Ben je future proof voor ~10Gbit snelheden: nee want met KPN (PPPoE) zul je tegen performance issues aanlopen zover mijn kennis gaat. 4Gbit gaat wel goed met de Fiber gateway zover mijn kennis gaat. Vraag is of je je daar druk over moet maken, want wanneer ga je werkelijk >4Gbit krijgen naast het praktische nut ervan.
De vraag is vooral of je behoefte hebt om > 1Gbit te gaan in je woning. Ik heb dit heel bewust wel gedaan en heb mijn NAS (10Gbit), desktop (10Gbit), Proxmox bak (2,5Gbit) en 2 AP’s op 2,5Gbit werken.
UniFi U7 Pro XG die ik gebruik kan ook op 10Gbit werken maar dat heeft geen enkel nut, hij is er niet sneller mee dus bewust op 2,5Gbit gezet.
Je kom dan al snel op een setup met 2 switches, zie mijn setup:
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Pro XG 10 PoE voor incoming internet (SPF+) en de >1Gbit devices (NAS, PC, en >1Gbit access points)
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+) voor de rest
Ubiquiti heeft ook de Pro HD 24 PoE of Pro XG 24 PoE (duur), echter is die te diep om eenvoudig om mijn meterkast te krijgen en is die 1
e wat schraal met 10Gbit op koper. Had hiervoor een andere switch voor 10Gbit doeleinden (zonder PoE) maar deze setup draait nu top.
Kabels: Cat6A voldoet. Hogere rating lijkt leuk maar is lastig aan te leggen.
Een paar tips: leg wat loze leidingen aan in bijvoorbeeld een garage of berging. Heb zelf bijvoorbeeld een AP bijgeplaatst in de garage omdat mijn warmtepomp een zeer slecht bereik had naar de keuken.
Ga je iets van een tuinhuis/veranda bouwen: leg tijdens de grondwerkzaamheden direct elektriciteit en netwerk daarheen. Dat is een stuk eenvoudiger dan dit achteraf regelen als je het straatwerk erin hebt liggen.
Denk aan thuis automatisering. Zo heb ik bijvoorbeeld een bedieningspaneel van de mechanische ventilatie opgeofferd om een
schermpje te maken om Home Assistant te kunnen bedienen vanuit de woonkamer. Als ik het nu opnieuw zou doen zou ik wat zaken met dit soort mogelijkheden in gedachte laten aanleggen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Tortelli op 13-05-2026 12:42
]