Dzine schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:24:
Hoe maak ik een berekening om uit te zoeken of ik nu al voor de extra panelen moet gaan? Of is het voor nu verstandig om die 12 aan te houden?
Voordeel van deze keer meenemen is dat het in een zeer voordelige lening zit (De Groene Zone)
Zie je zonnepanelen als een investering of als een manier om iets bij te dragen aan de wereld?
Het financieel verhaal is ongeveer dit: We doen net alsof zonnepanelen een belegging is met een eenmalige inleg en een looptijd van 20 jaar.
Ervan uitgaande dat je dan ongeveer je jaarverbruik afdekt en 100% mag salderen:
Je verbruikt nu 2800 kWh. Tegen 23 cent per kWh is dat 644 euro per jaar opbrengst.
Jouw investering zal laten we zeggen 4.500 Euro zijn (als je laat leggen). Een keer omvormer vervangen dus laten we zeggen 5.000 euro investering. En ik reken even met 20 jaar.
Investering (eenmalige inleg): 5.000 euro
Opbrengst: 644 * 20 = 12.880
Rendement: 4,35%
Nu gooien we de investering omhoog (want meer panelen) en de opbrengst verdubbelt:
Investering (eenmalige inleg): 7.000 euro
Opbrengst: 1288 * 20 = 25.760 euro
Rendement: 6,73 %
Je kan zelf spelen met de getallen (25 jaar afschrijving, hoger of lager aanlegkosten) op:
https://www.berekenhet.nl...en/behaald-rendement.html
Wat dit je vertelt is dat een relatief lage EXTRA investering (meer panelen) een relatief hoge extra opbrengst geeft. Dus elke euro extra die je van te voren uitgeeft betaalt zich uit.
Wat deze cijfers je niet vertellen:
- Ik reken met 100% saldering, dat kan straks niet meer, dus rendement gaat naar beneden.
- Bij lagere saldering wordt eigen verbruik belangrijker. Eigen verbruik blijft 100% saldeerbaar
- Bij een lagere opbrengst van je panelen (minder panelen) neemt je eigen verbruik percentage toe. Ik zit met ongeveer dezelfde verbruikscijfers en met 3520 kWp op 24% eigen verbruik
Dat betekent dat die rendementen omlaag gaan. En met name systemen die meer vertrouwen op terugleveren (dus meer panelen) zullen een lager rendement gaan krijgen. Ik denk dat die 6,73 uiteindelijk richting de 5% gaat.
Dan komt de vraag: wordt het interessant om uit te gaan van die 12 panelen en dan het geld dat je NIET uitgeeft 2 jaar op een beleggingsrekening te parkeren?
En hoe handig ben je: ga je zelf leggen (goed voor rendement), wat als je gaat verhuizen binnen die 20 jaar (laten zitten of meeverhuizen, dat laatste kost ook geld) etc etc
Persoonlijk zou ik nadenken over dit plan:
- Ongeveer je huidig jaarverbruik af te dekken met panelen
- Je eigen verbruik omhoog te krijgen (dus wasmachine aan als de zon schijnt, dat soort dingen, evt warmtepomp)
- Het geld dat je bespaart door niet je dak vol te leggen in een beleggingsproduct te stoppen en 20 jaar niet naar kijken.
Let wel op dat een warmtepomp veel stroom vreet op het moment dat de panelen weinig opleveren (oktober tot en met maart)
Een heel ander verhaal wordt het als je de factor 'arbeid' in de kosten kan verminderen:
- Zelf leggen is veel goedkoper dan laten leggen -> goed voor rendement
- Later uitbreiden is veel goedkoper als je dat zelf kan doen.