Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:59

Sandyman538

SandstorM [148839]

Topicstarter
Zoals velen bezig om te kijken hoe ik zonnepanelen op het dak kan plaatsen. Voordat ik het offertetraject start zoek ik eigenlijk nog wat advies over wat te doen en hoe de panelen neer te leggen. Dak ligt praktisch Oost-West.

Hier een Google maps foto van het dak (noord georienteerd).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZc6vWfHaJVMvMsmSTHcva12Z1M=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/yKYeFh6TWH99QJxGvo2QdWRW.png?f=fotoalbum_medium

Zelf denk ik (een beetje afhankelijk van de kosten) aan zo'n 12 a 14 panelen. In de schetsen hieronder ben ik uitgegaan van panelen met een formaat van 170x105cm (ik zag dat dit een redelijk veel voorkomende maat is). Op het Oost dak zitten wat dakramen. Verder staan er 2 schoorstenen op het dak waarbij alleen de schoorsteen op de zuidkant potentieel wat schaduw oplevert. Verder staat op het oost dak nog een klein pijpje. Dak op de westkant heeft geen potentiele schaduwpunten alleen de eerder genoemde schoorsteen. Er zijn verder geen obstakels als bomen die problemen opleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4zvMoViIWSCRmowiiP0kTfmttw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/VMMR8N12tyNqIp0q9lWSSK95.png?f=fotoalbum_medium

Op dit moment lijkt het mij wijs om de panelen zowel op oost als op west te leggen zodat ik zoveel mogelijk zelf de opgewekte stroom over de dag ga gebruiken.

Als je naar de layout kijkt (zoals je ziet ik wil het wel symmetrisch hebben) zijn er dan zaken die je veel beter anders kunt doen? Of waarom je beter voor landscape of portrait kunt gaan? Of beter meer panelen op oost dan wel west? Zo hoog mogelijk op het dak of juist dichter bij de goot?

Dit alles om het offertetraject een beetje voorbereid in te gaan. Alvast bedankt voor je tijd en reactie!

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:25
Geen schaduw dus geen SolarEdge nemen.
Wat is de helling?

Je legplannen zijn wel goed denk ik. Liever niet minder dan 6 per kant ivm DC voltage. De meeste enkelfase omvormers laten max 13 panelen per input toe.
Een alternatief zou kunnen zijn om nu west zo vol mogelijk te leggen (zonder schaduw te krijgen van de zuidelijke schoorsteen). Dan kun je over enkele jaren alsnog oost vol leggen. Dan maakt het niet uit dat de panelen een iets ander uiterlijk hebben.
Of leg er 13 op west en oost vol. Dat kan nog net op een enkelfase omvormer. Dan heb je meteen alvast genoeg voor een warmtepomp (zodra de CV ketel kapot is), airco of elektrische auto..

Als je de prijs belangrijk vind zou je zelf een setje in je winkelwagentje kunnen gooien bij een webshop, inclusief installatie. Dan hoef je verder geen offertes aan te vragen.

Of zelf zonnepanelen leren installeren, dat kun je leren als je dat wilt. Dan heb je je dak vol voor minder dan het geld van 14 panelen laten installeren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou beginnen met het vaststellen van een budget. en dan kijken wat je daarvoor kan doen. die layout kan alle kanten op. Een dak op west is handig voor een hoger eigenverbruik rond kook/etenstijd echter
op dit moment hebben we nog salderen dus is dit allemaal minder belangrijk. Als ik jou was en geld is de belangrijkste factor zou ik nu 1 kant volleggen met een iets te grote omvormer zodat de andere kant daar over een tijdje (be)sparen bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Er van uit gaande dat je een 3x 25A hebt; neem 20-22 panelen op west, 2 rijen van 9 portrait vanaf de goot en 2-4 landscape tussen de schoorstenen. (Met een Tigo op het paneel naast de schoorsteen?) Of ipv 2x9P 3x6L.
Op oost zou ik, eventueel later, ook 4 of 5 langs de nok doen. 2 tussen de ramen. En 2 rijen van 6 tot de goot. Op een omvormer met 2mppt die rond de 30 van 40 potentiële panelen aankan. (en per mppt >20 stuks)
Je kan ook eerst oost doen en west later. Iets van een 10k-15k omvormer.

Met twain4me. Gebruik je nog gas? Komt er een e-auto? Ik ben zelf met een 4k2 omvormer en 1365Wp op Oost begonnen. Zit nu 5k5Wp Oost-West op. Zie .sig.
:+ :+ :+ en terug verdient. Met de besparing op gas vastrecht al een tijdje :+ :+ :+

edit: wat is je gas en electra verbruik?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:59

Sandyman538

SandstorM [148839]

Topicstarter
onetime schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:55:
Er van uit gaande dat je een 3x 25A hebt; neem 20-22 panelen op west, 2 rijen van 9 portrait vanaf de goot en 2-4 landscape tussen de schoorstenen. (Met een Tigo op het paneel naast de schoorsteen?) Of ipv 2x9P 3x6L.
Op oost zou ik, eventueel later, ook 4 of 5 langs de nok doen. 2 tussen de ramen. En 2 rijen van 6 tot de goot. Op een omvormer met 2mppt die rond de 30 van 40 potentiële panelen aankan. (en per mppt >20 stuks)
Je kan ook eerst oost doen en west later. Iets van een 10k-15k omvormer.

Met twain4me. Gebruik je nog gas? Komt er een e-auto? Ik ben zelf met een 4k2 omvormer en 1365Wp op Oost begonnen. Zit nu 5k5Wp Oost-West op. Zie .sig.
:+ :+ :+ en terug verdient. Met de besparing op gas vastrecht al een tijdje :+ :+ :+

edit: wat is je gas en electra verbruik?
Wij gebruiken inderdaad nog gas. E-auto staat nog niet op de planning. Vorig jaar zaten we op 4200kWh en 4200m3 gas. Electra is ongeveer gelijk gebleven gas is een heel stuk minder dit jaar door het isoleren van de spouwmuren en het vervangen van de ketel. Dus direct van het gas af zie ik de komende jaren hier nog niet zo snel gebeuren, dan moet er nog even iets teveel geinvesteerd worden.
twain4me schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:18:
Ik zou beginnen met het vaststellen van een budget.
Op dit moment zat ik zelf te denken om voor een 5 a 6k in panelen te steken. Daarmee zou ik in principe ongeveer evenveel energie op kunnen weken als dat we op dit moment verbruiken. Daarom dacht ik zelf beetje 50/50 oost west te doen om de afbouw van het salderen beter te counteren. Aan de andere kant zijn de ideeen die hier voorbij komen ook wel nuttig om nu misschien gewoon op west zoveel mogelijk panelen binnen budget te plaatsen met een iets te grote omvormer zodat er mogelijkheden blijven om in de toekomst oost wat panelen bij te kunnen leggen.
busscherski schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:45:
Geen schaduw dus geen SolarEdge nemen.
Wat is de helling?
Helling schat ik in op ongeveer 45 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Sandyman538 op 20-08-2020 13:32 ]

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Sandyman538 Één dakkant helemaal maximaal vol. Die stroom komt wel op. Met een warmtepomp om gas uit te sparen of anderzins. Maximaal op electra, dat invullen met panelen. Grootste besparing. 2e kant erbij...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1