Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
robertwebbe schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:23:
@ed1703 Dit staat in pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall

Op de Ubiquiti staat dat die alleen 802.3at PoE+ doet: https://dl.ui.com//datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf

Of begrijp ik de standaard nu niet goed genoeg? Zegt dit alleen iets over het opgenomen vermogen en niets over de spanning?
Dat is 48 volt. Hij heeft voor passtrough AT nodig en om het ap te activeren AF.

https://eu.store.ui.com/c...ssories/products/u-poe-af

Zie ook https://www.faceofit.com/802-3-af-vs-802-3-at/
Je hebt meer vermogen met AT, dus kun je per poort ook vermogenszuipers erachter hangen. In het geval van de ap nog een extra apparaat op AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:48
Ah, duidelijk, AT in en AF out dus.
@arjan445 heeft dus deze nodig:
https://eu.store.ui.com/c...8vdc-24w-rocketti-uap-pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:12
peerke1987 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:41:
[...]

Dat is absoluut geen probleem, het is vrij open daar zo te zien. Boven lijk je meer muren hebben. Kun je ze daar ook aan het plafond hangen?

Heb je dus UTP snoer in je plafond dozen zitten? Of hoe ga je dat doen?
De installateur gaat vanuit het plafond een cat6 kabel trekken naar de meterkast (via de garage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-06 11:18
Kliko schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:51:

Ik zoek een ....?

Netwerk voor een nieuwbouw woning, volledig nieuw netwerk dus.
Ben van plan om T-mobile glasvezel abbo te nemen.
Elke ruimte gaat 2x CAT6 kabels krijgen, volledig koper. (Geen CCA, want PoE)

Vul hier in welk Ubiquiti component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Router
Misschien: Weet nog niet of ik de router in bridge mode wil zetten of er volledig tussenuit wil halen.
Heb geen TV abbo. Dus hoef niet te gaan lopen klooien met VLAN's.

Switch
PoE leveren aan de APs

AP's
Elke verdieping 1 (3 in totaal) en eentje achter in de tuin.

Wat is je budget?

€1000,-
Maar als het goedkoper/efficiënter kan. Altijd meegenomen!

Heb je bepaalde voorkeuren?

Geen echte voorkeur. Wil gewoon een snel en stabiel netwerk hebben dat altijd goed werkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.

Thuis gebruik. (incl 2 personen thuiswerken)
Heb een servertje met Plex server draaien, ook wat mensen buitenshuis die deze server gebruiken.
Gebruikers:
PCs(3)
telefoons(4)
tablets(2)
laptops(2)
Game consoles (2)
Pihole
Hue Bridge
Sonos Soundbar + 2x Sonos Play3's + 1x sub voor 5.1 setup. Soundbar bedraad, de rest draadloos.
op termijn misschien een slim deurbelletje. Maar geen prio

Wat heb je zelf al bedacht?

Router Dream Machine
misschien; T-Mobile router in bridge mode zetten of helemaal vervangen
Switch Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE of Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
Om de APs via PoE voeden. En naar wat andere 'domme' switches (die heb ik al)
AP's
3 stuks voor in huis (Ubiquiti UniFi 6 Lite of Ubiquiti UniFi AP AC PRO)
1x achter in de tuin. (FlexHD of Ubiquiti UniFi AC Mesh) (Gaat een kabel naartoe)

Wat wil / verwacht je van ons?

- Ik zie er veel verschillende types en vormen en maten (van alles, routers, switches en APs). Ik zie door de bomen het bos niet meer!
- Advies over ISP-router vervangen ja of nee.
- Welke AP is sneller/beter?

- Ik lees veel over cloudkey en USG: waarom zou ik dat willen? Firewall zit al in m'n PCs en wil het liefst mijn config lokaal beheren en lokaal back-uppen.

_/-\o_ Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_
Niemand tips? :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:34
Volgens mij is je plan al best aardig.
De vraag is of je ruimte heb in je meterkast om een Dream machine Pro te herbergen indien je in de toekomst een deurbel wil gaan gebruiken.

Misschien wil je ook nog camera's gaan installeren. Dat heb je niet meegenomen maar kan mij voorstellen dat het wel prettig is om er 1 aan de voorkant en achterkant van je huis te hebben via PoE.
Moet het huis nog gebouwd gaan worden?

Zelf heb ik T-mobile 1 Gbit (sinds gisteren) daarvoor 100 mbit via T-mobile en maak ik nog gebruik van de Zyxel en dat werkt aardig. Hier ligt een USG klaar om deze te gaan vervangen en dat ga ik installeren door een wandrack te hangen in mijn meterkast met alle apparatuur netjes afgemonteerd.

Ben je toevallig al bekend met dit topic?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1656249/0

Daar staan veel tips in m.b.t. netwerk in huis aanleggen en in de meterkast. Dan maak je die beginnersfouten niet.

Om input te geven op jouw vraag:

Zelf maak ik gebruik van de U6 Lite accespoints en dat werkt uitstekend. Heb een nieuwbouwhuis uit 2014 en heb er 2 hangen. 1 in de woonkamer en 1 tussen trap eerste verdieping en tweede verdieping.
Ik weet niet hoe groot je huis is en of je veel muren hebt met isolatie. Mijn 'buitenmuren' zijn van gewapend beton. Hier kom je achter als je een plank of een schilderij wil gaan ophangen. Ramen zijn HR++ ruiten dus houdt ook aardig wat signaal tegen. Wij wonen in een huis van 160+ m2 en met 2 Accespoints komen wij goed uit. Maar dit betreft mijn huis en mogelijk is dit voor jouw huis heel anders. \
Jammer genoeg geen kabel naar de tuin getrokken (door de eerste bewoner) maar zit ook niet in de tuin met mijn apparatuur. Als jij dat wel kan laten trekken zou ik dat wel doen. Je weet nooit wat in de toekomst wenselijk is.

De accespoints worden gevoed door de Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE. Achteraf andere aankoop moeten doen. Deze switch heeft te weinig PoE poorten (4 PoE poorten). Ik heb namelijk in de verschillende kamers en bij de TV nog meer apparaten die ik bedraad wilde aansluiten. Door de UniFi Switch Flex Mini bij de TV en andere ruimtes te hangen heb ik geheel overzicht over mijn netwerk.

Controller van mijn netwerk draait op een Raspberry Pi 3 en dat werkt goed.
Maak geen gebruik van Ubiquiti camera's maar gaat mogelijk wel ooit komen. En dan mogelijk overstappen naar een Dreammachine Pro. Ook fijn i.c.m. van DPI en Threat Management.

[ Voor 9% gewijzigd door Aramiss op 07-05-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voordat ik een compleet lijstje opgeef om advies in te winnen, ik zie hier veel combinaties voorbij komen i.cm. dream machine pro, Nu heb ik als firewall / router een Fortigate 60d, wat zijn werk uitstekend doet,
Kan ik met behoud van deze router alleen access points aanschaffen en dan toch een dekkend roaming wifi netwerk hebben i.c.m. VLAN's of heb ik dan toch nog extra dingen nodig ?
het zullen 2 a 3 access points gaan worden, en mijn huidige netwerk bezwijkt onder aantal devices wat verbinding maakt.

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 16:53
Dat is prima mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zoek een ?
Wireless oplossing, overweeg cq twijfel tussen
AC Lite
AC LR
AC Pro
Nano HD
Lite 6

Wat is je budget?
Tot 250-, voor naar ik verwacht 2 access points

Unifi controller op RPi3b. Als dat niet blijkt te werken vervang ik die wel door een refurbished thin client met meer oomph.
Niet meer uitgeven dan nodig :-)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Omgeving: rijtjeshuis 10m diep + tuin 10m diep, 3 verdiepingen.
Huidige situatie: 1 asus router begane grond + experiabox die ik alleen als W-AP gebruik op zolder.
- Begane grond binnen en 1e verdieping krijgen prima signaal van WAP op begane grond
- Op zolder en gek genoeg in de tuin beste bereik van WAP op zolder. In tuin slecht bereik van beide WAPs.
- Elke verdieping heeft 1 ethernet aansluiting.

Wil toe naar:
1 wifi netwerk (dwz, als ik naar zolder loop dat ik niet van netwerk hoef te switchen. Telefoon blijft nu met een half streepje bereik hangen aan de WAP op de begane grond als ik op mn werkplek op zolder zit. Ik lees dit terug en denk: 1e wereld problemen.... het zij zo, toch wil ik het :-) )
- Bereik tot einde achtertuin;
- Grootverbruikers zijn bedraad aangesloten en dat blijft zo;
- Gaat om <10 wireless clients die soepel moeten kunnen surfen en streamen.
- Twee SSID met eigen DNS server (eentje ongefilterd, eentje naar de Pi-Hole)

Wat heb je zelf al bedacht:
1 WAP in meterkast (vooraan huis), verticaal geplaatst, gericht op achtertuin (komt tegen: twee gipsmuren en dubbel glas)
1 WAP aan plafond op zolder zal betere dekking geven dan huidige geplaatste WAP op vloer?
Wachten met Wifi6? Ik had ooit een van de eerste N routers, bleek de standaard nog niet af te zijn, veel gedoe met compatibiliteit gehad. Wil niet hetzelfde met een Wifi6 unit.

Wat verwacht / vraag ik aan jullie:
Wat raden jullie aan? Aan 2x AC Lite genoeg of een zwaardere unit voor de begane grond ivm bereik naar achteruin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:11
Gewetensvraag: is het zinvol om AC-Lites te upgraden naar U6-Lites? Of moet ik wachten tot er vanzelf ooit rook uitkomt? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Polyphemus schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:54:
Gewetensvraag: is het zinvol om AC-Lites te upgraden naar U6-Lites? Of moet ik wachten tot er vanzelf ooit rook uitkomt? :P
Zinvol? Nee, niet echt kan ik uit ervaring zeggen. Maar het kan op zich best een goede deal/upgrade zijn. Ik heb 4 jaar geleden mijn AP AC LR's gekocht voor net iets meer dan €100 per stuk. Ben nu bezig om ze van de hand te doen voor €60-€70 per stuk. €25-€35 bijleggen en ik heb een nieuwe U6 Lite met weer 2 jaar garantie (en langer support).

Ja, ik lever iets in op 2.4Ghz qua snelheid, maar is weer sneller op 5Ghz en geen PoE adapter bijgeleverd bij U6 Lite, maar heb genoeg reserve liggen.
clem schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:33:
Ik zoek een ?
Wireless oplossing, overweeg cq twijfel tussen
AC Lite
AC LR
AC Pro
Nano HD
Lite 6

Wat is je budget?
Tot 250-, voor naar ik verwacht 2 access points

Unifi controller op RPi3b. Als dat niet blijkt te werken vervang ik die wel door een refurbished thin client met meer oomph.
Niet meer uitgeven dan nodig :-)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Omgeving: rijtjeshuis 10m diep + tuin 10m diep, 3 verdiepingen.
Huidige situatie: 1 asus router begane grond + experiabox die ik alleen als W-AP gebruik op zolder.
- Begane grond binnen en 1e verdieping krijgen prima signaal van WAP op begane grond
- Op zolder en gek genoeg in de tuin beste bereik van WAP op zolder. In tuin slecht bereik van beide WAPs.
- Elke verdieping heeft 1 ethernet aansluiting.

Wil toe naar:
1 wifi netwerk (dwz, als ik naar zolder loop dat ik niet van netwerk hoef te switchen. Telefoon blijft nu met een half streepje bereik hangen aan de WAP op de begane grond als ik op mn werkplek op zolder zit. Ik lees dit terug en denk: 1e wereld problemen.... het zij zo, toch wil ik het :-) )
- Bereik tot einde achtertuin;
- Grootverbruikers zijn bedraad aangesloten en dat blijft zo;
- Gaat om <10 wireless clients die soepel moeten kunnen surfen en streamen.
- Twee SSID met eigen DNS server (eentje ongefilterd, eentje naar de Pi-Hole)

Wat heb je zelf al bedacht:
1 WAP in meterkast (vooraan huis), verticaal geplaatst, gericht op achtertuin (komt tegen: twee gipsmuren en dubbel glas)
1 WAP aan plafond op zolder zal betere dekking geven dan huidige geplaatste WAP op vloer?
Wachten met Wifi6? Ik had ooit een van de eerste N routers, bleek de standaard nog niet af te zijn, veel gedoe met compatibiliteit gehad. Wil niet hetzelfde met een Wifi6 unit.

Wat verwacht / vraag ik aan jullie:
Wat raden jullie aan? Aan 2x AC Lite genoeg of een zwaardere unit voor de begane grond ivm bereik naar achteruin?
Ik zou gaan voor 2x U6 Lite en een PoE switch(je). Misschien net buiten je budget, maar je gaat er jarenlang plezier van hebben en langer support. Oh, en wel je WiFi van je Asus router / Experiabox uitzetten.

[ Voor 61% gewijzigd door GioStyle op 12-05-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshw3
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15:39
Beste tweakers,

Ik heb zojuist een UniFi 6 Lite Access Point gekocht, incl. PoE Injector, 802.3AF. maarrrr:

Ik zoek een ....?
Ik weet niet of ik nog iets zoek, momenteel heb ik een ziggo connect box + straks deze access point. Heb ik dan nog iets nodig om het werkend te krijgen? Want ik heb geen standaard PoE en wat heb ik nodig om het als een setup te hebben.

Wat is je budget?
Niet zo relevant, wil het werkend hebben.

Geen voorkeuren

Ziggo connect box + bovenstaand genoemde access point.

Advies of ik nu alles heb of dat er nog iets ontbreekt.

mvg,
Teun

Teun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Tshw3 Volgens mij kwestie van de controller software starten op je laptop of smartphone en instellen. Eenmaal ingesteld kun je de controller software weer uitzetten tot de volgende wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshw3
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15:39
@robertwebbe Bedankt voor je snelle antwoord, misschien ligt het aan mij maar ik vind de unify setup echt verwarrend en met name het hele PoE stuk.

Als ik mijn unify 6 in stand alone modus zet, gekoppeld aan mijn ziggo connect box in bridge met alleen een netwerkkabel dan gaat dit goed? Dit is toch een verkeerde aanname omdat het stroom nodig heeft en de connect box geen PoE ondersteund? EDIT: Volgensmij begrijp ik het al, die PoE adapter levert de stroom aan de access point, achteraf beetje domme opmerking.

Daarnaast als ik een tweede unify wil kopen heb ik dan wel een cloud key nodig? of kan dit onafhankelijk van elkaar functioneren.

[ Voor 19% gewijzigd door Tshw3 op 14-05-2021 20:01 ]

Teun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@Tshw3 Nee, je hebt alleen een controller nodig voor configuratie, als je statistieken wil bekijken of een guest portal wil gebruiken. Anders is het een kwestie van controller software weer starten, extra accesspoint configureren en zodra dat klaar is kan die weer uit en blijft het werken. Easy Piesy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerodev
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-03 10:03

jerodev

TableTopFinder

Mijn nieuwbouwwoning staat op het punt opgeleverd te worden en dus heb ik mijn ubiquiti speelgoed bestelt zodat ik deze zo snel mogelijk kan installeren. Echter ben ik er nog niet aan uit hoe ik deze proper aan de muur zou kunnen monteren.

De apparaten die tegen de muur zouden komen zijn de volgende:
  • UniFi Dream Machine Pro
  • UniFi Switch 16 PoE
  • Patch panel
  • Telenet modem
Mijn idee was om iets van rack mount aan te schaffen van 6U (zoals deze: https://www.bol.com/nl/p/...panelen/9200000008277764/) en tegen de muur te monteren. Met een extra schap onderaan waar ik mijn modem kan in plaatsen.

Ik heb zelf echter nog nooit met rack hardware gewerkt en daarom dat ik hier even de vraag stel wat jullie zouden aanraden om deze apparatuur in te plaatsen.

Ik zoek een ....?
Een rack waar ik mijn ubiquiti aparaten in kan plaatsen.

Wat is je budget?
€100~€200

• Ik hoef geen kast met een deur (tenzij iemand me een reden kan geven waarom)
  • Online las ik dat je best een minimum diepte van 35cm hebt om de udmpro deftig te installeren, maar alle feedback welkom. :)
De installatie komt tegen de muur in de kelder. Ik zou een houten plaat laten monteren op de muur en de rack daar aan bevestigen.

Tips hoe ik dit allemaal stevig en proper aan de muur krijg. Voorbeelden van racks, graag met product link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
jerodev schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:48:
Mijn nieuwbouwwoning staat op het punt opgeleverd te worden en dus heb ik mijn ubiquiti speelgoed bestelt zodat ik deze zo snel mogelijk kan installeren. Echter ben ik er nog niet aan uit hoe ik deze proper aan de muur zou kunnen monteren.

De apparaten die tegen de muur zouden komen zijn de volgende:
  • UniFi Dream Machine Pro
  • UniFi Switch 16 PoE
  • Patch panel
  • Telenet modem
Mijn idee was om iets van rack mount aan te schaffen van 6U (zoals deze: https://www.bol.com/nl/p/...panelen/9200000008277764/) en tegen de muur te monteren. Met een extra schap onderaan waar ik mijn modem kan in plaatsen.

Ik heb zelf echter nog nooit met rack hardware gewerkt en daarom dat ik hier even de vraag stel wat jullie zouden aanraden om deze apparatuur in te plaatsen.

Ik zoek een ....?
Een rack waar ik mijn ubiquiti aparaten in kan plaatsen.

Wat is je budget?
€100~€200

• Ik hoef geen kast met een deur (tenzij iemand me een reden kan geven waarom)
  • Online las ik dat je best een minimum diepte van 35cm hebt om de udmpro deftig te installeren, maar alle feedback welkom. :)
De installatie komt tegen de muur in de kelder. Ik zou een houten plaat laten monteren op de muur en de rack daar aan bevestigen.

Tips hoe ik dit allemaal stevig en proper aan de muur krijg. Voorbeelden van racks, graag met product link.
Zelf heb ik de spullen klaarliggen om het te installeren en heb wat tips waar je zaken zou kunnen kopen.
Wat ik zelf nog gekocht heb is een stekkerdoos van 1 U zodat alles mooi aangesloten gaat worden op 1 stekkerdoos i.p.v. dat je met veel kabels zit te kijken door je meterkast.

Het kan de helft goedkoper als je zo een rack zou willen installeren:

https://www.amazon.nl/gp/...itle_o01_s00?ie=UTF8&th=1

Zelfde merk alleen andere partij die deze aan je verkoopt. De diepte van deze wandrack is 35 cm.

Als plankje iets gekocht bij https://www.thomann.de/nl/thon_rackwanne_1he.htm

De belangrijkste vraag is eigenlijk waar ga je het ophangen en is bijvoorbeeld de meterkast diep genoeg?

Er is ook nog een mooi topic voor die zich mogelijk beter leent:

https://gathering.tweaker...ist_messages/1656249/last

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerodev
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-03 10:03

jerodev

TableTopFinder

Aramiss schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:23:
[...]

Zelf heb ik de spullen klaarliggen om het te installeren en heb wat tips waar je zaken zou kunnen kopen.
Wat ik zelf nog gekocht heb is een stekkerdoos van 1 U zodat alles mooi aangesloten gaat worden op 1 stekkerdoos i.p.v. dat je met veel kabels zit te kijken door je meterkast.

Het kan de helft goedkoper als je zo een rack zou willen installeren:

https://www.amazon.nl/gp/...itle_o01_s00?ie=UTF8&th=1

Zelfde merk alleen andere partij die deze aan je verkoopt. De diepte van deze wandrack is 35 cm.

Als plankje iets gekocht bij https://www.thomann.de/nl/thon_rackwanne_1he.htm

De belangrijkste vraag is eigenlijk waar ga je het ophangen en is bijvoorbeeld de meterkast diep genoeg?

Er is ook nog een mooi topic voor die zich mogelijk beter leent:

https://gathering.tweaker...ist_messages/1656249/last
Bedankt voor de tips @Aramiss.
De informatie van die rack is wel wat onduidelijk. Op sommige sites staat dat die 30cm diep is, op andere 36cm, terwijl het om dezelfde ean code gaat... :/

Het idee met de stekkerdoos vind ik ook een goede tip. Maar laat je de stopcontacten dan vooraan uitkomen? Komen de kabels dan buiten via een vrij slot? (Misschien moet ik dan naar 8U beginnen kijken :P)

Ruimte is zeker geen probleem. Dit zou niet in een kast komen, maar tegen een vrije muur in de kelder.

[ Voor 3% gewijzigd door jerodev op 18-05-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
Vergeten te melden de diepte van het rack betreft 35 cm. Zojuist voor je opgemeten.
Hoe je de stekkerdoos dient te monteren is naar buiten gericht. Hoe dat er dan uit komt te zien kan je het beste in dit topic bekijken: "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" daar staan tientallen foto's hoe mensen de oplossingen hebben vormgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-06 21:53
Aramiss schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:58:
Vergeten te melden de diepte van het rack betreft 35 cm. Zojuist voor je opgemeten.
Hoe je de stekkerdoos dient te monteren is naar buiten gericht. Hoe dat er dan uit komt te zien kan je het beste in dit topic bekijken: "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" daar staan tientallen foto's hoe mensen de oplossingen hebben vormgegeven.
Ik heb met een slijptol een stukje uit mijn rack gehaald, ook gedaan in de houten plaat waar het rack opgeschroefd zit en vervolgd met een 90 voedingstekkers gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een controller en mij viel zojuist op dat een cloud key gen2 plus goedkoper is dan een cloud key gen2. Ik kan mij echter geen reden bedenken om daardoor voor een gen2 te gaan ipv een gen2 plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
robertwebbe schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:44:
@Tshw3 Nee, je hebt alleen een controller nodig voor configuratie, als je statistieken wil bekijken of een guest portal wil gebruiken. Anders is het een kwestie van controller software weer starten, extra accesspoint configureren en zodra dat klaar is kan die weer uit en blijft het werken. Easy Piesy
Ik ben in de veronderstelling dat de controller, in het geval van meerdere AP's, zeker een actieve rol speelt binnen het netwerk. Meer dan alleen voor configuratie doeleinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 14:20
Hi allen,

Nieuw huis is net opgeleverd en ben het netwerk aan het indelen. Heb redelijk wat loze leidingen al denk ik dat ik er toch meer had moeten nemen. 8)7
In huidige huis begon ik met een goed/leuk netwerk maar door drukte op werk en wat dingen die niet lekker liepen in mijn setup heb ik dit uiteindelijk versimpeld naar alleen KPN spul en 2 switches (staan ook op de tekening).. Maar moet zeggen dat ik wat tweaken wel mis, heb nu ook weer meer tijd.

Heb veel rubrieken doorgelezen over beveiligingscamera's, netwerk en nette lan afwerking en ben uitgekomen op Ubiquiti.

Mogelijk zijn niet alle vragen voor dit topic maar gok het er toch op..

Ik zoek een ....?
  • Volledig nieuw netwerk
  • Beveiligingscamera
  • Goed netwerk
  • Makkelijk in gebruik maar ook mogelijkheid om wat mee te tweaken/spelen
  • Beveiligingscamera's ook makkelijk mee te werken en OOTB goed te doen.
Wat is je budget?
Ik wil niet het duurste/grootste maar kans hebben op uitbreiding.
Met een nieuw huis lopen de kosten snel uit de hand, vandaar dat ik onderstaande keuze heb gemaakt. Sta open voor andere tips.
Kans dat ik niet veel ga tweaken is aanwezig, dus wil met basis beginnen.

Met een basis beginnen die redelijk makkelijk in te bouwen is.

Thuisomgeving, nieuwbouwhuis met 3 verdiepingen, garage en achtertuin 15m diep

Initiele setup
KPN Experia Box
Unifi Security Gateway (USG)
Unifi Switch Lite 8 PoE
- PoE - Cloud Key Gen2 Plus
- PoE - Camera G4 Bullet
- PoE - AP WiFi 6 Lite - Gang verdieping
- PoE - AP WiFi 6 Lite - Woonkamer
- Hue Bridge
- KPN Decoder Slaapkamer
- TP-Link Switch - Woonkamer
--- KPN Decoder Woonkamer
--- PS4
--- TV
--- Mediaspeler
- TP-Link Switch - Kantoor
--- Laptop Doc 1
--- Laptop Doc 2
--- PC
WiFi
- Unifi Doorbell G4
- UniFi Camera G3 Instant

Reden voor een paar keuzes
  • Cloud Key Gen2 Plus - Kosten en OOTB gemak voor camera
  • UniFi Switch Lite 8 PoE - 16 was er niet en kan nu goedkoper testen met initiële setup.
Mogelijk verbeteringen later
Nu niet genomen van wegen kosten en niet zeker of ik het echt nodig heb
  • 6U Rack in meterkast
  • Patch-Panel
  • Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+) - de Switch Lite 8 gaat dan naar woonkamer
  • Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro - Gok dat USG en Cloud Key Gen2 weg kunnen. Twijfel nog een beetje deze direct te nemen maar ben dan meteen €500 (met HDD) ipv €280 kwijt
  • Zie kans dat ik tot 6 of 8 camera's (totaal) uit kan breiden (geen 4k)
  • KPN Experia Box er tussenuit halen - maar eerst even OOTB laten
  • TP-Link Switches vervangen (zitten erin omdat ik ze al heb)
  • Alle wallsockets aansluiten (zal wel al leidingen trekken)
Netwerkkabel van kabelshop: Cat6 U/UTP (Stugge kern, 100% koper)

• Wat denken jullie? Simpel genoeg maar leuk genoeg voor "startset" en mogelijke uitbreiding? Tips zijn welkom
  • Is die USG echt nodig als ik er initieel niet mee ga tweaken...
  • Ik kan toch gewoon 2 Cat6 U/UTP kabels door 1 loze leiding trekken? Storing is in dit geval nog niet echt van belang?
  • Hoeveel camera's kan de Cloud Key Gen2 Plus nu eigenlijk echt aan? Begreep dat het toch wel tot 10 moet kunnen en alleen 4k echt wat haperig kan worden met scrollen.
  • Ik geef toe dat ik mij nog iets verder in VLANs moet verdiepen maar wat ik nu weet denk ik dat dit wel de voorkeur heeft
Bedankt! O-)

Hieronder een tekening met de setup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFSAJFyLaBOrwR6jenqVkMONK0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9qsTwiYpxW4yijYIdZLsbkR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke1987
Als je budgetwise enigzins kunt, vervang alle niet unifi apparaat door unifi... Dat scheelt je zo-veel koppijn en levert je veel op met betrekking tot beheer en installatie tijd.

Ik heb het nog niet verder in detail doorgenomen, maar dat is mijn eerste reactie (ik ben zelf nu een aantal maanden unifi eigenaar en ik ben zo positief verrast door het eenvoud en stabiliteit, heb al het andere eruit gegooid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
peerke1987 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:03:
Als je budgetwise enigzins kunt, vervang alle niet unifi apparaat door unifi... Dat scheelt je zo-veel koppijn en levert je veel op met betrekking tot beheer en installatie tijd.

Ik heb het nog niet verder in detail doorgenomen, maar dat is mijn eerste reactie (ik ben zelf nu een aantal maanden unifi eigenaar en ik ben zo positief verrast door het eenvoud en stabiliteit, heb al het andere eruit gegooid).
Is het. Iet zo met die TP-Link dat het “gewoon” werkt zonder extra features?
Vervangen was toch al het plan maar in stappen.

Hoop dat er nog feedback van iemand kan komen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
Ik denk dat het wel werkt, die tp link switch/router krijgt gewoon een ip adres aangewezen en zal ook (hoe je dat instelt) ip adressen uitdelen of dhcp van je unifi router gebruiken.

Tenminste, mijn unmanaged switch van HP vond dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:59

TheVMaster

Moderator WOS
Bazinga! schreef op Tuesday 25 May 2021 @ 18:37:
[...]

Is het. Iet zo met die TP-Link dat het “gewoon” werkt zonder extra features?
Vervangen was toch al het plan maar in stappen.

Hoop dat er nog feedback van iemand kan komen _/-\o_
Ik sluit me aan bij @peerke1987. Als je het budgettechnisch kunt trekken, dan zou ik de niet-unifi spullen door Unifi (iig de switches) vervangen. Ben hier ooit begonnen met 1 AP, maar in de loop van de tijd alles vervangen door Unifi. Dat maakt het beheer van je netwerk zoveel fijner en eenvoudiger.

Als je niet met meerdere VLANs aan de slag gaat, dan zou je het ook eerst zo kunnen laten. Maar heb hier mijn AP's met een 'gast' SSID uitgerust die op een ander VLAN draait. En dan is het fijn dat je het met 1 druk op de knop hebt geconfigureerd, ipv dat je dat op je niet-unifi switches handmatig moet configureren.

[ Voor 20% gewijzigd door TheVMaster op 25-05-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
Dank allen! De rest van de setup ziet er zo goed uit om in te stappen?
(Op TP-Link routers na dan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFSAJFyLaBOrwR6jenqVkMONK0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9qsTwiYpxW4yijYIdZLsbkR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Bazinga! op 25-05-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
Heb de rekensom zo snel niet gedaan, maar let je op je poe wattage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zo ik mag wifi meuk bestellen van de vrouw :)

Ik zoek een ....?
- per verdieping AP setup (3x dus)
- slimme gateway/netwerk oplossing

Gen 2 als dat niet teveel deuk maakt op de prijs ..

Thuisomgeving, geisoleerd huis met HR++ ramen en 3 verdiepingen, achtertuin 12m diep
2 volwassenen en 2 kids
Op dit moment 2 AP's die elk een eigen verdieping bedienen omdat zolder momenteel verbouwd word .. en nog geen "heftig" verbruik heeft gehad.. (lees kabel was voldoende) maar bereik is niet overal optimaal.

Veel "licht" gebruik van wifi .. (home automation/sensors enzv) en de "normale" meuk zoals tablets /gsms

Initiele setup
- Xs4all fritzbox (Wlan --> uit) eventueel te reduceren tot "domme" doorgeef luik
- Asus RT51U (nu op bovenverdieping .. indien nodig --> naar de schuur al dan niet als "domme" switch oid of buiten AP punt )
- 3 AP's en nog wat meuk ?
- de edgemax router ? indien mogelijk liever op een "vm"
- indien nodig de controller eveneens op een "vm" op een dedicated domotica machine
vm vertaal ik als docker of andere virtualisatie achtige software

in principe krijgt elke kamer zijn eigen UTP aansluiting(en) voor "werk/school" .. maar indien nodig vind ik een kleine handeling om tijdelijk naar een "performance" wifi achtige "vlan" oid te zetten niet erg.

Belangrijkerste is snelheid + seamless AP hopping .. en bereik in en rond huis ..

Wat wel waard is om erbij te vermelden is dat de schuur (achterin de tuin) op 12m afstand nu bediend word een fritzbox dichtbij het achterraam ..(lees er net niet tegenaan)
De nieuwe AP gaat verder in huis hangen (4m naar binnen) dus afstand word 16m

budget
300-600 euro

Zowel de plaatsing als de fritzbox en asus RT51u zijn wellicht niet te vergelijken met de "UniFi AP" teminste dat vermoed ik .. zeker als ik bv van bureau hoogte versus een plafond gemonteerde neem
en daarbij een HD versie oid aanschaf .. of kan ik toch beter gaan voor een AP per verdieping ?

mocht je extra advies/vragen hebben schiet ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
peerke1987 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:16:
Heb de rekensom zo snel niet gedaan, maar let je op je poe wattage?
Dacht het wel maar twijfel nu...
Ik had de 60W adapter van de switch gerekend (verkeerd gekeken)..
Lees nu: Max. PoE+ Wattage per Port by PSE: 30W

Wat bedoelen ze met by PSE? Als ik even Google dan is de router een Power Sourcing Equipment dus kan er max 30W uit, al lijkt die per Port alsof er 30W per port kan...

Totaal kom ik op 40,95W uit dus dit ga ik niet redden... of ik hoop dat ik het nu verkeerd begrijp :-)

Cloud Key Gen2 Plus - 12.95W
Camera G4 Bullet - 4W
WiFi 6 Lite - 12W
WiFi 6 Lite - 12W

De 16 port switch is weer op voorraad maar die heeft gek genoeg het zelfde.

Ik hoor het graag, anders koop ik voor nu een power injector (802.3AF) voor een van de Wifi 6 punten en kijk ik later mogelijk voor een grotere Switch (dan vervangt deze van 8 een van de non-Unifi's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
De opgegeven vermogens zijn maximalen. Een U6-Lite gebruikt bij normaal bedrijf meestal tussen de 4 en 5 Watt bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
G3 Flex doet tussen de 2 en 3W. Cloudkey Gen2+ tussen de 5 en 8W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
Ok bedankt! Ik ga het gewoon zo probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323326

Bazinga! schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:36:
Dank allen! De rest van de setup ziet er zo goed uit om in te stappen?
(Op TP-Link routers na dan)
[Afbeelding]
haal je experia box er tussen uit ;) je kan dat makkelijk op je UGS doen. Mocht je veel lokaal netwerk willen verwacht zet dan niet mere dan DPI aan anders gaat je datarate achteruit en moet je upgraden naar bv de dreammachine
verder zou ik de switches vervangen voor de mini flex van ubi

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 323326 op 06-06-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
Anoniem: 323326 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:24:
[...]

haal je experia box er tussen uit ;) je kan dat makkelijk op je UGS doen. Mocht je veel lokaal netwerk willen verwacht zet dan niet mere dan DPI aan anders gaat je datarate achteruit en moet je upgraden naar bv de dreammachine
verder zou ik de switches vervangen voor de mini flex van ubi
Thanks, de mini flex is inderdaad een optie. Ik sluit het eerst aan zoals ik nu heb om te kijken of ik nog ergens wat anders ga doen. (mogelijk grotere switch en verhuist de POE switch naar de woonkamer)

Wat bedoel je met die DPI? Voor lokaal netwerk zullen er dus sowieso een paar camera's zijn en denk gemiddeld wel een tv en een laptop/ipad's tegelijks. Geen grote bestandsoverdracht en films streamen we tegenwoordig bijna altijd, media speler heeft nog wat oudere meuk.

Ik heb al zitten kijken naar de UDM Pro maar totaalprijs wordt net ff te veel voor iets waarvan ik nog niet weet of ik er veel mee ga doen. Voor een of andere reden niet naar de normale UDM gekeken... misschien is dat wel een optie. De USG is het enige apparaat wat ik nu nog niet in huis heb klaarliggen dus zal komende dagen ook even de UDM goed bekijken al zie ik al snel dat hij geen wifi 6 heeft en geen POE. Eventueel even beginnen zonder USG/UDM en als er een nieuwe uitkomt die ertussen hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 323326

Bazinga! schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:16:
[...]

Thanks, de mini flex is inderdaad een optie. Ik sluit het eerst aan zoals ik nu heb om te kijken of ik nog ergens wat anders ga doen. (mogelijk grotere switch en verhuist de POE switch naar de woonkamer)

Wat bedoel je met die DPI? Voor lokaal netwerk zullen er dus sowieso een paar camera's zijn en denk gemiddeld wel een tv en een laptop/ipad's tegelijks. Geen grote bestandsoverdracht en films streamen we tegenwoordig bijna altijd, media speler heeft nog wat oudere meuk.

Ik heb al zitten kijken naar de UDM Pro maar totaalprijs wordt net ff te veel voor iets waarvan ik nog niet weet of ik er veel mee ga doen. Voor een of andere reden niet naar de normale UDM gekeken... misschien is dat wel een optie. De USG is het enige apparaat wat ik nu nog niet in huis heb klaarliggen dus zal komende dagen ook even de UDM goed bekijken al zie ik al snel dat hij geen wifi 6 heeft en geen POE. Eventueel even beginnen zonder USG/UDM en als er een nieuwe uitkomt die ertussen hangen.
DPI = Deep packets inspection

Hier een mooi overzicht wie wat kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hd6rrcVcyfSjL7Lyr00QEJyj108=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9FyLqDzrsEABCHhBZHlyIaYy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:15

bebopper

I'm an absolute beginner...

Huidige setup
Telenet modem only --- Ubiquiti USG-3P --- Ubiquiti AP-AC-LR
--- switch (aangesloten op de USG)

Managed via UniFi controller op QNAP NAS.

Nu ontbreekt het echter aan Wifi dekking achter het huis buiten, de AP-AC-LR redt het gewoonweg niet door de muren en dubbele beglazing heen.

Waar ben ik naar op zoek?
Wil graag een additioneel Ubiquiti AP neerzetten aan de achterzijde binnen, dit is met een zichtlijn op de bestaande AP-AC-LR en zonder obstakels ertussen. Dit nieuwe AP zal makkelijker de Wifi dekking achter het huis buiten kunnen doen. De vereisten zijn niet heel hoog, een snelheid van rond de ~30Mbps zal prima voldoen (meer is natuurlijk altijd beter :*) ). We zijn sowieso aan het kijken om te verhuizen, dus het is ook nog eens een tijdelijke oplossing.

Wat is mijn vraag?
Dit additionele AP kan ik helaas niet bedraad aansluiten, het is geen optie om UTP op die locatie te krijgen. Nu zie ik twee opties:
1) een AP wat via een Wifi (backhaul) kanaal verbind met de AP-AC-LR en daarnaast Wifi kanalen heeft voor clients
2) een AP verbinden via een Powerline, dit zullen dan echter sowieso verschillende electrische groepen zijn en het is niet de makkelijkste plek om een powerline adapter kwijt te kunnen (aan beide kanten)

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1, gewoonweg omdat dat simpeler te realiseren is.

Het liefst ook nog in een mesh, zodat ik niet zelf in de gaten hoe te houden op welk AP ik zit.

Bestaat er een Ubiquiti AP waarmee ik dit (optie 1) kan doen? Ik kom er zelf helaas niet helemaal uit.

[ Voor 4% gewijzigd door bebopper op 12-06-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Laatst online: 13:51
Ik zoek een vervangende AP voor mn huidige lite versies.
Momenteel gebruik ik 2 lites en 1 pro (EOL) en merk dat ik nu telkens issues heb met 1 van de 2 lites.
Om te zien of het aan de AP ligt of niet heb ik eerst de lite versies van positie verwisseld en het probleem verhuist mee.
via tweakers een pro gekocht om te zien of het daarmee ook gebeurt op dezelfde plekken en daar gebeurt het niet mee.
Maar deze is EOL.

Dus tijd om alle 3 te vervangen.
Liefst door 2 goeie :)
Maar wanneer nodig is dan komt er een 3de bij.

Wat is je budget?
maximale budget is 400 euro.

Nu zijn er zoveel versies dat ik de verschillen eigenlijk niet meer snap.
Wifi 6 is wat mij betreft nog lang niet nodig.
Ik zie voorlopig nog geen wifi 6 device in huis komen.
Maar dan kom je op de vraag welke wel?
Een nieuwe lite (dan misschien toch de 6 kiezen?)
Nana HD? Pro? Wifi 6 pro?(nu even out of stock zag ik) LR?

Wat ik merk is dat ik op zich op de meeste plekken goed ontvangst heb.
Uitzondering keuken maar dit wordt veroorzaakt door een stalen balk die er tussen zit.
Mogelijk komt de LR of de pro daar wel doorheen?

1 Ap komt aan de Dream machine pro te hangen. (poe injector al op de plek waar die komt.)
1 Ap komt in de woonkamer te hangen aan de Unifi 8 poort POE switch
Mogelijk nog een derde in de bijkeuken ook via de POE switch. (nog 3 poorten vrij)

Ik zit zelf te twijfelen tussen de Nano HD, de Access Point WiFi 6 Long-Range, de Access Point WiFi 6 PRO en de HD versie.

Waar eigenlijk de HD versie boven budget zal zijn.
Pro is momenteel niet te krijgen volgens mij.

En waar kan tweakers mij bij helpen?
Welke zouden jullie gebruiken en waarom?
Ik dacht dat de pro beter was in roaming. Maar dat is in vergelijk met de lite versie dacht ik?
Of is dat nu ook geen issue meer bij de NanoHD versie en de 6 LR versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

bebopper schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:29:
Huidige setup

Nu ontbreekt het echter aan Wifi dekking achter het huis buiten, de AP-AC-LR redt het gewoonweg niet door de muren en dubbele beglazing heen.

Wil graag een additioneel Ubiquiti AP neerzetten aan de achterzijde binnen, dit is met een zichtlijn op de bestaande AP-AC-LR en zonder obstakels ertussen. Dit nieuwe AP zal makkelijker de Wifi dekking achter het huis buiten kunnen doen. De vereisten zijn niet heel hoog, een snelheid van rond de ~30Mbps zal prima voldoen (meer is natuurlijk altijd beter :*) ). We zijn sowieso aan het kijken om te verhuizen, dus het is ook nog eens een tijdelijke oplossing.

Wat is mijn vraag?
Dit additionele AP kan ik helaas niet bedraad aansluiten, het is geen optie om UTP op die locatie te krijgen. Nu zie ik twee opties:
1) een AP wat via een Wifi (backhaul) kanaal verbind met de AP-AC-LR en daarnaast Wifi kanalen heeft voor clients
2) een AP verbinden via een Powerline, dit zullen dan echter sowieso verschillende electrische groepen zijn en het is niet de makkelijkste plek om een powerline adapter kwijt te kunnen (aan beide kanten)

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1, gewoonweg omdat dat simpeler te realiseren is.

Het liefst ook nog in een mesh, zodat ik niet zelf in de gaten hoe te houden op welk AP ik zit.

Bestaat er een Ubiquiti AP waarmee ik dit (optie 1) kan doen? Ik kom er zelf helaas niet helemaal uit.
Lijkt een beetje stil in dit topic helaas? Niemand met een briljant advies? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:38
Ik zoek een ....?
vernieuwing van mijn huidige wifi-setup

Wat is je budget?
400€ of wat nodig is

unifi switch US-8-150W
AP unifi 6 Lite (2x)

Ik heb nu een telenet modem (Doc 3 EMTA Docsis). Daarna staat een switchje van telenet en daarna mijn WNDR3700 van Netgear. Die laatste valt nu regelmatig uit. Toestel is ook al >10 jaar oud, dus ik vergeef het hem.
Ik woon in een ruime woning. Gelijkvloers + verdiep. Telkens zo'n 110m².
Daarom wil ik ook 2 access points hangen, gevoed door de poe switch.

Wat ik niet 100% begrijp: welk toestel deelt hier precies de IP-adressen uit? Heb ik voldoende met deze opstelling of moet er nog een soort router komen? Ik heb enkel een basiskennis van netwerken. excuses hiervoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gasemans
  • Laatst online: 13:51
bebopper schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Ja helaas wel.
Best jammer eigenlijk.
Zit nog steeds in dubio over welke ap ik nou zou nemen.
Met vergelijken kom ik niet snel achter wat nu de verschillen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maestrodesigns
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-04 16:02
bebopper schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Sja succes! Mijn laatste post is van 7 april, en nog geen advies, dus het kan even duren hier. :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43

rally

Deyterra Consultancy

metteko schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:32:
Wat ik niet 100% begrijp: welk toestel deelt hier precies de IP-adressen uit? Heb ik voldoende met deze opstelling of moet er nog een soort router komen? Ik heb enkel een basiskennis van netwerken. excuses hiervoor...
In dit geval is de TeleNet router het apparaat dat de IP adressen uitdeelt (de DHCP server).

Vrij basic setup, maar ik zou je er nog wel een CloudKey Gen2+ bij adviseren voor het beheren van het netwerk. Als je het heeeeel basic houd is het niet echt nodig, maar dan zijn firmware updates en wijzigingen wel wat lastiger door te voeren.

Waarom de Gen2+: Die is goedkoper dan de Gen2 en zit een 1TB harde schijf in mocht je ook nog een deurbel of camera willen aanschaffen van Unifi.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

maestrodesigns schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:12:
[...]

Ok misschien was mijn vraag iets te breed.... Meest prangende vragen voor nu dan (ik kan altijd nog uitbreiden als ik de juiste basis heb):
  1. Wat is de beste keuze voor het centraal beheren van mijn netwerk: A: UDM Pro of B: USG + UCK+ of C: iets anders?
  2. Wat zouden jullie aanraden qua access points? A: NanoHD of B: U6 (Lite)?
  3. Welk type 8/16 poorts Core switch raden jullie aan? A: Een Gen1(150W) of B: een Lite?
1. Ik ben niet zo’n fan van de UDM. Ik gebruik een UXG (Early Access) i.c.m. Een CloudHosted oplossing, maar kan net zo goed een CloudKey Gen2+ zijn. Ik gebruikte een USG en hier is nog geen opvolger van. De UDM en UDM pro zijn de enige alternatieven op het moment, maar voor mij is een vereiste dat ik de controller via de cloud kan hosten.
2. Access Points zou ik voor de U6 gaan. U6 Pro als je het budget er voor hebt, maar de U6 Lite’s zijn prrrrima. 4x4 streams zul je zelden op mobiele apparaten aantreffen.
3. Ik zou gaan voor een 16-port Lite switch, of een Gen2 16-poorts switch. Zitten 8 PoE poorten op met 95W aan vermogen. Zou voldoende moeten zijn voor wat AP’s en eventueel een camera. De Gen2 16-poorts is ook passief gekoeld (evenals de 24-poorts) en is dus helemaal stil.
Mocht je geen ruimte hebben dan kun je voor de 16-poorts PoE lite gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
rally schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:22:
[...]

1. Ik ben niet zo’n fan van de UDM. Ik gebruik een UXG (Early Access) i.c.m. Een CloudHosted oplossing, maar kan net zo goed een CloudKey Gen2+ zijn. Ik gebruikte een USG en hier is nog geen opvolger van. De UDM en UDM pro zijn de enige alternatieven op het moment, maar voor mij is een vereiste dat ik de controller via de cloud kan hosten.
Hier zit ik ook nog steeds mee. Ik heb al een CloudKey Gen2+ maar weet niet precies of een UDM of USG ervoor echt meerwaarde gaat bieden. Vrijdag ga ik de KPN Experia Box even direct op m'n Lite Switch zetten en dan alles configureren (AP/CKG2+/Camera's) - daarna plaats ik het in mijn nieuwe huis voor de verhuizing als initiële setup.

Biedt die UDM of USG echt voor "middel" thuisgebruik meer veiligheid of is het alleen de "lol" van het volledig monitoren van het gebruik. Omdat die CloudKey al de UniFi Controller heeft als ik het goed snap.
Als ik de eerdere geposte vergelijking bekijk zie ik niet extreem veel meerwaarde voor mijzelf en als ik dan veilig wil (DPI+IDS) zijn moet ik voor de UDM gaan om de 200/200 verbinding te benutten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Bazinga! schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:04:
[...]

Hier zit ik ook nog steeds mee. Ik heb al een CloudKey Gen2+ maar weet niet precies of een UDM of USG ervoor echt meerwaarde gaat bieden. Vrijdag ga ik de KPN Experia Box even direct op m'n Lite Switch zetten en dan alles configureren (AP/CKG2+/Camera's) - daarna plaats ik het in mijn nieuwe huis voor de verhuizing als initiële setup.

Biedt die UDM of USG echt voor "middel" thuisgebruik meer veiligheid of is het alleen de "lol" van het volledig monitoren van het gebruik. Omdat die CloudKey al de UniFi Controller heeft als ik het goed snap.
Als ik de eerdere geposte vergelijking bekijk zie ik niet extreem veel meerwaarde voor mijzelf en als ik dan veilig wil (DPI+IDS) zijn moet ik voor de UDM gaan om de 200/200 verbinding te benutten volgens mij.
De USG en USG pro kunnen prima 200Mbit routeren, maar dan zonder IPS/IDP. Met IPS zakt de USG naar 85Mbit en de Pro naar rond de 250Mbit max performance (IDP heb je niet zoveel aan als je niet continue monitord).

De UDM en UDM Pro hebben dan weer aanzienlijk hogere performance. Mijn UXG (uitgeklede UDM) haalt rond de 750-850Mbit met IPS aan.

De CK+ heeft inderdaad een controller ingebouwd en ik wil *juist* dat alle diensten gescheiden zijn (Controler, switch, Wifi, etc). Bij defect aan 1 apparaat kan ik snel een eenvoudig schakelen.
Als 1 apparaat stuk is en ik ben zowel mijn router als controller als AP als switch kwijt, is dat toch een stuk lastiger. Zelfde voor upgrades. de U6 AP's kan ik heel eenvoudig upgraden. Hoef ik maar 1 stuk hardware voor te vervangen.

Is dat wat je wilde weten? Of heb ik je vraag verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
rally schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:20:
[...]

De USG en USG pro kunnen prima 200Mbit routeren, maar dan zonder IPS/IDP. Met IPS zakt de USG naar 85Mbit en de Pro naar rond de 250Mbit max performance (IDP heb je niet zoveel aan als je niet continue monitord).

De UDM en UDM Pro hebben dan weer aanzienlijk hogere performance. Mijn UXG (uitgeklede UDM) haalt rond de 750-850Mbit met IPS aan.

De CK+ heeft inderdaad een controller ingebouwd en ik wil *juist* dat alle diensten gescheiden zijn (Controler, switch, Wifi, etc). Bij defect aan 1 apparaat kan ik snel een eenvoudig schakelen.
Als 1 apparaat stuk is en ik ben zowel mijn router als controller als AP als switch kwijt, is dat toch een stuk lastiger. Zelfde voor upgrades. de U6 AP's kan ik heel eenvoudig upgraden. Hoef ik maar 1 stuk hardware voor te vervangen.

Is dat wat je wilde weten? Of heb ik je vraag verkeerd begrepen?
Thanks! En deels, als ik het zo lees gaat het meer om ease of use en redundancy? Waar ik de ease of use oplos door de CK+.
Ik vind het zelf erg leuk om er veel mee te doen en snap de basis en waar nodig de details. Maar ik twijfel nog hoeveel ik er echt mee ga doen, de vraag is dus eigenlijk: is er echt noodzaak (veiligheid of ?) om er een component met Security Gateway tussen te zetten? Vooral omdat ik dus ook de Unifi camera's heb hangen (ik weet dat SG dan na of ipv de ExperiaBox kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:23
Ik zoek een ....?
Uitbreiding van mijn huidige wifi netwerk

Wat is je budget?
Maximaal 100 euro

Op dit moment heb ik in gebruik:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Access pointsUbiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)€ 91,90€ 91,90
1Modems en routersUbiquiti EdgeRouter X€ 49,-€ 49,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 140,90

Ik heb de Edgerouter in de meterkast en de Unifi LR in de gang op de benedenverdieping hangen (aan de wand). Dit werkt eigenlijk al jaren prima, maar nu mis ik alleen net het stukje bereik achter in de tuin om even met een laptopje onder de veranda te zitten.
Achteraf had ik gewoon een UTP grondkabel moeten trekken naar de veranda, maarja.. dat heb ik niet gedaan.

Nu wil ik graag buiten of in de garage een tweede accespoint hangen om het bereik wat te verbeteren richting de tuin en nu twijfel ik tussen 2 opties:
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
- pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite

Vraag 1: werkt de Unifi Mesh uberhaupt samen met de Unifi LR of zit dat elkaar in de weg?
Vraag 2: de garage is vrij koud in de winter en het kan zelfs vriezen, is dat de 6 lite wel een optie?
Vraag 3: Ik maak geen gebruik van de controller software, heb ik dit met 2 apparaten wel nodig?
Vraag 4: gaat het nog uitmaken of ik de LR aan de wand of aan het plafond hang? Even heel simpel gezegd: zijn de antennes zo gericht dat ze in de breedte net zo ver uitstralen als in de hoogte? (of is dit een hele domme vraag?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

bebopper schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:29:
Huidige setup

Wat is mijn vraag?

Uiteindelijk heb ik op een andere plek toch via een powerline connectie een 'bekabelde' connectie kunnen maken. Hierop heb ik een Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) aangesloten die ik buiten heb opgehangen. Verbinding via de powerline haalt ~60Mbps, voor mijn doeleinden dik in orde dus en heb prima bereik tot helemaal achterin de tuin.

De AC Mesh is opgenomen in de controller die op mijn QNAP NAS draait (zeer soepel 8)) en heb met wat testen gemerkt dat het roamen tussen het AP binnen (AC-LR) en het nieuwe AP buiten (AC Mesh) vrij soepel en snel verloopt.
yorroy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:30:
Ik zoek een ....?
Uitbreiding van mijn huidige wifi netwerk

Wat is je budget?
Maximaal 100 euro

Op dit moment heb ik in gebruik:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Access pointsUbiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)€ 91,90€ 91,90
1Modems en routersUbiquiti EdgeRouter X€ 49,-€ 49,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 140,90

Ik heb de Edgerouter in de meterkast en de Unifi LR in de gang op de benedenverdieping hangen (aan de wand). Dit werkt eigenlijk al jaren prima, maar nu mis ik alleen net het stukje bereik achter in de tuin om even met een laptopje onder de veranda te zitten.
Achteraf had ik gewoon een UTP grondkabel moeten trekken naar de veranda, maarja.. dat heb ik niet gedaan.

Nu wil ik graag buiten of in de garage een tweede accespoint hangen om het bereik wat te verbeteren richting de tuin en nu twijfel ik tussen 2 opties:
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
- pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite

Vraag 1: werkt de Unifi Mesh uberhaupt samen met de Unifi LR of zit dat elkaar in de weg?
Vraag 2: de garage is vrij koud in de winter en het kan zelfs vriezen, is dat de 6 lite wel een optie?
Vraag 3: Ik maak geen gebruik van de controller software, heb ik dit met 2 apparaten wel nodig?
Vraag 4: gaat het nog uitmaken of ik de LR aan de wand of aan het plafond hang? Even heel simpel gezegd: zijn de antennes zo gericht dat ze in de breedte net zo ver uitstralen als in de hoogte? (of is dit een hele domme vraag?)
Heb de LR en de AC Mesh dus samen in gebruik en werkt prima, heb dit wel aan de controller software hangen. In mijn geval werd de AC Mesh dus zonder moeite opgenomen in het netwerk en begon deze de netwerken aan te bieden die al geconfigureerd waren. Je kunt de controller software ook op een laptop installeren, de boel instellen en klaar, de controller software hoeft niet perse te blijven draaien (om de zoveel tijd weer even op de laptop opstarten om te checken of er updates zijn).

Je zult er sowieso wel voor moeten zorgen dat je ofwel de 6 Lite ofwel de AC Mesh via een netwerk kabel aan je netwerk hangt. Misschien is bij jou een powerline ook een optie? Of het volledig draadloos kan, geen idee, dat was mijn originele vraag waar ik nooit antwoord op heb gekregen/gevonden...

[ Voor 42% gewijzigd door bebopper op 29-06-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18:07
*knip*. Dubbel met: [Ubiquiti] Advies plaatsing apparatuur.

[ Voor 97% gewijzigd door rens-br op 06-07-2021 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-05 21:45
Hi allen,

Ik ben van plan mijn Ubiquiti netwerk (switch en nanoHD) na lang twijfelen uit te breiden met een UDM. Voornamelijk om de gateway en de AP (controller draait op RaspberryPi). Ik lees echt veel problemen met de UDM en ook een review van vandaag op tweakers van een mede tweaker waarbij 2 UDM's na 1 dag waardeloos op het gebied van verbinding.

Is het veiliger een losse AP te kopen en een losse Security Gateway of is de UDM ECHT een toegevoegde waarde hierin?

Groeten Aaron

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@ColdBurn89 Vooropgesteld dat ik geen ervaring heb met de UDM kan ik wel mijn ervaring delen met losse accesspoints. Ik heb ze op meerdere locaties draaien. De meeste hebben een simpele security Gateway en op 1 heb ik een UDMP. Ik heb overal U6-Lites draaien en op de locatie met de UDMP ook 2 stuks U6-LR. En eenmaal goed ingesteld heb je er geen omkijken meer naar. Superstabiel en supersnel. Het enige waar ik voor wil waarschuwen is om niet direct te updaten wanneer beschikbaar maar minimaal 2 weken te wachten. Er zijn drama releases geweest en dat wil je niet meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:40
@ColdBurn89 ik heb een udm, op zich een fijn apparaat, alles in een. Ik heb alleen nu en dan een droppende verbinding. Ik ben er nog niet achter wat het zwakke punt is. Het kan de modem zijn van mijn provider of een instabiele firmware. Ik gebruik hem in combi met een een 8p switch (60w), een In wall en een AP lite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:27
Ik woon in een huis met 4 verdiepingen, waar ik op de begane grond in de meterkast een fritzbox heb. Die gekoppeld aan een Unifi 8-60w switch, die via POE weer 2 AP voeden op de bovenste twee etages. Nu zit ik te denken aan het uitbreiden van het netwerk, aangezien ik op de 1e etage niet altijd goede wifi heb (vaak 2,4ghz). Nu heb ik 1 kabel naar de 1e etage getrokken, dus ik zat zelf te denken aan een UniFi Switch USW-Flex die een 6 lite voed. Heb ik ook weer wat extra poorten, mocht ik in de toekomst in de tvkast nog wat gaan uitbreiden. Is dit een goed idee, of zijn er nog andere/betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

rwr_ schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 16:55:
Ik woon in een huis met 4 verdiepingen, waar ik op de begane grond in de meterkast een fritzbox heb. Die gekoppeld aan een Unifi 8-60w switch, die via POE weer 2 AP voeden op de bovenste twee etages. Nu zit ik te denken aan het uitbreiden van het netwerk, aangezien ik op de 1e etage niet altijd goede wifi heb (vaak 2,4ghz). Nu heb ik 1 kabel naar de 1e etage getrokken, dus ik zat zelf te denken aan een UniFi Switch USW-Flex die een 6 lite voed. Heb ik ook weer wat extra poorten, mocht ik in de toekomst in de tvkast nog wat gaan uitbreiden. Is dit een goed idee, of zijn er nog andere/betere opties?
Dat is een prima oplossing, maar hou er rekening mee dat de switch slechts 802.3af PoE ondersteund (max 15W), en dus eigenlijk alleen de Flex + een AP kan voeden (krap).
Om de Flex en daarachter meerdere AP's te kunnen voeden is802.3at (30W) aante bevelen. Als er meerdere PoE devices achter de flex komen te hangen moet je zelfs 802.3bt (60W)gebruiken. Tenzij je er niet al teveel PoE gevoede devices achter zet kan het ook prima met een 802.3at capable switch. 802.3af is echt heel krap hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:17
Ik heb een hele korte vraag. Ik heb tijdens de verhuizing bij het losmaken de kabel van de adapter voor mijn USG voor de helft doorgeknipt. Ik had iets voorzichtiger met m'n tiewrap woede moeten zijn😁

Nu heb ik dus een vervangende adapter nodig. Volgens mij moet deze passen. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PublishedMeteor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:56
Ik heb een vraag mbt levering van de Unfi G3 Flex camera's. Graag zou ik er een willen hebben voor hier thuis maar ze zijn werkelijk waar overal uitverkocht. Weet iemand waardoor dit kan? Hoop niet dat hij stiekem end of life wordt verklaard want de formfactor is ideaal icm de mountoptie in een verlaagd plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
PublishedMeteor schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:38:
Ik heb een vraag mbt levering van de Unfi G3 Flex camera's. Graag zou ik er een willen hebben voor hier thuis maar ze zijn werkelijk waar overal uitverkocht. Weet iemand waardoor dit kan? Hoop niet dat hij stiekem end of life wordt verklaard want de formfactor is ideaal icm de mountoptie in een verlaagd plafond.
Waarschijnlijk zijn ze op en duurt nieuwe bestellen bij de fabrikant langer. En wellicht ook van de chip tekorten.
Ik moet nu naar andere oplossingen zoeken zolang ik die flex niet kan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-06 19:38
Beste Allen!

Ik ben van plan om een netwerk op te richten (nieuw huis gekocht) de kabels zijn reeds verwerkt via wandcontactdozen.

De kosten probeer ik zo laag mogelijk te houden. Ik maak geen gebruik van guest portals en de Wifi van de Experiabox schakel ik uit. Tot slot bezit een Asus RT-AC86U (stock firmware, deze is denk ik overbodig).Voorheen deed ik alles met een experiabox / router en ik heb vrijwel geen kennis van netwerken.

Mijn initiële plan was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZifj708NTb4AXsQFnhyaqEzPto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hwChQsKJSrb13hQ2HqfMoj0i.jpg?f=user_large

Wat ik wil weten:
- In hoeverre kan ik de switch vervangen voor bijvoorbeeld de SG 11120P of D-Link DGS - 1008P? Ik lees dat hier wel eens problemen mee zijn (PoE)
- Ik begrijp dat Unifi prima werkt zonder controller, is dit aan te raden?
- Klopt het dat de apparatuur, zonder controller niet automatisch switchen naar de "beste" POE?

Gaat dit goed, of zie ik iets over het hoofd?

Bedankt voor het meedenken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:30
ColdBurn89 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:28:
Hi allen,

Ik ben van plan mijn Ubiquiti netwerk (switch en nanoHD) na lang twijfelen uit te breiden met een UDM. Voornamelijk om de gateway en de AP (controller draait op RaspberryPi). Ik lees echt veel problemen met de UDM en ook een review van vandaag op tweakers van een mede tweaker waarbij 2 UDM's na 1 dag waardeloos op het gebied van verbinding.

Is het veiliger een losse AP te kopen en een losse Security Gateway of is de UDM ECHT een toegevoegde waarde hierin?

Groeten Aaron
Ik heb een UDM (niet pro) met nog een los access point voor boven en dat bevalt mij prima. Die UDM is gewoon stabiel, ik heb 'm nog nooit hoeven herstarten.

Ik wilde graag naar Ubiquiti om de Wifi in huis nu eens echt goed te regelen. Ik had een stevige Asus router en nog een andere router als AP boven, maar vooral die boven was niet altijd stabiel. Toen ik geen nieuwe versie van Merlin op mijn Asus kon zetten (werd niet meer ondersteund) en mijn gastennetwerk niet goed bleek te werken, was de maat vol.

Maar welke Ubiquiti apparatuur dan. Ik vond de UDM Pro te duur en de USG te oud (is al sinds 2015 op de markt). Daarnaast moet je dan ook een cloudkey en dan heb je ondertussen een heleboel losse apparaten. Fijn dat alles zo modulair is opgezet, maar voor mij niet nodig. De normale UDM was een mooie gulden middenweg. UDM staat in trapkast samen met een Dell switch en de POE injector voor het Access Point boven. Het werkt perfect, de ontvangst is overal in huis goed en de doorvoersnelheid is hoog. Dat viel bij de Asus nog wel eens tegen. Dus ik ben tevreden over de UDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-05 21:45
PhilipsFan schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 04:50:
[...]

Ik heb een UDM (niet pro) met nog een los access point voor boven en dat bevalt mij prima. Die UDM is gewoon stabiel, ik heb 'm nog nooit hoeven herstarten.

Ik wilde graag naar Ubiquiti om de Wifi in huis nu eens echt goed te regelen. Ik had een stevige Asus router en nog een andere router als AP boven, maar vooral die boven was niet altijd stabiel. Toen ik geen nieuwe versie van Merlin op mijn Asus kon zetten (werd niet meer ondersteund) en mijn gastennetwerk niet goed bleek te werken, was de maat vol.

Maar welke Ubiquiti apparatuur dan. Ik vond de UDM Pro te duur en de USG te oud (is al sinds 2015 op de markt). Daarnaast moet je dan ook een cloudkey en dan heb je ondertussen een heleboel losse apparaten. Fijn dat alles zo modulair is opgezet, maar voor mij niet nodig. De normale UDM was een mooie gulden middenweg. UDM staat in trapkast samen met een Dell switch en de POE injector voor het Access Point boven. Het werkt perfect, de ontvangst is overal in huis goed en de doorvoersnelheid is hoog. Dat viel bij de Asus nog wel eens tegen. Dus ik ben tevreden over de UDM.
Netjes! Ik ben ook voor de UDM gegaan en was de beste keuze voor mij. Anders zou ik een USG moeten aanschaffen met een Unifi FlexHD, waardoor de prijs hetzelfde is. Totaal geen problemen ervaren en het overzicht in de controller is echt een meerwaarde.

Ik had wel problemen met KPN ITV, maar door de VLAN door te lussen vanuit de Experia box had ik dat ook opgelost.

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:17
Edit: nvm, is passief :-)

[ Voor 95% gewijzigd door De_Bastaard op 27-07-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
Hi allen, ik heb (deels door advies hier) nu mijn netwerk draaien met een volledige Unifi setup.
Er moet nog 1 ding verbeteren: ik heb 2 Unifi 6 Lite AP's. 1 in de woonkamer en 1 in de gang op de 1e verdieping. Dit leek perfecte dekking tot ik de G4 Deurbel ging installeren. Bereik bij de voordeur is redelijk OK met mobiel maar de deurbel vindt het niet goed genoeg... 8)7

Ik heb nu de woonkamer AP in de meterkast gezet maar nu is bereik achter in de tuin niet goed genoeg maar doet de bel het iig.

Ik zie nu 2 opties:
1. Extra Unifi 6 Lite AP erbij (woonkamer EN meterkast)
2. De woonkamer Lite AP vervangen met de Unifi 6 Long Range AP

Bij 1 zit ik een beetje met de zorgen dat ik te veel AP's heb en apparaten veel willen wisselen waardoor verbinding ook niet super stabiel lijkt. Dit is iig wat ik online een beetje lees wat kan gebeuren..
Bij 2 zit ik met een AP over die ik moet verkopen (en mogelijk ook nog te veel dubbele dekking). En dat ding is echt een joekel als ik het zo zie, zal hem dan plat op een kast gaan leggen.

Advies is welkom, bedankt!

Edit: 3e optie is nu al netwerk naar garage leggen, een gat boren en een buiten AP aansluiten.. maar zie dat ook niet heel erg zitten eerlijk gezegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Bazinga! op 28-07-2021 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@Bazinga! Ik heb hetzelfde probleem ervaren als jij en optie 2 lostte bij mij het probleem niet op. Het signaal was weliswaar ietsje beter maar nog steeds bleef ik meldingen houden van slecht signaal.

Optie 1 is beter gezien je daarmee flink meer dekking creëert en je probleem goed oplost.
Het wisselen tussen de accesspoints gaat bij mij snel en vloeiend, ik ervaar hier geen enkel probleem mee. Eind van het jaar ga ik in mijn volgende huis in iedere verblijfsruimte een U6-Lite aan het plafond hangen, hier voor laat ik loze leidingen aanleggen. Gezien alle slaapkamers op dezelfde etage zitten ga ik per kamer een ander 80 MHz kanaal op 5 GHz gebruiken met een laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
@robertwebbe Thanks! Dan is de optie duidelijk :-) kosten maakt niet uit omdat ik nu een 2e Switch Lite 8 PoE bij moet zetten. (Wilde dat eerst nog even laten wachten maar kwam er toch aan, wat eerder dan gepland en doe dat voor het hoe ik begrijp relatief lagere PoE budget van de 16 Lite)

Hier ook net nieuw huis, overal zeker 1 meestal 2 loze leidingen voor bekabeld internet maar elke kamer eigen AP zou voor mij net te veel zijn. Aan de muur in de gang op de 1e verdieping doet het goed genoeg voor mij maar net niet overal 5 GHz.. dus snap hem wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
robertwebbe schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:27:
@Bazinga! Ik heb hetzelfde probleem ervaren als jij en optie 2 lostte bij mij het probleem niet op. Het signaal was weliswaar ietsje beter maar nog steeds bleef ik meldingen houden van slecht signaal.

Optie 1 is beter gezien je daarmee flink meer dekking creëert en je probleem goed oplost.
Het wisselen tussen de accesspoints gaat bij mij snel en vloeiend, ik ervaar hier geen enkel probleem mee. Eind van het jaar ga ik in mijn volgende huis in iedere verblijfsruimte een U6-Lite aan het plafond hangen, hier voor laat ik loze leidingen aanleggen. Gezien alle slaapkamers op dezelfde etage zitten ga ik per kamer een ander 80 MHz kanaal op 5 GHz gebruiken met een laag vermogen.
Ook boven iedere kamer? zou een U6-lite op de overloop niet voldoende zijn? Iedere kamer mooi natuurlijk, maar misschien niet nodig en kun je iets besparen :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik doe het eigenlijk ook met het oog op de toekomst. Mijn verwachting is dat over een paar jaar WiFi ingehaald zal worden door 5G op 26 GHz met zeer laag vermogen. Daar heb je line of sight voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
robertwebbe schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:00:
Ik doe het eigenlijk ook met het oog op de toekomst. Mijn verwachting is dat over een paar jaar WiFi ingehaald zal worden door 5G of 26 GHz met zeer laag vermogen. Daar heb je line of sight voor nodig.
Nog niet bekend mee - maar wel in iedere slaapkamer een ethernetaansluiting (muur) - dus mogelijk dat we daar tegen die tijd iets mee kunnen. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper8014
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-04 19:02
Ik zoek een ....?
Vervangers van huidige netwerk switches.

Wat is je budget?
Budget rond de €300,-

Moet te beheren zijn via de unifi controller.

Mijn systeem bestaat nu uit.
KPN modem 12. - Wifi staat uit
2 tv ontvangers rechtstreeks verbonden met modem.
2x 8 poort switch - unmanaged
2x 5 poort switch - unmanaged
2x ac lr
1x unifi mesh
1x controller in docker op nas.

In de bijlage een schets van de huidige situatie.

Mijn idee was om de 4 huidige switches te vervangen voor 2x switch lite 8 poe en 2x flex mini.
Voordeel hiervan is de ap's poe te voeden vanuit switch en alles te kunnen beheren vanuit de controller.

Ik zou graag willen weten wat de voor- en nadelen zijn van het vervangen van de huidige switches.
Ofwel is het het waard om de switches te vervangen.

Daarnaast zijn eventuele tips en adviezen altijd welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0h0yFG4vGb9y3lUkaAVb_gcC7Vc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kAz2ViMsmQheqySbl6oQ8386.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Ik weet niet of ik de vraag hier mag stellen. Maar is het mogelijk om met de UDM twee binnenkomende VLAN aan te sturen (T-mobile)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:23

HaikoW

International man of mystery

robertwebbe schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:27:
@Bazinga!Eind van het jaar ga ik in mijn volgende huis in iedere verblijfsruimte een U6-Lite aan het plafond hangen, hier voor laat ik loze leidingen aanleggen. Gezien alle slaapkamers op dezelfde etage zitten ga ik per kamer een ander 80 MHz kanaal op 5 GHz gebruiken met een laag vermogen.
Ik speel met hetzelfde idee voor ons nieuwbouwhuis. Waar ik echter nog niet helemaal van overtuigd ben of we de TV/Playstation/AppleTV bedraad laten of dat we helemaal draadloos gaan (wat mijn voorkeur heeft). Qua specs moet de U6-Lite het allemaal moeten kunnen maar op de een of andere manier ben ik er niet van overtuigd dat het goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@HaikoW Mijn vuistregel is dat apparaten met een stekker bij voorkeur via een kabel wordt aangesloten en apparaten met een accu via WiFi. Alles via een kabel is dan über stabiel verbonden en die bandbreedte blijft dan beschikbaar voor WiFi.

Ik heb ook altijd 2 WiFi netwerken: 40 MHz @ 2.4 MHz voor WiFi 3 en 4 apparaten en 80 MHz @ 5 GHz voor WiFi 5 en 6 apparaten. Zodra er WiFi 6E accesspoints zijn schaf ik deze aan zodat ik naar 160 MHz (4x4) kan gaan. Je hebt dan een maximum phy speed van 9,6 Gbps. Dat ga je alleen bereiken met line of sight, vandaar een accesspoint aan het plafond per verblijfsruimte.

Verder verwacht ik met een paar jaar in-house 5G femtocellen op 26 GHz. Daar geldt nog meer de line of sight voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

HaikoW schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:51:
[...]

Ik speel met hetzelfde idee voor ons nieuwbouwhuis. Waar ik echter nog niet helemaal van overtuigd ben of we de TV/Playstation/AppleTV bedraad laten of dat we helemaal draadloos gaan (wat mijn voorkeur heeft). Qua specs moet de U6-Lite het allemaal moeten kunnen maar op de een of andere manier ben ik er niet van overtuigd dat het goed gaat.
Persoonlijk probeer ik alles wat bekabeld aangesloten kan worden met een kabel te doen.
AppleTV zou nog draadloos kunnen, maar als je het kan voorkomen zou ik dat doen. Playstation zou ik zowiezo bekabeld doen.
Desnoods doe je er een USW Flex mini in. Kosten daarvan zijn verwaarloosbaar, maar de stabiliteit neemt wel fors toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 21:14
Met veel belangstelling volg ik hier de discussies over Ubiquity-apparatuur. Erg interressant! Zo interessant dat ik aan de vooravond sta om de overstap te maken. :-)

Ik ben van plan een UDM Pro (UDM-Pro-EU) aan te schaffen icm met een 8-poorts switch (USW-Lite-8-PoE-EU) en om te beginnen één AccessPoint (U6-Lite)

De UDM Pro zal achter een glasvezelverbinding van Caiway aangesloten worden, op dit moment 400Mbit up/down. Volgende maand schijnt Delta een leuke aanbieding te hebben, de bedoeling is dan over te stappen naar een 1Gbit up/down-verbinding.

Gaat de config zoals ik hierboven beschreven heb zonder problemen met elkaar werken of kijk ik ergens overheen/heb ik wat gemist?

Eventuele tips v.w.b. configuratie zijn natuurlijk van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

consono_md110 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:55:
Met veel belangstelling volg ik hier de discussies over Ubiquity-apparatuur. Erg interressant! Zo interessant dat ik aan de vooravond sta om de overstap te maken. :-)

Ik ben van plan een UDM Pro (UDM-Pro-EU) aan te schaffen icm met een 8-poorts switch (USW-Lite-8-PoE-EU) en om te beginnen één AccessPoint (U6-Lite)

De UDM Pro zal achter een glasvezelverbinding van Caiway aangesloten worden, op dit moment 400Mbit up/down. Volgende maand schijnt Delta een leuke aanbieding te hebben, de bedoeling is dan over te stappen naar een 1Gbit up/down-verbinding.

Gaat de config zoals ik hierboven beschreven heb zonder problemen met elkaar werken of kijk ik ergens overheen/heb ik wat gemist?

Eventuele tips v.w.b. configuratie zijn natuurlijk van harte welkom!
Kijk ook eens naar de UDM Pro SE, deze heeft 8 PoE poorten er al inzitten. Maar pakt volgens mij wel duurder uit als de 2 losse componenten die jij noemt.

Ben zelf ook nog aan het kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consono_md110
Weet iemand toevallig wat de huidige levertijd is van een artikel op voorraad bij de EU Store?

[ Voor 12% gewijzigd door consono_md110 op 16-08-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@consono_md110 Een paar weken geleden had ik alles in 5 dagen geleverd gekregen. Werd via UPS geleverd uit Tsjechië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
bebopper schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

Kijk ook eens naar de UDM Pro SE, deze heeft 8 PoE poorten er al inzitten. Maar pakt volgens mij wel duurder uit als de 2 losse componenten die jij noemt.

Ben zelf ook nog aan het kijken :)
De SE heeft op dit moment alleen AF, wat zal inhouden dat hij bv AP’s die meer vermogen verlangen dan 15 watt niet kan voeden. Dit kan uiteindelijk een probleem opleveren. Ik zou de SE even links laten liggen, hopelijk gaat deze nog naar AT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consono_md110
robertwebbe schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:43:
@consono_md110 Een paar weken geleden had ik alles in 5 dagen geleverd gekregen. Werd via UPS geleverd uit Tsjechië.
Dank voor de info.Ongeduldig als ik ben heb ik 'm gisterenavond maar besteld. Gewoon hier in NL, wordt straks bezorgd. Kostte me wel 2 tientjes extra... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:17
Ik heb momenteel een setup in ons nieuwe huis draaien van UniFi. Een cloudkey 2+, AP AC LR 2 stuks voor beneden en 1e verdieping, en een aantal unifi camera's. Nu hebben we in de tuin slecht ontvangst (wat opzich logisch is), en wil ik buiten een AP neer hangen. Onder de overkapping is een loze leiding daar voor al voorbereid. Enige is waar ik over twijfel of ik weer een LR moet nemen, of dat een Lite ook voldoet in dit geval? En werkt dat dan net zo goed qua roaming etc.? Of toch beter om een LR daar neer te hangen? Scheelt wel behoorlijk in prijs. Ben benieuwd wat jullie er van denken.

[ Voor 3% gewijzigd door Bloemstukje op 17-08-2021 11:12 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:41
Weet iemand toevallig of ik met mijn GS108PEv3 https://www.netgear.nl/support/product/gs108pev3.aspx met AF (53 W) de pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Professional die POE+ in de specificaties heeft staan kan voeden? (aangezien in de Datasheet: "Max. Power Consumption 13W" staat, verwacht ik het wel)

• consono_md110
robertwebbe schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:43:
Afgelopen dinsdag een switchje en een AccessPoint besteld in de EU-store. Ben er nu al mee aan het spelen. 2 dagen, best snel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
De UDM Pro SE is vandaag weer uitverkocht op https://eu.store.ui.com/, iemand ervaring hoe snel die weer te bestellen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Bloemstukje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:12:
Ik heb momenteel een setup in ons nieuwe huis draaien van UniFi. Een cloudkey 2+, AP AC LR 2 stuks voor beneden en 1e verdieping, en een aantal unifi camera's. Nu hebben we in de tuin slecht ontvangst (wat opzich logisch is), en wil ik buiten een AP neer hangen. Onder de overkapping is een loze leiding daar voor al voorbereid. Enige is waar ik over twijfel of ik weer een LR moet nemen, of dat een Lite ook voldoet in dit geval? En werkt dat dan net zo goed qua roaming etc.? Of toch beter om een LR daar neer te hangen? Scheelt wel behoorlijk in prijs. Ben benieuwd wat jullie er van denken.
Heb je last van OCD? Neem dan een AP-AC-LR. Heb je daar nauwelijks last van, neem een AC Lite.

Oh, en dat zegt iemand die hier 2x AP-AC-LR's had in huis en meer bereik wilde in de tuin. Schafde een U6 Lite aan, en uiteindelijk de AP-AC-LR's verkocht en 3x U6 Lites in huis en tuin. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Bloemstukje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:12:
Ik ken de afmetingen van je tuin natuurlijk niet, maar, ik heb hier binnen in de garage een Lite richting de achtertuin hangen en een LR richting de oprit (ivm auto). Dat werkt prima, ook op een 2e terras iets verder weg en was in mijn geval makkelijker dan kabels naar buiten te gaan trekken.

Normaal gesproken zou een Lite buiten dan wel moeten voldoen, maar als je op een boerderij woont en bijv. een grotere afstand moet overbruggen naar secundair terras, dan de LR.

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 21-08-2021 09:48 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07 20:31
GioStyle schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:14:
[...]

Heb je last van OCD? Neem dan een AP-AC-LR. Heb je daar nauwelijks last van, neem een AC Lite.

Oh, en dat zegt iemand die hier 2x AP-AC-LR's had in huis en meer bereik wilde in de tuin. Schafde een U6 Lite aan, en uiteindelijk de AP-AC-LR's verkocht en 3x U6 Lites in huis en tuin. :D
Werkt de U6 Lite prima buiten? Deze staat enkel als indoor gespecificeerd in tegenstelling tot de U6 LR (en U6 Pro) die ook voor semi-outdoor (taalgebruik van Ubiquiti) gebruik is. Geen last van vocht etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Fresh T. schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:47:
[...]

Werkt de U6 Lite prima buiten? Deze staat enkel als indoor gespecificeerd in tegenstelling tot de U6 LR (en U6 Pro) die ook voor semi-outdoor (taalgebruik van Ubiquiti) gebruik is. Geen last van vocht etc?
Mijn U6 Lite hangt onder een afdakje tussen 2 schuren en dan nog een plafond er over heen. Dus niet in weer en wind als je dat bedoelt, doet het overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Laatst online: 01-07 20:31
GioStyle schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:31:
[...]

Mijn U6 Lite hangt onder een afdakje tussen 2 schuren en dan nog een plafond er over heen. Dus niet in weer en wind als je dat bedoelt, doet het overigens prima.
Ik bedoel vooral bij vochtig weer, ook afgeschermd onder een afdakje, dat het goed blijft werken als het vochtig buiten is, bijvoorbeeld na een vochtige nacht met de dauw tot gevolg. Geen vochtschade e.d. Goed om te horen dat het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Laatst online: 14:18
Kleine vraagje,

Ik wil de 24 Port gen2 switch met de 16 Port poe switch met elkaar verbinden.

Daarvoor wil ik deze kabel bestellen: Direct Attach Copper Cable, SFP28, 25Gbps voor de sfp poort. Is dit de juiste? Ik kan het niet echt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Erik2B schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:21:
Kleine vraagje,

Ik wil de 24 Port gen2 switch met de 16 Port poe switch met elkaar verbinden.

Daarvoor wil ik deze kabel bestellen: Direct Attach Copper Cable, SFP28, 25Gbps voor de sfp poort. Is dit de juiste? Ik kan het niet echt vinden.
Zou moeten werken, maar ik heb in het verleden deze gehad met de gen1 switches:

pricewatch: Ubiquiti UniFi SFP+ DAC Patch Cable (0,5 meter) Wit

Bij EU Store:

https://eu.store.ui.com/c...able-sfp-10gbps-0-5-meter

[ Voor 9% gewijzigd door GioStyle op 22-08-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Laatst online: 14:18
GioStyle schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:50:
[...]

Zou moeten werken, maar ik heb in het verleden deze gehad met de gen1 switches:

pricewatch: Ubiquiti UniFi SFP+ DAC Patch Cable (0,5 meter) Wit
Bedankt, enige verschil dat ik zie is dat het een sfp+ is en die ik uit had gekozen sfp is. En er zit sfp in de switches. Zal vast goed komen!

Nu alleen bedenken of ik er 1 of 2 in zet en dan lacp instel

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 15:07

6K

is ook zo...

Ik zoek een ....?
Goed (draadloos) netwerk.

Wat is je budget?
Budget is ondergeschikt aan de oplossing. Uiteraard wil ik niet ongeremd veel uitgeven als het niet nodig is.

Momenteel heb ik 3 AC pro's hangen die niet meer onder support zijn. Ik wil een 4de achter in de tuin hangen. Ik overweeg 2 nieuwe te kopen (U6-LR) en alle (5) domme switches te vervangen met flex mini's. Alles hangt aan een experiabox van KPN (1Gb verbinding).

Gewoon thuis. Een AP per verdieping en 1 in de schuur. Eerder 2 geprobeerd binnenhuis, maar dat schoot net te kort. Wifi wordt veel gebruikt door 4 man op ca. 10 devices, dus een sterk signaal is erg wenselijk. Verder is e.e.a. bekabeld aangesloten via de switches (TV's, Playstations, NAS, KlikAan/Uit, Streaming device etc.)

Zie hierboven

Bevestiging dat de route juist is, of dat er betere oplossingen zijn met minimaal hetzelfde resultaat.

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:03

servies

Veni Vidi Servici

't is even de vraag of die flex mini's goed werken met IPTV...
Ze schijnen geen IGMP te doen...

• 6K

6K

is ook zo...

Ja dat klopt, maar ik heb voor de TV's directe lijnen lopen vanuit mijn ExperiaBox
2 lijnen gaan naar de begane grond (1 naar switch, 1 naar tv)
1 lijn gaat naar de 1ste verdieping tv
1 lijn gaat naar een switch die weer verder verdeeld naar access points

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:54
Houd er rekening mee dat de flex mini geen PoE passtrough doet voor je AP's, alleen PoE input op poort 1. Daar zou je dan nog een injector voor nodig hebben, of een andere switch.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6K

6K

is ook zo...

Peutpeut schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:27:
Houd er rekening mee dat de flex mini geen PoE passtrough doet voor je AP's, alleen PoE input op poort 1. Daar zou je dan nog een injector voor nodig hebben, of een andere switch.
Dat klopt, maar het alternatief (de 8 poorts switch met PoE vond ik overkill, ik heb overal de mogelijkheid tot stroom). Mocht dat veranderen kan ik altijd nog 1 van de mini's vervangen.

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Mijn AC in-wall begint kuren te vertonen. Klopt er dat er nog steeds geen wall is met WiFi 6?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:38

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ja, er is wel onlangs bij de FCC in de VS een document online gezet voor een verbeterde variant. Maar wanneer die te koop gaat zijn? :?
Vloeken in de kerk hier maar: Tp-links in wall ap met wifi 6 schijnt in september al te koop te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr_gadget op 08-09-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
servies schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:28:
't is even de vraag of die flex mini's goed werken met IPTV...
Ze schijnen geen IGMP te doen...
Werkt bij mij met KPN
Glasvezel -> USG -> Unifi Lite 8 Poe -> Flex mini in de TV kast -> KPN IPTV / .. / .. / ..

Heeeeel af en toe heel even die melding dat iets niet soepel loopt, maar moet hem nog een keer op aparte VLAN zetten. Kan zijn dat dat het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Mr_gadget schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:33:
Ja, er is wel onlangs bij de FCC in de VS een document online gezet voor een verbeterde variant. Maar wanneer die te koop gaat zijn? :?
Vloeken in de kerk hier maar: Tp-links in wall ap met wifi 6 schijnt in september al te koop te zijn.
Helaas hangt daar te veel ubiquiti spul voor in de meterkast

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Pagina: 1 ... 3 ... 14 Laatste