Problemen met installeren Ubiquiti apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Hi,

Daarnet mijn eerste Ubiquiti ervaring, de 'installatie' van een Unifi 6 Pro in onze woonkamer...

Jammer genoeg haal ik maar een 3de van de downloadsnelheid in vergelijking met de Telenet modem die dan nog in de berging staat. 90MBps vs 280MBps

Iemand enig idee? Is waarschijnlijk een instelling, maar dewelke? Noob here!

Ik krijg binnenkort ook de Cloud Key Gen2 binnen, mocht dit voor een oplossing kunnen zorgen.

Alvast bedankt!

Gr

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55
Swoosj schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:01:
Hi,

Daarnet mijn eerste Ubiquiti ervaring, de 'installatie' van een Unifi 6 Pro in onze woonkamer...

Jammer genoeg haal ik maar een 3de van de downloadsnelheid in vergelijking met de Telenet modem die dan nog in de berging staat. 90MBps vs 280MBps

Iemand enig idee? Is waarschijnlijk een instelling, maar dewelke? Noob here!

Ik krijg binnenkort ook de Cloud Key Gen2 binnen, mocht dit voor een oplossing kunnen zorgen.

Alvast bedankt!

Gr
Het zou helpen als je beschrijft welke instellingen je hebt gemaakt. Kun je daar iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
Tonne schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:08:
[...]

Het zou helpen als je beschrijft welke instellingen je hebt gemaakt. Kun je daar iets over zeggen?
Hierbij mijn setup: Telenet modem via Cat6a naar Ubiquiti Switch Lite, dan via POE Cat6a naar Unifi 6 Pro.

De instellingen op de Unifi 6 Pro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4pMPCGmASfa29c9_KA5GK-lG1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2NgZV8n3zl4BDYfliznm9AT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6M_DGVG5I0EtZYAeIq6FIeUAa48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/299lW4hNaoz8S6oPuF0CVEL6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrHyUXUmcuPKxk3TKOHeerMhBfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KtUlbHWgAL7iRZwLOccJQxV.jpg?f=fotoalbum_large

Nu en dan is de verbinding verbroken en kan hij niet meer verbinden, dit terwijl ik op enkele meters zit. De AP heropstarten en dan terug verbinden is de enige oplossing...

Dit allemaal op een Samsung Galaxy S22 Ultra (mocht dit belangrijk zijn).

Thx!

[ Voor 14% gewijzigd door Swoosj op 12-10-2022 04:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55
Swoosj schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 04:20:
[...]

Hierbij mijn setup: Telenet modem via Cat6a naar Ubiquiti Switch Lite, dan via POE Cat6a naar Unifi 6 Pro.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu en dan is de verbinding verbroken en kan hij niet meer verbinden, dit terwijl ik op enkele meters zit. De AP heropstarten en dan terug verbinden is de enige oplossing...

Thx!
Top. Lees ik nu dat je 272 Mbps haalt inmiddels? Ipv 280?
Wat is de snelheid die je bekabeld haalt?
Met een cloud key is het wel een stukje gemakkelijker om een diagnose te stellen. Zeker met dat niet meer kunnen verbinden probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
Tonne schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 06:34:
[...]

Top. Lees ik nu dat je 272 Mbps haalt inmiddels? Ipv 280?
Wat is de snelheid die je bekabeld haalt?
Met een cloud key is het wel een stukje gemakkelijker om een diagnose te stellen. Zeker met dat niet meer kunnen verbinden probleem.
Hi,

Nee, indien ik op de smartphone het netwerk selecteer geeft hij 280-272 aan, al naar gelang waar ik me bevindt. Echter wanneer ik een speedtest doe haal ik maar max. 90MBps.

Ik merk echt dat de Unifi een stuk trager is dan de Telenet modem, en dit terwijl ik me dichter bij de Unifi bevindt...

Had op een averechts effect gehoopt.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 17:06
Swoosj schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Hi,

Nee, indien ik op de smartphone het netwerk selecteer geeft hij 280-272 aan, al naar gelang waar ik me bevindt. Echter wanneer ik een speedtest doe haal ik maar max. 90MBps.

Ik merk echt dat de Unifi een stuk trager is dan de Telenet modem, en dit terwijl ik me dichter bij de Unifi bevindt...

Alvast bedankt!
AP wel op GB ethernet aansluiting aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Swoosj schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Hi,

Alvast bedankt!
Zelfgemaakte kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
loeberce schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

AP wel op GB ethernet aansluiting aangesloten?
Geconnecteerd aan POE op Unifi Switck lite en die is op zijn beurt direct verbonden met Telenet modem.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
Ja, vanwaar deze vraag?

Belden CAT6a kabel met RJ45 pass through connectors.

Thx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Swoosj "Ja, vanwaar deze vraag? "
Waarschijnlijk omdat er kabels in omloop zijn die niet (volledig) van het juiste materiaal zijn.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-09 11:48

ChUcKiE

Dus........

Raven schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:15:
@Swoosj "Ja, vanwaar deze vraag? "
Waarschijnlijk omdat er kabels in omloop zijn die niet (volledig) van het juiste materiaal zijn.
Of verkeerd afgemonteerd zijn...

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Swoosj schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Ja, vanwaar deze vraag?

Belden CAT6a kabel met RJ45 pass through connectors.

Thx!
Omdat je toevallig 90 mb/s haalt. Dat ligt bij de 100mbps als de kabel niet goed is geknepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Swoosj schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 04:20:
CAT6a is in principe een aansluiting die je kiest vanwege Shielding en Aarding ervan dus weet je zeker dat alles goed is afgemonteerd :?
En dat de kabel 100% Koper is ?!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het idee dat je met een app op een telefoon zit te prutsen dus doe eens gewoon de echte UniFi Controller op een Raspberry Pi of Intel NUC installeren i.c.m. Linux of desnoods op je Windows PC gewoon en kijk dan eens alles effe rustig na! ;)
Er is laatst een UAP firmware langsgekomen die issues i.c.m. dat toestel heeft gefixt dus check je firmware versie!
ChUcKiE schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:15:
Ik kwam zo snel weinig andere posts tegen over schijven tbv Protect met 4 camera's.
Ik heb nu een SSD van 512Gb (die ik nog ergens had liggen) in mijn UDM SE zitten. Dat is gewoon te krap.
Nu ben ik eens aan het rondkijken voor een SATA schijf. Lang geleden dat ik daar naar modellen en mogelijkheden gekeken heb. Ik zoek een 4TB schijf (groter hoeft in principe niet, of het moet prijs/TB verhouding weinig uitmaken om voor 6TB te gaan).

Is een WD Purple dan nog steeds aan te raden tov bijvoorbeeld een WD Red? Of een Seagate Skyhawk?
Aankoopprijs zal dan richting de 100 euro gaan, maar dan is de keuze nog enorm....

Iemand nog een advies?
Ik zou gewoon lekker voor de goedkoopste optie gaan die je kan vinden die zo groot mogelijk is! :)

Een flink gedeelte van al dat Red/Purple/NAS/enz. gedoe in de naam is niks anders dan marketing bullshit op zijn best! :')

Kijk alleen effe goed bij de Externe modellen of ze wel een SATA aansluiting hebben en niet stiekem een USB Controller direkt aan de HDD vast hebben zitten, want dan kan je ze dus niet shucken zoals dat zo mooi heet ;)

@Will_M @Falcon10
Haal eens jullie serials weg in de specificaties van de HDD's :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swoosj
Het waren idd de kabels die niet 100% goed geconnecteerd waren :s. Dit werd inmiddels opgelost.

Vanavond dan begonnen met de Unifi Cloud Key Gen 2+ te verbinden... Wat een gesukkel (alweer).

Ik configureer dit alles via de app maar die app werkt maar half.

In de app wordt aangegeven dat ik die moet updaten, indien ik wil updaten gebeurt er niets... Indien ik de settings wil raadplegen komt er gewoon niets tevoorschijn.

De CK vindt mijn Unifi switch niet en ook mijn Unifi 6 Pro niet...

Ben ik de enige die hiermee worstelt?

Ik wou dit zelf (als noob) eens proberen maar ik denk er toch serieus over na om dit uit handen te geven...

Alle hulp welkom/tips zijn welkom.

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:11
Swoosj schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:34:

Ik configureer dit alles via de app maar die app werkt maar half.

Alle hulp welkom/tips zijn welkom.
App dumpen en alles via de CK doen! App is er wel, maar echt veel stelt het niet voor, en echt helemaalgeweldig werkt het ook niet. Beheer altijd via de CK doen, zeker als je iets vanaf scratch configureert.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
Skynett schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:52:
[...]

App dumpen en alles via de CK doen! App is er wel, maar echt veel stelt het niet voor, en echt helemaalgeweldig werkt het ook niet. Beheer altijd via de CK doen, zeker als je iets vanaf scratch configureert.
Enige tip hoe ik dit dan doe? IP invullen in browser? Zoals gezegd reikt mijn kennis tot hier ongeveer 😅

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
Bekeken, zit al in de controller... Enig probleem, ik kan mijn AP (Unifi 6 Pro) niet vinden. Heb de kabel getest, deze is OK, AP reeds factory reset (+5sec reset) alsook de POE kabel eruit gehaald... Niets helpt.

AP zelf licht wel op en zo verder

Iemand een tip?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 12:04
Swoosj schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:29:
[...]

Bekeken, zit al in de controller... Enig probleem, ik kan mijn AP (Unifi 6 Pro) niet vinden. Heb de kabel getest, deze is OK, AP reeds factory reset (+5sec reset) alsook de POE kabel eruit gehaald... Niets helpt.

AP zelf licht wel op en zo verder

Iemand een tip?
Post je hele setup, inclusief router, inclusief netwerk-adressen, en ik neem aan dat je laptop, cloudkey, router en AP allemaal bekabeld zijn.

Wat voor router heb je, een Unifi of een andere?
Weet je zeker dat je andere controller-apps hebt gede-installeerd, dat je alléén de cloud key actief hebt?

Eerste dat ik kan bedenken is dat je DHCP uit een of andere router komt (provider-router?), en dat je dat in elk geval op je CK moet instellen - volgens mij DHCP mode 'None'. En als je een non-unifi DHCP server gebruikt, zet het netwerk dan op 192.168.1.*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
Tarquin schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:00:
[...]

Post je hele setup, inclusief router, inclusief netwerk-adressen, en ik neem aan dat je laptop, cloudkey, router en AP allemaal bekabeld zijn.

Wat voor router heb je, een Unifi of een andere?
Weet je zeker dat je andere controller-apps hebt gede-installeerd, dat je alléén de cloud key actief hebt?

Eerste dat ik kan bedenken is dat je DHCP uit een of andere router komt (provider-router?), en dat je dat in elk geval op je CK moet instellen - volgens mij DHCP mode 'None'. En als je een non-unifi DHCP server gebruikt, zet het netwerk dan op 192.168.1.*.
Klinkt quasi chinees voor me :-).

Telenet modem -> Unifi Switch Lite -> Cloud Key Gen 2+ EN Unifi 6 Pro.

Alles bekabeld behalve laptop (Macbook Pro heeft geen ethernetpoort meer)

Eerste Unifi install, dus geen eerdere controller apps.

Enige dat ik via de CK kan terugvinden onder DHCP is IP Configuration en daar staat DHCP of Static...

Ik heb ondertussen de AP aan de praat gekregen maar zit nu aan 60MBps qua downloadsnelheid. En deze keer heb ik hem bekabeld met een gekochte kabel :-)

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 12:04
Ok, je hebt geen Unifi router, dat betekent dat je Telenet modem de IP adressen uitdeelt.

Je hebt het inmiddels aan de praat schrijf je, prima! (toch?)

Waar ik het over had staat in het menu van de cloudkey. Onderaan staat een tandwieltje 'settings'.
Daar kun je o.a. "internet" en "netwerken" configureren. Als je "Internet" niet kunt configureren is dat ok, dan komt dat omdat je geen Unifi router hebt.
Onder 'netwerken' stel je in welke netwerken jij zelf in je huis draait.
Dat is er waarschijnlijk maar ééntje; en als je daar een "DHCP Mode" kunt configureren, staat die waarschijnlijk op 'None'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
Tarquin schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:16:
Ok, je hebt geen Unifi router, dat betekent dat je Telenet modem de IP adressen uitdeelt.

Je hebt het inmiddels aan de praat schrijf je, prima! (toch?)

Waar ik het over had staat in het menu van de cloudkey. Onderaan staat een tandwieltje 'settings'.
Daar kun je o.a. "internet" en "netwerken" configureren. Als je "Internet" niet kunt configureren is dat ok, dan komt dat omdat je geen Unifi router hebt.
Onder 'netwerken' stel je in welke netwerken jij zelf in je huis draait.
Dat is er waarschijnlijk maar ééntje; en als je daar een "DHCP Mode" kunt configureren, staat die waarschijnlijk op 'None'.
Ik heb inderdaad internet, alleen valt de snelheid alsook de range een beetje tegen.
Downloadsnelheid is nog steeds trager dan de Telenet modem (bevinden zich op 0,5m van elkaar) en eens ik boven ben kan ik nog steeds verbinden met de Telenet modem maar kan ik al lang de UAP niet meer vinden.

Er komen sowieso nog UAP's bij om de range te verbeteren maar ik had gehoopt om boven toch nog wifi te hebben...

Misschien nog wat aan de settings 'prutsen'? Wat zijn de beste settings?

Gr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:39
Swoosj schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

Ik heb inderdaad internet, alleen valt de snelheid alsook de range een beetje tegen.
Downloadsnelheid is nog steeds trager dan de Telenet modem (bevinden zich op 0,5m van elkaar) en eens ik boven ben kan ik nog steeds verbinden met de Telenet modem maar kan ik al lang de UAP niet meer vinden.

Er komen sowieso nog UAP's bij om de range te verbeteren maar ik had gehoopt om boven toch nog wifi te hebben...

Misschien nog wat aan de settings 'prutsen'? Wat zijn de beste settings?

Gr
UniFi moet je dan ook niet kopen voor een snel of "groot" netwerk (groot qua bereik). UniFi koop je voor de stabiliteit (met de juiste firmware :+), beheergemak, en uitbreidbaarheid.

V.w.b. de opmerking met bereik van het Telenet modem. Je geeft aan dat je het ziet, maar werkt het ook? Want het kan ook zijn dat het Telenet modem heel hard staat te schreeuwen, waardoor bv de telefoon het wel hoort. Maar het "volume" van bv die telefoon in de communicatie terug te zacht is voor het modem om het te horen. Dus dan denk je een goed bereik te hebben omdat de telefoon nog iets van signaalsterkte aangeeft, maar werkt het alsnog niet of zeer slecht doordat de communicatie terug vanaf de clients niet aan komt.

V.w.b. snelheid zijn de standaard instellingen "niet goed" (maar waarschijnlijk meer op stabiliteit ingericht). Ik heb je voorgaande posts niet gelezen, maar op welke kanaalbreedte staat de 5GHz radio ingesteld? (In te zien en aan te passen bij de device properties) Voor snelheid wil je die zo hoog/breed mogelijk hebben, dus VHT80 of VHT160 (respectievelijk bij mijn weten de max voor de AC APs en de AP 6 modellen). Standaard staan die waarschijnlijk op HT20. En elke verdubbeling levert ook een verdubbeling van de theoretische maximale snelheid op (dus HT20 vs VHT160 is theoretisch 8 keer zo snel). Maar, er zit ook een nadeel aan. Bredere kanalen betekent ook dat je meer (kans op) interferentie hebt waardoor de kwaliteit van het signaal hard achteruit kan gaan. Daarom wil je ook per definitie HT20 gebruiken op 2,4GHz omdat je daar met HT40 (AFAIK ook het maximum) gegarandeerd zoveel extra storing krijgt dat de snelheid er van op achteruit gaat. Tenzij je compleet afgezonderd woont en geen enkel ander wifi netwerk ziet.
Pagina: 1