rogergorissen schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 03:58:
Mijn ervaringen met Unifi:
Alvast sorry vooraf voor de lente van het bericht. De hel inhoud is m.i. relevant.
Ik heb al enige tijd een TP-Link Deco X95, een mesh systeem met een afgezonderde, specifieke backhaul voor de communicatie tussen de stations. Toch kriebelde het bij me, ik vroeg me af of ik de aangeboden snelheid via Ziggo (1 Gb) zo maximaal mogelijk benutte. Dát, aangevuld met geluiden van mijn kinderen dat de wifi soms traag is, heeft me doen besluiten om te kijken naar Unifi. Ik herinner me nl. de zeer goede geluiden van diverse fora over snelheid, stabiliteit, veiligheid, uitbreidbaarheid, van Unifi.
Ziggo modem staat in bridge-modus, zodat routertaken door TP-Link worden uitgevoerd.
Ik heb me uitvoerig georiënteerd voordat ik ging kopen. Ik heb gekocht:
- 1 Unifi Cloud Gateway Fiber (vanuit de gedachte dat ik mogelijk overstap naar glasvezel)
- 2 Unifi U7 Pro Wall. Ik heb geen kabels om wifi stations aan het pklafgond te hangen. Ga ik ook niet maken.
- 1 x Unifi Express 7
- PoE injector
- 1 x UniFi Lite 16 PoE netwerk switch
- Flex Mini 2.5G netwerk switch
Zo hoop ik voldoende wifi stations te hebben voor de boven- en onderverdieping en genoeg aansluitingen voor de bekabelde aansluitingen.
Best wel een nadeel van Unifi vind ik dat de devices zo mooi zijn ingepakt vergelijkbaar met Apple. Als je de doos opentrekt om te proberen of het überhaupt lukt, en als je het plastic omhulsel verwijdert, kun je eigenlijk niets meer retourneren.
Aan de slag:
- Eerst de UCG Fiber aangesloten op het Ziggo-modem met de kabel die bij het mod3em was geleverd en die ik ook gebruik voor de verbinding met de TP-Link.. Na updaten etc. goed te benaderen via de IOS app. Kreeg uiteindelijk IP-adres via het Ziggo-modem. Liggen klooien met volgorde van aanzetten: volledig herstarten van modem en dan aanzetten van UCG werkte uiteindelijk.
- Rondgeneusd in de Unifi ap, instellingen bekeken, etc. Alvast een wifi-netwerk aangemaakt. Niets bijzonders, alle zenders gekoppeld, alle AP’s te gebruiken hiermee.
- Toen aan de slag met 1 van de 2 U7 Pro Wall’s. Aangesloten via een bijgevoegde kabel op de PoE uitgang van de UCG.
Dat viel behoorlijk tegen. Eerst adoptie natuurlijk. Melding dat adoptie was gelukt. Wifi netwerk gekoppeld. Telefoon kreeg verbinding, zonder internet, vreemd genoeg. Verbinding verdween, kwam weer terug, etc. Nog geen 2 minuten later de melding dat de adoptie niet was gelukt, dat ik “Advanced Adoption” moest proberen. Nooit van gehoord en nergens iets over te vinden. Je moest een gebruikersnaam en wachtwoord daarvoor invullen. Erg vreemd dat de zo geroemde adoptie van Unifi niet lukte.
- De Pro Wall volledig gereset, met een pinnetje dus. Weer herkend om te adopteren. En verhip, zelfde verschijnsel! Hoe is het mogelijk. Zou dit dan een RMA zijn? Wat zouden jullie doen?
- Tussendoor ook de UCG volledig gereset. Dat had nogal wat voeten in de aarde, moest via een laptop en een browser. Is uiteindelijk gelukt, maar had geen resultaat.
- Om toch nog maar iets te proberen heb ik de U7 Express uitgepakt. Ik wil toch ervaren dat Unifi in de basis goed werkt.
Aangesloten, geadopteerd. Dat ging goed. Wifi-netwerk gekoppeld. Telefoon kreeg moeizaam verbinding. Verbinding viel regelmatig weg. Áls ik verbinding had, was er geen internet! How come??? De enkele keren dat ik internetverbinding had, was die traag, 80 Mb. Daar doe ik het niet voor.
- Toen ging de U7 Express updaten. Ik dacht dat hij vasthing, 3 kwartier duurde dat proces… Maar goed, uiteindelijk was hij weer bereikbaar. Maar ook toen: nauwelijks verbinding, wegvallend internet. Als er internet was, zag ik dat het 2,4 GHz netwerk driftig werd gebruikt, de andere frequenties nagenoeg niet. Nu heb ik nogal wat IoT apparatuur, dus dat kan. Maar ook andere devices, als IPhone, Ipads, etc. maakten geen verbinding met de hogere frequenties. Dit zal later vast zijn aan te passen, áls ik stabiele verbinding krijg.
Jullie begrijpen dat ik nogal wat vragen heb, teleurgesteld in Unifi. Ergens moet iets niet goed gaan:
- is de U7 Pro Wall defect, RMA aanvragen?
- Waardoor is de verbinding met de U7 Express zo wisselend, zo haperend?
- Internetsnelheid is laag
- Wat kan ik doen om de boel fatsoenlijk werkend te krijgen?
- Op dit moment stuur ik het liefst alles terug en koop ik een satelliet voor de TP-Link.