[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 350 351 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten


  • gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-06 16:03
laurens0619 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:55:
@gastje01 nee, steker nog afaik is er niets in de unifi lijn die verbinding kan maken met ander wifi netwerk wat buiten je unifi stack valt.

Ik gebruikte hier voorheen een ubiquiti nanostation m2 voor maar die standaard is vrij oud en valt ook buiten unifi.


Nu gebruik ik (op de camping) hier een mikrotik voor
MikroTik SXTsq 5 ac: beste prijs - Tweakers

Voordeel is dat die waterdicht is en richtantenne, dus hangt buiten aan een regenpijp met kabeltje naar binnen :) En geen geld compleet met poe injector etc.


Qua configuratie wel iets om op te letten, ding houdt zich heel netjes aan de specs en is een outdoor device. In NL is het in de wetegeving bepaalt dat je dan alleen met outdoor 5ghz frequenties mag verbinden . Dat is dus niet 42, waar half nederland op zit, maar de bekende DFS kanalen.

Zit je buurman op DFS dan gaat het direct goed, anders moet je hem op een ander land/custom configureren.
Dat is geen geld, zeker als ik m daarna een 2e leven in de caravan kan geven. Beetje off-topic; maar werkt deze dan als transparante bridge of als router? Voor mijn initiële vraag niet relevant, maar voor sommige campings is het wel lekker als je maar 1 cliënt op hun netwerk hebt

Ik had ook Nanostations, maar die heb ik enige tijd geleden verkocht, wist dat die t konden (op 2.4), vandaar dat ik hoopte dat de Unifi lijn dit ook kon.

  • laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:42
gastje01 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:48:
[...]

Dat is geen geld, zeker als ik m daarna een 2e leven in de caravan kan geven. Beetje off-topic; maar werkt deze dan als transparante bridge of als router? Voor mijn initiële vraag niet relevant, maar voor sommige campings is het wel lekker als je maar 1 cliënt op hun netwerk hebt

Ik had ook Nanostations, maar die heb ik enige tijd geleden verkocht, wist dat die t konden (op 2.4), vandaar dat ik hoopte dat de Unifi lijn dit ook kon.
Ik geloof dat die gewoon beide kan, draait iig gewoon volwaardig router os license 3 op.
Zelf weet ik niet precies in welke mode die draait, hij is aangesloten op een oude wifi router die in de caravan staat die sowieso NAT doet. Die mikrotik is puur de client.

Realiseer je wel dat een Unifi op een sweet spot zit qua instelbaarheid en toegankelijkheid.
Een Mikrotik is wel next level en flinke learning curve. JE kunt er wel veul meer mee instellen dan een unifi accesspoint dus als je lekker wilt spelen dan is die super leerzaam.

Verder denk ik idd te offtopic voor hier ;)

Owja en ubiquiti nanostations <3 wat een top dingen waren dat.

IK lees trouwens nu dat er ook een aX versie bestaat voor hetzelfde geld. Heb ze niet in detail vergeleken maar die zou ik dan zeker ook even bekijken: MikroTik SXTsq 5 ax: beste prijs - Tweakers

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 15-06-2026 12:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!


  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verbaasd me dat mensen nog zoveel geld willen vragen voor een USG op marktplaats (40 euro zie ik zelfs) maar ook in V&A hier. Ik heb er nog eentje op zolder liggen maar durf er met goed fatsoen geen geld voor te vragen gezien zijn ouderdom en het gebrek aan updates.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:08:
Verbaasd me dat mensen nog zoveel geld willen vragen voor een USG op marktplaats (40 euro zie ik zelfs) maar ook in V&A hier. Ik heb er nog eentje op zolder liggen maar durf er met goed fatsoen geen geld voor te vragen gezien zijn ouderdom en het gebrek aan updates.
Als je je privé thuisnetwerk(je) gaat voorzien van spullenboel welke eigenlijk geënt is op het MKB dan moet je er, naar mijn bescheiden mening, ook terdege rekening mee gaan houden dat het spul binnen een jaar of 5 maximaal al weer EOL/EOS verklaard wordt door de fabrikant.

Wil je dat niet dan moet je je privé thuisnetwerk(je) gewoon laten bestieren door de apparatuur welke je van je ISP aangeleverd krijgt.

Maar.... Tweakers Will Be Tweakers >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Will_M schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:26:
Maar.... Tweakers Will Be Tweakers >:)
Die zouden beter moeten weten dan nog een USG3P te gebruiken. in zijn gloriedagen was het al underpowered :+

Nee serieus; de reden dat ik het dus niet doe omdat ik me ervoor zou schamen om een apparaat wat al zeker 2 jaar EOL is nog ergens aan het internet te hangen bij een mogelijk onwetende koper.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 16-06-2026 19:34 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:32:
[...]

Die zouden beter moeten weten dan nog een USG3P te gebruiken. in zijn gloriedagen was het al underpowered :+

Nee serieus; de reden dat ik het dus niet doe omdat ik me ervoor zou schamen om een apparaat wat al zeker 2 jaar EOL is nog ergens aan het internet te hangen.
Ik heb hier ook nog zo'n USG-3P liggen welke me in een 'Noodgeval' eventueel weer kortstondig en tijdelijk online kan gaan helpen, maar... Zelfs de opvolger welke ik er destijds voor aangeschaft had is hier al weer verdwenen (UDM-PRO) en vrij snel daarna weer opgevolgd door een UDM-SE ....Ook die zal wel weer eens vervangen gaan worden als Ubiquti gaat besluiten er géén effort meer in te gaan steken.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik vond de 3P echt verschrikkelijk. Veel gekloot en hoofdpijn om IPTV aan de gang te krijgen en te houden. Brrrr.. na elke reboot hopen dat het nog werkt.

Dan hang ik liever de Zyxel van Odido wel weer op. Dat gaat echt plug and play zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 16-06-2026 19:41 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC


  • pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

gastje01 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:58:
Weet iemand hier of het mogelijk is om een AP-AC-M als een wireless bridge te gebruiken naar een niet-Unifi netwerk? Ik weet dat dit ‘intern’ prima werkt, maar kan zo snel niet ontdekken of dit überhaupt een optie is.

Situatieschets: bouwprojectje (vakantiewoning) waar nog geen internet verbinding is. We mogen gebruik maken van de verbinding van de buren (overkant van de weg, dus kabeltje helaas niet mogelijk) en de mesh hangt perfect binnen bereik. Ik zou deze graag configureren om verbinding te maken met het netwerk van de buren en dan de ethernet poort aan mijn router te hangen, kan dit?

Ik weet dat dit met open-WRT moet kunnen, maar als ik dit native voor elkaar zou krijgen is wel mooier.
Als het signaal van de overburen sterk genoeg is in jouw huis/bouwplaats en je van de unifi spullen bent, dan is de UTR ook een optie. Die kan zowel “uplink” als “downlink” wifi en kabel aan, en desgewenst een teleport naar je eigen (woon)huis unifi installatie.
Gunner schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:32:
in zijn gloriedagen was het al underpowered :+
"Af fabriek" deed die precies wat je er van mocht verwachten. Er zitten 1GbE poorten op en dat kan die prima aan. Dus hoezo is die dan underpowered? Ik heb er echt nooit issues mee gehad.

Behalve dan natuurlijk die feature die ze pas veeeel later hebben toegevoegd, IDS/IPS. Dan kom je idd niet boven de 85Mbit/s uit. Maar dat is natuurlijk niet een feature waarvoor je hem kocht want die feature is pas jaren na introductie toegevoegd.
En in het algemeen: er kan OpenWRT op. Dus niet supported door de fabrikant, maar als Tweaker kun je er wel een supported firmware op zetten. (Met waarschijnlijk betere support voor security issues etc dan Ubiquiti levert)

  • Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-06 16:39
Will_M schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:26:
[...]


Als je je privé thuisnetwerk(je) gaat voorzien van spullenboel welke eigenlijk geënt is op het MKB dan moet je er, naar mijn bescheiden mening, ook terdege rekening mee gaan houden dat het spul binnen een jaar of 5 maximaal al weer EOL/EOS verklaard wordt door de fabrikant.

Wil je dat niet dan moet je je privé thuisnetwerk(je) gewoon laten bestieren door de apparatuur welke je van je ISP aangeleverd krijgt.

Maar.... Tweakers Will Be Tweakers >:)
pas nadat ik mijn experiabox had vervangen door een Fritzbox en nu UCG-Max kon ik mijn 1GB verbinding "altijd" maximaal benutten voor downloads of om backups te draaien van/ naar een externe NAS. Ik had bij de experiabox altijd het gevoel dat de verbindingen in de praktijk geknepen werd.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517


  • Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-06 16:39
Met mijn Unify setup heb ik na het herstarten van de UCG Max elke keer problemen met AP's of switches die geen verbinding maken. Ze werken wel gewoon, maar verbinden niet met de controller.

Ik had het probleem specifiek bij één van de twee USW-lite 8PoE's en twee van de vier AP's in mijn netwerk. Nadat ik de apparaten één voor één spanningsloos had gemaakt lukt het wel om te verbinden.

Dit uiteindelijk maar als excuus gebruikt om over te stappen naar een USW-Lite 16PoE en daar loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Maar ik weet nu wel dat het probleem bij de UCG Max zit, want ik heb zonder problemen alle devices op de nieuwe switch aan kunnen sluiten. Pas na en herstart van de UCG Max begon het gedonder weer.

Het probleem ontstaat dus bij het opstarten van de UCG Max.

Ik heb geen VLANS ingesteld, wel Jumbo Frames. STP aangevinkt met de Lite 16PoE als hoofdswitch (priority 0). Naast een USW Flex en twee USW mini's, heb ik nog twee unmanaged switches in mijn netwerk zitten, in de garage een 8P PoE switch en voor de NASsen een 2,5GBe / 10GBe 5P switch.

De devices in mijn netwerk hebben zoveel mogelijk vaste IP-adressen

Tips waar ik zou kunnen zoeken?

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Will_M schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:26:
Als je je privé thuisnetwerk(je) gaat voorzien van spullenboel welke eigenlijk geënt is op het MKB dan moet je er, naar mijn bescheiden mening, ook terdege rekening mee gaan houden dat het spul binnen een jaar of 5 maximaal al weer EOL/EOS verklaard wordt door de fabrikant.
Unifi apparatuur wordt over het algemeen wel langer dan 5 jaar ondersteund toch?

  • DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:23:
[...]

Unifi apparatuur wordt over het algemeen wel langer dan 5 jaar ondersteund toch?
Ja joh, ik heb hier AP-AC Lite AP's die al 6+ jaar draaien en nog updates krijgen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer


  • gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-06 16:03
pipo76 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:42:
[...]

Als het signaal van de overburen sterk genoeg is in jouw huis/bouwplaats en je van de unifi spullen bent, dan is de UTR ook een optie. Die kan zowel “uplink” als “downlink” wifi en kabel aan, en desgewenst een teleport naar je eigen (woon)huis unifi installatie.
Nee helaas, echt alleen aan de erfgrens/bij de oprit. Hier ligt al ethernet naar toe (voor de deurbel/poort en mogelijk de toekomstige glasvezel als doortrekken tot de woning te kostbaar is) en de Unifi AC-M had ik nog van voor de verbouwing, had gehoopt om deze tijdelijk in te kunnen zetten zonder heel veel te hoeven prutsen.

Ik denk dat ik voor de Mikrotik ga die @laurens0619 Suggereerde, die kan altijd nog een 2e leven krijgen in de caravan. Deze mag dan wel een Unifi netwerkje van internet voorzien (overigens zonder Unifi router).
DennusB schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:43:
[...]

Ja joh, ik heb hier AP-AC Lite AP's die al 6+ jaar draaien en nog updates krijgen!
Ik heb een AC Lite en AC LR die nog niet eens 802.3af support hebben, aankoopdatum januari 2017, net zoals een USW 8-150W (en in het najaar een USW 16-150W). AFAIK nog allemaal prima ondersteund. Niet dat er nog vaak updates voor uit komen, maar ze zijn er wel.
De USG 3P toen ook in januari gekocht, en die heb ik wel vervangen, maar dat was al voor de EOL en kwam door "gebrekkige" IPv6 support. Maar dat gold toen voor de gehele router lineup en is pas opgelost met de relatief recente zone based firewall.

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom zijn de AC Pro's nog zo duur, terwijl het model 10+ jaar oud is?
Een U7 Pro kost eigenlijk maar iets meer.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/462457;2030534/

  • GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:10
Ik heb een Dream Machine SE gekocht en net uitgepakt en nu blijkt dat hij niet in mijn meterkast past 8)7 . Natuurlijk balen en erg stom van mijzelf. Vragen niet meer relevant omdat hij terug gaat.

[ Voor 50% gewijzigd door GoEV6 op 17-06-2026 15:26 ]


  • ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:24
GoEV6 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:23:
Ik heb een Dream Machine SE gekocht en net uitgepakt en nu blijkt dat hij niet in mijn meterkast past 8)7 . Natuurlijk balen en erg stom van mijzelf. Vragen niet meer relevant omdat hij terug gaat.
Heb je verticaal boven de deur geen ruimte?

  • GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:10
ASS-Ware schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:30:
[...]

Heb je verticaal boven de deur geen ruimte?
Dank voor meedenken maar dat past helaas ook niet.

  • ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:24
GoEV6 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:33:
[...]

Dank voor meedenken maar dat past helaas ook niet.
Ik vind dit wel handig namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VVjZYDfPAzliZCGPy8SYCiI2Yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6M2aklHFx8ASn8ojlA12LeZI.jpg?f=fotoalbum_large

  • GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:10
ASS-Ware schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Ik vind dit wel handig namelijk.

[Afbeelding]
Ziet er wel goed uit idd!

  • GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:10
ASS-Ware schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Ik vind dit wel handig namelijk.

[Afbeelding]
Ik ga het toch proberen morgen. Hoop dat het lukt. Ik laat het weten. Klussen met kijkers 😀

Het is gelukt, hij hangt en werkt!!

[ Voor 4% gewijzigd door GoEV6 op 18-06-2026 18:53 ]


  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:02

Yucko

One clown to rule them all !

voor wie aan het wachten was tot de UniFi 5G Backup beschikbaar kwam ... hij is nu te koop in de EU store :)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Yucko schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:58:
voor wie aan het wachten was tot de UniFi 5G Backup beschikbaar kwam ... hij is nu te koop in de EU store :)
Bedankt voor de update. Besteld. ✅

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay


  • Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:00
Yucko schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:58:
voor wie aan het wachten was tot de UniFi 5G Backup beschikbaar kwam ... hij is nu te koop in de EU store :)
Eindelijk haha! Hier ook besteld. KPN data only simmetje ook zojuist maar even besteld. Even maandelijks opzegbaar. 6€ voor 2GB Data maar heb nog 25GB over van m’n Unlimited abonnement wat ik mag delen met de data SIMs. Ben eens benieuwd!

update: inmiddels is ie weer uitverkocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Alpha89 op 19-06-2026 20:07 ]


  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:02

Yucko

One clown to rule them all !

aaand it's gone

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 19:06
haha ja gaat altijd snel nieuwe dingen.... ik gelukkig al mijn cart klaar staan dus voor 7en de order gelijk eruit gedaan :P

Mooi ding als backup ook, niet dat ik verwacht dat glas er zo snel uitklapt maar dan is dit in ieder geval een goedkope oplossing

  • Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 08:39
Yucko schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:58:
voor wie aan het wachten was tot de UniFi 5G Backup beschikbaar kwam ... hij is nu te koop in de EU store :)
Toch nog net op tijd een aantal kunnen scoren :-D

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?


  • LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-06 12:15
Ik was ook op tijd dit keer, ben benieuwd zit alleen nog even te kijken na welk data simkaart we gaan doen.
Alpha89 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:34:
[...]

Eindelijk haha! Hier ook besteld. KPN data only simmetje ook zojuist maar even besteld. Even maandelijks opzegbaar. 6€ voor 2GB Data maar heb nog 25GB over van m’n Unlimited abonnement wat ik mag delen met de data SIMs. Ben eens benieuwd!

update: inmiddels is ie weer uitverkocht.
Ik moest er even op googelen want via de site kon ik die niet vinden, die ook maar besteld heb ook nog data over uit mijn unlimited!

[ Voor 71% gewijzigd door LightStar op 19-06-2026 20:36 ]


  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:02

Yucko

One clown to rule them all !

Jaguar645 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:13:
haha ja gaat altijd snel nieuwe dingen.... ik gelukkig al mijn cart klaar staan dus voor 7en de order gelijk eruit gedaan :P

...
ja, de notificaties van Ubiquiti komen te laat, of op een ongoddelijk tijdstip (midden in de nacht als je slaapt) of zelfs helemaal niet dus heb een instance van changedetection opgestart thuis om op die manier in de gaten te houden wanneer iets beschikbaar komt

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Headsup voor degene die het nog niet gelezen hadden:

U5G-Backup
Note. Supports 5G RedCap and LTE networks. 5G availability depends on carrier support and network deployment.

In Nederland zijn er nog geen 5G StandAlone (SA) cores, alleen Non-SA cores. De U5G-Backup zal terugvallen op een LTE band zonder carrier aggregation en zonder 5G op dit moment in Nederland. Zodra de netwerken in Nederland 5G SA ondersteunen zal dit apparaat ook 5G gaan ondersteunen.

Het werkt alsnog prima als een backup voor nood. Met deze specs is het een heel ander device dan de U5G-Max, daar is de prijs ook naar.

  • TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
stormfly schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:46:
Headsup voor degene die het nog niet gelezen hadden:

U5G-Backup
Note. Supports 5G RedCap and LTE networks. 5G availability depends on carrier support and network deployment.

In Nederland zijn er nog geen 5G StandAlone (SA) cores, alleen Non-SA cores. De U5G-Backup zal terugvallen op een LTE band zonder carrier aggregation en zonder 5G op dit moment in Nederland. Zodra de netwerken in Nederland 5G SA ondersteunen zal dit apparaat ook 5G gaan ondersteunen.

Het werkt alsnog prima als een backup voor nood. Met deze specs is het een heel ander device dan de U5G-Max, daar is de prijs ook naar.
Eens, was op de hoogte van de beperkingen. Maar in mijn use case woon ik niet in NL. Dus ga eens proberen hier in Zweden. Als het hem niet is, dan gaat die hier wel op de locale marktplaats.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay


  • Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:00
Ben er ook van op de hoogte. Woon wel in NL. Ik hoef maar een zeer lage snelheid te hebben voor mijn use case. Gaat mij puur erom dat mijn alarminstallatie nog even een gil kan doen naar de centrale. Dat is maar een heel klein beetje verkeer. Zal jullie zeker even op de hoogte houden hoe het KPN netwerk functioneert op de U5G.

  • BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:13

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Alpha89 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:17:
Ben er ook van op de hoogte. Woon wel in NL. Ik hoef maar een zeer lage snelheid te hebben voor mijn use case. Gaat mij puur erom dat mijn alarminstallatie nog even een gil kan doen naar de centrale. Dat is maar een heel klein beetje verkeer. Zal jullie zeker even op de hoogte houden hoe het KPN netwerk functioneert op de U5G.
Op dit moment kan je dus enkel connectie maken op 1x 4G band tegelijk, hiermee is de performance vergelijkbaar met de 4G CAT4 modems. Je kan helaas in de Unifi software nog niet kiezen welke band gebruikt moet worden, dus hij kiest automatisch wat uit.

Odido en KPN hebben grotendeels dezelfde bandverdeling tegenwoordig. Theoretisch kan je op b3 1800Mhz (20Mhz) tot 150/50 Mbps halen, als je signaal sterk en schoon is. Als je signaal te zwak is kan je terug vallen naar b20 800Mhz (10Mhz) wat resulteert in max 75/25 Mbps.

Op sommige locaties hebben ze ook b1 2100Mhz (20Mhz) actief, maar die worden allemaal omgezet naar n1, dus 5G. Grofweg 90% van hun netwerken is al aangepast te voorbereiding op het inschakelen van 5G SA, waarschijnlijk.

Als je locatie goed geïsoleerd is, haal je dit binnen waarschijnlijk überhaupt niet.

Ik zit op 400m van de dichtstbijzijnde mast in een woning uit 2021, en binnen haalde ik op Odido 4G rond de 30/5 Mbps op b3.

Nu met de U5G-Max-Outdoor, zit ik rond de 650/150 Mbps.

Pas wanneer 5G SA geactiveerd wordt kan je n78 3500Mhz (100Mhz) gebruiken voor de max snelheid die de U5G-Backup aankan.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 20-06-2026 09:10 ]

Home Assistant Configuratie V&A


  • Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:00
Top @BiG-GuY precies de snelheden die ik had verwacht. Mooie uitleg. We gaan het meemaken!

  • 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ik heb braaf voor mijn korte hike-vakantie de travel router in de tas gestopt. Locatie 1 (hostel) ff bron-wifi gekozen, klik en klaar met die handel, stabiel en vlot zat, hoezee :)

Locatie 2 op vakantie: de unifi-app gaf me geen opties om van bron-wifi te wisselen, bleef 'blurred' oftewel geen echte namen die verschenen, alsof ie geen wifi kon zien. App paar keer gekilled, ook ff via foon vriend van me geprobeerd, wifi van locatie vs 5G: nope. Na weer wat pogingen het beu geworden en ding gereset. En zelfs toen bleef het geklooi met de unifi-app: hij zag maar niet dat de travel router reset was en bleef hetzelfde verhaaltje waar ik niks mee kon herhalen.

Nog tig pogingen verder (inmiddels aardig de boel zat) kreeg ik het ineens toch voor elkaar. Maar: het netwerk was niet stabiel, bleef wel online volgens de app maar op onze apparaten kregen we timeouts. Aardig klaar mee en het ding weer in de tas gestopt. Benieuwd of ie op de volgende stek wel normaal z'n werk wil doen.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |


  • cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-06 19:01
GoEV6 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:23:
Ik heb een Dream Machine SE gekocht en net uitgepakt en nu blijkt dat hij niet in mijn meterkast past 8)7 . Natuurlijk balen en erg stom van mijzelf. Vragen niet meer relevant omdat hij terug gaat.
Hi, is dit misschien een optie?
Heb een kleine server rackje verticaal gemonteerdhouten blokjes voor voldoende 'vlees' voor de schroeven.
Dit hangt net onder de groepenkast.

(ps ; ben nog bezig met cable management)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lClxB-B8lPfbmCpre_sV5UvjOwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1ifZcuMkVRtbTXm2ePU1aPo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eaYKCOGiBg1hi941xVspnKnuG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4baHUihFzZKXj3CQqJBS2Zsl.jpg?f=fotoalbum_tile

  • GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:10
cacao70 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:06:
[...]

Hi, is dit misschien een optie?
Heb een kleine server rackje verticaal gemonteerdhouten blokjes voor voldoende 'vlees' voor de schroeven.
Dit hangt net onder de groepenkast.

(ps ; ben nog bezig met cable management)
[Afbeelding][Afbeelding]
Dank. Was hier al gelukt. Ook hier veel kabels die nog wat netter kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0URoq3HR0xwbN9ZXKGHWKnb4_sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJu5NvKE4HzkICwcre6Pvmrt.jpg?f=fotoalbum_large

  • Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:54
Heb de usg 3 p vervangen voor de unifi cloud gateway ultra.

Ik gebruik de Home Assistant app als console alleen zie daar de unifi cloud gateway ultra niet staan.

De unifi cloud gateway ultra is alleen te zien als ik inlog met de ip adres van router.

Maar ik wil dat deze ook te zien is via de console van HA. Is dit mogelijk of niet?
Evertt schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:09:
Heb de usg 3 p vervangen voor de unifi cloud gateway ultra.

Ik gebruik de Home Assistant app als console alleen zie daar de unifi cloud gateway ultra niet staan.

De unifi cloud gateway ultra is alleen te zien als ik inlog met de ip adres van router.

Maar ik wil dat deze ook te zien is via de console van HA. Is dit mogelijk of niet?
Dat is niet mogelijk. Je hebt nu twee "UniFi Network Controllers" draaien. Waarbij de UCG Ultra dus zelf een controller draait en deze ook alleen met die controller kan verbinden. Je moet dus of alles naar de UCG Ultra verplaatsen en de controller die je nu binnen HA OS hebt draaien kan dan weg. Of je had een UXG Lite moeten kopen, bijna dezelfde hardware, maar die draait geen controller en moet dus aan een externe controller gekoppeld worden (zoals dus die wat je in HA hebt draaien).

  • LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-06 12:15
2Dutch schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:15:
Ik heb braaf voor mijn korte hike-vakantie de travel router in de tas gestopt. Locatie 1 (hostel) ff bron-wifi gekozen, klik en klaar met die handel, stabiel en vlot zat, hoezee :)

Locatie 2 op vakantie: de unifi-app gaf me geen opties om van bron-wifi te wisselen, bleef 'blurred' oftewel geen echte namen die verschenen, alsof ie geen wifi kon zien. App paar keer gekilled, ook ff via foon vriend van me geprobeerd, wifi van locatie vs 5G: nope. Na weer wat pogingen het beu geworden en ding gereset. En zelfs toen bleef het geklooi met de unifi-app: hij zag maar niet dat de travel router reset was en bleef hetzelfde verhaaltje waar ik niks mee kon herhalen.

Nog tig pogingen verder (inmiddels aardig de boel zat) kreeg ik het ineens toch voor elkaar. Maar: het netwerk was niet stabiel, bleef wel online volgens de app maar op onze apparaten kregen we timeouts. Aardig klaar mee en het ding weer in de tas gestopt. Benieuwd of ie op de volgende stek wel normaal z'n werk wil doen.
Al meerdere malen de utr meegehad en eigelijk nooit echt issue’s gehad, we gebruiken hem ook in de auto op langere afstanden en gebruiken dan een telefoon welke we connecten via USB enige nadeel daarvan is dat tijdens het maken van de connectie de telefoon op het persoonlijke hotspot scherm moet staan, verder nog geen issue’s mogen ervaren.

  • ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik heb een UDR7 met meerdere netwerken, twee camera's, meerdere VPN servers en VPN clients en daarbovenop ook nog traffic identification (geen IDS/IPS) en merk dat het eigenlijk niet gaat. Een keer een bestand van een share overzetten via de VPN gaat traag en zorgt ervoor dat lokale clients packets droppen naar het internet. Daarnaast denkt Protect dat de camera's op dat moment offline zijn. 8)7

Nu overweeg ik hem te vervangen door een UCG Max. Maar aangezien dat bijna hetzelfde device is met dezelfde cpu en ram, ben ik bang dat ik daar niet veel verder mee kom. Zijn er anderen die een beetje dezelfde setup als ik draaien waar dat wel goed gaat? Of is het verstandig om toch gelijk voor de Fiber te gaan?

  • Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:54
RobertMe schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Dat is niet mogelijk. Je hebt nu twee "UniFi Network Controllers" draaien. Waarbij de UCG Ultra dus zelf een controller draait en deze ook alleen met die controller kan verbinden. Je moet dus of alles naar de UCG Ultra verplaatsen en de controller die je nu binnen HA OS hebt draaien kan dan weg. Of je had een UXG Lite moeten kopen, bijna dezelfde hardware, maar die draait geen controller en moet dus aan een externe controller gekoppeld worden (zoals dus die wat je in HA hebt draaien).
Bedankt. Ik ga alles naar de controller van de router zetten.

  • Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20
Evertt schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:29:
[...]

Bedankt. Ik ga alles naar de controller van de router zetten.
Die ondersteunt geen multi-site. Dus dat gaat helaas niet.
Tonne schreef op maandag 22 juni 2026 @ 06:49:
[...]

Die ondersteunt geen multi-site. Dus dat gaat helaas niet.
Dat gaat niet als je multi-site gebruikt. Waarvan @Evertt niet aangeeft dat hij dat doet. En door de meeste gebruikers, in dit forum/topic, zal vermoed ik multi-site niet gebruikt worden. Zeker met de introductie van de UCGs. Meeste zullen één site hebben, hoogstens nog iets bij familie / ... geplaatst en ook daar kun je dan prima een UCG plaatsen zonder dat je meteen alles in één multi-site controller gaat frotten.

En in het geval dat multi-site wel gebruikt wordt zou je natuurlijk nog steeds alleen die ene site naar de UCG kunnen migreren en de andere sites op de andere controller laten draaien. Waarbij je via de cloud koppeling volgens mij nog steeds eenvoudig kunt wisselen tussen alle sites en site-to-site VPN kunt doen met stukje "magic" om ze aan elkaar te knopen? Maar zou ik persoonlijk ook niet doen. Dan wil ik ook alles self-hosten :p.

  • ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:24
RobertMe schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:28:
[...]

Dat gaat niet als je multi-site gebruikt. Waarvan @Evertt niet aangeeft dat hij dat doet. En door de meeste gebruikers, in dit forum/topic, zal vermoed ik multi-site niet gebruikt worden. Zeker met de introductie van de UCGs. Meeste zullen één site hebben, hoogstens nog iets bij familie / ... geplaatst en ook daar kun je dan prima een UCG plaatsen zonder dat je meteen alles in één multi-site controller gaat frotten.

En in het geval dat multi-site wel gebruikt wordt zou je natuurlijk nog steeds alleen die ene site naar de UCG kunnen migreren en de andere sites op de andere controller laten draaien. Waarbij je via de cloud koppeling volgens mij nog steeds eenvoudig kunt wisselen tussen alle sites en site-to-site VPN kunt doen met stukje "magic" om ze aan elkaar te knopen? Maar zou ik persoonlijk ook niet doen. Dan wil ik ook alles self-hosten :p.
Ik heb hier een UCG Ultra, bij een klant ook en als ik inlog op https://unifi.ui.com/ dan zie ik 2 sites en kan kiezen welke ik wil beheren.
Is dat niet wat wordt bedoeld met multi site?
ASS-Ware schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Ik heb hier een UCG Ultra, bij een klant ook en als ik inlog op https://unifi.ui.com/ dan zie ik 2 sites en kan kiezen welke ik wil beheren.
Is dat niet wat wordt bedoeld met multi site?
In een zelfstandige controller (self hosted of een UCK) kun je echt meerdere sites hebben. Ik het de controller op een VPS draaien met vervolgens 2 sites waarvan een van mijzelf en andere site voor familie. Waardoor ik dus uiteraard wel "gescheiden omgevingen" heb maar de software draait maar één keer op één centrale plek achter één login (en dan niet UniFi single-sign-on).

Overigens op beide sites zonder een UniFi router. Zelf wel verschillende jaren een USG gehad met een self hosted controller binnenshuis. Bij familie toen een EdgeRouter geplaatst (omdat de USG toen echt al ouder was maar er IIRC ook nog niks nieuws was). En de UniFi hardware daar gekoppeld aan de/een nieuw opgezette controller op mijn VPS. Toen ik later bij mij de USG heb vervangen, door zelfbouw, heb ik mijn site ook naar de VPS verplaatst.

  • Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:54
Tonne schreef op maandag 22 juni 2026 @ 06:49:
[...]

Die ondersteunt geen multi-site. Dus dat gaat helaas niet.
Heb hier geen site inlog alles is bij mij lokaal deze optie is er ook.

Heb nu console in HA uitgezet alleen de backup terug zetten lukt van de Home Assistant app. Backup terug zetten lukt gewoon alleen is er geen verbinding meer mogelijk na het terug zetten van de backup.

  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:02

Yucko

One clown to rule them all !

Yucko schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:58:
voor wie aan het wachten was tot de UniFi 5G Backup beschikbaar kwam ... hij is nu te koop in de EU store :)
de 5G Backup (redcap) is weer beschikbaar dju, ging weer snel :')

[ Voor 3% gewijzigd door Yucko op 22-06-2026 13:36 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:22

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Na 6 jaar volcontinue dienst te hebben gedaan in een tot voor kort niet gekoelde meterkast, heeft mijn USW-8-POE 150w switch deze week de geest gegeven. Ik had al enkele malen een 'device offline' waarbij er nog wel beperkt data/netwerkverkeer door de switch liep maar de poorten vielen uit, management zag hem niet meer en de console/ssh was ook deaud. Ik heb 2 jaar terug nog wel een identieke gebruikte erbij geplaatst - ze draaiden samen als paar met een 2gb SFP trunk ertussen - dus nu draai ik in limp mode met half mijn camera's en AP's vanwege een tekort aan poorten. Gelukkig tijd terug een Gateway Max geplaatst als opvolger voor de oude USG3 en die heeft zelf nog wel wat poortjes maar alsnog tijd voor wat anders. Via Tweakers een 16p versie van deze switch gevonden, deze week installeren. En dan ook maar gelijk voor die nieuwe doorbell lite en floodlight gegaan om de setup compleet te maken zoals ik dat al jaren van plan was.

Er zaten wel heatsinks op de Cloud Key + en de switches en die werden ook warm, maar de onderzijde van de switch blijkt véél warmer te worden dan de bovenzijde, dus daar ga ik binnenkort iets anders op verzinnen na een test met wat usb-fannetjes blijkt luchtstroom in de kast dus toch echt wel veel te doen qua koeling.

Wordt vervolgd...

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

franssie

Save the albatross

Heb je iets meer duiding? Ik heb geen toegang tot dit deel van het forum lijkt het.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-06 15:59
franssie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:35:
[...]

Heb je iets meer duiding? Ik heb geen toegang tot dit deel van het forum lijkt het.
Improvements
  • Added SD-WAN Underlay support in Port Manager, allowing direct underlay connections between SD-WAN hubs for low-latency traffic when available.
  • Configuration support will be available in a future Site Manager release.
  • Added PPPoE 1500 MTU support.
is een EA versie :)

  • Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:10

Mr-D.

interpunctie? no hero here

franssie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:35:
[...]

Heb je iets meer duiding? Ik heb geen toegang tot dit deel van het forum lijkt het.
hier heb je hem compleet ;)


UniFi Network Application 10.5.51
Improvements
Added SD-WAN Underlay support in Port Manager, allowing direct underlay connections between SD-WAN hubs for low-latency traffic when available.
Configuration support will be available in a future Site Manager release.
Added PPPoE 1500 MTU support.
Added migration support from Suricata 6 to Suricata 8.
Requires UniFi OS 5.1.20 or newer.
The upgrade may take up to 1 hour after updating the Network Application.
On consoles with high resource usage, the automatic upgrade is skipped and a manual upgrade option is available in CyberSecure settings.
Added an infrared status indicator for EAV Bridge.
Requires firmware version 1.0.9 or newer.
Added Last Seen information to anomaly tooltips in Port Manager.
Added Hits and Last Hits columns to the Policy Table and predefined policy side panel.
Added a Person filter to the Clients page.
Requires One-Click WiFi.
Added Data Plane Protection option under SafeOps.
Improved device adoption resiliency.
Improved Safe Mode triggering logic.
Improved Network Application stability under high load.
Improved IPsec Policy-Based Routing configuration by excluding WireGuard and OpenVPN clients from Local Network selection.
Improved the Observability user experience.
Improved Auto STP Edge behavior by excluding Sonos devices from automatic BPDU Guard assignment.
Bugfixes
Fixed an issue where the WiFi Speed Limit appeared as selected in the WiFi Broadcast settings when it was not enabled.
Fixed an issue where disabling a LAN port on UX7 could prevent configuration from being provisioned to other meshed access points.
Fixed an issue where Port Profiles were not respected when using Auto STP Edge.
Fixed an issue where AV Manager was not displayed when no switches were adopted on the site.
Fixed an issue where jumbo frames were not correctly applied to EF-Core LAG ports.
Fixed an issue where switches could fail to adopt in rare cases.

sneller usenet? tips en tricks

franssie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:35:
[...]

Heb je iets meer duiding? Ik heb geen toegang tot dit deel van het forum lijkt het.
Kan je aanvragen onder je profiel Early Access heet het denk ik.

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

franssie

Save the albatross

stormfly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:39:
[...]

Kan je aanvragen onder je profiel Early Access heet het denk ik.
Zal ik eens naar kijken, ik vind stable al spannend haha, maar je hoeft dus niet EA te draaien voor toegang proef ik.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

franssie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Zal ik eens naar kijken, ik vind stable al spannend haha, maar je hoeft dus niet EA te draaien voor toegang proef ik.
Klopt lezen is zonder risico :P

  • Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 16:08
cacao70 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:06:
[...]

Hi, is dit misschien een optie?
Heb een kleine server rackje verticaal gemonteerdhouten blokjes voor voldoende 'vlees' voor de schroeven.
Dit hangt net onder de groepenkast.

(ps ; ben nog bezig met cable management)
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat had ik hier voor onze verbouwing ook. Alleen dan aan de bovenkant van de meterkast.

  • pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:12

pinda powerrr

Slow down...

@HTT-Thalan kun je wat meer vertellen over de usb fannetjes? Ben niet zo'n geek die weet hoe hij fannetjes aan elkaar kan knopen :9

Iemand anders mag dat ook wel uitleggen hoor.

Waiting on the world to change


  • Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20
RobertMe schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:28:
[...]

Dat gaat niet als je multi-site gebruikt. Waarvan @Evertt niet aangeeft dat hij dat doet. En door de meeste gebruikers, in dit forum/topic, zal vermoed ik multi-site niet gebruikt worden. Zeker met de introductie van de UCGs. Meeste zullen één site hebben, hoogstens nog iets bij familie / ... geplaatst en ook daar kun je dan prima een UCG plaatsen zonder dat je meteen alles in één multi-site controller gaat frotten.

En in het geval dat multi-site wel gebruikt wordt zou je natuurlijk nog steeds alleen die ene site naar de UCG kunnen migreren en de andere sites op de andere controller laten draaien. Waarbij je via de cloud koppeling volgens mij nog steeds eenvoudig kunt wisselen tussen alle sites en site-to-site VPN kunt doen met stukje "magic" om ze aan elkaar te knopen? Maar zou ik persoonlijk ook niet doen. Dan wil ik ook alles self-hosten :p.
Hmmm ik denk dat je gelijk hebt. De UCG is als aparte controller geinstalleerd, op een nieuwe site. En de oude site draait op de controller in HA. Vandaar dat er momenteel twee sites op twee controllers zijn. Maar dit gaat nu naar 1 site toe.

  • Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20
ASS-Ware schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Ik heb hier een UCG Ultra, bij een klant ook en als ik inlog op https://unifi.ui.com/ dan zie ik 2 sites en kan kiezen welke ik wil beheren.
Is dat niet wat wordt bedoeld met multi site?
Met multi-site bedoelde ik multi-site op 1 controller. Dit wordt ondersteund door de cloud key, maar niet door de routers waarop de controller draait. Maar als je de cloud omgeving van unifi gebruikt dan kun je prima meerdere sites combineren in 1 weergave.

Wat ik bedoel heet ‘multi-site management’ onder system en dan settings. Dit staat standaard uit.

  • Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20
Evertt schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:01:
[...]

Heb hier geen site inlog alles is bij mij lokaal deze optie is er ook.

Heb nu console in HA uitgezet alleen de backup terug zetten lukt van de Home Assistant app. Backup terug zetten lukt gewoon alleen is er geen verbinding meer mogelijk na het terug zetten van de backup.
Ik begrijp niet wat je bedoelt? Bedoel je dat je niet inlogt op de cloud omgeving van Unifi en dus de optie ‘remote access’ uit hebt staan. En een lokaal account gebruikt om in te loggen?

  • HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:22

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

pinda powerrr schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:08:
@HTT-Thalan kun je wat meer vertellen over de usb fannetjes? Ben niet zo'n geek die weet hoe hij fannetjes aan elkaar kan knopen :9

Iemand anders mag dat ook wel uitleggen hoor.
Dat heb ik ook niet gedaan, het zijn van die mini ventilatoren voor op je bureau met een beugeltje waarop ze blijven staan.

Bijna exact deze, maar ooit een keer bij de action gehaald:

https://www.walmart.com/ip/Topboutique-4-inch-mini-metal-fan-USB-Desk-Fan-Small-Personal-Air-Circulator-Fan-Portable-Electric-Table-Desktop-Fan-Rechargeable-Travel-Fans-Camping/836684729

En dan aangesloten op een oude usb telefoonlader.

  • 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

LightStar schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Al meerdere malen de utr meegehad en eigelijk nooit echt issue’s gehad, we gebruiken hem ook in de auto op langere afstanden en gebruiken dan een telefoon welke we connecten via USB enige nadeel daarvan is dat tijdens het maken van de connectie de telefoon op het persoonlijke hotspot scherm moet staan, verder nog geen issue’s mogen ervaren.
Da's fijn om te horen, ik vermoed dat er mogelijk zo ook wat kids rustig blijven, extra bonus hehe. Usb-tethering is minder pittig voor het ding, dus dat zou ook kunnen verklaren waarom in mijn scenario hij van de wap raakt ;)

Wandelmaatje (die erg bekend is met unifi, door hem zit ik in 't ecosysteem) wilde er eens mee stoeien want het uitvallen na x tijd en de brakheid van het ding uitlezen blijft zich herhalen. De unify app gaat op den duur vragen om wachtwoord UI account en tovert opties niet meer tevoorschijn , lijkt erop dat de UTR geen resources meer heeft om normaal te reageren. Ook wordt hij vrij warm, zag al ghetto-oplossingen met koelblokjes :P

Draait nu early access firmware, 6.6.112 en al enige uren stabiel, maar connectie via de app is borked, weer dat blurred weergeven van opties als de bron wifi, en weer UI password wat ie vraagt (maar ook al voer je dat goed in, hij zegt dat het niet klopt). Op die manier zit je het ding ook om de haverklap te resetten als je naar een nieuwe locatie gaat.

Nu ben ik wel bekend met aanklooien met stuff (deels mijn werk ;)), maar ja wel beetje jammer dat ie op reis wat troubleshooten en tinkering vraagt, maar bekijk het positief met koud drankje en mooi uitzicht..ik "moet" namelijk nergens thuis bij kunnen of wat dan ook. Maar ik pen het graag neer voor het geval een ander er wat aan heeft.

To be continued :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |


  • Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:54
Tonne schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt? Bedoel je dat je niet inlogt op de cloud omgeving van Unifi en dus de optie ‘remote access’ uit hebt staan. En een lokaal account gebruikt om in te loggen?
Heb een lokale toegang. De optie without ui account geselecteerd. Heb ook geen Unifi account.


Inmiddels is backup terug zetten gelukt.

  • EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27
Met dank aan @Yucko voor het melden, maar ik heb zojuist succesvol de 5G Backup ontvangen en geïnstalleerd. Zoals verwacht op 4G, maar dat is voor mij verder goed genoeg.
Het ding moest wel behoorlijk lang updaten, maar nu lijkt het allemaal goed te werken.

  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:02

Yucko

One clown to rule them all !

EDIT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:55:
Met dank aan @Yucko voor het melden, maar ik heb zojuist succesvol de 5G Backup ontvangen en geïnstalleerd. Zoals verwacht op 4G, maar dat is voor mij verder goed genoeg.
Het ding moest wel behoorlijk lang updaten, maar nu lijkt het allemaal goed te werken.
de mijne is ook binnen, maar moet tot vanavond wachten alvorens ik ermee kan gaan spelen :'(

* Yucko speelt met de gedachte om eerder naar huis te gaan, met de nieuwe aanwinst te gaan spelen en daarna lekker in het zwembad te gaan liggen 8)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Gunner schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:32:
[...]

Die zouden beter moeten weten dan nog een USG3P te gebruiken. in zijn gloriedagen was het al underpowered :+

Nee serieus; de reden dat ik het dus niet doe omdat ik me ervoor zou schamen om een apparaat wat al zeker 2 jaar EOL is nog ergens aan het internet te hangen bij een mogelijk onwetende koper.
Op de USG-3P kan je OpenWRT flashen, dan is ie iets moderner :P

[OpenWrt Wiki] Ubiquiti UniFi Security Gateway 3P (USG-3P)

[ Voor 12% gewijzigd door Bazer op 23-06-2026 17:08 . Reden: link toegevoegd ]

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!


  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:02

Yucko

One clown to rule them all !

Ik heb hier thuis een UDR welke maar 1 WAN poort heeft. Er is geen mogelijkheid om een LAN poort als 2e WAN poort in te zetten. Vandaar mijn interesse in de U5G Backup.

Daarnet de U5G Backup gevoed middels PoE vanuit een Switch 8 Lite en een nog liggende 50+ Mobiel sim erin geprikt.

Adopten ging zonder problemen, en na het handmatig goedzetten van APN (automatisch ging niet goed) kwam de 2e lijn online.

Na het uitrekken van de glasverbinding schakelde de UDR netjes over naar de 4G lijn op de U5G Backup.
Een bedrade AppleTV haalt 80/20 Mbit met een ping van 21. Waarschijnlijk zal een betere positionering van de U5G Backup nog iets betere resultaten opleveren.

Al met al ben ik tevreden met het resultaat :)

Morgenvroeg, als de rest nog slaapt :P, gaan we kijken hoe snel de failover zijn werk doet. Dit was even een snelle test om te kijken of het überhaupt werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f4IayuTroeGccPIk2GsfOI9Ow8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7QTCQ7eWgGz3vOec9426yes.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/737dFdk2MxeSPzy2Qjpb8grrQjI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WrLf9oglEfevNIcblEGJONx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwvauzMxl1CnHaigAyWc1SWsi5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJeMdm9SoKx6hl93wSeGFnsR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dec6dDpJjt7ceq5iHSRaIbAqU8g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opDGNmiPOJi6rZOu2Syt15dl.jpg?f=fotoalbum_tile
Update:
Omdat ik natuurlijk wil voorkomen dat bepaalde devices heel mijn data-bundel in no-time er doorheen jassen (puber die even een flinke game update binnentrekt met zijn PS5 :X, of mijn jongste die doodleuk YouTube blijft streamen) heb ik nog een policy toegevoegd dat bepaalde devices (ATV's, Playstations, NAS, torrent machine) geforceerd over de primaire WAN moeten gaan. Mocht deze uitvallen dan verhindert de kill-switch dat ze naar de backup terugvallen.
Zo kan Mrs. Yucko bij thuiswerken en een eventuele uitval van de glasvezel lijn gewoon doorgaan via WAN2/U5G Backup.

Zojuist dan ook een nieuwe test gedraaid waarbij de ATV een YouTube filmpje aan het spelen was welke stopte toen ik de kabel tussen het glasvezelpunt en de router loskoppelde, maar mijn MBA bleef met een minimale onderbreking gewoon online :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=214 ttl=119 time=12.278 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=215 ttl=119 time=8.115 ms
Request timeout for icmp_seq 216
Request timeout for icmp_seq 217
92 bytes from unifi.lan (192.168.1.1): Destination Net Unreachable
Vr HL TOS  Len   ID Flg  off TTL Pro  cks      Src      Dst
 4  5  00 5400 14dc   0 0000  40  01 937c 192.168.1.153  8.8.8.8

Request timeout for icmp_seq 218
92 bytes from unifi.lan (192.168.1.1): Destination Net Unreachable
Vr HL TOS  Len   ID Flg  off TTL Pro  cks      Src      Dst
 4  5  00 5400 bd76   0 0000  40  01 eae1 192.168.1.153  8.8.8.8

Request timeout for icmp_seq 219
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=220 ttl=117 time=38.547 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=221 ttl=117 time=26.727 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=222 ttl=117 time=29.659 ms
Alleen heb ik op de machine waar PiHole draait ook nog wat dingen draaien zoals Speedtest-Tracker, PinchFlat, MeTube, en dat moet ik uit elkaar gaan trekken.
Even kijken of ik die dingen naar een andere docker machine verplaats, of dat ik een nieuwe LXC optuig voor PiHole.

[ Voor 33% gewijzigd door Yucko op 25-06-2026 10:39 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:00
Hier heeft de U5G de hele nacht lopen updaten. Hangt nog steeds vast op 99%. Support maar ingeschakeld. Console laat het updating balkje vollopen en begint dan weer vanaf 0. Terwijl het kleine display Updating 99% aangeeft.

1ste lijns support kon niets geks vinden dus het is geëscaleerd nu. Mocht iemand nog een tip hebben dan hoor ik het graag!

Heb hem uiteindelijk maar uitgetrokken en ingestoken op rechtstreeks op de Cloud Gateway. Zelfde resultaat. Valt me wel op dat hij gewoon opstart en uiteindelijk zegt SIM Pin needed ofzoiets. Kan ik die auto update niet stoppen op een of andere manier zodat ik hem eerst eens helemaal kan configureren en dan kan bijwerken?

[ Voor 31% gewijzigd door Alpha89 op 24-06-2026 08:20 . Reden: Extra context ]


  • Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:04
Alpha89 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:16:
Hier heeft de U5G de hele nacht lopen updaten. Hangt nog steeds vast op 99%. Support maar ingeschakeld. Console laat het updating balkje vollopen en begint dan weer vanaf 0. Terwijl het kleine display Updating 99% aangeeft.

1ste lijns support kon niets geks vinden dus het is geëscaleerd nu. Mocht iemand nog een tip hebben dan hoor ik het graag!

Heb hem uiteindelijk maar uitgetrokken en ingestoken op rechtstreeks op de Cloud Gateway. Zelfde resultaat. Valt me wel op dat hij gewoon opstart en uiteindelijk zegt SIM Pin needed ofzoiets. Kan ik die auto update niet stoppen op een of andere manier zodat ik hem eerst eens helemaal kan configureren en dan kan bijwerken?
Het automatisch updaten als je een nieuw apparaat adopt kan niet. Misschien als je overschakelt naar het Early Access firmware kanaal (als je dat kan), gaat ie updaten met de laatste beta firmware. Misschien fixt dat wat...

  • Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:00
Polyphemus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:37:
[...]

Het automatisch updaten als je een nieuw apparaat adopt kan niet. Misschien als je overschakelt naar het Early Access firmware kanaal (als je dat kan), gaat ie updaten met de laatste beta firmware. Misschien fixt dat wat...
Dankjewel voor je snelle antwoord. Was er al bang voor. Heb hem verwijderd uit Network. Heb nu de publieke versie gecached. Vervolgens de U5G factory reset gegeven en opnieuw geadopteerd. Hij is nu een nieuwe poging aan het doen.

Als dit niet werkt dan gaan we de Early Access optie proberen. Daar staat inderdaad een nieuwere versie.

  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:02

Yucko

One clown to rule them all !

raar, eerst @EDIT die zei dat hij lang moest updaten en nu @Alpha89 die tegen problemen aanloopt :?

De mijne was met een paar minuutjes (heb 't niet getimed maar zal niet langer dan 5 min. zijn geweest) klaar met zijn update binnenhalen en installeren.

edit:
inderdaad 5 min.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQFv5oP3D_EfC41uQ0ZcNY3gvLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7zEmcePvlaeKWQRulPZ5cpn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Yucko op 24-06-2026 09:28 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27
Nou ja, echt lang updaten was wellicht wat overdreven, maar het duurde bij mij een kwartiertje ongeveer, waar de meeste Unify apparaten die ik tot nu toe heb gehad wel met een paar minuten, 5 minuten max klaar waren. Die 3x zo lang voelde dus als 'erg lang' :P
Ik had het idee dat het ding enkele malen het updateproces doorliep, maar ik zie in de logging enkel staan dat-ie van 1.3.2 naar 1.3.4 is geüpdatet.

Ik zie in de softwarerelease thread op de community wel een soortgelijk issue, waarbij benoemd wordt dat deze mogelijk in een updateloop terecht komt als-ie aan de WAN2 poort gehangen wordt: https://community.ui.com/releases/6502e88a-6a4c-41e9-8916-88266f1517d5?replyId=6545d915-a01e-4f66-ae72-b5193d1e36cd

  • Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:00
EDIT schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:47:
Ik zie in de softwarerelease thread op de community wel een soortgelijk issue, waarbij benoemd wordt dat deze mogelijk in een updateloop terecht komt als-ie aan de WAN2 poort gehangen wordt: https://community.ui.com/releases/6502e88a-6a4c-41e9-8916-88266f1517d5?replyId=6545d915-a01e-4f66-ae72-b5193d1e36cd
Hier in ieder geval een poort rechtstreeks op de Cloud Gateway Fiber (Ethernet 4 geen WAN) en op poort 8 van m'n Switch Lite. Beide hetzelfde resultaat. De update via Cache failed ook. Wil nu dus de early releases aanzetten maar dat lukt niet door een SSO fout... Later nog maar eens proberen.

[ Voor 19% gewijzigd door Alpha89 op 24-06-2026 10:11 ]


  • TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
EDIT schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:47:
Nou ja, echt lang updaten was wellicht wat overdreven, maar het duurde bij mij een kwartiertje ongeveer, waar de meeste Unify apparaten die ik tot nu toe heb gehad wel met een paar minuten, 5 minuten max klaar waren. Die 3x zo lang voelde dus als 'erg lang' :P
Ik had het idee dat het ding enkele malen het updateproces doorliep, maar ik zie in de logging enkel staan dat-ie van 1.3.2 naar 1.3.4 is geüpdatet.

Ik zie in de softwarerelease thread op de community wel een soortgelijk issue, waarbij benoemd wordt dat deze mogelijk in een updateloop terecht komt als-ie aan de WAN2 poort gehangen wordt: https://community.ui.com/releases/6502e88a-6a4c-41e9-8916-88266f1517d5?replyId=6545d915-a01e-4f66-ae72-b5193d1e36cd
Dit was een reactie in dat topic. Misschien dat het helpt.

This might be fixed in 1.3.4 but maybe it'll help someone else in the same situation. When first setting up my device which shipped with 1.3.2 it would get stuck updating after I first connected it to a port set up as WAN2 on my UCG-Ultra. It would do the same thing if I reset it, just stuck on updating forever. I finally figured out if I switched the port to LAN it would tell me I needed to re-adopt the device and then it updated successfully to 1.3.4 and started working correctly.

I left it running at a remote connection and need to factory reset it to get it to work on the port set up as WAN2 but presumably it will not get stuck updating now that it's on 1.3.4.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay


  • Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 19:06
draai hier altijd Early Access eigenlijk maar bij adopten had mijn uxg-pro automatisch al wan3 eraan gekoppeld maar hij ging ook auto updaten naar de laatste EA versie.

Was denk ik 3 minuten bezig in totaal.

Wat langer duurt is de extra esim die ik van mijn werk krijg😂 maargoed fysieke sim werkt ook voor nu

  • HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:22

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Na al jaren te hebben gewacht op een fikse prijsdaling van een Doorbell camera (en die niet gekregen te hebben) nu dus die nieuwe Doorbell Lite gekocht die een stuk vriendelijker geprijsd is! Één van mijn switches was overleden en ipv een nieuwe te kopen heb ik gebruikt gekocht en een deel van die besparing dus geïnvesteerd in deurbel + chime en een floodlight voor boven de voordeur.

Het hangt nu nog maar een paar uur maar mijn eerste indruk is wel gewoon dat het een simpel maar goed product is. Lekker hefty, wel inclusief 20 graden bracket en schroeven en de camera geeft goed beeld. De floodlight moet zich 's avonds nog gaan bewijzen maar het feit dat we nu zelf doorbell ringtones kunnen uploaden is nu al heel grappig in ieder geval :P.

Iemand een idee hoe je dingen kan instellen zodanig dat ik snaps gestuurd krijg als er iemand voor de deur heeft gestaan maar niet aan heeft gebeld? En kun je de floodlight ook laten reageren op motion in diezelfde camera?

  • bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:23

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik heb recent een USW-Flex Utility gekocht (ja, die outdoor box om de USW-Flex in te doen). Hier zat helaas geen mount bij. Die mount schoef je op de muur/paal en daar hang je de box aan.

Voordat ik zelf ga on-shapen om iets te printen, heeft iemand toevallig een 3d filetje van een mount voor gewone wand montage?

Plaatje als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/resize/600%2F-/web/xxl_ws/E910%2FUBI_USW-FLEX-U_07.png?type=ProductXxl&resize=600%252F-&

Mijn Specs


  • Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:04
bakvis schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:55:
Ik heb recent een USW-Flex Utility gekocht (ja, die outdoor box om de USW-Flex in te doen). Hier zat helaas geen mount bij. Die mount schoef je op de muur/paal en daar hang je de box aan.

Voordat ik zelf ga on-shapen om iets te printen, heeft iemand toevallig een 3d filetje van een mount voor gewone wand montage?

Plaatje als voorbeeld:
[Afbeelding]
https://www.printables.com/model/441858-unifi-switch-flex-utility-mount-for-ikea-skadis-bo/related

Haakjes eraf, gaatjes boren en schroeven maar :P

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

franssie

Save the albatross

Makkelijker is om dat in de .stl al vooraf te doen, maar inderdaad dit zou moeten werken.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:23

bakvis

Tweakers.Nerd

franssie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:53:
[...]

Makkelijker is om dat in de .stl al vooraf te doen, maar inderdaad dit zou moeten werken.
Ik denk dat ik met een tangetje en een boortje sneller ben dan in de STL :P

Mijn Specs


  • Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:04
bakvis schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:36:
[...]

Ik denk dat ik met een tangetje en een boortje sneller ben dan in de STL :P
Moet je hem wel massief printen ;)

  • ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:24
HTT-Thalan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:50:
Na al jaren te hebben gewacht op een fikse prijsdaling van een Doorbell camera (en die niet gekregen te hebben) nu dus die nieuwe Doorbell Lite gekocht die een stuk vriendelijker geprijsd is! Één van mijn switches was overleden en ipv een nieuwe te kopen heb ik gebruikt gekocht en een deel van die besparing dus geïnvesteerd in deurbel + chime en een floodlight voor boven de voordeur.

Het hangt nu nog maar een paar uur maar mijn eerste indruk is wel gewoon dat het een simpel maar goed product is. Lekker hefty, wel inclusief 20 graden bracket en schroeven en de camera geeft goed beeld. De floodlight moet zich 's avonds nog gaan bewijzen maar het feit dat we nu zelf doorbell ringtones kunnen uploaden is nu al heel grappig in ieder geval :P.

Iemand een idee hoe je dingen kan instellen zodanig dat ik snaps gestuurd krijg als er iemand voor de deur heeft gestaan maar niet aan heeft gebeld? En kun je de floodlight ook laten reageren op motion in diezelfde camera?
Smart detection aanzetten.

  • Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:00
Mijn U5G-EU problemen zijn helaas nog niet opgelost.

Het heeft nu de aandacht getrokken van het dev-team. Heb zojuist allerlei commando's via SSH uitgevoerd. Helaas no luck. Logging verzameld en teruggestuurd. Ik ben benieuwd.

Pikant detail: hij doet het gewoon tot ik hem adopteer. KPN netwerk inclusief signaal sterkte is zichtbaar. Maar vervolgens wil die dus persé de eerste fw-update doen en daarna blijft ie hangen op 99%.

Als ik de logging goed interpreteer heeft ie moeite met het schrijven naar de boot-partitie. Ben benieuwd of het een gevalletje RMA gaat worden of dat ze toch volhouden en me iets via SSH kunnen laten fixen.

  • TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Alpha89 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:37:
Mijn U5G-EU problemen zijn helaas nog niet opgelost.

Het heeft nu de aandacht getrokken van het dev-team. Heb zojuist allerlei commando's via SSH uitgevoerd. Helaas no luck. Logging verzameld en teruggestuurd. Ik ben benieuwd.

Pikant detail: hij doet het gewoon tot ik hem adopteer. KPN netwerk inclusief signaal sterkte is zichtbaar. Maar vervolgens wil die dus persé de eerste fw-update doen en daarna blijft ie hangen op 99%.

Als ik de logging goed interpreteer heeft ie moeite met het schrijven naar de boot-partitie. Ben benieuwd of het een gevalletje RMA gaat worden of dat ze toch volhouden en me iets via SSH kunnen laten fixen.
Minder positief om te horen. Vandaag komt mijn G5 backup binnen. Hopelijk functioneert die wel probleemloos. :(:)

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay


  • RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:12
Hier ook de 5G Backup in gebruik genomen, 3 minuten later was hij geupdate en geadopteerd.

Dan begon de zoektocht naar een provider.. DIGI en Telenet geen succes, en met Mobile Vikings (Proximus netwerk) had ik 98 dBm (ipv 112 dBm met andere providers) via LTE, wat resulteert in een 20 à 25 Mbps, wat voldoende moet zijn als failover.

Leuk produkt voor die prijs, prima gedaan van Unifi!

  • Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:00
Hier helaas nog fix voor de U5G. Ze zijn aan een oplossing aan het werken. Wat mij het gevoel geeft dat ze het kunnen reproduceren. Anders had ik wel verwacht dat ze een RMA hadden geadviseerd.

Op een andere noot. Iemand al MTU 1500 kunnen testen met KPN Glasvezel? (Network 10.5). Lees in de comments gemixte resultaten.

[ Voor 15% gewijzigd door Alpha89 op 26-06-2026 14:41 ]


  • qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:26
Alpha89 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:39:
Hier helaas nog fix voor de U5G. Ze zijn aan een oplossing aan het werken. Wat mij het gevoel geeft dat ze het kunnen reproduceren. Anders had ik wel verwacht dat ze een RMA hadden geadviseerd.

Op een andere noot. Iemand al MTU 1500 kunnen testen met KPN Glasvezel? (Network 10.5). Lees in de comments gemixte resultaten.
Ik krijg het met KPN nog niet aan de praat. Zodra ik MTU support inschakel dan is de verbinding erg traag en kom ik nauwelijks meer ergens op een pagina. Als iemand een oplossing heeft dan hoor ik het graag.

EDIT:
Inmiddels opgelost door ook mijn switch naar een early access versie te brengen.
MTU 1500 op een UCG-Fiber en KPN Glas 1/1 werkt nu dus zonder gebruik te maken van een script.

[ Voor 13% gewijzigd door qwasd op 26-06-2026 16:07 ]


  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Mijn Cloud Key Gen 2 (UCK-G2), de niet-plus versie dus, overleed na een stroomstoring vorige week vrijdag. Hij was al eens eerder een dag of wat buiten bedrijf geweest, maar opeens deed ie het toen weer. Nu was er geen leven meer in te krijgen, via PoE noch USB.

Ik had eerder al gelezen van een ingebouwd batterijtje, die kapot kan gaan en waardoor de Cloud Key niet meer op kan starten. Schijnt vaak te gebeuren. Vanaf 2022 leveren ze die dingen dus ook uit zonder batterij.

En inderdaad, na wat gepiel en gesloop (zit wel wat onhandig in elkaar zo'n ding) kwam ik de batterij tegen en die heb ik verwijderd. Hij was aardig opgezwollen.

Even aansluiten en ja hoor, er zit weer leven in 8) Die kan nog weer even mee dus. :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:02

Yucko

One clown to rule them all !

JanHenk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:56:
Mijn Cloud Key Gen 2 (UCK-G2), de niet-plus versie dus, overleed na een stroomstoring vorige week vrijdag. Hij was al eens eerder een dag of wat buiten bedrijf geweest, maar opeens deed ie het toen weer. Nu was er geen leven meer in te krijgen, via PoE noch USB.

Ik had eerder al gelezen van een ingebouwd batterijtje, die kapot kan gaan en waardoor de Cloud Key niet meer op kan starten. Schijnt vaak te gebeuren. Vanaf 2022 leveren ze die dingen dus ook uit zonder batterij.

En inderdaad, na wat gepiel en gesloop (zit wel wat onhandig in elkaar zo'n ding) kwam ik de batterij tegen en die heb ik verwijderd. Hij was inderdaad aardig opgezwollen.

Even aansluiten en ja hoor, er zat weer leven in 8) Die kan nog weer even mee dus. :)
braaf tweakertje 8)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:26
Is hier meer bekend over problemen met Critical Apps Prioritization / Qos rule en een bottleneck in snelheid wan (KPN glasvezel via PPPOE? Met deze rule ingeschakeld werkt mijn internetverbinding bij KPN niet optimaal. Zie qwasd in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"

[ Voor 10% gewijzigd door qwasd op 27-06-2026 03:31 ]


  • Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:00
qwasd schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 03:26:
Is hier meer bekend over problemen met Critical Apps Prioritization / Qos rule en een bottleneck in snelheid wan (KPN glasvezel via PPPOE? Met deze rule ingeschakeld werkt mijn internetverbinding bij KPN niet optimaal. Zie qwasd in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"
Ik heb exact dezelfde ervaring gehad. Ik ben redelijk nieuw in het Uinifi landschap. Zag die boodschap staan van: “hej zet QoS aan”. Toen ik dat deed was zeker 200Mbit/s van mijn snelheid weg over alle devices. Dacht dat ie misschien zo een buffer reserveerde voor de QoS applicaties. Maar vond het wel erg extreem voor het onregelmatige Teams gesprek wat ik voer. Haha.

  • Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:02
Bij het enablen van QoS zet je hardware offloading uit en dus zal alles op je cpu leunen

  • qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:26
Alpha89 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:28:
[...]

Ik heb exact dezelfde ervaring gehad. Ik ben redelijk nieuw in het Uinifi landschap. Zag die boodschap staan van: “hej zet QoS aan”. Toen ik dat deed was zeker 200Mbit/s van mijn snelheid weg over alle devices. Dacht dat ie misschien zo een buffer reserveerde voor de QoS applicaties. Maar vond het wel erg extreem voor het onregelmatige Teams gesprek wat ik voer. Haha.
Ja precies. Het enige verschil wat ik merk is dat een bufferbloat test nu A is en met die rule aan A+. Wel is de snelheid nu stukken beter.

  • Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:00
Nou héhé, ik heb mijn U5G ook aan de praat.

Nog geen reactie van Ubiquiti ontvangen maar inmiddels op de community nog iemand gevonden met hetzelfde probleem. Hij had de Recovery Procedure geprobeerd en met succes de laatste release firmware naar de U5G kunnen kopiëren via tftp. De upload duurde 302 seconden en was even spannend aangezien je geen progress ziet. Maar opeens kwam de melding dat de .bin file succesvol geupload was. Niet veel later daarna was de U5G aan het rebooten en stond de laatste nieuwe versie erop.

In het kort:
  1. Blijf de reset knop indrukken tot het device "Recovery mode" laat zien. Ook al komt "Factory Reset" in beeld. Blijf dit negeren. Laat de reset knop los zodra hij in de Recovery Mode zit. Het device default nu naar het IP 192.168.1.20.
  2. Download de laatste .bin file van het device. Zet deze in een makkelijk te benaderen map.
  3. Open een terminal of gebruik tftp en voer de commando's uit van de Recovery Procedure. Zorg wel dat je in hetzelfde VLAN zit.
  4. Na het uploaden reboot automatisch de U5G en past ie de firmware file toe. Na een reboot is hij ready to adopt.
Eindelijk kunnen adopten! Ik zie met KPN 4G met -96 dBm dat ik 104 Mbps down en 27 Mbps up haal zeer netjes. Ook top dat het ding magnetisch is. Heb hem aan mijn Ikea lockerkast geplakt. Lekker hoog en bijna direct zicht op de mast in het dorpje waar ik woon.

Eindelijk kan ik ook genieten *O* .

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:22
Alpha89 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:28:
[...]

Ik heb exact dezelfde ervaring gehad. Ik ben redelijk nieuw in het Uinifi landschap. Zag die boodschap staan van: “hej zet QoS aan”. Toen ik dat deed was zeker 200Mbit/s van mijn snelheid weg over alle devices. Dacht dat ie misschien zo een buffer reserveerde voor de QoS applicaties. Maar vond het wel erg extreem voor het onregelmatige Teams gesprek wat ik voer. Haha.
Heb je dan problemen met een teams gesprek dat dat verkeer niet goed genoeg doorkomt? Mijn ervaring is dat elke router netjes de bandbreedte verdeelt. En die paar Mbit van teams stelt voor de meeste internetlijnen weinig voor. Ga pas met prioritering van verkeer aan de slag als er noodzaak voor is.

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

franssie

Save the albatross

jongetje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:38:
[...]

<> Ga pas met prioritering van verkeer aan de slag als er noodzaak voor is.
Hier ben ik het mee eens. Het kan handig zijn als je (of iemand in je huishouden) een torrent of nieuwsgroep download doet, of een grote game (update) download.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:00
jongetje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:38:
[...]

Heb je dan problemen met een teams gesprek dat dat verkeer niet goed genoeg doorkomt? Mijn ervaring is dat elke router netjes de bandbreedte verdeelt. En die paar Mbit van teams stelt voor de meeste internetlijnen weinig voor. Ga pas met prioritering van verkeer aan de slag als er noodzaak voor is.
Nee, geen problemen. Maar omdat het op het dashboard stond met de opmerking: “Kritieke Verkeersprioriteit” klonk het als iets wat je beter kon aanzetten. Beetje raar dat je dit blokje ook niet weg kunt halen maar goed.

Alleen had ik verwacht dat hij het pas gaat toepassen op moment dat je een Teams gesprek voert. Maar zodra je het aanzet is dus al 200 Mbit/s foetsie. Dat snap ik nu met de uitleg hierboven gegeven

Mijn conclusie was overigens ook dat het overkill was en totaal niet nodig. Ik had vooraf ook geen problemen met Teams. Dus hier staat het nu weer braaf uit.

  • qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:26
Alpha89 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:09:
[...]

Nee, geen problemen. Maar omdat het op het dashboard stond met de opmerking: “Kritieke Verkeersprioriteit” klonk het als iets wat je beter kon aanzetten. Beetje raar dat je dit blokje ook niet weg kunt halen maar goed.

Alleen had ik verwacht dat hij het pas gaat toepassen op moment dat je een Teams gesprek voert. Maar zodra je het aanzet is dus al 200 Mbit/s foetsie. Dat snap ik nu met de uitleg hierboven gegeven

Mijn conclusie was overigens ook dat het overkill was en totaal niet nodig. Ik had vooraf ook veen problemen met Teams. Dus hier staat het nu weer braaf uit.
Precies mijn gedachte en met Odido nooit problemen ervaren met die rule aan. Overgestapt naar KPN/ PPPOE en toen pas merkte ik dat die rule problemen veroorzaakt met de snelheid en heeft dus niks met Teams te maken. Nu wordt ie alsnog op de hoofdpagina door mijn neus gedrukt om te configureren.
Pagina: 1 ... 350 351 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.