[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 340 341 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Cheffed schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:44:
goedemorgen allemaal,

Als enthousiaste tweakers en hobbyisten volgen wij ook het wereldnieuws en zien we ook hoe problematisch de toename is dat clouddiensten (potentieel) als politiek drukmiddel gebruikt kunnen worden. Wij hebben inmiddels geïnvesteerd in een UniFi UNAS Pro 8. Nu vraag ik mij af, zou UniFi een machine als deze ook remote kunnen uitschakelen of onbereikbaar kunnen maken? Wij hebben thuis het hele ecosysteem van UniFi. Ik ben geen professional in de ICT, vandaar mijn vraag.
Alles kan. Toegang blokkeren in je firewall dan.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Cheffed En automatische firmware upgrades overal uitzetten. Dat is de makkelijkste manier om een hele range aan producten te bricken (zie de BSH magnetrons die plots dachten een stoomoven te zijn oid) of open te zetten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:18
Knip. Daar is de V&A voor bedoeld.

[ Voor 81% gewijzigd door rens-br op 27-01-2026 17:45 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Cheffed schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:44:
Nu vraag ik mij af, zou UniFi een machine als deze ook remote kunnen uitschakelen of onbereikbaar kunnen maken?
Waarschijnlijk wel, dus ik zou hem niet aan het netwerk hangen..

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:16

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
franssie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:42:
@Cheffed En automatische firmware upgrades overal uitzetten. Dat is de makkelijkste manier om een hele range aan producten te bricken (zie de BSH magnetrons die plots dachten een stoomoven te zijn oid) of open te zetten.
Dat was AEG nieuws: AEG-combimagnetron denkt stoomoven te zijn en werkt niet meer na foute update

BSH heeft bij ons tot zover nog geen kapotte updates gehad sinds we in deze woning wonen in 4,5 jaar.

Home Assistant Configuratie V&A

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

BiG-GuY schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:57:
[...]

Dat was AEG nieuws: AEG-combimagnetron denkt stoomoven te zijn en werkt niet meer na foute update

BSH heeft bij ons tot zover nog geen kapotte updates gehad sinds we in deze woning wonen in 4,5 jaar.
Ah dan is mijn geheugen niet zo slecht nog. En hier update alles van BSH ook nog, maar nog net onder garantie- dus wellicht ook maar van het internet afhalen.

En daar ging het natuurlijk om, even los van Unifi of een ander systeem, met automagische updates etc ben je gewoon kwetsbaarder voor bedoelde of onbedoelde fouten (er zijn dacht ik wel mensen hier die auto update uit hebben staan omdat Unifi ook niet alles even goed test :o )

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:21
Heb wel even door het topic gezocht, maar zie niet zo 1-2-3 een vergelijkbare situatie. Ik wil mijn USG3 (en losse Controller) migreren naar een Cloud Gateway Ultra. Nu heb ik in het verleden het scriptje van https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/ gedraait om IPTV aan de praat te krijgen via de boxjes van KPN. Inmiddels geen TV-abonnement meer, dus die functie mag er wel uit. Iemand een idee hoe ik nu het makkelijkste migreer zónder die json configuratie?

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:04
Llewy schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:45:
Heb wel even door het topic gezocht, maar zie niet zo 1-2-3 een vergelijkbare situatie. Ik wil mijn USG3 (en losse Controller) migreren naar een Cloud Gateway Ultra. Nu heb ik in het verleden het scriptje van https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/ gedraait om IPTV aan de praat te krijgen via de boxjes van KPN. Inmiddels geen TV-abonnement meer, dus die functie mag er wel uit. Iemand een idee hoe ik nu het makkelijkste migreer zónder die json configuratie?
volgens mij zit die json toch nooit in je backup van je controller? .. dat is een los iets op de UCG ..

je kan de controler setup alleen goed converteren als de twee de zelfde versie draaien .. en als je de UCG Ultra voor het eerst aanzet .. doe dat dan met de wan poort verbonden op je LAN .. en zorg dat die eerst door de gehele upgrade heen loopt van het OS en andere elementen ... en de daarna een factory reset en ga dan pas proberen je backup van de controller in te lezen. en zorg voordat je dat doet dat je controller iig in de zelfde major branch zit van wat er na de updates op de UCG Ultra staat.

Maar mijn advies zou met een niet al te ingewikkeld netwerk .. bouw de boel weer eens op van scratch ... en release je devices op de oude controller .. en adopts ze daarna op de nieuwe .. (anders moet je alles langs om ook op de devices een factory reset te geven om ze weer adopteerbaar te maken)

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:14
Jieve schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:39:
[...]

LAN lijkt geen issue te hebben.
192.168.1.1 via wifi benaderen lukt ook niet meer zie ik, net alles opnieuw een reboot gegeven.
Iemand nog tips?
Met de kabel lijkt er geen issue te zijn.
2.4Ghz en 5 Ghz zelfde issue.
Lijkt erop dat de verbinding dropped, als ik bijvoorbeeld een foto die in de cloud wil ophalen, duurt het erg lang.
Als ik aan het scrollen ben, merk je dat minder, maar updates van apps duurt lang en schiet opeens door..

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:21
Jieve schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Iemand nog tips?
Met de kabel lijkt er geen issue te zijn.
2.4Ghz en 5 Ghz zelfde issue.
Lijkt erop dat de verbinding dropped, als ik bijvoorbeeld een foto die in de cloud wil ophalen, duurt het erg lang.
Als ik aan het scrollen ben, merk je dat minder, maar updates van apps duurt lang en schiet opeens door..
Kloppen de ip gegevens die je wifi clients krijgen?

• ASS-Ware
Llewy schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:45:
Meer dan eens beschreven in dit topic.
Ultra met wan poort op lan van bestaande router aansluiten en updaten.
Daarna backup maken van de usg en die restoren op de Ultra.

• Jieve
ASS-Ware schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Kloppen de ip gegevens die je wifi clients krijgen?
Gegevens lijken wel te kloppen.
Overigens gebruik ik een AP van Uniquti icm Vigor router.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jieve schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Ook je default gateway?
code:
1
2
3
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.20.94
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.20.1

• ASS-Ware
Jieve schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Laat eens een IP config zien van een client die bedraad is aangesloten en 1 die aan wifi hangt.
IP, subnetmask, defauklt gateway en DNS.

• Jieve
franssie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:31:
[...]

Ook je default gateway?
code:
1
2
3
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.20.94
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.20.1
ASS-Ware schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:16:
[...]

Laat eens een IP config zien van een client die bedraad is aangesloten en 1 die aan wifi hangt.
IP, subnetmask, defauklt gateway en DNS.
Wireless via de Macbook
op = BOOTREPLY
htype = 1
flags = 0x0
hlen = 6
hops = 0
xid = 0xd7833cec
secs = 0
ciaddr = 0.0.0.0
yiaddr = 192.168.1.23
siaddr = 192.168.1.1
giaddr = 0.0.0.0
chaddr =
sname =
file =
options:
Options count is 10
dhcp_message_type (uint8): ACK 0x5
server_identifier (ip): 192.168.1.1
renewal_t1_time_value (uint32): 0xa8c0
rebinding_t2_time_value (uint32): 0x12750
lease_time (uint32): 0x15180
nb_over_tcpip_node_type (uint8): 0x4
subnet_mask (ip): 255.255.255.0
router (ip_mult): {192.168.1.1}
domain_name_server (ip_mult): {8.8.8.8, 8.8.4.4}
end (none):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9Vh1fFt3iKDQZo6cBFfIgitOxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2hlUeX2cb2KKuw3FNflHLnOA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Jieve op 29-01-2026 20:51 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:41
Ik zit er over na te denken om mijn netwerk te updaten van KPN spul naar Ubiquiti te starten met de Dream Router 7 (+ UNAS2 en AP). Mijn vraag is, en met zoeken krijg ik er niet een duidelijk antwoord op, hoe gaat Ubiquiti/UniFi om met unmanaged switches?

Ik heb er drie in huis (1x 24, 2x 5 port) waarbij ik de 5 poort switches nog wel wil vervangen voor de Flex Mini want dat gaat om een paar euro's. Maar de 24 poorts variant van Unifi is net iets te prijzig voor nu om een goed werkende switch te vervangen ( Netgear GS324).

Kan ik voor de apparaten achter de unmanaged switches nog steeds vlans instellen en zien waar het dataverkeer heen gaat of zie ik alleen dat er op de poort van de router die naar deze unmanaged switch gaat een bepaalde hoeveelheid data overheen gaat en alleen voor die poort een vlan op zetten. Dat zou namelijk jammer zijn want er zit IoT spul op die switch maar ook mijn werkplek bijvoorbeeld. Mocht ik het nog kunnen regelen via de individuele mac adressen is dat ook nog een oplossing.

Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Impossibl3 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:33:
Ik zit er over na te denken om mijn netwerk te updaten van KPN spul naar Ubiquiti te starten met de Dream Router 7 (+ UNAS2 en AP). Mijn vraag is, en met zoeken krijg ik er niet een duidelijk antwoord op, hoe gaat Ubiquiti/UniFi om met unmanaged switches?

Ik heb er drie in huis (1x 24, 2x 5 port) waarbij ik de 5 poort switches nog wel wil vervangen voor de Flex Mini want dat gaat om een paar euro's. Maar de 24 poorts variant van Unifi is net iets te prijzig voor nu om een goed werkende switch te vervangen ( Netgear GS324).

Kan ik voor de apparaten achter de unmanaged switches nog steeds vlans instellen en zien waar het dataverkeer heen gaat of zie ik alleen dat er op de poort van de router die naar deze unmanaged switch gaat een bepaalde hoeveelheid data overheen gaat en alleen voor die poort een vlan op zetten. Dat zou namelijk jammer zijn want er zit IoT spul op die switch maar ook mijn werkplek bijvoorbeeld. Mocht ik het nog kunnen regelen via de individuele mac adressen is dat ook nog een oplossing.

Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt.
Niet echt een Ubiquiti specifieke vraag.
In ieder geval gaat het niet werken. Als je VLANs wilt gebruiken zullen in ieder geval de end devices aangesloten moeten zijn op managed switches. Want je zult de switch port moeten instellen op untagged dat VLAN. Tussenliggende switches die unmanaged zijn zijn "tricky". Het geeft niet direct een probleem en werkt semi alsof alles trunk ports zijn. Alleen broadcast verkeer is "lastig" in dat dat potentieel over alle poorten gestuurd wordt.

Het theoretische alternatief is de end devices zelf VLAN aware maken. Maar dat kan in 99% van de gevallen niet én voegt security wise niks toe. Je stuurt dan immers alle VLANs naar het end device en dat kan dus alle VLANs gebruiken of uitlezen.

• Impossibl3
RobertMe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:42:
[...]

Niet echt een Ubiquiti specifieke vraag.
In ieder geval gaat het niet werken. Als je VLANs wilt gebruiken zullen in ieder geval de end devices aangesloten moeten zijn op managed switches. Want je zult de switch port moeten instellen op untagged dat VLAN. Tussenliggende switches die unmanaged zijn zijn "tricky". Het geeft niet direct een probleem en werkt semi alsof alles trunk ports zijn. Alleen broadcast verkeer is "lastig" in dat dat potentieel over alle poorten gestuurd wordt.

Het theoretische alternatief is de end devices zelf VLAN aware maken. Maar dat kan in 99% van de gevallen niet én voegt security wise niks toe. Je stuurt dan immers alle VLANs naar het end device en dat kan dus alle VLANs gebruiken of uitlezen.
Hmm daar was ik al bang voor. De apparaten die via WiFi verbonden zijn via een Unifi AP ondanks dat het betreffende AP achter een unmanaged switch hangt kan ik wel een VLAN toe wijzen? Het gaat voornamelijk om mijn chinese robotstofzuigers die ontzettend veel data spuwen op het net en het BSH spul. Ik wil de apps wel blijven gebruiken om een rondje stofzuigen aan te sturen of de vaatwasser op dynamische tarieven in te plannen etc. Het helemaal blokkeren van het internet is dus niet de bedoeling. Mijn deurbel (Eufy) wil ik nog wel vervangen door een G4 tzt die nu ook achter die switch hangt.

Impossibl3 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:53:
[...]

Hmm daar was ik al bang voor. De apparaten die via WiFi verbonden zijn via een Unifi AP ondanks dat het betreffende AP achter een unmanaged switch hangt kan ik wel een VLAN toe wijzen?
Dat zal werken minus mogelijke problemen met broadcast verkeer.
Edit: voor de volledigheid. Je moet dan aparte SSIDs aanmaken en vervolgens koppel je een SSID aan een VLAN. Je kunt niet letterlijk een wifi client in een VLAN plaatsen. Of je moet PPSK gebruiken waarbij op basis van het gebruikte wachtwoord een VLAN wordt toegepast.
Het gaat voornamelijk om mijn chinese robotstofzuigers die ontzettend veel data spuwen op het net en het BSH spul. Ik wil de apps wel blijven gebruiken om een rondje stofzuigen aan te sturen of de vaatwasser op dynamische tarieven in te plannen etc. Het helemaal blokkeren van het internet is dus niet de bedoeling.
BSH als in Home Connect van Bosch-Siemens? Dat kan prima lokaal. Via de app kun je, na online "registratie" uit zetten dat die met de cloud mag verbinden. Werkt voor mij prima (met een wasmachine), zowel met de officiële Home Connect app als met Home Assistant (met de Home Connect Local custom integratie).

En robotstofzuigers kun je mogelijk met Valetudo van de cloud ontdoen (wel mogelijk / waarschijnlijk meer hack-werk. Heb daar eens naar gekeken en sommige ondersteunde modellen moet je helemaal uit elkaar halen om aan de juiste aansluitingen op het "moederbord" te komen).

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 29-01-2026 23:05 ]

• Impossibl3
RobertMe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:02:
Dat zal werken minus mogelijke problemen met broadcast verkeer.
Edit: voor de volledigheid. Je moet dan aparte SSIDs aanmaken en vervolgens koppel je een SSID aan een VLAN. Je kunt niet letterlijk een wifi client in een VLAN plaatsen. Of je moet PPSK gebruiken waarbij op basis van het gebruikte wachtwoord een VLAN wordt toegepast.
Ah check. Dat is nog te overzien. Maak ik een SSID_IoT aan voor al dat WiFi gerelateerde spul.
BSH als in Home Connect van Bosch-Siemens? Dat kan prima lokaal. Via de app kun je, na online "registratie" uit zetten dat die met de cloud mag verbinden. Werkt voor mij prima (met een wasmachine), zowel met de officiële Home Connect app als met Home Assistant (met de Home Connect Local custom integratie).
Jup Home Connect. Fijn dat de officiële app ook lokaal werkt. Scheelt weer een hoop hoofdbrekers. Heb het ook in HA zitten via de custom integratie maar de rest van het huis werkt daar niet mee.
En robotstofzuigers kun je mogelijk met Valetudo van de cloud ontdoen (wel mogelijk / waarschijnlijk meer hack-werk. Heb daar eens naar gekeken en sommige ondersteunde modellen moet je helemaal uit elkaar halen om aan de juiste aansluitingen op het "moederbord" te komen).
Oeh die kende ik nog niet. Zag dat 1 van de stofzuigers er tussen staat maar de andere niet. Tzt eens in duiken dank.

In ieder geval dank voor de hulp. Ik ben weer wat wijzer geworden en misschien toch tzt naar een 24 poorts managed switch overstappen als ik voor de Ubiquity route ga.

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11
Impossibl3 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:17:
[...]

Ik ben weer wat wijzer geworden en misschien toch tzt naar een 24 poorts managed switch overstappen als ik voor de Ubiquity route ga.
Of een managed (bijvoorbeeld) 8 ports voor de devices die op een apart VLAN moeten en de rest op de unmanaged switch laten.

Alhoewel ik moet toegeven dat ik uiteindelijk ook alle unmanaged switches voor Unifi heb vervangen, alleen al een kloppende en complete kaart van je netwerk is wat waard.

• ASS-Ware
Jieve schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:50:
[...]

[...]

Wireless via de Macbook
op = BOOTREPLY
htype = 1
flags = 0x0
hlen = 6
hops = 0
xid = 0xd7833cec
secs = 0
ciaddr = 0.0.0.0
yiaddr = 192.168.1.23
siaddr = 192.168.1.1
giaddr = 0.0.0.0
chaddr =
sname =
file =
options:
Options count is 10
dhcp_message_type (uint8): ACK 0x5
server_identifier (ip): 192.168.1.1
renewal_t1_time_value (uint32): 0xa8c0
rebinding_t2_time_value (uint32): 0x12750
lease_time (uint32): 0x15180
nb_over_tcpip_node_type (uint8): 0x4
subnet_mask (ip): 255.255.255.0
router (ip_mult): {192.168.1.1}
domain_name_server (ip_mult): {8.8.8.8, 8.8.4.4}
end (none):

[Afbeelding]
En een client aan een draad zonder problemen?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-01 15:00
Hoe vaak komt dit voor en hoe lang heb je dan problemen? Als je niks doet en wacht, lost het zichzelf op?
Als het plat ligt, probeer dan eens te pingen naar bijvoorbeeld je gateway en een extern adres zoals 8.8.8.8. Controleer vervolgens ook je ARP table en verifiëer het MAC adres van je gateway.
@Jieve als ik je verhalen zo lees dan kan je het beste een unifi router kopen, dat geeft ook een stukje ontzorging als je minder technisch bent aangelegd, er zitten wat slimmigheden in de totaaloplossing.

Mijn vermoeden is dat je een slechte kabel hebt van je router naar je AP, of een defecte poort in één van beide. Als je meer dan één AP hebt: Je kan nog proberen om wirelessmeshing uit te zetten in de netwerk applicatie van UniFi, Dat maskeert vaak rotte kabels omdat hij terugvalt op wirelessmesh. Als je wireless mesh uitschakelt en je AP verdwijnt dan weet je zeker dat het de kabel is ;-)

In je oude posts gebruik je 192.168.5.x en nu 192.168.1.x, gebruik je vlans oid? Geen last van dubbele routers of dubbele DHCP servers in je LAN, geen andere oude routers of AP's actief? Ik schat in dat je de juiste kandidaat bent voor een volledige UniFi setup zonder inmenging van andere merken.

En tijdens de issues kan je niet pingen naar 192.168.1.1 en ook niet naar 1.1.1.1 of 8.8.8.8 toch?

• Gulli
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:19

Gulli

100% Unwiderstehlich

Hi all,

Vraagje; kan het hebben van een aparte VLAN voor je KPN stb zorgen dat je switch niet zijn volledige snelheid kan halen? Voor de volledigheid, 1 poort zit op de IPTV VLAN, de rest gewoon op default.

Mijn huidige setup is deze:
ONT -> Cloud Gateway Ultra -> 2x USW Lite 8 PoE met allebei hun eigen Mesh U6 AP

De Mesh in de woonkamer klaagt dat hij maar op FE snelheid zit (Speedtest bevestigt dit) terwijl de Mesh op mijn kantoor gewoon GbE ontvangt.

Het is allemaal nieuwe apparatuur, kabels zijn gecontroleerd en goed, apparatuur is meerdere keren reset en opnieuw adopted etc, geen verbetering.

Het enige verschil is dus dat ik op de switch in de woonkamer een aparte VLAN gebruik om mijn KPN stb van IPTV te voorzien. Dit werkt overigens vlekkeloos na wat hulp in het andere topic.

Als ik naar de poorten in de switch kijk zie ik dat port1/wan GbE van de CGU krijgt, maar alle poorten die naar buiten gaan (Mesh, Philips Hue bridge en KPN stb) zeggen dat ze FE leveren. Dit is toch gek?

Kan het anders zijn dat er een instelling in de switch moet worden verzet om weer de juiste snelheden te halen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L62p4YW1o1jp7-pEZKFOobh6jdU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3byLcpZ9s3Eumzx8NgGTeNI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8B8gpCKdHla_u0eCKocWGeVQ-do=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QlfuzBNmqsYbX8EYfWDakU1H.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Det8ja0vi29ey7t1FoRVTh0HjLk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Cp98ogj1ctOtqYfGQjB77HlG.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VPbQQ8Ry9TrQn5jPu-PaJFOwgw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ElEeseRTFuirWeRuntBPhZgu.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door Gulli op 30-01-2026 11:17 ]

Connaisseur des femmes

Impossibl3 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:17:
[...]

Jup Home Connect. Fijn dat de officiële app ook lokaal werkt. Scheelt weer een hoop hoofdbrekers.
offtopic:
Staat ook in de app aangegeven. Ergens staat er een diagram met de app/telefoon, "de cloud" en het apparaat in een "driehoek". Met in mijn geval dan een lijn tussen app en apparaat en app en cloud maar een kruis tussen apparaat en cloud. En werkt dus gewoon prima. Enige voorwaarde is uiteraard dat mDNS werkt. Dus bij een VLAN setup moet je een mDNS reflector / repeater draaien. Maar AFAIK zit die in de UniFi routers ingebakken. (Dat was in ieder geval zo toen ik nog een USG3 had).

• duvekot
Gulli schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:14:
Hi all,

Vraagje; kan het hebben van een aparte VLAN voor je KPN stb zorgen dat je switch niet zijn volledige snelheid kan halen? Voor de volledigheid, 1 poort zit op de IPTV VLAN, de rest gewoon op default.

Mijn huidige setup is deze:
ONT -> Cloud Gateway Ultra -> 2x USW Lite 8 PoE met allebei hun eigen Mesh U6 AP

De Mesh in de woonkamer klaagt dat hij maar op FE snelheid zit (Speedtest bevestigt dit) terwijl de Mesh op mijn kantoor gewoon GbE ontvangt.

Het is allemaal nieuwe apparatuur, kabels zijn gecontroleerd en goed, apparatuur is meerdere keren reset en opnieuw adopted etc, geen verbetering.

Het enige verschil is dus dat ik op de switch in de woonkamer een aparte VLAN gebruik om mijn KPN stb van IPTV te voorzien. Dit werkt overigens vlekkeloos na wat hulp in het andere topic.

Als ik naar de poorten in de switch kijk zie ik dat port1/wan GbE van de CGU krijgt, maar alle poorten die naar buiten gaan (Mesh, Philips Hue bridge en KPN stb) zeggen dat ze FE leveren. Dit is toch gek?

Kan het anders zijn dat er een instelling in de switch moet worden verzet om weer de juiste snelheden te halen?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Wissel de switches eens van locatie (en dus configuratie) zonder de APs aan te passen .. zodat je zeker weet dat het niet aan de switch poort zelf ligt. En daarna .. wissel de poort eens uit waar de AP op zit met een andere poort op de switch?

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

duvekot schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:22:
[...]

Wissel de switches eens van locatie (en dus configuratie) zonder de APs aan te passen .. zodat je zeker weet dat het niet aan de switch poort zelf ligt. En daarna .. wissel de poort eens uit waar de AP op zit met een andere poort op de switch?
Wat dat laatste betreft; alle poorten geven FE aan (zie eerste screenshot) dus dat zal geen verschil geven denk ik. Het switchen (ha!) van de switches kan ik nog wel proberen idd.

Connaisseur des femmes

• ASS-Ware
Gulli schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:07:
[...]
Wat dat laatste betreft; alle poorten geven FE aan.
Wat bij 1 poort logisch is en bij 1 poort logisch lijkt.
De Philips Hue bridge is 100Mbit en de KPN stb heeft geen GBit nodig, dus kan ook wel 100MBit zijn.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
@Gulli
Pak eens een kort patch kabeltje en druk het accesspoint eens direct op de switch.

Kabels zijn net DNS :P
code:
1
2
3
Its not DNS
There is no way its DNS
It was DNS

CISSP! Drop your encryption keys!

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

Ik heb de boel omgedraaid, de woonkamerspullen boven aangesloten en daar werkt het perfect.

Dus dan moet het alsnog de kabel zijn, ondanks dat de switch aangeeft dat hij GbE binnenkrijgt. Misschien is de AP kieskeuriger 🤔

Connaisseur des femmes

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

ASS-Ware schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Wat bij 1 poort logisch is en bij 1 poort logisch lijkt.
De Philips Hue bridge is 100Mbit en de KPN stb heeft geen GBit nodig, dus kan ook wel 100MBit zijn.
Ja, logisch, die vragen geen GbE dus die krijgen het ook niet van de switch. Werkt natuurlijk twee kanten op. Had ik nog niet aan gedacht

Connaisseur des femmes

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gulli schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:06:
Ik heb de boel omgedraaid, de woonkamerspullen boven aangesloten en daar werkt het perfect.

Dus dan moet het alsnog de kabel zijn, ondanks dat de switch aangeeft dat hij GbE binnenkrijgt. Misschien is de AP kieskeuriger 🤔
Kabeltje in het ronde archief en een nieuwe pakken is dan voor mij de oplossing.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

Boudewijn schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:15:
[...]

Kabeltje in het ronde archief en een nieuwe pakken is dan voor mij de oplossing.
Ja, door de muur trekken dus, dat hoop ik zo lang mogelijk uit te kunnen stellen. Eerst maar eens kijken of de RJ45 connectoren wel goed geknepen zijn

Connaisseur des femmes

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
Gulli schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:01:
[...]

Ja, door de muur trekken dus, dat hoop ik zo lang mogelijk uit te kunnen stellen. Eerst maar eens kijken of de RJ45 connectoren wel goed geknepen zijn
Als t door de muur ligt dan impliceert dat solid kern toch?
In dat geval oppassen met kopjes. Als je Ze gebruikt beste speciale kopjes voor solid kern maar beter afmonteren op wandcontactdoosje/patchpaneel/lsa stekker

Goede nieuws is dat het 999/1000 het probleem in de afmontage zit en niet de kabel

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 30-01-2026 22:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gulli schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:01:
[...]

Zoals hierboven gemeld... Het ligt waarschijnlijk niet aan de kabel. Doe jezelf een lol en monteer het netjes af op een wanddoosje of tenminste een keystone. Zeker als die toolless zijn een gevalletje "kind kan de was doen" en geen verdere spullen nodig.

Dan is het en netter, en je probleem waarschijnlijk opgelost ;)

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:12
Boudewijn schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:32:
[...]

Zoals hierboven gemeld... Het ligt waarschijnlijk niet aan de kabel. Doe jezelf een lol en monteer het netjes af op een wanddoosje of tenminste een keystone. Zeker als die toolless zijn een gevalletje "kind kan de was doen" en geen verdere spullen nodig.

Dan is het en netter, en je probleem waarschijnlijk opgelost ;)
daar heb ik een andere vraag over. Ik wil een flexibele kern (gevlochten) in een keystone afmonteren, dat werkt toch over het algemeen gewoon of mis ik iets? In mijn herinnering zit de ellende met vaste kernen in een stekkertje, en niet andersom... toch?

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:18

Bossi13

1 x MT Venus E V3.0 + ct003

Hoi,

Ik heb mijn UCG fiber aangekregen en probeer me voor te bereiden op een migratie maar ben hier nog redelijk nieuw in, in netwerkopstellingen en configuratie.

De huidige setup is:

Wit fiber boxje, zwart bakje van Proximus die fiber omzet in koper. Vandaar naar de “Proximus” modem en dan naar mijn pro Max switch. Ik draai de UniFi controller op een Elitedesk G5.

Mijn plan is om een backup te nemen van de controller. De controller af te sluiten op de NUC.
Dan een 2e aansluiting maken van Proximus naar de UCG-F en opstarten. De installatiewizard doorlopen. De backup importeren. En dan de pro Max achter de UCG-F te koppelen i.p.v. achter de Proximus modem.

Is dit een juiste gedachtegang?

Later kan de modem dan nog in bridge gezet worden ofwel rechtstreeks fiber naar de UCG-F en weg Proximus modem.

1 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

Beer070 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:20:
[...]

daar heb ik een andere vraag over. Ik wil een flexibele kern (gevlochten) in een keystone afmonteren, dat werkt toch over het algemeen gewoon of mis ik iets? In mijn herinnering zit de ellende met vaste kernen in een stekkertje, en niet andersom... toch?
Normaliter werken keystones met LSA of een toolless variant. Daarbij snijdt een mesje zich vast in het koper. Als je een stranded kabel hebt zal dat mesje nooit degelijk contact maken met de "aders" (en ze eerder doorsnijden?).

Dat is dus ook waarom je verschillende soorten stekkers hebt. Niet elk mechanisme om contact te maken met de ader werkt bij elk soort ader. En dat ia bij keystones niet anders.

• ASS-Ware
Bossi13 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:35:
Hoi,

Ik heb mijn UCG fiber aangekregen en probeer me voor te bereiden op een migratie maar ben hier nog redelijk nieuw in, in netwerkopstellingen en configuratie.

De huidige setup is:

Wit fiber boxje, zwart bakje van Proximus die fiber omzet in koper. Vandaar naar de “Proximus” modem en dan naar mijn pro Max switch. Ik draai de UniFi controller op een Elitedesk G5.

Mijn plan is om een backup te nemen van de controller. De controller af te sluiten op de NUC.
Dan een 2e aansluiting maken van Proximus naar de UCG-F en opstarten. De installatiewizard doorlopen. De backup importeren. En dan de pro Max achter de UCG-F te koppelen i.p.v. achter de Proximus modem.

Later kan de modem dan nog in bridge gezet worden ofwel rechtstreeks fiber naar de UCG-F en weg Proximus modem.
Stap 1 is wan poort van de nieuwe router aansluiten op lan van je bestaande netwerk en de nieuwe router updaten.

• Bossi13

Bossi13

ASS-Ware schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Stap 1 is wan poort van de nieuwe router aansluiten op lan van je bestaande netwerk en de nieuwe router updaten.
Dat bedoelde ik met die stap 2, WAN UCG-F via modem koppelen en zo verder…
Thx voor de bevestiging 👌🏼

• duvekot
Bossi13 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:35:
Hoi,

De huidige setup is:

Uitzoeken welke versie de controller draait. ... Dan de UCG Fiber op je huidige LAN aansluiten op de WAN aansluiting van de UCG fiber. . en de volledige setup doorlopen zonder proberen een backup terug te lezen. Daarmee wordt de firmware van de UCG Fiber ook met de laatste versie geupdate ... Na dat alles kijken wat de versie is van de controller op de UCG Fiber .. en dan zorgen dat je huidige Controller versie minimaal in de zelfde major versie zit . Het liefst zo dicht als mogelijk bij de UCG fiber. Dan pas een backup er van maken en zorgen dat die op je laptop/computer staat waarmee je de UCG fiber wil gaan her configureren.. dan een factory reset van de UCG Fiber doen .. WAN aansluiten op de "koper" van Proximus ..en dan met alleen de laptop weer door de configuratie lopen en dan wel de backup inlezen.

En daarna pas de rest weer aansluiten op de UCG Fiber en hopen dat het allemaal naadloos over gaat.

Als je niet een heel complexe setup hebt .. en de tijd hebt .. zou ik gewoon van scratch alles opbouwen .. maar wel altijd ff die firmware updates doen voordat je aan de slag gaat.

Edit:
En aantekening voor mij .. altijd eerst kijken of je echt op de laatste pagina zit 8)7

[ Voor 2% gewijzigd door duvekot op 31-01-2026 14:11 . Reden: Beter opletten ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beer070 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Inderdaad is daar soms ellende mee, het is in ieder geval niet zo bedoeld. Het zou kunnen werken, het zou ook rare problemen kunnen geven zoals @RobertMe ook zegt.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Beer070 ik heb het met een LSA gedaan, werkt prima, maar zo hoort het inderdaad niet.

• Bossi13

Bossi13

duvekot schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:10:
[...]

Uitzoeken welke versie de controller draait. ... Dan de UCG Fiber op je huidige LAN aansluiten op de WAN aansluiting van de UCG fiber. . en de volledige setup doorlopen zonder proberen een backup terug te lezen. Daarmee wordt de firmware van de UCG Fiber ook met de laatste versie geupdate ... Na dat alles kijken wat de versie is van de controller op de UCG Fiber .. en dan zorgen dat je huidige Controller versie minimaal in de zelfde major versie zit . Het liefst zo dicht als mogelijk bij de UCG fiber. Dan pas een backup er van maken en zorgen dat die op je laptop/computer staat waarmee je de UCG fiber wil gaan her configureren.. dan een factory reset van de UCG Fiber doen .. WAN aansluiten op de "koper" van Proximus ..en dan met alleen de laptop weer door de configuratie lopen en dan wel de backup inlezen.

En daarna pas de rest weer aansluiten op de UCG Fiber en hopen dat het allemaal naadloos over gaat.

Als je niet een heel complexe setup hebt .. en de tijd hebt .. zou ik gewoon van scratch alles opbouwen .. maar wel altijd ff die firmware updates doen voordat je aan de slag gaat.

Edit:
En aantekening voor mij .. altijd eerst kijken of je echt op de laatste pagina zit 8)7
Toppie 👍
Ik ga eens aan de slag…

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:11
Iemand die weet waar ik een wall mount voor een ucg-fiber kan bestellen met de mogelijkheid dat de poorten naar beneden wijzen?

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009

DON PAPA

Tweaker-fan

qwasd schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:47:
Iemand die weet waar ik een wall mount voor een ucg-fiber kan bestellen met de mogelijkheid dat de poorten naar beneden wijzen?
https://eu.store.ui.com/e...unt/products/uacc-fm-23cm

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:21

• qwasd
Deze zou perfect zijn maar dan moet ik op zoek naar een print service. Ik heb zelf geen printer namelijk.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

qwasd schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Deze zou perfect zijn maar dan moet ik op zoek naar een print service. Ik heb zelf geen printer namelijk.
Je kan er ook één op marktplaats kopen
https://link.marktplaats.nl/m2342010653

• Bossi13

Bossi13

duvekot schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:10:
[...]

Edit:
De migratie is gelukt met hindernissen. Alles is weer ok op de portforwarding in de Proximus modem na natuurlijk want de UCG-F hangt erachter.
Ik herinner me iets met dubbele NAT instellingen…

Wat ook veeemd is is dat ik bij de opstart 500Mbps up en download had.
Eens de pro Max switch er achter hangt kom ik maar aan 96Mbps 🫣

Ik las ook iets over QoS instellingen dat je die voor Microsoft teams enzo best uitzet…

Sebiet nog eens bekijken. 🧐

• duvekot
Bossi13 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:24:
[...]
De migratie is gelukt met hindernissen. Alles is weer ok op de portforwarding in de Proximus modem na natuurlijk want de UCG-F hangt erachter.

Ik las ook iets over QoS instellingen dat je die voor Microsoft teams enzo best uitzet…

Sebiet nog eens bekijken. 🧐
Hoe bedoel je??? :? ... De UCG Fiber hangt "achter" de modem? :? Dat is toch een Proximus router? Die kan volgens mij gewoon vervangen worden door de UCG fiber .. dat aansluiten achter de router in het lan was alleen maar de eerste keer ...

Ik zei ook na de firmware updates etc.
WAN aansluiten op de "koper" van Proximus ..en dan met alleen de laptop weer door de configuratie lopen en dan wel de backup inlezen.
Dus de kabel van dat "zwarte boxje" rechtstreeks naar de UCG Fiber ..
En dan met niets anders er aan dan alleen je laptop kijken of je de WAN aansluiting aan de praat krijgt met de juiste configuratie voor Proximus

• Daniel.
  • Laatst online: 20:05
Ik ben ook bezig om een geïsoleerd IOT netwerk op te zetten alleen kom ik er niet helemaal uit. Het lijkt gewoon niet te werken. Op dit moment werk ik met 2 VLAN, default (1) en IOT (20).
Voor het testen heb ik 2 zones aangemaakt en als ik in Secure Zone Default zet en Unsecure Zone IOT zet kan ik ze nog steeds met elkaar laten praten alhoewel dat in de standaard mode hoe dat is ingesteld niet zou moeten kunnen. Voor nu heb ik ze beide in Internal staan want het zou al voldoende moeten werken als ik Block Inter VLAN instel. Het gaat er om dat ze elkaar nu echt niet kunnen. Default moet straks wel in IOT kunnen maar IOT niet in default maar voor dit voorbeeld maakt het niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zruIK_B2-KFYmpH95_CljrsSXmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AkHaG4ASEjrq7Rt7tRmH1Lhy.png?f=fotoalbum_large

Dit test ik door op mijn mobiel op het IOT deel ingelogd te zijn waarbij ik dan naar mijn Home Assistant die nog op default zit te proberen te connecten en ik krijg de webpagina gewoon beschikbaar.

Op deze manier kan ik ook nog bij elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubVqoh2eGZZfOYgHk14p9Xn4xEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4A6x4kAXqtWBNYIXOJRMjZLV.png?f=fotoalbum_large
Op deze manier zou je ook verwachten dat ik met direct ip er niet bij zou kunnen komen.

Wat zie ik over het hoofd?

Dit is op een Unifi Cloud Gateway Ultra.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Bossi13

Bossi13

@duvekot

Mijn vorige opstelling was wit bakje met fiber van Proximus , ik weet niet hoe je dit noemt. Dan zwart bakje (ken ik ook de naam niet van) dan naar de modem en dan een edgerouter x en zo naar mijn netwerk.

De edgerouter crashte, niks meer mee te doen.

Aankoop UCG-F omdat dit meer kan dan de ER-x.
Ik heb de opstelling behouden maar dan ER-x vervangen door UCG-F.

Ik weet dat dit niet de bedoeling is maar ik zal uitleggen waarom.

Naar mijn gevoel/idee is een Proximus modem beter ingesteld qua beveiliging of kan ik zomaar na het kleine zwarte bakje aansluiten? Is de UCG-F daarvoor voorgeconfigureerd?
Ik was van plan te zoeken naar de juiste instellingen om dan wel de modem van Proximus “in de Schelde ” te gooien.🤭 (grapje hoor).

Ik heb er nog niet de tijd voor gehad, na het eten weer wel zo dadelijk. Dan wou ik bekijken hoe je portforwarding instelt want ik moet naar Loxone domotica kunnen alsook Home Assistant.

Ik stel misschien iets te snel hier een vraag, dat komt omdat ik ook ni direct een duidelijke oplossing vind online voor mijn setup/config.
Dat komt dan weer omdat ik net iets meer authistische kantjes heb dan de gemiddelde perfectionistische technieker 😇

• qwasd
Bedankt die had ik gezien. Lijkt er echter op dat hier de poorten boven moeten.

• ASS-Ware
Bossi13 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:24:
[...]

Nat over nat, lang gebruikt hier, nooit problemen mee gehad.
Zet die eens terug naar fabrieksinstellingen.
Hier niet gedaan en ik gebruik Teams elke dag zonder problemen, ook als ik met volle snelheid aan het downloaden ben.

• duvekot
Bossi13 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:29:
@duvekot

Mijn vorige opstelling was wit bakje met fiber van Proximus , ik weet niet hoe je dit noemt. Dan zwart bakje (ken ik ook de naam niet van) dan naar de modem en dan een edgerouter x en zo naar mijn netwerk.

De edgerouter crashte, niks meer mee te doen.

Aankoop UCG-F omdat dit meer kan dan de ER-x.
Ik heb de opstelling behouden maar dan ER-x vervangen door UCG-F.

Ik weet dat dit niet de bedoeling is maar ik zal uitleggen waarom.

Naar mijn gevoel/idee is een Proximus modem beter ingesteld qua beveiliging of kan ik zomaar na het kleine zwarte bakje aansluiten? Is de UCG-F daarvoor voorgeconfigureerd?
Ik was van plan te zoeken naar de juiste instellingen om dan wel de modem van Proximus “in de Schelde ” te gooien.🤭 (grapje hoor).

Ik heb er nog niet de tijd voor gehad, na het eten weer wel zo dadelijk. Dan wou ik bekijken hoe je portforwarding instelt want ik moet naar Loxone domotica kunnen alsook Home Assistant.

Ik stel misschien iets te snel hier een vraag, dat komt omdat ik ook ni direct een duidelijke oplossing vind online voor mijn setup/config.
Dat komt dan weer omdat ik net iets meer authistische kantjes heb dan de gemiddelde perfectionistische technieker 😇
De UCG Fiber is prima in staat om de Proximus Router te vervangen .. en geeft je een bescherming, en misschien wel betere omdat de firmware voor de UCG Fiber waarschijnlijk beter onderhouden wordt door UI dan de firmware voor de router van Proximus.

Dat zwarte kastje zet idd zo te lezen je glasvezel aansluiting om in een Ethernet aansluiting .. die dan naar de router loopt. Dat is dus de feitelijke "modem". Vanaf daar loopt dus die kabel naar je router. Die kan je prima ompluggen naar naar de UCG Fiber .. en als het niet werkt dan kan die kabel weer terug naar de Proximus router.

Je kan op deze pagina van Proximus de minimale instructies lezen voor de vervanging van hun router door je eigen router. (Dus niet de modem)
https://www.proximus.be/s...apparatuur-gebruiken.html

Wat was ooit de reden om die ER-x achter de Proximus router aan te sluiten?

• Beer070
RobertMe schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Normaliter werken keystones met LSA of een toolless variant. Daarbij snijdt een mesje zich vast in het koper. Als je een stranded kabel hebt zal dat mesje nooit degelijk contact maken met de "aders" (en ze eerder doorsnijden?).

Dat is dus ook waarom je verschillende soorten stekkers hebt. Niet elk mechanisme om contact te maken met de ader werkt bij elk soort ader. En dat ia bij keystones niet anders.
De kabel moet door 10m buis en mijn vaste kern kabel haalt de bochtjes vooralsnog niet. Vandaar dat ik wat flexibeler wil proberen, alternatief is stekkertje afmonteren. Ik ga het proberen voor het netjes en anders een stekkertje. Dank voor het antwoord!
Beer070 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:10:
[...]

De kabel moet door 10m buis en mijn vaste kern kabel haalt de bochtjes vooralsnog niet. Vandaar dat ik wat flexibeler wil proberen, alternatief is stekkertje afmonteren. Ik ga het proberen voor het netjes en anders een stekkertje. Dank voor het antwoord!
Solid zou ook door bochten moeten kunnen. Als je solid niet door een bocht krijgt heb je er waarschijnlijk een knik in zitten en dan nog moet je geluk hebben dat stranded wel gaat.
Als alternatief zou je in ieder geval ook nog een RJ45 naar RJ45 keystone (koppelstuk) kunnen plaatsen. Stekker aan de kabel, koppestuk op de stekker, koppelstuk in de draagring van het WCD en klaar.

• Bossi13

Bossi13

ASS-Ware schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:07:
[...]
[...]

Hier niet gedaan en ik gebruik Teams elke dag zonder problemen, ook als ik met volle snelheid aan het downloaden ben.
Ik bedenk juist omdat ik niet over koper verbonden was dat dit over wifi was en ook 1 schotel was nog niet aan het broadcatsen 🙈
Beginnersfouten zeker ?
Teams gebruik ik niet en liefst zo weinig mogelijk Windows, maar soms moet ik wel.
duvekot schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:16:
[...]

Wat was ooit de reden om die ER-x achter de Proximus router aan te sluiten?
Omdat ik wss ni beter wist en dacht dat een firewall geen kwaad kon.🙈

Ik zal eens proberen om na de fiber/koper omzetter (dat zwarte bakje) rechtstreeks naa de WAN van UCG te gaan.

Alvast heel veel dank om geduld te oefenen met iemand als mij want ik kan me heus voorstellen dat er leden zijn die denken, jongen, blijf er van af of laat het uitvoeren. 🤭

• Beer070
RobertMe schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Solid zou ook door bochten moeten kunnen. Als je solid niet door een bocht krijgt heb je er waarschijnlijk een knik in zitten en dan nog moet je geluk hebben dat stranded wel gaat.
Als alternatief zou je in ieder geval ook nog een RJ45 naar RJ45 keystone (koppelstuk) kunnen plaatsen. Stekker aan de kabel, koppestuk op de stekker, koppelstuk in de draagring van het WCD en klaar.
Zal krap worden om stekker en keystone in de muurdoos te verstoppen. Wellicht dat ik probeer wat flexibeler vaste kern draad te vinden. Ik heb nu cat7sftp fixed VS cat5e utp stranded…

• ASS-Ware
Bossi13 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:32:
[...]

Ik bedenk juist omdat ik niet over koper verbonden was dat dit over wifi was en ook 1 schotel was nog niet aan het broadcatsen 🙈
Beginnersfouten zeker ?
Teams gebruik ik niet en liefst zo weinig mogelijk Windows, maar soms moet ik wel.
Waarom type je dan dit?
“Ik las ook iets over QoS instellingen dat je die voor Microsoft teams enzo best uitzet…”

• Bossi13

Bossi13

Dat had ik gezien in een filmpje over migratie van UniFi zelf hosted controller naar de UCG-F.

Over die lage speedtest, ik heb hem vanop mijn NUC nog eens gedaan en blijft hetzelfde.
Factory default durf ik nog niet want iemand anders heeft ooit mijn 2 U6+ geconfigureerd voor 🛜.

Op de moment filmpjes aant zien van UniFi zelf om bij te scholen.

• Bossi13

Bossi13

[ Voor 113% gewijzigd door Bossi13 op 01-02-2026 00:35 ]

Beer070 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:13:
Wellicht dat ik probeer wat flexibeler vaste kern draad te vinden. Ik heb nu cat7sftp fixed VS cat5e utp stranded…
Daar zal zeer zeker een groot deel van je probleem in zitten. En niet vergeten, zelfs Cat 6 doet 10Gbit/s tot ~50 meter. Dus Cat7 is nogal onzinnig. En SFTP heb je in een thuissituatie vast ook niet nodig, tenzij je ergens je kabels direct naast hoogspanning of zo trekt (en dan er aan denken dat 230V laagspanning is. UTP naast een dubbel geïsoleerde stroomkabel zal echt niet zo snel issues geven).

• Beer070
RobertMe schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:41:
[...]

Daar zal zeer zeker een groot deel van je probleem in zitten. En niet vergeten, zelfs Cat 6 doet 10Gbit/s tot ~50 meter. Dus Cat7 is nogal onzinnig. En SFTP heb je in een thuissituatie vast ook niet nodig, tenzij je ergens je kabels direct naast hoogspanning of zo trekt (en dan er aan denken dat 230V laagspanning is. UTP naast een dubbel geïsoleerde stroomkabel zal echt niet zo snel issues geven).
zoals het gaat heb ik ooit een keer 500m dubbel cat7-sftp installatie kabel gekocht en daar heb ik nog wat van over. Net ook 100m cat6a en cat5 utp stugge kern gekocht, die zijn respectievelijk 5mm en 5.8mm dik, dus dat gaat waarschijnlijk beter lukken.
Nogmaals dank voor de uitleg over de mesjes en stugge/flexibele kabel. Ik denk dat veel mensen hier op het forum dat lastig vinden en veel van de problemen die ik zie lijken op kabel/verbindingsproblemen.

• Bossi13

Bossi13

ASS-Ware schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:07:

Juist gedaan en dan is bij de opstart de speedtest weer 96Mbps.

Voorlopig achter de Proximus router in LAN1 die later in bridge kan gezet worden.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beer070 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:01:
[...]

zoals het gaat heb ik ooit een keer 500m dubbel cat7-sftp installatie kabel gekocht en daar heb ik nog wat van over. Net ook 100m cat6a en cat5 utp stugge kern gekocht, die zijn respectievelijk 5mm en 5.8mm dik, dus dat gaat waarschijnlijk beter lukken.
Nogmaals dank voor de uitleg over de mesjes en stugge/flexibele kabel. Ik denk dat veel mensen hier op het forum dat lastig vinden en veel van de problemen die ik zie lijken op kabel/verbindingsproblemen.
Ik zou dit gewoon lekker met cat6 doen, scheelt je berg gedoe. Stugge kabel trekt vaak beter omdat je het mooier kunt duwen/het minder opstropt in een buis.

Daarom:
  • stugge kabel inbouwen met keystones/muurdoosjes.
  • Soepele kabel als patch gebruiken tussen apparaten of tussen keystone/muurdoosje en apparaat. Soepele kabel doe je in principe met stekkertjes.
Ik heb zelf ook vrij dikke kabel thuis gebruikt (23awg shielded van belden) en heb er soms wel eens de balen van ;)

• duvekot
Bossi13 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Voorlopig achter de Proximus router in LAN1 die later in bridge kan gezet worden.
volgens mij kan die niet in bridge bij glasvezel ... omdat het puur een router is .. de omzetting van glas naar Ethernet wordt door de OTN gedaan .. die in dat "zwarte kastje" zit .. :

zie ook op deze pagina van Proximus zelf:
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_own_device/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/je-eigen-apparatuur-gebruiken.html

je kan die ONT laten zitten .. en dan je eigen router (de UCG-Fiber) daar op aansluiten met de WAN aansluiting en dan voor de configuatie even alleen je laptop op de LAN aansluitng aansluiten.

Bij de WAN aansluiting kiezen voor VLAN 20 en DHCPv4 en DHCP6 en als het goed is moet je dan weer internet hebben via de UCG-Fiber. .. als dat werkt sluit je je switch op de UCG-Fiber aan .. en kijk je wat dan je snelheid is. en de proximus router bewaar je voor als er andere problemen zijn.

de UCG-Fiber "achter" de router van proximus is een zeer suboptimale oplossing.

• ASS-Ware
Bossi13 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Wat geeft de switch aan, 100Mbit of Gbit?
En wat geeft je testapparaat aan?

• Bossi13

Bossi13

ASS-Ware schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:44:
[...]

Wat geeft de switch aan, 100Mbit of Gbit?
En wat geeft je testapparaat aan?
De Switch geeft 10Gbe aan op de device pagina.
Is het dat wat je bedoelt?
Die is verbonden met een dac kabel naar de UCG.
Voorlopig hèb ik de fibermodule nog niet dus werk ik via koper over LAN 1 bridge Proximus.

[ Voor 20% gewijzigd door Bossi13 op 01-02-2026 13:54 ]

• Bossi13

Bossi13

duvekot schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:31:
[...]

de UCG-Fiber "achter" de router van proximus is een zeer suboptimale oplossing.
Ik heb nog geen fibermodule. Dus ik wou koper achter modem zetten naar UCG maar dat werkt niet.

• duvekot
Bossi13 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:05:
[...]

Ik heb nog geen fibermodule. Dus ik wou koper achter modem zetten naar UCG maar dat werkt niet.
maak eens foto's van de verschillende kastjes en hoe eea nu verbonden is ... liefst met een simple tekeningetje op een stukje papier en een foto daarvan .. hoeft niet netjes/mooi etc .. als het maar te begrijpen is.

• Bossi13

Bossi13

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c8KFRHQzeMbJZmvemxf_FjqQfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VATk3yRdu2YdzXcoewMDpKWD.jpg?f=fotoalbum_large

Eureka 🙌

De nieuw getrokken kabel blijkt plots een probleem te hebben. Met een nieuwe patch die voorlopig als een waslijn hangt zit ik nu in LAN 1 van de internetbox, rechtse kastje. Die staat in bridge met een Mac adres ingevuld.
En kijk :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2jfwMMshZ97EiENGe37DTbN7uQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1entOcxUdI5O97FrL5TlsAz.jpg?f=fotoalbum_large

• duvekot
Bossi13 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:58:
[Afbeelding]

Eureka 🙌

De nieuw getrokken kabel blijkt plots een probleem te hebben. Met een nieuwe patch die voorlopig als een waslijn hangt zit ik nu in LAN 1 van de internetbox, rechtse kastje. Die staat in bridge met een Mac adres ingevuld.
En kijk :

[Afbeelding]
Als het goed is kan die gehele internetbox (rechtse kastje) er tussen uit .. als je de WAN van de UCG-Fiber rechtstreeks verbind met de GE1 poort op dat linker kastje. Probeer dat eens voor elkaar te krijgen .. want dat scheelt weer een kastje .. en mogelijk punt van problemen. Zoals al eerder aangegeven .. kan je die WAN van de UCG-Fiber configeren met VLAN20 en DHCP (v4 + v6) .. en prober dan eens of je de WAN op de UCG-Fiber aan de slag krijgt.

Heb je ook vaste telefonie en/of TV van Proximus?

• Bossi13

Bossi13

Dat heb ik vanmorgen geprobeerd maar dan krijg ik geen netwerk.
Zal zo dadelijk nog eens proberen 👍

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bossi13 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:35:
Dat heb ik vanmorgen geprobeerd maar dan krijg ik geen netwerk.
Zal zo dadelijk nog eens proberen 👍
Kan soms even vijf minuten duren, tenminste bij mijn kpn glas was ik ook te ongeduldig.

• Bossi13

Bossi13

Deelt die linkse met GE1 poort dan wel adressen uit?

• duvekot
Bossi13 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:54:
Deelt die linkse met GE1 poort dan wel adressen uit?
Dat kastje zet alleen de glasvezel om naar ethernet .. de daadwerkelijke DHCP Server staat ergens bij Proximus zelf in een datacenter.. maar als je de UCG Fiber er op aansluit en de WAN poort configuratie aanpast naar VLAN 20 met DHCP zou je een externe IP op je WAN aansluiting van de UCG-Fiber moeten krijgen. (Want die internetbox doet precies hetzelfde)

Zorg dat je echt helemaal niets anders op de UCG Fiber hebt aangesloten dan je laptop op een LAN poort en de kabel vanuit die GE1 poort naar de WAN RJ45 aansluiting. En dan met je laptop inloggen op je UCG-Fiber en die WAN poort configuratie aanpassen.
Dan kan je dus met je laptop zien dat er een externe publieke IP op je WAN komt ...en als dat zo is .. kan je de switch op je UCG-Fiber aansluiten en zou alles weer moeten werken.

Werkt het niet .. dan kan je de kabel vanuit de GE1 weer in je internetbox stoppen.

En wees idd geduldig .. nadat je die VLAN naar 20 hebt gezet op de WAN kan je eventueel de kabel weer ff los halen uit de WAN aansluiting en er weer instoppen om een reconnect te forceren.

[ Voor 10% gewijzigd door duvekot op 01-02-2026 17:30 ]

• TheKerremenke
  • Laatst online: 22:06
Zonder het topic te willen kapen, een vraag.

Betreft glasvezel aansluiting (max 1Gbps) in Zweden. Aanbieder is Bredband2. Modem is Icotera i6405-51. Erin zit een ZKTel 1.25Gbps 1310nm/1550nm. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCL7anVdPv6zFX6u0zC3tQEB_ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ioulzO6z5ue9YU9eSqswJVl.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vroeg ik me af of ik deze modem zou kunnen omzeilen door een soortgelijke module in een UniFi Fiber te installeren. Moeilijkheidsgraad is natuurlijk dat dit niet in NL is, dus de gegevens van Bredband2 zijn misschien niet publiek bekend hier..

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vrije modem keuze is een Europees recht , dus je Zweedse isp zal dat vrij moeten geven. Als jij hun eisen aan een eigen modem kunt zoeken dan kan hier vast wel iemand verder advies geven.

• ASS-Ware
Bossi13 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:52:
[...]

De Switch geeft 10Gbe aan op de device pagina.
Is het dat wat je bedoelt?
Nee, ik bedoel wat de switch aangeeft op de poort waar je apparaat aan hangt waarmee je de test doet en wat je apparaat aangeeft.
Stel dat je test vanaf een Windows PC, dan kun je in de status van de netwerkkaart zien met wat voor sneldheid hij is verbonden.

• Bossi13

Bossi13

duvekot schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:27:
[...]

Dat kastje zet alleen de glasvezel om naar ethernet .. de daadwerkelijke DHCP Server staat ergens bij Proximus zelf in een datacenter.. maar als je de UCG Fiber er op aansluit en de WAN poort configuratie aanpast naar VLAN 20 met DHCP zou je een externe IP op je WAN aansluiting van de UCG-Fiber moeten krijgen. (Want die internetbox doet precies hetzelfde)

Zorg dat je echt helemaal niets anders op de UCG Fiber hebt aangesloten dan je laptop op een LAN poort en de kabel vanuit die GE1 poort naar de WAN RJ45 aansluiting. En dan met je laptop inloggen op je UCG-Fiber en die WAN poort configuratie aanpassen.
Dan kan je dus met je laptop zien dat er een externe publieke IP op je WAN komt ...en als dat zo is .. kan je de switch op je UCG-Fiber aansluiten en zou alles weer moeten werken.

Werkt het niet .. dan kan je de kabel vanuit de GE1 weer in je internetbox stoppen.

En wees idd geduldig .. nadat je die VLAN naar 20 hebt gezet op de WAN kan je eventueel de kabel weer ff los halen uit de WAN aansluiting en er weer instoppen om een reconnect te forceren.
Dat ga ik eens proberen klaar te krijgen.
Dank voor de heldere uitleg man 👌🏼

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@TheKerremenke kan je niet in je huidige modem/switch zien welke instellingen deze gebruikt? (VLAN of pppoe)
Grote kans dat het is afgeschermd, maar het proberen waard.
Dan kijken of je ZB4xxxxxxxxxxx compatibel is met Unifi hardware.

Maar wat @Boudewijn al schreef, vraag het hun - ze moeten die info delen. En Zweden zijn dacht ik wel van de privacy dus zou me verbazen als jij de eerste bent.

Alternatief is dat ding in bridge te zetten (lijkt te kunnen) maar dat is natuurlijk zonde van je stroom, en een extra point of failure in je netwerk.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 01-02-2026 18:55 . Reden: wel heel veel typefouten :P ]

• Bossi13

Bossi13

ASS-Ware schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:20:
[...]

Nee, ik bedoel wat de switch aangeeft op de poort waar je apparaat aan hangt waarmee je de test doet en wat je apparaat aangeeft.
Stel dat je test vanaf een Windows PC, dan kun je in de status van de netwerkkaart zien met wat voor sneldheid hij is verbonden.
Ook duidelijk, merci 👌🏼

Vandaag nog wel de portforwarding voor hass en Loxone in orde gekregen en de uplink kabel hersteld, die had blauw wit niet goed als contact in het patchpaneel. ( type zonder keystones maar om te pitsen met zo een speciale tool.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

qwasd schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:03:
[...]
Bedankt die had ik gezien. Lijkt er echter op dat hier de poorten boven moeten.
En waarom denk je dat? Volgens mij is deze beugel alleen iets breder dan die bijvoorbeeld voor de max, en daar kunnen de poorten ook gewoon naar beneden gericht worden.

Zie voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RQ0GTlIDW0Z1YxI2sCqchd45dE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xMUK78s3eHtFDPboXMl797Pw.jpg?f=user_large

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou poorten altijd omlaag doen ivm stof-inval. Heb nu twee switches die echt met poorten omhoog staan, daar heb ik maar dopjes op de ethernet-poortjes gedaan. Na x jaar in een schuur of meterkast kan daar echt best wel veel zooi in terecht komen.

Boudewijn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:05:
Ik zou poorten altijd omlaag doen ivm stof-inval. Heb nu twee switches die echt met poorten omhoog staan, daar heb ik maar dopjes op de ethernet-poortjes gedaan.
Eigenlijk zeg je dus dat poorten omhoog ook prima is, zolang je er maar dopjes in doet :P
Ook hier "team poorten omhoog met dopjes" :) Maar het ligt vast ook aan de plaatsing. In mijn geval hangt de router met de poorten naar beneden en de switch eronder met de poorten naar boven. Router "zonder dopjes" switch "met dopjes". En zou ik alles naast elkaar hangen ligt het aan de hoogte, "laag" zou ik de poorten eerder omhoog hangen zodat ik er van bovenaf gewoon in kan kijken en de nummering kan ziet etc etc. Zou ik ze "tegen het plafond" hangen dan uiteraard met de poorten omlaag zodat ik geen ladder nodig heb om het te zien.

En die dopjes kosten op AliExpress toch niks. Denk ik. Toentertijd ook 100 stekkers voor 10 euro gekocht, oftewel 10 cent per stuk. Kan me niet indenken dat dopjes (veel) duurder waren (daarvan wel minder stuks :P).

• TheKerremenke
  • Laatst online: 22:06
franssie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:49:
@TheKerremenke kan je niet in je huidige modem/switch zien welke instellingen deze gebruikt? (VLAN of pppoe)
Grote kans dat het is afgeschermd, maar het proberen waard.
Dan kijken of je ZB4xxxxxxxxxxx compatibel is met Unifi hardware.

Maar wat @Boudewijn al schreef, vraag het hun - ze moeten die info delen. En Zweden zijn dacht ik wel van de privacy dus zou me verbazen als jij de eerste bent.

Alternatief is dat ding in bridge te zetten (lijkt te kunnen) maar dat is natuurlijk zonde van je stroom, en een extra point of failure in je netwerk.
Bedankt voor de toelichting. Ik zal er eens induiken. Kijken wat ik kan achterhalen. ;)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

RobertMe schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:28:
[...]

Eigenlijk zeg je dus dat poorten omhoog ook prima is, zolang je er maar dopjes in doet :P
Ook hier "team poorten omhoog met dopjes" :) Maar het ligt vast ook aan de plaatsing. In mijn geval hangt de router met de poorten naar beneden en de switch eronder met de poorten naar boven. Router "zonder dopjes" switch "met dopjes". En zou ik alles naast elkaar hangen ligt het aan de hoogte, "laag" zou ik de poorten eerder omhoog hangen zodat ik er van bovenaf gewoon in kan kijken en de nummering kan ziet etc etc. Zou ik ze "tegen het plafond" hangen dan uiteraard met de poorten omlaag zodat ik geen ladder nodig heb om het te zien.

En die dopjes kosten op AliExpress toch niks. Denk ik. Toentertijd ook 100 stekkers voor 10 euro gekocht, oftewel 10 cent per stuk. Kan me niet indenken dat dopjes (veel) duurder waren (daarvan wel minder stuks :P).
Ja, gezien dopjes gewoon kwijtraken bij mij monteer ik liever met poorten omlaag.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nu we toch een vinger omhoog of vinger omlaag discussie hebben, stem ik voor poorten omlaag/onder.

Inderdaad vanwege stof. Vandaag bij schoonmoeder beton geslepen en dat is een prima hairstyleproduct, betonstof :P

• duvekot
Boudewijn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:52:
[...]
Ja, gezien dopjes gewoon kwijtraken bij mij monteer ik liever met poorten omlaag.
RJ45 plugjes zonder kabel er aan geknepen werken ook prima als "dopjes" .. die heb je vast wel liggen ergens en kosten ook bijna niets per stuk.

Maar laten ik dan maar een compromis voorstellen ... Poorten "opzij" >:) :+

Maar het is gewoon erg afhankelijk van wat past in de ruimte die je hebt. Wat @RobertMe ook zegt .. als het hoog zit dan omlaag, als het laag zit dan omhoog.. Als het kan dan plat (op een plankje of in een rack) en .. zoals hier thuis .. poorten "opzij" omdat die positie het handigste uitkwam gezien de andere spullen in de meterkast.

En dan hebben we het nog geen eens gehad over hoe de ventilatie openingen zitten in de apparatuur en of de warmte überhaupt wel goed weg kan in bepaalde oriëntatie, of dat de ventilator dan zijn lucht niet kwijt kan .. of niet kan aanzuigen (want dat kan ook nog verschillen per apparaat)

Dus .. doe wat het handigste is ...en dan ff nadenken hoe je omgaat met 10 jaar aan stof verzamelen voordat je het weer vervangt door wat er op dat moment gebruikelijk is.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
duvekot schreef op maandag 2 februari 2026 @ 06:46:
[...]

RJ45 plugjes zonder kabel er aan geknepen werken ook prima als "dopjes" .. die heb je vast wel liggen ergens en kosten ook bijna niets per stuk.

Maar laten ik dan maar een compromis voorstellen ... Poorten "opzij" >:) :+

Maar het is gewoon erg afhankelijk van wat past in de ruimte die je hebt. Wat @RobertMe ook zegt .. als het hoog zit dan omlaag, als het laag zit dan omhoog.. Als het kan dan plat (op een plankje of in een rack) en .. zoals hier thuis .. poorten "opzij" omdat die positie het handigste uitkwam gezien de andere spullen in de meterkast.

En dan hebben we het nog geen eens gehad over hoe de ventilatie openingen zitten in de apparatuur en of de warmte überhaupt wel goed weg kan in bepaalde oriëntatie, of dat de ventilator dan zijn lucht niet kwijt kan .. of niet kan aanzuigen (want dat kan ook nog verschillen per apparaat)

Dus .. doe wat het handigste is ...en dan ff nadenken hoe je omgaat met 10 jaar aan stof verzamelen voordat je het weer vervangt door wat er op dat moment gebruikelijk is.
Eens. Ik heb de voorkeur om de poorten aan de onderkant of zijkant te hebben, maar ook aan de bovenzijde hoeft geen probleem te zijn. Ik heb denk nog nooit een standaard meterkast gezien, je moet de ruimte en mogelijkheid maar net hebben. :)

Have you tried turning it off and on again?

• Bossi13

Bossi13

duvekot schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:14:
[...]

Als het goed is kan die gehele internetbox (rechtse kastje) er tussen uit .. als je de WAN van de UCG-Fiber rechtstreeks verbind met de GE1 poort op dat linker kastje. Probeer dat eens voor elkaar te krijgen .. want dat scheelt weer een kastje .. en mogelijk punt van problemen. Zoals al eerder aangegeven .. kan je die WAN van de UCG-Fiber configeren met VLAN20 en DHCP (v4 + v6) .. en prober dan eens of je de WAN op de UCG-Fiber aan de slag krijgt.

Heb je ook vaste telefonie en/of TV van Proximus?
Als ik deze setup wil testen zoals jij aangeeft, hoef ik me niet te registreren met mijn eigen apparatuur bij Proximus?
Dat doe je enkel als de fiber rechtstreeks in de UCG gaat? Of zelfs met dat linkse bakje er nog tussen?

Dat is me nog niet helemaal duidelijk en vind ik niet direct terug op het www.

• duvekot
Bossi13 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:57:
[...]

Als ik deze setup wil testen zoals jij aangeeft, hoef ik me niet te registreren met mijn eigen apparatuur bij Proximus?
Dat doe je enkel als de fiber rechtstreeks in de UCG gaat? Of zelfs met dat linkse bakje er nog tussen?

Dat is me nog niet helemaal duidelijk en vind ik niet direct terug op het www.
Je hoeft alleen wat te registeren als je dat linkse bakje vervangt door een eigen ont/sfp+ module die je dan rechtstreeks in de UCG-Fiber steekt. Maar dat is niet direct nodig .. vandaar dat je op die Proximus website over eigen apparatuur ook de vraag krijgt of je modem (=ont) + router + wifi wil vervangen ...of alleen router + wifi (wat jij doet door de UCG-Fiber te gebruiken als enige router en je eigen WiFi regelt) of alleen je eigen WIFI+AP doet.

Dus door te testen met alleen de eigen router hoef je niets te registreren bij Proximus als het goed is. Er staat alleen iets over "Tripel VLAN" vs "Single VLAN" .. maar dat is voor alleen internet op VLAN20 geen directe noodzaak (als je geen vaste telefonie en TV hebt van Proximus op dit moment)

Dus probeer het eens .. en kijk hoever je komt en doe alles stappen rustig 1 voor 1.

• Bossi13

Bossi13

Dankjewel @duvekot ,

Ik was niet 100% zeker. Ik ben al wel eens gaan piepen in de settings van de wan kant UCG en op MyProximus zag ik dat ik al in singel vlan sta.

Alweer dank voor de heldere uitleg 👌🏼

• duvekot
Bossi13 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:34:
Dankjewel @duvekot ,

Ik was niet 100% zeker. Ik ben al wel eens gaan piepen in de settings van de wan kant UCG en op MyProximus zag ik dat ik al in singel vlan sta.

Alweer dank voor de heldere uitleg 👌🏼
En? Lukt het ook?

• Bossi13

Bossi13

Nog niet aan toe gekomen 😔 dokter en ziekenhuis voor gebroken/gekneusde rib.
Morgen zowiezo test want ben toch thuis.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bossi13 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:18:
Je hebt er wel wat voor over om met Unifi spul te mogen spelen. ;)

• duvekot
Bossi13 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:18:
[...]
Nog niet aan toe gekomen 😔 dokter en ziekenhuis voor gebroken/gekneusde rib.
Sterkte daarmee .. doe rustig aan en denk als eerste aan jezelf.
Pagina: 1 ... 340 341 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.