Toon posts:

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 712.349 views

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-03 16:27
Mede-auteur:
  • Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-03 20:11

Jeroen_ae92

Klik hier om naar het einde van de OP te springen

Inleiding

Ubiquiti is een Amerikaans bedrijf, opgericht in 2005, en voornamelijk leverancier van (enterprise) netwerkapparatuur als routers, switches, VOIP-telefonie en access points. Tevens leveren zij sinds kort ook zonnepanelen en de bijbehorende apparatuur.

De focus van dit topic ligt voornamelijk op de netwerkapparatuur uit de EdgeMAX en Unifi-lijn en daarom worden de Video, VOIP, straalapparatuur en SunMAX-apparatuur niet in de TS vermeld.

EdgeMax

De EdgeMax series bevatten de EdgeRouters en EdgeSwitches.
https://tweakers.net/ext/f/11IflYYxrT6oOtHoF6aJd25Z/thumb.jpg
ER X
https://tweakers.net/ext/f/jq4NFHlI1pXYqq2oeQg9WGVo/thumb.jpg
ER X SFP
https://tweakers.net/ext/f/ANEbBUaddIGSkEaoKlGsQ9P2/thumb.jpg ER Litehttps://tweakers.net/ext/f/p9ru9aWKeQvicXINiBYRtIpB/thumb.jpg
ER POE
https://tweakers.net/ext/f/uhfPoq4fpn2RlYGa4ptviNdu/thumb.jpg
ER
https://tweakers.net/ext/f/Qeye39rMu3TgvPdJf0jGKa09/thumb.jpg
ER PRO
Poorten5x Gbps5x Gbps
1x SFP
3x Gbps
1x console
5xGbps
1x console
8xGbps
1x console
6xGbps
2x SFP/RJ45 Gbps combo
1x console
Power in1x 24V Passive PoE
of min. 12V adapter
24V adapter9-24V (12V incl.)48V adapter240V240V
PoE out1x 24V Passive5x 24V Passive-5x 48V/24V--
CPU2x 880Mhz MIPS1004Kc2x 880Mhz MIPS1004Kc2x 500Mhz MIPS642x 500Mhz MIPS642x 800Mhz MIPS642x 1Ghz MIPS64
Performance1.000.000pps (64B)
3 Gbps (>512B)
1.000.000pps (64B)
3 Gbps (>512B)
2.000.000pps (64B)
8 Gbps (>512B)
2.000.000pps (64B)
8 Gbps (>512B)
RAM256MB DDR3256MB DDR3512MB DDR2512MB DDR22GB DDR32GB DDR3
Storage256MB256MB2GB2GB4GB4GB
OverigTest tussen de ERL en MikroTikRackmountableRackmountable

EdgeOS
https://tweakers.net/ext/f/iKao3yW9lMreNlsG0h3E8arV/thumb.pnghttps://tweakers.net/ext/f/JrtKf4Ojnc5xGwvKGj6KyiHp/thumb.pnghttps://tweakers.net/ext/f/2Zg3cBIB87iavemqxsJuiNLR/thumb.pnghttps://tweakers.net/ext/f/HYggSnYptE8EMOX15hzq24Fy/thumb.pnghttps://tweakers.net/ext/f/eUKrchA22Od6qdvjPwAab2Kd/thumb.pnghttps://tweakers.net/ext/f/S0g8JezdnT4Q4hVwN6X5nVRc/thumb.png
  • Intuïtieve en krachtige interface, web-based met drag/drop, real time statistics en CLI vanuit de browser
  • Omvangrijke feature set: VLANs, bridging, bonding, ACL/zone firewalls, VPN (OpenVPON, L2TP, PPTP)
  • Open Platform: Gebaseerd op Debian Linux, complete toegang tot het filesystem, root en de shell, en mogelijkheid tot het installeren van Debian packages
    Foto's door Jeroen_ae92, thanx!

UniFi

UniFi AP
  • WiFi: 802.11 b/g/n (2.4Ghz)
  • Gewicht: 290g (430g met ophanging)
  • Ethernet: 10/100 Mbps
  • Antenne: 2 geïntegreerd (ondersteunt 2x2 MIMO met spatial diversity)
  • Voeding: 24V (!) PoE (24V ook adapter meegeleverd). Compatibel te maken met 802.3af (48V) door de Instant adapter
  • Concurrent Clients (theoretisch): 100+
Compacte, makkelijk schaalbare en elegante access point. Wordt gevoed via PoE en is beheerbaard via de UniFi Controller software die te installeren is op een PC in het netwerk.
UniFi AP AC LITE
  • WiFi: 802.11ac dual radio (2.4Ghz en 5Ghz)
  • 2.4 Ghz snelheid: 300 Mbps (2x2)
  • 5.0 Ghz snelheid: 867 Mbps (2x2)
  • Bereik: tot 122m
  • Ethernet: 1x 10/100/1000 Mbps
  • Voeding: 24V Passive PoE
  • Concurrent Clients (theoretisch): 200+
UniFi AP AC LR
  • 2.4 Ghz snelheid: 450 Mbps (3x3)
  • Long Range: Tot 183m
  • Voeding: 24V Passive PoE Nieuwe modellen: 802.3af (Alternative A) PoE
UniFi AP AC PRO
  • 5.0 Ghz snelheid: 1300 Mbps (3x3)
  • Ethernet: 2x 10/100/1000 Mbps
  • Voeding: 802.3af PoE, 802.3at PoE+
  • Geschikt voor: Indoor en Outdoor gebruik <- Onder overkapping / afdak
  • Concurrent Clients (theoretisch): 500+
UniFi AP AC PRO HD
  • 2.4 Ghz snelheid: 800 Mbps (4x4)
  • 5.0 Ghz snelheid: 1733 Mbps (4x4)
  • Voeding: 802.3af PoE, 802.3at PoE+
  • Geschikt voor: Indoor en Outdoor gebruik <- Onder overkapping / afdak
UniFi AP AC Mesh
  • 2.4 Ghz snelheid: 300 Mbps (2x2)
  • Bereik: tot 183m
  • Voeding: 802.3af (Alternative A) PoE, 802.3at PoE+
  • Geschikt voor: Indoor en Outdoor gebruik
  • Concurrent Clients (theoretisch): 250+
UniFi AP AC Mesh PRO
  • 5.0 Ghz snelheid: 1300 Mbps (3x3)
  • Bereik: tot 183m
  • Voeding: 802.3af PoE
  • Geschikt voor: Indoor en Outdoor gebruik
  • Concurrent Clients (theoretisch): 250+
UniFi Security Gateway (PRO)
  • Standaard: Dual-core 500Mhz CPU, compact apparaatje met muurbevestiging
  • Pro: Rack-mountable dual-core 1Ghz CPU met fiber-mogelijkheid
  • Firewall, QoS, VLAN en VPN in één apparaat
UniFi Controller
  • Te installeren op een Mac of PC
  • Features als: Remote Firmware Upgrade, Portal/Hotspot support, Google Maps integratie, Events/Alerts, seamless roaming, L3 routering

UniFi Network Planner
Ubiquiti heeft een tooltje online gezet om grof te berekenen welke apparatuur nodig is om de behoefte te dekken. Met het invullen van de verwachte aantal clients en de oppervlakt komt er uit hoeveel AP's en switches er nodig zijn. Network Planner

Stralingsdiagrammen UniFi AP's:

Bron Ubiquiti: UniFi UAP Antenna Radiation Patterns

Links
Ubiquiti Knowledge Base
Ubiquiti Downloads en Firmware

UniFi Video Trainingen
YouTube: Introduction to UniFi (Part 1): Why UniFi - Troy Hunt
YouTube: Introduction to UniFi (Part 2): Understanding UniFi - Troy Hunt
YouTube: Introduction to UniFi (Part 3): Designing Your UniFi Network - Troy ...
YouTube: Introduction to UniFi (Part 4): Configuring UniFi - Troy Hunt

UniFi Demo / Training
Ga naar UniFi Demo en klik dan boven op het icoontje in de balk wat op een boekje lijkt.

Geluidproductie Ubiquiti Producten
Gezien er veel vragen op het forum voorbij komen over welke switches / routers wel en geen fans hebben.
Verdient dit wel een plek in de Startpost. Hieronder dus een opsomming met evt. stillere fans voor de Switches / Routers

Edgerouter X / SFP / Lite / PoE / 4 Port / 6 Port
  • Geen Fans
  • Worden wel warm, dit is geen probleem voor het apparaat. Zolang er maar geen andere apparaten op de Edgerouter liggen

Edgerouter 8 Port / Pro / 8-XG // UniFi USG Pro

Edgeswitch 8 Port / UniFi Switch 8Port
  • Geen Fans
  • Wordt wel warm, dit is geen probleem voor het apparaat. Zolang er maar geen andere apparaten op de Edgerouter liggen

Edgeswitch 16 Port / UniFi Switch 16 Port
  • Wel Fans
  • Fans draaien NIET continue -> Fans draaien bij het opstarten na de boot gaan deze uit. Hierna gaan ze enkel aan bij een te hoge temperatuur. Het zal dus helpen om het apparaat zo vrij mogelijk te plaatsen zodat de warmte weg kan.
  • Geluidsniveau: 34-37 dBa
  • Fans zijn indien gewenst te vervangen door;

Noiseblocker BlackSilentPRO PM-1, 40mm

Noiseblocker BlackSilentPRO PM-2, 40mm

Edgeswitch PoE 24-250W / 24-500W / 24-750W / 48-500W / 48-750W // EdgeSwitch ES-16-XG / ES-12F (Fiber)

UniFi Switch PoE 24-250W / 24-500W / 24-750W / 48-500W / 48-750W // UniFi Switch US-16-XG

Edgeswitch (Lite) 24 Port / 48 Port
  • Geen Fans
  • Wordt wel warm, dit is geen probleem voor het apparaat. Zolang er maar geen andere apparaten op de Edgerouter liggen

UniFi Switch (Zonder PoE) 24 Port / 48 Port

Mocht iemand een toevoeging hebben voor bovenstaande betreft geluidsniveau stuur dan een DM naar @djkavaa

Vorig(e) de(e)l(en)
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Deel 2

Extra bijdragen van: @ardvark99 en @HKLM_

Ubiquiti apparatuur in thuisomgeving.
Zoals hierboven beschreven maakt Ubiquiti netwerk gerelateerde apparatuur, wat ook redelijk betaalbaar is in een thuisomgeving.
Aangezien er vaak bijna dezelfde vragen gesteld worden, volgt hier een uitleg wat voor apparatuur en software is, wat men er mee kan, maar dan vooral over de Ubiquiti UniFi lijn.
Ubiquiti maakt ook de AmpliFi High Density WiFi router, speciaal voor thuis gebruikers, dit is geen modem maar router met de mogelijkheid om AP’s uit te breiden door middel van Mesh.
De Edge lijn wordt meer gezien voor zakelijke toepassingen, of de veel eisende thuisgebruiker, hiermee kan je geen gebruik maken van de UniFi Controller, de Edge apparatuur moet je per apparaat beheren via een web interface of CLI. De Edge en UniFi apparaten zijn wel met elkaar te gebruiken. Verder heeft Ubiquiti een aantal IP camera’s en software om die camera’s te bedienen en beelden op te slaan.

Welke netwerkapparatuur is voor een normale thuis gebruiker interessant?
Om te beginnen, de Access Points, om ervoor te zorgen dat men thuis een betere wifidekking krijgt. In de meeste gevallen moet men het doen met een standard modem router van de provider met wifimogelijkheden. Om het wifibereik in huis te vergroten kan men extra AP’s gaan plaatsen. Wifi repeaters of Mesh AP’s zijn niet aan te raden, het werkt wel, maar de uplink verbinding is via het draadloze wifinetwerk, en niet bekabeld. Hierdoor is de bandbreedte niet optimaal. De AP’s van Ubiquiti kunnen ook een uplink via Mesh verzorgen.
Het beste resultaat wordt behaald om de AP’s te bekabelen. Tevens worden de AP’s daarmee ook gevoed, namelijk doormiddel van POE. De AP’s van Ubiquiti worden over het algemeen geleverd met een POE-injector, behalve bijvoorbeeld de 5 pack’s. Ubiquiti geeft verschillende AP’s, verschillende schotels voor plafond of muur montage, AP’s die in een doos in de muur (InWall) ingebouwd kunnen worden, of AP’s met losse antennes. De AP’s kunnen beheerd worden met een app op jouw smartphone. Met alleen AP’s heb je geen extra controller software nodig.

In plaats van een POE-injector kunnen de AP’s ook gevoed worden met een POE-switch. Ook hier zijn er verschillende types van te vinden bij Ubiquiti. Het hoeft overigens niet per se een switch van Ubiquiti te zijn, andere merken switches met POE kunnen ook gebruikt worden, alleen kan je die niet beheren via de UniFi software van Ubiquiti, hierover later meer. Het voordeel van een POE-switch is onder andere dat je ook andere apparatuur via de switch kan voeden, zoals IP-camera’s. Je hebt dan geen POE-injector of een voedingspunt nodig op de locatie waar het AP of de camera hangt.
Verder kan over het algemeen de modem router of de router functionaliteit van de provider vervangen worden door een router van Ubiquiti. De modem van de provider kan dan eventueel in Bridge mode gezet worden, of zelfs helemaal er tussenuit gehaald worden.

Ubiquiti heeft eigenlijk 2 lijnen voor thuis gebruik, de Edge en de UniFi lijn. Wanneer je thuis alles wilt vervangen en het redelijk makkelijk wil beheren kan je beter voor de UniFi lijn kiezen, hiervoor heeft Ubiquiti een softwarepakket, de UniFi Controller (SDN). In deze UniFi lijn heb je genoeg keuzemogelijkheden, van AP’s, switches tot routers.
De UniFi Controller kan je installeren op diverse devices zoals: PC, server, virtuele machine, NAS, Raspberry PI, cloud server of een Ubiquiti CloudKey. De huidige versie zal binnenkort worden vervangen voor een Gen 2. Deze heeft een aantal verbeterpunten ten aanzien van de Gen 1 welke niet altijd even stabiel is. Wanneer je deze software gebruikt, moet je er wel voor zorgen dat het IP adres of URL van de controller het zelfde blijft, omdat de UniFi devices, eenmaal ingesteld, naar dit IP adres of URL blijft zoeken. Je hoeft deze software niet constant te draaien, maar wanneer je gebruik wil maken van een gasten netwerk of statistieken, heb je de controller wel nodig.

Met deze controller kan je een hoop instellen, vooral als je ook een UniFi router en switches hebt. Elk UniFi apparaat is in deze software te configureren en te beheren. Alleen de UniFi routers (USG) kunnen op de routers nog meer instellen aangepast worden buiten de Controller om. Maar dan moet je met een config.gateway.json file gaan werken, waarin de configuratie van de USG komt te staan die je niet in de Controller kan beheren. Dit kan een complex proces zijn, vooral als je weinig kennis hebt van Linux. Maar op de Ubiquiti site is wel veel informatie te vinden.

Welke hardware kan je gebruiken in een thuissituatie?
Allereerst de AP’s, de meeste gebruikte types zijn: De UniFi AP AC Lite, de AC Pro (spat waterdicht), of de LR (vooral in hele grote ruimtes). Tevens is er de UniFi AC In-Wall. In de meeste gevallen zijn meerdere AC Lite AP’s goedkoper en thuis beter dekkend te maken dan de Pro of LR. Er zijn nog meer types, maar zijn vaak niet echt nodig voor thuisgebruikers. Het is vooral van belang om een goede keuze te maken van de plaatsing van de AP’s, om de dekking zo goed mogelijk te maken.
Verder heb je verschillende switches, een UniFi 8 poorts zonder POE, 8 poorts met POE (60W of 150W), of nog grotere switches (met of zonder POE) van 16, 24 of 48 poorten. Sommige switches hebben ook SFP-poorten waar je modules in kan steken om de interface geschikt te maken voor UTP of een glas verbinding.
Als UniFi router heb je eigenlijk alleen de keuze tussen de USG (3p) en de zwaardere USG PRO.
Natuurlijk is er nog andere apparatuur, maar vaak te prijzig voor een normale thuissituatie.

FAQ:
Ik wil een 2,4Ghz en een 5Ghz netwerk kan dat?
Standaard zal het SSID wat je hebt aangemaakt op 2,4 en 5 GHz uitzenden. Het device wat verbindt met het SSID zal zelf de keuzen maken of hij op 2,4 of 5 GHz zit. Wel is het aan te raden om de 2.4Ghz netwerken op Kanaal 1,6,11 te zetten. Dit zijn de enige drie die niet overlappen en elkaar dus niet in de weg zitten. Is je 2,4 GHz bij jou in de buurt een beetje vol? Dan kan je ervoor kiezen om de 2,4 GHz minder sterk te laten uitzenden en de 5 GHz wat sterker. Het device zullen dan eerder op 5 GHz gaan zitten. Tevens is het in de settings van de AP mogelijk om 2.4 GHz uit te schakelen en alleen op 5 GHz verder te gaan.

[Voor 27% gewijzigd door Kavaa op 05-11-2018 17:04]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-03 16:50

zeroday

Dream within a dream

ik zit een beetje te stoeien met vlans maar kom er even niet uit

ik heb een device
192.168.192.1 welke ik op port 2 van een switch heb, deze port heb ik in VLAN 30 gezet
port 1 is de uplink naar een USW, die heb ik ook met VLAN 30 getagged

Maar nu?
Er is een device in het netwerk die ook op 192.168.192.x werkt en die moet communiceren met de eerste
de rest van mijn devices in het netwerk mogen niet communiceren

er zit dus een USW tussen waar 1 poort zowel 10.1.1.x moet doorlaten als 192.168.192.x omdat die 2 in principe alleen maar door een domme switch wordt gescheiden. Op dit moment zit de andere DHCP server die (nog niet) uit kan op IPv6 te storen

Mijn gevoel zegt: kan niet, want je moet op elke poort van een switch de VLAN kunnen taggen waarop die moet luisteren, maar er zitten een aantal domme switches tussen .. waarbij alleen de USW dus een port kan taggen (alleen die poort moet ook het normale verkeer doorlaten).

klopt mijn gevoel?

There are no secrets, only information you do not yet have

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:03

Ethirty

Who...me?

Ik snap je vraag niet helemaal. Domme en managed switches zijn wel te combineren, maar als je met vlans wil werken moet alle tagging op de USW plaatsvinden. Je kan best een domme switch aan 1 untagged vlan hangen, maar veel meer kan je daar dan niet op aansluiten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
*knip*. Daar hebben we dus de bookmark functie door uitgevonden ;)

[Voor 90% gewijzigd door rens-br op 24-09-2018 09:44]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
zeroday schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:41:

ik heb een device
192.168.192.1 welke ik op port 2 van een switch heb, deze port heb ik in VLAN 30 gezet

Maar nu?
Er is een device in het netwerk die ook op 192.168.192.x werkt en die moet communiceren met de eerste

er zit dus een USW tussen waar 1 poort zowel 10.1.1.x moet doorlaten als 192.168.192.x omdat die 2 in principe alleen maar door een domme switch wordt gescheiden. Op dit moment zit de andere DHCP server die (nog niet) uit kan op IPv6 te storen

Mijn gevoel zegt: kan niet, want je moet op elke poort van een switch de VLAN kunnen taggen waarop die moet luisteren, maar er zitten een aantal domme switches tussen .. waarbij alleen de USW dus een port kan taggen (alleen die poort moet ook het normale verkeer doorlaten).

klopt mijn gevoel?
Domme switches kan je alleen achter een slimme poort hangen als je op die slimme poort de PVID instelt op het standaard VLAN.

Domme switch > poort 6 managed switch (PVID 10)

Zo zijn alle poorten van de domme switch in VLAN 10, want elk verkeer van deze switch wordt gedirigeerd / getagged naar VLAN10.

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-03 20:51

JoeZuCK

_Fonz > all.

daxy schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:28:
Ik mag me ook lid van de Ubiquiti-familie gaan noemen! Na alle goede verhalen hier heb ik besloten om helemaal op Ubiquiti over te gaan in mijn nieuwe huis. Op dit moment stage ik alles in mijn oude woning en zodra we gaan verhuizen is het een kwestie van omprikken, oude Asus niet meer aansluiten en alles draait op Ubnt! Controller op Google Cloud (wil misschien nieuwe Cloud-key, maar zeker niet de oude!) So far, pretty impressed!

Mijn verzameling:
[Afbeelding]
Ik ben ook nieuw op het gebied van UniFi. De 'oude' cloudkey was dat usb ding right? Wat is de nieuwe dan?

En de controller in de Google cloud? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Hoe werkt dat? Wat zijn de voor en nadelen tov de cloudkey?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• TheOneAndOnly
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-02 19:40
InF.Inc schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 13:22:
Ik ben ook nieuw op het gebied van UniFi. De 'oude' cloudkey was dat usb ding right? Wat is de nieuwe dan?
En de controller in de Google cloud? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Hoe werkt dat? Wat zijn de voor en nadelen tov de cloudkey?
De 1st gen Cloud Key is een netwerkapparaat, kan gevoed worden via PoE of een micro USB / Type C voedingsadapter.
De nieuwe is vergelijkbaar, maar een stuk krachtiger: pricewatch: Ubiquiti UniFi CloudKey Gen2 Plus

De controller software kan geïnstalleerd worden op een Linux (of Windows) server, al dan niet bij een cloud provider. Op een (virtuele) server is het schaalbaarder, en kan je 'm ook gemakkelijk toegankelijk maken voor meerdere fysieke locaties (bvb verschillende klanten op 1 controller).

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-03 16:50

zeroday

Dream within a dream

Vorkie schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 13:08:
[...]

Domme switches kan je alleen achter een slimme poort hangen als je op die slimme poort de PVID instelt op het standaard VLAN.

Domme switch > poort 6 managed switch (PVID 10)

Zo zijn alle poorten van de domme switch in VLAN 10, want elk verkeer van deze switch wordt gedirigeerd / getagged naar VLAN10.
duidelijk, dan wil hetgeen ik wil niet ;)
dan moet ik wat meer switches gaan aanschaffen die een vlan op een poort kunnen zetten.

There are no secrets, only information you do not yet have

nero355 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 09:46:
[...]

Volgens mij heb je op dit moment nog steeds problemen en hoop je dat de laatste firmware alles fixt ? :+
Ik heb er geen problemen (meer) mee :p.
Omdat 4.4.28 een stuk sneller zou zijn met IDS/IPS had ik IDS eens aangezet, maar toen had ik verschillende vastlopers. Nadat ik IDS heb uit gezet werkt alles weer als een trein.
En m.b.t. de 4.4.29 firmware die ik hier gisteren poste. Deze lost dus een veelvoorkomend probleem op als je de (periodieke) speedtest gebruikt, en dat doe ik niet. En daarbij gold dat het probleem optrad met bepaalde speedtest servers, waardoor dus ook lang niet iedereen last er van had.

Het enige probleem dat ik mij dan ook kan herinneren dat ik nu in 1,5 jaar heb gehad met de USG was dan dat IDS voor vastlopers zorgde. Dus die heb ik nu weer uit staan. Het ziet er uit als een leuke feature, maar voor mij geen must have, dus ik mis niks ten opzichte van een ER die AFAIK helemaal geen IDS/IPS heeft. Dat het voor vastlopers zorgt als het aan staat is natuurlijk wel een (groot) issue.
zeroday schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:41:

ik heb een device

Maar nu?

klopt mijn gevoel?
Ik kan het niet helemaal volgen, maar ter aanvulling op de andere posts. Een unmanaged switch kan wel overweg met tagged verkeer (VLAN ID is een veld wat in elk ethernet pakket zit, maar leeg is bij untagged verkeer). Als je eind switch (waarop de apparatuur is aangesloten) dus wel managed is kun je daarop die poorten als untagged op het andere VLAN zetten. Dat er dan unmanaged switches zitten tussen de eind switch en de USW maakt niet uit.

Het enige (mogelijke) probleem is broadcast verkeer. Dit omdat de unmanaged switches dan dat broadcast verkeer uitsturen over alle poorten, zonder weet van de VLANs dus. Dus als het 'inkomende' broadcast verkeer een VLAN ID bevat gaat dat verloren en vind de broadcast plaats over alle poorten en dus tussen de VLANs.
InF.Inc schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 13:22:
[...]

De cloudkey is een netwerkdevice welke je aansluit op een vrije lan poort. Daar draait de controller software op. Momenteel heeft ubnt twee nieuwe welke nog niet in Europa in de verkoop zijn, de cloudkey g2 en cloudkey g2 plus. De deze zijn iets krachtiger en hebben een kleine backup batterij voor stroomuitval en de g2 plus heeft een extra harddisk voor unifi protect (camera systemen)

Je kan ook de controller in de cloud draaien bijvoorbeeld bij Google of bij Amazon,azure, etc dan installeer je daar de controller en maak je een set-inform op je unifi devices die verwijzen naar de DNS naam of het ip van je cloudcontroller.

Voordeel van een cloudkey is dat hij support is bij ubiquiti nadeel is dat de huidige versie soms wat buggy is met bijvoorbeeld stroomuitval. Dit lossen ze op met de nieuwe generatie. Je kan ook prima de controller op een pi of nas installeren of gewoon je pc gebruiken en alles instellen. Dan draait de controller niet altijd en heb je minder logging net wat je wilt. Tevens hebben ze ook een iOS en Android app die je kunt gebruiken om alles in te stellen. Keuze genoeg :P

[Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 22-09-2018 14:58]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

HKLM_ schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 14:56:
Tevens hebben ze ook een iOS en Android app die je kunt gebruiken om alles in te stellen. Keuze genoeg :P
Die mobile app bevat wel maar een 'mini controller' en kan voor zover ik weet alleen met de APs overweg (en dus niet de switches en USGs). Daarnaast is deze volgens mij ook dan nog iets beperkter in functionaliteit. De voorkeur heeft het dus om de volledige controller te draaien. De UniFi app kun je dan wel laten verbinden met de volledige controller (of via direct access waarbij de controller over internet beschikbaar moet zijn, of via Cloud Access waarbij Ubiquiti servers als soort proxy werken). Op het moment dat je de UniFi app met een volledige controller laat verbinden heb je ook de volledige, of in ieder geval veel meer, functionaliteit beschikbaar. Waaronder dus het beheer van switches en USGs etc.
Daar is het "Bookmark" knopje voor ;)
Helemaal waar!
- Omdat het kan!
- Omdat ik een beetje raar ben :+
- Omdat ik gewoon met de CLI van de EdgeRouters wil klooien!
je kan doormiddel van Vlans,firewall regels in de USG toch prima scheiding aanbrengen? Maak je het dan niet onnodig moeilijk door er nog een EdgeRouter Lite achter te plakken :P
- Unifi netwerk = Eenmaal instellen en niet meer aan zitten, tenzij er een interessante firmware update uitkomt.
- EdgeRouter netwerk = Rommelen, klooien en kijken wat er allemaal stuk kan gaan! })
Alles wat hierachter zit straks is één groot experiment waar ik de USG (of mijn huidige router) niet mee wil pesten.
Ethirty schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:44:
Misschien wil hij wel met BGP of OSPF thuis spelen. Maar dan heb je meer aan 2 Edgerouters dan aan een ER en een USG. :)
Dat ook samen met Static Routes :)

TL;DR : Ik heb gewoon wat excuses gevonden om wat nieuw speelgoed te kopen ;) :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Loveless85
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:03
Meer mensen problemen met laatste controller fw en Home Assistants presence detection via Unifi?

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-03 16:56
nero355 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 19:28:
[...]
[...]

- Omdat het kan!
[...]
dat is altijd de beste :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Wesley
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-03 20:29
Dag allemaal,

Ik overweeg thuis mijn huidige router / wifi setup te vervangen door een nieuwe Unifi setup met een USG en een aantal AP AC's. Indien mogelijk zou ik graag wat advies hebben over welke types (LITE vs LR) en de hoeveelheid die ik best zou gebruiken. Het gaat om twee verdiepingen van ongeveer 125m2 (~25 x ~5). Ik heb helaas geen bedrade aansluitingen beschikbaar op centrale punten, maar eerder naar de uiteindes (zowel voor als achter) van het huis toe.

Alvast bedankt.
Wesley schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:22:
Dag allemaal,

Ik overweeg thuis mijn huidige router / wifi setup te vervangen door een nieuwe Unifi setup met een USG en een aantal AP AC's. Indien mogelijk zou ik graag wat advies hebben over welke types (LITE vs LR) en de hoeveelheid die ik best zou gebruiken. Het gaat om twee verdiepingen van ongeveer 125m2 (~25 x ~5). Ik heb helaas geen bedrade aansluitingen beschikbaar op centrale punten, maar eerder naar de uiteindes (zowel voor als achter) van het huis toe.

Alvast bedankt.
M.b.t. de LR, deze werkt alleen beter op 2,4GHz en dat wil je al niet gebruiken. Deze is echt meer gericht op grote ruimtes zoals een bedrijfshal/magazijn/.... De keuze is dus een Lite of een Pro, waarbij de Pro hogere snelheden aan kan, maar dan moet je ook clients hebben die 3x3 MIMO doen.

V.w.b. de plaatsing. Als je geen mogelijkheden hebt tot centrale plaatsing zou ik alsnog beginnen met twee stuks, waarbij je deze tegenover elkaar hangt. Dus op de onderste verdieping aan de voorkant, en op de andere verdieping aan de achterkant (of andersom). Het verlies door de vloer heen is dan wellicht minder dan door de tussenliggende muren van de verdieping.

• Wesley
RobertMe schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:42:
[...]

M.b.t. de LR, deze werkt alleen beter op 2,4GHz en dat wil je al niet gebruiken. Deze is echt meer gericht op grote ruimtes zoals een bedrijfshal/magazijn/.... De keuze is dus een Lite of een Pro, waarbij de Pro hogere snelheden aan kan, maar dan moet je ook clients hebben die 3x3 MIMO doen.

V.w.b. de plaatsing. Als je geen mogelijkheden hebt tot centrale plaatsing zou ik alsnog beginnen met twee stuks, waarbij je deze tegenover elkaar hangt. Dus op de onderste verdieping aan de voorkant, en op de andere verdieping aan de achterkant (of andersom). Het verlies door de vloer heen is dan wellicht minder dan door de tussenliggende muren van de verdieping.
Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie. Die hogere snelheid is niet echt een must en zeker niet voor het verschil in prijs, dus dan zal het eerder 2x de Lite worden.
Wesley schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:49:
[...]

Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie. Die hogere snelheid is niet echt een must en zeker niet voor het verschil in prijs, dus dan zal het eerder 2x de Lite worden.
Nog een voordeel van de Lite :p Bereik niet goed? Voor de prijs koop je er zo een extra. 3x Lite kost uit m'n hoofd rond de €225 (€75 per stuk), 2x Pro is al duurder met €260 (€130 per stuk).

Vergeet trouwens niet om een USW erbij te nemen, als je all in UniFi wil gaan, bv de USW 8-60W. Doet meteen PoE zodat je de losse PoE injectors van de APs niet nodig hebt.
De poorten van de USG werken namelijk niet als switch. En waarschijnlijk ga je dus ook alleen de LAN1 poort gebruiken (en WAN uiteraard).

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Iemand ervaring met de power surge protectors? https://www.ubnt.com/accessories/ethernet-surge-protector/

Ik ben aan t kijken naar camera's en m'n oog valt op de G3 (Pro) en vraag me af of t nodig is die protectors erbij te hebben.

• Wesley
RobertMe schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:58:
[...]

Nog een voordeel van de Lite :p Bereik niet goed? Voor de prijs koop je er zo een extra. 3x Lite kost uit m'n hoofd rond de €225 (€75 per stuk), 2x Pro is al duurder met €260 (€130 per stuk).

Vergeet trouwens niet om een USW erbij te nemen, als je all in UniFi wil gaan, bv de USW 8-60W. Doet meteen PoE zodat je de losse PoE injectors van de APs niet nodig hebt.
De poorten van de USG werken namelijk niet als switch. En waarschijnlijk ga je dus ook alleen de LAN1 poort gebruiken (en WAN uiteraard).
Dat laatste is wel een heel belangrijke tip. Ik kan dus niet een van de AP's rechtstreeks op de USG aansluiten en op de andere poort een kabel naar mijn switch? Zou voor mij namelijk al betekenen dat ik direct voor twee switches moet gaan... USG -> switch 1 -> AP1, switch 2 -> AP2, bedrade poorten

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52
Nee dat gaat niet, beide AP's gaan gewoon in de switch. Waarom twee switches?
Wesley schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:08:
[...]

Dat laatste is wel een heel belangrijke tip. Ik kan dus niet een van de AP's rechtstreeks op de USG aansluiten en op de andere poort een kabel naar mijn switch? Zou voor mij namelijk al betekenen dat ik direct voor twee switches moet gaan... USG -> switch 1 -> AP1, switch 2 -> AP2, bedrade poorten
Correct. Als je meer dan 8 aansluitingen nodig hebt (waarbij je er dus al 3 verliest, twee naar de APs, 1 naar de USG) heb je of al twee switches nodig, of een grotere switch. Of je kunt dan uitbreiden met een tweede USW 8-60W, of met de iets goedkopere USW 8, maar die doet geen PoE en persoonlijk zou ik dan ook op de toekomst gericht dat tientje extra uitgeven.
Als je liever een grote switch hebt kun je kijken naar de USW 16-150W. Echter is dit meteen een 19" model, maar doet wel PoE op alle mogelijke manieren. Maar de prijs is er dan ook naar. Een 16 poorts variant zonder PoE is er niet, wel een USW 24 met dus 24 poorten, zonder PoE. Deze is ook nog eens een stuk goedkoper dan de USW 16-150W.

Daarnaast kun je natuurlijk ook voor een switch van een ander merk gaan, met of zonder PoE en wel of niet mananged. Afhankelijk van je wensen/toekomstplannen maakt dat niet uit. (Tenzij je perse alles van Ubiquiti UniFi wilt hebben :p)

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Nadat ik op mijn US8-150 switch in de logs ben gedoken om iets te troubleshooten, kom ik het volgende tegen:

Sep 23 10:30:52 USW daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Up: 0/2
Sep 23 10:30:52 USW daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DISABLED to ROLE_DESIGNATED
Sep 23 10:31:02 USW daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Down: 0/2
Sep 23 10:31:02 USW daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DESIGNATED to ROLE_DISABLED
Sep 23 10:31:10 USW daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Up: 0/2
Sep 23 10:31:10 USW daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DISABLED to ROLE_DESIGNATED
Sep 23 10:31:19 USW daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Down: 0/2
Sep 23 10:31:19 USW daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DESIGNATED to ROLE_DISABLED
Sep 23 10:36:23 USW daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Up: 0/2
Sep 23 10:36:23 USW daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DISABLED to ROLE_DESIGNATED
Sep 23 10:36:30 USW daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Down: 0/2
Sep 23 10:36:30 USW daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DESIGNATED to ROLE_DISABLED
Sep 23 10:41:33 USW daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Up: 0/2
Sep 23 10:41:33 USW daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DISABLED to ROLE_DESIGNATED
Sep 23 10:41:40 USW daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Down: 0/2
Sep 23 10:41:40 USW daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DESIGNATED to ROLE_DISABLED
Sep 23 10:46:43 USW daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Up: 0/2
Sep 23 10:46:43 USW daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DISABLED to ROLE_DESIGNATED
Sep 23 10:46:49 USW daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Down: 0/2
Sep 23 10:46:49 USW daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DESIGNATED to ROLE_DISABLED
Sep 23 10:51:53 USW daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Up: 0/2
Sep 23 10:51:53 USW daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DISABLED to ROLE_DESIGNATED

De extract is enkel van de laatste 20 minuten, maar de log staat vol met deze meldingen.
Het betreft een Sony Bravia smart tv die bedraad op poort 2 van de switch is aangesloten.
Of de tv nou een netwerk loop creëert en spanning tree ingrijpt om dat te voorkomen en deze meldingen logt is me ook nog niet geheel duidelijk.

Heeft iemand wellicht een idee hoe ik hier verder mee kan om dit op te lossen?
mchl8 schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:11:
Of de tv nou een netwerk loop creëert en spanning tree ingrijpt om dat te voorkomen en deze meldingen logt is me ook nog niet geheel duidelijk.

Heeft iemand wellicht een idee hoe ik hier verder mee kan om dit op te lossen?
Misschien effe de kabel checken of vervangen door een andere ?

Één poort kan geen loop veroorzaken dus ik zou eerder denken aan een poort die constant up en down gaat :?
Iets van powersaving actief of zo ?

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-03 16:34

MAZZA

Barbie is er weer!

Iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt voor een firmware update klaar is? Ik heb via de gui de laatste firmware geupload en nu draait er ongeveer een half uur al een wacht gifje (spinner?)..

In dit filmpje is er bijna instant een verzoek om de router te updaten, maar dat kan geknipt zijn natuurlijk..

Ben ik te ongeduldig?

Het betreft een Edgerouter X-SFP.

• Wesley
Samplex schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:22:
Nee dat gaat niet, beide AP's gaan gewoon in de switch. Waarom twee switches?
RobertMe schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:30:
[...]

Correct. Als je meer dan 8 aansluitingen nodig hebt (waarbij je er dus al 3 verliest, twee naar de APs, 1 naar de USG) heb je of al twee switches nodig, of een grotere switch. Of je kunt dan uitbreiden met een tweede USW 8-60W, of met de iets goedkopere USW 8, maar die doet geen PoE en persoonlijk zou ik dan ook op de toekomst gericht dat tientje extra uitgeven.
Als je liever een grote switch hebt kun je kijken naar de USW 16-150W. Echter is dit meteen een 19" model, maar doet wel PoE op alle mogelijke manieren. Maar de prijs is er dan ook naar. Een 16 poorts variant zonder PoE is er niet, wel een USW 24 met dus 24 poorten, zonder PoE. Deze is ook nog eens een stuk goedkoper dan de USW 16-150W.

Daarnaast kun je natuurlijk ook voor een switch van een ander merk gaan, met of zonder PoE en wel of niet mananged. Afhankelijk van je wensen/toekomstplannen maakt dat niet uit. (Tenzij je perse alles van Ubiquiti UniFi wilt hebben :p)
Bedankt voor de tips. Gaat niet zozeer om het aantal poorten maar eerder om de setup qua kabels. Mijn huidige router staat helemaal aan het uiteinde van het huis. Vanuit daar vertrekt er 1 kabels naar de andere kant van het huis waar een switch staat met kabels naar een drietal muuraansluitingen aan die kant van het huis.

Waar nu de router staat moet de USG dus komen, en ook zeker een AP. Daarbij zal dan dus ook een switch bij moeten komen om de "split" te doen voor de kabel naar het AP en de kabel die naar de andere kant van het huis loopt.

Op zich is PoE niet zo belangrijk voor mij, dus kan ik misschien voorlopig bij een ander simpel switchje blijven om de initiële kosten wat te drukken... Wat zijn de belangrijkste voordelen aan ook de switches van Unifi te nemen?

• Yoshimi
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:03:
[...]

Misschien effe de kabel checken of vervangen door een andere ?

Één poort kan geen loop veroorzaken dus ik zou eerder denken aan een poort die constant up en down gaat :?
Iets van powersaving actief of zo ?
Andere kabel kan ik komende week eens proberen, heb geen 10+ meter kabel meer liggen op dit moment :)
Powersave zat ik zelf ook aan te denken, al heb ik alle settings daaraan gerelateerd op de TV uitgeschakeld.
Ik vind het vooral de frequentie opmerkelijk, aangezien het zo ongeveer elke minuut is...
Wesley schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:20:
Wat zijn de belangrijkste voordelen aan ook de switches van Unifi te nemen?
PoE en managed.
Die eerste is leuk als je de APs hebt zodat je niet de injectoren hoeft te gebruiken (maar als je beide op een andere plek aansluit worden twee PoE switches prijzig en je hebt dan toch niet één plek met alle injectors bij elkaar).

Die tweede, managed, betekent dat je veeeel opties hebt, waarvan 99% niet nodig is in een thuissituatie. Leuke dingen zijn dan dat je inzicht hebt in je netwerk. Zoals welke apparaten op welke poort zijn aangesloten, hoeveel verkeer er doorheen gaat, etc.
Daarnaast is er ook ondersteuning voor VLANs, wat mogelijk interessant is als je met een gastnetwerk wil gaan werken. UAPs kunnen een scheiding doen, maar volledig scheiden met VLANs is beter.
Ook heb je dan features als link aggregation. Zodat je twee kabels kunt trekken naar dezelfde bestemming, zodat je theoretisch dubbele snelheden kunt halen (note: dit haal je in de praktijk niet, en bij verkeer met dezelfde bron en bestemming doet het niks)
Volgens mij is er dan ook nog ondersteuning voor 802.1X, wat betekend dat je elk apparaat kunt toewijzen aan een VLAN, of juist blokkeren, op basis van een certificaat, of met fallback een MAC adres. Zo kun je dus dynamisch de VLANs toekennen aan apparaten die verplaatsbaar zijn. Maar ook dat is voor thuis niet interessant. Voorbeeld: op een school zullen sommige computers (van leraren bv) op een ander netwerk zitten als scholieren, maar je wilt niet dat scholieren een kabel uit trekken, insteken in hun laptop en overal toegang toe hebben. Dat kun je dus doen met 802.1x

Het enige wat de Ubiquiti UniFi switches dus doen wat mogelijk interessant is is PoE, VLANs en inzichtelijkheid. Maar daar betaal je dan wel flink voor, en of je zelfs daarvan gebruik gaat maken is maar de vraag.

• Yoshimi
  • Niet online
MAZZA schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:05:
Iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt voor een firmware update klaar is? Ik heb via de gui de laatste firmware geupload en nu draait er ongeveer een half uur al een wacht gifje (spinner?)..

In dit filmpje is er bijna instant een verzoek om de router te updaten, maar dat kan geknipt zijn natuurlijk..

Ben ik te ongeduldig?

Het betreft een Edgerouter X-SFP.
Een half uur is te lang. Zou niet langer dan 5 minuten in beslag moeten nemen.
Wanneer je Chrome gebruikt, zie je links beneden ook een percentage-counter die oploopt, waarmee je de voortgang enigszins kunt monitoren. Op een gegeven moment krijg je in de GUI de melding om te rebooten.
Aangezien je die nog niet gehad hebt (neem ik aan), zou ik ervoor kiezen via SSH in te loggen en eerst eens kijken of hij de nieuwe boot image geactiveerd heeft. Dat kan middels show system image. Als je daar maar 1 item ziet (waarschijnlijk je oude), dan is de update niet uitgevoerd. Zie je daar 2 items (de oude en de nieuwe firmware), dan zou ik een reboot uitvoeren via SSH en kijken of na de reboot de nieuwe firmware actief is.

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-03 09:18
Iemand die hotspot met facebook aan de praat heeft ?

kom niet echt verder met het hele api/secret gebeuren en wat voor app ik moet aanmaken..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

AjDuLion schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:15:
Iemand die hotspot met facebook aan de praat heeft ?

kom niet echt verder met het hele api/secret gebeuren en wat voor app ik moet aanmaken..
Deze al gevolgt?

https://help.ubnt.com/hc/...tication#facebook%20setup

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

mchl8 schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:39:
[...]

Een half uur is te lang. Zou niet langer dan 5 minuten in beslag moeten nemen.
Wanneer je Chrome gebruikt, zie je links beneden ook een percentage-counter die oploopt, waarmee je de voortgang enigszins kunt monitoren. Op een gegeven moment krijg je in de GUI de melding om te rebooten.
Aangezien je die nog niet gehad hebt (neem ik aan), zou ik ervoor kiezen via SSH in te loggen en eerst eens kijken of hij de nieuwe boot image geactiveerd heeft. Dat kan middels show system image. Als je daar maar 1 item ziet (waarschijnlijk je oude), dan is de update niet uitgevoerd. Zie je daar 2 items (de oude en de nieuwe firmware), dan zou ik een reboot uitvoeren via SSH en kijken of na de reboot de nieuwe firmware actief is.
Dankjewel! Uiteindelijk had ik op cancel gedrukt en was de hele router niet meer bereikbaar. Na een reboot gelukkig weer wel. Zo maar eens via de CLI proberen.

Overigens zie ik inderdaad maar 1 (de oude) image staan.

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 15:56
Wie kan me voorzien van de gouden tip ;)
Wil mijn thuis cloud controller beschikbaar maken voor mijn ouders, en dus een poort openzetten op mijn thuis firewall zodat ze erbij kunnen.
Maar we hebben we thuis en bij m'n ouders geen vast IP ( beide Ziggo verbinding) nu heb ik wel een een dyndns lopen maar het is niet mogelijk om op basis hiervan een ip binnen mijn firewall (pfsense) open te zetten. Rara

En het liefst zal ik een VPN leggen tussen de USG (bij m'n ouders) en mijn pfsense omgeving , dan heb je weinig van doen met bovenstaande lijkt me.
Maar de usg heeft een een controller nodig om te functioneren en die ligt er dus niet standaard uit de doos aangezien hij niet bij de controller kan bij mij thuis

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Pimmetje651 schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:25:
Wil mijn thuis cloud controller beschikbaar maken voor mijn ouders, en dus een poort openzetten op mijn thuis firewall zodat ze erbij kunnen.
Maar we hebben we thuis en bij m'n ouders geen vast IP ( beide Ziggo verbinding) nu heb ik wel een een dyndns lopen maar het is niet mogelijk om op basis hiervan een ip binnen mijn firewall (pfsense) open te zetten. Rara

En het liefst zal ik een VPN leggen tussen de USG (bij m'n ouders) en mijn pfsense omgeving , dan heb je weinig van doen met bovenstaande lijkt me.
Maar de usg heeft een een controller nodig om te functioneren en die ligt er dus niet standaard uit de doos aangezien hij niet bij de controller kan bij mij thuis
Ziggo heeft dan wel een dynamisch IP adres, maar in mijn ervaring veranderd dat alleen op het moment dat je van router wisselt (/ander MAC adres). Ik zou dus gewoon de poorten open zetten voor het IP adres. Op basis van VPN lijkt me ook tricky. Stel de VPN komt niet up, om wat voor reden dan ook, en je kunt helemaal niks meer. Je hebt dan wel een controller waarin je de instellingen kunt wijzigen, maar doordat de VPN niet werkt heeft de USG geen toegang tot de controller en dus worden de instellingen nooit bijgewerkt.

• Vorkie
  • Niet online
Pimmetje651 schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:25:

DynDNS service / TransIP API gebruiken.

Deze werkt de A-records bij.

Binnen PFsense;
/firewall_aliases_edit.php?tab=ip
Alias toevoegen met FQDN.

Enige wat ik niet zeker weet is de update frequentie van deze FQDN.

Elke 5 minuten kijkt hij naar het A-Record.
Using FQDNs in Aliases
Fully Qualified Domain Names (FQDNs) may be used in network aliases, with some caveats.

On pfSense 2.0 and later, the hostnames are checked and updated every 5 minutes.
On pfSense 2.1 and later, this interval may be manually set under System > Advanced on the Firewall/NAT tab.
DNS names that use very low TTLs and change frequently, such as round robin entries, are not reasonable to use in this fashion. This means that large sites like google.com, which return a different set of IP addresses with each query, would not be a viable in an alias.
https://www.netgate.com/d...ing-fqdns-in-aliases.html

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-03 07:17
@Pimmetje651 Niet precies wat je zoekt maar waarom maak je geen gebruik van de webtoegang (unifi.ubnt.com)? Dan hoef je ook geen poorten open te zetten. En als je 2Fa aanzet hoef je ook niet bang te zijn voor grapjassen. (Natuurlijk moeten je ouders je dan wel om de code vragen).

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 31-03 20:29
Ik had het probleem dat ik de poort van de UAP-IW niet als vlan trunk kon gebruiken naar een managed switch. Het bleek dat dit alleen mogelijk is in de beta controller:

https://community.ubnt.co...orts/idc-p/2503765#M16466.

Dus voor wie ooit hetzelfde probleem heeft: dit was de oplossing

• Yoshimi
  • Niet online
MAZZA schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:28:
[...]

Dankjewel! Uiteindelijk had ik op cancel gedrukt en was de hele router niet meer bereikbaar. Na een reboot gelukkig weer wel. Zo maar eens via de CLI proberen.

Overigens zie ik inderdaad maar 1 (de oude) image staan.
Kan gebeuren natuurlijk. Upgraden via SSH is heel eenvoudig. In jouw geval; add system image https://dl.ubnt.com/firmw...R-e50.v1.10.6.5112725.tar. (Wel even de hele link kopiëren en niet die met de 3 puntjes in :)). Na het downloaden begint de installatie en herstart je router. Meer info kun je hier vinden: https://help.ubnt.com/hc/...Upgrading-EdgeOS-Firmware

[Voor 4% gewijzigd door Yoshimi op 23-09-2018 15:58]

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-03 09:18
yep is een beetje outdated maar mijn probleem is dat de redirect niet werkt en je dus gelijk kan internetten zodra je met het gasten netwerk verbind.. dat is iets wat ik dus niet wil..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Momenteel een discussie met ubnt support.
over de werking van de json file.

Volgens Adam S van ubnt support staat er veel te veel in de json.
Om iptv te laten werken moet er alleen de toevoeging van eth2.4 staan zonder eth2.6 want die staat in de controller.

ik krijg dit niet werkende
waar ik per ongeluk wel achter ben gekomen is dat kpn zijn pppoe login beleid heeft aan gepast.
De KPN pppoe login is aangepast naar login: kpn en wachtwoord: kpn
mac@internet is niet meer nodig.

[Voor 29% gewijzigd door xbeam op 23-09-2018 20:20]

Lesdictische is mijn hash#

• Pimmetje651
Laagheim schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:59:
@Pimmetje651 Niet precies wat je zoekt maar waarom maak je geen gebruik van de webtoegang (unifi.ubnt.com)? Dan hoef je ook geen poorten open te zetten. En als je 2Fa aanzet hoef je ook niet bang te zijn voor grapjassen. (Natuurlijk moeten je ouders je dan wel om de code vragen).
Daar ben ik dus mee bezig geweest , want om te beginnen lijkt me dat de beste oplossing. Die VPN kan ik dan op m'n gemak mee gaan prullen.
Ware het niet dat ik een foutmelding krijg op die portal , die volgens mij dan weer te maken heeft een een port die dicht staat :
http://i66.tinypic.com/oau2k7.jpg

Ook kan ik geen error log creëren,krijg dan een foutmelding :
There was an error getting the report from controller.

Dus hmmm

[Voor 6% gewijzigd door Pimmetje651 op 23-09-2018 18:29]

• Pimmetje651
Pimmetje651 schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:28:
[...]

Daar ben ik dus mee bezig geweest , want om te beginnen lijkt me dat de beste oplossing. Die VPN kan ik dan op m'n gemak mee gaan prullen.
Ware het niet dat ik een foutmelding krijg op die portal , die volgens mij dan weer te maken heeft een een port die dicht staat :
[Afbeelding]

Ook kan ik geen error log creëren,krijg dan een foutmelding :
There was an error getting the report from controller.

Dus hmmm
Ik lees dat poort 443 nodig is, maar die is al in gebruik :?

Connection requirements
Ports 443/tcp, 3478/udp, 443/udp are needed for UniFi Cloud access.
When administrators access this controller via unifi.ubnt.com, there will be some outbound UDP traffic if remote access is ongoing (via WebRTC), and the port numbers are dynamic.

Eens kijken hoe die te wijzigen en of daadwerkelijk het probleem is

[Voor 16% gewijzigd door Pimmetje651 op 23-09-2018 19:03]

• Laagheim
Wat voor foutmeldingen krijg je op https://test.webrtc.org ?

(Microfoon en camera kan je natuurlijk gewoon negeren.)

• Pimmetje651
Laagheim schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:59:
Wat voor foutmeldingen krijg je op https://test.webrtc.org ?

(Microfoon en camera kan je natuurlijk gewoon negeren.)

• Laagheim
@Pimmetje651 Lijkt me een firewall probleem. Zet de firewall op je pc uit en als het dan nog niet werkt kijk in de firewall logs van je router.

https://community.ubnt.co...t-com/m-p/1582712#M164246

• Pimmetje651
Laagheim schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:59:
@Pimmetje651 Lijkt me een firewall probleem. Zet de firewall op je pc uit en als het dan nog niet werkt kijk in de firewall logs van je router.

https://community.ubnt.co...t-com/m-p/1582712#M164246
Morgen eens wat gaan openzetten enz, maar zoals ik al aangaf is hier port 443 al in gebruik . Kan nog nergens vinden om die binnen de controller software aan te passen

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pimmetje651 schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:47:
[...]

Morgen eens wat gaan openzetten enz, maar zoals ik al aangaf is hier port 443 al in gebruik . Kan nog nergens vinden om die binnen de controller software aan te passen
Haal je in- en uitgaande poorten nu niet door elkaar?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• HB__
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-03 09:38
Ik begrijp nog niet echt veel van het PoE principe van Ubiquiti, ik heb twee UniFi AP AC LR's. Nu zitten daar standaard wel adapters bij en er staat ook bij: Voeding: 24V Passive PoE Nieuwe modellen: 802.3af (Alternative A) PoE.

Hoe moet ik dit nou lezen? betekend dit nou dat ik met een Ubiquiti Switch die PoE ondersteund voldoende power heb om deze enkel te voeden over de ethernet kabel, of moet ik ten alle tijden deze meegeleverde adapters moet gebruiken? En wat is dan het verschil tussen 24V passive PoE en de 802.3af Poe?

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-03 16:04
Volgens mij ondersteunen alle Ubiquiti PoE switches ook 802.3af PoE, dus daar moet je de APs mee kunnen voeden.

Een injector is dan niet meer nodig.

https://help.ubnt.com/hc/...UniFi-Devices-are-Powered
24V PoE is een (deprecated) standaard waarbij zonder handshake spanning op de kabel wordt gezet.
Harmen070 schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:12:
Ik begrijp nog niet echt veel van het PoE principe van Ubiquiti, ik heb twee UniFi AP AC LR's. Nu zitten daar standaard wel adapters bij en er staat ook bij: Voeding: 24V Passive PoE Nieuwe modellen: 802.3af (Alternative A) PoE.

Hoe moet ik dit nou lezen? betekend dit nou dat ik met een Ubiquiti Switch die PoE ondersteund voldoende power heb om deze enkel te voeden over de ethernet kabel, of moet ik ten alle tijden deze meegeleverde adapters moet gebruiken? En wat is dan het verschil tussen 24V passive PoE en de 802.3af Poe?
24V passive is een oplossing van Ubiquiti zelf en die wil je niet gebruiken tenzij het niet anders kan. Passive geeft namelijk aan dat de apparaten "passief" zijn en dus dat de injector/switch altijd stroom levert. Op het moment dat je dus de kabel uit trekt en in een PC of whatever steekt dan sneuvelt de netwerkkaart en mogelijk nog meer. Omdat die dus niet met die stroom overweg kunnen.

802.3af PoE is een officiële standaard. Dit betekend dat je dus ook switches van andere merken kunt gebruiken. Daarnaast is 802.3af "active". Dit betekend dat de switch en het aangesloten apparaat "onderhandelen" over of er stroom geleverd moet worden. Dit betekend dus ook dat 802.3af altijd veilig is en je bv de kabel uit het AP kunt trekken, in je PC stoppen, en dan is er niks aan de hand.

Ubiquiti is daarom ook bezig om passive 24V uit te faseren. Bv de AC Lite en AC LR waren initieel met (alleen) passive 24V ondersteuning , de AC Pro had altijd al 802.3af/at*, maar sinds september 2016 worden deze geproduceerd met ondersteuning voor zowel passive 24V en 802.3af. De bijgeleverde PoE injector is volgens mij (helaas) wel nog steeds passive 24V. Daarnaast doet ook de nieuwste switch, de UniFi Switch 8-60W, alleen maar 802.3af, en geen passive 24V. Alle andere modellen met PoE doen passive 24V, 802.3af, en 802.3at..

M.b.t. "heb ik de injector nodig als ik een PoE switch heb?" Nee. Als je een AC LR hebt met 802.3af ondersteuning, en een switch met 802.3af ondersteuning, is de injector niet nodig.
Heb je toevallig toch een model met passive 24V, en doet je switch dat niet , of heb je helemaal geen PoE switch, dan is de injector uiteraard wel nodig.

* 802.3at is een uitbreiding op 802.3af. 802.3af levert maximaal 15W per poort, 802.3at maximaal 30W

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het verschil is dat het ene passief is, dus altijd 24V op de kabel (en daarmee sloop je mogelijk apparatuur die daar niet voor gemaakt is). Standaard 802.3af is 48V en houdt zich aan de regels om alleen PoE te leveren zodra het apparaat dit ondersteund.

Vroeger waren de Lite en LR uitsluitend 24V, maar sinds eind 2016 kunnen ze allebei aan.

De adapters zijn voor 24V passive, voor het geval je geen PoE switch hebt. Heb je dat wel, dan is de adapter een stukje extra e-waste.

#team_UTC+1

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

mchl8 schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:58:
[...]

Kan gebeuren natuurlijk. Upgraden via SSH is heel eenvoudig. In jouw geval; add system image https://dl.ubnt.com/firmw...R-e50.v1.10.6.5112725.tar. (Wel even de hele link kopiëren en niet die met de 3 puntjes in :)). Na het downloaden begint de installatie en herstart je router. Meer info kun je hier vinden: https://help.ubnt.com/hc/...Upgrading-EdgeOS-Firmware
Het was inmiddels gelukt inderdaad. Sowieso fijner om meer feedback te zien tijdens het updateproces in de console. Dan weet je iig waar je aan toe bent.

Thanks voor je comments!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-03 10:16
RobertMe schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:32:
[...]

24V passive is een oplossing van Ubiquiti zelf en die wil je niet gebruiken tenzij het niet anders kan. Passive geeft namelijk aan dat de apparaten "passief" zijn en dus dat de injector/switch altijd stroom levert. Op het moment dat je dus de kabel uit trekt en in een PC of whatever steekt dan sneuvelt de netwerkkaart en mogelijk nog meer. Omdat die dus niet met die stroom overweg kunnen.

802.3af PoE is een officiële standaard. Dit betekend dat je dus ook switches van andere merken kunt gebruiken. Daarnaast is 802.3af "active". Dit betekend dat de switch en het aangesloten apparaat "onderhandelen" over of er stroom geleverd moet worden. Dit betekend dus ook dat 802.3af altijd veilig is en je bv de kabel uit het AP kunt trekken, in je PC stoppen, en dan is er niks aan de hand.

Ubiquiti is daarom ook bezig om passive 24V uit te faseren. Bv de AC Lite en AC LR waren initieel met (alleen) passive 24V ondersteuning , de AC Pro had altijd al 802.3af/at*, maar sinds september 2016 worden deze geproduceerd met ondersteuning voor zowel passive 24V en 802.3af. De bijgeleverde PoE injector is volgens mij (helaas) wel nog steeds passive 24V. Daarnaast doet ook de nieuwste switch, de UniFi Switch 8-60W, alleen maar 802.3af, en geen passive 24V. Alle andere modellen met PoE doen passive 24V, 802.3af, en 802.3at..

M.b.t. "heb ik de injector nodig als ik een PoE switch heb?" Nee. Als je een AC LR hebt met 802.3af ondersteuning, en een switch met 802.3af ondersteuning, is de injector niet nodig.
Heb je toevallig toch een model met passive 24V, en doet je switch dat niet , of heb je helemaal geen PoE switch, dan is de injector uiteraard wel nodig.

* 802.3at is een uitbreiding op 802.3af. 802.3af levert maximaal 15W per poort, 802.3at maximaal 30W
Niet alleen Ubiquiti gebruikte 24volt maar ook merken als Engenius gebruikt(e) dit.
Gelukkig wordt 24 volt snel uitgefaseerd.
Zowel de AC lite, AC LR en de MESH (kleine) kunnen allemaal op 802.3AF maar worden helaas nog met de 24volt injector geleverd. Zou wel oude voorraad zijn wat eerst op moet.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hun 24V komt van het buitenspul dat ze verkopen voor op zendmasten (AirMax, AirFiber, etc). Daar is 24V beter dan 48V, maar weet zo even niet meer waarom.

#team_UTC+1

Ethirty schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:19:
Hun 24V komt van het buitenspul dat ze verkopen voor op zendmasten (AirMax, AirFiber, etc). Daar is 24V beter dan 48V, maar weet zo even niet meer waarom.
Had dat niet iets met verlies te maken?

Als ik een gok moet doen heb je bij 24V een hoger amperage nodig waardoor het wel een langere afstand kan overbruggen, waar 48V dus een lager amperage heeft wat teveel "verval" heeft op lange afstanden.

Edit:
Overigens is dat volgens mij ook de reden waarom ze IIRC nog steeds EdgeRouters maken met passive 24V. Deze hang je dan in de mast bij de installatie en kunnen direct bv de AirMax van prik voorzien (alhoewel je juist dan weer maar een korte kabel hebt :/ )

[Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 24-09-2018 09:23]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RobertMe schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:22:
[...]

Had dat niet iets met verlies te maken?

Als ik een gok moet doen heb je bij 24V een hoger amperage nodig waardoor het wel een langere afstand kan overbruggen, waar 48V dus een lager amperage heeft wat teveel "verval" heeft op lange afstanden.
Zoiets was het inderdaad. Sommige torens zijn best hoog.
Edit:
Overigens is dat volgens mij ook de reden waarom ze IIRC nog steeds EdgeRouters maken met passive 24V. Deze hang je dan in de mast bij de installatie en kunnen direct bv de AirMax van prik voorzien (alhoewel je juist dan weer maar een korte kabel hebt :/ )
Ik gok dat je in de meeste gevallen de router liever beneden laat en de antenne's boven, dus dan klopt het wel weer. ;)

En om het allemaal nóg logischer te maken zijn een aantal van hun EdgePoint routers (ER in een ander jasje) dan weer voorzien van 54V DC of zelfs 54V passive PoE. 8)7

Blij dat ze voor kantoor en thuis in ieder geval dit soort fratsen uitfaseren en eindelijk de voorkeur geven aan 802.3af/at.

#team_UTC+1

• Pimmetje651
Ethirty schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:25:
[...]

Haal je in- en uitgaande poorten nu niet door elkaar?
kan zomaar :) Maar ik gebruik 443 nu voor mijn zimbra mailserver dus die is tbv HTTPS al in gebruik .

• Pimmetje651
Vorkie schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:38:
[...]

DynDNS service / TransIP API gebruiken.

Deze werkt de A-records bij.

Binnen PFsense;
/firewall_aliases_edit.php?tab=ip
Alias toevoegen met FQDN.

Enige wat ik niet zeker weet is de update frequentie van deze FQDN.

Elke 5 minuten kijkt hij naar het A-Record.

[...]

https://www.netgate.com/d...ing-fqdns-in-aliases.html
zoiets als:
http://i68.tinypic.com/15x4nsw.jpg

• Vorkie
  • Niet online
@Pimmetje651 Ja :)

En dan kan je die gebruiken in je FW rule,
Single Host or Alias
Dan begin je met typen, Ubiq en dan vult PFSense hem zelf aan.

• pweide
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-03 16:29
Beste allen, ik ga waarschijnlijk binnenkort wonen op een mooie boerderij met twee hectare grond (200x100). Ik heb de planning zo langzamerhand vast de apparatuur aan te gaan kopen. Op dit moment heb ik 3 UAP AC Lites, gekoppeld aan unifi switch en een server, hangen in een relatief kleine omgeving, maar die gaan het waarschijnlijk niet volledig redden.
Omdat mijn varkens natuurlijk ook Wi-Fi moeten hebben :+ , zat ik te kijken naar de Mesh Pro wifi puntjes van zo'n 180 euro's,
Heeft iemand hier ervaring mee?

• Pimmetje651
Vorkie schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:29:
@Pimmetje651 Ja :)

En dan kan je die gebruiken in je FW rule,
Single Host or Alias
Dan begin je met typen, Ubiq en dan vult PFSense hem zelf aan.
thnx, maar dit is dan voor mijn kant vh verhaald , dus mijn PFsense installatie.
Zal natuurlijk ook top zijn als zoiets kan vanuit de kant van mijn ouders ( andere ziggo installatie met de USG aan hun kant)

pweide schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:55:
Beste allen, ik ga waarschijnlijk binnenkort wonen op een mooie boerderij met twee hectare grond (200x100). Ik heb de planning zo langzamerhand vast de apparatuur aan te gaan kopen. Op dit moment heb ik 3 UAP AC Lites, gekoppeld aan unifi switch en een server, hangen in een relatief kleine omgeving, maar die gaan het waarschijnlijk niet volledig redden.
Omdat mijn varkens natuurlijk ook Wi-Fi moeten hebben :+ , zat ik te kijken naar de Mesh Pro wifi puntjes van zo'n 180 euro's,
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat is je precieze doelstelling? Om overal (goed) wifi te hebben, of om wifi op bepaalde plekken te hebben (bv een stal verder van de boerderij zelf)? Want in dat laatste geval lijkt het mij verstandiger om voor een point to point oplossing te gaan, en van daaruit weer 1 of 2 normale APs.

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-03 21:07
ik heb een AP LR gekocht met het idee om overal in huis goed wifi signaal te hebben, alleen vraag ik mij af waar die moet komen te hangen, beneden in meterkast (centraal in het huis) of boven op zolder in het midden van het huis. Het betreft een 2 onder 1 kap woning met 3 verdiepingen (inclusief begange grond).
Welke software gebruiken jullie om het signaal in kaart te bregen?
zoeperman schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:55:
ik heb een AP LR gekocht met het idee om overal in huis goed wifi signaal te hebben, alleen vraag ik mij af waar die moet komen te hangen, beneden in meterkast (centraal in het huis) of boven op zolder in het midden van het huis. Het betreft een 2 onder 1 kap woning met 3 verdiepingen (inclusief begange grond).
Welke software gebruiken jullie om het signaal in kaart te bregen?
Één LR gaat je daar mogelijk niet bij helpen. De LR is alleen beter (als de Lite) in 2,4GHz band, niet op 5GHz, en je wilt juist 5GHz gebruiken (sneller, minder storing van buren). Daarnaast is de LR voornamelijk gericht op grote open ruimtes (bedrijfshallen etc), zonder stoorzenders/demping. Kijkende naar jouw situatie: in de meterkast moet je dus door twee betonnen vloeren heen naar de zolder, en als je hem op de zolder hangt moet ie door twee betonnen vloeren heen naar de begane grond. Dat terwijl beton juist veel demping geeft.

Als je toch wilt werken met één AP kun je deze waarschijnlijk het beste hangen in het trapgat (tussen begane grond en eerste verdieping er vanuit gaande dat je goed bereik op de begane grond wil hebben en op zolder minder kan zijn). Maar het beste is en blijft om meerdere APs te plaatsen. Dat is ook waar de kracht van UniFi vandaan komt. Het centrale beheer (1x WLAN instellen in de controller en de APs worden automatisch bijgewerkt), goed roamen tussen de APs, etc.

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-12-2022
rally schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 07:36:
Waarom zowel een edgerouter als een USG?
Usg => homenetwork
Edge => lab/sandbox/VPN

Waarom 2? Voor 50€ gaan we er niet moeilijk over doen:)

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-03 23:50
Ik zit te kijken naar een USG of USG-PRO.

Maar ik vraag mij af welke van de twee voldoen aan mijn wensen icm een (toekomstige) 1000/1000 verbinding.. Op het internet wat cijfers gezocht, dit is nogal een opgave gezien de verschillende ervaringen.

Mijn wensen:
- DPI zonder snelheidsverlies
- VPN op tenminste 100 Mbps (2x IPSec en 2x OpenVPN)

De normale USG stopt ongeveer bij 700 Mbps? Klopt dit? Het is en blijft een thuis verbinding maar ik wil later niet te kort gaan komen.

Ook wil ik een 24 poort switch aanschaffen. Begrijp ik goed dat de USG PRO en de switch kwa logo uitlijning met de nieuwe modellen overeenkomen en de oudere versies niet? Ik neigde naar de PRO maar zag dat de "normale" USG ook middels een bracket in een rack gemound kan worden. Dat veranderde de zaak voor mij.

Ik heb inmiddels al 3x een AC Pro hangen waar ik tevreden over ben. Om die reden wil ik netwerk-technisch compleet overstappen naar Ubiquiti.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

1Gbit mét IPS, dan moet je wellicht zelfs al naar de USG XG gaan kijken.

#team_UTC+1

renedis schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:30:
- VPN op tenminste 100 Mbps (2x IPSec en 2x OpenVPN)
Volgens mij doet de USG geen, of in ieder geval niet via de GUI, OpenVPN. De EdgeRouters daarentegen kunnen dat volgens mij wel. Dat, in combinatie met de overige 'eisen' doet mij vermoeden dat een USG niet toereikend zal zijn, ondanks dat ik de cijfertjes niet ken. Persoonlijk zou ik dan ook eerder niet voor een USG gaan, maar voor de EdgeRouter 4. Deze is nieuwer, een stuk sneller, en ook nog eens goedkoper dan een USG Pro. En er is ook een 19" rackmount voor.
Ethirty schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:51:
Huh, waar lees jij IPS? :P En als de USG XG binnen budget valt zou ik ook daarvoor gaan, mits die dan OpenVPN ondersteund.

[Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 24-09-2018 17:55]

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-03 16:28
Ethirty schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:51:
DPI != IPS. Bij de instelling staat inderdaad bij IPS dat je meer power nodig hebt, bij DPI niet. Geen idee wat het max is, 400Mbit/s gaat goed in ieder geval :)
RobertMe schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:53:
[...]

Volgens mij doet de USG geen, of in ieder geval niet via de GUI, OpenVPN. De EdgeRouters daarentegen kunnen dat volgens mij wel. Dat, in combinatie met de overige 'eisen' doet mij vermoeden dat een USG niet toereikend zal zijn, ondanks dat ik de cijfertjes niet ken. Persoonlijk zou ik dan ook eerder niet voor een USG gaan, maar voor de EdgeRouter 4. Deze is nieuwer, een stuk sneller, en ook nog eens goedkoper dan een USG Pro. En er is ook een 19" rackmount voor.
Dat kan wel, zie hier. Vanmiddag geconfigureerd. Aangezien ik Ziggo heb kan ik maar tot 40MBit/s testen. Ik weet (nog) niet tot hoe ver de USG kan.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RobertMe schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:53:
[...]

Huh, waar lees jij IPS? :P En als de USG XG binnen budget valt zou ik ook daarvoor gaan, mits die dan OpenVPN ondersteund.
Sorry, niet zo scherp meer. Ben al meer dan 30u op :/

#team_UTC+1

daxy schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:56:
[...]

DPI != IPS. Bij de instelling staat inderdaad bij IPS dat je meer power nodig hebt, bij DPI niet. Geen idee wat het max is, 400Mbit/s gaat goed in ieder geval :)
Met IDS/IPS zou de de USG Pro met de 4.4.28+ firmware volgens mij 400Mbit/s moeten halen ja, maar dan is de rek er ook wel uit.
IPS schakelt ook hardware offloading uit, dat maakt dus een enorm verschil. Bij gewoon gebruik, en ook met DPI aan, kan alles direct op de hardware gedaan worden waardoor dan alles een stuk sneller gaat. Volgens mij moet internet met 1Gbit/s ook haalbaar zijn. In ieder geval kan routeren tussen VLANs met die snelheden (maar NAT zal wellicht ook nog wat kosten).
[...]

Dat kan wel, zie hier. Vanmiddag geconfigureerd. Aangezien ik Ziggo heb kan ik maar tot 40MBit/s testen. Ik weet (nog) niet tot hoe ver de USG kan.
Had ik toch goed dat het niet via de GUI kan :p

Overigens kun je L2TP/IPSEC en OpenVPN net zo goed apart draaien. Ik heb op m'n NAS/thuisserver een OpenVPN client draaien en die zal een stuk betere performance kunnen geven dan de USG.
RobertMe schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:02:
[...]

Met IDS/IPS zou de de USG Pro met de 4.4.28+ firmware volgens mij 400Mbit/s moeten halen ja, maar dan is de rek er ook wel uit.
IPS schakelt ook hardware offloading uit, dat maakt dus een enorm verschil. Bij gewoon gebruik, en ook met DPI aan, kan alles direct op de hardware gedaan worden waardoor dan alles een stuk sneller gaat. Volgens mij moet internet met 1Gbit/s ook haalbaar zijn. In ieder geval kan routeren tussen VLANs met die snelheden (maar NAT zal wellicht ook nog wat kosten).

[...]

Had ik toch goed dat het niet via de GUI kan :p

Overigens kun je L2TP/IPSEC en OpenVPN net zo goed apart draaien. Ik heb op m'n NAS/thuisserver een OpenVPN client draaien en die zal een stuk betere performance kunnen geven dan de USG.
Ja ik dat ook gelezen in de release note.
Maar ik vraag me nog steeds af hoe ze testen want ik merk geen snelheids verschil.
Nog steeds max 250mbit/s

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-03 23:50
Thanks so far voor de reply's.

Ik draai momenteel een PfSense/OPNsense bak waar de IPSEC en OpenVPN zonder problemen met elkaar draaien icm een G4560 processor en 8GB geheugen.

Mijn wens is DPI inderdaad, geen IPS. IPS zou meer een nice-to-have zijn.

Dat ik een 1Gbit lijn niet kan voltrekken is geen enorme ramp en er zit natuurlijk een groot verschil in een apparaat van 200/250 euro of één van 2500 euro. De USG XG is buiten mijn budget en WAF.

NAT zal een tweetal stuks zijn op poort 80 en 433. Daar achter hangt een proxy namelijk.

Ik ben overigens niet vies van een CLI. Werkt soms nog beter ook kwa configuratie :')

Maar als ik het hier een beetje proef/aanvoel lijkt mij een USG PRO de betere/veiligere optie? Of de EdgeRouter. @RobertMe Heeft de EdgeRouter ook een redelijk gelikte gui net zoals de USG? En integreerd deze ook met een unifi switch + AP? Ik heb 0.0 ervaring met die dingen.

@daxy ik richt me ook graag tot jou. JIj hebt de normale USG en zo te zien een Ziggo 400/40 verbinding. Trek je alles vol? Met welke features aan/uit?

@xbeam jij hebt de PRO? Trek jij alles vol en met welke features aan/uit?

[Voor 5% gewijzigd door renedis op 24-09-2018 18:17]

renedis schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:15:
Maar als ik het hier een beetje proef/aanvoel lijkt mij een USG PRO de betere/veiligere optie? Of de EdgeRouter. @RobertMe Heeft de EdgeRouter ook een redelijk gelikte gui net zoals de USG? Ik heb 0.0 ervaring met die dingen.
Hier staan wat (oude en dus wellicht outdated) nummertjes m.b.t. VPN. IPSEC doet daar voor Ubnt zelf blijkbaar 50-60Mbit/s op de USG en 110-120 op de USG Pro. Maar de thread gaat over lage snelheden dus ik weet niet hoe snel je die getallen wat Ubnt noemt haalt.

Hoe het met de EdgeRouters qua UI zit weet ik ook niet. Ik ben maar een simpele thuisgebruiker met een USG (3P), 2 USWs en 2 UAPs :P De rest van hun lineup heb ik geen ervaring mee en niet veel in verdiept. In ieder geval weet ik wel dat de ERs veel meer via de command line kunnen en de UI in ieder geval gedeeltelijk een config tree is en dus lang niet zo gelikt en "unified" is als de UniFi Controller.
Vandaag eindelijk sinds maanden( sinds 4.4.18) KPN IPTV weer 100% werkend op de huidige firmware. Het was wel een nachtje werk (ik werk liever snachts als het kut werk is) en vandaag er nog halve dag.

Alle vertragingen en vastlopende zenders zijn er uit. Ook de igmp proxie loopt niet meer vol/vast . Igmp snooping werkt ook weer Perfect.

Ook zappen werkt goed zonder de halve firewall uit te zetten. Want dat is wat source validation disable doet. die als oplossing in alle online json zit.

Ook zit er veel te veel in de beschikbare json. Ik heb meer dan de helft van alle secties (verkeerde of overbodige instelling ) verwijdert.

Ik zal van van de week een final universele handleiding maken. En de json beschikbaar maken. De json is zo minimaal samen gesteld Dat hij ook met Telfort en xs4all werkt.

Aangepaste objecten in ze json zijn de.
1. De bestaande 6000 NAT rules: verwijdert uit json
2. De static pppoe2 interface-route: verwijdert uit de json.
3. De firewall source validation disable : verwijdert De firewall draait dus weer stricte validation
4. DNS fix: toegevoegd.
5. VPN fix: toegevoegd. VPN functies werken gewoon weer vanuit de controller.

Static pppoe interface route is niet nodig ook niet via de controller.

Alleen het niet weergeven van het wan adress in de controller kan niet worden opgelost. Dit komt omdat de usg eigenlijk geen 2e vlan op de wan port ondersteunt. Hierdoor kan de pppoe2 niet uit de json (deze hoort hier niet) en de 2 wan ip’s snapt de controller nog niet.

[Voor 13% gewijzigd door xbeam op 24-09-2018 23:13]

Ik draai momenteel een PfSense/OPNsense bak waar de IPSEC en OpenVPN zonder problemen met elkaar draaien icm een G4560 processor en 8GB geheugen.

Dat ik een 1Gbit lijn niet kan voltrekken is geen enorme ramp en er zit natuurlijk een groot verschil in een apparaat van 200/250 euro of één van 2500 euro. De USG XG is buiten mijn budget en WAF.

NAT zal een tweetal stuks zijn op poort 80 en 433. Daar achter hangt een proxy namelijk.

Ik ben overigens niet vies van een CLI. Werkt soms nog beter ook kwa configuratie :')

Maar als ik het hier een beetje proef/aanvoel lijkt mij een USG PRO de betere/veiligere optie? Of de EdgeRouter. @RobertMe Heeft de EdgeRouter ook een redelijk gelikte gui net zoals de USG? En integreerd deze ook met een unifi switch + AP? Ik heb 0.0 ervaring met die dingen.

@daxy ik richt me ook graag tot jou. JIj hebt de normale USG en zo te zien een Ziggo 400/40 verbinding. Trek je alles vol? Met welke features aan/uit?

Met dpi aan trekt hij makelijk 500 Mbit.
Maar dat doet de lite ook. Merk alleen met smart que aan en of IPS aan. Dan haalt hij max 250mbit

Als je niet vies bent van CLI en waarde hecht aan IPS dan zou voor de edgerouter gaan.

Die is veel beter te configureren en heeft meer mogelijkheden. De USG kan geen multi vlan op wan en ook kan niet overweg met meerdere wan ip adressen.

De edgerouter is veel beter uit ontwikkeld.
En kan veel meer.

[Voor 10% gewijzigd door xbeam op 27-09-2018 11:00]

• reinoudkil
  • Laatst online: 00:07
De USG Pro trekt met IPS op dit moment al iets meer dan de genoemde 250 Mbit. Ik draai hier nu met dpi en IPS aan en haal ongeveer 350 Mbit. Kleine kanttekening is dat ik alleen internet heb, dus geen IPTV en telefonie.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 19:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@renedis Al eens gekeken naar een Sophos XG home? Draai dit al meer dan een half jaar, bevalt prima. Veel opties wat je niet vind in een opsense/pfsense.

Whatever.

reinoudkil schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:08:
De USG Pro trekt met IPS op dit moment al iets meer dan de genoemde 250 Mbit. Ik draai hier nu met dpi en IPS aan en haal ongeveer 350 Mbit. Kleine kanttekening is dat ik alleen internet heb, dus geen IPTV en telefonie.
Hoe dan? De internet speed test van de usg haalt zelfs? Ja die haalt nu zelfs 400mbit maar wanneer je echt verkeer van buiten naar binnen haalt komt hij echt niet boven de 250mbit uit.

Ik zou toch eens kijken naar de nieuwe Edgerouter 4.
GUI kun je prima mee overweg, en CLI kan ook alles wat je wil.
Het integreert niet met de UniFi Controller maar je hebt voor de Edgerouter wel UNMS.
UniFi en EdgeMax zijn echt 2 losse series. Het voordeel is wel van de Edge Serie, dat ze niet afhankelijk zijn van de UniFi controller en dus volledig op zichzelf draaien. >:)

UNMS is daarbij enkel een afstandsbediening / dashboard. Bij de UniFi Serie is dat wel anders daarbij is de controller Master

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Kavaa schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:30:
[...]

Ik zou toch eens kijken naar de nieuwe Edgerouter 4.
GUI kun je prima mee overweg, en CLI kan ook alles wat je wil.
Het integreert niet met de UniFi Controller maar je hebt voor de Edgerouter wel UNMS.
UniFi en EdgeMax zijn echt 2 losse series. Het voordeel is wel van de Edge Serie, dat ze niet afhankelijk zijn van de UniFi controller en dus volledig op zichzelf draaien. >:)

UNMS is daarbij enkel een afstandsbediening / dashboard. Bij de UniFi Serie is dat wel anders daarbij is de controller Master
Hypothetische vraag, als je voor jezelf/thuisgebruik moet kiezen tussen een ER Lite of USG, oftewel: 100% identieke hardware, maar de ene met plain Edge OS en de ander met UniFi sausje, welke zou je dan kiezen? Wint dan de "haat" tegen UniFi, of vindt je UniFi dan juist een voordeel als je het combineert met met de UAPs.

Als je mij nu de keuze tussen USG / USG Pro en ER4 zou geven zou ik inderdaad waarschijnlijk ook voor de ER4 gaan, goedkoper dan de USG Pro en dan ook nog eens een betere performance. Als er een USG variant was van de ER4 zou ik waarschijnlijk die weer wel prefereren, ook als die paar tientjes duurder is.
RobertMe schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:40:
[...]

Hypothetische vraag, als je voor jezelf/thuisgebruik moet kiezen tussen een ER Lite of USG, oftewel: 100% identieke hardware, maar de ene met plain Edge OS en de ander met UniFi sausje, welke zou je dan kiezen? Wint dan de "haat" tegen UniFi, of vindt je UniFi dan juist een voordeel als je het combineert met met de UAPs.

Als je mij nu de keuze tussen USG / USG Pro en ER4 zou geven zou ik inderdaad waarschijnlijk ook voor de ER4 gaan, goedkoper dan de USG Pro en dan ook nog eens een betere performance. Als er een USG variant was van de ER4 zou ik waarschijnlijk die weer wel prefereren, ook als die paar tientjes duurder is.
Qua Router en Switch zou ik gaan voor EdgeMax Serie en AP's de UniFi Serie.
Omdat wij liever niet te afhankelijk zijn van de UniFi Controller en opties willen hebben om remote te kunnen troubleshooten als er iets mis is.
Met de EdgeMax Serie gaat dat een stuk makkelijker, sneller, beter etc. dan met de UniFi Serie.
Dat is al vaker voorbij gekomen en laten we daarop niet verder in discussie gaan.

Het is gewoon een kwestie van smaak, maar als het zoals bij @renedis om snelheid en wat meer rommel opties via CLI etc. gaat dan zou ik zeker voor de Edgerouter 4 kiezen ook i.v.m. de extra performance.

Nogmaals ik heb dus niets tegen UniFi enkel zou ik niet snel een USG / UniFi Switch deployen bij klanten.

Welgeteld hebben we 5 UGS's in beheer en 10 UniFi Switches. Met name door klanten die we overgenomen hebben.
Rest is allemaal Edgerouter, Edgeswitches en dan wel met UniFi Access Points. >:)

Kavaa schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:44:
Nogmaals ik heb dus niets tegen UniFi enkel zou ik niet snel een USG / UniFi Switch deployen bij klanten.
Dat jullie zakelijk de voorkeur hebben voor de EdgeMax lijn weet ik en begrijp ik. Daarom vroeg ik "voor jezelf/thuisgebruik" :P In die situatie zit je dus al niet met beheer op afstand en zul je vermoed ik de controller sneller binnenshuis draaien (en anders alsnog toegang hebben tot de CLI van de USG zonder dat je ergens heen hoeft te gaan).
RobertMe schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:49:
[...]

Dat jullie zakelijk de voorkeur hebben voor de EdgeMax lijn weet ik en begrijp ik. Daarom vroeg ik "voor jezelf/thuisgebruik" :P In die situatie zit je dus al niet met beheer op afstand en zul je vermoed ik de controller sneller binnenshuis draaien (en anders alsnog toegang hebben tot de CLI van de USG zonder dat je ergens heen hoeft te gaan).
Ook voor mijzelf, vrienden, familie etc. maar het is en blijft een kwestie van voorkeur.
Beide prima apparaten alleen het is net wat je er allemaal mee wilt doen.
Zie ook voldoende op Forums, Reddit, Ubiquiti Community dat de de USG / UniFi Switches in Enterprise Draaien.
En dan hebben we het echt over grote netwerken etc. Dus kan zeker wel, maar ook daar kwestie van voorkeur >:)

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:38
Ik zit een beetje in dubio. Ik heb eigenlijk 1 UTP aansluiting te kort bij mijn tv meubel. Nu ligt oa daar een AC Lite. Dus ik zit met de volgende vraag in mijn hoofd.
Koop ik een AC Pro-E en gebruik ik de 2e poort als oplossing of koop ik een US-8 Switch (PoE powered).

Stiekem wil ik al heel lang van de Lite af beneden, maar mijn verstand zegt me dat het misschien verstandiger is een US-8 te kopen en in de nabije toekomst (Sinterklaas iemand? :P ) een NanoHD?

Ik weet dat de US-8 de huidige AC-Lite niet kan voeden, maar het scheelt me een stopcontact en er liggen 5 kabels die vanaf een US-16 150W komen dus dat krijg ik wel werkend allemaal :)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

in mijn huis heb ik een leuke uitdaging, elke verdieping is min of meer zijn eigen "kooi van faraday" hoewel er wel punten zijn die "lekken"

dus ik heb IMHO iets nodig dat via ethernet een mesh op kan zetten, google wfi zou me (3 units) 350,- kosten ofzo maar dan heb ik maar 2 ssid's volgens mij moet Ubiquiti met meer kunnen voor ongeveer dezelfde prijs klopt dat ? en zo ja wat heb ik nodig ?

Tja vanalles

lolgast schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:03:
Ik zit een beetje in dubio. Ik heb eigenlijk 1 UTP aansluiting te kort bij mijn tv meubel. Nu ligt oa daar een AC Lite. Dus ik zit met de volgende vraag in mijn hoofd.
Koop ik een AC Pro-E en gebruik ik de 2e poort als oplossing of koop ik een US-8 Switch (PoE powered).

Stiekem wil ik al heel lang van de Lite af beneden, maar mijn verstand zegt me dat het misschien verstandiger is een US-8 te kopen en in de nabije toekomst (Sinterklaas iemand? :P ) een NanoHD?

Ik weet dat de US-8 de huidige AC-Lite niet kan voeden, maar het scheelt me een stopcontact en er liggen 5 kabels die vanaf een US-16 150W komen dus dat krijg ik wel werkend allemaal :)
Tsja, dat ligt ook aan wat je zelf wil. Als je veel extra poorten wil hebben is de USW 8 inderdaad de betere optie. Maar je zou ook nog kunnen gaan voor een UAP AC IW (/Pro). Dan krijg je ook 2 poortjes ervoor terug, waarvan eentje ook PoE passthrough doet net zoals de switch. Enige nadeel van de IWs is dat je deze "apart" op de muur moet zetten. Als je een rijtje hebt met stopcontacten en UTP en dus 1 venster om alle wandcontactdozen dan kun je de IW daar niet tussen plaatsen (met wat passen en meter zou je hem hoogstens over een van de twee buitenste kunnen plaatsen, schuin).

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-03 18:42
Heeft er iemand ervaring met extra software installeren op de Unifi Cloud Key?

Gisteren heb ik de Unifi Controler overgezet van een server naar de Cloud Key, nu is alleen de vraag hoe om te gaan met stroomuitval en graceful shutdown. Heeft een van jullie al een keer geprobeerd (of kennen jullie iemand of een post) om extra packages te installeren op de Cloud Key en blijven deze behouden tijdens upgrades van firmware?

Het gaat om de Inteligent Power Protector van Eaton, deze is in redelijk wat smaakjes verkrijgbaar waaronder een deb installer.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

vso schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:07:
in mijn huis heb ik een leuke uitdaging, elke verdieping is min of meer zijn eigen "kooi van faraday" hoewel er wel punten zijn die "lekken"

dus ik heb IMHO iets nodig dat via ethernet een mesh op kan zetten, google wfi zou me (3 units) 350,- kosten ofzo maar dan heb ik maar 2 ssid's volgens mij moet Ubiquiti met meer kunnen voor ongeveer dezelfde prijs klopt dat ? en zo ja wat heb ik nodig ?
Mesh via ethernet :X Mesh is een fancy marketing term voor verschillende dingen, maar vooral "draadloos". Wat jij waarschijnlijk bedoelt is losse APs die je centraal beheert. En ja, Ubiquiti UniFi is dan een optie, net zoals TP-Link met hun centraal beheerde access points. Bij Ubiquiti zijn de UniFi AP AC Lites de basis opties. En als je een hogere snelheid wilt kun je kijken naar de UAP AC Pro, maar de clients moeten dan ook 3x3 MIMO ondersteunen. Daarnaast heb je evt. ook nog de In-Wall modellen die ik hierboven al benoemde. Welke je voorkeur daarbij heeft is afhankelijk van waar je ze kunt/wilt plaatsen.

Als alle kabels op een centraal punt uit komen heeft het daarnaast ook mijn voorkeur om alle APs van PoE te voorzien middels een switch. Met de UniFi Switch 8-60W als basis model. Deze heeft dus 8 poorten, waarvan er 4 in PoE kunnen voorzien volgens de 802.3af standaard. Voordeel daarvan is dus dat je maar 1 powered device hebt. Alternatief is de (bijgeleverde) PoE injector gebruiken, maar dan heeft elk UAP dus zijn eigen stopcontact nodig.

Daarnaast heb je de UniFi Controller software nodig voor het beheer van alles. Deze software kun je op je PC/laptop installeren en alleen gebruiken als je deze nodig hebt. Echter mis je dan een aantal (niet essentiële) functionaliteiten zoals het gebruik van een captive portal op een gastnetwerk en logging. Daarnaast kun je de Controller ook draaien op een NAS, RPi, you name it. Daarnaast verkoopt Ubiquiti zelf een "mini-PC" met daarop alleen de controller, de Cloud Key, echter zou ik die niet aanraden omdat deze een aantal nadelen heeft. Deze zijn dan weer grotendeels opgelost bij de Cloud Key Gen2 maar deze is nog niet leverbaar in Nederland.

M.b.t. het aantal SSIDs. Uit mijn hoofd kun je standaard 4 SSIDs/wifi netwerken uitzenden per radio (dus 4 op 2,4GHz en 4 op 5GHz, dezelfde netwerken/SSIDs is uiteraard aan te bevelen), maar 8 per radio is ook mogelijk (als je geen gebruik maakt van wireless uplink/connectivity monitor).

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobertMe schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:20:
[...]

Mesh via ethernet :X Mesh is een fancy marketing term voor verschillende dingen, maar vooral "draadloos". Wat jij waarschijnlijk bedoelt is losse APs die je centraal beheert.<snip >
Bijna goed :)

Wat ik zoek is switchen tussen AP's zonder gelazer, maar omdat wifi niet al te best is zou het mooi zijn als elk AP ethernet gebruikt als backbone ipv de gebruikelijke onderlinge wifi connections die meeste andere merken gebruiken. op dit moment gebruik ik 2 aparte AP's en het werkt maar ik sta niet te springen van kwaliteit zeg maar.. je verplaatsen van badkamer en slaapkamer (beide zelfde verdieping) levert al een onderbreking op. De AP van 1ste verdieping "stoort" ook op BG grond afhankelijk waar je op de bank zit switcht hij tussen netwerk(en) erg hinderlijk als je netwerk automatisch wilt switchen en verbinding wegvalt.

De slimmere wifi mesh oplossingen sturen je informatie naar 1 of 2 AP's afhankelijk waar ze je client detecteren in hun bereik. en Google Wifi is 1 van de weinige die ik gevonden heb die dit ook echt ondersteund.

ik wil eigenlijk de volgende wifi vlan/ssid
- Ouders
- tv's en andere meuk
- home meuk (smart switches, thermostaten, lampen en ander wifi geneuzel)
- kinderen
- gasten

Tja vanalles

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-03 16:28
Mijn setup op dit moment: 1x normale USG, 1x USW-8p-150w, 1x UAP-AC-NanoHD in de meterkast (de 2e is niet aangesloten, ben aan het stagen voordat ik alles in mijn nieuwe huis neerzet). Ik moet zeggen, ik heb dit pas sinds dit weekend draaien hoor :)

Config is vrij simpel. 3x SSID (1x mixed 2.4Ghz en 5Ghz, 1x 5Ghz only en 1 Guest).
Guest portal opgezet, controller op Google Cloud.
Een extra netwerk aangemaakt zodat ik een apart VLAN heb voor mijn Guest netwerk.
IPS staat uit, DPI staat aan, geen DPI restrictions.
MDNS en uPNP staan aan.
Hardware offload alle 3 aangezet op de USG.

Ziggo ConnectBox is nog steeds een router, staat niet in bridge mode, dus 2x NAT (jaja, ik weet het :). Wordt vast nog wel een keer aangepast).

Ik trek de 400Mbit wireless gewoon vol.

OpenVPN via CLI ingesteld, alleen nog geen tijd gehad om goed te testen. Dit is ook vrij lastig goed te testen ivm DS-Light en tricks die ik heb moeten uithalen (SSH tunnels etc).

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

vso schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:40:
Wat ik zoek is switchen tussen AP's zonder gelazer, maar omdat wifi niet al te best is zou het mooi zijn als elk AP ethernet gebruikt als backbone ipv de gebruikelijke onderlinge wifi connections die meeste andere merken gebruiken. op dit moment gebruik ik 2 aparte AP's en het werkt maar ik sta niet te springen van kwaliteit zeg maar.. je verplaatsen van badkamer en slaapkamer (beide zelfde verdieping) levert al een onderbreking op. De AP van 1ste verdieping "stoort" ook op BG grond afhankelijk waar je op de bank zit switcht hij tussen netwerk(en) erg hinderlijk als je netwerk automatisch wilt switchen en verbinding wegvalt.
Dat is dus roaming. En roaming wordt bepaald door de client. Wat in jouw geval waarschijnlijk het probleem is is dat het vermogen (op 2,4GHz waarschijnlijk) op hoog staat. Gevolg is dan dat je op de andere verdieping nog plekken hebt met een goed signaal naar het "oude" AP (op de vorige verdieping). Daardoor dat de client dus niet zal wisselen en dat pas gebeurd als je naar een andere plek gaat. Ik zou dus eens proberen wat er gebeurd als je het vermogen van beide APs terug zet, in ieder geval voor 2,4GHz.
De slimmere wifi mesh oplossingen sturen je informatie naar 1 of 2 AP's afhankelijk waar ze je client detecteren in hun bereik. en Google Wifi is 1 van de weinige die ik gevonden heb die dit ook echt ondersteund.
Neen, het is niet het netwerk/de APs wie bepalen welke met een client moet communiceren. De client zal toch echt verbinding moeten hebben met één AP en alleen dat AP kan ermee communiceren*. Het enige wat APs tegenwoordig kunnen is met een van de standaarden die "fast roaming" vormen informatie verstrekken over welke APs er nog meer zijn, maar ook dan bepaald nog steeds de client met welk AP hij verbinding maakt.

* Vroeger had UniFi wel een "seamless roaming" optie. Maar dat was een grote hack waarbij alle APs op hetzelfde kanaal zaten. Dus elk AP werkte op dezelfde frequentie waardoor de client ook niet weet welk AP de data stuurt. Maar dat werkt niet omdat je juist alle APs over meerdere kanalen wil spreiden omdat anders je WiFi langzamer wordt (want het kunnen nooit 2 APs op hetzelfde kanaal tegelijk sturen)
ik wil eigenlijk de volgende wifi vlan/ssid
- Ouders
- tv's en andere meuk
- home meuk (smart switches, thermostaten, lampen en ander wifi geneuzel)
- kinderen
- gasten
In theorie klinkt dat leuk, maar in de praktijk ga je je storen aan dat bepaalde dingen niet werken met veel gescheiden netwerken. Ik heb ook eerst zo'n soort scheiding gehad, met TVs/media apart van IoT. Totdat je een TV/receiver app op de telefoon wilt gebruiken en die de TV/receiver niet vindt etc.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobertMe schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:58:
[...]

Dat is dus roaming. En roaming wordt bepaald door de client. Wat in jouw geval waarschijnlijk het probleem is is dat het vermogen (op 2,4GHz waarschijnlijk) op hoog staat. Gevolg is dan dat je op de andere verdieping nog plekken hebt met een goed signaal naar het "oude" AP (op de vorige verdieping). Daardoor dat de client dus niet zal wisselen en dat pas gebeurd als je naar een andere plek gaat. Ik zou dus eens proberen wat er gebeurd als je het vermogen van beide APs terug zet, in ieder geval voor 2,4GHz.
ja dat is 1 v.d problemen maar als je het vermogen terug schroeft dan heb je helemaal geen bereik waar ik juist bereik wil hebben..

Maar goed met een nieuwe set AP's hang ik ze centraler en dan zal vermogen ook minder een issue zijn.

En hoe het roaming gedaan word /care als het maar seamless is(android)
In theorie klinkt dat leuk, maar in de praktijk ga je je storen aan dat bepaalde dingen niet werken met veel gescheiden netwerken. Ik heb ook eerst zo'n soort scheiding gehad, met TVs/media apart van IoT. Totdat je een TV/receiver app op de telefoon wilt gebruiken en die de TV/receiver niet vindt etc.
Dat is met firewalling/routeringen redelijk makkelijk oplosbaar..

De onderscheid tussen SSID's in huis afgezien van een "veiligere" smart huis meuk (wat ik liever bedraad zie) is meer bandbreedte technisch en voor de kids "doei internet"
Overgens kan je veel oplossen met je fritzbox en bedrading + 3 aparte AP's werkt ook wel maar voor de netheid wil ik gewoon seamless roaming en segmentatie.

Tja vanalles

• reinoudkil
  • Laatst online: 00:07
xbeam schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:02:
[...]

Hoe dan? De internet speed test van de usg haalt zelfs? Ja die haalt nu zelfs 400mbit maar wanneer je echt verkeer van buiten naar binnen haalt komt hij echt niet boven de 250mbit uit.
Zowel met speedtests als met Usenet
RobertMe schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:49:
[...]

Juist voor thuis gebruik zal ik voor Edgerouter gaan.
Unifi is thuis leuk voor de hobiest maar de Edgerouter is instellen plaatsen en nooit meer naar omkijken dat kan je van de usg niet zeggen. Daar blijf je mee rommelen terwijl voor mensen thuis juist iets wil wat altijd werkt.

Unifi is juist weer handig voor kleinen bedrijven met 10 tot 20 medewerkers die juist geen tv en hele bijzondere dingen willen. Gewoon alles lekker basic en makeijk een vpn gebruiker toevoegen en wat eenvoudige dpi (De Edge heeft een uitgebreidere dpi firewall)

xbeam schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:58:
[...]

Juist voor thuis gebruik zal ik voor Edgerouter gaan.
Unifi is thuis leuk voor de hobiest maar de Edgerouter is instellen plaatsen en nooit meer naar omkijken dat kan je van de usg niet zeggen. Daar blijf je mee rommelen terwijl voor mensen thuis iets wil wat altijd werkt.
Tenzij je Ziggo hebt. Ook dan is het gewoon plug & play. Geen VLANs, geen PPPoE, geen IPTV.

Wat dat betreft heb je wel een punt. Nadeel van USG is de (te) complexe configuratie als je xDSL of glas hebt met een van bovengenoemde dingen. En daarnaast dan het risico dat het na een update ineens kapot is.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

vso schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:40:
[...]

Bijna goed :)

vso schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:34:
[...]

De onderscheid tussen SSID's in huis afgezien van een "veiligere" smart huis meuk (wat ik liever bedraad zie) is meer bandbreedte technisch en voor de kids "doei internet"
Overgens kan je veel oplossen met je fritzbox en bedrading + 3 aparte AP's werkt ook wel maar voor de netheid wil ik gewoon seamless roaming en segmentatie.
"Mesh via ethernet" is ook gewoon een verkeerde omschrijving. Je bedoelt gewoon zakelijke accesspoint die allemaal via ethernet aan een backbone zitten. Mesh is een draadloze verbinding tussen accesspoint en zoals zovaak langs kwam: zonder goed bereik werkt dat dus ook slecht.

UniFi doet volgens mij precies wat je wil. Gewoon een paar AP's instellen via de controller en klaar. Evt zendvermogen een beetje afstemmen op overlap, goede kanalen (met de hand!) kiezen en gaan. Wat jij nu waarschijnlijk kent zijn gewoon 3 random AP's die toevallig de zelfde handmatig ingestelde SSID hebben en daarbij blijven clients heel lang hangen aan een AP, terwijl er een AP dichterbij veel sterker signaal heeft.

Signaal buiten een kooi van Faraday blijft natuurlijk lastig, daar gaat zelfs een AP van €10k ook geen oplossing bieden. :P

#team_UTC+1

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ethirty schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:10:
"Mesh via ethernet" is ook gewoon een verkeerde omschrijving. Je bedoelt gewoon zakelijke accesspoint die allemaal via ethernet aan een backbone zitten. Mesh is een draadloze verbinding tussen accesspoint en zoals zovaak langs kwam: zonder goed bereik werkt dat dus ook slecht.
roaming/mesh is niet helemaal verkeerd. (wil niet zeggen dat mijn omschrijving optimaal is)
mesh zegt niks over bedraad/draadloos het zegt meer ---> lees hieronder

Wikipedia: Mesh networking
A mesh network (or simply Meshnet) is a local network topology in which the infrastructure nodes (i.e. bridges, switches and other infrastructure devices) connect directly, dynamically and non-hierarchically to as many other nodes as possible and cooperate with one another to efficiently route data from/to clients. This lack of dependency on one node allows for every node to participate in the relay of information. Mesh networks dynamically self-organize and self-configure, which can reduce installation overhead. The ability to self-configure enables dynamic distribution of workloads, particularly in the event that a few nodes should fail. This in turn contributes to fault-tolerance and reduced maintenance costs.

Wat ik bedoel is dat de wifi controller(s) zo slim zijn om roaming tussen AP's toe te laten via een MESH network die al dan niet via ethernet/wifi verloopt (in mijn geval is ethernet juist gewenst)
UniFi doet volgens mij precies wat je wil. Gewoon een paar AP's instellen via de controller en klaar. Evt zendvermogen een beetje afstemmen op overlap, goede kanalen (met de hand!) kiezen en gaan. Wat jij nu waarschijnlijk kent zijn gewoon 3 random AP's die toevallig de zelfde handmatig ingestelde SSID hebben en daarbij blijven clients heel lang hangen aan een AP, terwijl er een AP dichterbij veel sterker signaal heeft.
Ik heb 2 AP's met ieder een eigen SSID omdat android niet zo slim is te hoppen (zonder verlies) van AP naar AP, ieder met eigen kanaal en dat per 2.4ghz en 5ghz

Hoewel het in praktijk best overleefbaar is, en je schakeld handmatig even over op het andere netwerk .. of automagisch als het signaal wegvalt wat ook regelmatig gebeurd. Dus tja het is best handig een beter geheel aan te schaffen.

Tja vanalles

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee