Al het materiaal heb ik nu wel zo'n beetje uitgezocht en wat ik nog niet heb gaat ook wel lukken denk ik, maar ik zit heel erg te twijfelen over de meterkast indeling en hoop dat iemand daar nog tips voor heeft.
Inviscid schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:02:
Ik ben bezig met het aanleggen van een netwerk in een (nieuwbouw) appartement. Al het materiaal heb ik nu wel zo'n beetje uitgezocht en wat ik nog niet heb gaat ook wel lukken denk ik, maar ik zit heel erg te twijfelen over de meterkast indeling en hoop dat iemand daar nog tips voor heeft. Ik heb dit topic nog niet helemaal doorgelezen, dus misschien dat er al mooie oplossing voorbij zijn gekomen.
Ik heb hieronder foto's toegevoegd, maar kortom: de meterkast diepte is zo'n 30cm (hout), 35cm (deurkozijn), of 41cm (deur). Glasvezel modem zit rechts, maar die hele muur zit vol met buizen en kabels dus daar kan niet echt fijn iets bij. Stopcontact zit links, dus de voeding loopt nu ook dwars door de meterkast. Alle loze leidingen komen rechtsonder de meterkast binnen (niet op de foto's).
Ik moet (voor nu) de KPN router, een switch, een patchpaneel (10+1 aansluitingen), 2 Synology NAS (2 & 4 bay), en een Raspberry Pi kwijt. Exacte model van de switch en het patchpaneel hangen een beetje af van uiteindelijke ontwerp, maar heb nu zoiets of zoiets op het oog.
Mijn idee was nu:
Een extra stopcontact rechts aan te leggen voor het glasvezelkastje.
Een UTP kabel van het kastje naar beneden en van daar gebundeld met loze-leidingkabels naar links en dan naar boven.
Links alles aan de muur hangen en plankje(s) maken voor wat niet kan hangen.
Hopen dat er genoeg ruimte is om alles kwijt te kunnen.
Belangrijkste vragen die ik nu heb: heeft iemand een goed idee hoe ik het er links net uit kan laten zien? Liefst houd ik alles rond of onder ooghoogte. Ik zat te kijken naar een 10" kast, maar dat past waarschijnlijk net niet. Iets van een wall-mount zou fijn zijn, maar die lijken na een beetje zoeken alleen in 19 inch uitvoering te bestaan. Die verticaal hangen is misschien een optie? Maar dat wordt waarschijnlijk close met het doosje dat links aan de muur hangt (weet niet waar het voor is, maar vast belangrijk )
Ik ga zelf nog even doorlezen en zoeken maar hoop een beetje dat iemand hier nog een gouden tip heeft.
In onze nieuwbouw woning heb ik de meterkast vergroot om alles erin te krijgen, bij ons zat de meterkast in een nutteloze inham die nu gelijk is met de rest van de muur.
Maar dat wordt waarschijnlijk close met het doosje dat links aan de muur hangt (weet niet waar het voor is, maar vast belangrijk )
Die monteur dacht hetzelfde: Het liefst houd ik het lasdoosje op ooghoogte.
Zo te zien zitten er alleen 3 leidingen op het doosje die naar boven toe gaan, of er moet toevallig een leiding van achter het doosje recht door de muur gaan (zit er iets direct achter het doosje?)?
Als het inderdaad alleen 3 leidingen naar boven toe zijn dan kun je die natuurlijk inkorten en het doosje omhoog verplaatsen. Hetzelfde met de contactdoos. Dat moet toch wel genoeg ruimte geven?
Even een hele random gok: Het doosje bevat verbindingen en/of componenten voor de intercominstallatie. Het jammere daarvan is dat het eigendom is van de VVE / verhuurder en dat je er vanaf moet blijven. Maar als je het goed doet merkt niemand dat je het verplaatst.
Annuk schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:32:
Maar oke je kunt ook overwegen een dergelijk patchpaneel als dit gebruiken en wegwerken in een brede platte kabelgoot.
Er staan vast ergens voorbeeld foto's van iemand hier...
Dan kan je daarboven of onder of naast vast je modem\router en switch etc. ophangen...
@Inviscid met een beetje creatief denken kun je prima dezelfde oplossing gebruiken als wat ik ik mijn meterkast heb gemaakt.
Het enige wat je anders moet doen is aan de linkerkant een blokje hout tussen de leidingen zetten en daar de houten achterkant aan vastmaken. Rechts kun je die volgens mij wel voorzien van een hoekprofiel.
Daarna kun je daar alles aan vastmaken wat je wilt. Zelfs een 19” “rack” zoals ik heb gedaan.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Annuk schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:32:
[...]
Maar oke je kunt ook overwegen een dergelijk patchpaneel als dit gebruiken en wegwerken in een brede platte kabelgoot.
Er staan vast ergens voorbeeld foto's van iemand hier...
Dan kan je daarboven of onder of naast vast je modem\router en switch etc. ophangen...
Mijn idee was zoiets "los" ophangen inderdaad. Wegwerken in een goot vind ik een interessante, ga ik zeker naar kijken!
Is het een optie om alleen je WAN aansluiting via een UTP vanuit je Meterkast te trekken naar een andere plek en daar alles op te bouwen
En anders maar eens kijken of je alles bovenaan kan wegproppen zoals sommigen hebben gedaan ?!
Alle loze leidingen komen uit in de meterkast, dus daar moet sowieso het patchpaneel en de switch staan. De rest van de hardware kan ik verdelen over punten die "over" zijn, maar dan staat alles door het hele appartement.
Boven wegproppen is misschien mogelijk, maar ik heb liever dat ik er nog goed bij kan. Dat is wel plan C (of D ofzo) als het niet lukt om dingen lager weg te werken.
In onze nieuwbouw woning heb ik de meterkast vergroot om alles erin te krijgen, bij ons zat de meterkast in een nutteloze inham die nu gelijk is met de rest van de muur.
Meterkast dieper maken is een goed idee voor 2 jaar geleden . Heb nu geen goede foto van de hal, maar voor het beeld: direct rechts naast de meterkast zit de deur naar de badkamer, en links de deur naar de studeerkamer.
De studeerkamer loopt door achter de meterkast dus ik zou misschien een gat kunnen maken en een serverkast daar neerzetten. Ik zag dat iemand zoiets "opzij" had gedaan. Mijn voorkeur is wel om alles in de meterkast te houden en ik denk ook dat dat zou moeten passen. Vraag is een beetje hoe dat netjes kan.
Bedankt voor de ideeën en meedenken. Ik ga dit weekend nog even schetsen en meten. Doel is wel om +/- maandag spullen te gaan bestellen, dus hopelijk binnen een maandje een foto van het eind resultaat.
Xander schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:38:
[...]
Als het inderdaad alleen 3 leidingen naar boven toe zijn dan kun je die natuurlijk inkorten en het doosje omhoog verplaatsen. Hetzelfde met de contactdoos. Dat moet toch wel genoeg ruimte geven?
Dat ziet er erg netjes uit! Ga ik morgen even goed naar kijken .
Voor het kastje: ik vermoed inderdaad dat het de intercom is, maar staat nergens duidelijk aangegeven. Ik heb wel een brief met grote letters gekregen dat als ik aan de intercom zit "alles stuk gaat voor iedereen!!".
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[Voor 16% gewijzigd door Inviscid op 13-04-2023 23:18]
Alle loze leidingen komen uit in de meterkast, dus daar moet sowieso het patchpaneel en de switch staan. De rest van de hardware kan ik verdelen over punten die "over" zijn, maar dan staat alles door het hele appartement.
Boven wegproppen is misschien mogelijk, maar ik heb liever dat ik er nog goed bij kan. Dat is wel plan C (of D ofzo) als het n
Meterkast dieper maken is een goed idee voor 2 jaar geleden . Heb nu geen goede foto van de hal, maar voor het beeld: direct rechts naast de meterkast zit de deur naar de badkamer, en links de deur naar de studeerkamer.
De studeerkamer loopt door achter de meterkast dus ik zou misschien een gat kunnen maken en een serverkast daar neerzetten. Ik zag dat iemand zoiets "opzij" had gedaan. Mijn voorkeur is wel om alles in de meterkast te houden en ik denk ook dat dat zou moeten passen. Vraag is een beetje hoe dat netjes kan.
Bedankt voor de ideeën en meedenken. Ik ga dit weekend nog even schetsen en meten. Doel is wel om +/- maandag spullen te gaan bestellen, dus hopelijk binnen een maandje een foto van het eind resultaat.
Weet zo niet hoe je je studeerkamer hebt ingericht of gaat doen.
Maar evt een idee om rechts onderin een ruim gat te maken net boven je loze leidingen en dan een kastje of een rack te plaatsen in je studeerkamer en daar alles weg te werken?
Heb je alles wel bij elkaar en toch min of meer uit het zicht.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;) Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Net ingetrokken in een andere woning, bleken de LAN wand aansluitingen niet eens aangesloten. De kabels liggen er los achter en na het demonteren van de wand aansluiting en opzoeken van de artikelnummer kom ik
deze uit: https://www.shi.nl/nl/cat...roups/g+c+sg+bl+a+nr+view
Voordat ik begin met het strippen van de LAN kabel, is dit ding niet te oud omdat de omschrijving het heeft over een ISDN aansluiting?
Ik zou gewoon kijken wat je er al hebt hangen en daar de Cat 6 netwerkaansluitingen bij nemen. Dan oogt het alsof het zo bedoeld was en niet dat je er totaal iets anders hebt hangen.
@mohawk0618 Ik zou iets zoeken wat bij de rest van het schakelmateriaal past (zeker als het samen met ander schakelmateriaal onder een meervoudig afdekraam zit, maar anders ook).
Je ziet in dit topic vaak de Rutenbeck CAT6 contactdozen, diverse (maar niet alle) merken hebben daar afdekplaatjes voor. Het zou zelfs wel eens kunnen dat de afdekplaatjes die je nu al hebt daar op passen.
Je ziet in dit topic vaak de Rutenbeck CAT6 contactdozen, diverse (maar niet alle) merken hebben daar afdekplaatjes voor. Het zou zelfs wel eens kunnen dat de afdekplaatjes die je nu al hebt daar op passen.
Net ingetrokken in een andere woning, bleken de LAN wand aansluitingen niet eens aangesloten. De kabels liggen er los achter en na het demonteren van de wand aansluiting en opzoeken van de artikelnummer kom ik
deze uit: https://www.shi.nl/nl/cat...roups/g+c+sg+bl+a+nr+view
Voordat ik begin met het strippen van de LAN kabel, is dit ding niet te oud omdat de omschrijving het heeft over een ISDN aansluiting?
Ik zou de kabel ook wantrouwen, is dat wel 8 aders? Wel van koper? (aansteker test) Geen breuken? Er zal een reden zijn dat die niet is aangesloten.
Het hoeft niks te betekenen. Soms heb je dat je een aansluiting aanvraagt maar dat deze wordt vergeten aan te sluiten en als de bewoner er niks mee doet dan is de noodzaak van het werkelijke aansluiten er ook niet.
Hier zijn ook een paar netwerk aansluitingen niet in gebruik.
Het hoeft niks te betekenen. Soms heb je dat je een aansluiting aanvraagt maar dat deze wordt vergeten aan te sluiten en als de bewoner er niks mee doet dan is de noodzaak van het werkelijke aansluiten er ook niet.
Hier zijn ook een paar netwerk aansluitingen niet in gebruik.
Tis idd dat de vorige bewoner het gewoon niet aangesloten heeft, elke kamer heeft een LAN wandcontactdoos maar de cat kabel ligt er los erachter. Heb nu Rutenbeck LAN contactdoos aangesloten met een LSA tool en werkt nu iig op 100Mpbs ipv 1000.
Nieuwe plan, kabels in de muren vervangen door CAT6 met een trekveer er doorheen gaan.
[Voor 15% gewijzigd door mohawk0618 op 16-04-2023 17:06]
Inderdaad @mohawk0618 : Zelfs als het gewoon CAT5E is (dat bestaat al 30 jaar of zo), voldoet dat in een woning nog voor 1 Gbit. Ik zou die kabel eerst eens testen voordat ik die zou vervangen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Inderdaad @mohawk0618 : Zelfs als het gewoon CAT5E is (dat bestaat al 30 jaar of zo), voldoet dat in een woning nog voor 1 Gbit. Ik zou die kabel eerst eens testen voordat ik die zou vervangen.
Dan moet het natuurlijk wel een kwalitatief goede kabel zijn en geen CCA rotzooi.
Dat zou natuurlijk aan de kabel kunnen liggen. Het kan ook nog aan de manier van aansluiten liggen... Aan de ene kant zitten nu nieuwe Rutenbeck contactdozen, maar hoe is het aan de andere kant in de meterkast afgemonteerd?
Dan moet het natuurlijk wel een kwalitatief goede kabel zijn en geen CCA rotzooi.
Proberen heeft hij volgens mij al gedaan:
[...]
Dat zou natuurlijk aan de kabel kunnen liggen. Het kan ook nog aan de manier van aansluiten liggen... Aan de ene kant zitten nu nieuwe Rutenbeck contactdozen, maar hoe is het aan de andere kant in de meterkast afgemonteerd?
Is aangesloten op een netgear gs108v3 switch.
Nu heb ik de deco M4 mesh bekabeld (1 in woonkamer en 1 in de werkkamer) aangesloten en werkt perfect.
Nu die andere muren met nieuwe Rutenbeck vervangen
Nu heb ik de deco M4 mesh bekabeld (1 in woonkamer en 1 in de werkkamer) aangesloten en werkt perfect.
Nu die andere muren met nieuwe Rutenbeck vervangen
Heb je beide connectoren wel volgens de zelfde standaard (568B bijvoorbeeld) aangesloten? Als je cat5e CU kabels hebt, zou ik niet te veel investeren om de boel te vervangen. Heb je een kabeltester?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Heb je beide connectoren wel volgens de zelfde standaard (568B bijvoorbeeld) aangesloten? Als je cat5e CU kabels hebt, zou ik niet te veel investeren om de boel te vervangen. Heb je een kabeltester?
Yep, volgens de B standaard aangesloten. Het werkt nu gewoon goed. Thx allen voor de adviezen en meedenken!
Voor het kastje: ik vermoed inderdaad dat het de intercom is, maar staat nergens duidelijk aangegeven. Ik heb wel een brief met grote letters gekregen dat als ik aan de intercom zit "alles stuk gaat voor iedereen!!".
***members only***
Het is inderdaad alleen de 3 buizen, in het doosje gelabeld met "In", "T", en "Wir"(Uit in slecht handschrift). Uit alle 3 komt een zwart en rood draadje, wat allemaal in een blokje doorverbonden wordt. Ik heb niks stukgemaakt dus ik weet nog steeds niet zeker dat het de telecom is , maar dat is wel waar ik van uit ga. Ik denk dat dat moet lukken zonder dit ?-doosje te verplaatsen, maar als dat toch nodig is, lijkt het geen probleem.
Mijn plan is nu om een patchpaneel weg te werken in een kabelgoot zoals jij en @Annuk suggereerden. Ik denk dat dat wel moet passen. Eventueel zoals @Out.of.Controlheeft de goot en het patchpaneel los van elkaar met de goot op de achterwand.
Verder min of meer wat ik in mijn eerste post zei: extra stopcontact aanleggen, onderlangs een kabel trekken van het glasvezelkastje naar links, en een beetje hopen .
KPN Experia en TV ontvangers eruit -> NLziet op de shields
PoE deurbel en camera (ipv wifi en hete beltrafo)
2x Unifi U6 ipv 3x nanoHD
2x UniFi UACC-CM-RJ45-MG ipv Mikrotik S+RJ10 10G SFP+ (voelen nu warm ipv heet)
Het gehele netwerk, dus de Flex mini's, AP's en cams worden gevoed vanuit de UDM Pro SE
Deze zit achter een 650VA UPS
Van 01:00 tot 16:30 een totaal netwerk verbruik van 65W
Van 16:30 tot 01:00 wanneer Main pc, NAS etc aan staan 110W
Welke volgorde kan ik het beste aanhouden voor de componenten? (zoals te zien nog in opbouw dus wijzigingen nog mogelijk). En zijn er nog tips om het netter af te werken?
Je zou je switch tussen 2 keystone panels kunnen plaatsen. Zodat de onderste poorten van je switch naar de panel onder gaan en de bovenste rij naar de diegene die boven is geplaatst. Zodat ze zo min mogelijk kris kras door elkaar lopen. (U8 wisselen met U7 of U6).
(En aangezien je "zat" ruimte hebt, kan je ook voor kiezen om alleen het rechter gedeelte van de patch panel te gebruiken, zodat je kabels niet diagonaal links > rechts lopen, maar rechts blijven)
Er zijn ook dunnere "slim line" patch kabels die je kunt gebruiken, dan ziet het er wat strakker uit.
[Voor 17% gewijzigd door heiyu op 18-04-2023 15:50]
John245 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:41:
Welke volgorde kan ik het beste aanhouden voor de componenten? (zoals te zien nog in opbouw dus wijzigingen nog mogelijk). En zijn er nog tips om het netter af te werken?
Je zou je switch tussen 2 keystone panels kunnen plaatsen. Zodat de onderste poorten van je switch naar de panel onder gaan en de bovenste rij naar de diegene die boven is geplaatst. Zodat ze zo min mogelijk kris kras door elkaar lopen. (U8 wisselen met U7 of U6).
(En aangezien je "zat" ruimte hebt, kan je ook voor kiezen om alleen het rechter gedeelte van de patch panel te gebruiken, zodat je kabels niet diagonaal links > rechts lopen, maar rechts blijven)
Er zijn ook dunnere "slim line" patch kabels die je kunt gebruiken, dan ziet het er wat strakker uit.
Die 24 ports switch ga ik zeker wisselen. Is het ook zinvol om de switch op U1 direct boven of onder de FW/router te plaatsen? Of is het niet handig om het glasvezel patchpanel op de bovenste positie te hebben?
Ik gebruik als zoveel mogelijk rechts. Het 3e patch panel zit er pas sinds gisteren in en hier is voorzien om 10 keystones rechts te plaatsen. De kabelboom is gemaakt hij moet alleen nog gelegd en aangesloten worden (boren gaten, etc...).
Ik zie zo snel geen Cat 7 "slim line" patch kabels. Bestaan deze wel?
Zoveel mogelijk gaat wel lukken. Maar volgens mij heeft de UPS speciale schroeven.
En mijn zwarte schroeven zijn op Kan ze natuurlijk wel uit de andere kast halen en dan deze kast met zwarte schroeven en de andere kast met metalen schroeven.
Ik geloof dat het bestaan van CAT7 al een hele discussie opzich is dus pak maar gewoon CAT6a kabeltjes en let erop dat sommige apparatuur lelijk gaat doen als je Shielded UTP gebruikt, zoals de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) onder andere!
Altijd UPS helemaal onderin ivm gewicht. Als je een rackserver naar voren schuift op zijn rackrails (voor onderhoud of zo) wil je niet dat je hele rack naar voren kantelt, helemaal als je geen kantelbeveiliging hebt op je rack.
Netwerkswitch voor alle serverpoorten aan de achterkant monteren voor een simpelere routering van al die netwerkkabels.
Altijd UPS helemaal onderin ivm gewicht. Als je een rackserver naar voren schuift op zijn rackrails (voor onderhoud of zo) wil je niet dat je hele rack naar voren kantelt, helemaal als je geen kantelbeveiliging hebt op je rack.
Netwerkswitch voor alle serverpoorten aan de achterkant monteren voor een simpelere routering van al die netwerkkabels.
UPS kan inderdaad iets verder naar onderen, maar dit gaat niet kantelen.
Bedoel je de 24 ports switch? Ben benieuwd of die naar accteren te brengen is. De kast is maar 1 meter diep en voor de server moest de achterste rails behoorlijk ver naar achteren.
Volgens mij zijn die UniFi versies gerebrande Miktotiks. Als je ze naast elkaar legt zijn ze exact gelijk op het labeltje na.
Ben benieuwd of je enig verschil gaat merken.
Ik kocht destijds de MikroTik S+RJ10 omdat ik inderdaad dacht dat daar geen verschil in zat.
Ze werden inderdaad zo heet dat je ze niet te lang vast kan houden en volgens Unifi OS tikten ze de 92 graden aan.
Ben dus gaan zoeken of dit normaal was en op de website van Mikrotik geven ze al aan dat het niet aanbevolen is ze naast elkaar te gebruiken in switches.Bij de UDM Pro/SE heb je echter geen keus.
Ook kwam ik ergens tegen dat de nieuwste van Ubiquiti minder heet worden. Dus maar proberen dan.
De oude Ubiquiti heb ik dus nooit vergeleken maar de nieuwe is sowieso anders want deze hebben (helaas en gek genoeg) geen temperatuur uitlezing.
Ze voelen wel zeker weten minder heet aan bij gebruik, je kan ze gewoon vasthouden/aanraken, dus ik schat een 60 graden.
@l3p Dank voor de uitleg. Ik wist niet dat er inmiddels een nieuwe versie van was. Ik heb er maar 1 in zitten voor de aansluiting met de ONT. In de andere poort heb ik een DAC kabel naar een 10 Gb switch. Maar toch geeft de MicroTik een temperatuur van rond de 90 graden aan.
Aangezien diverse aparaten een stekker aan flexibel UTP hebben zitten, heb ik heb niet veel poorten op mijn patchpaneel nodig. Een patchpaneel met 8 CAT6 poorten zou zat mogelijkheden hebben.
Mijn eerste idee was een patchpaneel met keystones omdat ik toolloos wil werken. Maar met 24 keystones loopt het snel op naar 75 euro op meer. En daarmee eigenlijk deels overbodig. Lege gaten zijn ook niet mooi.
Heeft iemand een een idee voor mijn "luxe"-probleem?
Aangezien diverse aparaten een stekker aan flexibel UTP hebben zitten, heb ik heb niet veel poorten op mijn patchpaneel nodig. Een patchpaneel met 8 CAT6 poorten zou zat mogelijkheden hebben.
Mijn eerste idee was een patchpaneel met keystones omdat ik toolloos wil werken. Maar met 24 keystones loopt het snel op naar 75 euro op meer. En daarmee eigenlijk deels overbodig. Lege gaten zijn ook niet mooi.
Heeft iemand een een idee voor mijn "luxe"-probleem?
Eindelijk tijd gehad op mn rack in te richten in het nieuwe huis. Alles gepatched naar de garage vanaf de meterkast. Alles nu 10Gbit tussen de switches. Ik wil alleen de kabels rechtsboven nog even netjes wegwerken. Erg blij met het resultaat zover
Dankzij de goede tips in dit topic (kabelkoker is echt een uitkomst) heb ik mijn meterkast gefatsoeneerd. Niets spannends, gewoon thuisnetwerk met op elke kamer 1 of 2 RJ45 wcd’en die in het patchpaneel uit komen, op zolder een in-wall AP en op de thin cliënt draait Proxmox (voor o.a. Home Assistant). Het zit aardig vol maar in principe is het hele huis voorzien.
Hi, ik heb een vraagje.. hoe heb je die 19" apperatuur goed vast gezet op dat plankje, dit is namelijk exact wat ik ook wil doen maar zit nog een beetje te denken hoe ik dit goed vast krijg. (zodat ik zekerheid heb dat het niet los laat)
Het enige wat je anders moet doen is aan de linkerkant een blokje hout tussen de leidingen zetten en daar de houten achterkant aan vastmaken. Rechts kun je die volgens mij wel voorzien van een hoekprofiel.
Daarna kun je daar alles aan vastmaken wat je wilt. Zelfs een 19” “rack” zoals ik heb gedaan.
maartenbreesnee schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:25:
Hi, ik heb een vraagje.. hoe heb je die 19" apperatuur goed vast gezet op dat plankje, dit is namelijk exact wat ik ook wil doen maar zit nog een beetje te denken hoe ik dit goed vast krijg. (zodat ik zekerheid heb dat het niet los laat)
Na het volgen van alle tips en ervaringen, kon ik dan ook eindelijk al het geleerde in de praktijk brengen. Afgelopen november hebben wij een jaren 50 huis gekocht en besloten om deze helemaal te renoveren naar een moderne standaard. Vanzelfsprekend hoort daar een goed netwerk bij. De meterkast is compleet nieuw opgebouwd en qua afmetingen zo gemaakt dat ik er voldoende (relevante) spullen kwijt zou kunnen.
Mijn opzet
Na veel wikken en wegen, ben ik voor een TP-Link set-up gegaan, centraal gemanaged via Omada. Uitgangspunt van mijn thuisnetwerk is bekabeld tenzij dit niet kan. Het hele huis is dus voorzien van CAT6a kabel, waar ik er uiteindelijk ruim 300 meter van heb kunnen trekken door alle nieuwe loze leidingen die aangelegd zijn.
Vanaf de glasvezel komt de internetverbinding binnen in de TP-Link ER605 router die van daaruit richting de Jetstream Switch TL-SG2428P gaat. Alles wordt aangestuurd door de OC-200 Omada controller.
Om het allemaal netjes af te werken, heb ik ervoor gekozen om met 2 patchpanelen te werken en deze aan weerszijden van de switch te plaatsen. Ik weet dat dit overkill is, maar ben erg tevreden hoe de kabels netjes doorlopen en door deze keuze kon ik voor alle poorten dezelfde kabellengte aanhouden.
netwerk diagram
natuurlijk hoort er ook een mooi plaatje van een netwerkdiagram bij
Work in progress
Nog niet alles is klaar, ik wil graag de NAS nog netjes op een plankje kwijt en ik wil de meterkast nog wat netter maken qua kabelmanagement. Verder wacht ik al een tijdje op de Homey pro, die hopelijk in de komende weken eindelijk binnen komt. Hierna kan ik aan de slag om alles aan elkaar te knopen in flows.
Tot die tijd is het veel schakelen tussen verschillende appjes.
Waar ik wel erg blij mee ben, al hoort dat niet helemaal hier thuis, is de violet (inmiddels Rithum) smart switch in de badkamer en woonkamer. Dit slimme display kan Hue, Sonos en flows vanuit Homey afroepen. Daarnaast is het ook een leuke eyecatcher als je de kamer binnenloopt.
Tenslotte wil ik alle inbrengers in dit en de vorige topics bedanken voor het delen van alle tips, trucs en ervaringen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik het echt niet zonder jullie heb kunnen doen.
Doorvoeren komen allemaal bovengronds uit, kruipruimte is volgestort met schuimbeton. meeste doorvoeren komen in de garage uit en eentje in de keuken. Qua doorstroom van lucht is dit eigenlijk wel fijn, omdat met name de switch best warm kan worden. Heb geen geforceerde ventilatie aangebracht, wel een luchtrooster in de deur gezet.
Kan je die dan ook met 4u "ondersteboven hangen" dus hoog ind e meterkast met de aansluitingen naar beneden. (en dat het danook nog goed stevig hangt?). Het 4U gaat niet om de grote of het bestaat maar meer om het gewicht wat er op komt)
maartenbreesnee schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:03:
Kan je die dan ook met 4u "ondersteboven hangen" dus hoog ind e meterkast met de aansluitingen naar beneden. (en dat het danook nog goed stevig hangt?). Het 4U gaat niet om de grote of het bestaat maar meer om het gewicht wat er op komt)
Ja dat gaat prima. Ik heb hier een 4U met ongeveer 10+ kg ondersteboven hangen tegen de muur, vastgeschroefd aan een dikke MDF plaat met lange dikke schroeven.
Ja dat gaat prima. Ik heb hier een 4U met ongeveer 10+ kg ondersteboven hangen tegen de muur, vastgeschroefd aan een dikke MDF plaat met lange dikke schroeven.
Als ze die nu ook eens in Cat7 maken zou ik heel blij zijn.
Je kunt ook een stift pakken en 6 aanpassen naar 7?
Bij mijn weten is er niet eens een officiële standaard voor cat7 met connectoren en al. Er wordt wel vanalles verkocht als "cat7" maar of dat allemaal volgens spec. is? En cat6 doet 10Gbit/s tot 33 meter, dus wat verwacht je dat cat7 nog beter maakt, op zo'n korte patchkabels? Er is geen apparatuur (voor consumenten voor een redelijke prijs te koop) die daadwerkelijk sneller dan 10Gbit/s zal zijn. Hell, patchkabels van korte lengte haal je 10Gbit/s misschien zelfs nog wel op cat5e.
Wat een gedoe met sommigen. Gewoon buizen aanleggen, iets ruimer nemen en je kan er zo 5 kabels doorheen duwen. Patchpanel slimline ophangen in een 4U kastje met een mooie router en switch. Dan heb je alles voor elkaar...
tijgetje57 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:44:
Wat een gedoe met sommigen. Gewoon buizen aanleggen, iets ruimer nemen en je kan er zo 5 kabels doorheen duwen. Patchpanel slimline ophangen in een 4U kastje met een mooie router en switch. Dan heb je alles voor elkaar...
Dat wil als je zelf (ver)bouwt maar als je een standaard woning aankoopt is dat niet zo vanzelfsprekend. Om nog maar te zwijgen over dat ze vaak flex gebruiken
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;) Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dat wil als je zelf (ver)bouwt maar als je een standaard woning aankoopt is dat niet zo vanzelfsprekend. Om nog maar te zwijgen over dat ze vaak flex gebruiken
Ik ben hier gewoon met de freesmachine het hele appartement door gegaan.
In elke kamer een of meerdere buizen in de vloer en inbouwdozen in de muur. Dat was ook het enige "verbouwen" dat moest gebeuren. Maar je moet er net zin in hebben. en geen vloerverwarming hebben
Canon 5D Mark III - 50 1.8 STM - 85 1.8 - 24-105 4L - DJI Mavic Pro
tijgetje57 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:44:
Zat de wereld maar zo simpel in elkaar...
Mitssz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:32:
Ik ben hier gewoon met de freesmachine het hele appartement door gegaan.
In elke kamer een of meerdere buizen in de vloer en inbouwdozen in de muur. Dat was ook het enige "verbouwen" dat moest gebeuren. Maar je moet er net zin in hebben. en geen vloerverwarming hebben
Ik zie mezelf dat niet doen eerlijk gezegd...
Als ik zie hoe sommige buizen/leidingen lopen vanuit de Meterkast dan moet ik zowat het hele huis slopen voordat ik bij sommige plekken kan komen!
Ik ben maar voor het hergebruiken van de telefoonaansluitingen gegaan waar prima CAT5e achter zat :
code:
1
Core PoE+ 802.3at Switch <-- PoE+ 802.3at --> In Wall Accesspoint met PoE 802.3af Out poortje <-- PoE 802.3af --> Switch die via PoE gevoed kan worden
Als ik zie hoe sommige buizen/leidingen lopen vanuit de Meterkast dan moet ik zowat het hele huis slopen voordat ik bij sommige plekken kan komen!
Ik ben maar voor het hergebruiken van de telefoonaansluitingen gegaan waar prima CAT5e achter zat :
code:
1
Core PoE+ 802.3at Switch <-- PoE+ 802.3at --> In Wall Accesspoint met PoE 802.3af Out poortje <-- PoE 802.3af --> Switch die via PoE gevoed kan worden
Prima oplossing als je niet anders kan!
Het is zoals ik zei maar net wat je zelf wilt/kan. Dat van jou is ook een prima oplossing als die mogelijkheid er al is.
Ik had hier het geluk dat de vloer vrij was van leidingen op de stroomkabels van de wasmachine/droger na, maar die zag je lopen. Dus overal pvc in de vloer naar de onderkant van de meterkast en vanuit daar naar het patchpaneel die ook onderin hangt.
Canon 5D Mark III - 50 1.8 STM - 85 1.8 - 24-105 4L - DJI Mavic Pro
Sinds kort heb ik glasvezel van Glasnet (netwerk E-Fiber).
De (oude) Ziggo aansluiting kwam binnen in de hoek van de woonkamer, de glasvezel in de meterkast dus tijd voor wat aanpassingen.
De monteur heeft de verbinding gemaakt zonder alcohol, zonder ant knijper en nog wat ellende wat ik jullie zal besparen. Ik heb zelf 15 jaar in de glasvezeltechniek gewerkt, lang verhaal kort, ik heb de aansluiting samen met een vriend opnieuw gelast.
Mijn woning is uit 1974 dus het is allemaal wat verouderd.
De glasvezel gaat direct op de Fritz box 5530, vanaf daar 1 Cat 6 kabel van 25 meter naar de hoek van de woonkamer naar de switch waar de bekabeling wordt verdeeld naar de Xbox, Apple TV en de Samsung TV.
Vanaf de meterkast gaan er ook nog 2 korte kabels naar de Philips Hue en naar een Fritz Powerline voor WiFi in de tuin / overkapping.
Ik ben zeer tevreden over de snelheid en nog meer over de prijs, ik betaal nu slechts 37,50 per maand voor 1000/1000.
Enkele foto’s:
Glasvezel aansluiting
Fritz box 5530
Apparatuur staat allemaal achter het gordijn, plintjes komen nog.
iMode schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:18:
De monteur heeft de verbinding gemaakt zonder alcohol, zonder ant knijper en nog wat ellende wat ik jullie zal besparen. Ik heb zelf 15 jaar in de glasvezeltechniek gewerkt, lang verhaal kort, ik heb de aansluiting samen met een vriend opnieuw gelast.
Ik ben zeer tevreden over de snelheid en nog meer over de prijs, ik betaal nu slechts 37,50 per maand voor 1000/1000.
Jaloers. 50% minder maandkost en 200%/3000% hogere snelheid dan mijn Belgische kabelabonnement. Maar binnen 10 jaar zal hier vast ook wel glas komen te liggen in de centrumsteden
Apparatuur staat allemaal achter het gordijn, plintjes komen nog.
iMode schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:18:
NICE!!!
Waar moet ik heen verhuizen voor zo'n prachtige prijs per maand voor maar liefst 1 Gbps synchroon aan bandbreedte
Ik denk dat @nero355 de fysieke locatie bedoeld. Hier betaal ik voor T-Mobile 60 euro voor 1 gbit/s terwijl ik bij de KPN €57,50 betaal.
E-Fiber gebied dus, staat in het originele bericht
Ik verwacht dat leveren over E-Fiber gewoon zo goedkoop kan. Want bij Tweak krijg je 1Gbit/s voor €410 per jaar (€34,xx per maand).
soganta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:27:
Dankzij de goede tips in dit topic (kabelkoker is echt een uitkomst) heb ik mijn meterkast gefatsoeneerd. Niets spannends, gewoon thuisnetwerk met op elke kamer 1 of 2 RJ45 wcd’en die in het patchpaneel uit komen, op zolder een in-wall AP en op de thin cliënt draait Proxmox (voor o.a. Home Assistant). Het zit aardig vol maar in principe is het hele huis voorzien.
@Deef_K Zoek eens op draadkoker of bedradingskoker. Het verschil met kabelkoker is dat de kabelkoker vaak dicht is aan de zijkanten en een draadkoker voorzien is van vingers die je kunt afknippen/zagen. Daar kun je dus makkelijk een kabeltje bij in krijgen zonder veel werk.
Vrees dat we hier voorlopig niet aan de beurt zijn. Buitengebied krijgt glasvezel. Kern heeft redelijk snel internet. En hier bij KPN gratis 4G moden om de snelheid wat op te krikken.
Ik woon inmiddels alweer een 5tal weken in mijn nieuwbouwhuis dus tijd om mijn installatie te tonen. Het was wat plannen en goed meten maar het past er allemaal in
Wat je ziet van boven naar onder:
Unifi patch paneel
Unifi USW-24
Unifi OCD Vent
Unifi UDM SE
Unifi patch paneel
Plank met een Raspberry Pi 4 waar PiHole op draait & Hue Bridge
Links nog een Synology DS920+ voor de opslag.
Wat je niet ziet:
Unifi U6 Pro
Unifi U6 InWall
Unifi AP-AC pro
Unifi U6 Mesh (Zit nu nog in de doos maar gaat tegen de achtergevel als de tuin klaar is)
Unifi Switch Lite 8-PoE
2x Unifi G5 Flex
Unifi G4 doorbell
Raspberry Pi 4 met Home Assistant
Het geheel draait al een aantal weken hartstikke stabiel en ook de temperaturen zijn prima (UDM SE wordt ongeveer 50 graden). Al met al heel tevreden over het resultaat. In de komende tijd wil ik nog een 1L Mini PC (Nuc of soortgelijk) kopen die op de onderste plank met ProxMox kan komen te staan en waar PiHole/HA/... op kan draaien.
Het geheel draait al een aantal weken hartstikke stabiel en ook de temperaturen zijn prima (UDM SE wordt ongeveer 50 graden). Al met al heel tevreden over het resultaat. In de komende tijd wil ik nog een 1L Mini PC (Nuc of soortgelijk) kopen die op de onderste plank met ProxMox kan komen te staan en waar PiHole/HA/... op kan draaien.
Jammer dat er zwarte buizen voor de stroomleidingen zijn gebruikt, want zoveel zwart bij elkaar gaat je geheid ellende opleveren op het moment dat het avond is en je moet wat troubleshooten...
Ik hoop dat je voldoende zaklampen bij de hand hebt mocht het zover komen!
Het geheel draait al een aantal weken hartstikke stabiel en ook de temperaturen zijn prima (UDM SE wordt ongeveer 50 graden). Al met al heel tevreden over het resultaat.
In de komende tijd wil ik nog een 1L Mini PC (Nuc of soortgelijk) kopen die op de onderste plank met ProxMox kan komen te staan en waar PiHole/HA/... op kan draaien.
Jammer dat er zwarte buizen voor de stroomleidingen zijn gebruikt, want zoveel zwart bij elkaar gaat je geheid ellende opleveren op het moment dat het avond is en je moet wat troubleshooten...
Ik heb bij mij een houten plaat voor de buizen zitten. Rekening houdend dat ik daar nooit in noodgevallen bij hoef te komen maar alleen bij gepland onderhoud. Voor noodgevallen gaan de aardlekschakelaars en/of automaten wel om.
Wil ik iets aan de indeling aanpassen dan plan ik dat in een weekend in en haal ik alles los wat nodig is.
Ik heb overigens wel een lamp in de meterkast die automatisch aan gaat op het moment dat van de 1e groep de stroom eraf gaat. Aangezien ik met klussen in huis meestal die groep eraf haal (en daar ook de verlichting van de hal op zit) heb ik wel licht in de meterkast als er iets is uitgevallen.
Ik dacht ik noem het effe omdat ik gek word van die "Alles moet ZWART!!!" trend als het om PC hardware gaat :
- Kast = Zwart van binnen.
- Moederbord = Zwart PCB
- Alle kabels zowat = Zwart.
En toen was er iets mis met je PC om 23:00 of later en moet je het een en ander troubleshooten... "feest" ...
Ik dacht ik noem het effe omdat ik gek word van die "Alles moet ZWART!!!" trend als het om PC hardware gaat :
- Kast = Zwart van binnen.
- Moederbord = Zwart PCB
- Alle kabels zowat = Zwart.
En toen was er iets mis met je PC om 23:00 of later en moet je het een en ander troubleshooten... "feest" ...
Daar heb je wel gelijk in, bij mij zijn de buizen gewoon geel achter de plaat. Maar daar kan ik echt niet gaan troubleshooten. De rest is bij mij een beetje verschillend qua kleur.
Ik hoop nooit te hoeven troubleshooten maar het zijn sowieso rotbuizen. Doordat het van die geribbelde flexbuizen die ook door vloeren in bochten gaan is het een drama om kabels te trekken. Ik heb coax kabels die naar boven lopen en die ik wilde vervangen voor utp waar ik met mijn volledige gewicht aan kan hangen en die geen millimeter bewegen
UDM SE werkt voor mij prima dus die blijft wel staan
Let op: Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details