Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.305 views

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 09:41
Sen schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:06:
[...]

Geen last van storing hoor. Maar de QS1 veroorzaken de storing ook niet maar de bekabeling. Dus echt even beter je bekabeling gaan doen. Geen lussen leggen bijvoorbeeld.
Strikt genomen is de bron van de storing de QS1, en vormt de bekabeling de antenne. Het schijnt (er is een topic over) dat de DC kant het ergste is.

Ik heb de DC kabels zo veel mogelijk in de (geaarde) metalen frame en bij elkaar gelegd. Maar omdat de kabels niet op 1 plek uit het paneel komen, kunnen ze nooit 100% langs elkaar lopen. Daarnaast lopen door het paneel zelf twee lussen (half cel).

Nou ja, het zal de consequentie van een B-segment micro-omvormer zijn :/

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

cville schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

Ik ben er niet zeker van. Bij mij ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

Ik gebruik het portal niet maar jouw beeld herken ik niet als zijnde van de inverter.
Dat is dat 2e screenshot inderdaad, alleen een andere pagina ('omvormer' in het menu). En ik had hem op mobiel geopend.

In het installatie logboek geen meldingen.
EDIT: in Enelogic zie ik op dat moment (tussen 18:00 en 18:30) een negatief verbruik. Dus de zonnepanelen hebben gewoon terug geleverd, alleen de omvormer heeft het even niet kunnen registreren. De omvormer heeft dus wel gewoon zijn werk gedaan kennelijk, in dat tijdsbestek...?

Edit: dan ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHmuZ56AQmiss9D2-UDa-Ynoxg0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/83nzeu6ZZKzEXxuK2rcoMSkD.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 13-08-2020 14:18 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ophidian schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:09:
Ik lees vaak dat Solaredge zijn productie overschat, zijn er mensen die dat gemeten hebben? Ik heb nu CT klemmen om de fases van de zonnepanelen in de meterkast. Als ik die vergelijk met de opbrengst volgens de Solaredge en op de APS samen komt dit best goed overeen:

DatumSolaredge (kWh)APS (kWh)Totaal (kWh)Gemeten CT klemmen (kWh)
7 Augustus35,16914,3549,51949,4
8 Augustus33,28614,2247,50647,2
9 Augustus25,32711,2136,53736,2
10 Augustus32,25813,3445,59845,5
11 Augustus31,48113,2944,77144,6

Zijn er andere die het met een kWh meter in de groepenkast gemeten hebben? Lijkt dus wel mee te vallen met die te hoge opbrengst. :+
Bij een paar klanten gedaan. kwam geen noemenswaardig verschil ook uit.
Ik denk dat het praatjes zijn om solar edge af te blaffen

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 20:47

Sen

<-->

WackoH schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:04:
[...]
Strikt genomen is de bron van de storing de QS1, en vormt de bekabeling de antenne. Het schijnt (er is een topic over) dat de DC kant het ergste is.

Ik heb de DC kabels zo veel mogelijk in de (geaarde) metalen frame en bij elkaar gelegd. Maar omdat de kabels niet op 1 plek uit het paneel komen, kunnen ze nooit 100% langs elkaar lopen. Daarnaast lopen door het paneel zelf twee lussen (half cel).

Nou ja, het zal de consequentie van een B-segment micro-omvormer zijn :/
Ja ik heb geen enkel probleem er staat een fm radio op hemelsbreed 1 meter van de omvormers en geen extra storing of minder bereik. Heb wel alles keurig langs mekaar lopen. Maar als jij het bij 2 omvormers hebt dan zou ik toch maar eens een RMA aanvraag gaan doen denk ik misschien een slechte batch? Maar wat ik online lees gebeurt het ook bij solaredge en gewone string omvormers ik snap wel waarom juist de QS1 extra gevoelig zijn omdat je de kabels redelijk vrij kan leggen natuurlijk.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:18

A13X

Dude

Ophidian schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:09:
Ik lees vaak dat Solaredge zijn productie overschat, zijn er mensen die dat gemeten hebben? Ik heb nu CT klemmen om de fases van de zonnepanelen in de meterkast. Als ik die vergelijk met de opbrengst volgens de Solaredge en op de APS samen komt dit best goed overeen:

DatumSolaredge (kWh)APS (kWh)Totaal (kWh)Gemeten CT klemmen (kWh)
7 Augustus35,16914,3549,51949,4
8 Augustus33,28614,2247,50647,2
9 Augustus25,32711,2136,53736,2
10 Augustus32,25813,3445,59845,5
11 Augustus31,48113,2944,77144,6

Zijn er andere die het met een kWh meter in de groepenkast gemeten hebben? Lijkt dus wel mee te vallen met die te hoge opbrengst. :+
Ik lees met een youless mijn slimme meter uit, en gisteren zat er tussen de Solar Edge app en enelogic (teruglevering) 4,8kWh. Echter heb ik aan het eind van de dag wel een tijd de oven en wasmachine gebruikt + gedurende de dag +/- 150-200watt continu verbruik. Tussen dinsdag zit een verschil van 3kWh, dus een groot verschil zit er niet echt in.

Awesome

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:07:
[...]

Dat is dat 2e screenshot inderdaad, alleen een andere pagina ('omvormer' in het menu). En ik had hem op mobiel geopend.

In het installatie logboek geen meldingen.
EDIT: in Enelogic zie ik op dat moment (tussen 18:00 en 18:30) een negatief verbruik. Dus de zonnepanelen hebben gewoon terug geleverd, alleen de omvormer heeft het even niet kunnen registreren. De omvormer heeft dus wel gewoon zijn werk gedaan kennelijk, in dat tijdsbestek...?

Edit: dan ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
You are not alone....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7NhhYGoSXbAMp5xnyk2WCyndTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cV2QV2XkprHunm61CUALw1Jy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58jaaSNRKpkAW8vi8jNxt4R0o9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTrEGwciiKEypse1fmin0Ppq.jpg?f=fotoalbum_tile
:+

Ik heb inzicht in 5 (sunnyportal) systemen en 2 daarvan hebben dat ook gisteren.

LOL, eigen logging: https://snapshot.raintank...e5mWosOIYZhET5aQ3?orgId=2
EMP of wolk? Wat is je postcode?
Maar dat is ruim voor 18.00 uur

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2020 14:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Raym09 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

Ik lees met een youless mijn slimme meter uit, en gisteren zat er tussen de Solar Edge app en enelogic (teruglevering) 4,8kWh. Echter heb ik aan het eind van de dag wel een tijd de oven en wasmachine gebruikt + gedurende de dag +/- 150-200watt continu verbruik. Tussen dinsdag zit een verschil van 3kWh, dus een groot verschil zit er niet echt in.
Maar dit kan je natuurlijk niet vergelijken. Je slimme meter meet alleen wat er netto wordt teruggeleverd, na aftrek van het directe eigen verbruik. Hiermee kun je niet bepalen of het SE-monitoringplatform accuraat opwekking meet.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Nee dat is totaal geen vergelijking. je moet wel meten vóór de gebruikers.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

AUijtdehaag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

You are not alone....
[Afbeelding][Afbeelding]
:+

Ik heb inzicht in 5 (sunnyportal) systemen en 2 daarvan hebben dat ook gisteren.

LOL, eigen logging: https://snapshot.raintank...e5mWosOIYZhET5aQ3?orgId=2
EMP of wolk? Wat is je postcode?
Maar dat is ruim voor 18.00 uur
Vreemd toch? Misschien toch een storing in het SMA portaal, of de communicatie tussen omvormer en portaal.
Een wolk zorgt niet voor 0 natuurlijk.
Ik woon omgeving Arnhem.

• A13X

A13X

Dude

RoD schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

Maar dit kan je natuurlijk niet vergelijken. Je slimme meter meet alleen wat er netto wordt teruggeleverd, na aftrek van het directe eigen verbruik. Hiermee kun je niet bepalen of het SE-monitoringplatform accuraat opwekking meet.
Niet 100% nee,zeg ik toch ook niet? Ik redeneer een vergelijk, 3kWh verschil waarbij er tussen de 1.8kWh en 2,4kWh direct verbruikt word door standby verbruik. Een verschil van 0.6-1.2kWh waarbij er nog andere verbruikers zijn geweest betekend kun je uit afleiden dat het wel redelijk klopt.

Hoeveel het precies is weet ik niet inderdaad, maar het is nauwkeurig genoeg om te kunnen zeggen dat SE niet grof overschat wat het opwekt.

(Wij zijn rond 7:45 beide de deur uit gegaan en rond 17:45-18uur weer thuis gekomen, daartussen in hebben we dus alleen sluipverbruik gehad, om 18uur gekookt met +/- 30min de oven aan)

[ Voor 10% gewijzigd door A13X op 13-08-2020 15:10 ]

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Raym09 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:02:
[...]

Niet 100% nee,zeg ik toch ook niet? Ik redeneer een vergelijk, 3kWh verschil waarbij er tussen de 1.8kWh en 2,4kWh direct verbruikt word door standby verbruik. Een verschil van 0.6-1.2kWh waarbij er nog andere verbruikers zijn geweest betekend kun je uit afleiden dat het wel redelijk klopt.

Hoeveel het precies is weet ik niet inderdaad, maar het is nauwkeurig genoeg om te kunnen zeggen dat SE niet grof overschat wat het opwekt.

(Wij zijn rond 7:45 beide de deur uit gegaan en rond 17:45-18uur weer thuis gekomen, daartussen in hebben we dus alleen sluipverbruik gehad, om 18uur gekookt met +/- 30min de oven aan)
Ik ben dit totaal niet met je eens. Voor een vergelijking moet je de SE-monitoring vergelijken met een KWh-meter. Je bent nu appels met peren aan het vergelijken. Ja, je kunt hieruit halen dat het qua ordegrootte wel klopt, maar de vraag bij SE is doorgaans of ze de opbrengst met een paar procent te hoog inschatten. Dat kun je met jouw vergelijking er absoluut niet uit halen.

• A13X

A13X

Dude

RoD schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

Ik ben dit totaal niet met je eens. Voor een vergelijking moet je de SE-monitoring vergelijken met een KWh-meter. Je bent nu appels met peren aan het vergelijken. Ja, je kunt hieruit halen dat het qua ordegrootte wel klopt, maar de vraag bij SE is doorgaans of ze de opbrengst met een paar procent te hoog inschatten. Dat kun je met jouw vergelijking er absoluut niet uit halen.
Ja ok, een paar procent daarvoor is die dikke duim methode te kort door de bocht? Tot op welk percentage zijn die CT klemmen dan gekalibreerd? Hoeveel mogen die afwijken?

En hoeveel mag de SE afwijken? Zou wel bijzonder zijn als ze altijd en bij iedereen altijd een + afwijking zouden hebben inderdaad.

PS: overschatten nam was IMO een statement dat groter dan een paar procent zou zijn, meer orde grote 5+%

[ Voor 4% gewijzigd door A13X op 13-08-2020 15:23 ]

Awesome

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:02:
[...]
Vreemd toch? Misschien toch een storing in het SMA portaal, of de communicatie tussen omvormer en portaal.
Een wolk zorgt niet voor 0 natuurlijk.
Ik woon omgeving Arnhem.
Ik hou het op het portal....
Gezien het bij meerdere omvormers gebeurt op hetzelfde tijdstip en verschillende lokaties.
Maar je kan ook zelf loggen he? :P
SBFspot met mqtt, Home assistant, Domoticz, influxdb en grafana, node-red, om maar wat op te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Raym09 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

Ja ok, een paar procent daarvoor is die dikke duim methode te kort door de bocht? Tot op welk percentage zijn die CT klemmen dan gekalibreerd? Hoeveel mogen die afwijken?

En hoeveel mag de SE afwijken? Zou wel bijzonder zijn als ze altijd en bij iedereen altijd een + afwijking zouden hebben inderdaad.
Dat laatste is dus de vraag die in het verleden veel naar voren is gekomen. Of dat nu nog zo is, vraag ik me af. Maar daar heb je dus een goede, betrouwbare meting voor nodig om dat eruit te kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:33
Raym09 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

PS: overschatten nam was IMO een statement dat groter dan een paar procent zou zijn, meer orde grote 5+%
De standaard nauwkeurigheidsklasse voor meettransformatoren zijn 0,1 – 0,2 – 0,5 – 1 – 3 of 5% (zie ook punt 4.1 Protectie-CT's en 4.2 Meet-CT's). Zowel de maximale overzetfout (ratio error) als de hoekfout (phase angle error) zijn hieraan gerelateerd.

Wikipedia: Stroomtransformator

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

AUijtdehaag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

Gezien het bij meerdere omvormers gebeurt op hetzelfde tijdstip en verschillende lokaties.
SBFspot met mqtt, Home assistant, Domoticz, influxdb en grafana, node-red, om maar wat op te noemen.
Thanks, al mee bezig geweest maar ik kom daar nog niet goed uit.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 07:52
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

Ipv SBFSpot, wat maar 1x per minuut logt en vrij onhandig ook, zou ik voor simpelere oplossing gaan: https://github.com/martijndierckx/sunnyboy-influxdb

Kun je met elk interval loggen wat je wil (1s, waarom niet), en pompt de data direct naar influxdb
@padoempats
Geen invertertemperatuur zie ik..
Dan moet er weer modbus aan te pas komen, en dat is ook vaker dan 1x per minuut.
Maar waarom zou je elke seconde willen loggen?
Wordt je database erg groot van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:34:
@padoempats
Dan moet er weer modbus aan te pas komen, en dat is ook vaker dan 1x per minuut.
Met SBFSpot had ik ook geen invertertemperatuur en en in de ruwe api data zie ik het ook niet, dus het lijkt erop dat die data niet wordt exposed?

Influxdb wordt niet groot met 1s loggen, die is heel efficient. En ja, waarom loggen we, om data te bekijken toch. Hoe meer data des te meer resolutie, des te meer analyse eventueel, we blijven toch tweakers :) Ik heb nu 3 jaar aan data waarbij ik eerste 2,5j elke 10sec logde en laatste half jaar elke seconde. Influxdb data van die database is nu 650MB groot, dus dat valt alles mee toch? Queries blijven ook instant zelfs om 1 jaar geaggregeerde data te tonen.
1 seconde natuurlijk vrij veel data, voor velen niet nodig, maar 1 per minuut is wel heel erg 'grof' en mis je toch wat gedrag, pieken en dalen. Ik vind het mooi om instant te zien wat er gebeurt. De P1 Meter log ik ook elke seconde en met een script kan ik zo preciezer meten wat mn echte verbruik is door solar erbij op te tellen. Met eens per minuut verlies ik al het gebruik daar tussen en heeft die meting bijna geen waarde meer.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:34:
@padoempats
Even gekeken maar nergens kan ik de omvormertemperatuur vinden in de omvormer web interface. Apart. Kan dan blijkbaar alleen via modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:23:
[...]

Dat laatste is dus de vraag die in het verleden veel naar voren is gekomen. Of dat nu nog zo is, vraag ik me af. Maar daar heb je dus een goede, betrouwbare meting voor nodig om dat eruit te kunnen halen.
Ik heb 2 SE omvormers (de oude pre-HD types) en op allebei een (MID-gecertificeerde) SDM220 kwh-meter hangen.
Deze hangen overigens niet aan internet en krijgen dus geen firmware-updates, dus ik heb geen idee of de nauwkeurigheid inmiddels met een firmware-udpate verbeterd zou kunnen zijn)

Paar voorbeeldjes:

13-8:

SE SDM220
10,103 9,972
8,958 8,547

12-8
SE SDM220
10,61 10,291
10,908 10,431

Totalen juli 2020:
SE SDM220
319,498 305,287
308,262 298,765

Bij mij is het dus wel structureel zo dat de omvormer iets hoger aangeeft dan mijn kwh-meter.

(maar n=1, dus mijn geval zegt niks over algemene statistiek....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalentum schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:56:
[...]
Even gekeken maar nergens kan ik de omvormertemperatuur vinden in de omvormer web interface. Apart. Kan dan blijkbaar alleen via modbus.
Op de oude modellen TL-xx en de 3-fase modellen TL-xx kun je de temperatuur nog wel uitlezen met sbfspot.
Maar de nieuwe modellen met webinterface, lijken ze dat eruit gesloopt te hebben bij SMA.
Ik kan me herinneren dat ik de temperatuur nog wel uit kon lezen op een SMA 1.5 1-vl40 met oude firmware via sbfspot.
Maar na een firmware update was dat ook verdwenen. Ik heb het echter ook nooit in de webinterface zien staan.
Ach ja. Met node-red is de temperatuur vrij makkelijk om uit te lezen met modbus tcp en overal heen te sturen.
Adres 30953

@padoempats Meerdere wegen naar Rome natuurlijk.
Maar ik kan me zo voorstellen dat het ook vrij belastend is voor je thuisnetwerk, iedere sec uitlezen?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakpat1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-09 07:43
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:02:
[...]

Op de oude modellen TL-xx en de 3-fase modellen TL-xx kun je de temperatuur nog wel uitlezen met sbfspot.
Maar de nieuwe modellen met webinterface, lijken ze dat eruit gesloopt te hebben bij SMA.
Ik kan me herinneren dat ik de temperatuur nog wel uit kon lezen op een SMA 1.5 1-vl40 met oude firmware via sbfspot.
Maar na een firmware update was dat ook verdwenen. Ik heb het echter ook nooit in de webinterface zien staan.
Ach ja. Met node-red is de temperatuur vrij makkelijk om uit te lezen met modbus tcp en overal heen te sturen.
Adres 30953

Maar ik kan me zo voorstellen dat het ook vrij belastend is voor je thuisnetwerk, iedere sec uitlezen?
@AUijtdehaag Kun je via Modbus ook op de 41 versie van de sunnyboy de temp uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tweakpat1 Volgens mij op allemaal inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

padoempats schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:30:
[...]

Ipv SBFSpot, wat maar 1x per minuut logt en vrij onhandig ook, zou ik voor simpelere oplossing gaan: https://github.com/martijndierckx/sunnyboy-influxdb

Kun je met elk interval loggen wat je wil (1s, waarom niet), en pompt de data direct naar influxdb
Die haalt het uit de web interface staat er, juist die vind ik bij SMA erg traag, update soms pas na 2u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BeQuietAndDrive zit je op de laatste firmware?
https://www.sma-benelux.c...nterfacesmart-screen.html
Dat scheelt wellicht. Het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakpat1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-09 07:43
@AUijtdehaag krijg de modus in de SMA wel aan, echter loop tegen de integratie in HA aan. Kun jij mij daar verder mee helpen. Iets van voorbeelden wat jij gebruikt om hem via Modbus uit te lezen.
Gaat mij voornamelijk om de interne Temp. van de sunny boy. Wil deze graag gebruiken om een fan aan te sturen voor de koeling.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Die haalt het uit de web interface staat er, juist die vind ik bij SMA erg traag, update soms pas na 2u.
De webinterface van de omvormer, niet Sunny Portal. Het script verbindt met je omvormer op het lokale netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Kalentum schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

De webinterface van de omvormer, niet Sunny Portal. Het script verbindt met je omvormer op het lokale netwerk.
Aha, is dat SMA portal? Want die vind ik ook niet actueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Aha, is dat SMA portal? Want die vind ik ook niet actueel.
SMA Portal, Sunny Portal, dat is allemaal hetzelfde.

Als de webserver van je omvormer zelf niet actueel is moet je er iemand naar laten kijken.

SMA portal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEVqgt8bON8aTqy37LESyyQokdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KBAQfBmdPAH0yqH7jRwCyAas.png?f=user_large

Webserver in de omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-32Y4-fM8zQ7bcW4s98aZolLxi8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ivf31IqG55AT5Y8tssr50kW.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik wist niet eens dat die er was. Gewoon contacten met lokaal IP adres zeker? Ik zoek het verder wel uit, thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:02:
[...]

Belastend? Nee waarom. 1 request naar de omvormer, 1 request naar influxdb en 1 request naar domoticz (om daar ook de data te hebben). Elke request is misschien 2KB up/down, dus 6KB/s over mn netwerk, dat is totaal niet belastend voor het netwerk. Ik merk wel dat mn domoticz meer cpu is gaan gebruiken toen ik van 10 -> 1 sec ging, maar met 10% cpu gebruik zal ik er nog niet wakker van liggen. In de meterkast hangt een raspberry pi genaamd 'powermeter' die dit nodejs sma script draait, maar ook de p1 meter en modbus van kwhmeter vd laadpaal. De pi die stookt continu 16KB/s in en 9KB/s out.

Mn IP cameras doen 200x meer traffic. Alles 1 Gbps dus ruimte te over. Ik zou me er niet druk om maken. Maar je moet het alleen doen als je er interesse in hebt natuurlijk. Voor sommigen is een eindtotaal op de dag al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Op de 8e van augustus ben ik vertrokken voor een weekje vakantie en wat denk je? Storing!
De omvormer (SMA 7000TL) kwam met een automatische mail dat contact met de omvormer was verloren, check de internetverbinding (handig wanneer je in Frankrijk zit).. Gelukkig kon ik op afstand zien dat de internetverbinding geen problemen had en dat de omvormer het zelf nog deed, bij het uitlezen van de slimme meter (P1 poort) zag ik gewoon dat er stroom teruggeleverd werd.

Mijn schoonvader op pad gestuurd en de bekabeling laten controleren, maar er was niets raar te vinden. Internet stekker zat netjes in de omvormer, omvormer zelf gaf geen fouten, alleen dus geen verbinding met het netwerk. Op 12 augustus herstelde die verbinding zich uit zichzelf (geen idee wat er dus nu mis was) en sindsdien doet de logging het weer en heb ik PVoutput weer handmatig bijgewerkt via SBFspot.

Nu valt mij het volgende op in PVoutput (Klik!), namelijk;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvlm1954XdhgaZLKP8LU0QRl0zQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CO6XAXU18EPeGrr4UofYvQau.png?f=fotoalbum_large

De temperatuur en het voltage schommelt gigantisch (sinds 8 augustus). De resultaten van het uitlezen door Domoticz geven in PVoutput het volgende aan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaMhi2_3Y5Rveo3I8BnceUeSqdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b1R4pnfoPiGaQZpnq8DAEcr4.png?f=fotoalbum_large

En in Domoticz logboek zie ik de volgende foutmeldingen staan;

2020-08-15 18:46:21.165 Error: SBFSpot: Invalid field [28] should be OK!
Er gaat dus ergens iets mis, maar kan niet achterhalen wat er nu mis gaat.

Wat heb ik al gedaan;
- Omvormer gereset
- Domoticz gereset
- Foutmelding gezocht op het internet, maar kom alleen maar het script tegen waar deze melding in staat.

Wat deze fout nou veroorzaakt kom ik nog niet achter, het heeft voorheen prima gewerkt en nog nooit problemen mee gehad.. Is er bij meerdere mensen dit probleem?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Zanzibar-1337 Steek de ethernetkabel eens direct op het moederboard? (kap eraf halen)
Ziet er uit als een slecht kontakt in de ethernetstekker (is niet een RJ45, maar wat anders)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:13:
@Zanzibar-1337 Steek de ethernetkabel eens direct op het moederboard? (kap eraf halen)
Ziet er uit als een slecht kontakt in de ethernetstekker (is niet een RJ45, maar wat anders)
Moet ik daarvoor de omvormer uit elkaar draaien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Zanzibar-1337
Ja, de zes (of 8 ) inbussen van de blauwe kap.
Eerst de DC trekding eruit, zwarte kap los (zijn ook inbussen onderlangs) en dan de blauwe kap.
Daaronder zit een echte RJ45, en je kan de ethernetkabel door het gat halen van de stekker die je losmaakt.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2020 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:29:
@Zanzibar-1337
Ja, de zes (of 8) inbussen van de blauwe kap.
Eerst de DC trekding eruit, zwarte kap los (zijn ook inbussen onderlangs) en dan de kap.
Ok, daar ga ik van de week dan eens mee aan de slag, niet vandaag, regent nu en momenteel is mijn schuur dakloos (vandaag asbestplaten verwijderd), heb wel een dakje geknutseld boven de omvormer, die hangt er droog bij, maar om nu direct de hele kap eraf te halen ;)

*kan de kap er weer op trouwens wanneer ik de ethernet in de RJ45 poort heb gestopt?

[ Voor 7% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 15-08-2020 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Zanzibar-1337
Ja. de stekker die er nu inzit, haal je eruit (soort van wartel) en daarlangs kan de ethernetkabel.
Het gat is M25 geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2020 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:36:
@Zanzibar-1337
Ja. de stekker die er nu inzit, haal je eruit (soort van wartel) en daarlangs kan de ethernetkabel.
Het gat is M25 geloof ik.
Ok, goed om te weten dat de kap er dan weer op kan met de kabel erin ;) de boel open laten hangen in een 'open' schuur lijkt mij niet verstandig. Ik ga er deze week even mee aan de slag en koppel mijn bevindingen terug ;) Merci alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Zanzibar-1337 Wartelmoeren draai je los met een schroevedraaier he?
Met je vuist en de schroevedraaier een voorzichtig tikje tegen de moer in de juiste richting et voila. Los

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:41:
@Zanzibar-1337 Wartelmoeren draai je los met een schroevedraaier he?
Met je vuist en de schroevedraaier een voorzichtig tikje tegen de moer in de juiste richting et voila. Los
Dat moet lukken, zal er voorzichtig mee zijn ;) Moet de omvormer toch nog van de muur schroeven wanneer de bouw van de schuur begint, momenteel is de startdatum nog niet bekend (maar ik had de sloop al wel gepland), dus laat hem nog even hangen.

Planning was begin september, maar verwacht dat het eerder begin oktober zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:59

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Rimco schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:57:
@sander817/@AUijtdehaag Pure energie met 14,5 cent is ook niet onaardig, al is dat enkel voor de eerste 1500kWh.
Geldt dat tot 1500 kWh? Als ik 4000 teruglever, krijg ik dan 1500x14.5 cent, en de rest volgens contract?
Of als je meer levert dan 1500 alles tegen contract tarief?

Ik zie wel op gaslicht 12 cent en op price wise 14.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

sander817 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:45:
[...]

Geldt dat tot 1500 kWh? Als ik 4000 teruglever, krijg ik dan 1500x14.5 cent, en de rest volgens contract?
Of als je meer levert dan 1500 alles tegen contract tarief?

Ik zie wel op gaslicht 12 cent en op price wise 14.5
Zie hier incl voorbeelden
https://static.pricewise....teruglevervoorwaarden.pdf

Eerste 1500 is 14,5 en daarna gewoon 6-7 cent.
Na salderen.

Ze rekenen overigens wel raar. :/

De basis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hrm0Azxh6FlUUoMtP3-Dn6v4qys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Aa2ussre1p0DY33UuRCeXQy.jpg?f=fotoalbum_large

Greenchoice doet dat zo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEsT54yVZDNaETj9LBFvuv3QdOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bl93KmxadOIXoyQ4xUH2hdVu.jpg?f=fotoalbum_large

Pure energie zo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpaMWaWxHMRIa-YiZLVNOesIzdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsSqVRE8T21dPltDEeIJozHa.jpg?f=fotoalbum_large

De 200kWh dal in de plus saldeert GC eerst met de normaal wat logisch is maar PE laat je eerst 200 kWh in de dal betalen tegen kaal tarief en vervolgens krijg je de 200kWh weer voor 14,5 cent terug.

[ Voor 57% gewijzigd door Rol-Co op 16-08-2020 10:44 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ocaj schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 07:42:
[...]
Ik heb 2 SE omvormers (de oude pre-HD types) en op allebei een (MID-gecertificeerde) SDM220 kwh-meter hangen.
[..]
Bij mij is het dus wel structureel zo dat de omvormer iets hoger aangeeft dan mijn kwh-meter.

(maar n=1, dus mijn geval zegt niks over algemene statistiek....)
Is niet alleen bij jou het geval. SE geeft structureel teveel aan. PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

antonboonstra schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

Is niet alleen bij jou het geval. SE geeft structureel teveel aan. PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting
Heb je enig idee of er ook recentere meetgegevens zijn? Ik vraag me af of SE hier inmiddels al wat aan heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

RoD schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:21:
[...]
Heb je enig idee of er ook recentere meetgegevens zijn? Ik vraag me af of SE hier inmiddels al wat aan heeft gedaan.
Die recentere gegevens zullen er vast zijn, maar aangezien ik geen SE heb, zullen de meetgegevens van anderen moeten komen die het in dit topic kunnen posten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:23

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Bor schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:38:
Voor de mensen met een Goodwe welke Sems portal gebruiken; hoe hebben jullie de profit ratio ingesteld? Als ik de portal mag geloven wordt ik stinkend rijk zonder iets te doen. De Total Income en Today Income zijn "way off'.
Ik ben er nu mee bezig, heb geen idee. Hoe heb jij dit ingesteld?
Tevens heb ik geen idee wat voor panelen ik heb. Woon er net en de panelen lager er al op. Er is geen informatie bekend over het merk/type paneel. Serienummer begint met DM55***** zegt iemand dit iets? Zijn eind 2014 gelegd en 12 in totaal. Wat zou ik dan kunnen invoeren?

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Shadow_Agent schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:37:
[...]

Ik ben er nu mee bezig, heb geen idee. Hoe heb jij dit ingesteld?
Tevens heb ik geen idee wat voor panelen ik heb. Woon er net en de panelen lager er al op. Er is geen informatie bekend over het merk/type paneel. Serienummer begint met DM55***** zegt iemand dit iets? Zijn eind 2014 gelegd en 12 in totaal. Wat zou ik dan kunnen invoeren?
Kijk op de zijkant van de omvormer, daar staat wel een max W AC ,ik gok 3000W en dan heb je 12 x250Wp op dak, dat was wel gebruikelijk in 2014.
Dm zou denim kunnen zijn.
https://www.zonnepanelen....Denim-P240-250-260BB3.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 16-08-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
wiljums schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:39:
Ik zie de laatste dagen met het warme weer wat aparte temperatuur metingen uit de omvormer. Als de 52 graden wordt bereikt dan duikt de temperatuur een paar graden naar beneden om vervolgens weer te stijgen. Ik zie niet direct dat het impact heeft op de opwekking. Het gaat om een Goodwe 15KN-DT met passieve koeling. Komt dit vaker voor? En hoe kan de temp zakken zonder dat de opwekking er onder leidt?

[Afbeelding]
Ziet er mijns inziens gewoon uit als ordinaire derating. Volgens mij start derating bij deze omvormer vanaf 45 gradenC

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
@Bor 0.2 is profit radio bij sems portal.
0,2vreet ie niet (allergie voor komma's en iPhone) . Als je 22 cent per kWh krijgt is profit radio dus 0.22

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

wiljums schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:39:
Ik zie de laatste dagen met het warme weer wat aparte temperatuur metingen uit de omvormer. Als de 52 graden wordt bereikt dan duikt de temperatuur een paar graden naar beneden om vervolgens weer te stijgen. Ik zie niet direct dat het impact heeft op de opwekking. Het gaat om een Goodwe 15KN-DT met passieve koeling. Komt dit vaker voor? En hoe kan de temp zakken zonder dat de opwekking er onder leidt?

[Afbeelding]
"Cooling: Fan cooling"

Dus de ventilator zal wel aanspringen, en als het koud genoeg is weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:04
Hoi,

In het verleden wel eens gevraagd maar nu toch weer geinteresserd geraakt in dak vol panelen.
Maar aangezien de link in opening het niet doet dan maar zo de vraag.
Ik zoek goede/betrouwbare leverancier/plaatser in regio rotterdam.

Namen anynone?

Grtz mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft er iemand al zo'n ev lader omvormer aan zijn zonnepanelen hangen? kan van zowel sma als solaredge informatie vinden dat ze een model in de verkoop hebben. kan er alleen bar weinig info over vinden.

zo ben ik nieuwschierig naar hoe nuttig de toevoeging is.

en of je daadwerkelijk ook kan plannen wanneer je auto laad en wanneer de omvormer teruglevert aan het net.

en gezien ik er nagenoeg niks over kan vinden. is er al een vehicle to grid optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Verwijderd, welk voordeel wil je daarmee behalen? Een lader met loadbalancing kan al rekening houden met het totaalverbruik. Efficiënter is het volgens mij niet, want je hebt nog steeds DC-AC-DC.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

timovd schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:21:
@Verwijderd, welk voordeel wil je daarmee behalen? Een lader met loadbalancing kan al rekening houden met het totaalverbruik. Efficiënter is het volgens mij niet, want je hebt nog steeds DC-AC-DC.
Was niet het hele idee van de SolarEdge EV charger dat ie juist niet omvormt wanneer die oplaad. Maar juist “rechtreeks” van de panelen doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 13:54
Ik lees de laatste maanden een aantal nieuwsberichten over panelen met een vermogen van meer dan 500wp. Ik kan ze niet zo vinden bij de online webshops. 450wp is wel de max wat ik kan vinden. Zie ik iets over het hoofd of zijn ze simpelweg nog niet verkrijgbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
ApC_IcE schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:26:
[...]

Was niet het hele idee van de SolarEdge EV charger dat ie juist niet omvormt wanneer die oplaad. Maar juist “rechtreeks” van de panelen doet?
Zover ik op kan maken uit de documentatie laadt ook een SolarEdge EV charger gewoon met AC naar de auto. Die het zelf omzet naar DC.

edit:
https://www.solaredge.com..._ev_charger_datasheet.pdf

Pagina 2
Charging mode: AC mode 3.

[ Voor 16% gewijzigd door busscherski op 17-08-2020 23:18 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Sjors81 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:07:
Ik lees de laatste maanden een aantal nieuwsberichten over panelen met een vermogen van meer dan 500wp. Ik kan ze niet zo vinden bij de online webshops. 450wp is wel de max wat ik kan vinden. Zie ik iets over het hoofd of zijn ze simpelweg nog niet verkrijgbaar?
Nee vanaf die nieuwsberichten moeten ze nog beginnen met de productie, het duurt altijd een half of heel jaar voor we ze in de webshops in Nederland zien. Als we ze al zien want lang niet alle types en merken komen hier op de markt.

De cellen in die 500 Wp panelen zijn nauwelijks efficienter dan andere goede panelen. De panelen met 500 Wp hebben gewoon meer cellen en zijn daarom ook groter.

Wacht niet langer en neem er gewoon wat. Of komt grotere panelen handiger uit op je dak?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
busscherski schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:13:
[...]

Nee vanaf die nieuwsberichten moeten ze nog beginnen met de productie, het duurt altijd een half of heel jaar voor we ze in de webshops in Nederland zien. Als we ze al zien want lang niet alle types en merken komen hier op de markt.

De cellen in die 500 Wp panelen zijn nauwelijks efficienter dan andere goede panelen. De panelen met 500 Wp hebben gewoon meer cellen en zijn daarom ook groter.

Wacht niet langer en neem er gewoon wat. Of komt grotere panelen handiger uit op je dak?
Vooral dat laatste... ik kan er nu 7 kwijt van 450 maar als die van 500 of meer niet zo heel verschillen qua afmeting zou dat mooi meegenomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Sjors81 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:50:
[...]

Vooral dat laatste... ik kan er nu 7 kwijt van 450 maar als die van 500 of meer niet zo heel verschillen qua afmeting zou dat mooi meegenomen zijn.
Ik zou er niet op wachten. Het meeste komt hier niet beschikbaar. Zoek maar eens op nieuwsberichten uit China van vorig jaar of 2 jaar geleden en vergelijk het met wat er nu verkrijgbaar is. Een heleboel is niet verkrijgbaar.

Heb het niet allemaal bestudeerd maar de varianten uit de nieuwsberichten met het meest vermogen zijn vaak 78 cells, en dan grotere cellen. Dus 2.29m of langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
busscherski schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 00:33:
[...]

Ik zou er niet op wachten. Het meeste komt hier niet beschikbaar. Zoek maar eens op nieuwsberichten uit China van vorig jaar of 2 jaar geleden en vergelijk het met wat er nu verkrijgbaar is. Een heleboel is niet verkrijgbaar.

Heb het niet allemaal bestudeerd maar de varianten uit de nieuwsberichten met het meest vermogen zijn vaak 78 cells, en dan grotere cellen. Dus 2.29m of langer.
Qua afmetingen zou dat geen probleem zijn maar ja blijf er ook niet tijden op wachten. Klopt het dat nu de max ongeveer 450wp per paneel is? En dus goed verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Sjors81 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 06:52:
[...]

Qua afmetingen zou dat geen probleem zijn maar ja blijf er ook niet tijden op wachten. Klopt het dat nu de max ongeveer 450wp per paneel is? En dus goed verkrijgbaar?
445 Wp Longi of 440 Wp YMX (van die laatste heb ik er 5, komen uit dezelfde fabriek, afgehaald in Roosendaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
il-Principe schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:30:[...]
Mijn standpunt m.b.t. (extra) actief koelen van de omvormer: als het echt nodig is, dan had de fabrikant wel ingebouwd. De fabrikant zal ook bij een passief systeem de juiste warmteafgiftecapaciteit bepaald hebben voor correct functioneren. Ik weet niet hoe het nu met SMA's is, maar in het verleden hadden sommigen wel een fan die aansprong als het te warm werd.
En als je weet dat bij iedere 100 hogere temperatuur de levensduur halveert, zou je dan niet een fannetje de temperatuur fors laten verlagen? Fijn dat de fabrikant alles heeft ontworpen voor 5jaar.
Zou het dan niet fijn zijn als door alleen maar een fannetje de omvormer zelfs 20jaar zou meegaan?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
looyenss schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:45:
Zo,

even de "pilot" uitgebreid met 20 nieuwe paneeltjes (10 op de foto), maakt het totaal nu 150 :-)
Blijft een wonderlijk verschijnsel, die plastic panelen. Zo licht!

[Afbeelding]
Hou je ons op de hoogte? Benieuwd naar de levensduur, denk eigenlijk niet dat die ook 50jaar mee kunnen gaan. Alle plastics en pvc die ik ken verouderen en worden bros en breekbaar. Binnen 15 jaar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjors81 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 06:52:
[...]

460 Wp >:)
Edit: 495 Wp Maar zal ook wel even gaan duren misschien.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2020 08:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 19-09 22:33
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:09:
[...]

460 Wp >:)
Edit: 495 Wp Maar zal ook wel even gaan duren misschien.
Niets zo onoverzichtelijk als de zonnepanelen markt...

Die 495 Wp is een grote, en is 207 Wp/m2

De SunPower 400 Wp is een maatje kleiner, maar doet 226 Wp/m2.

Waarom zonnepanelen niet geadverteerd worden in Wp/m2 is me een raadsel -O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Zwartoog schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:15:
[...]

Omdat voor de meeste kopers Wp/€ een veel interessantere grootheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
mcDavid schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:37:
[...]

En dan in NL in Wp/€ EX BTW. Het zou echt helpen als Tweakers die hier advies vragen, deze KPI bij hun post zetten.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Wp/m2 is een andere manier van de efficientie opschrijven en die staat er gewoon bij, alleen dan uitgedrukt in procenten. er staat dan dus 22,6% ipv 226 Wp/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
twain4me schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

Wp/m2 is een andere manier van de efficientie opschrijven en die staat er gewoon bij, alleen dan uitgedrukt in procenten. er staat dan dus 22,6% ipv 226 Wp/m2
Thanks! Die link had ik nog niet gelegd. Vind het wel een vreemde maat, aangezien 1000 Wp dan 100% efficiënt is. Gaat een beetje tegen de 2e hoofdwet van de thermodynamica in (je kunt niet 100% van een energie zonder verlies omzetten).
mcDavid schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:37:
[...]

Ah zo. Ik heb straks een klein dak, dus zelfs met de hoogste rendementen ga ik m'n jaarverbruik niet dekken. Maar wel een sport om daar zo dicht mogelijk bij te komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Even een n00b vraagje.. Kon zo snel geen antwoord vinden.

Sinds een paar dagen liggen er zonnepanelen op het dak. Zondag is er 11.5 kWh opgewekt volgens de omvormer, echter 5.0 kWh teruggeleverd volgens de Oxxio app. Als ik het goed begrijp kom dit doordat een deel van die 11.5 kWh direct gebruikt is op het moment van opwekken? De airco heeft de hele dag aangestaan bijvoorbeeld. Oftewel, je zal altijd verschil hebben tussen wat je opwekt en wat je teruglevert.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

busscherski schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:08:
[...]

Zover ik op kan maken uit de documentatie laadt ook een SolarEdge EV charger gewoon met AC naar de auto. Die het zelf omzet naar DC.

edit:
https://www.solaredge.com..._ev_charger_datasheet.pdf

Pagina 2
Charging mode: AC mode 3.
@ApC_IcE, Dit. Als je een "normale" type 2 (of ouder type 1) stekker hebt op je laadpaal, laad je met AC en zet de AC/DC-omvormer het om naar gelijkstroom. Een laadpaal zet geen stroom om, maar zorgt alleen voor communicatie met je auto. Het zou wel mooi zijn als je een omvormer hebt die direct DC kan laden, maar dan moet je (in de meeste gevallen) een CCS-stekker hebben.

Edit: linkjes.
Wikipedia: Charging station
Wikipedia: Combined Charging System

[ Voor 12% gewijzigd door timovd op 18-08-2020 10:55 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

VidaR-9 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:48:

Sinds een paar dagen liggen er zonnepanelen op het dak. Zondag is er 11.5 kWh opgewekt volgens de omvormer, echter 5.0 kWh teruggeleverd volgens de Oxxio app. Als ik het goed begrijp kom dit doordat een deel van die 11.5 kWh direct gebruikt is op het moment van opwekken? De airco heeft de hele dag aangestaan bijvoorbeeld. Oftewel, je zal altijd verschil hebben tussen wat je opwekt en wat je teruglevert.
Dit gaat over een jaar maar is precies het zelfde.

Laag stroomverbruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Zwartoog schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:47:
[...]

Thanks! Die link had ik nog niet gelegd. Vind het wel een vreemde maat, aangezien 1000 Wp dan 100% efficiënt is. Gaat een beetje tegen de 2e hoofdwet van de thermodynamica in (je kunt niet 100% van een energie zonder verlies omzetten).
Niemand zegt dat ook ;) Er zijn geen panelen die een rendement van 100% hebben, dat kan ook niet (iets met natuurwetten ;) De standaard is simpelweg om het rendement te berekenen door de opbrengst te meten bij een instraling van 1000W/m2. (volgens mij meet je altijd zo het rendement van energieomzettingen, wat eruitkomt, gedeeld door wat je erin stopt. Bij PV is gekozen om altijd uit te gaan van 1000W/m2 instraling, zodat je beter kunt vergelijken)

Overigens, kan het soms zo zijn dat panelen met een andere afmeting en een iets lager rendement toch meer opbrengen, omdat je dan het dakoppervlak beter kunt benutten. In het geval van een plat dak, kan je ook met orientatie spelen, bv oost-west ipv alleen zuid, omdat je bij oost-west minder ruimte verliest door schaduw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Zwartoog schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:47:
[...]

Er bestaan dan ook geen panelen van 1000Wp/m2.
1000W/m2 is "toevallig" de instraling waarbij het rendement van zonnepanelen bepaald wordt, vandaar dat er precies een factor 1000 zit tussen rendement en Wp/m2.

Er is wellicht een theoretisch maximale omzetting te berekenen voor PV panelen, waar je dan het rendement tegen kunt berekenen, maar dat is voor gebruikers ook niet persé een nuttigere grootheid.
[...]

Ah zo. Ik heb straks een klein dak, dus zelfs met de hoogste rendementen ga ik m'n jaarverbruik niet dekken. Maar wel een sport om daar zo dicht mogelijk bij te komen :)
Dan geldt waarschijnlijk alsnog dat je beter kunt kijken naar de fysieke maten van de panelen dan naar de efficiëntie. De efficiëntie ligt over het algemeen erg dicht bij elkaar (als er 10% verschil zit tussen panelen is het veel). Als je met een paneel met andere afmetingen het puzzeltje zo kunt leggen dat je iets meer oppervlakte kunt benutten, levert dat netto waarschijnlijk méér winst, ook als dat andere paneel iets minder efficiënt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@borft @mcDavid Thanks! Met de achtergrond van 1000 Wp/m2 instraling als efficiëntiemeting is heel het verhaal duidelijk.

Dat de fysieke maten wel degelijk een rol spelen in efficiëntie snap ik. Gaat nog een hele puzzel worden met een (nog te plaatsen) dakkapel en 2 schoorstenen. Daarover later een apart topic :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
VidaR-9 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:48:

Dat klopt. je hebt dus 5.0 kWh overschot. Door het salderen heb je 5.0 kWh op je saldo erbij en als er even geen opbrengst is snoep je dat weer op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Omdat de leek daar niet kijkt, hoe vaak ik niet gevraagd word hoeveel "platen" ik op dak heb, of dat ze allemaal het zelfde zijn. 8)7
Als je dan de wedervraag stelt hoeveel Wp zijn "platen" zijn weten ze het niet eens.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:27:
[...]

Omdat de leek daar niet kijkt, hoe vaak ik niet gevraagd word hoeveel "platen" ik op dak heb, of dat ze allemaal het zelfde zijn. 8)7
Als je dan de wedervraag stelt hoeveel Wp zijn "platen" zijn weten ze het niet eens.....
agh "hier" is er een bedrijf geweest dat gratis een ir paneel bij een zonnepanelen instalatie aanbood 9/10 snappen al niet dat het in beginsel al niet gratis is en dat ze met cop 1 aan het verwarmen zijn snappen ze al helemaal niet.. nee hoor werkt op zonnesstroom, hoort bij de instalatie kost dus helemaal niets |:(
De gemiddelde burger is echt heel erg dom, en statistich zou je kunnen zeggen dat de helft dus nog dommer is dan dat. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

agh "hier" is er een bedrijf geweest dat gratis een ir paneel bij een zonnepanelen instalatie aanbood 9/10 snappen al niet dat het in beginsel al niet gratis is en dat ze met cop 1 aan het verwarmen zijn snappen ze al helemaal niet.. nee hoor werkt op zonnesstroom, hoort bij de instalatie kost dus helemaal niets |:(
De gemiddelde burger is echt heel erg dom, en statistich zou je kunnen zeggen dat de helft dus nog dommer is dan dat. d:)b
Dom wil ik het niet noemen.
Ik zou dan zeggen niet erg technisch, ze worden namelijk niet gehinderd door enige vorm van technische kennis. :)
Iedereen is slim op zijn eigen niveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Eens met @Rol-Co , en daarbij komt nog dat de informatie "hoeveel platen je hebt" meer dan genoeg is voor een beetje borrelpraat en flexen met je groene investering :P

Laten we gewoon blij zijn dat ook minder technisch onderlegde mensen het nut van zonne-energie inzien en trots zijn op hun installatie.

[ Voor 29% gewijzigd door mcDavid op 18-08-2020 12:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Iedereen is slim op zijn eigen niveau.
Jup en vanuit het totaal perspectief kan je dan nog steeds heel erg dom zijn ;)

Ik heb het niet over de ontwetendheid ik heb het over het klok kleppel verhaal wat mensen zelf hebben , vaak gebaseerd op iets wat een verkoper heeft verteld of hebben gelezen in de krant maar alleen de clickbait kop hebben onthouden. Het moment dat er iemand naast je staat die wel de kennis heeft en het zonder enig belang uit wil leggen en dan nog gewoon lekker vast houden aan je eigen hersenspinsels. Niet van standpunt kunnen /willen veranderen is gewoon dom, heel erg dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:06

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ontdekte gisteren dat onze panelen al een paar dagen niet geleverd hebben, en dat bleek door de aardlekschakelaar te komen. Gisteren heeft het nog een tijd gewerkt nadat ik 'm weer aanzette, maar vanochtend lag de boel er weer uit en hij gaat nu echt niet meer aan of hooguit een halve minuut. De panelen zitten er 8 jaar en in de 2 jaar dat wij hier wonen is het nog nooit gebeurd.

Het gaat om een SMA SB2500-TLST inverter met een ABB DS201 C16 met 30mA aardlekbeveiliging. De inverter zit volledig apart op een groep in de meterkast, dus niks anders aangesloten. Ook als ik die inverter helemaal uitschakel klapt de aardlek eruit. Ik vermoed dus zelf een defect aan de aardlekschakelaar. Ik lees her en der dat bij >2KW installaties sowieso een 100mA aardlek wordt aanbevolen. Aangezien de inverter zelf een aardlekbeveiliging heeft schijnt het zelfs volgens de NEN richtlijnen (in deze situatie) niet eens noodzakelijk te zijn er eentje te gebruiken.

Iemand met suggesties?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:27:
[...]

Jup en vanuit het totaal perspectief kan je dan nog steeds heel erg dom zijn ;)

Ik heb het niet over de ontwetendheid ik heb het over het klok kleppel verhaal wat mensen zelf hebben , vaak gebaseerd op iets wat een verkoper heeft verteld of hebben gelezen in de krant maar alleen de clickbait kop hebben onthouden. Het moment dat er iemand naast je staat die wel de kennis heeft en het zonder enig belang uit legt gewoon lekker vast houden aan je eigen hersenspinsels. Niet van standpunt kunnen /willen veranderen is gewoon dom, heel erg dom.
Heel normaal, de installateur zegt! Kan jij wel zeggen dat het anders is maar je bent geen installateur. :)

Hoe vaak ik ook niet tegen die mensen zeg dat ze hun maandbedrag moeten verlagen, maar dan krijg je vaak dat ze eerst maar eens een jaar aankijken. |:( ook goed.
Of als je naar de opbrengst vraagt krijg je antwoorden als , " ik kreeg 1200,- terug dus ze doen het prima denk ik" met de vervolgvraag wat de panelen in kWh opgeleverd hebben krijg ik een blik waardoor je gelijk al zegt laat maar zitten.
:)
Wij tweakers zijn denk ik de nerds onder de zonnepaneel eigenaren, de kloof is gewoon te groot voor een zinnig gesprek.

@Exirion
Ja vervangen voor een 300mA of alleen een 16A B automaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
Rol-Co schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:35:
[...]
Wij tweakers zijn denk ik de nerds onder de zonnepaneel eigenaren, de kloof is gewoon te groot voor een zinnig gesprek.
In mijn persoonlijke kennissenkring ken ik niemand die de panelen in de gaten houden of weten wat ze hebben en wat een normale opbrengst zou moeten zijn. Enige 'monitoring' die ze doen is 1x per jaar de jaarafrekening kijken. Op zich moeten ze dat zelf weten natuurlijk maar wat nu als die jaarrekening wordt opgebouwd en dan gaat je omvormer stuk en dan blijkt dat je al maanden al je energie aan het inkopen bent...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Heel normaal, de installateur zegt! Kan jij wel zeggen dat het anders is maar je bent geen installateur. :)

Hoe vaak ik ook niet tegen die mensen zeg dat ze hun maandbedrag moeten verlagen, maar dan krijg je vaak dat ze eerst maar eens een jaar aankijken. |:( ook goed.
Of als je naar de opbrengst vraagt krijg je antwoorden als , " ik kreeg 1200,- terug dus ze doen het prima denk ik" met de vervolgvraag wat de panelen in kWh opgeleverd hebben krijg ik een blik waardoor je gelijk al zegt laat maar zitten.
:)
Dat is vrij onschuldig, ik heb meer problemen met de onjuiste informatie waar ze hun meningen baseren om bv wel of niet te isoleren een warmtepomp nemen of zonnepanelen.
Ik krijg met regelmaat te horen dat ik toch gelijk had als het gaat om een bouwkundige ingreep. want ja ome kees (slager) had het jaren geleden ook gewoon zo gedaan en jouw oplossing was moeilijker of iets duurder. En dan geloof je dus een slager boven een bouwkundige. Het is gewoon het onvermogen om informatie op waarde te schatten.
Het wel of niet weten hoeveel wp er op het dak ligt of het verschil tussen een kWh en een kW zal mij een zorg zijn. (al is dat ook schokkend aangezien dat gewoon basis kennis zou moeten zijn)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 18-08-2020 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kalentum schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:39:
[...]

In mijn persoonlijke kennissenkring ken ik niemand die de panelen in de gaten houden of weten wat ze hebben en wat een normale opbrengst zou moeten zijn. Enige 'monitoring' die ze doen is 1x per jaar de jaarafrekening kijken. Op zich moeten ze dat zelf weten natuurlijk maar wat nu als die jaarrekening wordt opgebouwd en dan gaat je omvormer stuk en dan blijkt dat je al maanden al je energie aan het inkopen bent...
Klopt, ik heb ook een collega die er achter kwam dat hij al x maanden niets meer deed, beetje zonde. Ik kijk zelf elke dag minimaal 1x vanaf 2012.
Maar met een logging gaat dat ook wat makkelijker op telefoon, tablet enz.

@twain4me
De hoeveelheid op dak vind ik wel belangrijk om te kunnen bepalen of het voldoende werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

twain4me schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Dat is vrij onschuldig, ik heb meer problemen met de onjuiste informatie waar ze hun meningen baseren om bv wel of niet te isoleren een warmtepomp nemen of zonnepanelen.
Ik krijg met regelmaat te horen dat ik toch gelijk had als het gaat om een bouwkundige ingreep. want ja ome kees (slager) had het jaren geleden ook gewoon zo gedaan en jouw oplossing was moeilijker of iets duurder. En dan geloof je dus een slager boven een bouwkundige. Het is gewoon het onvermogen om informatie op waarde te schatten.
Het wel of niet weten hoeveel wp er op het dak ligt of het verschil tussen een kWh en een kW zal mij een zorg zijn. (al is dat ook schokkend aangezien dat gewoon basis kennis zou moeten zijn)
Ja blijkbaar heeft ome Kees dan meer overtuigingskracht, en zijn de feiten alleen niet voldoende. En ergens snap ik het ook weer wel. Je neemt misschien eerder iets aan van iemand die in vergelijkbare situatie of sociaal-economische klasse zit dan 'zo'n techneut met zijn snufjes etc'. Want wie zegt dat die techneut zich voldoende kan inleven in wat iemand echt nodig heeft. Zo zijn veel techneuten hier bijvoorbeeld weer 'allergisch' voor aftoppen omdat tweakers niet tegen grafiekjes kunnen die afgetopt zijn, terwijl financieel gezien een beetje aftoppen juist gunstig is in veel gevallen.

Laat niet weg dat ik het volledig met je eens ben en dit ook vaak mee maak. Men neemt het advies van de buurman aan, en dat je zelf Prof. Dr. Ir. bent wordt maar even voor lief genomen :+ . Ik kan er altijd wel om lachen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:06

Exirion

Gadgetfetisjist

@Exirion
Ja vervangen voor een 300mA of alleen een 16A B automaat.
Zoals vermoed dus. We doen het maar meteen goed, dus morgen krijg ik een 2CSR255180R3165 binnen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 19:47
Dag allen,

Sinds een tijdje heb ik 9x 395Wp panelen liggen, totaal dus 3.555 Wp, met een SolarEdge 3000HD omvormer. Ik produceer ook al lekker mee met het Tweakers team op PVoutput. (Ik heb vanuit de bouw ook al 4x 280Wp liggen, maar ik weet nog niet hoe ik die GoodWe omvormer moet exporteren...)

Nu zie ik op vrij zonnige dagen dat de productie afvlakt, bijvoorbeeld 28 mei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWz7oIl4NcGKEMrKlmXYgBid0zA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/avABvYSftRowCyPsk3Fxqnas.png?f=user_large

Volgens de documentatie van SolarEdge klopt dit: mijn omvormer kan max 3kW produceren. Blijkbaar zit hier wat rek in tot 3.2 kW, maar dan is het op.

Deze week belde ik m'n installateur, volgens hem komt dit door de hoge temperaturen. Hij luisterde iets te snel denk ik, want dit was dus al in mei, niet afgelopen week.

Via de chat van SolarEdge kreeg ik bijzonder algemene en niet hulpvaardig commentaar. Toen ik wat aandrong werd de chat verbroken. Zie ook quote hieronder.

Kunnen jullie me helpen wat licht te schijnen? Ik heb natuurkunde gestudeerd, dus ik begrijp echt het verschil tussen V en A wel, maar heb gewoon niet zoveel ervaring met omvormers e.d.

Ik denk dat ik beter af ben met een SE3500 HD ipv de SE3000. Klopt dit?
[2020-08-18 04:38:05] [Martinus] Welkom bij SolarEdge
[2020-08-18 04:38:10] [Martinus] Ik ga voor u kiken
[2020-08-18 04:40:44] [Martinus] De omvormer is een 3000H deze kan maar 3000w tegelijk omzetten komt het er iets boven wordt deze afgevlakt de omvormer is prima in combinatie met uw systeem
[2020-08-18 04:40:55] [Martinus] Dit gaat u zien in de winter maanden
[2020-08-18 04:41:24] [Edwin Wijnja] Vanwege het opstart-vermogen?
[2020-08-18 04:41:36] [Martinus] Bijvoorbeeld
[2020-08-18 04:41:48] [Edwin Wijnja] Of wat bedoeld u dan, dat gaat u zien in de wintermaanden?
[2020-08-18 04:42:19] [Martinus] Dat deze eerder opstart inderdaad en betere productie heeft ook in de winter
[2020-08-18 04:42:39] [Edwin Wijnja] wat bedoelt u met 'betere productie'?
[2020-08-18 04:43:10] [Martinus] Hogere productie
[2020-08-18 04:43:20] [Edwin Wijnja] Ok, dat snap ik, maar op wat voor manier dan
[2020-08-18 04:44:07] [Edwin Wijnja] Waar zit het verschil in? En kunt u uitleggen waar ik in de datasheet kan zien dat bijvoorbeeld de SE3500H meer stroom nodig heeft om op te starten
[2020-08-18 04:45:26] [Martinus] https://www.solaredge.com...verter_dc_oversizing_nl_0.
[2020-08-18 04:46:40] [Edwin Wijnja] 404 not found
[2020-08-18 04:47:00] [Edwin Wijnja] Maar aan de link te zien gaat het over oversizing, en dat begrip ken ik
[2020-08-18 04:47:18] [Edwin Wijnja] Maar ik zou het graag begrijpen aan de hand van de opstartspanning van een se3500 vs die van de se3000
[2020-08-18 04:47:47] [Edwin Wijnja] Van mijn installateur hoorde ik namelijk dat het door te hoge temperaturen kwam, en nu hoor ik weer een ander verhaal, dus ik zou het graag even zelf goed begrijpen.
[2020-08-18 04:49:40] [Martinus] Er is geen verschil in de opstart spanning tussen de 3000H en de 3500H het gaat hier over de oversizing
[2020-08-18 04:56:00] [Edwin Wijnja] Dan begrijp ik nog steeds niet wat u bedoelt met betere productie in de winter
[2020-08-18 04:57:39] [Edwin Wijnja] In het document wat u linkt staat " Inverters are designed to generate output power up to a maximum AC power that cannot be exceeded, and they limit (clip) the power when the actual produced DC power is higher than what the inverter can output. This results in loss of energy."
[2020-08-18 04:57:45] [Edwin Wijnja] volgens mij is dat laatste waar ik nu tegenaan loop
[2020-08-18 04:57:49] [Martinus] De productie is door dit stabieler in de winter
[2020-08-18 04:58:57] [Edwin Wijnja] Dat begrijp ik niet
*chat afgesloten door Martinus*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
@Ravocs ziet er prima uit toch. jij wil denk ik 3555 watt zien? je vraag is niet helemaal duidelijk.
Je omvormer is begrensd op 3000 en zal daarom niet (veel) meer leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
Gman schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:01:
@Ravocs ziet er prima uit toch. jij wil denk ik 3555 watt zien? je vraag is niet helemaal duidelijk.
Je omvormer is begrensd op 3000 en zal daarom niet (veel) meer leveren.
Ik ga die 3.555W niet zien natuurlijk, het is geen 25C met 1000W/m2 loodrechte instraling helaas.

Toch zie ik een afvlakking in de grafiek, alsof ik die laatste 100-200 W mis, die er wel in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ravocs schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:03:
[...]

Ik ga die 3.555W niet zien natuurlijk, het is geen 25C met 1000W/m2 loodrechte instraling helaas.

Toch zie ik een afvlakking in de grafiek, alsof ik die laatste 100-200 W mis, die er wel in zit.
Nee, dat staat er los van. Je omvormer is begrensd. Daarom ga je het niet zien. ;)
Maar dit geef je zelf al aan... dus ik begrijp niet waar de onduidelijkheid nu zit.

Een beetje aftoppen zoals bij jou is juist optimaal (vaak).

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 18-08-2020 15:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 21:12

Lo_

@Ravocs Als ik dit lees denk ik dat Martinus jou misschien wel een duurdere omvormer had weten te verkopen als hij de moeite had genomen :P . Ja er zit misschien nog iets meer vermogenspotentie in de panelen, maar die paar kWh die je aftopt per jaar wegen niet op tegen de extra prijs en moeite van een grotere omvormer nu ophangen. Dit is gewoon prima gedimensioneerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
pfft, 28 mei daar noem je ook een dag. Die staat bij mij met kop en schouders op nr. 1 beste dag ooit.

Als dit het enige beetje aftopping is... een half uurtje dat je gemiddeld nog geen 100w mist? Dat is is maar liefst 1 cent aan gemiste opbrengst. En als dat 5x per jaar gebeurt is het veel denk ik? Bereken maar eens wat de business case is voor het terugverdienen van die grotere omvormer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
de Peer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

Nee, dat staat er los van. Je omvormer is begrensd. Daarom ga je het niet zien. ;)
Maar dit geef je zelf al aan... dus ik begrijp niet waar de onduidelijkheid nu zit.

Een beetje aftoppen zoals bij jou is juist optimaal (vaak).
Maar kan je dan uitleggen waarom dat optimaal is?

En het zal best dat het financieel niet helemaal uit lijkt te kunnen, maar groothandelsprijs zal er niet meer dan een paar tientjes tussen zitten. Dus zoveel scheelt het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Ravocs schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:53:
[...]

Maar kan je dan uitleggen waarom dat optimaal is?

En het zal best dat het financieel niet helemaal uit lijkt te kunnen, maar groothandelsprijs zal er niet meer dan een paar tientjes tussen zitten. Dus zoveel scheelt het ook niet.
stel, het gebeurt 10x per jaar, dat je een uurtje 200W mist, dat is dan 2KWh aan energie, dat levert je bij saldering 44 cent op, zonder saldering de helft. Als je omvormer dus 50 euro duurder is, duur het meer dan 100 jaar voordat je de extra investering eruit hebt, en tegen die tijd heb je de omvormer al 10x vervangen. met andere woorden, het heeft geen nut!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
borft schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:00:
[...]

stel, het gebeurt 10x per jaar, dat je een uurtje 200W mist, dat is dan 2KWh aan energie, dat levert je bij saldering 44 cent op, zonder saldering de helft. Als je omvormer dus 50 euro duurder is, duur het meer dan 100 jaar voordat je de extra investering eruit hebt, en tegen die tijd heb je de omvormer al 10x vervangen. met andere woorden, het heeft geen nut!
Ja eens. Dat snap ik natuurlijk.

Maar iedereen, Martinus van Solaredge, @de Peer, zegt "een beetje aftoppen is optimaal", "Hij doet het beter in de winter". Maar waarom dan? Ik zie geen lagere opstartspanning bij een SE3000 ipv een SE3500, of andere verschillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ravocs schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:09:
[...]

Ja eens. Dat snap ik natuurlijk.

Maar iedereen, Martinus van Solaredge, @de Peer, zegt "een beetje aftoppen is optimaal", "Hij doet het beter in de winter". Maar waarom dan? Ik zie geen lagere opstartspanning bij een SE3000 ipv een SE3500, of andere verschillen...
Ik bedoelde dat het financieel gezien optimaal is. Je haalt dan het maximale uit je investering zoals in bovenstaande berekeningen duidelijk blijkt. Daarbij komt (soms) dat de opstartspanning wel degelijk gunstiger is bij een kleinere omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Is het ook niet zo dat een omvormer bij zo'n 80-95% van het maximale vermogen de hoogste efficientie heeft? Of was dat vroeger alleen zo met trafo's? Dat gaat dan wel om centenwerk op jaarbasis.

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw