Newbie in Unifi-land hier. Ik heb een DR7 achter het Delta ONT gezet, VLAN gemapped op WAN4 en gaan. Wifi als een tierelier, niks aan het handje. Behalve een "detail": ik heb twee switches aangesloten, maar die geven niet (alle) apparaten weer die daarachter zijn aangesloten. Of ik zie ze wel maar kan ze niet benaderen.
In de meterkast zit een Netgear GS308E managed switch rechtstreeks op de DR7. Daar zat een kabel naar de TV-hoek en eentje naar zolder in, de HA Green en m'n Ugreen NAS. Die laatste kon ik benaderen toen ik 'm een fixed IP had gegeven, de HA helemaal niet (ook niet met fixed IP) en de U7 Lite die ik op zolder had aangesloten zág ik wel, maar kon ik niet adopten. De HA Green en de "zolderkabeluiteindelijk rechtstreeks in de DR7 geprikt en toen werkte het wel.
Ik probeer nu die GS308E te bereiken, maar dat MAC zie ik niet verschijnen in de lijst met connected entities. Om het nog leuker te maken: in de TV-hoek hangt ook een (unmanaged) switch, met daarin de PS4, TV en versterker. De DR7 toont echter alleen de versterker, de rest niet.
Ik heb verder niks ingesteld qua VLANs etc., daar moet ik me nog in verdiepen. Enerzijds ben ik geneigd om een paar Unifi Flex Mini switches te kopen voor de MK, TV en op zolder (ff vergeten dat daar de PV-omvormer ook nog wired aangesloten moet worden

). Maar aan de andere kant wil ik ook gewoon begrijpen waarom ik niet alle apparaten in beeld krijg

Waar kan ik het beste beginnen wat dat betreft?
Verder vroeg ik me nog een paar dingen af:
1) Ik heb een gastenwifi aangemaakt en (vast) een IOT-netwerk. Krijgen die automatisch een eigen VLAN, of moet ik die apart configureren?
2) Ik wil alle IOT-spulletjes in die eigen "omgeving" (VLAN dus?) hebben draaien, maar natuurlijk via webinterface en telefoon wel kunnen benaderen. Is het dan het handigst om de HA Green ook in die "IOT-omgeving" te plaatsen en benaderbaar te maken door bijvoorbeeld laptop en telefoon vanuit reguliere VLAN naar IOT te laten kijken?
3) Momenteel draai ik AdGuard op de HA Green, die moet ik alleen nog instellen als DNS. Normaal gesproken stelde ik alleen het (fixed) IP daarvan in als DNS, maar ik vermoed zo maar dat dat niet werkt icm met het idee van punt 2? Of kan ik dan beter AdGuard in Docker op de NAS draaien
Alvast bedankt voor het meedenken!