Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.323 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:48
Goedenavond, vraagje waar ik nog geen eenduidig antwoord op kan vinden in d3 diverse fora.
Ik heb sinds een jaar zonnepanelen op ons nieuwbouwhuis. Opbrengst tot nog toe 2500kw.
Nu heeft onze glazenwasser een aanbod om eens per jaar de zonnepanelen te reinigen a €50.
Dit zou zo'n 10% van de jaaropbrengst per keer zijn.
Panelen liggen op Oost, hoek 45 graden.
De buren kiezen er allemaal voor, maar ik kan nergens vinden of het rendement omhoog gaat. Wat is jullie mening/kennis hierover? Verhoogt het de opbrengst überhaupt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:28

RvV

Ik zou het niet doen. In opbrengst merk je er niets van. En als je ze schoon hebt, dan komt er een dag later een zwerm vogels de boel bevuilen of een regenbuitje met saharazand. :) Ofwel, brandschoon zijn ze maar heel even.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:28
DaWayne schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:28:
Goedenavond, vraagje waar ik nog geen eenduidig antwoord op kan vinden in d3 diverse fora.
Ik heb sinds een jaar zonnepanelen op ons nieuwbouwhuis. Opbrengst tot nog toe 2500kw.
Nu heeft onze glazenwasser een aanbod om eens per jaar de zonnepanelen te reinigen a €50.
De buren kiezen er allemaal voor, maar ik kan nergens vinden of het rendement omhoog gaat. Wat is jullie mening/kennis hierover? Verhoogt het de opbrengst überhaupt?
Ziet er mooi uit, maakt voor rendement weinig uit.

Zou ook niet in zien waarom dit 10% zou uitmaken. Eind winter, begin lente zijn ze al behoorlijk schoon van alle regen hier. Ze zijn juist het smerigst gedurende de zomer en dan maakt die ene keer schoonmaken geen bal uit.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:28
De opbrengst gaat inderdaad omhoog... Voor de eerste 2 maanden, daarna is het weer terug bij af.
Ik heb ze recent voor het eerst in 10 jaar schoongemaakt, dan zit er dus ook wel echt een laagje rommel op. En zag inderdaad dat de opbrengst iets omhoog gaat.
Probleem is dat je de schoonmaakkosten niet terugverdiend.
Je moet ze in de zomer wel 2 of drie keer reinigen wil je die 10% opbrengst verhoging houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee, niet aan beginnen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 19:22

GraasGast

Analogue Heaven

Klein vraagje mbt. dimensioneren:

Plat dak, schaduw in de ochtend, 13 graden hoek, 4200Wp op zuid, 4200Wp op west, 8400Wp totaal.

SMA Tripower 8kW, of toch 6kW met 140% overdimensionering?

Volgens Sunny Designer scheelt het 58kWh per jaar aan aftoppen, dus rond de 4 euro aan terugleververgoeding, terwijl het prijsverschil rond de 300 euro ligt. Heldere zaak, of vergeet ik iets?

[ Voor 6% gewijzigd door GraasGast op 26-08-2020 04:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02:47
Ik heb het nu 1 keer laten doen, ze liggen er sinds begin 2017. Het had wel degelijk effect, maar niet zo veel dat ik dit de komende 3 jaar nog een keer laat doen. Meeste regent er wel af.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
KoenVW76 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:21:
Kan iemand helpen met de optimale indeling van het dak van mijn toekomstige bedrijfspand? Ik heb zelf al een beetje zitten puzzelen, op de manier die ik nu heb ingetekend kan ik 21 panelen kwijt. Het dak is grofweg 5,5 meter breed en 12 meter lang. Onderaan komt een dakluik, en komt een buitenunit van een warmtepomp te staan.

Ik heb vanaf de dakrand nu 50 cm, en 25 cm vanaf het dak van de buren. Tussen de rijen zit ook 50 cm, volgens het montagesysteem van solarstell voor platte daken. Ik lees ook veel over oost/west opstellingen, maar in mijn geval zou dat eerder noordoost/ zuidwest gaan worden als de panelen in de lengte van het pand liggen. Ik vraag me af of die opstelling dan nog loont?[Afbeelding]
Gebruik je meer stroom dan je met jouw geplande opstelling kan opwekken? Ja? Dan met een NW-ZO opstelling veel meer panelen op het dak die met een iets lagere efficiëntie toch veel meer opwekken.
Hellingshoek tussen de 100 en 200. Terug verdien tijd zal iets langer worden, maar je verdient ook meer met je systeem. En ook betere opbrengst met bewolkt weer en betere spreiding van de opbrengst.
Ook als je nog gas kunt vervangen door electra zou ik dit zeker doen. Dak vol.

@DaWayne Niet aan beginnen, zoals de anderen al zeggen, nauwelijks opbrengst verhoging, en wel risico op beschadiging. Niet 10% van je opbrengst doneren aan de schoonmaker. Nergens voor nodig.

@GraasGast Heldere zaak. Zie openingspost met stukje van SMA over omvormer grootte. (groene tekst)

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 26-08-2020 07:33 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 08:58
Hey allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren voor een PV installatie. Ik heb al een deel van mijn woning in sunnydesign gezet, alleen krijg ik de vorm van mijn huis daar niet in een keer ingetekend. We hebben namelijk een vrij staand huis met een zadeldak en een uitbouw+garage met een plat dak.
Kan ik dit in een keer intekenen, of kan ik beter 2 huizen in tekenen in dat geval?
En is Sunny Design de one-and-only tool, of zijn er nog andere waar ik eens naar kan kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:25
ArjoPoldervaart schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:45:
Hey allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren voor een PV installatie. Ik heb al een deel van mijn woning in sunnydesign gezet, alleen krijg ik de vorm van mijn huis daar niet in een keer ingetekend. We hebben namelijk een vrij staand huis met een zadeldak en een uitbouw+garage met een plat dak.
Kan ik dit in een keer intekenen, of kan ik beter 2 huizen in tekenen in dat geval?
En is Sunny Design de one-and-only tool, of zijn er nog andere waar ik eens naar kan kijken?
Ik vind de handmatige manier zonder tekenen makkelijker, dan hoef je alleen de helling en richting aan te geven.
Max 3 oriëntaties per simulaties. Als je er niet uitkomt deel hier even:
Alle hellingen en richtingen
Type en aantal panelen per richting

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 22-09 16:32
Gman schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:37:
[...]

8)7 ik heb me ROT gezocht en niet gevonden. Thanks hij staat bij mij nu ook goed :>
Nou ik heb hem vanochtend vroeg ook maar aangepast (van uit naar 30mA), bij mij zit de SMA ook achter een 30mA aardlek (vanuit de bouw). De aardlek is nu net (een uur na de aanpassing) voor het eerst zomaar omgegaan. Ik denk dat ik het weer terugzet naar de oude waarde (uit) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 15:22

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb een offerte liggen voor LG 340wp zonnepanelen met Enphase IQ 7+ micro-omvormers. Nu vroeg ik me af hoe de bekabeling naar binnen komt. Zijn dat losse kabels per paneel (omdat de omvormer buiten zit) of worden die kabels gebundeld en als 1 kabel naar binnen gevoerd?

Er zit ook een Envoy gateway bij. Wordt deze geplaatst tussen de output van de zonnepanelen en de meterkast (zodat alle energie door de Envoy loopt) in of wordt de gateway zijdelings aangesloten en communiceert hij op een andere manier met de omvormers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:13
3raser schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:44:
Ik heb een offerte liggen voor LG 340wp zonnepanelen met Enphase IQ 7+ micro-omvormers. Nu vroeg ik me af hoe de bekabeling naar binnen komt. Zijn dat losse kabels per paneel (omdat de omvormer buiten zit) of worden die kabels gebundeld en als 1 kabel naar binnen gevoerd?

Er zit ook een Envoy gateway bij. Wordt deze geplaatst tussen de output van de zonnepanelen en de meterkast (zodat alle energie door de Envoy loopt) in of wordt de gateway zijdelings aangesloten en communiceert hij op een andere manier met de omvormers?
Naar binnen gaat 1 230V kabel, direct naar je meterkast.
Communicatie gaat over de 230V kabel naar je microomvormers (techniek zoals bij powerline adapters). Belangrijk is dus dat de omvormers en de Envoy op dezelfde fase zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

SniperGuy schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

Naar binnen gaat 1 230V kabel, direct naar je meterkast.
Communicatie gaat over de 230V kabel naar je microomvormers (techniek zoals bij powerline adapters). Belangrijk is dus dat de omvormers en de Envoy op dezelfde fase zitten.
Als de zonnepanelen op een aparte groep komen kan ik in die groep dus een stopcontact laten plaatsen waar ik de Envoy op aan kan sluiten. Klinkt als een goede oplossing want die kan dan gewoon in de meterkast hangen. Netjes weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:30

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Heej allemaal,

Even snel een check voor het PV systeem van m'n ouders.

Omvormers worden APS QS1.

Zat eerst te kijken naar Q-Cell Q.Peak DUO-G8 350Wp
Nu raadt de leverancier aan om te gaan voor Longi LR4-60HPH 370Wp
Deze zijn iets goedkoper dan de Q-Cell en leveren ook meer Wp.

Van de Longi kan ik alleen geen Wp / W/m² grafiek vinden, dus krijg ik ze niet echt lekker vergeleken.

Zijn die Longi panelen net zo goed als de Q-Cell's?
Doen ze het met bewolkte dagen ook net zo goed als de Q-Cell's?
Of kan ik toch beter voor de Q-Cell panelen gaan?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
HellStorm666 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:15:
Heej allemaal,

Even snel een check voor het PV systeem van m'n ouders.

Omvormers worden APS QS1.

Zat eerst te kijken naar Q-Cell Q.Peak DUO-G8 350Wp
Nu raadt de leverancier aan om te gaan voor Longi LR4-60HPH 370Wp
Deze zijn iets goedkoper dan de Q-Cell en leveren ook meer Wp.

Van de Longi kan ik alleen geen Wp / W/m² grafiek vinden, dus krijg ik ze niet echt lekker vergeleken.

Zijn die Longi panelen net zo goed als de Q-Cell's?
Doen ze het met bewolkte dagen ook net zo goed als de Q-Cell's?
Of kan ik toch beter voor de Q-Cell panelen gaan?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/
Hier staan ze in een test. Afgelopen maand maakt het praktisch niet uit (per wp). De longi's hebben meer wp's dus gaan waarschijnlijk meer opleveren. Ze zijn alleen 3cm langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HellStorm666
Kijk naar de efficiency: 19,5 voor 350 Qcell en 19,8 voor de 370 Longi.
Deze zit op 21,2
https://solargarant.nl/zo.../rec-370-wp-alpha-n-type/

Maar als er minder of meer panelen passen op je dak door de afmeting van het paneel, dan is dat omgunstiger / gunstiger natuurlijk.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:30

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

AUijtdehaag schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:29:
@HellStorm666
Kijk naar de efficiency: 19,5 voor 350 Qcell en 19,8 voor de 370 Longi.
Deze zit op 21,2
https://solargarant.nl/zo.../rec-370-wp-alpha-n-type/

Maar als er minder of meer panelen passen op je dak door de afmeting van het paneel, dan is dat omgunstiger / gunstiger natuurlijk.
€140,- of €280,- per paneel vind ik nogal een groot verschil.

Maar tussen de Qcell of Longi lijkt de Longi dus de beter keuze. toch?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:33:
[...]

€140,- of €280,- per paneel vind ik nogal een groot verschil.

Maar tussen de Qcell of Longi lijkt de Longi dus de beter keuze. toch?
Ik kan minder Wp qcell kwijt op mijn dakvlak, dan panasonic.Wp
Dat is voor mij doorslaggevender...
Dat probeerde ik duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
3raser schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:55:
[...] Als de zonnepanelen op een aparte groep komen kan ik in die groep dus een stopcontact laten plaatsen waar ik de Envoy op aan kan sluiten. Klinkt als een goede oplossing want die kan dan gewoon in de meterkast hangen. Netjes weggewerkt.
Op de solargroep mag juist niets anders zijn aangesloten...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:20
GraasGast schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 03:52:
Klein vraagje mbt. dimensioneren:

Plat dak, schaduw in de ochtend, 13 graden hoek, 4200Wp op zuid, 4200Wp op west, 8400Wp totaal.

SMA Tripower 8kW, of toch 6kW met 140% overdimensionering?

Volgens Sunny Designer scheelt het 58kWh per jaar aan aftoppen, dus rond de 4 euro aan terugleververgoeding, terwijl het prijsverschil rond de 300 euro ligt. Heldere zaak, of vergeet ik iets?
Kijk eens naar het systeem in mijn signature; is zeer vergelijkbaar. 6kW is ruim voldoende.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

onetime schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:45:
[...]

Op de solargroep mag juist niets anders zijn aangesloten...
Met een aparte zekeringskast ertussen mogen de zonnepanelen ook op een wasmachinegroep toch? Of is dat niet hetzelfde?

Als de groep altijd gescheiden moet zijn dan kun je toch nooit de Envoy koppelen aan de micro-omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@3raser Heb je een 1 fase net-aansluiting? Dan kan je de Envoy in ieder stopcontact prikken.
Heb je een 3 fase net-aansluiting? Dan kan je de Envoy in ieder stopcontact op dezelfde fase prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

onetime schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:12:
@3raser Heb je een 1 fase net-aansluiting? Dan kan je de Envoy in ieder stopcontact prikken.
Heb je een 3 fase net-aansluiting? Dan kan je de Envoy in ieder stopcontact op dezelfde fase prikken.
Ik heb een 1 fase aansluiting voor zover ik weet. Toch werken mijn powerline adapters niet op alle groepen gecombineerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:17
10% lijkt me sterk overdreven. Voor mijn eigen ervaringen met een eerste reiniging na 14 jaar, zie:https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
3raser schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:56:
[...]

Met een aparte zekeringskast ertussen mogen de zonnepanelen ook op een wasmachinegroep toch? Of is dat niet hetzelfde?

Als de groep altijd gescheiden moet zijn dan kun je toch nooit de Envoy koppelen aan de micro-omvormers?
Als je een pv-verdeler ertussen plaatst zou het idd mogen, maar dat is een beetje onzinnig om te doen in de meterkast zelf. Dan kun je net zo makkelijk gewoon een extra groep maken voor dat stopcontact, scheelt je 1 automaatzekering.
3raser schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:14:
[...]

Ik heb een 1 fase aansluiting voor zover ik weet. Toch werken mijn powerline adapters niet op alle groepen gecombineerd.
Dat een powerline netwerkadapter wel of niet werkt kan legio redenen hebben, vooral interferentie en kabellengte speelt hierbij een belangrijke rol. Dat er toevallig (ook) een zekringsautomaat tussen zit, maakt echt niet uit.
Ik ben heel benieuwd hoe/of het gaat werken als je ook powerline adapters op dezelfde fase hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@DaWayne, al veel reacties, maar wat belangrijk is, dat je het beste regenwater of kalkarm water moet gebruiken. €50,- vind ik heel erg veel geld.
PS. Opbrengst is in kWh, niet in kW.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Zwerius en anderen: de kosten van het schoonmaken zijn 10% van de totale jaaropbrengst.
Er wordt niets over de opbrengstverbetering gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

onetime schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:43:
@Zwerius en anderen: de kosten van het schoonmaken zijn 10% van de totale jaaropbrengst.
Goed gelezen! Een d:)b

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
Thanks voor de reacties. Nauwelijks meetbare rendementsverhoging bij schoonmaak (a €50 per keer) gaat hem voor mij dus niet worden.
Wel grappig dat alle (niet tweakers)buren het als een nobrainer aanvinken en dus wel de panelen jaarlijks gaan laten schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@DaWayne Doe je buren een plezier en wijs ze op jouw vraag en de reacties hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:17
onetime schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:43:
Sorry. Niet goed gelezen :(

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46

ChillPascal

In the end...

Na wat oriënteren ook maar besloten enkele offertes voor PV-panelen op te vragen. Een van bedrijven biedt een zogenaamd glas-glas type paneel aan, namelijk de SolarWatt Vision 60M 320Wp.

Dit is een prijzig paneel van bijna 200 euro excl. BTW. Schijnbaar zal de kwaliteit, garantie en opbrengst bij weinig licht beter zijn dan vergelijkbare panelen. Heeft iemand ervaring met deze (of dit type) panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ChillPascal Dit is de 315 Wp variant.
Ik ben niet onder de indruk
https://pvoutput.org/comp...&sid=15478&sid1=68604&t=m

Allemaal marketingpraat.
Edit: module efficiency van 19,4 % volgens de datasheet
Dat is niets byzonders (voor dat geld)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2020 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
[quote]cville schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:50:
[...]

@GraasGast Ik heb zelf ZW en ZO opstelling, met 26% overboeking (4655 wp op 3680W omvormer). Dit jaar heb ik in totaal 78136 seconden =~ 22 uur exact op de max gedraaid. Wat de omvormer had gedaan als deze niet ondergedimensioneerd was weet ik niet, maar ik schat zo in dat ik gemiddeld 200 watt meer had kunnen doen op die momenten. Dit jaar tot nu dus 4,4kWh misgelopen. Zal de rest van het jaar nog max oplopen tot ± 6kWh. Ik zou er niet wakker van liggen.

Dezelfde query gedraaid maar dan voor het deel wat voor mij boven de 3325W (gelijk aan 140% dimensionering in jouw geval) is gekomen, en dat zouden tot nu toe 52 uur zijn. Omgerekend naar jouw installatie kom ik dan heel dicht in de buurt van het verlies van 58kWh was Sunny Design al voor je had berekend.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• padoempats
Voor diegene die het interessant vinden heb ik naar het verlies van SMA's shadow fix bekeken. Omdat ik elke seconde alles log kan ik op detail zien wat er gebeurt.
Elke 6 minuten is er volgens mij een soort check. Ik heb elke keer afzonderlijk bekeken en omgerekend komt het er steeds op neer dat de opbrengst 150ms stil valt. Het verlies is daarmee 0,15 / 360 =~ 0,05%

Wel jammer dat je in de omvormer niet kan instellen in welk timeframe die shadow fix inschakelt. Ik weet exact tussen welke minuten ik schaduw heb. Echter is het verlies nihil en weinig reden om het uit te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6AgRk3zXs01f_ejwG27xejIUoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/speeEFntIvi0boaG1eIMOBcg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
onetime schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:06:
@DaWayne Doe je buren een plezier en wijs ze op jouw vraag en de reacties hier.
Done and done, en toch laten ze het reinigen komende maand😁 (ignorance is Bliss)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

ChillPascal schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:15:
Na wat oriënteren ook maar besloten enkele offertes voor PV-panelen op te vragen. Een van bedrijven biedt een zogenaamd glas-glas type paneel aan, namelijk de SolarWatt Vision 60M 320Wp.

Dit is een prijzig paneel van bijna 200 euro excl. BTW. Schijnbaar zal de kwaliteit, garantie en opbrengst bij weinig licht beter zijn dan vergelijkbare panelen. Heeft iemand ervaring met deze (of dit type) panelen?
Het is de meerinvestering niet waard.
Glas glas komt puut als marketing. 320wp is met glas-(glas)folie echt niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@padoempats is die dip niet gewoon de MPPT die zijn (normale) werk doet? Of heb je dat niet als je shadowfix uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
mcDavid schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:26:
@padoempats is die dip niet gewoon de MPPT die zijn (normale) werk doet? Of heb je dat niet als je shadowfix uitzet?
In de settings staat deze op een cyclus van 360s, dus het lijkt me shadowfix. Als test heb ik het uitgezet, ik zal het morgen weer eens bekijken of ik de dips niet meer zie,... en als het zonnig is kan ik de watt's vergelijken met deze feature aan/uit. Later meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Je kan ook samen met de buren zelf zo'n was set (lange stok met borstel en slang) kopen. Heb je er dan zo uit.
Moet je er natuurlijk wel redelijk bij kunnen vanaf de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-08 09:32
Sinds gisteren gehoord dat mijn bod op een nieuwe gezinswoning is geaccepteerd.

Als tech geek heb ik altijd al een doel gesteld om zonnepanelen te willen. Echter, laat ik nou net een bestaande woning kopen dat een lessenaars dak (ca. 20 graden) heeft op het noord-oosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_E2z-gctPM0am9X-8GA9IkorE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lzsehht7NBumdqMzErIJSm34.png?f=user_large

Totale dak oppervlak is ongeveer 63 m² welke volgens een wizard plek heeft voor max 34 panelen. Verder is er geen schaduw in directe omgeving van het dak.

Ik woon nu in een appartement en verbruik ca. 3200 in een 2 persoonshuishouden en verwacht dat ons verbruik rond de 3000-3200 zal zijn.

Zal er veel rendement verlies zijn i.v.m. dakorientatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Kaizah schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:37:
Gefeliciteerd!
Ten opzichte van..? Pal zuid? Ja, uiteraard.
Maar je dak kun je maximaal volleggen.

PS. Kijk ook even wat je kunt besparen, want 3MWh per jaar voor 2 personen vind ik veel.

[ Voor 10% gewijzigd door timovd op 26-08-2020 21:34 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski

Als tech geek heb ik altijd al een doel gesteld om zonnepanelen te willen. Echter, laat ik nou net een bestaande woning kopen dat een lessenaars dak (ca. 20 graden) heeft op het noord-oosten.

[Afbeelding]

Totale dak oppervlak is ongeveer 63 m² welke volgens een wizard plek heeft voor max 34 panelen. Verder is er geen schaduw in directe omgeving van het dak.

Ik woon nu in een appartement en verbruik ca. 3200 in een 2 persoonshuishouden en verwacht dat ons verbruik rond de 3000-3200 zal zijn.

https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Ik zit met de aloude vraag; hoeveel panelen er nu op plaatsen.

Situatie;
- Gezin met jonge kinderen - koken & stoken nog op gas - verbruik 2800kWh per jaar. Best netjes. Ook tijdens de Corona maanden is het verbruik zo laag gebleven.
- Plat dak met 2 schoorstenen - 9 graden vanaf het zuiden, alleen in de ochtend zal er een boom of twee voor wat schaduw zorgen. Hoofddak 70m2, verlaagd dak (op de zuidkant) op een van de slaapkamers 20m2.

Op basis van groei kids & inductiekoken; 12 panelen met een productie 3250kWh per jaar stelt men voor (Longi 350wp). Past prima al op het hoofddak.

Ik denk dat met wat beter puzzel werk er zeker 16 oppassen misschien zelfs 19.

Echter gaan we over 2 jaar uitbouwen, nieuwe keuken en daarbij vloerverwarming aanbrengen op de hele beneden verdieping. De CV ketel is namelijk 16 jaar oud.. L/W-Warmtepomp dus (Hoewel L/L ook steeds aantrekkelijker wordt met die warme zomers. Gasverbruik voor verwarming is ongeveer 1100m3 gas.

Hoe maak ik een berekening om uit te zoeken of ik nu al voor de extra panelen moet gaan? Of is het voor nu verstandig om die 12 aan te houden?

Voordeel van deze keer meenemen is dat het in een zeer voordelige lening zit (De Groene Zone)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
@Dzine Gewoon vol. Over 2 jaar krijg je het wel op

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
Gewoon leggen wat je leggen kunt, eenmaal pv = besmet = nadien alles vol willen leggen = uiteindelijk duurder, dus gewoon vol pakken, kWh's komen wel op, bij gebrek aan ideeën vraag ons :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52

swat!

computeraar

Dzine schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:24:

Echter gaan we over 2 jaar uitbouwen, nieuwe keuken en daarbij vloerverwarming aanbrengen op de hele beneden verdieping. De CV ketel is namelijk 16 jaar oud.. L/W-Warmtepomp dus (Hoewel L/L ook steeds aantrekkelijker wordt met die warme zomers. Gasverbruik voor verwarming is ongeveer 1100m3 gas.

Hoe maak ik een berekening om uit te zoeken of ik nu al voor de extra panelen moet gaan? Of is het voor nu verstandig om die 12 aan te houden?
Met een WP is het mogelijk om met 2 kWh een m3 gas te vervangen, in jouw geval zou dat betekenen 2200kWh en met de uitbouw = meer oppervlakte zal het nog iets meer zijn.

Als het nu dan in een voordelige lening zit zou ik het zeker ook vol leggen (ook zonder trouwens), daarbij komt nog de afbouw van saldering straks om de hoek kijken.

Ik spreek uit ervaring: als je het nu niet vol legt wil je dat over X jaar wel en dan is het zeker duurder. O-)

Mijn gedachte bij jouw uitbouw is dan ook: mooi weer een dakje waar wat op kan in de toekomst, zorg dat je de standaard maat panelen goed kwijt kan ;)

EV6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29

Voordeel van deze keer meenemen is dat het in een zeer voordelige lening zit (De Groene Zone)
Zie je zonnepanelen als een investering of als een manier om iets bij te dragen aan de wereld?

Het financieel verhaal is ongeveer dit: We doen net alsof zonnepanelen een belegging is met een eenmalige inleg en een looptijd van 20 jaar.

Ervan uitgaande dat je dan ongeveer je jaarverbruik afdekt en 100% mag salderen:

Je verbruikt nu 2800 kWh. Tegen 23 cent per kWh is dat 644 euro per jaar opbrengst.

Jouw investering zal laten we zeggen 4.500 Euro zijn (als je laat leggen). Een keer omvormer vervangen dus laten we zeggen 5.000 euro investering. En ik reken even met 20 jaar.

Investering (eenmalige inleg): 5.000 euro
Opbrengst: 644 * 20 = 12.880
Rendement: 4,35%

Nu gooien we de investering omhoog (want meer panelen) en de opbrengst verdubbelt:
Investering (eenmalige inleg): 7.000 euro
Opbrengst: 1288 * 20 = 25.760 euro
Rendement: 6,73 %

Je kan zelf spelen met de getallen (25 jaar afschrijving, hoger of lager aanlegkosten) op:
https://www.berekenhet.nl...en/behaald-rendement.html

Wat dit je vertelt is dat een relatief lage EXTRA investering (meer panelen) een relatief hoge extra opbrengst geeft. Dus elke euro extra die je van te voren uitgeeft betaalt zich uit.

Wat deze cijfers je niet vertellen:
- Ik reken met 100% saldering, dat kan straks niet meer, dus rendement gaat naar beneden.
- Bij lagere saldering wordt eigen verbruik belangrijker. Eigen verbruik blijft 100% saldeerbaar
- Bij een lagere opbrengst van je panelen (minder panelen) neemt je eigen verbruik percentage toe. Ik zit met ongeveer dezelfde verbruikscijfers en met 3520 kWp op 24% eigen verbruik

Dat betekent dat die rendementen omlaag gaan. En met name systemen die meer vertrouwen op terugleveren (dus meer panelen) zullen een lager rendement gaan krijgen. Ik denk dat die 6,73 uiteindelijk richting de 5% gaat.

Dan komt de vraag: wordt het interessant om uit te gaan van die 12 panelen en dan het geld dat je NIET uitgeeft 2 jaar op een beleggingsrekening te parkeren?

En hoe handig ben je: ga je zelf leggen (goed voor rendement), wat als je gaat verhuizen binnen die 20 jaar (laten zitten of meeverhuizen, dat laatste kost ook geld) etc etc

Persoonlijk zou ik nadenken over dit plan:
- Ongeveer je huidig jaarverbruik af te dekken met panelen
- Je eigen verbruik omhoog te krijgen (dus wasmachine aan als de zon schijnt, dat soort dingen, evt warmtepomp)
- Het geld dat je bespaart door niet je dak vol te leggen in een beleggingsproduct te stoppen en 20 jaar niet naar kijken.

Let wel op dat een warmtepomp veel stroom vreet op het moment dat de panelen weinig opleveren (oktober tot en met maart)

Een heel ander verhaal wordt het als je de factor 'arbeid' in de kosten kan verminderen:
- Zelf leggen is veel goedkoper dan laten leggen -> goed voor rendement
- Later uitbreiden is veel goedkoper als je dat zelf kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

[Afbeelding]

Ik heb bijna dezelfde situatie qua huis/ligging/lessenaarsdak en haal +/- 77% rendement i.c.m. Solar Frontier zonnepanelen (geen optimizers).

iStockphoto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
@Kalentum goede post maar wat correcties :)
Kalentum schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:48:

- Bij lagere saldering wordt eigen verbruik belangrijker. Eigen verbruik blijft 100% saldeerbaar
Technisch gezien is het dan niet salderen, het gaat niet eens door je meter dus er valt niets te salderen (op de rekening). Je haalt minder uit het net en gooit er minder op.
- Bij een lagere opbrengst van je panelen (minder panelen) neemt je eigen verbruik percentage toe. Ik zit met ongeveer dezelfde verbruikscijfers en met 3520 kWp op 24% eigen verbruik
3520Wp?

Met minder panelen neemt je eigen verbruik percentage natuurlijk altijd af. Er komt echter minder binnen wat je eventueel zelf kunt opnemen. Je moet kijken naar het percentage wat je van je eigen verbruik dekt met zonnepanelen, niet naar welk percentage van je opbrengst je direct zelf verbruikt. Meer panelen = meer eigen verbruik. Als voorbeeld als je maar 1 paneel hebt, verbruik je misschien wel 100% van de opbrengst zelf, maar dek je maar 10% van je eigen verbruik. Dat is wat je uiteindelijk wil, je eigen energieverbruik dekken. Op hele goede dagen neemt het percentage van mn eigen verbruik enorm toe, maar keldert het percentage wat ik van mijn eigen opwek direct gebruik (maar dat is niet erg).

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

padoempats schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:16:

[...]

Technisch gezien is het dan niet salderen, het gaat niet eens door je meter dus er valt niets te salderen (op de rekening). Je haalt minder uit het net en gooit er minder op.
Wel in geval van 3 fase, en dat wordt steeds meer de norm.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:34
de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

alhoewel je gelijkt hebt, hangt dat af of je PV en/of verbruikers op verschillende fases zitten ;)

• de Peer

de Peer

under peer review

borft schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

alhoewel je gelijkt hebt, hangt dat af of je PV en/of verbruikers op verschillende fases zitten ;)
Uiteraard, maar dat zal in de meeste gevallen zo zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:55
swat! schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Met een WP is het mogelijk om met 2 kWh een m3 gas te vervangen, in jouw geval zou dat betekenen 2200kWh en met de uitbouw = meer oppervlakte zal het nog iets meer zijn.

Als het nu dan in een voordelige lening zit zou ik het zeker ook vol leggen (ook zonder trouwens), daarbij komt nog de afbouw van saldering straks om de hoek kijken.

Ik spreek uit ervaring: als je het nu niet vol legt wil je dat over X jaar wel en dan is het zeker duurder. O-)

Mijn gedachte bij jouw uitbouw is dan ook: mooi weer een dakje waar wat op kan in de toekomst, zorg dat je de standaard maat panelen goed kwijt kan ;)
En zorg ervoor dat je nadenkt over kabelloop (loze leiding regelen?) en belastbaarheid van het dakje 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[...]

[...]

3520Wp?

Met minder panelen neemt je eigen verbruik percentage natuurlijk altijd af. Er komt echter minder binnen wat je eventueel zelf kunt opnemen. Je moet kijken naar het percentage wat je van je eigen verbruik dekt met zonnepanelen, niet naar welk percentage van je opbrengst je direct zelf verbruikt. Meer panelen = meer eigen verbruik. Als voorbeeld als je maar 1 paneel hebt, verbruik je misschien wel 100% van de opbrengst zelf, maar dek je maar 10% van je eigen verbruik. Dat is wat je uiteindelijk wil, je eigen energieverbruik dekken. Op hele goede dagen neemt het percentage van mn eigen verbruik enorm toe, maar keldert het percentage wat ik van mijn eigen opwek direct gebruik (maar dat is niet erg).
kleine instalatie = hoog percentage eigen verbruik tov opbrengst
grote instalatie = hoog percentage eigen verbruik tov verbruik

nu is voor de meeste mensen hun doel om zoveel moglijk van hun verbruik af te dekken met eigen verbruik en dus is een grotere instalatie nuttiger. echter bij een klein of moeilijk dak kan het zinnig zijn om een kleinere instalatie te plaatsen (bv dat laatste extra dure paneel niet) het percentage tov de opbrengst is dan van belang om het rendement te kunnen berekenen. :)

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:20
De vlamboogdetectie staat vanaf de fabriek standaard uit.

Deze kan aangezet worden maar hierdoor heeft u meer kans op storingen en opbrengstverlies.
Bovenstaande was de reactie van de installateur toen ik vroeg of ze de vlamboogdetectie (SolarEdge) hadden aangezet en indien niet waarom niet.

Leek me eigenlijk een no-brainer om het aan te zetten, maar twijfel nu toch een beetje. Is er zoveel kans op valse meldingen waardoor de installatie wordt uitgeschakeld? Dat lijkt me immers het enige nadeel, want opbrengstverlies. Of gebruikt de detectie dusdanig veel energie misschien waarom opbrengstverlies wordt genoemd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum

[...]

[...]

3520Wp?

3520 Wp :)

Bij zonnepanelen zijn er twee componenten waardoor je geld verdient:
- Wat je direct gebruikt (dat is namelijk kWh die je niet meer hoeft te kopen)
- Wat je over hebt en niet zelf gebruikt (gaat tegen 23ct nu en dat zakt dus in)

Wat je direct verbruikt hoef je niet in te kopen tegen 23 cent, dus dat is perfect: 0 inkoop, 23ct opbrengst
Wat je 'verkoopt', daar krijg je nu 23 cent voor. En vanaf 2023 elk jaar wat minder. Dat is nog steeds niet 0 maar wel 11 cent dus dan is 23 cent beter.

Uit mijn berekening blijkt ook dat je met een grotere installatie meer financieel rendement haalt. Theoretisch is het mooi als je op een mooie dag in de winter nog je volledige dagverbruik afdekt.

Maar dan wordt het wel interessant om te kijken of je door ergens anders je geld aan uit te geven niet nog meer rendement haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

Ook niet. Hoewel er technisch gezien inderdaad tegelijk een ingaande- en uitgaande stroom loopt, meet je meter enkel de som van die stromen. Dus ook als je teruglevert op fase 1 en tegelijkertijd afneemt op fase 2, telt dat als direct eigenverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:38
onetime schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:14:
[...]

Gebruik je meer stroom dan je met jouw geplande opstelling kan opwekken? Ja? Dan met een NW-ZO opstelling veel meer panelen op het dak die met een iets lagere efficiëntie toch veel meer opwekken.
Hellingshoek tussen de 100 en 200. Terug verdien tijd zal iets langer worden, maar je verdient ook meer met je systeem. En ook betere opbrengst met bewolkt weer en betere spreiding van de opbrengst.
Ook als je nog gas kunt vervangen door electra zou ik dit zeker doen. Dak vol.
Bedankt voor de tip, ik heb zitten puzzelen en ik kan er in een NW-ZO opstelling ineens 30 kwijt op het dak in plaats van 21! Dat wordt even een grotere investering, maar de moeite waard lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2m4LZ1xK7e5-FDihnSEPzbG2wU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x8YjeBlzKLMnZQadPjdhguFZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
[...]

Ja je hebt gelijk. Je meter saldeert dit direct voor je op de totaalstanden en actueel gebruik, dus hoeft de energiemaatschappij het niet administratief te salderen op de rekening.

Netbeheerder schijnt wel controle te hebben hoe de meter zelf saldeert. Eind vorig jaar was er klaarblijkelijk een update omdat ik daarvoor zowel gelijktijdig verbruik als teruglevering kon hebben (terugleveren op 1 fase en gebruiken op 1 fase) waardoor delivery en usage tegelijk opliepen. Dat is in oktober met een update aangepast waardoor de meter OF telt bij terugleveren OF telt bij verbruik

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-08 09:32
BlizzarD schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:11:
[...]

Ik heb bijna dezelfde situatie qua huis/ligging/lessenaarsdak en haal +/- 77% rendement i.c.m. Solar Frontier zonnepanelen (geen optimizers).
Thnx, heb je nog tips voor mij? Hoeveel panelen/wp heb jij laten leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Weet iemand hier hoeveel die eindkapjes bij clickfit evo uitsteken naast het zonnepaneel? Ik heb naast mijn dakraam nog 309,5cm ruimte over en vraag me af of ik daar drie panelen kwijt kan van 100cm breed. Zo wat ik kan vinden zijn de tussenstukjes ca. 12mm dus dan zou ik aan beide kanten nog 3,55 cm overhebben voor die kapjes :X

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@BastiaanN, De exacte afmetingen weet ik niet, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat een kapje meer dan 3,55 cm is. Je hebt van twee kanten weerstand nodig om het paneel goed vast te klemmen. Kijk of je iets kunt modificeren zodat je dit wel kunt realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BastiaanN
Clickfit evo weet ik niet, maar met het bevestigingsysteem van sun-solar heb je:
25 + 992 + 8 + 992 + 8 + 992 + 25 = 3042 mm nodig. (25 is dan ook het minimum voor de buitenklem, dus liever wat meer, 35 ofzo = 306,2 cm rail)
https://www.sun-solar.nl/...164-incl-btw-op-voorraad/
https://www.sun-solar.nl/product-categorie/montage-systemen/

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2020 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 08:50
@BastiaanN De eindkap van het 'oude 'clickfit systeem dat voor golfplaat dak wordt gebruikt is 17 mm, en ik meen dat de tussenstukjes 8 mm zijn, maar dat weet ik niet zeker meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJDpj4JlQ06G7Sa2i1Co0ew9a10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yP6JQj8w1WujhGduN64heKfK.jpg?f=fotoalbum_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Kaizah schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:12:
[...]

Thnx, heb je nog tips voor mij? Hoeveel panelen/wp heb jij laten leggen?
Ik heb 16x SF170 panelen liggen (2720wp) op een Growatt 2500MLT omvormer. Jaarlijks levert dit +/- 2.100kWh op, dus +/- 77% efficientie :) Enige is dat Solar Frontier volgens mij niet meer verkrijgbaar is, dus ik weet niet zeker hoe normale PV panelen onder deze hoek/ligging zullen performen.

iStockphoto

• onetime
  • Niet online
@Kaizah In de topicstart worden al je vragen beantwoord...
Heb je specifieke vragen, dan een eigen topic.
Maar leg dat dak vol en minder gas. Gas weg bespaart ook weer lekker.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:12
@BastiaanN ik heb ze net even nagemeten, bij mij zijn ze 4cm tot aan het paneel.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:14
Ik zit met de aloude vraag; hoeveel panelen er nu op plaatsen.

Situatie;
- Gezin met jonge kinderen - koken & stoken nog op gas - verbruik 2800kWh per jaar. Best netjes. Ook tijdens de Corona maanden is het verbruik zo laag gebleven.
- Plat dak met 2 schoorstenen - 9 graden vanaf het zuiden, alleen in de ochtend zal er een boom of twee voor wat schaduw zorgen. Hoofddak 70m2, verlaagd dak (op de zuidkant) op een van de slaapkamers 20m2.

Op basis van groei kids & inductiekoken; 12 panelen met een productie 3250kWh per jaar stelt men voor (Longi 350wp). Past prima al op het hoofddak.

Ik denk dat met wat beter puzzel werk er zeker 16 oppassen misschien zelfs 19.

Is je woning geschikt om over te stappen op een warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
[...]
Je kan zelf spelen met de getallen (25 jaar afschrijving, hoger of lager aanlegkosten) op:
https://www.berekenhet.nl...en/behaald-rendement.html

Wat dit je vertelt is dat een relatief lage EXTRA investering (meer panelen) een relatief hoge extra opbrengst geeft. Dus elke euro extra die je van te voren uitgeeft betaalt zich uit.

Wat deze cijfers je niet vertellen:
- Ik reken met 100% saldering, dat kan straks niet meer, dus rendement gaat naar beneden.

Dat betekent dat die rendementen omlaag gaan. En met name systemen die meer vertrouwen op terugleveren (dus meer panelen) zullen een lager rendement gaan krijgen. Ik denk dat die 6,73 uiteindelijk richting de 5% gaat.

Dan komt de vraag: wordt het interessant om uit te gaan van die 12 panelen en dan het geld dat je NIET uitgeeft 2 jaar op een beleggingsrekening te parkeren?

En hoe handig ben je: ga je zelf leggen (goed voor rendement), wat als je gaat verhuizen binnen die 20 jaar (laten zitten of meeverhuizen, dat laatste kost ook geld) etc etc

Persoonlijk zou ik nadenken over dit plan:
- Ongeveer je huidig jaarverbruik af te dekken met panelen
- Je eigen verbruik omhoog te krijgen (dus wasmachine aan als de zon schijnt, dat soort dingen, evt warmtepomp)
- Het geld dat je bespaart door niet je dak vol te leggen in een beleggingsproduct te stoppen en 20 jaar niet naar kijken.

Let wel op dat een warmtepomp veel stroom vreet op het moment dat de panelen weinig opleveren (oktober tot en met maart)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! _/-\o_ Een paar reacties;

- Zelf ga ik het niet leggen, hoewel ik wel handig ben bedank ik hiervoor.
- Via De Groene Zone betreft het een voordelige lening. Hierin zit ook garantie & onderhoud maar zij leggen het zelf.
-- De offerte was trouwens 5.900 voor 12 panelen, niet de 5k in je berekening.
-- Hierdoor is de vraag; wat zou je anders met het geld kunnen doen minder van belang.
- Uiteindelijk heb ik nu maar €135 energie kosten en die gaat wel stijgen. Maar 'zoeken naar verbruik' voelt als de wereld op zijn kop. Daarom voelt vol gooien met panelen als overkill, maar met het oog op van het gas af...
- Salderen nav eigen verbruik, gaat dat op uur basis? Of dag? Of 'direct'. Hoe word de balans opgemaakt na 2023?

@baronruud Nog geen LTV als je dat bedoeld. Ook nog ventilatie door raampjes en beetje tocht :). Vloer gaan we wel aanpakken maar ventilatie / kozijnen minimaal. Spouw & dak is geïsoleerd, maar niet volgens nieuwbouw normen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dzine schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:25:
[...]
- Salderen nav eigen verbruik, gaat dat op uur basis? Of dag? Of 'direct'. Hoe word de balans opgemaakt na 2023?
Gewoon net als nu toch, op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
[...]
In het algemeen kijken ze gewoon naar wat je hebt ingekocht en halen daar de teruglevering vanaf.

Dus stel in jouw situatie: je hebt 2600 kWh afgenomen en 2400 kWh teruggeleverd. Je krijgt dan een eindafrekening van 200 kWh

https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren (geen idee of dit nog klopt) geeft verschillende manieren om dit te berekenen. Er is geen vaste regeling voor.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
insomniac schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:11:
@BastiaanN ik heb ze net even nagemeten, bij mij zijn ze 4cm tot aan het paneel.
Meh, dan kom ik dus net tekort. Bedankt voor het meten! d:)b Maar eens met de installateur bespreken of er dan geen ander systeem gebruikt kan worden of toch iets smallere panelen. De Q-Cells Duo G5 320 uit de offerte zijn exact 1000mm.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

@BastiaanN
Er staan nog Solar Frontier op MP
Die zijn 977 breed ;)

(of je koopt datgene uit mijn vorige link)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2020 15:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

- Via De Groene Zone betreft het een voordelige lening. Hierin zit ook garantie & onderhoud maar zij leggen het zelf.
klinkt als een rare constructie,

Is die 5900 in of excl btw?
jij zit nu op 1,40 per wp wat je bij een normaal dak gewoon duur mag noemen.
even bij winkelman in het winkelmandje gemikt, incl montage ( bevestiging zit er ook bij het is alleen van het plaatje gevallen :+ ) en je komt op 4300 uit (wat zelfs nog goedkoper kan)

wellicht kan je het beter niet via die groene zone regelen, je kan ook een duurzaamheids lening krijgen mocht je het geld niet direct zelf (willen) uitgeven.

https://tweakers.net/i/Yt...V7qVsT4E.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 27-08-2020 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@twain4me Bij de eerste windvlaag liggen ze beneden. ;)

edit: oh er zit nog wat onder, maar het schuifje doet het niet

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2020 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:27:
@twain4me Bij de eerste windvlaag liggen ze beneden. ;)

edit: oh er zit nog wat onder, maar het schuifje doet het niet
exact dat ja :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:14
[...]

-- De offerte was trouwens 5.900 voor 12 panelen, niet de 5k in je berekening.
-- Hierdoor is de vraag; wat zou je anders met het geld kunnen doen minder van belang.
- Uiteindelijk heb ik nu maar €135 energie kosten en die gaat wel stijgen. Maar 'zoeken naar verbruik' voelt als de wereld op zijn kop. Daarom voelt vol gooien met panelen als overkill, maar met het oog op van het gas af...

@baronruud Nog geen LTV als je dat bedoeld. Ook nog ventilatie door raampjes en beetje tocht :). Vloer gaan we wel aanpakken maar ventilatie / kozijnen minimaal. Spouw & dak is geïsoleerd, maar niet volgens nieuwbouw normen.
LTV , WTW en vooral de isolatie. Vergis je er niet in!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40

Nu gooien we de investering omhoog (want meer panelen) en de opbrengst verdubbelt:
Investering (eenmalige inleg): 7.000 euro
Opbrengst: 1288 * 20 = 25.760 euro
Rendement: 6,73 %
Volgens mij maak je een denkfout. Als je alles al gesaldeerd hebt dan ga je geen 23 cent krijgen voor het deel wat daar boven ligt. De helft haal je niet eens.
Bovendien is de saldering over 2 jaar al minder, dit is je wel snel rijk rekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 27-08-2020 18:31 ]

• Kalentum
jobr schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:29:
[...]

Volgens mij maak je een denkfout. Als je alles al gesaldeerd hebt dan ga je geen 23 cent krijgen voor het deel wat daar boven ligt. De helft haal je niet eens.
Bovendien is de saldering over 2 jaar al minder, dit is je wel snel rijk rekenen.
Ah je bedoelt dat die 23 cent niet klopt omdat je meer teruglevert dan dat je afneemt. Ja klopt, over het hoofd gezien. Financieel rendement van dak vol leggen zakt dan nog verder in

[ Voor 19% gewijzigd door Kalentum op 27-08-2020 19:21 ]

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:01
jobr schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:29:
[...]

Maar wat nou als we rekenen met een setje zuidwest/oostwest? op 20 graden. Opbrengst via Sunny design is 6500kwh (Conservatief). Via solar bouwmarkt ~5000 euro netto inclusief installatie en met de forfait op de belasting teruggave al meegerekend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4jp408nU0khh_UUAqhDTFW1kcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S180OrMnU0XsAdDhpWCussas.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7oYGgr3CNAGo5j17NzVB3AVUrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zp5GfICA2yXKEpRhzCGTx7t9.png?f=fotoalbum_large

Bij een teruglever vergoeding van 0.08 cent komt je ROI er zelfs nog zo uit te zien met de afbouwende salderingsregeling. Als je nu deze jaren een beetje goed weet rond te shoppen... Heb een eigen verbruik genomen van 2000kwh, en nog niet eens DIRECT verbruik tijdens het opwekken meegerekend wat ook nog eens een 20% zal zijn als je de wasmachine overdag aanzet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwmqigGmXLEhAie7Po0hZbRHeDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xV6MlwqdwN9iPcsL5UMnyeyx.png?f=fotoalbum_large

Dat lijkt me toch best aardig. Ik heb er zin in om m'n dak vol te leggen als ik in oktober verhuis of zie ik iets over het hoofd. Zelfs met de gedoemde 4,5 cent terugleververgoeding begint je ROI bij 12,45% en is in 2028 nog 8.89%. Dan zijn je panelen al terugverdient!

[ Voor 16% gewijzigd door Penait1 op 27-08-2020 20:32 ]

• Dzine
twain4me schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

klinkt als een rare constructie,

Is die 5900 in of excl btw?
jij zit nu op 1,40 per wp wat je bij een normaal dak gewoon duur mag noemen.
even bij winkelman in het winkelmandje gemikt, incl montage ( bevestiging zit er ook bij het is alleen van het plaatje gevallen :+ ) en je komt op 4300 uit (wat zelfs nog goedkoper kan)

wellicht kan je het beter niet via die groene zone regelen, je kan ook een duurzaamheids lening krijgen mocht je het geld niet direct zelf (willen) uitgeven.

https://tweakers.net/i/Yt...V7qVsT4E.jpg?f=user_large
WTF!
Het is 5900 incl btw. En ze willen meerwerk v het verplaatsen van de kiezels..

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 14:55
Penait1 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:01:
[...]

Maar wat nou als we rekenen met een setje zuidwest/oostwest? op 20 graden. Opbrengst via Sunny design is 6500kwh (Conservatief). Via solar bouwmarkt ~5000 euro netto inclusief installatie en met de forfait op de belasting teruggave al meegerekend

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij een teruglever vergoeding van 0.08 cent komt je ROI er zelfs nog zo uit te zien met de afbouwende salderingsregeling. Als je nu deze jaren een beetje goed weet rond te shoppen... Heb een eigen verbruik genomen van 2000kwh, en nog niet eens DIRECT verbruik tijdens het opwekken meegerekend wat ook nog eens een 20% zal zijn als je de wasmachine overdag aanzet

[Afbeelding]

Dat lijkt me toch best aardig. Ik heb er zin in om m'n dak vol te leggen als ik in oktober verhuis of zie ik iets over het hoofd. Zelfs met de gedoemde 4,5 cent terugleververgoeding begint je ROI bij 12,24% en is in 2028 nog 8.5%. Dan zijn je panelen al terugverdient!
Je vergeet het verschil tussen je saldering en je verbruik mee te nemen in je berekening.
Het blijft je 420 euro per jaar kosten.
Tenzij je je verbruik los van je panelen ziet uiteraard.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:01
Blackraven schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

Je vergeet het verschil tussen je saldering en je verbruik mee te nemen in je berekening.
Het blijft je 420 euro per jaar kosten.
Tenzij je je verbruik los van je panelen ziet uiteraard.
Ik denk dat ik dat los zie want verbruik heb je ongeacht of je panelen hebt of niet. Als ik je goed begrijp zou jij vinden dat ik de kosten van stroom kopen mee moet nemen in de berekening en moet aftrekken van de inkomsten?

De gesaldeerd kolom in de tabel is dus stroomkosten die gesaldeerd zijn en niet meer hoeven te worden betaald aan de maatschappij omdat ze zijn opgewekt, dus 'bespaard'. Met 100% salderen dus 2000kwh x 0.21 cent

[ Voor 16% gewijzigd door Penait1 op 27-08-2020 20:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 14:55
Penait1 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:29:
[...]

Ik denk dat ik dat los zie want verbruik heb je ongeacht of je panelen hebt of niet. Als ik je goed begrijp zou jij vinden dat ik de kosten van stroom kopen mee moet nemen in de berekening en moet aftrekken van de inkomsten?
Ik neem ze in mijn berekening mee, omdat het één gevolgen heeft voor het ander.
Hoger verbruik is hogere saldering,
meer eigen verbruik is minder teruglevering en tegelijkertijd ook minder saldering.
Je directe verbruik heb je ook niet meegenomen in de berekening.
Wat ik wil zeggen is dat nu, met 100% saldering de berekening nog simpel is, je krijgt straks een kantelpunt waarop het rendabel wordt om een thuisaccu in te gaan zetten om je directe verbruik te verhogen.
Met het idee: alles wat je zelf opwekt en kunt verbruiken, hoef je niet (duur) in te kopen.

Ik heb her en der in dit topic al wat mooie berekeningen gezien, wellicht kun je die als template gebruiken.
Zie bijvoorbeeld deze berekening:
PentaClover in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
en uiteraard last but not least, alle berekeningen ten spijt 8) :
Grolsch in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[ Voor 12% gewijzigd door Blackraven op 27-08-2020 21:11 . Reden: linkje ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 12:29
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:35:
@thebeast12 Op een eigen aardlekautomaat zetten.
Bij een probleem met de diepvries, heb je geen opbrengst meer, als je de aardlek deelt met andere groepen.

25A kan ook, maar zal je nooit bereiken. 20A is vaak voldoende.

Die discussie over 25A en 25A hoofdzekering ga ik niet aan. Heeft meer met de dikte van je bedrading in de groepenkast te maken....

Je had beter een 3-fase omvormer kunnen nemen inderdaad op 3x 16A
Heren,

Nog een vraagje hierover.

Ik heb even met de eigenaar van het bedrijf gebeld en aangegeven hoe of wat.
Hij geeft zelf al aan dat dit nooit had mogen gebeuren.

Meteen navraag gedaan over de sunny tripower voor de 3 fase aansluiten.

Mijn vraag is hoe wordt deze 3 fase omvormer aangesluiten.
Heeft iemand hier een technische tekening van zodat ik ervoor kan zorgen dat de bekabeling er alvast ligt wanneer deze geplaatst wordt?
Mijn onduidelijkheid ligt het momenteel met waar wordt de omvormer in de meterkast aangesloten en hoe zit het met de null draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@thebeast12
Nu volg ik je niet meer.
Heb je nou een 1 of een 3 fase omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:28:
@thebeast12
Nu volg ik je niet meer.
Heb je nou een 1 of een 3 fase omvormer?
Momenteel heb ik nog een 1 fase omvormer maar deze gaat veranderen naar een 3 fase omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@thebeast12
Dan trek je er 5x 2,5 mm2 naar toe.
3 fase + 1N + 1 aarde draad
Mag los in een 19 mm pijp of via ymvk kabel.

Ik heb/had een aardlekautomaat 3x16A, 30 mA erop zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
Gaat dat goed met 30Ma? had verwacht dat dit ook 100Ma zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-09 14:40
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:31:
@thebeast12
Dan trek je er 5x 2,5 mm2 naar toe.
3 fase + 1N + 1 aarde draad
Mag los in een 19 mm pijp of via ymvk kabel.

Ik heb/had een aardlekautomaat 3x16A, 30 mA erop zitten.
Moest dat niet een 300mA versie zijn?

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@thebeast12 Is geen probleem meer tegenwoordig
https://www.sma-benelux.c...worden-geinstalleerd.html

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
thebeast12 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:26:
nu 2 dingen.
1: Het systeem levert terug op een bestaande groep waar apparatuur op zit. zover ik lees mag dit niet. heb ik gelijk?
2: de zekeringen in de meterkast zijn 16 ampere terwijl ik overal lees dat 16 ampere maximaal 3680 Watt aankan. Hoe komt het dat dit toch zonder problemen blijft werken?
Wat een prutsers! 5 kW kan natuurlijk nooit over 16A en zeker niet op een bestaande groep! Als je omvormer daarop 4 kW teruglevert, zal die automaat er bij overbelasting pas boven de 8kW uit gaan. Tegen die tijd is je bedrading (en je huis...) al lang uitgefikt. Ik zou die omvormer per direct uitschakelen.
Als je al een 3-fasen hoofdaansluiting hebt, kun je zeker bij dergelijke vermogens veel beter een 3-fasen omvormer nemen. Dan kun je gewoon 2.5mm2 kabel gebruiken, en heb je ook geen problemen met de spanning die bij max terugleveren over de 250V gaat.
(Hier komt de spanning zelfs bij 8 kW terugleveren niet boven de 241 Volt, terwijl die als het buiten donker is heel netjes rond de 230V schommelt).

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 28-08-2020 13:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
thebeast12 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:33:
Gaat dat goed met 30Ma? had verwacht dat dit ook 100Ma zou moeten zijn
Bij de moderne 3F SMA omvormers kan 30 mA ook. Draait hier zonder problemen (8 kW). Gekke is wel dat ik die instelling voor 30mA die ze in de manual hierboven beschrijven nergens heb ik kunnen vinden, en dus ook niets speciaal heb ingesteld.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:18:
Wat is wijsheid met een EPDM dak van een graad of ~18?
Wat is de ligging van je dak? Je zegt dat je het liefst gelijk met je dak wilt blijven. Ik weet niet of de oplossing die bij mij is gelegd (+/- 10 graden helling) ook bij jou kan, maar ik kan me herinneren dat dat wel het geval is:
J0YR1D3R in "Ervaringen met bitumen (schuin) dak en montage zonnepanelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:04:
[...]

Bij de moderne 3F SMA omvormers kan 30 mA ook. Draait hier zonder problemen (8 kW). Gekke is wel dat ik die instelling voor 30mA die ze in de manual hierboven beschrijven nergens heb ik kunnen vinden, en dus ook niets speciaal heb ingesteld.
Welke firmware versie heb je? En is dat de laatste nieuwe?
In de readme file van de firmware download staat het meestal ook vermeld.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:20:
[...]

Welke firmware versie heb je? En is dat de laatste nieuwe?
In de readme file van de firmware download staat het meestal ook vermeld.
Versie 1.1.18.R. Hiermee werd de omvormer in februari geleverd. Ik meen dat er inmiddels een nieuwere is, maar zie nog geen reden om te upgraden. If it ain't broken, don't fix it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:34:
[...]

Versie 1.1.18.R. Hiermee werd de omvormer in februari geleverd. Ik meen dat er inmiddels een nieuwere is, maar zie nog geen reden om te upgraden. If it ain't broken, don't fix it!
Ben ik het met je eens.
Maar in dit geval, wel verbeteringen in modbus tcp en RCD.
Ook smartscreen zonder in te loggen.
Draai hier altijd de laatste nieuwe

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2020 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:35:
[...]
Ben ik het met je eens.
Maar in dit geval, wel verbeteringen in modbus tcp en RCD.
Ook smartscreen zonder in te loggen.
Draai hier altijd de laatste nieuwe
Dat smartscreen zonder in te loggen heb ik al. Maar ik zal van het weekend eens kijken of ik tijd kan vinden voor deze update. Er staat in de readme idd iets over extra compatibiliteit met 30mA RCD's.

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw