Paar dagen geleden nog 399 euro. Misschien lezen ze mee in dit topic
Hij was 399 tot gisteren, heb per mail contact met ze gehad waarom en ze zeiden dat het kwam door US import. Maar die komen er niet meer vanaf, net zoals de twee in V&A die bijna 300 euro vragen. (tenzij de voorraad / levering tegen gaat vallen vanuit Ubi)
Als je bestelling dan paar minuten eerder was dan je post dan sta je achter in de wachtrij gezien alleen al alle tweakers uit het andere topic die besteld hebben, mijn bestelling had ik om 16:49 gedaan lubbertkramer in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"HuJuh schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:14:
Op dit moment is de deurbel op voorraad bij Ubiquiti! Dan hoef je niet de belachelijke prijs van bijvoorbeeld WifiMedia (399,-) te betalen...
https://eu.store.ui.com/c.../products/uvc-g4-doorbell
(En ja, ik heb er uiteraard eerst één besteld en toen dit pas gepost)
Ben benieuwd of ze echt zoveel voorraad hebben, als je op Reddit, Community forum, Discord en @ Tweakers leest zijn er al honderden bestellingen gedaan. Mijn bestelling met de G3 instant op 23-12-2020 is nog steeds niet verzonden
[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 25-02-2021 21:29 ]
Hahaha! Ik begon even aan mezelf te twijfelen. Dank voor de bevestiging @Aramiss en @lubbertkramer .
En tja, ik had de hele dag de site open. Regelmatig vernieuwd, maar op een gegeven moment in een paar calls en mijn dochter ophalen, avondeten, kinderen naar bed... en toen pas weer even gekeken.
Ach, hij is besteld en betaald. Time will tell.
En tja, ik had de hele dag de site open. Regelmatig vernieuwd, maar op een gegeven moment in een paar calls en mijn dochter ophalen, avondeten, kinderen naar bed... en toen pas weer even gekeken.
Zojuist ook bevestiging gekregen van Ubiquiti dat hij met UPS mee is.
Jij ook al bevestiging @lubbertkramer ?
Herkenbaar, had er een alert op staan van waaruit ik de melding kreeg om dit soort zaken te voorkomen.HuJuh schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:46:
Ja vanmorgen zat hij in de mailbox! De enorme voorraad bleek dus echt enorme voorraad te zijn aangezien ze pas vanmorgen uitverkocht waren. Ze hebben geleerd van de G3 instant die nog steeds niet geleverd isHuJuh schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:12:
Zojuist ook bevestiging gekregen van Ubiquiti dat hij met UPS mee is.

Hi
Na opnieuw een netwerk probleem te hebben ga ik ook maar eens de sprong wagen en dus geld uit te geven... Bedoeling is volledig over te gaan naar 1 merk in de veronderstelling dat dit beter is? Daarbij dacht ik vooral aan Ubiquiti maar ik sta open voor andere voorstellen. Indien mijn huidige apparatuur geen conflicten heeft hoeft de overstap niet in 1x gebeuren.
Huidige netwerk apparatuur:
- Telenet Router + Switch
- Ubiquiti Flex Mini
- Netgear 8 Poort Switch
- Zyxel GS1900-8HP
- Portal Router
- Hue Hub
Schema
:strip_exif()/f/image/53KuX3sVrXxvD5PH31mWfAHh.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn grootste probleem is dat ik met verschillende switchen moeten werken. Mijn internet van Telenet komt toe op een centraal punt. Van daaruit zijn er 4 netwerk kabels getrokken. Daar is bij 2 ruimtes een switch aangesloten zoals je kan zien in mijn schema.
Ondanks het grote aantal PC's ben ik geen IT'er. Ik heb uiteraard wel kennis ervan, maar mijn netwerk kennis is wel beperkt. Uiteraard wil ik daar wel meer van leren en dat zal ook nodig zijn voor een goeie setup te hebben...
Met mijn ene Portal wifi router is het hele huis voorzien van wifi. Geen extra acces points nodig ondanks er 2 verdiepen zijn. Reden is een houten skeletbouw en dus niet zoveel beton die het signaal blokkeert. Mijn wifi router staat dicht bij mijn tuin waardoor ik daar ook voor een groot deel internet heb.
Mijn huidig probleem is dat als mijn Telenet modem uitvalt mijn ganse netwerk plat gaat. Dit klopt volgens mij niet want mijn server of andere aparatuur van het internet netwerk zou wel bereikbaar moeten zijn, ook zonder internet. In het verleden heb ik dit probleem nog eens gehad. Maar toen gebruikte ik nog de switch van Telenet. Ik dacht dit op te lossen door na mijn Telenet router onmiddelijk een switch te zetten en die dan te gebruiken ipv de Telenet switch. Helaas heeft dit het probleem niet opgelost...
Budget: Geen flauw idee. Beetje afhankelijk hoeveel ik ga moeten kopen en ik niet kan spreiden door bv eerste 1 of enkele switchen te vervangen en bv pas later mijn wifi router...
Waar ik aan dacht was het volgende:
-
--> Voor achter mijn Telenet router
-
--> daarvan 2. Vervangt de Netgear + Zyxel
Later dacht ik eventueel de Portal router te vervangen. In de hoop dat die compatibel zijn met de andere aparatuur...
Na opnieuw een netwerk probleem te hebben ga ik ook maar eens de sprong wagen en dus geld uit te geven... Bedoeling is volledig over te gaan naar 1 merk in de veronderstelling dat dit beter is? Daarbij dacht ik vooral aan Ubiquiti maar ik sta open voor andere voorstellen. Indien mijn huidige apparatuur geen conflicten heeft hoeft de overstap niet in 1x gebeuren.
Huidige netwerk apparatuur:
- Telenet Router + Switch
- Ubiquiti Flex Mini
- Netgear 8 Poort Switch
- Zyxel GS1900-8HP
- Portal Router
- Hue Hub
Schema
:strip_exif()/f/image/53KuX3sVrXxvD5PH31mWfAHh.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn grootste probleem is dat ik met verschillende switchen moeten werken. Mijn internet van Telenet komt toe op een centraal punt. Van daaruit zijn er 4 netwerk kabels getrokken. Daar is bij 2 ruimtes een switch aangesloten zoals je kan zien in mijn schema.
Ondanks het grote aantal PC's ben ik geen IT'er. Ik heb uiteraard wel kennis ervan, maar mijn netwerk kennis is wel beperkt. Uiteraard wil ik daar wel meer van leren en dat zal ook nodig zijn voor een goeie setup te hebben...
Met mijn ene Portal wifi router is het hele huis voorzien van wifi. Geen extra acces points nodig ondanks er 2 verdiepen zijn. Reden is een houten skeletbouw en dus niet zoveel beton die het signaal blokkeert. Mijn wifi router staat dicht bij mijn tuin waardoor ik daar ook voor een groot deel internet heb.
Mijn huidig probleem is dat als mijn Telenet modem uitvalt mijn ganse netwerk plat gaat. Dit klopt volgens mij niet want mijn server of andere aparatuur van het internet netwerk zou wel bereikbaar moeten zijn, ook zonder internet. In het verleden heb ik dit probleem nog eens gehad. Maar toen gebruikte ik nog de switch van Telenet. Ik dacht dit op te lossen door na mijn Telenet router onmiddelijk een switch te zetten en die dan te gebruiken ipv de Telenet switch. Helaas heeft dit het probleem niet opgelost...
Budget: Geen flauw idee. Beetje afhankelijk hoeveel ik ga moeten kopen en ik niet kan spreiden door bv eerste 1 of enkele switchen te vervangen en bv pas later mijn wifi router...
Waar ik aan dacht was het volgende:
-
-
Later dacht ik eventueel de Portal router te vervangen. In de hoop dat die compatibel zijn met de andere aparatuur...
Normaliter als je router uitvalt zou intern verkeer nog moeten blijven werken zolang DHCP lease niet vervalt bij de client. Tenzij gateway van intern netwerk altijd bereikbaar moet zijn maar dat weet ik niet uit men hoofd.
Opzich is er niks mis mee met verschillende merken maar het is gewoon onhandig in beheer. (bij me is het ook zo door mekaar
.
Wat is je echte reden om te willen vervangen, welke problemen ondervindt je juist of is het enkel dat intern verkeer niet meer werkt zodra Telenet uitvalt?
Qua vervang volgorde maakt het niet uit, ik zou wel niet Ubiquiti nemen als router (persoonlijke opinie) maar ik weet ook geen goed alternatief die eenvoud heeft van Ubiquiti
Qua switchen is Ubiquiti prima voor thuisgebruik, welk model maakt niet veel uit.
Een eigen router zetten vind ik al een goede stap vooruit qua eigen beheer van het netwerk, Ik denk dan aan bijvoorbeeld DHCP server, subnet zelf kiezen, eventueel vlan gebruiken als uw kennis goed genoeg anders begint je beter niet aan.
Opzich is er niks mis mee met verschillende merken maar het is gewoon onhandig in beheer. (bij me is het ook zo door mekaar

Wat is je echte reden om te willen vervangen, welke problemen ondervindt je juist of is het enkel dat intern verkeer niet meer werkt zodra Telenet uitvalt?
Qua vervang volgorde maakt het niet uit, ik zou wel niet Ubiquiti nemen als router (persoonlijke opinie) maar ik weet ook geen goed alternatief die eenvoud heeft van Ubiquiti
Qua switchen is Ubiquiti prima voor thuisgebruik, welk model maakt niet veel uit.
Een eigen router zetten vind ik al een goede stap vooruit qua eigen beheer van het netwerk, Ik denk dan aan bijvoorbeeld DHCP server, subnet zelf kiezen, eventueel vlan gebruiken als uw kennis goed genoeg anders begint je beter niet aan.
Dat dacht ik ook altijd... Gelukkig is Telenet nu wel een stabiele operator waardoor er amper downtime is. Maar bij de werken eind vorig jaar is mij dit opgevallen. Vandaag was er ook een korte storing en ik had hetzelfde probleem. Intern geraakte ik dus niet meer op oa mijn server. De server die dus op dezelfde Zyxel switch zit.
Reden is intern gebruik ondanks een Telenet router die er uit ligt. De mikmak aan verschillende apparatuur, maar vooral ook de configuratie ervan. Ik had bv een RB Pi waar ik HomeAssistant op had draaien. Omdat ik niets managed heb kon ik die niet op een fixed IP zetten wat regelmatig voor bereik problemen zorgde. Ik kon daardoor bv ook geen pihole installeren want dat heeft ook een vast IP nodig.
Reden is intern gebruik ondanks een Telenet router die er uit ligt. De mikmak aan verschillende apparatuur, maar vooral ook de configuratie ervan. Ik had bv een RB Pi waar ik HomeAssistant op had draaien. Omdat ik niets managed heb kon ik die niet op een fixed IP zetten wat regelmatig voor bereik problemen zorgde. Ik kon daardoor bv ook geen pihole installeren want dat heeft ook een vast IP nodig.
Kan je op telenet router dhcp pool aanpassen odat jij een fixed IP kan instellen die niet overlap met dhcp pool?
Anders zet je een eigen router en je hebt alle vrijheid
Ik zou bijvoorbeeld PfSense aanraden (Netgate).
Als dat in orde is dan zit je al hele stuk verder en onafhankelijk van Telenet router voor intern netwerk.
Dan kan je altijd later eventueel switchen vervangen.
ps, ik gebruik ook Home assistant en pihole (weliswaar virtueel).
Anders zet je een eigen router en je hebt alle vrijheid
Als dat in orde is dan zit je al hele stuk verder en onafhankelijk van Telenet router voor intern netwerk.
Dan kan je altijd later eventueel switchen vervangen.
ps, ik gebruik ook Home assistant en pihole (weliswaar virtueel).
Sphinkx schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:01:
Dat dacht ik ook altijd... Gelukkig is Telenet nu wel een stabiele operator waardoor er amper downtime is. Maar bij de werken eind vorig jaar is mij dit opgevallen. Vandaag was er ook een korte storing en ik had hetzelfde probleem. Intern geraakte ik dus niet meer op oa mijn server. De server die dus op dezelfde Zyxel switch zit.
@royalt123 De Telenet router is ingesteld als mijn default gateway. Daarom dat mijn ganse netwerk plat gaat... Enige oplossing hier is dus sowieso een router te plaatsen achter de Telenet router. Uiteraard moet die van Telenet dan uitgeschakeld worden anders zal dat voor conflicten zorgen.
Ik heb dus al een stap 1 😊
Waarom wissel je de router van Telenet niet in voor een gewone modem?Sphinkx schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:37:
@royalt123 De Telenet router is ingesteld als mijn default gateway. Daarom dat mijn ganse netwerk plat gaat... Enige oplossing hier is dus sowieso een router te plaatsen achter de Telenet router. Uiteraard moet die van Telenet dan uitgeschakeld worden anders zal dat voor conflicten zorgen.
Ik heb dat ook gedaan en gebruik mijn eigen router.
Een wat vreemde oproep wellicht, maar zijn er hier Tweakers die een US store account hebben van Ubi en daar niet zelf een G3 Instant gaan bestellen en deze voor mij willen bestellen en voor mij naar een US adres in Tualatin, Oregon (Shipito) willen sturen zodat ik deze naar NL kan halen?
Op dit moment zijn er drie onderweg maar wil er nog een paar bij hebben en door het limiet in bestellen kan ik helaas niet meer zelf bestellen in de US store (dit i.v.m. het limiet van 1 per store (ik heb ook nog een preorder open staan in de EU store sinds 23-12 maar wanneer die gaat komen
)
Indien je dit wilt doen, doe mij dan even een DM
Op dit moment zijn er drie onderweg maar wil er nog een paar bij hebben en door het limiet in bestellen kan ik helaas niet meer zelf bestellen in de US store (dit i.v.m. het limiet van 1 per store (ik heb ook nog een preorder open staan in de EU store sinds 23-12 maar wanneer die gaat komen

Indien je dit wilt doen, doe mij dan even een DM
[ Voor 8% gewijzigd door lubbertkramer op 28-02-2021 19:58 ]
Vekto gaat het druk krijgen met retouren. Wel jammer dat het niet in de documentatie staat op de website maar dat de QR code die erbij zit naar een handleiding gaat die wel de trafo inbegrepen toontHuJuh schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:59:
Zojuist is mijn deurbel afgeleverd! En wat een verrassing dat de transformator erbij zit.
Vandaag ga ik er niet meer aan toekomen, maar ik hoop hem deze week te installeren.
[Afbeelding]

ik zou graag voor een compleet ubiquiti systeem jullie advies willen.
en omdat het een beetje veel tekst is geworden heb ik een apart topic gemaakt.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2058228
en omdat het een beetje veel tekst is geworden heb ik een apart topic gemaakt.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2058228
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Ik ben me aan het inlezen in Ubiquiti om in ons nieuwe huis een voor ons goede WiFi setup te installeren. Daarbij wil ik 3 Access Points, op plekken buiten de meterkast. Ik dacht aan de nieuwe Unifi 6 Lite, die ik met POE wil aansluiten.
In de meterkast moet ik dan natuurlijk nog een router en een switch hebben. Welke router en switch (met POE) zijn dan anno 2021 de go-to keuzes? Is de setup dan compleet of heb ik nog iets van een POE injector nodig voor die AP's? Alvast bedankt!
In de meterkast moet ik dan natuurlijk nog een router en een switch hebben. Welke router en switch (met POE) zijn dan anno 2021 de go-to keuzes? Is de setup dan compleet of heb ik nog iets van een POE injector nodig voor die AP's? Alvast bedankt!
Als je een PoE switch neemt dan heb je geen PoE injector nodig, het is één van beiden die je UTP kabel van stroom voorziet.CarpeVentum schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:26:
Ik ben me aan het inlezen in Ubiquiti om in ons nieuwe huis een voor ons goede WiFi setup te installeren. Daarbij wil ik 3 Access Points, op plekken buiten de meterkast. Ik dacht aan de nieuwe Unifi 6 Lite, die ik met POE wil aansluiten.
Aantal vragen om je beter te helpen: Wat is je budget? Wil je een controller? Wil je een eigen router of wil je die van je provider gebruiken? Sta je open om apparatuur tweedehands aan te schaffen? Hoeveel poorten heb je nodig op je switch?
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu
Goeie vragen! Budget is 500 tot 1000 denk ik, maar volgt uit een goede setup. Tweedehands kan, maar nog niet over gedacht. Ik wil geen controller, want ik weet niet wat het is. Tenzij ik het nodig heb. Ik wil wel een eigen router, die heb ik nu ook (Synology), en dat voelt beter en geeft meer vrijheid dan die van ziggo. De switch in de meterkast heeft minimaal 5 poorten nodig als ik mijn server niet direct op de router kan aansluiten. 3 AP’s, 1 server en 1 andere switch.Peutpeut schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:11:
[...]
Als je een PoE switch neemt dan heb je geen PoE injector nodig, het is één van beiden die je UTP kabel van stroom voorziet.
Aantal vragen om je beter te helpen: Wat is je budget? Wil je een controller? Wil je een eigen router of wil je die van je provider gebruiken? Sta je open om apparatuur tweedehands aan te schaffen? Hoeveel poorten heb je nodig op je switch?
[ Voor 3% gewijzigd door CarpeVentum op 09-03-2021 21:45 ]
Je budget biedt in ieder geval ruimteCarpeVentum schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:44:
[...]
Goeie vragen! Budget is 500 tot 1000 denk ik, maar volgt uit een goede setup. Tweedehands kan, maar nog niet over gedacht. Ik wil geen controller, want ik weet niet wat het is. Tenzij ik het nodig heb. Ik wil wel een eigen router, die heb ik nu ook (Synology), en dat voelt beter en geeft meer vrijheid dan die van ziggo. De switch in de meterkast heeft minimaal 5 poorten nodig als ik mijn server niet direct op de router kan aansluiten. 3 AP’s, 1 server en 1 andere switch.
Een controller is een stukje software die je ook op bijvoorbeeld een Raspberry Pi kunt draaien, je kunt er ook voor kiezen om een deel van de Unifi hardware deze te laten draaien, zoals bijvoorbeeld de UDM Pro. Als je kiest voor een eigen router dan is dit wellicht een optie (eventueel in een 19 inch rack):
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) | € 269,30 | € 269,30 |
1 | Access points | Ubiquiti UniFi AC In-Wall | € 85,05 | € 85,05 |
2 | Access points | Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) | € 74,90 | € 149,80 |
1 | Modems en routers | Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro | € 371,95 | € 371,95 |
Totaal | € 876,10 |
De UDM Pro fungeert dan als router en draait ook de controller software zodat je al je acces points kunt instellen. Met de 16 poorts switch voedt je vervolgens je acces points middels PoE. De UDM Pro kun je later ook gebruiken om camerabeelden op te slaan in Unifi Protect.
Een andere setup, bijvoorbeeld zonder UDM Pro maar wel met controller op de Cloud Key en ook de mogelijkheid om Unifi Protect te draaien:
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE | € 119,79 | € 119,79 |
1 | Access points | Ubiquiti UniFi AC In-Wall | € 85,05 | € 85,05 |
2 | Access points | Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) | € 74,90 | € 149,80 |
1 | Modems en routers | Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) | € 103,49 | € 103,49 |
1 | Netwerkaccessoires | Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus | € 183,80 | € 183,80 |
Totaal | € 641,93 |
Eventueel zou je hier de Cloud Key weg kunnen laten als je (voorlopig) geen camera's hebt, dan is het goedkoper om een Raspberry Pi in te zetten. Overigens zijn er issues met de batterijen van de Cloud Key, hier op Tweakers uitgebreid te vinden. De USG is een router die al wat ouder is en qua snelheid dus ook een beperking kan zijn, afhankelijk van wat je instelt.
Hopelijk heb je zo een beetje een indruk van wat er mogelijk is, uiteindelijk maak je de keuze zelf
[ Voor 5% gewijzigd door Peutpeut op 10-03-2021 13:59 ]
Tof overzicht, thanks! De eerste setup voelt wat overkill, die ruimte heb ik niet in mijn meterkast denk ik. Kun je die plafond-accesspoints ook hoog tegen een muur plaatsen? WiFi 6 is geen must, maar misschien wel fijn. Vandaar dat ik dacht aan de UniFi 6 Lite.Peutpeut schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:56:
[...]
Je budget biedt in ieder geval ruimteHeb je nagedacht of je AP's aan het plafond of aan de muur worden bevestigd? En wil je WiFi 6 of (nog even) niet? Onderstaande setups zijn zonder WiFi 6 AP's en met zowel acces points voor het plafond én voor bevestiging aan de muur. De acces points voor aan het plafond kun je ook aan de muur gebruiken maar zijn gemaakt met de intentie voor installatie aan het plafond.
Een controller is een stukje software die je ook op bijvoorbeeld een Raspberry Pi kunt draaien, je kunt er ook voor kiezen om een deel van de Unifi hardware deze te laten draaien, zoals bijvoorbeeld de UDM Pro. Als je kiest voor een eigen router dan is dit wellicht een optie (eventueel in een 19 inch rack):
[...]
Hopelijk heb je zo een beetje een indruk van wat er mogelijk is, uiteindelijk maak je de keuze zelf
Wat doet een controller? Dat begrijp ik nog niet helemaal. En in hoeverre is die USG echt outdated? Uiteindelijk zit er maar een 250mbit Ziggo lijn aan de andere kant, dus snelheid blijft betrekkelijk... Is de dream machine geen overkill? Is de setup anders niet met een ander merk router & switch te gebruiken of wordt het dan ingewikkelder qua setup?
Nou, eindelijk na 2 jaar zeuren lijkt het erop dat ik binnen kort het land der fiber aansluiting in mag
klein nadeel. De fiber komt 1230 meter van waar ik hem nodig heb....
[Afbeelding]
ubiquiti-time dus.
voor nu heb ik het systeem in 3 fases opgedeeld.
fase 1 internet 1230 meter ver brengen. wifi in-wall. plus 2 wifi outdoor dingen
fase 2 het toevoegen van 8 camera's nvr noodstroom etc
fase 3 het wegwerken van de kabels...
locatie 1 en 2 zijn beide hoger dan de plaatsing van de antenne, en beide panden hebben een anti bliksem systeem.
Locatie 1 fase 1
4u afsluitbare kast
modem fiber 300/600/1000mbit
ubiquiti sureprotector ETH-SP-G2https://eu.store.ui.com/c...os=1&_sid=624f7a998&_ss=r
ubiquiti sureprotector ETH-SP-G2https://eu.store.ui.com/c...os=1&_sid=624f7a998&_ss=r
ubiquiti airmax gbe-lr 60 GHzhttps://eu.store.ui.com/c...x-devices/products/gbe-lr
ubiquiti 60G Precision Alignment Mounthttps://eu.store.ui.com/c...precision-alignment-mount
Locatie 1 fase 2
noodstroom
en een manier om de router een powercicle te geven op afstand
locatie 2 fase 1
ubiquiti airmax gbe-lr 60 GHzhttps://eu.store.ui.com/c...x-devices/products/gbe-lr
ubiquiti 60G Precision Alignment Mounthttps://eu.store.ui.com/c...precision-alignment-mount
ubiquiti unifi dream machine pro https://eu.store.ui.com/c...witching/products/udm-pro
ubiquiti UAP-AC-M-EU https://eu.store.ui.com/c...products/unifi-ac-mesh-ap
2xubiquiti UniFi IW HD AP https://eu.store.ui.com/c...products/unifi-in-wall-hd
4xubiquiti UniFi In-Wall https://eu.store.ui.com/c...ducts/unifi-ac-in-wall-ap
ik moet nog kiezen tussen de volgende switches. zie locatie 2 fase 2
ubiquiti UniFi Switch Pro 24 PoE https://eu.store.ui.com/c...g/products/usw-pro-24-poe
ubiquiti USW-24-POE-EUhttps://eu.store.ui.com/c...ching/products/usw-24-poe
ubiquiti USW-16-POEhttps://eu.store.ui.com/c.../products/usw-16-poe-gen2
locatie 2 fase 2
dit is nog even niet helemaal duidelijk. met name hoeveel en waar de cameras komen.
ook is de keuze voor de switch een beetje afhangkelijk hoe vaak ik een 5 poorts mini switch
moet gebruiken, of ik alle kabels direct kan doen. en hoeveel ''dingen'' er aan 1 kabel hangen.
ubiquiti cameras. buiten. max 8 ofzo
ubiquiti deurbel buiten. 1
ubiquiti UniFi Protect Network Video Recorderhttps://eu.store.ui.com/c...roducts/unifi-protect-nvr
ubiquiti UniFi® SmartPower Redundant https://eu.store.ui.com/c...os=1&_sid=b19a9c576&_ss=r
locatie 2 fase 3.
aangezien ik binnen in het huis niet kan vrezen, alles is al afgewerkt moet ik buiten om.
voor het moment geen probleem. kabels kunnen aan de gevel. maar dit zal in de toekomst in de buiten muur gefreest worden
de 4 inwalls zijn voor de gangen tussen de kamers. elke inwall verzorgd wifi voor 2 kamers.
de 2 hd inwalls zijn voor bij de tv. en voor mijn werkplek.
heb ik dan helemaal geen vragen.
jawel.
ubiquiti 60G Precision Alignment Mount
iemand ooit met deze gewerkt? zijn ze de moeite waard? of kost het alleen minder tijd om de afstelling goed te krijgen
ubiquiti airmax gbe-lr 60 GHz
ik begrijp, deze run je via uisp. maar zie je echt de 2 antennes niet in je overzicht terug?
ubiquiti power plug
wanner hij voor eu uit is, is dit natuurlijk een prima oplossing om de modem een powercicle te geven
maar dan moet ik op locatie 1 een wifi punt maken.. en dan is de vraag aangezien deze direct in een bridged modem komt of hij in mijn netwerk te zien is.
2de vraag, data via dat wifi punt, gaat die direct naar buiten zonder firewall of gaat die data eerst naar lokatie 2. door de udm-pro
vervolgens terug naar locatie 1 door de modem het internet op?
en nu de mooiste vraag. dit lijstje en project zit al 2 jaar in mijn hoofd.
ik ben er vrij zeker dat ik niks over het hoofd heb gezien... dus kom maar op als ik dat wel heb gedaan...
klein nadeel. De fiber komt 1230 meter van waar ik hem nodig heb....
[Afbeelding]
ubiquiti-time dus.
voor nu heb ik het systeem in 3 fases opgedeeld.
fase 1 internet 1230 meter ver brengen. wifi in-wall. plus 2 wifi outdoor dingen
fase 2 het toevoegen van 8 camera's nvr noodstroom etc
fase 3 het wegwerken van de kabels...
locatie 1 en 2 zijn beide hoger dan de plaatsing van de antenne, en beide panden hebben een anti bliksem systeem.
Locatie 1 fase 1
4u afsluitbare kast
modem fiber 300/600/1000mbit
Locatie 1 fase 2
noodstroom
en een manier om de router een powercicle te geven op afstand
locatie 2 fase 1
ubiquiti unifi dream machine pro https://eu.store.ui.com/c...witching/products/udm-pro
ubiquiti UAP-AC-M-EU https://eu.store.ui.com/c...products/unifi-ac-mesh-ap
2xubiquiti UniFi IW HD AP https://eu.store.ui.com/c...products/unifi-in-wall-hd
4xubiquiti UniFi In-Wall https://eu.store.ui.com/c...ducts/unifi-ac-in-wall-ap
ik moet nog kiezen tussen de volgende switches. zie locatie 2 fase 2
ubiquiti UniFi Switch Pro 24 PoE https://eu.store.ui.com/c...g/products/usw-pro-24-poe
ubiquiti USW-24-POE-EUhttps://eu.store.ui.com/c...ching/products/usw-24-poe
ubiquiti USW-16-POEhttps://eu.store.ui.com/c.../products/usw-16-poe-gen2
locatie 2 fase 2
dit is nog even niet helemaal duidelijk. met name hoeveel en waar de cameras komen.
ook is de keuze voor de switch een beetje afhangkelijk hoe vaak ik een 5 poorts mini switch
moet gebruiken, of ik alle kabels direct kan doen. en hoeveel ''dingen'' er aan 1 kabel hangen.
ubiquiti cameras. buiten. max 8 ofzo
ubiquiti deurbel buiten. 1
ubiquiti UniFi Protect Network Video Recorderhttps://eu.store.ui.com/c...roducts/unifi-protect-nvr
ubiquiti UniFi® SmartPower Redundant https://eu.store.ui.com/c...os=1&_sid=b19a9c576&_ss=r
locatie 2 fase 3.
aangezien ik binnen in het huis niet kan vrezen, alles is al afgewerkt moet ik buiten om.
voor het moment geen probleem. kabels kunnen aan de gevel. maar dit zal in de toekomst in de buiten muur gefreest worden
de 4 inwalls zijn voor de gangen tussen de kamers. elke inwall verzorgd wifi voor 2 kamers.
de 2 hd inwalls zijn voor bij de tv. en voor mijn werkplek.
heb ik dan helemaal geen vragen.
jawel.
ubiquiti 60G Precision Alignment Mount
iemand ooit met deze gewerkt? zijn ze de moeite waard? of kost het alleen minder tijd om de afstelling goed te krijgen
ubiquiti airmax gbe-lr 60 GHz
ik begrijp, deze run je via uisp. maar zie je echt de 2 antennes niet in je overzicht terug?
ubiquiti power plug
wanner hij voor eu uit is, is dit natuurlijk een prima oplossing om de modem een powercicle te geven
maar dan moet ik op locatie 1 een wifi punt maken.. en dan is de vraag aangezien deze direct in een bridged modem komt of hij in mijn netwerk te zien is.
2de vraag, data via dat wifi punt, gaat die direct naar buiten zonder firewall of gaat die data eerst naar lokatie 2. door de udm-pro
vervolgens terug naar locatie 1 door de modem het internet op?
en nu de mooiste vraag. dit lijstje en project zit al 2 jaar in mijn hoofd.
ik ben er vrij zeker dat ik niks over het hoofd heb gezien... dus kom maar op als ik dat wel heb gedaan...
Ik moet mijn netwerk updaten omdat ik al enkele jaren met een EOL router zit te internetten. Updates komen er niet meer en dit moet (en kan
) anders!
Sowieso moet de kogel door de kerk: alle losse bungelende kabeltjes uit de pijpjes waaraan een connector zit worden aangesloten op een patchpanel (24 poorts).
En dan moeten die kabels "gepatcht" worden aan een switch. Nu heb ik nog 2 losse switches (TP link 8 poorts) die op zich goed werken. Elk van de switches wordt gevoed uit de router. Als ik gebruik ga maken van een patchpanel gaat er een kabel naar een switch, en vanuit die switch weer naar de andere switch. En dan wil ik er ook nog een POE switch bij hebben zodat er ook weer daar een kabel naartoe moet. Dat lijkt me nogal een mess worden.
Vandaar dat ik zit te denken aan de Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 16 poorts. Dat is nog enigzins betaalbaar en ik heb 12 (mogelijk straks 14) netwerkpunten in huis. Dit ding is ook meteen POE, en ik hoef niet meer allemaal switches aan elkaar te knopen.
Ik wil de patchpanel en de switch in een U2 mountrack in de meterkast hangen. Ik heb een metalen ombouwkast voor de electragroepen, daarnaast heb ik precies 9,4 cm ruimte. De diepte is 19 cm. Nu zou het mooi zijn als ik zowel de switch als het panel in het U2 rack kan plaatsen.
Maar ik gebruik ofwel een mountrack van 18 cm diep (wat volgens de specs 2 cm te kort is voor de switch); ofwel 30 cm (veel te groot) of een inschuifbare (24 - 30 cm). Ik twijfel over de laatste omdat dan de panel een stukje "uitsteekt"
De vraag aan jullie is: hoe diep is die Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 16 poorts switch nou echt? is die echt 20 cm ? En is dat incl de connector van de voedingskabel? of moet ik die diepte nog erbij optellen (al snel 2 of 3 cm)?
Met die info (en wellicht wat tips van jullie) kan ik mijn verlanglijstje afmaken
!
ps: ik heb 3 UAP-AC-LR accesspoints, een RPI met controller en er komt een UDM buiten de meterkast als router zodat ik ook IPS aan kan zetten. Een UDM pro is veel te groot. Zou niet weten waar ik die kwijt moet
.
Sowieso moet de kogel door de kerk: alle losse bungelende kabeltjes uit de pijpjes waaraan een connector zit worden aangesloten op een patchpanel (24 poorts).
En dan moeten die kabels "gepatcht" worden aan een switch. Nu heb ik nog 2 losse switches (TP link 8 poorts) die op zich goed werken. Elk van de switches wordt gevoed uit de router. Als ik gebruik ga maken van een patchpanel gaat er een kabel naar een switch, en vanuit die switch weer naar de andere switch. En dan wil ik er ook nog een POE switch bij hebben zodat er ook weer daar een kabel naartoe moet. Dat lijkt me nogal een mess worden.
Vandaar dat ik zit te denken aan de Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 16 poorts. Dat is nog enigzins betaalbaar en ik heb 12 (mogelijk straks 14) netwerkpunten in huis. Dit ding is ook meteen POE, en ik hoef niet meer allemaal switches aan elkaar te knopen.
Ik wil de patchpanel en de switch in een U2 mountrack in de meterkast hangen. Ik heb een metalen ombouwkast voor de electragroepen, daarnaast heb ik precies 9,4 cm ruimte. De diepte is 19 cm. Nu zou het mooi zijn als ik zowel de switch als het panel in het U2 rack kan plaatsen.
Maar ik gebruik ofwel een mountrack van 18 cm diep (wat volgens de specs 2 cm te kort is voor de switch); ofwel 30 cm (veel te groot) of een inschuifbare (24 - 30 cm). Ik twijfel over de laatste omdat dan de panel een stukje "uitsteekt"
De vraag aan jullie is: hoe diep is die Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 16 poorts switch nou echt? is die echt 20 cm ? En is dat incl de connector van de voedingskabel? of moet ik die diepte nog erbij optellen (al snel 2 of 3 cm)?
Met die info (en wellicht wat tips van jullie) kan ik mijn verlanglijstje afmaken
ps: ik heb 3 UAP-AC-LR accesspoints, een RPI met controller en er komt een UDM buiten de meterkast als router zodat ik ook IPS aan kan zetten. Een UDM pro is veel te groot. Zou niet weten waar ik die kwijt moet

Die kunnen ook tegen de muur, idealiter gebruik je ze aan het plafond. WiFi 6 is ook mogelijk met het acces point wat je noemt, de Unifi 6 In Wall is voorlopig nog niet beschikbaar.CarpeVentum schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:02:
[...]
Tof overzicht, thanks! De eerste setup voelt wat overkill, die ruimte heb ik niet in mijn meterkast denk ik. Kun je die plafond-accesspoints ook hoog tegen een muur plaatsen? WiFi 6 is geen must, maar misschien wel fijn. Vandaar dat ik dacht aan de UniFi 6 Lite.
Wat doet een controller? Dat begrijp ik nog niet helemaal. En in hoeverre is die USG echt outdated? Uiteindelijk zit er maar een 250mbit Ziggo lijn aan de andere kant, dus snelheid blijft betrekkelijk... Is de dream machine geen overkill? Is de setup anders niet met een ander merk router & switch te gebruiken of wordt het dan ingewikkelder qua setup?
De USG gaat al een tijdje mee en is niet slecht, de doorvoersnelheid is beperkt tot 85 Mbps als je IDS en IPS inschakelt.
Je zou ook je eigen router kunnen gebruiken die je nog hebt, uiteraard ook geen probleem. Die zorgt dan voor het uitdelen van de IP-adressen in plaats van de USG of UDM Pro. En switch van een ander merk kan ook, mits het een PoE switch is, of je gebruikt power injectors. Het kan allemaal
De controller zorgt voor het instellen van je accespoints en WiFi netwerken. In deze video vind je een uitleg over hoe het werkt.
Oke, goed om dat gezien te hebben dat helpt wel! Dus als ik het goed begrijp heb je de controller niet nodig (want je kunt 'm gewoon op je laptop draaien) tenzij je die controller 24/7 online wilt hebben. Hoe denk jij over de reguliere UniFi dream machine?Peutpeut schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:14:
[...]
De controller zorgt voor het instellen van je accespoints en WiFi netwerken. In deze video vind je een uitleg over hoe het werkt.
Klopt, dat is zeker een optie!CarpeVentum schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:04:
[...]
Oke, goed om dat gezien te hebben dat helpt wel! Dus als ik het goed begrijp heb je de controller niet nodig (want je kunt 'm gewoon op je laptop draaien) tenzij je die controller 24/7 online wilt hebben. Hoe denk jij over de reguliere UniFi dream machine?
Geen idee, geen ervaring mee, heb de UDM Pro in gebruik en daar heel tevreden mee.
[ Voor 5% gewijzigd door Peutpeut op 12-03-2021 10:57 ]
Oeps.
[ Voor 97% gewijzigd door Peutpeut op 12-03-2021 10:57 ]
@Peutpeut
Op basis van je input heb ik twee schetsen gemaakt.
Netwerk 1 - ± €629,- volgens pricewatch
/f/image/9Ck9oUtdV1dMaTAEaujXx8f8.png?f=fotoalbum_large)
Een UDM (niet pro) setup met 8-port switch. UDM is Wireless AP voor benedenverdieping. 2 AP's voor boven.
+ Altijd een controller
- Geen WiFi 6 beneden
- Misschien niet ideale locatie AP beneden (meterkast)
Netwerk 2 - ± €553,- volgens pricewatch
/f/image/zyUIq8zNh1DjVVvCvypFDCfU.png?f=fotoalbum_large)
USG setup met 8-port poe switch. Elke verdieping een eigen AP op een strategische plek.
+ Goede dekking
+ WiFi 6, futureproof
+ Kosten
- USG outdated?
- Geen controller, cloud key is best duur
Wat zouden jullie adviseren?
/f/image/9Ck9oUtdV1dMaTAEaujXx8f8.png?f=fotoalbum_large)
Een UDM (niet pro) setup met 8-port switch. UDM is Wireless AP voor benedenverdieping. 2 AP's voor boven.
+ Altijd een controller
- Geen WiFi 6 beneden
/f/image/zyUIq8zNh1DjVVvCvypFDCfU.png?f=fotoalbum_large)
USG setup met 8-port poe switch. Elke verdieping een eigen AP op een strategische plek.
+ Goede dekking
+ WiFi 6, futureproof
+ Kosten
- USG outdated?
Verwacht je ooit nog iets van camera's of een slimme deurbel te nemen?CarpeVentum schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:01:
@Peutpeut
+ Altijd een controller
- Geen WiFi 6 beneden
+ Goede dekking
+ WiFi 6, futureproof
+ Kosten
- USG outdated?
Ik stond een paar weken geleden ook voor de keuze in mijn nieuwe huis, wat neem ik qua netwerkapparatuur? Uiteindelijk voor een UDM-Pro gegaan met een G4 deurbel en in de toekomst nog 2 camera's erbij. 8 port PoE Switch Lite en een UniFi 6 Lite AP in de meterkast. Nu boven nog een Synology RT1900AC als acces point maar die vervang ik binnenkort voor een 2e UniFi 6 Lite. Het is mijn eerste spul van Ubiquiti maar zeer tevreden over. Makkelijk te installeren, super veel functies en goed bereik door het hele huis! Nooit eerder PoE spul gehad maar echt top dat het allemaal werkt zonder stekkers etc.
Ik zoek:
Een Ubiquiti router, switch, APs. Om mee te beginnen.
Budget:
1000-2000 euro
Voorkeuren
Het liefste gebruik ik dus een router van UI, gezien ik glasvezel heb weet ik niet of dat mogelijk is zomaar ivm provider die mogelijk alleen standaard router toestaat. Heb momenteel T-Mobile, maar sta open voor een switch naar KPN/xs4all (die laatste twee leveren helaas lagere snelheden op het adres).
Daarnaast wil ik graag de router in een server rack in mijn home office plaatsen, maar weet niet of dit mogelijk is ivm de lengte van de glasvezelkabel (optionele vraag: kan deze verlengd worden met zo'n 20 meter?).
Systeem en omgeving:
Thuissituatie, dus wellicht overkill. Will graag stabiel internet en ook smarthome uitbreiden. Daarnaast een homelab met 4 servers en een handjevol RPIs. De servers wil ik uitbreiden met SFP+ kaarten vandaar de 48p switch bij het volgende kopje.
Zelf bedacht:
Unifi Dream Machine Pro, Unifi Pro Switch 48p gen 2 (geen PoE vanwege het budget), twee/drie stuks Unifi 6 Long-Range AP, unmanaged PoE switch voor de APs en eventuele latere cameras, verder heb ik nog een paar unmanaged switches liggen.
Wat wil / verwacht je van ons?
Mogelijke hulp voor het zoeken naar goede documentatie voor het gebruiken van de router voor internet, maar ook TV en telefonie/telephony. Kan de router deze VLANs verzorgen, of kan dit door de switch gebeuren? Volgens mij kan ik de 4 SFP+ poorten op de switch goed gebruiken, mochten daar haken of ogen aan zitten hoor ik dat graag. Verder hoor ik graag of er wellicht een betere combinatie van apparatuur zou zijn voor mijn situatie.
Alvast bedankt!
Een Ubiquiti router, switch, APs. Om mee te beginnen.
Budget:
1000-2000 euro
Voorkeuren
Het liefste gebruik ik dus een router van UI, gezien ik glasvezel heb weet ik niet of dat mogelijk is zomaar ivm provider die mogelijk alleen standaard router toestaat. Heb momenteel T-Mobile, maar sta open voor een switch naar KPN/xs4all (die laatste twee leveren helaas lagere snelheden op het adres).
Daarnaast wil ik graag de router in een server rack in mijn home office plaatsen, maar weet niet of dit mogelijk is ivm de lengte van de glasvezelkabel (optionele vraag: kan deze verlengd worden met zo'n 20 meter?).
Systeem en omgeving:
Thuissituatie, dus wellicht overkill. Will graag stabiel internet en ook smarthome uitbreiden. Daarnaast een homelab met 4 servers en een handjevol RPIs. De servers wil ik uitbreiden met SFP+ kaarten vandaar de 48p switch bij het volgende kopje.
Zelf bedacht:
Unifi Dream Machine Pro, Unifi Pro Switch 48p gen 2 (geen PoE vanwege het budget), twee/drie stuks Unifi 6 Long-Range AP, unmanaged PoE switch voor de APs en eventuele latere cameras, verder heb ik nog een paar unmanaged switches liggen.
Mogelijke hulp voor het zoeken naar goede documentatie voor het gebruiken van de router voor internet, maar ook TV en telefonie/telephony. Kan de router deze VLANs verzorgen, of kan dit door de switch gebeuren? Volgens mij kan ik de 4 SFP+ poorten op de switch goed gebruiken, mochten daar haken of ogen aan zitten hoor ik dat graag. Verder hoor ik graag of er wellicht een betere combinatie van apparatuur zou zijn voor mijn situatie.
Alvast bedankt!
Ik wil graag een een camera van Unifi maar liefst in een zwarte kleur. Iemand die dit al heeft aangepast?
Dan spuit je hem zwart met plasti dip.
Mocht hij stuk gaan en voor garantie moeten, dan pel je het zwart er zo weer af.
Mocht hij stuk gaan en voor garantie moeten, dan pel je het zwart er zo weer af.
Met een spuitbus....
Maar ik heb niet het idee dat je je vraag zo bedoelde..
Maar ik heb niet het idee dat je je vraag zo bedoelde..
Ik heb inmiddels even op YouTube gekeken en het antwoord ‘met een spuitbus’ blijkt inderdaad te volstaan. Wist niet dat dit spul bestond en een goed idee!
Ik zoek een ....?
Ideale setup in plaats voor een huidige krakkemikkige situatie?
Huidige situatie:
NVT
Heb je bepaalde voorkeuren?
Het liefst zou ik een systeem willen met alle componenten apart (eigenlijk zoals Ubiquiti het ooit heeft bedoeld) dus Router-Switch-Accespoint-VideoServer-Controller als aparte componenten.
Dit alles moet zorgen voor een goed WiFi-bereik voor vaste gebruikers en gasten in een Non-profit organisatie waar goed toezicht op afstand mogelijk is (middels camerabeelden) en een stabiel netwerk voor een kassa-systeem met pinbetalingen.
Er moet eigenlijk ook een uitbreiding komen voor diverse werkplekken met een eigen aansluiting bedraad of draadloos.
Wat heb je zelf al bedacht?
Ik denk dan:
Huidige situatie:
- KPN experiabox
- USG 3P
- US-24-250W
- de gevreesde Cloud Key Gen2 Plus
- 1 stuk AP AC SHD
- 2 stuk AP AC PRO
- 1 stuk nanoHD
- 6 stuks UVC-G3
- 1 stuk UVC-G3-Pro
NVT
Het liefst zou ik een systeem willen met alle componenten apart (eigenlijk zoals Ubiquiti het ooit heeft bedoeld) dus Router-Switch-Accespoint-VideoServer-Controller als aparte componenten.
Dit alles moet zorgen voor een goed WiFi-bereik voor vaste gebruikers en gasten in een Non-profit organisatie waar goed toezicht op afstand mogelijk is (middels camerabeelden) en een stabiel netwerk voor een kassa-systeem met pinbetalingen.
Er moet eigenlijk ook een uitbreiding komen voor diverse werkplekken met een eigen aansluiting bedraad of draadloos.
Ik denk dan:
- UXG-PRO (gewoon een router en niks meer (behalve dan de prijs))
- USW-Pro-24-PoE G2 (vanwege de Layer3 mogelijkheden)
- UNVR-4 (verwerkt alleen video en niet ook een controller)
- een aantal U6-LR accespoints vanwege de sterke 160MHz op 5 gHz band en 4 antennes (liever een U6-Pro)
- UVC-G3 camera's ( prima beelden)
- en dan de controller allesbehalve een Cloud Key met vreselijke batterij
- Hoe kan je nou de controller Cloud Key op een Unifi-achtige manier het beste vervangen
- Of moet ik gewoon niet ouwehoeren en een UDM-Pro aanschaffen alles aansluiten en dan maar hopen dat die niet kapot gaat of een extra UDM-Pro op de plank leggen als reserve (Bam weer €400,- laten verstoffen)???
- Stel nou dat er 7 werkplekken komen dan wordt het wel lastig al die SSID's te creëren inclusief een vaste gebruikers SSID en een gasten SSID aangezien er max 8 SSID's mogelijk zijn ...
[ Voor 63% gewijzigd door Mika Miro op 17-03-2021 00:49 ]
Ik denk dat je te complex denkt? Je hebt alle middelen als om een goed netwerk te bouwen. Heb je niet meer aan kennis inhuren?Mika Miro schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:42:
Ik zoek een ....?
Huidige situatie:Wat is je budget?
- KPN experiabox
- USG 3P
- US-24-250W
- de gevreesde Cloud Key Gen2 Plus
- 1 stuk AP AC SHD
- 2 stuk AP AC PRO
- 1 stuk nanoHD
- 6 stuks UVC-G3
- 1 stuk UVC-G3-Pro
NVT
Ik denk dan:Wat wil / verwacht je van ons?
- UXG-PRO (gewoon een router en niks meer (behalve dan de prijs))
- USW-Pro-24-PoE G2 (vanwege de Layer3 mogelijkheden)
- UNVR-4 (verwerkt alleen video en niet ook een controller)
- een aantal U6-LR accespoints vanwege de sterke 160MHz op 5 gHz band en 4 antennes (liever een U6-Pro)
- UVC-G3 camera's ( prima beelden)
- en dan de controller allesbehalve een Cloud Key met vreselijke batterij
- Hoe kan je nou de controller Cloud Key op een Unifi-achtige manier het beste vervangen
- Of moet ik gewoon niet ouwehoeren en een UDM-Pro aanschaffen alles aansluiten en dan maar hopen dat die niet kapot gaat of een extra UDM-Pro op de plank leggen als reserve (Bam weer €400,- laten verstoffen)???
- Stel nou dat er 7 werkplekken komen dan wordt het wel lastig al die SSID's te creëren inclusief een vaste gebruikers SSID en een gasten SSID aangezien er max 8 SSID's mogelijk zijn ...
8 SSIDs je kunt in de datasheets kijken welke APS er 4 of 8 SSIDs aankunnen. Waarom 8 SSIDs, kan je niet beter met een isolated mode werken of FW rules tussen de subnetten op basis van vaste DHCP leases?
Sidenote: L3 op een switch staat op een laag pitje, wat gaat L3 op een switch voor je oplossen?
@Mika Miro Wat is er krakkemikkig aan dan?
Garbish in is Garbish out... dus je kan beter nu aangeven wat de problemen zijn, de instellingen zijn, hoe het ingedeeld is etc.. en daar een advies over krijgen in plaats van nóg meer te kopen en net zo ver zijn (of onnodig geld aan het uitgeven bent...)
Betreft SSID's, aanbevolen aantal is max 3 a 4 (Meraki, Cisco), elke SSID verstuurd een beacon steeds, dus zendtijd, hoe meer je er hebt hoe minder zendtijd er voor de clients zelf is en dus helemaal een probleem met je wifi.
Garbish in is Garbish out... dus je kan beter nu aangeven wat de problemen zijn, de instellingen zijn, hoe het ingedeeld is etc.. en daar een advies over krijgen in plaats van nóg meer te kopen en net zo ver zijn (of onnodig geld aan het uitgeven bent...)
Betreft SSID's, aanbevolen aantal is max 3 a 4 (Meraki, Cisco), elke SSID verstuurd een beacon steeds, dus zendtijd, hoe meer je er hebt hoe minder zendtijd er voor de clients zelf is en dus helemaal een probleem met je wifi.
Top idee! Bedankt.jack zomer schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:14:
Dan spuit je hem zwart met plasti dip.
Ik zoek een ....?
Router voor glasvezel (gewoon UTP).
Wat is je budget?
Ballpark 50 - 200€ gebaseerd op features en verwachtte levensduur.
Geen voorkeur, ik hang er een switch achter dus het hoeft geen router functionaliteit te zijn op een verkapte switch.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Ik heb twee servers, één workstation, drie laptops, drie telefoons. Ik moet nog een access point kiezen voor de WiFi. Verder heb ik een simpele pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) in mijn werkkamer. Ik denk dat ik bij de FTU/NTU/router nog een pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) of misschien vier poorts zal hangen eventueel ook IPTV via vlans naar de huiskamer wegwerken (FTU in meterkast).
Ik dacht zelf aan de: pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X . Er zijn twee punten die mij weerhouden: a) de slechte levertijd (kan Covid zijn) en b) juni 2015, hoe lang wordt deze nog ondersteund?
Kijkend naar iets, wat wat meer zou kunnen: pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) zie ik dezelfde datum.
Wat heb ik nu nodig als ik (nog) geen andere Ubiquiti apparatuur heb en in hoe verre krijg vendor lock ik mijzelf in met dit soort apparatuur?
Router voor glasvezel (gewoon UTP).
Wat is je budget?
Ballpark 50 - 200€ gebaseerd op features en verwachtte levensduur.
Geen voorkeur, ik hang er een switch achter dus het hoeft geen router functionaliteit te zijn op een verkapte switch.
Ik heb twee servers, één workstation, drie laptops, drie telefoons. Ik moet nog een access point kiezen voor de WiFi. Verder heb ik een simpele pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) in mijn werkkamer. Ik denk dat ik bij de FTU/NTU/router nog een pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) of misschien vier poorts zal hangen eventueel ook IPTV via vlans naar de huiskamer wegwerken (FTU in meterkast).
Ik dacht zelf aan de: pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X . Er zijn twee punten die mij weerhouden: a) de slechte levertijd (kan Covid zijn) en b) juni 2015, hoe lang wordt deze nog ondersteund?
Kijkend naar iets, wat wat meer zou kunnen: pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) zie ik dezelfde datum.
Wat heb ik nu nodig als ik (nog) geen andere Ubiquiti apparatuur heb en in hoe verre krijg vendor lock ik mijzelf in met dit soort apparatuur?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
@stormfly ja mijn kennis is idd beperkt ... maar ik wil de Cloud Key niet meer inzetten vanwege zijn onbetrouwbaarheid en daarom nu op zoek naar een andere oplossing. UDM-pro of gewoon weer een Cloud Key ... ?
Layer 3 is misschien niet echt nodig! Maar ik dacht al die 7 werkplekken hebben soms ook een printer en een mediaspeler en een beamer en soms zelfs een smart-tv dus ja al met al best wat verkeer ...
@Vorkie Krakkemikkig is de Cloud Key
daarom dacht ik dus voor elke functie een apparaat.
Layer 3 is misschien niet echt nodig! Maar ik dacht al die 7 werkplekken hebben soms ook een printer en een mediaspeler en een beamer en soms zelfs een smart-tv dus ja al met al best wat verkeer ...
Als je geen Cloud Key wil gebruiken (maar wel in de unifi-bubble wil blijven) moet ik misschien de UDM-pro inzetten ... alleen wanneer je de UDM inzet heb je meteen drie apparaten in één apparaat, als één onderdeel niet meer functioneert moet je het hele apparaat vervangenMika Miro schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:41:
Ik heb een heel raar probleem met mijn Cloud Key Gen2 Plus, het apparaat sluit niet "Gracefully" af. Zodra ik de utp er uit trek gaat hij direkt uit ...
Wat is er mis met de CK2? Dat is mij even ontgaan, gebruik hem al jaren.Mika Miro schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:08:
@stormfly ja mijn kennis is idd beperkt ... maar ik wil de Cloud Key niet meer inzetten vanwege zijn onbetrouwbaarheid en daarom nu op zoek naar een andere oplossing. UDM-pro of gewoon weer een Cloud Key ... ?
[...]
Als je geen Cloud Key wil gebruiken (maar wel in de unifi-bubble wil blijven) moet ik misschien de UDM-pro inzetten ... alleen wanneer je de UDM inzet heb je meteen drie apparaten in één apparaat, als één onderdeel niet meer functioneert moet je het hele apparaat vervangendaarom dacht ik dus voor elke functie een apparaat.
@stormfly Mijn CK2+ sloot niet goed af ging op zoek naar het probleem en stuitte hier https://community.ui.com/...c5-44f1-b0ed-0585e78b9cf6 op.
Ik heb nog CK+2 ergens aangesmeerd en die doet ook geen "gracefully shutdown" meer ....
Ik dacht vanaf dat moment geen CK meer voor mij en ben ook een beetje angstig voor brand, maar goed ik ben nog al gevreesd aangelegd
Maar ja ik moet nu wel wat beslissen want protect is nu ook niet meer bereikbaar
dus misschien toch maar de UDM pro bestellen en in het weekend alles omgooien.
Ik heb nog CK+2 ergens aangesmeerd en die doet ook geen "gracefully shutdown" meer ....
Ik dacht vanaf dat moment geen CK meer voor mij en ben ook een beetje angstig voor brand, maar goed ik ben nog al gevreesd aangelegd
Maar ja ik moet nu wel wat beslissen want protect is nu ook niet meer bereikbaar
Op dit moment hebben wij een ziggo zakelijk abo met daarbij een mikrotik router.
Aangezien ik helemaal over wil gaan naar een ubiquiti netwerk, was ik benieuwd wat jullie een slimme vervanger vinden voor de mikrotik (volgens mij een 960PGS) Ik zat zelf te denken aan een Unifi Dream Machine Pro.
Tevens wil ik een CK+2 neerzetten om de boel te beheren, maar lees wat "uitdagingen" die op dit moment mee zijn met de batterij die erin zit. Er komt een Synology NAS te draaien waar ik eventueel ook een container op kan plaatsen voor het netwerk. Of is het toch slimmer om een CK+2 te plaatsten?
Aangezien ik helemaal over wil gaan naar een ubiquiti netwerk, was ik benieuwd wat jullie een slimme vervanger vinden voor de mikrotik (volgens mij een 960PGS) Ik zat zelf te denken aan een Unifi Dream Machine Pro.
Tevens wil ik een CK+2 neerzetten om de boel te beheren, maar lees wat "uitdagingen" die op dit moment mee zijn met de batterij die erin zit. Er komt een Synology NAS te draaien waar ik eventueel ook een container op kan plaatsen voor het netwerk. Of is het toch slimmer om een CK+2 te plaatsten?
Ik zoek een ....?
hele nieuwe setup aangezien mijn netgear router steeds vaker uitvalt en deze na 8 jaar wel aan vervanging toe is
Wat is je budget?
+/- €350 als ik het bestel via https://eu.store.ui.com/
UniFi
de huidige setup is nu als volgt:
AOP in de huiskamer > ziggo connectbox in bridge modus > netgear nighthawk R7000 (voor de WiFi beneden en 1e verdieping) en vanaf daar naar een unmanaged switch (pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch) die in het TV meubel staat voor de NAS, PS4 en HEOS Bar.
Er gaat ook een kabel naar zolder waar nu een Ziggo extra WiFi punt op aangesloten is (https://www.ziggo.nl/klan...a-een-internetkabel-zwart) die de WiFi voor de zolder verzorgt en waar nu twee pc's bekabeld op aangesloten zijn.
De wens is om de netgear router ertussen uit te halen en alleen met access points te gaan werken en het routeren te laten doen door de Ziggo Connectbox die dan weer uit bridge modus wordt gezet (geen spannende instellingen dus volgens mij voldoet het prima voor ons gebruik)
Tevens wordt er medio dit jaar een laadpaal in de garage geplaatst met een netwerkkabel die uitkomt in de meterkast. De kabel die naar zolder loopt vanuit de huiskamer gaat via de kruipruimte door de meterkast omhoog dus hier moet een switch komen zodat daar de laadpaal op aangesloten kan worden en vanuit die switch gaat de kabel weer door naar zolder
het volgende lijstje:
de bedoeling is dus om achter de ziggo connectbox de Switch Lite 8 PoE te plaatsen. Vanaf daar een kabel naar de eerste AP 6 Lite (gevoed via PoE), een Switch Flex Mini in het tv meubel en een kabel naar de meterkast voor een Switch Flex Mini (beide gevoed via PoE). Vanaf de Switch Flex Mini in de meterkast gaat er dan een kabel naar zolder naar de laatste Switch Flex Mini (gevoed via de adapter) zodat die fungeert als switch voor de twee pc's en het tweede AP 6 lite (gevoed via de PoE injector)
klopt mijn setup zo ongeveer? De controller kan ik op mijn NAS draaien dus een CloudKey is niet nodig. Er komen geen camera's of deurbellen oid dus ook daar hoeft niet over nagedacht te worden
hele nieuwe setup aangezien mijn netgear router steeds vaker uitvalt en deze na 8 jaar wel aan vervanging toe is
Wat is je budget?
UniFi
AOP in de huiskamer > ziggo connectbox in bridge modus > netgear nighthawk R7000 (voor de WiFi beneden en 1e verdieping) en vanaf daar naar een unmanaged switch (pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch) die in het TV meubel staat voor de NAS, PS4 en HEOS Bar.
Er gaat ook een kabel naar zolder waar nu een Ziggo extra WiFi punt op aangesloten is (https://www.ziggo.nl/klan...a-een-internetkabel-zwart) die de WiFi voor de zolder verzorgt en waar nu twee pc's bekabeld op aangesloten zijn.
De wens is om de netgear router ertussen uit te halen en alleen met access points te gaan werken en het routeren te laten doen door de Ziggo Connectbox die dan weer uit bridge modus wordt gezet (geen spannende instellingen dus volgens mij voldoet het prima voor ons gebruik)
Tevens wordt er medio dit jaar een laadpaal in de garage geplaatst met een netwerkkabel die uitkomt in de meterkast. De kabel die naar zolder loopt vanuit de huiskamer gaat via de kruipruimte door de meterkast omhoog dus hier moet een switch komen zodat daar de laadpaal op aangesloten kan worden en vanuit die switch gaat de kabel weer door naar zolder
het volgende lijstje:
3 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts) | € 31,60 | € 94,80 |
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE | € 119,79 | € 119,79 |
2 | Access points | Ubiquiti UniFi 6 Lite | € 111,32 | € 222,64 |
1 | Netwerkaccessoires | Ubiquiti Gigabit PoE injector, 48V/0.5A | € 8,99 | € 8,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 446,22 |
de bedoeling is dus om achter de ziggo connectbox de Switch Lite 8 PoE te plaatsen. Vanaf daar een kabel naar de eerste AP 6 Lite (gevoed via PoE), een Switch Flex Mini in het tv meubel en een kabel naar de meterkast voor een Switch Flex Mini (beide gevoed via PoE). Vanaf de Switch Flex Mini in de meterkast gaat er dan een kabel naar zolder naar de laatste Switch Flex Mini (gevoed via de adapter) zodat die fungeert als switch voor de twee pc's en het tweede AP 6 lite (gevoed via de PoE injector)
klopt mijn setup zo ongeveer? De controller kan ik op mijn NAS draaien dus een CloudKey is niet nodig. Er komen geen camera's of deurbellen oid dus ook daar hoeft niet over nagedacht te worden
En in de nieuwe situatie wordt de Connectbox uit bridge modus gehaald en gaat het weer als een modem/router fungeren?__REMCO__ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:15:
[b]Ik zoek een ....?[/b]
Wat is je budget?
UniFi
De wens is om de netgear router ertussen uit te halen en alleen met access points te gaan werken en het routeren te laten doen door de Ziggo Connectbox (geen spannende instellingen dus volgens mij voldoet het prima voor ons gebruik)
het volgende lijstje:
# Category Product Prijs Subtotaal 3 Netwerk switches Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts) € 31,60 € 94,80 1 Netwerk switches Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE € 119,79 € 119,79 2 Access points Ubiquiti UniFi 6 Lite € 111,32 € 222,64 1 Netwerkaccessoires Ubiquiti Gigabit PoE injector, 48V/0.5A € 8,99 € 8,99 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 446,22
Eigenlijk een hele logische uitleg en bijbehorend boodschappenlijstje.
Het fijne aan de Lite Switch is dat je link aggregation kan gebruiken voor bijvoorbeeld je NAS (ga ervanuit dat je een Synology gebruikt voor het gemak).
Zelf heb ik de controller op een Pi draaien omdat de betreffende poorten voor Unifi al bezet waren op mijn NAS door andere software. Als je op je NAS niet zoveel hebt draaien dan maakt het niets uit.
scherp, dat heb ik er even bij gezetAramiss schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:43:
En in de nieuwe situatie wordt de Connectbox uit bridge modus gehaald en gaat het weer als een modem/router fungeren?
het is een NAS van Q-Nap, de TS-431-X2 die alleen maar als data backup wordt gebruiktAramiss schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:43:
Het fijne aan de Lite Switch is dat je link aggregation kan gebruiken voor bijvoorbeeld je NAS (ga ervanuit dat je een Synology gebruikt voor het gemak).
Zelf heb ik de controller op een Pi draaien omdat de betreffende poorten voor Unifi al bezet waren op mijn NAS door andere software. Als je op je NAS niet zoveel hebt draaien dan maakt het niets uit.
Aha ja dat is wel vervelend, ik vernam wel dat de batterij eruit kan en het geheel dan nog functioneert. UPS onder je switch/nas kan geen kwaad ;-)Mika Miro schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:01:
@stormfly Mijn CK2+ sloot niet goed af ging op zoek naar het probleem en stuitte hier https://community.ui.com/...c5-44f1-b0ed-0585e78b9cf6 op.
Ik dacht vanaf dat moment geen CK meer voor mij en ben ook een beetje angstig voor brand, maar goed ik ben nog al gevreesd aangelegd![]()
Maar ja ik moet nu wel wat beslissen want protect is nu ook niet meer bereikbaardus misschien toch maar de UDM pro bestellen en in het weekend alles omgooien.
Als je de UDM Pro neemt, heb je de CK+2 toch niet nodig!? UDM Pro kan ook de controller draaien.Erik2B schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:14:
Op dit moment hebben wij een ziggo zakelijk abo met daarbij een mikrotik router.
Kijk weer wat geleerd! Dat is mooi dat scheelt weer.loyske schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:41:
[...]
Als je de UDM Pro neemt, heb je de CK+2 toch niet nodig!? UDM Pro kan ook de controller draaien.
Dus de udm pro is een goeie vervanger voor de mikrotik? Dan ga ik die op het bestellijstje erbij zetten.
Ik zoek een ....?
Complete revisie van het thuisnetwerk, inclusief eventueel rekening houden met toekomstige uitbreidingen.
Wat is je budget?
Idealiter ergens rond de 500-1000 euro, maar dit is enigszins op te rekken indien er duidelijk meerwaarde in de aanvulling zit.
Inrichting moet enigszins gebruiksvriendelijk zijn - ik heb wel wat basiskennis van netwerken, en ben in staat om een en ander te configureren, maar ben geen expert en wil liefst een omgeving die stabiel draait zonder al teveel bemoeienis van mijn kant.
Jaren 30 woonhuis van ongeveer 120-130m², met voornamelijk houten vloeren en één 'blokkade' - de badkamervloer van lichtgewicht beton op stalen (zwaluwstaart) platen. Ik heb een zijaanzicht toegevoegd van het huis en de inrichting die ik ongeveer in m'n hoofd heb. Zie ook "Wat heb je zelf bedacht?"
In basis komt er glas binnen op het glasvezelkastje in de ensuite kast tussen de voorkamer en de woonkamer, van daaruit gaat er via een kabel (alle kabels zijn Cat6) naar de 1e, waar ik in de direct bovenliggende inbouwkast ruimte heb om alle centrale componenten neer te zetten / op te hangen. Op het moment is er geen rack o.i.d. aanwezig. vanuit die centrale kast op de 1e lopen er kabels terug richting BG, omhoog naar zolder en richting onze eigen slaapkamer.
De volgende zaken moeten minimaal gefaciliteerd worden:
BG
mogelijke uitbreidingen
Het netwerk dient de inkomende diensten KPN glas 100/100 en interactieve TV netjes in heel het huis beschikbaar te stellen. Zowel bedraad als draadloos.
In de huidige inrichting komt alles binnen op de KPN experia v10 router en van daaruit wordt het verdeeld naar o.a. twee switches en een centraal opgestelde Apple Extreme, waarbij de WiFi dekking niet overal ideaal en/of stabiel is.
Mijn plan voor de nieuwe indeling heb ik geprobeerd visueel uit te werken:
:strip_exif()/f/image/jB9xajyyq534zd6BIfu49J9C.jpg?f=fotoalbum_large)
Kort samengevat in tekst:
Internet komt binnen in de woonkamer, daar stuur ik het gelijk door naar centrale punt op 1e verdieping.
Vervolgens denk ik dat ik de KNP Experia wil gebruiken als router, om eventuele uitdagingen met bijv. de interactieve TV te voorkomen.
Dan komt mijn grootste vraagteken; waarmee beheer ik mijn netwerk? Er is mij initieel geadviseerd een USG + een Cloud Key te gebruiken. Ik snap echter nog niet helemaal hoe die elkaar aanvullen en of het voor mij wellicht een beetje overkill is. De Cloud key plus was geselecteerd met het oog op de toekomst waar eventueel camera's en een deurbel worden toegevoegd. Een alternatief zou eventueel een Dreammachine (Pro) zijn. Die werd mij echter in eerste instantie afgeraden. De argumenten waren mij niet helemaal helder.
Volgende stap zijn de switches. Ik heb op het moment twee switches in gebruik, twee Netgear prosafe GS105E's. Eentje staat boven in onze werkruimte, de ander staat beneden in het TV meubel. Centraal twijfel ik over een 8 poorts (wordt wellicht wel krap, of ik moet meer draadloos gaan doen) of een iets grotere. De initiele aanrader voor deze positie was de PoE 8 (150W), maar ik zag in het forum ook adviezen om beter een andere te pakken, bijv. de Lite. Mede vanwege de leeftijd en de ondersteuning van de 150W.
Ten slotte nog twee of drie access points, afhankelijk van hoe goed het bereik is als ik de eerste twee heb opgehangen. Hierbij twijfel ik nog of ik de NanoHD pak of iets uit de nieuwe U6 lijn.
Advies.
Alvast dank!
Complete revisie van het thuisnetwerk, inclusief eventueel rekening houden met toekomstige uitbreidingen.
Wat is je budget?
Idealiter ergens rond de 500-1000 euro, maar dit is enigszins op te rekken indien er duidelijk meerwaarde in de aanvulling zit.
Inrichting moet enigszins gebruiksvriendelijk zijn - ik heb wel wat basiskennis van netwerken, en ben in staat om een en ander te configureren, maar ben geen expert en wil liefst een omgeving die stabiel draait zonder al teveel bemoeienis van mijn kant.
Jaren 30 woonhuis van ongeveer 120-130m², met voornamelijk houten vloeren en één 'blokkade' - de badkamervloer van lichtgewicht beton op stalen (zwaluwstaart) platen. Ik heb een zijaanzicht toegevoegd van het huis en de inrichting die ik ongeveer in m'n hoofd heb. Zie ook "Wat heb je zelf bedacht?"
In basis komt er glas binnen op het glasvezelkastje in de ensuite kast tussen de voorkamer en de woonkamer, van daaruit gaat er via een kabel (alle kabels zijn Cat6) naar de 1e, waar ik in de direct bovenliggende inbouwkast ruimte heb om alle centrale componenten neer te zetten / op te hangen. Op het moment is er geen rack o.i.d. aanwezig. vanuit die centrale kast op de 1e lopen er kabels terug richting BG, omhoog naar zolder en richting onze eigen slaapkamer.
BG
- WiFi AP BG
- WiFi AP uitbouw en tuin - indien nodig qua dekking
- Smart TV
- Audio streamer
- Playstation
- KPN iTV kastje
- WiFi AP 1e + zolder
- KPN iTV slaapkamer
- Hue Bridge
- Synology NAS
- Werkplek 1
- Werkplek 2
- Drukwerk printer
mogelijke uitbreidingen
- BG: slimmme deurbel
- BG: camera voor en achter
- 1e: bekabeld kamer zoon 1
- Zolder: bekabeld kamer zoon 2
Het netwerk dient de inkomende diensten KPN glas 100/100 en interactieve TV netjes in heel het huis beschikbaar te stellen. Zowel bedraad als draadloos.
In de huidige inrichting komt alles binnen op de KPN experia v10 router en van daaruit wordt het verdeeld naar o.a. twee switches en een centraal opgestelde Apple Extreme, waarbij de WiFi dekking niet overal ideaal en/of stabiel is.
:strip_exif()/f/image/jB9xajyyq534zd6BIfu49J9C.jpg?f=fotoalbum_large)
Internet komt binnen in de woonkamer, daar stuur ik het gelijk door naar centrale punt op 1e verdieping.
Vervolgens denk ik dat ik de KNP Experia wil gebruiken als router, om eventuele uitdagingen met bijv. de interactieve TV te voorkomen.
Dan komt mijn grootste vraagteken; waarmee beheer ik mijn netwerk? Er is mij initieel geadviseerd een USG + een Cloud Key te gebruiken. Ik snap echter nog niet helemaal hoe die elkaar aanvullen en of het voor mij wellicht een beetje overkill is. De Cloud key plus was geselecteerd met het oog op de toekomst waar eventueel camera's en een deurbel worden toegevoegd. Een alternatief zou eventueel een Dreammachine (Pro) zijn. Die werd mij echter in eerste instantie afgeraden. De argumenten waren mij niet helemaal helder.
Volgende stap zijn de switches. Ik heb op het moment twee switches in gebruik, twee Netgear prosafe GS105E's. Eentje staat boven in onze werkruimte, de ander staat beneden in het TV meubel. Centraal twijfel ik over een 8 poorts (wordt wellicht wel krap, of ik moet meer draadloos gaan doen) of een iets grotere. De initiele aanrader voor deze positie was de PoE 8 (150W), maar ik zag in het forum ook adviezen om beter een andere te pakken, bijv. de Lite. Mede vanwege de leeftijd en de ondersteuning van de 150W.
Ten slotte nog twee of drie access points, afhankelijk van hoe goed het bereik is als ik de eerste twee heb opgehangen. Hierbij twijfel ik nog of ik de NanoHD pak of iets uit de nieuwe U6 lijn.
Advies.
- Wat is de beste optie voor centraal beheer van mijn netwerk? UDM/UDM Pro of USG & UCK+ of enkel USG of UCK+?
- Welke switch adviseren jullie in mijn situatie? En dan vooral welke versie; ik snap dat ik zelf vooral moet kiezen of ik voor 8 of 16 poorten ga. En indien ik de UDM Pro aanschaf heb ik wellicht helemaal geen switch nodig...
- Gebruik ik gewoon (lekker lui) mijn KPN Experia, of is het echt de moeite waard om me iets verder te verdiepen en de UDM/USG te laten routeren?
- Moet ik mijn Netgear switches vervangen door Flex of Flex mini units, of zijn deze voor nu ook wel prima?
- Wat is wat jullie betreft op dit moment de meest logische keuze qua access points? De NanoHD AP's of de U6 AP's?
Alvast dank!
Ik zoek een ....?
een WiFi oplossing voor onze zeilclub op het strand.
Wat is je budget?
op dit moment nog niet bekend omdat we geen enkel idee hebben.
nog niet
Hoe meer informatie je deelt, hoe beter we je kunnen helpen.
in de buurt is er geen kabel oid aanwezig
de dichtsbijzijnde woont op 1Km afstand van de club.
dus moet iets met straal verbinding gaan gebeuren.
op de ui site kom ik er niet goed uit wat ik precies nodig heb aan extra onderdelen
wat ik denk nodig te hebben is
1 x https://eu.store.ui.com/c...products/rocket-5ac-prism met antennes
en aan de andere zijde een https://eu.store.ui.com/c...tu/products/powerbeam-5ac
ik heb het idee dat ik meer nodig heb dan dit om het te verbinden met een WiFi punt op de locatie waar wij op gaan inloggen bv een https://eu.store.ui.com/c...ducts/unifi-dream-machine
Wat is je budget?
nog niet
op de ui site kom ik er niet goed uit wat ik precies nodig heb aan extra onderdelen
en aan de andere zijde een https://eu.store.ui.com/c...tu/products/powerbeam-5ac
ik heb het idee dat ik meer nodig heb dan dit om het te verbinden met een WiFi punt op de locatie waar wij op gaan inloggen bv een https://eu.store.ui.com/c...ducts/unifi-dream-machine
Dus niet alleen een wifi oplossing, ook een internetverbinding? Is een 4G/5G-oplossing niet iets voor jullie?Mr-D. schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:28:
Ik zoek een ....?
Wat is je budget?
nog niet
Life is not about specs, it is about joy!
vind dat niet eens een gek idee en een unlimited abbo erbij.bartvl schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:30:
[...]
Dus niet alleen een wifi oplossing, ook een internetverbinding? Is een 4G/5G-oplossing niet iets voor jullie?
Ook dan is de vraag of er bij een dergelijk abonnement een router zit met goede wifi mogelijkheden. Maar dat is dan stap twee
.
Life is not about specs, it is about joy!
@xbeam Is wel aardig thuis in dit soort zaken.Mr-D. schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:28:
Ik zoek een ....?
Wat is je budget?
nog niet
Weet niet of starlink al leverbaar is in NL, daar zou dit eigenlijk prima voor zijn.
deze als voorbeeldbartvl schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:33:
Ook dan is de vraag of er bij een dergelijk abonnement een router zit met goede wifi mogelijkheden. Maar dat is dan stap twee.
en dan de rechter unit.
maar ben ook benieuwd naar de straal oplossing.
Afhankelijk van je adres kan internet via een straal verbinding aanvragen. Anders zou je moeten onderhandelen met de dichtstbijzijnde internet aansluiting.
Internet over 4G veelstemmig onstabiel om bedrijfsmatig te gebruiken, zeker de stranden en locaties waar wel een drukker kan zijn. Omdat je dan mast moet delen met al strand bezoekers werkt het internet altijd slecht woo de drukste dagen waneer je het juist het meest nodig hebt.
4G is leuk als back-up maar niets primaire verbinding.
Stuur anders even met exacte locatie dan kijk wat internet technische mogelijk is voor je
Internet over 4G veelstemmig onstabiel om bedrijfsmatig te gebruiken, zeker de stranden en locaties waar wel een drukker kan zijn. Omdat je dan mast moet delen met al strand bezoekers werkt het internet altijd slecht woo de drukste dagen waneer je het juist het meest nodig hebt.
4G is leuk als back-up maar niets primaire verbinding.
Stuur anders even met exacte locatie dan kijk wat internet technische mogelijk is voor je
Lesdictische is mijn hash#
ik zat overigens te denken om van de gene die het meest dichtbij woont zijn internet te delen met de club via die straal verbinding ipv een verbinding met een ISP.
is maar een klein clubje.
en inderdaad vanwege de duinen laat 4g het ook wel eens afweten.
@xbeam gegevens heb ik via DM verstuurd.
is maar een klein clubje.
en inderdaad vanwege de duinen laat 4g het ook wel eens afweten.
@xbeam gegevens heb ik via DM verstuurd.
[ Voor 8% gewijzigd door Mr-D. op 29-03-2021 14:37 ]
Ik zoek een ....?
16 poort switch
Wat is je budget?
Max. €300
Wegens plaatsing in de woonkamer vlakbij de tv is passieve koeling een vereiste.
Glasvezel (T-Mobile) incl. TV met 2 - Amulet 515 - recorders, geen idee of IGMP een vereiste is / word aangezien ik nu nog 2 aparte Prosave 105 / 116 switches gebruik, met 3 resp 10 poorten in gebruik.
Overige netwerk hardware?
Edgerouter 6P
2x UniFi AC Lite
UniFi Switch 8-150 met extra UF-RJ45-1G
UniFi switch Flex Mini
Raspberry Pi 2B (UniFi controller)
Inmiddels ben ik uitgekomen op ofwel de
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)
Of de
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE
Ik heb de review van @MadMax12 gelezen en als het betekent dat ik ook zonder problemen TV kan kijken, heeft deze switch zeker mijn voorkeur.
16 poort switch
Wat is je budget?
Max. €300
Wegens plaatsing in de woonkamer vlakbij de tv is passieve koeling een vereiste.
Glasvezel (T-Mobile) incl. TV met 2 - Amulet 515 - recorders, geen idee of IGMP een vereiste is / word aangezien ik nu nog 2 aparte Prosave 105 / 116 switches gebruik, met 3 resp 10 poorten in gebruik.
Overige netwerk hardware?
Edgerouter 6P
2x UniFi AC Lite
UniFi Switch 8-150 met extra UF-RJ45-1G
UniFi switch Flex Mini
Raspberry Pi 2B (UniFi controller)
Inmiddels ben ik uitgekomen op ofwel de
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)
Of de
Ik heb de review van @MadMax12 gelezen en als het betekent dat ik ook zonder problemen TV kan kijken, heeft deze switch zeker mijn voorkeur.
[ Voor 53% gewijzigd door Comp User op 15-04-2021 19:13 ]
Vaste locatie, vast netwerk.
Ok misschien was mijn vraag iets te breed.... Meest prangende vragen voor nu dan (ik kan altijd nog uitbreiden als ik de juiste basis heb):maestrodesigns schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:34:
Ik zoek een ....?
Wat is je budget?
BG1e
- WiFi AP BG
- WiFi AP uitbouw en tuin - indien nodig qua dekking
- Smart TV
- Audio streamer
- Playstation
- KPN iTV kastje
Zolder
- WiFi AP 1e + zolder
- KPN iTV slaapkamer
- Hue Bridge
Daarnaast zijn er nog wat potentiele uitbreidingen in de toekomst - nog niet heel zeker, maar als ik er eenvoudig zonder al te veel extra kosten rekening mee kan houden is dat altijd top.
- Synology NAS
- Werkplek 1
- Werkplek 2
- Drukwerk printer
mogelijke uitbreidingenWat heb je zelf al bedacht?
- BG: slimmme deurbel
- BG: camera voor en achter
- 1e: bekabeld kamer zoon 1
- Zolder: bekabeld kamer zoon 2
[Afbeelding]
Advies.En dan de laatste vraag: Hebben jullie verder nog tips voor me? Iets wat ik vooral wel of niet moet doen, of iets wat jullie compleet anders zouden doen?
- Wat is de beste optie voor centraal beheer van mijn netwerk? UDM/UDM Pro of USG & UCK+ of enkel USG of UCK+?
- Welke switch adviseren jullie in mijn situatie? En dan vooral welke versie; ik snap dat ik zelf vooral moet kiezen of ik voor 8 of 16 poorten ga. En indien ik de UDM Pro aanschaf heb ik wellicht helemaal geen switch nodig...
- Gebruik ik gewoon (lekker lui) mijn KPN Experia, of is het echt de moeite waard om me iets verder te verdiepen en de UDM/USG te laten routeren?
- Moet ik mijn Netgear switches vervangen door Flex of Flex mini units, of zijn deze voor nu ook wel prima?
- Wat is wat jullie betreft op dit moment de meest logische keuze qua access points? De NanoHD AP's of de U6 AP's?
Alvast dank!
- Wat is de beste keuze voor het centraal beheren van mijn netwerk: A: UDM Pro of B: USG + UCK+ of C: iets anders?
- Wat zouden jullie aanraden qua access points? A: NanoHD of B: U6 (Lite)?
- Welk type 8/16 poorts Core switch raden jullie aan? A: Een Gen1(150W) of B: een Lite?
Ik heb recent een woning gekocht en wil deze voorzien van Unifi. Wij zetten Unfi momenteel in bij vele klanten van ons en zijn daar erg tevreden over, vandaar mijn keuze het ook persoonlijk in te zetten.
Woning heeft 4 verdiepingen, begaande grond, master slaapkamer & kantoor (1e verdieping), overige slaapkamers & patchkast/server ruimte (2e verdieping) en de zolder (3e verdieping).
Er ligt 200Mbit Fiber op de begaande grond en vanuit data gaat er een UTP kabel naar de 2e verdieping (patchkast).
Ik heb voor nu het volgende op mijn lijst staan:
1x Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro (2e verdieping)
1x Ubiquiti UniFi UAP NanoHD 3-pack (Begaande, 1e en 2e verdieping)
1x Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell (Voordeur)
Ik zou graag advies willien over het UniFi Protect camer systeem. Ik heb naar mijn mening genoeg aan 2 camera's, die ik beide buiten ga ophangen. Een voorzijde buiten thv de 3e verdieping en zolder, een aan de achterzijde op dezelfde hoogte.
Nu ben ik er ook nog niet over uit welke switch ik zou moeten nemen. Ik heb in ieder geval al 8 poorten op de UDMP. Maar ik begreep dat je 1Gbit hebt die over alle 8 de poorten gedeeld wordt?? Verder zal er nog een telefoon dect manager op aangesloten worden, HP mfp printer (zou ook nog draadloos kunnen), 1x Supermicro ESXi host, 2x 36 bay Supermicro Storage server en een Hue bridge. Overige dingen zoals MBp, iMac, TV's etc. zullen draadloos aangesloten worden. Idee is wel wat meer met IoT en Smart devices te gaan doen icm Home Assistant.
Welke switch zouden jullie mij adviseren?
Ubiquiti UniFi USW-24-POE Gen2 ivm 16 Port PoE++
of
Ubiquiti UniFi USW-16-POE Gen2 ivm 8 PoE++
of
Ubiquiti UniFi US-16-150W ivm 16 Port PoE
of
Ubiquiti UniFi US-8-150W ivm 8 Port PoE
Kwa prijs liggen ze aardig gelijk behalve de 8 port natuurlijk. Maar de keuze van het camera systeem heeft hier natuurlijk ook invloed op.
Bij voorbaat dank!
Woning heeft 4 verdiepingen, begaande grond, master slaapkamer & kantoor (1e verdieping), overige slaapkamers & patchkast/server ruimte (2e verdieping) en de zolder (3e verdieping).
Er ligt 200Mbit Fiber op de begaande grond en vanuit data gaat er een UTP kabel naar de 2e verdieping (patchkast).
Ik heb voor nu het volgende op mijn lijst staan:
1x Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro (2e verdieping)
1x Ubiquiti UniFi UAP NanoHD 3-pack (Begaande, 1e en 2e verdieping)
1x Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell (Voordeur)
Ik zou graag advies willien over het UniFi Protect camer systeem. Ik heb naar mijn mening genoeg aan 2 camera's, die ik beide buiten ga ophangen. Een voorzijde buiten thv de 3e verdieping en zolder, een aan de achterzijde op dezelfde hoogte.
Nu ben ik er ook nog niet over uit welke switch ik zou moeten nemen. Ik heb in ieder geval al 8 poorten op de UDMP. Maar ik begreep dat je 1Gbit hebt die over alle 8 de poorten gedeeld wordt?? Verder zal er nog een telefoon dect manager op aangesloten worden, HP mfp printer (zou ook nog draadloos kunnen), 1x Supermicro ESXi host, 2x 36 bay Supermicro Storage server en een Hue bridge. Overige dingen zoals MBp, iMac, TV's etc. zullen draadloos aangesloten worden. Idee is wel wat meer met IoT en Smart devices te gaan doen icm Home Assistant.
Welke switch zouden jullie mij adviseren?
Ubiquiti UniFi USW-24-POE Gen2 ivm 16 Port PoE++
of
Ubiquiti UniFi USW-16-POE Gen2 ivm 8 PoE++
of
Ubiquiti UniFi US-16-150W ivm 16 Port PoE
of
Ubiquiti UniFi US-8-150W ivm 8 Port PoE
Kwa prijs liggen ze aardig gelijk behalve de 8 port natuurlijk. Maar de keuze van het camera systeem heeft hier natuurlijk ook invloed op.
Bij voorbaat dank!
[ Voor 4% gewijzigd door Xmoo op 08-04-2021 17:24 ]
Ik zoek een ....?
Een totaal oplossing voor mijn netwerk thuis. Mijn huidige situatie is
in de meterkast hangt een
- Ziggo Connect Box ( Wifi uit, Bridge modus)
- Asus RT-AC87U ( Merlin firmware)
- esp8266 wifi voor de slimme meter
- TP-link AV600
Begane grond
- 1 Netwerk outlet bij de TV met hierbij een 8 poorts switch.
- Hieraan hangt een Apple TV, Playstation 4, Sony TV, Philips Hue, Vera Lite, Raspberry Pi 4 met Home Assistant, Sonos One
- Raspberry PI zero
- Nest protect
- MI Robot Vacuum 1S
1e verdieping
- Nest protect
Zolder
- TP-link AV600
- TP-link LiteWave 5-poorts Switch
- Hieraan hangt SMA Omvormer voor de zonnepanelen, Werk laptop
- Nest protect
Wat is je budget?
400 - 500 euro
Goed internet op de 1e verdieping en de zolder heeft de voorkeur. Daarnaast wil ik mijn apparaten beperken wat ze naar buiten mogen sturen. Zie o.a. YouTube: Part 2 | Ultimate Home Network 2021 | VLANs, Firewall Rules, and WiF....
Voor het thuiswerken maak ik gebruik van Ethernet over Power om op de zolder fatsoenlijk internet te hebben. Dit werkt op zich goed, maar soms zijn er wel haperingen bij video bellen. Over het algemeen werkt het wel en de snelheid is goed dan. Aangezien ik wel wifi apparaten gebruik op de zolder wil ik hier toch ook een goed wifi bereik hebben. Mijn iPhone switch heel vaak naar 4G.
Ik zat zelf te denken om de Asus RT-AC87U te vervangen voor de Ubiquiti Dream machine.
pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine
Daarnaast de 8 poort switch ook door een Ubiquiti variant.
Hiermee hoop ik voldoende bereik te blijven hebben op de begane grond. Verder als vervanger van de 8 poort switch twijfel ik nog of een Ubiquiti variant veel voordelen geeft.
Op de 1e verdieping een Ubiquiti UniFi In-Wall HD op onze slaapkamer. Hier vanuit een kabel door het plafond naar de zolder.
Op de zolder een Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts) of bestaande switch behouden daar twijfel ik nog over (ivm budget en vrouwlief)
Ubiquiti UniFi 6 Lite ( via POE)
Ik twijfel of er naast de Dream machine nog goedkopere alternatieve zijn en /of ik de Ziggo connect box niet moet gaan gebruiken als Router / Asus RT-AC87U. Zover ik weet kan ik echter niet met de Connect box en ASUS RT-AC87U (eenvoudig) verkeer blokkeren of groeperen met VLANS, dat zou betekenen dat ik een Router zou moeten hebben die dit wel kan. Verder wil ik mijn geld verstandig uitgeven, dus alles wat overkill is of als er goedkopere alternatieven zijn dan hoor ik dit graag. 300 euro voor een Router is veel geld namelijk
bv de Ubiquiti Unifi USG? en extra switch in de meterkast.
Alvast bedankt!
Een totaal oplossing voor mijn netwerk thuis. Mijn huidige situatie is
in de meterkast hangt een
- Ziggo Connect Box ( Wifi uit, Bridge modus)
- Asus RT-AC87U ( Merlin firmware)
- esp8266 wifi voor de slimme meter
- TP-link AV600
Begane grond
- 1 Netwerk outlet bij de TV met hierbij een 8 poorts switch.
- Hieraan hangt een Apple TV, Playstation 4, Sony TV, Philips Hue, Vera Lite, Raspberry Pi 4 met Home Assistant, Sonos One
- Raspberry PI zero
- Nest protect
- MI Robot Vacuum 1S
1e verdieping
- Nest protect
Zolder
- TP-link AV600
- TP-link LiteWave 5-poorts Switch
- Hieraan hangt SMA Omvormer voor de zonnepanelen, Werk laptop
- Nest protect
Wat is je budget?
400 - 500 euro
Goed internet op de 1e verdieping en de zolder heeft de voorkeur. Daarnaast wil ik mijn apparaten beperken wat ze naar buiten mogen sturen. Zie o.a. YouTube: Part 2 | Ultimate Home Network 2021 | VLANs, Firewall Rules, and WiF....
Voor het thuiswerken maak ik gebruik van Ethernet over Power om op de zolder fatsoenlijk internet te hebben. Dit werkt op zich goed, maar soms zijn er wel haperingen bij video bellen. Over het algemeen werkt het wel en de snelheid is goed dan. Aangezien ik wel wifi apparaten gebruik op de zolder wil ik hier toch ook een goed wifi bereik hebben. Mijn iPhone switch heel vaak naar 4G.
Ik zat zelf te denken om de Asus RT-AC87U te vervangen voor de Ubiquiti Dream machine.
pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine
Daarnaast de 8 poort switch ook door een Ubiquiti variant.
Hiermee hoop ik voldoende bereik te blijven hebben op de begane grond. Verder als vervanger van de 8 poort switch twijfel ik nog of een Ubiquiti variant veel voordelen geeft.
Op de 1e verdieping een Ubiquiti UniFi In-Wall HD op onze slaapkamer. Hier vanuit een kabel door het plafond naar de zolder.
Op de zolder een Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts) of bestaande switch behouden daar twijfel ik nog over (ivm budget en vrouwlief)
Ubiquiti UniFi 6 Lite ( via POE)
Ik twijfel of er naast de Dream machine nog goedkopere alternatieve zijn en /of ik de Ziggo connect box niet moet gaan gebruiken als Router / Asus RT-AC87U. Zover ik weet kan ik echter niet met de Connect box en ASUS RT-AC87U (eenvoudig) verkeer blokkeren of groeperen met VLANS, dat zou betekenen dat ik een Router zou moeten hebben die dit wel kan. Verder wil ik mijn geld verstandig uitgeven, dus alles wat overkill is of als er goedkopere alternatieven zijn dan hoor ik dit graag. 300 euro voor een Router is veel geld namelijk
Alvast bedankt!
Renovatie huis in combinatie met Mantelzorgwoning
Inleiding / Ik zoek een
Ik ben op zoek naar advies voor mijn thuissituatie, het betreft een zojuist gerenoveerd huis (wat hier op is voorbereid) in combinatie met een Mantelzorgwoning. Belangrijk hierbij is dat het een betrouwbaar, eenvoudig te beheren en schaalbaar netwerk is. In de toekomst wil ik het ook kunnen uitbreiden met camera’s en een deurbel. Ik heb er een hekel aan om telkens telefoontjes te krijgen "Peter, het internet doet het niet..." enfin je kent het wel.
Nu nog Ziggo, binnenkort Glasvezel (deltafiber/Caiway).
..
Wat is je budget?
Max €1000,- belangrijk is dat de basis helemaal in orde is en dat ik later (wanneer er weer wat gespaard is) verder kan uitbreiden...
Ik wil graag UNIFI producten gaan gebruiken, vanwege:• Het ecosysteem waarbij alles vanuit één interface is te organiseren.
• Stabiliteit
• Een stevige basis en ‘eenvoudig’ uitbreidbaar
• Optie tot camera/deurbel
• Optie tot goede security (los van het Ubiquiti Akkefietje laatst)
..
Hardware• 1 x 4U Rack (300mm, met spacing voor powerkabel UDMP)
• 2 x 24P patch Panel (veel dubbele RJ45 punten in het huis) (boven en beneden)
• 1 x UniFi Dream Machine Pro
• 1 x UniFi Switch 24 PoE Gen 2 (Hoef nog niet persee alle patchpunten aan te sluiten)
• 2 x UniFi Switch Flex Mini
• 2 x UniFi 6 Lite Acces Point (op 5 GHz Band 1.2 GBPS halen zou voldoende zijn?)”
Overige
• Ik wil mijn woning en de Mantelzorgwoning apart houden van elkaar, aangezien ik het wél moet beheren leek het mij handig om in ieder geval 2 aparte VLANs te maken, voornaamste last welke we waarschijnlijk hebben is dat we elkaars Chromecast en Google Home apparaten zien.
:strip_exif()/f/image/1gk1cazEA8vdHqfSYywF84bR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n66J3KFn7zvb2JXd7xyh55Sl.jpg?f=fotoalbum_large)
...
Ik ben nog niet dermate bekend met UNIFI, aardig wat gelezen, video tutorials gekeken, reviews gelezen. Ik hoor graag of deze setup zou moeten werken, hebben jullie adviezen? Nog tips hoe ik dit het beste kan doen met Caiway of Deltafiber?Zijn er nog losse accessoires die ik moet bij bestellen?
...
[ Voor 3% gewijzigd door peerke1987 op 11-04-2021 11:36 ]
Je tekening wekt de indruk dat je de access-laag in het geheel op de UDMP gaat aansluiten.peerke1987 schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:30:Renovatie huis in combinatie met Mantelzorgwoning
Inleiding / Ik zoek een
Ik ben op zoek naar advies voor mijn thuissituatie, het betreft een zojuist gerenoveerd huis (wat hier op is voorbereid) in combinatie met een Mantelzorgwoning. Belangrijk hierbij is dat het een betrouwbaar, eenvoudig te beheren en schaalbaar netwerk is. In de toekomst wil ik het ook kunnen uitbreiden met camera’s en een deurbel. Ik heb er een hekel aan om telkens telefoontjes te krijgen "Peter, het internet doet het niet..." enfin je kent het wel.![]()
Nu nog Ziggo, binnenkort Glasvezel (deltafiber/Caiway).
..Wat is je budget?
Max €1000,- belangrijk is dat de basis helemaal in orde is en dat ik later (wanneer er weer wat gespaard is) verder kan uitbreiden.
..Heb je bepaalde voorkeuren?
Ik wil graag UNIFI producten gaan gebruiken, vanwege:
• Het ecosysteem waarbij alles vanuit één interface is te organiseren.
• Stabiliteit
• Een stevige basis en ‘eenvoudig’ uitbreidbaar
• Optie tot camera/deurbel
• Optie tot goede security (los van het Ubiquiti Akkefietje laatst)
..Wat heb je zelf al bedacht?
Hardware
• 1 x 4U Rack (300mm, met spacing voor powerkabel UDMP)
• 2 x 24P patch Panel (veel dubbele RJ45 punten in het huis) (boven en beneden)
• 1 x UniFi Dream Machine Pro
• 1 x UniFi Switch 24 PoE Gen 2 (Hoef nog niet persee alle patchpunten aan te sluiten)
• 2 x UniFi Switch Flex Mini
• 2 x UniFi 6 Lite Acces Point (op 5 GHz Band 1.2 GBPS halen zou voldoende zijn?)”
Overige
• Ik wil mijn woning en de Mantelzorgwoning apart houden van elkaar, aangezien ik het wél moet beheren leek het mij handig om in ieder geval 2 aparte VLANs te maken, voornaamste last welke we waarschijnlijk hebben is dat we elkaars Chromecast en Google Home apparaten zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
...Wat wil / verwacht je van ons?
Ik ben nog niet dermate bekend met UNIFI, aardig wat gelezen, video tutorials gekeken, reviews gelezen. Ik hoor graag of deze setup zou moeten werken, hebben jullie adviezen? Nog tips hoe ik dit het beste kan doen met Caiway of Deltafiber?
Zijn er nog losse accessoires die ik moet bij bestellen?
...
De UDMP doet geen PoE. Tevens doen flex-switches geen PoE om andere devices te voeden (switch zelf kan wel gevoed worden met PoE), waardoor je access-points van een injector moet voorzien. Tenzij je alles op je Gen2 24 kwijt kunt. Als ik ga tellen kan dat en is het PoE budget geen probleem.
@peerke1987 Je kunt in plaats van de Flex Mini switches de USW Flex nemen. Voor zover ik weet kan die ook goed overleg met VLAN en de Flex Mini niet dacht ik.
Je hebt nu 48 poorten in je patch panels, maar slechts 24 beschikbaar in je switch (waarvan 16 met PoE). Houd daar rekening mee.
Je hebt nu 48 poorten in je patch panels, maar slechts 24 beschikbaar in je switch (waarvan 16 met PoE). Houd daar rekening mee.
De flex mini doet prima vlans, maar je kunt geen profielen samenstellen voor een poort.Peutpeut schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:47:
@peerke1987 Je kunt in plaats van de Flex Mini switches de USW Flex nemen. Voor zover ik weet kan die ook goed overleg met VLAN en de Flex Mini niet dacht ik.
Je bent dus altijd aangewezen op All of slechts 1 vlan per poort, wat natuurlijk per poort wel apart ingesteld kan worden.
Ik wist dat er een beperking op zat, maar niet precies wated1703 schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:49:
[...]
De flex mini doet prima vlans, maar je kunt geen profielen samenstellen voor een poort.
Je bent dus altijd aangewezen op All of slechts 1 vlan per poort, wat natuurlijk per poort wel apart ingesteld kan worden.
In de eerste instantie wil ik het inderdaad allemaal op de Gen2 24 zetten:ed1703 schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:45:
[...]
Je tekening wekt de indruk dat je de access-laag in het geheel op de UDMP gaat aansluiten.
De UDMP doet geen PoE. Tevens doen flex-switches geen PoE om andere devices te voeden (switch zelf kan wel gevoed worden met PoE), waardoor je access-points van een injector moet voorzien. Tenzij je alles op je Gen2 24 kwijt kunt. Als ik ga tellen kan dat en is het PoE budget geen probleem.
- Mantelzorgwoning = 1 PoE poort (Max Wattage per Port by PSE 802.3at = 32W)
- - UniFi 6 Lite Access Point (Max Consumption 12W??)
- - UniFi Switch Flex Mini ( Max Consumption: 2,5W)
- Garage = 1 PoE poort (Max Wattage per Port by PSE 802.3at = 32W)
- - UniFi 6 Lite Access Point (Max Consumption 12W??)
- - UniFi Switch Flex Mini ( Max Consumption: 2,5W)
@Peutpeut Klopt inderdaad, merendeel van de poorten in huis zijn dubbel uitgevoerd en daarnaast ook nog een heel aantal poorten welke ik waarschijnlijk voorlopig niet ga gebruiken. Dus met de Gen2 24P en de 8 extra van de UDMP zou het moeten lukken.Peutpeut schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:47:
@ed1703 Als ik je goed begrijp, zou het dus met de Flex Mini's prima moeten kunnen als ik bij wijze van spreken een VLAN opzet vanaf poort X uit de Gen2 24P en daar achter de Flex Mini alle poorten laat draaien op dat VLAN (als dit al niet impliciet zo is). Ik stuur overigens de garage en mantelzorgwoning beide apart aan vanaf de Gen2 24P.ed1703 schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:49:
[...]
De flex mini doet prima vlans, maar je kunt geen profielen samenstellen voor een poort.
:strip_exif()/f/image/MZXlIBuYX4Pjfm2Ckv8od404.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank heren voor jullie snelle reactie!
PS. Ik zie nu dat het niet gaat vliegen met de UniFi Flex Mini, er is namelijk geen PoE Pass Through en ik zou graag de Access Points wel PoE willen aansturen...
Wat zou een goed alternatief zijn?:
- UniFi Switch Lite 8 PoE heeft wel PoE uit, maar geen PoE in? Dan zou ik hier een adapter moeten hangen.. ook niet zo'n enorm probleem. (€109,-)
- UniFi Switch 8 60W ook adapter nodig (€109,-)
- UniFi Switch PoE 8 (150W) leuk om glasvezel te trekken tussen de Mantelzorgwoning.. gaat misschien beetje ver (€199,-)
-
[ Voor 15% gewijzigd door peerke1987 op 11-04-2021 15:06 ]
@peerke1987 Zie dit bericht eerder vandaag, de USW Flex is dan wat je zoekt.Peutpeut schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:47:
Ben het met @Peutpeut eens als het je ook maar om een paar poorten gaat maar wel poe wilt hebben.Peutpeut schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:00:
[...]
@peerke1987 Zie dit bericht eerder vandaag, de USW Flex is dan wat je zoekt.
Ahh check! Over het hoofd gezien, excuses! Precies wat we nodig hebbenPeutpeut schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:00:
[...]
@peerke1987 Zie dit bericht eerder vandaag, de USW Flex is dan wat je zoekt.
Nog accessories die ik nodig heb? Wellicht nog een goede 6u 300mm 19' rack? Mag ik er vanuit gaan dat dit inprincipe allemaal direct opgehangen kan worden? 90° voeding voor de udmp wellicht?
De G3 flex is te bestellen op amazon.nl met een redelijke levertijd van eerste week mei.
Ik zoek een ....?
Optimalisatie van de huidige LAN-verbindingen tussen een Telenet-modem (UTP), een USG-3P, een US-24-G1 en een US-8-150W, middels SFP-modules/verbindingen.
Wat is je budget?
Maximaal 100,- EUR
Niet direct, ik geef de voorkeur aan minimale kabellengte.
Alle apparaten staan in een wandpatchkast 19".
Om de IPTV-mogelijkheden van de diverse Telenet-digicorders in huis ten volle te benutten,
is de Telenet-modem via poort #3 rechtstreeks verbonden met poort #10 van de US-24-G1.
De USG-3P is via poort WAN verbonden met de Telenet-modem poort #1,
vervolgens ide USG-3P LAN-poort verbonden met poort #24 van de US-24-G1.
Verder is er een verbinding van de US-24-G1 via poort #20 naar de US-8-150W poort #8 om dan verder naar de Wireless AP's te gaan.
:strip_exif()/f/image/X0muS2aWURJjEbQtnw7Wmjc6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht om een de twee switches; US-24-G1 en US-8-150W onderling te laten verbinden met een MikroTik stack kabel (1meter). Misschien prik ik nog een MikroTik SFP naar RJ-45 in de US-24-G1 om deze vervolgens aan te sluiten op de USG-3P Poort LAN.
Graag jullie advies of dit geen overkill is.
Optimalisatie van de huidige LAN-verbindingen tussen een Telenet-modem (UTP), een USG-3P, een US-24-G1 en een US-8-150W, middels SFP-modules/verbindingen.
Wat is je budget?
Maximaal 100,- EUR
Niet direct, ik geef de voorkeur aan minimale kabellengte.
Alle apparaten staan in een wandpatchkast 19".
Om de IPTV-mogelijkheden van de diverse Telenet-digicorders in huis ten volle te benutten,
is de Telenet-modem via poort #3 rechtstreeks verbonden met poort #10 van de US-24-G1.
De USG-3P is via poort WAN verbonden met de Telenet-modem poort #1,
vervolgens ide USG-3P LAN-poort verbonden met poort #24 van de US-24-G1.
Verder is er een verbinding van de US-24-G1 via poort #20 naar de US-8-150W poort #8 om dan verder naar de Wireless AP's te gaan.
:strip_exif()/f/image/X0muS2aWURJjEbQtnw7Wmjc6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht om een de twee switches; US-24-G1 en US-8-150W onderling te laten verbinden met een MikroTik stack kabel (1meter). Misschien prik ik nog een MikroTik SFP naar RJ-45 in de US-24-G1 om deze vervolgens aan te sluiten op de USG-3P Poort LAN.
Graag jullie advies of dit geen overkill is.
|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||
Oke top. Ik sta op het punt om te bestellen:peerke1987 schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:06:
[...]
Ahh check! Over het hoofd gezien, excuses! Precies wat we nodig hebben. Die ga ik even 2 verwerken in mijn tekeningen.
Nog accessories die ik nodig heb? Wellicht nog een goede 6u 300mm 19' rack? Mag ik er vanuit gaan dat dit inprincipe allemaal direct opgehangen kan worden? 90° voeding voor de udmp wellicht?
UniFi Ethernet Patch Cable - Black / 2 m
€28,90
10
UniFi Ethernet Patch Cable - Blue / 8 m
€12,58
2
UniFi Switch Flex - Single Unit
€158,00
2
UniFi 6 Lite Access Point
€158,00
2
UniFi Ethernet Patch Cable - Blue / 0.10 m
€40,80
24
UniFi Switch 24 PoE
€319,00
1
UniFi Dream Machine Pro
€319,00
1
vraag:
Is het slim om dit gewoon in de EU store te bestellen? ik zie daar niets over levertijden.
Ik hecht meer waarde alles bij één bedrijf te bestellen dan her en der iets omdat het een paar kwartjes goedkoper is.
Ervaringen met de Ubiquity Europe Store?
@peerke1987 Ik heb onlangs ook bij Ubiquiti EU besteld en dat ging prima. Na enkele dagen keurig via UPS geleverd.
[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 13-04-2021 18:10 ]
Ja, prima ervaringen. Alles wordt snel en goed verpakt bezorgd, MITS alles op voorraad is. Over deelleveringen doen ze moeilijk.peerke1987 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:26:
[...]
Is het slim om dit gewoon in de EU store te bestellen? ik zie daar niets over levertijden.
Ik hecht meer waarde alles bij één bedrijf te bestellen dan her en der iets omdat het een paar kwartjes goedkoper is.
Ervaringen met de Ubiquity Europe Store?
i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20
Ik heb onlangs 2 UniFi 6 Lite Access Points gekocht + een unifi switch 8. (even voor de reacties hierboven, gewoon in de EU store besteld en had het 2dagen later al binnen!)
Dit alles heb ik op mijn oude Netgear R8000 router aangesloten en op de netgear alle wifi radio's uitgeschakeld.
Op een pi heb ik de controller software draaien en ik moet zeggen ik ben er ontzettend blij mee, ik heb nog nooit zulke goede dekking gehad in mijn huis.
Dus nu leek het me een goede stap om de r8000 maar te gaan vervangen door een Ubiquiti router en kwam uit op de USG.. echter hoor ik daar veel ellende over.
Wat zou jullie advies zijn? R8000 gewoon lekker laten?
Eerlijk gezegd is het meer een tik van me dat ik het mooi vindt dat alles dan in de controller software te monitoren is.
Dit alles heb ik op mijn oude Netgear R8000 router aangesloten en op de netgear alle wifi radio's uitgeschakeld.
Op een pi heb ik de controller software draaien en ik moet zeggen ik ben er ontzettend blij mee, ik heb nog nooit zulke goede dekking gehad in mijn huis.
Dus nu leek het me een goede stap om de r8000 maar te gaan vervangen door een Ubiquiti router en kwam uit op de USG.. echter hoor ik daar veel ellende over.
Wat zou jullie advies zijn? R8000 gewoon lekker laten?
Eerlijk gezegd is het meer een tik van me dat ik het mooi vindt dat alles dan in de controller software te monitoren is.
[ Voor 6% gewijzigd door hantheman op 25-04-2021 15:34 ]
@hantheman Al voor €70 heb je een tweedehands. Je kunt er altijd eentje kopen en ermee spelen. Als het niets is, verkoop je hem weer voor €70.
Voor kleine installaties zoals een woonhuis is een USG in de meeste gevallen een prima router. En zoals je zelf al zei, het is wel erg leuk om in de UniFi omgeving ook daar de controle over te hebben. Het is wel verslavend: ik heb inmiddels ook al de router en switches vervangen omdat ik graag volledig inzicht wil.
Voor kleine installaties zoals een woonhuis is een USG in de meeste gevallen een prima router. En zoals je zelf al zei, het is wel erg leuk om in de UniFi omgeving ook daar de controle over te hebben. Het is wel verslavend: ik heb inmiddels ook al de router en switches vervangen omdat ik graag volledig inzicht wil.
edit: verkeerd topic
[ Voor 95% gewijzigd door Greatsword op 26-04-2021 13:20 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Sinds enige tijd heb ik 4 accespoints van unifi (2AC-Lite, 1 AC-LR en 1 AC-M)
Ik zou binnenkort m'n asus RT-N66U willen vervangen en dacht aan een UDM of een UDM-pro.
Het is niet onmiddelijk een meerwaarde om het ingebouwde wifi- accespoint te hebben van de UDM (zou eventueel mogelijk maken om de rest wat te verhangen om het optimaler te maken).
Ook de 8 lan poorten van UDM-pro tov de 4 van de UDM zijn niet echt noodzakelijk aangezien er een 24poort (dlink) switch achter hangt (die op termijn dan wel unifi zou worden)
Ik heb "gewoon" internet via Telenet 200Mbps down en 20Mbps up.
Ik heb geen protect. m'n ip-cams streamen naar de synology.
Het enige speciale dat m'n huidige RT-N66U doet is via DDNS (gratis bij asus) een Openvpn aanbieden zodat ik van overal met m'n gsm/tablet in m'n netwerk kan.
Wat zouden jullie aanraden, een UDM of een UDM-Pro?
Maakt die beperktere IDS/IPS throughput van de UDM een verschil met de gewone telenet aansluitingen in Belgie?
Ik zou binnenkort m'n asus RT-N66U willen vervangen en dacht aan een UDM of een UDM-pro.
Het is niet onmiddelijk een meerwaarde om het ingebouwde wifi- accespoint te hebben van de UDM (zou eventueel mogelijk maken om de rest wat te verhangen om het optimaler te maken).
Ook de 8 lan poorten van UDM-pro tov de 4 van de UDM zijn niet echt noodzakelijk aangezien er een 24poort (dlink) switch achter hangt (die op termijn dan wel unifi zou worden)
Ik heb "gewoon" internet via Telenet 200Mbps down en 20Mbps up.
Ik heb geen protect. m'n ip-cams streamen naar de synology.
Het enige speciale dat m'n huidige RT-N66U doet is via DDNS (gratis bij asus) een Openvpn aanbieden zodat ik van overal met m'n gsm/tablet in m'n netwerk kan.
Maakt die beperktere IDS/IPS throughput van de UDM een verschil met de gewone telenet aansluitingen in Belgie?
[ Voor 0% gewijzigd door Promy op 27-04-2021 21:23 . Reden: correctie internetsnelheden ]
Ik schaam me een beetje om dit te moeten vragen maar er is bij mij nog steeds veel onduidelijkheid over de mogelijkheid tot het creëren van één draadloos netwerk met automatisch wisselen van accesspoints door cliënts.
Sinds een jaar heb ik een USG met controller op de Synology NAS dat perfect werkt. Ik heb 3 oude TP-link routers staan in accespointmode voor de WiFi door het hele huis, allemaal met een ander SSID.
Helaas heb ik al meerdere weekenden verspild aan het creëren van een WiFi netwerk in huis met behulp van WDS bridging maar ben ik hierin nooit echt geslaagd. Het netwerk werd als een weergegeven, maar telefoons en tablets bleven gewoon "plakken" op het accesspoint waarmee ze het eerst verbinding gemaakt hebben en dus moest je alsnog opnieuw verbinding maken om met het accesspoint met het sterkste bereik te verbinden.
Dus:
• Graag zie ik één WiFi netwerk door het hele huis
• Indien mogelijk WiFi6 @ 5Ghz en 2.4Ghz gescheiden (voor Oculus Quest en legacy devices)
• Ik heb in elke ruimte UTP (POE kan met injector)
• Hoeft niet monsterlijk snel te zijn (heb 250/250Mbit glas)
• Liefst Ubiquiti uiteraard!
Iemand een idee welk accesspoint ik hier het beste voor kan pakken?
Sinds een jaar heb ik een USG met controller op de Synology NAS dat perfect werkt. Ik heb 3 oude TP-link routers staan in accespointmode voor de WiFi door het hele huis, allemaal met een ander SSID.
Helaas heb ik al meerdere weekenden verspild aan het creëren van een WiFi netwerk in huis met behulp van WDS bridging maar ben ik hierin nooit echt geslaagd. Het netwerk werd als een weergegeven, maar telefoons en tablets bleven gewoon "plakken" op het accesspoint waarmee ze het eerst verbinding gemaakt hebben en dus moest je alsnog opnieuw verbinding maken om met het accesspoint met het sterkste bereik te verbinden.
Dus:
• Indien mogelijk WiFi6 @ 5Ghz en 2.4Ghz gescheiden (voor Oculus Quest en legacy devices)
Dan zou ik voor de UniFi 6 Lite Access Point's , gaan, die komen zonder lader, en omdat je overal utp hebt nam ik er minstens een UniFi Switch Lite 8 PoE, die heeft 4 poe poorten die geschikt zijn om de ap's te voeden.360Degreez schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:32:
Ik schaam me een beetje om dit te moeten vragen maar er is bij mij nog steeds veel onduidelijkheid over de mogelijkheid tot het creëren van één draadloos netwerk met automatisch wisselen van accesspoints door cliënts.
Dus:
Dank je! Ik heb deze eerder als een bekeken (heeft heel lang in de beta gezeten kan ik me herinneren) en toen was onduidelijk of dit model de functie van een dekkend netwerk ondersteunt.Behoorlijk Leek schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:51:
[...]
Dan zou ik voor de UniFi 6 Lite Access Point's , gaan, die komen zonder lader, en omdat je overal utp hebt nam ik er minstens een UniFi Switch Lite 8 PoE, die heeft 4 poe poorten die geschikt zijn om de ap's te voeden.
Een POE switch is voor mij niet praktisch. Ik heb in twee van de kamers met UTP ook switches staan voor de verschillende devices (TV, Console, Audio, mediacenter) dus gaat het in dit geval een injector op device niveau worden, dus direct voor het accesspoint.
De UTP kabels komen de kamers in waar je normaal stopcontacten heb hangen? Net boven de plint?360Degreez schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:48:
[...]
Dank je! Ik heb deze eerder als een bekeken (heeft heel lang in de beta gezeten kan ik me herinneren) en toen was onduidelijk of dit model de functie van een dekkend netwerk ondersteunt.
Een POE switch is voor mij niet praktisch. Ik heb in twee van de kamers met UTP ook switches staan voor de verschillende devices (TV, Console, Audio, mediacenter) dus gaat het in dit geval een injector op device niveau worden, dus direct voor het accesspoint.
Want je zou kunnen overwegen om In Wall te gebruiken echter hebben die geen Wifi 6.
https://tweakers.net/pric...iti-unifi-in-wall-hd.html.
Hier zit ook een switch ingebouwd en kan je nog 4 apparaten op aansluiten.
Vind je dit te prijzig dan heb je de https://tweakers.net/pric...unifi-ac-in-wall/reviews/. Deze heeft 2 fysieke UTP aansluitingen echter minder radio's dan de In Wall HD.
De In Wall met Wifi 6 is afwachten of dat überhaupt binnen afzienbare tijd nog gaat komen (ik kan daar zelf op wachten).
En anders wat al geadviseerd is als je de kabels kwijt kan een switch op de plek aansluiten en met PoE injector aan de gang met normale Accespoints: https://eu.store.ui.com/c.../products/unifi-ap-6-lite
Ik zoek een ....?
Netwerk voor een nieuwbouw woning, volledig nieuw netwerk dus.Ben van plan om T-mobile glasvezel abbo te nemen.
Elke ruimte gaat 2x CAT6 kabels krijgen, volledig koper. (Geen CCA, want PoE)
Vul hier in welk Ubiquiti component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
RouterMisschien: Weet nog niet of ik de router in bridge mode wil zetten of er volledig tussenuit wil halen.
Heb geen TV abbo. Dus hoef niet te gaan lopen klooien met VLAN's.
Switch
PoE leveren aan de APs
AP's
Elke verdieping 1 (3 in totaal) en eentje achter in de tuin.
Wat is je budget?
€1000,-Maar als het goedkoper/efficiënter kan. Altijd meegenomen!
Geen echte voorkeur. Wil gewoon een snel en stabiel netwerk hebben dat altijd goed werkt.Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Thuis gebruik. (incl 2 personen thuiswerken)Heb een servertje met Plex server draaien, ook wat mensen buitenshuis die deze server gebruiken.
Gebruikers:
PCs(3)
telefoons(4)
tablets(2)
laptops(2)
Game consoles (2)
Pihole
Hue Bridge
Sonos Soundbar + 2x Sonos Play3's + 1x sub voor 5.1 setup. Soundbar bedraad, de rest draadloos.
op termijn misschien een slim deurbelletje. Maar geen prio
Router Dream Machine
misschien; T-Mobile router in bridge mode zetten of helemaal vervangen
Switch Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE of Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
Om de APs via PoE voeden. En naar wat andere 'domme' switches (die heb ik al)
AP's
3 stuks voor in huis (Ubiquiti UniFi 6 Lite of Ubiquiti UniFi AP AC PRO)
1x achter in de tuin. (FlexHD of Ubiquiti UniFi AC Mesh) (Gaat een kabel naartoe)
- Ik zie er veel verschillende types en vormen en maten (van alles, routers, switches en APs). Ik zie door de bomen het bos niet meer!- Advies over ISP-router vervangen ja of nee.
- Welke AP is sneller/beter?
- Ik lees veel over cloudkey en USG: waarom zou ik dat willen? Firewall zit al in m'n PCs en wil het liefst mijn config lokaal beheren en lokaal back-uppen.
[ Voor 3% gewijzigd door Kliko op 29-04-2021 16:05 ]
Dank voor de tips! Mooi speelgoed! De kabels lopen, na tweemaal een mislukt project om de PVC pijpen vrij te maken van knikken, steentjes en verbogen installatiedraad, langs de verwarmingsleidingen en daarna onder de plinten door zodat ze niet zichtbaar zijn.Aramiss schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:28:
[...]
De UTP kabels komen de kamers in waar je normaal stopcontacten heb hangen? Net boven de plint?
Want je zou kunnen overwegen om In Wall te gebruiken echter hebben die geen Wifi 6.
https://tweakers.net/pric...iti-unifi-in-wall-hd.html.
Hier zit ook een switch ingebouwd en kan je nog 4 apparaten op aansluiten.
Vind je dit te prijzig dan heb je de https://tweakers.net/pric...unifi-ac-in-wall/reviews/. Deze heeft 2 fysieke UTP aansluitingen echter minder radio's dan de In Wall HD.
De In Wall met Wifi 6 is afwachten of dat überhaupt binnen afzienbare tijd nog gaat komen (ik kan daar zelf op wachten).
En anders wat al geadviseerd is als je de kabels kwijt kan een switch op de plek aansluiten en met PoE injector aan de gang met normale Accespoints: https://eu.store.ui.com/c.../products/unifi-ap-6-lite
Zojuist tweemaal accesspoints besteld en twee POE injectoren. Dan kan ik later nog alle kanten op. Ik zit nog te spelen met het idee om ook de (volle..) 24P TPLink switch in te ruilen voor een USW-24 maar dat is een kers op de taart, leuk voor later :-)
Ik heb ook Telenet. Ook een tijdje getwijfeld tussen de UDM of de Pro. Ik ben heel tevreden dat ik de Pro heb genomen... Misschien gebruik ik nu nog niet alle mogelijkheden, maar het is imo beter voorbereid op de toekomst ivm de gewone UDM. Dus altijd de Pro kiezen, indien je de mogelijkheid hebt imo...Promy schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:27:
Heren,
Ik zoek ter uitbreiding van mijn huidige Unifi netwerk nog een acces point.
Momenteel heb ik 1 AP (UAP-AC-Pro) hangen in de woonkamer en in principe voldoet deze prima op het bereik in 1 kamer na.
Mijn vraag is nu, wat is wijsheid. Nog een UAP-AC-Pro ophangen in de kamer waar het bereik niet voldoende is of dat een Unifi 6 Lite (pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite) afdoende zal zijn in deze ruimte of dat ik beter kan gaan voor nog een UAP-AC-Pro.
Wat zullen jullie aanraden?
Ik zoek ter uitbreiding van mijn huidige Unifi netwerk nog een acces point.
Momenteel heb ik 1 AP (UAP-AC-Pro) hangen in de woonkamer en in principe voldoet deze prima op het bereik in 1 kamer na.
Mijn vraag is nu, wat is wijsheid. Nog een UAP-AC-Pro ophangen in de kamer waar het bereik niet voldoende is of dat een Unifi 6 Lite (pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite) afdoende zal zijn in deze ruimte of dat ik beter kan gaan voor nog een UAP-AC-Pro.
Wat zullen jullie aanraden?
Ik zoek een ....?
Complete thuisoplossing met Unifi produkten om een stabielere WIFI netwerk te hebben.
Huidige situatie:
We hebben fiber, KPN, 500Mbit alles in 1 Hussel, met een KPN Experiabox V12 in de meterkast en 4K IPTV kastjes.
Ik heb nu een Asus RT-AX92U in de meterkast, een Asus RT-AC68U in een AiMesh opstelling (met ethernet backhaul) op de 1e verdieping en een Cisco 3200 router in de overkapping achterthuis.
Heb op veel plekken in huis een CAT5E bedraad netwerk liggen: keuken, woonkamer (3x), elke slaapkamer (3x), op zolder en achter thuis in de overkapping.
Alle netwerk kabels komen uit in de meterkast.
Wij gebruiken het meest de WIFI, de CAT5E wordt gebruikt door de 2 KPN IPTV kastjes (keuken en woonkamer), de Chromecast 4K bij mijn tv in de woonkamer en de PS4 op een slaapkamer en de AiMesh backhaul RT-AC68U op een van de slaapkamers. De rest vooral Wifi met Apple IPhones en IPads.
Issues:
We hebben veel instabiliteit met internet, terwijl de verbinding wel sterk genoeg is. Vanwege verbouwing op dit moment, wil ik de WIFI instabiliteit ook gelijk aanpakken. Ik heb een domotica specialist over de vloer gehad voor de Hue verlichting maar hij doet ook aan netwerk aanleggen bij bedrijven. Hij raadde mij aan om over te gaan op Unifi, waarbij de APs de dekking en de stabiliteit zou gaan vergroten.
Wat is je budget?
Rond de 1200 max.
Wel graag binnen de Unifi reeks.
Heb met de Unifi Designer wat heatmaps gemaakt:
Hier is heatmap van de begane grond:
:fill(white):strip_exif()/f/image/6Ajz3cQCOsyyOHztScrpySUw.png?f=user_large)
1e verdieping:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UwwTHnRHfZPcnC0FCVCXIcvL.png?f=user_large)
Zolder:
:fill(white):strip_exif()/f/image/rnsukHJUIH2OH3cuKv6s7fsN.png?f=user_large)
Overkapping achterthuis:
:fill(white):strip_exif()/f/image/RjU2Ut6Jtv26OgVweR7xWnHv.png?f=user_large)
Meterkast:
/f/image/tYO9Wn6ersiTxdl1btkEz6Zg.png?f=fotoalbum_large)
Obv de heatmaps via Unifi Designer kom ik tot de volgende lijst, alhoewel ik me afvraag of er geen grote commerciesmaakjes achter die designer zit ;-)
Ik heb dus 6 UTP POE+ nodig. Dan nog 4 UTP zonder POE en 2 UTP naar KPN Experiabox.
De APs heb ik gekozen obv nieuwe technologie (Wifi6), en dan de Lite uitvoering, omdat ik las dat je beter meerdere APs kunt kiezen dan een LR variant.
Ik kom tot deze lijst:
Complete thuisoplossing met Unifi produkten om een stabielere WIFI netwerk te hebben.
Huidige situatie:
We hebben fiber, KPN, 500Mbit alles in 1 Hussel, met een KPN Experiabox V12 in de meterkast en 4K IPTV kastjes.
Ik heb nu een Asus RT-AX92U in de meterkast, een Asus RT-AC68U in een AiMesh opstelling (met ethernet backhaul) op de 1e verdieping en een Cisco 3200 router in de overkapping achterthuis.
Heb op veel plekken in huis een CAT5E bedraad netwerk liggen: keuken, woonkamer (3x), elke slaapkamer (3x), op zolder en achter thuis in de overkapping.
Alle netwerk kabels komen uit in de meterkast.
Wij gebruiken het meest de WIFI, de CAT5E wordt gebruikt door de 2 KPN IPTV kastjes (keuken en woonkamer), de Chromecast 4K bij mijn tv in de woonkamer en de PS4 op een slaapkamer en de AiMesh backhaul RT-AC68U op een van de slaapkamers. De rest vooral Wifi met Apple IPhones en IPads.
Issues:
We hebben veel instabiliteit met internet, terwijl de verbinding wel sterk genoeg is. Vanwege verbouwing op dit moment, wil ik de WIFI instabiliteit ook gelijk aanpakken. Ik heb een domotica specialist over de vloer gehad voor de Hue verlichting maar hij doet ook aan netwerk aanleggen bij bedrijven. Hij raadde mij aan om over te gaan op Unifi, waarbij de APs de dekking en de stabiliteit zou gaan vergroten.
Wat is je budget?
Rond de 1200 max.
Wel graag binnen de Unifi reeks.
Heb met de Unifi Designer wat heatmaps gemaakt:
Hier is heatmap van de begane grond:
:fill(white):strip_exif()/f/image/6Ajz3cQCOsyyOHztScrpySUw.png?f=user_large)
1e verdieping:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UwwTHnRHfZPcnC0FCVCXIcvL.png?f=user_large)
Zolder:
:fill(white):strip_exif()/f/image/rnsukHJUIH2OH3cuKv6s7fsN.png?f=user_large)
Overkapping achterthuis:
:fill(white):strip_exif()/f/image/RjU2Ut6Jtv26OgVweR7xWnHv.png?f=user_large)
Meterkast:
/f/image/tYO9Wn6ersiTxdl1btkEz6Zg.png?f=fotoalbum_large)
Obv de heatmaps via Unifi Designer kom ik tot de volgende lijst, alhoewel ik me afvraag of er geen grote commerciesmaakjes achter die designer zit ;-)
Ik heb dus 6 UTP POE+ nodig. Dan nog 4 UTP zonder POE en 2 UTP naar KPN Experiabox.
De APs heb ik gekozen obv nieuwe technologie (Wifi6), en dan de Lite uitvoering, omdat ik las dat je beter meerdere APs kunt kiezen dan een LR variant.
Ik kom tot deze lijst:
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) | € 104,67 | € 104,67 |
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts | € 102,99 | € 102,99 |
6 | Access points | Ubiquiti UniFi 6 Lite | € 106,- | € 636,- |
1 | Modems en routers | Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro | € 363,91 | € 363,91 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.207,57 |
- Ik heb niet zo veel ruimte in de meterkast. Maar de USG is toch al wat verouderd wat ik begreep hier. Dus zit te denken aan de UDM Pro (komt toch in de meterkast), maar deze lijkt me wel weer lastig te plaatsen in de meterkast. Is de UDM Pro te plaatsen in de meterkast ?
- Ik wil graag een switch die vrij recent op de markt is gekomen en dus een tijd mee kan, maar die 6 APs kan voeden, en ook 4-8 extra UTPs kwijt kan.
Er zijn meerdere mogelijkheden: alles in 1 switch (POE+ en regulier data) of 2 aparte switches (POE+ en andere data) ? Ik heb in eerste instantie gekozen voor 2 aparte switches. Zijn deze qua techniek toekomstvast ? Ik lees ook iets over Gen2 switches, zijn dat de nieuwere modellen ?
klein vraagje, kan een Lite en LR samen ? heb al een lite maar wil in de woonkamer en achtertuin beter wifi dus dacht een LR voor dat stukje. kan die samen als in 1 wifi zoals nu me 2.4 en 5 op een zitten ?
alvast bedankt!
alvast bedankt!
Gaat prima, heb ik ook. 1 x LR, 2 x lite, 1 x in-walltommyeg schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:44:
klein vraagje, kan een Lite en LR samen ? heb al een lite maar wil in de woonkamer en achtertuin beter wifi dus dacht een LR voor dat stukje. kan die samen als in 1 wifi zoals nu me 2.4 en 5 op een zitten ?
alvast bedankt!
Ja iets te commercieel. Ik heb een setup met 2 AC Pros (1 op slaapkamer en 1 buiten bgg). Ik heb in design center ff quick and dirty beide AP's op de bgg geplaatst. Dat geeft onderstaande. In werkelijkheid zijn de 2.4Ghz dB waarden op bgg slechter (5-15Db) dan getoond maar is mijn ontvangst meer dan prima. Op mijn Iphone X haal ik zonder mankere 80/130 op de speedtest op plek waar de heatmap oranje/geel geeft, dus ca -50/-54 dB (ik meet -60dB met de AirPort Utility app - mooie appDrDelete schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:10:
Ik zoek een ....?
Muren zijn baksteen. Vloer is broodjes. Glas is HR++. Met de ene AP binnen doe ik het hele huis (3 verdiepingen 155m2). De AP buiten is oa. voor schuur omdat het HR++ glas de WIFI effectief tegenhoudt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tVEBklMtnv6pdAgNRkCdazFB.png?f=user_large)
Edit: zelfs op de groene stukken is de ontvangst meer dan goed
[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 04-05-2021 13:40 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik heb een aantal weken geleden zelf een aardige verbouwing gedaan en netjes geholpen. Guess dat het nu mijn beurt is, zover ik kan beantwoorden.DrDelete schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:10:
Ik zoek een ....?
......
- Ik heb niet zo veel ruimte in de meterkast. Maar de USG is toch al wat verouderd wat ik begreep hier. Dus zit te denken aan de UDM Pro (komt toch in de meterkast), maar deze lijkt me wel weer lastig te plaatsen in de meterkast. Is de UDM Pro te plaatsen in de meterkast ?
- Ik wil graag een switch die vrij recent op de markt is gekomen en dus een tijd mee kan, maar die 6 APs kan voeden, en ook 4-8 extra UTPs kwijt kan.
Er zijn meerdere mogelijkheden: alles in 1 switch (POE+ en regulier data) of 2 aparte switches (POE+ en andere data) ? Ik heb in eerste instantie gekozen voor 2 aparte switches. Zijn deze qua techniek toekomstvast ? Ik lees ook iets over Gen2 switches, zijn dat de nieuwere modellen ?
Qua plan ziet het er goed uit, de vraag is inderdaad waar je de UDMP kwijt kunt. Het is allemaal 19" en je hebt meen ik 30 cm diepte nodig om op te kunnen hangen. Let dus op met het kopen van een eventueel 19" rack dat je ook rekening moet houden met de powerplug achterop (90 graden powercord is handig). In mijn geval heb ik een stukje uit mijn 19" rack gefreesd zodat ik het powercord kwijt kan. Kijkende naar je meterkast wordt het toch lastig.
Heb je wellicht ergens nog ruimte (onder je trap oid of in een kast) waar je iets kwijt kunt en relatief eenvoudig bij kunt met UTP? Anders zou je daar nog wat op kunnen hangen.
Je bent anders inderdaad genoodzaakt om voor een UDM te gaan met de kleinere switches. Volgens mij is daar ook helemaal niets mis mee. Echter heb je geen mogelijkheden tot lokale 'Protect, Access & Talk', maar als je daar ook geen plannen voor hebt.
Vraag
Ik zie je plattegronden, ik zie elke keer in de hoek dat de AP's staan. Zit hier een UTP wand socket? Hoe ga je de AP's plaatsen?
qua switch
is dit iets? Echter even uitverkocht op de Unifi EU store.
ter inspiratie
Zo hangt het er bij mij bij, ik heb absoluut geen spijt. Het is zo'n enorme verademing. Weg met al die aparte producten en aparte IP's en instellingen. Blugh.

:strip_exif()/f/image/XDha1kzhEJObp8P7S0xHGIfi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door peerke1987 op 04-05-2021 20:57 . Reden: ondertussen wel gereageerd :) ]
De AP komt aan het plafond van de keuken te hangen in de bewuste hoek. Dus dit moet de hele keuken kunnen afdekken, we zitten daar vaak namelijk.peerke1987 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:52:
[...]
Vraag
Ik zie je plattegronden, ik zie elke keer in de hoek dat de AP's staan. Zit hier een UTP wand socket? Hoe ga je de AP's plaatsen?
Dat is absoluut geen probleem, het is vrij open daar zo te zien. Boven lijk je meer muren hebben. Kun je ze daar ook aan het plafond hangen?DrDelete schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:19:
[...]
De AP komt aan het plafond van de keuken te hangen in de bewuste hoek. Dus dit moet de hele keuken kunnen afdekken, we zitten daar vaak namelijk.
Heb je dus UTP snoer in je plafond dozen zitten? Of hoe ga je dat doen?
Kan de inwall HD gewoon gebruikt worden met een passieve 24V poe injector?
Dus deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
Met deze injector:
pricewatch: Ubiquiti POE Injector, 24V, 0.5A
Met deze injector:
Let op dat die PoE injector "slechts" 100mbit ondersteund over de kabel. Verder zou het volgens mij qua power moeten kunnen, aangezien hij 12W levert en de AP 7W verbruik heeft (volgens de pricewatch).arjan445 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:26:
Met deze injector:
@arjan445 Deze injector ondersteunt wel gigabit en kan zelf 1A / 24 W aan:
https://eu.store.ui.com/c...e-injector-24vdc-24w-gbit
[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 06-05-2021 15:07 ]
arjan445 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:26:
Met deze injector:
RemonO schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:58:
[...]
Let op dat die PoE injector "slechts" 100mbit ondersteund over de kabel. Verder zou het volgens mij qua power moeten kunnen, aangezien hij 12W levert en de AP 7W verbruik heeft (volgens de pricewatch).
Waar zien jullie dat de IW-AC-(HD) ondersteuning heeft voor 24 volt passive?robertwebbe schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:05:
@arjan445 Deze injector ondersteunt wel gigabit en kan zelf 1A / 24 W aan:
Ik zie namelijk alleen maar AF/AT ondersteuning en dat is 48volt.
@ed1703 Dit staat in pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
Op de Ubiquiti staat dat die alleen 802.3at PoE+ doet: https://dl.ui.com//datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf
Of begrijp ik de standaard nu niet goed genoeg? Zegt dit alleen iets over het opgenomen vermogen en niets over de spanning?
Op de Ubiquiti staat dat die alleen 802.3at PoE+ doet: https://dl.ui.com//datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf
Of begrijp ik de standaard nu niet goed genoeg? Zegt dit alleen iets over het opgenomen vermogen en niets over de spanning?
[ Voor 19% gewijzigd door robertwebbe op 06-05-2021 17:24 ]