Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.308 views

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 20:28
Ik heb een zonnepaneel over en deze op marktplaats gezet.
Je zou denken die is zo weg maar nee. Mensen zijn echt dom

Potentiële koper blijft volhouden dat hij meerdere panelen wil
hij is uiteindelijk woest afgehaakt omdat ik er echt maar 1 weggeef

Een ander vraagt mij wanneer ik bij hem langs kan komen om ze op te halen

De volgende eiste er een omvormer bij want die heb ik nu toch over
Ook weer boos omdat ik die dus niet over heb

En deze is duidelijk de winnaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fV5m2Xx5tGOHzyX3vwyDAO684g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1CJSXWBFFHJd0LMuoyHYeujb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Woodski schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:34:

[Afbeelding]
Goed om te lezen dat wij niet de enige zijn die veel idioten via marktplaats treffen, we waren al bang dat het aan ons lag :+

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 14:41
In mijn zoektocht naar een bedrijf dat Panasonicpanelen plaatst, stuitte ik op www.industrianederland.nl. Het lijkt er op dat het bedrijf pas dit jaar actief is. Heeft iemand ervaring met dit bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:43
Houtkern schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:30:
In mijn zoektocht naar een bedrijf dat Panasonicpanelen plaatst, stuitte ik op www.industrianederland.nl. Het lijkt er op dat het bedrijf pas dit jaar actief is. Heeft iemand ervaring met dit bedrijf?
Geen ervaring mee. Wellicht zoek ik niet goed, maar ik vind 't gek dat ik bij de KVK of Drimble.nl niets van deze club kan vinden. Ik zie ook geen KVK-nummer op hun site staan.

Edit: whois-gegevens van het domeinnaam geven aan dat het op naam van De Consumentenwinkel B.V. staat. Het KVK-nummer dat op die site staat hoort volgens drimble.nl bij Balnae Trading B.V., wat al vanaf 2012 bestaat.

Als je ook alternatieven kan vinden zou ik deze club niet direct gebruiken, juist vanwege deze vaagheid.

[ Voor 29% gewijzigd door Freeaqingme op 21-08-2020 22:49 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Houtkern Wellicht iets in de buurt daarvan?
https://solargarant.nl/brand/panasonic/
Edit: installeren volgens mij niet, enkel webshop?

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2020 22:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[Afbeelding]
Ik had een gratis af te halen prullenbak. Best wel een luxe. Eerste 2 kwamen niet opdagen en laatste dit soort berichten. Echt. Wat een volk soms. /offtopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

[Afbeelding]
O herkenbaar. Laatst ook wat erop gezet voor bijna niets. Krijg je reactie van mensen die zelfs daarop gaan afdingen, zielig doen en ook nog willen dat je het 50+ km verderop bij ze komt brengen. Als je dat weigert schieten ze compleet in de slachtofferrol, hebben ze 1001 enge ziektes en ben je een slechterik dat je iemand die er zo aan toe is en zo zielig is niet wilt helpen 8)7 .

Ook een leuke is als je iets verkoopt en er duidelijk bij zet dat een bepaald item er niet bij zit, maar dat je die zelf moet regelen. Heb al eens een LED controller verkocht zonder stroomadapter voor het aquarium. Deal gemaakt, nog extra aangegeven wat er wel en niet bij zit, spul op de post, alles goed en wel en zodra ze de track&trace code hebben gaan ze navragen of de adapter er toch wel bij zit en gaan verbolgen zitten zijn over het feit dat die er niet bij zit en proberen ze je te bewegen om daar maar voor te gaan zorgen.

Laatst ook een enorm lelijke hanglamp op de weggeefhoek gezet, datum afgesproken, meneer komt niet opdagen, 2x herinnerd, weer niet op komen dagen, toen het ding weg gemieterd na een week of 3, staat die vent ineens aan de deur waar die lamp is en eist ook nog eens benzinegeld omdat ie voor niets kwam |:( .

Heb 'm heel hard uitgelachen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 14:41
Freeaqingme schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:40:
[...]

Geen ervaring mee. Wellicht zoek ik niet goed, maar ik vind 't gek dat ik bij de KVK of Drimble.nl niets van deze club kan vinden. Ik zie ook geen KVK-nummer op hun site staan.

Edit: whois-gegevens van het domeinnaam geven aan dat het op naam van De Consumentenwinkel B.V. staat. Het KVK-nummer dat op die site staat hoort volgens drimble.nl bij Balnae Trading B.V., wat al vanaf 2012 bestaat.

Als je ook alternatieven kan vinden zou ik deze club niet direct gebruiken, juist vanwege deze vaagheid.
Bedankt. Had er ook niet een goed gevoel bij. Idd geen kvk genoemd en bik contact staat een adres in Assen en Groningen genoemd. Eerste is een flexplek en het tweede adres kleine moderne bedrijfsgarageunits. Ga toch maar elders kijken ondanks scherpe prijs en betalen na levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 13:54
Waarschijnlijk kies ik voor 8 longi solar lr4 370w panelen. Dit is vrijwel gelijk aan 7 panelen van 440w en komt prijstechnisch goed uit met de installateur die het gaat plaatsen. De installateur is niet zo'n fan van 2m panelen in portrait op een plat dak. De benodigde balans icm met een al wat ouder dak adviseert hij de hiervoor genoemde panelen. Ik heb zelf een nieuwe sma 2.5 1fase omvormer via marktplaats aangeschaft. Nu maakt de installateur een voorbehoud dat ik zelf verantwoordelijk ben dat de omvormer geschikt is voor de te leveren panelen. Maar deze combinatie werkt toch gewoon? Ik zou niet weten waarom dit niet zou matchen, zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:53
Je moet de OP even lezen over min/maximum voltage van de string die je creert en de bandbreedte waarin de omvormer kan functioneren.
uit mn hoofd Voc x # panelen in string +10% (voor zonnig moment op vorstdag)
en de minimum waarde ook checken (Vmpp x # panelen -20%?( afh. van de temp. coefficient van de panelen) voor warme dag in zomer

Daarnaast moet de omvormer het max. amperage aankunnen van de panelen (denk dat je daar ook nog een veiligheidsmarge moet aanhouden)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Fairy
d:)b mooi verhaal, maar inderdaad mensen lezen niet wat in de advertentie staat, of we hebben heel veel dyslecten/woordblinden in NL.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 19:08
@Rol-Co nu we toch zo lekker off-topic gaan: als dyslecticus kan ik je vertellen dat het daar niets mee te maken heeft. Dit is eerder laaggeletterdheid/VMBO-BB denkniveau.

Vandaag is trouwens ongeveer de dag waarop ik mijn zonnepanelen heb terugverdiend

Edit: BB toegevoegd. Dat blijkt de leerweg te zijn voor de meest praktisch gerichte medemens. Wil niet alle VMBO-ers van lage leesvaardigheid beschuldigen.

[ Voor 24% gewijzigd door quazar op 24-08-2020 08:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:26:
@Fairy
d:)b mooi verhaal, maar inderdaad mensen lezen niet wat in de advertentie staat, of we hebben heel veel dyslecten/woordblinden in NL.
Zijn gewoon allemaal buitenlanders, doen hele dag niks anders dan afbieden, net zolang tot ze iets goedkoops vinden en dan ist weer handel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Zijn gewoon allemaal buitenlanders, doen hele dag niks anders dan afbieden, net zolang tot ze iets goedkoops vinden en dan ist weer handel.
Het is wel vaak dat diegene die snel interesse tonen echt niets kwijt willen inderdaad, veel handelaren.
Als ik dan een uiterste prijs vraag is het vaak nog steeds interessant omdat anderen niet naar waarde bieden of willen betalen. Soms zelfs het geld niet hebben.

@quazar
Oke, ik dacht dit omdat er vaak gevraagd wordt wat eigenlijk al in de advertentie beschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:08
Even uit mijn hoofd.

Voor 1 juli dit jaar had je twee serieuze opties:
1. Pure Energie voor alle teruglevering tot 1500kWh = 14 cent 14,5 cent, daarboven 6 cent
2. GreenChoice voor alle teruglevering tot 10.000kWh(?) = 11 cent, daarboven 6 cent.

Nu is het:
1. Pure Energie voor alle teruglevering tot 1500kWh = 14 cent 14,5 cent, daarboven 6 cent
2. GreenChoice voor alle teruglevering tot 10.000kWh 2000kWh = 8 cent, daarboven 6 cent.

Daarbij ligt het snijpunt op 6000kWh:
(1500 * 0,14) + (4500 * 0,06) = € 480
(6000 * 0,08) = € 480

Vanaf 6000kWh wordt GC een betere keus met de nieuwe tarieven (puur gekeken naar de terugleververgoeding).

Ik zit zelf dus al sinds jaar en dag bij Pure Energie omdat ik rond de 1000kWh terug lever.

Pure Energie is nu dus in alle gevallen aantrekkelijker puur gekeken naar de terugleververgoeding.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 22-08-2020 14:21 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Heel herkenbaar dat afdingen, we hadden laatst een bed ombouw zonder lattenbodem erop staan voor minimum prijs 50,- ziet er uit als nieuw heeft een paar jaar geleden 575,- gekost en de opvolger van dat bed is nu te koop bij Beter Bed voor 594,-.

Gaan mensen 10,- bieden en nog beledigd zijn als je niet omlaag gaat met de prijs en het ook niet wil brengen 8)7 8)7 8)7

Voor dat geld kan ik het bed beter verzagen en het hout gebruiken om te klussen i.p.v. daar nieuw hout voor te kopen :D
(Uiteindelijk is het toch wel weg gegaan voor 50,- dus zover is het niet gekomen)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
CurlyMo schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:39:
[...]

Even uit mijn hoofd.

Voor 1 juli dit jaar had je twee opties:
1. Pure Energie voor alle teruglevering tot 1500kWh = 14 cent, daarboven 6 cent
2. GreenChoice voor alle teruglevering tot 10.000kWh(?) = 11 cent, daarboven 6 cent.

Nu is het:
1. Pure Energie voor alle teruglevering tot 1500kWh = 14 cent, daarboven 6 cent
2. GreenChoice voor alle teruglevering tot 10.000kWh(?) = 8 cent, daarboven 6 cent.

Daarbij ligt het snijpunt op 6000kWh:
(1500 * 0,14) + (4500 * 0,06) = € 480
(6000 * 0,08) = € 480

Vanaf 6000kWh wordt GC een betere keus met de nieuwe tarieven (puur gekeken naar de terugleververgoeding.

Ik zit zelf dus al sinds jaar en dag bij Pure Energie omdat ik rond de 1000kWh terug lever.
Nee, de grens bij GC is omlaag gegaan naar 2000 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
PentaClover schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

Nee, de grens bij GC is omlaag gegaan naar 2000 kWh.
Dan is in alle gevallen Pure Energie aantrekkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:46:
[...]

Dan is in alle gevallen Pure Energie aantrekkelijker :)
En die is 14,5 cent ipv de 14 in jouw post :P

Maar slechts 1500 kWh, dus wie als je 8-9000 teveel terug leverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJaP7RR5iIntcBJWttLx9jhccAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKQPwsxrDbF7io3bQ5j9oJgn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Rol-Co op 22-08-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

En die is 14,5 cent ipv de 14 in jouw post :P

Maar slechts 1500 kWh, dus wie als je 8-9000 teveel terug leverd.
Dan is Pure Energie nog steeds aantrekkelijker om dat GC dat gat met hun 2000kWh niet meer vult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:20:
[...]

Dan is Pure Energie nog steeds aantrekkelijker om dat GC dat gat met hun 2000kWh niet meer vult.
En misschien omdat bij PE na de 1500 ook gewoon 8 cent is ? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:27:
[...]

En misschien omdat bij PE na de 1500 ook gewoon 8 cent is ? :9
Zullen we mijn reactie zien op wat de bedoeling ervan was ;) Dat je simpel met een wiskundige vergelijking kan uitrekenen wanneer PE de beste keuze was en wanneer GC en dat PE nu altijd de beste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sjors81 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:24:
Waarschijnlijk kies ik voor 8 longi solar lr4 370w panelen. Dit is vrijwel gelijk aan 7 panelen van 440w en komt prijstechnisch goed uit met de installateur die het gaat plaatsen. De installateur is niet zo'n fan van 2m panelen in portrait op een plat dak. De benodigde balans icm met een al wat ouder dak adviseert hij de hiervoor genoemde panelen. Ik heb zelf een nieuwe sma 2.5 1fase omvormer via marktplaats aangeschaft. Nu maakt de installateur een voorbehoud dat ik zelf verantwoordelijk ben dat de omvormer geschikt is voor de te leveren panelen. Maar deze combinatie werkt toch gewoon? Ik zou niet weten waarom dit niet zou matchen, zie ik iets over het hoofd?
Dat hij je panelen nog wil plaatsen, nu je zelf een omvormer levert. Daar verdient hij anders ook aan.
Maar logisch toch dat hij dat voorbehoud maakt? Moet je zelf uitzoeken. Gewoon de specs opzoeken.
Is nu niet zijn werk. Maar ik verwacht dat het idd gewoon werkt. Maar zelf nakijken voor zekerheid.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
onetime schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

Dat hij je panelen nog wil plaatsen, nu je zelf een omvormer levert. Daar verdient hij anders ook aan.
Maar logisch toch dat hij dat voorbehoud maakt? Moet je zelf uitzoeken. Gewoon de specs opzoeken.
Is nu niet zijn werk. Maar ik verwacht dat het idd gewoon werkt. Maar zelf nakijken voor zekerheid.
Is ook niet een verwijt richting de installateur hoor. Maar ik vroeg mjj af of ik iets over het hoofd zie. Dat van voltage/spanning is bekend. Maar ik vroeg me af of ik toch nog iets over het hoofd zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Sjors81 Als je er zelf niet uit komt even de exacte types opzoeken en de specs hier delen.
Op het eerste gezicht moet het goed gaan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjors81 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Is ook niet een verwijt richting de installateur hoor. Maar ik vroeg mjj af of ik iets over het hoofd zie. Dat van voltage/spanning is bekend. Maar ik vroeg me af of ik toch nog iets over het hoofd zie.
Waarom doe je niet alles zelf? Plat dak is niet zo moeilijk, scheelt je weer minstens 750 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjors81
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

Waarom doe je niet alles zelf? Plat dak is niet zo moeilijk, scheelt je weer minstens 750 euro
Iets met schoenmaker en leest..... installatiekosten vallen reuze mee. Een medetweaker legt een laadpaal aan, past de meterkast aan en doet het voorbereidende werk voor het plaatsen van de omvormer (trekt alvast een extra kabel mee en plaatst de automaat in de groepenkast)). De installateur plaatst dan de zonnepalenen, hangt de omvormer en sluit de panelen er op aan. Voor dat laatste vraagt die 260 euro. Daar laat ik het graag voor doen.
Aangezien btw-aftrek geen optie was heb ik geprobeerd de kosten laag te houden. Dat is aardig gelukt (78 ct/wp)

[ Voor 9% gewijzigd door Sjors81 op 22-08-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 17:56
Sinds 2 maanden heb ik 15 paneeltjes op het dak met een verwachtte jaaropbrengst van ca 4750 kWh. Ik verbruik jaarlijks ca 5000 kWh, waarvan ca 3000 kWh voor het laden van mijn EV. Dit kan overdag of s nachts. Laden wordt vergoed door werkgever tegen vast Eneco tarief, 21,8 ct. Ik heb een dubbel tarief nu, maar is dat nog wel zinvol ivm salderen? Al teruggezocht maar kan het goede antwoord eigenlijk niet vinden. Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
CurlyMo schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

Zullen we mijn reactie zien op wat de bedoeling ervan was ;) Dat je simpel met een wiskundige vergelijking kan uitrekenen wanneer PE de beste keuze was en wanneer GC en dat PE nu altijd de beste keuze is.
Powerpeers is 11 cent voor 5000kWh met gedeeltelijk een extra 4 cent voor max 3000 kWh.
En via mij een extra 30 euro haha

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 22-08-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 19:08
Bij Vandebron krijg je 10,5ct per kWh die je teveel opwekt na salderen (als het goed is, website is wat onduidelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jobr schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

Powerpeers is 11 cent voor 5000kWh met gedeeltelijk een extra 4 cent voor max 3000 kWh.
En via mij een extra 30 euro haha
Dan is PE na 11500kWh pas weer aantrekkelijker inderdaad. Als je echter hun standaard voorwaarden pakt van € 0.11 tot 5000kWh en daarna € 0.05, dan blijft PE voordeliger.
quazar schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:01:
Bij Vandebron krijg je 10,5ct per kWh die je teveel opwekt na salderen (als het goed is, website is wat onduidelijk).
Stel dat zij geen plafond hebben dan zijn ze vanaf 8500kWh aantrekkelijker. Als hun plafond lager is, dan blijft PE aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@jobr
Vaste leveringskosten zijn 35,- duurder dan PE

@quazar
Vaste leveringskosten zijn 77,- duurder dan PE

Dat is ook een hoop kWh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:39
BGFG schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:40:
Sinds 2 maanden heb ik 15 paneeltjes op het dak met een verwachtte jaaropbrengst van ca 4750 kWh. Ik verbruik jaarlijks ca 5000 kWh, waarvan ca 3000 kWh voor het laden van mijn EV. Dit kan overdag of s nachts. Laden wordt vergoed door werkgever tegen vast Eneco tarief, 21,8 ct. Ik heb een dubbel tarief nu, maar is dat nog wel zinvol ivm salderen? Al teruggezocht maar kan het goede antwoord eigenlijk niet vinden. Graag jullie advies.
Voer je verbruik en opwek in in een vergelijker zoals bijvoorbeeld www.gaslicht.nl en kijk wat het goedkoopst is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
BGFG schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:40:
Ik neem aan dat je wel 's nachts moet laden want die auto is toch 5 van de 7 dagen niet bij huis? Dus als de panelen produceren, kan jij niet opladen. Omdat die auto dan niet thuis staat.

Dus dan is een nacht tarief gunstig toch?

Ik neem aan dat het hier om een lease auto gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:42
Rol-Co schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:23:
@jobr
Vaste leveringskosten zijn 35,- duurder dan PE

@quazar
Vaste leveringskosten zijn 77,- duurder dan PE

Dat is ook een hoop kWh :)
Ik zit bij vandebron, en icm het zonnecollectief krijg je 10,5 cent p/kWh en 50% korting op de vaste leveringskosten. Betaal nu 39,95 daarvoor.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:36
Ennn we hebben weer eens een storinkje in de SolarEdge app... alsof ik momenteel niks opwek. Mijn P1-meter laat echter zien dat ik gewoon teruglever. Benieuwd of-ie nog goed komt vandaag. Hoewel er geen spectaculaire opbrengsten worden verwacht, als ik naar buiten kijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:58

WhySoSerious

Be the change.

Gramser schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:50:
Ennn we hebben weer eens een storinkje in de SolarEdge app... alsof ik momenteel niks opwek. Mijn P1-meter laat echter zien dat ik gewoon teruglever. Benieuwd of-ie nog goed komt vandaag. Hoewel er geen spectaculaire opbrengsten worden verwacht, als ik naar buiten kijk...
Geen probleem hier hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Gekke is dat je dat wel vaker ziet in de SE app. Hij schiet soms ook opeens van NL naar EN. Blijft raar. Waarschijnlijk doet de webportal het wel gewoon, maar daar ga ik de laptop niet voor opstarten 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!
insomniac schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 07:32:
[...]

Ik zit bij vandebron, en icm het zonnecollectief krijg je 10,5 cent p/kWh en 50% korting op de vaste leveringskosten. Betaal nu 39,95 daarvoor.
@Rol-Co wilde geen vriendjes worden, had hem ook nog 100 euro gescheeld. ;)
Ik blijf er gewoon bij zitten, al dat overstap gedoe is niet aan mij besteed.
Een keer extra boodschappen doen, en je bent het verschil ook kwijt.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Kalentum schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:38:
[...]

Ik neem aan dat je wel 's nachts moet laden want die auto is toch 5 van de 7 dagen niet bij huis? Dus als de panelen produceren, kan jij niet opladen. Omdat die auto dan niet thuis staat.

Dus dan is een nacht tarief gunstig toch?

Ik neem aan dat het hier om een lease auto gaat.
Is een full EV met een range van ca 400 km. Normaliter kan ik daar meestal 1 week mee vooruit en kan dus zaterdag of zondag overdag laden. Dit neemt dan op dat moment uiteraard wel meer dan mijn opbrengst van de panelen trouwens, maar die kan ik weer salderen met de opbrengst gedurende de rest van de week. Gaat mij erom dat als mijn hoog tarief kWh’s gesaldeerd zijn de rest tegen laag tarief gesaldeerd wordt totdat opwek per jaar = verbruik per jaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
BGFG schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Is een full EV met een range van ca 400 km. Normaliter kan ik daar meestal 1 week mee vooruit en kan dus zaterdag of zondag overdag laden. Dit neemt dan op dat moment uiteraard wel meer dan mijn opbrengst van de panelen trouwens, maar die kan ik weer salderen met de opbrengst gedurende de rest van de week. Gaat mij erom dat als mijn hoog tarief kWh’s gesaldeerd zijn de rest tegen laag tarief gesaldeerd wordt totdat opwek per jaar = verbruik per jaar toch?
Ah ok. Volgens mij is de exacte manier van salderen iets dat de energieleverancier zelf mag weten dus wellicht interessant om te kijken of er iets over in je contract staat.

Ik kwam ook nog dit tegen https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren dus het verschilt nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Goed, ditmaal lag het probleempje blijkbaar bij mij: de omvormer was de WiFi verbinding even kwijt. Modem even gereset en alles werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Kalentum schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:25:
[...]

Ah ok. Volgens mij is de exacte manier van salderen iets dat de energieleverancier zelf mag weten dus wellicht interessant om te kijken of er iets over in je contract staat.

Ik kwam ook nog dit tegen https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren dus het verschilt nogal.
Ok, dank. Bij mij geldt dan Opwekking bij elkaar opgeteld: eerst tegen normaalverbruik gesaldeerd, rest tegen dalverbruik.

Dan kan ik dus beter dubbel tarief aanhouden, s nachts laden tegen daltarief en hoog tarief terugontvangen toch? Scheelt niet de wereld maar hoef er niks voor te doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:12:
[...]

Ik vraag mij af of voor nieuwe klanten nog dezelfde voorwaarden gelden, want als je nu op hun website kijkt is er geen touw aan vast te knopen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970 google ff op vandebron zonnecollectief
https://www.mupload.nl/img/cdg1cbzhk.jpg

Edit: @Rol-Co zie plaatje

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

insomniac schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 07:32:
[...]

Dat kan, maar via de vergelijker krijg je dat niet en betaal je minimaal 75,- , zonnecollectief kan je volgens mij niet meer bij. Niet zo lang nog gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Rol-Co schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

Dat kan, maar via de vergelijker krijg je dat niet en betaal je minimaal 75,- , zonnecollectief kan je volgens mij niet meer bij. Niet zo lang nog gekeken.
Bij mij is Essent goedkoper. Scheelt niet veel, maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tymfYLYzDc_Hrtuog940BXOZlv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x7boDtP6jdiUQovSruiaKxyj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:22:
[...]

Ik vraag mij af of voor nieuwe klanten nog dezelfde voorwaarden gelden, want als je nu op hun website kijkt is er geen touw aan vast te knopen.
Precies, het vrij onduidelijk, kon vorige keer niet aanmelden bij zonnecollectief.
AUijtdehaag schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:12:
[...]

Had ik ook met mijn zus kunnen doen, die heeft ook vandebron. :) normaal zat ik bij GC ook prima maar ga ze geen cadeautje van 5 jaar geven omdat ze zo grappig de teruglever prijs veranderen, daar gaat het meer om dan die paar peanuts.

Geen 100 dus maar 50 pp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BGFG "Wij" zijn gasloos.... (dan krijg je andere tarieven/bonussen)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BGFG schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

Bij mij is Essent goedkoper. Scheelt niet veel, maar:

[Afbeelding]
Zonder gas wordt alles anders ;) bij gaslicht de enige 2 nog. Pricewise kan je geen vandebron kiezen zelfs, maar staat ook heel ver van 1 af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JW7kPtPtY5pu9O6YeazIj74x9aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdMspeGvKG2RenIcdBtz52p7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
AUijtdehaag schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:39:
@BGFG "Wij" zijn gasloos.... (dan krijg je andere tarieven/bonussen)
Ok. Das een ander verhaal. Op de site van Vandebron zelf kom ik nog hoger uit. Logisch, dan mis je de welkomsbonus....Essent is voor mij dus het voordeligst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nog een keer, @AUijtdehaag @reneeke1970 nog eens zonnecollectief ingevuld, allemaal 5000 en 2200 verbruik 8200 terugleveren. Waar het verschil van komt geen idee, maar zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu4Dj7aBkn_Zbl6rELtXsz-bzLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jScqb30C7YV3UW2y6VFuMvz7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNVoBTYK5hoFPr1AxCEY3ko5CMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5Rb1zn7KHd23G0CCMG0FJSH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co Dus eigenlijk 430 euro terug bij vdb, als je vriendjes wordt en 100 euro extra krijgt.
Ik laat het hierbij, gaat behoorlijk oftopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:07:
@Rol-Co Dus eigenlijk 430 euro terug bij vdb, als je vriendjes wordt en 100 euro extra krijgt.
Ik laat het hierbij, gaat behoorlijk oftopic
ZC en vriendjes zal wel niet gaan natuurlijk, dat is de truuk :) is 50,- per product.

Waarom is dat offtopic, wat kan je dan bespreken hier? Opbrengsten kan niet, legplannen kan niet, energie/teruglever contracten kan niet, wat blijft er over dan? Selectiviteit in de meterkast? O-) _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:12:
[...]

ZC en vriendjes zal wel niet gaan natuurlijk, dat is de truuk :)
BS
Dit was nog voor de 100 euro aktie, die was toen 50 euro...
https://www.mupload.nl/img/y2l45l46yqvf.jpg

Geef het maar toe pure energie is duurder ;)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

BS
Dit was nog voor de 100 euro aktie, die was toen 50 euro...
https://www.mupload.nl/img/y2l45l46yqvf.jpg
Het is nog steeds 50,- aangezien je 1 product afneemt.
Geef het maar toe pure energie is duurder ;)
Zal er om hangen, gewoon van de bron nemen niet, misschien met ZC wel. PE is prima, die eens kijken voor een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co NVM. Je hebt gelijk. Per produkt

[ Voor 176% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Is geen aanname, meld maar aan, je neemt geen gas af dus krijg je voor 1 product vriendenkorting.

https://image.mail.vandeb...BWUFTQUFFZ0pia2ZEX0J3RQ..

[ Voor 62% gewijzigd door Rol-Co op 23-08-2020 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:01:
Nog een keer, @AUijtdehaag @reneeke1970 nog eens zonnecollectief ingevuld, allemaal 5000 en 2200 verbruik 8200 terugleveren. Waar het verschil van komt geen idee, maar zie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verschil is klein, maar met die vreemde regelingen is het de vraag of vergelijking site het goed doet. Die is niet altijd even slim....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:27
Is er ergens een topic met tips/ideeën om het eigen verbruik te optimaliseren? Ik heb een overzicht gemaakt van onze 'grote' verbruikers en er is niet zo heel veel dat je kunt doen.

vriezer : overdag temperatuur lager zetten (-20 ipv -18) en 's nachts weer laten opwarmen tot -18
koelkast : idem
vaatwasser/wasmachines/droger : overdag aanzetten
oven/kookplaat : niets aan te winnen

Maar ik zat nog te kijken naar onze Quooker. Deze gebruikt 24/7 stroom, maar altijd in erg korte periodes (20-30s á 2000W en dat kan alleen op mooie dagen van de panelen). Beter zou zijn als deze 's nachts uit stond en overdag verwarmde met een lager vermogen (zeg 500W wat vaak beschikbaar is). Ik kan eigenlijk nergens iets vinden of het mogelijk is om het vermogen van de quooker te verlagen. Tips?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

WVL_KsZeN schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:49:
Is er ergens een topic met tips/ideeën om het eigen verbruik te optimaliseren? Ik heb een overzicht gemaakt van onze 'grote' verbruikers en er is niet zo heel veel dat je kunt doen.
Er is dit topic: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

vriezer : overdag temperatuur lager zetten (-20 ipv -18) en 's nachts weer laten opwarmen tot -18

Maar ik zat nog te kijken naar onze Quooker. Deze gebruikt 24/7 stroom, maar altijd in erg korte periodes (20-30s á 2000W en dat kan alleen op mooie dagen van de panelen). Beter zou zijn als deze 's nachts uit stond en overdag verwarmde met een lager vermogen (zeg 500W wat vaak beschikbaar is). Ik kan eigenlijk nergens iets vinden of het mogelijk is om het vermogen van de quooker te verlagen. Tips?
Het topic wat 7o9 quote is de meest relevante inderdaad. Verder heb je voor de Quooker deze nog:

Quooker en Boilers stroombesparing

en wellicht is deze misschien nog interessant?:

Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:53
@WVL_KsZeN je kan een tijdklok op de quooker zetten, maar als je niet uitkijkt verbruikt die meer stroom dan je bespaart omdat de quooker heel goed geisoleerd is.

Ik weet niet hoe je de capaciteit van het verwarmingselement kan terugschroeven, wel dat de 3l quooker een kleiner element heeft, wellicht kan dat in de grote quooker ook gemonteerd worden?

Wellicht quooker eens bellen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:19

Je kunt van alle verwarmingselementen eenvoudig het vermogen halveren, door simpelweg een diode in serie op te nemen. Richting maakt niet uit. Het element zal dan telkens maar de helft van een sinus uit het net krijgen en dus ook maar het halve vermogen leveren. Kosten: nihil.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46

Je zou er een tijdschakelaar tussen kunnen zetten. Niet te strak afstellen als je thee drinkers in huis hebt, die willen wel hun kopje in de ochtend ;)
Ik moet onze keuken boiler ook nog voorzien van een tijdschakelaar (en extra isolatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:27
Tijdschakelaar heeft natuurlijk weinig zin. Om 7:00 heb ik geen 2000w uit mijn panelen natuurlijk... Wat wel helpt.is vermogen verlagen. Ik ga Quooker eens bellen.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Zwerius schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

Je kunt van alle verwarmingselementen eenvoudig het vermogen halveren, door simpelweg een diode in serie op te nemen. Richting maakt niet uit. Het element zal dan telkens maar de helft van een sinus uit het net krijgen en dus ook maar het halve vermogen leveren. Kosten: nihil.
Ik ben wel benieuwd hoe een slimme meter dat zou bemeteren? Want technisch gezien lever je dan alsnog de helft van de stroom (namelijk de andere sinushelft) terug aan het net. Aan de andere kant maakt het voor de weerstand van de generator natuurlijk weinig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:52
Gisteren discussie met mijn schoonvader. Hij heeft een offerte voor 12 zonnepanelen ontvangen. Er is 1 paneel dat (een klein beetje) schaduw kan vangen door een pijp uit het dak van de buren.
Offerte was daarom natuurlijk inclusief 12x een Solar Edge power optimizer (lees: 12x € 50 extra)

Ik heb geprobeerd uit te leggen dat het zonde van het geld was en dat het slimmer was om:
- geen power optimizer te gebruiken en te accepteren dat de opbrengst jaarlijks een paar(?) procent minder is dan maximaal haalbaar
- gewoon 1 paneel minder te leggen :)
- of voor de 600 extra, nog 4 panelen op het garagedak
- of voor 50 euro slechts 1 tigo optimizer te plaatsen

De verkoper had ook als argument aangedragen dat ze door de power optimizers ook de panelen op afstand in de gaten konden houden en indien ze een 'fout' constateerden dat ze dan het paneel gelijk konden vervangen.
Is natuurlijk wel een goed verkoop argument, maar ik vroeg mij eigenlijk af:
Hoe vaak gaat een paneel eigenlijk 'zomaar' kapot (of is de optimizer dan kapot O-) )?

(nog afgezien van de vraag of je dat niet zelf zou kunnen zien door zelf je opbrengst in de gaten te houden, maar dan weet je nog niet welk paneel onderpresteert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09 15:31
Zonnepanelen kan je nog steeds hier via Vraag & Aanbod verkopen? hier topic mag het denk ik ook niet?

Heb een setje over 6x225Wp met SMA1200... 10 jaar oud, werkt nog prima, zou het mooi vinden als het bij een tweaker terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
BB-One schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:07:
Gisteren discussie met mijn schoonvader. Hij heeft een offerte voor 12 zonnepanelen ontvangen. Er is 1 paneel dat (een klein beetje) schaduw kan vangen door een pijp uit het dak van de buren.
Offerte was daarom natuurlijk inclusief 12x een Solar Edge power optimizer (lees: 12x € 50 extra)

Ik heb geprobeerd uit te leggen dat het zonde van het geld was en dat het slimmer was om:
- geen power optimizer te gebruiken en te accepteren dat de opbrengst jaarlijks een paar(?) procent minder is dan maximaal haalbaar

De verkoper had ook als argument aangedragen dat ze door de power optimizers ook de panelen op afstand in de gaten konden houden en indien ze een 'fout' constateerden dat ze dan het paneel gelijk konden vervangen.
Hoe vaak gaat een paneel eigenlijk 'zomaar' kapot (of is de optimizer dan kapot O-) )?

(nog afgezien van de vraag of je dat niet zelf zou kunnen zien door zelf je opbrengst in de gaten te houden, maar dan weet je nog niet welk paneel onderpresteert)
Goed gedaan, voor dat ene pijpje hoeft er geen hele optimizer setup te komen, dat kan qua kosten nooit uit.
(SE doet natuurlijk wel meer dan alleen dat.) SE is vooral aan te raden bij veel bomen schaduw.
Over het algemeen gaan panelen zelden stuk, het zijn juist optimizers die eerder stuk gaan.

SMA omvormers kunnen goed met die ene schaduw omgaan (schadefix) (maar ook daar betaal je een meerpijs t.o.v. goedkopere omvormers voor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Laatst online: 21-09 23:16
Gman schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Goed gedaan, voor dat ene pijpje hoeft er geen hele optimizer setup te komen, dat kan qua kosten nooit uit.
(SE doet natuurlijk wel meer dan alleen dat.) SE is vooral aan te raden bij veel bomen schaduw.
Over het algemeen gaan panelen zelden stuk, het zijn juist optimizers die eerder stuk gaan.

SMA omvormers kunnen goed met die ene schaduw omgaan (schadefix) (maar ook daar betaal je een meerpijs t.o.v. goedkopere omvormers voor).
Bedenk wel dat de boel in serie staat, dus op de momenten dat het ene paneel (deels) in de schaduw ligt, wekt het hele systeem minder op.

Verder veel gehoord argument: een MPPT tracker optimaliseert de keten op de zwakste schakel (het paneel met de slechtste specs), waardoor uit de overige panelen niet het maximale vermogen wordt gehaald. Een optimizer optimaliseert per paneel, waardoor uit ieder paneel het maximale wordt gehaald.

Dat gezegd hebbende, haal je de meerinvestering van SolarEdge er alleen uit met forse onregelmatige schaduwvorming, die je niet kunt opvangen met het slim indelen van strings.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Ook een Growatt MTL omvormer doet het prima met een harde schaduw, zoals dat van een CV pijpje. Zodra mijn kachelpijp schaduw opwekt zie ik een korte dip in de opbrengst van 1/3e paneel en dat vlakt snel uit, tot het volgende deel van een paneel in de schaduw valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Roekeloos schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:06:
[...]

Bedenk wel dat de boel in serie staat, dus op de momenten dat het ene paneel (deels) in de schaduw ligt, wekt het hele systeem minder op.

Verder veel gehoord argument: een MPPT tracker optimaliseert de keten op de zwakste schakel (het paneel met de slechtste specs), waardoor uit de overige panelen niet het maximale vermogen wordt gehaald. Een optimizer optimaliseert per paneel, waardoor uit ieder paneel het maximale wordt gehaald.
Dat is gewoon pertinent niet waar. Alle zonnepanelen hebben bypass diodes. In het slechtste geval zou dat ene paneel gewoon in bypass gezet worden en de rest van de panelen gewoon hun volledige opbrengst leveren. M.a.w. als er één "zwakke schakel" in de keten zit, wordt die er gewoon uitgeknikkerd zonder dat de opbrengst van andere panelen daaronder lijdt.

Het enige verschil wat SolarEdge zou maken, is dat dat ene paneel niet volledig uitgeschakeld hoeft te worden. Voor de rest van de string maakt het geen donder uit maar dat ene paneel met schaduw levert dan nog een klein beetje vermogen ipv helemaal niets. Het zelfde kun je idd met één Tigo optimiser bereiken.

[ Voor 23% gewijzigd door mcDavid op 24-08-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Laatst online: 21-09 23:16
mcDavid schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:10:
[...]

Dat is gewoon pertinent niet waar. Alle zonnepanelen hebben bypass diodes. In het slechtste geval zou dat ene paneel gewoon in bypass gezet worden en de rest van de panelen gewoon hun volledige opbrengst leveren. M.a.w. als er één "zwakke schakel" in de keten zit, wordt die er gewoon uitgeknikkerd zonder dat de opbrengst van andere panelen daaronder lijdt.

Het enige verschil wat SolarEdge zou maken, is dat dat ene paneel niet volledig uitgeschakeld hoeft te worden. Voor de rest van de string maakt het geen donder uit maar dat ene paneel met schaduw levert dan nog een klein beetje vermogen ipv helemaal niets. Het zelfde kun je idd met één Tigo optimiser bereiken.
Ik stelde het inderdaad te simplistisch, want hiervoor zijn bypass diodes bedacht. Maar deze zijn ook niet zaligmakend, want het effect van die diodes hangt af van hoe de cellen en diodes binnen het paneel geschakeld zijn en hoe de schaduw hier op valt (korte of lange kant). En worst-case komt de diode net niet in, maar krijg je een hot spot.

En eens, de beste oplossing in zo'n geval is een enkele optimizer, zoals een Tigo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Gman schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Nou mijn schoonvader is nog niet overtuigd hoor....
mcDavid schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:10:
[...]

Zo had ik het totnutoe nooit begrepen, dus de SE optimizer zorgt alleen voor gedeeltelijke uitschakeling van het paneel ipv volledige uitschakeling. Dus eigenlijk is de meeropbrengst nog beperkter dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
BB-One schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:43:
[...]

[...]

Zo had ik het totnutoe nooit begrepen, dus de SE optimizer zorgt alleen voor gedeeltelijke uitschakeling van het paneel ipv volledige uitschakeling. Dus eigenlijk is de meeropbrengst nog beperkter dan ik dacht...
In jouw geval wel, in andere gevallen misschien niet. Als je een boom hebt die zijn schaduw over de panelen werpt, verschilt dat in de plek van schaduw gedurende het jaar. Blaadjes die vallen enzo. Maar een gedeeltelijke uitschakeling is helaas niet altijd gunstig, hoewel je dat wel zou denken. Het heeft zijn weerslag op het presteren van de overige panelen. En dan lijkt weer te gelden: hoe meer panelen, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
BB-One schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:43:
[...]

[...]
Vooral blijven hameren dat de kosten echt niet op kunnen tegen de baten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Gman schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:31:
[...]

mwah, uiteindelijk moet de man toch doen wat'ie zelf het beste vindt? 't is zijn geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Je kunt het wel doorrekenen hoelang het duurt voordat je de extra investering hebt terugverdient door de extra opbrengst die SE belooft te geven. Ik kwam uit op ongeveer 25 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Gman schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:31:
[...]

Zeker geprobeerd, bijzondere is/was: Eerst was de TVT zeer belangrijk voor hem, kreeg aantal maanden terug allerlei rekensommetjes hoeveel voordeliger het allemaal niet zou zijn per jaar etc. Nu ik aangaf dat ze eigenlijk 600 euro meer uitgaven dan eigenlijk nodig was, was de reactie ach is het maar 600 euro? 8)7

Per saldo komen ze nu uit op 1,38 per Wattpiek (incl BTW)
Berekende terugverdientijd met € 0,23 per kWh en 1% inflatie is 6 jaar en geen rekening gehouden met de afschaffing van de salderingsregeling, dus waarschijnlijk komt het eerder uit op 7 - 8 jaar.

Met hun leeftijd in het achterhoofd denk ik dat ze net de TVT gaan halen in dit huis, maar zoals @mcDavid al opmerkte het is hun eigen geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
mcDavid schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:33:
[...]

mwah, uiteindelijk moet de man toch doen wat'ie zelf het beste vindt? 't is zijn geld...
zeker, ik dram zelf niet meer door. ik zeg het 1x en dan loslaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gman schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:51:
[...]

zeker, ik dram zelf niet meer door. ik zeg het 1x en dan loslaten ;)
Als het echt maar één lullig pijpje is, dan is het hier al vaker bewezen dat een sma prima volstaat. Die lost dat wel op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Komt binnenkort mannetje langs voor kijken voor de opties voor panelen op andere dak en carport/schuur. Ik heb in 2012 6 panelen gelegd op het Z-O-dak en dat leverde een nette 1000 kWh op vorig jaar met de vele zonuren (1170 wp).

-edit-
Alleen huidige al belegde dak is leuk voor panelen, en ik ga niet mijn nog niet terugverdiende panelen weghalen en vervangen voor meer wp. Komt ook nog dure aanpassing meterkast bij. Dus ik laat het even zo totdat we elektrisch gaan rijden en toch aan de aanpassingen moeten. Jammer!

[ Voor 58% gewijzigd door 2Dutch op 26-08-2020 11:27 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:19
BB-One schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:07:

Even ter info:
Ik heb 124 panelen van 125 Watt. In gebruik genomen in 2003.
Ze functioneren nog allemaal prima. Er is ook nog geen degradatie waarneembaar.
Zie: https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ep Woody schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:10:
Ook een Growatt MTL omvormer doet het prima met een harde schaduw, zoals dat van een CV pijpje. Zodra mijn kachelpijp schaduw opwekt zie ik een korte dip in de opbrengst van 1/3e paneel en dat vlakt snel uit, tot het volgende deel van een paneel in de schaduw valt.
Ik denk dat het bij jou toevallig gunstig is voor de ligging van je panelen maar een growatt doet het echt slecht met schaduw van een dakkapel en boom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldrVxKULvfj3UbFjlN1U_mMEt24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tAB1INTdXDfaM0HnK2K7sQt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Rol-Co schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:47:
[...]

Ik denk dat het bij jou toevallig gunstig is voor de ligging van je panelen maar een growatt doet het echt slecht met schaduw van een dakkapel en boom.

[Afbeelding]
Hoeveel meer had je van die boom verwacht? Die boom pakt zo te zien ongeveer al het resterende licht weg wat er nog over is. De dakkapel loopt toch netjes terug, 1/3e paneel per keer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRlwzITaIsdcqFe4smcA4mNsiFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aw9CydiynzsTp5ff9iRB1abd.png?f=fotoalbum_large

11 panelen op een Oostdak, 30 graden. Er staan in de zuidwest hoek (hoogste punt van het dak) 2 pijpjes waarvan er op dit moment 1 schaduw geeft.

Maakt een SMA met shadefix hier een hogere opbrengst van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ep Woody schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:19:
[...]

Hoeveel meer had je van die boom verwacht? Die boom pakt zo te zien ongeveer al het resterende licht weg wat er nog over is. De dakkapel loopt toch netjes terug, 1/3e paneel per keer?

[Afbeelding]

11 panelen op een Oostdak, 30 graden. Er staan in de zuidwest hoek (hoogste punt van het dak) 2 pijpjes waarvan er op dit moment 1 schaduw geeft.

Maakt een SMA met shadefix hier een hogere opbrengst van?
Ja dat denk ik wel ja, daar is het moeilijk te zien waar de schaduw zit. Een growatt doet echt niks aan schaduw management, adverteren ze niet mee, staat nergens op.

Edit:
Dakkapel schaduw vanaf 15:00 met de sma, het is dat die kennis geen fan is van wisselen anders zou ik de growatt en de sma zo een half jaar of jaar wisselen om te kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRpEGd-qniGSa8SipTY1M8bu7XA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHOAL50gPFiui70wh2XqCswt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 24-08-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Rol-Co schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:31:
[...]

Ja dat denk ik wel ja, daar is het moeilijk te zien waar de schaduw zit. Een growatt doet echt niks aan schaduw management, adverteren ze niet mee, staat nergens op.

Edit:
Dakkapel schaduw vanaf 15:00 met de sma, het is dat die kennis geen fan is van wisselen anders zou ik de growatt en de sma zo een half jaar of jaar wisselen om te kijken.

[Afbeelding]
Toch kan je daar ook best wel zien dat de bypass diodes hun werk doen. Een nadeel is dat je via PVOutput gemiddelden van 5 minuten ziet, waardoor dat soort rimpels uitgevlakt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2Ra857O2WapddxX1myp9aJctJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NZGW6Hf8wNXOuL0wG1xW5XwJ.png?f=fotoalbum_large

Dit is dezelfde dag, maar dan oost en west gecombineerd.

Maar als je een half jaartje een SMA 5k wil uitlenen dan wil ik hem met liefde voor je uittesten :)

Mocht deze trouwens overlijden door overvoltage (ik ga in de winter mogelijk over de max voltage van de Growatt heen) dan is de kans groot dat er een SMA komt als vervanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Ep Woody

Ik heb alleen een 4.0 en een 2500 en die laatste heeft geen shadefix.
Dus 5 wordt lastig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 12:29
Heren wie kan mij verder helpen.

Een week geleden is bij ons pv systeem neergelegd met capaciteit van 5100 WP(15 x 340WP) en omvormer sunnyboy 5. na wat issues werkt het nu perfect en heb ik vandaag een boven de 4000 watt voorbij zien komen op de omvormer.

nu 2 dingen.
1: Het systeem levert terug op een bestaande groep waar apparatuur op zit. zover ik lees mag dit niet. heb ik gelijk?
2: de zekeringen in de meterkast zijn 16 ampere terwijl ik overal lees dat 16 ampere maximaal 3680 Watt aankan. Hoe komt het dat dit toch zonder problemen blijft werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 10:40
thebeast12 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:26:

Een week geleden is bij ons pv systeem neergelegd met capaciteit van 5100 WP(15 x 340WP) en omvormer sunnyboy 5. na wat issues werkt het nu perfect en heb ik vandaag een boven de 4000 watt voorbij zien komen op de omvormer.

nu 2 dingen.
1: Het systeem levert terug op een bestaande groep waar apparatuur op zit. zover ik lees mag dit niet. heb ik gelijk?
2: de zekeringen in de meterkast zijn 16 ampere terwijl ik overal lees dat 16 ampere maximaal 3680 Watt aankan. Hoe komt het dat dit toch zonder problemen blijft werken?
Zal nog blijken of het zonder problemen blijft werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thebeast12 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:26:

nu 2 dingen.
Dit mag inderdaad niet, zou het snel aan laten passen en laten plaatsen op een eigen groep met 20 ampère automaat en een 100 aardlekschakelaar, geen 30 gebruiken!!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@reneeke1970 Is tegenwoordig niet zo een probleem meer met 30 mA
https://www.sma-benelux.c...worden-geinstalleerd.html

@thebeast12 Welke beunhaas is dat geweest? Eigen groep en aardlekautomaat hoort het te zitten.
Kijk ook even naar de landsnorm instelling, anders kan je vroegtijdig aftoppen als deze op default staat.
Het zal wel aansluiten en wegwezen geweest zijn dan...
https://www.mupload.nl/img/5bzlfm5.jpg
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lothar schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 01:28:
[...]

Zal nog blijken of het zonder problemen blijft werken...
Als het huis niet afbrand eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 12:29
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:52:
@reneeke1970 Is tegenwoordig niet zo een probleem meer met 30 mA
https://www.sma-benelux.c...worden-geinstalleerd.html

@thebeast12 Welke beunhaas is dat geweest? Eigen groep en aardlekautomaat hoort het te zitten.
Kijk ook even naar de landsnorm instelling, anders kan je vroegtijdig aftoppen als deze op default staat.
Het zal wel aansluiten en wegwezen geweest zijn dan...
https://www.mupload.nl/img/5bzlfm5.jpg
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0
Hij staat op nederlands.
Dat staat gelukkig goed.

Ik ga volgende week onze groepenkast zelf vervangen dus ik gooi er meteen een 20A groep in met nieuwe aardlek. even kabels trekken van omvormer naar meterkast een klaar. Is het niet beter om een 25 A groep erin te zetten? officieel mag het niet aangezien we 3x25 fase hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@thebeast12 Op een eigen aardlekautomaat zetten.
Bij een probleem met de diepvries, heb je geen opbrengst meer, als je de aardlek deelt met andere groepen.

25A kan ook, maar zal je nooit bereiken. 20A is vaak voldoende.

Die discussie over 25A en 25A hoofdzekering ga ik niet aan. Heeft meer met de dikte van je bedrading in de groepenkast te maken....

Je had beter een 3-fase omvormer kunnen nemen inderdaad op 3x 16A

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
8)7 ik heb me ROT gezocht en niet gevonden. Thanks hij staat bij mij nu ook goed :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 23:11
Kan iemand helpen met de optimale indeling van het dak van mijn toekomstige bedrijfspand? Ik heb zelf al een beetje zitten puzzelen, op de manier die ik nu heb ingetekend kan ik 21 panelen kwijt. Het dak is grofweg 5,5 meter breed en 12 meter lang. Onderaan komt een dakluik, en komt een buitenunit van een warmtepomp te staan.

Ik heb vanaf de dakrand nu 50 cm, en 25 cm vanaf het dak van de buren. Tussen de rijen zit ook 50 cm, volgens het montagesysteem van solarstell voor platte daken. Ik lees ook veel over oost/west opstellingen, maar in mijn geval zou dat eerder noordoost/ zuidwest gaan worden als de panelen in de lengte van het pand liggen. Ik vraag me af of die opstelling dan nog loont?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7cAjjzI3z8lpgzReKRP53RB1dE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8iKtDRkq9emsPoqUEWORi1HS.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
KoenVW76 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:21:
Kan iemand helpen met de optimale indeling van het dak van mijn toekomstige bedrijfspand? Ik heb zelf al een beetje zitten puzzelen, op de manier die ik nu heb ingetekend kan ik 21 panelen kwijt. Het dak is grofweg 5,5 meter breed en 12 meter lang. Onderaan komt een dakluik, en komt een buitenunit van een warmtepomp te staan.

Ik heb vanaf de dakrand nu 50 cm, en 25 cm vanaf het dak van de buren. Tussen de rijen zit ook 50 cm, volgens het montagesysteem van solarstell voor platte daken. Ik lees ook veel over oost/west opstellingen, maar in mijn geval zou dat eerder noordoost/ zuidwest gaan worden als de panelen in de lengte van het pand liggen. Ik vraag me af of die opstelling dan nog loont?[Afbeelding]
Voer je gegevens in in Sunny Design en je je weet wat de 2 alternatieven voor je betekenen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Wat is wijsheid met een EPDM dak van een graad of ~18?

Ik zie vooral systemen onder een hoek met stenen erin, bedoeld voor platte daken.
Dat is ook wel een optie, maar het is in de kop van Noord-Holland, en wind genoeg hier in buitengebied. Er zijn 2 bomenrijen waar de wind als een soort tunnel tussendoor komt, over ons dak.

Liefst zoek ik een systeem waarmee ik gelijk aan de dakhoek, omdat ik bang ben voor de wind.
Wellicht volstaat het ook om standaard dakrails te monteren op een verhoging op een stuk plaatmateriaal waar ik tegels op leg. Zelf te maken.

De systemen voor platte daken verhogen de hoek meestal met 20 graden. Opzich vind ik een dakhoek van rond de 40 graden wel mooi. Maar het vangt veel meer wind. En er komt een 2e rij achter. Denk aan 2 rijen van 5 in landscape mode. Dus dan wordt het erg hoog, of krijgt de 2e rij in de winter minder.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw