[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 317 318 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Mr-D. schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:15:
[...]

Tja dat wil ik dus vermijden.
Waarom?
Ik had 20 rules, was te doen.
Af en toe is het tijd om alles weer eens goed te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Heb sinds ongeveer 1 week de Cloud Gateway Ultra ter vervanging van Edgerouter X SFP die zover ik weet officieel nog niet EOL is maar de laatste firmware update dateert van 1 augustus 2023.
Eerst geprobeerd om OpenWRT er op te flashen maar dat is echt een ramp en krijg het niet werkend.

Eerste indruk is zeer goed.
De software is heel anders opgebouwd dan van die van Edgerouter dus dat is wel even wennen en zoeken waar bepaalde instellingen zich bevinden. Maar alles werkt nu prima. Groot voordeel van de Cloud Gateways is dat de unifi controller is ingebouwd hierdoor is het niet meer nodig om unifi lokaal op een pc of in een docker container te draaien.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:20

Mr-D.

interpunctie? no hero here

ASS-Ware schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Waarom?
Ik had 20 rules, was te doen.
Af en toe is het tijd om alles weer eens goed te bekijken.
Scroll er net doorheen maar bleef scrolled Ongeveer 100+ regels.

Neemt niet weg om het eens een keer goed onder de loep te nemen.
Zal vast te veel in staan, maar ik ga er denk ik eerst maar eens een keer goed voor zitten welke rules wel en welke niet.
Moeten ook wat rules bij komen zie ik ff snel.
Want op een vpn heb ik geen enkele toegang tot het lokale netwerk, terwijl ik op die er toch 2 devices wil benaderen, de familie vpn heeft alleen toegang tot internet en dns, wel makkelijk voor openbare wifi punten, etc etc.
Dus ga daar eerst maar eens een dag aan besteden.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Mr-D. schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Scroll er net doorheen maar bleef scrolled Ongeveer 100+ regels.

Neemt niet weg om het eens een keer goed onder de loep te nemen.
Zal vast te veel in staan, maar ik ga er denk ik eerst maar eens een keer goed voor zitten welke rules wel en welke niet.
Moeten ook wat rules bij komen zie ik ff snel.
Want op een vpn heb ik geen enkele toegang tot het lokale netwerk, terwijl ik op die er toch 2 devices wil benaderen, de familie vpn heeft alleen toegang tot internet en dns, wel makkelijk voor openbare wifi punten, etc etc.
Dus ga daar eerst maar eens een dag aan besteden.
100+ regels ... voor een thuis situatie?
WOW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Vandaag bezig geweest met zowel de UXG als de UCG.
Voor controller-intergratie heb ik gekozen voor de UXG en mijn cloud key gen2 behouden.
Hierdoor kan ik ook mijn multiple sites behouden (wat niet kan met de UCG).

Ik hou aan het einde 1 probleem over.
Wanneer de stroom van de UXG word afgehaald (geen reboot) heb ik geen internet meer (KPN).
Wanneer ik dan vervolgens ga kijken in de lokale controller op de internetlijn loop ik hier tegenaan als ik de internet-lan wil editen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5wCwUnAXa1-VMkG8EU2DEulwps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQHdV1RkkOrpNJKMFEPlJxpW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan dit eigenlijk alleen fixen door het factory default te geven, en alles weer opnieuw te configureren. Iemand een idee hoe te op te lossen?

Wat mij tijdens de setup ook was opgevallen is het feit dat de UXG niet te adopten is in mijn unifi network. Dit eindigd op een connectity-probleem.
Ik zet daarom maar een lokale DHCP-server (lan) op, waarna de UXG zichtbaar is de unifi-controller.

Ik hoop dat iemand deze ellende herkend en een oplossing weet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

ASS-Ware schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:14:
[...]

WOW.
Ach ik sla met alles een beetje door, ben gelukkig nu in therapie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:55
ASS-Ware schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:14:
[...]

WOW.
Ik heb ook gewoon 180 rules, ik wist nog niet dat het zo ongewoon was :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:48
Theetjuh schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:03:
[...]
Ik heb ook gewoon 180 rules, ik wist nog niet dat het zo ongewoon was :$
Ik ben wel benieuwd wat voor soorten regels je dan gebruikt ... En welke services je allemaal draait intern .. (en ook voor @Mr-D. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Laatst online: 25-06 21:11
pitchdown schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:51:
[...]

dat zou wel raar zijn? aangezien je ook een nieuwe site kan aanmaken...
De andere sites kun je op je cloud key hosten. Geen enkele controller anders dan self hosted of cloud key kan meerdere sites aan. Dat is redelijk goed vindbaar in de diverse fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
Tonne schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:40:
[...]

De andere sites kun je op je cloud key hosten. Geen enkele controller anders dan self hosted of cloud key kan meerdere sites aan. Dat is redelijk goed vindbaar in de diverse fora.
Voordeel van unifi is voor mij dat alles in 1 interface zit. Daarom nu gekozen voor UXG.
Ik zit alleen dus nog met het issue m.b.t. de wan-interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WayLikeMark
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:38
loyske schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:50:
[...]

Edit: Net de web interface van de speakers bekeken. De Arc is dus inderdaad draadloos verbonden met mijn Wifi, maar de Sub en 2x One SL zijn dus via SonosNet verbonden :?
Die zouden dus ook via eigen wifi moeten gaan 8)7
Dat is bij Sonos altijd zo (uitgezonderd de hele oude serie). De sub en de surrounds verbinden middels 5Ghz met de soundbar om geen delay te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
duvekot schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:37:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat voor soorten regels je dan gebruikt ... En welke services je allemaal draait intern .. (en ook voor @Mr-D. )
Heb 77 devices, 11 VLAN’s, een proxmox cluster van 3 hosts met 1 vm en 15 lxc containers en 2 nassen.
Een DMZ, VPN Client, veel IoT, Camera en zoveel mogelijk gescheiden qua media, storage, servers en clients.
Alles op poort niveau gedefineerd in de firewall.

Dit alles op 3 AP’s en 3 Pro Max switches :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Theetjuh schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:01:
[...]

Heb 77 devices, 11 VLAN’s, een proxmox cluster van 3 hosts met 1 vm en 15 lxc containers en 2 nassen.
Een DMZ, VPN Client, veel IoT, Camera en zoveel mogelijk gescheiden qua media, storage, servers en clients.
Alles op poort niveau gedefineerd in de firewall.

Dit alles op 3 AP’s en 3 Pro Max switches :)
Een echte Tweaker dus 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
duvekot schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:03:
[...]

Een echte Tweaker dus 😁
Haha ja daar beschouw ik me wel onder O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je een UXG eigenlijk adopten in een remote controller over een VPN?

* RobertMe heeft zelf een zelfbouw router, en bij fam. een ER4. Beiden verbinden over Wireguard naar een VPS waarbij de UniFi Controller op de VPS staat en het connecten van de UniFi apparaten (switches & APs) dus op basis van het IP van het tunnel endpoint gaat (10.<...>). Werkt in zoverre prima. Maar stel ik zou toch weer naar een UniFi router gaan, met een UXG dan, werkt dat? Neem in ieder geval niet aan dat je in een setup van de UXG alvast een WG tunnel kunt opzetten om vervolgens het inform address in te stellen :p (Want op mijn oude USG was dat "ingebouwde" setup scherm nogal beperkt. Volgens mij kon je alleen een WAN VLAN ID en LAN subnet instellen? En wellicht nog net PPPoE voor WAN?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:16:
Kun je een UXG eigenlijk adopten in een remote controller over een VPN?

* RobertMe heeft zelf een zelfbouw router, en bij fam. een ER4. Beiden verbinden over Wireguard naar een VPS waarbij de UniFi Controller op de VPS staat en het connecten van de UniFi apparaten (switches & APs) dus op basis van het IP van het tunnel endpoint gaat (10.<...>). Werkt in zoverre prima. Maar stel ik zou toch weer naar een UniFi router gaan, met een UXG dan, werkt dat? Neem in ieder geval niet aan dat je in een setup van de UXG alvast een WG tunnel kunt opzetten om vervolgens het inform address in te stellen :p (Want op mijn oude USG was dat "ingebouwde" setup scherm nogal beperkt. Volgens mij kon je alleen een WAN VLAN ID en LAN subnet instellen? En wellicht nog net PPPoE voor WAN?)
Ik zou denk ik geen UXG kiezen die software ontwikkeling qua features is van ander niveau dan de UCG. That said: je zal hem thuis moeten stagen dan kan het werken. WAN instellingen goed zetten en dan een VPN configuratie laden en dan adopteren op je VPS. Op afstand uit de doos gaat het lastig worden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:35:
[...]

Ik zou denk ik geen UXG kiezen die software ontwikkeling qua features is van ander niveau dan de UCG. That said: je zal hem thuis moeten stagen dan kan het werken. WAN instellingen goed zetten en dan een VPN configuratie laden en dan adopteren op je VPS. Op afstand uit de doos gaat het lastig worden:)
Zoiets was ik inderdaad ook aan het denken. Eerst achter een router/... die al "achter" de VPN zit verbinden. Dan is die te set-inform op dat VPN IP te doen. Daarna is het hopelijk mogelijk om de VPN ("client") in te stellen waardoor die zelfstandig te gebruiken is.

Maar ben ook niet concreet aan het afwegen om.... Vroeg het mij puur af. Die ER4 is wel al 6 jaar oud maar doet het in zoverre nog prima. Alleen de support dan... (Ja ik weet dat er nog hotfixes zijn geweest sinds de laatste echte update. En/maar EdgeOS 3 lijkt ook niet echt van de grond te komen). En mijn zelfbouw router heb ik nu ook pas een 2,5 jaar in gebruik. En met daarop 2,5Gbit/s poortjes moet die echt wel even vooruit kunnen (Ziggo 400/40 en geen behoefte aan meer, dus ten zij 1Gbit/s ineens voor deze prijs te krijgen is ga ik ook niet het abo aanpassen, laat staan dat deze TopTon dus 2,5Gbit/s zou moeten kunnen). Enige kansje op een nieuwe "router" is als ik mijn te krappe Intel N5105 servertje met 8GB RAM vervang. Misschien consolideer ik dan en komt er een (m)ATX systeem voor in de plaats met een normale i5 CPU of zo en dan daarop alles. De zelfbouw router draait nu ook Debian, ingericht als router, en daarnaast nog wat Docker containers. Dus ik heb wel vertrouwen in consolideren in één systeem zonder VMs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-06 23:19
ik draai nu een unifi controller voor mijn 4 unifi switches. Heb een UCGF (als vervanging van een ER4) gekocht (die pas over een maand weer actief komt, want de KPN config werkt niet echt en ga over naar freedom), waar ik de switches naar toe moet migreren. Ik kon toen zowel de cloud gateway als de unifi controller aanstonden niet vinden hoe ik de switches (met hun VLAN config) kon migreren, dus ik zal wel iets overduidelijks gemist hebben. :)

Kan iemand me de goede kant opwijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mediumdry schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:37:
ik draai nu een unifi controller voor mijn 4 unifi switches. Heb een UCGF (als vervanging van een ER4) gekocht (die pas over een maand weer actief komt, want de KPN config werkt niet echt en ga over naar freedom), waar ik de switches naar toe moet migreren. Ik kon toen zowel de cloud gateway als de unifi controller aanstonden niet vinden hoe ik de switches (met hun VLAN config) kon migreren, dus ik zal wel iets overduidelijks gemist hebben. :)

Kan iemand me de goede kant opwijzen?
Een backup exporten en importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-06 23:19
stormfly schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:28:
[...]

Een backup exporten en importeren.
Hoe simpel kan het zijn :)

Danks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
pitchdown schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:18:
Vandaag bezig geweest met zowel de UXG als de UCG.
Voor controller-intergratie heb ik gekozen voor de UXG en mijn cloud key gen2 behouden.
Hierdoor kan ik ook mijn multiple sites behouden (wat niet kan met de UCG).

Ik hou aan het einde 1 probleem over.
Wanneer de stroom van de UXG word afgehaald (geen reboot) heb ik geen internet meer (KPN).
Wanneer ik dan vervolgens ga kijken in de lokale controller op de internetlijn loop ik hier tegenaan als ik de internet-lan wil editen :

[Afbeelding]

Ik kan dit eigenlijk alleen fixen door het factory default te geven, en alles weer opnieuw te configureren. Iemand een idee hoe te op te lossen?

Wat mij tijdens de setup ook was opgevallen is het feit dat de UXG niet te adopten is in mijn unifi network. Dit eindigd op een connectity-probleem.
Ik zet daarom maar een lokale DHCP-server (lan) op, waarna de UXG zichtbaar is de unifi-controller.

Ik hoop dat iemand deze ellende herkend en een oplossing weet!
Iemand een suggestie hoe dit te fixen of te troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pitchdown schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:57:
[...]

Iemand een suggestie hoe dit te fixen of te troubleshooten?
Begrijp ik je goed dat als je de UXG uitschakelt je dan geen configuratie kan saven in de CK2 die nog over het LAN benaderbaar is omdat deze de UXG niet meer kan zien?
Deze begrijp ik niet? Als je niet de standaard IP reeks gebruikt moet je eerst lokaal op je UXG inloggen via de lokale webbrowser met een directe UTP kabel. Dan wijzig je je de UXG naar het LAN subnet van jouw thuisnewerk, dan geeft hij op moment X aan "ververs de website op het nieuwe IP" dat doe je dan. Dan stop je eerst de LAN port van je netwerk in de UXG en dan pas ga je verder in de wizard van de UXG. Dan zal de UXG zelf de CK2 vinden en kan je hem adopteren in je huidige IP reeks waar je CK2 al in zit.

Je verhaal mag wat technischer, IP's vlans etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
stormfly schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Begrijp ik je goed dat als je de UXG uitschakelt je dan geen configuratie kan saven in de CK2 die nog over het LAN benaderbaar is omdat deze de UXG niet meer kan zien?

[...]

Deze begrijp ik niet? Als je niet de standaard IP reeks gebruikt moet je eerst lokaal op je UXG inloggen via de lokale webbrowser met een directe UTP kabel. Dan wijzig je je de UXG naar het LAN subnet van jouw thuisnewerk, dan geeft hij op moment X aan "ververs de website op het nieuwe IP" dat doe je dan. Dan stop je eerst de LAN port van je netwerk in de UXG en dan pas ga je verder in de wizard van de UXG. Dan zal de UXG zelf de CK2 vinden en kan je hem adopteren in je huidige IP reeks waar je CK2 al in zit.

Je verhaal mag wat technischer, IP's vlans etc etc.
Als ik de UXG van stroom af haal (dus geen reboot), heb ik geen internet meer.
Als ik dan in de configuratie van de Cloudkey kijk op de internetlijn dan is er geen verbinding en kan ik ook de informatie niet opnieuw configureren (zie printscreen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5wCwUnAXa1-VMkG8EU2DEulwps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQHdV1RkkOrpNJKMFEPlJxpW.jpg?f=fotoalbum_large

Je stappenvolgorde m.b.t. de cloudkey klopt !
Maar ook na VERVERSEN geeft de internface aan dat de cloudkey NIET online (greyed out).

Ik heb 2 interne vlans:
1) Default
2) IPTV (Kpn)

[ Voor 32% gewijzigd door pitchdown op 15-06-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
pitchdown schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:42:
[...]

Als ik de UXG van stroom af haal (dus geen reboot), heb ik geen internet meer.
[..]
Je stappenvolgorde m.b.t. de cloudkey klopt !
Maar ook na VERVERSEN geeft de internface aan dat de cloudkey NIET online (greyed out).

Ik heb 2 interne vlans:
1) Default
2) IPTV (Kpn)
Doe er ook maar een tekening bij van hoe alles nu is aangesloten ... Want je had ook een UCG in de mix toch? Dus wat zit op wat aangesloten en waar zit je ISP op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
duvekot schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:00:
[...]

Doe er ook maar een tekening bij van hoe alles nu is aangesloten ... Want je had ook een UCG in de mix toch? Dus wat zit op wat aangesloten en waar zit je ISP op aangesloten.
Nee de UCG heb ik terug gestuurd omdat deze geen multi-sites ondersteuning heeft.
Dus de tekening is behoorlijk simpel :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZE-CHxM_LP8Da72ej62xSTUbos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjBYvH7pW2mAI8SyA6CiWNO6.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij ook opvalt is dat mijn default site lokaal op de cloudkey online is, en in het online unifi portal Offline (zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpiqbxMGOdEr_Opb_VjBz-wq_YE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HwTtbMUmalcCR4cy51mrXWf3.jpg?f=user_large

Als dan vervolgens doorklik in de offline-site dan staat de kpn-lijn wel netjes online...

[ Voor 21% gewijzigd door pitchdown op 15-06-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
pitchdown schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Nee de UCG heb ik terug gestuurd omdat deze geen multi-sites ondersteuning heeft.

[Afbeelding]
Dat is simpel idd .. en zonder de UCG ..maar waarom staat er dan bij "Host Device" nog wel UCG ? (In dat screenshot van je "Internet 1" configuratie op je CloudKey2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
duvekot schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:33:
[...]

Dat is simpel idd .. en zonder de UCG ..maar waarom staat er dan bij "Host Device" nog wel UCG ? (In dat screenshot van je "Internet 1" configuratie op je CloudKey2)
Dat is inmiddels UXG Fiber geworden....dus dat is inmiddels veranderd. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:44

Valkyre

Kitesurf FTW!

pitchdown schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:15:
[...]

[Afbeelding]

Wat mij ook opvalt is dat mijn default site lokaal op de cloudkey online is, en in het online unifi portal Offline (zie foto)
[Afbeelding]

Als dan vervolgens doorklik in de offline-site dan staat de kpn-lijn wel netjes online...
Kun je via ssh inloggen op het apparaat dat dat niet goed wil adoptie en dan set-inform xxx xxx xxx xxx doen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
Valkyre schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Kun je via ssh inloggen op het apparaat dat dat niet goed wil adoptie en dan set-inform xxx xxx xxx xxx doen?
Ik kan morgenochtend proberen een factory default te geven aan de UXG en dan handmatig deze proberen toe te voegen aan het unifi-network. Het lijkt mij sterk dat dit gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-06 06:48

JoeZuCK

_Fonz > all.

Vraagje; ik heb 20 devices om en nabij dat op WiFi zit. 3 telefoons, 2 laptops, iPad, ShieldTV (Chromecast), GoogleTV, Nest Speakers, Sonos. Zou ik Multicast Enhancement nu wel of niet aan zetten?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
JoeZuCK schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:42:
Vraagje; ik heb 20 devices om en nabij dat op WiFi zit. 3 telefoons, 2 laptops, iPad, ShieldTV (Chromecast), GoogleTV, Nest Speakers, Sonos. Zou ik Multicast Enhancement nu wel of niet aan zetten?
Waarom?
Met welk nut?
Wat is je probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-06 02:50
Mr-D. schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:15:
[...]

Tja dat wil ik dus vermijden.
Mijn ervaring is dat bij het omzetten naar de ZBF er veel onnodige regels werden aangemaakt. Voor elk wissewasje kwam er een aparte regel. Zo bleef ik achter met dubbel aantal firewall rules.
Doordat de ZBF veel slimmer in gebruik is, heb ik alle regels weggegooid en icm profiles nieuwe regels gaan maken. Bleef iets van 20 regels in totaal over en alles werkt perfecto!
Oh ja en ik gebruik de standaard zones ook niet, behalve DMZ. Heb mijn eigen zones aangemaakt omdat dan standaard veel al dichtstaat!
Ik kom van PfSense vandaan en ben gewend dat alles dichtstaat standaard en dat je beetje bij beetje access toevoegt. Bij Unifi staat me net iets teveel standaard open en dat kon ik mooi oplossen met eigen zones + paar firewall regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yyao_lqBoC8zhQD3Kw7jzjaOSl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUjRz51VuY2rGgRGUhDSrgax.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BC8woO9XvwPSdbejYKS2jcNSK-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2UgizoJgxOQ7mcoFX3qyOeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn uxg gereset maar kan deze niet toevoegen aan mijn unifi netwerk. Ook niet als ik deze in dezelfde iprange heb geplaatst. Ook handmatig niet. Wat gaat hier mis??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Nu online
pitchdown schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:48:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb mijn uxg gereset maar kan deze niet toevoegen aan mijn unifi netwerk. Ook niet als ik deze in dezelfde iprange heb geplaatst. Ook handmatig niet. Wat gaat hier mis??
Ik heb niet al jouw berichten gelezen, maar toen ik de CK2 nog had en een UXG-Lite kocht, kon ik deze gewoon adopteren in unifi network.
UXG resetten, aansluiten op de switch en in de network app van de CK2 adopteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[Afbeelding]

[Afbeelding]

CK al eens herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
Ja ook :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:35
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is de CK2 wel uptodate? Kan me voorstellen dat met een oudere versie hij de UXG niet herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:33
duvekot schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:05:
[...]

https://eu.store.ui.com/e...-fiber/products/ucg-fiber

vs

https://eu.store.ui.com/e...osting/products/uxg-fiber

Volgens mij beiden even duur (325,49 € VAT incl)... En dan nog een tray er bij voor je opslag ... Als je zelf je SSD koopt.
Als je met 1TB storage koopt is het ongeveer 125euro duurder. Prijs verschil is nihil tov losse ssd. Is een losse ssd een stuk beter dan die bij eu store wordt geleverd?

[ Voor 27% gewijzigd door klopping op 16-06-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
klopping schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:57:
[...]

Als je met 1TB storage koopt is het ongeveer 125euro duurder. Prijs verschil is nihil tov losse ssd. Is een losse ssd een stuk beter dan die bij eu store wordt geleverd?
Het zijn twee verschillende soorten apparaten ... Dus denk goed na welke je voor jouw specifieke situatie precies nodig hebt ...

En over de SSD .. ik weet niet precies welke SSD ze er bij leveren ... Maar de ervaringen hier in het topic is dat je dus goedkoper uit bent in totaal als je zelf de SSD aanschaft (en die moet dus wel passen bij het gebruik .. in dit geval dus video opslag en constante opnames)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
duvekot schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:09:
[...]

Het zijn twee verschillende soorten apparaten ... Dus denk goed na welke je voor jouw specifieke situatie precies nodig hebt ...

En over de SSD .. ik weet niet precies welke SSD ze er bij leveren ... Maar de ervaringen hier in het topic is dat je dus goedkoper uit bent in totaal als je zelf de SSD aanschaft (en die moet dus wel passen bij het gebruik .. in dit geval dus video opslag en constante opnames)
Ik heb het over de ucg-fiber, met ssd 1TB rond €125 duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
klopping schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:11:
[...]
Ik heb het over de ucg-fiber, met ssd 1TB rond €125 duurder.
Als je daar de kosten van een Tray af haalt (20.40) .. dan heb je dus iets van 104 euro om zelf een SSD uit te zoeken van 1Tb .. die goed geschikt is voor continue schrijven van video... Dus doe dat in de pricewatch als filter (met de andere specs van de UCG-fiber) en kijken of er wat tussen zit wat goedkoper is ...

En als je meer nodig hebt dan 1Tb .. dan kijk je naar dat prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
duvekot schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:26:
[...]

Als je daar de kosten van een Tray af haalt (20.40) .. dan heb je dus iets van 104 euro om zelf een SSD uit te zoeken van 1Tb .. die goed geschikt is voor continue schrijven van video... Dus doe dat in de pricewatch als filter (met de andere specs van de UCG-fiber) en kijken of er wat tussen zit wat goedkoper is ...

En als je meer nodig hebt dan 1Tb .. dan kijk je naar dat prijsverschil.
Welke 1TB zal jij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
klopping schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:36:
[...]
Geen ..want ik heb geen kennis van SSDs ..dus daarvoor moet je echt in een specifiek SSD topic zijn ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:57

QuasaR

One ring to rule them all

[...]

Ik heb deze erin zitten (in mijn max):
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
[...]

Eentje met een zo hoog mogelijke TBW en eentje met TLC, zoals:

uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Nu online
Zo eentje kan ook maar die kan ‘maar’ 320TB schrijven voor hij mogelijk (sneller) kapot gaat en deze heeft QLC. Mogelijk is dat genoeg, maar dat hangt af van hoeveel camera’s, welke camera’s en hoe vaak/lang je op wilt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:56
Gizz schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:08:
[...]

Iemand nog suggesties hiervoor? De enige tips die Ubiquti zelf geeft in de logs is de voeding checken:

[...]

De Max hangt gewoon aan de eigen bijgeleverde voeding en de U7 Pro heeft zijn eigen dedicated 30W PoE+ injector. Alle hardware is maximaal 5 maanden oud en ik heb geen rare spanningsdips thuis. De kans dat het in de voeding zit voor twee onafhankelijk van elkaar gevoede apparaten lijkt me wel héél klein. Voor de rest in huis 0 apparaten die gek doen of klagen dat hun voeding onvoldoende is.
Heb je dit ooit weten op te lossen.
Ik heb het sinds een tijdje ook met 1 AP Lite. Soms doet hij het dagen goed en ineens weer die melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@MikeOO bij mij zijn de meldingen verdwenen na enkele firmware-updates. Ik weet niet meer precies vanaf welke versie de meldingen niet meer verschenen.

Qua hardware is bij mij nog alles hetzelfde als toen ik nog wel meldingen had; ook dezelfde PoE-injector en voeding van de Gateway Max.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR

QuasaR

rscheper schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:12:
[...]

Zo eentje kan ook maar die kan ‘maar’ 320TB schrijven voor hij mogelijk (sneller) kapot gaat en deze heeft QLC. Mogelijk is dat genoeg, maar dat hangt af van hoeveel camera’s, welke camera’s en hoe vaak/lang je op wilt nemen.
Ik heb op dit moment alleen de deurbel camera gekoppeld die 24/7 opneemt.
In de toekomst komen er misschien nog 2 of 3 turret camera's bij. Is het dan verstandig om over te gaan op een andere SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Nu online
QuasaR schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:04:
[...]

Ik heb op dit moment alleen de deurbel camera gekoppeld die 24/7 opneemt.
In de toekomst komen er misschien nog 2 of 3 turret camera's bij. Is het dan verstandig om over te gaan op een andere SSD?
Als je er nu eentje in hebt zitten zou ik me niet druk maken. Helemaal niet als je die zelf aangeschaft hebt. Als je nog moet kiezen, dan zou ik een andere overwegen inderdaad.

Als die 2 of 3 turret camera's pas over een jaar komen zou ik me ook niet te druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR

QuasaR

rscheper schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:10:
[...]

Als je er nu eentje in hebt zitten zou ik me niet druk maken. Helemaal niet als je die zelf aangeschaft hebt. Als je nog moet kiezen, dan zou ik een andere overwegen inderdaad.

Als die 2 of 3 turret camera's pas over een jaar komen zou ik me ook niet te druk maken.
Ja, ik heb die SSD zelf aangeschaft en deze draait al een kleine maand. De turrets komen inderdaad voorlopig nog niet (dure hobby dit spul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:56
Gizz schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:11:
@MikeOO bij mij zijn de meldingen verdwenen na enkele firmware-updates. Ik weet niet meer precies vanaf welke versie de meldingen niet meer verschenen.

Qua hardware is bij mij nog alles hetzelfde als toen ik nog wel meldingen had; ook dezelfde PoE-injector en voeding van de Gateway Max.
Vermoed zelf ook dat er iets anders aan de hand is aangezien een ander AP ook een keer die melding heeft gegeven. En omdat het zo willekeurig is lijkt het inderdaad wel een probleem met een firmware. Alleen zou je dan meer meldingen verwachten.

Alles is al bijgewerkt naar de laatste versies dus die fix kan ik helaas niet meer proberen.
Gebruik zelf de USC Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:34
QuasaR schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:11:
[...]

Ja, ik heb die SSD zelf aangeschaft en deze draait al een kleine maand. De turrets komen inderdaad voorlopig nog niet (dure hobby dit spul).
Je kan met een AI port het een stuk goedkoper maken. Bijvoorbeeld; 3 G5 ultra turrets + AI Port = 500€. Die €500 is bijna de prijs van een AI Turret alleen al.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuasaR

QuasaR

utbone schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:31:
[...]

Je kan met een AI port het een stuk goedkoper maken. Bijvoorbeeld; 3 G5 ultra turrets + AI Port = 500€. Die €500 is bijna de prijs van een AI Turret alleen al.
Maar waarvoor zou ik die AI port gebruiken dan?
Mijn UCG-Max draait nu de protect applicatie en daarin zit de SSD. Wat is het voordeel dan van de AI port en moet je er dan niet 1 per turret hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:34
QuasaR schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:05:
[...]

Maar waarvoor zou ik die AI port gebruiken dan?
Mijn UCG-Max draait nu de protect applicatie en daarin zit de SSD. Wat is het voordeel dan van de AI port en moet je er dan niet 1 per turret hebben?
De AI port kan je gebruiken om 'domme' camera's (G4 deurbel, turrets etc) slim te maken. Je kan er op aansluiten:
  • 5xHD
  • 4x2K
  • 2x4K

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
Ik heb een probleempje met UXG fiber.
Ik kom met SSH niet verbonden (acces denied).
Alle bekende wachtwoorden geprobeerd.

Ik heb de UXG een factory default gegeven en toegevoegd aan mijn unifi controller. Echter kom ik er nu nog steeds niet in.
Heel veel handleidingen verwijzigen naar SSH Device identification of naar DEVICES, UXG, Settings en dan SSH password. Maar beide bestaan niet in Unifi Network 9.2.87.

Iemand die hier een oplossing voor weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:45:
Ik heb een probleempje met UXG fiber.
Ik kom met SSH niet verbonden (acces denied).
Alle bekende wachtwoorden geprobeerd.

Ik heb de UXG een factory default gegeven en toegevoegd aan mijn unifi controller. Echter kom ik er nu nog steeds niet in.
Heel veel handleidingen verwijzigen naar SSH Device identification of naar DEVICES, UXG, Settings en dan SSH password. Maar beide bestaan niet in Unifi Network 9.2.87.

Iemand die hier een oplossing voor weet?
Settings.
Control Plane.
Console.
Advanced.
SSH.
Die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
ASS-Ware schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Settings.
Control Plane.
Console.
Advanced.
SSH.
Die?
Dat wachtwoord zou op via ash moeten werken naar de UXG Fiber?
Usename admin of root?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06 08:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Dat wachtwoord zou op via ash moeten werken naar de UXG Fiber?
Usename admin of root?
ja, en user is root

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-06-2025 15:59 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
zelfs na het resetten van dit wachtwoord icm root komt ik niet via ssh in de UXG fiber...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:00:
[...]

zelfs na het resetten van dit wachtwoord icm root komt ik niet via ssh in de UXG fiber...
vreemd. lukt hier prima, wellicht obvious maar verbind je wel op het juiste ip?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Firmware version: v4.2.12

___ ___      .__________.__
 |   |   |____ |__\_  ____/__|
 |   |   /    \|  ||  __) |  |   (c) 2010-2025
 |   |  |   |  \  ||  \   |  |   Ubiquiti Inc.
 |______|___|  /__||__/   |__|
            |_/                  https://www.ui.com

Welcome to UniFi Cloud Gateway Fiber!

********************************* NOTICE **********************************
* By logging in to, accessing, or using any Ubiquiti product, you are     *
* signifying that you have read our Terms of Service (ToS) and End User   *
* License Agreement (EULA), understand their terms, and agree to be       *
* fully bound to them. The use of CLI (Command Line Interface) can        *
* potentially harm Ubiquiti devices and result in lost access to them and *
* their data. By proceeding, you acknowledge that the use of CLI to       *
* modify device(s) outside of their normal operational scope, or in any   *
* manner inconsistent with the ToS or EULA, will permanently and          *
* irrevocably void any applicable warranty.                               *
Last login: Fri May 30 15:18:40 2025 from 10.1.1.170

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:01:
[...]

vreemd. lukt hier prima, wellicht obvious maar verbind je wel op het juiste ip?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Firmware version: v4.2.12

___ ___      .__________.__
 |   |   |____ |__\_  ____/__|
 |   |   /    \|  ||  __) |  |   (c) 2010-2025
 |   |  |   |  \  ||  \   |  |   Ubiquiti Inc.
 |______|___|  /__||__/   |__|
            |_/                  https://www.ui.com

Welcome to UniFi Cloud Gateway Fiber!

********************************* NOTICE **********************************
* By logging in to, accessing, or using any Ubiquiti product, you are     *
* signifying that you have read our Terms of Service (ToS) and End User   *
* License Agreement (EULA), understand their terms, and agree to be       *
* fully bound to them. The use of CLI (Command Line Interface) can        *
* potentially harm Ubiquiti devices and result in lost access to them and *
* their data. By proceeding, you acknowledge that the use of CLI to       *
* modify device(s) outside of their normal operational scope, or in any   *
* manner inconsistent with the ToS or EULA, will permanently and          *
* irrevocably void any applicable warranty.                               *
Last login: Fri May 30 15:18:40 2025 from 10.1.1.170
192.168.1.1 is echt mijn UXG ja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
ASS-Ware schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Settings.
Control Plane.
Console.
Advanced.
SSH.
Die?
Reset je niet hiermee het SSH wachtwoord van Cloudkey? Ik kom daar wel in met SSH met root en WW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ifhTkTWPJ8FZqIF37p4_AZAVt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10upivb5RSySzoIP6rFLjBYC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door pitchdown op 17-06-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:07:
[...]

Reset je niet hiermee het SSH wachtwoord van Cloudkey? Ik kom daar wel in met SSH met root en WW.

[Afbeelding]
Ja wacht, ik kan het nu niet zien omdat ik een cloud gateway heb, maar je kan als het goed is een username en ww instellen om met ssh op devices te kunnen. en jouw UXG is gewoon een device natuurlijk in de controller.
In mijn oude controller in een vm kon ik het wel zien, nu zie ik het even niet in de ucg

Ik zie ff zo snel de optie niet bij mij.
Ik kan namelijk wel met de setting die je hierboven aanhaalt in mijn ucg, maar NIET in mijn devices, dat staat ergens anders dus.

edit:
Nu ben ik dus geirriteerd want ik kan de optie nergens meer vinden, en kan dus nu ook niet meer met ssh in mijn devices! (behalve in de ucg dan)

[ Voor 24% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-06-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:07:
[...]

[Afbeelding]
Ah ja, dat is bij mij hetzelfde apparaat.
Vroeger, met een aparte cloudkey, was er een device password in de settings van de router, maar die kan ik nu niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:15:
[...]

Ja wacht, ik kan het nu niet zien omdat ik een cloud gateway heb, maar je kan als het goed is een username en ww instellen om met ssh op devices te kunnen. en jouw UXG is gewoon een device natuurlijk in de controller.
In mijn oude controller in een vm kon ik het wel zien, nu zie ik het even niet in de ucg

Ik zie ff zo snel de optie niet bij mij.
Ik kan namelijk wel met de setting die je hierboven aanhaalt in mijn ucg, maar NIET in mijn devices, dat staat ergens anders dus.

edit:
Nu ben ik dus geirriteerd want ik kan de optie nergens meer vinden, en kan dus nu ook niet meer met ssh in mijn devices! (behalve in de ucg dan)
Maar waar ? :-)

Dit is overigens mijn output mbt Putty.
Is dit ook niet een bijzondere melding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVtLtt31cPcFSMvLriHvlbh2wck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qElUZw7I5P8rsOtdWThdgvps.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

ASS-Ware schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Ah ja, dat is bij mij hetzelfde apparaat.
Vroeger, met een aparte cloudkey, was er een device password in de settings van de router, maar die kan ik nu niet meer vinden.
ja dat dus, wat dus ook meteen veroorzaakt dat ik niet meer met SSH in mijn switch/ap's kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:23:
[...]

ja dat dus, wat dus ook meteen veroorzaakt dat ik niet meer met SSH in mijn switch/ap's kan!
Heb je je lokale user account en password al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Ik denk dat ik wat voor je heb gevonden.

https://help.ui.com/hc/en...ce%20SSH%20Authentication.

1. In UniFi Network, go to Settings > System > Advanced and turn Debug Tools On.
2. Navigate to the UniFi Devices page and select your device.
3. In the device panel, open its Settings, scroll to the bottom and select Debug.
4. The debug panel will open and connect directly to the device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
ASS-Ware schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:38:
Ik denk dat ik wat voor je heb gevonden.

https://help.ui.com/hc/en...ce%20SSH%20Authentication.

1. In UniFi Network, go to Settings > System > Advanced and turn Debug Tools On.
2. Navigate to the UniFi Devices page and select your device.
3. In the device panel, open its Settings, scroll to the bottom and select Debug.
4. The debug panel will open and connect directly to the device.
Dat heb ik ook gezien.
Maar daar kan je volgens mij geen script e.d. draaien?
Bv. het script om KPN IPTV werkend te krijgen?

Zou dit betekenen dat SSH niet meer mogelijk is via Putty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Werkt het ook niet via cmd? Dat zit tegenwoordig ook ssh in. Heb geen UCG dus kan het niet testen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-06 15:05

duderuud

Sliden is koel

UCG Fiber hier. SSH enabled in de GUI en kan gewoon inloggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oQVP1LSXaJ-Fcj_5vYB_NN_QTw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vhrN3LlyaKGtMYYZNQXaPZvn.png?f=user_large

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Dan maar even een ticket aanmaken bij Ubiquiti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Probeer eens een andere SSH client, of update de SSH client eens. Kan zijn dat je client oud is en moderne SSH keys niet meer ondersteund.

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 17-06-2025 17:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
stormfly schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:16:
[...]

Probeer eens een andere SSH client, of update de SSH client eens. Kan zijn dat je client oud is en moderne SSH keys niet meer ondersteund.
Hierbij de oplossing ! Ik denk dat eenieder nog wel tegenaan kan lopen!

https://community.ui.com/...b2-429c-8b47-4b9ca01bdc97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

duderuud schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:58:
UCG Fiber hier. SSH enabled in de GUI en kan gewoon inloggen:

[Afbeelding]
Ja , maar je kan niet meer inloggen op je devices, daar gaat het hier om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Hierbij de oplossing ! Ik denk dat eenieder nog wel tegenaan kan lopen!

https://community.ui.com/...b2-429c-8b47-4b9ca01bdc97
Yup daar zit het nu verstopt! thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

stormfly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Wat ik al dacht, dat draait gewoon zonder issues, wat een gaaf dashboard.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zag wel dat je een account nodig hebt hiervoor, dan vraag ik mij meteen af wat word er gedeeld met de hun servers?

Wel gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR

QuasaR

stormfly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Wat ik al dacht, dat draait gewoon zonder issues, wat een gaaf dashboard.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Draai je dit nu rechtstreeks op je UCG-Fiber en wat is het extra voordeel ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
Ik heb een UXG Max en afgelopen week werd mijn Delta glasvezel opgeleverd. Ook heb ik nog een ziggo lijn.

Ziggo in poort 5 met dhcp v4 en ik dacht, delta in poort 4. Hier keurig een wan poort van gemaakt, load balancing , dhcp v4, vlan 107 (heb zakelijk internet) en gaan met die banaan......mooi niet. Poort 4 met delta geen ip adres.

Ik vervolgens alles eruit en alleen delta in poort 5 met vlan weer instellen en hoppa ik krijg een ip adres.

Ik alles er weer uit. Ziggo in poort 4, geen vlan, dhcp v4 aan geen ip adres. Ook in poort 3 geen succes.

Waarom werkt het niet zoals ik verwacht dat het werkt? Waarom kan ik niet een 2e wan poort aanmaken en hier een verbinding op krijgen (al dan niet enkel aangesloten dus alleen ziggo of alleen delta)? Wat zie ik over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_LGBnVSJSu-Z44-txGGGoxQqAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWfRVfh9755aRNbqKdyGiY8w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fZQXCtg6XMS6Tc0MKzwqXBWxv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rLeR42ZoRsOmLfEb2g6xXL5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1yx4DtYwt4XgLCy8fmzEDExKFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3002WQthDSvK8Kr47gLjiOa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
QuasaR schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:56:
[...]

Draai je dit nu rechtstreeks op je UCG-Fiber en wat is het extra voordeel ervan?
Dat de GUI eigenlijk is zoals het bedoeld is, je kan veel beter inzoomen enzo.
Mr-D. schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:50:
[...]

Ik zag wel dat je een account nodig hebt hiervoor, dan vraag ik mij meteen af wat word er gedeeld met de hun servers?

Wel gaaf.
Moet nog ff uitzoeken of het ook werkt zonder cloud, nu manage ik het via de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-06 20:59
Hoi,

Ik heb sinds gister opeens dat de wifi signaal op zolder opeens uit het niets slecht is. Het veranderen van poort in mijn switch verhielp het niet, maar na een factory reset van de AP op zolder, geeft hij daarna wel weer een "Excellent" experience in het Unifi Devices overzicht.

In de praktijk is dat niet zo, want bellen via Teams loopt bijv. de heletijd vast.

Als ik naar het dashboard ga, dan zie ik daar wel bij 2.4 GHz het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRrzsA3eKn-BtntMGGlcPPZ_2Jc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uy8S7TirNwFQbKInIECKW4fp.png?f=fotoalbum_large

En bij 5 GHz zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSffZWjw7njEjZMf0vzCo134V5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wj2LrgQX3jpZ6RiP3C96cAKE.png?f=fotoalbum_large

Daaruit maak ik op dat het waarschijnlijk aan het 5 GHz signaal ligt? Zo ja, wat kan ik daar aan doen? Of waar zou ik nog verder naar kunnen kijken? Snap ook echt niet hoe dit opeens komt, aangezien ik al jaren zo draai zonder enige aanpassing...

PS: Ik heb in principe al mijn Unifi apparatuur aangesloten en default laten staan qua instellingen. Het enige wat ik in het begin heb gedaan is 2 verschillende wifi netwerken aangemaakt.

Heb alles ook zoveel mogelijk op default instellingen laten staan, omdat ik nou ook weer niet zo'n technisch IT persoon ben (als het werkt, dan werkt het) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-06 15:05

duderuud

Sliden is koel

[edit]
Verkeerde Unifi topic

[ Voor 87% gewijzigd door duderuud op 20-06-2025 16:00 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

caspertje19 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:33:
Ik heb een UXG Max en afgelopen week werd mijn Delta glasvezel opgeleverd. Ook heb ik nog een ziggo lijn.

Ziggo in poort 5 met dhcp v4 en ik dacht, delta in poort 4. Hier keurig een wan poort van gemaakt, load balancing , dhcp v4, vlan 107 (heb zakelijk internet) en gaan met die banaan......mooi niet. Poort 4 met delta geen ip adres.

Ik vervolgens alles eruit en alleen delta in poort 5 met vlan weer instellen en hoppa ik krijg een ip adres.

Ik alles er weer uit. Ziggo in poort 4, geen vlan, dhcp v4 aan geen ip adres. Ook in poort 3 geen succes.

Waarom werkt het niet zoals ik verwacht dat het werkt? Waarom kan ik niet een 2e wan poort aanmaken en hier een verbinding op krijgen (al dan niet enkel aangesloten dus alleen ziggo of alleen delta)? Wat zie ik over het hoofd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziggo zat in poort 5, omdat je nu in poort 4 doet, krijg je wss geen dhcp omdat het mac adres wordt vastgehouden in het modem (in bridge?) Modem powercyclen zou moeten werken.
Ziggo gewoon lekker in poort 5 houden dus.

Delta gewoon in poort 4 doen en nalopen waarom die het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:24:
[...]

Ziggo zat in poort 5, omdat je nu in poort 4 doet, krijg je wss geen dhcp omdat het mac adres wordt vastgehouden in het modem (in bridge?) Modem powercyclen zou moeten werken.
Ziggo gewoon lekker in poort 5 houden dus.

Delta gewoon in poort 4 doen en nalopen waarom die het niet doet.
Bij elke wissel heb ik alle modems (ziggo, delta, ont en uxg) uit gehad.....

Ik zou ook gewoon poort 4 als wan poort moeten kunnen gebruiken. Maar zowel ziggo als delta werken niet alleenstaand op poort 4 (of 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
YinYang schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:14:
Hoi,

Ik heb sinds gister opeens dat de wifi signaal op zolder opeens uit het niets slecht is. Het veranderen van poort in mijn switch verhielp het niet, maar na een factory reset van de AP op zolder, geeft hij daarna wel weer een "Excellent" experience in het Unifi Devices overzicht.

In de praktijk is dat niet zo, want bellen via Teams loopt bijv. de heletijd vast.

Als ik naar het dashboard ga, dan zie ik daar wel bij 2.4 GHz het volgende:
[Afbeelding]

En bij 5 GHz zie ik:
[Afbeelding]

Daaruit maak ik op dat het waarschijnlijk aan het 5 GHz signaal ligt? Zo ja, wat kan ik daar aan doen? Of waar zou ik nog verder naar kunnen kijken? Snap ook echt niet hoe dit opeens komt, aangezien ik al jaren zo draai zonder enige aanpassing...

PS: Ik heb in principe al mijn Unifi apparatuur aangesloten en default laten staan qua instellingen. Het enige wat ik in het begin heb gedaan is 2 verschillende wifi netwerken aangemaakt.

Heb alles ook zoveel mogelijk op default instellingen laten staan, omdat ik nou ook weer niet zo'n technisch IT persoon ben (als het werkt, dan werkt het) :)
Ik zie nu ook dat ik een melding krijg voor de poort waar de AP op zolder is aangesloten: port 17 was blocked by STP to prevent a network loop… HELP?! 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YinYang schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:27:
[...]

Ik zie nu ook dat ik een melding krijg voor de poort waar de AP op zolder is aangesloten: port 17 was blocked by STP to prevent a network loop… HELP?! 🥲
Wat zit er in port 17?

Op basis van die screenshots kan je niet zoveel, hoe goed is het signaal hoeveel streepjes heb je? Zijn al je AP's voorzien van een kabel en zie je kabel ook als uplink in de topologie, of staan er stippellijntjes van een draadloze (mesh) uplink?

[ Voor 29% gewijzigd door stormfly op 20-06-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
stormfly schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Wat zit er in port 17?

Op basis van die screenshots kan je niet zoveel, hoe goed is het signaal hoeveel streepjes heb je? Zijn al je AP's voorzien van een kabel en zie je kabel ook als uplink in de topologie, of staan er stippellijntjes van een draadloze (mesh) uplink?
In port 17 zit de solid cable richting zolder, waar de AP Lite op aangesloten is.

Alle AP's zijn op deze manier aangesloten en ik zie ze in de topology inderdaad met een lijn ipv stippellijn.

Ik heb de AP op zolder nu aangesloten op een andere poort en nu werkt het wel weer goed.

Al zag ik wel op mijn telefoon dat ik maar 2 vd 3 streepjes WiFi bereik had, maar dat was nu opeens weer op de begane grond :? In principe werkt wel alles snel genoeg, want Netflix/YouTube etc gaat weer allemaal prima.

Wat ik in het Unifi dashboard nu alleen nog zie is dat bij de 2.4 Ghz nu staat "AP Density is Good", maar bij de 5 GHz staat "AP Deployment Density Might Need Improvement".

Alles werkt nu in principe weer goed genoeg, maar is het verstandig om mijn 5 GHz WiFi optimaliseren (al heb geen geen idee hoe haha)?

Hierbij overigens nog een printscreen van mijn topology:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7engTAmfropdWc6nJ6kZfKq12w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xKRsqcKGL3JQMIYK13ghXUWa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YinYang schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:00:
[...]

In port 17 zit de solid cable richting zolder, waar de AP Lite op aangesloten is.

Alle AP's zijn op deze manier aangesloten en ik zie ze in de topology inderdaad met een lijn ipv stippellijn.

Ik heb de AP op zolder nu aangesloten op een andere poort en nu werkt het wel weer goed.

Al zag ik wel op mijn telefoon dat ik maar 2 vd 3 streepjes WiFi bereik had, maar dat was nu opeens weer op de begane grond :? In principe werkt wel alles snel genoeg, want Netflix/YouTube etc gaat weer allemaal prima.

Wat ik in het Unifi dashboard nu alleen nog zie is dat bij de 2.4 Ghz nu staat "AP Density is Good", maar bij de 5 GHz staat "AP Deployment Density Might Need Improvement".

Alles werkt nu in principe weer goed genoeg, maar is het verstandig om mijn 5 GHz WiFi optimaliseren (al heb geen geen idee hoe haha)?

Hierbij overigens nog een printscreen van mijn topology:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsDVS0HdsgMmiCtf3nBeLYl_rlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qxzIvY1ooiqV9Te6fFLoRmop.png?f=fotoalbum_large

Gezien je port 17 verhaal is misschien je kabel niet helemaal in orde dat er een loop is ontstaan via meshing op het AP. Dat zou ik uitschakelen zoals hierboven, dan voorkom je automatische magie.

Wat vaak een goed begin is:
5Ghz High power
2.4Ghz low power of medium wanneer low te laag blijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:44
Zojuist de U6 Pro op de beneden verdieping spontaan overleden.
Helaas geen garantie meer. Dus nu opzoek maar een vervanger.
Twijfel zelf tussen een nieuwe u6 pro of een u7 lite.

Ik verwacht dat de u7 lite voldoende moet zijn voor beneden (open woonkamer/keuken, +-60m2, hangend aan het plafond in het midden. Een binnenmuur en dan de buitenmuur naar de g4 doorbell)

Het liefst zou ik voor een u7 pro/max gaan. Maar die worden qua prijs toch iets te gortig

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
stormfly schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:47:
[...]

[Afbeelding]

Gezien je port 17 verhaal is misschien je kabel niet helemaal in orde dat er een loop is ontstaan via meshing op het AP. Dat zou ik uitschakelen zoals hierboven, dan voorkom je automatische magie.

Wat vaak een goed begin is:
5Ghz High power
2.4Ghz low power of medium wanneer low te laag blijkt
Thnx! Ga er eens naar kijken!

Zou zomaar kunnen dat er iets met de kabel gebeurt is toen ik de Unifi Turrets heb aangesloten en wellicht wat andere kabels (waaronder deze) heb bewogen in de meterkast.

Met high/low power bedoel je dan de Transmit Power denk ik toch die je apart voor iedere AP in moet stellen? Doe jij ook altijd nog wat met de Channel Width?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YinYang schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:25:
[...]
Met high/low power bedoel je dan de Transmit Power denk ik toch die je apart voor iedere AP in moet stellen? Doe jij ook altijd nog wat met de Channel Width?
Je hebt ook een optie via radiomanager om het centraal te wijzigen ipv per AP.

2.4GHz 20 MHz
5GHz 80 MHz of 40MHz als je een lage internetsnelheid hebt onder de 500Mbps

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 23-06-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:17
Welke optie kan ik het beste gebruiken voor 10cm dik kalkzandsteen? Momenteel gebruik ik "Concrete 15 dB", maar mogelijk is dit te optimistisch of pessimistisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsJeSQCQpOi7sTT5CyAUygGASek=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1gpO4FJLDFasGGIRNLQWb55z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
Is het mogelijk een backup van een cloud key gen2 te restoren inclusief apps, netwerk instellingen en ipnummer op een nieuwe cloud key gen2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Nu online
pitchdown schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:16:
Is het mogelijk een backup van een cloud key gen2 te restoren inclusief apps, netwerk instellingen en ipnummer op een nieuwe cloud key gen2?
Migration & Cloud Gateway Transfers

System Config Backups enable easy migration of devices and settings when when moving from an old UniFi Cloud Gateway or console to a new one - such as when upgrading from an older or smaller device (e.g., UniFi Dream Machine Pro) to a larger or newer one (e.g., Enterprise Fortress Gateway).

This process is the only way to transfer device management from one Cloud Gateway, CloudKey or UNVR to another—other than performing a factory reset, which is generally undesirable.

To migrate backups to a new device:

On the original device, go to Settings > Control Plane > Backups.
Restore or Download a local backup.
Replace the original Console or Cloud Gateway with the new one (downstream network connections should remain unchanged)
Restore the backup when prompted during the setup process, or afterwards from Settings > Control Plane > Backups

Note: If migrating to a different model Cloud Gateway, CloudKey or UNVR, the new device must be running UniFi OS 3.1 or higher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
_AcS_ schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:23:
[...]

Migration & Cloud Gateway Transfers

System Config Backups enable easy migration of devices and settings when when moving from an old UniFi Cloud Gateway or console to a new one - such as when upgrading from an older or smaller device (e.g., UniFi Dream Machine Pro) to a larger or newer one (e.g., Enterprise Fortress Gateway).

This process is the only way to transfer device management from one Cloud Gateway, CloudKey or UNVR to another—other than performing a factory reset, which is generally undesirable.

To migrate backups to a new device:

On the original device, go to Settings > Control Plane > Backups.
Restore or Download a local backup.
Replace the original Console or Cloud Gateway with the new one (downstream network connections should remain unchanged)
Restore the backup when prompted during the setup process, or afterwards from Settings > Control Plane > Backups

Note: If migrating to a different model Cloud Gateway, CloudKey or UNVR, the new device must be running UniFi OS 3.1 or higher.
Alle multiple sites etcetera etcetera wordn ook gerestored alsnog het gewoon de oude cloidkey is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Nu online
pitchdown schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:32:
[...]

Alle multiple sites etcetera etcetera wordn ook gerestored alsnog het gewoon de oude cloidkey is?
Ik heb 3 verschillende sites en deze werden allemaal meegenomen toen ik laatst een andere UCG Max installeerde.
Pagina: 1 ... 317 318 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.