Eerste generatie cloudkey kun je gewoon met PoE (802.3af) voeden, ze leverden er zelf standaard geen voeding bij.Erhnam schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:03:
[...]
Volgens mij is PoE bij de eerste generatie niet mogelijk
Had al eens eerder zitten zoeken. Die apparaten met 2,5Gbit poorten ogen wel leuk.stormfly schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:08:
[...]
Ik zou zo'n desktop met 3 LAN porten vanuit het zelfbouw topic (Amazon link, dan kan je retourneren en = alieexpress).
Heb nu zelf een NUC met 1 NIC en dat is toch soms jammer dat IPTV niet goed gaat in de forwarding. 2 NICs had super geweest.
Een out of the box optie met pfsense is al snel best prijzig. Netgate heeft wel leuke hardware volgens mij ( https://shop.netgate.com/products/4100-base-pfsense, 6100 model heeft 10Gbit WAN en LAN).
Edit: jij doel op deze toch? https://www.amazon.nl/gp/product/B0BCKVJT1L
@nero355 jij draai ook nog altijd op de USG3 toch?
[ Voor 8% gewijzigd door Tortelli op 09-10-2022 20:01 ]
Jeps die bedoelde ik. Tja wat heb je aan 2.5Gigabit, zelfs als er WAN verbindingen komen boven de 1 Gigabit. Huishoudens zijn ingericht op WiFi, als de gemiddelde Nederlander 300Mbit uit zijn WiFi perst zijn ze gelukkig.Tortelli schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:58:
[...]
Had al eens eerder zitten zoeken. Die apparaten met 2,5Gbit poorten ogen wel leuk.
Een out of the box optie met pfsense is al snel best prijzig. Netgate heeft wel leuke hardware volgens mij ( https://shop.netgate.com/products/4100-base-pfsense, 6100 model heeft 10Gbit WAN en LAN).
Edit: jij doel op deze toch? https://www.amazon.nl/gp/product/B0BCKVJT1L
@nero355 jij draai ook nog altijd op de USG3 toch?
Dan betaal je voor 700Mbit teveel, omdat deze niet door je WiFi netwerk kan worden getransporteerd. (ja ik weet dat er FritzBoxen en UniFi AP's zijn waar je 700Mbit uitperst als je er bovenop gaat staan
Het mooiste internet abonnement is 500/500Mbit, KPN deed dat erg slim in de Gigabit marketing strijd. Ze hebben het 1Gigabit abonnement 50 cent duurder gemaakt meen ik, dus men stapte gemakkelijk over. Technisch heb ik genoeg aan 500/500, voor 50cent meer neem je 1000/1000.
Ik heb overal in huis 1Gbit via de wifi. Dus dat kan wel. Maar voor het idee van je verhaal geef ik je wel gelijk. De meeste mensen zijn tevreden met wat ze hebben.stormfly schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:12:
[...]
Jeps die bedoelde ik. Tja wat heb je aan 2.5Gigabit, zelfs als er WAN verbindingen komen boven de 1 Gigabit. Huishoudens zijn ingericht op WiFi, als de gemiddelde Nederlander 300Mbit uit zijn WiFi perst zijn ze gelukkig.
Dan betaal je voor 700Mbit teveel, omdat deze niet door je WiFi netwerk kan worden getransporteerd. (ja ik weet dat er FritzBoxen en UniFi AP's zijn waar je 700Mbit uitperst als je er bovenop gaat staan)
Maar hier op dit forum zitten juist de mensen waarvoor die hogere snelheid wel van belang kan zijn.
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Je zou eens naar de TP-Link Omada reeks kunnen kijkenTortelli schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:13:
De UXG is qua basis toch hetzelfde als de UDM pro? Met dus ook dezelfde problemen?
Ik zou graag afstappen van mijn USG3 naar niets nieuws maar vanuit Unifi is er volgens niets wat beter werkt dan de oude USG3 op het KPN netwerk?
Gewoon doen!Ik loop wel eens met het idee de pfSense / OPN route op te gaan maar ben bang dat ik er gewoon te weinig kennis van heb. Qua hardware is wel wel leuk spul te koop iig!
Ik ben benieuwd of TP-Link daar wat leuks tegenover kan zetten straks met deze twee :stormfly schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:48:
Goede vraag, ze ondersteunen allemaal geen multicast TV zonder aanpassingen via ssh. De UDR is volgens mij de enige met een MTU probleem waardoor hij helemaal niet werkt op het KPN netwerk.
- https://www.tp-link.com/u.../er7212pc/#specifications
- https://www.tp-link.com/u...er/er8411/#specifications
Ze werken namelijk aan IGMP Proxy Support via de webGUI
Gewoon doen! Zo moeilijk is een basis setup echt niet!Tortelli schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:26:
Hel om werkende te krijgen als niet IT pro of is dit als ervaren hobbyist goed werkende te krijgen?
* nero355 heeft een pfSense VM die weer een stuk of 8 VM's van Internet en zo voorziet met als WAN een Guest VLAN die door een USG 3P wordt beheerd : Best wel humor! #RouterInception
Je bent echt niet de eerste die pech met dat onding ervaart en daarom heb ik destijds ook besloten om die niet te kopen!Strontvlieg schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:28:
Mijn CloudKey v1 is weer eens down gegaan (zei de gek gefrustreerd). Ben me niet bewust van een stroomonderbreking, maar goed er zal wel iets gebeurd zijn.
Ik moet zeggen dat ik toch teleurgesteld ben in de betrouwbaarheid van het CloudKey concept.
Ik heb het ding ooit gekocht om low maintenance een Unifi netwerk te kunnen draaien.
DOEN!Ik moet dus misschien toch overwegen om naar een software controller op de RPI oid te gaan om het Unifi netwerk maar in te lucht te houden.
Ik doe eigenlijk niks bijzonders op dat gebied : Backup van de UniFi Controller downloaden via de webGUI ervan als ik een grote wijziging heb toegepast en that's it!Zal me in dat geval moeten verdiepen in een goeie backup en restore mogelijkheid op de RPI.
Op zich draait mijn RPI al lange tijd stabiel met een SSD.
Maar je kan uiteraard allerlei scripts laten draaien voor automatische backups en zo...
Zie : Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2
Genoeg inspiratie te vinden daar!
Soms is een domme Controller inderdaad een zegen!Eén geluk dat het netwerk (stuurloos) doordraait.
Op het eMMC geheugen wat erin zit tochWaar slaat de CloudKey v1 zijn database eigenlijk op?
De microSDXC optie is alleen voor Backups geloof ik...
Ik begrijp je gevoelens, maar ik zou dat ding echt gewoon effe een tijdje vergeten en pas wat ermee gaan doen als je alles lekker draaiende hebt op een Raspberry PiMoet ik de CloudKey doodverklaren of valt er nog iets te proberen?
Het witte lampje knippert nog dus ik kan het nog niet helemaal loslaten. In die zin heb ik liever dat ie met een luide klap en een rookpluim uitvalt. Dan gooi ik hem met een gerust hart weg. Nu blijf ik hoop houden.
Tijd verspillen aan die CloudKey kan altijd nog een keer als je effe zonder alle opgedane frustraties ermee bezig kan zijn...
Ga gewoon eens rondneuzen in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP en je komt vanzelf wel een heleboel leuks tegen!Tortelli schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:58:
Had al eens eerder zitten zoeken. Die apparaten met 2,5Gbit poorten ogen wel leuk.
Er is zelfs een leuk ARM bordje met 2,5 Gbps NICs en OpenWRT compatibiliteit dus je kan echt alle kanten op!
Ik zou denk ik voor 4 of 6 LAN NIC's gaan om zodoende de optie te hebben om wat VM's een LAN NIC te geven via Passthroughstormfly schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:08:
Ik zou zo'n desktop met 3 LAN porten vanuit het zelfbouw topic (Amazon link, dan kan je retourneren en = alieexpress).
Heb nu zelf een NUC met 1 NIC en dat is toch soms jammer dat IPTV niet goed gaat in de forwarding.
2 NICs had super geweest.
Verder boeit het niet echt waar je zo'n kastje vandaan haalt heel eerlijk gezegd : Allemaal één pot nat en Made in China
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Tonne schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:18:
[...]
Ik heb overal in huis 1Gbit via de wifi. Dus dat kan wel. Maar voor het idee van je verhaal geef ik je wel gelijk. De meeste mensen zijn tevreden met wat ze hebben.
Maar hier op dit forum zitten juist de mensen waarvoor die hogere snelheid wel van belang kan zijn.
code:
1
2
| [SUM] 0.00-10.01 sec 781 MBytes 655 Mbits/sec 6121 sender [SUM] 0.00-10.00 sec 757 MBytes 635 Mbits/sec receiver |
Hier met iPerf vanaf de bank ook, een MacBook uit 2022 heeft geen 3x3 meer maar 2x2. Met welke kanaal & clients haal jij 1Gbps over WiFi?
/f/image/p43etSrO2XymGJQnPrgXYsCK.png?f=fotoalbum_large)
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
600 Mbps of hoger via 802.11ac of 802.11ax en 2x2 Clients is echt al jarenlang geen uitdaging meer heel eerlijk gezegd...stormfly schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:12:
Huishoudens zijn ingericht op WiFi, als de gemiddelde Nederlander 300Mbit uit zijn WiFi perst zijn ze gelukkig.
Dan betaal je voor 700Mbit teveel, omdat deze niet door je WiFi netwerk kan worden getransporteerd. (ja ik weet dat er FritzBoxen en UniFi AP's zijn waar je 700Mbit uitperst als je er bovenop gaat staan)
Je moet de boel uiteraard wel goed configureren en op de juiste plekken neerzetten en overal CAT5e of CAT6 trekken, maar dan heb je ook wat!
Dan heb je wel overal 802.11ax nodig of heb je overal 3x3 of zelfs 4x4 802.11ac spul staan inclusief de Clients met zoveel antennes ?!Tonne schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:18:
Ik heb overal in huis 1Gbit via de wifi. Dus dat kan wel.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja 600mbit dat hoeste ik ook zo op met iperf, gaat mij meer om het stukje van 601Mbit tot en met 1Gigabit. Gemiddeld gezien heeft het gros van de huishoudens WiFi van hun provider en dan denk ik dat je richting de 300Mbit realistischer zit.nero355 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:26:
[...]
600 Mbps of hoger via 802.11ac of 802.11ax en 2x2 Clients is echt al jarenlang geen uitdaging meer heel eerlijk gezegd...
Je moet de boel uiteraard wel goed configureren en op de juiste plekken neerzetten en overal CAT5e of CAT6 trekken, maar dan heb je ook wat!
Precies daar was ik ook benieuwd naar. Weet iemand uit zijn hoofd de max doorvoersnelheid van 802.11ax met 2x2? (MacBook Air M2)Dan heb je wel overal 802.11ax nodig of heb je overal 3x3 of zelfs 4x4 802.11ac spul staan inclusief de Clients met zoveel antennes ?!
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
1200 Mbps als het goed isstormfly schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:31:
Weet iemand uit zijn hoofd de max doorvoersnelheid van 802.11ax met 2x2? (MacBook Air M2)
Voornaamste wat me tegenhoud is niet pfsense draaide krijgen maar de setup zelf overzetten. Heb redelijk wat shelly's draaien met IP's die ze moeten behoudennero355 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:21:
[...]
Je zou eens naar de TP-Link Omada reeks kunnen kijken
[...]
Gewoon doen!
[ Voor 4% gewijzigd door Tortelli op 09-10-2022 20:35 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Je kan ook twee Routers naast elkaar draaien...Tortelli schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:35:
Voornaamste wat me tegenhoud is niet pfsense draaide krijgen maar de setup zelf overzetten. Heb redelijk wat shelly's draaien met IP's die ze moeten behouden. Mooi winter / kerstvakantie project.

Ja en dan moet je het delen door 2 voor een realistisch beeld, en dan zit je exact op wat ik met iPerf liet zien ;-) Mijn iPerf test is met een 80Mhz kanaal.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik heb meerdere keren gewoon 900+ Mbps gezienstormfly schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:37:
Ja en dan moet je het delen door 2 voor een realistisch beeld, en dan zit je exact op wat ik met iPerf liet zien ;-)
Mijn iPerf test is met een 80Mhz kanaal.
Ik heb een 10Gbit LAN draaien (met maar een beperkt aantal devices). 2,5Gbit zie ik vooral voor toekomstige doeleinden al zal dat nog wel even duren denk ik voordat KPN dit gaat aanbieden.stormfly schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:12:
[...]
Jeps die bedoelde ik. Tja wat heb je aan 2.5Gigabit, zelfs als er WAN verbindingen komen boven de 1 Gigabit. Huishoudens zijn ingericht op WiFi, als de gemiddelde Nederlander 300Mbit uit zijn WiFi perst zijn ze gelukkig.
Het mooiste internet abonnement is 500/500Mbit, KPN deed dat erg slim in de Gigabit marketing strijd. Ze hebben het 1Gigabit abonnement 50 cent duurder gemaakt meen ik, dus men stapte gemakkelijk over. Technisch heb ik genoeg aan 500/500, voor 50cent meer neem je 1000/1000.
Ziet er niet gek uit opzich. Ben benieuwd wat zoiets moet kosten.nero355 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:21:
Ik ben benieuwd of TP-Link daar wat leuks tegenover kan zetten straks met deze twee :
- https://www.tp-link.com/u.../er7212pc/#specifications
- https://www.tp-link.com/u...er/er8411/#specifications
Ze werken namelijk aan IGMP Proxy Support via de webGUI
Vraag is ook of je iptv van KPN werkende kunt krijgen natuurlijk.
Volgens mij heb ik geen XGS-PON. Hoe kan ik dit zien?nero355 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:41:
[...]
De ONT van hun XGS-PON aansluitingen schijnt al 2,5 Gbps te negotiaten als je de Router op Auto Negotiate op de WAN kant zet ?!
Heb glas sinds mei of juni 2021. Mijn USG3 doet geen 2,5Gbit zoals je zult begrijpen
[ Voor 33% gewijzigd door Tortelli op 09-10-2022 20:43 ]
Niet met een 2x2 op 80Mhz...pics or it didn't happen.nero355 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:39:
[...]
Ik heb meerdere keren gewoon 900+ Mbps gezien
https://evanmccann.net/blog/2021/9/unifi-speed-tests#fnr3
[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 09-10-2022 20:50 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
De ONT van hun XGS-PON aansluitingen schijnt al 2,5 Gbps te negotiaten als je de Router op Auto Negotiate op de WAN kant zet ?!Tortelli schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:39:
2,5Gbit zie ik vooral voor toekomstige doeleinden al zal dat nog wel even duren denk ik voordat KPN dit gaat aanbieden.
Die 80 MHz wel of niet durf ik niet te zeggen... Misschien was het VHT160 of zo... Dunnostormfly schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:40:
Niet met een 2x2 op 80Mhz...pics or it didn't happen.
Wel of geen zwart Nokia kastje ?!Tortelli schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:39:
Volgens mij heb ik geen XGS-PON. Hoe kan ik dit zien?
Heb glas sinds mei of juni 2021. Mijn USG3 doet geen 2,5Gbit zoals je zult begrijpen
Zijn voorbeelden van te vinden en soms noemt men Genexis maar ik weet niet of dat dan misschien nog GPON is en geen XGS-PON
[ Voor 51% gewijzigd door nero355 op 09-10-2022 20:45 ]
Update: ik heb inmiddels weer toegang tot de CloudKey. De crux was om de sd kaart eruit te trekken. Blijkbaar blijft het bootproces ergens in een vroeg stadium hangen nog voordat de netwerkcommunicatie is opgestart als deze SD kaart erin zit.GerkeP schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:00:
Al een andere voeding geprobeerd?
De CloudKey krijgt nu weer netjes van de DHCP server een ip adres en start gewoon door.
Ik had ook nog een andere voeding geprobeerd. Voor de liefhebbers nu ik het toch gemeten heb. Hij trekt ongeveer 0.40-0.50 ampere bij 5.1 Volt. Ik had hem vroeger via PoE van de switch gevoed, maar aangezien een re-prevosioning van de switch geinitieerd door de CloudKey zelf kan veroorzaken dat ie zijn eigen power killed, leek het me betrouwbaarder om hem via een USB adapter te voeden.
Ik ga nu verder onderzoeken of de SD kaart verrot is en de CloudKey het wel doet met een andere SD kaart.
Bedankt voor alle suggesties. Bloeddruk is weer gedaald.
Verwijderd
Onlangs een upgrade gedaan naar Android 12 op mijn mobiel.
Melding dat mijn L2TP VPN niet secure is.
Ook kun je geen nieuwe L2TP VPNs meer aanmaken, dus als ik ook een factory reset doe... uitdaging.
Mijn USG heeft geen optie om een IKEv2 / IPSEC aan te maken.
Nu zie ik wel online wat alternatieven (waarvoor je dan weer een extra kastje ergens neer moet leggen) om zo'n VPN op te zetten. En daar zit ik niet op te wachten....
Is er wellicht nog een optie om op die USG het e.a. via SSH in te stellen dat ik wel een IKEv2/IPSEC VPN kan opbouwen, of moet ik een hardware LCM gaan toepassen en een andere USG kopen? Zo ja, wie weet welke ik dan moet hebben?
Ondanks dat ik het storend vind dat in dit device geen support voor is, is de rest van mijn infra op Unifi gebaseerd en derhalve zit ik niet te wachten op een 3rd party gateway binnen de infrasturctuur die ik al heb.
Ook kun je geen nieuwe L2TP VPNs meer aanmaken, dus als ik ook een factory reset doe... uitdaging.
Nu zie ik wel online wat alternatieven (waarvoor je dan weer een extra kastje ergens neer moet leggen) om zo'n VPN op te zetten. En daar zit ik niet op te wachten....
Is er wellicht nog een optie om op die USG het e.a. via SSH in te stellen dat ik wel een IKEv2/IPSEC VPN kan opbouwen, of moet ik een hardware LCM gaan toepassen en een andere USG kopen? Zo ja, wie weet welke ik dan moet hebben?
Ondanks dat ik het storend vind dat in dit device geen support voor is, is de rest van mijn infra op Unifi gebaseerd en derhalve zit ik niet te wachten op een 3rd party gateway binnen de infrasturctuur die ik al heb.
Bij jouw link staat de U6-pro toch op 940Mbps bij 80 MHz. Of zie ik dat verkeerd? Ik zal vanavond even opzoeken welke .ax kaart ik in mijn laptop heb. Want dat is het enige device dat de 1 Gbps kan halenstormfly schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:40:
[...]
Niet met een 2x2 op 80Mhz...pics or it didn't happen.
https://evanmccann.net/blog/2021/9/unifi-speed-tests#fnr3
[ Voor 16% gewijzigd door Tonne op 10-10-2022 12:51 ]
Ja alleen de tekst erboven brengt weer twijfels mee of dat nu met 80 of 160Mhz kanalen is uitgevoerd.Tonne schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:48:
[...]
Bij jouw link staat de U6-pro toch op 940Mbps bij 80 MHz. Of zie ik dat verkeerd? Ik zal vanavond even opzoeken welke .ax kaart ik in mijn laptop heb. Want dat is het enige device dat de 1 Gbps kan halen
It is usually possible to get up to near gigabit speeds with 80 MHz channels, but throughput over 1 Gbps usually requires 160 MHz width, or a 3rd spatial stream. It also requires near-ideal conditions and short range like I’m showing here. I tested 160 MHz channels on the few models that support it. 160 MHz and 1024-QAM modulation allow the U6-LR and U6-Pro to easily run into the ~940 Mbps throughput limit of their single gigabit ports. The AC-HD and UDM aren't far behind. The NanoHD and FlexHD were not tested, but they would perform similarly to the UDM.
Het heeft altijd gedraaid totdat ik overging naar de dreammachine. Ik heb de poort teruggezet naar default 3389 en meteen verbinding via remote desktop. Komt mijn vriendin aanzetten: serviio is ook niet bereikbaar.djbarney schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:33:
[...]
eventueel firewall op de machine zelf? windows firewall of die van een virusscanner? ik weet dat ik bij die van mij daar wel een paar uurtjes mee bezig was omdat de virusscanner+firewall geen meldingen gaf over blokkades..
Ik mis iets in de configuratie van de Dream machine waardoor bepaalde poorten wordt geblokt.
By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Je hebt eigenlijk twee opties :Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:15:
Super Easy :
- Zet een Raspberry Pi of Intel Atom NUC neer.
- Installeer RaspBian of een random Linux distro die je fijn vindt.
- Draai het PiVPN scriptje en geniet van je eigen VPN Gateway
Daarmee heb je dan zowel OpenVPN als Wireguard in één klap aan je netwerk toegevoegd!
Een kleine alternatieve variant daarop is WebMin installeren en de ingebouwde OpenVPN Management Module gebruiken die je kan installeren
Iets lastiger, want niet supported :
Op zoek gaan naar manieren op OpenVPN of Wireguard op een USG te draaien!
Zie : https://duckduckgo.com/?q=unifi+usg+wireguard+openvpn
Het kan en is mogelijk, maar hoe gelukkig je daarvan gaat worden durf ik niet te zeggen...
Één voordeel : Het aantal USG Firmware Updates zal zeeeer laag zijn in de toekomst dus je zal het hooguit eventueel kunnen slopen door een reboot of stroomstoring als je het niet persistent kan maken!
Je zou eens via de CLI het een en ander na kunnen kijken :houtig schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:24:
Het heeft altijd gedraaid totdat ik overging naar de dreammachine. Ik heb de poort teruggezet naar default 3389 en meteen verbinding via remote desktop. Komt mijn vriendin aanzetten: serviio is ook niet bereikbaar.
Ik mis iets in de configuratie van de Dream machine waardoor bepaalde poorten wordt geblokt.
# iptables -L
En dergelijken
Maar eigenlijk wil ik heel hard roepen : GOOI DAT DING WEG !!!
En zet een DIY Router neer!

Verwijderd
En Pi heb ik, en dit zou in docker kunnen idd. Al gaat dan een internal device, connecten aan het public internet... En een extra Pi hiervoor vind ik overkill (als ze uberhaupt al te krijgen zijn).nero355 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:02:
[...]
Je hebt eigenlijk twee opties :
Super Easy :
- Zet een Raspberry Pi of Intel Atom NUC neer.
- Installeer RaspBian of een random Linux distro die je fijn vindt.
- Draai het PiVPN scriptje en geniet van je eigen VPN Gateway
Daarmee heb je dan zowel OpenVPN als Wireguard in één klap aan je netwerk toegevoegd!
Een kleine alternatieve variant daarop is WebMin installeren en de ingebouwde OpenVPN Management Module gebruiken die je kan installeren
Iets lastiger, want niet supported :
Op zoek gaan naar manieren op OpenVPN of Wireguard op een USG te draaien!
Zie : https://duckduckgo.com/?q=unifi+usg+wireguard+openvpn
Het kan en is mogelijk, maar hoe gelukkig je daarvan gaat worden durf ik niet te zeggen...
Één voordeel : Het aantal USG Firmware Updates zal zeeeer laag zijn in de toekomst dus je zal het hooguit eventueel kunnen slopen door een reboot of stroomstoring als je het niet persistent kan maken!
[...]
Je zou eens via de CLI het een en ander na kunnen kijken :
# iptables -L
En dergelijken
En zet een DIY Router neer!![]()
![]()
Liefst dus een andere Unifi unit waarmee het wel kan, want als de oplossing op de bestaande USG een reboot/powercycle niet overleeft, heb ik er ook niks aan.
Kan ik daarmee ook met native Windows (11) en Android (12) zaken een VPN opzetten? Of moet ik daarmee dan ook wéér een app voor installeren? Vind het juist zo fijn dat het zonder extra apps, etc. gedaan kan worden.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Zolang je alles up-to-date houdt niks aan de hand IMHOVerwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:21:
Al gaat dan een internal device, connecten aan het public internet...
Je zou dus zoiets kunnen overwegen : V&A Aangeboden: 1x mini-PC Gigabyte BRIX NUC(Celeron-J1900/4G/SSD120)En een extra Pi hiervoor vind ik overkill (als ze uberhaupt al te krijgen zijn).
Of iets anders dat te vinden is in categorie: Barebones
Dat weet ik dus niet zeker!Liefst dus een andere Unifi unit waarmee het wel kan, want als de oplossing op de bestaande USG een reboot/powercycle niet overleeft, heb ik er ook niks aan.
Misschien zitten er ook permanente oplossingen tussen
Ik doe niks met die twee dus geen idee...Kan ik daarmee ook met native Windows (11) en Android (12) zaken een VPN opzetten? Of moet ik daarmee dan ook wéér een app voor installeren? Vind het juist zo fijn dat het zonder extra apps, etc. gedaan kan worden.
Weet wel dat er in het verleden een aparte OpenVPN Client applicatie te installeren was voor Windows 7 in ieder geval
Verwijderd
Thanks, zal eens verder zoeken. NUCs ken ik, heb er eentje als media center.nero355 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:30:
[...]
Zolang je alles up-to-date houdt niks aan de hand IMHO
[...]
Je zou dus zoiets kunnen overwegen : V&A Aangeboden: 1x mini-PC Gigabyte BRIX NUC(Celeron-J1900/4G/SSD120)
Of iets anders dat te vinden is in categorie: Barebones
[...]
Dat weet ik dus niet zeker!
Misschien zitten er ook permanente oplossingen tussen
[...]
Ik doe niks met die twee dus geen idee...
Weet wel dat er in het verleden een aparte OpenVPN Client applicatie te installeren was voor Windows 7 in ieder geval
Echter is dat wéér een kastje en een 24/7 energie verbruiker. En dat wil ik (liever) niet.
Zou wellicht nog een UTP USB adapter aan de Pi kunnen prikken en in een apart VLAN kunnen hangen en alleen dat VLAN ontsluiten binnen de docker container. Blijft de vraag open van de client side.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Zo'n Atom/Celeron/Pentium modelletje verbruikt bijna niks en je hebt dan een systeem dat je 100% onder eigen beheer hebt : HEERLIJK!!!Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:33:
Thanks, zal eens verder zoeken. NUCs ken ik, heb er eentje als media center.
Echter is dat wéér een kastje en een 24/7 energie verbruiker. En dat wil ik (liever) niet.
Ik durf niet te zeggen hoe handig dat is heel eerlijk gezegd :Zou wellicht nog een UTP USB adapter aan de Pi kunnen prikken en in een apart VLAN kunnen hangen en alleen dat VLAN ontsluiten binnen de docker container. Blijft de vraag open van de client side.
- USB LAN adapters ben ik geen fan van.
En JA, ik weet dat sommige ARM SoC's op die manier hun NIC's aan de SoC hangen, zoals de Raspberry Pi 3B+ en enkele andere modellen van andere merken...
- Docker ben ik ook geen fan van dus ik weet niet hoe goed zo'n Container te isoleren valt in de praktijk!
Dus als je daarmee aan de slag gaat dan horen we graag van je hoe dat is verlopen na een tijdje!
Mogelijk behoort deze vraag in een los topic, dan mag een modje hem even afsplitsen maar ik heb een vraag over een van m'n edgerouter 4 die we hier gebruiken in een apparaat.
We hebben een edgerouter die momenteel een ipsec site2site heeft liggen naar Azure.
Deze wordt via CLI geconfigureerd met de volgende config:
Nu moeten we in verband met de migratie van de ene azure subscription naar een andere toe het apparaat migreren d.m.v. een 2de site-2site verbinding. Zodra deze gemaakt is, kan de oude ophouden te bestaan.
We hebben ondertussen via de GUI en CLI geprobeerd een 2de site-2-site aan te maken maar we lopen vast op een aantal dingen.
1. in de oorspronkelijk config is nooit rekening gehouden met de identificatie van meer dan 1 site-2-site tunnel. Het valt ons op dat wanneer je een 2de site-2-site tunnel aangeeft, je ook een relatie moet leggen met de virtual tunnen interface en de esp-group en ike-group en er ineens een tunnel identificatie nummer opgegeven moet worden.
2. de vti's die aangemaakt worden zijn zichtbaar in de GUI bij connection status en geven "TBD" aan
3. de tunnels komen beide niet up
Waar het op neer komt is dat de 2de tunnel in principe identiek is aan de eerste tunnel m.u.v. de pre-shared-secret en het WAN ip waar de tunnel naar verbindt.
Heeft iemand al eens een dergelijke configuratie/situatie meegemaakt en kan hij zij vertellen hoe de config er via CLI uit ziet voor 2 tunnels?
We hebben een edgerouter die momenteel een ipsec site2site heeft liggen naar Azure.
Deze wordt via CLI geconfigureerd met de volgende config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| set vpn ipsec auto-firewall-nat-exclude enable set vpn ipsec esp-group FOO1 lifetime 3600 set vpn ipsec esp-group FOO1 pfs disable set vpn ipsec esp-group FOO1 proposal 1 encryption aes256 set vpn ipsec esp-group FOO1 proposal 1 hash sha1 set vpn ipsec ike-group FOO1 key-exchange ikev2 set vpn ipsec ike-group FOO1 lifetime 3600 set vpn ipsec ike-group FOO1 proposal 1 dh-group 2 set vpn ipsec ike-group FOO1 proposal 1 encryption aes256 set vpn ipsec ike-group FOO1 proposal 1 hash sha1 set vpn ipsec site-to-site peer "azure ip address" vti authentication mode pre-shared-secret set vpn ipsec site-to-site peer "azure ip address" vti authentication pre-shared-secret <SECRET> set vpn ipsec site-to-site peer "azure ip address" vti connection-type respond set vpn ipsec site-to-site peer "azure ip address" vti description IPsecAzure set vpn ipsec site-to-site peer "azure ip address" vti ike-group FOO1 set vpn ipsec site-to-site peer "azure ip address" vti local-address 192.168.3.204 set vpn ipsec site-to-site peer "azure ip address" vti bind vti0 set vpn ipsec site-to-site peer "azure ip address" vti vti esp-group FOO1 set interfaces vti vti0 set protocols static interface-route 10.0.10.0/23 next-hop-interface vti0 set firewall options mss-clamp interface-type vti set firewall options mss-clamp mss 1350 set system offload ipsec enable commit ; save |
Nu moeten we in verband met de migratie van de ene azure subscription naar een andere toe het apparaat migreren d.m.v. een 2de site-2site verbinding. Zodra deze gemaakt is, kan de oude ophouden te bestaan.
We hebben ondertussen via de GUI en CLI geprobeerd een 2de site-2-site aan te maken maar we lopen vast op een aantal dingen.
1. in de oorspronkelijk config is nooit rekening gehouden met de identificatie van meer dan 1 site-2-site tunnel. Het valt ons op dat wanneer je een 2de site-2-site tunnel aangeeft, je ook een relatie moet leggen met de virtual tunnen interface en de esp-group en ike-group en er ineens een tunnel identificatie nummer opgegeven moet worden.
2. de vti's die aangemaakt worden zijn zichtbaar in de GUI bij connection status en geven "TBD" aan
3. de tunnels komen beide niet up
Waar het op neer komt is dat de 2de tunnel in principe identiek is aan de eerste tunnel m.u.v. de pre-shared-secret en het WAN ip waar de tunnel naar verbindt.
Heeft iemand al eens een dergelijke configuratie/situatie meegemaakt en kan hij zij vertellen hoe de config er via CLI uit ziet voor 2 tunnels?
RDP zonder SSL/TLS tunnel over internet is niet de beste keuze, en dat is een understatement.houtig schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:24:
[...]
Het heeft altijd gedraaid totdat ik overging naar de dreammachine. Ik heb de poort teruggezet naar default 3389 en meteen verbinding via remote desktop. Komt mijn vriendin aanzetten: serviio is ook niet bereikbaar.
Ik heb een HP laptop met een Intel AX200.NGWG.NV wifi kaartje. Die is 2x2stormfly schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:22:
[...]
code:
1 2 [SUM] 0.00-10.01 sec 781 MBytes 655 Mbits/sec 6121 sender [SUM] 0.00-10.00 sec 757 MBytes 635 Mbits/sec receiver
Hier met iPerf vanaf de bank ook, een MacBook uit 2022 heeft geen 3x3 meer maar 2x2. Met welke kanaal & clients haal jij 1Gbps over WiFi?
[Afbeelding]
Kanaal staat op 160MHz
Aha, mooie snelheid! Mijn MacBook gaat slechts tot 80Mhz kanalen, ik hoef geen poging te doen deze resultaten te evenaren.Tonne schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:18:
[...]
Ik heb een HP laptop met een Intel AX200.NGWG.NV wifi kaartje. Die is 2x2
Kanaal staat op 160MHz
Ga niks weggooien wat ik duur heb aangeschaftnero355 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:02:
[...]
Je zou eens via de CLI het een en ander na kunnen kijken :
# iptables -L
En dergelijken
En zet een DIY Router neer!![]()
![]()
Heb je nog meer commando's die ik via CLI kan doen? Zal van de week nogmaals met verse blik naar de output kijken maar gisteren zag ik alleen een block op mijn ingestelde regios. LOGS uitpluizen terwijl je meerdere dingen doet is niet aan te raden
Ook helemaal niet de bedoeling. Alles lokaal, enigste wat ik heb gezegd is dat ik als test tijdelijk extern met nat had geprobeerd. Zo kon ik snel netwerk segmentatie uitsluiten.ASS-Ware schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:14:
[...]
RDP zonder SSL/TLS tunnel over internet is niet de beste keuze, en dat is een understatement.
Dus als je nog tips heb waarom ik op afwijkende poorten mijn server binnen dezelfde lan niet kan bereiken, hoor ik het graag
[ Voor 38% gewijzigd door houtig op 11-10-2022 12:53 ]
By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]
Met 80 MHz haal ik 781 down en 753 up. Dus daar heb je gelijk in. Denk ik test het even hierzo.stormfly schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:10:
[...]
Aha, mooie snelheid! Mijn MacBook gaat slechts tot 80Mhz kanalen, ik hoef geen poging te doen deze resultaten te evenaren.
Om terug te komen op bovenstaande post; mijn RMA aanvraag werd vrij snel goedgekeurd door Ubiquiti en na het opsturen van het defecte AP heb ik binnen een week een spiksplinter nieuw AP mogen ontvangen. Ondanks dat het AP dus buiten de wettelijke garantie was is deze firmware bug blijkbaar inmiddels door Ubiquiti erkent en wordt het netjes opgelostBrokencore schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:58:
Vandaag vanuit de CloudKey mijn UAP-AC-HD proberen te updaten, zat nog op firmware 4.3.28. Na de reboot is die zo dood als een pier, krijgt nog wel voeding via PoE maar verder geen response meer.
Google brengt mij op dit, geeft weinig hoop, zou ik nog kans maken op garantie bij een AP van 2,5 jaar oud?
Hoe heb je de poort veranderd, heb je de poort geopend in de firewall, hoe probeer je te verbinden?houtig schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:48:
[...]
Ga niks weggooien wat ik duur heb aangeschaft
Heb je nog meer commando's die ik via CLI kan doen? Zal van de week nogmaals met verse blik naar de output kijken maar gisteren zag ik alleen een block op mijn ingestelde regios. LOGS uitpluizen terwijl je meerdere dingen doet is niet aan te raden
[...]
Ook helemaal niet de bedoeling. Alles lokaal, enigste wat ik heb gezegd is dat ik als test tijdelijk extern met nat had geprobeerd. Zo kon ik snel netwerk segmentatie uitsluiten.
Dus als je nog tips heb waarom ik op afwijkende poorten mijn server binnen dezelfde lan niet kan bereiken, hoor ik het graag
Denk dat dit niets met Ubiquiti te maken heeft.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Iemand anders opzadelen met de ellende mag ook!
Misschien iets als dit :Heb je nog meer commando's die ik via CLI kan doen?
# netstat -a
of
# netstat -an
of whatever daar de nieuwe versie van is i.c.m. dat gek ss commando
In principe zou het gewoon een Alpine Linux omgeving moeten zijn dus leef je uit!
Je hint staat in deze reactie : Tonne in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"Swoosj schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:01:
Daarnet mijn eerste Ubiquiti ervaring, de 'installatie' van een Unifi 6 Pro in onze woonkamer...
Jammer genoeg haal ik maar een 3de van de downloadsnelheid in vergelijking met de Telenet modem die dan nog in de berging staat. 90MBps vs 280MBps
Iemand enig idee? Is waarschijnlijk een instelling, maar dewelke? Noob here!
Verder is het verstandig om eerst een beetje uit te zoeken waar je mee bezig gaat zijn VOORDAT je een produkt koopt!
Bedoel je die 80mhz? Zo ja, staat reeds zo.nero355 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:32:
[...]
Iemand anders opzadelen met de ellende mag ook!![]()
[...]
Misschien iets als dit :
# netstat -a
of
# netstat -an
of whatever daar de nieuwe versie van is i.c.m. dat gek ss commando
In principe zou het gewoon een Alpine Linux omgeving moeten zijn dus leef je uit!
[...]
Je hint staat in deze reactie : Tonne in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Verder is het verstandig om eerst een beetje uit te zoeken waar je mee bezig gaat zijn VOORDAT je een produkt koopt!
Gr
Ik was vergeten te reageren dus alsnog maar even 
Ik heb nu een 1Gbit verbinding (welliswaar ziggo dus niet up) en wil inderdaad ook wel iets meer met ids/ips doen en dat gaat niet op de USG. nu gaat de USG gewoon de kast in als backup.
Hoef ook niet perse 10Gbit glasvezel te hebben om et gewoon direct aan te willen sluiten toch?
scheelt weer een modem/iets anders ertussen.
ik wil geen alles in 1 ding hebben.
Heb ook wel gekeken naar de firewalla/opnsense/pfsense maar aangezien ik weinig zin meer heb in zelfbouw (wat ook niet gratis is) en de appliances ook wel aan de prijs zijn kies ik ervoor om te blijven bij de "devil i know"
Ondertussen is het we gelukt bij UI om er een te bestellen die komt vandaag binnen
dus lekker weer gaan spielerijen!
RobertMe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:18:
[...]
€20 voor een 12V adapter of €500 voor een nieuwe router die net zo veel / weinig kan als de USG en alleen sneller is als je ook een 1Gbit/s verbinding hebt of perse IDS/IPS wilt gebruiken. Moeilijke keuze.
* RobertMe is er vrij zeker dan dat er (dan) een zelfbouw router komt, met een PfSene of OpnSense. Waarschijnlijk zelfs iets goedkoper, en geeft wel "alle" router features die je je maar kunt wensen.
Die adapter heb ik ook wel in de la liggen dat is ook niet het issuenero355 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:30:
[...]
Heb je dan ergens 10 Gbps Glasvezel gevonden
Tweak biedt het aan, maar je moet dan net in het juiste gebied wonen...
Delta gaat via hun XGS-PON aansluitingen een regulier abonnement in de vorm van 8 Gbps aanbieden, maar iets van een Bridged NTU achtig ding is nog steeds niet leverbaar of überhaupt een optie voorlopig...
[...]
Of je krijgt hem GRATIS toegestuurd na !! 4 jaar !! van de winkel waar je USG 3P vandaan komt!
Ik heb dus van shop: Megekko na wat heen en weer gemail een flinke 12V/3A adapter toegestuurd gekregen!
Kan je wel drie USG's mee voeden als je een splitter erop zet!![]()
Ik heb nu een 1Gbit verbinding (welliswaar ziggo dus niet up) en wil inderdaad ook wel iets meer met ids/ips doen en dat gaat niet op de USG. nu gaat de USG gewoon de kast in als backup.
Hoef ook niet perse 10Gbit glasvezel te hebben om et gewoon direct aan te willen sluiten toch?
Ja is dezelfde hardware verder maar het grootste minpunt van de UDM is voor mij wegTortelli schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:13:
[...]
De UXG is qua basis toch hetzelfde als de UDM pro? Met dus ook dezelfde problemen?
Ik zou graag afstappen van mijn USG3 naar niets nieuws maar vanuit Unifi is er volgens niets wat beter werkt dan de oude USG3 op het KPN netwerk?
[...]
Ik loop wel eens met het idee de pfSense / OPN route op te gaan maar ben bang dat ik er gewoon te weinig kennis van heb. Qua hardware is wel wel leuk spul te koop iig!
Heb ook wel gekeken naar de firewalla/opnsense/pfsense maar aangezien ik weinig zin meer heb in zelfbouw (wat ook niet gratis is) en de appliances ook wel aan de prijs zijn kies ik ervoor om te blijven bij de "devil i know"
Ondertussen is het we gelukt bij UI om er een te bestellen die komt vandaag binnen
Ik kwam zo snel weinig andere posts tegen over schijven tbv Protect met 4 camera's.Will_M schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:14:
[...]
De rede dat er een WD-Purple aanbevolen wordt is omdat er continue geschreven gaat worden naar zo'n recording disk (standaard 'recording' setting in Unifi Protect = ALWAYS) en dat die disks gebouwd zijn voor 'Allways-ON'. WD purple disks 'schurken tegen disks aan welke voor enterprise serveromgevingen gebruikt worden met als verschil dat er een minder goed SLA op afgesloten kan worden.
Als je gemiddeld uitgaat van 1TB / Camera / Maand dan klopt dat vaak een heel eind voor de camera's van UI
Ik heb nu een SSD van 512Gb (die ik nog ergens had liggen) in mijn UDM SE zitten. Dat is gewoon te krap.
Nu ben ik eens aan het rondkijken voor een SATA schijf. Lang geleden dat ik daar naar modellen en mogelijkheden gekeken heb. Ik zoek een 4TB schijf (groter hoeft in principe niet, of het moet prijs/TB verhouding weinig uitmaken om voor 6TB te gaan).
Is een WD Purple dan nog steeds aan te raden tov bijvoorbeeld een WD Red? Of een Seagate Skyhawk?
Aankoopprijs zal dan richting de 100 euro gaan, maar dan is de keuze nog enorm....
Iemand nog een advies?
@ChUcKiE Hoe minder 'intelligentie' zo'n disk heeft in z'n eigen controller aangaande 'Power-Management' hoe beter het is voor een NVR oplossing. Eigenlijk wil je een zo zuinig mogelijke disk welke vervolgens ook maar één keer hoeft op te spinnen gedurende z'n hele levensduur.
Vanwege het stroomverbruik van HDD's worden zelfs NAND SSD's al interessant om naar te kijken (bereken maar eens hoelang een goede SSD met TRIM mee kan gaan....
).
Vanwege het stroomverbruik van HDD's worden zelfs NAND SSD's al interessant om naar te kijken (bereken maar eens hoelang een goede SSD met TRIM mee kan gaan....
[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 12-10-2022 14:24 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Aha ok...de schijf met de laagste power consumptie (bij scrhijven) is de Seagate Baracuda:Will_M schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:20:
@ChUcKiE Hoe minder 'intelligentie' zo'n disk heeft in z'n eigen controller aangaande 'Power-Management' hoe beter het is voor een NVR oplossing. Eigenlijk wil je een zo zuinig mogelijke disk welke vervolgens ook maar één keer hoeft op te spinnen gedurende z'n hele levensduur.
uitvoering: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB
ik had nog even een aanvulling gemaakt in m'n vorige post, maar hierbij m'n eigen huidige 2,5" HDD welke al een heel tijdje in m'n CKG2+ zit:ChUcKiE schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:23:
[...]
Aha ok...de schijf met de laagste power consumptie (bij scrhijven) is de Seagate Baracuda:
uitvoering: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB
Die 'Power on Hours' moet je overigens met een scheepslading zeezout nemen. Dat is wat m'n CKG2+ in de webinterface er van maakt en dat getal veranderd ook positief óf negatief tijdens een refresh. Disk zit er sinds de eerste dag van aanschaf in en m'n CKG2+ was één van de eerste welke door UI in Nederland geleverd werd zónder een 'EA product' te zijn.
- Healthy
- Model - ST5000LM000-2U8170
- Serial - WCJxxxxx
- Size - 5.00 TB
- Power on Hours - 189158949654290
- RPM - 5400
- SATA - SATA 3.1
- Temperature - 40°
- ATA - ACS-3
- Bad Sector Count - 0
- Firmware - 0001
[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 12-10-2022 16:11 ]
Ik zal meedoen met de lijst 
- Healthy
- Model - ST5000LM000-2AN170
- Serial - WCJ61BGJ
- Size - 5.00 TB
- Power on Hours - 3779571224504
- RPM - 5526
- SATA - SATA 3.1
- Temperature - 48°
- ATA - ACS-3
- Bad Sector Count - 0
- Firmware - 0001
-| Hit it i would ! |-
@Falcon10
Loopt die Barracuda van jou nu 126 toeren per minuut sneller om het daardoor 8o Celcius warmer te krijgen, of.....
Loopt die Barracuda van jou nu 126 toeren per minuut sneller om het daardoor 8o Celcius warmer te krijgen, of.....
Maar NAND SSD's zijn beter geschikt dan een gewone?Will_M schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:20:
Vanwege het stroomverbruik van HDD's worden zelfs NAND SSD's al interessant om naar te kijken (bereken maar eens hoelang een goede SSD met TRIM mee kan gaan....).
2Tb NAND SSD komt dan al wel uit op 180 euro of zo, laat staan 4TB...
Edit: Die Crucial MX500 die ik nu heb is een NAND SSD (weliswaar 500GB, dus te weinig, maar goed).
Dan toch maar de Seagate en dan de 2,5" Barracuda Compute
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik ga ook niet je MAC address zitten spoofen op andere plekken, maar toch halen we die altijd weg hé!Will_M schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:07:
Ga jij daarmee nu proberen garantie te claimen middels een serial terwijl die disk al ver buiten de garantie periode voor een particulier ligt?
ARP poisoning.... Doe's ff nienero355 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:09:
[...]
Ik ga ook niet je MAC address zitten spoofen op andere plekken, maar toch halen we die altijd weg hé!
Meerdere avonden speuren gaf helaas geen oplossing, dus ik probeer het hier eens:
Pixel 6 met Vodafone. UDM met AP-pro en AP-LR, Delta als provider. Maar VoWifi krijg ik niet aan de gang. Op andere netwerken geen probleem, werkt prima. Heb dus telefoon uitgesloten als probleem.
Geprobeerd: volgens Vodafone benodigde poorten opgezet (UDP 500 en 4500), firewall volledig uit, 5GHz uit, de AP-LR afgekoppeld.
Heeft een van jullie een idee waar ik het nog in kan zoeken? De dekking is hier drama en het begint te koud te worden om elke keer naar buiten te moeten voor bellen.
Pixel 6 met Vodafone. UDM met AP-pro en AP-LR, Delta als provider. Maar VoWifi krijg ik niet aan de gang. Op andere netwerken geen probleem, werkt prima. Heb dus telefoon uitgesloten als probleem.
Geprobeerd: volgens Vodafone benodigde poorten opgezet (UDP 500 en 4500), firewall volledig uit, 5GHz uit, de AP-LR afgekoppeld.
Heeft een van jullie een idee waar ik het nog in kan zoeken? De dekking is hier drama en het begint te koud te worden om elke keer naar buiten te moeten voor bellen.
Voordat je met Delta gaat bellen (waar waarschijnlijk je issue qua routering zit): Heb je van Vodafone ook IP adressen / ranges gekregen waarnaar je die twee UDP poorten open moet zetten?Geffy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:36:
Meerdere avonden speuren gaf helaas geen oplossing, dus ik probeer het hier eens:
Met een Windows PC kun je overigens middels Powershell vrij simpel én snel achterhalen of een remote poort 'open' staat middels het commando Test-Netconnection 'ip-adres' -port 'poortnummer'
Nee, die poorten heb ik van een de algemene troubleshoot pagina over Wifi bellen.Will_M schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:50:
[...]
Voordat je met Delta gaat bellen (waar waarschijnlijk je issue qua routering zit): Heb je van Vodafone ook IP adressen / ranges gekregen waarnaar je die twee UDP poorten open moet zetten?
Jij denkt in de richting van deze oplossing: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2016880?
Overgeklokt !Will_M schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:02:
@Falcon10
Geen idee waarom ie meer toeren doet.
Maar dat ie warmer is zal te maken hebben met dat ie in een 19" hangkast tegen een muur hangt in een afgesloten kast.
@nero355 : gho, die disk is gesloopt uit een WD NAS dingetje, dus garantie etc moet er in elk geval niet meer op gevraagd worden. Het is nu niet een serienr van 1 of andere server waardoor je 1 of andere claim ofzo bij Dell zou kunnen doen me dunkt.
-| Hit it i would ! |-
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Misschien moet Delta/Caiway dan ook zoiets doen : paulus4ever in "[Ubiquiti] Bellen via wifi"Geffy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:58:
Nee, die poorten heb ik van een de algemene troubleshoot pagina over Wifi bellen.
Jij denkt in de richting van deze oplossing: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2016880?
Heb je het ook op je toestel aangezet en zo ?!
Ik maak er geen gebruik van, maar ik weet wel dat anderen vaak eerst een bepaalde code of "nummer" moesten intoetsen en dan "bellen" om VoWiFi te Enablen
Ik heb nu de Unifi6-Lite in gebruik thuis, daar werkt het prima. Op mijn FlexHD's werkt het niet.Geffy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:36:
Dus bij mij poorten ook uitgesloten.
Mogelijk is het een firmware probleem op de AP's.
GerkeP
Een tijd geleden ben ik hier in de lucht geweest wegens de problemen die heb ik met mijn Unifi Dream Router op een KPN pon verbinding.
Ongeveer elk uur dat de verbinding eruit klapt, en ook een berg meldingen in de log zijn te vinden dat de PPPoe sessie opnieuw opgebouwd word.
Alleen is er nog weinig duidelijk geworden omdat testen nog niet mogelijk is geweest met iemand die ik ken.
Diegene heeft blijkbaar geen problemen met de UDR.
Het (enige) verschil lijkt te zijn, dat ik een XGSPON ont erop heb zitten, en hij nog de oude nokia GPON ont.
Zijn er hier mensen met een UDMP(SE) die hem gebruiken met een KPN (xgspon ont) verbinding?
Ook ervaringen met het direct aansluiten van de piggytail op de sfp+ poort van de UDMP?
De UDR gaat er binnenkort uit, en moet even kijken welke opties er zijn.
Oog voor nu is gevallen op een UDMP of OPNsense appliance.
Wegens de problemen die ik heb, zou ik het liefst die ont volledig overslaan.
Eerst wil ik even uitsluiten dat de problemen echt door de xgspon komen, en opgelost zijn zodra er een oude gpon ont word gebruikt.
(voor mij niet zo snel te verklaren als het zo is..)
Ongeveer elk uur dat de verbinding eruit klapt, en ook een berg meldingen in de log zijn te vinden dat de PPPoe sessie opnieuw opgebouwd word.
Alleen is er nog weinig duidelijk geworden omdat testen nog niet mogelijk is geweest met iemand die ik ken.
Het (enige) verschil lijkt te zijn, dat ik een XGSPON ont erop heb zitten, en hij nog de oude nokia GPON ont.
Zijn er hier mensen met een UDMP(SE) die hem gebruiken met een KPN (xgspon ont) verbinding?
Ook ervaringen met het direct aansluiten van de piggytail op de sfp+ poort van de UDMP?
Eerst wil ik even uitsluiten dat de problemen echt door de xgspon komen, en opgelost zijn zodra er een oude gpon ont word gebruikt.
Ik merk de laatste tijd zelf ook vaker dat de PPPoE sessie wegvalt voor een paar seconde en daarna weer terugkomt. Het is wel regelmatig, maar niet met regelmaat bij mij (dus niet elk uur bijv. maar wel meerdere keren op een avond). Ik heb zelf nog geen tijd/zin gehad om dit verder te onderzoeken, behalve dat ik het inderdaad in het logboek ook terug kan vinden. Video streams van bijv. netflix lopen ook door de buffer gewoon door, maar je merkt het vooral bij het browsen als je net op dat moment een website opvraagt.Savagegek schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:20:
Een tijd geleden ben ik hier in de lucht geweest wegens de problemen die heb ik met mijn Unifi Dream Router op een KPN pon verbinding.
Zelf geen UDM(Pro) trouwens maar een USG3P op het moment, maar wel een XGS-PON aansluiting. Ik ben in ieder geval benieuwd wat jij verder tegen gaat komen en hoe je het eventueel oplost. Zodra ik eea bekijk zal ik dit hier ook posten als dat nog nodig is tegen die tijd.
Goedemiddag all,
Ik had een vraagje betreffende de laatste firmwares van de Ubiquiti AP-AC-LR. Sinds de upgrade naar de nieuwste firmware, en de firmware daarvoor (6.2.39 en 6.2.35) merk ik dat het internet op mijn iPhone met iOS 16 steeds weg valt. Dit is op de 5G verbinding. Op 2,4G merk ik het wegvallen niet maar is de snelheid dramatisch.
Voorheen had ik dit niet. Anderen die ditzelfde probleem ervaren?
Op mijn laptop werkt overigens alles prima (Microsoft Surface).
Ik had een vraagje betreffende de laatste firmwares van de Ubiquiti AP-AC-LR. Sinds de upgrade naar de nieuwste firmware, en de firmware daarvoor (6.2.39 en 6.2.35) merk ik dat het internet op mijn iPhone met iOS 16 steeds weg valt. Dit is op de 5G verbinding. Op 2,4G merk ik het wegvallen niet maar is de snelheid dramatisch.
Mac Studio M3 Ultra 256GB, MacBook Pro M2
Heb ik ook gehad met 6.2.39, maar een downgrade naar 6.2.35 heeft het probleem bij mijn UAP-IW-HD opgelost. Op de andere twee AP's (AC-Lite) had ik dit probleem niet bij de upgrade naar 6.2.39.Vintelligence schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:52:
Goedemiddag all,
Inmiddels contact gehad met @Geffy omdat ik dit ook had. Het probleem was dat onze IP adressen uit reeksen kwamen die oorspronkelijk aan Zweden waren gekoppeld. Delta had deze kort geleden al gewijzigd naar Nederland maar het kan maanden duren voordat allerlei tussenliggende systemen ge-update zijn. Ik heb contact opgenomen met Vodafone en ze hebben ze in ieder geval de reeksen waar wij in staan handmatig vast op NL gezet waardoor VoWIFI mogelijk wordt. In de komende update (11 november) gaat deze in productie en vanaf deze dag kunnen we bellen via WiFi.Geffy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:36:
Mocht iemand in de toekomst een vergelijkbare case hebben, bel de klantenservice van je provider. Als dit Vodafone of hollandsnieuwe is, stuur mij dan een DM met je IP adres, dan mail ik deze naar mijn contact.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dat is inderdaad een beetje een "Shitshow" geworden bij Delta/Caiway : Acidrain in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"robertwebbe schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:45:
Inmiddels contact gehad met @Geffy omdat ik dit ook had. Het probleem was dat onze IP adressen uit reeksen kwamen die oorspronkelijk aan Zweden waren gekoppeld. Delta had deze kort geleden al gewijzigd naar Nederland maar het kan maanden duren voordat allerlei tussenliggende systemen ge-update zijn. Ik heb contact opgenomen met Vodafone en ze hebben ze in ieder geval de reeksen waar wij in staan handmatig vast op NL gezet waardoor VoWIFI mogelijk wordt. In de komende update (11 november) gaat deze in productie en vanaf deze dag kunnen we bellen via WiFi.
Mocht iemand in de toekomst een vergelijkbare case hebben, bel de klantenservice van je provider. Als dit Vodafone of hollandsnieuwe is, stuur mij dan een DM met je IP adres, dan mail ik deze naar mijn contact.

1 april is er vroeg bij 

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
't Ziet er uit als een grapje maar ik ben wel heel erg pro serieuze lenzen.Toppe schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:20:
1 april is er vroeg bij
[YouTube: UInnovations: UniFi Protect AI DSLR [Early Access]]
Die onscherpe prut waar je niet eens een nummerplaat op af kan lezen...

Ik weet echt niet of het 1 april is.
Je hebt sowieso twéé camera's nodig: De tweede die continue gericht staat op de eerste, want die lens kun je verkopen voor gebruik op camera's en kost nieuw €1200.
Je hebt sowieso twéé camera's nodig: De tweede die continue gericht staat op de eerste, want die lens kun je verkopen voor gebruik op camera's en kost nieuw €1200.
Hang slot er aanTarquin schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:22:
Ik weet echt niet of het 1 april is.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik probeer mijn gmail als mailserver aan mijn Unifi controller toe te voegen maar het wil niet lukken. Iemand dat werkend gekregen of een andere emaildienst werkend gekregen? De settings die ik geprobeerd heb:
Mailserver : Custom
SSL: Enable
SMTP Server Hostname: smtp@gmail.com
SMTP Server Port: 465
Authentication: Enable
SMTP Username: xxxx@gmail.com
SMTP Wachtwoord: mijnwachtwoord
Test SMTP Server: ander test email.
Ik krijg de volgende foutmelding:
"There was an error sending the test email to "ander test email". Login required."
"There was an error sending the test email to "ander test email". Login required."
Die servernaam lijkt me niet te kloppen.jjust schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:21:
En heb je bij gmail een app password gegenereerd specifiek voor dit doel? Je kunt niet je normale wachtwoord gebruiken.
[ Voor 24% gewijzigd door correcto op 15-10-2022 13:29 ]
Dank, dat laatste was inderdaad het probleem. Je moet in je gmail 2FA aanzetten. Daarna kan je een App-wachtwoord aanmaken. Deze video legt het goed uit. De servernaam was wel correct. Ik kan nu een test email verzenden en die komt ook aan. Wat nog niet werkt is een nieuwe user uitnodigen dan krijg ik de melding "There was an error inviting user. Please enable SMTP in settings." Ik zoek nog even verder.correcto schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:25:
[...]
Die servernaam lijkt me niet te kloppen.
En heb je bij gmail een app password gegenereerd specifiek voor dit doel? Je kunt niet je normale wachtwoord gebruiken.
Edit: Ik heb de smtp settings uitgezet en daarna weer aangezet en nu kan ik wel nieuwe users uitnodigen. Overigens wel vervelend dat je niet gewoon users kan aanmaken zonder ze uit te nodigen.
Edit 2: Als je terug gaat naar de oude interface kan je wel gewoon gebruikers incl wachtwoord aanmaken.
[ Voor 16% gewijzigd door jjust op 15-10-2022 14:18 ]
Gebruikt iemand hier de patch kabels van Unifi?
Op de ene afbeelding zijn de connectoren haaks op de andere weer recht. Of zijn ze zo buigzaam dat ze deze radius kunnen maken?
Ik ben op zoek naar 10cm patch kabels om zo strak mogelijk te kunnen bekabelen tussen patch panel en switch.
Op de ene afbeelding zijn de connectoren haaks op de andere weer recht. Of zijn ze zo buigzaam dat ze deze radius kunnen maken?
Ik ben op zoek naar 10cm patch kabels om zo strak mogelijk te kunnen bekabelen tussen patch panel en switch.
Ik heb al tijden 2 Ubiquiti AP’s (UAP-AC-LR & UAP-AC-IW) die ik via de UniFi Network app heb ingesteld met een lokaal account en via die app ook kan beheren
Sinds kort heb ik ook een PoE switch (USW-Lite-16-PoE) en leek het me handig maar eens een permanente UniFi controller te gaan gebruiken. Deze heb ik op HA 9.2 geïnstalleerd via deze add-on Home Assistant Community Add-on: UniFi Network Application
Bij het installeren daarvan toen mijn account werd gevraagd zonder er verder bij na te denken mijn UI account ingevuld.
Wanneer nu de webpagina <lokaal HA ip>:8443 open zie ik enkel de switch die nu al uren afwisselt tussen ‘adopting’ en ‘offline’, de AP’s zijn daar niet zichtbaar.
En als ik nu de UniFi app open zie ik dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BCrzMz0Rp34JQGV1AvE2XB9V.jpg?f=user_large)
‘Blob-UniFi’ is de controller. (ik moest iets verzinnen
)
De AP’s staan vermeld als onafhankelijk
Ik vermoed dat ik een fout heb gemaakt door bij het installeren van de HA UniFi controller mijn UI account op te geven ipv mijn lokale account waardoor deze de AP’s nu niet kan beheren.
Waardoor hij de switch nu ook niet adopted krijgt is me een raadsel maar ik wil het allemaal toch lokaal beheren en zit ook niet te wachten op UI cloudkoppelingen.
Dus ik wil die HA controller nu omzetten naar mijn lokale account, en dat moet ook kunnen volgens Ubiquiti:
”Note: Although a UI SSO account is required for remote access, it is possible to setup and use UniFi OS Consoles as local-only devices without the need for an SSO account.”
(bron: UniFi Network - Self-Hosting your UniFi Network Without a Console (Advanced)
Heb namelijk geen idee wat het nut zou kunnen zijn om mijn devices remote te kunnen beheren en dat er daarvoor van buiten een verbinding naar mijn thuis netwerk wordt gemaakt zie ik al helemaal niet zitten, lijkt me alleen maar een veiligheidsrisico.
Maar ik kan nergens in de webinterface vinden waar ik dat UI SSO eraf kan halen en een lokaal account op kan zetten.
Iemand die me de juiste plek kan wijzen?
Sinds kort heb ik ook een PoE switch (USW-Lite-16-PoE) en leek het me handig maar eens een permanente UniFi controller te gaan gebruiken. Deze heb ik op HA 9.2 geïnstalleerd via deze add-on Home Assistant Community Add-on: UniFi Network Application
Bij het installeren daarvan toen mijn account werd gevraagd zonder er verder bij na te denken mijn UI account ingevuld.
Wanneer nu de webpagina <lokaal HA ip>:8443 open zie ik enkel de switch die nu al uren afwisselt tussen ‘adopting’ en ‘offline’, de AP’s zijn daar niet zichtbaar.
En als ik nu de UniFi app open zie ik dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BCrzMz0Rp34JQGV1AvE2XB9V.jpg?f=user_large)
‘Blob-UniFi’ is de controller. (ik moest iets verzinnen
De AP’s staan vermeld als onafhankelijk
Ik vermoed dat ik een fout heb gemaakt door bij het installeren van de HA UniFi controller mijn UI account op te geven ipv mijn lokale account waardoor deze de AP’s nu niet kan beheren.
Waardoor hij de switch nu ook niet adopted krijgt is me een raadsel maar ik wil het allemaal toch lokaal beheren en zit ook niet te wachten op UI cloudkoppelingen.
Dus ik wil die HA controller nu omzetten naar mijn lokale account, en dat moet ook kunnen volgens Ubiquiti:
”Note: Although a UI SSO account is required for remote access, it is possible to setup and use UniFi OS Consoles as local-only devices without the need for an SSO account.”
(bron: UniFi Network - Self-Hosting your UniFi Network Without a Console (Advanced)
Heb namelijk geen idee wat het nut zou kunnen zijn om mijn devices remote te kunnen beheren en dat er daarvoor van buiten een verbinding naar mijn thuis netwerk wordt gemaakt zie ik al helemaal niet zitten, lijkt me alleen maar een veiligheidsrisico.
Maar ik kan nergens in de webinterface vinden waar ik dat UI SSO eraf kan halen en een lokaal account op kan zetten.
Iemand die me de juiste plek kan wijzen?
Verwijderd
Je kan ze idd in die radius buigenverzenden schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:47:
Ik heb ze zelf niet maar heb even op youtube gekeken en daar kwam ik deze review tegen: YouTube: Unifi Ethernet Patch Cablesverzenden schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:47:
Je kan ze inderdaad buigen en dan blijven ze ook in een hoek staan (zit blijkbaar metaal in) maar of het zo strak kan als op de foto vraag ik me af want in de video zie ik ze wat terug veren.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Pak de Search bovenaan erbij in deze reeks of in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 en je zou genoeg voorbeelden moeten kunnen vinden!verzenden schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:47:
Ik heb geen idee of het wat toevoegt aan je probleem nu je al een stap verder bent, maar je hebt kans dat je ook nog iets van "Allow Unsecure Clients to send e-mails" in je Gmail Settings aan moet zetten om non-Google Clients gebruik te laten maken van een Gmail Account naast het API en login genereren verhaal dat @correcto al noemdejjust schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:21:
Ik probeer mijn gmail als mailserver aan mijn Unifi controller toe te voegen maar het wil niet lukken. Iemand dat werkend gekregen of een andere emaildienst werkend gekregen? De settings die ik geprobeerd heb:
Dan heb je het verkeerde produkt gekocht IMHO en kan je beter kijken naar AmpliFi van Ubiquiti of gewoon iets van reguliere produkten van ASUS/Netgear/TP-Link (Niet de Omada reeks!) of AVM Fritz!Box meuk of zo...Swoosj schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:54:
Klinkt quasi chinees voor me :-)
Verwijderd
Inmiddels mijn eigen vraag al beantwoord.Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:15:
Ubiquity gaat geen support toevoegen voor IKEv2 voor Point to Site aan de USG 3P.
Contact gehad met de klantenservice hierover. Die zeggen doodleuk dat het kan in de next gen versie. En die kost dus $399.
Zo raken ze dus een klant kwijt...
Wordt dus zoeken naar wat anders. Wel jammer want vind de Unifi oplossing met de USG, AP's en POE switch verder wel fijn werken.
Da's bij mij één van de redenen dat ik het nog steeds niet erg vind dat ik hier thuis (op VDSL2) m'n eigen modem/router niet in lekker als BRIDGE kan zetten en dus met een dubbele NAT moet werken. PPPoE werkt met de USG3P icm een Fritzbox 7590 (ook al) niet lekker (lees:niet) dus m'n Fritzbox mag de IPSec VPN termineren en vervolgens doorzetten naar de USG3PVerwijderd schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:50:
[...]
Inmiddels mijn eigen vraag al beantwoord.
Ubiquity gaat geen support toevoegen voor IKEv2 voor Point to Site aan de USG 3P.
Contact gehad met de klantenservice hierover. Die zeggen doodleuk dat het kan in de next gen versie. En die kost dus $399.
Zo raken ze dus een klant kwijt...
Wordt dus zoeken naar wat anders. Wel jammer want vind de Unifi oplossing met de USG, AP's en POE switch verder wel fijn werken.
Wat werkt er niet lekker aan de USG3P dan icm PPPoE? Zijn er bekende bugs en/of andere problemen?Will_M schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:57:
[...]
Da's bij mij één van de redenen dat ik het nog steeds niet erg vind dat ik hier thuis (op VDSL2) m'n eigen modem/router niet in lekker als BRIDGE kan zetten en dus met een dubbele NAT moet werken. PPPoE werkt met de USG3P icm een Fritzbox 7590 (ook al) niet lekker (lees:niet) dus m'n Fritzbox mag de IPSec VPN termineren en vervolgens doorzetten naar de USG3P
MTU / Packetsize is niet (simpel) in te stellen. Buiten dat zit ik ook nog met het IPTV deel bij KPN wat niet gemakkelijk aan de praat te krijgen, én vervolgens ook vooral te houden, is.mrdemc schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:11:
[...]
Wat werkt er niet lekker aan de USG3P dan icm PPPoE? Zijn er bekende bugs en/of andere problemen?
Voor m'n werk doe ik niets anders dan bij en voor zakelijke klanten complete netwerken optuigen én beheren op L1, L2 én L3 (plus ver daarboven als er ook wat firewall's aan te pas gaan komen) maar daar krijg ik er voor betaald. Als hier thuis het spel op de ene of andere manier onderuit gaat vanwege een verstoring of wijziging aan de kant van de provider (welke toevallig ook m'n werkgever is) óf bij de elektriciteitsboer dan wil ik niet hebben dat er hier thuis gezeurd gaat worden over wegvallende TV uitzendingen en/of ander geneuzel wat niet volledig automatisch terug op komt ná een reset van het hele spel
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
xDSL verbindingWill_M schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:57:
Da's bij mij één van de redenen dat ik het nog steeds niet erg vind dat ik hier thuis (op VDSL2) m'n eigen modem/router niet in lekker als BRIDGE kan zetten en dus met een dubbele NAT moet werken. PPPoE werkt met de USG3P icm een Fritzbox 7590 (ook al) niet lekker (lees:niet) dus m'n Fritzbox mag de IPSec VPN termineren en vervolgens doorzetten naar de USG3P
Daar hebben we DrayTek produkten voor i.p.v. die rommel die ze naar de Fritz Chip hebben genoemd!
Toevallig vandaag al de tweede keer in denk ik 3 maanden tijd gehad dat mijn Cloudkey Gen2 ineens van het een op het andere moment unresponsive is. Kwam er vanochtend ineens achter toen ik via de portal geen verbinding meer kon maken en toen bleek ie sinds gisteravond te zijn gaan hemelen (soort vastgelopen toestand waar ie dan niet uitkomt). Uiteindelijk power cycle gedaan en dan werkt het weer. Heb er Unifi Network en Protect (voor camera's en deurbel op draaien). Meer mensen die hier wel eens last van hebben? Draai er de laatste versies op (geen early releases).
Ik heb de vraag en reacties van @Swoosj afgesplitst naar Problemen met installeren Ubiquiti apparatuur. De hoeveelheid vragen en reacties was wat te groot voor een ervaringen topic.
Ik zou de HD eens checken. Neemt hij nog wel beeld op in de tijd?captain007 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:14:
Toevallig vandaag al de tweede keer in denk ik 3 maanden tijd gehad dat mijn Cloudkey Gen2 ineens van het een op het andere moment unresponsive is. Kwam er vanochtend ineens achter toen ik via de portal geen verbinding meer kon maken en toen bleek ie sinds gisteravond te zijn gaan hemelen (soort vastgelopen toestand waar ie dan niet uitkomt). Uiteindelijk power cycle gedaan en dan werkt het weer. Heb er Unifi Network en Protect (voor camera's en deurbel op draaien). Meer mensen die hier wel eens last van hebben? Draai er de laatste versies op (geen early releases).
De grap is dat ik die een aantal maanden geleden nog vervangen heb nadat een vorige was overleden. Nu ook geen bad sector count die oploopt etc, dus het zou mij verbazen als deze nu al stuk is. Tijdens de vastloper heeft ie inderdaad wel geen beelden opgenomen, maar voor de rest helemaal geen indicatie wat (ook niks in de logs). Overigens neemt ie nu gewoon weer beelden op en kan ik die ook terugkijken.nexhil schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:47:
Ik zou de HD eens checken. Neemt hij nog wel beeld op in de tijd?
[ Voor 6% gewijzigd door captain007 op 17-10-2022 09:59 ]
Ik heb al tijden zowel een USG als 2 UAC-AP-Lites. Ik heb momenteel problemen met deze access points.
Vorige week (per ongeluk op geklikt) een update gedaan naar de nieuwste firmware (versie 6), die veel problemen gaf, waaronder willekeurige disconnects met Apple apparaten, maar ook heel wisselend wifi-bereik; ene keer prima, andere keer zeer slecht.
Ik heb de update teruggezet, maar ik heb geen idee wat de vorige versie was. Nu inmiddels wel teruggezet naar het veel genoemde 4.3.20.11298, maar zelfs daarmee krijg ik het niet meer stabiel, helaas.
Is er iemand die me kan vertellen welke firmware momenteel wél vrij stabiel en foutloos werkt? Die 4.3.20 is alweer 2 jaar oud, geen idee of dat een probleem is (veiligheid) ?
Vorige week (per ongeluk op geklikt) een update gedaan naar de nieuwste firmware (versie 6), die veel problemen gaf, waaronder willekeurige disconnects met Apple apparaten, maar ook heel wisselend wifi-bereik; ene keer prima, andere keer zeer slecht.
Ik heb de update teruggezet, maar ik heb geen idee wat de vorige versie was. Nu inmiddels wel teruggezet naar het veel genoemde 4.3.20.11298, maar zelfs daarmee krijg ik het niet meer stabiel, helaas.
Is er iemand die me kan vertellen welke firmware momenteel wél vrij stabiel en foutloos werkt? Die 4.3.20 is alweer 2 jaar oud, geen idee of dat een probleem is (veiligheid) ?
4.3.20 zou echt stabiel moeten zijn. Met 6.2.39 heb ik trouwens ook geen problemen ervaren tot nu toe. Zou het niet iets anders kunnen zijn?koelkast schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:02:
Ik heb al tijden zowel een USG als 2 UAC-AP-Lites. Ik heb momenteel problemen met deze access points.
Dat is het lastige, ik heb - voor zover ik weet - niets veranderd. Maar wat ik al heb geprobeerd:Timmert schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
4.3.20 zou echt stabiel moeten zijn. Met 6.2.39 heb ik trouwens ook geen problemen ervaren tot nu toe. Zou het niet iets anders kunnen zijn?
- vaste wifi-kanalen ingesteld (kanaal 1 beneden, kanaal 6 boven)
- radio 5 ghz op high ipv auto, 2.4 op medium ipv auto
- mijn ssid met de naam iot op 2.4 only gezet
- plaats van de ap veranderd naar buiten meterkast, dit stond altijd in de meterkast, zonder enige (zichtbare) problemen
- alles opnieuw gestart, alles stroomloos gemaakt (ook de clients allemaal uitgezet, en vervolgens vanaf de usg alles weer aan.
Nu gebruik nogal wat smarthome spul, zoals 10 wifi power plugs, stuk of 10 esphome devices, altijd zonder enig probleem, allemaal op 2.4 ghz.
Zou het kunnen dat iets het netwerk compleet 'volspamt' of overbelast? De smartphone van mijn zoon zit ook op 2.4 ghz, terwijl die prima op 5 ghz functioneert.
Ik zou nog kunnen proberen om het Zigbee channel te veranderen (om werking met wifi te verbeteren), op zowel mijn philips hue hub als de conbee stick.
Zet het 2.4G vermogen eens op low. Dat is in een huis vaak ruim voldoende. De telefoon van je zoon geeft eigenlijk al een duidelijk beeld.koelkast schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:30:
[...]
Dat is het lastige, ik heb - voor zover ik weet - niets veranderd. Maar wat ik al heb geprobeerd:
- vaste wifi-kanalen ingesteld (kanaal 1 beneden, kanaal 6 boven)
- radio 5 ghz op high ipv auto, 2.4 op medium ipv auto
- mijn ssid met de naam iot op 2.4 only gezet
- plaats van de ap veranderd naar buiten meterkast, dit stond altijd in de meterkast, zonder enige (zichtbare) problemen
- alles opnieuw gestart, alles stroomloos gemaakt (ook de clients allemaal uitgezet, en vervolgens vanaf de usg alles weer aan.
Nu gebruik nogal wat smarthome spul, zoals 10 wifi power plugs, stuk of 10 esphome devices, altijd zonder enig probleem, allemaal op 2.4 ghz.
Zou het kunnen dat iets het netwerk compleet 'volspamt' of overbelast? De smartphone van mijn zoon zit ook op 2.4 ghz, terwijl die prima op 5 ghz functioneert.
Ik zou nog kunnen proberen om het Zigbee channel te veranderen (om werking met wifi te verbeteren), op zowel mijn philips hue hub als de conbee stick.
Update je controller naar de laatste versie 6.2.94 (ofzo) en dan bij de WiFi instellingen eens op de auto knop drukken. Vaak werken die instellingen (tegenwoordig) prima.
Check voor de zekerheid ook eens of niet iemand in de buurt ineens ook op jou kanalen zit, indien sterk genoeg kan dit ook voor chaos zorgen.
Heb het zelf wel eens met een ziggo router gehad die altijd wifi disabled had maar naar een update ineens begon te zenden weer
Heb het zelf wel eens met een ziggo router gehad die altijd wifi disabled had maar naar een update ineens begon te zenden weer
UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5
Helaas kreeg ik in de laatste firmware een probleem met de uplink. Hij meldde dat die wireless was, terwijl het toch echt bekabeld aangesloten zit op een switch. In de topologie stonden er 2 access points achter elkaarstormfly schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:14:
[...]
Zet het 2.4G vermogen eens op low. Dat is in een huis vaak ruim voldoende. De telefoon van je zoon geeft eigenlijk al een duidelijk beeld.
Update je controller naar de laatste versie 6.2.94 (ofzo) en dan bij de WiFi instellingen eens op de auto knop drukken. Vaak werken die instellingen (tegenwoordig) prima.
Wireless uplink kun je uitschakelen.
Settings > Wifi > AP Site settings > Wireless Meshing enable/disable
De vraag is of de bedrading dan juist functioneertkoelkast schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:26:
[...]
Helaas kreeg ik in de laatste firmware een probleem met de uplink. Hij meldde dat die wireless was, terwijl het toch echt bekabeld aangesloten zit op een switch. In de topologie stonden er 2 access points achter elkaar
Ik ben niet zo van hangen in oude software releases, liever een manco plaatje dan een manco WiFi verbinding.
https://community.ui.com/...82-4e64-9d65-4998513f927e
of de RC, ik had zelf met de U6-LR veel last van de kernel crashes.
https://community.ui.com/...4d-4f80-bfb1-52df5af20a90
de laatste beheer applicatie
https://community.ui.com/...24-422e-accc-53b8200c10a7
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 17-10-2022 15:19 ]
Topologie wil er gewoon ook wel eens naast zitten, en dan na een tijdje staat die vanzelf weer goed. Maar als het blijft dan verder zoeken uiteraard.koelkast schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:26:
[...]
Helaas kreeg ik in de laatste firmware een probleem met de uplink. Hij meldde dat die wireless was, terwijl het toch echt bekabeld aangesloten zit op een switch. In de topologie stonden er 2 access points achter elkaar
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Ja, ze zitten zeker in het goede VLAN, en de bekabeling is oké, daar is ook niets aan veranderd. Het lag echt aan de firmware, ik zie meerdere meldingen met dit probleem. Overigens heb ik geen Ubiquiti switches, daar ben ik voor aan het sparenstormfly schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:19:
[...]
De vraag is of de bedrading dan juist functioneertBranden en knippen de switch lampjes en zitten ze in hetzelfde vlan?
Ik ben niet zo van hangen in oude software releases, liever een manco plaatje dan een manco WiFi verbinding.
https://community.ui.com/...82-4e64-9d65-4998513f927e
of de RC, ik had zelf met de U6-LR veel last van de kernel crashes.
https://community.ui.com/...4d-4f80-bfb1-52df5af20a90
de laatste beheer applicatie
https://community.ui.com/...24-422e-accc-53b8200c10a7

Ik ben juist wel van het tijdig updaten, zeker als het gaat om spul wat met het internet gekoppeld staat. Maar deze keer ging het dus nogal mis. Ook heb ik de nieuwste beheer-app (via docker geupdate).
Inderdaad dit, na een update zit die topology view er vaak enkele uren naast.Skynett schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:31:
[...]
Topologie wil er gewoon ook wel eens naast zitten, en dan na een tijdje staat die vanzelf weer goed. Maar als het blijft dan verder zoeken uiteraard.
Dat stond dus gewoon uit, en dan toch was er iets vreemds aan de hand.Polster schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:32:
Wireless uplink kun je uitschakelen.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Zit daar een accu incaptain007 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:14:
Toevallig vandaag al de tweede keer in denk ik 3 maanden tijd gehad dat mijn Cloudkey Gen2 ineens van het een op het andere moment unresponsive is. Kwam er vanochtend ineens achter toen ik via de portal geen verbinding meer kon maken en toen bleek ie sinds gisteravond te zijn gaan hemelen (soort vastgelopen toestand waar ie dan niet uitkomt). Uiteindelijk power cycle gedaan en dan werkt het weer. Heb er Unifi Network en Protect (voor camera's en deurbel op draaien).
Meer mensen die hier wel eens last van hebben?
Draai er de laatste versies op (geen early releases).
- Meteen uit = Accu stuk.
- Safe shutdown = Accu OK
Ik heb geen Apple meuk in huis, maar op dit moment draai ik deze firmwares en dat lijkt allemaal OK te zijn :koelkast schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:02:
code:
1
2
3
4
5
| UniFi Security Gateway 3P 4.4.56.5449062 UniFi Switch 16 POE-150W 6.3.11.14082 UniFi Switch 8 6.3.11.14082 UniFi AP-AC-In Wall 6.2.35.14043 UniFi AP-AC-Mesh 6.2.35.14043 |
Zie echter wel dat er blijkbaar updates beschikbaar zijn dus als het een keer goed uitkomt dan gaan we eens kijken of er wat stuk gaat na de upgrade!
Zet die eens op Low of 4 dBikoelkast schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:30:
- 2.4 GHz op Medium i.p.v. Auto
Dan los je dit ook gelijk op :
Als het goed is...De smartphone van mijn zoon zit ook op 2.4 ghz, terwijl die prima op 5 ghz functioneert.
Waarom heb je daar überhaupt een Accessoint staan- plaats van de ap veranderd naar buiten meterkast, dit stond altijd in de meterkast, zonder enige (zichtbare) problemen
Het is geen "All-in-One" model van je ISP
Toevallig onlangs nieuwe Multicast apparaten aan je netwerk toegevoegdZou het kunnen dat iets het netwerk compleet 'volspamt' of overbelast?
Is dat echt te vertrouwenstormfly schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:14:
Update je controller naar de laatste versie 6.2.94 (ofzo) en dan bij de WiFi instellingen eens op de auto knop drukken.
Vaak werken die instellingen (tegenwoordig) prima.
+1 maar dan de Genexis 7840 van Caiway/Deltargarretsen schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:52:
Check voor de zekerheid ook eens of niet iemand in de buurt ineens ook op jou kanalen zit, indien sterk genoeg kan dit ook voor chaos zorgen.

Apps draaien op je telefoon/tablet dus... ehh... zullen we het bij (web)applicatie houden ?!koelkast schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:35:
Ook heb ik de nieuwste beheer-app (via docker geupdate).
heb me nog kunnen beheersen ..
UniFi OS - Cloud Keys Gen2 3.0.10
is uit .. als early release
maar ik wacht nog maar eventjes ..
[ Voor 6% gewijzigd door zeroday op 17-10-2022 16:51 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
Die is nog wel ok. Mede daarom draai ik bewust af en toe een shutdown cycle om de accu wat verder te ontladen.nero355 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:27:
[...]
Zit daar een accu inCheck eens wat er gebeurt als je de stroom eraf haalt :
- Meteen uit = Accu stuk.
- Safe shutdown = Accu OK
@nero355 Jij hebt vast geen G4 deurbelding......anders had je ook een AP in de meterkast
Ik beheers me ook nog even met de upgrade. Komen redelijk wat negatieve reacties opzeroday schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:51:
heb me nog kunnen beheersen ..

Mijn vermoeden is dat hij teruggetrokken gaat worden als ik de reacties met problemen zo lees.
http://www.deyterra.com
Hier de nieuwe versie wel al draaien maar geen issues mee tot nog toe... komt misschien ook omdat ik hem net vandeweek factory reset heb om van scratch af aan te beginnen omdat ik een fuckup maakte met overstap naar de UXG-Pro
Heb altijd een vaste dns record gehad voor de unifi/inform url en die zette ik in de USG via de config.gateway.json. Eigenlijk helemaal vergeten dus ik forget de USG en adopt de UXG, gaat eerst ook niet helemaal lekker maar uiteindelijk zit hij erin. zie ik dus de hele tijd alles adopting/unknown/adopting en errors dat er de config niet applied kon worden op de gateway.
Toen pas ging het lampje branden dat ik dat natuurlijk via de custom json deed
achja toen maar bite the bullet en alles gereset en opnieuw ingesteld. Gelukkig ook geen complex netwerk en tig apparaten dus met een avondje alles weer draaiend
:strip_exif()/f/image/w4amZLXpQX8EGsxRZMJWV4lO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IqwyktqlUGSAe7eizZZFQ0Ek.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij ligt nog even op een plank aangezien ik de nieuwe plek niet gereed hem maargoed werkt prima zo. Als de nieuwe plek compleet is kan ik ook eens kijken of ik een andere switch erbij pak als backbone.
Fijn apparaat wel en goed snel, even wennen dat het nu anders gaat qua custom config maar uxg-boot en containers/scripts werken wel prima. Misschien nog eens kijken of ik pihole deze kant op verhuis ipv op de synology draaien en dan ook ipv6 werkend krijg erop.
Binnenkort gaan ze glasvezel blazen in de straat ben ik mooi op voorbereid zo
Heb altijd een vaste dns record gehad voor de unifi/inform url en die zette ik in de USG via de config.gateway.json. Eigenlijk helemaal vergeten dus ik forget de USG en adopt de UXG, gaat eerst ook niet helemaal lekker maar uiteindelijk zit hij erin. zie ik dus de hele tijd alles adopting/unknown/adopting en errors dat er de config niet applied kon worden op de gateway.
Toen pas ging het lampje branden dat ik dat natuurlijk via de custom json deed
:strip_exif()/f/image/w4amZLXpQX8EGsxRZMJWV4lO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IqwyktqlUGSAe7eizZZFQ0Ek.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij ligt nog even op een plank aangezien ik de nieuwe plek niet gereed hem maargoed werkt prima zo. Als de nieuwe plek compleet is kan ik ook eens kijken of ik een andere switch erbij pak als backbone.
Fijn apparaat wel en goed snel, even wennen dat het nu anders gaat qua custom config maar uxg-boot en containers/scripts werken wel prima. Misschien nog eens kijken of ik pihole deze kant op verhuis ipv op de synology draaien en dan ook ipv6 werkend krijg erop.
Verwijderd
Cool! Ik ben jaloersJaguar645 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:48:
Hier de nieuwe versie wel al draaien maar geen issues mee tot nog toe... komt misschien ook omdat ik hem net vandeweek factory reset heb om van scratch af aan te beginnen omdat ik een fuckup maakte met overstap naar de UXG-Pro![]()
Toen pas ging het lampje branden dat ik dat natuurlijk via de custom json deedachja toen maar bite the bullet en alles gereset en opnieuw ingesteld. Gelukkig ook geen complex netwerk en tig apparaten dus met een avondje alles weer draaiend
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.