Dat heb ik idd getest. Op 5ghz haal ik prima waardes.Relesi schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:03:
@boefje79 ik neem aan dat je dit specifieke AP ook op 5ghz hebt getest en dat dat goed werkt (om een kabelissue naar dit specifieke AP uit te sluiten)?
Speedtest naar ISP is m.i. geen test door het AP maar een test door de router, dus dat zegt dan niet zoveel over de werking van het AP.
alt / option knopje en klikken op je wifi icoontjie.boefje79 schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:14:
Hey all,
Ik krijg een puzzel hier niet gelegd. Ik heb prima performance op 5ghz door hele huis met 5 ap’s.
een van de ap’s is een 6 enterprise en ik wil compatible clients op 6 ghz laten werken.
zowel op apart ssid met alleen dat ap en alleen 6ghz, als als onderdeel van standaard ssid met alle banden en ap’s actief zie ik hetzelfde patroon:
de speedtest naar isp laat volle capaciteit zien maar de 6ghz performance is dramatisch (30/50 mbps) terwijl dekking/kanaal allemaal optimaal zijn en afstand minimaal.
ik vond wat terug over recente firmware issues dus ook versie teruggegaan maar resultaat blijft gelijk. Getest op diverse devices, zoals macbook m4, iphone 17 pro, odin 2 portal, zelfde testresultaten…
any idea?
wat staat er bij throughput rate, RSSI enz
Als je te ver weg bent dropt je MCS index nummer. Je hebt dan wellicht 6Ghz band maar op meter of 20 afstand performed dat niet meer.
Graag aangeven of je RSSI niet -110 is en je throughput op de mac niet bijna 2000mbit is als je er naast staat. Dat haal ik namelijk op mijn M2 Max wel op 6Ghz
[ Voor 3% gewijzigd door 3DDude op 20-09-2026 23:01 ]
Be nice, You Assholes :)
160, maar ook 80 geprobeerd. Met 80 verbind hij niet op 6ghz, maar blijven de devices op 5 ghz verbindenMrDirect schreef op zondag 20 september 2026 @ 22:38:
Hoe breed is je 6 Ghz kanaal?
3DDude schreef op zondag 20 september 2026 @ 23:00:
[...]
alt / option knopje en klikken op je wifi icoontjie.
wat staat er bij throughput rate, RSSI enz
Als je te ver weg bent dropt je MCS index nummer. Je hebt dan wellicht 6Ghz band maar op meter of 20 afstand performed dat niet meer.
Graag aangeven of je RSSI niet -110 is en je throughput op de mac niet bijna 2000mbit is als je er naast staat. Dat haal ik namelijk op mijn M2 Max wel op 6Ghz1700 ofzo (ook U6 Enterprise) maar ik zit er 2 meter vandaan ofzo
mijn testen waren idd ook op max drie meter afstand. Minimum rssi staat niet aan in de config van het ap, zal op de mac vanmiddag eens checken, thanks
5 AP's? Heb je een huis met 1000 m2 vloeroppervlak met 3 verdiepingen?boefje79 schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:14:
Hey all,
Ik krijg een puzzel hier niet gelegd. Ik heb prima performance op 5ghz door hele huis met 5 ap’s.
een van de ap’s is een 6 enterprise en ik wil compatible clients op 6 ghz laten werken.
zowel op apart ssid met alleen dat ap en alleen 6ghz, als als onderdeel van standaard ssid met alle banden en ap’s actief zie ik hetzelfde patroon:
de speedtest naar isp laat volle capaciteit zien maar de 6ghz performance is dramatisch (30/50 mbps) terwijl dekking/kanaal allemaal optimaal zijn en afstand minimaal.
ik vond wat terug over recente firmware issues dus ook versie teruggegaan maar resultaat blijft gelijk. Getest op diverse devices, zoals macbook m4, iphone 17 pro, odin 2 portal, zelfde testresultaten…
any idea?
Ik heb ook 5 AP's (200 m2):
- Begane grond
- 1e verdieping
- zolder
- garage
- buiten
Nieuw huis, blijkbaar helpt de hele goede isolatie niet mee qua wifi signalen. Ik heb het echt nodig...
- Begane grond
- 1e verdieping
- zolder
- garage
- buiten
Nieuw huis, blijkbaar helpt de hele goede isolatie niet mee qua wifi signalen. Ik heb het echt nodig...
Hahaha,Henno Keers schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:58:
[...]
5 AP's? Heb je een huis met 1000 m2 vloeroppervlak met 3 verdiepingen?
Dat nog net niet. Ik vermoed ook dat het wat veel is. Ik overweeg naar 2, max 3 wifi-7 ap’s over te stappen maar wil wel graag zeker weten dat ik die 6ghz aan de praat krijg.
Wel een diepe tuin dus 1 ap zorgt voor de dekking daar. 4 in de woning kan vermoedelijk wel naar 1 per woonlaag, maar op begane grond wel een aanbouw in de lengte van hoofddeel af dus in die hoek ook wat uitdaging.
hoofddeel is wel jaren 30 dus weinig blokkerende isolatie behalve in aanbouw
:strip_exif()/f/image/abWhcEiMRd8NlP8vyB5xd7zF.png?f=user_large)
je hoeft de minimum niet aan te passen. Je kan deze zien als je op alt / optie doet.
Wat je wel kunt doen is band-steering en prefer 6Ghz.
ik krijg dan een lijstje met hoe die verbonden is enz.
Hier 1900mbit, RSSI -48dbm, 160Mhz, MCS: 9
[ Voor 54% gewijzigd door 3DDude op 21-09-2026 09:27 ]
Dat ziet er bij mij zo uit…3DDude schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:23:
[...]
[Afbeelding]
je hoeft de minimum niet aan te passen. Je kan deze zien als je op alt / optie doet.
Wat je wel kunt doen is band-steering en prefer 6Ghz.
ik krijg dan een lijstje met hoe die verbonden is enz.
Hier 1900mbit, RSSI -48dbm, 160Mhz, MCS: 9
En speedtesten komen niet veel hoger dan 150 down en 160 up
[ Voor 3% gewijzigd door boefje79 op 21-09-2026 11:56 ]
Same, ik heb er 1 op de 1e verdieping centraal in huis, begane grond heb ik er nauwelijks bereik mee. 1 voor in huis, 1 achter in huis, en dan nog 1 in het tuinhuis omdat mijn grasmaaier anders geen ontvangst heeftduderuud schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:10:
Ik heb ook 5 AP's (200 m2):
- Begane grond
- 1e verdieping
- zolder
- garage
- buiten
Daarom heb ik een AP in de garage, eigenlijk alleen voor mijn warmtepomp. Gewoon geen wifi bereik anders...Jay-v schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:06:
[...]
...
en dan nog 1 in het tuinhuis omdat mijn grasmaaier anders geen ontvangst heeft.
Hier ook 5 in gebruikJay-v schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:06:
[...]
Same, ik heb er 1 op de 1e verdieping centraal in huis, begane grond heb ik er nauwelijks bereik mee. 1 voor in huis, 1 achter in huis, en dan nog 1 in het tuinhuis omdat mijn grasmaaier anders geen ontvangst heeft.
Wifi 6
1 garage voor onder andere wamtepomp boiler en oude badkamer dus was en droogkast
1 beneden living
1 Boven verdieping
1 Boven buiten technische ruimte voor cam buren
1 Tuinhuis als we achter in de tuin zitten (1000m2 grond)
Het zijn niet alleen nieuwe huizen waar de wifi slecht penetreert hoor. Mijn jaren 70 woning is voorzien van mooie gewapend beton vloeren/plafonds. Dus 3 AP's (per verdieping nodig) nodig. Probeerde eerst met eentje centraal in/bij de trap/overloop, maar dat was toch net niet goed.
Op dit moment heb ik nog wel bereik in de tuin, maar vrees dat dat signaal ook gaat wegvallen zodra we de ramen/kozijnen gaan vervangen ;-)
Op dit moment heb ik nog wel bereik in de tuin, maar vrees dat dat signaal ook gaat wegvallen zodra we de ramen/kozijnen gaan vervangen ;-)
Mike,
The story of elke netwerk verbeterende tweaker.mikeya schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:17:
Het zijn niet alleen nieuwe huizen waar de wifi slecht penetreert hoor. Mijn jaren 70 woning is voorzien van mooie gewapend beton vloeren/plafonds. Dus 3 AP's (per verdieping nodig) nodig. Probeerde eerst met eentje centraal in/bij de trap/overloop, maar dat was toch net niet goed.
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Bij alle speedtest servers?boefje79 schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:54:
[...]
Dat ziet er bij mij zo uit…
En speedtesten komen niet veel hoger dan 150 down en 160 up
[Afbeelding]
Je meet als het ware je internet natuurlijk.
Heb je Iperf geprobeerd tussen een vaste werkplek & de mac ?
Is die 5GHz op een andere AP?
Want dan moet je naar kabeltje van die U6 Enterprise kijken.
Hier zit de U6-AP bewust op een 2.5gbit poort en officieel doet die POE injector maar 1gbit stond erop..
Dus keertje de POE-injector ruilen met die van een andere AP. (aantal andere uitzetten enz).
[ Voor 21% gewijzigd door 3DDude op 21-09-2026 14:34 ]
Ja via wifiman en speedtest, meerdere momenten, ook met wifi7-compatible iphone en android device ongeveer zelfde resultaat op zelfde afstand en wel hogere snelheid als ik 6ghz uitschakel via 5 ghz.3DDude schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:02:
[...]
Bij alle speedtest servers?
Je meet als het ware je internet natuurlijk.
Heb je Iperf geprobeerd tussen een vaste werkplek & de mac ?
iperf nog niet gedaan, zal eens zoeken wat en hoe
Ik heb vorige week mijn Ubiquiti Switch Pro Max 16 PoE met etherlighting in gebruik genomen.
Allemaal prima en ik had nog cat6 patch cables liggen die een prima beoogd effect hebben. Helaas heb ik er niet genoeg en nu zie ik dat mijn hofleverancier cat6 kabels heeft met allemaal rode connectors en de cat 6a patchkabels hebben allemaal blauwe connectors. Gevolg is dat je de etherlighting totaal niet meer ziet.
Nu kun je natuurlijk de Ubiquiti kabels nemen, maar ik wil graag gekleurde kabels zodat ik snel kan zien met wat voor netwerk ik te maken heb. Dat is nog niet zo makkelijk te vinden, maar ik kwam uit op deze bij fs.com. Heeft iemand die toevallig in gebruik? Alternatieven zijn ook welkom.
En dan nog iets anders.
Op termijn wil ik ook mijn wifi vervangen met Wifi 7 accesspoints. Die 'moet' ik dan eigenlijk ook op 10Gbit aansluiten (met PoE). Er zijn verschillende manieren om dat te bereiken. Bijvoorbeeld met de Ubiquiti Switch Pro XG 8 PoE (maar liefst 2U nodig in mijn rackmount), de Ubiquiti UniFi Switch Pro XG 10 PoE (heel lawaaiig en best duur) of (en dat is mijn plan) met de Ubiquiti UniFi Switch Aggregation, want die wilde ik toch al om ook een toekomstige NAS in de patchkast én een fiberkabel naar mijn garage allemaal met elkaar te verbinden.
Maar daar moeten dan nog één of twee SFP+ UTP modules bij, én nog twee losse PoE injectors want dat doen de SFP-modules uiteraard niet. Op YouTube vind je wel filmpjes die dit sterk ontraadden, maar in de comments zie je veel mensen die het probleemloos gebruiken en aangezien de kabels van mijn switch naar de PoE injector maar heel kort zijn hoeft er niet veel energie gebruikt te worden. Desalniettemin schijnt het wel belangrijk te zijn dat je een energiezuinige SFP+-module gebruikt en dat is mijn vraag ook hier: hebben mensen nog goede tips van 10Gbit koper modules die energiezuinig zijn (blijkbaar moet dat in ieder geval onder de 2W liggen).
TLDR: wie heeft ervaring met energiezuinige 10Gbit koper SFP+ modules in de Aggregation switch?
Allemaal prima en ik had nog cat6 patch cables liggen die een prima beoogd effect hebben. Helaas heb ik er niet genoeg en nu zie ik dat mijn hofleverancier cat6 kabels heeft met allemaal rode connectors en de cat 6a patchkabels hebben allemaal blauwe connectors. Gevolg is dat je de etherlighting totaal niet meer ziet.
Nu kun je natuurlijk de Ubiquiti kabels nemen, maar ik wil graag gekleurde kabels zodat ik snel kan zien met wat voor netwerk ik te maken heb. Dat is nog niet zo makkelijk te vinden, maar ik kwam uit op deze bij fs.com. Heeft iemand die toevallig in gebruik? Alternatieven zijn ook welkom.
En dan nog iets anders.
Op termijn wil ik ook mijn wifi vervangen met Wifi 7 accesspoints. Die 'moet' ik dan eigenlijk ook op 10Gbit aansluiten (met PoE). Er zijn verschillende manieren om dat te bereiken. Bijvoorbeeld met de Ubiquiti Switch Pro XG 8 PoE (maar liefst 2U nodig in mijn rackmount), de Ubiquiti UniFi Switch Pro XG 10 PoE (heel lawaaiig en best duur) of (en dat is mijn plan) met de Ubiquiti UniFi Switch Aggregation, want die wilde ik toch al om ook een toekomstige NAS in de patchkast én een fiberkabel naar mijn garage allemaal met elkaar te verbinden.
Maar daar moeten dan nog één of twee SFP+ UTP modules bij, én nog twee losse PoE injectors want dat doen de SFP-modules uiteraard niet. Op YouTube vind je wel filmpjes die dit sterk ontraadden, maar in de comments zie je veel mensen die het probleemloos gebruiken en aangezien de kabels van mijn switch naar de PoE injector maar heel kort zijn hoeft er niet veel energie gebruikt te worden. Desalniettemin schijnt het wel belangrijk te zijn dat je een energiezuinige SFP+-module gebruikt en dat is mijn vraag ook hier: hebben mensen nog goede tips van 10Gbit koper modules die energiezuinig zijn (blijkbaar moet dat in ieder geval onder de 2W liggen).
TLDR: wie heeft ervaring met energiezuinige 10Gbit koper SFP+ modules in de Aggregation switch?
Beetje flauwekul natuurlijk om een wifi AP op 10G te “moeten” aansluiten :-). 2,5G is meer dan prima…. En dan ook nog met stroomvretende en veel te warm wordende SFP/RJ45 connectoren. Niet echt een heel doordacht plan.
Dat is toch het hele idee achter etherlighting?Dennis schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:50:
Nu kun je natuurlijk de Ubiquiti kabels nemen, maar ik wil graag gekleurde kabels zodat ik snel kan zien met wat voor netwerk ik te maken heb.
Op het oog zien die FS kabels er wel netjes uit. Zelf gebruik ik (zakelijk) overigens als patch cables de FTP Slimline Kabel Cat6a zwart o.a. te krijgen bij kommago, ik heb geen etherlightning op de switches dus geen idee hoe dat er doorheen komt. Ze zijn wel stug, voordeel is dat het er strak uitziet in de patchkast maar het nadeel is dat je de deur wel een beetje moet 'aanduwen'
Als ik het wel zou hebben op mijn switches zou ik misschien unifi kabels overwegen, ik heb een paar van die etherlightning kabels, ze zijn kwalitatief wel erg netjes. Dun, soepel en de kern is mat doorzichtig dus ik ga er wel van uit dat het effect er goed doorheen komt maar ik denk niet dat ik de meerprijs van 250% het waard vind voor mijn gebruik. Het enige nadeel buiten de prijs vind ik dat ze niet snagless zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 23-09-2026 13:04 ]
Ik heb hier nog een doosje met (de korste variant) van die kabels liggen, in vergelijk met die van Ubiquiti zijn ze best stug qua kabel, het schoentje doet wat het moet doen en komt ook licht door.Dennis schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:50:
Zelf geef ik wel de voorkeur aan die van Ubiquiti (heb zelf de premium variant in gebruik) daar deze wat flexibeler zijn qua afwerking).
Edit zie onderstaande plaatje, links de ubiquiti rechts die van fs.com
[ Voor 21% gewijzigd door LightStar op 23-09-2026 13:04 ]
Met name vanwege snagless zou ik voor die van FS gaan denk ik, zelfs al zien die er van UI er nét iets strakker uit. Ik vraag mij wel af gezien ze 'clear' zijn, of ze niet meer licht lekken naar de naastgelegen poorten en of mat dan niet iets beter werkt in een omgeving met veel tegenlicht.LightStar schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:57:
Edit zie onderstaande plaatje, links de ubiquiti rechts die van fs.com
Nee dat lekken zie je niet, net even een foto gemaakt van mijn configuratie, wij gebruiken eigelijk enkel wit en blauw als led kleur geeft ook iets van rust in het rack dan al die kleurtjes :)DukeBox schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:10:
[...]
Met name vanwege snagless zou ik voor die van FS gaan denk ik, zelfs al zien die er van UI er nét iets strakker uit. Ik vraag mij wel af gezien ze 'clear' zijn, of ze niet meer licht lekken naar de naastgelegen poorten en of mat dan niet iets beter werkt in een omgeving met veel tegenlicht.
Ik bedoelde die FS kabels, die zie ik niet terug op die foto.LightStar schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:15:
Nee dat lekken zie je niet,
ah nee dat klopt die heb ik niet meer in gebruikDukeBox schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:21:
[...]
Ik bedoelde die FS kabels, die zie ik niet terug op die foto.
Mooie LVT hardware door een overname van het bedrijf waar ik voor werk.
Ik zag het al helemaal draaien icm met UDM-PRO, kwam alleen afgelopen weekend tot de conclusie dat mijn 4u rack in de meterkast en de meterkast zelf niet toereikend zijn :D
:strip_exif()/f/image/YkWXdXQVohw5xQomWbUmj74F.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/GsLDrVMZwm4cWbYseFdPki6v.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Qlarqplkj1eSSLHMLdGexf8U.jpg?f=fotoalbum_medium)
1x 48P USW PRO Full POE
2x 24P 48P USW PRO
en USP RPS
Helaas Pindakaas!
Ik zag het al helemaal draaien icm met UDM-PRO, kwam alleen afgelopen weekend tot de conclusie dat mijn 4u rack in de meterkast en de meterkast zelf niet toereikend zijn :D
:strip_exif()/f/image/YkWXdXQVohw5xQomWbUmj74F.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/GsLDrVMZwm4cWbYseFdPki6v.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Qlarqplkj1eSSLHMLdGexf8U.jpg?f=fotoalbum_medium)
1x 48P USW PRO Full POE
2x 24P 48P USW PRO
en USP RPS
Helaas Pindakaas!
[ Voor 46% gewijzigd door nexhil op 23-09-2026 14:39 ]
Volgens mij een kleine typo want ik zie alleen maar 48 port switchesnexhil schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:24:
Mooie LVT hardware door een overname van het bedrijf waar ik voor werk.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
1x 48P USW PRO Full POE
2x 24P USW PRO
en USP RPS
Helaas Pindakaas!
Thanks, komt door slaap gebrek omdat home infra droom in een nachtmerrie vervallen isLightStar schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:38:
[...]
Volgens mij een kleine typo want ik zie alleen maar 48 port switchesmocht je er iets van kwijt willen ik zoek nog rps kabels (2 stuks
)
Dank @LightStar voor je reactie en de foto's die je hebt geplaatst. Lijkt me dus een prima keuze! @DukeBox Ja, natuurlijk heb je Etherlighting maar ik wil de kleur ook zien aan de andere kant van de kabel waar deze dus in het patchpanel gaat.
En @Minimalist1 je hebt natuurlijk wel gelijk
. Prima ook om met 2.5Gbit te beginnen zolang het internet toch nog niet sneller is.
En @Minimalist1 je hebt natuurlijk wel gelijk
Sinds gisteren een U7 in wall gemonteerd in mijn schuur ivm combi switch en wifi. Op de Switch zit mijn quatt warmtepomp, echter krijg ik deze niet in het juiste iot vlan via bedraad.
Opzet: cloud gateway ultra - sw8 - sw8 - u7 (native vlan: IoT)
Het werkte wel toen de quatt rechtstreeks op de tweede us8 zat, maar via de u7 wil deze alleen maar op het default netwerk verbinden / ip lease krijgen.
Ik heb geprobeerd, zonder succes:
Op de U7 komen straks 2 apparaten bedraad: home Assistant op default netwerk, quatt op iot netwerk
Ps
Zelfde instellingen van native vlan op switch mini achter us8 werkt wel voor verschillende netwerken en clients.
Het werkte wel toen de quatt rechtstreeks op de tweede us8 zat, maar via de u7 wil deze alleen maar op het default netwerk verbinden / ip lease krijgen.
Ik heb geprobeerd, zonder succes:
- Cloud gateway naar laatste fw (incl Unifi OS)
- U7, quatt opnieuw opgestart
- Quatt "forget", u7 uitgezet en kabel verwijderd ri quatt voor opnieuw aanmelden
- Cloud gateway powercycle ivm ip leases
- Fixed ip houden op wat het was (in iot ip range)
Op de U7 komen straks 2 apparaten bedraad: home Assistant op default netwerk, quatt op iot netwerk
![]() | ![]() | ![]() |
Zelfde instellingen van native vlan op switch mini achter us8 werkt wel voor verschillende netwerken en clients.
[ Voor 3% gewijzigd door Heinemancp op 26-09-2026 10:36 ]
Opgelost. In de app is deze optie niet aanwezig, maar via site manager kan je in de webomgeving van Unifi, via juiste device, via setting een optie Port VLAN aanzetten. Toen werkte het.Heinemancp schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:24:
Sinds gisteren een U7 in wall gemonteerd in mijn schuur ivm combi switch en wifi. Op de Switch zit mijn quatt warmtepomp, echter krijg ik deze niet in het juiste iot vlan via bedraad.
Ik heb geprobeerd, zonder succes:Bijgesloten wat instellingen. Wie kan mij de juiste kant op sturen?
- Quatt "forget", u7 uitgezet en kabel verwijderd ri quatt voor opnieuw aanmelden
Op de U7 komen straks 2 apparaten bedraad: home Assistant op default netwerk, quatt op iot netwerkPs
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dus aandachtspunt voor eenieder. In de flex mini is deze optie niet aanwezig / noodzakelijk.
Als je in de app naar de U7-IW gaat. En dan op de poort klikt. Dan kun je ‘configureren’ kiezen. Daar kun je een VLAN instellen.Heinemancp schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:24:
Ik heb geprobeerd, zonder succes:Bijgesloten wat instellingen. Wie kan mij de juiste kant op sturen?
Op de U7 komen straks 2 apparaten bedraad: home Assistant op default netwerk, quatt op iot netwerkPs
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Jij bent ook op die plek geweest. Maar ik snap uit je bericht niet goed wat er dan niet mogelijk was.
[ Voor 3% gewijzigd door Tonne op 26-09-2026 13:54 ]
Het vinkje "poortje vlan" zit niet in de app, waardoor vlans op de poorten dus niet werkt.Tonne schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:53:
[...]
Als je in de app naar de U7-IW gaat. En dan op de poort klikt. Dan kun je ‘configureren’ kiezen. Daar kun je een VLAN instellen.
Jij bent ook op die plek geweest. Maar ik snap uit je bericht niet goed wat er dan niet mogelijk was.
Flex mini doet sowieso weinig met VLANS.Heinemancp schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:12:
[...]
Het vinkje "poortje vlan" zit niet in de app, waardoor vlans op de poorten dus niet werkt.
Ja hoor. Werkt prima.loeberce schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:29:
[...]
Flex mini doet sowieso weinig met VLANS.
Zo weinig is het niet, het is op een poortje alles of 1. Geen profielen met een selectie. Voor veel use cases primaloeberce schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:29:
[...]
Flex mini doet sowieso weinig met VLANS.
Ik ging vandaag een klus doen waar ik al een paar maanden tegenop keek, namelijk een aantal nieuw getrokken UTP-kabels afmonteren. Aan één zijde op mijn reguliere patchpanel met LSA-strook. Aan de andere kant op mijn Gira UTP outlet met Harting keystone.
En inderdaad, wat een ellende blijf ik dit toch vinden. Hebben jullie dat niet? Of gebruik ik gewoon slechte spullen? Maar ja, die keystones moet je altijd maar hopen dat alle kabels er goed in gegaan zijn maar dat kun je optisch niet verifiëren. Daarna de LSA-strook waar je het een beetje kunt zien maar dan ga je met de kabeltester aan de slag en dan doen 2 van de 8 draadjes het natuurlijk niet. En dan weet je dus niet aan welke kant het ligt en wat je moet doen. Ik vind het gewoon rotwerk.
En inderdaad, wat een ellende blijf ik dit toch vinden. Hebben jullie dat niet? Of gebruik ik gewoon slechte spullen? Maar ja, die keystones moet je altijd maar hopen dat alle kabels er goed in gegaan zijn maar dat kun je optisch niet verifiëren. Daarna de LSA-strook waar je het een beetje kunt zien maar dan ga je met de kabeltester aan de slag en dan doen 2 van de 8 draadjes het natuurlijk niet. En dan weet je dus niet aan welke kant het ligt en wat je moet doen. Ik vind het gewoon rotwerk.
Ik heb er zelf geen problemen mee, niet dat ik het leuk werk vind want het is een gepriegel, maar gaat eigenlijk altijd goed.Dennis schreef op zondag 27 september 2026 @ 23:06:
Ik ging vandaag een klus doen waar ik al een paar maanden tegenop keek, namelijk een aantal nieuw getrokken UTP-kabels afmonteren. Aan één zijde op mijn reguliere patchpanel met LSA-strook. Aan de andere kant op mijn Gira UTP outlet met Harting keystone.
Vroeger met aan een kant een LSA patchpaneel en aan de andere kant van die opbouw kastjes met twee outlets. Tegenwoordig in mijn nieuwe huis gebruik ik enkel nog keystones aan beiden kanten.
ik gebruik deze Digitus cat6A keystone modules. Ik vind zo’n LSA aansluiting eigenlijk wel wat makkelijker werken maar het grote nadeel is dat alles op één paneel zit. Als je in één keer het hele paneel bekabeld is dat prima maar later aansluitingen toevoegen of verplaatsen is gedoe, de flexibiliteit van keystones is veel groter.
Ik zie dat die Harting keystones voor zowel massief als getwiste kabels zijn, zelf gebruik ik altijd massief, heb dus geen ervaring met getwist icm keysrones, daarvoor gebruik ik altijd van die knijp connectoren.
Heb je wel de juiste dikte kabels? Moet volgens de specificaties AWG 24 ... AWG 22 zijn.
Die Harting keystone installatie instructies zien er ook wel makkelijk uit, handiger dan de Digitus keystones die ik gebruik denk ik zelfs omdat ik bij die de aders moet buigen en je bij deze ze er recht in kan schuiven.
Heb je wel de juiste dikte kabels? Moet volgens de specificaties AWG 24 ... AWG 22 zijn.
Die Harting keystone installatie instructies zien er ook wel makkelijk uit, handiger dan de Digitus keystones die ik gebruik denk ik zelfs omdat ik bij die de aders moet buigen en je bij deze ze er recht in kan schuiven.
Voor de UDM/Unify gebruikers hier i.c.m. KPN glasvezel icm PPPoE, gebruiken jullie hardcoded DNS of auto? Gebruikt hij bij auto dns dan upstream KPN dns servers? Of beter 1.1.1.1 + 8.8.8.8
nslookup via shell geeft 127.0.0.1 dus localhost, kan niet zien welke server hij standaard gebruikt.
nslookup via shell geeft 127.0.0.1 dus localhost, kan niet zien welke server hij standaard gebruikt.
[ Voor 21% gewijzigd door Workaholic op 28-09-2026 22:06 ]
Ik zit even snel in de app voor je. Heb hem op auto staan, maar zie even niet zo snel wat tie verder doet.Workaholic schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:33:
Voor de UDM/Unify gebruikers hier i.c.m. KPN glasvezel icm PPPoE, gebruiken jullie hardcoded DNS of auto? Gebruikt hij bij auto dns dan upstream KPN dns servers? Of beter 1.1.1.1 + 8.8.8.8
Heel herkenbaar, de kabel heeft hier ook een tijdje op zolder gelegen. Na 2 x fout doen opgegeven. Ik heb nu een kant en klare kabel gekocht en aan één kant de stekker eraf geknipt en opnieuw gemonteerd. Dan wist ik in elk geval dat het aan die stekker lag.Dennis schreef op zondag 27 september 2026 @ 23:06:
Ik strip de kabel best een eind af en klem de aders dan op een centimeter of drie met een lijmklem op de goede volgorde, vervolgens er een nette strook van maken. Klinkt heel omslachtig maar anders lukt het gewoon niet.
Workaholic schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:33:
Met de 'auto' DNS worden inderdaad de DNS-servers van je internetprovider gebruikt. Ik vind het nog steeds een minpunt dat er nergens in de interface te zien is welke DNS servers dat dan zijn.
Volgens mij wordt de Cloudflare DNS daarnaast standaard als backup gebruikt. Die DNS servers kwamen bij mij althans ook naar voren toen ik zo'n DNS leaktest uitvoerde om te kijken welke DNS servers exact ingesteld waren met de 'auto'-instelling.
Volgens mij wordt de Cloudflare DNS daarnaast standaard als backup gebruikt. Die DNS servers kwamen bij mij althans ook naar voren toen ik zo'n DNS leaktest uitvoerde om te kijken welke DNS servers exact ingesteld waren met de 'auto'-instelling.
Zijn er mensen die een U5G backup werkend hebben gekregen op een UXG met externe cloudcontroller op een VPS? Gisteren tegen een situatie aangelopen waar ik 2 U5G's moest plaatsen, en niet werkend kreeg. In de documentatie van UI staat dat er een Gateway of Cloud Gateway nodig is, niets over een lokale controller.
Probleem is dat de U5G units zich niet laten zien in de controller, dus kan ze niet adopten.
Ze krijgen wel netjes een lokaal IP, maar blijven zoeken naar een controller op hostname "unifi", die er dus niet is. Set-inform werkt niet op deze units.
Het typische is ook, dat de U-LTE-Pro unit die ik elders heb geplaatst wél direct werkte in een soortgelijke situatie.
Iemand enig idee?
Probleem is dat de U5G units zich niet laten zien in de controller, dus kan ze niet adopten.
Ze krijgen wel netjes een lokaal IP, maar blijven zoeken naar een controller op hostname "unifi", die er dus niet is. Set-inform werkt niet op deze units.
Het typische is ook, dat de U-LTE-Pro unit die ik elders heb geplaatst wél direct werkte in een soortgelijke situatie.
Iemand enig idee?
Wat mij betreft kun je voor de WAN verbinding het beste AUTO pakken en dan Encrypted DNS gebruiken (onder kopje settings > Cybersecure. Ik laat die by default op AUTO daar staan (is dan cloudflare/google combo), maar je kunt daar eentje pakken die je zelf het fijnste vind (bijv ook DNS4EU of QUAD9). Maar dat is een keuze natuurlijk.
PS je kunt ook tools zoals https://dnsspeedtest.online/ proberen om te kijken welke voor jou 'het snelste' is.
[ Voor 15% gewijzigd door tcviper op 29-09-2026 18:19 ]
Default zijn: die van je internet provider PLUS CloudFlare, dat is het default gedrag van een UniFi apparaat. Pas als je ze van je eigen ISP statisch invult dan vervalt het contact met CF.EDIT schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:45:
Met de 'auto' DNS worden inderdaad de DNS-servers van je internetprovider gebruikt. Ik vind het nog steeds een minpunt dat er nergens in de interface te zien is welke DNS servers dat dan zijn.
Te testen via https://dnscheck.tools
Sinds ik Pass Through Connectors gebruik, wordt het een stuk gemakkelijker....Dennis schreef op zondag 27 september 2026 @ 23:06:
Ik gebruik al jaren lang de Docker image: "jacobalberty/unifi" om mijn Unifi mee te managen: https://hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi
Wat mij opvalt is dat er al 10 maanden geen updates meer zijn van deze image.
De versie van 10 maanden geleden is 10.0.162, terwijl op de Unifi website zelf al versie 10.6.106 uit is.
Weet iemand wat hiermee is gebeurd?
Is de betreffende persoon gestopt en is het nu slim om over te stappen op een andere image?
En zo ja, welke dan?
De versie van 10 maanden geleden is 10.0.162, terwijl op de Unifi website zelf al versie 10.6.106 uit is.
Is de betreffende persoon gestopt en is het nu slim om over te stappen op een andere image?
En zo ja, welke dan?
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Unifi Network als een aparte applicatie wordt al een tijdje niet meer geüpdate. Je hebt Unifi OS nodig.GarBaGe schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:32:
Ik gebruik al jaren lang de Docker image: "jacobalberty/unifi" om mijn Unifi mee te managen: https://hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi
En zo ja, welke dan?
Was mij ook opgevallen, ik ben overgestapt op deze: https://docs.linuxserver.io/images/docker-unifi-network-application/. Die wordt nog wel geupdate, ik draai nu op 10.6.106. Alleen deze vereist wel een externe database.GarBaGe schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:32:
En zo ja, welke dan?
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 23:12
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Ze beginnen steeds meer te spammen dat je UniFi OS moet hebben (sinds een week of 2 ook elke keer een melding in de app, nadat het al maanden op web was). Maar ik vermoed dat die nog steeds onderhouden wordt. Het image van goofball222 heb ik in ieder geval nog regelmatig updates mee (en ik zit dan ook op 10.6).mujentas schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:43:
[...]
Unifi Network als een aparte applicatie wordt al een tijdje niet meer geüpdate. Je hebt Unifi OS nodig.
Ik ben ook verder gaan kijken, en draai nu onderstaande....mujentas schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:43:
[...]
Unifi Network als een aparte applicatie wordt al een tijdje niet meer geüpdate. Je hebt Unifi OS nodig.
https://github.com/lemker/unifi-os-server
Met deze ben ik ook bezig geweest, maar kreeg hem niet aan de praat op docker op een ugreen met de standaard software._Remco_ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:24:
[...]
Ik ben ook verder gaan kijken, en draai nu onderstaande....
https://github.com/lemker/unifi-os-server
Heeft iemand dit al aan de praat gekregen? (UGOS)
Ik ben over gegaan naar https://community-scripts.org/scripts/unifi-os-server op een proxmox server.Erik2B schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:29:
[...]
Met deze ben ik ook bezig geweest, maar kreeg hem niet aan de praat op docker op een ugreen met de standaard software.
Heeft iemand dit al aan de praat gekregen? (UGOS)
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ze er al mee gestopt waren. Ik zie de network application namelijk niet meer op ui.com staan en bij Proxmox helper scripts is die ook verdwenen.RobertMe schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:21:
[...]
Ze beginnen steeds meer te spammen dat je UniFi OS moet hebben (sinds een week of 2 ook elke keer een melding in de app, nadat het al maanden op web was). Maar ik vermoed dat die nog steeds onderhouden wordt. Het image van goofball222 heb ik in ieder geval nog regelmatig updates mee (en ik zit dan ook op 10.6).
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Op de community staan bij de releases nog steeds downloadlinks voor Windows, Mac, Debian en "unsupported Linux": https://community.ui.com/...73-471b-b4a5-2da48f157ea6mujentas schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:47:
[...]
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ze er al mee gestopt waren. Ik zie de network application namelijk niet meer op ui.com staan en bij Proxmox helper scripts is die ook verdwenen.
Nu ik wat beter kijk op https://ui.com/download zie ik dat ze de network application een beetje verstopt hebben. Die komt alleen tevoorschijn als je op older versions drukt onder het kopje OS Server.RobertMe schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:01:
[...]
Op de community staan bij de releases nog steeds downloadlinks voor Windows, Mac, Debian en "unsupported Linux": https://community.ui.com/...73-471b-b4a5-2da48f157ea6
Ik wil die Lemker eerst wat nader onderzoeken en ontleden, voor ik overstap.
Maar... op het 1e gezicht ziet ie er goed uit voor Docker gebaseerde self-hosting
Maar... op het 1e gezicht ziet ie er goed uit voor Docker gebaseerde self-hosting
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik wil binnenkort alleen Unifi AP Wifi 7 punten kopen. Verder niets van Unifi omdat ik op Mikrotik zit. Kan ik dan Unifi OS gewoon op mijn Linux (ubuntu) systeem draaien om even in te stellen en daarna weer uit? Ik was in de veronderstelling dat dit kon maar nu met bovenstaande berichten begin ik toch weer te twijfelen. Anders worden het Mikrotik AP's op Wifi 6e.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Als je al volledig in het Mikrotik systeem zit . Waarom denk je dan toch om Unifi APs te kopen?Impossibl3 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:24:
Ik wil binnenkort alleen Unifi AP Wifi 7 punten kopen. Verder niets van Unifi omdat ik op Mikrotik zit. Kan ik dan Unifi OS gewoon op mijn Linux (ubuntu) systeem draaien om even in te stellen en daarna weer uit? Ik was in de veronderstelling dat dit kon maar nu met bovenstaande berichten begin ik toch weer te twijfelen. Anders worden het Mikrotik AP's op Wifi 6e.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
UniFi OS moet je officieel bare metal installeren, vereist Podman (docker alternatief) en nestelt zich ook wat meer in het systeem (services die bij boot meestarten en dergelijke). Ik zou het dus never nooit even op een Linux server installeren, maar op een dedicated OS install doen (dus een VM, of bare metal een systeem hiervoor).Impossibl3 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:24:
Waarmee ze IMO dus ook flink inleveren op instapgemak. Vroeger kon je namelijk wel vrij makkelijk wat hardware kopen en dus met een controller op zelfs Windows al de boel inregelen. (Evt eenmalig, maar dan kun je sowieso ook geen firmware updates doen) Nu ben je semi verplicht om "iets met UniFi OS" (UDM, UCG, UCK) te kopen. Of je moet dus UniFi OS in een VM of dedicated hardware willen draaien, waarbij dat laatste uiteraard ook extra kosten meebrengt.
Ja, dat kan. Ik heb dat een tijd lang gedaan met een raspberry pi. Zo nu en dan even aanzetten om updates te draaienImpossibl3 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:24:
lxc versie is er: https://community-scripts...i&preview=unifi-os-servermujentas schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:47:
[...]
Proxmox helper scripts is die ook verdwenen.
migratie was easy, zelfde methode toepassen bij andere migraties, backup downloaden en uploaden en weer up and running
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Omdat Mikrotik geen Wifi 7 AP's heeft en Unifi wel.duvekot schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:23:
[...]
Als je al volledig in het Mikrotik systeem zit . Waarom denk je dan toch om Unifi APs te kopen?
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik bedoelde eigenlijk de network application die er voorheen op stond.geenwindows schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:23:
[...]
lxc versie is er: https://community-scripts...i&preview=unifi-os-server
migratie was easy, zelfde methode toepassen bij andere migraties, backup downloaden en uploaden en weer up and running
Tegenwoordig kan je, als je alleen AP's hebt, toch volstaan met de Unifi app? Ik denk qua instapgemak dat toch een stuk beter is dan een paar jaar geleden.RobertMe schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:42:
[...]
Waarmee ze IMO dus ook flink inleveren op instapgemak.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
De UniFi app bevatte ~10 jaar geleden, toen ik instapte, al een mini controller. Daar is dus niks nieuws aan. En die mini controller heeft ook weer allemaal beperkingen (zoals AFAIK puur standalone, dus als je 2 APs hebt moet je alle wijzigingen 2x doen).loeberce schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:35:
[...]
Tegenwoordig kan je, als je alleen AP's hebt, toch volstaan met de Unifi app? Ik denk qua instapgemak dat toch een stuk beter is dan een paar jaar geleden.
En die mini controller kan ook lang niet alle settings aanpassen. En is alleen maar geschikt voor APs. (Maarja, een standalone UniFi switch is denk ik ook raar. En alleen een router kun je ook een kiezen met controller / UniFi OS).
Vanaf UniFi Network Application 11.0 is er helemaal geen standalone optie meer voor self-hosting, enkel nog UniFi OS Server
Support voor de USG is ook gedropped hierin, UNA 10.6 de laatste die deze ondersteund.
Support voor de USG is ook gedropped hierin, UNA 10.6 de laatste die deze ondersteund.
[ Voor 26% gewijzigd door MadDog2K op 02-10-2026 22:57 ]
UniFi OS server kan je gewoon self hosten toch? Ik heb t gewoon in een container draaienMadDog2K schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:52:
Vanaf UniFi Network Application 11.0 is er helemaal geen standalone optie meer voor self-hosting, enkel nog UniFi OS Server
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Kun je delen waar je dit op baseert? Ik zie in de releases alleen staan dat er nog geen 11.x versie is uitgebracht.MadDog2K schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:52:
https://community.ui.com/...10-47a4-86a5-572e40854fd0Opi schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 23:38:
[...]
Kun je delen waar je dit op baseert? Ik zie in de releases alleen staan dat er nog geen 11.x versie is uitgebracht.
Vanaf UniFi Network Application 11 delen ze die download links ook niet meer. En dat vind ik irritant - de enige manier om dan de EA versies te gebruiken op een UniFi console is om remote access aan te hebben staan.
Voorheen was het even inloggen via SSH, native deb downloaden en installeren. Kon remote access uit blijven staan.
Voorheen was het even inloggen via SSH, native deb downloaden en installeren. Kon remote access uit blijven staan.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
WTF?mujentas schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:43:
[...]
1 van mijn camera’s is defect geraakt, dus heb ik hem uit Protect verwijderd en een nieuwe besteld.
De nieuwe camera adopten ging prima, maar toen ik in Network de nieuwe camera de DHCP reservering wilde geven van de oude camera, toen kreeg ik de melding dat dat niet kon omdat de oude camera deze al in gebruik had.
Nergens in Network kon ik de oude camera nog vinden.
Design foutje?
Toen nog een keer geprobeerd, dezelfde melding, in de melding op de naam van de oude camera geklikt en toen kon ik de settings van de oude camera aanpassen en hem verwijderen.
Ik vraag me dan af, als je geen DHCP reserveringen gebruikt, hoe haal je dan oudere apparaten weg?
De nieuwe camera adopten ging prima, maar toen ik in Network de nieuwe camera de DHCP reservering wilde geven van de oude camera, toen kreeg ik de melding dat dat niet kon omdat de oude camera deze al in gebruik had.
Design foutje?
Toen nog een keer geprobeerd, dezelfde melding, in de melding op de naam van de oude camera geklikt en toen kon ik de settings van de oude camera aanpassen en hem verwijderen.
Ik vraag me dan af, als je geen DHCP reserveringen gebruikt, hoe haal je dan oudere apparaten weg?
Je kunt de camera als het goed is terugvinden bij ‘devices’. Dus niet de unifi, maar de algemene devices. Daar kun je de reservering weghalen.ASS-Ware schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:03:
1 van mijn camera’s is defect geraakt, dus heb ik hem uit Protect verwijderd en een nieuwe besteld.
Design foutje?
Ja precies dit. Daar is het te vinden. Let wel even goed op want volgens mij toont ie alleen de online devices. Kun je in de linker sidebar aanpassen.Tonne schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:26:
[...]
Je kunt de camera als het goed is terugvinden bij ‘devices’. Dus niet de unifi, maar de algemene devices. Daar kun je de reservering weghalen.
Bij clientlist en daar even de oude camera opzoeken met de filter offline? Deze verwijderen en dan de nieuwe camera het ip opnieuw toewijzen?jurroen schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:40:
[...]
Ja precies dit. Daar is het te vinden. Let wel even goed op want volgens mij toont ie alleen de online devices. Kun je in de linker sidebar aanpassen.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Eerst static IP uitzetten in de sidebar na aanklikkenrikadoo schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:26:
[...]
Bij clientlist en daar even de oude camera opzoeken met de filter offline? Deze verwijderen en dan de nieuwe camera het ip opnieuw toewijzen?
Nope.Tonne schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:26:
[...]
Je kunt de camera als het goed is terugvinden bij ‘devices’. Dus niet de unifi, maar de algemene devices. Daar kun je de reservering weghalen.
Ook niet als je de offline devices ook laat zien?
Ik heb even bij mezelf gekeken. En als ik kies voor Client devices en dan Status 'offline' en Configuration 'fixed ip', dan krijg ik mijn verwijderde device te zien. Wel ook de tijd natuurlijk op een interval zetten dat groot genoeg is.
En anders bij 'IP table' kijken
[ Voor 44% gewijzigd door Tonne op 03-10-2026 16:05 ]
Nope, helaas.Tonne schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 15:48:
[...]
Ook niet als je de offline devices ook laat zien?
Eerder had je nog wat meer mogelijkheden in de Legacy interface, maar die is eruit gemieterd sinds 10.0.160 kwam ik net achter.
Wat me ook opvalt is dat de nieuwere camera’s een 100Mbit aansluiting hebben, terwijl de oudere 1Gbit hadden.
100Mbit is zat, maar het viel me op.
Overigens, als iemand een G6 bullet wil, een beetje normale gegoten plug aan het eind van de netwerkkabel past niet door de houder waar je de camera op schroeft.
Ik heb veel plastic van die plug af moeten knippen.
Zoiets bedoel ik.
:strip_exif()/f/image/3BK6095OCYZofWBXzZUFDfjz.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit ook, dit past er niet in.
Overigens, als iemand een G6 bullet wil, een beetje normale gegoten plug aan het eind van de netwerkkabel past niet door de houder waar je de camera op schroeft.
Zoiets bedoel ik.
:strip_exif()/f/image/3BK6095OCYZofWBXzZUFDfjz.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien vanuit kostenbesparingsoogpunt?ASS-Ware schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 18:08:
Wat me ook opvalt is dat de nieuwere camera’s een 100Mbit aansluiting hebben, terwijl de oudere 1Gbit hadden.
Dat is wel irritant zeg!Overigens, als iemand een G6 bullet wil, een beetje normale gegoten plug aan het eind van de netwerkkabel past niet door de houder waar je de camera op schroeft.
Zoiets bedoel ik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wil Ubiquiti hun eigen kabels soms pushen?
De connectoren van de Ubiquiti - Patch Cable Outdoor 8M [UACC-Cable-Patch-Outdoor-8M-W] die ik hier heb liggen zijn namelijk vrij minimaal uitgevoerd:
![Ubiquiti - Patch Cable Outdoor 8M [UACC-Cable-Patch-Outdoor-8M-W] Ubiquiti - Patch Cable Outdoor 8M [UACC-Cable-Patch-Outdoor-8M-W]](https://tweakers.net/i/j1C_-OXYcJ36adf2RMnCzkRNYlI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MUsTQdMlP8HV7JmrykzKPz08.jpg?f=user_large)
Dus dat zou wel moeten passen ga ik vanuit.
Voordeel is dat deze connectoren netjes door een 19mm PVC buis heen passen.
Die heb ik gekocht om mijn G4 Bullet [UVC-G4-BULLET] camera aan te sluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 03-10-2026 19:44 ]
Even ranten: na stroomstoring config/firmware van USG (oud beestje) corrupt, opnieuw flashen van usb-bootdisk van die unit, boot weer op oude firmware. Na veel gekloot KPN weer werkend gekregen met eth0 > vif 6 > pppoe2 etc, daarna weer de standaard mtu troubles etc.
Ben bang dat ik bij de volgende stroomstoring weer een hele dag bezig ben, tijd voor upgrade naar Dreammachine SE, doet ook gelijk de Protect applicatie zodat ik wat camera's kan toevoegen.
Ubiquity.. you love it or you hate it, but you will never leave ..
Ben bang dat ik bij de volgende stroomstoring weer een hele dag bezig ben, tijd voor upgrade naar Dreammachine SE, doet ook gelijk de Protect applicatie zodat ik wat camera's kan toevoegen.
In de G4 Bullets past ie wel, die had ik eerst ook hangen.Vliegvlug schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 19:42:
[...]
Misschien vanuit kostenbesparingsoogpunt?
[...]
Dat is wel irritant zeg!
Wil Ubiquiti hun eigen kabels soms pushen?
De connectoren van de Ubiquiti - Patch Cable Outdoor 8M [UACC-Cable-Patch-Outdoor-8M-W] die ik hier heb liggen zijn namelijk vrij minimaal uitgevoerd:
[Afbeelding: Ubiquiti - Patch Cable Outdoor 8M [UACC-Cable-Patch-Outdoor-8M-W]]
Dus dat zou wel moeten passen ga ik vanuit.
Voordeel is dat deze connectoren netjes door een 19mm PVC buis heen passen.![]()
Die heb ik gekocht om mijn G4 Bullet [UVC-G4-BULLET] camera aan te sluiten.
Ik bedoel dat die ubiquiti outdoor netwerkkabel wel in de G6 Bullet gaat passen aangezien die connectoren over de hele lengte even breed en hoog zijn als het deel wat in de ethernet poort gaat. Enige uitstekende is dat lipje waar hij mee vast klikt.ASS-Ware schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 21:55:
[...]
In de G4 Bullets past ie wel, die had ik eerst ook hangen.
Tja. De USG lijn is al een hele tijd end-of-life en krijgt dus ook geen beveiligingsupdates meer. Eigenlijk wil je dat ding niet meer aan het internet hangen, veiliger om hem achter je KPN box te zetten en een nieuwe gateway te gaan kopenAsclepius8 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:36:
Even ranten: na stroomstoring config/firmware van USG (oud beestje) corrupt, opnieuw flashen van usb-bootdisk van die unit, boot weer op oude firmware. Na veel gekloot KPN weer werkend gekregen met eth0 > vif 6 > pppoe2 etc, daarna weer de standaard mtu troubles etc.
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS
Wordt dinsdag vervangen, samen met wat netwerk patch shit dat ik al 10 jaar wil doen..nelizmastr schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 08:30:
[...]
Tja. De USG lijn is al een hele tijd end-of-life en krijgt dus ook geen beveiligingsupdates meer. Eigenlijk wil je dat ding niet meer aan het internet hangen, veiliger om hem achter je KPN box te zetten en een nieuwe gateway te gaan kopen
Vraagje; zijn er mensen die ervaren dat een wall AP (U7 pro wall) een betere dekking geeft dan een “regulier” model (U7 pro XG) wanneer het aan een muur gemonteerd wordt?
in het design center vind ik het verschil niet bijster groot naar het lijkt en ik vind de XG persoonlijk mooier dan de wall types.
Meestal gebruik ik de reguliere AP’s, maar toch benieuwd of er lotgenoten zijn met een mening hierover. :-)
in het design center vind ik het verschil niet bijster groot naar het lijkt en ik vind de XG persoonlijk mooier dan de wall types.
Meestal gebruik ik de reguliere AP’s, maar toch benieuwd of er lotgenoten zijn met een mening hierover. :-)
De dekking is bij beide modellen gewoon meer dan goed….. plaatsing blijft bepalend.
De wall variant is meestal wat flexibeler in plaatsing, maar als je een beetje creatief bent dan krijg je een XG ook wel ergens op een pootje op de kast :-). Maar als je al een aansluiting op je plafond hebt zal er weinig zinvolle discussie zijn toch? En als je op de muur wilt plaatsen boeit het verder niet.
De wall variant is meestal wat flexibeler in plaatsing, maar als je een beetje creatief bent dan krijg je een XG ook wel ergens op een pootje op de kast :-). Maar als je al een aansluiting op je plafond hebt zal er weinig zinvolle discussie zijn toch? En als je op de muur wilt plaatsen boeit het verder niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Minimalist1 op 05-10-2026 10:40 ]
Ik heb hier 3x een U7 Pro in huis, op elke verdieping één. In het begin hing er op twee verdiepingen een AP aan de muur, maar dat heb ik naderhand aangepast zodat ze nu op elke verdieping aan het plafond hangen. Vooral op 6GHz merkte ik namelijk dat het signaal snel zwakker werd. Op de tweede verdieping hangt het AP nu zelfs 3m verder weg van waar we zitten, omdat ik hem daar in de wasruimte aan het plafond kon hangen in plaats van aan de muur in de ruimte waar we zitten. En het signaal is sterker, schoner en stabieler.fwp schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 19:19:
Vraagje; zijn er mensen die ervaren dat een wall AP (U7 pro wall) een betere dekking geeft dan een “regulier” model (U7 pro XG) wanneer het aan een muur gemonteerd wordt?
Het verschil tussen plafond- en muurmontage was als volgt.
- 2.4GHz geen verschil in signaal
- 5GHz wel een verschil, het signaal kwam duidelijk minder ver
- 6GHz een groot verschil, het signaal kwam duidelijk veel minder ver
@fwp Welke AP waarvoor het beste is hangt denk ik ook erg af van type bouw (houtskelet/beton) en waar je ze neerzet (centraal of in een hoekje).
Ik heb vergelijkbare ervaring met 6GHz zoals @BiG-GuY met de U7 Pro (niet de wall). De pro verticaal gaf minder bereik dan horizontaal en ook aanzienlijk meer TX retries. Uiteindelijk ben ik voor de UX7 gegaan gezien ik deze logischer (meer centraal) kon plaatsen (ik kon de pro's daar niet ophangen) en het patroon daar beter bij aansloot. De U7 pro wall viel hoe dan ook af voor mij gezien ik deze helemaal nergens logisch (aan de muur) kon plaatsen.
Ik heb vergelijkbare ervaring met 6GHz zoals @BiG-GuY met de U7 Pro (niet de wall). De pro verticaal gaf minder bereik dan horizontaal en ook aanzienlijk meer TX retries. Uiteindelijk ben ik voor de UX7 gegaan gezien ik deze logischer (meer centraal) kon plaatsen (ik kon de pro's daar niet ophangen) en het patroon daar beter bij aansloot. De U7 pro wall viel hoe dan ook af voor mij gezien ik deze helemaal nergens logisch (aan de muur) kon plaatsen.
Een stevige 'Sonos' vibe overheerst momenteel bij mij: noem wat je klanten daadwerkelijk gebruiken ineens 'legacy' en ze zoeken het maar uit met de voor flink geld neergezette spullen...
Gezien de naam dacht ik even dat je aan iets megazwaars moet nu, met alle Unifi functionaliteit ineen. Maar dat lijkt nog wel mee te vallen; veel meer dan network en een paar kleine dingen lijkt niet in die nieuw gelabelde software te zitten.
Blijft over dat het volgens Ubiquity niet in een container kan en dat dus duidelijk niet ondersteund wordt.
Oftewel...
Gezien de naam dacht ik even dat je aan iets megazwaars moet nu, met alle Unifi functionaliteit ineen. Maar dat lijkt nog wel mee te vallen; veel meer dan network en een paar kleine dingen lijkt niet in die nieuw gelabelde software te zitten.
Blijft over dat het volgens Ubiquity niet in een container kan en dat dus duidelijk niet ondersteund wordt.
Oftewel...
Vertel? Werkt dat toch wel gewoon? Is het lastig?DennusB schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 23:03:
UniFi OS server kan je gewoon self hosten toch? Ik heb t gewoon in een container draaien
UniFi OS Server draait in een container maar dat doet 'ie wel zelf. Dwz je draait een soort installer en die maakt een (podman) container aan.Werkt, sinds ze overgestapt zijn van Slirp4Netns naar pasta, prima.
$ sudo -u uosserver podman ps CONTAINER ID IMAGE COMMAND CREATED STATUS PORTS NAMES 78986aff2327 docker.io/library/uosserver:c9603dec9010 /root/uos-entrypo... 3 weeks ago Up 3 weeks (healthy) 127.0.0.1:11084->11084/tcp, 0.0.0.0:5671->5671/tcp, 0.0.0.0:6789->6789/tcp, 0.0.0.0:8080->8080/tcp, 0.0.0.0:8444->8444/tcp, 0.0.0.0:8880-8882->8880-8882/tcp, 0.0.0.0:9543->9543/tcp, 0.0.0.0:11443->443/tcp, 0.0.0.0:28082->28082/tcp, 0.0.0.0:3478->3478/udp, 0.0.0.0:5514->5514/udp, 0.0.0.0:10003->10003/udp uosserver
[ Voor 78% gewijzigd door CyBeR op 06-10-2026 13:14 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Het probleem hierbin is dus dat je een script moet draaien dat vervolgens alles doet op je systeem waarvan ne niet wat én het dus allemaal zaken in andere "tooling" doet.CyBeR schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:11:
UniFi OS Server draait in een container maar dat doet 'ie wel zelf. Dwz je draait een soort installer en die maakt een (podman) container aan.Werkt, sinds ze overgestapt zijn van Slirp4Netns naar pasta, prima.$ sudo -u uosserver podman ps CONTAINER ID IMAGE COMMAND CREATED STATUS PORTS NAMES 78986aff2327 docker.io/library/uosserver:c9603dec9010 /root/uos-entrypo... 3 weeks ago Up 3 weeks (healthy) 127.0.0.1:11084->11084/tcp, 0.0.0.0:5671->5671/tcp, 0.0.0.0:6789->6789/tcp, 0.0.0.0:8080->8080/tcp, 0.0.0.0:8444->8444/tcp, 0.0.0.0:8880-8882->8880-8882/tcp, 0.0.0.0:9543->9543/tcp, 0.0.0.0:11443->443/tcp, 0.0.0.0:28082->28082/tcp, 0.0.0.0:3478->3478/udp, 0.0.0.0:5514->5514/udp, 0.0.0.0:10003->10003/udp uosserver
Ik gebruik Podman al voor andere dingen. Wie kan min garanderen dat dat script niet andere zaken / containers om zeep helpt?
Ligt het aan mij of liggen de ontwikkelingen een beetje stil de laatste jaren?
Heb nog een UDM, die qua geheugen en processor een beetje op zn limiet zit. Maar op papier lijkt er niet echt een enorme stap te maken te zijn. Tenminste, als je niet naar rack mount wilt.
Ucg fiber heeft 50% meer geheugen, maar mist AP die ik dan ook nog moet bij kopen. UDR7 heeft ook 3gb... Maar als ik dan ga upgraden had ik misschien wel 4gb verwacht...
Kans bestaat natuurlijk wel dat het nieuwe spul efficiënter werkt dan het oudere spul. Blijf nog even in dubio. Tis weer een beste investering
Heb nog een UDM, die qua geheugen en processor een beetje op zn limiet zit. Maar op papier lijkt er niet echt een enorme stap te maken te zijn. Tenminste, als je niet naar rack mount wilt.
Ucg fiber heeft 50% meer geheugen, maar mist AP die ik dan ook nog moet bij kopen. UDR7 heeft ook 3gb... Maar als ik dan ga upgraden had ik misschien wel 4gb verwacht...
Kans bestaat natuurlijk wel dat het nieuwe spul efficiënter werkt dan het oudere spul. Blijf nog even in dubio. Tis weer een beste investering
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2026 13:35 ]
Dit is waarom ik een UPS-je heb geplaatst in de meterkast, om dit soort BS op te vangenAsclepius8 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:36:
Ik draai het in een dedicated VM dus dat probleem heb ik niet, maar podman garandeert dat in principe redelijkerwijs zelf, behalve in zoverre dat je niet dezelfde poorten gemapt moet hebben.RobertMe schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:27:
[...]
Het probleem hierbin is dus dat je een script moet draaien dat vervolgens alles doet op je systeem waarvan ne niet wat én het dus allemaal zaken in andere "tooling" doet.
Ik gebruik Podman al voor andere dingen. Wie kan min garanderen dat dat script niet andere zaken / containers om zeep helpt?
Dat script draait de containers onder een eigen user (uosserver) en heeft dus in principe geen mogelijkheid om iets met andere containers, onder een andere user, te doen. Podman is in dat opzicht niet zoals Docker, waar alles via één Docker daemon loopt.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 06-10-2026 13:48 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
:strip_exif()/f/image/nZR3nJpRfZVM2S8t4rK4j1go.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yDfT51bLSGwnp2KBI78jJDzs.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cTcLspY1lWC53OEc7gEjJCuh.jpg?f=fotoalbum_tile)