Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.306 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:50
ik krijg elke dag in de mail een melding van mij dag/maand/jaaropbrengst. Ik heb destijds(2014) een solaglog500 als monitoring van de Delta Solivia 8.0 ingericht.

Verder een melding bij storingen bijv verschil in opbrengst van meer dan 15 % tussen de 2 strings (ik heb 2x 13 260Wp panelen). In de winter enkele keer rond 11.30 uur een storingsmelding gehad omdat de bovenste string eerder van de rijp ontdooit is dan de onderste string.

Ik heb nog ruimte voor een 3e string, maar ik heb nu al 600KWh per jaar over.
het geheel draait al 6 jaar goed totaal al ca 36000 KWh opbrengst

Acties:
  • +1 Henk 'm!
de Peer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:11:
[...]

Ik bedoelde dat het financieel gezien optimaal is. Je haalt dan het maximale uit je investering zoals in bovenstaande berekeningen duidelijk blijkt. Daarbij komt (soms) dat de opstartspanning wel degelijk gunstiger is bij een kleinere omvormer.
Maakt bij solar edge toch niet uit, krijgt altijd 370 volt van optimisers

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ravocs schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:09:
[...]

Ja eens. Dat snap ik natuurlijk.

Maar iedereen, Martinus van Solaredge, @de Peer, zegt "een beetje aftoppen is optimaal", "Hij doet het beter in de winter". Maar waarom dan? Ik zie geen lagere opstartspanning bij een SE3000 ipv een SE3500, of andere verschillen...
Meeste omvormers tussen 30/70 procent belasting optimaal. Kom je daar onder word het rendement steeds slechter. Dus een kleine omvormer behoud een groter percentage met dat kleine winter vermogen.
Maar 3000 of 3500 is verschil zo klein dat merk je niet eens. Dus beter in winter is bullshit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

@reneeke1970 inderdaad. vandaar de 'soms' in mijn post. Voor Solar Edge maakt het niet uit.
Sowieso gaat dit maar over een paar euro per jaar.

Men zou niet bang moeten zijn voor een beetje aftoppen, verlies is totaal verwaarloosbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34
Ok jongens, de voorwaarden van financiering zijn verlopen voor verkoop van de huidige woning. Oftewel, nu kan het serieuze zoeken naar een nieuw stekje beginnen. Hoef er pas per 1 maart uit te zijn..

Onverwachts heeft mijn oom zijn zonnepanelen uit gebreid en mij zijn 2e hands omvormer aangeboden. "Of ik er straks iets mee kan bij de nieuwe woning". Maar natuurlijk. Dus voor een mooi prijsje een SE 5000HD Wave over genomen met nog 23 jaar garantie. Is het installeren eigenlijk ook 'straight forward 'bij een Solar Edge systeem? Ik zie wat staan over een SetApp, maar of je dan alleen gebruikersinstellingen kan veranderen en niet in de installateur settings komt is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Had hier eerst een vraag staan, maar heb er een topic van gemaakt:

SE3000 'hergebruiken',met welke panelen en optimizers?

[ Voor 83% gewijzigd door --Erik-- op 18-08-2020 22:47 ]

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 07:52
Heb 2e hands een 5KW 3fase goodwe op het oog en wil daar 16 panelen 445wp zuidwest-noordoost 10 graden op plaatsen. Volgens handleiding is het '*It is recommended that the total peak power of PV strings should not exceed 130% of maximum DC power of inverter listed in the table.'. 5200w is listed, maar 16 * 445 = 7120 = 137% overschrijding. Gaat dit fout, of vanwege oost-west opstelling is het minder erg? Wat aftoppen is geen probleem, kan de omvormer voor een prikkie overnemen en heb nog een schuurdak te vullen. Advies, niet doen en kijken naar 6KW omvormer of kan weinig kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:27

timovd

Voorsprong door techniek

@padoempats, Een 5kW is perfect voor 16*445 op Oost/West (of in jouw geval ZW/NO).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

padoempats schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:42:
Heb 2e hands een 5KW 3fase goodwe op het oog en wil daar 16 panelen 445wp zuidwest-noordoost 10 graden op plaatsen. Volgens handleiding is het '*It is recommended that the total peak power of PV strings should not exceed 130% of maximum DC power of inverter listed in the table.'. 5200w is listed, maar 16 * 445 = 7120 = 137% overschrijding. Gaat dit fout, of vanwege oost-west opstelling is het minder erg? Wat aftoppen is geen probleem, kan de omvormer voor een prikkie overnemen en heb nog een schuurdak te vullen. Advies, niet doen en kijken naar 6KW omvormer of kan weinig kwaad?
Vanwege oost west valt het mee, echter de 10 graden??, ik heb zelf 4x410+2x340 west, 4x410 oost en 3x340 zuid in 1 string (4980Wp) op een 3600 en topte af op frisse dagen in mei, juni, heeft ook wat schaduw.

Noord oost zal een stuk minder doen, ik denk dat het wel kan, of je moet een ongelijk aantal hebben, meer west als oost.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Rol-Co schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:14:
[...]

Vanwege oost west valt het mee, echter de 10 graden??, ik heb zelf 4x410+2x340 west, 4x410 oost en 3x340 zuid in 1 string (4980Wp) op een 3600 en topte af op frisse dagen in mei, juni, heeft ook wat schaduw.

Noord oost zal een stuk minder doen, ik denk dat het wel kan, of je moet een ongelijk aantal hebben, meer west als oost.
Het gaat me er vooral om dat het technisch geen problemen gaat opleveren (teveel DC Watt die de omvormer inkomt / oververhit / uitschakelt/ weet ik het). Wat teveel aftoppen vind ik geen issue. Op alle momenten dat die niet aftopt (de overige 98% vd tijd) levert het weer wat meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:27

timovd

Voorsprong door techniek

@padoempats, waarom wil je ze op 10° helling? Is steiler een optie? In de zomer, met hoogstaande zon ga je dan erg veel aftoppen en dat is niet per sé nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
timovd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:42:
@padoempats, waarom wil je ze op 10° helling? Is steiler een optie? In de zomer, met hoogstaande zon ga je dan erg veel aftoppen en dat is niet per sé nodig.
Dan komen ze niet zo hoog, is een plat dak. 10 graden is toch vrij gebruikelijk? 15 graden kan in principe ook. oost-west van flatfix fusion is 13 graden en van der valk standaard dacht ik 10 graden

[ Voor 14% gewijzigd door padoempats op 19-08-2020 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdebresser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 20:49
Ik heb meerdere offertes binnen gekregen voor een systeem met 15 panelen van 320-325Wp, dus een totaal van 4800-4875Wp. Dit in combinatie met een 4 of 5kW omvormer (SoladEdge vanwege schaduw). Nu wordt dit aangeboden met een enkel-fase omvormer. Geen van de aanbieders weet mij te vertellen waarom dit kan/mag op een enkele fase waar typisch een 16A automaat in de meterkast zit. Met 16A kan immers maximal 16*230=3680W verbruikt of geleverd worden zoals ook in de topicstart staat?!

Mijn aansluiting is een 3x25A, dus vanwege selectiviteit wil je ook maar maximaal een 16A groep aanleggen voor het PV systeem.

Een typische automaat karakteristiek kan 13% meer hebben voor 1 uur (langere tijd wordt niet gespecificeerd), dus dan zou je 16*230*1.13=4158W kunnen doen.

Ik begrijp dat in Nederland het piekvermogen nooit of bijna nooit gehaald wordt, maar ik dacht/hoopte toch wel dat 90% van het piekvermogen wel gehaald wordt. Orientatie is zuid-west overigens.
Kan er in deze groep iemand aangeven waarom systeem van 4800-4875Wp wel op een enkele fase gebruikt kan worden?
Weet er tevens iemand of een dergelijke aansluiting volgens de elektrische richtlijnen (NEN1010) ook mag, of kan een verzekering hier moeilijk over gaan doen indien er toch iets fout gaat?

[ Voor 6% gewijzigd door bdebresser op 19-08-2020 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
onetime schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:07:
[...]

Hou je ons op de hoogte? Benieuwd naar de levensduur, denk eigenlijk niet dat die ook 50jaar mee kunnen gaan. Alle plastics en pvc die ik ken verouderen en worden bros en breekbaar. Binnen 15 jaar.
30 jaar volgens klimaatkamertest nu (dus temp cycles en damp heat om levensduurproces te versnellen)
Hou zeker op de hoogte. Zou wel tof zijn lichte panelen.

De nieuwe aangekondigde worden alleen maar groter en zwaarder, mat alle microcracks risico's van dien.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
@bdebresser enkelfase betekent niet dat je gelimiteerd bent tot 16A. Je kunt ook een 20A of 25A groep aanleggen voor je omvormer, met bijbehorende dikkere bekabeling uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdebresser
mcDavid schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:53:
@bdebresser enkelfase betekent niet dat je gelimiteerd bent tot 16A. Je kunt ook een 20A of 25A groep aanleggen voor je omvormer, met bijbehorende dikkere bekabeling uiteraard.
Excuses, ik was niet volledig in mijn post, mijn aansluiting is 3x25A, dus vanwege selectiviteit zou je eigenlijk maar een 16A groep aan willen leggen. Ik zal dit toevoegen in mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Dag Tweakers, op dit moment ben ik mij aan het verdiepen om te investeren in PV-panelen. Zoals bij velen het geval is, is het voor mij een financiele overweging. Is het geschatte rendement zou hoger moeten zijn dan het rendement wat ik verwacht te halen op mijn beleggingen.

Ik ben al offertes aan het opvragen, maar door de huidige situatie vind ik het nogal lastig om het e.e.a. te beoordelen. Eigenlijk ben ik benieuwd wat een richtprijs (€/Wp) voor een systeem van ca. 12 panelen zou moeten zijn. Uiteraard spelen zaken als kwaliteit, optimizers en serieel/parallel mee. De eerste prijsaanbieding ligt toch op bijna €1.5/Wp. Hier kan de BTW nog op teruggevraagd worden voor een prijs van ca. €1,25/Wp.

Wat zijn jullie ervaringen in met de hedendaagse prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
bdebresser schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:00:
[...]

Excuses, ik was niet volledig in mijn post, mijn aansluiting is 3x25A, dus vanwege selectiviteit zou je eigenlijk maar een 16A groep aan willen leggen. Ik zal dit toevoegen in mijn post.
Selectiviteit thuis is leuk, maar onnodig. je mag prima naar meer dan 16. Wel is het handiger om geen 1f installatie in een 3f woning te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:11:
[...] Ik bedoelde dat het financieel gezien optimaal is. Je haalt dan het maximale uit je investering zoals in bovenstaande berekeningen duidelijk blijkt. Daarbij komt (soms) dat de opstartspanning wel degelijk gunstiger is bij een kleinere omvormer.
T-Infinity toch! Opstart spanning doet er nooit toe. Al helemaal niet bij SE. Het gaat om opstart vermogen.
Ravocs schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:09:
[...] Ja eens. Dat snap ik natuurlijk.

Maar iedereen, Martinus van Solaredge, @de Peer, zegt "een beetje aftoppen is optimaal", "Hij doet het beter in de winter". Maar waarom dan? Ik zie geen lagere opstartspanning bij een SE3000 ipv een SE3500, of andere verschillen...
  • Aftoppen: Ik heb wel eens een piek gezien van 27% boven Wp van de panelen. Hoogstens een paar seconden. Toen de zon door een gaatje in sluier bewolking scheen op een mooie dag. Maar daar hoef je echt geen rekening mee te houden. Zelden liggen panelen echt 100% optimaal, meestal kan je dus al met een percentage rekenen. Neem als richtlijn de grafieken / tabel uit de openingspost.
  • Winter: Niet zo zeer in de winter maar in situaties met lagere opbrengst, zoals aan het begin en eind van iedere dag... en op slechte dagen de hele dag. Een kleinere omvormer zou lagere verliezen hebben. Maar de besturing is in principe voor alle omvormers gelijk. Wel kunnen grotere eindtrappen iets groter verlies hebben. Nagenoeg verwaarloosbaar.
looyenss schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:51:
[...] 30 jaar volgens klimaatkamertest nu (dus temp cycles en damp heat om levensduurproces te versnellen)
Hou zeker op de hoogte. Zou wel tof zijn lichte panelen.

De nieuwe aangekondigde worden alleen maar groter en zwaarder, mat alle microcracks risico's van dien.
Ook UV in de test? Grote boosdoener...
Inderdaad, kleinere panelen zijn beter hanteerbaar en je kan er meer van op moeilijke daken kwijt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
Ja ook UV, want we willen weten hoe geel het paneel wordt natuurlijk ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
bdebresser schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:00:
[...] Excuses, ik was niet volledig in mijn post, mijn aansluiting is 3x25A, dus vanwege selectiviteit zou je eigenlijk maar een 16A groep aan willen leggen. Ik zal dit toevoegen in mijn post.
Je geeft aan schaduw te hebben. -> SE. Ok, kan een reden zijn. (niet dol op overbodige electronica op het dak.) Die schaduw zorgt dat je dat maximale vermogen toch niet gaat halen. Kan je met een 3k7 omvormer toe? Want een 3fase SE heeft een hogere spanning nodig, en dat wordt moeilijk met zo weinig panelen.
(inderdaad kan je ook een grotere omvormer met dikkere draden plaatsen, selectiviteit is vnl overlast voorkomen)
Is het de nieuwe nen1010 die vanaf 2000W al 4mm2 aanbeveelt?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdebresser
onetime schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

Je geeft aan schaduw te hebben. -> SE. Ok, kan een reden zijn. (niet dol op overbodige electronica op het dak.) Die schaduw zorgt dat je dat maximale vermogen toch niet gaat halen. Kan je met een 3k7 omvormer toe? Want een 3fase SE heeft een hogere spanning nodig, en dat wordt moeilijk met zo weinig panelen.
(inderdaad kan je ook een grotere omvormer met dikkere draden plaatsen, selectiviteit is vnl overlast voorkomen)
Is het de nieuwe nen1010 die vanaf 2000W al 4mm2 aanbeveelt?
Wellicht zou zelfs een 3k7 omvormer toereikend zijn, dat durf ik niet te zeggen zonder de ervaring van de panelen op het dak, inclusief schaduwwerking etc. Echter gaf een verkoper gisteren aan dat er geen prijsverschil in zit als ik naar een lichtere omvormer zou gaan (oftewel zij rekenen die 100 euro dus niet door als korting). Er werd aangegeven dat er geen nadelen zitten aan het inzetten van een grotere omvormer, dus dan vind ik het prima om een 5kW omvormer te gebruiken en de optie open te houden om er in de toekomst nog een paar panelen bij te zetten. Of zie ik dan iets over het hoofd?

(Bovenstaande er vanuit gaande dat er inderdaad een 20A groep geplaatst wordt en selectiviteit dus wat minder is)

Ik ben zelf (nog) niet in de NEN1010 gedoken dus durf niet te zeggen dat er al 4mm2 aangevolen wordt. Naar mijn weten is 2.5mm2 afdoende voor 16A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
bdebresser schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:38:
[...] Wellicht zou zelfs een 3k7 omvormer toereikend zijn, dat durf ik niet te zeggen zonder de ervaring van de panelen op het dak, inclusief schaduwwerking etc. Echter gaf een verkoper gisteren aan dat er geen prijsverschil in zit als ik naar een lichtere omvormer zou gaan (oftewel zij rekenen die 100 euro dus niet door als korting). Er werd aangegeven dat er geen nadelen zitten aan het inzetten van een grotere omvormer, dus dan vind ik het prima om een 5kW omvormer te gebruiken en de optie open te houden om er in de toekomst nog een paar panelen bij te zetten. Of zie ik dan iets over het hoofd?

(Bovenstaande er vanuit gaande dat er inderdaad een 20A groep geplaatst wordt en selectiviteit dus wat minder is)

Ik ben zelf (nog) niet in de NEN1010 gedoken dus durf niet te zeggen dat er al 4mm2 aanbevolen wordt. Naar mijn weten is 2.5mm2 afdoende voor 16A
Met mogelijke uitbreidingsplannen; 5k versie. En 20A. En 4mm2
Die aanbeveling slaat op solar, omdat er langdurig hoge belasting zal zijn, in tegenstelling tot normale gebruiksgroepen. Een wasmachine hoeft maar kort op te warmen bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
ChillPascal schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:02:
Dag Tweakers, op dit moment ben ik mij aan het verdiepen om te investeren in PV-panelen. Zoals bij velen het geval is, is het voor mij een financiele overweging. Is het geschatte rendement zou hoger moeten zijn dan het rendement wat ik verwacht te halen op mijn beleggingen.

Ik ben al offertes aan het opvragen, maar door de huidige situatie vind ik het nogal lastig om het e.e.a. te beoordelen. Eigenlijk ben ik benieuwd wat een richtprijs (€/Wp) voor een systeem van ca. 12 panelen zou moeten zijn. Uiteraard spelen zaken als kwaliteit, optimizers en serieel/parallel mee. De eerste prijsaanbieding ligt toch op bijna €1.5/Wp. Hier kan de BTW nog op teruggevraagd worden voor een prijs van ca. €1,25/Wp.

Wat zijn jullie ervaringen in met de hedendaagse prijzen.
Mijn platdaksysteem heeft me vorig jaar april €0.76/Wp EX BTW gekost. Schuin dak is iets voordeliger; voor max. €1,00/Wp zou het moeten kunnen. Voor de terugverdientijd en het rendement kun je proberen mijn eerder gepubliceerde PV terugverdientijd calculator te gebruiken (even zoeken).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:53:
[...] agh "hier" is er een bedrijf geweest dat gratis een ir paneel bij een zonnepanelen instalatie aanbood 9/10 snappen al niet dat het in beginsel al niet gratis is en dat ze met cop 1 aan het verwarmen zijn snappen ze al helemaal niet.. nee hoor werkt op zonnesstroom, hoort bij de instalatie kost dus helemaal niets |:(
De gemiddelde burger is echt heel erg dom, en statistich zou je kunnen zeggen dat de helft dus nog dommer is dan dat. d:)b
Nu heb je grotendeels gelijk, maar je mist toch een offtopic puntje: met een IR-paneel verwarm je lokaal, en nog sterker, de gevoelstemperatuur als je eronder zit is ook hoger. Dus hoef je minder en minder ver te verwarmen, waardoor de verliezen lager zijn. Cijfers kan ik je niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
ChillPascal schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:20:
Beste Tweakers,

Ik ben voornemens om op korte termijn zonnepanelen te plaatsen. Nu betreft het een situatie met twee platte daken welke verschillen in hoogte (ca 60 cm).

Meest wenselijk zou ik de panelen in portetstand zetten, waardoor ze ca. 1 meter boven het dak uitsteken. Om de panelen vergunningsvrij te plaatsen moeten ze dan minimaal 1 meter uit de dakrand staan. Is dit echter ook van toepassing als het grenst aan mijn eigen platte dak welke enkele tientallen centimeters lager ligt?
Ik kan je eigenlijke vraag niet met zekerheid beantwoorden, maar ik verwacht van wel omdat die afstand tot de rand ook te maken heeft met wind belasting. Maar de lage kant van je panelen moet zijn hoogte t.o.v. het dak als afstand van de rand aanhouden. Dus aannemende dat de hoge kant van de rand afstaat komt het dan goed, omdat je je panelen niet onder meer dan 450 gaat zetten. Dit denken we hier tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
onetime schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

Nu heb je grotendeels gelijk, maar je mist toch een offtopic puntje: met een IR-paneel verwarm je lokaal, en nog sterker, de gevoelstemperatuur als je eronder zit is ook hoger. Dus hoef je minder en minder ver te verwarmen, waardoor de verliezen lager zijn. Cijfers kan ik je niet geven.
Ik vertelde het niet omdat het offtopic was maar , ir panelen hebben idd een functie en zijn nuttig mits goed gebruikt maar 1 zo is het niet verkocht en 2 zo vertellen /begrijpen ze het niet en 3 zo gebruikten ze het al helemaal niet.
qua cijfers dat is lastig en elk huis en elke gebruiker is daarin anders maar kan ik je vertellen dat het in een gemiddeld huis weinig zin heeft, heb je een huis waar stralingswarmte echt een plus punt is ( hele hoge plafonds vides/ trap in de woonkamer etc of veel profijt hebben aan een snel reagerende verwarmings bron) (bv erg weinig thuis) kan het een ander verhaal worden.
Maar de gasketel op standje crematorium en het ir paneel mee laten loeien want dat bespaard gas is natuurlijk van een hele andere orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Sandyman538

SandstorM [148839]

Iemand uit dit topic nog extra tips/aanvullingen mbt layout op mijn dak?
Advies layout zonnepanelen

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

padoempats schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:36:
[...]

Het gaat me er vooral om dat het technisch geen problemen gaat opleveren (teveel DC Watt die de omvormer inkomt / oververhit / uitschakelt/ weet ik het). Wat teveel aftoppen vind ik geen issue. Op alle momenten dat die niet aftopt (de overige 98% vd tijd) levert het weer wat meer op.
Nee is geen probleem, enige probleem wat kan optreden ligt tussen jouw oren, je moet er tegen kunnen. :)

@ChillPascal
Moeilijk te beoordelen zo, je vraagt wat het kost om van A naar B te rijden maar zegt niet waarmee je rijd, de fiat 500 doet dat vast goedkoper dan de bentley.
€/wp is een goede richtlijn maar incl montage kan er wat verschil zijn, jij kan wel een leien dak hebben, of iets anders speciaals.
Beste is een eigen topic, plemp de offerte's er in plus eventueel de situatie en maten als je andere mogelijkheden wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• looyenss
onetime schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

Precies, de COP waar @twain4me het over heeft is irrelevant want je vergelijkt m2 verwarming met m3 verwarming. IR paneel (die boven mij bureau hangt, boven mn bed en in mn badkamer) verwarmt alleen mij daar als ik daar ben, en direct.

Zeker wel een besparing ;-)

heeft geen gas thuis, geen radiatoren boven, ook niet LT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
looyenss schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:27:
[...]

Precies, de COP waar @twain4me het over heeft is irrelevant
niet per definitie, ik had noemde het cop1 verwarmen en het was cop 1 verwarmen. :+
verwarmt alleen mij daar als ik daar ben, en direct.
Dan gebruik jij het paneel wel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

onetime schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

Met mogelijke uitbreidingsplannen; 5k versie. En 20A. En 4mm2
Die aanbeveling slaat op solar, omdat er langdurig hoge belasting zal zijn, in tegenstelling tot normale gebruiksgroepen. Een wasmachine hoeft maar kort op te warmen bv.
Mijn SMA5.0 met 5000WP doet het anders prima met 2.5mm2 op 20A automaat, de bekabeling is nog niet weggesmolten :).

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 19-08-2020 15:00 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Het mag dan ook zonder problemen 700 worden, maar ik voel me daar niet fijn bij.
En het is dan ook een advies vanaf 2kW. En als je bij aanleg meteen 4mm2 neemt verdien je het ook nog terug. En potentieel voorkom je ook nog problemen in dat de omvormer niet door te hoge spanning afschakelt. Of te wel wie dat niet meteen in het begin doet is met verkeerde zuinigheid bezig.
Fraktie duurder, maar verdien je terug. Veiliger. Minder kans op problemen.
zelf 2,52 gedubbeld, had het toch beschikbaar. Kleine moeite. 4k2 omvormer, 20A alamat.

edit: Op een IR foto van de muur kon ik heel prima de 1uur lang met 3kW belaste leiding zien...
edit2: er is hier iemand die met 3k6 al de aansluiting bij zijn groepenkast liet smelten...

[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 19-08-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Rol-Co schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:35:
Ja vervangen voor een 300mA of alleen een 16A B automaat.
Helaas, de schakelaar was niet het probleem. Inmiddels heb ik het na wat zoekwerk wel opgelost. De inverter hangt naast een technische ruimte in de kelder. Onderweg naar de meterkast bleek goed verstopt een aftakking te lopen en die kwam uit bij de 1 van de 2 dompelpompen in de put. Die pomp bleek dus de boosdoener. Het werkt nu allemaal weer en ik laat de nieuwe aardlekschakelaar maar gewoon zitten, want die C16 30mA schakelaar was toch al niet ideaal.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Exirion schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:20:
[...]

Helaas, de schakelaar was niet het probleem. Inmiddels heb ik het na wat zoekwerk wel opgelost. De inverter hangt naast een technische ruimte in de kelder. Onderweg naar de meterkast bleek goed verstopt een aftakking te lopen en die kwam uit bij de 1 van de 2 dompelpompen in de put. Die pomp bleek dus de boosdoener. Het werkt nu allemaal weer en ik laat de nieuwe aardlekschakelaar maar gewoon zitten, want die C16 30mA schakelaar was toch al niet ideaal.
Ik zou die pomp even bij die andere zetten zodat hij niet meer op de pv zit, pomp, water, 300 mA, geen goede combi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Rol-Co schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:43:
Ik zou die pomp even bij die andere zetten zodat hij niet meer op de pv zit, pomp, water, 300 mA, geen goede combi.
Moet even kijken hoe ik het ga doen. De pompen moeten sowieso op aparte aardlekschakelaars zitten, want als er eentje uitklapt dan hebben we bij een regenbui een probleem. De afvoer van de oprit komt namelijk uit op die put en dat is een flinke helling dus een aardige hoeveelheid water. Er moet dus ook snel een nieuwe pomp komen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

timovd schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:21:
@Verwijderd, welk voordeel wil je daarmee behalen? Een lader met loadbalancing kan al rekening houden met het totaalverbruik. Efficiënter is het volgens mij niet, want je hebt nog steeds DC-AC-DC.
Zoals in mijn vraag staat, is dat juist een van de punten waar ik nieuwschierig naar ben.
Dus vooral op zoek naar ervaringsdeskundigen aangezien er over de beschikbare modellen bar weinig info bekend is.

Momenteel heb ik nog geen EV, maar ik zou graag kunnen bepalen wat waarheen gaat qua stroom.
Dit voor het moment dat er geen salderings regeling meer is.

Dus naar de auto is al een mooi begin dacht ik zelf zo.

wil gewoon een beetje future proof gaan aanleggen. en als dit ding zelf kan schakelen waar en wanneer iets stroom mag afnemen is dat naar mijn mening al een hele stap in de goede richting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Hopelijk komen ze niet binnenkort mijn REC Solar panelen van het dak afhalen: https://www.lc.nl/friesla...ing-oploopt-25938437.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 21:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

jobr schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:13:
Hopelijk komen ze niet binnenkort mijn REC Solar panelen van het dak afhalen: https://www.lc.nl/friesla...ing-oploopt-25938437.html
Wel misschien gratis nieuwere? 8)
De huidige generatie REC heeft dit “probleem” niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
ApC_IcE schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:51:

Wel misschien gratis nieuwere? 8)
De huidige generatie REC heeft dit “probleem” niet.
Dat mag wel van mij. Gelijk dan wat extra Wp als compensatie. En dan te bedenken dat ik deze heb gekregen ipv Qcell omdat deze maanden lang niet konden leveren :)

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 19-08-2020 22:20 ]

• Caspervp
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Vraagje is het aan te bevelen om een warmtepomp en zonnepanelen ook op 3fase aan te sluiten? Ik heb 3x25 als aansluiting. Nieuwbouw.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:11
Caspervp schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 00:06:
Vraagje is het aan te bevelen om een warmtepomp en zonnepanelen ook op 3fase aan te sluiten? Ik heb 3x25 als aansluiting. Nieuwbouw.
Als het een villa is wel, anders heb je aan een enkelfase warmtepomp al snel genoeg.

Zonnepanelen, het ligt aan het aantal, type, en richting wat het best is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Caspervp
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Het gaat om een f1155 pc em met maximaal 8 kw vermogen.
De zonnepanelen zijn 22 stuks a 300 watt met solaradge omvormers.

• busscherski
Caspervp schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 01:01:
Het gaat om een f1155 pc em met maximaal 8 kw vermogen.
De zonnepanelen zijn 22 stuks a 300 watt met solaradge omvormers.
Beter quote of tag @Caspervp je als je reageert in een algemeen topic.

Ik snap nog niet welke versie je hebt.
Qua warmtepomp maakt het op zich niet uit, het ligt ook aan hoe de weerstand verwarming geconfigureerd wordt. Zelf zou ik de goedkoopste optie nemen.

Zonnepanelen zijn doorgaans veel te duur in geval inbegrepen bij nieuwbouw. Je moet ze wegstrepen uit de offerte en zeggen dat je het recht hebt om het zelf te regelen binnen 2 jaar.
Als dat nog kan tenminste.

Uitbreiden zonnepanelen nieuwbouw huis

Enkel of drie fase ligt aan de ligging, oost, zuid, west? Welke helling?
Dat maakt heel veel uit voor de keuze enkel of drie fase. Met 3 fase en 8 oost + 8 west gaat het bijvoorbeeld helemaal mis.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• padoempats
busscherski schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:32:

Enkel of drie fase ligt aan de ligging, oost, zuid, west? Welke helling?
Dat maakt heel veel uit voor de keuze enkel of drie fase. Met 3 fase en 8 oost + 8 west gaat het bijvoorbeeld helemaal mis.
Hoezo gaat 8 oost / 8 west op 3 fase omvormer helemaal mis? Ik ben ook voornemens om dat te doen (met 445wp longi panelen) op 5kw 3 fase omvormer. Min spanning moet voldoende zijn

• ApC_IcE

ApC_IcE

padoempats schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:11:
[...]

Hoezo gaat 8 oost / 8 west op 3 fase omvormer helemaal mis? Ik ben ook voornemens om dat te doen (met 445wp longi panelen) op 5kw 3 fase omvormer. Min spanning moet voldoende zijn
Omdat de zon niet op 2 plekken tegelijk kan staan.
Stel je voor op oost 8 panelen. dan doen de panelen op west niet zoveel ls het dak 45 graden of steiler is.
Dan gaat de omvormer gewoon veel later aan.
Pas als west ook instraling krijgt.

En als de zon onder gaat gaat dat precies andersom.
Als de hellingshoek van het dak heel flauw is (zeg 30 graden of minder) dan heb je er minder last van.
Maar met 16 panelen (8oost en 8 west) zou ik gewoon een 4000 omvormer nemen enkelfase op 20A (of evt 16 afhankelijk van de panelen)

• busscherski
padoempats schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:11:
[...]

In geval van SolarEdge

• padoempats
ApC_IcE schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:16:
[...]

Omdat de zon niet op 2 plekken tegelijk kan staan.
Stel je voor op oost 8 panelen. dan doen de panelen op west niet zoveel ls het dak 45 graden of steiler is.
Dan gaat de omvormer gewoon veel later aan.
Pas als west ook instraling krijgt.

En als de zon onder gaat gaat dat precies andersom.
Als de hellingshoek van het dak heel flauw is (zeg 30 graden of minder) dan heb je er minder last van.
Maar met 16 panelen (8oost en 8 west) zou ik gewoon een 4000 omvormer nemen enkelfase op 20A (of evt 16 afhankelijk van de panelen)
Dat geldt dan denk ik niet of in mindere mate voor een platdak met 10 tot 15 graden. Dan verschilt de watt hooguit 20-25% tussen beide orientaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
padoempats schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:24:
[...]

Dat geldt dan denk ik niet of in mindere mate voor een platdak met 10 tot 15 graden. Dan verschilt de watt hooguit 20-25% tussen beide orientaties.
Nee hoor, dat verschil is wel 300 procent

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
padoempats schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:24:
[...]

Zoals @reneeke1970 opmerkte kan het verschil zeer veel groter zijn. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld van 2020-07-13 met een helling van 13 graden. Alleen bij bewolking is het verschil verwaarloosbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHH8triwSxpmrvv6BiWpzN3GjrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yB1qhpikvqWRLvvcu9399IPT.png?f=fotoalbum_large

• padoempats
reneeke1970 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:40:
[...]

Nee hoor, dat verschil is wel 300 procent
ik had het over gelijktijdig wattage gebruik op de piek. Wat bedoel jij? :)

Originele vraag was meer, waarom gaat 8 west / 8 oost 10 graden hoek mis op 3 fase omvormer?

[ Voor 18% gewijzigd door padoempats op 20-08-2020 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
padoempats schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Over de hele dag natuurlijk, wat heb je aan een piek van half uur? En in het geval van de uitleg over solar edge ging het juist over smorgens vroeg en savonds laat.

1 PVoutput . Dongen NB

• padoempats
reneeke1970 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:14:
[...]

Over de hele dag natuurlijk, wat heb je aan een piek van half uur? En in het geval van de uitleg over solar edge ging het juist over smorgens vroeg en savonds laat.
Ja sorry ik was in de war mbt overboeking/aftoppen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:03
padoempats schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Originele vraag was meer, waarom gaat 8 west / 8 oost 10 graden hoek mis op 3 fase omvormer?
Dat gaat alleen mis bij Solar Edge. Je optimizers kunnen tussen 0 en 60V regelen (80V voor P404 optimizers) en je 3 fase omvormer heeft 750V nodig.
Als je dan 8 panelen in de zon hebt en 8 in de schaduw, kunnen de optimizers van de zonkant tot maximaal 60V regelen voor een totaal van 480V. Dan mis je echter nog 270V (750-480) die door de schaduwkant geleverd moeten worden, oftewel 34V per paneel. Aangezien de stroom door de gehele string gelijk is, krijg je dat als de schaduwkant b.v 50W kan leveren er 1.5A gaat lopen. Voor de zonnekant betekent dat echter dat de optimizers werken op 60V/1.5A oftewel maximaal 90W. En dat is dus ook als die panelen in de zon al makkelijk 200W zouden kunnen leveren.

Je schaduwkant beperkt daarmee dus de opbrengst van de zonnekant. En dat speelt dan vooral 's morgens/'s avonds als de schaduwkant nog echt in de schaduw ligt.

[removed]

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:19
cville schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:53:
[...]

Zoals @reneeke1970 opmerkte kan het verschil zeer veel groter zijn. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld van 2020-07-13 met een helling van 13 graden. Alleen bij bewolking is het verschil verwaarloosbaar.

[Afbeelding]
Hoe kan het dat in het plaatje de max. vermogens van oost en west min of meer vergelijkbaar zijn (3333/3183), maar dat de stromen wel flink verschillen (15/25A)?

Zwerius Kriegsman

• cville
Zwerius schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:46:
[...]

Hoe kan het dat in het plaatje de max. vermogens van oost en west min of meer vergelijkbaar zijn (3333/3183), maar dat de stromen wel flink verschillen (15/25A)?
Leuk misverstand: "current" slaat niet op de stroom maar is de manier waarop Grafana in de legenda de huidige (=current) waarde aangeeft.

nvm

[ Voor 200% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2020 11:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ApC_IcE

ApC_IcE

Het is bij Solar Edge zo dat de panelen instraling moeten hebben. Zodat de optimizers hun Voltage af kunnen geven.

Met 8 op oost en 8 op west is dat gewoon verreweg niet efficiënt. De omvormer heeft bij 3 fase 16 panelen (optimizers) nodig om goed te fucntioneren. Met de P3 serie. Met de P4 serie kan het met 13 (in het echt zelfs met 12) maar dat is nog geen 8.

Dus de omvormer heeft moeite met opstarten en zal einde dag veel eerder uitgaan.

Een string omvormer heeft hier ook moeite mee (3fase).
Dan kan je beter enkelfase doen of alles naar zuid (mits daar ruimte voor is)

• jobr
ApC_IcE schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:48:
Dus de omvormer heeft moeite met opstarten en zal einde dag veel eerder uitgaan.

Een string omvormer heeft hier ook moeite mee (3fase).
Dan kan je beter enkelfase doen of alles naar zuid (mits daar ruimte voor is)
Waarom heeft een stringomvormer hier ook last van. Ik heb ZO en NO op een stringomvormer en 45 graden dak. De NO kant start ong 30 min later op dan ZO. Er hoeft echt geen zon op te schijnen voor opstarten.
's avonds uitschakelen is het verschil maar < 15 min.
Je moet er niet inderdaad 1 string van maken. Maar ieder op een aparte MPTT of beide strings parallel (als de omvormer de max A aan kan).

Als je de minimale spanning maar kunt bereiken. Maar dat heeft weinig te maken met O en W.
Dat het optimaal is, is een tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
ApC_IcE schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:48:
Het is bij Solar Edge zo dat de panelen instraling moeten hebben. Zodat de optimizers hun Voltage af kunnen geven.

Met 8 op oost en 8 op west is dat gewoon verreweg niet efficiënt. De omvormer heeft bij 3 fase 16 panelen (optimizers) nodig om goed te fucntioneren. Met de P3 serie. Met de P4 serie kan het met 13 (in het echt zelfs met 12) maar dat is nog geen 8.
Voor P370 is dat 750/60=12,5 dus 13. Voor P404 heb je 750/80=9,375 dus 10 panelen nodig. In de specs staat een hoger getal maar dat is vooral bedoeld om de omvormer ruimte te geven om te regelen. Optimizers zijn vooral bedoeld om goed om te kunnen gaan met schaduw en dan moet je dus wel voldoende regelruimte hebben.
De omvormer zelf zal al bij een beetje licht aan gaan. Als ik naar mijn systeem kijk gaat die aan zodra er buiten licht is te zien en dan is de totale opwekking van mijn 24 panelen pas 4W. Ik heb echter veel panelen 's morgens in de schaduw liggen en pas rond 9 uur zijn er voldoende panelen in de zon om een goede regeling te krijgen waarbij alle panelen hun volledige opbrengst kwijt kunnen.

Het probleem is echt vooral dat je schaduwkant zorgt voor een veel lagere opbrengst van de zonnekant. Zeker bij een dak met een wat grotere hoek kan het dus best zo zijn dat je al om 7:00 goede zon op je panelen hebt, maar dat pas tegen een uur of 10 een goede opbrengst krijgt omdat dan de schaduwkant pas voldoende zon krijgt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

jobr schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:06:
[...]

Waarom heeft een stringomvormer hier ook last van. Ik heb ZO en NO op een stringomvormer en 45 graden dak. De NO kant start ong 30 min later op dan ZO. Er hoeft echt geen zon op te schijnen voor opstarten.
's avonds uitschakelen is het verschil maar < 15 min.
Je moet er niet inderdaad 1 string van maken. Maar ieder op een aparte MPTT of beide strings parallel (als de omvormer de max A aan kan).

Als je de minimale spanning maar kunt bereiken. Maar dat heeft weinig te maken met O en W.
Dat het optimaal is, is een tweede.
Heb je een 3 fase string omvormer met 8 oost en 8 west ?
Daar heb ik het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Gezien de discussie nu en omdat ik voornemens was 8 ZW en 8 NO (445 wp longi solar panelen) op mijn plat dak schuur te plaatsen (nooit schaduw) op 3 fase omvormer dan even de dubbelcheck. De dakafmeting is 900 x 460. Ik kan 3 rijen van 4 panelen 445wp doen (=5340wp) als enkele string op ZW, of dus 2x 8 met 2 strings van elk 3560wp = 7120wp op 3 fase 5kw goodwe omvormer (mijn eerste gedachte). Of 15 normale grootte panelen / 20 panelen van 320wp zw/no. Wat zouden jullie dan doen?

Enkele string op ZW? Of toch ZW/NO? En 1 fase of 3 fase? 1 fase lijkt moeilijk te gaan op 16A (of evt 20A). 2m panelen of normale size?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

redwing schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 00:01:
[...]

Voor P370 is dat 750/60=12,5 dus 13. Voor P404 heb je 750/80=9,375 dus 10 panelen nodig. In de specs staat een hoger getal maar dat is vooral bedoeld om de omvormer ruimte te geven om te regelen. Optimizers zijn vooral bedoeld om goed om te kunnen gaan met schaduw en dan moet je dus wel voldoende regelruimte hebben.

[...]

De omvormer zelf zal al bij een beetje licht aan gaan. Als ik naar mijn systeem kijk gaat die aan zodra er buiten licht is te zien en dan is de totale opwekking van mijn 24 panelen pas 4W. Ik heb echter veel panelen 's morgens in de schaduw liggen en pas rond 9 uur zijn er voldoende panelen in de zon om een goede regeling te krijgen waarbij alle panelen hun volledige opbrengst kwijt kunnen.

Het probleem is echt vooral dat je schaduwkant zorgt voor een veel lagere opbrengst van de zonnekant. Zeker bij een dak met een wat grotere hoek kan het dus best zo zijn dat je al om 7:00 goede zon op je panelen hebt, maar dat pas tegen een uur of 10 een goede opbrengst krijgt omdat dan de schaduwkant pas voldoende zon krijgt.
Mee eens dat ze enige veilige ruimte creëren.

Echter als 10 het minimum is. En je legt er exact 10 neer. En er is er op 1 of 2 schaduw. Dan heb je er alsnog niks aan. Ik heb hier duizenden solar edge systemen in de monitoring. Met 3 fase is 13 p404 echt het minimum.

Als je systeem 4w levert met 24 panelen dan is er nog niet genoeg instraling om op te starten wellicht.

Maar dit legt wel mooi uit wat de kracht is van Solar Edge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
padoempats schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 07:43:
Gezien de discussie nu en omdat ik voornemens was 8 ZW en 8 NO (445 wp longi solar panelen) op mijn plat dak schuur te plaatsen (nooit schaduw) op 3 fase omvormer dan even de dubbelcheck. De dakafmeting is 900 x 460. Ik kan 3 rijen van 4 panelen 445wp doen (=5340wp) als enkele string op ZW, of dus 2x 8 met 2 strings van elk 3560wp = 7120wp op 3 fase 5kw goodwe omvormer (mijn eerste gedachte). Of 15 normale grootte panelen / 20 panelen van 320wp zw/no. Wat zouden jullie dan doen?

Enkele string op ZW? Of toch ZW/NO? En 1 fase of 3 fase? 1 fase lijkt moeilijk te gaan op 16A (of evt 20A). 2m panelen of normale size?
Een lay-out vraag even in een eigen topic stellen. Met een luchtfoto met je dak maten erin getekend en eventueel je favoriete legplan erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ApC_IcE schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 07:43:
[...]
Mee eens dat ze enige veilige ruimte creëren.

Echter als 10 het minimum is. En je legt er exact 10 neer. En er is er op 1 of 2 schaduw. Dan heb je er alsnog niks aan. Ik heb hier duizenden solar edge systemen in de monitoring. Met 3 fase is 13 p404 echt het minimum.
Dat staat er ook. Ik gaf alleen aan wat er minimaal nodig is om goed op te starten. Maar aangezien je SE neemt als je last van schaduw hebt moet je altijd meer panelen hebben dan er minimaal nodig zijn.
Als je systeem 4w levert met 24 panelen dan is er nog niet genoeg instraling om op te starten wellicht.
Hij start juist al op met 4W. De omvormer zal dus altijd snel opstarten, ook als er nog weinig panelen zon krijgen.
Maar dit legt wel mooi uit wat de kracht is van Solar Edge.
Yup, maar ook gelijk de valkuil die SE heeft. Ik heb zelf b.v. 12 oost en 12 west met P370s en een 3 fase omvormer en dat gaat maar net goed.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

redwing schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:39:
[...]

Dat staat er ook. Ik gaf alleen aan wat er minimaal nodig is om goed op te starten. Maar aangezien je SE neemt als je last van schaduw hebt moet je altijd meer panelen hebben dan er minimaal nodig zijn.

[...]

Hij start juist al op met 4W. De omvormer zal dus altijd snel opstarten, ook als er nog weinig panelen zon krijgen.

[...]

Yup, maar ook gelijk de valkuil die SE heeft. Ik heb zelf b.v. 12 oost en 12 west met P370s en een 3 fase omvormer en dat gaat maar net goed.
Waarom heb je niet de P404 genomen?
Je weet het zelf zo goed uit te leggen (goed bedoelt) en dan kies je voor P370 op 12 stuks (string van 24 waarschijnlijk (hoop ik). terwijl voor nog geen 200,- had je P404 en dan heb je meer V

[ Voor 12% gewijzigd door ApC_IcE op 21-08-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

20 van deze op een 3-fase stringomvormer
https://www.winkelman-zon...raad-strong-span-p/50996/
590 Vmpp is ideaal.

159x105
900=5
460=4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

20 van deze op een 3-fase stringomvormer
https://www.winkelman-zon...raad-strong-span-p/50996/
590 Vmpp is ideaal.

159x105
900=5
460=4
Zonder op de link te drukken moeten dit Panasonics zijn :+

Maar wel de all black O-)
https://www.winkelman-zon...n-p/52266/?display=detail

Oeps, is plat dak. (zwart is wel mooier) O-)

[ Voor 20% gewijzigd door ApC_IcE op 21-08-2020 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ApC_IcE is dat nodig op een plat dak?
En 5 Wp meer.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2020 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Sorry, Niet goed opgelet. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Pfoe, 250 euro voor 340wp. Die longi's zijn 144 euro voor 445wp. Meer voltage maakt zoveel meer goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@padoempats
Als je ze weer van het dak moet halen wel.
jobr in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

(serieus antwoord: ik kijk altijd naar de ideaale situatie en ja ze zijn wat duurder, maar ook andere voordelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
ApC_IcE schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:41:
[...]
Waarom heb je niet de P404 genomen?
Je weet het zelf zo goed uit te leggen (goed bedoelt) en dan kies je voor P370 op 12 stuks (string van 24 waarschijnlijk (hoop ik). terwijl voor nog geen 200,- had je P404 en dan heb je meer V
Heel simpel, ik heb het aan laten leggen en ben het pas echt goed uit gaan zoeken toen ik zag dat het inregelen maar net goed ging :P En dan bedoel ik natuurlijk dat het regelen zelf prima gaat, maar dat je ziet dat er een aantal optimizers lang op 60V blijven staan.

Uiteindelijk maakt het bij mij, door de schaduw die ik 's morgens en 's avonds heb (door hogere huizen), heel weinig uit. Als de panelen die nu op 60V staan naar 80V zouden gaan, zou ik alsnog te kort komen.

En het is met 12 panelen per kant natuurlijk ook goed te overzien. Als 1 kant in de zon ligt, moet de schaduwkant nog 750-12*60=30V opwekken. Met 300W panelen heb je dan voor volledige opbrengst 300W/60V=5A nodig. De schaduwkant moet dan per paneel 30V/12=2.5V opwekken en totaal dus 2.5V*5A=12.5W per paneel leveren. Daar zit je natuurlijk alleen door het strooilicht al heel snel aan.

Maar als ik het opnieuw zou leggen zou ik inderdaad voor de P404s gaan. Met 12 panelen op oost en 12 op west is dat gewoon aan te raden omdat je dan meer regelruimte over houdt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vier rijen van vijf gewone panelen, 2×10 oost west op één fase omvormer. 4 kW is al genoeg, groter mag als je pieken wilt vangen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Vier rijen van vijf gewone panelen, 2×10 oost west op één fase omvormer. 4 kW is al genoeg, groter mag als je pieken wilt vangen
Yep, deze, past precies in de lengte. 8.75

https://www.solar-bouwmarkt.nl/360wp-perc-111681949.html
Of zelfs nog wat hoger
https://www.solar-bouwmar...-perc-copy-111696494.html
370Wp, vraag mij alleen af of de maat klopt, de link zegt 320.
In zwart met 20Wp minder kan ook de longi 350 nog.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-350-wp-full-black.html

Op 2x 3600 Wac omvormers zodat je ze apart kan loggen, elke omvormer een 16A alamat en eigen fase.

@padoempats

[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 21-08-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Rol-Co schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Yep, deze, past precies in de lengte. 8.75

https://www.solar-bouwmarkt.nl/360wp-perc-111681949.html
Of zelfs nog wat hoger
https://www.solar-bouwmar...-perc-copy-111696494.html
370Wp, vraag mij alleen af of de maat klopt, de link zegt 320.
In zwart met 20Wp minder kan ook de longi 350 nog.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-350-wp-full-black.html

Op 2x 3600 Wac omvormers zodat je ze apart kan loggen, elke omvormer een 16A alamat en eigen fase.

@padoempats
Bedankt voor jullie adviezen. Het leek me handiger om een aparte topic te maken om het forum hier niet verder te vervuilen en ook wat meer context aan mijn situatie te geven: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2013452

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05
Een vraag ivm de terugleververgoeding: waar doe je vandaag de dag slim aan? Wij willen dus overstappen, maar zitten dus in dubio tussen 1 of b.v. 5 jaar. Geldt nog steeds het advies: hoe korter, hoe meer korting? Dus gewoon voor 1 jaar gaan? Wij overwegen Pure Energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ID-College schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:09:
Een vraag ivm de terugleververgoeding: waar doe je vandaag de dag slim aan? Wij willen dus overstappen, maar zitten dus in dubio tussen 1 of b.v. 5 jaar. Geldt nog steeds het advies: hoe korter, hoe meer korting? Dus gewoon voor 1 jaar gaan? Wij overwegen Pure Energie
Ik wordt er niet wijzer van.
YouTube: Pure Energie, dat klopt!
YouTube: Wat vindt Raph van Pure Energie?
:+

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ik ben klant geweest maar overgestapt naar een andere toko via VEH. Dat is helemaal drama, dus zit nu weer te twijfelen om terug te switchen. Dat is mij goed bevallen, maar vind die termijnen altijd zo dubieus.. Nu ziet 5 jaar er voordelig uit, maar ik vind het nogal lang.. pak denk ik wel de gulden middenweg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ID-College schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

Ik ben klant geweest maar overgestapt naar een andere toko via VEH. Dat is helemaal drama, dus zit nu weer te twijfelen om terug te switchen. Dat is mij goed bevallen, maar vind die termijnen altijd zo dubieus.. Nu ziet 5 jaar er voordelig uit, maar ik vind het nogal lang.. pak denk ik wel de gulden middenweg :P
Net overgestapt naar pure energie, duurt nog een maandje voordat we er echt zitten maar kan nu inloggen op de website in eigen omgeving, daar kon ik mijn maandbedrag niet lager krijgen dan 62,- per maand en heb ze gebeld, nu is het 5,- en was 2 min werk. >:)

Ik ga toch niet meer leveren dan 1500 kWh en krijg daar 14,5 cent voor, nou prima, beter dan GC trakteren op een 5 jaar contract.
En de rest kwam ook flink duurder uit de vergelijkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

Ik zit ook een beetje in dubio, ik kom niet boven de 1500 kWh teruglevering uit, hopelijk houden we uberhaupt iets over.
Is het nu slim om één of meerdere jaren af te sluiten bij Pure Energie...

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 21:21
Momenteel me aan het oriënteren op het plaatsen van zonnepanelen. Dat worden mogelijk Trina Solar panelen. Die hebben TS4 connectoren die compatibel zouden moeten zijn met MC4 connectoren. Maar is dat ook aan te raden, of is het goed losse TS4 connectoren op kabels te zetten? Kan dat wel met een MC4 tang?

Daarnaast ik zal één Tigo optimizer aan moeten sluiten, maar laat die liever zoals ik hem koop, met MC4 dus. Dus daarvoor geldt dezelfde vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Rol-Co schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

Net overgestapt naar pure energie, duurt nog een maandje voordat we er echt zitten maar kan nu inloggen op de website in eigen omgeving, daar kon ik mijn maandbedrag niet lager krijgen dan 62,- per maand en heb ze gebeld, nu is het 5,- en was 2 min werk. >:)

Ik ga toch niet meer leveren dan 1500 kWh en krijg daar 14,5 cent voor, nou prima, beter dan GC trakteren op een 5 jaar contract.
En de rest kwam ook flink duurder uit de vergelijkers.
Ja ik vind 5 jaar ook echt te lang. Ook het feit dat ze zeggen dat ze die vergoeding mogen wijzigen maakt het niet echt geloofwaardiger dat langer ook echt beter is!
Helhond schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:51:
Ik zit ook een beetje in dubio, ik kom niet boven de 1500 kWh teruglevering uit, hopelijk houden we uberhaupt iets over.
Ik las ergens dat zij zich het recht voorbehouden om de teruglevertarieven aan te passen. Ik zou persoonlijk dan dus niet te lang doen, want ander zit je er nog jaren aan vast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik neem aan dat als tarieven tussentijds veranderen, je ook de mogelijkheid hebt om op dat moment je contract te ontbinden. Zo'n risico is dat nu ook weer niet. Hooguit wat gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
mcDavid schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:18:
Ik neem aan dat als tarieven tussentijds veranderen, je ook de mogelijkheid hebt om op dat moment je contract te ontbinden. Zo'n risico is dat nu ook weer niet. Hooguit wat gedoe.
Voor de gewone tarieven wel idd, maar ook de terugleververgoeding? Ik ben persoonlijk ook niet zo'n fan van continue wisselen (en overal je persoonsgegevens achterlaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
dat is toch ook gewoon een tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
awenger schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:12:
Momenteel me aan het oriënteren op het plaatsen van zonnepanelen. Dat worden mogelijk Trina Solar panelen. Die hebben TS4 connectoren die compatibel zouden moeten zijn met MC4 connectoren. Maar is dat ook aan te raden, of is het goed losse TS4 connectoren op kabels te zetten? Kan dat wel met een MC4 tang?

Daarnaast ik zal één Tigo optimizer aan moeten sluiten, maar laat die liever zoals ik hem koop, met MC4 dus. Dus daarvoor geldt dezelfde vraag.
Ik zou het aan een bekende leverancier vragen, winkelman bijvoorbeeld.
Het was voor mij een reden om geen trina te nemen, ik had echt geen zin in weer een aparte stekker setup en weer een andere tang (had al MC4 tang liggen).
Maar het is relatief eenvoudig te wisselen hoor (maar de juiste tang + handeling is echt een must).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Helhond schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:51:
1
Je wint niks met meer jaren, volgend jaar is er weer een andere aanbieding.

@awenger

Zover ik weet is alles mc4, de panelen, tigo, omvormer kan wel sunclicks zijn.
En het zit er allemaal al aan, bij overbruggingen van meer dan 80-90 cm heb je een verlengkabel nodig.

@mcDavid
Nee, dit staat er namelijk al in voordat je tekent, ga je weg binnen het contract vanwege een aanpassing in tarief betaal je boete, des te langer het contract des te hoger de boete.
Dus beter 1 jaar, je wint er niks mee door langer te doen, prijzen zijn iets lager maar als je 0 hebt boeit dat niet, bonus is 35,- per jaar, 70 voor 2 jaar, 105,- voor 3 jaar, maar blijft 35 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gekke vraag,

Ik ben onlangs verhuisd. We verbruiken op het moment zo'n 3200-3500 kwh (werkelijk verbruik). Ik heb recent zonnepanelen geïnstalleerd en zit nu op zo'n 11.260 wp en ik heb nog een aantal panelen staan waardoor ik op termijn zomaar eens 14.460 wp op mijn dak kan hebben liggen.

Ik wil ooit naar een warmtepomp, maar dit zal nog even duren.

Nu denk ik erover om van Vattenfall over te stappen op Pure Energie, gezien de terugleververgoeding, maar las later dat dit tot max 1500kwh is. Is het dan alsnog slim om over te stappen of zijn er betere keuzes?

PS. Heb een KOR aanvraag lopen op het moment voor de aanschaf van de panelen, maakt het niet uit dat ik tijdens de behandeling hiervan overstap van leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Fairy schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:45:
Gekke vraag,

Ik ben onlangs verhuisd. We verbruiken op het moment zo'n 3200-3500 kwh (werkelijk verbruik). Ik heb recent zonnepanelen geïnstalleerd en zit nu op zo'n 11.260 wp en ik heb nog een aantal panelen staan waardoor ik op termijn zomaar eens 14.460 wp op mijn dak kan hebben liggen.

Nu denk ik erover om van Vattenfall over te stappen op Pure Energie, gezien de terugleververgoeding, maar las later dat dit tot max 1500kwh is. Is het dan alsnog slim om over te stappen of zijn er betere keuzes?
Je gaat heel veel terugleveren en wat boven de 1500KWh zit ga je dan tegen de kale terugleververgoeding krijgen. Dat lijkt me niet de beste oplossing. Maar ik zou gewoon even de verschillende tarieven op een rijtje zetten (met Google zijn wel overzichtslijstjes te vinden) en dan voor de aantal KWh's die je na salderen overhoudt, eens kijken wat nu in totaal het meeste oplevert.

Helaas is Greenchoice gestopt met 11ct/KWh, anders was de keuze gemakkelijker geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

RoD schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:49:
[...]

Je gaat heel veel terugleveren en wat boven de 1500KWh zit ga je dan tegen de kale terugleververgoeding krijgen. Dat lijkt me niet de beste oplossing. Maar ik zou gewoon even de verschillende tarieven op een rijtje zetten (met Google zijn wel overzichtslijstjes te vinden) en dan voor de aantal KWh's die je na salderen overhoudt, eens kijken wat nu in totaal het meeste oplevert.

Helaas is Greenchoice gestopt met 11ct/KWh, anders was de keuze gemakkelijker geweest.
Dan ga ik nog maar eens verder op zoek.

Heb nu een flinke overcapaciteit, maar dit was een deal die ik niet kon weigeren :)
Straks met warmtepomp wordt het nog spannender als je wil gaan verwarmen en de saldering gaat er af, dan is het voor mensen helemaal niet meer interessant volgens mij. Dan zit je in de zomer met overcapaciteit en in de winter moet je een veelvoud betalen voor dezelfde hoeveelheid energie.

Vraag me af hoe dit zal ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fairy schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:07:
[...]

Straks met warmtepomp wordt het nog spannender als je wil gaan verwarmen en de saldering gaat er af, dan is het voor mensen helemaal niet meer interessant volgens mij. Dan zit je in de zomer met overcapaciteit en in de winter moet je een veelvoud betalen voor dezelfde hoeveelheid energie.

Vraag me af hoe dit zal ontwikkelen.
Overdag veel doen, sww warmen, warmtepomp voor de vloer laten draaien, wassen, drogen, strijken enz.
Zeker met zo'n hoeveelheid als jij hebt kan je ook in de winter best wat vermogen opvangen.

En er gaat eerst een stukje salderen af, niet gelijk alles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Fairy
Als je nu nog gas verbruikt krijg je nog welkomstpremie.
Dat zal nu het verschil kunnen maken wie je gaat kiezen als leverancier.

Zou je alleen stroom terugleveren en geen gas afnemen en dan praat ik over jou situatie qua hoeveelheid terugleveren, dan zou Powerpeers het meeste opleveren.

In de vergelijkingssites komt dan Greenchoice wel bovenaan drijven, maar die sites houden geen rekening met de 4 cent opwekkersvergoeding per kWh extra tot een maximum van 3.000 kWh

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb nu nog een gasaansluiting, enkel voor de CV, want koken doen we nu ook elektrisch.

Een warmtepomp is op dit moment nog even een te grote investering. Vloerverwarming hebben we niet. In het vorige huis hadden we amper verwarming nodig (nieuwbouw), maar het huis wat we nu hebben is bijna 2x zo groot en van 1990 ipv 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fairy schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:20:
Ik heb nu nog een gasaansluiting, enkel voor de CV, want koken doen we nu ook elektrisch.

Een warmtepomp is op dit moment nog even een te grote investering. Vloerverwarming hebben we niet. In het vorige huis hadden we amper verwarming nodig (nieuwbouw), maar het huis wat we nu hebben is bijna 2x zo groot en van 1990 ipv 2010.
Als stroom straks niks meer waard is, dan is cop 1 verwarmen al bijna net zo duur als op gas verwarmen. Dotje elementen kopen of ir panelen en gas kan al bijna weg.
Als mijn warmtepompen allemaal versleten zijn ga ik het zo doen tenminste, investering van bijna niks....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:29:
[...]

Als stroom straks niks meer waard is, dan is cop 1 verwarmen al bijna net zo duur als op gas verwarmen. Dotje elementen kopen of ir panelen en gas kan al bijna weg.
Als mijn warmtepompen allemaal versleten zijn ga ik het zo doen tenminste, investering van bijna niks....
Nadeel is alleen dat zodra je dat nodig hebt de opbrengst vaak weer wat laag is.

Dan zou je eigenlijk iets moeten hebben dat je P1 poort in de gaten houd en dan schakelt op het moment dat het ook kán.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fairy schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:46:
[...]

Nadeel is alleen dat zodra je dat nodig hebt de opbrengst vaak weer wat laag is.

Dan zou je eigenlijk iets moeten hebben dat je P1 poort in de gaten houd en dan schakelt op het moment dat het ook kán.
Nou met jou installatie zal dat wel mee vallen. En die systemen zijn er al, kun je perfect regelen vanuit de p1 poort, of niet Alfons?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Fairy schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:45:
Gekke vraag,

PS. Heb een KOR aanvraag lopen op het moment voor de aanschaf van de panelen, maakt het niet uit dat ik tijdens de behandeling hiervan overstap van leverancier?
Bij o.a. independer kun je een vergelijking uitvoeren voor alleen stroom. Dan zie je wel of er betere keuzes zijn.
Voor de KOR maakt het niet. Zolang het maar op naam staat van degene die de aftrek doet. je kunt overigens geen forfait gebruiken. En de 2de aftrek (als het daarom gaat) in hetzelfde jaar is al de eerste.
ID-College schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Voor de gewone tarieven wel idd, maar ook de terugleververgoeding? Ik ben persoonlijk ook niet zo'n fan van continue wisselen (en overal je persoonsgegevens achterlaten)
Elk jaar wisselen levert tot op heden het meeste op. Je kunt ook gas scheiden van electra.

[ Voor 14% gewijzigd door jobr op 21-08-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 19:08
Mijn Omnik 3k-TL is alweer 7 jaar oud, nooit problemen gehad. Zou het verstandig zijn om hem in de winter te laten reviseren? Kwam ergens tegen dat een aantal onderdelen aan slijtage onderhevig zijn. Als ik deze voor een klein bedrag kan laten vervangen, zou de kans dan groot zijn dat hij nog flink wat jaren door blijft draaien? Uit een aantal commentaren maak ik op dat ik niet al te rouwig hoef te zijn als mijn Omnik ermee ophoudt omdat andere invertors veel efficiënter zijn.

Edit: van een monteur begrepen dat revisies zinloos zijn omdat de slijtage wel meevalt en niet kan worden voorspeld welk onderdeel gaat falen.
Nou ja, hij hangt in een koele ruimte en hopelijk houdt hij het daarom nog wat jaartjes uit. Heb nu iig een betrouwbaar adres voor reparaties.

[ Voor 23% gewijzigd door quazar op 24-08-2020 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

quazar schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:02:
Mijn Omnik 3k-TL is alweer 7 jaar oud, nooit problemen gehad. Zou het verstandig zijn om hem in de winter te laten reviseren? Kwam ergens tegen dat een aantal onderdelen aan slijtage onderhevig zijn. Als ik deze voor een klein bedrag kan laten vervangen, zou de kans dan groot zijn dat hij nog flink wat jaren door blijft draaien? Uit een aantal commentaren maak ik op dat ik niet al te rouwig hoef te zijn als mijn Omnik ermee ophoudt omdat andere invertors veel efficiënter zijn.
Een andere inverter kan wel efficiënter zijn, maar stel dat dit 5% verschil maakt, hoe lang duurt het wel niet voordat je dat hebt terugverdiend, en is die nieuwe intussen dan niet ook alweer versleten?

Ik zou hem gewoon houden. Of reviseren aan te raden is weet ik niet, ligt er ook aan of hij bij een defect onderdeel ook intern total loss raakt, of dat je hem dan alsnog kan laten reviseren.
Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw