[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 336 337 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:45

zeroday

There is no alternative!

tozzke schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:26:
[...]

Dan zou je zeggen dat het zou moeten werken ja...
Geen idee of het een vereiste is (voor Teleport voor zover ik weet wel)... maar staat 'Remote access' aan zodat je jouw site kunt bereiken via https://unifi.ui.com/ ?
Zeker .. dat zijn van die dingen die je als eerste bekijkt. Dat draait normaal. Ik werk zelfs met de testflight versie van de app.
Maar kom wel meer vreemde dingen nog tegen ..
het device geeft een 4 cijferige code, als je de eerste keer het apparaat gevonden hebt in bijv. de unifi app dan wordt er dus om een 'code cq. wachtwoord' gevraagd. Echter die code die je invoert die werkt niet ..
je voert het in, je krijgt een foutmelding dat die code niet goed is en je ziet op het scherm een nieuwe code verschijnen. Mooi.. Na 10 verschillende codes ingegeven te hebben iets anders geprobeerd: in de app kon je ook een ssh wachtwoord opgeven. Geef ik die in .. dan mag ik erin .. ???? (maar niet met ssh)
ok .. en ik kan hem nu ook via de app factory resetten en herstarten .. (maar herstarten doet ie niet .. LOL)

Er zal vast nog wel een firmware upgrade komen ;)

er zit zowieso een verschil in de release versie van de app en de testflight versie .. zie ik en dus denk ik dat wellicht daar wel de culprit in zit.

[ Voor 5% gewijzigd door zeroday op 31-12-2025 13:06 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

zeroday schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:18:
Heb de travel router binnen ..
mooi klein ding maarrrrrrr

ik krijg echt mijn Bind to Site niet aan de praat .. mijn cloudkey wordt gezien maar er staat bij 'Unavailable'

en ja mijn Unifi App werkt gewoon ik zie al mijn AP's netwerk, configuraties etc..

Tsja.. heb ik weer l;)
Ik zit vooralsnog ook in jouw boot :-(
Ik heb een UXG Max + selfhosted (proxmox LXC container) network controller.
Zojuist heb ik remote access aangezet (nu kan ik idd via unifi.ui.com mijn site beheren) en voor de zekerheid ook "Remote discovery" aangezet. Tot nu toe zonder succes.

Enige wat ik nog kan bedenken: mijn controller draait nog op Network v9.5.21, terwijl v10.0.21 uit is. Maar helaas is mijn LXC container nog niet te updaten (een apt update in de console zegt braaf 'All packages are up to date'.

Iemand nog andere suggesties die ik kan proberen?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De Travel Router is hier zojuist binnen gekomen, de doos had alleen wel een stuk kleiner mogen zijn ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMCl3Tesc7efrgUE0V1I6Ub-eaA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPReQyiKtu671zQRsNYH6nIE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yh12N-4oKo835sE_fQzMu7v26uE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmEiQdVjAFQtUQ254vpJhBjX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBEgvj7jOFoGg4FPaJUm1_9KlxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcwMqq2ZRo84IrVOXI7jwli9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv3VZIjfQAqtzUJIgXbZBmh0-nI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPOVXsFyRiM43PUAC0qTdsKG.jpg?f=fotoalbum_tile

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Greatsword schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:05:
De Travel Router is hier zojuist binnen gekomen, de doos had alleen wel een stuk kleiner mogen zijn ;)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
bij mij zat er nog papier in ;)

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:55

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Ik heb de Travel router ook binnen maar ik denk dat deze weer retour gaat.

met de Samsung S24 ultra krijg ik de router niet aan de gang wordt niet gevonden, net even een oude Iphone SE opgestart en app geupdated, bam meteen gevonden, hotspot aangemaakt alszijnde externe WiFi, logt netjes in maar Teleport werkt niet, Teleport op de samsung aangezet meteen verbinding.
UDM zit op de officiele versie van 4.4.6 en 10.0.162.

Kreeg wel meteen mijn eigen WiFi inlog te zien.
daarna probeerde ik weer verbinding te maken maar dan met een hotspot, maar hij bleef maar proberen om de oude WiFi punt te vinden en bood niet de nieuwe aan, moest eerst met de oude WiFi verbinden om de nieuwe tot stand te brengen.

Toch verder geklooit, blijkt dat ik de Unifi Beta App had op de telefoon, die verwijderd Trevel Router een factory reset gedaan en het werkte meteen inclusief teleport :)

Overmorgen 2 dagen aar een hotel kan ik daar verder testen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Mr-D. op 31-12-2025 21:24 ]

sneller usenet? tips en tricks

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

pipo76 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:54:
[...]

Enige wat ik nog kan bedenken: mijn controller draait nog op Network v9.5.21, terwijl v10.0.21 uit is. Maar helaas is mijn LXC container nog niet te updaten (een apt update in de console zegt braaf 'All packages are up to date'.

Iemand nog andere suggesties die ik kan proberen?
Hmm, een nieuw aanknopingspunt, maar nog geen oplossing: volgens https://help.ui.com/hc/en...niFi-Gateway-Teleport-VPN zou er bij de VPN verbindingen ook een tabblad Teleport moeten zijn. Die heb ik niet.

Het lijkt erop dat dat komt doordat mijn UXG Max niet wordt beheerd door een "op Unifi OS draaiend device". Dat klopt, want ik draai Unifi Network self hosted in een LXC container. Iemand toevallig ervaring om dit op te lossen (selfhosted in Unifi OS)?

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:12
Gisteren de Travel Router ontvangen. Mooi apparaat, werkt ook redelijk intuitief. Echter krijg ik het niet voor elkaar om lokale apparaten (op mijn thuis netwerk) te vinden door apparaten die verbonden zijn via de Travel Router.
Concreet: Als ik onze tablet verbind met de Travel Router kan ik de netwerkschijf niet vinden en benaderen. Het viel mij op dat de apparaten binnen mijn netwerk 192.168.1.XX gebruiken en de apparaten verbonden met de Travel Router via Teleport 192.168.2.XX gebruiken als IP-adres. Voor zover ik begrijp zitten deze dus op een ander subnet.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik toch verbinding kan maken met lokale apparaten? Heel hartelijk bedankt alvast! _/-\o_

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hoogheid schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:12:
<>

Kan iemand mij uitleggen hoe ik toch verbinding kan maken met lokale apparaten? Heel hartelijk bedankt alvast! _/-\o_
Het heeft te maken met deze regel in je client regel van de conf voor zover ik weet, bij wireguard dan
AllowedIPs = 0.0.0.0/0

Ik ben daar ook nog mee aan het zooien, maar bij een andere heb ik daar een stuk 192.168.x.x in meegenomen en dat leek meer te doen.
Testen is alleen lastig op twee lokaties voor mij omdat ik sos achter NAT zit en dus fysiek bij de router en /of het modem moet

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Vanmorgen even zitten prutsen en eigenlijk werkte de travel router uit de doos prima! *O*

Maargoed, thuis is toch niet 't zelfde als tijdens het travelen, dus dacht neem 'm ff mee naar m'n ouders als praktijktest. Nou dat valt ff tegen want hij vind wifi netwerken als bron vanuit de hele straat, behalve het netwerk van mijn ouders.

Vanalles geprobeerd, maar hij kan gewoon niet met hun default ziggo netwerk verbinden omdat die niet verschijnt.. M'n telefoon kan dit wel gewoon, dus wellicht moet er nog even wat worden glad gestreken met een update oid.. :?

Anyhow, Dit zal worden vervolgd :)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Koekstra al via hidden SSID geprobeerd? Misschien he je dat ooit eens ingesteld :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Koekstra
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:44:
@Koekstra al via hidden SSID geprobeerd? Misschien he je dat ooit eens ingesteld :P
Nee hij is niet hidden, maar heb uiteraard ook handmatig geprobeerd het netwerk toe te voegen :9

• Hoogheid
franssie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:36:
[...]

Het heeft te maken met deze regel in je client regel van de conf voor zover ik weet, bij wireguard dan
AllowedIPs = 0.0.0.0/0

Ik ben daar ook nog mee aan het zooien, maar bij een andere heb ik daar een stuk 192.168.x.x in meegenomen en dat leek meer te doen.
Testen is alleen lastig op twee lokaties voor mij omdat ik sos achter NAT zit en dus fysiek bij de router en /of het modem moet
Bedankt voor je reactie! Misschien is er nog iemand anders op het forum die dit probleem heeft weten op te lossen! Zou geweldig zijn want het is een van de grote redenen geweest om de Travel Router aan te schaffen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Koekstra schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Nee hij is niet hidden, maar heb uiteraard ook handmatig geprobeerd het netwerk toe te voegen :9
WPA quircks - te kort wachtwoord, of iets anders geks wat nieuwere apparaten niet accepteren bij de eerste maal (!) aanmelden, kan van alles zijn helaas. WPS knopje proberen als de Unifi Travel dat accepteert?

• Koekstra
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:06:
[...]

WPA quircks - te kort wachtwoord, of iets anders geks wat nieuwere apparaten niet accepteren bij de eerste maal (!) aanmelden, kan van alles zijn helaas. WPS knopje proberen als de Unifi Travel dat accepteert?
Nee hij vind gewoon het netwerk niet. Dus in de lijst met uplink wifi's vind ik er 10, maar niet de juiste. En het is gewoon een huis tuin en keuken ziggo WiFi router. Maargoed. Ik ga er nu even niks aan prutsen op nieuwjaarsdag :9

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ziggo router op illegale kanalen of de travelrouter op de verkeerde landinstelling waardoor ie dat denkt?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:37
Hoogheid schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:12:
Gisteren de Travel Router ontvangen. Mooi apparaat, werkt ook redelijk intuitief. Echter krijg ik het niet voor elkaar om lokale apparaten (op mijn thuis netwerk) te vinden door apparaten die verbonden zijn via de Travel Router.
Concreet: Als ik onze tablet verbind met de Travel Router kan ik de netwerkschijf niet vinden en benaderen. Het viel mij op dat de apparaten binnen mijn netwerk 192.168.1.XX gebruiken en de apparaten verbonden met de Travel Router via Teleport 192.168.2.XX gebruiken als IP-adres. Voor zover ik begrijp zitten deze dus op een ander subnet.

Je zou handmatig een update kunnen uitvoeren: https://community.ui.com/...ad-4f81-b9fe-c4efb6e6a234

Ik lees in dat topic ook dat er een bug in Teleport zit waardoor DNS niet netjes werkt.

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:42

Bossi13

1 x MT Venus E V3.0 + ct003

Hoi,

Ik weet niet of ik het hier mag/kan vragen maar ik bezit een Usw-24-pro poe switch en wou er een SFP to RJ45 module insteken.

Kan iemand me vertellen waarop ik moet letten?
Is onderstaande compatibel met deze switch? Ik kan het nergens vinden….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQU4BhqbGAPWRrsSTuBjuiqiQKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQlEFZM6cCaIhU31vE0xRYGk.jpg?f=fotoalbum_large

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:52
Bossi13 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:07:
Is onderstaande compatibel met deze switch? Ik kan het nergens vinden….
Ik zou verwachten van wel.

Als je hem al hebt liggen: steek hem in de SFP+ poort, dan zie het snel genoeg :)

Spel en typfouten voorbehouden

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

nielsn schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:49:
[...]

Je zou handmatig een update kunnen uitvoeren: https://community.ui.com/...ad-4f81-b9fe-c4efb6e6a234

Ik lees in dat topic ook dat er een bug in Teleport zit waardoor DNS niet netjes werkt.
Pff stelletje prutsers .. ok .. 224 zat in mijn UTR.. ik heb hem nu geupgraded naar de 1st official release
UTR-BZ.6.5.238# info

Model: UniFi Travel Router
Version: 6.5.238.15208
ja, er is nog een 239 versie, maar die heb ik op dit moment maar nog niet even ingeladen

Maar het lost de bind to site optie niet op ..
ik heb zo het vermoeden dat de UXG-Lite dit gewoonweg niet ondersteund omdat het leunt op Teleport wat dus niet beschikbaar is in de UXG-Lite ..

[ Voor 9% gewijzigd door zeroday op 02-01-2026 12:43 ]

• Bossi13

Bossi13

Dank FredvZ,
Dat zie ik als ik in de programmatie van de switch ga? Wss via de webinterface?

zeroday schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:24:
[...]

Pff stelletje prutsers .. ok .. 224 zat in mijn UTR.. ik heb hem nu geupgraded naar de 1st official release
UTR-BZ.6.5.238# info
Uhm? Volgens mij is het intussen vrij standaard dat hardware bij release wordt geleverd met een "outdated" versie.
Immers gaat er ook wel een aantal weken over productie + shipping heen. Tijd die prima opgevuld kan worden met het verbeteren van de software.

En volgens mij wordt dit bij software (games) al veel langer gedaan. Dat je bij release de DVD (/bluray) in de winkel haalt en na installatie meteen moet updaten.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
Bossi13 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:25:
Dank FredvZ,
De USW-24-PoE heeft SFP poorten die max 1 Gbit verbinden. Zeker kans dat je 10 Gbit SFP+ modules werken, als ze ook 1 Gbit aan kunnen. Dat hoeft niet per sé het geval te zijn. Kwestie van uitproberen.

Vergeet niet de bestaande uplink tussen switch en router even uit te trekken, anders krijg je een netwerkloop.
Afhankelijk van hoe je netwerk is ingericht, heb je snel genoeg in de gaten of het werkt. In de controller is het ook te zien of de SFP poorten actief zijn.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

RobertMe schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:38:
[...]

Uhm? Volgens mij is het intussen vrij standaard dat hardware bij release wordt geleverd met een "outdated" versie.
Immers gaat er ook wel een aantal weken over productie + shipping heen. Tijd die prima opgevuld kan worden met het verbeteren van de software.

En volgens mij wordt dit bij software (games) al veel langer gedaan. Dat je bij release de DVD (/bluray) in de winkel haalt en na installatie meteen moet updaten.
Zeker helemaal met je eens. Maar suc6 met updaten dan .. want 224 is voor de UTR niet als officiele !! eerste release versie benoemd. En je kan niet eens via de unifi app updaten. Dat moet je doen via SSH, maar die is niet in de normale app beschikbaar, daarvoor moet je testflight access hebben ..

Maakt allemaal verder niet uit .. ik weet wat ik ermee kan .. een bepaalde functie werkt niet, dan moet ik maar een andere 'unifi os console' aanschaffen ..

• Bossi13

Bossi13

Masimo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:45:
[...]

De USW-24-PoE heeft SFP poorten die max 1 Gbit verbinden. Zeker kans dat je 10 Gbit SFP+ modules werken, als ze ook 1 Gbit aan kunnen. Dat hoeft niet per sé het geval te zijn. Kwestie van uitproberen.

Vergeet niet de bestaande uplink tussen switch en router even uit te trekken, anders krijg je een netwerkloop.
Afhankelijk van hoe je netwerk is ingericht, heb je snel genoeg in de gaten of het werkt. In de controller is het ook te zien of de SFP poorten actief zijn.
Mijn switch zou volgens de specs 10g aankunnen op de SFP maar dat zie ik niet snel gebeuren in een privé woning.
Voorlopig is er nog niets geïnstalleerd of aangesloten want ik wacht op Ubiquiti rackmount ears…
Die zaten niet mee in de doos…

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:48
Bossi13 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Mijn switch zou volgens de specs 10g aankunnen op de SFP maar dat zie ik niet snel gebeuren in een privé woning.
Voorlopig is er nog niets geïnstalleerd of aangesloten want ik wacht op Ubiquiti rackmount ears…
Die zaten niet mee in de doos…
Kan jij de specs delen waar jij op af gaat? Want de USW-24-POE heeft geen 10gbps SFP+ poorten en alleen 1gbps SFP poorten. (link naar de store)
En jij hebt ook geen rackmount hardware gekregen? Dan heb je het waarschijnlijk niet nieuw gekocht dan?

Maar wat betreft de SFP, die module gaat (zeer waarschijnlijk) gewoon werken maar wel op 1 gbit als je inderdaad een USW-24-POE switch hebt. De 10gbps modules verbruiken overigens wel iets meer (1.2w v 1.9w) stroom maar ik weet niet of dat ook zo is als deze maar op 1gbps snelheid werkt.
zeroday schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Zeker helemaal met je eens. Maar suc6 met updaten dan .. want 224 is voor de UTR niet als officiele !! eerste release versie benoemd. En je kan niet eens via de unifi app updaten. Dat moet je doen via SSH, maar die is niet in de normale app beschikbaar, daarvoor moet je testflight access hebben ..
Dat is dan zeer zeker wel een "bijzondere" keuze ja. Dat je vervolgens niet via de officiële route kunt updaten. (En wist ik dan ook niet en maakte ik er niet uit op)

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

RobertMe schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:59:
[...]

Dat is dan zeer zeker wel een "bijzondere" keuze ja. Dat je vervolgens niet via de officiële route kunt updaten. (En wist ik dan ook niet en maakte ik er niet uit op)
op forum van ubiquity kwam ik deze link tegen
https://www.hostifi.com/b...uter-initial-setup-issues

• Bossi13

Bossi13

Hennie-M schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Kan jij de specs delen waar jij op af gaat? Want de USW-24-POE heeft geen 10gbps SFP+ poorten en alleen 1gbps SFP poorten. (link naar de store)
En jij hebt ook geen rackmount hardware gekregen? Dan heb je het waarschijnlijk niet nieuw gekocht dan?
Hierbij de link naar m de switch die ik in mijn bezit heb.
https://eu.store.ui.com/e...l/products/usw-pro-24-poe
Daar zie ik toch 10G staan bij de SFP. Maar zoals gezegd is dat voor mij bijzaak. Ik wens wel een SFP module te hebben die werkt.
Ik heb hem idd overgenomen vanop MP. En hij was netjes verpakt en proper, enkel de ears mankeren.

• FredvZ
Bossi13 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:25:
Dank FredvZ,
Gebruik je geen controller of gateway?

Als de SFP herkent wordt gaat het witte driehoekje bij de SFP-poort branden.

• FredvZ
Hennie-M schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:53:
@Bossi13 heeft de Pro-variant. Die heeft wel degelijk 10gbps SFP+ poorten.

• Bossi13

Bossi13

FredvZ,

Controller?

Hier komt glasvezel binnen op de Proximus modem via een tussenmodule (weet niet hoe dat heet).
Vandaar naar een er-x en dan moet het in de nabije toekomst naar de switch, liefst SFP to rj45.

Ik ben een redelijke newbee op vlak van netwerkconfiguratie maar wil het nu wel leren en zien hoever ik geraak…😎

• FredvZ
De Unifi siwtches laten zich het beste instellen met een Unifi controller, die draait op een
- Cloudkey, extra los apparaatje dat in een POE poort gaat
- Cloud Gateway, een router zoals je ER-X
- Een (virtuele) PC met Unifi Server OS
- Met abonnement in de cloud

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:05
Mijn verbinding huis vliegt er de laatste tijd welk eens uit.
Het lijkt erop dat de Dream Router die ik heb dan simpelweg restart, ik heb vanmiddag namelijk gezien dat het schermpje even uitging en daarna dat er daarna weer werd opgestart.

Als ik de logs doorspit staat er geen enkele aanwijzing, alsof het nooit gebeurd is.
Ik zit eraan te denken om hem te vervangen en/of allereerst de voeding te vervangen.

Zijn er nog andere zaken die ik kan doen voordat ik kosten ga maken terwijl ik niet zeker ben van de oorzaak, zijn er misschien ergens anders geavanceerde logs of kan je geavanceerde logging aanzetten??
FredvZ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:55:
[...]

De Unifi siwtches laten zich het beste alleen maar instellen met een Unifi controller
I fixed it for you.
die draait op een
UniFi Server OS is volgens mij volledige overkill en alleen bedoeld voor grote deployments? (Ala Hostify of zo). Je kunt prima de "standalone" controller draaien op elke Windows/Linux/Mac PC. Zowel op de desktop ("onhandig") als op een server achtig systeem (zelfs een RPi als optie). Waarbij er ook al jarenlang prima onderhouden 3th party Docker containers zijn. Zelf gebruik ik misschien al 7 jaar die van goofball222, uit mijn hoofd dus kan er een nummertje of zo naast zitten :p. Zelfs in de tijd dat ik de controller releases wat meer volgde had die same, of next, day zijn image al geupdate.

• Hoogheid
zeroday schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Maakt allemaal verder niet uit .. ik weet wat ik ermee kan .. een bepaalde functie werkt niet, dan moet ik maar een andere 'unifi os console' aanschaffen ..
Even terugkomend op de UniFi Travel Router die niet wil wat ik wil..

Oké, ik heb wat zitten prutsen. Die van mij werd ook geleverd met versie 6.5.224. Hij heeft een IP-adres in mijn UniFi Cloud Gateway Ultra. Maar wanneer ik probeer er via SSH mee te verbinden, krijg ik een connection timeout. Ik gebruik de nieuwste update van de UniFi-app op Android, dat is versie 10.33.1.

• Koekstra
  • Niet online
Hoogheid schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:10:
[...]

Even terugkomend op de UniFi Travel Router die niet wil wat ik wil..

Oké, ik heb wat zitten prutsen. Die van mij werd ook geleverd met versie 6.5.224. Hij heeft een IP-adres in mijn UniFi Cloud Gateway Ultra. Maar wanneer ik probeer er via SSH mee te verbinden, krijg ik een connection timeout. Ik gebruik de nieuwste update van de UniFi-app op Android, dat is versie 10.33.1.
Heb m toevallig ook net van die versie af geupdatet naar 238.
Heb je SSH aangezet (incl password aangemaakt?) via de app?

[ Voor 0% gewijzigd door Koekstra op 02-01-2026 16:16 . Reden: typo in de versie ]

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

Hoogheid schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:10:
[...]
Ik heb dit net ook gedaan; via ssh, want de app zelf geeft aan dat 6.5.224 de up-to-date versie is :|.
Ik heb op de UTR een wifi netwerk aangemaakt, en daarmee verbonden. Mijn laptop kreeg toen een 192.168.2.x adres, en met ssh ui@192.168.2.1 kon ik de update uitvoeren.

• Hoogheid
pipo76 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Ik heb dit net ook gedaan; via ssh, want de app zelf geeft aan dat 6.5.224 de up-to-date versie is :|.
Ik heb op de UTR een wifi netwerk aangemaakt, en daarmee verbonden. Mijn laptop kreeg toen een 192.168.2.x adres, en met ssh ui@192.168.2.1 kon ik de update uitvoeren.
Heel erg bedankt voor deze reactie! Dit ga ik vanavond even proberen!

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

RobertMe schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:00:
UniFi Server OS is volgens mij volledige overkill en alleen bedoeld voor grote deployments? (Ala Hostify of zo). Je kunt prima de "standalone" controller draaien op elke Windows/Linux/Mac PC. Zowel op de desktop ("onhandig") als op een server achtig systeem (zelfs een RPi als optie). Waarbij er ook al jarenlang prima onderhouden 3th party Docker containers zijn. Zelf gebruik ik misschien al 7 jaar die van goofball222, uit mijn hoofd dus kan er een nummertje of zo naast zitten :p. Zelfs in de tijd dat ik de controller releases wat meer volgde had die same, of next, day zijn image al geupdate.
Tot eergisteren was ik het met je eens; ik heb jarenlang de controller in een proxmox LXC omgeving gedraaid en dat werkt(e) prima. Echter, met de komst van de Travel Router blijkt de 'Teleport' functionaliteit ineens erg handig te zijn. Die blijkt uitsluitend beschikbaar te zijn in devices die op Unifi OS Server draaien.

Dus van een LXC container ben ik nu 'noodgedwongen' overgestapt op een (Ubuntu) VM met daarop (in?) Unifi OS Server via deze instructies https://help.ui.com/hc/en...iFi-Network-Servers-Linux

Voor wie deze overstap ook wil (of "moet") maken: eerst een backup van de oude controller maken, dan de oude controller uitzetten en vervolgens de setup voor de nieuwe Unifi OS Server installeren. Restore de backup, en klaar.

Zonder Travel Router was ik denk ik bij die LXC gebleven; alhoewel het mij al een tijd verwonderde dat die op Network 9.5.21 bleef hangen ("All packages are up to date"). Geen idee of het gerelateerd is, maar nu na de migratie kan ik wel naar 10.0.162 updaten.

• Hoogheid
pipo76 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Nogmaals bedankt! Dit was de oplossing!

Nu de volgende uitdaging. Als ik mijn tablet via de Travel Router verbonden heb kan ik mijn netwerkschijf niet vinden omdat de Travel Router in een ander subnet zit. Het ip adres van mijn Synology is 192.168.1.25 maar alles vanaf de UniFi Travel Router zit op 192.168.3.XX

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:26
Mogelijk de firewall op je Synology die het verkeer tegenhoudt?

• Hoogheid
Theetjuh schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:19:
Mogelijk de firewall op je Synology die het verkeer tegenhoudt?
Dat zou goed kunnen alleen hoe ik daar achter kom is nog even een groot vraagteken. Misschien eerst zelf even wat research doen voor ik hier om een antwoord kom vragen. ;)

• Bossi13

Bossi13

FredvZ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:55:
[...]

De Unifi siwtches laten zich het beste instellen met een Unifi controller, die draait op een
Amai goed wakker🙈 ik draai een selfhosted server op een nuc hier.

• FredvZ
Bossi13 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:38:
Amai goed wakker🙈 ik draai een selfhosted server op een nuc hier.
Daarin kan je inderdaad zien of de SFP goed herkend wordt.
- inloggen
- Links in beeld op "Unifi Devices" (ronde icoontje) klikken
- In het midden je USW Pro 24 POE switch aanklikken
- Rechts in beeld met je muis over de poort hooveren waar de SFP in zit. Je krijgt dan in beeld te zien welke SFP er in zit.

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:04

ja3

stormfly schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:11:
[...]

Vandaar ook mijn tip met de high prio voor UniFi, daarmee overrule je de andere advertisements.

Zou fijn zijn als je een voor en na cli output kan delen, dat maakt het wat technischer.
Bedankt voor je reactie. Ik ben er inmiddels achter dat de UDM SE de juiste high prio RA announcements deed. Maar dat zowel Homey Pro als Apple TV ook RA announcements deden maar dan met medium prio.
Toen ik als test beide apparaten Homey Pro en Apple TV in een andere VLAN stopte was het probleem wel weg. Na verder testen bleek dat de RA van de Homey Pro het probleem veroorzaakte dus deze zit nu even in zijn eigen VLAN. Voor mij een prima workaround.

• rogergorissen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-01 23:54
Mijn ervaringen met Unifi:

Alvast sorry vooraf voor de lente van het bericht. De hel inhoud is m.i. relevant.

Ik heb al enige tijd een TP-Link Deco X95, een mesh systeem met een afgezonderde, specifieke backhaul voor de communicatie tussen de stations. Toch kriebelde het bij me, ik vroeg me af of ik de aangeboden snelheid via Ziggo (1 Gb) zo maximaal mogelijk benutte. Dát, aangevuld met geluiden van mijn kinderen dat de wifi soms traag is, heeft me doen besluiten om te kijken naar Unifi. Ik herinner me nl. de zeer goede geluiden van diverse fora over snelheid, stabiliteit, veiligheid, uitbreidbaarheid, van Unifi.
Ziggo modem staat in bridge-modus, zodat routertaken door TP-Link worden uitgevoerd.

Ik heb me uitvoerig georiënteerd voordat ik ging kopen. Ik heb gekocht:
- 1 Unifi Cloud Gateway Fiber (vanuit de gedachte dat ik mogelijk overstap naar glasvezel)
- 2 Unifi U7 Pro Wall. Ik heb geen kabels om wifi stations aan het pklafgond te hangen. Ga ik ook niet maken.
- 1 x Unifi Express 7
- PoE injector
- 1 x UniFi Lite 16 PoE netwerk switch
- Flex Mini 2.5G netwerk switch

Zo hoop ik voldoende wifi stations te hebben voor de boven- en onderverdieping en genoeg aansluitingen voor de bekabelde aansluitingen.

Best wel een nadeel van Unifi vind ik dat de devices zo mooi zijn ingepakt vergelijkbaar met Apple. Als je de doos opentrekt om te proberen of het überhaupt lukt, en als je het plastic omhulsel verwijdert, kun je eigenlijk niets meer retourneren.

Aan de slag:
- Eerst de UCG Fiber aangesloten op het Ziggo-modem met de kabel die bij het mod3em was geleverd en die ik ook gebruik voor de verbinding met de TP-Link.. Na updaten etc. goed te benaderen via de IOS app. Kreeg uiteindelijk IP-adres via het Ziggo-modem. Liggen klooien met volgorde van aanzetten: volledig herstarten van modem en dan aanzetten van UCG werkte uiteindelijk.
- Rondgeneusd in de Unifi ap, instellingen bekeken, etc. Alvast een wifi-netwerk aangemaakt. Niets bijzonders, alle zenders gekoppeld, alle AP’s te gebruiken hiermee.
- Toen aan de slag met 1 van de 2 U7 Pro Wall’s. Aangesloten via een bijgevoegde kabel op de PoE uitgang van de UCG.
Dat viel behoorlijk tegen. Eerst adoptie natuurlijk. Melding dat adoptie was gelukt. Wifi netwerk gekoppeld. Telefoon kreeg verbinding, zonder internet, vreemd genoeg. Verbinding verdween, kwam weer terug, etc. Nog geen 2 minuten later de melding dat de adoptie niet was gelukt, dat ik “Advanced Adoption” moest proberen. Nooit van gehoord en nergens iets over te vinden. Je moest een gebruikersnaam en wachtwoord daarvoor invullen. Erg vreemd dat de zo geroemde adoptie van Unifi niet lukte.
- De Pro Wall volledig gereset, met een pinnetje dus. Weer herkend om te adopteren. En verhip, zelfde verschijnsel! Hoe is het mogelijk. Zou dit dan een RMA zijn? Wat zouden jullie doen?
- Tussendoor ook de UCG volledig gereset. Dat had nogal wat voeten in de aarde, moest via een laptop en een browser. Is uiteindelijk gelukt, maar had geen resultaat.
- Om toch nog maar iets te proberen heb ik de U7 Express uitgepakt. Ik wil toch ervaren dat Unifi in de basis goed werkt.
Aangesloten, geadopteerd. Dat ging goed. Wifi-netwerk gekoppeld. Telefoon kreeg moeizaam verbinding. Verbinding viel regelmatig weg. Áls ik verbinding had, was er geen internet! How come??? De enkele keren dat ik internetverbinding had, was die traag, 80 Mb. Daar doe ik het niet voor.
- Toen ging de U7 Express updaten. Ik dacht dat hij vasthing, 3 kwartier duurde dat proces… Maar goed, uiteindelijk was hij weer bereikbaar. Maar ook toen: nauwelijks verbinding, wegvallend internet. Als er internet was, zag ik dat het 2,4 GHz netwerk driftig werd gebruikt, de andere frequenties nagenoeg niet. Nu heb ik nogal wat IoT apparatuur, dus dat kan. Maar ook andere devices, als IPhone, Ipads, etc. maakten geen verbinding met de hogere frequenties. Dit zal later vast zijn aan te passen, áls ik stabiele verbinding krijg.

Jullie begrijpen dat ik nogal wat vragen heb, teleurgesteld in Unifi. Ergens moet iets niet goed gaan:
- is de U7 Pro Wall defect, RMA aanvragen?
- Waardoor is de verbinding met de U7 Express zo wisselend, zo haperend?
- Internetsnelheid is laag
- Wat kan ik doen om de boel fatsoenlijk werkend te krijgen?
- Op dit moment stuur ik het liefst alles terug en koop ik een satelliet voor de TP-Link.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:37

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@rogergorissen

Er zijn nog maar weinig glasvezel providers waarbij je de fiber direct in je router kan doen. Dus daar heb je de Fiber niet voor nodig. De UCG-Fiber is nog steeds interessant vanwege de in verhouding lage prijs. En het is de snelste Unifi router die het volledige portfolio aan "apps" ondersteund. Gebruik hem zelf ook voor Odido 2/2Gbps glasvezel.

Klinkt als bekabelingsproblemen en/of foute instellingen. 2.5GbE is gevoeliger voor slechte bekabeling, waardoor het met 1Gbps netwerk apparaten mogelijk wel goed gaat, dat betekent niet dat je bekabeling goed is.

Je wilt minimaal CAT5e met volledig kopere kernen hebben en liever CAT6. Hoger dan CAT6 heb je in een thuis omgeving niet nodig, zolang het goede kwaliteit CAT6 is.

Adoptiefouten heb ik zelf niet gehad in de ondertussen 3-5 jaar dat ik Unifi gebruik. Is de software up-to-date?

Heb je de AP's al op korte prefab kabels geprobeerd direct aan je switch?

Qua configuratie staat Unifi standaard nog altijd op een conservatieve instelling. In de wifi instellingen kan je het beste de preset Maximum Performance kiezen en toepassen op alle AP's. Dan kiest hij 20Mhz op 2.4Ghz, 80Mhz op 5Ghz incl. DFS-kanalen en 320Mhz op 6Ghz.

Heb je de Wifiman app al geïnstalleerd op je telefoon? Dan kan je zien met welk van de Unifi APs je verbind en met welke banden/snelheid.

[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 03-01-2026 09:28 ]

Gallery V&A

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:57

_Arthur

blub

Begin eerst eens met het begin: UCG Fiber aansluiten aan je Ziggo modem en op de UCG Fiber, rechtstreeks met een kabel, een laptop of PC. En dat eerst eens testen of dat allemaal correct werkt (browsen/snelheid/ip adres).

Daarna voeg je je switches toe en update je alles indien nodig. Dus dan heb je bv Ziggo Modem <-> UCG <-> UniFi Lite <-> Unifi Flex <-> PC en test je de boel nog eens op snelheid etc.

Als al het vaste spul correct werkt, voeg je je AP's toe.

Staat je Ziggo modem in Bridge mode trouwens?

Ik heb hier een netwerk met een UCG Fiber, 5 switches, 5 cameras en 5 AP's en dat werkt prima :)

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 03-01-2026 09:51 ]

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:33

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

rogergorissen schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 03:58:
Mijn ervaringen met Unifi:

Alvast sorry vooraf voor de lente van het bericht. De hel inhoud is m.i. relevant.

Ik heb al enige tijd een TP-Link Deco X95, een mesh systeem met een afgezonderde, specifieke backhaul voor de communicatie tussen de stations. Toch kriebelde het bij me, ik vroeg me af of ik de aangeboden snelheid via Ziggo (1 Gb) zo maximaal mogelijk benutte. Dát, aangevuld met geluiden van mijn kinderen dat de wifi soms traag is, heeft me doen besluiten om te kijken naar Unifi. Ik herinner me nl. de zeer goede geluiden van diverse fora over snelheid, stabiliteit, veiligheid, uitbreidbaarheid, van Unifi.
Ziggo modem staat in bridge-modus, zodat routertaken door TP-Link worden uitgevoerd.

Ik heb me uitvoerig georiënteerd voordat ik ging kopen. Ik heb gekocht:
- 1 Unifi Cloud Gateway Fiber (vanuit de gedachte dat ik mogelijk overstap naar glasvezel)
- 2 Unifi U7 Pro Wall. Ik heb geen kabels om wifi stations aan het pklafgond te hangen. Ga ik ook niet maken.
- 1 x Unifi Express 7
- PoE injector
- 1 x UniFi Lite 16 PoE netwerk switch
- Flex Mini 2.5G netwerk switch

Zo hoop ik voldoende wifi stations te hebben voor de boven- en onderverdieping en genoeg aansluitingen voor de bekabelde aansluitingen.

Best wel een nadeel van Unifi vind ik dat de devices zo mooi zijn ingepakt vergelijkbaar met Apple. Als je de doos opentrekt om te proberen of het überhaupt lukt, en als je het plastic omhulsel verwijdert, kun je eigenlijk niets meer retourneren.

Aan de slag:
- Eerst de UCG Fiber aangesloten op het Ziggo-modem met de kabel die bij het mod3em was geleverd en die ik ook gebruik voor de verbinding met de TP-Link.. Na updaten etc. goed te benaderen via de IOS app. Kreeg uiteindelijk IP-adres via het Ziggo-modem. Liggen klooien met volgorde van aanzetten: volledig herstarten van modem en dan aanzetten van UCG werkte uiteindelijk.
- Rondgeneusd in de Unifi ap, instellingen bekeken, etc. Alvast een wifi-netwerk aangemaakt. Niets bijzonders, alle zenders gekoppeld, alle AP’s te gebruiken hiermee.
- Toen aan de slag met 1 van de 2 U7 Pro Wall’s. Aangesloten via een bijgevoegde kabel op de PoE uitgang van de UCG.
Dat viel behoorlijk tegen. Eerst adoptie natuurlijk. Melding dat adoptie was gelukt. Wifi netwerk gekoppeld. Telefoon kreeg verbinding, zonder internet, vreemd genoeg. Verbinding verdween, kwam weer terug, etc. Nog geen 2 minuten later de melding dat de adoptie niet was gelukt, dat ik “Advanced Adoption” moest proberen. Nooit van gehoord en nergens iets over te vinden. Je moest een gebruikersnaam en wachtwoord daarvoor invullen. Erg vreemd dat de zo geroemde adoptie van Unifi niet lukte.
- De Pro Wall volledig gereset, met een pinnetje dus. Weer herkend om te adopteren. En verhip, zelfde verschijnsel! Hoe is het mogelijk. Zou dit dan een RMA zijn? Wat zouden jullie doen?
- Tussendoor ook de UCG volledig gereset. Dat had nogal wat voeten in de aarde, moest via een laptop en een browser. Is uiteindelijk gelukt, maar had geen resultaat.
- Om toch nog maar iets te proberen heb ik de U7 Express uitgepakt. Ik wil toch ervaren dat Unifi in de basis goed werkt.
Aangesloten, geadopteerd. Dat ging goed. Wifi-netwerk gekoppeld. Telefoon kreeg moeizaam verbinding. Verbinding viel regelmatig weg. Áls ik verbinding had, was er geen internet! How come??? De enkele keren dat ik internetverbinding had, was die traag, 80 Mb. Daar doe ik het niet voor.
- Toen ging de U7 Express updaten. Ik dacht dat hij vasthing, 3 kwartier duurde dat proces… Maar goed, uiteindelijk was hij weer bereikbaar. Maar ook toen: nauwelijks verbinding, wegvallend internet. Als er internet was, zag ik dat het 2,4 GHz netwerk driftig werd gebruikt, de andere frequenties nagenoeg niet. Nu heb ik nogal wat IoT apparatuur, dus dat kan. Maar ook andere devices, als IPhone, Ipads, etc. maakten geen verbinding met de hogere frequenties. Dit zal later vast zijn aan te passen, áls ik stabiele verbinding krijg.

Jullie begrijpen dat ik nogal wat vragen heb, teleurgesteld in Unifi. Ergens moet iets niet goed gaan:
- is de U7 Pro Wall defect, RMA aanvragen?
- Waardoor is de verbinding met de U7 Express zo wisselend, zo haperend?
- Internetsnelheid is laag
- Wat kan ik doen om de boel fatsoenlijk werkend te krijgen?
- Op dit moment stuur ik het liefst alles terug en koop ik een satelliet voor de TP-Link.
Je wilt teveel tegelijkertijd. Zorg eerst dat je netwerk goed is voordat je wifi gaan toevoegen. En werk met je laptop direct in de router zodat je kabel etc later pas toe gaat voegen. Stapje voor stapje verder. En gebruik gewoon de webinterface en niet de telefoon app. ;) Die app is leuk, om later een beetje te monitoren.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Bossi13

Bossi13

FredvZ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:52:
[...]

Daarin kan je inderdaad zien of de SFP goed herkend wordt.
- inloggen
- Links in beeld op "Unifi Devices" (ronde icoontje) klikken
- In het midden je USW Pro 24 POE switch aanklikken
- Rechts in beeld met je muis over de poort hooveren waar de SFP in zit. Je krijgt dan in beeld te zien welke SFP er in zit.
Ik mag met de switch zelf naar de verkoper van de SFP modules gaan en daar ter plaatse testen dus ik vermoed dat het via de webbrowser zal moeten.

(Iemand die hier meeleest die nog rackmount ears heeft liggen?)

• rogergorissen
@BiG-GuY @_Arthur @Tylen

Ik dacht dat ik alle relevante info had gegeven, blijkbaar niet. Jullie geven vergelijkbare reacties, vandaar dit bericht.

Ik heb eea afzonderlijk toegevoegd, juist om te voorkomen dat eea zich verstoort.
UCG heb ik rechtstreeks aangesloten op het Ziggo modem dat inderdaad in bridge staat. Zo gebruik ik het nu ook.

Speedtest op de UCG:
950 Mb down, 100 Mb up. Nette snelheden.

Daarna Unifi onderdelen enkel aangesloten met Unifi kabels, ik wil voorkomen dat de oorzaak daarin ligt. Ik heb dus een vrij compacte inrichting gehad. Bekabeling in huis heb ik nog niet nodig gehad. Die ligt al zo’n 8-9 jaar, of die voldoende geschikt is weet ik nog niet.

UCG is geupdate, zowel qua firmware als qua netwerksoftware.

Ik heb niet eerst bekabeld gewerkt op de UCG. Zou een goede stap zijn, ben ik het mee eens. Prioriteit in huis ligt bij wifi 😏😉. En ik zou dan nog meer dozen moeten openen, terwijl ik altijd in gedachte hou dat ik iets terug moet kunnen sturen. Zou in dit geval wel nuttig zijn.
De problemen met de adoptie vind ik vreemd. Eerst melding dat die correct is verlopen en daarna de rare berichten. Voor zover ik kan zien is de firmware toch bijgewerkt.

Ik heb de wifiman app gebruikt, maar verbinding maken met een netwerk was lastig.

Wat ik me realiseer is dat ik de UCG als router heb en dat de Express 7 router en AP is. Ik wil die als AP gebruiken en dan evt andere apparatuur daarop aansluiten. Maar… hoe weet hij dat ik hem als AP wil gebruiken en niet als router? Ik heb nergens gezien dat ik dan iets moet veranderen aan de instellingen en wát. Nu kan het zo zijn dat de routerfunctionaliteiten elkar verstoren.
En is de Express 7 enkel een AP van een bestaand wifi-netwerk, of ook het 1e AP na de UCG. Zo heb ik hem nu gebruikt, door de niet werkende Pro Wall 7.

Dilemma dus: ik wil niet meer dozen openen vanwege het risico dat het toch niet voldoende gaat functioneren. Wat eigenlijk best wel gek zou zijn. En ik wil het advies volgen om eerst te controleren of bekabeld eea voldoende functioneert.

@_Arthur : je schrijft “ Ik heb hier een netwerk met een UCG Fiber, 5 switches, 5 cameras en 5 AP's en dat werkt prima :)”. Wat betekent bij jou “werkt prima”? Wifi snel, ondanks dat je 5 AP’s hebt en Unifi geen specifieke backhaul
Heeft maar de beschikbare bandbreedte zowel voor onderlinge communicatie tussen de AP’a gebruikt als voor de data? Elk AP dat je toevoegt halveert de snelheid, is wat ik lees.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:33

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@rogergorissen "Wifi snel" moet je loslaten. Ja het is snel maar je moet je focussen op betrouwbaarheid en stabiliteit. Snel gaat het nooit zijn als je gaat meshen. Wil je stabiel en snel, zou je echt kabels moeten trekken.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Tylen schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:52:
@rogergorissen "Wifi snel" moet je loslaten. Ja het is snel maar je moet je focussen op betrouwbaarheid en stabiliteit. Snel gaat het nooit zijn als je gaat meshen. Wil je stabiel en snel, zou je echt kabels moeten trekken.
Lijkt mij inderdaad ook de manier om het aan te pakken.

AP’s bedraad aansluiten.

Ik heb ook een netwerk met aardig wat componenten UDM, 5 switches, 5 AP’s, een deurbel en een handje vol camera’s. Alles werkt prima, is zeer snel en super stabiel.

• BiG-GuY

BiG-GuY

@rogergorissen

Als je het enkel met Mesh gaat gebruiken, weet ik niet of Unifi de oplossing voor jou is. Door de missende dedicated backhaul ga je nooit echt goede snelheid halen over Mesh.

Weet niet zeker of ze tegenwoordig 6Ghz ondersteunen voor de Mesh link, dat zou nog kunnen helpen. Maar met Mesh zonder eigen backhaul moet je rekenen met een halvering van de totale bandbreedte achter elke hop.

Dus als je Root AP een theoretische 800Mbps kan halen over 5Ghz, heb je na het eerste Mesh AP 400Mbps over op de wifi als je geluk hebt. Ook is de bandbreedte dan dus verdeeld over de verschillende Mesh APs als je maar 1 Root AP zou hebben.

Heb je al geprobeerd met enkel 1 AP aangesloten op je switch? Om te zien wat je dan krijgt? Heb je de U7 Pro Wall die niet lekker ging al volledig verwijderd en op het apparaat gewist met de reset pin?

Als je de UX7 adopt in je UCG zou hij niet als router moeten werken, of dan nog steeds beide poorten te gebruiken zijn, weet ik niet zeker.

Gallery V&A

• Koekstra
  • Niet online
Wat ook zo is met 'alles nieuw uit doos' is dat er soms best veel tijd overheen gaat met updaten en reboots. Als je via WiFi bent verbonden kan ik me voorstellen dat het AP nog 2x reboot, en aan het updaten is geweest waardoor je soms even wel en ook weer geen verbinding hebt.

Volg de tips, doe het stap voor stap en geef alles de tijd. Mocht je daarna nog problemen ervaren, laat dan even specifiek weten waar je tegenaan loopt, want nu is het een beetje prijsschieten.

• _Arthur

_Arthur

blub

rogergorissen schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:46:
@BiG-GuY @_Arthur @Tylen

Ik dacht dat ik alle relevante info had gegeven, blijkbaar niet. Jullie geven vergelijkbare reacties, vandaar dit bericht.

Ik heb eea afzonderlijk toegevoegd, juist om te voorkomen dat eea zich verstoort.
UCG heb ik rechtstreeks aangesloten op het Ziggo modem dat inderdaad in bridge staat. Zo gebruik ik het nu ook.

Speedtest op de UCG:
950 Mb down, 100 Mb up. Nette snelheden.

Daarna Unifi onderdelen enkel aangesloten met Unifi kabels, ik wil voorkomen dat de oorzaak daarin ligt. Ik heb dus een vrij compacte inrichting gehad. Bekabeling in huis heb ik nog niet nodig gehad. Die ligt al zo’n 8-9 jaar, of die voldoende geschikt is weet ik nog niet.

UCG is geupdate, zowel qua firmware als qua netwerksoftware.

Ik heb niet eerst bekabeld gewerkt op de UCG. Zou een goede stap zijn, ben ik het mee eens. Prioriteit in huis ligt bij wifi 😏😉. En ik zou dan nog meer dozen moeten openen, terwijl ik altijd in gedachte hou dat ik iets terug moet kunnen sturen. Zou in dit geval wel nuttig zijn.
De problemen met de adoptie vind ik vreemd. Eerst melding dat die correct is verlopen en daarna de rare berichten. Voor zover ik kan zien is de firmware toch bijgewerkt.

Ik heb de wifiman app gebruikt, maar verbinding maken met een netwerk was lastig.

Wat ik me realiseer is dat ik de UCG als router heb en dat de Express 7 router en AP is. Ik wil die als AP gebruiken en dan evt andere apparatuur daarop aansluiten. Maar… hoe weet hij dat ik hem als AP wil gebruiken en niet als router? Ik heb nergens gezien dat ik dan iets moet veranderen aan de instellingen en wát. Nu kan het zo zijn dat de routerfunctionaliteiten elkar verstoren.
En is de Express 7 enkel een AP van een bestaand wifi-netwerk, of ook het 1e AP na de UCG. Zo heb ik hem nu gebruikt, door de niet werkende Pro Wall 7.

Dilemma dus: ik wil niet meer dozen openen vanwege het risico dat het toch niet voldoende gaat functioneren. Wat eigenlijk best wel gek zou zijn. En ik wil het advies volgen om eerst te controleren of bekabeld eea voldoende functioneert.

@_Arthur : je schrijft “ Ik heb hier een netwerk met een UCG Fiber, 5 switches, 5 cameras en 5 AP's en dat werkt prima :)”. Wat betekent bij jou “werkt prima”? Wifi snel, ondanks dat je 5 AP’s hebt en Unifi geen specifieke backhaul
Heeft maar de beschikbare bandbreedte zowel voor onderlinge communicatie tussen de AP’a gebruikt als voor de data? Elk AP dat je toevoegt halveert de snelheid, is wat ik lees.
Begin eens met een tekening te maken met wat je nu precies wilt. Want als ik het zo lees, ligt het niet aan de apparatuur, maar hoe je het inzet.

Dat "halveren van de snelheid", is als je AP achter AP hangt via een Mesh (termen bij Unifi: Mesh Parent en Mesh Children). Dat is in mijn geval minder van belang.

Maar als je gewoon 1 AP hebt, kabelt aan je netwerk, dan halveert die je snelheid echt niet.

Want waarom die Express 7? Je kan prima AP <-> AP en achter die 2e AP apparatuur aansluiten door bv een switch (doe ik ook). Want die Express 7 heeft vast ook een DHCP server aanboord, die ook IP's + Gateway uitdeelt aan apparatuur. 2 routers in je netwerk die beide IP's en gateway's uitgeven . En daar gaat het mis.

Dus; laat die E7 voor nu eens geheel weg.

Schematisch plaatje van mijn netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJrcVQEUi1OpmWMQghepyS-0Kuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHAKBVSPbyTi5hF4hUhemisD.jpg?f=fotoalbum_large

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

Hoogheid schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:47:
[...]
Nu de volgende uitdaging. Als ik mijn tablet via de Travel Router verbonden heb kan ik mijn netwerkschijf niet vinden omdat de Travel Router in een ander subnet zit. Het ip adres van mijn Synology is 192.168.1.25 maar alles vanaf de UniFi Travel Router zit op 192.168.3.XX
Kun je de Synology wel op ip-adres benaderen (denk aan poort 5000; dus https://192.168.1.25:5000 )? Ik heb zojuist met mijn UTR getest, en kan (op ip-adres) 'gewoon' bij apparaten op mijn thuisnetwerk.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:58
Heeft iemand hier een U7 Lite in gebruik icm PoE? En zo ja, hoeveel is het verbruik?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@GioStyle Ik heb een U6+ die zit onder de 4 watt. Denk niet dat een U7 heel veel meer gebruikt, maar ik ben ook wel benieuwd of het veel uitmaakt.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:58
franssie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:49:
@GioStyle Ik heb een U6+ die zit onder de 4 watt. Denk niet dat een U7 heel veel meer gebruikt, maar ik ben ook wel benieuwd of het veel uitmaakt.
Naja, ik heb hier 3x U6 Lites hangen, waarvan één permanent uit (tuin, maar nooit nodig gehad). Verbruikt tussen de 4 en 5W per stuk. Dat is prima, maar ze hangen alweer 4,5 jaar. Ik overweeg ze te 'upgraden' naar U7 Lites, maar ik heb geen zin in extra verbruik. En ja, ik weet dat het geen grote upgrade is, maar als ik met een paar tientjes per AP de apparaten kan verjongen, dan lijkt me dat wel een goede deal.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:31
GioStyle schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:35:
Heeft iemand hier een U7 Lite in gebruik icm PoE? En zo ja, hoeveel is het verbruik?
Yep, hier. Ergens tussen de 5 en 6 watt met een 15-tal apparaten verbonden.

Have you tried turning it off and on again?

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:46
5,42W met 5 devices aan gekoppeld.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:25
_Arthur schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Begin eens met een tekening te maken met wat je nu precies wilt. Want als ik het zo lees, ligt het niet aan de apparatuur, maar hoe je het inzet.

Dat "halveren van de snelheid", is als je AP achter AP hangt via een Mesh (termen bij Unifi: Mesh Parent en Mesh Children). Dat is in mijn geval minder van belang.

Maar als je gewoon 1 AP hebt, kabelt aan je netwerk, dan halveert die je snelheid echt niet.

Want waarom die Express 7? Je kan prima AP <-> AP en achter die 2e AP apparatuur aansluiten door bv een switch (doe ik ook). Want die Express 7 heeft vast ook een DHCP server aanboord, die ook IP's + Gateway uitdeelt aan apparatuur. 2 routers in je netwerk die beide IP's en gateway's uitgeven . En daar gaat het mis.

Dus; laat die E7 voor nu eens geheel weg.

Schematisch plaatje van mijn netwerk:
[Afbeelding]
Je moet je stp priority nog aanpassen ;)

Maar verder ga je nooit een lekkere stabiele wifi halen als je gaat meshen. Prio zou moeten zijn om te kijken of je ap-s bedraad kan aansluiten.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:26
5,03 - 5,52 met 13 clients connected (1,43 / 1,49 / 1,53 load)

• _Arthur

_Arthur

blub

nafofella schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:41:
Ik heb geen loops in mijn netwerk.
Maar verder ga je nooit een lekkere stabiele wifi halen als je gaat meshen. Prio zou moeten zijn om te kijken of je ap-s bedraad kan aansluiten.
Die mesh is prima stabiel voor wat er achter hangt. Natuurlijk is een fysieke netwerk kabel altijd beter, maar soms is de moeite die het kost die aan te leggen groter dan wat het opbrengt.

• laurens0619
@rogergorissen
Je hebt geen doa ontvangen oid, dit is gewoon een beetje hoe de eerste keer met een unifi setup kan gaan. Je moet het systeem beetje leren kennen en zoveel mogelijk de best practice volgen.
Dat is
- bekabelde aps gebruiken
- de controller gebruiken, geen iphone app
- inlezen welke bugs er in de gebruikte sw/hw versie zitten en daar omheen werken
- opletten met firmware upgrades

Maar ik betwijfel of je het juiste product hebt gekocht voor je situatie.
Qua snelheid ga je alleen inleveren met een wireless mesh setup tov je deco.
Wil je echt sneller, sluit ze bekabeld aan of koop een deco be65/verbeter je positionering van je accesspointw

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 04-01-2026 09:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• rogergorissen
[...]

Die prioriteit moet eerst liggen op het in orde krijgen van het bekabelde netwerk, dat is me inmiddels duidelijk 😉.
[...]

Niet mee eens vwb meshen. Prio zou inderdaad moeten zijn om AP’s bedraad aan te sluiten. Waar dat niet is, kan, of iemand niet wil, is mesh een prima oplossing.
Kijk, dat Unifi dat knullig heeft geïmplementeerd 😏🫢, is een ander punt. De zgn “consumentproducten” (wat iets minderwaardigs is?) hebben wel dedicated backhauls, waardoor de snelheid door het meshen niet vermindert.

• rogergorissen
laurens0619 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:04:
@rogergorissen
Je hebt geen doa ontvangen oid, dit is gewoon een beetje hoe de eerste keer met een unifi setup kan gaan. Je moet het systeem beetje leren kennen en zoveel mogelijk de best practice volgen.
Dat is
- bekabelde aps gebruiken
- de controller gebruiken, geen iphone app
- inlezen welke bugs er in de gebruikte sw/hw versie zitten en daar omheen werken
- opletten met firmware upgrades
Thanks vwb de best practice. Het advies voor de webversie van de controller ipv de app heb ik inmiddels op meerdere plaatsen gekregen, die volg ik op.
Weet je, ik hoop dat ik dan eea binnen max. 1 dag ingericht krijg. Wifi en bekabeld netwerk wordt veel gebruikt, domotica moet doordraaien, etc.

Ik heb me wekenlang ingelezen, video’s en reviews bekeken en gelezen, vergelijkingen bekeken, adviezen tav de eerste inrichting doorgenomen. Dus ik denk dat ik zeker behoorlijk ben voorbereid. Unifi is geen plug & play systeem, had ik niet verwacht.
Dat de praktijk anders uitpakt als je begint met aansluiten tov de video’s met de eerste inrichting, is volgens mij bijna een gegeven 😏.

De vreemde adoptie die ik herhaaldelijk ervaar met de U7 Pro Wall ben ik nergens tegengekomen 🤔. Blijkbaar is dat dan hoe de eerste setup kan gaan.
Ach ja, zoeken naar en implementeren van een oplossing kan ook leuk zijn. In het verleden herhaaldelijk vreemde oplossingen moeten uitzoeken en implementeren. Hopelijk lukt dat nu dan ook.
laurens0619 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:04:
@rogergorissen

Maar ik betwijfel of je het juiste product hebt gekocht voor je situatie.
Qua snelheid ga je alleen inleveren met een wireless mesh setup tov je deco.
Wil je echt sneller, sluit ze bekabeld aan of koop een deco be65/verbeter je positionering van je accesspointw
Ik heb nog nergens aangegeven hoe ik wil inrichten, hoe ik AP’s wil aansluiten, waar ik over outlets beschik, en toch wordt meermaals de conclusie (ook nu weer) getrokken of ik het juiste product heb gekocht, of die bij mijn situatie past. Dat kan best zo zijn als ik te weinig bekabelde punten heb om AP’s op aan te sluiten, als ik een AP draadloos op een bekabeld AP moet aansluiten, etc. Dan wijk ik teveel af van de ideale situatie met bekabeld aangesloten AP’s. Ik hoop niet dat dat hoeft.
Ik had die opmerkingen natuurlijk vóór kunnen zijn als ik een schets had bijgevoegd van mijn situatie 😞.

Misschien volg ik je advies en sluit ik mijn X95 met extra station, of de nieuwe versie met wifi 7 (de BE65), zoveel mogelijk bekabeld, of toch als mesh aan. Gelet op de specifieke draadloze backhaul die bij die systemen niet de voor data beschikbare bandbreedte verbruikt, hoeft dat qua performance weinig uit te maken.

Je hebt me wel weer aan het denken gezet, dank daarvoor. Misschien os dat de meest eenvoudige, of althans het snelst uit te voeren, oplossing die zeker voor enige verbetering zal zorgen.

• laurens0619
@rogergorissen

Naar mijn mening zijn er gewoon veel mensen die een unifi stack kopen terwijl ze veel beter af zijn met een consumenten set.
Andersom ook, teveel tweak wensen en dan vastzitten met een superwifi of deco.
Soms trek ik die conclusie wat (te) snel, excuses dan daarvoor :)

Er zijn veel sprookjes die gewoon niet kloppen maar ik blijf vaak lezen:
- unifi roamt beter
- unifi heeft sterker signaal
- unifi is sneller
- unifi is stabieler

Allemaal onzin. Het is vooral super leuk hobby speelgoed waar je eindeloos in kan tweaken, problemen analyseren en weer oplossen met tweaks etc etc. Het sentiment komt beetje van 7-10 geleden. Toen was unifi echt significant beter dan ander betaalbaar consumenten spul.

Als je gewoon goed wifi wilt, en helemaal gemixt met wireless backhauls, en geen behoefte aan zaken als vlans/tweaken dan kun je beter wat anders kopen.
Wil je wel lekker advanced gaan, dan is unifi:mikrotik super leuk.

Maar om op je problemen in te gaan: doe het stap voor stap, verdwijnt die in wall? Kijk of je je hem kan pingen. Kan je er nog met ssh bij, is er iets in de lokale log met ssh te zien? Kun je met een set inform alsnog joinen?

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 04-01-2026 13:22 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• rogergorissen
No hard feelings tav de conclusie 😁.

Ik ben blij dat eindelijk iemand de conclusie trekt dat Unifi zich niet meer onderscheidt op snelheid, signaal, roaming. Enkele jaren geleden waren consumentenproducten kwalitatief minder op die facetten en werd Ubiquity/Unifi genoemd als het hoogste goed. Nu de consumentenproducten op het gebied van mesh, dedicated backhaul toch echt wel beter zijn, kan dat een betere keuze zijn.

Het is een lastige beslissing welke optie ik wil gaan gebruiken. Ik vind pielen, friemelen, klooien, uitzoeken erg leuk. Dan moet je daarvoor ruimte en tijd hebben. Vlans zijn super nuttig, Unifi kan helpen bij analyseren.

Ik laat je bericht op me inwerken. Dank daarvoor!!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:51
rogergorissen schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:35:

Ik ben blij dat eindelijk iemand de conclusie trekt dat Unifi zich niet meer onderscheidt op snelheid, signaal, roaming. Enkele jaren geleden waren consumentenproducten kwalitatief minder op die facetten en werd Ubiquity/Unifi genoemd als het hoogste goed. Nu de consumentenproducten op het gebied van mesh, dedicated backhaul toch echt wel beter zijn, kan dat een betere keuze zijn.

Het is een lastige beslissing welke optie ik wil gaan gebruiken. Ik vind pielen, friemelen, klooien, uitzoeken erg leuk. Dan moet je daarvoor ruimte en tijd hebben. Vlans zijn super nuttig, Unifi kan helpen bij analyseren.

Ik laat je bericht op me inwerken. Dank daarvoor!!
Ik ben vandaag ook gestart met een Unifi setup :) Ik vind het pielen en uitzoeken ook erg leuk en daarom Unifi. Ik heb gelukkig qua hardware alles aan de praat gekregen (eerst alles gewoon op tafel en volgens weekend alles juiste plek installeren. Straks puzzelen met diverse netwerken / vlans etc. Lange termijn leuk. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

rogergorissen schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:35:

Ik denk dat anderen die conclusie ook al getrokken hadden. Ik in ieder geval wel. En daarbij geloof ik ook best dat ISPs intussen prima oplossingen leveren. Eerst met de Decos en dergelijke, nu vaak meer gekoppeld aan de rest (Ziggo levert nu volgens mij ook access points van Sagencom, waarvan ze ook het modem hebben, en niet meer zoals voorheen TP-Link Deco. Waarbij de wifi punten ook rechtstreeks koppelen en "vanuit Ziggo" beheerd worden? Met de Mijn Ziggo app / ...).

En uiteraard is het zeer waarschijnlijk dat Ubiquiti op een gegeven moment de boel aan TP-Link verkocht / gelicenseerd heeft. De eerste Omada APs leken voor 99% op de toenmalige UniFi APs. En de Omada beheer software was de (vorige?) versie van de UniFi controller met een ander logo.

• Hoogheid
Hoogheid schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:47:
[...]
...Als ik mijn tablet via de Travel Router verbonden heb kan ik mijn netwerkschijf niet vinden omdat de Travel Router in een ander subnet zit. Het ip adres van mijn Synology is 192.168.1.25 maar alles vanaf de UniFi Travel Router zit op 192.168.3.XX
Opgelost! Voor de mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen. Ik durf het bijna niet te zeggen. Maar de Synology was vanuit DSM verbonden met VPN en daardoor niet te bereiken via de UniFi Travel Router. Ik heb de VPN op de Synology zelf uitgezet en kon toen direct via de Travel Router verbinden via SMB/LAN met de netwerkschijf.

Plex werkt nu ook op afstand en de netwerkschijf is te benaderen vanaf het mobiele netwerk van mijn telefoon.

Dat ziet er als volgt uit:

UniFi Teleport <-- [UniFi Cloud Gateway Ultra] <-- [Synology DS220+]
||
\/
[Unifi Travel Router] <-- Internet via Mobiele Telefoon]
^
|
[Tablet]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
laurens0619 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:12:
@rogergorissen

Naar mijn mening zijn er gewoon veel mensen die een unifi stack kopen terwijl ze veel beter af zijn met een consumenten set.
Andersom ook, teveel tweak wensen en dan vastzitten met een superwifi of deco.
Soms trek ik die conclusie wat (te) snel, excuses dan daarvoor :)

Er zijn veel sprookjes die gewoon niet kloppen maar ik blijf vaak lezen:
- unifi roamt beter
- unifi heeft sterker signaal
- unifi is sneller
- unifi is stabieler

Allemaal onzin. Het is vooral super leuk hobby speelgoed waar je eindeloos in kan tweaken, problemen analyseren en weer oplossen met tweaks etc etc. Het sentiment komt beetje van 7-10 geleden. Toen was unifi echt significant beter dan ander betaalbaar consumenten spul.

Als je gewoon goed wifi wilt, en helemaal gemixt met wireless backhauls, en geen behoefte aan zaken als vlans/tweaken dan kun je beter wat anders kopen.
Wil je wel lekker advanced gaan, dan is unifi:mikrotik super leuk.

Maar om op je problemen in te gaan: doe het stap voor stap, verdwijnt die in wall? Kijk of je je hem kan pingen. Kan je er nog met ssh bij, is er iets in de lokale log met ssh te zien? Kun je met een set inform alsnog joinen?
Om eerlijk te zijn is mijn ervaring met UniFi dat het out of the box eigenlijk heel vaak gelijk goed werkt en een eenduidig goed platform levert. Dit is bij mij tot een jaar of 3 geleden met andere producten/merken niet gebeurd. Ik heb ook recent ervaring met TP link repeaters, eufy deurbellen, Reolink camera’s asus routers, Fortinet firewalls en Aruba AP’s en daar is het telkens weer net een beetje meer rommelen voordat het in de basis werkt. Misschien ligt het aan mij, maar ik wou deze ervaring (en mijn persoonlijke reden om voor UniFi te kiezen) hier delen

• Hoogheid
Beer070 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:15:
[...]

Om eerlijk te zijn is mijn ervaring met UniFi dat het out of the box eigenlijk heel vaak gelijk goed werkt en een eenduidig goed platform levert. Dit is bij mij tot een jaar of 3 geleden met andere producten/merken niet gebeurd. Ik heb ook recent ervaring met TP link repeaters, eufy deurbellen, Reolink camera’s asus routers, Fortinet firewalls en Aruba AP’s en daar is het telkens weer net een beetje meer rommelen voordat het in de basis werkt. Misschien ligt het aan mij, maar ik wou deze ervaring (en mijn persoonlijke reden om voor UniFi te kiezen) hier delen
Hier herken ik mijzelf ook wel in!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:25
Beer070 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:15:
[...]

Idd.
ooit begonnen met tp-link, netgear, sitecom, isp modems.

Unifi werkt normaal out of the box goed. Begonnen met een AC LR en inmiddels alles van unifi. Ook meerdere sites en bij andere mensen geinstalleerd. Ik verbaas mij soms dan ook dat mensen out of the box direct problemen hebben. Hoe deden ze dat dan met andere apparatuur die minder gebruiksvriendelijk is?

Nu ook wat geavanceerdere configuraties. Zo heb ik een netwerk gemaakt met 3 huizen en veel unifi apparatuur en clients, vpn en vlans. Inclusief nanobeams voor een draadloze verbinding. Werkt gewoon super en stabiel.

Het is "relatief" duur maar ik heb er als het eenmaal ingericht is nooit gezeik mee.

• Gr4mpyC3t
nafofella schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Idd.
ooit begonnen met tp-link, netgear, sitecom, isp modems.

Unifi werkt normaal out of the box goed. Begonnen met een AC LR en inmiddels alles van unifi. Ook meerdere sites en bij andere mensen geinstalleerd. Ik verbaas mij soms dan ook dat mensen out of the box direct problemen hebben. Hoe deden ze dat dan met andere apparatuur die minder gebruiksvriendelijk is?

Nu ook wat geavanceerdere configuraties. Zo heb ik een netwerk gemaakt met 3 huizen en veel unifi apparatuur en clients, vpn en vlans. Inclusief nanobeams voor een draadloze verbinding. Werkt gewoon super en stabiel.

Het is "relatief" duur maar ik heb er als het eenmaal ingericht is nooit gezeik mee.
Ben nog redelijk nieuw in Unifi-land, maar zonder wat tekstuele uitleg en video's op YouTube was ik ook wel even in de weer geweest. Een Unifi-device is zo gekoppeld, maar de inrichting is toch net even wat complexer dan een Mesh-setje of zo. Daarom is het advies hier ook vaak om rustig te beginnen en pas later complexiteit in te bouwen met VLAN's, VPN's, etcetra.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

het UTR (travel router verhaal) ..
Inmiddels heeft unifi een nieuwe versie van de Unifi app uitgebracht met naast Teleport nu ook Wireguard support. Hiermee kan ik een VPN verbinding opzetten
en volgens mij is het nu zo dat als je het configureert dat ie het dan ook zo gebruikt. (je kan het niet uitzetten)

Kan wel . .. door op de pauze knop te drukken achterr de VPN verbinding .

Even voor de fun een hotspot aangezet, travel router erop aan gehangen, wireguard connected
en dan een andere iphone naar de travel router laten verbinden ..
En na 3 keer proberen werkt ook ineens mijn interne netwerk (eerst gedeeltelijk maar daarna zonder wat aan te passen ook meuk wat normaliter achter de proxy hangt. QRcode als uploaden van config werkte hier, al moest ik bij de QR code wel even mijn scherm zoom aanzetten zodat de QR ook gelezen kon worden door de camera.

mwoah .. daar ben ik niet ontevreden over ..

Ben benieuwd hoe ze nu de fw versie upgrade gaan fixen want ssh staat hier weer in deze versie uit

[ Voor 19% gewijzigd door zeroday op 05-01-2026 15:29 ]

• Mr-D.

Mr-D.

zeroday schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:19:
het UTR (travel router verhaal) ..
Inmiddels heeft unifi een nieuwe versie van de Unifi app uitgebracht met naast Teleport nu ook Wireguard support. Hiermee kan ik een VPN verbinding opzetten
en volgens mij is het nu zo dat als je het configureert dat ie het dan ook zo gebruikt. (je kan het niet uitzetten)

Kan wel . .. door op de pauze knop te drukken achterr de VPN verbinding .

Even voor de fun een hotspot aangezet, travel router erop aan gehangen, wireguard connected
en dan een andere iphone naar de travel router laten verbinden ..
En na 3 keer proberen werkt ook ineens mijn interne netwerk (eerst gedeeltelijk maar daarna zonder wat aan te passen ook meuk wat normaliter achter de proxy hangt. QRcode als uploaden van config werkte hier, al moest ik bij de QR code wel even mijn scherm zoom aanzetten zodat de QR ook gelezen kon worden door de camera.

mwoah .. daar ben ik niet ontevreden over ..

Ben benieuwd hoe ze nu de fw versie upgrade gaan fixen want ssh staat hier weer in deze versie uit
ben jij er al uit hoe je andere devices zonder de app connect met de travel router, howel hij dezelfde SSID gebruikt krijg je wel een geheel ander wachtwoord, mijn laptop wilde alleen maar met de vaste verbinding connecten en kreeg de android van de vrouw er niet op zonder de unifi app te installeren?

Mijn app zit nu op 10.33.1 en SSH werkt bij nog wel.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Mr-D. gebruik je nu hetzelfde SSID als je thuisnetwerk? Dat gaat problemen geven denk ik omdat clienten geen idee hebben dan welk wachtwoord te gebruiken, zeker op reis.
Zo heb ik naamthuis en naamtravel als SSID's voor verschillende ISP's - en behandel mijn GlInet dan ook als een wifi ISP. Zo kan ik ook per client zien op welke ifra deze zit, dat lijkt mij een een gelijk SSID nogal verwarrend?

• Mr-D.

Mr-D.

franssie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:38:
@Mr-D. gebruik je nu hetzelfde SSID als je thuisnetwerk? Dat gaat problemen geven denk ik omdat clienten geen idee hebben dan welk wachtwoord te gebruiken, zeker op reis.
Zo heb ik naamthuis en naamtravel als SSID's voor verschillende ISP's - en behandel mijn GlInet dan ook als een wifi ISP. Zo kan ik ook per client zien op welke ifra deze zit, dat lijkt mij een een gelijk SSID nogal verwarrend?
Bij het instellen van de travel router vraagt hij welke SSID je wilt gebruiken, ik hem maar 1 SSID maar door een van de vele wachtwoorden beland je in het juiste vlan.
je kan ook in de travel router een IP range kiezen en die is uiteraard anders dan alle vlan's die ik heb.
dus kan makkelijk zien waar je zit ;)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mr-D. schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:18:
[...]

Bij het instellen van de travel router vraagt hij welke SSID je wilt gebruiken, ik hem maar 1 SSID maar door een van de vele wachtwoorden beland je in het juiste vlan.
je kan ook in de travel router een IP range kiezen en die is uiteraard anders dan alle vlan's die ik heb.
Maar waarom zou je dat willen? Ik snap dat echt niet. Bij een AP snap ik het, maar bij een travelrouter?

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Mr-D. schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:26:
[...]

ben jij er al uit hoe je andere devices zonder de app connect met de travel router, howel hij dezelfde SSID gebruikt krijg je wel een geheel ander wachtwoord, mijn laptop wilde alleen maar met de vaste verbinding connecten en kreeg de android van de vrouw er niet op zonder de unifi app te installeren?

Mijn app zit nu op 10.33.1 en SSH werkt bij nog wel.
euh dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ik kan mijn eigen SSID natuurlijk gebruiken itt de Travel Wifi SSID, en daar mijn eigen wachtwoord in zetten. Moet wat mij betreft niet zo spannend zijn.
zal het morgen effe uitproberen.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Mr-D. schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:18:
[...]

Ja leuk om te testen maar niet als je de UTR gebruikt, want je bent dan niet thuis en dan heb je dus teleport of wireguard nodig.

• Koekstra
  • Niet online
Nou mijn travel router avontuur is nog niet ècht heel positief. Vanavond in de McDonald's beland (was al een beetje voorspeld, dus had 'm de hele dag al op zak) maar hier weinig succes.

Router connected aan McDonald's wifi, maar teleport weigerde gewoon.. Continu connection error. Tja 8)7

Ding maar weer weggestopt en m'n eten opgegeten. Volgende keer even wat tijd nemen voor Troubleshooting

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Koekstra schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:38:
Nou mijn travel router avontuur is nog niet ècht heel positief. Vanavond in de McDonald's beland (was al een beetje voorspeld, dus had 'm de hele dag al op zak) maar hier weinig succes.

Router connected aan McDonald's wifi, maar teleport weigerde gewoon.. Continu connection error. Tja 8)7

Ding maar weer weggestopt en m'n eten opgegeten. Volgende keer even wat tijd nemen voor Troubleshooting
Ik denk dat McD gewoon de meeste poorten dicht heeft staan, en ik kan wel veel paar redenen bedenken waarom ....
hint: probeer eens een https poort oid

• Hoogheid

Vandaag heb ik dezelfde ervaring gehad bij een bedrijf waar ik was om een cursus te geven. Travel Router begonnen met het gasten netwerk van dat bedrijf naar kon toen niet Teleport gebruiken naar mijn thuis netwerk. Het fijne is wel nogsteeds dat ik de Travel Router met een netwerk verbind en daarna al mijn apparaten in een keer verbonden zijn.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Hoogheid schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:01:
[...]

Vandaag heb ik dezelfde ervaring gehad bij een bedrijf waar ik was om een cursus te geven. Travel Router begonnen met het gasten netwerk van dat bedrijf naar kon toen niet Teleport gebruiken naar mijn thuis netwerk. Het fijne is wel nogsteeds dat ik de Travel Router met een netwerk verbind en daarna al mijn apparaten in een keer verbonden zijn.
Wachten op OpenVPN ondersteuning zodat je 443/tcp kunt gebruiken.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Blommie01 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:29:
[...]

Wachten op OpenVPN ondersteuning zodat je 443/tcp kunt gebruiken.
Heeft de travel router dat niet? Mijn UX 6 thuis ding heeft dat namelijk wel, naast Wireguard wat ik gebruik met mijn Opal.

Maar ik snap de usercase van de travelrouter van Unifi sowieso niet echt tot plug and play integratie gaan aanbieden waardoor je vanaf je hotel in Miami kan printen op je eigen printer. Voor je Synology etc bestaan er al jaren goed werkende alternatieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n4YOJZBrI-ASVNaUR6h5ompVoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3p6ySdDWH8BncudVEEtGSEJL.png?f=fotoalbum_large

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Je hebt geen teleport nodig om dat ding te laten werken he ;)
je hebt teleport nodig om hem onderdeel uit te laten maken van je netwerk. Als dat niet werkt .. tjsa.. dat kan, want wie zegt dat de hotspot dat toelaat met de poortjes die er gebruikt wordt...
Ik heb wel eens meegemaakt dat mijn L2TP vpn niet werkte maar mijn Wireguard VPN wel ;)

• Mr-D.

Mr-D.

zeroday schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:26:
[...]

Ja leuk om te testen maar niet als je de UTR gebruikt, want je bent dan niet thuis en dan heb je dus teleport of wireguard nodig.
ja en nee, want als je dus kiest om je eigen netwerk te gebruiken stopt de UTR je ook in hetzelfde subnet maar dan extern, en dan zie je je eigen devices niet als teleport aanstaat, vandaar ik het heb aangepast.

Wil eigenlijk het zo simpel mogelijk hebben dat de rest van de familie niets merkt of hoeft in te stellen op hun devices en dat ze extern ook meteen op onze "eigen" WiFi zitten.

Ook als ik bij bepaalde familie leden binnenkom zitten alle devices op dezelfde WiFi SSID.
rest van het gezin ziet het als een iets wat gewoon moet werken en geen tweaking oid nodig zou moeten hebben, kan zijn dat ik zelf ook een beetje doorsla.

maar zal hem eens een factory reset geven en een ander SSID geven kijken hoe dat gaat,

[ Voor 4% gewijzigd door Mr-D. op 06-01-2026 08:34 ]

• Koekstra
  • Niet online
zeroday schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:40:
[...]

Je hebt geen teleport nodig om dat ding te laten werken he ;)
je hebt teleport nodig om hem onderdeel uit te laten maken van je netwerk. Als dat niet werkt .. tjsa.. dat kan, want wie zegt dat de hotspot dat toelaat met de poortjes die er gebruikt wordt...
Ik heb wel eens meegemaakt dat mijn L2TP vpn niet werkte maar mijn Wireguard VPN wel ;)
Ja dat snap ik, maar dat is wel waar ik hem voor heb aangeschaft natuurlijk ;)

Anyhow, ik zal er nog eens in duiken als ik wat meer tijd heb. Ben ook benieuwd of er nog ondersteuning komt voor bijvoorbeeld het opslaan van uplink SSID's zodat je eenvoudig kunt wisselen.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Mr-D. schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:33:
[...]
Wil eigenlijk het zo simpel mogelijk hebben dat de rest van de familie niets merkt of hoeft in te stellen op hun devices en dat ze extern ook meteen op onze "eigen" WiFi zitten.
In jouw geval valt en staat het dan (als ik het goed heb gelezen) of elk familielid hetzelfde wachtwoord voor de SSID gebruikt ja/nee. Indien niet dan gaat het niet werken omdat je maar 1 wachtwoord kan ingeven.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Koekstra schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:41:
[...]

Ja dat snap ik, maar dat is wel waar ik hem voor heb aangeschaft natuurlijk ;)
Ik ook, daarom nu al blij dat er ook wireguard bijgekomen is. Je ziet dan niet je unifi devices, maar je zit dan wel in je netwerk. Zonder dat je per device een VPN aan hoeft te zetten.

Dat gaat natuurlijk ook een discussie worden weer: er zullen mensen zijn die wel een wireguard verbinding voor client A willen maar niet voor client B die op de UTR aangesloten zit ;)

Anyhow, ik zal er nog eens in duiken als ik wat meer tijd heb. Ben ook benieuwd of er nog ondersteuning komt voor bijvoorbeeld het opslaan van uplink SSID's zodat je eenvoudig kunt wisselen.
[/quote]
Er kan nog heel veel ontwikkeld worden zo te lezen .. genoeg wensen ;)
Je zou de productowner/product manager daar maar wezen <grin>

• Gr4mpyC3t
franssie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 01:14:
[...]

Heeft de travel router dat niet? Mijn UX 6 thuis ding heeft dat namelijk wel, naast Wireguard wat ik gebruik met mijn Opal.

Maar ik snap de usercase van de travelrouter van Unifi sowieso niet echt tot plug and play integratie gaan aanbieden waardoor je vanaf je hotel in Miami kan printen op je eigen printer. Voor je Synology etc bestaan er al jaren goed werkende alternatieven.

[Afbeelding]
Het is een beetje de combinatie toch? Ze adverteren het als een extensie van je netwerk.

Ding heeft hetzelfde SSID als thuis waardoor je apparaten direct verbinden en dan heb je ook nog de ‘luxe’ om je NAS/PC/whatever te benaderen.

Als je veel onderweg bent dan lijkt het me een mooie oplossing. Moet het wel echt plug and play zijn, en die indruk krijg ik nog niet echt.

• Mr-D.

Mr-D.

Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Het is een beetje de combinatie toch? Ze adverteren het als een extensie van je netwerk.

Ding heeft hetzelfde SSID als thuis waardoor je apparaten direct verbinden en dan heb je ook nog de ‘luxe’ om je NAS/PC/whatever te benaderen.

Als je veel onderweg bent dan lijkt het me een mooie oplossing. Moet het wel echt plug and play zijn, en die indruk krijg ik nog niet echt.
Op dit moment zie ik het als een gadget niet als een volwaardig iets.
Plug en play nee, blijft liever zoeken naar het oude WiFi punt waar je alang niet meer bent, daardoor wilt hij niet altijd met de nieuwe verbinden. Maar ik vind het leuk om te klooien. Heb op alle devices van het gezin WireGuard staan voor de "veilige" bankzaken en Netflix dus is nog geen halszaak als het nog niet goed werkt.
Ik denk omdat ze de beta verkoop gestopt zijn (ja vanwege tekort aan feedback) dat we nu als nog het beta team zijn.
Maar vooralsnog met dit product geen moeite mee. Is een leukngrappig klein ding waar wij hier nu al veel te veel mee willen.

• Phusebox
  • Laatst online: 20:21
Ik heb vandaag een Lexar NM790 m.2 ssd binnen voor in mijn UCG Fiber... maar moet dat zo stroef gaan? Durf niet door te duwen. Het klepje van de tray, die bovenop de ssd komt, lijkt ook wat bol te staan maar zie niet in hoe de ssd er anders in moet...

Ik heb de koelpads met mijn vingers platter gedrukt en daarna ging de tray er redelijk soepel in. De 4 TB ssd wordt in ieder geval herkend.

[ Voor 22% gewijzigd door Phusebox op 06-01-2026 17:30 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:39
Phusebox schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:01:
Ik heb vandaag een Lexar NM790 m.2 ssd binnen voor in mijn UCG Fiber... maar moet dat zo stroef gaan? Durf niet door te duwen. Het klepje van de tray, die bovenop de ssd komt, lijkt ook wat bol te staan maar zie niet in hoe de ssd er anders in moet...

Ik heb de koelpads met mijn vingers platter gedrukt en daarna ging de tray er redelijk soepel in. De 4 TB ssd wordt in ieder geval herkend.
Wellicht is de pad te dik die er in het m2 behuizing zit waardoor de behuizing naar buiten wordt geduwd. De Lexar NM790 heeft amper extra koeling nodig want is een super zuinige m2 ssd.

Ik vind het maar een rare oplossing, normaliter dien je een .m2 altijd onder een 30graden hoek in het slot te klikken en dan pas kan je hem horizontaal duwen. Je moet door een stukje weerstand heen drukken en dan hoor je blijkbaar een klik van het palletje.

• Phusebox
  • Laatst online: 20:21
Lord_Dain schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:39:
[...]

Wellicht is de pad te dik die er in het m2 behuizing zit waardoor de behuizing naar buiten wordt geduwd. De Lexar NM790 heeft amper extra koeling nodig want is een super zuinige m2 ssd.

Ik vind het maar een rare oplossing, normaliter dien je een .m2 altijd onder een 30graden hoek in het slot te klikken en dan pas kan je hem horizontaal duwen. Je moet door een stukje weerstand heen drukken en dan hoor je blijkbaar een klik van het palletje.
Toch rond de 48 a 50 graden idle. Ik had lager verwacht.

Never mind, na een uurtje nu gezakt naar 34. Zal wel initialisatie zijn geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 06-01-2026 18:33 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• BiG-GuY

BiG-GuY

Phusebox schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:41:
[...]

Toch rond de 48 a 50 graden idle. Ik had lager verwacht.
Zelfde type SSD werd in een NUC 14 ook 50-60C, dus vind het wel meevallen. Ze kunnen prima de 80C onder load aan, zonder problemen.

Heb de NM790 4TB in mijn UCG-Fiber en werkt sinds april 2025 zonder problemen.
Life Span96%
ModelLexar SSD NM790 4TB
Temperature56°
Power on Hours6182h

[ Voor 34% gewijzigd door BiG-GuY op 06-01-2026 18:09 ]

Gallery V&A

Pagina: 1 ... 336 337 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.