Ik heb in mijn netwerk een Ubiquiti Flex Mini 2.5G aangesloten met het doel om een deel van het netwerk naar 2.5G te gaan upgraden. Het plan is om deze Ubiquiti Flex Mini 2.5 (voorlopig) unmanaged te gebruiken. (Volgens diverse bronnen zou dat moeten kunnen).
Alleen hapert alles nu enorm op mijn pc. Webpagina's hebben tientallen seconden vertraging, speedtest hapert en haalt vaak niet eens de maximale 400mbit van mijn internetaansluiting. Wanneer ik de ubiquiti lostrek en de oude (1G) netgear prosafe GS108E switch erin hang, werkt alles gelijk weer als een zonnetje.
Mijn netwerk bestaat uit een Ziggo Connectbox met daaraan een Netgear prosafe GS108E switch (1G) waaraan o.a. een Synology diskstation (2.5G) en bekabeling naar alle kamers is aangesloten. Op zolder staat hiermee verbonden een tweede Netgear prosafe GS108E switch (1G) waarop diverse apparaten zijn aangesloten, waaronder mijn pc (2.5G), een minecraftserver (1G), een (backup-)diskstation (1G) en een accesspoint (1G).
Ik heb in die twee managed netgear switches overigens niets ingesteld, ook geen VLANs o.i.d. Momenteel gebruik ik het managed gedeelte van de Netgear eigenlijk alleen om de status van de poorten te kunnen zien.
Wanneer ik dus de switch op zolder vervang door de ubiquiti, ontstaan de problemen.
De tweede flex mini 2.5 is onderweg om beneden aan te sluiten, zodat ik mijn Diskstation beneden vanaf mijn pc via 2.5Gbit kan benaderen. Maar dan moet ik wel van dat haperen afkomen. Waar moet ik beginnen? Ik hoop dat iemand hier iets bekends leest en mij wijst op iets dat ik nog niet wist over deze switch, wat hopelijk dan ook de oplossing is.