[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 208 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:46
mattdice schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:15:
Goedemiddag, kan iemand mij misschien helpen met het werkend krijgen van het casten vanaf mijn telefoon op main netwerk naar mijn LG tv op IOT netwerk?

Ik heb de volgende setup:
UDM PRO en Unifi 6 Mesh AP. De televisie heeft een statisch IP gekregen binnen het IOT netwerk. Ik heb Airplay inmiddels werkend gekregen maar het casten vanuit Netflix/Youtube nog niet. Dit werkt wel als ik met mijn telefoon ook op het IOT netwerk zit.

De ingestelde firewall rules zijn: (als jullie meer details nodig hebben hoor ik het graag, maar wss zijn de descriptions al beschrijvend genoeg)
[Afbeelding]

Daarnaast heb ik op de main en IOT netwerken MDNS en IGMP Snooping aan staan.

Ik had op internet al de volgende sheet gevonden, maar dit kreeg ik niet helemaal werkend. Daarnaast weet ik niet of het casten vanuit de Netflix app wel onder de chromecast poorten valt aangezien de LG OLED officieel geen Chromecast ondersteund?
https://docs.google.com/s...i9WGKN1hYu-Ao8/edit#gid=0
Dit zou moeten werken als je de mDNS reflector service aan hebt staan onder advanced features. Ik heb dezelfde situatie en geen problemen mee. Wel staan bij mij de firewall regels established/related en drop invalid state helemaal bovenaan.

Je huidige rule 2000 laat neem ik aan als het verkeer van LAN naar alle RFC1989 netwerken toe?

Ik ga er ook vanuit dat je IoT netwerk geen guest network is? Ik bedoel dan dat device isolation niet aan staat?

[ Voor 6% gewijzigd door qwasd op 01-10-2022 16:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@mattdice Wellicht heb je hier nog wat aan qua stappen. Werd IoT uitgebreid besproken.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
qwasd schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Dit zou moeten werken als je de mDNS reflector service aan hebt staan onder advanced features. Ik heb dezelfde situatie en geen problemen mee. Wel staan bij mij de firewall regels established/related en drop invalid state helemaal bovenaan.

Je huidige rule 2000 laat neem ik aan als het verkeer van LAN naar alle RFC1989 netwerken toe?

Ik ga er ook vanuit dat je IoT netwerk geen guest network is? Ik bedoel dan dat device isolation niet aan staat?
Ik heb nog even gecontroleerd, maar heb Multicast DNS bij zowel main als IOT aan staan, daarnaast is het IOT netwerk geen guest network en staat device isolation hier ook uit. Ik heb voor de zekerheid ook nog even de established/related bovenaan gezet, maar dat geeft ook geen verschil.

Wat betreft je vraag over het verkeer naar de RFC1989, ik heb deze helemaal openstaan dus dat zou dan ook moeten werken neem ik aan?

Hoef ik verder voor chromecast ook geen specifieke poorten te allowen?

Ik zie overigens mijn LG tv wel in het lijstje met te casten devices staan, maar na het erop klikken gebeurt er vervolgens niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUrITOVaFc0zlT8J6MknjvMLY6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kxkRiz3dB78qMYaeL567bUHR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufK2BWwjJTRtisgA3pFMkPmfgxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A400twUd9LX7Nu0bNlX9VQFi.png?f=fotoalbum_large
@Greatsword ik heb de video nogmaals bekeken, maar ik zie hier geen rare discrepanties in vergeleken met mijn opzet. Ik sta er eventueel ook voor open als iemand wil meekijken via de unifi console.

[ Voor 8% gewijzigd door mattdice op 02-10-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
mattdice schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Ik heb nog even gecontroleerd, maar heb Multicast DNS bij zowel main als IOT aan staan, daarnaast is het IOT netwerk geen guest network en staat device isolation hier ook uit. Ik heb voor de zekerheid ook nog even de established/related bovenaan gezet, maar dat geeft ook geen verschil.

Wat betreft je vraag over het verkeer naar de RFC1989, ik heb deze helemaal openstaan dus dat zou dan ook moeten werken neem ik aan?

Hoef ik verder voor chromecast ook geen specifieke poorten te allowen?

Ik zie overigens mijn LG tv wel in het lijstje met te casten devices staan, maar na het erop klikken gebeurt er vervolgens niets.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Greatsword ik heb de video nogmaals bekeken, maar ik zie hier geen rare discrepanties in vergeleken met mijn opzet. Ik sta er eventueel ook voor open als iemand wil meekijken via de unifi console.
Je hebt MDNS ingeschakeld per netwerk maar ook onder advanced features? Ik ben momenteel niet thuis en kan geen screenshot vinden in de nieuwe gui. In de oude gui zat het hier:

Afbeeldingslocatie: https://img.community.ui.com/6700c53d-2d53-4d17-8d0c-ba4a428c56ac/answers/f4ae5f7d-9f12-42c8-a239-47b1cf220090/a62d4a29-595c-4d60-bb9b-6a3d16d0e471

En ik heb geen specifieke poorten open hoeven te zetten. MDNS inschakelen was voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
qwasd schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:14:
[...]

Je hebt MDNS ingeschakeld per netwerk maar ook onder advanced features? Ik ben momenteel niet thuis en kan geen screenshot vinden in de nieuwe gui. In de oude gui zat het hier:

En ik heb geen specifieke poorten open hoeven te zetten. MDNS inschakelen was voor mij voldoende.
Deze optie lijkt er niet meer te zijn, ook niet als ik er op zoek. Als iemand suggestief heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
mattdice schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:19:
[...]

Deze optie lijkt er niet meer te zijn, ook niet als ik er op zoek. Als iemand suggestief heeft hoor ik het graag.
Laat maar dat heb je dus goed staan.
On v7 it is now a per-network setting rather than a global setting. Enable it for the networks you need it on.
Check voor de zekerheid je established/related en drop invalid state rules even.

Zie YouTube: UDM SE Full Configuration and review op 24:12
Deze (established/related en drop invalid state) boven je andere rules plaatsen.

Als dit niet goed staat kan het zijn dat je Chrome device niet terug kan communiceren. Je ziet de apparaten al wel dus dat is een goed teken.

Die 2e screenshot van je is toch niet van je main lan naar alle andere vlans? Zo ja, dan snap ik het wel want je laat dan alleen bestaande connectie toe.

[ Voor 41% gewijzigd door qwasd op 02-10-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattdice
qwasd schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:33:
[...]

Die 2e screenshot van je is toch niet van je main lan naar alle andere vlans? Zo ja, dan snap ik het wel want je laat dan alleen bestaande connectie toe.
Dat klopt inderdaad, ik zie trouwens ook dat dit de rule is voor inter vlan access. Maar destination zou dan de rfc1989 ips moeten zijn? Of per vlan een aparte rule?

[ Voor 3% gewijzigd door mattdice op 02-10-2022 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qwasd
mattdice schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:11:
[...]

Dat klopt inderdaad, ik zie trouwens ook dat dit de rule is voor inter vlan access. Maar destination zou dan de rfc1989 ips moeten zijn? Of per vlan een aparte rule?
Kijk dit filmpje even YouTube: UDM SE Full Configuration and review vanaf 24:12 en configureer het op dezelfde wijze. Kom je er niet uit stuur me even een dm. Dan kijk ik even met je mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattdice
Net heeft @qwasd met mij meegekeken (thanks hiervoor!) en hij zag verder geen vreemde dingen in mijn config. Het casten naar mijn Philips TV (Youtube) werkt nu vreemd genoeg wel, maar naar de LG TV niet. En in de Netflix app zie ik helemaal geen devices staan. Alles werkt wel naar behoren als mijn telefoon ook op het IOT netwerk zit. Blijkbaar gaat er toch nog iets mis met de cross VLAN. Ik blijf nog even rustig doorzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
mattdice schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:02:
Net heeft @qwasd met mij meegekeken (thanks hiervoor!) en hij zag verder geen vreemde dingen in mijn config. Het casten naar mijn Philips TV (Youtube) werkt nu vreemd genoeg wel, maar naar de LG TV niet. En in de Netflix app zie ik helemaal geen devices staan. Alles werkt wel naar behoren als mijn telefoon ook op het IOT netwerk zit. Blijkbaar gaat er toch nog iets mis met de cross VLAN. Ik blijf nog even rustig doorzoeken.
Je kunt nog even kijken naar de settings multicast and broadcast control / multicast enhancement onder multicast management. Dit kun je aanpassen op je wifi netwerk.
Zie onderstaande wat die settings betekenen:
https://evanmccann.net/bl...i-advanced-wi-fi-settings

Settings > Site > Auto Optimize Network = OFF
Settings > Services > MDNS > Enable Multicast DNS = ON
Settings > Wireless Networks > Edit > Advanced Options > Multicast Enhancement = ON
Settings > Networks > IGMP Snooping = ON

Dit zag ik ook nog voorbij komen:
The only solution I have found to this is don't have a single SSID for both 2.4Ghz and 5Ghz.
It seems that if say your phone is connected to 5Ghz and your chromecast is connected to 2.4Ghz they can't see each other.
Dit heb ik echter zelf nog nooit meegemaakt.

Het ligt iig niet aan je firewall rules.
Die staan goed nu.

[ Voor 27% gewijzigd door qwasd op 02-10-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand met de recente FW versie van de UDM Pro/SE toevallig issues icm KPN glasvezel? Ik kom niet verder dan 600Mbps.

Ik heb hem ook niet speciaal aangesloten via een SFP oid, maar direct via RJ45 naar de media converter.

[ Voor 20% gewijzigd door Workaholic op 02-10-2022 19:59 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
Workaholic schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:52:
Heeft iemand met de recente FW versie van de UDM Pro/SE toevallig issues icm KPN glasvezel? Ik kom niet verder dan 600Mbps.

Ik heb hem ook niet speciaal aangesloten via een SFP oid, maar direct via RJ45 naar de media converter.
Nee, ik heb ook KPN 1Gbit/s Glasvezel en rechtstreeks aangesloten op de NT. (UDM Pro)
Bekabelde verbinding is altijd boven de 950 Mbps.

Via SFP kan nog niet eens volgens mij met XGSPON.
Wat ik heb gelezen is dat dit alleen nog maar werkt met een bepaalde type Fritzbox.

Check eerst eens of je deze snelheid ook hebt met de Experia Box/ KPN Box 12

[ Voor 25% gewijzigd door qwasd op 02-10-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:42
Clavat schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:21:
[...]

Er wordt gebruik gemaakt van een tp-link tl-sg108e waar geen management op ingesteld is of vlans.
Heb al gezocht of daar instellen staan die het terug schakelen maar dat is niet.

Op de edgerouter zit de orginele adapter aangesloten.
En de poe op de ap.
Het gebeurt dus alleen in de volledige opstelling:
Router (adapter) -> switch -> ap ( gevoed poe injector unifi)

Is de situatie Router (poe gevoed met de unifi) -> ap poe via de router geen probleem.
Dit klinkt als een brakke PoE-injector waarvan na een tijdje één van de 8 RJ44-adertjes verbinding verliest. Dat zou verklaren waarom hij terugstapt naar 100 mbit. Je zou kunnen testen of bij de opstelling waarbij het wel goed gaat (ER gevoed door PoE) dit probleem zich voordoet bij de WAN-poort van de ER. Volgens mij is dat default de poort waar die PoE-injector aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
qwasd schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:32:
[...]

Je kunt nog even kijken naar de settings multicast and broadcast control / multicast enhancement onder multicast management. Dit kun je aanpassen op je wifi netwerk.
Zie onderstaande wat die settings betekenen:
https://evanmccann.net/bl...i-advanced-wi-fi-settings

Settings > Site > Auto Optimize Network = OFF
Settings > Services > MDNS > Enable Multicast DNS = ON
Settings > Wireless Networks > Edit > Advanced Options > Multicast Enhancement = ON
Settings > Networks > IGMP Snooping = ON

Dit zag ik ook nog voorbij komen:

[...]

Dit heb ik echter zelf nog nooit meegemaakt.

Het ligt iig niet aan je firewall rules.
Die staan goed nu.
Bovenstaande settings staan nu allemaal goed. Auto optimize settings is niet meer aanwezig in de nieuwste stable versie (zowel nieuwe als legacy interface). Ook heb ik geprobeerd om alles op 2,4Ghz te zetten maar ook zonder succes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het casten naar mijn Philips TV (Youtube) werkt nu vreemd genoeg wel, maar naar de LG TV niet.
Staat de YouTube app op je LG WebOS TV geïnstalleerd :?

Anders kan je geen YouTube Casten helaas...

Er is ook een mooie Homebrew Channel die je via de Developer Mode kan installeren, waarna je de alternatieve YouTube Ads Free app kan installeren die de reclames blokkeert! :*)
En in de Netflix app zie ik helemaal geen devices staan.
Geen idee hoe dat zit, maar ik weet wel dat als een vriend van mij Netflix naar mijn Nvidia Shield TV 2017 stuurde dat de Netflix app die erop stond graag wilde dat je daarop ook inlogt dus probeer dat eens :?
Alles werkt wel naar behoren als mijn telefoon ook op het IOT netwerk zit.
Dat is dan weer wel vaag...
Blijkbaar gaat er toch nog iets mis met de cross VLAN. Ik blijf nog even rustig doorzoeken.
Je kan ook overwegen om een apart apparaat zoals een Raspberry Pi het hele Multicast Proxy gebeuren te laten regelen met Linux i.c.m. Avahi bijvoorbeeld : https://avahi.org/ :)

Wat dat betreft heb ik daar meer vertrouwen in dan het hele gebeuren via de UniFi Controller en apparatuur laten regelen...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Iemand een idee, wat ik nog kan doen of welke setting ik nog kan aanpassen?
Ik zit met volgend probleem...

Sinds 28/08 ofzo heb ik 1 toestel op mijn draadloos signaal die er soms uit flapt. (smargateways P1 meter)
Het is een heel vreemde situatie. Plots werkte die P1 monitor niet meer goed. (werkt enkel op ,2.4)
Ik merkte op dat er soms eens een wifi reconnect was. (daardoor verloor hij zijn connectie met de mqtt server en gaf hij geen updates meer)
Daarna heb alles van firmware geupdate, controller op laatste versie gezet wat settings van hierin het topic aangepast maar niets helpt helaas.
Ook een apart netwerk/ssid en dergelijke heeft nog steeds geen oplossing gebracht.
Vanuit smargateways heb ik vorige week een vervang toestel gekregen als test maar ook deze na 24u doet zijn werk niet meer goed.
AP op 2m gehangen, kanalen aangepast/leegegmaakt,...

Maar nu met de nieuwe bakje heb ik het opnieuw dus moet ik toch naar Unifi gaan als probleem vermoed ik.

ik heb :
  • USG 3P (4.4.56)
  • US-24-250W((6.3.11.14082))
  • UAP-nanoHD(6.0.21)
  • UAP-AC-M (6.2.35.14043)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Sinds wanneer heb je de NanoHD een update gegeven naar 6.2.35?

Die smartgateways P1 meter deed bij mij ook moeilijk, pas als die bijna recht tegen een AP lag was de connectie stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Tha Render_2 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:51:
Sinds wanneer heb je de NanoHD een update gegeven naar 6.2.35?

Die smartgateways P1 meter deed bij mij ook moeilijk, pas als die bijna recht tegen een AP lag was de connectie stabiel.
oh ik had een copy paste fout, de nandohd staat op : 6.0.21

Kan ik dat ergens zien wanneer precies in logs, zie het niet meteen?

Ik heb al 2 verschillende AP's er zo goed als naast gehangen en probleem blijft gewoon.
Ik vermoed dus dat smartgateways en unifi 1 of ander probleem hebben.

Is vooral heel kut dat alle stats nu om zeep zijn :(

En blijft bij jij nu stabiel of floept hij er ook nog uit?
bij logging enzo, zie je mooi dat hij de verbinding verliest :(

[ Voor 8% gewijzigd door Repi3 op 03-10-2022 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Bij mij ligt die vlak naast de AP en die is stabiel ja, op 6 maanden tijd is die er 1 keer uitgefloept en dat was omdat de AP een update had gekregen en de P1 meter blijkbaar niet automatisch een reconnect deed.

Ik lees wat kleine problemen met nanohd op de 6.2.35 vandaar dat ik het vroeg, maar 6.0.21 is OK.

Check je even de DTIM waarde op je Unifi config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Tha Render_2 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:07:
Bij mij ligt die vlak naast de AP en die is stabiel ja, op 6 maanden tijd is die er 1 keer uitgefloept en dat was omdat de AP een update had gekregen en de P1 meter blijkbaar niet automatisch een reconnect deed.

Ik lees wat kleine problemen met nanohd op de 6.2.35 vandaar dat ik het vroeg, maar 6.0.21 is OK.

Check je even de DTIM waarde op je Unifi config?
Wel dat had ik vroeger heel af en toe bij een update maar een reconnect en het was idd ok.
Nu heeft hij dit gewoon random, al lijkt 59min wel een interval te zijn.

Oct 03 2022 8:24 2h 3m 15s 100%
Oct 03 2022 7:47 36m 21s 100%
Oct 03 2022 6:47 59m 52s 100%
Oct 03 2022 5:47 59m 39s 100%
Oct 03 2022 4:47 59m 23s 100%

DTIM staat op auto (nu 1 dus)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33
Casten naar de LG Youtube app in een apart VLAN is lastiger dan alleen mDNS aanzetten.

https://community.ui.com/...20-452a-b640-fc234f11474f

TL:DR Gaat niet lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
qwasd schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:00:
[...]

Nee, ik heb ook KPN 1Gbit/s Glasvezel en rechtstreeks aangesloten op de NT. (UDM Pro)
Bekabelde verbinding is altijd boven de 950 Mbps.

Via SFP kan nog niet eens volgens mij met XGSPON.
Wat ik heb gelezen is dat dit alleen nog maar werkt met een bepaalde type Fritzbox.

Check eerst eens of je deze snelheid ook hebt met de Experia Box/ KPN Box 12
Ok ben nog even wat zaken aan het testen geweest:

iperf3 geeft:
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2022/10/03/image.md.png

Dus jullie zijn het met mij eens dat er geen issue is binnen het LAN toch? Dit is via ethernet (1gb laptop) naar 2.5Gb werkplek.

Vreemd genoeg krijg ik op mijn Laptop wel hogere speedtest resultaten.

PC:
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2022/10/03/imagee341623451c5ea9a.md.png

Laptop
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2022/10/03/image9fe3114643564ad4.md.png

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2022/10/03/image7b122a0a01e3777d.md.png

edit: als ik de ethernet op 1gb zet ipv 2.5 auto :

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2022/10/03/image93f03e8c09494b6a.md.png

Lijkt toch een driver issue te zijn?

[ Voor 39% gewijzigd door Workaholic op 03-10-2022 13:21 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
Polster schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Casten naar de LG Youtube app in een apart VLAN is lastiger dan alleen mDNS aanzetten.

https://community.ui.com/...20-452a-b640-fc234f11474f

TL:DR Gaat niet lukken
Bedankt voor je reactie. Dat is erg jammer :(. Met een Netgear switch ertussen zou het dus waarschijnlijk wel lukken. Dan zet ik mijn LG tv denk ik maar gewoon op het main netwerk.

Wel gek trouwens dat het bij @qwasd wel gewoon werkt dan.

[ Voor 5% gewijzigd door mattdice op 03-10-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Repi3 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:55:
Sinds 28/08 ofzo heb ik 1 toestel op mijn draadloos signaal die er soms uit flapt. (smargateways P1 meter)
Het is een heel vreemde situatie. Plots werkte die P1 monitor niet meer goed. (werkt enkel op ,2.4)
Ik merkte op dat er soms eens een wifi reconnect was. (daardoor verloor hij zijn connectie met de mqtt server en gaf hij geen updates meer)
Is het een optie om over te gaan naar een Raspberry Pi met zo'n P1 kabel eraan om die statistieken uit te lezen :?

Ik weet daar verder niks van, maar zie het weleens langskomen in andere topics dus als je meer wilt weten pak dan effe de algemene GoT Search erbij! :)
mattdice schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:24:
Bedankt voor je reactie. Dat is erg jammer :(. Met een Netgear switch ertussen zou het dus waarschijnlijk wel lukken. Dan zet ik mijn LG tv denk ik maar gewoon op het main netwerk.
Ik zou zeggen volg gewoon mijn advies op :
nero355 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:47:
Je kan ook overwegen om een apart apparaat zoals een Raspberry Pi het hele Multicast Proxy gebeuren te laten regelen met Linux i.c.m. Avahi bijvoorbeeld : https://avahi.org/ :)

Wat dat betreft heb ik daar meer vertrouwen in dan het hele gebeuren via de UniFi Controller en apparatuur laten regelen...
Dat is in feite wat die gozer in dat UniFi Forum Topic heeft gedaan, maar dan op zijn Switch denk ik :)

Je zou het IGMP Proxy verhaal op deze pagina : https://berthub.eu/articl...nteractieve-tv-zelf-doen/
Kunnen gebruiken om er wat meer over te weten te komen! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bauk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-09 18:08
bauk schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:31:
[...]

Wat ik nou weer voor raars heb... ik heb een TADO internet bridge aangesloten met een POE naar USB dongle. Deze heeft itt tot mijn ap's een uptime van > 7 dagen. :? . Wat wel zo is, is dat ik al mijn uplinks op de laatste poorten van mijn 16-poe heb zitten, terwijl de TADO ergens midden in de range van poorten zit:

[Afbeelding]

Zou het nou zo maar kunnen dat een cluster van POE poorten naast elkaar dat gedrag van dat resetten aanjaagt (warmte)? Maar die sensor gilt dat ie niets kan waarnemen. Andere optie is dat 'ie de uptime anders telt... Wat vinden jullie ervan?
Hey, ik moet het toch ff kwijt... Ik heb géén idee wat hier gebeurd is, maar de afgelopen 2 a 3 weken zijn mijn apparaten niet meer gaan rebooten. Ik heb zelfs een uptime van 7 dagen van een van mijn AP's. Anderen zijn aangepast doordat er een update was.

Een reden kan zijn, maar dat kan ik echt niet checken meer omdat ik het niet meer kan nalopen: bovenstaand gequoteerd tado-gedrag. Deze bridge op mijn slaapkamer (ja range enzo, beste plek) - die zit daar met een poe-usb omvormertje. Het viel mij opeens dat de router led continue knippert: die kreeg geen ip. Ik op allerlei manieren dingen resetten enzo. Maar at bleek: de kabel daarin had een cat-0 probleem: een van mijn katten heeft lekker aan die kabel zitten knabbelen. Overal breuken, vervangen en toen was die weer online. Wellicht dat in de afgelopen maanden af en toe een knauwtje bij is gekomen en het van kwaad tot erger is geworden.

Cat0 is niet AF-compliant :+

Het kan dus zijn dat een faulty kabel je temp zones ook kan verstoren..

Maar of dat resetten van de poe poorten daardoor dus opgelost is? Ik kan het niet meer nalopen. Maar voor diegene die er ook last van hebben, check al je kabels, en zeker als je naast cat5 ook cat0's hebt...

Of de laatste firmware van de switch is toch stiekem (y).
8)7

[ Voor 5% gewijzigd door bauk op 03-10-2022 17:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:28:
Ik ben op zoek naar ervaringen met, bijna compleet offtopic, computerschermen met RJ45 en USB-C :p. Ik ben aan het kijken om een Dell UltraSharp te kopen, met dus USB-C om een laptop aan te sluiten en RJ45 voor netwerkconnectiviteit van de laptop. Echter zal ik deze gebruiken met zowel mijn prive laptop (nieuwe Lenovo) en werk laptop (2019 Dell Latitude). En waar mijn prive laptop uiteraard in het prive VLAN uit moet komen, wil ik de werk laptop in het gast VLAN plaatsen. En ik vraag mij af of dat überhaupt mogelijk is.

Ik weet dat UniFi ergens verstopt toegang heeft tot dynamische VLAN assignments op basis van het MAC adres. Maar dan moet dat wel afwijken tussen de laptops. En naar mijn idee gaat het bij monitoren (/ook de USB-C docks/dongles) om een ouderwetse netwerkkaart via USB? Dus het MAC adres komt dan natuurlijk daar vandaan en zal niet te onderscheiden zijn? Dell adverteert echter weer met "MAC address passthrough". Maar ik vraag mij dan af "of dat werkt". Al helemaal omdat mijn eigen Lenovo laptop überhaupt geen RJ45 heeft, dus er is geen MAC om "te passthroughen". En ik vraag mij daarnaast af of dit een "standaard" feature is of iets van Dell dat alleen werkt met de combinatie van hun monitoren en (bepaalde en/of) nieuwe laptops.

Zijn er hier dus toevallig die ervaring hebben hiermee? Simpel gezegd dus "verschillende laptops aangesloten op dezelfde USB-C monitor / dock / dongle, met RJ45 via genoemde USB-C apparaat, en dat ze in verschillende VLANs worden geplaatst (op basis van MAC?)".

(UniFi hardware in kwestie zal een USW 16-150W zijn waarop de kabel dan direct wordt aangesloten, en USG als router).
Maar meteen even de }:O bij de hoorns gevat. 802.1x nu ingesteld O-)

Losjes / van herinnering het stappenplan:
  • Maak bij Profiles => Switch ports een nieuw Port Profile aan
  • Als Native Network heb ik mijn Gast VLAN gekozen
  • Selecteer de overige netwerken die als VLAN beschikbaar moeten zijn als Tagged Networks
  • Zet Advanced configuration op Manual
  • 802.1X Control op Auto (default is Force Authorized, waardoor de client altijd toegestaan is en dus ook alle VLANs zal zien)
  • Stel globaal (Networks => Global Switch Settings) of op een switch direct (switchen openen => Settings => "Use Global Switch Settings" uit zetten => Services) 802.1X Control aan, selecteer het radius profile ("Default"? ik had VPN al ingesteld dus mogelijk dat ik daardoor al "meer" heb dan standaard) en een "Fallback VLAN", in mijn geval dus wederom Gast
  • Profiles => Radius => Default. Controleer dat "RADIUS Assigned VLAN Support" aan staat voor Wired Networks
  • Maak een nieuwe Radius gebruiker aan (note: kan niet gecombineerd worden met VPN, moet echt een aparte user zijn). Vul hierbij bij VLAN ID het VLAN ID in (doh); Tunnel type: 13: Virtual LANs (VLAN); Tunnel Medium Type: 6 - 802 (includes all 802 media plus Ethernet "canonical format")
Dit zou het moeten zijn :)

Enige nadeel is dat het echt een stuk langer duurt voordat een client in het fallback VLAN wordt geplaatst. Ik heb het niet getimed, maar lijkt echt 10+ seconden te zijn dat de switch dus wacht op een authenticatie poging voordat die fallback assigned.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Mijn vorige post/probleem is opgelost dankzij een anonieme tweaker die mij een berichtje heeft gestuurd.
Toch wel even het delen waard en ook interessant voor toekomstige tweakers:

UDM SE heeft een 2.5GbE WAN port. Blijkbaar geeft dit issues met een 1Gb glasvezel verbinding.
Microburst is het issue (2.5Gb -> 1Gb)

1GB FDX force ipv auto -> geeft nu volledige upload/download snelheid.

Moest het ook op mijn 2.5GbE ethernet LAN kaart aanpassen in Windows bij mijn pc. Laptop heeft maar een 1Gb netwerk kaart en had dit probleem dus niet. Mogelijk is het op de UDM SE wan port niet perse noodzakelijk (en is de client kant voldoende). Korte samenvatting is dus dat je niet moet gaat mixen met 2.5Gb en 1Gb.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2022/10/03/image8d60f55aa7c665a8.th.png

PS: Dit is dus niet via een SFP module oid maar gewoon LAN RJ45 naar de glasvezel NTU en zonder modem.

[ Voor 93% gewijzigd door Workaholic op 03-10-2022 19:53 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55
Workaholic schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:30:
Mijn vorige post/probleem is opgelost dankzij een anonieme tweaker die mij een berichtje heeft gestuurd.

UDM SE heeft een 2.5GbE WAN port. Blijkbaar geeft dit issues met een 1Gb glasvezel verbinding.

Moest het ook op mijn 2.5GbE ethernet LAN kaart aanpassen in Windows bij mijn pc. Laptop heeft maar een 1Gb netwerk kaart en had dit probleem dus niet. Mogelijk is het op de UDM SE wan port niet perse noodzakelijk (en is de client kant voldoende). Korte samenvatting is dus dat je niet moet gaat mixen met 2.5Gb en 1Gb.

[Afbeelding]

PS: Dit is dus niet via een SFP module oid maar gewoon LAN RJ45 naar de glasvezel NTU en zonder modem.
Ik heb 500 Mbps internet en een gigabit netwerk. Waarom treden microbursts dan niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Tonne schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:28:
[...]

Ik heb 500 Mbps internet en een gigabit netwerk. Waarom treden microbursts dan niet op?
Geen idee - laat ik graag aan de experts over hier. Denk dat het te maken heeft met snelheden boven de 1g icm buffers etc

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

Het valt mij op dat een bedraad apparaat welke van een us-8 switch naar een usw-24-g1 heb verhuist niet in de controller mee verhuisd. Hoe kan ik dit updaten?

De us-8 hangt achter de usw-24-g1

[ Voor 10% gewijzigd door TPA op 03-10-2022 23:46 ]

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
TPA schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:44:
Het valt mij op dat een bedraad apparaat welke van een us-8 switch naar een usw-24-g1 heb verhuist niet in de controller mee verhuisd. Hoe kan ik dit updaten?

Of het apparaat even een half uur uit het netwerk laten. Of de controller opnieuw opstarten. Welke versie van de controller gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Workaholic schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:21:
[...]

Geen idee - laat ik graag aan de experts over hier. Denk dat het te maken heeft met snelheden boven de 1g icm buffers etc
Heb je de TX en RX errors bekeken? Want er is natuurlijk ook kans dat je kabels op 2,5 Gbps niet goed werken en op 1 Gbps wel.

Ik zeg niet dat microburst niet zou kunnen. Maar een langzamere internetverbinding dan de netwerksnelheid is natuurlijk veel voorkomend. En als je router daar niet mee om kan gaan dan vind ik dat wel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
Ben volop bezig met mijn eerste Unifi setup op te zetten en had hierbij een vraagje.

Via port management van mijn switch zie ik voor mijn Hue Bridge als snelheid "FE" afgebeeld staan.
Wil dit zeggen dat ik best de bekabeling nog eens controleer of heeft de Hue Bridge gewoon een 100Mbps controller en werkt alles normaal?

twitter: @NiVanc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
NiVanc schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:59:
Ben volop bezig met mijn eerste Unifi setup op te zetten en had hierbij een vraagje.

Via port management van mijn switch zie ik voor mijn Hue Bridge als snelheid "FE" afgebeeld staan.
Wil dit zeggen dat ik best de bekabeling nog eens controleer of heeft de Hue Bridge gewoon een 100Mbps controller en werkt alles normaal?
Hue bridge is maar 100Mbps dus dat klopt

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Is het een optie om over te gaan naar een Raspberry Pi met zo'n P1 kabel eraan om die statistieken uit te lezen :?

Ik weet daar verder niks van, maar zie het weleens langskomen in andere topics dus als je meer wilt weten pak dan effe de algemene GoT Search erbij! :)
hmm, ik heb geen Pi meer als reserve maar ik ga ff zoeken of er een alternatief is.

Een ander iets, ik ga es een AP aankoppelen die niet unifi is, dat kan ik dit ook uitsluiten.
Ondertussen blijft hij 'uitvallen', echt een vreemd iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Repi3 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:20:
[...]

hmm, ik heb geen Pi meer als reserve maar ik ga ff zoeken of er een alternatief is.

Een ander iets, ik ga es een AP aankoppelen die niet unifi is, dat kan ik dit ook uitsluiten.
Ondertussen blijft hij 'uitvallen', echt een vreemd iets.
Een youless kan je gebruiken om je p1 uit te lezen voor electriciteit en voor gas

Wel off-topic 😎

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Tonne schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:06:
[...]

Of het apparaat even een half uur uit het netwerk laten. Of de controller opnieuw opstarten. Welke versie van de controller gebruik je?
Versie 7.2.94

En een half uur er uit kost me een half uur data 😄
Hoop op een andere oplossing.

Opnieuw opstarten van de controller is al gedaan

Een update van de firmware van de switches en een nachtje slapen hebben het opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door TPA op 04-10-2022 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de volgende SSH settings?

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2022/10/04/image.md.png

Ik krijg connection refused als ik bij console SSH niet enable.

Maar als ik dan username en password gebruik onder system -> krijg ik access denied met putty op windows.
Ook root en wachtwoord van allebei de opties werkt niet.

Overigens wil ik eigenlijk de TX/RX errors bekijken op zowel de UDM Pro als de USW-Enterprise-24-Poe maar zie alleen SSH settings bij console/system staan (niet onder de USW enterprise)

Is er geen simpele webgui optie voor rx/tx errors per port?

[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 04-10-2022 10:13 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Workaholic schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:12:
Overigens wil ik eigenlijk de TX/RX errors bekijken op zowel de UDM Pro als de USW-Enterprise-24-Poe maar zie alleen SSH settings bij console/system staan (niet onder de USW enterprise)

Is er geen simpele webgui optie voor rx/tx errors per port?
Zeker wel. Bij Unifi devices klik je het betreffende apparaat aan, dan ports, dan port management.
Vervolgens kun je bij display options en dan collumns TX en RX errors vinden.
Dit allemaal in de nieuwe interface overigens

[ Voor 4% gewijzigd door Tonne op 04-10-2022 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Tonne schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

Zeker wel. Bij Unifi devices klik je het betreffende apparaat aan, dan ports, dan port management.
Vervolgens kun je bij display options en dan collumns TX en RX errors vinden.
Dit allemaal in de nieuwe interface overigens
Thnx - gevonden!

[ Voor 9% gewijzigd door Workaholic op 04-10-2022 10:25 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Workaholic schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:12:
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de volgende SSH settings?

[Afbeelding]

Ik krijg connection refused als ik bij console SSH niet enable.

Maar als ik dan username en password gebruik onder system -> krijg ik access denied met putty op windows.
Ook root en wachtwoord van allebei de opties werkt niet.
De eerste setting is voor SSH toegang op je devices (access points voornamelijk). De tweede is voor SSH toegang op je UDMP en heeft een ander wachtwoord (username is root).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Het is weer zover, ik heb problemen met AP switching, mogelijk sticky clients. Het gaat om 2 telefoons (S10+). UDR in meterkast en U6 Pro op zolder. Fast roaming aan of uit maakt geen verschil. Het werkte eerst goed, niets veranderd, mogelijk software updates die het veroorzaakt hebben. Iemand soortgelijke ervaring gehad over de laatste paar weken?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bauk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:24:
Maar wat bleek: de kabel daarin had een cat-0 probleem: een van mijn katten heeft lekker aan die kabel zitten knabbelen. Overal breuken, vervangen en toen was die weer online. Wellicht dat in de afgelopen maanden af en toe een knauwtje bij is gekomen en het van kwaad tot erger is geworden.

Cat0 is niet AF-compliant :+
:o :D LOL! _O_
Het kan dus zijn dat een faulty kabel je temp zones ook kan verstoren..

Maar of dat resetten van de poe poorten daardoor dus opgelost is? Ik kan het niet meer nalopen. Maar voor diegene die er ook last van hebben, check al je kabels, en zeker als je naast cat5 ook cat0's hebt...
DAMN... als dat echt serieus zo is... W-T-F ?!?! :F
Of de laatste firmware van de switch is toch stiekem (y).
Welke versie draai je nu dan :?
Workaholic schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:30:

[Afbeelding]

Microsbursts heb ik een keer al genoemd toen we het over de eerste 10 Gbps Switches hadden van Ubiquiti in de UniFi reeks en IMHO zou dat alleen op moeten treden als je dus zoiets hebt :

code:
1
10 Gbps Switch Poortje => Kabel die van toepassing is => 1 Gbps Switch Poortje

Maar zelfs dat is op te lossen door een flinke buffer die dergelijk verkeer verwerkt! :)

Verder wil ik best gokken dat zo'n NTU voor XGS-PON/GPON te simpel is opgebouwd om 2,5 Gbps verkeer te ontvangen, maar waarom zou je ook maar iets aan je LAN kant veranderen als je op dat moment nog steeds niks met de WAN kant te maken hebt ?!
Of heb je verder geen 2,5 Gbps LAN poorten op je LAN in gebruik :?
Tonne schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:11:
Ik zeg niet dat microburst niet zou kunnen. Maar een langzamere internetverbinding dan de netwerksnelheid is natuurlijk veel voorkomend. En als je router daar niet mee om kan gaan dan vind ik dat wel bijzonder.
Ik gok dan ook dat hij het een en ander niet helemaal goed heeft begrepen :)
Tonne schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:28:
Omdat alles onderhuids 1 Gbps verbinding heeft en verder je LAN in principe niks met je WAN te maken heeft, want NAT voor IPv4 en Routering voor IPv6 en zo...

Zou wat zijn als we het dan over xDSL of COAX lijnen hebben! :P :+
TPA schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:44:

Tonne schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:06:
Ik mag toch hopen dat als ik een apparaat van de eene Switch naar de andere Switch verhuis deze gewoon zichtbaar is volgens de time-outs van (R)ARP : 300 seconden :?
TPA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:32:
Een youless kan je gebruiken om je p1 uit te lezen voor electriciteit en voor gas
Maar die werkt dus niet goed... :+
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:14:
Het is weer zover, ik heb problemen met AP switching, mogelijk sticky clients. Het gaat om 2 telefoons (S10+). UDR in meterkast en U6 Pro op zolder. Fast roaming aan of uit maakt geen verschil. Het werkte eerst goed, niets veranderd, mogelijk software updates die het veroorzaakt hebben.

Iemand soortgelijke ervaring gehad over de laatste paar weken?
Een meterkast en de zolder liggen vaak heel ver uit elkaar dus hoe heb je alles ingesteld en zo :?

Misschien is er stiekem ergens een setting veranderd tijdens een update van de firmware of de Controller ?!

Ik heb vorige week alleen de firmware upgrades gedraaid voor alle meuk hier en nergens wat van gemerkt in ieder geval!
Verder draai ik nog steeds de oude 5.x.x UniFi Controller met die prachtige simpele, strakke, niet schermruimte vretende webGUI B-) :Y) O+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:33:

Microsbursts heb ik een keer al genoemd toen we het over de eerste 10 Gbps Switches hadden van Ubiquiti in de UniFi reeks en IMHO zou dat alleen op moeten treden als je dus zoiets hebt :

code:
1
10 Gbps Switch Poortje => Kabel die van toepassing is => 1 Gbps Switch Poortje

Maar zelfs dat is op te lossen door een flinke buffer die dergelijk verkeer verwerkt! :)

Verder wil ik best gokken dat zo'n NTU voor XGS-PON/GPON te simpel is opgebouwd om 2,5 Gbps verkeer te ontvangen, maar waarom zou je ook maar iets aan je LAN kant veranderen als je op dat moment nog steeds niks met de WAN kant te maken hebt ?!
Of heb je verder geen 2,5 Gbps LAN poorten op je LAN in gebruik :?
:+
Ik heb toch iets te vroeg gejuicht want het probleem is er nog steeds denk ik.

Zie ook rx en tx errors en drops in de webgui.
Ook bij een aantal AP’s. Maar moet even uitzoeken of dit misschien oude data betreft. Zijn die counters te resetten op de udm pro en usw enterprise 24 poe switch ?

Om je LAN vraag te beantwoorden: mijn desktop heeft een 2.5Gb NIC en de switch heeft 2.5gb porten. De USW-Enterprise-24POE switch is vervolgens met een 10G dac aangesloten op de UDM SE.

Als ik de desktop op 1gb fixed zet haal ik 800-900 upload en met auto haal ik Max de helft. Conclusie er is dus iets mis met de bekabeling of het is toch Microbursts? Als de kabels niet goed zouden zijn dan zou ik met 1Gb fixed ook lagere waardes moeten halen toch?

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Workaholic schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:44:
[...]

Ik heb toch iets te vroeg gejuicht want het probleem is er nog steeds denk ik.

Zie ook rx en tx errors en drops in de webgui.
Ook bij een aantal AP’s. Maar moet even uitzoeken of dit misschien oude data betreft. Zijn die counters te resetten op de udm pro en usw enterprise 24 poe switch ?

Om je LAN vraag te beantwoorden: mijn desktop heeft een 2.5Gb NIC en de switch heeft 2.5gb porten. De USW-Enterprise-24POE switch is vervolgens met een 10G dac aangesloten op de UDM SE.

Als ik de desktop op 1gb fixed zet haal ik 800-900 upload en met auto haal ik Max de helft. Conclusie er is dus iets mis met de bekabeling of het is toch Microbursts? Als de kabels niet goed zouden zijn dan zou ik met 1Gb fixed ook lagere waardes moeten halen toch?
Bij een lagere snelheid komen dan wel alle pakketjes goed door. De kabels gaan pas boven een bepaalde snelheid haperen. Dat is de theorie.
Microbursts is in deze situatie niet van toepassing, daarbij sluit ik me aan bij de uitleg van @nero355.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

[...]

Maar die werkt dus niet goed... :+
Niet? Op welke firmware zit die dan? Ik zie geen problemen bij die van mij. Ik gebruik hem in combi met enelogic.com werkt tot nu to prima op mijn slimme meter en wel voor gas en Electra.
Ben wel benieuwd wat er niet goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben stiekem ook wel een beetje benieuwd naar de rede waarom een YouLess niet goed zou werken op een UI Unifi netwerk ... Hier geen centje pijn met een YouLess LS120 op DHCP welke zowel de P1 van m'n 'slimme meter' als ook de S0 van de DIN-Rail meter van m'n PV uit leest.

:o :+

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 04-10-2022 20:25 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Tonne schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:49:
[...]

Bij een lagere snelheid komen dan wel alle pakketjes goed door. De kabels gaan pas boven een bepaalde snelheid haperen. Dat is de theorie.
Microbursts is in deze situatie niet van toepassing, daarbij sluit ik me aan bij de uitleg van @nero355.
Ok ik ben inmiddels wat verder en begrijp er nog niets van. Kabels zijn het niet.
Heb even een nieuw topic aangemaakt om verdere vervuiling hier te voorkomen.

Als jullie een idee hebben.. graag!

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Will_M schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:19:
Ik ben stiekem ook wel een beetje benieuwd naar de rede waarom een YouLess niet goed zou werken op een UI Unifi netwerk ... Hier geen centje pijn met een YouLess LS120 op DHCP welke zowel de P1 van m'n 'slimme meter' als ook de S0 van de DIN-Rail meter van m'n PV uit leest.

:o :+
ik ook, vooral heb iets gelijkaardigs met 'smartgateways' P1 lezer, at feitelijk gewoon een ESPHome is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bauk
  • Laatst online: 05-09 18:08
nero355 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:33:
[...]

Welke versie draai je nu dan :?
6.3.11, zie net dat 6.3.13 aangeboden wordt, maar die sla ik denk ik gewoon over. Gevoelsmatig is deze release dik (y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor degene die er aan op aan het wachten waren de UXG is weer in stock; https://eu.store.ui.com/c...tion-gateway-professional

Edit; anddd its gonee

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2022 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 17:07
Staat sold out bij weer :P ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat duurde niet lang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
Nee idd! jammer ook wil deze inzetten ipv mijn USG ook ivm de overstap naar glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-08 00:37
FYI, patch panel is op voorraad na 4 maanden!
https://eu.store.ui.com/c...blank-patch-panel-24-port

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaguar645 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:46:
[...]

Nee idd! jammer ook wil deze inzetten ipv mijn USG ook ivm de overstap naar glasvezel
Ik ook, maar de prijs blijft mij wel een beetje tegenhouden. Aan de andere kant ben je dan wel weer voor veel jaren klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaguar645
Verwijderd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Ik ook, maar de prijs blijft mij wel een beetje tegenhouden. Aan de andere kant ben je dan wel weer voor veel jaren klaar.
Die prijs is ook stiekem iets gestegen de laatste paar weken :P maar wat je zegt je bent wel weer klaar voor een tijd.

Ik bid voorlopig nog op mijn knietjes dat de voeding van mijn 6 jaar oude USG niet de geest geeft :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jaguar645 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Die prijs is ook stiekem iets gestegen de laatste paar weken :P maar wat je zegt je bent wel weer klaar voor een tijd.

Ik bid voorlopig nog op mijn knietjes dat de voeding van mijn 6 jaar oude USG niet de geest geeft :P
€20 voor een 12V adapter of €500 voor een nieuwe router die net zo veel / weinig kan als de USG en alleen sneller is als je ook een 1Gbit/s verbinding hebt of perse IDS/IPS wilt gebruiken. Moeilijke keuze.

* RobertMe is er vrij zeker dan dat er (dan) een zelfbouw router komt, met een PfSene of OpnSense. Waarschijnlijk zelfs iets goedkoper, en geeft wel "alle" router features die je je maar kunt wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:26

djbarney

XBL: DeejayBarney

ik heb hier zo'n p1 smart meter van plugwise, en die heeft nog nooit disconnects gehad voor zover ik kan zien in de logging. geen idee wat voor chipset daar precies in zit, maar die is in ieder geval compatible met u6-iw en u6-meshes, en daarvoor ook met asus wifi routers. dichtstbijzijnde access point voor dat ding zit een betonnen muur verderop op 4 meter, en dat gaat echt prima. het kan dus wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfons
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Ook deze zijn weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joao
RobertMe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

€20 voor een 12V adapter of €500 voor een nieuwe router die net zo veel / weinig kan als de USG en alleen sneller is als je ook een 1Gbit/s verbinding hebt of perse IDS/IPS wilt gebruiken. Moeilijke keuze.

* RobertMe is er vrij zeker dan dat er (dan) een zelfbouw router komt, met een PfSene of OpnSense. Waarschijnlijk zelfs iets goedkoper, en geeft wel "alle" router features die je je maar kunt wensen.
En weer geen USB poort voor een NUT server of 4G/5G failover.
Ik heb veel spullen van UB maar kwa router, een zelfbouw met pfSense is gewoon beter.

- Edit, zoals UDM Pro, ook geen USB poort...

[ Voor 3% gewijzigd door Joao op 05-10-2022 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joao
Weer op voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wil deze inzetten ipv mijn USG ook ivm de overstap naar glasvezel
Heb je dan ergens 10 Gbps Glasvezel gevonden :?

Tweak biedt het aan, maar je moet dan net in het juiste gebied wonen... -O-

Delta gaat via hun XGS-PON aansluitingen een regulier abonnement in de vorm van 8 Gbps aanbieden, maar iets van een Bridged NTU achtig ding is nog steeds niet leverbaar of überhaupt een optie voorlopig... :-(
Of je krijgt hem GRATIS toegestuurd na !! 4 jaar !! van de winkel waar je USG 3P vandaan komt! :*)

Ik heb dus van shop: Megekko na wat heen en weer gemail een flinke 12V/3A adapter toegestuurd gekregen! _O_

Kan je wel drie USG's mee voeden als je een splitter erop zet! >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:27
Zoek me rot, maar kom er niet uit. Ik heb voor de slimme deurbel een AP in de meterkast gehangen, en dat werkt op zich prima. Helaas zijn er een aantal clients die nu ook van die AP gebruik maken soms, en dat wil ik voorkomen. Is er een setting om voor een AP toegestane clients in te stellen? Dus niet een client forceren om met AP X te connecten, maar eigenlijk andersom: AP X staat enkel client Y toe.

Of is de enige manier een aparte SSID op te zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[b]renegrunn schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:22:[/b

Of is de enige manier een aparte SSID op te zetten?
Jeps, en die SSID slechts koppelen aan 1 AP.

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 05-10-2022 16:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@renegrunn Ik heb de doorbell zelfs op een apart VLAN zitten, maar dat is niet noodzakelijk. Enkel aparte SSID zou het moeten oplossen. Overigens vind ik het geen probleem dat mijn AP in de meterkast ook andere clients bedient. Is er een specifieke reden waarom je dit niet wilt? Ik vind het juist wel handig. Vooral bij updaten van firmware neemt mijn meterkast AP die in de basis vooral voor de doorbell bedoeld is wel tijdelijk de zorg over voor de clients die hun primaire AP even moeten missen.

[ Voor 28% gewijzigd door Jay-B op 05-10-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 23:27
Jay-B schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:14:
@renegrunn Ik heb de doorbell zelfs op een apart VLAN zitten, maar dat is niet noodzakelijk. Enkel aparte SSID zou het moeten oplossen. Overigens vind ik het geen probleem dat mijn AP in de meterkast ook andere clients bedient. Is er een specifieke reden waarom je dit niet wilt? Ik vind het juist wel handig. Vooral bij updaten van firmware neemt mijn meterkast AP die in de basis vooral voor de doorbell bedoeld is wel tijdelijk de zorg over voor de clients die hun primaire AP even moeten missen.
Heb voor nu inderdaad een nieuwe SSD in het leven geroepen.

Reden dat ik dit wilde, is dat ik een aantal eigenwijze clients heb, die een heel sterke voorkeur voor die AP hebben. Terwijl ik bv de transmit power al naar beneden heb geschroefd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:10

pinda powerrr

Slow down...

Dat zou met goed instellen in de controller juist voorkomen kunnen worden, daarom is het Unifi spul überhaupt populair geworden onder Tweakers.
Juiste threshold zetten voor verbindingen zou eea kunnen helpen.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
renegrunn schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:54:
[...]

Heb voor nu inderdaad een nieuwe SSD in het leven geroepen.

Reden dat ik dit wilde, is dat ik een aantal eigenwijze clients heb, die een heel sterke voorkeur voor die AP hebben. Terwijl ik bv de transmit power al naar beneden heb geschroefd..
Wordt dus tijd om een keer te gaan 'Heat-Mappen' in je eigen huis :+

Je bepaalt de plaatsing én het aantal noodzakelijke AP's op basis van tenminste 5Ghz cliënts en bepaalt vervolgens pas middels SSID/VLAN mapping welke (meestaal IOT alike) devices er middels 2,4Ghz. mogen gaan verbinden. Vervolgens regel je middels Firewall Rules in wáár die (IOT) apparaatjes ansich naar toe mogen verbinden, al dan niet naar apparaten op je interne LAN.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 05-10-2022 23:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 14:43
Kan iemand mij helpen? Ik probeer te remote desktoppen naar mijn server op een alternatieve poort (9789) maar ik krijg geen verbinding. Ik weet even niet waar ik het moet zoeken. En op Poort/Port zoeken geeft veel resultaten over de fysieke poorten op de switch :(
  • Server zit wel op DHCP maar IP adres vastgezet in Unfiy. (Vast ipadres werkte ook al niet)
  • Standaard poort RDP is gewijzigd naar 9789
  • Zowel vaste PC (windows) als mobiel lukt niet te verbinden
  • Alle machines zitten in dezelfde VLAN en IP reeks
  • Network share is wel toegankelijk.
  • Server is te pingen.
  • NAT verbinding van buitenaf werkt ook niet
  • Teamspeak server heb ik al wel draaien.
  • Volgens documentatie Ubiquiti wordt de poort niet gebruikt door hun
  • Firewall op Dream Machine SE stond nog uit met testen
Nu kan ik de poort weer terug zetten naar Default en waarschijnlijk gaan maar ik wil weten waarom ik iets niet kan bereiken. Mis ik een beveiliging setting?

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
houtig schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:09:
Kan iemand mij helpen? Ik probeer te remote desktoppen naar mijn server op een alternatieve poort (9789) maar ik krijg geen verbinding. Ik weet even niet waar ik het moet zoeken. En op Poort/Port zoeken geeft veel resultaten over de fysieke poorten op de switch :(
  • Server zit wel op DHCP maar IP adres vastgezet in Unfiy. (Vast ipadres werkte ook al niet)
  • Server is te pingen.
Nu kan ik de poort weer terug zetten naar Default en waarschijnlijk gaan maar ik wil weten waarom ik iets niet kan bereiken. Mis ik een beveiliging setting?
Ik neem aan dat je intern hebt geprobeerd te RDP'en naar die machine op poort 9789?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 14:43
DennusB schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

Ik neem aan dat je intern hebt geprobeerd te RDP'en naar die machine op poort 9789?
Jup, eerste actie. Is ook het belangrijkst voor mij. Toen remote getest (NAT port forward ingesteld) om VLAN ed uit te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door houtig op 07-10-2022 11:12 ]

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:26

djbarney

XBL: DeejayBarney

houtig schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:09:
  • Server is te pingen.
eventueel firewall op de machine zelf? windows firewall of die van een virusscanner? ik weet dat ik bij die van mij daar wel een paar uurtjes mee bezig was omdat de virusscanner+firewall geen meldingen gaf over blokkades..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:55

mutsje

Certified Prutser

Vandaag de usg pro die ik overgenomen heb van @l3p moest even browsen op phone om e.e.a te troubleshooten. Had gehoopt adopt en bam draaien. Maar de key moest op 192.168.1.x netwerk en toen inderdaad adopte die em snel. Nu weer op mijn eigen segmet :) nadat alles weer netjes adopted was. Best een verschil met de kleine usg (ook kwa herrie lol) maar thread protection aan en niet inkakken vind ik dikke bonus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mutsje schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:01:
Vandaag de usg pro die ik overgenomen heb van @l3p moest even browsen op phone om e.e.a te troubleshooten. Had gehoopt adopt en bam draaien.
Dat is dus € 170 voor een Router uit 2016 die waarschijnlijk op een hoop vlakken wordt verslagen door een DIY Router kastje van € 140 met pfSense/OPNsense/OpenWRT erop dat WEL nog steeds updates/upgrades krijgt : Je moet het maar ervoor over hebben! :)
Maar de key moest op 192.168.1.x netwerk en toen inderdaad adopte die em snel. Nu weer op mijn eigen segmet :) nadat alles weer netjes adopted was.
Je moet dan ook niet met VLAN 1 rommelen en je eigen netwerk gewoon op een apart VLAN draaien! :P

Niet echt "Pro" van je op deze manier ;) :+
Best een verschil met de kleine usg (ook kwa herrie lol) maar thread protection aan en niet inkakken vind ik dikke bonus.
Volgens mij was dat ook maar tot 250 Mbps of zo bij de USG Pro :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

nero355 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:11:

Volgens mij was dat ook maar tot 250 Mbps of zo bij de USG Pro :?
Nee de usg pro trekt 1gbs up/down met alles aan. de kleine maar tot 500. En ik zie het niet als een verkwisting van kapitaal en heb er ook geen 170 voor betaald :+
En ben ook geen netwerk beheerder lol, het draait en het draait goed zonder het gekloot van constant moeten rebooten etc wat ik met de andere consumer zut wel had.

[ Voor 19% gewijzigd door mutsje op 07-10-2022 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mutsje schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

Nee de usg pro trekt 1gbs up/down met alles aan. de kleine maar tot 500.
Alles aan exclusief IDS/IPS neem ik toch aan. De USG 3p doet 1Gbit/s met "alles aan exclusief IDS/IPS". En maar 80Mbit/s met IDS/IPS. De USG Pro is dan ook 1Gbit/s met IDS/IPS uit, met IDS/IPS aan doet die het beter dan de USG 3P, maar dat zal toch echt dichter bij de 80Mbit/s liggen dan 1Gbit/s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee de usg pro trekt 1gbs up/down met alles aan. de kleine maar tot 500.
En ik zie het niet als een verkwisting van kapitaal en heb er ook geen 170 voor betaald :+
Wel degelijk : https://freetime.mikeconnelly.com/archives/8893
Because hardware acceleration is disabled, Ubiquiti says that enabling IPS will affect the USG’s maximum throughput:

- on the entry-level model USG, WAN speed is limited to 85 Mbps,
- on the USG Pro 4: WAN speed is limited to 250 Mbps, and
- on the USG-XG-8: WAN speed is 1 Gbps.
;)
En ben ook geen netwerk beheerder lol, het draait en het draait goed zonder het gekloot van constant moeten rebooten etc wat ik met de andere consumer zut wel had.
Dat hoeft met een DIY Router dan ook niet! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
RobertMe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

Alles aan exclusief IDS/IPS neem ik toch aan. De USG 3p doet 1Gbit/s met "alles aan exclusief IDS/IPS". En maar 80Mbit/s met IDS/IPS. De USG Pro is dan ook 1Gbit/s met IDS/IPS uit, met IDS/IPS aan doet die het beter dan de USG 3P, maar dat zal toch echt dichter bij de 80Mbit/s liggen dan 1Gbit/s.
USG pro doet 550Mbit/sec. Dus net iets dichter bij de Gbit ;)
@nero355 je speelt vals met dat oude artikel. Want er met de laatste firmware is dat dus een heel stuk sneller

[ Voor 10% gewijzigd door Tonne op 07-10-2022 16:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

het draait en het draait goed zonder het gekloot van constant moeten rebooten etc wat ik met de andere consumer zut wel had.
nero355 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:25:
[...]

Dat hoeft met een DIY Router dan ook niet! ;)
* Raven kijkt naar zijn Debian router-pc met system uptime 663 days, 5 hours, 32 minutes O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Raven schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

[...]

* Raven kijkt naar zijn Debian router-pc met system uptime 663 days, 5 hours, 32 minutes O-)
zoals ik al zei, netwerk stuf is nooit mijn ding geweest :+ en had me asus router inderdaad anders kunnen inrichten etc. Maar vind het wel fijn dat alles vanaf 1 console te regelen is etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
nero355 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Nog nooit van gehoord heel eerlijk gezegd... :$

En kon zo gauw ook niks up-to-date op de Ubiquiti website vinden! -O-

Heb je daar iets van een artikel over gezien ergens ?!
Nee zelf gemeten bij een ziggo gigabit abonnement. Maar ik heb wel ergens iets gelezen van tevoren dat het rond de 500 Mbps uitkwam. Maar waar, dat is al lang geleden. Waren gebruikersmetingen.

Hier bijv:
https://www.amazon.nl/Ubi...eway-Router/dp/B01A9HFTYA
But my virgin is now 500 down/36 up and with IPS on it seems the ...

[ Voor 16% gewijzigd door Tonne op 07-10-2022 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
Raven schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

[...]

Is ook veilig zonder security updates die debian regelmatig uitgeeft.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:42
To_Tall schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:52:
[...]

Zolang het geen kernel updates betreft hoef je over het algemeen niet opnieuw op te starten, het is geen Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Dank voor je post! Eindelijk een kunnen bemachtigen ☺️

Andere vraag; welke keystones raden jullie aan icm dit paneel? Kwaliteit uiteraard voorop, maar wellicht ook een tip wat goed smoelt (anders koop je imo niet zo’n paneel 8) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joao
Pepppie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:13:
[...]

Dank voor je post! Eindelijk een kunnen bemachtigen ☺️

Andere vraag; welke keystones raden jullie aan icm dit paneel? Kwaliteit uiteraard voorop, maar wellicht ook een tip wat goed smoelt (anders koop je imo niet zo’n paneel 8) )
Ik gebruik zelf deze:
deleyCON 8x CAT6a Keystone Module... https://www.amazon.nl/dp/B07NHYL6ML?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Werkt prima en kwaliteit is top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
wvanommen schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:44:
[...]

Zolang het geen kernel updates betreft hoef je over het algemeen niet opnieuw op te starten, het is geen Windows.
Ik heb in de afgelopen 600 dagen iig meerdere kernel updates ontvangen. Voor zowel x64 als arm. :+

Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

To_Tall schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:52:
[...]

->
wvanommen schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:44:
[...]

Dat ^ en Debian heeft zelf verder nergens toegang tot, zelfs internet toegang voor updates heb ik standaard geblokkeerd, dat sta ik alleen tijdelijk toe wanneer ik apt weer eens aanslinger. Dus zelfs al zit er ergens een security lek, dan zit de firewall in de weg.

Daarnaast is de installatie zo minimaal mogelijk, wat het aantal pakketten aanzienlijk beperkt (zo uit mijn hoofd +/-400) waardoor er niet zo heel veel bij te werken is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Raven schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

->
[...]

Dat ^ en Debian heeft zelf verder nergens toegang tot, zelfs internet toegang voor updates heb ik standaard geblokkeerd, dat sta ik alleen tijdelijk toe wanneer ik apt weer eens aanslinger. Dus zelfs al zit er ergens een security lek, dan zit de firewall in de weg.

Daarnaast is de installatie zo minimaal mogelijk, wat het aantal pakketten aanzienlijk beperkt (zo uit mijn hoofd +/-400) waardoor er niet zo heel veel bij te werken is.
Lekken kunnen natuurlijk via een ander apparaat die wel toegang heeft tot het internet, via lan bij je debian machine komen.

Je beveiliging is altijd net zo sterk als je minst beveiligde apparaat op je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

To_Tall schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:40:
Lekken kunnen natuurlijk via een ander apparaat die wel toegang heeft tot het internet, via lan bij je debian machine komen.
Misschien had ik "heeft zelf verder nergens toegang tot" iets anders moeten schrijven, de Debian firewall blokkeert alles op die pc zelf, dus uitgaand én inkomend verkeer. DHCP, ICMPv6, NTP en (alleen lokaal) SSH via port redirect buiten beschouwing gelaten, de default policies staan allen op drop.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Raven schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

Misschien had ik "heeft zelf verder nergens toegang tot" iets anders moeten schrijven, de Debian firewall blokkeert alles op die pc zelf, dus uitgaand én inkomend verkeer. DHCP, ICMPv6, NTP en (alleen lokaal) SSH via port redirect buiten beschouwing gelaten, de default policies staan allen op drop.
Dat de firewall alles zou blokken betekend niet dat er geen lek zit. Of back door.

Anyway daar is dit topic niet voor.

Zelf hier een uxg pro staan. Eigenlijk geen omkijken naar liniare tv kijken werkt alleen niet meer. Daar we tegenwordig gewoon npo en video land gebruiken. Wil ik toch liniaar tv kijken dan gebruiken we de iPad voornamelijk voor ESPN.

Al vind ik het nog wel een gemis van ubiquiti dat ze aan dat hele IP tv gebeuren maar niets doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:46

Tortelli

mixing gas and haulin ass

[...]

De UXG is qua basis toch hetzelfde als de UDM pro? Met dus ook dezelfde problemen?

Ik zou graag afstappen van mijn USG3 naar niets nieuws maar vanuit Unifi is er volgens niets wat beter werkt dan de oude USG3 op het KPN netwerk?
nero355 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:11:
[...]

Dat is dus € 170 voor een Router uit 2016 die waarschijnlijk op een hoop vlakken wordt verslagen door een DIY Router kastje van € 140 met pfSense/OPNsense/OpenWRT erop dat WEL nog steeds updates/upgrades krijgt : Je moet het maar ervoor over hebben! :)
Ik loop wel eens met het idee de pfSense / OPN route op te gaan maar ben bang dat ik er gewoon te weinig kennis van heb. Qua hardware is wel wel leuk spul te koop iig!

[ Voor 38% gewijzigd door Tortelli op 09-10-2022 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tortelli schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

De UXG is qua basis toch hetzelfde als de UDM pro? Met dus ook dezelfde problemen?

Ik zou graag afstappen van mijn USG3 naar niets nieuws maar vanuit Unifi is er volgens niets wat beter werkt dan de oude USG3 op het KPN netwerk?
Goede vraag, ze ondersteunen allemaal geen multicast TV zonder aanpassingen via ssh. De UDR is volgens mij de enige met een MTU probleem waardoor hij helemaal niet werkt op het KPN netwerk.
Ik loop wel eens met het idee de pfSense / OPN route op te gaan maar ben bang dat ik er gewoon te weinig kennis van heb. Qua hardware is wel wel leuk spul te koop iig!
Ik denk dat ik de GUI van OPNsense gemakkelijker vond, maar uiteindelijk voor pfSense gekozen heb vanwege wat integraties. Ze lijken hun software beter en langer te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:46

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wat gebruik je qua hardware? Hel om werkende te krijgen als niet IT pro of is dit als ervaren hobbyist goed werkende te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Laatst online: 21-09 11:46
Mijn CloudKey v1 is weer eens down gegaan (zei de gek gefrustreerd). Ben me niet bewust van een stroomonderbreking, maar goed er zal wel iets gebeurd zijn.

In eerste instantie was alleen de Unifi Application niet meer bereikbaar. De CloudKey management web-ui nog wel. Ik kon daar zien dat er geen backups in de lijst stonden. Die hebben er wel gestaan. Dus dat was al weinig hoopvol. Ik kon via SSH er wel nog in komen. Via SSH de Cloudkey een shutdown gegeven (ik heb geen shutdown knop de CloudKey) om de SD kaart te inspecteren op een Linux computer. De SD kaart bevatte alleen lege folders. Waar slaat de CloudKey v1 zijn database eigenlijk op?

Daarna SD kaart weer terug in de Cloudkey gedaan.

Het opnieuw opstarten leidde niet meer tot een benaderbare CloudKey. De CloudKey komt niet meer online in het netwerk. Gecheckt met ARP. SSH en webinterface zijn niet meer benaderbaar. Het lampje knippert nog wel wit.

Cloudkey een factor reset gegeven, via 10 seconde resetknop. Cloudkey achter een EdgeRouter X gehangen geconfigureerd op 192.168.1.0/24. Uplink van EdgeRouter in het huisnetwerk voor internet access. Op laptop achter de EdgeRouter komt de CloudKey niet voor in de ARP lijst. Contact zoeken op 192.168.1.30 (web en SSH) levert geen reactie op. De EdgeRouter rapporteert wel wat netwerkactiviteit op de poort waar de CloudKey is aangesloten. In de EdgeRouter ook geen CloudKey in de dhcp client list.
De procedure in de handleiding ook niet succesvol. Een discovery via unifi.ubnt.com levert niks op. De discovery functie is namelijk niet vindbaar in de webinterface.

Moet ik de CloudKey doodverklaren of valt er nog iets te proberen? Het witte lampje knippert nog dus ik kan het nog niet helemaal loslaten. In die zin heb ik liever dat ie met een luide klap en een rookpluim uitvalt. Dan gooi ik hem met een gerust hart weg. Nu blijf ik hoop houden.

Ik moet zeggen dat ik toch teleurgesteld ben in de betrouwbaarheid van het CloudKey concept. Ik heb het ding ooit gekocht om low maintenance een Unifi netwerk te kunnen draaien. Destijds gekozen voor Unifi om een betrouwbaarder netwerk te creëren dan met de huis tuin en keuken netwerkspullen.
De impact van een falende CloudKey is echter nogal groot (back restoren heeft hier nog nooit gewerkt, dus altijd het hele netwerk factory resetten en opnieuw configueren). Ik moet dus misschien toch overwegen om naar een software controller op de RPI oid te gaan om het Unifi netwerk maar in te lucht te houden. Zal me in dat geval moeten verdiepen in een goeie backup en restore mogelijkheid op de RPI. Op zich draait mijn RPI al lange tijd stabiel met een SSD.

Eén geluk dat het netwerk (stuurloos) doordraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:04

GerkeP

Vragen mag altijd........

Al een andere voeding geprobeerd?

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:11
Of gewoon middels PoE voeden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 22:30

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Volgens mij is PoE bij de eerste generatie niet mogelijk

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tortelli schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:26:
Wat gebruik je qua hardware? Hel om werkende te krijgen als niet IT pro of is dit als ervaren hobbyist goed werkende te krijgen?
Ik zou zo'n desktop met 3 LAN porten vanuit het zelfbouw topic (Amazon link, dan kan je retourneren en = alieexpress).

Heb nu zelf een NUC met 1 NIC en dat is toch soms jammer dat IPTV niet goed gaat in de forwarding. 2 NICs had super geweest.
Pagina: 1 ... 208 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.