[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 333 334 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:58
icecreamfarmer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:17:
uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Pro XG Wit

Iemand een idee hoeveel dit ding als het aan een plafond van gewapend beton hangt ook naar boven straalt?
Of moet ik toch een aparte AP voor de zolder kopen?
Dat laatste.
Voor hetzelfde geld als 1x de Pro XG koop je 2x de U7 Lite. Voor thuisgebruik zijn deze ruim voldoende, en dan kun je er 1 op elke etage hangen, wat een betere dekking overall zal geven.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

icecreamfarmer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:17:
uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Pro XG Wit

Iemand een idee hoeveel dit ding als het aan een plafond van gewapend beton hangt ook naar boven straalt?
Of moet ik toch een aparte AP voor de zolder kopen?
Niet voldoende om je op zolder te helpen met fatsoenlijke WiFi. Dus je zult er eentje extra moeten kopen.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-12 22:48

icecreamfarmer

en het is

Timmert schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:22:
[...]

Niet voldoende om je op zolder te helpen met fatsoenlijke WiFi. Dus je zult er eentje extra moeten kopen.
Was er al bang voor.
En door een keukenkastje kan ik de 6ghz wel vergeten gok ik?

Wordt een U7 wall model op zolder dan zodat ik 2 utp's hou.
Eentje voor de warmtepomp en een voor de NAS.
Voor de Warmtepomp overkill maar voor de NAS wel lekker.

[ Voor 7% gewijzigd door icecreamfarmer op 02-12-2025 14:43 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-12 22:48

icecreamfarmer

en het is

Superhuuper schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:22:
[...]

Dat laatste.
Voor hetzelfde geld als 1x de Pro XG koop je 2x de U7 Lite. Voor thuisgebruik zijn deze ruim voldoende, en dan kun je er 1 op elke etage hangen, wat een betere dekking overall zal geven.
Klopt maar ik vind deze mooier voor aan het plafond :+ .
Hou niet van die half ronde modellen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Superhuuper schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:22:
[...]

Dat laatste.
De Lite doet geen 6GHz, de anderen wel. Dat is wel een verschil in spec om op te letten. Nee, het is wellicht niet nodig, maar het kan wel (bv als je in een flat zit en ook 5GHz vol zit / veel ruis geeft. Of als je gewoon de super duper dikke snelheid wilt hebben).

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15:56
RobertMe schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:14:
[...]

De Lite doet geen 6GHz, de anderen wel. Dat is wel een verschil in spec om op te letten. Nee, het is wellicht niet nodig, maar het kan wel (bv als je in een flat zit en ook 5GHz vol zit / veel ruis geeft. Of als je gewoon de super duper dikke snelheid wilt hebben).
Wij hebben in een netwerk scan meer dan 150 ssid’s in bereik, en om eerlijk te zijn is de 6Ghz een verademing. Loopt zoveel beter dan de 5Ghz dat het bijna de moeite waard is om er een nieuwe telefoon voor te kopen.
Ik had de vage hoop dat ik met genoeg AP’s die andere netwerken een beetje weg kon drukken maar dat lukt ook niet echt.

• Beer070
RobertMe schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:51:
[...]

Waarschijnlijk hebben je buren intussen extra APs geplaatst / gekregen om die van jou weer te onderdrukken :Y)
Vluchten naar 6ghz werkt beter. Die prijs barrière helpt wat dat betreft.

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:04

Argarath

MasterBlaster

Dag allen,

als Ubiquiti beginner heb ik toch weer wat vragen, omdat ik weer nieuwe uitdagingen in mijn setup tegenkom. Even een schets van de situatie:

KPN ONT -> Edgerouter 6P -> Netgear managed 24 poorts switch
Op deze switch zijn naast directe verbindingen met allerlei apparaten, waaronder een Lite 7 AP, meerdere andere switches aangesloten:
Woonkamer - USW lite 8 -> KPN TV+ box, Shield, Denon, Xbox, WIIM streamer, etc.
Garage - TP-link unmanaged 5 poorts switch -> Peblar lader, TP-Link AP voor wifi in de garage
Studeerkamer - Netgear unmanaged 8 poorts switch -> Netgear unmanaged 5 poorts switch -> desktop, Synology, Xbox, TP-Link AP voor de bovenverdieping

De hele rambam is voorzien van VLAN6 en 4 voor KPN internet en multicast tv. In principe werkt alles, maar...

Afgelopen week bleek ineens de Synology (studeerkamer) niet meer gemount op de Shield (woonkamer). De shield zag de synology helemaal niet meer, terwijl ik die eerder wel prima kon bereiken. Na wat gepuzzel bleek dat de Synology ook niet meer bereikbaar was via de wifi op de lite7 AP. Na nog meer puzzelen bleek de stroom eraf en erop van de 8 poorts netgear op de studeerkamer het probleem op te lossen. Daarna heeft het weer een aantal dagen gewerkt, tot gisteren, toen ik weer hetzelfde probleem had.

Lang verhaal kort, het lijkt alsof de Netgear unmanaged 8 poorts switch een soort van crasht, en daarmee alle verbindingen op de studeerkamer verliest. Stroom eraf en erop lost het probleem op.

Nu heb ik wat gegoogled, en lijkt het erop dat er mogelijk sprake is van een broadcast storm die de unmanaged switches van netgear niet kunnen handelen. Klopt deze aanname denken jullie? Ik overweeg de switches te vervangen voor nog een USW lite, maar voordat ik weer geld uitgeef hoor ik graag jullie visie hierop.

Dank alvast!

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:20
Argarath schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:26:
Lang verhaal kort, het lijkt alsof de Netgear unmanaged 8 poorts switch een soort van crasht, en daarmee alle verbindingen op de studeerkamer verliest. Stroom eraf en erop lost het probleem op.
Ik had laatst een vergelijkbaar issue. Een netgear unmanaged switch op een ucg-fiber. Na heen en weer prikken tussen switchpoorten en vlans konden twee machines op dezelfde unmanaged netgear switch (zelfde vlan dus) elkaar helemaal niet meer bereiken. Ik dacht dat het aan een windows update / firewall setting o.i.d. lag maar na anderhalf uur prutsen toch de stroom van de switches er maar even afgehaald en nadat deze weer up waren was het probleem opgelost. Geen idee of het een broadcast storm was maar apparaten die elkaar niet kunnen bereiken op een unmanaged switch kan soms dus wel verholpen worden door een reboot van de switch

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Wordt op de verbinding tussen je 24p managed switch naar de unmanaged 8p switch alle zaken rondom VLANs er uit gehaald?
En hoe oud is je unmanaged 8p switch?

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

duvekot schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:08:
[...]

Wordt op de verbinding tussen je 24p managed switch naar de unmanaged 8p switch alle zaken rondom VLANs er uit gehaald?
En hoe oud is je unmanaged 8p switch?
Op de 24p managed switch zijn alle poorten op VLAN1 untagged, op VLAN4 zijn alleen poort 1 (uplink van de router) en poort 23 (link naar de usw lite) getagged. Dus naar mijn idee zou de unmanaged switch geen "last" moeten hebben van de VLAN's?

de unmanaged 8p switch is wel alweer een paar jaar oud. Ik lees ook wel wat kwaliteitsissues met die netgear switches, dus mogelijk dat dat nog een issue is?

Mijn plan voor nu is eigenlijk om alles dat niet in de studeerkamer hoeft te zijn qua ethernet-aansluitingen naar de serverruimte te verplaatsen, zodat ik in de studeerkamer de unmanaged 8 poorts switch ertussenuit kan halen. Ik heb nog een 5 poorts managed netgear liggen die ik nu niet gebruik, dus wellicht dat dat ook nog een oplossing kan zijn.

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-12 19:20

Boedha

Niks

Ik loop een beetje vast op VLAN routing op mijn Ubiquiti spullen.

Ik heb een IPTV vlan aangemaakt om zo 2 KPN TV+ kastje te voorzien van de juiste verbinding. Alleen krijg ik geen verbinding richting de KPN kastjes.

Mijn situatie is als volgt.
UCG fiber --> USW Flex XG --> USW enterprise (slaapkamer) en naar UWS enterprise (woonkamer).
Nu wil ik eerst naar de slaapkamer de boel in orde hebben zodat vrouwlief wel gewoon tv kan kijken in de woonkamer :) .

Fiber is poort port 6 naar de Flex XG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8lrz2ZY8iQzG44FYXtd5ggLJj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vNqSSQLhoyco1avuv2ld3iIO.png?f=fotoalbum_large

Flex is port 4 naar Enterprise slaapkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GxJgvSLYHyXzjFiWHvrtwYb-Fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nxyxWRY8M8Ngz3vJRNHfbrMM.png?f=fotoalbum_large

Enterprise slaapkamer is poort 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tm4uq6cFndNl9FnRKXSdUKJJ0pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CW6U8UJAotEUilZ7tCkIbyb4.png?f=fotoalbum_large

Alles is onderling verbinden via de sfp poorten. Plaatje aangepast

[ Voor 7% gewijzigd door Boedha op 03-12-2025 23:07 ]

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:03
Poort 4 is niet getagged op de Flex XG (ehm, denk dat je 2 x hetzelfde screenshot hebt gepost en de middelste niet klopt...). Wat is overigens je trunk op de 'Enterprise slaapkamer'? Wat ik neem aan dat je die ook tagged zou willen hebben.

[ Voor 83% gewijzigd door Lord_Dain op 03-12-2025 20:23 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12 08:43
rdfeij schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:51:
Ik ben voor een klant bezig om een klein terrein met lichtmasten te voorzien van camera's.
Nu hebben ze geen infra anders dan spanning naar de lichtmaster.

nu denk ik aan de NS-5AC alleen wat ik nergens terug kan vinden is of deze PtMP ondersteunen. In de beste setup kan ik er 1 aan een pand plaatsen en deze heeft 2 masten in "zicht".
Wat ik ook nergens terug kan vinden is dat ze PoE (at) gevoed kunnen worden, en de 2e poort ook PoE out heeft, maar welk vermogen hier beschikbaar is, geen idee. Zowel de site, handleiding (quickguide) als datasheet geven hier geen uitsluitsel over.

Is er iemand die ervaring met deze dingen?
Ik ben er inmiddels uit met support van Ubiquiti
Voor iedereen die hier nog baat bij heeft:

de NS-5AC supports PtMP
en over de PoE:

Thank you for your patience while we confirmed this information with our team.

The NanoStation 5AC can receive power via PoE-In and use part of that power to operate itself. Any remaining available power can then be passed through to the second port as PoE-Out—provided PoE passthrough is enabled in its WebUI.

The NanoStation 5AC device supports both 24V Passive PoE and 802.3af Alternative A PoE for power input, with the following behaviour:

24V Passive PoE Input: Passthrough output is 24V Passive PoE.
802.3af Alternative A PoE Input: The Passthrough output is 48V Passive PoE, suitable for powering compatible devices, such as UniFi Protect cameras, that accept 48V Passive PoE.

⚠️ Important: Please ensure that any device connected to the secondary port of the NanoStation 5AC supports 48V Passive PoE when using an 802.3af Alternative A input. Connecting a device rated for below 48V to this port may cause permanent damage due to over-voltage.

• Beer070
Dag allen,

als Ubiquiti beginner heb ik toch weer wat vragen, omdat ik weer nieuwe uitdagingen in mijn setup tegenkom. Even een schets van de situatie:

KPN ONT -> Edgerouter 6P -> Netgear managed 24 poorts switch
Op deze switch zijn naast directe verbindingen met allerlei apparaten, waaronder een Lite 7 AP, meerdere andere switches aangesloten:
Woonkamer - USW lite 8 -> KPN TV+ box, Shield, Denon, Xbox, WIIM streamer, etc.
Garage - TP-link unmanaged 5 poorts switch -> Peblar lader, TP-Link AP voor wifi in de garage
Studeerkamer - Netgear unmanaged 8 poorts switch -> Netgear unmanaged 5 poorts switch -> desktop, Synology, Xbox, TP-Link AP voor de bovenverdieping

De hele rambam is voorzien van VLAN6 en 4 voor KPN internet en multicast tv. In principe werkt alles, maar...

Afgelopen week bleek ineens de Synology (studeerkamer) niet meer gemount op de Shield (woonkamer). De shield zag de synology helemaal niet meer, terwijl ik die eerder wel prima kon bereiken. Na wat gepuzzel bleek dat de Synology ook niet meer bereikbaar was via de wifi op de lite7 AP. Na nog meer puzzelen bleek de stroom eraf en erop van de 8 poorts netgear op de studeerkamer het probleem op te lossen. Daarna heeft het weer een aantal dagen gewerkt, tot gisteren, toen ik weer hetzelfde probleem had.

Nu heb ik wat gegoogled, en lijkt het erop dat er mogelijk sprake is van een broadcast storm die de unmanaged switches van netgear niet kunnen handelen. Klopt deze aanname denken jullie? Ik overweeg de switches te vervangen voor nog een USW lite, maar voordat ik weer geld uitgeef hoor ik graag jullie visie hierop.

Dank alvast!
Op mijn managed Aruba switch knalde de uplink poort in auto blok mode als de andere kant (een XG) een reset kreeg. Dat lijkt een beetje op het gedrag wat je hier beschrijft. Zou het kunnen zijn dat er op de Netgear een storm control of spanning-tree protection feature zit die aan gaat als de andere kant reset?

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:22
icecreamfarmer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:32:
[...]

En door een keukenkastje kan ik de 6ghz wel vergeten gok ik?
Garantie tot aan de (keukenkast)deur, maar bij mij werkt 6 GHz heel aardig door twee muren/deuren heen. Ik heb een U7 Pro Wall in de meterkast hangen, en gebruik de WiFi vaak in een kamer aan de andere kant van de gang waar de meterkast in staat. Zijn wel van die moderne dunne gips binnenmuren, als het beton was geweest werkte het vast niet zo goed.

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-12 16:32
Overspark schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:00:
[...]

Garantie tot aan de (keukenkast)deur, maar bij mij werkt 6 GHz heel aardig door twee muren/deuren heen. Ik heb een U7 Pro Wall in de meterkast hangen, en gebruik de WiFi vaak in een kamer aan de andere kant van de gang waar de meterkast in staat. Zijn wel van die moderne dunne gips binnenmuren, als het beton was geweest werkte het vast niet zo goed.
Hm vind de Pro Wall 7 danig tegenvallen, ook op niet-6 GHz eerlijk gezegd. Heb nu de oude Nano HD op dezelfde plek als test, en de snelheid is zoveel beter. Lijkt of de ook nieuwe Pro XG op zolder in de weg zit bij de Pro Wall in de woonkamer. Al lopen spelen met kanalen en Roaming Assistant e.d. maar maakt weinig tot niets uit.

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

Beer070 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:49:
[...]

Op mijn managed Aruba switch knalde de uplink poort in auto blok mode als de andere kant (een XG) een reset kreeg. Dat lijkt een beetje op het gedrag wat je hier beschrijft. Zou het kunnen zijn dat er op de Netgear een storm control of spanning-tree protection feature zit die aan gaat als de andere kant reset?
Hmm, goede vraag. STP staat volgens mij wel aan op de managed netgear. Ik ga het checken! Ik heb overigens gister de ene 8 poorts unmanaged er tussenuit gehaald, waarop ik vrolijk tijdens tv-kijken weer problemen kreeg met de IMGP-proxy in de router... Die restarten in de edgerouter en het liep weer voor een minuut of 20...

Uiteindelijk bleek de netgear managed switch ook niet te bereiken, want in een ander subnet ( :? ), dus die ook een factory reset gegeven, waarna ie wel weer netjes in het netwerk te zien was... Ik word af en toe horendol van het feit dat het enkele dagen werkt, en er dan weer uit het niets een of ander probleem lijkt op te duiken.

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-12 19:20

Boedha

Niks

Lord_Dain schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:21:
Poort 4 is niet getagged op de Flex XG (ehm, denk dat je 2 x hetzelfde screenshot hebt gepost en de middelste niet klopt...). Wat is overigens je trunk op de 'Enterprise slaapkamer'? Wat ik neem aan dat je die ook tagged zou willen hebben.
Trunk poorten onderling tussen de switches stonden niet goed. Nu werkt het weer. _/-\o_

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-12 19:25

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eindelijk officieel aangekondigd/beschikbaar:

https://blog.ui.com/article/introducing-unifi-5g

Gallery V&A

• mujentas
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:04

• BiG-GuY

BiG-GuY

Jup, 5G modems zijn niet goedkoop.

Gallery V&A

BiG-GuY schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:36:
[...]

Jup, 5G modems zijn niet goedkoop.
De prijs laat doorschemeren dat er een mooie moderne chipset in kan zitten, ook de genoemde snelheden zijn modern te noemen.

• Beer070
stormfly schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:54:
[...]

De prijs laat doorschemeren dat er een mooie moderne chipset in kan zitten, ook de genoemde snelheden zijn modern te noemen.
Vraag me af hoe ze die 3.4gbit gaan gebruiken op een 2.5gbit lan poort.
Toch wel mooi speelgoed. Wellicht als ik volgend jaar budget over heb en dan in combinatie met een ups…
Beer070 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:58:
[...]

Vraag me af hoe ze die 3.4gbit gaan gebruiken op een 2.5gbit lan poort.
Toch wel mooi speelgoed. Wellicht als ik volgend jaar budget over heb en dan in combinatie met een ups…
Test eens met klik en klaar van Odido in de praktijk. De absolute max in Nederland op N78 is 1300/130 met de huidige 5G radios en dan sta je ongeveer naast de mast.

• Beer070
stormfly schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:24:
[...]

Test eens met klik en klaar van Odido in de praktijk. De absolute max in Nederland op N78 is 1300/130 met de huidige 5G radios en dan sta je ongeveer naast de mast.
Ik heb glasvezel van KPN, is er de afgelopen 2 jaar nog niet uitgevallen. Lijkt me wel fijn om een sim van ander te hebben voor wanneer heel KPN onderuit gaat.
Beer070 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:50:
[...]

Ik heb glasvezel van KPN, is er de afgelopen 2 jaar nog niet uitgevallen. Lijkt me wel fijn om een sim van ander te hebben voor wanneer heel KPN onderuit gaat.
Dus kun je Odido Klik en Klaar gebruiken ;) Odido is immers geen KPN.

Maarja..., Odido heeft daarentegen wel vaak storingen (afgaande op de artikelen op de frontpage) :X

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:48
Beer070 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:50:
[...]

In het kader van voorbereid zijn op 3 dagen zonder lijkt mij een starling mini een goede backup wan. Past desnoods in je rugzak en te voeden met een powerbank.

Jaja ik ben al bezig om deze aankoop te ratificeren thuis 😬

• Beer070
nafofella schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 03:47:
[...]

In het kader van voorbereid zijn op 3 dagen zonder lijkt mij een starling mini een goede backup wan. Past desnoods in je rugzak en te voeden met een powerbank.

Ik zou dan eigenlijk liever voor een Europese variant gaan, maar ik realiseer me ook dat het prijsverschil in investering gigantisch is. Ieder moet het voor zichzelf weten, en ik respecteer ieders vrije keus. Bij mij is de Tesla inmiddels al lang en breed de deur uit (ingeruild voor een Duitse optie).

• nafofella
Beer070 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:57:
[...]

Ik zou dan eigenlijk liever voor een Europese variant gaan, maar ik realiseer me ook dat het prijsverschil in investering gigantisch is. Ieder moet het voor zichzelf weten, en ik respecteer ieders vrije keus. Bij mij is de Tesla inmiddels al lang en breed de deur uit (ingeruild voor een Duitse optie).
Europees betaalbaar soortgelijk alternatief zou idd mijn voorkeur ook genieten.
Gezien de slagkracht en daadkracht van de EU zal dat wel voor elkaar zijn over 25 jaar :+

• duvekot
  • Nu online
nafofella schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 03:47:
[...]

Met een flinke powerbank (27.000mAh bijvoorbeeld) kan je iets meer dan 3uur met een Starlink mini wat doen voordat die leeg is (ongeveer 22-25watt continue verbruik nml) en moet je powerbank wel USB-C Power Delivery met 100W ondersteunen omdat 12v niet voldoende is voor de Starlink en dus naar 20v gegaan moet worden.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Beer070 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:57:
[...]

Er bestaat momenteel geen volwaardige concurrentie voor het LEO aanbod van Starlink. In USA heb je Amazon Leo die net is begonnen in USA. En vanuit Europa heb je Eutelsat OneWeb. Waar Amazon Leo een duidelijk concurrent voor Starlink wordt met agressieve prijzen, focust OneWeb zich op Zakelijk gebruik: https://satellitephonesto...lans/oneweb-service-plans

5G is in Nederland en grote delen van Europa een veel logischere keuze als back-up van een vaste verbinding. Of als primaire connectie, wanneer vast niet beschikbaar is.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 05-12-2025 12:00 ]

Gallery V&A

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:33
Sinds gisteren in het bezit van een UNAS Pro 8.
Deze geïnstalleerd in mijn rack en aangesloten middels een 10Gb DAC.
Hiermee kon deze geadopteerd worden via de app.
Echter zag ik de UNAS alleen als client, niet als device.
Ook geen extra tab in de netwerk app wat ik wel had verwacht.

Na wat gezocht te hebben op internet las ik dat de UNAS wordt herkend als device als deze middels een utp kabel wordt aangesloten.
Daarna werd deze als client en device gezien, zodra de utp weer wordt ontkoppeld is deze niet meer te zien als device.
Maar helaas nog niet een extra tab in de main interface.
UNAS is te benaderen op het IP van de de UTP of DAC connectie om vervolgens te configureren.
Echter had ik verwacht dat het geïntergreerd zou zijn in de main interface naast network en protect.

Heeft iemand de UNAS als tab in de main interface naast network en protect?
Via de filmpjes van introductie zou dat wel het geval moeten zijn.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:55
Die UniFi 5g Link max is interessant als backup verbinding. Mocht glasvezel eruit liggen, maar persoonlijk vind ik hem te duur.

Kijk nu meer uit naar de 5G link lite/ultra? https://www.reddit.com/r/...fz/what_is_this_guy_here/

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:07
Ik ben nieuw in het UniFi-gebeuren en heb gisteren iets simpels gedaan met grotere gevolgen: mijn wifi (U7 Pro XG) doet het niet meer :+

Vanwege het installeren van een camera heb ik in mijn meterkast wat kabels gewisseld en een switch verplaatst. Ik heb mijn AP die eerder in een switch zat, rechtstreeks in mijn gateway (CGF) geprikt. Sindsdien is het wifi netwerk an sich prima, maar ik heb geen internet.

Ik heb al zitten kijken en gezocht naar instellingen en die vergelen, maar ik kom er niet uit. Zelfs de AP verwijderd en opnieuw geadopteerd, maar dat lost het niet op.

Waar vind ik de instellingen die ik zoek om dingen na te lopen?

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:34

Vliegvlug

Flight Simple

@BobB kabel van je WAN in een andere poort gestopt? ;)

• Beer070
BiG-GuY schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:55:
[...]

Er bestaat momenteel geen volwaardige concurrentie voor het LEO aanbod van Starlink. In USA heb je Amazon Leo die net is begonnen in USA. En vanuit Europa heb je Eutelsat OneWeb. Waar Amazon Leo een duidelijk concurrent voor Starlink wordt met agressieve prijzen, focust OneWeb zich op Zakelijk gebruik: https://satellitephonesto...lans/oneweb-service-plans

5G is in Nederland en grote delen van Europa een veel logischere keuze als back-up van een vaste verbinding. Of als primaire connectie, wanneer vast niet beschikbaar is.
ik heb een hele tijd naast Ziggo een DSL verbinding van KPN gehad, en toen een Ziggo kabelmodem naast glas van KPN. Inmiddels Ziggo eruit, en optie voor 5G, echter is mijn ervaring dat met een grotere stroomstoring de 5G het maar net 3 uur volhoudt, en daarna ook uitvalt. Dan is een LEO verbinding een stuk betrouwbaarder. (en in geval van starlink wellicht goedkoper).
Beer070 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:09:
[...]

ik heb een hele tijd naast Ziggo een DSL verbinding van KPN gehad, en toen een Ziggo kabelmodem naast glas van KPN. Inmiddels Ziggo eruit, en optie voor 5G, echter is mijn ervaring dat met een grotere stroomstoring de 5G het maar net 3 uur volhoudt, en daarna ook uitvalt. Dan is een LEO verbinding een stuk betrouwbaarder. (en in geval van starlink wellicht goedkoper).
Stroomstoring kun je natuurlijk altijd last van hebben, of niet. En die 5G mast kan ook net buiten het gebied van de storing staan. En Ziggo heeft ook stroom in de wijkkasten nodig (straatkasten / eindversterkers ook, maar ik meen begrepen te hebben dat die gevoed worden uit de wijkkast) dat dus onderuit kan/zal gaan bij een stroomstoring. En glasvezel kan wel over vele kilometers en dus een pop veel verder weg staan, maar ik vermoedt dat ze bv nog steeds gewoon in elk (groter) dorp een pop plaatsen en niet bv meerdere dorpen op één pop aansluiten (dus per dorp een paar duizend aansluitingen i.p.v. een pop met 10.000 aansluitingen van bv 5 dorpen).
En zelfs dan ligt het aan de schaal van de uitval. Ergens tijdens corona is "hier" in Zuid-Limburg nog een vrij grote stroomstoring geweest. Waarbij verschillende gemeenten zonder stroom zaten. Dan zal ook glasvezel met "kan ook best tot 10KM gaan" een uitdaging worden om nog stroom te hebben. (Maastricht was nog stroom meen ik, maar ligt voor mij om ~10KM rijden. Plek waar de storing daadwerkelijk in het net zat was nog veel verder weg, en alle omringende gemeenten hadden ook geen stroom. Dan had stroom of glasvezel al uit België moeten komen :+).

Edit:
TL;DR: als je 5G niet goed genoeg vind als backup v.w.b. stroomuitval dan was eerder je Ziggo lijn of daarvoor de DSL lijn hoogstwaarschijnlijk ook al geen backup.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 06-12-2025 18:33 ]

• Beer070
RobertMe schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:31:
[...]

Stroomstoring kun je natuurlijk altijd last van hebben, of niet. En die 5G mast kan ook net buiten het gebied van de storing staan. En Ziggo heeft ook stroom in de wijkkasten nodig (straatkasten / eindversterkers ook, maar ik meen begrepen te hebben dat die gevoed worden uit de wijkkast) dat dus onderuit kan/zal gaan bij een stroomstoring. En glasvezel kan wel over vele kilometers en dus een pop veel verder weg staan, maar ik vermoedt dat ze bv nog steeds gewoon in elk (groter) dorp een pop plaatsen en niet bv meerdere dorpen op één pop aansluiten (dus per dorp een paar duizend aansluitingen i.p.v. een pop met 10.000 aansluitingen van bv 5 dorpen).
En zelfs dan ligt het aan de schaal van de uitval. Ergens tijdens corona is "hier" in Zuid-Limburg nog een vrij grote stroomstoring geweest. Waarbij verschillende gemeenten zonder stroom zaten. Dan zal ook glasvezel met "kan ook best tot 10KM gaan" een uitdaging worden om nog stroom te hebben. (Maastricht was nog stroom meen ik, maar ligt voor mij om ~10KM rijden. Plek waar de storing daadwerkelijk in het net zat was nog veel verder weg, en alle omringende gemeenten hadden ook geen stroom. Dan had stroom of glasvezel al uit België moeten komen :+).

Edit:
TL;DR: als je 5G niet goed genoeg vind als backup v.w.b. stroomuitval dan was eerder je Ziggo lijn of daarvoor de DSL lijn hoogstwaarschijnlijk ook al geen backup.
Je hebt gelijk: Die Ziggo aansluiting is er ook uit.
Met KPN glasvezel 2 jaar geen issues gehad, latency is 4x lager dan Ziggo, en prijs 15 euro minder. Bovendien heb je gelijk. Ziggo en KPN hebben allebei stroom nodig, evenals de 5G antenne. Ik zit nu in het Victron topic te brainstormen hoe ik een Unifi UPS/backup omgeving ook kan gebruiken om de thuis accu controller levend te houden. Maar dan wil ik mijn router, XG switch en relevante AP's en camera's ook allemaal levend houden, en dat vereist wat ontwerp werk, inclusief een unifi backup verbinding...

• duvekot
  • Nu online
Ik heb een kennis in Ukraine zitten .. en daar blijft de glasvezel verbinding gewoon werken, zelfs als de gehele regio weer zonder stroom zit tijdens de "roling blackouts". Maar dat komt omdat de aanbieder snapt dat die glasvezel verbinding een levenslijn is .. en daarom hebben ze ook overall backups en generatoren staan om de verbinding open te houden. Geen idee hoe ver KPN en de andere aanbieders gaan met hun backup stroomvoorziening.

Maar als je echt onafhankelijk wil zijn dan is er nu maar eentje wat kan werken .. Starlink. @Beer070

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:31
Newbie in Unifi-land hier. Ik heb een DR7 achter het Delta ONT gezet, VLAN gemapped op WAN4 en gaan. Wifi als een tierelier, niks aan het handje. Behalve een "detail": ik heb twee switches aangesloten, maar die geven niet (alle) apparaten weer die daarachter zijn aangesloten. Of ik zie ze wel maar kan ze niet benaderen.

In de meterkast zit een Netgear GS308E managed switch rechtstreeks op de DR7. Daar zat een kabel naar de TV-hoek en eentje naar zolder in, de HA Green en m'n Ugreen NAS. Die laatste kon ik benaderen toen ik 'm een fixed IP had gegeven, de HA helemaal niet (ook niet met fixed IP) en de U7 Lite die ik op zolder had aangesloten zág ik wel, maar kon ik niet adopten. De HA Green en de "zolderkabeluiteindelijk rechtstreeks in de DR7 geprikt en toen werkte het wel.

Ik probeer nu die GS308E te bereiken, maar dat MAC zie ik niet verschijnen in de lijst met connected entities. Om het nog leuker te maken: in de TV-hoek hangt ook een (unmanaged) switch, met daarin de PS4, TV en versterker. De DR7 toont echter alleen de versterker, de rest niet.

Ik heb verder niks ingesteld qua VLANs etc., daar moet ik me nog in verdiepen. Enerzijds ben ik geneigd om een paar Unifi Flex Mini switches te kopen voor de MK, TV en op zolder (ff vergeten dat daar de PV-omvormer ook nog wired aangesloten moet worden O-) ). Maar aan de andere kant wil ik ook gewoon begrijpen waarom ik niet alle apparaten in beeld krijg :? Waar kan ik het beste beginnen wat dat betreft?

Verder vroeg ik me nog een paar dingen af:
1) Ik heb een gastenwifi aangemaakt en (vast) een IOT-netwerk. Krijgen die automatisch een eigen VLAN, of moet ik die apart configureren?
2) Ik wil alle IOT-spulletjes in die eigen "omgeving" (VLAN dus?) hebben draaien, maar natuurlijk via webinterface en telefoon wel kunnen benaderen. Is het dan het handigst om de HA Green ook in die "IOT-omgeving" te plaatsen en benaderbaar te maken door bijvoorbeeld laptop en telefoon vanuit reguliere VLAN naar IOT te laten kijken?
3) Momenteel draai ik AdGuard op de HA Green, die moet ik alleen nog instellen als DNS. Normaal gesproken stelde ik alleen het (fixed) IP daarvan in als DNS, maar ik vermoed zo maar dat dat niet werkt icm met het idee van punt 2? Of kan ik dan beter AdGuard in Docker op de NAS draaien :?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:58
1) Ik heb een gastenwifi aangemaakt en (vast) een IOT-netwerk. Krijgen die automatisch een eigen VLAN, of moet ik die apart configureren?
Bij het maken van je SSID kies je een netwerk en dat netwerk heeft een vlan nummer.

Punt 2 en 3 kan ik niet beantwoorden, geen idee wat je bedoelt.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:40
Stalensnuitje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:45:
Newbie in Unifi-land hier. Ik heb een DR7 achter het Delta ONT gezet, VLAN gemapped op WAN4 en gaan. Wifi als een tierelier, niks aan het handje. Behalve een "detail": ik heb twee switches aangesloten, maar die geven niet (alle) apparaten weer die daarachter zijn aangesloten. Of ik zie ze wel maar kan ze niet benaderen.

In de meterkast zit een Netgear GS308E managed switch rechtstreeks op de DR7. Daar zat een kabel naar de TV-hoek en eentje naar zolder in, de HA Green en m'n Ugreen NAS. Die laatste kon ik benaderen toen ik 'm een fixed IP had gegeven, de HA helemaal niet (ook niet met fixed IP) en de U7 Lite die ik op zolder had aangesloten zág ik wel, maar kon ik niet adopten. De HA Green en de "zolderkabeluiteindelijk rechtstreeks in de DR7 geprikt en toen werkte het wel.

Ik probeer nu die GS308E te bereiken, maar dat MAC zie ik niet verschijnen in de lijst met connected entities. Om het nog leuker te maken: in de TV-hoek hangt ook een (unmanaged) switch, met daarin de PS4, TV en versterker. De DR7 toont echter alleen de versterker, de rest niet.

Ik heb verder niks ingesteld qua VLANs etc., daar moet ik me nog in verdiepen. Enerzijds ben ik geneigd om een paar Unifi Flex Mini switches te kopen voor de MK, TV en op zolder (ff vergeten dat daar de PV-omvormer ook nog wired aangesloten moet worden O-) ). Maar aan de andere kant wil ik ook gewoon begrijpen waarom ik niet alle apparaten in beeld krijg :? Waar kan ik het beste beginnen wat dat betreft?

Verder vroeg ik me nog een paar dingen af:
2) Ik wil alle IOT-spulletjes in die eigen "omgeving" (VLAN dus?) hebben draaien, maar natuurlijk via webinterface en telefoon wel kunnen benaderen. Is het dan het handigst om de HA Green ook in die "IOT-omgeving" te plaatsen en benaderbaar te maken door bijvoorbeeld laptop en telefoon vanuit reguliere VLAN naar IOT te laten kijken?
3) Momenteel draai ik AdGuard op de HA Green, die moet ik alleen nog instellen als DNS. Normaal gesproken stelde ik alleen het (fixed) IP daarvan in als DNS, maar ik vermoed zo maar dat dat niet werkt icm met het idee van punt 2? Of kan ik dan beter AdGuard in Docker op de NAS draaien :?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Toevallig ben ik de laatste weken ook bezig met een nieuwe Unifi-setup. Ik heb een video op YouTube als basis gebruikt, en ik vond 'm erg goed te volgen. Stapsgewijs legt hij je uit wat je moet doen, maar legt ook uit waarom je er zelf wel of niet voor kan kiezen.

Al je drie punten worden in het filmpje behandeld, maar hier dan nog mijn interpretatie van dat filmpje:
  1. Je maakt eerst een paar extra netwerken (VLANs), die koppel je dan aan een eigen Wi-Fi-netwerk. Ieder apparaat dat via die SSID aanmeldt, komt in dat gekozen netwerk terecht. Je bent dus al aardig op weg, maar je zal dit inderdaad apart moeten configureren.
  2. Dat hangt er dus vanaf wat je beschouwt als 'vertrouwd' en 'niet vertrouwd'. De definitie van die twee wordt ook in het filmpje uitgelegd. Zelf heb ik er voor gekozen om alles dat geen 'client device' is (smartphone, laptops, etc.) als 'niet vertrouwd' te beschouwen en komt bij mij dus in het IoT-netwerk. Wat je tenslotte wil, is dat je vanuit het vertrouwde netwerk apparaten in het IoT-netwerk mag bereiken, maar andersom niet. Dat los je uiteindelijk op in de firewall.
  3. Als je punt 2 goed configureert, dan is dat dus geen probleem. Ook je apparaten uit het vertrouwde netwerk mogen je DNS-server in het IoT-netwerk gebruiken.
Kijk de video, je komt dan denk ik al een heel eind.

Tot slot klopt het wel dat je apparaten achter switches niet goed terugziet in de topologie. Unifi heeft geen flauw idee dat je een switch gebruikt en kan dat dus niet goed weergeven. Er gaat technisch niets stuk en het werk echt prima, maar die functionaliteit krijg je alleen op orde als je enkel Unifi-spul gebruikt. Ik schrijf het misschien wat vaag op, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Succes, en laat maar weten of je verder bent gekomen. ;)

Have you tried turning it off and on again?

• Stalensnuitje
Hé top, bedankt voor de tips. Die video ga ik eens nader bestuderen! d:)b

En voor wat betreft die apparaten "achter" de switch: ik snap dat ie met domme en/of niet-Unifi-gemanagede apparaten niet zo mooi die schema's kan invullen. Maar ik zou verwachten dat ie wel kan zien dat er méér dan 1 apparaat op een poort zit? En daar mis ik er nu iig nog een aantal van...

• duvekot
  • Nu online
Stalensnuitje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:30:
Hé top, bedankt voor de tips. Die video ga ik eens nader bestuderen! d:)b

En voor wat betreft die apparaten "achter" de switch: ik snap dat ie met domme en/of niet-Unifi-gemanagede apparaten niet zo mooi die schema's kan invullen. Maar ik zou verwachten dat ie wel kan zien dat er méér dan 1 apparaat op een poort zit? En daar mis ik er nu iig nog een aantal van...
Kijk je naar de UniFi netwerk map/kaart? Of naar de lijst van clients?

• Stalensnuitje
duvekot schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:33:
[...]

Kijk je naar de UniFi netwerk map/kaart? Of naar de lijst van clients?
Nou, de map snap ik dus dat ie die niet als "kloppend" weergeeft, maar als ik de client list bekijk en ik zoek wired devices, dan zie ik de Home Assistant Green (direct op de DR7), de NAS (via de managed switch) en de versterker (via de unmanaged switch áchter de managed switch). Maar niet de TV en PS (zelfde switch als de versterker) en ook niet de managed switch zelf :?

• duvekot
  • Nu online
Stalensnuitje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:53:
[...]

Nou, de map snap ik dus dat ie die niet als "kloppend" weergeeft, maar als ik de client list bekijk en ik zoek wired devices, dan zie ik de Home Assistant Green (direct op de DR7), de NAS (via de managed switch) en de versterker (via de unmanaged switch áchter de managed switch). Maar niet de TV en PS (zelfde switch als de versterker) en ook niet de managed switch zelf :?
En je weet zeker dat er geen VLANs op die switch zijn ingesteld? Omdat je zei dat ze Managed waren ..

• Stalensnuitje
duvekot schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:02:
[...]

En je weet zeker dat er geen VLANs op die switch zijn ingesteld? Omdat je zei dat ze Managed waren ..
Nou, dat dácht ik wel.... maar voor de zekerheid toch even de Netgear naar factory defaults gereset en daar is ie |:(

Thanks d:)b

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Aaniedingen zijn weer online in de EU store. Ik wilde graag de Gateway Fiber. Is weer op voorraad :-) Volgens mij is die ook wel weer snel weg.

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uxg-fiber

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• BiG-GuY

BiG-GuY

gitaarwerk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:21:
Aaniedingen zijn weer online in de EU store. Ik wilde graag de Gateway Fiber. Is weer op voorraad :-) Volgens mij is die ook wel weer snel weg.

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uxg-fiber
Let op dat dit de UXG-Fiber is, niet de UCG-Fiber. UXG heeft geen interne controllers, ook geen Protect, is bedoeld om met een losse controller aan te sturen.

Gallery V&A

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:55
BiG-GuY schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:23:
[...]

Let op dat dit de UXG-Fiber is, niet de UCG-Fiber. UXG heeft geen interne controller, is bedoeld om met een losse controller aan te sturen.
Inderdaad altijd goed opletten dat je de juiste versie voor ogen hebt ;)

Als instapper twijfel ik nog: de gateway max met 512GB of toch wachten op een prijsdaling van de CLOUD gateway fiber (wat nog wel even op zich zal laten wachten en glasvezel zal hier pas in de tweede helft van het nieuwe jaar worden aangesloten). Keuzes, keuzes...

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

BiG-GuY schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:23:
[...]

Let op dat dit de UXG-Fiber is, niet de UCG-Fiber. UXG heeft geen interne controllers, ook geen Protect, is bedoeld om met een losse controller aan te sturen.
Goed dat je het zegt. Ik heb zelf al een losse controller, dus voor mij was deze perfect.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Stalensnuitje
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:55:
[...]

Toevallig ben ik de laatste weken ook bezig met een nieuwe Unifi-setup. Ik heb een video op YouTube als basis gebruikt, en ik vond 'm erg goed te volgen. Stapsgewijs legt hij je uit wat je moet doen, maar legt ook uit waarom je er zelf wel of niet voor kan kiezen.

Al je drie punten worden in het filmpje behandeld, maar hier dan nog mijn interpretatie van dat filmpje:
  1. Je maakt eerst een paar extra netwerken (VLANs), die koppel je dan aan een eigen Wi-Fi-netwerk. Ieder apparaat dat via die SSID aanmeldt, komt in dat gekozen netwerk terecht. Je bent dus al aardig op weg, maar je zal dit inderdaad apart moeten configureren.
  2. Dat hangt er dus vanaf wat je beschouwt als 'vertrouwd' en 'niet vertrouwd'. De definitie van die twee wordt ook in het filmpje uitgelegd. Zelf heb ik er voor gekozen om alles dat geen 'client device' is (smartphone, laptops, etc.) als 'niet vertrouwd' te beschouwen en komt bij mij dus in het IoT-netwerk. Wat je tenslotte wil, is dat je vanuit het vertrouwde netwerk apparaten in het IoT-netwerk mag bereiken, maar andersom niet. Dat los je uiteindelijk op in de firewall.
  3. Als je punt 2 goed configureert, dan is dat dus geen probleem. Ook je apparaten uit het vertrouwde netwerk mogen je DNS-server in het IoT-netwerk gebruiken.
Kijk de video, je komt dan denk ik al een heel eind.

Tot slot klopt het wel dat je apparaten achter switches niet goed terugziet in de topologie. Unifi heeft geen flauw idee dat je een switch gebruikt en kan dat dus niet goed weergeven. Er gaat technisch niets stuk en het werk echt prima, maar die functionaliteit krijg je alleen op orde als je enkel Unifi-spul gebruikt. Ik schrijf het misschien wat vaag op, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Succes, en laat maar weten of je verder bent gekomen. ;)
Video bekeken, thanks again!

Een vraag die ik nog wel heb, meer ter bevestiging: klopt het dan dat ik alle wired apparaten wel kan zien met andere/unmanaged switches, maar wired devices niet separaat kan toewijzen aan een specifiek VLAN, bv op basis van MAC? Dus als ik TV en NAS in een unmanaged switch prik, zie ik ze wel beiden en krijgen ze natuurlijk netjes een IP, maar ik kan (dan) niet zeggen dat de ene in Trusted VLAN hoort en de ander in IoT ofzo. Daar heb ik dan een Unifi switch voor nodig toch?

• duvekot
  • Nu online
Stalensnuitje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:37:
[...]

Een vraag die ik nog wel heb, meer ter bevestiging: klopt het dan dat ik alle wired apparaten wel kan zien met andere/unmanaged switches, maar wired devices niet separaat kan toewijzen aan een specifiek VLAN, bv op basis van MAC? Dus als ik TV en NAS in een unmanaged switch prik, zie ik ze wel beiden en krijgen ze natuurlijk netjes een IP, maar ik kan (dan) niet zeggen dat de ene in Trusted VLAN hoort en de ander in IoT ofzo. Daar heb ik dan een Unifi switch voor nodig toch?
Het hoeft geen UniFi switch te zijn, maar dat maakt het wel makkelijker. Als je al een Managed switch hebt dan kan je daarop natuurlijk ook de juiste VLANs handmatig op instellen op de juiste poorten. Dat moet je dan wel doen via de software/webinterface van de fabrikant van die Managed switch.

• Gr4mpyC3t
Stalensnuitje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:37:
[...]

Geen probleem! :)

Je zou ook alle apparatuur op één unmanaged switch aan kunnen sluiten en de poort op de Dream Router waar die switch aanhangt toe kunnen wijzen aan je IoT VLAN. Of is dat ‘fysiek’ niet mogelijk?

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

@Gr4mpyC3t Jazeker, dat werkt

• Lord_Dain
Idd leuke aanbieding, jammer genoeg zit de Dream Router 7 er dit keer niet bij :(

• Gr4mpyC3t
Sorry ik was niet zo duidelijk, bedoelde vooral dat zijn apparatuur dan wel in de buurt van de switch moet staan. :)

• Stalensnuitje
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:30:
[...]

Sorry ik was niet zo duidelijk, bedoelde vooral dat zijn apparatuur dan wel in de buurt van de switch moet staan. :)
Ik dacht idd al dat je dat bedoelde. Heb het even uitgetekend en volgens mij moet dat lukken, als ik er op zolder een Switch Flex mini tussen zet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqHYCSHsOFWn8k1FREt1tzNs42M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8H5R09OaCIgPctno5sGNbhNz.png?f=fotoalbum_large

• Gr4mpyC3t
Stalensnuitje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:26:
[...]

Ik dacht idd al dat je dat bedoelde. Heb het even uitgetekend en volgens mij moet dat lukken, als ik er op zolder een Switch Flex mini tussen zet:

[Afbeelding]
Hoe ga je die U7 Lite van stroom (PoE) voorzien? Een Flex Mini heeft geen PoE Out.

Of een andere switch dat PoE Out ondersteunt, of je hebt een PoE injector nodig.

• Stalensnuitje
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:21:
[...]

Hoe ga je die U7 Lite van stroom (PoE) voorzien? Een Flex Mini heeft geen PoE Out.

Of een andere switch dat PoE Out ondersteunt, of je hebt een PoE injector nodig.
Nee, die hangt al aan een PoE injector, dus dat moet goedkomen. Ik was even vergeten dat bij de oude meshkit ook de satellieten van 3x RJ45 waren voorzien, dus daar kon ik de omvormer ook bij op prikken. PC tot nu toe altijd draadloos, maar het plan om die bedraad te doen lag er al een tijdje O-)

Lang verhaal kort: daar moet sowieso nog een switch bij (omdat de U7 Lite maar 1 poort heeft) en voor wat ik nu gezien heb is die Flex Mini dan een prima optie.

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:57
Hoi,

Ik wil graag twee van deze uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Pro, per stuk halen, omdat ze iets in prijs zijn gedaald. Ik heb geen bedrijf, en vroeger of beter gezegd tot nu toe gebruik ik die nanohd, maar voordat ik geen ondersteuning meer hiervoor krijg, wil ik twee nieuwe halen, dus die pro's. Maar nogmaals, voor een woning, heb ik hier te maken met heel veel straling of valt dit mee? Ik hoor het graag.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@westlym Pro geeft aan dat ie meer connecties en clients aankan (sterkere processor, meer antenne's) niet dat ie meer zendvermogen heeft, wat is wettelijk geregeld. Dus je hebt geen bedrijf nodig om een pro te gebruiken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:57
franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:00:
@westlym Pro geeft aan dat ie meer connecties en clients aankan (sterkere processor, meer antenne's) niet dat ie meer zendvermogen heeft, wat is wettelijk geregeld. Dus je hebt geen bedrijf nodig om een pro te gebruiken.
Dank u.
Ik heb een jaar of vier geleden twee nanohd gehaald en tot nu toe werken ze uitstekend. Ik ben geen unify diehard gebruiker (gebruik hier opnsense), maar voordat de support van de nanohd's voorbij zijn, wil ik twee nieuwe accesspoints binnenhuis halen. Ik zal hierboven dat de lite een betere verbinding hebben dan se pro, maar dat zonder de 6Ghz.

• Gr4mpyC3t
westlym schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:12:
[...]

Dank u.
Ik heb een jaar of vier geleden twee nanohd gehaald en tot nu toe werken ze uitstekend. Ik ben geen unify diehard gebruiker (gebruik hier opnsense), maar voordat de support van de nanohd's voorbij zijn, wil ik twee nieuwe accesspoints binnenhuis halen. Ik zal hierboven dat de lite een betere verbinding hebben dan se pro, maar dat zonder de 6Ghz.
Maar er is nog steeds ondersteuning, toch? Ik snap niet zo goed waarom je U7 Pro’s koopt omdat de ondersteuning zou verlopen.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:16:
[...]

Maar er is nog steeds ondersteuning, toch? Ik snap niet zo goed waarom je U7 Pro’s koopt omdat de ondersteuning zou verlopen.
Soms wil je gewoon iets nieuws. Dan verzin je vanzelf wel een 'goede' reden. :D

• Gr4mpyC3t
GioStyle schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:22:
[...]

Soms wil je gewoon iets nieuws. Dan verzin je vanzelf wel een 'goede' reden. :D
Zeg dat dan gewoon? :P

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-12 20:59
En helaas weer niet met extra poorten zoals de U6 IW :(

/post

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:31
Sand0rf schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:19:
En helaas weer niet met extra poorten zoals de U6 IW :(
Komt nog 😉

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:22
Begint nu toch wel te jeuken om oude AC LR en AC Lite te vervangen voor voor een U7 pro. :9

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-12 20:10

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ubiquiti omgeving draait hier al jaren stabiel zonder echte issues, ff afkloppen.
Setup: Ziggo modem in Bridge --> UXG Lite ->> 3 AC Lites waarvan 1 bekabeld via 1GBit. De rest mesh.

Merk vooral tijdens muziek streamen (nederland.fm en spotifty) dat de stream wel eens een hickup heeft, daarna gaat ie vrolijk verder. Luister tijdens het thuiswerken meestal naar de radio of spotify. Iemand die eenzelfde issue heeft en wat is de oplossing? :+

Whatever.

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:43
Allright, ik ben helemaal klaar met de TP-link Deco meuk en wil de overstap maken naar Ubiquiti. Ik heb alleen een dilemma waar ik niet helemaal uitkom en ben benieuwd naar wat input.

Uitgedachte Setup:

1x GateWay Ultra (meterkast, glasvezel van YouFone erin)
1x Switch Ultra (meterkast)
3x U7 Lite (op elke verdieping 1x)
1x Swiss Army Knife Ultra outdoor (voor in de tuin)

Daarnaast in de tuin 2x een Reolink RLC-510A te voeden via PoE. Verder geen PoE apparatuur. Swiss Army Knife en de 2 cams krijgen elk hun eigen UTP vanaf de switch.

Mijn dilemma zit op de Switch. Als ik uitreken wat ik aan PoE output nodig heb dan kom ik op:

3× U7 Lite: max 13W → 39W
Swiss Army Knife (UK-Ultra): → 8W
2× Reolink RLC-510A: 12W → 24W

Kom ik toch al snel uit op circa 70 W. Dan voldoe ik niet met de Switch Ultra 60W, maar moet ik meteen de upgrade naar de 210W pakken. En ik vind die adapter echt schandalig duur (100 E).

Stel dat de Ubiquiti AP's veel beter performen in wifi range en throughput in vergelijking tot mijn Deco M4 setje, dan heb ik mogelijk een U7 lite minder nodig, of bijvoorbeeld de Swiss Army Knife in de tuin niet perse nodig. Dan zakt de benodigde output PoE wel richting die 60 W.

Ik kan dat pas een btje testen als ik de hele boel heb draaien. Kip = Ei.

Zijn er dingen in de setup aan te passen die wat meer flexibiliteit geven? Of andere tips. Dank!

• TheKerremenke
@EvtK Vermoed dat je er wel gaat komen met een 60W adapter. Die 13W zijn piek vermogens, volgens mij ligt het continu verbruik lager (wordt graag gecorrigeerd, als mijn aanname niet klopt).

Daarnaast zou je een poe injector kunnen gebruiken voor een van de camera’s. Mocht je toch te weinig aan 60W hebben.

Wel zou ik rekening houden dat je wel al snel aan de limiet gaat zitten. Dat heb je met die 210W adapter minder snel. Mocht je ooit willen uitbreiden.

Edit: heb zelf twee jaar geleden dezelfde opstelling gemaakt. Ultra gateway, Ultra switch (60W adapter), AC Lite (nu nog) en Flex HD. Komt binnenkort een Aqara G5 Pro aan te hangen. Dus meer als ruimte genoeg. Na de verbouwingen hier, dan wordt het spul geüpgraded. Moet nog wat leidingen trekken.

Grote kans dat er dan een upgrade naar 2.5G komt. Ondanks dat de glasvezel voorlopig op 1G max zit.

[ Voor 30% gewijzigd door TheKerremenke op 12-12-2025 19:57 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Lord_Dain
@EvtK wat @TheKerremenke hierboven zegt klopt. In gebruik power draw ligt over het algemeen echt een stuk later (soms wel beneden 50%) van de maximum power draw. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat bij opstarten van devices tegelijkertijd hij mogelijk even de max aanraakt, maar in de praktijk is dat denk ik zo ongeveer het enige wat er volgens mij kan gebeuren. Kans dat alle 6 devices die 70W tegelijk raken lijkt nihil.
Je zou nog even kunnen kijken hoe het met die Reolink's zit, bovenstaande is vooral voor die 4 Ub devices.
Snelle search levert dit op:
Daytime (IR off): The camera typically consumes around 2-3 watts during the day when the infrared (IR) lights are off and there is no demanding processing.
Nighttime (IR on): The power usage increases when the infrared LEDs are activated for night vision, typically rising to around 5 watts.
Maximum Draw: The consumption reaches its peak (up to the 12W limit) only when all features are active simultaneously, such as streaming at maximum bitrate/frame rate, having IR lights on, and potentially using features like image processing for detection.

edit:
Realiseer me dat de cisco PoE switches op mijn werk wel keihard de max. power draw per port reserveren. Dus de hele theorie hierboven geldt alleen als op de betreffende switch dit niet ook gebeurt. Helaas weet ik niet genoeg van Ubiquiti switches af om deze te beantwoorden.. :|
Dit wordt wel wat krap wellicht...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CRGIkxI.png

[ Voor 49% gewijzigd door Lord_Dain op 12-12-2025 19:03 ]

• Gr4mpyC3t
EvtK schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:03:
Allright, ik ben helemaal klaar met de TP-link Deco meuk en wil de overstap maken naar Ubiquiti. Ik heb alleen een dilemma waar ik niet helemaal uitkom en ben benieuwd naar wat input.

Uitgedachte Setup:

Daarnaast in de tuin 2x een Reolink RLC-510A te voeden via PoE. Verder geen PoE apparatuur. Swiss Army Knife en de 2 cams krijgen elk hun eigen UTP vanaf de switch.

Mijn dilemma zit op de Switch. Als ik uitreken wat ik aan PoE output nodig heb dan kom ik op:

Kom ik toch al snel uit op circa 70 W. Dan voldoe ik niet met de Switch Ultra 60W, maar moet ik meteen de upgrade naar de 210W pakken. En ik vind die adapter echt schandalig duur (100 E).

Stel dat de Ubiquiti AP's veel beter performen in wifi range en throughput in vergelijking tot mijn Deco M4 setje, dan heb ik mogelijk een U7 lite minder nodig, of bijvoorbeeld de Swiss Army Knife in de tuin niet perse nodig. Dan zakt de benodigde output PoE wel richting die 60 W.

Zijn er dingen in de setup aan te passen die wat meer flexibiliteit geven? Of andere tips. Dank!
Er is een 90W PoE+++ adapter met 10Gbit uplink. Kan je die niet gebruiken om de switch mee te voeden?

Ik gebruik deze injector in combinatie met de Flex Mini 2,5G en dan heb ik zo’n 74W budget voor PoE-aangedreven spul.

Als het goed is, is dat dan voldoende?

Edit: En heb je overwogen om meteen naar 2,5 Gbit te kijken? Is allemaal iets kostbaarder, maar dan zit je de komende jaren wel goed met je netwerk. Die Switch Ultra is 1 Gbit en is dan de bottleneck.

[ Voor 5% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 12-12-2025 19:17 ]

• EvtK
Thanks voor de input so far, altijd fijn die tweakers met ervaringen en inzichten uit eerste hand.

@Lord_Dain damn, ik zie het nu ook. Ik ging uit van 60W, maar het is dus minder!

@Gr4mpyC3t interessant, ik dacht ergens gelezen te hebben dat een PoE adapter om de switch mee te voeden, zodat ie het vervolgens kan doorgeven niet werkt. Dit werkt dus wel een jouw setup?

deze: https://eu.store.ui.com/e...cc-poeplusplusplus-10g-eu

En die hang ik dan tussen de gateway en de switch mini 2.5G. Maar wacht even, die switch mini is toch geen switch met PoE output?

• TheKerremenke
EvtK schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:02:
Thanks voor de input so far, altijd fijn die tweakers met ervaringen en inzichten uit eerste hand.

@Lord_Dain damn, ik zie het nu ook. Ik ging uit van 60W, maar het is dus minder!

@Gr4mpyC3t interessant, ik dacht ergens gelezen te hebben dat een PoE adapter om de switch mee te voeden, zodat ie het vervolgens kan doorgeven niet werkt. Dit werkt dus wel een jouw setup?

En die hang ik dan tussen de gateway en de switch mini 2.5G. Maar wacht even, die switch mini is toch geen switch met PoE output?
Bij mijn weten bestaat er geen Switch mini met POE uitgangen. Enkel een ingang om de switch zelf te voeden.

Dan zou je richting een flex 2.5G POE++ gaan.
Die heeft Total PoE Availability
PoE+++ input: 76W
PoE++ input: 46W
PoE+ input: 16W
210W AC adapter input: 196W

[ Voor 5% gewijzigd door TheKerremenke op 12-12-2025 20:24 ]

• Beer070

Uitgedachte Setup:

Net even in mijn dashboard gekeken.
Ik heb 2 Reolink camera’s die gebruiken 3 watt (RL811) en 5 watt (RL823S1) in de basis.
De U7Pro en U7 Max zitten op 11watt.
Mijn U6+ gebruikt de helft (5.5 watt), ik verwacht dat alles wat geen 6Ghz heeft significant minder gebruikt.

• TheKerremenke
De AC Lite verbruikt rond de 3,28W
De FlexHD verbruikt rond de 4,2W

De Aqara 5G pro max 10W (5V 2A indien USB C voeding), maar idle is 2,4W verbruik.

[ Voor 41% gewijzigd door TheKerremenke op 12-12-2025 20:49 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:14

timovd

Voorsprong door techniek

Stalensnuitje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:36:
[...]

Nee, die hangt al aan een PoE injector, dus dat moet goedkomen. Ik was even vergeten dat bij de oude meshkit ook de satellieten van 3x RJ45 waren voorzien, dus daar kon ik de omvormer ook bij op prikken. PC tot nu toe altijd draadloos, maar het plan om die bedraad te doen lag er al een tijdje O-)

Lang verhaal kort: daar moet sowieso nog een switch bij (omdat de U7 Lite maar 1 poort heeft) en voor wat ik nu gezien heb is die Flex Mini dan een prima optie.
Of een U7-IW (non-pro) ip van je "UFO". Die heeft 2 poorten uit, maar dan mis je 6GHz. Wil je wel 6GHz, moet je naar de 6IW enterprise, maar die is vrij duur, want voor het zelfde geld heb je nog een UDR7 en die kan ook als AP/switch werken.
Edit: n.a.v. @ovd1995 : https://community.ui.com/...1f-4956-9a58-4b52794df0d3

Waarom heb je een PoE-injector? De UDR7 heeft toch één PoE uitgang?

[ Voor 7% gewijzigd door timovd op 12-12-2025 21:02 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
timovd schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:50:
[...]
want voor het zelfde geld heb je nog een UDR7 en die kan ook als AP/switch werken.
Zo ver ik weet kan de UDR7 alleen als cloud gateway/controller gebruikt worden en niet als losse AP. De UX7 kan wel als AP/switch (wel 1 downlink dan..) werken.

• Gr4mpyC3t

Sorry, ik ben in de war. Het is geen Mini, maar Flex. Op één of andere manier kan ik het maar moeilijk uit elkaar houden. :-(

Bij mij heb ik:

Cloud Gateway -> 10G PoE+++ Adapter (90W) -> Flex 2.5G PoE -> U7 Lite’s

Dan is alles tot en met de access points via 2.5 Gbit aangesloten en is er een totaal van 74W PoE Out op die switch.

• nafofella

2e hand UniFi 8 poe 150?
Staat zat op marktplaats. 90% van mijn UniFi spul is 2e hands en dat werkt ook gewoon top ;)
Ja wel vaak 1 gbit maar welke apparaten hebben meer nodig?

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:40

Uitgedachte Setup:

Zit met hetzelfde probleem.
Zelf dacht ik een 52/54 vdc voeding aan te schaffen en deze te sizen naar het benodigde vermogen.

Misschien iemand hier ervaring mee?

Zie ook aankoopadvies topic:
OxyDrokz schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:45:
[...]
Als hetgeen wat je wilt niet bestaat, moet je het zelf maar maken :twk
In het kantoor een USW-ultra, met Meanwell HLG-120H-54A power supply.
Ik kom met een 120W PSU op 120/7= 17W per poort uit. Laten we ze op 10W per stuk schatten, dan zit de voeding ruim in z'n jasje, zelfs met het verbruik van de switch zelf.

• EvtK
OxyDrokz schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:16:
[...]

Zelf dacht ik een 52/54 vdc voeding aan te schaffen en deze te sizen naar het benodigde vermogen.

[...]
Oef, ik weet niet of ik dergelijk dure apparatuur zou willen gaan voeden met niet officiele power supplies. Dan maar iets meer betalen :)

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

Na al mijn avonturen met de Edgerouter 6P en het gedoe met KPN multicast tv, en het feit dat ik het met de Edgerouter gewoon niet ingeregeld kreeg (Experiabox er op een gegeven in gehangen en toen werkte alles vlekkeloos), heb ik nu de edgerouter vervangen door de UCG-Fiber. Scriptje van Fabian gedraaid en vooralsnog werkt alles in een keer prima.

Heeft het nog voordelen om Pihole DHCP en DNS te laten doen? Of zit het Unifi systeem voldoende dicht?

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Argarath schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:17:
Na al mijn avonturen met de Edgerouter 6P en het gedoe met KPN multicast tv, en het feit dat ik het met de Edgerouter gewoon niet ingeregeld kreeg (Experiabox er op een gegeven in gehangen en toen werkte alles vlekkeloos), heb ik nu de edgerouter vervangen door de UCG-Fiber. Scriptje van Fabian gedraaid en vooralsnog werkt alles in een keer prima.

Heeft het nog voordelen om Pihole DHCP en DNS te laten doen? Of zit het Unifi systeem voldoende dicht?
Geen idee waarom je de PiHole DHCP zou willen laten doen. Maar als je fijnmazigere adblocking wilt (los van wat Unifi aanbiedt) kan je DNS wel buiten unifi laten lopen. AdguardHome of PiHole met je eigen lijsten etc.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Beer070

KPN multicast tv is toch niet meer nodig? Tegenwoordig doen alle kastjes unicast dacht ik.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb twee Flex mini's op DHCP staan wiens DNS via mijn Pi-Hole lopen. Sinds gister vertoonde een een en nu twee van deze switches dit gedrag in mijn Pi-Hole, om de zoveel seconden.

Iemand enig idee waar dit ineens vandaan komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iWC2odvAwFsf0O-wz1BA7_ryz0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/byDsXn78i22r9M2wF3b4Ih6r.png?f=user_large

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012

Ik heb jaren met een Pihole gedraaid, maar heb sinds begin 2025 advertentie-blocking binnen Unifi aan staan en vind het prima werken. Nu deed ik er overigens weinig mee op het vlak van analyse en extra lijsten toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Frij5fd op 14-12-2025 10:14 ]

• nafofella
Frij5fd schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:11:
[...]

Ik heb jaren met een Pihole gedraaid, maar heb sinds begin 2025 advertentie-blocking binnen Unifi aan staan en vind het prima werken. Nu deed ik er overigens weinig mee op het vlak van analyse en extra lijsten toevoegen.
Maakt dat adblocker overbodig?

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
nafofella schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:18:
[...]

Maakt dat adblocker overbodig?
Voor mij wel, maar mogelijk vinden anderen dat niet. Ik vindt het voldoende als ik weinig tot geen reclame op websites zie

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

Beer070 schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:22:
[...]

KPN multicast tv is toch niet meer nodig? Tegenwoordig doen alle kastjes unicast dacht ik.
Volgens verschillende berichten geeft multicast beter beeld dan unicast.

• duvekot
  • Nu online
Hier in huis is PiHole de primaire DNS voor alles en is het ook de DHCP server voor alles. Een centrale plek waar ik invloed kan uitoefenen op welk apparaat welk IP adres krijgt, welke DNS naam er bij hoort (en zelfs meerdere als dat handig is). Ik vind het prettig dat ik meer controle heb. Bij de UniFi software werkt het toch net niet helemaal lekker met reserveringen en namen (al begreep ik dat het in recente versies al beter is). De PiHole draait op een oude RPi3 en gewoon vanaf een SD kaartje zonder problemen.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Je dns software draaien op een sd kaartje vanaf een RPI, dat is wel gedurfd.
Pagina: 1 ... 333 334 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.