Swoosj schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:19:
[...]
Ik heb inderdaad internet, alleen valt de snelheid alsook de range een beetje tegen.
Downloadsnelheid is nog steeds trager dan de Telenet modem (bevinden zich op 0,5m van elkaar) en eens ik boven ben kan ik nog steeds verbinden met de Telenet modem maar kan ik al lang de UAP niet meer vinden.
Er komen sowieso nog UAP's bij om de range te verbeteren maar ik had gehoopt om boven toch nog wifi te hebben...
Misschien nog wat aan de settings 'prutsen'? Wat zijn de beste settings?
Gr
UniFi moet je dan ook niet kopen voor een snel of "groot" netwerk (groot qua bereik). UniFi koop je voor de stabiliteit (met de juiste firmware

), beheergemak, en uitbreidbaarheid.
V.w.b. de opmerking met bereik van het Telenet modem. Je geeft aan dat je het ziet, maar werkt het ook? Want het kan ook zijn dat het Telenet modem heel hard staat te schreeuwen, waardoor bv de telefoon het wel hoort. Maar het "volume" van bv die telefoon in de communicatie terug te zacht is voor het modem om het te horen. Dus dan denk je een goed bereik te hebben omdat de telefoon nog iets van signaalsterkte aangeeft, maar werkt het alsnog niet of zeer slecht doordat de communicatie terug vanaf de clients niet aan komt.
V.w.b. snelheid zijn de standaard instellingen "niet goed" (maar waarschijnlijk meer op stabiliteit ingericht). Ik heb je voorgaande posts niet gelezen, maar op welke kanaalbreedte staat de 5GHz radio ingesteld? (In te zien en aan te passen bij de device properties) Voor snelheid wil je die zo hoog/breed mogelijk hebben, dus VHT80 of VHT160 (respectievelijk bij mijn weten de max voor de AC APs en de AP 6 modellen). Standaard staan die waarschijnlijk op HT20. En elke verdubbeling levert ook een verdubbeling van de theoretische maximale snelheid op (dus HT20 vs VHT160 is theoretisch 8 keer zo snel).
Maar, er zit ook een nadeel aan. Bredere kanalen betekent ook dat je meer (kans op) interferentie hebt waardoor de kwaliteit van het signaal hard achteruit kan gaan. Daarom wil je ook per definitie HT20 gebruiken op 2,4GHz omdat je daar met HT40 (AFAIK ook het maximum) gegarandeerd zoveel extra storing krijgt dat de snelheid er van op achteruit gaat.
Tenzij je compleet afgezonderd woont en geen enkel ander wifi netwerk ziet.