Wegens een nieuwe internetprovider NetRebel moet ik mijn Unifi config aanpassen.
Ik had eerst Odido glasvezel en ben overgegaan naar NetRebel-glasvezel.
Belangrijkste het enige verschil tussen de twee providers is dat Odido het internetverkeer op vlan300 zette en Netrebel helemaal geen vlan heeft. Verder is de techniek hetzelfde (GPON) en is de Huawei-ONT vervangen voor een ZTE ONT.
Maar wat moet ik nu doen met mijn VLAN-configuratie? Ik moet ervoor zorgen dat het verkeer vanaf de ONT gescheiden over twee switches gaat voordat het bij de Mikrotik op zolder aankomt. En de Mikrotik moet het verkeer ook weer terugsturen over dezelfde SFP-kabel zodat het hele LAN daar gebruik van kan maken.
Uit mijn post van 10 oktober 2024, toen ik het voor Odido had ingericht:
Nu moet het er straks wederom zo uitzien. De plaat is niet wezenlijk veranderd (switchpoort beneden is veranderd van 1 naar 8 maar dat is het).
Maar hoe stel ik die VLAN's nou in?
Ik raak in de war van tagged en untagged VLAN's. Bij Ubiquity heet dat native vs tagged.
Dit is wat ik denk dat er moet gebeuren:
- Het verkeer op port 8 van de switch beneden (verbinding naar de ONT) moet een VLAN krijgen zodat deze apart gehouden kan worden van de rest van het verkeer. Voorstel is om VLAN ID 100 te geven.
- Op de switch beneden trunk-poort naar boven moeten twee VLAN's ingericht worden om de internet-data en het LAN te kunnen verzenden/ontvangen. Ik denk dat hier untagged VLAN 100 moet komen (want de tag is al geplaatst bij poort 8 ) en ook een ander VLAN op deze trunk port voor het LAN, VLAN ID 10. Die VLAN ID 10 moet tagged worden, VLAN informatie moet toegevoegd worden want dat ID bestaat nog niet.
- Op de trunk port van de switch boven bijna dezelfde config als beneden, maar dan untagged 100 en 10 want tags zijn al geplaatst.
- Op de SFP port van de switch boven naar mikrotik router, deze poort moet untagged 100 hebben, immers internetverkeer heeft 100 en het is al getagged geweest dus taggen is niet nodig. Ook moet deze poort untagged 10 krijgen voor het LAN verkeer. untagged, want de tag is al geplaatst.
- Op de SFP port van de mikrotik zelf weet ik het even niet.
Klopt mijn gedachtengang? Eenmaal tagged hoeft het later niet meer getagged te worden.
Ik wilde het zelf graag oplossen maar ik krijg de trunk niet goed ingesteld. De controller hangt boven aan de switch en verliest bij het instellen van trunk VLAN's verbinding met beneden. Het jammere van die controller is dat het me niet op tijd laat weten dat de verbinding verloren is waardoor ik soms een offline switch beneden zit te configureren.
De enige manier om het op te lossen is om dan een UTP-kabeltje tussen beiden te leggen waardoor de beneden switch weer verbinding heeft met de controller. Maar dan blokkeert de SFP-poort weer wegens rondgaand verkeer.
Ik vind het dramatisch en ik durf die trunk eigenlijk niet meer aan te raken zonder eerst goed geïnformeerd te zijn.
Dus kunnen jullie me helpen?
[
Voor 19% gewijzigd door
badkuip op 17-04-2026 14:41
]