Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Topicstarter
Nou na alle topics bijgehouden te hebben, heb ik zelf 2 offertes liggen waartussen ik ga kiezen. De keus lijkt mij helder op basis van de offerte en prijs, maar ik ben geen expert en heb nog nooit panelen gehad. Vandaar de dubbelcheck met de mensen hier die wel ervaring hebben. Het gaat om een net gebouwde woning met plat dak, vrij van enige schaduw en iedere opstelling lijkt dus mogelijk.

Verbruik is lastig in te schatten, ik weet niet wat de warmtepomp gaat doen. Regulier verbruik jaarlijks zou ik even na moeten kijken, maar volgens mij ligt dat in de 3500-4000kWh range. Daar komt dan de warmtepomp bovenop, stel die doet gek en haalt de 5000kWh dan zou ik nog ongeveer op nul moeten uitkomen. Een elektrische auto zit er op korte termijn niet in.

Kijkend naar de opgewekte kWh, die zijn allen toereikend, alleen is de prijs van leverancier 2 een stuk aantrekkelijker. Hij was bewust gestopt met Enphase uitrekenen voor ons, omdat het de meerprijs in zijn ogen niet waard was. Ik wil gewoon meeste opwek voor een scherpe prijs.

Mijn gevoel zegt dus leverancier 2, ik hoor graag of dat inderdaad de beste keus is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:57

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Bij leverancier welke materialen gebruiken ze ? Dat zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ApC_IcE schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:52:
Bij leverancier welke materialen gebruiken ze ? Dat zie ik niet.
Oeps dat staat in de uitgebreide eerdere pagina's. Voeg ik nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:01

timovd

Voorsprong door techniek

Hoe ziet je dak er uit en heb je schaduw? Waarom zou leverancier 1 micro-omvormers aanbieden i.p.v. een normale stringomvormer?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:57

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Top,

Heb je ook plaatjes van de woning, dak oppervlak?
Ik neig sneller naar JA solar dan Qcells maar dat kan ik niet met technische gegevens onderbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
timovd schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:10:
Hoe ziet je dak er uit en heb je schaduw? Waarom zou leverancier 1 micro-omvormers aanbieden i.p.v. een normale stringomvormer?
Het gaat om een net gebouwde woning met plat dak, vrij van enige schaduw en iedere opstelling lijkt dus mogelijk. 6,9m bij 12,95m maakt 89m2 ongeveer.

Leverancier biedt beide aan, geen omvormer, mooi systeem meer weet ik ook niet. Dat zei leverancier 2 ook, maar die vond het qua prijs/kwaliteit niet de moeite waard om te offreren. Ik zie ook niet in waarom ik bijna 2k (of bijna 4k voor de enphase) meer moet neerleggen die ik elders in de woning kan stoppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 01:14

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik splits altijd een pv instalatie in: panelen, omvormer(s), bevestigingssyteem en montage.

Prijs panelen en omvormers kan je online opzoeken voor consumenten. Daar zit weinig tussen tov de groothandel bij kleine hoeveelheden. Ik zie alleen wel redelijk verschil in paneelpijs van ca. 15%.als ik kijk wat ik betaal bij solarclarity en wat solar-bouwmarkt rekent. (die koopt ook in bij solarclarity) Dan resteert bevestigingssyteem en montage. gemiddeld reken ik 75 voor plat daksysteem en 50 euro voor montage

en er zijn meer voordelen van micro's dan je schetst.
- geen dc in huis
- monitoring per paneel
- monitoring opwekking en verbruik met envoy
- uitbreidbaarheid- eenvoudig panelen toevoegen zonder omvormer wissel.
- optimale opwekking per paneel
- zelf eenvoudig en veilig te installeren
- garantie en verwachte levensduur van 25 jaar
- kans dat alle 28 stuk gaan miniem
- etc

25 jaar is lang en ik zie al de standaard reactie met :"bestaat enphase dan nog wel" maar laten we 20 jaar nemen als uitgangspunt voor het vergelijk.Je moet dan moet je zeer zeker die stringomvormer 1x minimaal vervangen als het mee zit. die moet je dus voor het vergelijk 2x rekenen. Dan is het een ander verhaal. Tel daarbij je andere voordelen op en de keuze was voor mijn destijds ondanks de hogere investering snel gemaakt.

Ik zou gaan voor keuze van leverancier 2 met enphase IQ7X. dat is een meerprijs van € 1.450,- ex btw voor de omvormers. plus de envoy-smetered a €257,- ex. btw voor de monitoring van opwekking per paneel en verbruik.

edit: De schatting van 91,5% 9100kWh op 9940kWp ljkt me laag maar dat ligt aan de lokatie en vaak schatten ze het ongunstiger in om risico's af te dekken. ik zit 6,5km van de kust in Den Haag en ik zit op 99% van mijn kWp met de M250 micro's van Enphase ook oost-west op een plat dak met 10 graden hoek..

[ Voor 11% gewijzigd door Zuluman op 17-07-2020 09:53 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Zuluman dank voor de tip. Even snel met leverancier 2 geschakeld en die geeft aan dat het ongeveer klopt wat je schetst, moeten wat extra zaken in de meterkast erbij. De vraag is alleen of die extra investering eruit gehaald wordt. Je betaalt dan voor de zaken die jij opsomt, maar krijgt geen beter rendement als ik het goed begrijp?

Loop ik het even na:
- geen dc in huis (Voordeel? Geen omvormer in de berging?)
- monitoring per paneel (Ik ga niet monitoren)
- monitoring opwekking en verbruik met envoy (Ik ga niet monitoren)
- uitbreidbaarheid- eenvoudig panelen toevoegen zonder omvormer wissel. (Uitbreiden zit er niet in komende 10 jaar)
- optimale opwekking per paneel (zit daar nou veel in?)
- zelf eenvoudig en veilig te installeren (begin ik niet aan)
- garantie en verwachte levensduur van 25 jaar (klinkt mooi!)
- kans dat alle 12 stuk gaan miniem (die 28 panelen idem als ik het goed begrijp, omvormer dan eerder)
- etc (euhm ja?)

Afwegingen die ik moet maken......tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:54:
@Zuluman dank voor de tip. Even snel met leverancier 2 geschakeld en die geeft aan dat het ongeveer klopt wat je schetst, moeten wat extra zaken in de meterkast erbij. De vraag is alleen of die extra investering eruit gehaald wordt. Je betaalt dan voor de zaken die jij opsomt, maar krijgt geen beter rendement als ik het goed begrijp?

Loop ik het even na:
- geen dc in huis (Voordeel? Geen omvormer in de berging?)
- monitoring per paneel (Ik ga niet monitoren)
- monitoring opwekking en verbruik met envoy (Ik ga niet monitoren)
- uitbreidbaarheid- eenvoudig panelen toevoegen zonder omvormer wissel. (Uitbreiden zit er niet in komende 10 jaar)
- optimale opwekking per paneel (zit daar nou veel in?)
- zelf eenvoudig en veilig te installeren (begin ik niet aan)
- garantie en verwachte levensduur van 25 jaar (klinkt mooi!)
- kans dat alle 12 stuk gaan miniem (die 28 panelen idem als ik het goed begrijp, omvormer dan eerder)
- etc (euhm ja?)

Afwegingen die ik moet maken......tnx!
Er moet idd bij de IQ serie een Q-relay in de meterkast a 52 euro bij. was ik vergeten. en de Envoy-s metered m oet via de CT spoelen aangesloten worden op de fase en pv groep.

Die extra investering haal je eruit omdat je in 20 jaar
minimaal 2x 1488,-= € 2976,- (excl. prijsstijging 2e omvormer na 10 jaar)
en misschien wel 3x €1488,- = 4464,- (excl. prijsstijgingen omvormer 2 en 3)
betaalt voor de stringomvormers in 25 jaar.

En maar 1x de micro's. dus € 2880,- + € 257 + € 63,- = € 3.200,-

lijstje:
- geen omvormer in de berging, verminderde kans op brand
- monitoring per paneel is handig voor het vinden van defecte panelen/omvormers
- het is handig als je inzage hebt in je opwekking en verbruik zodat je je gedrag kan aanpassen
- als je eenmaal besmet bent met het solar virus komt dat vanzelf
- ja want welke paneel heeft eigen max. de opgegeven waarde is een minimum. als je ene string hebt dan is het laagste paneel leidend omdat je ze serieel hebt geschakeld.
- ik heb een cursus gedaan en zelf gedaan. hoeft niet maar is wel goed voor je zelfvertrouwen
- micro's hebben veel minder onderdelen. een factor 10.
- als er 1 micro sstuk gaat blijft de rest het gewoon doen. als je string omvormer ermee ophoudt dan doet alles het niet.

En met monitoring bedoel ik inzage in opwekking en verbruik. hier en voorbeeld van de enphase app wat je te zien krijgt. En het is voor je leverancier/instalalteur handig. hij krijgt meteen een melding als er iets mis is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZtMeteryCpGiEG5EBBZ70FstFE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjCu5gfYcpCrjfsdbaFXgQ38.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhl_mkWevY7uU5e1IuY4Xk3rlfE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqUT8LdO7UyPKeid33gawFTC.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Kp45Ti9aeBOvdmH7AqUT5rRFVg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ja1pAc8XCb5XB3cBzv8qtuv0.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 31% gewijzigd door Zuluman op 17-07-2020 10:29 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16

_Arthur

blub

Zuluman schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:40:
- kans dat alle 28 stuk gaan miniem
28 extra dingen op je dak die stuk kunnen gaan.

Ik zou een oost/west opstelling bouwen met een stringomvormer. En op een platdak waar je zelf geen zicht op hebt hoeven ze ook niet fullblack te zijn.

Hoe simpeler de installatie des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

_Arthur schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:23:
[...]

Ik zou een oost/west opstelling bouwen met een stringomvormer. En op een platdak waar je zelf geen zicht op hebt hoeven ze ook niet fullblack te zijn.

Precies en hoe groot is de kans dat alle 28 stuk gaan? Vele malen kleiner wijst de praktijk uit. Kijk maar naar de statistieken van defecten tussen micro's en string omvormers. Vooral het feit dat een micro veel minder (bewegende) delen hebben dan een string. Ze geven niet voor niets 25 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_Arthur schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:23:
[...]

Deze opmerking heb ik na het vele lezen uiteraard vaker zien langskomen.
Maar wat is de kans dat er (veel) micro omvormers stuk gaan? Tegenover de zekerheid dat de stringomvormer vervangen moet worden? Ik neem daar de stelling van @Zuluman even voor waar aan. Dat ding vervang je dus iedere 10-12 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:35:
Maar wat is de kans dat er (veel) micro omvormers stuk gaan? Tegenover de zekerheid dat de stringomvormer vervangen moet worden? Ik neem daar de stelling van @Zuluman even voor waar aan. Dat ding vervang je dus iedere 10-12 jaar?
Genoeg topics die daar over gaan en/of informatie over verschaffen. Uiteindelijk zal je zelf een keuze moeten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:19

RvV

Je zou ook kunnen verwachten dat micro's op het dak een stuk eerder defect raken. Onder mijn panelen worden ze wel eens een graad of 60 als er weinig wind staat. Het is algemeen bekend dat componenten harder slijten bij hogere temperaturen.
Het is tenslotte ook nog een beetje afwachten hoe de micro's zich in de toekomst gaan houden. Volgens mij zijn er weinig fabrikanten die 10 jaar geleden al grote aantallen op de markt hadden.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:35:
[...]

De maximale garantie die er gegeven wordt zonder bijbetalen is 12 jaar door bv solar edge. Huawai geeft maar 5 jaar garantie. maar SMA bv ook maar 5 jaar. dat zegt toch wel wat.

Ik krijg soms het gevoel dat het sentiment tegen micro's erg negatief is. Puur vanwege de initiele aanschaf. je moet verder kijken dan de initiele aanschaf. Ik kijk naar de levensduur. Ik ben (bouw)kostenadviseur en zie bij veel overheden, bedrijven en instanties en woning coorporaties dat men kiest voor micro's. monitoring is een belangrijke keuze maar ook het brandgevaar. vooral bij grote installaties. Ik werk bij het rijksvastgoedbedrijf en als je met mijn collega's adviseurs van duurzaamheid en e-installaties praat dan zijn zij overwegend positief over micro's. 10 jaar geleden was dat anders maar merken als enphase en APS leveren kwaliteitsproducten.

edit: en een plus is dat de envoy-s metered geschikt is voor het aansturen van de accupakketten van enphase. Laatst een webinar gevolgd van enphase daarvoor. begint bij 08:00

https://register.gotowebi...TTENDEEEMAILRECORDINGLINK

[ Voor 12% gewijzigd door Zuluman op 17-07-2020 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Zuluman schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:59:
De maximale garantie die er gegeven wordt zonder bijbetalen is 12 jaar door bv solar edge. Huawai geeft maar 5 jaar garantie. maar SMA bv ook maar 5 jaar. dat zegt toch wel wat.

Ik krijg soms het gevoel dat het sentiment tegen micro's erg negatief is. Puur vanwege de initiele aanschaf. je moet verder kijken dan de initiele aanschaf. Ik kijk naar de levensduur.
Over 10 jaar is alles wat er nu op de markt is hopeloos veroudert. Techniek en de vooruitgang gaat daarin steeds sneller.

Ik geef liever minder uit en vervang het betreffende product over 10-15 jaar voor een product dat nieuw is, beter is, etc etc. Dan dat je over 10-15jaar met een product zit dat hopeloos veroudert is. Panelen brengen steeds meer op per m2, omvormers worden efficienter, etc.

Maar zoals gezegd; men moet daar een eigen keuze in maken.

Verder zou ik toch naar die Oost/West opstelling kijken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

_Arthur schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:07:
[...]

Over 10 jaar is alles wat er nu op de markt is hopeloos veroudert. Techniek en de vooruitgang gaat daarin steeds sneller.

Ik geef liever minder uit en vervang het betreffende product over 10-15 jaar voor een product dat nieuw is, beter is, etc etc. Dan dat je over 10-15jaar met een product zit dat hopeloos veroudert is. Panelen brengen steeds meer op per m2, omvormers worden efficienter, etc.

Maar zoals gezegd; men moet daar een eigen keuze in maken.

Verder zou ik toch naar die Oost/West opstelling kijken 8)
Als je je panelen vervangt na 10 jaar met hoger vermogen dat is dat een prima argument maar als dat niet zo is dan zie vooralsnog geen verbetering buiten misschien in efficientie die gering zal zijn.

Op een punt ben ik het met je eens: Oost-West opstelling is de way to go. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Leverancier 2 zou prima meewerken met de enphase variant, dan wordt de opstelling enkel wat duurder en neemt het rendement iets toe. Die afweging ga ik nog maken.

Maar er is geen goede reden om met leverancier 1 in zee te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
1 valt zeker af, bifacial doet 310Wp voorkant en 90Wp achterkant, het ligt op dak dus komt er minder licht van achter, dus 400Wp haal je niet.

Een stringomvormer is helemaal niet slechter dan micros en kunnen zeker meer dan 10-12 jaar mee. Op auto's heb je ook geen 30 jaar garantie maar dan doen ze het nog wel. Prijstechnisch voor oost-west met stringomvormer gaan. Een goed gedimensioneerde stringomvormer haalt met gemak 98-99% rendement, zie de datasheets. Je kan ook ipv 1400 meer uitgeven aan micros duurdere panelen met meer Wp nemen en dan heb je meer opbrengst voor hetzelfde geld. Een SMA omvormer gaat echt niet stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:29
Ik heb zelf 5040wp icm met een sma stringomvormer. Stand van het dak is z/zw. De aflopen jaren heb ik resp. 5300, 5400 en 5350 aan rendement gemaakt. Meer waarde van micro-omvormers en optimizers zie ik echt vooral in geval van schaduw. Tuurlijk valt er iets te zeggen voor de andere voordelen maar dat weegt mi niet op tegen de meerprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:19:
Leverancier 2 zou prima meewerken met de enphase variant, dan wordt de opstelling enkel wat duurder en neemt het rendement iets toe. Die afweging ga ik nog maken.

Maar er is geen goede reden om met leverancier 1 in zee te gaan?
Dat hangt af van de prijs van leverancier 1. Ik schat dat leverancier 2 op 10k uit komt.
leverancier 1 zit op 11,9K voor een zuid systeem met iq7x. vraag 1 om aangepaste offerte met oost west met enphase.

De een is zuid en de ander oost-west. even gelijk trekken. de een heeft er 24 van 1x2m en de ander 28 van 1,7x1 en de combi paneel en micro scheelt. 400Wp is duurder per paneel dan 355Wp. en bij de 400wP heb je een IQ7X nodig en bij 355wP oost-west voldoet een iq7 prima. scheelt 18 euro per micro ex btw. en 355Wp paneel scheelt at 18 euro. maar minder panelen is midner motagemateriaal en minder montagetijd

even een sommetje wat optimaler is. eea hangt hoeveel je wil opwekken/nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 09:04
Nr 2 ziet er goed uit denk ik. Het zou nog iets scherper kunnen bij de 'online' aanbieders. Misschien kan je hiermee de prijs nog iets scherper krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vhWNU2mnPKpEPdHIrsrY5b-PKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPaTEOvDFnfy2hOKTi84Nn2V.jpg?f=fotoalbum_large

Met een andere omvormer en panelen kan het nog iets scherper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0Z2CL81tRxyW7zUUGoVHzSMJGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wi1cjQdX6UUMxGBmJV0HWBYW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door lothar op 17-07-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

lothar schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:55:
Nr 2 ziet er goed uit denk ik. Het zou nog iets scherper kunnen bij de 'online' aanbieders. Misschien kan je hiermee de prijs nog iets scherper krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
kijk nog even als je grote panelen neemt van 1x2m. zou schelen in montage en bevestigingsmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Leverancier 2 werkt uitsluitend met Q-cell vanwege z'n eigen goede ervaringen. Die gelooft wel dat er 'betere' panelen zijn, maar met Q-cell heeft hij geen gedoe aan z'n hoofd met garantie en dergelijke. Zo heb ik het opgevat althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:29
lothar schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit zelf ook te kijken naar uitbreiding en moet zeggen dat de prijzen daar wel redelijk scherp zijn. Iemand hier al ervaring met ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
Sjors81 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:41:
[...]

Zit zelf ook te kijken naar uitbreiding en moet zeggen dat de prijzen daar wel redelijk scherp zijn. Iemand hier al ervaring met ze?
Ja, gelegd na 1 januari 2017, frames niet geaard dus niet conform nen1010, en er liggen twee gigantische inductielussen, dus als ze komen moet je ze wel in de gaten houden.
Voor de rest werken ze wel netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:14:
Leverancier 2 werkt uitsluitend met Q-cell vanwege z'n eigen goede ervaringen. Die gelooft wel dat er 'betere' panelen zijn, maar met Q-cell heeft hij geen gedoe aan z'n hoofd met garantie en dergelijke. Zo heb ik het opgevat althans.
Er zijn volgens mij geen echte slechte panelen meer. zoveel gaan er niet defect. Dat vertelde Laurens mij van solar-bouwmarkt toen ik daar de cursus deed.

Ik heb toen in 2017 300Wp LG bifacial genomen ivm de garantie a 210 per stuk.. Voor mijn uitbreiding verleden maand heb ik Longi Solar 300wp gekocht a 64,50 euro per stuk.(inkoop solarclarity uitlopend produkt. De 345wp Logiu Solar black half cut PERC kosten 89,70 excl. BTW en vanaf 30 stuks 84,30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Als je open staat voor het zelf leggen wil ik ze wel rechtstreeks leveren vanaf de groothandel. Dan kom je op een prijs uit die nog vele male lager ligt dan dat je in je openingsppost hebt staan.

Ik heb dat al met aantal vrienden/kennissen/collega's gedaan en het scheelt je heel erg veel tijd. TVT gaat vaak richting 3-3,5 jaar dan ipv 5 jaar.

Ik ben wel gelimiteerd aan 1 importeur zijnde ESTG maar die leveren uitstekend spul. zelf heb ik 3x growatt inverter met 34 panelen en draait als zonnetje :)

Als je interesse hebt stuur ff respons op deze reactie en laat me het legschema weten en ik post hier alle prijzen en kun je kiezen wat je wil. Beetje mede tweaker helpen kan nooit kwaad 8)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Dit is VEEL te duur. Ik heb 20 Trina 340 Wp panelen over oost-west met Goodwe 3 fase omvormer met montage voor +-EUR4900 ex (wel zelf kabel al getrokken naar Meterkast).

Ik zat bij Solar bouwmarkt ex montage bij elkaar geklikt op 3700 ex. Dus de extra marge / montage is 1200 ex.

Bij Solar bouwmarkt kosten 20 panelen EUR 1600 montage dus die de prijs die Solar Bouwmarkt rekent moet jij ook kunnen maken .

[ Voor 26% gewijzigd door traders op 17-07-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
develdonk schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:41:
Als je open staat voor het zelf leggen wil ik ze wel rechtstreeks leveren vanaf de groothandel. Dan kom je op een prijs uit die nog vele male lager ligt dan dat je in je openingsppost hebt staan.

Ik heb dat al met aantal vrienden/kennissen/collega's gedaan en het scheelt je heel erg veel tijd. TVT gaat vaak richting 3-3,5 jaar dan ipv 5 jaar.

Ik ben wel gelimiteerd aan 1 importeur zijnde ESTG maar die leveren uitstekend spul. zelf heb ik 3x growatt inverter met 34 panelen en draait als zonnetje :)

Als je interesse hebt stuur ff respons op deze reactie en laat me het legschema weten en ik post hier alle prijzen en kun je kiezen wat je wil. Beetje mede tweaker helpen kan nooit kwaad 8)
Interesse mogelijk ja, ben niet vies van werk, maar dit zelf doen is voor mij een uitdaging. En 1,5 uur rijden voor jou. Ligt mede aan het aanbod, mag ook per dm wat je fijn vindt.
Dit is het legschema van leverancier 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6N6YpdODkj9rG3U3HcTefd7o5Q=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/QUnE1jlOM3UdAg9gRfnCNNEn.png?f=fotoalbum_small
traders schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:26:
Dit is VEEL te duur. Ik heb 20 Trina 340 Wp panelen over oost-west met Goodwe 3 fase omvormer met montage voor +-EUR4900 ex (wel zelf kabel al getrokken naar Meterkast).

Ik zat bij Solar bouwmarkt ex montage bij elkaar geklikt op 3700 ex. Dus de extra marge / montage is 1200 ex.

Bij Solar bouwmarkt kosten 20 panelen EUR 1600 montage dus die de prijs die Solar Bouwmarkt rekent moet jij ook kunnen maken .
Eerste die dit roept.....volgens mij was de prijs voor die specifiek 28 panelen helemaal niet gek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:14:
[...]

Eerste die dit roept.....volgens mij was de prijs voor die specifiek 28 panelen helemaal niet gek.
Maar wel voor die Enphase van meer dan 10K. Misschien is dit qua kosten niet zo gek, maar overal met micro omvormers wordt het erg duur. Je zit ook met al die Enphase lock-in troep zoals de trunk kabel. Al die lock-in kost een vermogen t.o.v. bv standaard Solar kabel in dit voorbeeld. Hierboven staat ook het verhaal van iemand die een Enphase relais vergeten was. Hoppa weer wat eurootjes.

Dat micro omvormer verhaal is leuk voor een paar paneeltjes op je schuur maar hoe meer panelen hoe schever de kosten t.o.v. string.

Zijn er hier echt mensen die denken dat al die zeer grote zonneweiden/parken werken met micro omvormers of Solar Edge? Ik geloof er niks van. Die grote sites draaien allemaal met bv meerdere 50 kW omvormers of nog groter. Waarom zou je als particulier dan gaan rommelen met micro,'s.

[ Voor 51% gewijzigd door traders op 17-07-2020 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Modbreak:Dit gaan we dus niet doen...

[ Voor 109% gewijzigd door teacher op 19-07-2020 17:04 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en we gaan er ook niet op reageren.

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 19-07-2020 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 19-07-2020 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
.

[ Voor 110% gewijzigd door teacher op 19-07-2020 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 19-07-2020 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:14:
Mijn ervaring met Qcells is wisselend. Ik heb 4 stuks Q6 full black begin dit jaar gekocht. In april heb ik er nog vier bijgekocht. Toen bood de leverancier alleen Q8 aan. 5 Wp meer voor 10 Euro minder.
Dit bleken geen 'Made in Korea' maar 'Made in China' panelen. Ongelijke kleur in de panelen en tussen de panelen (door verschillende aantallen blauwere cellen tussen zwartere), groter verschil in prestatie tussen de panelen, en van die 5 Wp extra zie ik inde praktijk hooguit 1 terug.
Die Q8 zien er op het dak veel slechter uit dan Q6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Enphase geeft voor de betrouwbaarheid van hun microomvormers een Mean Time Between Failure van ~600 jaar (vond ik ergens bij Australische importeur).
Er is een Amerikaan die een spreadsheet met veld-data bijhoudt. In totaal een kleine 5000 microomvormers. Hier is de link naar dat forum-draadje https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=11807 met een link naar het spreadsheet.

Zoals ik het interpreteer (en dat kan fout zijn) is de MTBF van recentere modellen in de praktijk rond de 150 jaar ligt.
Ik neem aan dat men leert van wat er kapot gaat en de modellen steeds verder verbetert.

[ Voor 6% gewijzigd door WackoH op 19-07-2020 23:43 ]

Pagina: 1