Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:31
In het [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie topic wordt regelmatig aankoopadvies gevraagd voor Ubiquiti apparatuur. Dat topic is bedoeld voor gebruikservaringen, vandaar de afsplitsing naar dit nieuwe topic bedoeld voor vragen over aankoop.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een ....?
Vul hier in welk Ubiquiti component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Heb je bepaalde voorkeuren?
Wil je een specifiek type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Hoe meer informatie je deelt, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat heb je zelf al bedacht?

Wat wil / verwacht je van ons?

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 15-12-2020 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:16
Ik zoek een ?
Ubiquiti Unifi Netwerk Switch

Wat is je budget?
Tot 200-,

Ik wil minimaal 4 poorten, 3 voor een Ubiquiti AP Pro en een voor een camera.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb momenteel 2 AP Pro's maar wil eventueel uitbreiden met een derde voor op de zolder.
Ik zit te twijfelen tussen de volgende switches:

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)

Ik wil de switch kopen omdat ik momenteel een modem heb die ook al router fungeert.
Ik heb al een Uniquiti USG die ik nog niet aangesloten heb.
Ik wil mijn Ziggo modem eerst laten vervangen, deze is namelijk al ruim 10 jaar oud.
Wanneer ik mijn Ziggo modem vervangen heb en de USG geplaatst heb, heb ik achter de USG een switch nodig omdat ik dan UTP poorten te kort kom.
Ik wil dan meteen voor 4 PoE poorten gaan, zodat ik van mijn 3 PoE adapters af kan.

Nu hoorde ik alleen verhalen over dat de Ubiquiti switches warm kunnen worden.
Hoe zit dat met deze 2 modellen ?

[ Voor 3% gewijzigd door So_Surreal op 15-12-2020 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

So_Surreal schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:54:
Ik zoek een ?
Ubiquiti Unifi Netwerk Switch

Wat is je budget?
Tot 200-,

Ik wil minimaal 4 poorten, 3 voor een Ubiquiti AP Pro en een voor een camera.

Ik heb momenteel 2 AP Pro's maar wil eventueel uitbreiden met een derde voor op de zolder.
Ik zit te twijfelen tussen de volgende switches:

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)

[i]Ik wil de switch kopen omdat ik momenteel een modem heb die ook al router fungeert.
Ik heb al een Uniquiti USG die ik nog niet aangesloten heb.
Ik wil mijn Ziggo modem eerst laten vervangen, deze is namelijk al ruim 10 jaar oud.
Wanneer ik mijn Ziggo modem vervangen heb en de USG geplaatst heb, heb ik achter de USG een switch nodig omdat ik dan UTP poorten te kort kom.
Ik wil dan meteen voor 4 PoE poorten gaan, zodat ik van mijn 3 PoE adapters af kan.

Nu hoorde ik alleen verhalen over dat de Ubiquiti switches warm kunnen worden.
Hoe zit dat met deze 2 modellen ?[i]
De AC PRO heeft een powerusage van max 9 watt, dus kom je op 27 watt, dan hou je voldoende over als je voor een 60-watt model gaat en nog een camera wilt aansluiten. Echter heb je dan geen uitbreiding meer en ook al ga je voor een grotere en nieuwere switch (16 poort lite) dan zal je geen hoger poe-budget hebben om het nog een beetje betaalbaar te houden.

Dit is wel een nieuwer type en zou voor jouw setup voldoende zijn:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE

De warmte van een 8-150 is niet echt een issue. Hier max op 73 graden. Daar is deze switch op gebouwd.
Deze heeft echter wel een hoger budget en alle poorten hebben PoE+.
De 8 en 16 lite hebben ook PoE+.

Het is overigens wel zo dat bij de nieuwere switches de eigen store van UI fors goedkoper is.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-04 15:17
Heb alleen de ervaring van de 8-poorts.

Meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_OYPmYCGZ2Ks1zThGvLnp5ULm4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XrH5D0vUuxEINDheaVsMSBch.jpg?f=user_large

CV kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrSNdjgU3PlcWxwBW4GNBqxtJAA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EDcmjvXa3a5vDFca5HQyQtCu.jpg?f=user_large

[ Voor 54% gewijzigd door ajvk op 15-12-2020 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:18:
[...]

De AC PRO heeft een powerusage van max 9 watt, dus kom je op 27 watt, dan hou je voldoende over als je voor een 60-watt model gaat en nog een camera wilt aansluiten. Echter heb je dan geen uitbreiding meer en ook al ga je voor een grotere en nieuwere switch (16 poort lite) dan zal je geen hoger poe-budget hebben om het nog een beetje betaalbaar te houden.

Dit is wel een nieuwer type en zou voor jouw setup voldoende zijn:

De warmte van een 8-150 is niet echt een issue. Hier max op 73 graden. Daar is deze switch op gebouwd.
Deze heeft echter wel een hoger budget en alle poorten hebben PoE+.
De 8 en 16 lite hebben ook PoE+.

Het is overigens wel zo dat bij de nieuwere switches de eigen store van UI fors goedkoper is.
Ik zou die 8-150 of 16-150 niet meer kopen, heb ze wel gehad. De 16-150 gebruikt idle 19 watt, zonde van de energie en de onnodige warmte. Voelt echt als de oude lijn van UI, waar de ontwikkeling als eerste van zal gaan stoppen; kijkende naar de gehele switch lijn.

POE, elk apparaat verbruikt minder dan de specs aangeven, je kan met 60w prima uit de voeten thuis voor networking, vaak rekenen we uit "angst" bij een aanschaf. Als je een hele farm aan camera's erbij wilt hebben, even overwegen wat dan handig.

Die witte LITE-switches of de gen2-POE werken hier feilloos, en lekker cool.
ajvk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:19:
Heb alleen de ervaring van de 8-poorts.

Meterkast:
[Afbeelding]

CV kast:
[Afbeelding]
Je ziet in deze stats wat ik bedoel dat het altijd meevalt met POE verbruik 8)

[ Voor 18% gewijzigd door stormfly op 15-12-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56
Ik zoek een ?
Een totaal oplossing voor mijn netwerk thuis. Mijn huidige situatie is
  • In de meterkast (begane grond) een ASUS router N66U met ASUS-merlin
  • Op de eerste verdieping een ASUS RT66U default firmware die als repeater werkt
  • Op de tweede verdieping (werkkamer) een Linksys die als switch/accesspoint werkt
Mijn gezin is een "puber gezin", waarin vooral draadloos met ipads en telefoons geconnect wordt (niet gegamed). Mijn werkkamer is bedraad. Daar staan een Laserprinter, een nas en een laptop van het werk.
Op de begane grond is er een Sonos systeem (bedraad), een desktop (draadloos), een TV (bedraad, via de sonos), thermostaat (draadloos), pihole/domoticz (bedraad). "Het werkt" behalve dat ik de verbindingen met de access-points wel eens verlies als ik van verdieping wissel (lees naar beneden of naar boven loop). Ik ben verder een prosumer; als het allemaal wat veiliger kan, dan ben ik te porren, als het beter kan ook. Ik ben niet bang en weet wel eea van netwerken, firewalls etc (niet als prof maar als redelijk ingevoerde amateur)

Wat is je budget?
Orde 500 euro, niet heel strikt, mag ook iets meer zijn.

Dit is wat ik had bedacht, de eerste verdieping is niet zo heel belangrijk. Ik wilde de UDM in de meterkast zetten en op mijn werkkamer de switch met AP-AC lite plaatsen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 105,40€ 105,40
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 75,-€ 75,-
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine€ 294,05€ 294,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 474,45

Zie boven, verder goed om te weten dat ik mijn internet verbinding via Glas heb (caiway). Ik heb even gedacht aan een UDM-pro, maar dan moet ik voor beneden nog een extra AP aanschaffen en ik denk dat dat overkill is (los van de ruimte in de meterkast....). Mijn TV signaal loopt via Coax, maar ik verwacht (Caiway kennende) dat ze dat in de komende jaren wel zullen afschalen/verschralen/etc zoals ze dat 10 jaar geleden met analoge TV deden.
Wat wil je van ons? (misschien toevoegen aan topicstart?)
Is deze setup "toekomst" bestendig, is een ander AP wellicht handig op de tweede verdieping? Toch de UDM pro ivm de glas verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:16
Bedankt voor de antwoorden !
Dan denk ik dat ik voor deze ga :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 16:04
Wij gaan volgend voorjaar verhuizen en de nieuwe woning gaan we grondig verbouwen. Een mooi moment om het netwerk meteen goed aan te pakken en toekomst bestendig te maken.

Ik zoek een ?
Ik zoek een combinatie van Ubiquiti producten om een bedraad en draadloos netwerk op te zetten wat overweg kan IP camera's. De gedachte is om het nu in 1x goed aan te pakken, zodat het meteen future proof is. Dan doel op toename in netwerk apparatuur, toename in bandbreedte en evt. hogere internet snelheden in de toekomst.

Wat is je budget?
Geen budget, kosten zijn aftrekbaar en het hoeft niet in 1x.

- Overal in huis goede wifi
- PoE camera's aan gevel (3x)

- Gezin met 3 jonge kids
- Vrijstaand huis met 3 etages en grote woonkeuken.
- Glasvezel aansluiting in woonkamer. Ik ben voornemens daar een T-Mobile internet only abbo voor af te sluiten.

Wat heb ik zelf bedacht?
De setup is in ieder geval een Unifi router, UDM of UDMpro. Unifi PoE switch met daar aan camera's en access points. De glasvezel aansluiting komt binnen in de woonkamer maar eigenlijk wil ik alle apparatuur centraal in de trapkast/meterkast hangen.

1. Ik wil hoe dan ook camera's in de toekomst. Als ik voor de UDM ga moet er een cloud-key plus in het netwerk komen als NVR. Maar als ik voor een UDM-Pro ga hoeft dat weer niet, moet ik alleen een extra AP ophangen. Scheelt netto een paar tientjes.

2. De glasvezel aansluiting zit in de woonkamer, daar wil ik geen UDM-Pro neerzetten. Dus die aansluiting moet of verplaatst worden naar de meterkast. Of ik moet toch de T-mobile modem gebruiken in de woonkamer en daar de UDM neerzetten en een kabel naar de meterkast trekken. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk apparatuur in de woonkamer. Of mis ik nog een optie? Wat is het meest elegante?

3. Ik vraag me nu sterk af of ik überhaupt wel LAN aan moet leggen op de slaapkamers. Ik heb het in het huidige huis ook liggen maar gebruik het niet. Maar wellicht dat we later toch een kantoor boven willen of de kids een console of pc met vaste aansluiting? Iemand met puber kids die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Plaatjes zeggen meer dan woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJ1MqTfWib8kO0wpN6WmdoQR6F0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUdLn3b4FPuy2FUQwm2VzDZJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxW2rqcoaE6iH4EFTJtTVJujQts=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jqmz1xY6LcEmAS2h3J7FbB7.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56
Noxa schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:23:
3. Ik vraag me nu sterk af of ik überhaupt wel LAN aan moet leggen op de slaapkamers. Ik heb het in het huidige huis ook liggen maar gebruik het niet. Maar wellicht dat we later toch een kantoor boven willen of de kids een console of pc met vaste aansluiting? Iemand met puber kids die daar wat zinnigs over kan zeggen?
Het ligt aan je pubers... Mijn zus heeft 2 gamende pubers die zweren bij een lage ping... die van mij houden zich vooral bezig met tiktok/socialmedia/etc. hebben geen (hele) snelle verbinding nodig en doen dat vooral via wifi. Hun huiswerk doen ze op de laptop via wifi. Een van de dames heeft wel een UTP kabel liggen. Maar die ligt er meestal werkeloos.... (pubers....). Desondanks zou ik als ik er de ruimte/tijd/mogelijkheden er voor had elke kamer bedraad maken. Er komt altijd een moment dat het handig is en dat je denkt "had ik maar"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:16

rally

Deyterra Consultancy

Noxa schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:23:

Ik installeer professioneel netwerken (nee, is niet als sales pitch bedoeld) en ik kom zoooo vaak tegen dat mensen geen kabels naar slaap-, zolder- of werkkamers hebben getrokken en dan is dat achteraf bijna onmogelijk. Kinderen kijken vaak Netflix, maar IPTV werkt toch echt prettiger via een netwerkkabel. In theorie kan het draadloos, maar is niet echt handig.

Mijn advies is om in dat geval minimaal 1 loze leiding naar iedere kamer te trekken (maar 2 is verstandiger, bijv. in 2 uiterste hoeken), zodat je altijd nog een kabel er in kan (laten) trekken.

Hoe vaak ik hier tegenaan loop dat mensen zich achteraf voor het hoofd slaan kan ik niet meer op mijn vingers en tenen tellen.

Dus als je het niet zeker weet, minimaal 1 loze leiding.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion183
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-03 09:24
Ik zoek een ....?
Fast roaming wifi netwerk.

Wat is je budget?
500 tot 700 max.

Ja ik sta open voor alternatieven.

Nieuwbouwhuis met 3 verdiepingen waar wifi nodig is. Met aparte gameroom in de garage met dikke muur tussen woonkmr/keuken.

Ik wil voor mijn nieuwe huis Wifi access points, maar ik wil ze wel bedraad.
Ik twijfel nog tussen plafond units of wand montage.
Ik wil een gasten netwerk erbij (simpel gasten netwerk met een code die ik hen geef, dus geen captive portal nodig oid)
Heb ik het volgende nodig? Dit om te checken dat ik het goed begrepen heb.

- Unifi AP's (ik verwacht een stuk of 4-5)
- Unifi Controller (Dus controller software voldoet niet las ik omdat een gasten netwerk hier constant toegang tot moet hebben). Of terwijl ik heb een Unifi cloud key nodig hiervoor?
- Unifi Switch tbv POE (of in injectors, maar ik vind een switchje eleganter in de meterkast)

Of kan ik met minder toe?

Of voldoet de volgende set ook?
- Unifi Dream machine (kan ik mijn kpn router dan in bridge modus zetten met deze dream machine?)
- Unifi AP's 3 of 4 stuks.

Advies over het bedachte hierboven.

[ Voor 22% gewijzigd door Centurion183 op 15-12-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:59
Hallo allen,

Eind januari vertrekken wij naar onze nieuwbouwwoning, dus nu kan de aanschaf van het leuke spul beginnen.

Ik zoek apperatuur voor mijn wifi/bedraad thuisnetwerk.
3 accesspoints
switch voor minimaal 12 poorten
evt router

De volgende voorbereidingen liggen er momenteel:
- Wifipunt (PoE) plafond begane grond
- Wifipunt (PoE) plafond eerste verdieping
- Wifipunt (PoE) muur zolder
- daarnaast nog loze leidingen voor evt. netwerkkabels naar praktisch alle kamers. (+/- 8 )
- Wellicht in de toekomst nog een PoE access point achter in de tuin als de dekking tegenvalt
- Wellicht nog in de toekomst 1 a 2 PoE camera's

Al deze kabels/leidingen komen uit in de meterkast, De meterkast heeft echter bepertke ruimte wat ervoor zorgt dat apparaten niet echt breder dan 32 cm mogen zijn. Eventueel zou ik in de meterkast wat kunnen knutselen dat die 32 cm geen limiet is, maar ik weet niet of de meterkast er dan overzichtelijker op word.

Wat is je budget?
Een heel hard budget heb ik niet, maar hou wel het motto "goed is goed genoeg" aan. Dus enigszins bereid voor de toekomst is fijn, maar ik hoef niet perse 100en euro's uit te geven voor een overkill netwerk.

Gezien de beperktere ruimte in de meterkast, lijkt mij de "Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE" een goede oplossing als switch met een aantal PoE poorten en genoeg poorten voor de overige loze leidingen.

Daarnaast dacht ik zelf aan de standaard AC-lite accespoints voor de wifi-punten.

Ik heb de volgende bedenkingen:
- Het wifipunt op zolder zit tegen de muur. Zou ik hiervoor beter een wall-accesspoint kunnen pakken?
- Is het de moeite waard om te investeren in bijvoorbeeld de Unifi-lite 6 access point ipv de normale ap?
- Is het PoE budget van de switch lite niet aan de krappe kant? Ik ben geen expert op dit gebied, maar als ik in de pricewatch naar de specs van de unifi 6 lite ap kijk, zie ik dat deze 12 watt gebruiken, dan gaat het natuurlijk vrij hard.

Graag hoor ik of jullie nog suggesties/verbeteringen hebben op mijn bedachte equipment. Alle hulp is welkom, al is het maar een bevestiging dat mijn bedachte setup goed genoeg is. :)

alvast bedankt!

• Paddo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-04 08:16

Paddo

¿Ik hier?

Hallo Allemaal,

Mijn oude Asus AC66U geeft steeds vaker storing en dat ben ik een beetje zat. Nou kan ik voor een ander model gaan met Router en WiFi in een maar ook die zijn niet goedkoop.

Ik zoek een vervanger voor mijn Asus AC66U.

Ik dacht aan een EdgeRouter 10X (ik kan namelijk wat extra RJ45 poorten gebruiken
En daaraan een Unifi AP-AC eraan voor het WiFi.

Wat is je budget?
Ik dacht aan ongeveer 200 euro

Niet specifiek een type. Ik wil alleen genoeg RJ45 poorten en WiFi

Op dit moment staat de Modem van Ziggo in Bridge modus verbonden aan de AC66U.
Het WiFi bereik is bijzonder goed in ons huis dus ik denk niet dat ik multiple AP's nodig zal hebben.
De RJ45 verbindingen wil ik wel uitbreiden want nu zit deze vol met:
  • Synology NAS
  • Hue
  • Tado
  • Smart TV
Een Edgerouter 10X en een AP AC

Ik weet niet of dit toereikend is voor waarvoor ik mijn AC66U wil vervangen. Of is het misschien toch verstandiger om een Asus met meer RJ45 poorten aan te schaffen als vervanger.
Het gaat mij vooral om dat het een stabiel netwerk is met de mogelijkheid voor uitbreiding mocht dit nodig zijn (kinderen zijn over een paar jaar puber dus dan zal de WiFi nog meer belast worden.
Ik ben absoluut geen expert in Netwerken maar ik denk dat het instellen toch wel te doen is, of denk ik daar nu te makkelijk over?

Now, it's quite simple to defend yourself against a man armed with a banana. First of all you force him to drop the banana; then, second, you eat the banana, thus disarming him. You have now rendered him helpless.

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:29
Ik zoek een ....?
Optimaal stabiel netwerk, bedraad lijkt mij geen probleem. Wifi is dus de focus

Wat is je budget?
Ik heb de afgelopen jaren verschillende zooi naar binnen gesleept, dat bedrag loopt aardig op. Als ik het nu goed kan doen mag dat best wat kosten dus.

Niet perse, wel nieuwste gen protocollen wifi

KPN glas 1000/1000 - Betonnen recent bouw.

In April ga ik verhuizen. In het nieuwe huisje krijg ik straks 1000/1000 van KPN. (of 500)

Mijn insteek is om gelijk het netwerk goed aan te pakken. Nou heb ik wel een beetje kennis gemaakt met Ubiquiti en mijn ervaring daarmee is wat wisselvallig. Nou is de user case die ik daar moest uitvoeren ook niet ideaal voor een beginner. Maar het IPTV gedeelte voor 6 decoders zonder de experia box werkt vervolgens wel. Dus dat neemt een beetje de twijfel weg of ik wel voor Ubiquiti moet kiezen weg.

Tevens wil ik het gewoon goed, optimaal, en klaar voor veel eisende gebruikers (pubers en papa).

Dus waar ik aan dacht om in dit blok beton een net netwerk te krijgen.

- een USG, niet de pro - (ik zie geen meerwaarde) of wel ?
- een 8 poorts 60w poe switch
- Woonkamer U6 in wall (die kan ik mooi achter het tv meubel kwijt( zal toch wel in april verkrijgbaar zijn?)
- Hal/trapgat naar 1e verdieping - U6 LR AP
- Zolder U6 in wall

De woonkamer, slaapkamer en zolder hebben allemaal een UTP aansluiting reeds.

Ga ik ergens de mist in? Is dit overkill, of juist ondermaats.

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:56
ppeterr schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:04:

- Woonkamer U6 in wall (die kan ik mooi achter het tv meubel kwijt( zal toch wel in april verkrijgbaar zijn?)
- Hal/trapgat naar 1e verdieping - U6 LR AP
- Zolder U6 in wall

De woonkamer, slaapkamer en zolder hebben allemaal een UTP aansluiting reeds.

1 AP per verdieping is op zich prima denk ik. Ik zou hem alleen niet achter een tv verstoppen, maar ergens aan het plafond hangen. Ik zou ook rekening houden met een extra AP in de tuin, moderne ramen dempen wifi signalen uitstekend nl...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
jvanderneut schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:55:
[...]

1 AP per verdieping is op zich prima denk ik. Ik zou hem alleen niet achter een tv verstoppen, maar ergens aan het plafond hangen. Ik zou ook rekening houden met een extra AP in de tuin, moderne ramen dempen wifi signalen uitstekend nl...
In eerste instantie was dat ook mijn plan, beneden en eerste verdieping dan een AP. Maar ik vind die opbouw in-wall AP's best wel interessant. Die komen dan gelijk met een 4 poorts UTP aansluiting. Met achter de tv bedoel ik eigenlijk niet direct achter de tv, maar net uit de hoek van de achterpui boven de plint. Daar zit namelijk al een utp aansluit punt. Daar kan ik dan direct zonder switch een en ander in prikken. Ik had het idee dat het verder dan wel de woonkamer zou dekken met wifi, deze is niet al te groot (50 vierkante meter)

Vervolgens, een echt accespoint in het trapgat wat de 1e verdieping en deels beneden kan voorzien. Op de zolder zelf komt mijn jongste zoon. Ruime zolder maar niet mega groot. Zelfde verhaal, daar is het handig als er wifi is maar wederom een 4 ports utp aansluiting voor zijn pc/playstation.

Heb een en ander bekeken qua reviews over die in wall-ap's. En die lijken redelijk goed te presteren.

Wellicht red ik het wel met alleen 2 acces points, een beneden, en een in het trapgat naar zolder. Vervolgens bij de UTP punten simpele switches neer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 11:12
ppeterr schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:04:

Tevens wil ik het gewoon goed, optimaal, en klaar voor veel eisende gebruikers (pubers en papa).

...

Waarom kies je voor een USG en niet een UDM? Heb je meteen WiFI beneden. Ook ik ben veeleisend met dito pubers en dat werkt uitstekend. Voor apparaten beneden heb ik er (uiteraard) nog wel switches naast.

Edit: en misschien voor in de tuin een UniFi Mesh Access Point? Die hebben we tegen de woning hangen en daar hebben we de hele tuin mee afgedekt (en van binnen het huis verbinden clients er ook mee).

[ Voor 13% gewijzigd door Muyz op 25-12-2020 15:28 ]

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Muyz schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:24:
[...]

Waarom kies je voor een USG en niet een UDM? Heb je meteen WiFI beneden. Ook ik ben veeleisend met dito pubers en dat werkt uitstekend. Voor apparaten beneden heb ik er (uiteraard) nog wel switches naast.
In eerste instantie ga ik geen tv afnemen van KPN, en mocht ik dat wel willen houd ik graag de optie om dat dan via de USG te regelen. Wat ik begrepen heb is dat ik geen afwijkende JSON configs kan gebruiken voor de UDM. Tevens komt de boel in de meterkast, wifi vanuit de meterkast uhmmm...

Thanks voor je suggestie, ik ga evengoed eens mijzelf meer inlezen over de UDM.

De tuin oplossing staat ook nog open, moet ik wat je daar noemt als een soort repeater zien ? Ik ben niet direct van plan om in een "mesh" oplossing te denken. Wel in acces points voorzien in utp op het netwerk.

[ Voor 13% gewijzigd door ppeterr op 25-12-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 11:12
ppeterr schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:28:
[...]

In eerste instantie ga ik geen tv afnemen van KPN, en mocht ik dat wel willen houd ik graag de optie om dat dan via de USG te regelen. Wat ik begrepen heb is dat ik geen afwijkende JSON configs kan gebruiken voor de UDM. Tevens komt de boel in de meterkast, wifi vanuit de meterkast uhmmm...

Thanks voor je suggestie, ik ga evengoed eens mijzelf meer inlezen over de UDM.
Klopt, dat heb ik ook gelezen. Wij hebben geen TV abonnement via onze provider (T-Mobile 1000/1000). NLZiet icm een of twee andere streaming diensten is bij ons in ieder geval goedkoper en voldoet ook. KPN is duur. De UDM staat bij ons in de studeerhoek; kabel getrokken vanuit de meterkast. Het apparaat is zeker niet lelijk, maar da's persoonlijk natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Muyz op 25-12-2020 15:34 ]

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Muyz schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:33:
[...]

Klopt, dat heb ik ook gelezen. Wij hebben geen TV abonnement via onze provider (T-Mobile 1000/1000). NLZiet icm een of twee andere streaming diensten is bij ons in ieder geval goedkoper en voldoet ook. KPN is duur.
Helaas kom ik in een gebied waar ik 1000/1000 van KPN mag afnemen, maar T-Mobile er maar 50/10 levert ofzo. Iets met GPON. Mij nog niet geheel duidelijk, maar ik zou het ook doen zoals jou als het kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
ppeterr schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 08:37:
[...]
Heb een en ander bekeken qua reviews over die in wall-ap's. En die lijken redelijk goed te presteren.

Wellicht red ik het wel met alleen 2 acces points, een beneden, en een in het trapgat naar zolder. Vervolgens bij de UTP punten simpele switches neer leggen.
Jouw idee met wall-ap's klinkt goed doordacht. Als je toch ergens een losse switch wilt gebruiken is deze pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts) wel interssant, omdat je die met PoE kan voeden, zodat geen gedoe met power-adapters hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
Ik zoek een ....?
Network renovatie project. WiFi (Nest Wifi) loopt niet lekker, maar belangrijker nog, vanwege vele Domotica in huis (inclusief steed meer AliExpress hobby projecten) wil ik naar VLANs toe (heb ik niet eerder mee gewerkt) om betere beveiliging te hebben. Gelijk gebruik maken om een goede firewall met SPI/DPI/IPS neer te zetten, om de boel goed in te richten.

Daarnaast is mijn bedrade LAN ook niet lekker, Vooral naar de 1ste verdieping, is de verbinding langzaam. Zal hier ook een nieuwe ethernet kabel gaan trekken.

Mijn "technische ruimte" is de kelder, hier staat ook warmtepomp, zonnepanelen omvormer en alle domotica bridges + home asistant (met Zigbee en Zwave). Verder staan mijn NAS'en hier ook. Daarnaast komt Ziggo en KPN (koper) hier binnen. In '23-'24 zal er waarschijnlijk glas aangelegd worden, en dat laat ik hier dan ook binnen komen.

In de kelder zal dus de gateway/firewall draaien, en wil ik totaal 24 ethernetpoorten hebben. Op de eerste verdieping volstaat 8 ethernetpoorten (APs + werkkamer). In de woonkamer bij de AV voldoet 5 ethernetpoorten, net als in de garage (tuin domotica en toekomstige AP voor de tuin achter)

Mijn WAN verbinding is overigens een Ziggo 1000/40 verbinding.

Wat is je budget?
Het liefst onder de €1000, maar verwacht dat ik tussen de €1000-€ 1500 uitkom. En later nog APs zal toevoegen.

Gezien de investering wil ik graag dat het goed en toekomstbestendig is. Daarom ook naar WiFi 6/ (ax) gekeken. Voordeel van Unify lijkt mij dat het door mij (IT manager, dus voldoende basiskennis, maar geen netwerk expert) te beheren/configuren is, zonder dat ik los moet gaan met CLIs (mogelijk voor specials, dat zou dan een weekend klusje zijn met Youtube, en blogs (monkey see, monkey do).

Zie hierboven, het is een houtskelet bouw huis uit de jaren 60, na-geisoleerd (zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65390148 ) voor een overzicht van het huis.

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)€ 184,55€ 184,55
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts)€ 30,48€ 60,96
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)€ 294,-€ 294,-
2Access pointsUbiquiti UniFi 6 Long-Range€ 175,-€ 350,-
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Pro€ 377,55€ 377,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1267,06

Is dit een goede setup voor wat ik wil ? Zijn er nog valkuilen welke ik moet vermijden? Kijk ik uberhaupt naar het goede systeem?

Overwegingen welke ik nog gemaakt heb:

SPF+ verbinding tussen UDM Pro en de 16 poort swtich en de 8 poort switch op de eerste verdieping, om een goede "backbone" te hebben.

Introductie van POE in mijn huis voor de APs en om een aantal nieuwe domotica "speeltjes" direct van stroom te voorzien, eventueel met een splitter, om de groeiende stapel stekkerdozen in te krimpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SkyFlyer schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:45:
SPF+ verbinding tussen UDM Pro en de 16 poort swtich en de 8 poort switch op de eerste verdieping, om een goede "backbone" te hebben.
SFP+ zorgt niet voor een verbinding tussen twee switches. SFP+ is een standaard om (uitbreidings)modules in een switch te plaatsen en die module kan dan vanalles zijn. De module kan een standaard RJ45 aansluiting hebben, een van de vele varianten van een glasvezelaansluiting, of een vorm van Direct Attach Copper (dus een kabel met aan beide uiteindes een SFP+ module, bedoeld voor in racks dus korte afstanden. Uiteraard krijg je een SFP+ module niet door een leiding getrokken).
Overigens doet ook alleen de UDM Pro van het lijstje aan SFP+, zowel de USW 8-150W als USW 16 Gen 2 doen maar SFP. Oftewel: maximale snelheid is 1Gbit/s voor de SFP-poorten en in principe kun je dan net zo goed gewoon ethernet trekken (tenzij je voor de lol glas wilt doen, of voor elektrische scheiding).

Daarnaast kun je je afvragen of die USW 8-150W echt nodig is. Ja, als je SFP wilt wel, maar anders kun je beter voor de Lite 8 PoE gaan. Compacter, zuiniger, en een stuk goedkoper. Enige (verdere) beperking is dat er maar 8 poorten in PoE(+) kunnen voorzien en maximaal 52W. De USW 8-60W kan IIRC niet, omdat de U6 LR PoE+ vereist en de 8-60W dat niet kan leveren. En de 8-150W is al echt een oudje (net zoals de rest van de 19" lineup die niet "Gen 2" is), dus de vraag is ook hoe lang die nog ondersteund zal blijven.

V.w.b. de U6 LR, heb je die echt nodig, en dan ook nog 2x? Persoonlijk vind ik het een duur AP. Het zal vast doen wat het beloofd, maar de vraag is of je het merkt tegenover bv de U6 Lite. En mixen kan natuurlijk ook: een U6 LR met een U6 Lite (of zelfs een AC als je dat zou willen). Immers gok ik dat er maar een of een aantal plekken zijn waar je echt hoge snelheden wilt hebben (met 4x4 MU-MIMO) en de rest hoef je maar bereik te hebben voor bv een telefoon of tablet, waarbij 100Mbit/s of 500Mbit/s of whatever niet uit maakt en bv de 2x2 MU-MIMO van de U6 Lite ook voldoende zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
RobertMe schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:19:
[...]

SFP+ zorgt niet voor een verbinding tussen twee switches. SFP+ is een standaard om (uitbreidings)modules in een switch te plaatsen en die module kan dan vanalles zijn. De module kan een standaard RJ45 aansluiting hebben, een van de vele varianten van een glasvezelaansluiting, of een vorm van Direct Attach Copper (dus een kabel met aan beide uiteindes een SFP+ module, bedoeld voor in racks dus korte afstanden. Uiteraard krijg je een SFP+ module niet door een leiding getrokken).
Overigens doet ook alleen de UDM Pro van het lijstje aan SFP+, zowel de USW 8-150W als USW 16 Gen 2 doen maar SFP. Oftewel: maximale snelheid is 1Gbit/s voor de SFP-poorten en in principe kun je dan net zo goed gewoon ethernet trekken (tenzij je voor de lol glas wilt doen, of voor elektrische scheiding).

Daarnaast kun je je afvragen of die USW 8-150W echt nodig is. Ja, als je SFP wilt wel, maar anders kun je beter voor de Lite 8 PoE gaan. Compacter, zuiniger, en een stuk goedkoper. Enige (verdere) beperking is dat er maar 8 poorten in PoE(+) kunnen voorzien en maximaal 52W. De USW 8-60W kan IIRC niet, omdat de U6 LR PoE+ vereist en de 8-60W dat niet kan leveren. En de 8-150W is al echt een oudje (net zoals de rest van de 19" lineup die niet "Gen 2" is), dus de vraag is ook hoe lang die nog ondersteund zal blijven.

V.w.b. de U6 LR, heb je die echt nodig, en dan ook nog 2x? Persoonlijk vind ik het een duur AP. Het zal vast doen wat het beloofd, maar de vraag is of je het merkt tegenover bv de U6 Lite. En mixen kan natuurlijk ook: een U6 LR met een U6 Lite (of zelfs een AC als je dat zou willen). Immers gok ik dat er maar een of een aantal plekken zijn waar je echt hoge snelheden wilt hebben (met 4x4 MU-MIMO) en de rest hoef je maar bereik te hebben voor bv een telefoon of tablet, waarbij 100Mbit/s of 500Mbit/s of whatever niet uit maakt en bv de 2x2 MU-MIMO van de U6 Lite ook voldoende zal zijn.
Dank voor de hulp zover!

De 8 poort switch heb ik aangepast, 2 APs zal ik sowieso nodig hebben (gebruik nu 2x Nest Wifi + 1 point, met een extra Google Wifi in de garage voor dekking van de (achter) tuin. Die laatste dekking neem ik niet mee in huidige plan, maar daar "ontdekte" ik de LR bij, omdat die ook buiten opgehangen kan worden.

Voor binnen zat ik eerst naar de Lite te kijken (inderdaad vanwege de prijs), maar ik schrok van het bereik in het UniFi design center. Bijkomend voordeel is inderdaad de hogere snelheden van van de LR (hopenlijk), wij gebruiken in bijna elke kamer wel eens laptops. Zelfs de LR komt er niet heel goed uit in de designer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTPbA4WcoWm4ZprZxTgsfUdjQOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FBICy54mTVhvvjyWrFj6YUGS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EERN2AlAsAYY0bTf4nzSKqNyZFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kaVGy0O20gHJc6wqMm6Wc25o.png?f=fotoalbum_large

Zit dan nu op:

2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts)€ 30,47€ 60,94
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)€ 294,-€ 294,-
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 128,-€ 128,-
2Access pointsUbiquiti UniFi 6 Long-Range€ 175,-€ 350,-
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Pro€ 377,55€ 377,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1210,49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-04 19:14
Ik zoek een ....?
Router ter vervanging van de Netgear R7000 die nu alleen als router fungeert.
En de Wifi uitgeschakeld.
Tevens draaid deze een Asus merlin.
Maar deze laat de wensen na.

Wat is je budget?
plus minus 110

Ik twijfel tussen de edge router X en de USG.
Echter ik heb geen switch bij de router staan. Dan zal ik voor de USG een switch aan moeten schaffen.
Aangezien de leeftijd voor de Edge router is het nog een verstandige keuze?

Ik weet dat de Egdge router niet met de cloudkey te benaderen is. ( er draait een cloudkey en 2 ap lite van unifi)

Welke van de 2 het beste is of toch even wachten

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Clavat schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:57:
Ik zoek een ....?
Router ter vervanging van de Netgear R7000 die nu alleen als router fungeert.
En de Wifi uitgeschakeld.
Tevens draaid deze een Asus merlin.
Maar deze laat de wensen na.

Wat is je budget?
plus minus 110

Ik twijfel tussen de edge router X en de USG.
Echter ik heb geen switch bij de router staan. Dan zal ik voor de USG een switch aan moeten schaffen.
Aangezien de leeftijd voor de Edge router is het nog een verstandige keuze?

Ik weet dat de Egdge router niet met de cloudkey te benaderen is. ( er draait een cloudkey en 2 ap lite van unifi)

Welke van de 2 het beste is of toch even wachten
Een USG is misschien nog wel ouder dan de ER-X. Daarnaast is de ER-X nog geüpgrade naar EdgeOS 2 daar waar de USG nog op een EdgeOS 1 variant draait. Laat staan dat de USG al ongeveer een jaar geen serieuze updates meer heeft ontvangen (lees: alleen security en kritieke bugfixes). En de UniFi lijn nu inzet op "UnifiOS" wat op de UDM en toekomstige UXG lijn draait.

Ik zou het dus wel weten. En voor een EdgeRouter 4 gaan :+ Die overigens ook geen ingebouwde switch heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:59
Ik zoek een ....?
.. router voor mijn nog-op-te-leveren nieuwbouwhuis.

Wat is je budget?
Nvt - gewoon een goed apparaat nodig.

Ubiquiti, maar daar houdt het bij op.

Internet komt binnen in de meterkast straks, van mijn nog-op-te-leveren nieuwbouwwoning. Van daaruit 11 loze leidingen naar verschillende plekken verspreid over 3 verdiepingen. Er komt een AP (UniFi 6 Lite) op elke verdieping (en dus niet in de meterkast). Ik heb een Lite 16 PoE switch en een mini switch voor in het kantoortje. De rest zal in-wall outlets zijn. Hier wil ik dus een router bij.

De flow is dus feitelijk ISP --> router (to-be-determined) --> Lite 16 PoE switch --> patch paneel --> CAT6 UTP naar wall outlets en APs. Op termijn wordt er nog wel een NAS toegevoegd in de meterkast.

Ik zit niet diep in de netwerken, maar genoeg basis IT kennis, nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen om een beetje leer curve wel te overbruggen, en zoek dus een 'instap model' qua gebruiksvriendelijkheid.

Ik had de USG bedacht en die is dus ook onderweg. Maar ik lees nu steeds meer mensen die de USG afraden ivm al outdated, binnenkort helemaal geen updates meer, etc. Dus nu krab ik me toch achter m'n oren..

De vraag is dan ook... welk alternatief voor de USG? Een EdgeRouter? Zoja, welke? Of is die dan alweer meer voor de power-users (inclusief bijbehorende kennis)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
[b]lizard87 in "[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie"lizard87 schreef..

De vraag is dan ook... welk alternatief voor de USG? Een EdgeRouter? Zoja, welke? Of is die dan alweer meer voor de power-users (inclusief bijbehorende kennis)?
Voorlopig zie ik geen reden om af te wijken hoor. Het IDS gedeelte is achterhaald, maar niet je primaire doel. Verder routeerd dat ding prima, tenzij je gigabit er overheen gaat trekken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:44
lizard87 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:11:
Ik zoek een ....?
.. router voor mijn nog-op-te-leveren nieuwbouwhuis.

Wat is je budget?
Nvt - gewoon een goed apparaat nodig.

Ubiquiti, maar daar houdt het bij op.

Internet komt binnen in de meterkast straks, van mijn nog-op-te-leveren nieuwbouwwoning. Van daaruit 11 loze leidingen naar verschillende plekken verspreid over 3 verdiepingen. Er komt een AP (UniFi 6 Lite) op elke verdieping (en dus niet in de meterkast). Ik heb een Lite 16 PoE switch en een mini switch voor in het kantoortje. De rest zal in-wall outlets zijn. Hier wil ik dus een router bij.

De flow is dus feitelijk ISP --> router (to-be-determined) --> Lite 16 PoE switch --> patch paneel --> CAT6 UTP naar wall outlets en APs. Op termijn wordt er nog wel een NAS toegevoegd in de meterkast.

Ik zit niet diep in de netwerken, maar genoeg basis IT kennis, nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen om een beetje leer curve wel te overbruggen, en zoek dus een 'instap model' qua gebruiksvriendelijkheid.

Ik had de USG bedacht en die is dus ook onderweg. Maar ik lees nu steeds meer mensen die de USG afraden ivm al outdated, binnenkort helemaal geen updates meer, etc. Dus nu krab ik me toch achter m'n oren..

net wat @DiedX zegt. Ik zou gewoon voor een USG gaan. Heb er zelf in Maart dit jaar nog een aangeschaft. En toen werd mij ook gezegd dat hij al aantal jaartjes oud is en ik met de updates zou zitten. Ik heb echter nog geen seconde spijt gehad. Ik kwam van een huis-tuin-en-keuken TP-link router, en mijn netwerk is nu zoveel sneller en beter beheersbaar. Ik ben er dik tevreden mee, maar moet wel zeggen dat ik een basis gebruiker ben en dus niets doe met IDS. Mijn doel was een snel en stabiel netwerk wat ik centraal kan beheren en dat is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

DiedX schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:47:
[...]

Voorlopig zie ik geen reden om af te wijken hoor. Het IDS gedeelte is achterhaald, maar niet je primaire doel. Verder routeerd dat ding prima, tenzij je gigabit er overheen gaat trekken.
De USG haalt inderdaad geen gigabit, maar tot 900 mb/s trekt hij de lijn wel vol. Volgens mij is dat helemaal dikke prima. Overigens haalt een goedkope ER-X dit ook.
RobertMe schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:21:
Ik zou het dus wel weten. En voor een EdgeRouter 4 gaan :+ Die overigens ook geen ingebouwde switch heeft.
Je adviseert een edgerouter 4 haalt de edgerouter x aan die eigenlijk "om mee te beginnen" voldoende rekenkracht heeft? Of is dit een tikfoutje?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Goed dat ik dan toch nog even mee lees, ik was van plan om een USG neer te zetten achter mijn komende KPN glas gigabit. Maar wat ik dus hierboven lees lijkt mij dat geen goed plan. Dan is dat ding gelijk de beperkende factor, geen goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:19:
[...]

Je adviseert een edgerouter 4 haalt de edgerouter x aan die eigenlijk "om mee te beginnen" voldoende rekenkracht heeft? Of is dit een tikfoutje?
Ik bedoel precies wat er staat, zoals het er staat :P (vandaar de [small] en :+) En ja, een ER-X is waarschijnlijk ook voldoende.
Maar uiteindelijk moet natuurlijk iedereen zijn eigen afweging maken. Nu een nieuwe USG (3P) kopen betekent dat je eens zo duur uit bent als met een ER-X. Potentieel heb je dan nog een (extra) switch nodig. En met de USG haal je een oud, semi unsupported, apparaat in huis. Voordeel van de USG is dan wel het fancy dashboard in de UniFi Controller en het centrale beheer.

En voor de duidelijkheid: ja, ik heb een USG (gaat nu op de 4 jaar aan uit mijn hoofd) en ben gewoon tevreden erover (zonder IDS/IPS uiteraard). Maar met een ER-X zou ik dat waarschijnlijk ook zijn. En daarnaast een tweetal jaren terug een ER-4 bij familielid geplaatst, in combinatie met UniFi hardware. Uiteraard doet ook die wat die moet doen. Alleen "mis" je het centrale inzicht en beheer van de UniFi Controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:33:
Goed dat ik dan toch nog even mee lees, ik was van plan om een USG neer te zetten achter mijn komende KPN glas gigabit. Maar wat ik dus hierboven lees lijkt mij dat geen goed plan. Dan is dat ding gelijk de beperkende factor, geen goed plan.
De USG is niet beperkend, tenzij je IDS/IPS wilt gebruiken. Alleen is de hardware verouderd, en is het apparaat onofficieel in maintenance mode / support. Oftewel: verwacht geen nieuwe features of verbeteringen. Ieder moet vervolgens voor zich de keuze maken tussen een in verhouding "duur", oud apparaat zonder momenteel duidelijkheid over de support cyclus. Of een UDM (/Pro) met zijn voor en nadelen (waaronder de hoge prijs, afwijkende form factor / plaatsing van de UDM Base vs grote van de UDM Pro). Of een ER die niet in UniFi integreert maar potentieel een betere bang for buck geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:59
DiedX schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:47:
[...]

Thanks! Ja, IDS is niet mijn doel inderdaad. En de snelheid lijkt me meer dan voldoende voor wat wij thuis zullen doen (2 thuiswerkers, 2 kids waarvan er 1 binnenkort de wondere wereld van gaming zal gaan ontdekken).
RobertMe schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:38:
[...]
Maar uiteindelijk moet natuurlijk iedereen zijn eigen afweging maken. Nu een nieuwe USG (3P) kopen betekent dat je eens zo duur uit bent als met een ER-X. Potentieel heb je dan nog een (extra) switch nodig. En met de USG haal je een oud, semi unsupported, apparaat in huis. Voordeel van de USG is dan wel het fancy dashboard in de UniFi Controller en het centrale beheer.
Ik snap wat je zegt, maar in mijn geval is dat centrale beheer juist iets wat me aanspreekt. Dus dan is de afweging, is de USG goed/veilig genoeg om te gebruiken de komende jaren. Ik vind het geen probleem om over 4 jaar een nieuwe router te kopen, maar volgend jaar is wel al wat snel natuurlijk :P Of zal ik als huis-tuin-keuken gebruiker dat niet missen en ben ik met een simpele ER versie beter uit volgens jou?

EDIT: ah, je edit verduidelijkt dat al wel weer iets haha
EDIT2: ik vind de kosten van een UDM geen drempel. Maar lees her en der dat het wel moeilijk op te zetten/onderhouden is dan een USG, en wat minder stabiel is. Dan is het natuurlijk veel extra geld voor minder 'gemak'..

[ Voor 8% gewijzigd door lizard87 op 29-12-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
begrijp ik de benamingen goed,

FTU = binnenkomst glas punt KPN
NTU = converter glas naar utp die dan weer naar bv een usg gaat.

Nou zie ik dat de ER 4, een SFP poort heeft. Wat is het voordeel van de FTU direct op de SFP. En kan dat überhaupt wel bij KPN glas.

Veel termen en afkortingen zijn voor mij abacadabra :) sorry

@RobertMe Thanks voor de duiding, ik stap dan toch weg van de USG. Alles gaat nieuw en wil het dan toch up to date hebben. Volgens mij verval ik dan inderdaad in de ER4 of de DMpro. Waar de Dream machine mij dan weer een beperking geeft voor iptv zonder xperia ding van kpn. Maar dan zoals ik wel zie een 8 poorts geintregeerde switch.
RobertMe schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:38:
[...]

En daarnaast een tweetal jaren terug een ER-4 bij familielid geplaatst, in combinatie met UniFi hardware. Uiteraard doet ook die wat die moet doen. Alleen "mis" je het centrale inzicht en beheer van de UniFi Controller.
Dat wist ik dus ook niet, dan valt die bijna ook gelijk af......

[ Voor 24% gewijzigd door ppeterr op 29-12-2020 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ppeterr schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:56:
begrijp ik de benamingen goed,

FTU = binnenkomst glas punt KPN
NTU = converter glas naar utp die dan weer naar bv een usg gaat.
Ik heb zelf geen Fiber to the Home (wel paar weken terug glasvezel tussen een USW 8-150W en 16-150W gelegd). Maar bij mijn weten klopt dat ja. Meestal heb je een kastje dat niks anders doet dan glasvezel omzetten naar UTP, wat dan de NTU is.
Nou zie ik dat de ER 4, een SFP poort heeft. Wat is het voordeel van de FTU direct op de SFP. En kan dat überhaupt wel bij KPN glas.
Het voordeel is dat je het extra kastje er tussenuit haalt. In principe maakt het technisch niet uit gezien het "signaal" verder hetzelfde is, in de zin dat de ethernet data identiek is, alleen gaat die het ene moment over een glasvezel en het andere moment over UTP. Mits je de meer "klassieke" FttH hebt waarbij een dedicated glasvezel jouw huis binnen komt. Tegenwoordig schijnt KPN gebruik te maken van GPON, waarbij het signaal wel gedeelt wordt met de buren en je dus sowieso een extra apparaat van KPN krijgt dat ervoor zorgt dat jij alleen je eigen data ontvangt en het signaal van de buren onderling niet "door elkaar gaat praten" of wat dan ook.
@RobertMe Thanks voor de duiding, ik stap dan toch weg van de USG. Alles gaat nieuw en wil het dan toch up to date hebben. Volgens mij verval ik dan inderdaad in de ER4 of de DMpro. Waar de Dream machine mij dan weer een beperking geeft voor iptv zonder xperia ding van kpn. Maar dan zoals ik wel zie een 8 poorts geintregeerde switch.
De switch in de UDM Pro heeft nog een nadeel. Het backplane zou 1Gbit/s zijn en dus een beperking vormen. Op zijn minst doordat je in totaal maar 1Gbit/s kunt laten routeren tussen (V)LANs onderling en naar het internet. Of die beperking ook geldt voor het switchen binnen hetzelfde VLAN weet ik niet.
[...]

Dat wist ik dus ook niet, dan valt die bijna ook gelijk af......
En zo houd je geen opties meer over :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05
De switch in de UDM Pro heeft nog een nadeel. Het backplane zou 1Gbit/s zijn en dus een beperking vormen. Op zijn minst doordat je in totaal maar 1Gbit/s kunt laten routeren tussen (V)LANs onderling en naar het internet. Of die beperking ook geldt voor het switchen binnen hetzelfde VLAN weet ik niet.
Wat je zeker bij een thuis situatie niet zomaar tegenaan gaat lopen. De switch op de UDM pro is dan ook meer voor management apparaten zoals HP ILO, Dell iDrac je raspberry Pi. Allemaal lage bandbreedte.

Eerdere revisies hadden wel een snellere backplane maar aangepast zodat de SFP+ andere snelheden aankan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeXUQ-YCjXZrAlH9EzanGYpu7Fg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2JBI8rzGHNx5SEp8zZIC1LFU.png?f=user_large

15x330 SW38

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-04 13:31
Bijzonder. Dan zou je dus naar een 3.1 revisie UDM Pro moeten zoeken als je er eentje koopt ?
Ik twijfel nog steeds. Gebruik de PI als controller voor meerdere sites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

kevertje1977 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:00:
Bijzonder. Dan zou je dus naar een 3.1 revisie UDM Pro moeten zoeken als je er eentje koopt ?
Ik twijfel nog steeds. Gebruik de PI als controller voor meerdere sites.
Dat zijn vziw alleen de EA systemen die verkocht zijn. Voor de GA is het ontwerp herzien en daar is revisie 5 uit gekomen.

Flickr

• ppeterr
Klopt het dat die 8 poorten op de UDM pro ook niet PoE zijn ? Dat lijkt mij toch een gemiste kans, hoe los je dat dan op. Een secundaire switch erbij of een (waar ik niks nog over weet) injector ?

Het sluit wel aan bij jou mening over de poorten, en past gelijk minder bij hoe ik het zou willen gebruiken.
Centauriprime schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:18:
[...]
Wat je zeker bij een thuis situatie niet zomaar tegenaan gaat lopen. De switch op de UDM pro is dan ook meer voor management apparaten zoals HP ILO, Dell iDrac je raspberry Pi. Allemaal lage bandbreedte.

[ Voor 53% gewijzigd door ppeterr op 31-12-2020 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
@ppeterr , die injectors zijn niet spannend. Utp in, utp uit en 220 in. Dat in een klein kastje.

Wat het irritant maakt is dat je vervolgens die 220 aan moet sluiten. Oftewel: stekkerdoos. Dan is PoE toch wel heel lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

ppeterr schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:26:
Klopt het dat die 8 poorten op de UDM pro ook niet PoE zijn ? Dat lijkt mij toch een gemiste kans, hoe los je dat dan op. Een secundaire switch erbij of een (waar ik niks nog over weet) injector ?

[...]
Klopt ja. UI wil graag dat je nog wat meer spullen koopt :+

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-04 13:31
ppeterr schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:26:

Het sluit wel aan bij jou mening over de poorten, en past gelijk minder bij hoe ik het zou willen gebruiken.

[...]
Correct.

YouTube: UniFi Dream Machine Pro (UDM-Pro)

handige link ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
DiedX schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:31:
@ppeterr , die injectors zijn niet spannend. Utp in, utp uit en 220 in. Dat in een klein kastje.

Wat het irritant maakt is dat je vervolgens die 220 aan moet sluiten. Oftewel: stekkerdoos. Dan is PoE toch wel heel lekker.
Oke, simpele oplossing, maar haalt wel weer het idee van een complete oplossing onderuit.
Die staat toevallig aan :) En daar viel het mij ook op.

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

ppeterr schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:36:
[...]

Oke, simpele oplossing, maar haalt wel weer het idee van een complete oplossing onderuit.
De productlijn heet unifi, de bedoeling van de lijn is dan ook dat je naar behoefte je netwerk kunt samenstellen.
De UDM is wat dat betreft redelijk bijzonder en gaat aan die gedachte voorbij. Zowel de base als pro.
Een All-In-One is nooit iets wat in die gedachte heeft gepast. De die-hard community was er dan ook niet blij mee. Nog steeds grotendeels niet. Er is ook mede door de UDM nog maar 1 product zonder opvolger en dat is een nieuwe router.

Flickr

• ppeterr
ed1703 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:46:
[...]

De productlijn heet unifi, de bedoeling van de lijn is dan ook dat je naar behoefte je netwerk kunt samenstellen.
De UDM is wat dat betreft redelijk bijzonder en gaat aan die gedachte voorbij. Zowel de base als pro.
Een All-In-One is nooit iets wat in die gedachte heeft gepast. De die-hard community was er dan ook niet blij mee. Nog steeds grotendeels niet. Er is ook mede door de UDM nog maar 1 product zonder opvolger en dat is een nieuwe router.
Het is logisch dat ze ook de kant van de "gewone" thuis gebruikers willen bedienen. Ik denk dat ze daar met de UDM base een goeie zet mee maken. Ben mijzelf er nu meer aan in het verdiepen, en zie mijzelf als een gewone thuis gebruiker die net dat extra meer wil. Maar zie dan wel de UDM pro als een soort goedmakertje die het ook net niet is. Begrijpelijk dat de harde kern daar dan ook over valt

De UGX komt er vast wel, ik zie mij die liever in mijn meterkast schroeven met een knappe switch dan de UDM denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
HansieGansie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:27:
Hallo allen,

Eind januari vertrekken wij naar onze nieuwbouwwoning, dus nu kan de aanschaf van het leuke spul beginnen.

Ik zoek apperatuur voor mijn wifi/bedraad thuisnetwerk.
3 accesspoints
switch voor minimaal 12 poorten
evt router

De volgende voorbereidingen liggen er momenteel:
- Wifipunt (PoE) plafond begane grond
- Wifipunt (PoE) plafond eerste verdieping
- Wifipunt (PoE) muur zolder
- daarnaast nog loze leidingen voor evt. netwerkkabels naar praktisch alle kamers. (+/- 8 )
- Wellicht in de toekomst nog een PoE access point achter in de tuin als de dekking tegenvalt
- Wellicht nog in de toekomst 1 a 2 PoE camera's

Al deze kabels/leidingen komen uit in de meterkast, De meterkast heeft echter bepertke ruimte wat ervoor zorgt dat apparaten niet echt breder dan 32 cm mogen zijn. Eventueel zou ik in de meterkast wat kunnen knutselen dat die 32 cm geen limiet is, maar ik weet niet of de meterkast er dan overzichtelijker op word.

Wat is je budget?
Een heel hard budget heb ik niet, maar hou wel het motto "goed is goed genoeg" aan. Dus enigszins bereid voor de toekomst is fijn, maar ik hoef niet perse 100en euro's uit te geven voor een overkill netwerk.

Gezien de beperktere ruimte in de meterkast, lijkt mij de "Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE" een goede oplossing als switch met een aantal PoE poorten en genoeg poorten voor de overige loze leidingen.

Daarnaast dacht ik zelf aan de standaard AC-lite accespoints voor de wifi-punten.

Ik heb de volgende bedenkingen:
- Het wifipunt op zolder zit tegen de muur. Zou ik hiervoor beter een wall-accesspoint kunnen pakken?
- Is het de moeite waard om te investeren in bijvoorbeeld de Unifi-lite 6 access point ipv de normale ap?
- Is het PoE budget van de switch lite niet aan de krappe kant? Ik ben geen expert op dit gebied, maar als ik in de pricewatch naar de specs van de unifi 6 lite ap kijk, zie ik dat deze 12 watt gebruiken, dan gaat het natuurlijk vrij hard.

Graag hoor ik of jullie nog suggesties/verbeteringen hebben op mijn bedachte equipment. Alle hulp is welkom, al is het maar een bevestiging dat mijn bedachte setup goed genoeg is. :)

alvast bedankt!
Zou iemand nog iets zinnigs kunnen zeggen over post van een paar weken terug?
Met name de de Unifi Switch lite 16 PoE icm 3 Unifi 6 lite ap's, aangezien deze volgens specs 12 watt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

HansieGansie schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:26:
[...]

Zou iemand nog iets zinnigs kunnen zeggen over post van een paar weken terug?
Met name de de Unifi Switch lite 16 PoE icm 3 Unifi 6 lite ap's, aangezien deze volgens specs 12 watt gebruiken.
De USW 16 lite heeft een PoE budget van 45 watt. Beantwoord dit je vraag?
Die 12 watt is wel maximaal, wat niets afdoet aan het feit dat je switch dit wel zou moeten kunnen leveren.

[ Voor 12% gewijzigd door ed1703 op 04-01-2021 12:34 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
ed1703 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:33:
[...]

De USW 16 lite heeft een PoE budget van 45 watt. Beantwoord dit je vraag?
Die 12 watt is wel maximaal, wat niets afdoet aan het feit dat je switch dit wel zou moeten kunnen leveren.
bedankt..

Sorry, mijn laatste berichtje was niet helemaal volledig vergeleken met het contextverhaal wat ik eerder beschreven had.
Wellicht dat er in de nabije toekomst naast de 3 ap's ook nog 2 PoE camera's aan komen te hangen. Dan gaat het opgeteld misschien net niet passen, maar kan me voorstellen dat nooit alles tegelijk maximaal wattage gebruikt.

Is het af te raden om met alle max wattages ook maar 1 of 2 watt boven het PoE budget te gaan?

Daarnaast nog de vraag in hoeverre een normale ap zal functioneren op de zolder (qua dekking) waar hij aan de muur hangt ipv het plafond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:23
Ik gebruik een Ubiquiti EdgeRouter 6P (een Ubiquiti EdgeRouter 4 is even snel en kan een budget alternatief zijn) in combinatie met een UniFi USW-Lite-16-PoE. Ik heb zowel AP's aan de EdgeRouter als aan de USW-Lite hangen en qua POE budget ga je dat waarschijnlijk wel redden.Voor zolder kun je evt. ook een Unifi In-Wall nemen.
Overigens ondersteunen de AP-6-Lite ook Passive PoE (48V), dus als je een EdgeRouter 6P gebruikt met een 48V voeding (tegenwoordig volgens mij meegeleverd) dan kun je die ook nog direct aan de EdgeRouter 6P hangen en daarvandaan voeden.

[ Voor 37% gewijzigd door lazybones op 04-01-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roant2000
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2021
Ik zoek een ....?
Ik zoek een Systeem dat me huidige acces point van de kpn kan vervangen zodat ik een stabieler wifi netwerk heb

Wat is je budget?
Ongeveer 500 euro

Vindt ubiquiti een mooi merk omdat je er ook camera's op aan kunt sluiten en de beelden kunt opslaan in de Cloud key Gen2

Hoe meer informatie je deelt, hoe beter we je kunnen helpen.

Het systeem komt in een Woonhuis met een begane grond en 2 verdiepingen. ik wil beginnen met 1 access point en een cloud key en dit dan mogelijk later uitbereiden met meerdere access points wanneer dit goed werkt.

Ik dacht om te beginnen met een Cloud key om me ubiquiti apparatuur te regelen en om hier in de toekomst camera's op aan te kunnen sluiten. Verder dan een access point zoals de UAP AP Nano, om te beginnen met 1 maar ook dit kan ik later nog uitbereiden.

Heb ik nog meer compononten nodig van ubiquiti om een betrouwbaar systeem neer te zetten. Ik lees ook dingen over de ubiquiti USG router en een managed switch, maar weet niet of dit echt nodig is.

Aangezien dit best wel prijzige componenten zijn wil ik wel zeker weten of ik dit nodig heb of niet, kan iemand mij hier meer advies over geven.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:52
Wellicht dat iemand met meer kennis mij een duwtje kan geven.

Op dit moment heb ik een Cloudkey en 2x AC-LITE in huis hangen. De AC-LITE's heb ik elders nodig (daar waar snelheid geen boeiende factor is). In het verleden zou ik dan 2x AC-PRO kopen voor thuis en klaar.

Maar nu kijk ik op de site van Ubiquiti en zie ik daar de AC-LITE en AC-PRO niet meer staan. Er wordt vooral gesproken over de nanoHD en HD. Hier op Tweakers wordt vaak de Lite 6 genoemd.

Begrijp ik het goed als ik denk dat er dit gebeurd:
AC-LITE -> nanoHD
AC-PRO -> HD

In dat geval koop ik liever de nanoHD ipv de AC-PRO. Nieuwer en langere ondersteuning in de toekomst.

Of kan ik beter naar de 6 serie kijken?

Snelheid is niet zo belangrijk, het zou fijn zijn als ik nieuwe simpelweg op de ophanging van de huidige AC-LITE's kan klikken.

[ Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 06-01-2021 11:52 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-04 14:55
@Drardollan
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) en pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) zijn toch nog op vele plekken beschikbaar en staan bij Ubiquiti ook gewoon nog steeds tussen de Unifi producten https://www.ui.com/products/#unifi. De EU Ubiquiti webshop verkoopt ze zelfs nog https://eu.store.ui.com/c...ts/products/unifi-ac-lite

Unifi AP's met Wifi 6 zijn nog heel nieuw en schaars, nanoHD is niet echt een opvolger voor de AP AC's, dus als je echt nu iets moet hebben en het moet niet noodzakelijk Wifi 6/AX zijn, dan zou ik AP AC Pro's nemen, het prijsverschil met AP AC Lite's is klein geworden en Unifi neem je niet voor de snelheid maar voor de stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik wil mijn netwerk uitbreiden naar de 1e etage.

Ik heb nu onderstaande config:

Ziggo modem
USG
US8-60W
TV
PS4
1e etage 2 kabels
Cloudkey gen2
NanoHD

Nu wil ik op de 1e etage een switch hebben en een Accespoint.

Ik zit met 3 scenario's in gedachten.

1.

US8-60W + NanoHD kopen en plaatsen op de 1e etage.

Voordeel: is dat ik dan de cloudkey kan verplaatsen naar boven.

Nadeel: stevig aan de prijs.

2.

In-Wall HD op de 1e etage zodat ik 4 poorten heb.

Voordeel: compact en voordeliger.

Nadeel: geen POE voor mijn cloudkey.
Waar plaatsen zodat ik bij de poorten kan (heb ook geen inbouwdoos)

3.
Dream Machine in woonkamer bij de modem zodat switch en NanoHD naar de 1e etage kunnen.

Voordeel: USG + cloudkey over dus kan ik verkopen.

Nadeel: Puzzelen hoe ik alles over kan zetten van cloudkey naar Dream Machine.

Wat is nu de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickown
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-04 22:30
Ik zie door de vele opties niet meer de juiste.

Ik ben op zoek naar een Ubiquiti UniFi PoE Switch die mijn drie Ubiquiti Lite WiFi 6 acces point kan voorzien van stroom. In de toekomst moet er nog een camera bij op kunnen. Daarnaast nog paar extra poorten zou fijn zijn . Welke raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinB.
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-08-2024
Ik zoek een …. ?
Goede (future proof) basis voor een Unify setup.

Wat is je budget?
Afhankelijk van hoe ver ik wil gaan met de Unify setup, in de basis +/-500 euro.

Binnen het Unify systeem geen specifieke voorkeuren. Het moet wel enigszins future proof zijn.

Woonhuis van ~145m2 over 2 verdiepingen.

In de meterkast komen een aantal UTP kabels bij elkaar vanuit het huis, hier moet dus sowieso een switch en/of router komen.

Ik wil graag beginnen met een basis Unify setup, momenteel alleen de all-in-one van Ziggo hier in de meterkast staan, maar bereik is door het huis niet overal even goed.

Optie 1: UDM en switch in meterkast, AP op eerste verdieping.

Op zich ben ik wel gecharmeerd van de all-in-one oplossing UDM. Voordeel; goede prestaties t.o.v. USG, ingebouwde controller, iets goedkoper dan USG setup. Nadeel; AP in de meterkast is een beetje zonde, bereik aan het andere eind van het huis (waar het meest gebruik van zal worden gemaakt) is dan minder. Ook wil ik mezelf niet vastpinnen aan een bepaalde (IP)TV provider, wat ik begrijp is de UDM niet geschikt voor KPN iTV. Dus mocht ik ooit toch iets als iTV willen afnemen dan wil ik niet dat mijn (dure) Unify setup roet in het eten gooit.

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 105,43€ 105,43
1Access pointsUbiquiti UniFi AC In-Wall€ 84,89€ 84,89
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine€ 289,35€ 289,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,67

Optie 2: USG, controller en switch in de meterkast en AP in woonkamer en op eerste verdieping.

Zover ik begrijp is de USG intussen dermate verouderd en presteert hij sterk onder voor de UDM. Ook is de setup iets duurder dan die op basis van de UDM. Wel future proof met het oog op IPTV configuraties en modulariteit.

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 105,43€ 105,43
2Access pointsUbiquiti UniFi AC In-Wall€ 84,89€ 169,78
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 103,30€ 103,30
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key Gen2€ 177,92€ 177,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 556,43

TLDR;
Welke Unify router is momenteel aan te raden? USG = oud/traag/EOL (?), UDM = beperkter (IPTV)/lastiger goed te plaatsen door ingebouwde AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:34
Goedenavond Tweakers,

Situatieschets:
Momenteel ben ik bezig met het aanleggen van een netwerk in het huis wat we over anderhalve week betrekken. Het gaat om bestaande bouw waar we op iedere verdieping een bekabeld AP aansluiten. Ik maak al langer tot tevredenheid gebruik van het Unifi ecosysteem. Ik heb een USW-24-250W als switch die in de meterkast komt, op iedere verdieping één AP en enkele camera's. Onlangs heb ik ook een Cloud Key Gen 2 plus aangeschaft en een USG. Het stukje router is nieuw voor me, daar gaat deze vraag over.

Ik zoek een ....?
Geschikt device om de Ziggo 250/25 die in bridge modus gaat te routeren welke ook toekomstbestendig is.

Wat is je budget?
Ongeveer 150 euro (en eventueel verkoop van CK en/of USG).

Ik wil graag bij Unifi blijven, dat bevalt goed.

Bestaande bouw, circa 25 jaar oud, verdiepingsvloeren van beton. Momenteel heb ik meerdere AP's, ik ben niet van plan alles te gaan gebruiken. Er liggen twee In Wall AP's te wachten, één AC-Lite en twee AC-LR.

Optie 1:
Niets aanpassen dus USG + CK2+ icm de USW-24-250W gebruiken.

Optie 2:
USG vervangen voor USG PRO en deze via glasvezel aansluiten op de USW-24-250W.

Optie 3:
USG en CK2+ weg doen en een UDM Pro aanschaffen die de functie van de USG en de CK2+ overneemt die vervolgens via glasvezel aansluiten op de USW-24-250W.

Advies wat de beste (lees snelste, meest stabiele) en meest toekomstbestendige optie is.

Alvast dank!

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Iemand toevallig een gouden tip voor aankoop van een Cloud Key? Nergens meer op voorraad, blijkbaar krijgt Ubiquiti ze niet geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:11
Drardollan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:46:
Iemand toevallig een gouden tip voor aankoop van een Cloud Key? Nergens meer op voorraad, blijkbaar krijgt Ubiquiti ze niet geproduceerd.
Deze is toch gewoon overal op voorraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
La1974 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:23:
[...]

Deze is toch gewoon overal op voorraad?
De Gen2 is nogal prijzig en overrated voor een simpele thuis setup met 2 AP-Lite's. Enige reden om er een Gen1 key bij te doen is dat het updaten van de software vanzelf gaat en je wat meer inzicht hebt, dat is wel 80 euro waard. Maar 180 is een stap te ver voor de meeste consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
Drardollan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:28:
[...]

De Gen2 is nogal prijzig en overrated voor een simpele thuis setup met 2 AP-Lite's. Enige reden om er een Gen1 key bij te doen is dat het updaten van de software vanzelf gaat en je wat meer inzicht hebt, dat is wel 80 euro waard. Maar 180 is een stap te ver voor de meeste consumenten.
Je zoekt iets wat niet meer gemaakt wordt. Het is niet dat Ubiquiti ze niet meer geproduceerd krijgt. Ze zijn gewoon uit het assortiment.

Dan heb je meer kans op het V&A van Tweaker of Marktplaats.

Maar waarom geen Raspberry Pi? Biedt alles wat je zoekt behalve misschien het automatisch updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
La1974 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:37:
[...]

Je zoekt iets wat niet meer gemaakt wordt. Het is niet dat Ubiquiti ze niet meer geproduceerd krijgt. Ze zijn gewoon uit het assortiment.

Dan heb je meer kans op het V&A van Tweaker of Marktplaats.
Volgens de 2 NL distributeurs is het een kwestie van productie en zijn ze zeker niet uit het assortiment. Op internet vind ik dat ook niet terug, de Gen2 is een totaal ander product.

Tweedehands is geen optie, het is voor een klant :)
Maar waarom geen Raspberry Pi? Biedt alles wat je zoekt behalve misschien het automatisch updaten.
Dat is inderdaad een alternatief, al kan ik de klant ook op mijn eigen key aansluiten voor een paar maanden. Ben niet zo happig op dat soort koppelingen, maar veel andere opties zijn er niet meer ben ik bang.

Al overweeg ik nu gewoon zonder controller te doen, dat kan ook nog. Roaming e.d. werken gewoon, dan maar even geen updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Drardollan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:54:
Al overweeg ik nu gewoon zonder controller te doen, dat kan ook nog. Roaming e.d. werken gewoon, dan maar even geen updates.
Ook daar heb je niet perse een controller voor nodig mocht dit echt nodig zijn.
code:
1
upgrade https://dl.ui.com/path/to/upgrade-vX.Y.Z.bin

[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 15-01-2021 10:19 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ed1703 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Ook daar heb je niet perse een controller voor nodig mocht dit echt nodig zijn.
code:
1
upgrade https://dl.ui.com/path/to/upgrade-vX.Y.Z.bin
Als kleine zelfstandige die regelmatig Unifi wegzet bij de klanten is dat helaas niet echt handig. Groot deel van de klanten heb ik geen zelfstandige toegang (geen VPN aanwezig) en is het fijn als je een autonome oplossing weg kan zetten cq. de remote toegang van Unifi kan gebruiken.

Want dat is met name het nadeel van de rPi oplossing, de remote toegang werkt(e) niet. Ik moet het nog even uitproberen, maar ik begreep dat er nu een 64 Bit Raspberry OS is, en dan zou het wel moeten werken. Dat is opzich een prima oplossing als dat werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 15-01-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Drardollan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:38:
[...]

Als kleine zelfstandige die regelmatig Unifi wegzet bij de klanten is dat helaas niet echt handig. Groot deel van de klanten heb ik geen zelfstandige toegang (geen VPN aanwezig) en is het fijn als je een autonome oplossing weg kan zetten cq. de remote toegang van Unifi kan gebruiken.

Want dat is met name het nadeel van de rPi oplossing, de remote toegang werkt niet. Tenzij hier recent iets in gewijzigd is, maar dat moet ik even uitproberen.
Ik heb het hier op een RPI draaien en "remote access" werkt hier prima.
Zelfs al een UI-engineer op bezoek gehad. Alleen werkt alles nog wel via de oude portal.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ed1703 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:47:
[...]

Ik heb het hier op een RPI draaien en "remote access" werkt hier prima.
Zelfs al een UI-engineer op bezoek gehad. Alleen werkt alles nog wel via de oude portal.
Oude of nieuwe portal maakt mij niet uit, volgens mij hangt bij mij alles nog in de oude portal.

Maar dit dwaalt wat ver af van aankoopadvies, ik weet even voldoende voor nu. Ik ga een Pi wegzetten en die mogelijk later vervangen door een Key (mochten ze weer beschikbaar komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-04 16:45
Hi allemaal,

Ik heb een vraagje om advies. Ik ben niet zo goed in netwerken :-)

Ik heb Tmobile thuis, met een draytek router.
Meteen daarachter ligt een 1Gbit switch (een of ander goedkoop ding), vanuit daar kabels naar de tv en de philips hue, een kabel naar het midden van de kamer voor een pc, kabels naar boven met weer een switch (en daar weer een pc en twee printers en dat soort dingen).

Bekabeld loopt het prima, al zijn het niet allemaal cat7 kabels :-)
Wifi is echter ruk.

wat ik zou willen doen:
- in hte midden van de kamer (waar toch al een pc staat met kabel) een accespoint maken met het hoofd wifi netwerk (daar zit dan dus wel een switch tussen) en wellicht boven dezelfde truc.

Gaat dit werken? Is het wijs om dan ook beide switches te vervangen, en is er advies te geven over welke router/acces point het beste werkt/werken?

Owja ik heb een rijtjeshuis, jaren 30, net ene maatje groter dan gemiddeld maar niet idioot groot ofzo. Er zijn wel heel veel wifi netwerken in de buurt (al geknungeld met kanalen enzo maar dat biedt geen soelaas).

alvast bedankt!

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Gaat prima werken, ik zou - tenzij je VLANs wilt gebruiken om netwerken te scheiden (maar dan moet je router ook de deur uit) - het lekker doen.

RPi in de hoek als controller. Knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-04 18:27
Ik zoek een ....?
Min. 2, liefst 3 WiFi AP's om het hele huis te voorzien van draadloos netwerk.

Wat is je budget?
Tussen de 200 en 400, hoe minder hoe beter.

Ik denk dat ik toch AX (WiFi 6) moet nemen om toekomst bestendig te zijn. Ik ben ven plan om deze AP's vele jaren te gebruiken. Eén van de AP's moet zeker 2 LAN poorten hebben, omdat de locatie waar die moet komen maar 1 aansluiting heeft en anders nog een switch moet zetten. Als er één met 3 poorten kan nog beter.

Het is de bedoeling dat er perfect kan geroamed worden over het gehele huis. Ik heb geen nood aan router, ik heb een eigen firewall. Ik ga alle AP's met draad aansluiten, geen wireless mesh.

Mijn oog viel eerst op de TP-Link Deco M9 Plus, maar wegens WiFi 6 dan op de Deco X60. Maar ik ben een IT'er die graag zelf prutst en vrees een beetje dat ik niet veel zelf kan instellen bij die Deco sets.

Daarom viel mijn ook nu op Ubiquiti maar ik vind precies niet direct WiFi 6 AP's en zie door de bomen het bos niet meer. Nano vs AC vs AC-PRO?

Advies over welke AP's combinatie?

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-04 14:14
Ik zoek een ....?
Vervangende access points van mijn AC Lite versies en daarbij wil ik denk ik meteen een poe switch in gebruik nemen.
En misschien ook een gateway te plaatsen

Wat is je budget?
Rond de 600 euro

Geen voorkeur. Puur een goed advies.
Wat belangrijk is is een goeie overdracht van ap naar ap.
De lites doen het best goed in mesh mode.
Maar beginnen nu langzamerhand wat issues te vertonen.
Wel zenden ze WiFi signal en blijf ik geconnect maar de internet verbinding is in eens weg.
Na een minuut of 2 is de internet verbinding weer terug.
Het issue zit in de ap aangezien andere devices op de zelfde switch dan nog keurig internet hebben.
Gezien de leeftijd mogen ze dan wel vervangen worden.

De controller software draait op een server en dus geen cloud key nodig.

Ik zit nu in de twijfel tussen de ap pro, wifi 6 lite en de nano HD flex.
Kwa devices zit er meestal 10 devices constant verbonden met een Max van 20.
De pro stond dacht ik bekend om de goede overdracht.

De wifi 6 lite zal vermoed ik net als de huidige werken.

Maar over de nanahd kan ik het niet vinden.

Ik neig naar de nanohd te gaan.
Daar 3 stuks.
1 boven op zolder met de poe adapter.
2 beneden 1 woonkamer en 1 schuur met de Ubiquiti UniFi Switch 8-60W verbonden.
(dus geen mesh meer)
Opzich zou dan in de woonkamer ook de ap vervangen kunnen worden door de dream machine maar heb tot nu toe alleen twijfelachtige reviews gezien.
En een USG router als gateway.

Welk advies zouden jullie geven als ap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• therealwheely
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-04 09:29
Peutpeut schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:22:
Goedenavond Tweakers,

Situatieschets:
Momenteel ben ik bezig met het aanleggen van een netwerk in het huis wat we over anderhalve week betrekken. Het gaat om bestaande bouw waar we op iedere verdieping een bekabeld AP aansluiten. Ik maak al langer tot tevredenheid gebruik van het Unifi ecosysteem. Ik heb een USW-24-250W als switch die in de meterkast komt, op iedere verdieping één AP en enkele camera's. Onlangs heb ik ook een Cloud Key Gen 2 plus aangeschaft en een USG. Het stukje router is nieuw voor me, daar gaat deze vraag over.

Ik zoek een ....?
Geschikt device om de Ziggo 250/25 die in bridge modus gaat te routeren welke ook toekomstbestendig is.

Wat is je budget?
Ongeveer 150 euro (en eventueel verkoop van CK en/of USG).

Ik wil graag bij Unifi blijven, dat bevalt goed.

Bestaande bouw, circa 25 jaar oud, verdiepingsvloeren van beton. Momenteel heb ik meerdere AP's, ik ben niet van plan alles te gaan gebruiken. Er liggen twee In Wall AP's te wachten, één AC-Lite en twee AC-LR.

Optie 1:
Niets aanpassen dus USG + CK2+ icm de USW-24-250W gebruiken.

Optie 2:
USG vervangen voor USG PRO en deze via glasvezel aansluiten op de USW-24-250W.

Optie 3:
USG en CK2+ weg doen en een UDM Pro aanschaffen die de functie van de USG en de CK2+ overneemt die vervolgens via glasvezel aansluiten op de USW-24-250W.

Advies wat de beste (lees snelste, meest stabiele) en meest toekomstbestendige optie is.

Alvast dank!
Ik had alleen een Ziggo modem en wilde een snel, stabiel en veilig netwerk met overal in huis goede Wifi.
In eerste instantie wilde ik het nieuwste van het nieuwste als ik toch moest investeren. Dus een UDM of UDM Pro en Wifi 6 AP's.

Ik heb ook Ziggo 250/25. Nu heb ik sinds kort via Tweakers Vraag & Aanbod een gebruikte Cloud Key Gen 2+, USG Pro, 2x AP AC Pro en een paar nieuwe PoE Lite 8-poorts switches gekocht. Ik heb alle bekabeling vervangen door CAT6A double shielded. Nu heb ik overal in huis zowel bekabeld als draadloos de maximale Ziggo snelheid met alle beveiligingsopties (IPS) ingeschakeld.

Mijn Ziggo modem staat nog niet in bridge modus (Wifi staat wel uit). Ik denk dat ik het zo laat. Nog geen enkel probleem gehad, dus ik zie niet in waarom ik de modem zou moeten omzetten.

In de zomer krijgen we 1Gbit glasvezel (Tweak). Die wil ik aansluiten op WAN-poort 2 van de USG en dan load balancing gebruiken. Ik zie nog wel of ik de beveiligingsinstellingen dan terug schroef of om de 1Gbit te halen of niet. De huidige snelheid voldoet prima. Ik heb glas gekozen omdat het nu gunstig is om mee te doen aan het project en ik in de toekomst dan niet meer vast zit aan Ziggo. Ook wil ik nog wat gaan doen met Unifi Protect en een paar camera's.

De UDM's hebben andere software (Unifi OS) dan de USG's. Ik lees her en der dat daar nog flink aan gesleuteld wordt door Ubiquiti en veel functies nog niet geïmplementeerd zijn. Mijn huidige setup werkt stabiel op de meest recente firmware en biedt alles wat ik nodig heb. Hiermee kan ik de komende jaren mooi ervaring op doen, daarna zal ik wel keer gaan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urza-
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-04 16:03
Ik zoek een ....?
Vul hier in welk Ubiquiti component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik heb wat budget gekregen van werk om thuiswerken te verbeteren, nu heb ik zelf onlangs al goede stoel/bureau aangeschaft. Momenteel ben ik niet zo tevreden over mn thuisnetwerk (standaard ziggo modem + bedraade AP), wel lekker zuinig maar netwerk laat echt te wensen over. Verder is het aantal IoT apparaten in huis flink gegroeid sinds onze verbouwing, en die zou ik graag een eigen afgeschermde VLAN geven. Hiervoor leek ubiquiti mij een mooi ecosysteem voor.

Nu zit ik te denken aan deze lijst:

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)€ 266,90€ 266,90
1Access pointsUbiquiti UniFi 6 Long-Range€ 204,49€ 204,49
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Pro€ 374,25€ 374,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 845,64

Wat is je budget?
Betreft geheel nieuw netwerk dus dat kost wat, als er duurdere componenten zijn die significant beter zijn voor een thuissituatie heb ik daar oor naar.

Keuze hierboven gevallen op de nieuwe wifi 6 AP's. Wifi 6 is een grote upgrade dus ben gek als ik bij het ontwerpen van een nieuw netwerk daar geen gebruik van maak. De LR versie omdat de 2x2 bij veel gebruikers toch wat bandbreede begint in te leveren (al outperformed die de 3x3 Ubiquiti UniFi AP AC PRO.

Keuze is op de UDM Pro gevallen omdat we een warmtepomp in de voortuin hebben waar ik graag een cameratje op wil mikken, dus in de toekomst komt er een g4 bullet of pro (nog uitzoeken), de PRO variant kan dan dienen als NVR (is wat goedkoper dan de dedicated NVR producten van ubiquiti), en omdat ik binnenkort een eigen zuinige server wil bouwen om nextcloud op te draaien (voor eigen foto backup ipv alles via google diensten, en als NAS voor wat mediacontent).

De switch is bedoeld om de boel van PoE te voorzien (vind het toch wel vreemd dat de UDM Pro dit niet heeft, maar ik kom wel wat poorten tekort). De gen2 variant is toch wel erg duur en heeft niet zoveel meerwaarde (behalve SPF+ verbinding met de udm pro). Tenzij ik iets over het hoofd zie.
Deze switch stelt me in staat zou ik dan middels link aggregation de server meermaals te verbinden voor 2x gigabit snelheden zodat clients de gigabit bandbreedte gaan halen.

Staat hierboven.
Verder wil ik ook proberen beide apparaten vertikaal te monteren in de meterkast (meterkast is maar 30cm diep), dus zelf iets van een rackje bouwen waar ze in kunnen hangen, als iemand hier goede ideen voor heeft hoor ik dat graag.

Advies over bovenstaand, of ik toch beter een SPF+ switch kan nemen, en of ik niet iets over het hoofd zie.
Ik twijfel ook over de Wall AP (geen wifi 6 boven), maar wel een switch op mijn thuiskantoortje voor een paar extra bedrade verbindingen, maar evt kan ik daar nog een kleine mini switch neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
Urza- schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:42:
Verder wil ik ook proberen beide apparaten vertikaal te monteren in de meterkast (meterkast is maar 30cm diep), dus zelf iets van een rackje bouwen waar ze in kunnen hangen, als iemand hier goede ideen voor heeft hoor ik dat graag.
Ik heb voor een soortgelijk iets korte stukjes rack-rails gehaald bij een winkel die flight case spullen verkoopt.

Je kan nog wat centimers winnen door een haakse voedingsstekker te gebruiken en als je een opdekdeur hebt is de ruimte in het kozijn ook grotendeels bruikbaar. Ik kon zo alles net horizontaal hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urza-
  • Laatst online: 05-04 16:03
jvanderneut schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:15:
[...]

Ik heb voor een soortgelijk iets korte stukjes rack-rails gehaald bij een winkel die flight case spullen verkoopt.

Je kan nog wat centimers winnen door een haakse voedingsstekker te gebruiken en als je een opdekdeur hebt is de ruimte in het kozijn ook grotendeels bruikbaar. Ik kon zo alles net horizontaal hangen.
Ah thanks voor de tip. Qua diepte gaat het echt niet passen (~30cm diepte tot aan de muur) dus het gaat wel vertikaal moeten staan, maar zodra de gasmeter weg is gaat het allemaal goed passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefjee
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-04 16:50
Al een tijdje aan het wachten tot de flexHD in stock komt, maar die komt maar niet.. Is het het waard om ipv daarvan direct een UDM te kopen, dat bespaart namelijk ook het aanschaffen van een cloud key? Paar vragen: ga ik heel veel verschil in WiFi siginaal merken tov een standaard kpn modem als ik hem in de meterkast plaats? Werkt het überhaupt goed samen met een kpn modem? En klopt het dat de udm niet werkt bij uitbreiding van unifi camera’s omdat daar een cloudkey plus voor nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Laatst online: 14-04 19:25

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Ik heb momenteel een USG, en 2 8 poorts switches waarvan 1 op PoE.
Daar worden ook 3 APs op aangesloten en ik moet er al een tijdje achteraan om eens mijn server goed in te richten hierop (ik krijg de port forwarding niet goed om een of andere reden).
Daar wilde ik net aan beginnen en nu krijg ik een bericht dat mijn APs end of life zijn en vanaf maart niet meer ondersteund worden..... grom.... niet tof..
Met welke kan ik deze het beste vervangen denken jullie?
Ik heb ze een hele tijd geleden als 3pack gekocht (geen idee meer wanneer, kan best 8 jaar geleden zijn geweest) en ik zou er graag 2 hebben waar een lan kabel uit kan komen voor directe connectie.
Geen noodzaak (doe het nu ook zonder) maar als ik dan toch moet upgraden...
Oja, ik draai de controller op een Qnap:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-04 21:45
Probleemcasus:

Ik heb een nieuwe woning, hoekwoning/rijtjeshuis, waar mijn Experiabox V10 niet mijn werkkamer bereikt. Ik heb al met een Range Extender het bereik vergroot, maar van mijn 100up/20down haal ik nu stabiel 6up/2down. Voor mijn werk (onderwijs vanuit huis) is een stabiele verbinding vereist.

Situatie:
Op afb.1 (BG) komt in de linkerbovenhoek, rode stip, mijn internet binnen. Hier staat de KPN Experiabox V10 dat tevens mijn enige router is. Op afb.2 (bovenverdieping) staat met rood de locatie van mijn Range Extender die het laatste stukje tot aan mijn werkplek (groene stip) overbrugt. Het is een rotpunt, maar niet mogelijk om op een ander stopcontactpunt het te verlengen.

Mijn plan:
PoE AP halen en op BG via de blauwe lijn langs het plafond trekken en in de gang, of in de hoek van de woonkamer plaatsen. In theorie kannhet ook in de gang om dichter bij mijn werkkamer te zitten. Kabel trekken naar boven toe is geen mogelijkheid, helaas. Powerline ook niet, stabiliteit is minimaal.

Is een PoE hier een mogelijke oplossing? En zo ja, welke versie zou hier het beste passen? Het zal hoe dan ook door een betonnen plaat moeten van BG naar boven toe.

Bijlagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiNUg90dGoFhcawKoSYaMZwKExs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zPSMMRKIvm18cHWQFCzfqppX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0iTxb5ElucFEpchnMCWPoe7NZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cgUSACRyZ4hzOpUraX3bj44W.png?f=fotoalbum_large

• ppeterr
Goed ik denk dat ik besloten heb niet te wachten op de wifi 6 AP's. En ben tot dit lijstje gekomen om te bestellen. Zien jullie iets raars ? Komt die AP AC PRO met een bevestiging bracket ?

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)€ 180,05€ 180,05
2Access pointsUbiquiti UniFi AC In-Wall Pro€ 179,99€ 359,98
1Access pointsUbiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 129,35€ 129,35
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Pro€ 374,26€ 374,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.043,64

En dan weet ik helemaal niks over SFP patch kabeltjes, maar ik kom bij deze uit:

https://store.ui.com/coll...unifi-sfp-dac-patch-cable

[ Voor 4% gewijzigd door ppeterr op 11-02-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik zoek een ....?
Totaaloplossing voor een nieuw huis.

Wat is je budget?
Maakt niet uit, maar geen overbodige kosten.

Ik ben geen pro netwerkbeheerder, op school CCNA gehaald maar dat is bijna 15 jaar geleden. Het mag best technisch zijn, maar liefst een beetje home-friendly, iig alles via UI.

NTU->KPN Modem->Unify switch

Benodigde poorten:

PoE
1. Camera oprit
2. Camera achtertuin
3. WiFi Beneden
4. WiFi 1e
5. WiFi zolder
6. Woonkamer TV (uitbreiden met een mini PoE switch voor meerdere devices bij de TV)

WallOutlets voor bedraad internet.
7. Kantoor

Meterkast:
8. Philips Hue Bridge

Nou, het liefst gooi ik die KPN Modem de deur uit. Maar aangezien de UDMPro nog geen IGMPproxy ondersteund laat ik dit maar voor wat het is. Ik weet dat het met een USG wel kan doen, maar dan moet ik gaan harken in een config file, en dat wil ik niet. Gewoon lekker via de UI.

Ik wil dus vanuit de KPN Modem gelijk een Unify switch in. De volgende spulletjes heb ik bedacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSdpLHpkfdSOa3PP-3dl3ODTTMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k2mUBNoOMaeBE04DfitcXLLK.png?f=user_large

Zie ik iets over het hoofd? Of gaat dit prima werken. Ik zit vooral met de vraag wat het nu voor nadeel heeft dat ik de KPN Modem nog gebruik. Of maakt dit niet zoveel uit. Het liefst wil ik alles UniFy, maar zolang er geen UI instelbaarheid is voor iTV gaat hem dat niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zoek een oplossing om het belachelijk trage en instabiele draadloze netwerk snel en stabiel te krijgen (draadloos is 50-100Mbit/s prima, denk ik). Daarnaast moet er ook een bedraad netwerk komen. Deze moet 600Mbit/s zijn.We hebben nu een Sitecom WLR4xxx. Het draadloze netwerk is instabiel en traag. (Maximaal 30Mbit/s bij de router, overige locaties afhankelijk van het moment 1-20Mbit/s). Ook valt het netwerk willekeurig weg en pagina's doen echt heel lang om te laden.

Op zich is het bedrade netwerk prima. We hebben nu nog 500Mbit/s maar we krijgen in maart een upgrade naar 600Mbit/s. De 500Mbit/s is bedraad eigenlijk altijd wel haalbaar.

Samengevat:
-snelheid en stabiliteit zijn belangrijk.
-features zijn onbelangrijk, we zijn met de Sitecom nooit wat tekort gekomen op het gebied van features en zullen een basis configuratie gebruiken en dan nooit meer naar de router omkijken.

Ik heb het advies gekregen om voor een USG + Lite 6 AP en een USW flex mini te gaan. Het is de bedoeling dat het bedrade netwerk 600Mbit/s aankan en het draadloze netwerk minimaal 50-100Mbit/s. Het draadloze netwerk is trouwens alleen voor beneden.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

250 - 300 euro of zo?

Ik twijfel heel erg over de router. In reviews wordt telkens aangegeven dat de hardware niet zo krachtig is. Dit doet mij twijfelen of deze router geschikt is voor een snel (600Mbit/s) bedraad netwerk en op deze manier nog jaren mee kan met enkele snelheidsverhogingen.

We kunnen natuurlijk ook voor ander merk gaan, maar juist omdat Ubiquiti zo goed aangeschreven staat en bekend is om zijn stabiliteit, denk ik met Ubiquiti een goede koop te doen. We hebben nu een houtjetouwtjenetwerk en daar wil ik van af. Het moet gewoon goed spul zijn.

De vraag is dus of de edgerouter X een goede keuze is. Moet er een andere Ubiquiti router gekocht worden, of toch een ander merk?

[ Voor 43% gewijzigd door hoi1234 op 15-02-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:23
Onlangs verhuisd naar nieuwe woning alwaar ik mijn Unifi gebeuren opnieuw aan het inrichten ben. Voor de begane grond ben ik op zoek naar een nieuw AP, en twijfel ik tussen een NanoHD of een FlexHD.

Ben van plan de AP aan de buitenwand van de meterkast te plaatsen, zie rode stip:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQJTadTJhA1Phd5NyXkM7RIHYdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gd8LgWNlN3WSZQjAYfc6Q8PC.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat de beste oplossing is van de 2 qua bereik en stabiliteit in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ik heb dus straks in huis en wil ik aan elkaar gaan knopen.

1 UDMP
1 8 poorts 150w switch
1 AP LR
en later ook 2x een Inwall-hd.

Ik heb daar een en ander aan materiaal voor uitgezocht.

Cat6a U/UTP - 50 meter (Stugge kern, 100% koper, Eca, LSZH)
https://www.kabelshop.nl/...-LSZH-96092-i9690-t0.html

Patchpaneel - Cat6a S/FTP (Desktop, 8-poorts, 1U, Zwart)
https://www.kabelshop.nl/...art-37652-1-i7330-t0.html

LSA tang - Nedis
https://www.kabelshop.nl/...CGP89555BU-i15772-t0.html

RJ45 wandcontactdoos - FTP (2 x RJ45, Cat6a, Horizontaal, Inbouw)
https://www.kabelshop.nl/...T-25130-1V1-i5904-t0.html

RJ45 connector Cat6a/Cat7 - S/FTP (Voor soepele en stugge kern)
https://www.kabelshop.nl/...rn-8141-8-8-i5397-t0.html

Netwerkkabel - Cat6a U/UTP - 0.3 meter (100% koper, LSZH, Wit)
https://www.kabelshop.nl/...t-21152987-i11227-t0.html

Mijn idee hier achter, en zou graag bevestiging of opmerkingen krijgen of dit correct is.

De cat 6a wordt naar een aantal punten getrokken, in de woonkamer en zolder wordt deze direct aangesloten op een In-wall AP. Gaat dit problemen geven met de RJ45 connectoren plaatsen? Er komen op deze plek dus geen WCD's. Tevens wil ik dit gebruiken om direct in een AP te drukken met een RJ45 eraan.

Ik heb een patchpaneeltje uitgezocht, met die LSA tang gaat dit werken ?

Vervolgens heb ik wat standaard utp (patch?) uitgezocht om van het patch paneel naar de switch te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:39
ppeterr schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 07:51:

1 UDMP
1 8 poorts 150w switch
1 AP LR

LSA tang - Nedis

Mijn idee hier achter, en zou graag bevestiging of opmerkingen krijgen of dit correct is.

De cat 6a wordt naar een aantal punten getrokken, in de woonkamer en zolder wordt deze direct aangesloten op een In-wall AP. Gaat dit problemen geven met de RJ45 connectoren plaatsen? Er komen op deze plek dus geen WCD's. Tevens wil ik dit gebruiken om direct in een AP te drukken met een RJ45 eraan.

Vervolgens heb ik wat standaard utp (patch?) uitgezocht om van het patch paneel naar de switch te gaan.
Persoonlijk vind ik de linkjes die je post behoorlijk cheap en niet mooi. Als je mooiste wil hebben koop je keystones met een raampje erbij. Werkt veel mooier dan met een punchtool de draadjes in een goedkope outlet te punchen. Maar goed, dat is persoonlijk.

Een reden waarom je voor 150w 8 poort switch gaat? Want deze je behoorlijk duur. En omdat je toch een udmpro heb, waarom niet gelijk daaronder een 24 Port gen 2 switch. Persoonlijk vind ik namelijk 8 Port behoorlijk weinig. Reden waarom je voor de long range gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
grote_oever schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 07:59:
[...]

Persoonlijk vind ik de linkjes die je post behoorlijk cheap en niet mooi. Als je mooiste wil hebben koop je keystones met een raampje erbij. Werkt veel mooier dan met een punchtool de draadjes in een goedkope outlet te punchen. Maar goed, dat is persoonlijk.

Een reden waarom je voor 150w 8 poort switch gaat? Want deze je behoorlijk duur. En omdat je toch een udmpro heb, waarom niet gelijk daaronder een 24 Port gen 2 switch. Persoonlijk vind ik namelijk 8 Port behoorlijk weinig. Reden waarom je voor de long range gaat?
De 150w komen 3 wifi 6 accespoints aan, o.a. die LR en dus 2 inwalls met poe passthrough. Later wellicht dus meer vermogen nodig. Ik dacht zo, ik neem het maar wat ruim.

8 port op de switch, en dan nog eens 8 op de udmp lijkt voldoende voor mijn doel.

Ik heb voor de U6-LR gekozen omdat het eigenlijk 1 hele verdieping moet gaan voorzien. En stiekem omdat het het nieuwste product is. Ik wacht nog op de U6-IW's

Kan je mij een linkje naar een "keystones met een raampje erbij" zodat ik het eens kan vergelijken ?
Voorzie jij problemen met de stugge cat6a waar ik direct de RJ45 op vast wil maken. Of kan ik hier beter voor normaal utp gaan ? Maar goed het moet nog wel door het huis getrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:39
ppeterr schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:10:
[...]

De 150w komen 3 wifi 6 accespoints aan, o.a. die LR en dus 2 inwalls met poe passthrough. Later wellicht dus meer vermogen nodig. Ik dacht zo, ik neem het maar wat ruim.

8 port op de switch, en dan nog eens 8 op de udmp lijkt voldoende voor mijn doel.

Ik heb voor de U6-LR gekozen omdat het eigenlijk 1 hele verdieping moet gaan voorzien. En stiekem omdat het het nieuwste product is. Ik wacht nog op de U6-IW's

Kan je mij een linkje naar een "keystones met een raampje erbij" zodat ik het eens kan vergelijken ?
Voorzie jij problemen met de stugge cat6a waar ik direct de RJ45 op vast wil maken. Of kan ik hier beter voor normaal utp gaan ? Maar goed het moet nog wel door het huis getrokken worden.
Ik heb een 24 Port switch + 8 switch. Daarmee voed ik 2 AP, 1 g3 camera en 2 switch flex via PoE. Beide apparaten pakken in totaal nu 16watt.

Let wel op dat, door een achterlijke design keuze, er op de UDM pro geen PoE outlets zitten. Dus je camera moet je dan in je 8 Port stoppen.

Ik heb in huis alles van B&J. Wel duur, maar hangt er ook denk ik 50 jaar.

Voor keystones gebruik ik: deleyCON 1x Keystone module CAT 6a Jack - volledig afgeschermd STP RJ45 bus zonder gereedschap dankzij snap-in montage CAT ruwe kabel 500 MHz 10 GBit/s https://www.amazon.de/dp/...pi_i_R4WKHJGTQSX1F2692B86

In een rood raampje die dan past in B&J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
grote_oever schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:24:
[...]

Ik heb in huis alles van B&J. Wel duur, maar hangt er ook denk ik 50 jaar.

Voor keystones gebruik ik: deleyCON 1x Keystone module CAT 6a Jack - volledig afgeschermd STP RJ45 bus zonder gereedschap dankzij snap-in montage CAT ruwe kabel 500 MHz 10 GBit/s https://www.amazon.de/dp/...pi_i_R4WKHJGTQSX1F2692B86

In een rood raampje die dan past in B&J.
Ja mooi handig en robuust. Zijn de maten van keystone's eigenlijk standaard? Ofwel past dit in ieder patch paneeltje. Ik heb zitten zoeken naar je rode raampje van B&J, kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:09
ppeterr schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:55:
[...]

Ja mooi handig en robuust. Zijn de maten van keystone's eigenlijk standaard? Ofwel past dit in ieder patch paneeltje. Ik heb zitten zoeken naar je rode raampje van B&J, kan het niet vinden.
Volgens mij zitten de LSA strips al in je patchpaneel en heb je daarvoor geen keystones nodig. Je sluit hier je stugge kabel dus direct op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
loeberce schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:01:
[...]

Volgens mij zitten de LSA strips al in je patchpaneel en heb je daarvoor geen keystones nodig. Je sluit hier je stugge kabel dus direct op aan.
Ja dan heb je het over wat ik geselecteerd hebt toch, mijn laatste reactie was over wat @grote_oever voorstelt. Dat lijkt mij op zich ook wel handig. Keystones waar de kabel zonder gedoe in gedrukt wordt, en dan in een los paneel.

Moet eerlijk zeggen dat het voor mij allemaal erg nieuw is, en lastig geformuleerd staat overal. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:09
ppeterr schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:08:
[...]

Ja dan heb je het over wat ik geselecteerd hebt toch, mijn laatste reactie was over wat @grote_oever voorstelt. Dat lijkt mij op zich ook wel handig. Keystones waar de kabel zonder gedoe in gedrukt wordt, en dan in een los paneel.

Moet eerlijk zeggen dat het voor mij allemaal erg nieuw is, en lastig geformuleerd staat overal. :)
Kijk eens in dit topic zou ik zeggen. Kunnen we hier weer verder met Unifi aankoopadvies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:34
Vwb het PoE budget, ik ben sinds vandaag overgestapt naar de nieuwe USW-24-PoE Gen2 switch. Die heeft tov van de USW-24-250W slechts 95W PoE budget. Toch denk ik dat het ruim voldoende is en ik heb dan liever meer poorten.

Momenteel verbruikt deze 14.70 Watt met 3x AC-IW, 1x AP-LR en 1x USW-Flex-Mini. Er komen nog 2x USW Flex, 1x AP-AC-M, 2x G3 Bullet, 1x G3 Dome en 1x G3 Flex bij. Ook dan zit ik nog lang niet aan de 95 Watt :)

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:47
ppeterr schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 07:51:

1 UDMP
1 8 poorts 150w switch
1 AP LR

LSA tang - Nedis

Wat voor merk afdekmateriaal hangt er nu in je huis? Want het is namelijk altijd mooier voor die paar euro meer per afdekraam voor hetzelfde materiaal te gaan.
Bij mij hangt B&J en kan ik uit het volgende kiezen https://www.goedkopermets...ommunicatie/alpinwit.html

en dan als inbouw omdat je cat6a gebruikt:
https://www.elektrototaal...element-draagring-4134455

met een keystone van Digitus via Amazon: https://www.amazon.nl/DIG...hap&qid=1613563378&sr=8-1

En als je meerdere kabels gaat trekken door dezelfde leiding is het vele malen makkelijker om twee dozen met kabels aan te schaffen zodat het erdoor heen trekken makkelijker gaat.
Je kan daarbij beter nog wat tips meenemen van een ander topic:
https://gathering.tweaker...message/66140020#66140020

PSN: dixeN1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Aramiss schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:06:
[...]

Wat voor merk afdekmateriaal hangt er nu in je huis? Want het is namelijk altijd mooier voor die paar euro meer per afdekraam voor hetzelfde materiaal te gaan.
Bij mij hangt B&J en kan ik uit het volgende kiezen https://www.goedkopermets...ommunicatie/alpinwit.html

en dan als inbouw omdat je cat6a gebruikt:
https://www.elektrototaal...element-draagring-4134455

met een keystone van Digitus via Amazon: https://www.amazon.nl/DIG...hap&qid=1613563378&sr=8-1

En als je meerdere kabels gaat trekken door dezelfde leiding is het vele malen makkelijker om twee dozen met kabels aan te schaffen zodat het erdoor heen trekken makkelijker gaat.
Je kan daarbij beter nog wat tips meenemen van een ander topic:
https://gathering.tweaker...message/66140020#66140020
Bij naderinzien is het afdek systeem niet zo van heel erg belang. Op 2 van de 3 punten komen namelijk de In-wall Accespoints. En wat ik zo zie monteer ik die direct op het basis element in de muur. Ik denk dat ik de cat6a direct uit de muur dan maar voorzie van een RJ45 connector geschikt voor stugge kern. Een keystone zal er niet lekker achter passen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Kan ook prima hoor.... er is hier een (vooral theoretische) aversie tegen zo'n afwerking maar het werkt ook gewoon. Zeker als het dan allemaal vast wordt gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 16:04
renegrunn schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:04:
Onlangs verhuisd naar nieuwe woning alwaar ik mijn Unifi gebeuren opnieuw aan het inrichten ben. Voor de begane grond ben ik op zoek naar een nieuw AP, en twijfel ik tussen een NanoHD of een FlexHD.

Ben van plan de AP aan de buitenwand van de meterkast te plaatsen, zie rode stip:

[Afbeelding]

Iemand een idee wat de beste oplossing is van de 2 qua bereik en stabiliteit in deze situatie?
Ik zou sowieso voor de Wifi 6 units gaan dan ben je voorlopig future proof. En ik betwijfel of 1 access point voldoende is voor de hele BG. Iets doet me vermoeden dat het niet een heel oud huis is en dat de muren van beton zijn?

Ik zou denk ik gaan voor een AP in de woonkamer en 1 in de keuken. Mocht je het wifi in je werkkamer ontoereikend zijn is een gaatje naar de meterkast zo gehoord. (er van uit gaande dat daar je stuff komt te hangen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
1 AP moet in principe gewoon werken hoor, zo spannend is deze indeling niet.
Gewoon even testen voor je gaat monteren, alles hangt af van de ophanglocatie en alle materialen.

En inderdaad, op dit moment lijkt de 6Lite de meest voor de hand liggende oplossing bij een nieuwe aanschaf.

[ Voor 42% gewijzigd door Yowzawood op 17-02-2021 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:23
Unifi 6-LR is weer op voorraad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:15
Ik ben van plan het netwerk thuis maar eens een flinke upgrade te geven.
ik heb nu een rt-ac88u en 2 Ubiquiti switches 1 x Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts en 1x Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
op de poe+ zitten 2 camera's.

Ik wil er 1 of 2 Ubiquiti UniFi 6 Lite bij kopen, een Ubiquiti Unifi Security Gateway ligt hier nog van iemand gekregen. Als het goed werkt ga ik deze vervangen door een udm-pro

met de rt-ac88u in de meterkast en 30 wifi apparaten loop ik daar wel tegen de max.
mijn vraag over Ubiquiti UniFi 6 Lite is of deze zijn hebben aangezien hier nu 1 wifi 6 apparaat is, wat en hoe is de performance met "gewone wifi generaties" Ik kan daar nog niet zoveel over vinden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-04 20:32
habbekrats schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:45:
Ik ben van plan het netwerk thuis maar eens een flinke upgrade te geven.
ik heb nu een rt-ac88u en 2 Ubiquiti switches 1 x Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts en 1x Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
op de poe+ zitten 2 camera's.

Ik wil er 1 of 2 Ubiquiti UniFi 6 Lite bij kopen, een Ubiquiti Unifi Security Gateway ligt hier nog van iemand gekregen. Als het goed werkt ga ik deze vervangen door een udm-pro

met de rt-ac88u in de meterkast en 30 wifi apparaten loop ik daar wel tegen de max.
mijn vraag over Ubiquiti UniFi 6 Lite is of deze zijn hebben aangezien hier nu 1 wifi 6 apparaat is, wat en hoe is de performance met "gewone wifi generaties" Ik kan daar nog niet zoveel over vinden.
Hier nu tweemaal een LR6 hangen en een NanoHD (binnenkort vervangen voor LR6) maar LR6 werkt ook met de oudere wifi standaarden dus dat zal de Lite6 ook kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuJuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 01:27
Op dit moment is de deurbel op voorraad bij Ubiquiti! Dan hoef je niet de belachelijke prijs van bijvoorbeeld WifiMedia (399,-) te betalen...

https://eu.store.ui.com/c.../products/uvc-g4-doorbell

(En ja, ik heb er uiteraard eerst één besteld en toen dit pas gepost ;) )

• La1974
HuJuh schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:14:
Op dit moment is de deurbel op voorraad bij Ubiquiti! Dan hoef je niet de belachelijke prijs van bijvoorbeeld WifiMedia (399,-) te betalen...

https://eu.store.ui.com/c.../products/uvc-g4-doorbell

(En ja, ik heb er uiteraard eerst één besteld en toen dit pas gepost ;) )
299,- bij WifiMedia. Niet overdrijven :P
Pagina: 1 2 ... 14 Laatste