nou dan klopt het toch, ipv een deel van je terug levering voor 6 cent te salderen, hebben ze het omgedraaid. Je gebruik is 11 cent van gemaakt. Belangrijkste is dat het dezelfde waarde heeft als je het weg streept tegen elkaar.
Dus wat wil jij gecorrigeerd zien van hun dan?
Het blijft interessant om te zien dat ze 2 verschillende methodes gebruiken en correcties handmatig doen. Mijn jaarafrekening moest gecorrigeerd worden omdat in de eerste versie ze de 3 zomermanden geëxtrapoleerd hadden naar een heel jaar en ik dus maar 6ct terugkreeg i.p.v. 11ct als gevolg van het overschrijden van de 10000kWh teruglever limiet. Dat hebben ze nu gecorrigeerd.
Ja dat geintje hadden ze bij mij ook gedaan, heeft 8 maanden geduurt voor ik de 11 cent had.cville schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:13:
[...]
Niets meer; ik probeerde gewoon mijn rekening te begrijpen en dat is nu, met jouw hulp gelukt. Bedankt daarvoor.
Het blijft interessant om te zien dat ze 2 verschillende methodes gebruiken en correcties handmatig doen. Mijn jaarafrekening moest gecorrigeerd worden omdat in de eerste versie ze de 3 zomermanden geëxtrapoleerd hadden naar een heel jaar en ik dus maar 6ct terugkreeg i.p.v. 11ct als gevolg van het overschrijden van de 10000kWh teruglever limiet. Dat hebben ze nu gecorrigeerd.
Ze zijn wel telkens hun systeem aan het aanpassen hoor, ze beloofde mij dat voortaan ook zonnepanelen in het voorschot mee genomen gaan worden. Hoefde ik niet meer ieder jaar te bellen....
1 PVoutput . Dongen NB
Bij mij 296 dagen; heb gisteren pas de correctie gekregen (na ongeveer 10 telefoongesprekken).reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:48:
[...]
Ja dat geintje hadden ze bij mij ook gedaan, heeft 8 maanden geduurt voor ik de 11 cent had.
Ze zijn wel telkens hun systeem aan het aanpassen hoor, ze beloofde mij dat voortaan ook zonnepanelen in het voorschot mee genomen gaan worden. Hoefde ik niet meer ieder jaar te bellen....
Oh ik maar zes keer gebeld....cville schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:25:
[...]
Bij mij 296 dagen; heb gisteren pas de correctie gekregen (na ongeveer 10 telefoongesprekken).
Gelukkig konden ze na het oorspronkelijke jaar weer de standen aflezen en dat was bewijs voor minder dan 10000.
Je zou maar verhuisd zijn, krijg je nooit je geld denk....
1 PVoutput . Dongen NB
Eerst was er nog de prikkel om het verbruik naar het daltarief te moven maar dat is nu zinloos.
Blijkbaar heeft Gc er voordeel van om het verbruik 11ct te maken, de btw daalt daardoor maar Gc kent het overschot nog niet wanneer het contract in gaat.
De afrekening wordt er wel eenvoudiger van.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
En vanaf heden is de 11c regeling ook voorbij...
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Alleen bij nieuwe contractenGieliovd520 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 07:56:
En vanaf heden is de 11c regeling ook voorbij...
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Je had m open kunnen breken.......hoop leesvoer gemist denk ik.Gieliovd520 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:06:
Klopt, klopt, mijn contract schiet al aardig op
twain4me in "De Duurzame Kroeg Deel 3"
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Huidige contracten blijven ook het zelfde, niet verlengen maar gewoon door laten lopen onder de huidige voorwaarden. Zal je kWh prijs misschien omhoog gaan maar wie boeit dat met 0 op de meter.Gieliovd520 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:06:
Klopt, klopt, mijn contract schiet al aardig op
En onder de 2000 kWh extra terug leveren na salderen is er sowiezo geen probleem.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Als je contract afloopt krijg je die 11 cent niet meer je zit ook niet meer onder de oude maar onder de nieuwe voorwaarde. de tarieven (incl terug leveren) kunnen dan 2 keer per jaar bepaald worden. je hebt daar niet voor getekend dat klopt, maar GC ook nietRol-Co schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:50:
[...]
Huidige contracten blijven ook het zelfde, niet verlengen maar gewoon door laten lopen onder de huidige voorwaarden. Zal je kWh prijs misschien omhoog gaan maar wie boeit dat met 0 op de meter.
En onder de 2000 kWh extra terug leveren na salderen is er sowiezo geen probleem.
verreweg de meeste (normale
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 02-08-2020 11:36 ]
Pure energie en vandebron komen nu als goedkoopste uit.twain4me schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:34:
[...]
Als je contract afloopt krijg je die 11 cent niet meer je zit ook niet meer onder de oude maar onder de nieuwe voorwaarde. de tarieven (incl terug leveren) kunnen dan 2 keer per jaar bepaald worden. je hebt daar niet voor getekend dat klopt, maar GC ook niet
verreweg de meeste (normale) mensen zijn beter af bij powerpeers of die andere toko. en lekker een teken bonus pakken
Maar denk dat ik lekker blijf hangen, zonder gas zijn de bonussen ook niet noemenswaardig. Alleen GC geeft 110,-
pure energie bedoelde ik jaRol-Co schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:41:
[...]
Pure energie en vandebron komen nu als goedkoopste uit.
Maar denk dat ik lekker blijf hangen, zonder gas zijn de bonussen ook niet noemenswaardig.
Het scheeld soms echt per dag.. toen GC aan het gochelen was en ik moest orienteren kreeg ik een dag later ineens 75 euro extra teken bonus, zonder gas, ik snap geen klote van die "markt"
Ligt ook een beetje wat je invult denk ik, onder 0 is er sowiezo weinig keuze.twain4me schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:46:
[...]
pure energie bedoelde ik ja
Het scheeld soms echt per dag.. toen GC aan het gochelen was en ik moest orienteren kreeg ik een dag later ineens 75 euro extra teken bonus, zonder gas, ik snap geen klote van die "markt"
Ik wil je wel een VDB vriendje maken hoor.Rol-Co schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:41:
[...]
Pure energie en vandebron komen nu als goedkoopste uit.
Maar denk dat ik lekker blijf hangen, zonder gas zijn de bonussen ook niet noemenswaardig. Alleen GC geeft 110,-
Is ook 100 euro bonus.
Scheelt 20,-AUijtdehaag schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:07:
[...]
Ik wil je wel een VDB vriendje maken hoor.
Is ook 100 euro bonus.
Wel
Neem je slechts één van de twee producten af, dan wordt de korting hierop aangepast. Heb je bijvoorbeeld alleen elektriciteit doordat je stadswarmte afneemt, dan krijg je in totaal € 50,- korting.