bauk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:24:
Maar wat bleek: de kabel daarin had een cat-0 probleem: een van mijn katten heeft lekker aan die kabel zitten knabbelen. Overal breuken, vervangen en toen was die weer online. Wellicht dat in de afgelopen maanden af en toe een knauwtje bij is gekomen en het van kwaad tot erger is geworden.
Cat0 is niet AF-compliant

LOL!

Het kan dus zijn dat een faulty kabel je temp zones ook kan verstoren..
Maar of dat resetten van de poe poorten daardoor dus opgelost is? Ik kan het niet meer nalopen. Maar voor diegene die er ook last van hebben, check al je kabels, en zeker als je naast cat5 ook cat0's hebt...
DAMN... als dat echt serieus zo is... W-T-F ?!?!

Of de laatste firmware van de switch is toch stiekem

.
Welke versie draai je nu dan

Workaholic schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:30:
Mijn vorige
post/probleem is opgelost dankzij een anonieme tweaker die mij een berichtje heeft gestuurd.
Toch wel even het delen waard en ook interessant voor toekomstige tweakers:
UDM SE heeft een 2.5GbE WAN port. Blijkbaar geeft dit issues met een 1Gb glasvezel verbinding.
Microburst is het issue (2.5Gb -> 1Gb)
1GB FDX force ipv auto -> geeft nu volledige upload/download snelheid.
Moest het ook op mijn 2.5GbE ethernet LAN kaart aanpassen in Windows bij mijn pc. Laptop heeft maar een 1Gb netwerk kaart en had dit probleem dus niet. Mogelijk is het op de UDM SE wan port niet perse noodzakelijk (en is de client kant voldoende). Korte samenvatting is dus dat je niet moet gaat mixen met 2.5Gb en 1Gb.
[Afbeelding]
PS: Dit is dus niet via een SFP module oid maar gewoon LAN RJ45 naar de glasvezel NTU en zonder modem.
Microsbursts heb ik een keer al genoemd toen we het over de eerste 10 Gbps Switches hadden van Ubiquiti in de UniFi reeks en IMHO zou dat alleen op moeten treden als je dus zoiets hebt :
code:
1
| 10 Gbps Switch Poortje => Kabel die van toepassing is => 1 Gbps Switch Poortje |
Maar zelfs dat is op te lossen door een flinke buffer die dergelijk verkeer verwerkt!
Verder wil ik best gokken dat zo'n NTU voor XGS-PON/GPON te simpel is opgebouwd om 2,5 Gbps verkeer te ontvangen, maar waarom zou je ook maar iets aan je LAN kant veranderen als je op dat moment nog steeds niks met de WAN kant te maken hebt ?!
Of heb je verder geen 2,5 Gbps LAN poorten op je LAN in gebruik

Tonne schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:11:
Ik zeg niet dat microburst niet zou kunnen. Maar een langzamere internetverbinding dan de netwerksnelheid is natuurlijk veel voorkomend. En als je router daar niet mee om kan gaan dan vind ik dat wel bijzonder.
Ik gok dan ook dat hij het een en ander niet helemaal goed heeft begrepen

Omdat alles onderhuids 1 Gbps verbinding heeft en verder je LAN in principe niks met je WAN te maken heeft, want NAT voor IPv4 en Routering voor IPv6 en zo...
Zou wat zijn als we het dan over xDSL of COAX lijnen hebben!

TPA schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:44:
Het valt mij op dat een bedraad apparaat welke van een us-8 switch naar een usw-24-g1 heb verhuist niet in de controller mee verhuisd. Hoe kan ik dit updaten?
De us-8 hangt achter de usw-24-g1
Ik mag toch hopen dat als ik een apparaat van de eene Switch naar de andere Switch verhuis deze gewoon zichtbaar is volgens de time-outs van (R)ARP : 300 seconden

Maar die werkt dus niet goed...

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:14:
Het is weer zover, ik heb problemen met AP switching, mogelijk sticky clients. Het gaat om 2 telefoons (S10+). UDR in meterkast en U6 Pro op zolder. Fast roaming aan of uit maakt geen verschil. Het werkte eerst goed, niets veranderd, mogelijk software updates die het veroorzaakt hebben.
Iemand soortgelijke ervaring gehad over de laatste paar weken?
Een meterkast en de zolder liggen vaak heel ver uit elkaar dus hoe heb je alles ingesteld en zo
Misschien is er stiekem ergens een setting veranderd tijdens een update van de firmware of de Controller ?!
Ik heb vorige week alleen de firmware upgrades gedraaid voor alle meuk hier en nergens wat van gemerkt in ieder geval!
Verder draai ik nog steeds de oude 5.x.x UniFi Controller met die prachtige simpele, strakke, niet schermruimte vretende webGUI