Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 12:23

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Phoolie schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Ik heb gewoon aangegeven dat hij in het midden van de woning moet hangen aan het plafond, omdat anders de Wifi niet goed genoeg is. Goede wifi is nog meer vrouw (en kids) proof ;)
Heb ik ook gedaan, vrouw moet niet mauwen, zij wil goede wifi, ik wil schotel ap's. :o

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 12:23

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Shinji schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 08:01:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inmiddels wat apparatuur opgehangen alvast. Moet er nog een keer uit om te verven.

Zijn er mensen hoe die ervaring hebben met zoiets:
https://www.patchkast.nl/...ichting-white-sensor.html

Ik zoek nog verlichting voor in het rack, maar vraag me af of dit handig werk licht is omdat het er boven zit en niet op je werkgebied schijnt. Alternatief is met twee van die sprietjes met lampjes. Die kan je wat richten.
Los van je licht, waarom heb je een patch paneel als je hem toch niet gebruikt? :o
En haal eens wat kabels die korter zijn :9

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:10
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Los van je licht, waarom heb je een patch paneel als je hem toch niet gebruikt? :o
En haal eens wat kabels die korter zijn :9
Work in progress hè ;)

De kabels die de vorige bewoner heeft getrokken moet ik er nog op af monteren. Er zitten er nu 3 op die ik zelf gedaan heb. Ik weet alleen nog niet of de kabel die hij getrokken heeft geschikt is, of dat ik ze dan helemaal opnieuw moet trekken. En ik heb ook wel kortere kabeltjes, maar langer is momenteel even handig als ik wat apparatuur moet manoeuvreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:45
https://www.sandervunderi...00d-haspel-305-meter.html

Is dit goede kabel voor een thuisnetwerk? Of kan ik beter op zoek naar echt S/ftp kabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:44
Is goede kabel voor thuis.
S/FTP is voor thuis wel overkill.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 22:29
Frantic schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:20:
https://www.sandervunderi...00d-haspel-305-meter.html

Is dit goede kabel voor een thuisnetwerk? Of kan ik beter op zoek naar echt S/ftp kabel?
Waarom wil je voor een woning sftp kabel gebruiken, deze doet ook 10GB en is een stuk makkelijker te verwerken.
https://www.sandervunderi...at-6a-violet-1683enh.html
Er is ook een grijze versie te vinden bij sander. Dit is zo ongeveer de standaard thuis installatiekabel om over kantoren maar te zwijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:45
BMW_Gizzmo schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:06:
[...]

Waarom wil je voor een woning sftp kabel gebruiken, deze doet ook 10GB en is een stuk makkelijker te verwerken.
https://www.sandervunderi...at-6a-violet-1683enh.html
Er is ook een grijze versie te vinden bij sander. Dit is zo ongeveer de standaard thuis installatiekabel om over kantoren maar te zwijgen..
Ik kijk naar rollen/haspels van 305m :+

Als ik er 2 haal kan ik alles tegelijk dubbel bedraden en volgens mn berekeningen met niet al te veel overblijven.

Enige wat ik kan bedenken voor s/ftp is mogelijke interferentie van stroomkabels e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door Frantic op 15-06-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Frantic schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:16:
[...]

Enige wat ik kan bedenken voor s/ftp is mogelijke interferentie van stroomkabels e.d.
Niet een woonhuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Ik heb zeer goede ervaring met deze kabel Belden UTP-kabel Cat.6 7965E lekker soepel toch harde kern. Kan ook op rol 305 m gekocht worden,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 09:23

Vliegvlug

Flight Simple

Frantic schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:16:
[...]
Ik kijk naar rollen/haspels van 305m :+

Als ik er 2 haal kan ik alles tegelijk dubbel bedraden en volgens mn berekeningen met niet al te veel overblijven.
Je kan dan ook naar twin kabel kijken als je alles toch dubbel wilt bedraden, is ook weer wat smaller qua diameter.
Want je moet wel rekening houden met de binnendiameter van de buizen waar je in wilt trekken, met 16mm buis, en helemaal met flexbuis welke standaard maar 11,5mm is.

Voorbeelden twin kabel:. Belden Twin UTP-kabel Cat.6
Of als je liever S/FTP wilt: Draka Netwerkkabel duplex CAT7 DCA S/FTP

Bij die eerste twin utp cat 6 is dat precies 11,5mm maar die sftp cat 7 is bijv. al 14,34mm
Doe gewoon waar je je zelf lekker bij voelt zou ik zeggen als je de extra kosten geen probleem vind en de grotere diameter van de kabels geen praktische belemmering is.

Ik heb thuis ook alle bekabeling voorzien van minimaal cat6A S/FTP.
Heb daarnaast ook in de specs gekeken of PoE ondersteund wordt.
Waarschijnlijk niet echt nodig zolang je puur koper met vaste kern van een bepaalde minimale diameter hebt gerealateerd aan de afstand die je wilt overbruggen maar wel fijn voor het gevoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Shinji schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 08:01:

Inmiddels wat apparatuur opgehangen alvast. Moet er nog een keer uit om te verven.
Het lijkt mij dat dit er nog heel vaak uit moet voordat alles is aangesloten, zeker dat patchpaneel met 24 aansluiting (dus 192 draadjes).
Waarom niet gekozen voor een losse kast of een scharnierende deur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Prisma16 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:18:
[...]

Het lijkt mij dat dit er nog heel vaak uit moet voordat alles is aangesloten, zeker dat patchpaneel met 24 aansluiting (dus 192 draadjes).
Waarom niet gekozen voor een losse kast of een scharnierende deur?
Je hoeft niet per se alle poorten te gebruiken. Patch paneel kan ik er toch gewoon uit schroeven? Patch maken en weer terug, zoveel werk is dat niet.
Wat zou een losse kast of deur daar aan toevoegen? Dan moet je het patch paneel er toch nog steeds uit halen?

Er komt sowieso nog een klep voor overigens.

Waarom ik niet gekozen heb voor een bestaande kast is overigens omdat je dan vast zit aan de standaard dieptes. Meeste kasten zullen hier niet passen, en wat wel past is dan gelijk waarschijnlijk 300mm diep en ik wil zo veel mogelijk diepte kunnen benutten.

[ Voor 20% gewijzigd door Shinji op 16-06-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Wat zou een losse kast of deur daar aan toevoegen? Dan moet je het patch paneel er toch nog steeds uit halen?
Als je het paneel los moet schroeven kom je een hand te kort. 1 hand om het paneel vast te houden, 1 hand om de kabel op zijn plek te houden en 1 hand voor het punch-down gereedschap. Kom ik op 3.
Als het paneel vast blijft zitten werkt dat veel makkelijker, zeker als het zo hoog zit als bij TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Prisma16 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:06:
[...]

Als je het paneel los moet schroeven kom je een hand te kort. 1 hand om het paneel vast te houden, 1 hand om de kabel op zijn plek te houden en 1 hand voor het punch-down gereedschap. Kom ik op 3.
Als het paneel vast blijft zitten werkt dat veel makkelijker, zeker als het zo hoog zit als bij TS.
In een patch kast is dat toch net zo? Ik zie het verschil niet echt. Maar genoeg speling op de kabel laten dat je hem op de bodem neer kan leggen en je hebt je handen vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 16:41
Prisma16 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:06:
[...]

Juist daarom heb ik gekozen voor een patchpanel met keystones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 06:06
vdbeke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:08:
Ik zou graag een mening willen over de volgende combo:

1 x Switch USW 24 PoE (16 x POE, de overige nrml)
1 x SFP to RJ45 Adapter / 1G
6 x AP U7 Lite

Gaat dit HW matig werken en zijn er verbeteringen mogelijk (ook bang for buck mag)?
1Gb intern netwerk, overal flawless WIFI (3 locaties verspreid over 400m2)

Deze zouden dan in onderstaand 19 inch rack moeten komen:
[Afbeelding]
Klopt het dat je nog meer HW nodig hebt voor de configuratie van deze setup? Als ik navigeer naar het toegewezen IP adres op de switch dan kan ik niet verbinden, google gaf al aan dat er nog een cloudkey oid benodigd is voor de configuratie. Ik dacht/ verwachte dat dit op de switch zou draaien. Maar die vlieger lijkt niet op te gaan. :S

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:59
vdbeke schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:42:
[...]

Klopt het dat je nog meer HW nodig hebt voor de configuratie van deze setup? Als ik navigeer naar het toegewezen IP adres op de switch dan kan ik niet verbinden, google gaf al aan dat er nog een cloudkey oid benodigd is voor de configuratie. Ik dacht/ verwachte dat dit op de switch zou draaien. Maar die vlieger lijkt niet op te gaan. :S
Klopt je bent nog een controller nodig, dit kan een VM of een Docker container zijn of een cloudkey inderdaad.

Of een van de routers van Unifi met geïntegreerde controller

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@vdbeke sowieso heb je een router nodig lijkt mij?
Maar je zou je vraag in een ander topic moeten stellen. Bijvoorbeeld
[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
of anders
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Shinji
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_rgUd4q5yuScqAecdo-6Ee_85Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXmNkFEYkOoeIlUSxHvufo9P.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, alles even er uit en een likje verf.

En alles weer ingebouwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQqTQkwSnztdbNmcSVhQFe1NJpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BO5llXaM5kH172OL6H99asWK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Shinji op 28-06-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 14:47

Advies gevraagd: Access point-opstelling voor nieuwbouwwoning op de begane grond

We zijn in het voortraject voor een vrij staande woning en ben aan het onderzoeken wat mogelijk is voor mijn access point, met name op de begane grond. (De andere verdiepingen hang ik enkel 1 access point op de overloop) Ik ben opzoek naar advies ervaringen voor het plaatsen van access points.
Geplande netwerkopstelling
Access Points:
1 of 2 Ubiquiti U7 Pro (Max?) woonkamer (begane grond)
1 Ubiquiti U7 Pro (Max?) garage (begane grond)

Netwerkapparatuur:
Router: Ubiquiti Dream Machine SE (al in bezit)
Switch: Ubiquiti USW Pro 24 PoE (al in bezit)
Bekabeling en aansluitingen
  • Wij zijn geheel vrij waar wij loze leidingen gaan leggen.
  • Mijn doel is om ooit de mogelijkheid te hebben 2,5GbE tot 10GbE-verbindingen in huis te realiseren. Met mijn huidige netwerkapparatuur zal dit 1GbE zijn
  • Voor nu focus op goed ontvangst op mijn gehele begane grond op de 6GHZ bandbreedte, of dat realistisch is, dat is een andere vraag ;)
  • Ik focus mij op dit moment niet op de kosten, vooral op de mogelijkheid
Mijn vraag:
In de woonkamer wat is het handigste om te gaan plaatsen, 1 of 2 ceiling access points, of 1 ceiling access point en indien nodig een in-wall, of maar 1 ceiling access point? Ik zou graag hier advies over willen hebben en andere denkwijzes zijn echt van harte welkom (Binnen Unifi Design Center heb ik een schets gemaakt met de 6GHZ bandbreedte als voorbeeld)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKqUjKYqVYA9ags3_lJouY3399U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9v9pE09bAGpYVpi9FuvosFvF.png?f=fotoalbum_large

Zero to hero, just like that!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:29

lier

MikroTik nerd

Ik denk dat je vraag beter in [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie past, @toets23

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toets23
Oh dat wist ik niet, ik ga de vraag daar stellen, dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:29

lier

MikroTik nerd

In aanvulling op bovenstaande (en je vraag):

Als het lukt om line of sight the hebben als je het accespoint in het midden van de kamer plaatst, dan volstaat een accespoint ook. Is natuurlijk ook afhankelijk van je eisen en wensen. Hoeveel devices gaan verbinden en welke snelheid heb je nodig (is wat anders dan de max snelheid ondersteunt)? En hoe zit het met de WAF factor? Twee schotels op het plafond een probleem?

Helaas zijn de afmetingen niet te lezen, anders was het iets eenvoudiger om iets te roepen.

Overigens hetzelfde voor de garage...wat heb je daar (echt) nodig?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
lier schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:29:
In aanvulling op bovenstaande (en je vraag):

Als het lukt om line of sight the hebben als je het accespoint in het midden van de kamer plaatst, dan volstaat een accespoint ook. Is natuurlijk ook afhankelijk van je eisen en wensen. Hoeveel devices gaan verbinden en welke snelheid heb je nodig (is wat anders dan de max snelheid ondersteunt)? En hoe zit het met de WAF factor? Twee schotels op het plafond een probleem?

Helaas zijn de afmetingen niet te lezen, anders was het iets eenvoudiger om iets te roepen.

Overigens hetzelfde voor de garage...wat heb je daar (echt) nodig?
Dank voor je reactie, hierbij nog aanvulling,

De lengte is 13,21m en breedte 5,74m en heb met de designer zitten spelen met 1 access point (ook m.b.t. de WAF factor :)) De garage gaat opgesplitst worden met als functie werk kamer, wegens dat deze wordt geisoleerd wil ik hiervoor een aparte access point gebruiken.
M.b.t de WAF factor, overweeg ik ook om inwall te gebruiken in plaats van schotels op het plafond, echter heb ik daar met mijn huidige huis mindere ervaringen mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:16
toets23 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:45:

Advies gevraagd: Access point-opstelling voor nieuwbouwwoning op de begane grond

We zijn in het voortraject voor een vrij staande woning en ben aan het onderzoeken wat mogelijk is voor mijn access point, met name op de begane grond. (De andere verdiepingen hang ik enkel 1 access point op de overloop) Ik ben opzoek naar advies ervaringen voor het plaatsen van access points.
Access Points:

Netwerkapparatuur:
  • Mijn doel is om ooit de mogelijkheid te hebben 2,5GbE tot 10GbE-verbindingen in huis te realiseren. Met mijn huidige netwerkapparatuur zal dit 1GbE zijn
  • Voor nu focus op goed ontvangst op mijn gehele begane grond op de 6GHZ bandbreedte, of dat realistisch is, dat is een andere vraag ;)
Mijn vraag:
In de woonkamer wat is het handigste om te gaan plaatsen, 1 of 2 ceiling access points, of 1 ceiling access point en indien nodig een in-wall, of maar 1 ceiling access point? Ik zou graag hier advies over willen hebben en andere denkwijzes zijn echt van harte welkom (Binnen Unifi Design Center heb ik een schets gemaakt met de 6GHZ bandbreedte als voorbeeld)[Afbeelding]
Misschien ook denken aan een (loze) leiding naar je tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
Togi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:35:
[...]

Misschien ook denken aan een (loze) leiding naar je tuin
Die heb ik al op mijn meerwerk lijstje staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
toets23 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:45:

Access Points:

Netwerkapparatuur:
Mijn vraag:
In de woonkamer wat is het handigste om te gaan plaatsen, 1 of 2 ceiling access points, of 1 ceiling access point en indien nodig een in-wall, of maar 1 ceiling access point? Ik zou graag hier advies over willen hebben en andere denkwijzes zijn echt van harte welkom (Binnen Unifi Design Center heb ik een schets gemaakt met de 6GHZ bandbreedte als voorbeeld)[Afbeelding]
Voor de woonkamer is het in mijn optiek ook enigszins de vraag wat je voorkeur is. Functionaliteit, of esthetiek? Over smaak valt uiteraard te twisten. Maar persoonlijk vind ik de in-wall oplossingen mooier dan de ceiling access points.

Voor wat betreft het onderstaande doel:

Wat zijn de plannen/vooruitzichten hierin ten aanzien van het totaal aantal aansluitingen bedraad?

De actuele switch is qua port aantal (naar mijn idee) beperkt. Een beetje afhankelijk van waar je voor ogen had de apparatuur te plaatsen, goed om in het achterhoofd te houden dat mocht er uitbreiding nodig zijn, er hiertoe de ruimte wel/niet is. Bij vrijheid verloop loze leidingen, valt namelijk te overwegen om in plaats van het hart van het netwerk te plaatsen in een krappe meterkast, te plaatsen op zolder in nabijheid van verwachting toch al anderszins installaties binnen een gezamenlijk technische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
toets23 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:53:
M.b.t de WAF factor, overweeg ik ook om inwall te gebruiken in plaats van schotels op het plafond, echter heb ik daar met mijn huidige huis mindere ervaringen mee.
Plak ze in het plafond van een (keuken)kast. Deur dicht = AP uit zicht, maar je hebt ze wel in de juiste oriëntatie hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Annuk
toets23 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:52:
[...]

Die heb ik al op mijn meerwerk lijstje staan :)
Zorg voor je achtertuin voor een doorvoer van ø110mm door je fundering heen en voor je voortuin (evt laadpaal etc) voor 2 doorvoeren van ø50mm (of 80mm), 1 t.h.v. je oprit en 1 meer echt in je voortuin.
Als je deze doorvoeren tenminste 30cm laat uitsteken, kan je deze eerst afdoppen en later vrij maken om te verlengen oid.

Als je de diameter iets groter houd kan je evt makkelijk een rode mantelbuis zo door de buis heen naar binnen voeren.
De royale buis naar de achtertuin omdat men daar vaak iets van een schuur en/of overkapping wenst waar je dan ook makkelijk water etc bij mee kan nemen door die buis heen (naast een mantelbuis voor elektra/data).

P.s. voorzie ook direct in LL voor evt screens/rolluiken etc, evt icm een inbouwdoos binnen voor de (smart) bediening, persoonlijk advies om dergelijke dingen altijd op 230V uit te laten voeren en niet als zonnepaneel versies, al paar keer meegemaakt dat de accus niet genoeg opladen bij minder zon en dan niet meer bediend kunnen worden tenzij aangesloten via externe adapter.
sorry voor de lichtelijk off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
Wat een vele info ik ga dit op mijn gemak doornemen en verder verdiepen! Dank allen! Ik heb bij deze ook besloten om maar 1 AP op de begane grond te gaan plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram D
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:39
Ik zit met het volgende en hoop hier wat goede ideeën op te doen van medetweakers die hun LAN ook graag netjes aanleggen.

Onlangs verhuisd naar een recente woning (5 jaar oud). Helaas hebben de vorige bewoners geen loze leidingen bij de bouw laten aanleggen. Er ligt één ethernetkabel naar elke verdieping. Nu wil ik sowieso ethernet naar een tweede ruimte boven, mijn kantoor/werkkamer en moet er zowel beneden als boven nog een accesspoint worden aangesloten. De APs zijn Unifi U6 lites voor nu, dus die moeten op het plafond of ergens (wat hoger) aan de muur.

Voor de extra kabel van de meterkast naar boven kom ik vaak het advies teen om deze langs de verwarmingsbuis te leggen en zo naar boven te brengen via een extra gaatje in de vloer. Hu zijn de buizen hier in de vloer van de bovenverdieping gelegd en komen ze pas naar boven bij de verwarming. Tenzij ik ergens hele dunne kabels kan vinden die toch genoeg afgeschermd zijn (die ken ik niet), zou ik kunnen proberen ze bij de elektra in de buis te trekken en naast de wandcontactdoos met bijvoorbeeld een opbouwdoos naar buiten te brengen.

Voor de APs zouden die goed op het plafond naast lichtpunten kunnen komen, maar dan zou ik ook ethernetkabels naast bestaande elektra door de buis moeten krijgen.

Tips/adviezen welkom om dit (zo netjes mogelijk) op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Bram D schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:15:
Ik zit met het volgende en hoop hier wat goede ideeën op te doen van medetweakers die hun LAN ook graag netjes aanleggen.

Onlangs verhuisd naar een recente woning (5 jaar oud). Helaas hebben de vorige bewoners geen loze leidingen bij de bouw laten aanleggen. Er ligt één ethernetkabel naar elke verdieping. Nu wil ik sowieso ethernet naar een tweede ruimte boven, mijn kantoor/werkkamer en moet er zowel beneden als boven nog een accesspoint worden aangesloten. De APs zijn Unifi U6 lites voor nu, dus die moeten op het plafond of ergens (wat hoger) aan de muur.

Voor de extra kabel van de meterkast naar boven kom ik vaak het advies teen om deze langs de verwarmingsbuis te leggen en zo naar boven te brengen via een extra gaatje in de vloer. Hu zijn de buizen hier in de vloer van de bovenverdieping gelegd en komen ze pas naar boven bij de verwarming. Tenzij ik ergens hele dunne kabels kan vinden die toch genoeg afgeschermd zijn (die ken ik niet), zou ik kunnen proberen ze bij de elektra in de buis te trekken en naast de wandcontactdoos met bijvoorbeeld een opbouwdoos naar buiten te brengen.

Voor de APs zouden die goed op het plafond naast lichtpunten kunnen komen, maar dan zou ik ook ethernetkabels naast bestaande elektra door de buis moeten krijgen.

met één kabel per verdieping moet je er altijd uit kunnen komen door met behulp van een switch meerdere aansluitingen op een verdieping te maken. Switches hebben geen merkbare invloed op de prestaties van je netwerk,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66SoQBJpsQUxIR7w54RU0_3mz-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4XhOaglwxAyj3u1fmeRygG8J.png?f=fotoalbum_large

In een woning met gebruikelijk afmetingen kan je een AP ook best laag aan een muur, achter gordijnen of in/op een kast kwijt zonder dramatisch effect op de prestaties

[ Voor 4% gewijzigd door Prisma16 op 29-08-2025 23:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 19:51
Nieuw huis gekocht dus dat betekend nieuw netwerk ;). Aangezien we willen genieten van ons nieuwe huis en omgeving hebben we direct alles goed aangepakt zodat we de komende jaren geen grote klussen meer hebben. Daarom is de core van het netwerk nu ook volledig Unifi geworden. Deurbel is de wired variant geworden en hangt er een sloot aan Shelly en hue spullen voor de verlichting (had liefste bedraad maar dan liep het wel heel erg uit de klauwen kwa tijd en geld haha).

Router is de Gateway Fiber en de WiFi de U6+ (zolder / bg / overkapping). Netwerk worden 2x Ubiquiti Pro Max 16 POE omdat ik ook met 2.5 en 10 gbit wil spelen. Hiervan staat er 1 in de meterkast, en 1 komt in de ser op zolder met mijn proxmox cluster. Eigenlijk wil ik nog een 3e in de schuur/hobby hok/veranda maja hoe gek ga je het maken ;). Past overigens niet in de kast zelf maar dat wist ik van te voren al. Moet daar nog een leuke beugels voor maken. Voor de SER twijfel ik nog tussen een tien en 19 inch kast.

Elke lege wcd in huis heeft 2 netwerk kabels van Belden cat 6. En heb voor de zolder nogal creatief moeten zijn door een gat van 50*60 te maken in de muur, om bij de loze ruimte achter de wc te komen. Zodoende kon ik dan via de leiding schacht naar zolder gaan, en via de wc op de 1e verdieping naar de kamer achter 8)7 . Dat gat moest er overigens zoiezo komen voor de aanleg van de vloerverwarming ;) anders had de vrouw toch wel wat meer tegengesproken >:).

Dit zijn wat fotos zoals het er nu bij ligt. Als het allemaal klaar is zal ik nieuwe fotos plaatsen.
2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_HOW29QUUL3WEAghXysRVrokXQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRQWhl6Sumd8ourFp87FbdQI.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nj9qINc2jL1o8JymRd-N3sYuXt0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KarZxUaZg3tJvUx0J1fT9Xq.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gZei3letlK_OYzl12gqdT6fwFY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FglisVN8JARFLTfCvHMnNbNc.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwh1P5ALAKSUx0BSSzXxon8suMw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnVKPsQWDbmWLbQwy85FXirC.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9GyI1_EZ-_4_jXelZWEaaRYTAU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEUooYv2mXouGFKAXlYGy6Jk.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Y8TL9LKC9u3_05EgUzHjSiumqU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HaXLQEzVYMIKgriFlQWCkb2.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5F0nzBMH9WBAhnsJguxFJdslbcY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKFrPrxfbAfsJpkD1W5vR6Gz.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZOnQMiQ_iYGG_M-pWDi_lbkCj4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUYu84Prd7Y6wzVQ0VsJqmm0.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ooIAaNg7dQ5_N_x3yTu0x2ldsw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1SWKOT5VG2ZaY2paTuxNFcT.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UI2uPj9vd_nmzOBKC09myx38tOs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMDSl3Gt1fsAZbGSrk5s9nZk.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 30-08-2025 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Bram D schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:15:
Tenzij ik ergens hele dunne kabels kan vinden die toch genoeg afgeschermd zijn (die ken ik niet), zou ik kunnen proberen ze bij de elektra in de buis te trekken en naast de wandcontactdoos met bijvoorbeeld een opbouwdoos naar buiten te brengen.

Dit mag dus absoluut niet om verschillende spanningen bij elkaar te mixen in een buis.
Als er geen LL zijn moet je denk ik toch op de oldschool manier aan het werk met paar kleine gaatjes door je verdiepingsvloeren boren en de rest afwerken met gootjes oid.

Wat mogelijk wel een optie is, als je ergens een leidingkoof hebt of een lepe hoek bij de trap om daar langs naar boven te gaan.
En het is wel mooi(ste) om alles centraal te hebben maar geen eis hè, als het beter uit komt kan je ook decentraal gaan verdelen.

P.s. heb je niet nog ergens een ongebruikte coax (tv) aansluiting of ouderwetse telefoon aansluiting die je kunt hergebruiken? Dan kan je daar nieuwe UTP kabels in trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Jan-man schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 00:01:
Nieuw huis gekocht dus dat betekend nieuw netwerk ;). Aangezien we willen genieten van ons nieuwe huis en omgeving hebben we direct alles goed aangepakt zodat we de komende jaren geen grote klussen meer hebben. Daarom is de core van het netwerk nu ook volledig Unifi geworden. Deurbel is de wired variant geworden en hangt er een sloot aan Shelly en hue spullen voor de verlichting (had liefste bedraad maar dan liep het wel heel erg uit de klauwen kwa tijd en geld haha).

Router is de Gateway Fiber en de WiFi de U6+ (zolder / bg / overkapping). Netwerk worden 2x Ubiquiti Pro Max 16 POE omdat ik ook met 2.5 en 10 gbit wil spelen. Hiervan staat er 1 in de meterkast, en 1 komt in de ser op zolder met mijn proxmox cluster. Eigenlijk wil ik nog een 3e in de schuur/hobby hok/veranda maja hoe gek ga je het maken ;). Past overigens niet in de kast zelf maar dat wist ik van te voren al. Moet daar nog een leuke beugels voor maken. Voor de SER twijfel ik nog tussen een tien en 19 inch kast.

Elke lege wcd in huis heeft 2 netwerk kabels van Belden cat 6. En heb voor de zolder nogal creatief moeten zijn door een gat van 50*60 te maken in de muur, om bij de loze ruimte achter de wc te komen. Zodoende kon ik dan via de leiding schacht naar zolder gaan, en via de wc op de 1e verdieping naar de kamer achter 8)7 . Dat gat moest er overigens zoiezo komen voor de aanleg van de vloerverwarming ;) anders had de vrouw toch wel wat meer tegengesproken >:).

Dit zijn wat fotos zoals het er nu bij ligt. Als het allemaal klaar is zal ik nieuwe fotos plaatsen.
2025
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Netjes.

Maar waarom geen keystones gebruikt?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
John245 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

Netjes.

Maar waarom geen keystones gebruikt?
Had deze nog liggen :) project kost al een hoop, en kon geen 3 redenen vinden (als ik iets wil hebben maar wat eigenlijk niet nodig is, moet ik eerst 3 redenen hebben om het te verantwoorden. Heb ik die niet dan koop ik het niet) om keystones te gaan gebruiken hiervoor (en dus nog eens +-100 euro uit te geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

sapphire

Die-hard pruts0r

Geen idee of ik het hier mag vragen maar lijkt me best en geschikte plek...

Ik mag binnenkort ook weer eens het netwerk grondig aanpakken, meest heb ik inmiddels bij elkaar gescharreld of moet ik dit weekend eens bestellen maar zit nog even met patchkabels. Want welke moet ik hebben.

Ik moet nog een voeding bij Ubiquiti bestellen dus kan patchkabels mee bestellen maar bij de standaard Unifi patch kabels staat alleen geschikt voor GBe en bij de Etherlight en Premium wel tot 10GBe maarja die beginnen bij €4+ per kabeltje en dan tikt het lekker aan.

Iemand nog tips of gewoon zoiets bestellen?
https://www.onlinekabelsh...l-grijs-lszh-0-15-me.html

Nou zit ik voorlopig nog op GBe maar beetje toekomst bestendig inkopen kan geen kwaad lijkt me dus 2,5 of 5GBe compliant is wel lekker :)

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 30-08-2025 13:49 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

sapphire schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:47:

Ik mag binnenkort ook weer eens het netwerk grondig aanpakken, meest heb ik inmiddels bij elkaar gescharreld of moet ik dit weekend eens bestellen maar zit nog even met patchkabels. Want welke moet ik hebben.

Ik moet nog een voeding bij Ubiquiti bestellen dus kan patchkabels mee bestellen maar bij de standaard Unifi patch kabels staat alleen geschikt voor GBe en bij de Etherlight en Premium wel tot 10GBe maarja die beginnen bij €4+ per kabeltje en dan tikt het lekker aan.

Nou zit ik voorlopig nog op GBe maar beetje toekomst bestendig inkopen kan geen kwaad lijkt me dus 2,5 of 5GBe compliant is wel lekker :)
10GBe heb ik nog niet van gehoord. Is dat nieuw??

* Tylen 🫣

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Een Cat6 kabel moet 10GbE tot een metertje of 50 doen, anders is het geen Cat6. Als UI dus de kabels als Cat6 verkoopt zou het geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk

Wat @RobertMe al zegt, tot plm. 50m moet Cat6 ook al geschikt zijn voor 10Gbit verbindingen (alles valt en staat natuurlijk wel met de kwaliteit van de gebruikte producten).

Evt. kan je hier nog eens kijken voor kabels en andere randzaken, maar als je inderdaad nog bij UI zelf wilt/moet bestellen kan je ze daar ook mee bestellen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:40
Dure 10 Gb patchkabels is simpelweg afzetterij.
In principe is elke patchkabel geschikt voor 10 Gb, zelf een CAT 5 kabel

Hogere snelheden laten zich pas gelden bij langere kabels, dus tenzij je patchkabels van 30m of zo gaat gebruiken werkt gewoon alles prima.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:21

mjl

Ugh

Ben(V) schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:38:
Dure 10 Gb patchkabels is simpelweg afzetterij.
In principe is elke patchkabel geschikt voor 10 Gb, zelf een CAT 5 kabel

Hogere snelheden laten zich pas gelden bij langere kabels, dus tenzij je patchkabels van 30m of zo gaat gebruiken werkt gewoon alles prima.
Klopt, combinatie van de kabel, lengte en het vermogen van de verbonden poorten spelen een rol. Hier een paar 50m CAT6A kabels verbonden met SFP+ ethernet aan de switch zijde naar een andere router onder de grond door naar een schuurtje. Werkt als een zonnetje. Maar glasvezel is wel prettiger, de SFP verbruikt minder energie bijv en je komt een stuk verder :)

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
Dat cat 5 werkt betekend nog steeds niet dat het goed werkt. Met lage categorie kabels heb je veel sneller last van fouten op de lijn wat weer invloed heeft op je algehele netwerk prestaties.... Cat 5 is immers gecertificeerd voor 100 mHZ terwijl cat 6 wat gecertificeerd is voor 10 Gb is getest op 400 mhZ. Oftewel je gaat van 1 baan naar 4 rij banen.

Als je een 12 volt RC auto hebt werkt een 9 volt batterij ook maar hij zal langzamer rijden. Stop je er een 18 volt batterij in gaat ie harder (en sneller stuk). Oftewel je algehele prestaties worden beïnvloed, door het gebruik van verkeerde componenten.

Daarnaast cat 6 patchkabels kosten geen drol. Pak een goed merk als ACT en je betaald €2,- per kabel van 1 meter. Heb je gewoon gecertificeerd cat 6 patchkabels zonder gezeik. En daarnaast als je 10 Gb netwerk hebt dan is die 'investering' peanuts op de kosten van je randapparatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-man op 31-08-2025 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zei dat je het beste gewoon cat 6 kunt kopen, maar dat extra dure kabels voor 10GB onzin is.

Maar die cat certificering wordt bepaalt door het feit dat het voor een lengte van 100m moet gelden en korte lengtes zijn echt geen probleem.

Kijk maar eens naar de specs van cat 6 patchkabels die bijna altijd AWG 26 zijn terwijl als je 100m AWG 26 kabel zou gebruiken je goede kans hebt op problemen en je zeker niet meer aan de cat 6 specs voldoet.

En je van 4 naar 1 baan is een beetje onzinnige analogie, dat gebeurd als je een ader mist en de switch terugschakelt naar 100Mbs.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 17-09 21:18
Ik gok dat de once-in-a-lifetime LSA-montage die hier veelvuldig wordt gepropagandeerd een grotere negatieve impact heeft op de prestaties van het netwerk dan het gebruik van een cat 5 ipv cat 6 kabel.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
Ben(V) schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:46:
Ik zei dat je het beste gewoon cat 6 kunt kopen, maar dat extra dure kabels voor 10GB onzin is.

Maar die cat certificering wordt bepaalt door het feit dat het voor een lengte van 100m moet gelden en korte lengtes zijn echt geen probleem.

Kijk maar eens naar de specs van cat 6 patchkabels die bijna altijd AWG 26 zijn terwijl als je 100m AWG 26 kabel zou gebruiken je goede kans hebt op problemen en je zeker niet meer aan de cat 6 specs voldoet.

En je van 4 naar 1 baan is een beetje onzinnige analogie, dat gebeurd als je een ader mist en de switch terugschakelt naar 100Mbs.
Je herhaald wat je 2 posts terug ook al aangaf... En lees je even in op hoe het werkt met MHz en snelheden in plaats van onzin te verkondigen.
FredvZ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:02:
Ik gok dat de once-in-a-lifetime LSA-montage die hier veelvuldig wordt gepropagandeerd een grotere negatieve impact heeft op de prestaties van het netwerk dan het gebruik van een cat 5 ipv cat 6 kabel.
LSA is de way to go, en in de wereldwijde industrie wordt niks anders gebruikt. Bestaat al tientallen jaren zonder dat het concept veel veranderd is, dat zegt meer als genoeg. Het wordt pas een probleem als je slechte (cca) kabel, soepel kabel, of kabel gebruikt die niet de juiste AWG heeft voor de gebruikte LSA, maar das kwestie van de datasheets doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Jan-man schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Je herhaald wat je 2 posts terug ook al aangaf... En lees je even in op hoe het werkt met MHz en snelheden in plaats van onzin te verkondigen.

[...]

LSA is de way to go, en in de wereldwijde industrie wordt niks anders gebruikt. Bestaat al tientallen jaren zonder dat het concept veel veranderd is, dat zegt meer als genoeg. Het wordt pas een probleem als je slechte (cca) kabel, soepel kabel, of kabel gebruikt die niet de juiste AWG heeft voor de gebruikte LSA, maar das kwestie van de datasheets doornemen.
Bij nieuwbouw zie ik nog maar sporadisch LSA.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
John245 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:59:
[...]

Bij nieuwbouw zie ik nog maar sporadisch LSA.
Kan me niet voorstellen dat men geen keystones in nieuwbouw gebruiken. Keystones hebben namelijk gewoon LSA techniek.

code:
1
LSA staat voor "Lötfrei, Schraubfrei, Abisolierfrei," een Duitse term die vertaald kan worden naar "Zonder solderen, zonder schroeven en zonder kabel strippen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
[...]

Heel goed idee, je moet je echt eens verdiepen in hoe de techniek werkt en wat de afhankelijkheden zijn die bepalen of er verliezen in een kabel optreden.
De gebruikte lengte is namelijk de alles bepalende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Jan-man schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:43:
[...]

Kan me niet voorstellen dat men geen keystones in nieuwbouw gebruiken. Keystones hebben namelijk gewoon LSA techniek.

code:
1
LSA staat voor "Lötfrei, Schraubfrei, Abisolierfrei," een Duitse term die vertaald kan worden naar "Zonder solderen, zonder schroeven en zonder kabel strippen."
Mijn definitie van LSA is dat je dan ook die punch tang nodi heb. Nieuwbouw is alleen maar keystones. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:08:
[...]

Mijn definitie van LSA is dat je dan ook die punch tang nodi heb. Nieuwbouw is alleen maar keystones. :)
En je hebt ook keystones met LSA strook waarvoor je ook, nog steeds, een punch down tool nodig hebt. En ja, je hebt ook toolless keystones (weer duurder dan met LSA), die zullen geen LSA gebruiken wellicht (of puur insnijden op dicht drukken? Geen idee, heb er geen ervaring mee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:41
Van het weekend weer wat kabeltjes bij mijn ouders geïnstalleerd, combinatie van normale keystones en kleine utp contactdoosjes met LSA waar ik een punch down tool voor moest gebruiken en een paar toolless. Dat is toch wel echt een verademing!
https://www.serverkast.co...stone-toolless-twist.html
Met deze draai je ze er zo in. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
RobertMe schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

En je hebt ook keystones met LSA strook waarvoor je ook, nog steeds, een punch down tool nodig hebt. En ja, je hebt ook toolless keystones (weer duurder dan met LSA), die zullen geen LSA gebruiken wellicht (of puur insnijden op dicht drukken? Geen idee, heb er geen ervaring mee).
Toolless gebruikt inderdaad geen LSA punch down tool. Is overigens de enige tool die je niet nodig hebt. Dus het begrip "toolless" is in dat opzicht ook wel een beetje een misnomer. Verder zijn ze wel extreem makkelijk in gebruik.

Vergeet verder overigens de LSA RJ45 connectoren niet. Om de discussie nog wat verwarrender te maken. Zelfs je patch cables met een RJ45 connector aan weerszijde kun je LSA maken indien je een LSA-fetisjist bent :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Je mist mijn punt. Het gaat niet om LSA zelf, maar om de persoon die de LSA-verbinding maakt. Iemand die op Tweakers vraagt hoe zijn netwerkkabels het beste aangesloten kunnen worden doet dat maar doorgaans een of twee keer in zijn leven.
En dingen die je niet zo vaak doet, zijn meestal ook dingen waar je niet zo goed in bent. Met LSA is dat helemaal niet ondenkbaar: zelfs met mijn eigen 25+ jaar ervaring in de IT bak ik helemaal niks van LSA-connecties.

Ik denk dus dat een LSA-connectie van iemand die dat één keer in zijn leven doet (once-in-a-lifetime) meer negatieve impact heeft dan cat5 vs cat6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Jan-man schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:43:
Dit jaar een huis opgeleverd gekregen: er waren gewoon stekkers aan de kabel geknepen.
Ook nog eens verkeerd, dus zelf maar opnieuw gedaan.

Mijn minder ICT-minded buren waren allemaal blij met deze oplossing, "want die kabels konden allemaal direct in het modem van de internetprovider."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Laatst online: 11:34
Ik heb op zoek naar een 19" rack 15U hoog.
Het valt op dat een wandmodel een stuk goedkoper is dan een vloer model.

Vaak zijn de vloermodellen voorzien van wielen die een grote draagkracht vereisen, maar dat heb ik niet nodig.
Ik vermoed dat het prijsverschil voornamelijk daar zit of zie ik iets over het hoofd?

Kan een wandmodel perfect op de begane grond staan? Ik zou er PVC meubelglijders onder plaatsen tegen het krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
BlackShadow schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:23:
Vaak zijn de vloermodellen voorzien van wielen die een grote draagkracht vereisen, maar dat heb ik niet nodig.
Ik vermoed dat het prijsverschil voornamelijk daar zit of zie ik iets over het hoofd?
Vloerstaande modellen zijn vaak ook wat dieper. Of dat een probleem is, ligt eraan wat je er in wil stoppen.
Kan een wandmodel perfect op de begane grond staan? Ik zou er PVC meubelglijders onder plaatsen tegen het krassen.
Ga je hem niet verankeren aan de muur? Mijn ervaring met wantkasten op de vloer is dat ze snel onstabiel worden als de deur open gaat en je altijd wat ruimte onder de kast moet vrij houden om de deur goed open te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
BlackShadow schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:23:
Ik heb op zoek naar een 19" rack 15U hoog.
Het valt op dat een wandmodel een stuk goedkoper is dan een vloer model.

Aanvullend op de post van @FredvZ als je een wandmodel op de grond zet blokkeer je de openingen voor warmteafvoer. Hoe hard deze nodig zijn hangt natuurlijk f van wat er in zit. Maar als je de warmtelastberekening heb gedaan kan je kijken of dat een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Indien budget een probleem is, eventueel een open frame een optie?

Bijvoorbeeld:
uitvoering: Startech.com 15U open frame rack 4 stijlen verstelbare diepte

Qua prijs vallen deze meer in de range als wandkasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Bedankt voor de snelle en informatieve reacties!

Ik had volgend rack op het oog:
uitvoering: Lanberg WF01-6615-10B
FredvZ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:41:
[...]

Vloerstaande modellen zijn vaak ook wat dieper. Of dat een probleem is, ligt eraan wat je er in wil stoppen.

[...]

Ga je hem niet verankeren aan de muur? Mijn ervaring met wantkasten op de vloer is dat ze snel onstabiel worden als de deur open gaat en je altijd wat ruimte onder de kast moet vrij houden om de deur goed open te kunnen doen.
De diepte heb ik inderdaad gemerkt, daarom de keuze voor deze Lanberg met een diepte van 60cm.
Hij komt onder de trap, met zijn rug naar de trap toe, ik heb dus geen vlakke wand om hem aan een wand vast te maken. De ruimte is ook te klein om de hoek die de trap vormt volledig dicht te maken.
John245 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:46:
[...]

Aanvullend op de post van @FredvZ als je een wandmodel op de grond zet blokkeer je de openingen voor warmteafvoer. Hoe hard deze nodig zijn hangt natuurlijk f van wat er in zit. Maar als je de warmtelastberekening heb gedaan kan je kijken of dat een probleem is.
Hier heb ik op gelet en het Lanberg rack heeft openingen aan de hoeken onderaan en bovenaan + de mogelijkheid voor fans aan de bovekant voor extra airflow.
psychodude schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:49:
Indien budget een probleem is, eventueel een open frame een optie?

Bijvoorbeeld:
uitvoering: Startech.com 15U open frame rack 4 stijlen verstelbare diepte

Qua prijs vallen deze meer in de range als wandkasten.
Als ik deze prijs zie van het open rack, dan zit de Lanberg hier nog een serieus stuk onder.
Het verschil in prijs zit hem ongetwijfeld ergens, stof tot nadenken of ik het budget niet beter verhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:38:
Toolless gebruikt inderdaad geen LSA punch down tool. Is overigens de enige tool die je niet nodig hebt. Dus het begrip "toolless" is in dat opzicht ook wel een beetje een misnomer. Verder zijn ze wel extreem makkelijk in gebruik.
Kweenie hoor. Alle betaalbare, gewoon ok keystones lijken tegenwoordig toolless te zijn. Maar ik moet er nog steeds een beetje aan wennen; die punch down werkte overzichtelijk. Dat 'toolless' staat of valt met héél strak afknippen. Oftewel: ik kon er inderdaad toch weer een nieuwe tool voor aanschaffen: een beter zijkniptangetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BlackShadow schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:27:
Als ik deze prijs zie van het open rack, dan zit de Lanberg hier nog een serieus stuk onder.
Het verschil in prijs zit hem ongetwijfeld ergens, stof tot nadenken of ik het budget niet beter verhoog.
Ik kijk met nieuwsgierige verbazing naar die kast van Lanberg. 15u, 60x60cm, afneembare gesloten zijkanten. Da's exact de Digitus kast waar ik naar zit te kijken, maar die kost (voor 16u) bijna de prijs van dat open rack dat ook gelinkt wordt.

Bij Megekko meende ik de aap uit de mauw te zien komen: kan 26 kg dragen. Maar daar staat ook een eigen gewicht van 26 kg. Da's gek en te toevallig. Die Digitus kast van 100kg dragen en weeg er zelf ca. 30. Bij dezelfde verhouding zou deze kast dan wellicht een ook prima 85kg kunnen hebben. Nog steeds nieuwsgierig dus!

Heeft iemand ervaring met deze Lanberg kasten? En liefst ook met Digitus, voor het vergelijk? Ik dacht dat Digitus 't buget-nog-degelijk merk is.. (En ik heb er eentje hangen, dus ik weet hoe die is.)

Overigens kan ik bij die Digitus kast de inschroef-pootjes bij kopen om er, volledig ondersteund door de fabrikant, een staan kast van te maken. (En bij deze diepte en eigengewicht gooit de deur de kast ook niet zo maar om.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Gwaihir schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:59:
[...]

Ik kijk met nieuwsgierige verbazing naar die kast van Lanberg. 15u, 60x60cm, afneembare gesloten zijkanten. Da's exact de Digitus kast waar ik naar zit te kijken, maar die kost (voor 16u) bijna de prijs van dat open rack dat ook gelinkt wordt.

Bij Megekko meende ik de aap uit de mauw te zien komen: kan 26 kg dragen. Maar daar staat ook een eigen gewicht van 26 kg. Da's gek en te toevallig. Die Digitus kast van 100kg dragen en weeg er zelf ca. 30. Bij dezelfde verhouding zou deze kast dan wellicht een ook prima 85kg kunnen hebben. Nog steeds nieuwsgierig dus!

Heeft iemand ervaring met deze Lanberg kasten? En liefst ook met Digitus, voor het vergelijk? Ik dacht dat Digitus 't buget-nog-degelijk merk is.. (En ik heb er eentje hangen, dus ik weet hoe die is.)

Overigens kan ik bij die Digitus kast de inschroef-pootjes bij kopen om er, volledig ondersteund door de fabrikant, een staan kast van te maken. (En bij deze diepte en eigengewicht gooit de deur de kast ook niet zo maar om.)
Volgens de specs op de Lanberg website zelf:
- Loading capacity: max. 60 KG

Ervaring hier met het merk of zelfs deze kast specifiek zou handig zijn.
Op Amazon BE staat hij momenteel zelfs aan 143 sold/shipped by Amazon.
Ik heb Prime en Amazon is vrij makkelijk in het terugnemen van goederen.
Maar het rack zelf komt als bouwdoos en is zelf in elkaar te schroeven.
Geen idee hoe Amazon hiermee zou omgaan als hij toch niet lijkt te bevallen.

EDIT:
In een Amazon review en in de manual lees ik dat de bodemplaat 4 M10 gaten heeft, dat lijkt er toch op te wijzen dat er 4 poten kunnen ondergezet worden.

[ Voor 16% gewijzigd door BlackShadow op 31-08-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

sapphire

Die-hard pruts0r

RobertMe schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:18:
[...]

Een Cat6 kabel moet 10GbE tot een metertje of 50 doen, anders is het geen Cat6. Als UI dus de kabels als Cat6 verkoopt zou het geen probleem moeten zijn.
Dat is dus het sneaky er aan want er staat gewoon helemaal geen CAT rating bij. Alleen 'Unifi Ultra thin cables' 'up to GbE' maar niets boeiends qua shielding of zoiets :(

Denk dat ik het laat voor wat het is en gewoon CAT6 bij Onlinekabelshop.nl oid koop.

Paar railsjes en schroeven bij Amazon bestellen en dan eens kijken of ik een supercompact mini 10" rack in de meterkast kan proppen :p

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackShadow
BlackShadow schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:24:
[...]

Volgens de specs op de Lanberg website zelf:
- Loading capacity: max. 60 KG

Ervaring hier met het merk of zelfs deze kast specifiek zou handig zijn.
Op Amazon BE staat hij momenteel zelfs aan 143 sold/shipped by Amazon.
Ik heb Prime en Amazon is vrij makkelijk in het terugnemen van goederen.
Maar het rack zelf komt als bouwdoos en is zelf in elkaar te schroeven.
Geen idee hoe Amazon hiermee zou omgaan als hij toch niet lijkt te bevallen.

EDIT:
In een Amazon review en in de manual lees ik dat de bodemplaat 4 M10 gaten heeft, dat lijkt er toch op te wijzen dat er 4 poten kunnen ondergezet worden.
Ik heb contact opgenomen met Amazon om zeker te zijn dat ik het rack kan retourneren als het in elkaar is gezet geweest, ze hebben me dit bevestigd, ook via mail.

Ik heb het rack vandaag ontvangen en zonet in elkaar gezet.
Ook gelezen in de Amazon reviews dat er wel eens wat vervoerschade is, dat was bij mij ook, 1 paneel was op de plek waar een schroef moet komen gedeukt, met een tang heb ik dit recht getrokken.
De verpakking kan duidelijk beter.

Eenmaal in elkaar gezet is dit rack gewoon heel stabiel, er moet een rug met 6 schroeven vastgezet worden die het geheel gewoon stevig maakt. 4 zware schroeven bovenaan en nog eens 4 onderaan houden het geheel echt goed samen.

Ik heb het rack nog niet gevuld, maar voor thuisgebruik wat mij betreft gewoon een goed stevig rack, zeker voor de prijs (143 euro). Zal een rack van 300 euro wat steviger zijn, mogelijk wel, is dat nodig? Als dit rack niet gevuld wordt met allemaal schijven, ga ik er van uit dat je hiermee nooit in de problemen komt.

Alvorens ik het rack vul ga ik nog 4 M10 voetjes halen om eronder te schroeven zodat hij stevig op 4 poten staat. De deur is niet even hoog als het rack en komt dus niet op de grond, zelfs zonder poten eronder krijg je de deur vlot open en dicht.

Verder zijn de zijpanelen handig weg te nemen indien nodig, de deur met 2 haakjes achter veren is ook vlot te bevestigen of weg te nemen. Er zitten ook 24 kooimoeren bij.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 04-09-2025 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Hoe krijg ik de witte coax-kabel er uit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H49AUyatSQ5MRz90AISV45DunpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiEbtGAfscF7I5bjWlOLOAaD.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb hier 2x coax. De groene is het hoofdsignaal. De witte was ooit doorgelust naar een andere etage. Omdat ik hier een rj45 poortje wil maken, moet minimaal één kabel er uit en het liefst de witte. Zowel vanaf boven als vanuit de kruipruimte is er geen beweging in te krijgen, ook niet als ik aan beide trek. Er zit inmiddels afwasmiddel in, maar het blijft vastzitten. In de kruipruimte komt een 19mm buis naar beneden met de twee kabels. Iemand een gouden tip?

[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 05-09-2025 16:36 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
geen afwasmiddel gebruiken, maar glijmiddel voor kabels.
onder in de kruipruimte trekken ipv uit de meterkast.

als alles faalt, harder trekken en hopen dat je een utp en coax terug kan krijgen in de buis

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

jack zomer schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:38:
geen afwasmiddel gebruiken, maar glijmiddel voor kabels.
onder in de kruipruimte trekken ipv uit de meterkast.

als alles faalt, harder trekken en hopen dat je een utp en coax terug kan krijgen in de buis
Kabelglijmiddel heb ik helaas niet. Vanuit de kruipruimte trek ik zo hard als ik kan, zelfs met een (waterpomp)tang geprobeerd te trekken, maar het blijft vast. Hoe de tweede (witte) kabel er ooit bij is gekomen is mij een raadsel. Maar door een 19mm buis moet dat toch wel kunnen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

timovd schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:16:
[...]

Kabelglijmiddel heb ik helaas niet. Vanuit de kruipruimte trek ik zo hard als ik kan, zelfs met een (waterpomp)tang geprobeerd te trekken, maar het blijft vast.
Wel enige beweging in de kabels boven als je er beneden aan trekt?
Even iemand boven neerzetten met een open lijn naar jouw telefoon zodat je goed kan aangeven wanneer je trekt?

Neem aan dat je in elk geval die witte zo kort mogelijk heb afgeknipt, dat dikke stuk met tape er omheen gaat er anders nooit doorheen komen.

Lijkt trouwens op de foto haast wel of iemand er lijm van bovenaf in heeft gegoten, lijkt gestolde lijm daar iets voor die kabels.

Hoe de tweede (witte) kabel er ooit bij is gekomen is mij een raadsel. Maar door een 19mm buis moet dat toch wel kunnen?
19mm is ongeveer 16mm intern, daarom kan je die er ook zo mooi in schuiven ;)
Dus als beide kabels onder de 8mm zijn moet het passen maar met flink hard trekken waardoor de kabels iets vervormen en dan afplatten kan er ook iets wat dikkere kabels doorheen. ;)
Dus misschien is dat gebeurt en was de mantel toen nog soepeler van die witte en is die nu uitgehard.

Is ook niet zo'n grote afstand. Vloer is ongeveer 30cm en dan nog het stuk wat je omhoog gaat in de muur en de dikte van je isolatie in je kruipruimte indien aanwezig. Dus kan goed dat iemand het er toen net in gekregen heeft.

Om de wrijving te verminderen zou je de buis korter kunnen maken, dat gaat het makkelijkst door die isolatie weg te halen en dan de pvc buis voorzichtig in te korten.
En als het dan ook niet lukt opgeven of in je kamer de muur uithakken en pvc daar inkorten als je het echt eruit wilt hebben intact.

Andere optie is kabels in de kruipruimte afknippen en er een boor doorheen raggen om de kabels kapot te maken }) maar grote kans dat je pvc buis dan ook flink beschadigd raakt.

Is er trouwens nog genoeg overlengte in die groene hoofdcoax om de aansluiting weer te herstellen als het stuk in de buis er niet of beschadigd uit komt?

Want je mag daar zelf eigenlijk niet aan werken en dan moet straks Ziggo komen om 'm te verlengen op eigen kosten
Ga dat maar uitleggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 20:36
ik zeg beide simultaan eruittrekken ... desnoods langs boven even de vrouw laten meeduwen zodat ie loskomt
grote kans ben je nu rubber tegen rubber (enfin, mantel tegen mantel) aan het trekken ... en dat wringt tegen ...

puur technisch is een coax ook +- 7mm .. 2x 7mm zou 14mm zijn .. in mijn ervaring lukt dat zelfs niet in een 16mm pijp, en in een 20mm pijp zou dat simpel moeten zijn .. binnenkant van van een 20mm pijp is normaliter toch 18mm .. 2mm overschot imho ..

beide eruit , en ziggo gelijk naar de meterkast brengen (hopelijk is dat korter , en moet de groene ziggo coax niet verlengd worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Vliegvlug ik denk dat je de afwasmiddel ziet. Dat is geen lijm.
De groene kabel heeft weinig overlengte, dus dat boren is heel erg risicovol.

Ziggokabel naar de meterkast zou mooi zijn, maar daar is de kabel véél te kort voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:46
timovd schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:59:
@Vliegvlug ik denk dat je de afwasmiddel ziet. Dat is geen lijm.
De groene kabel heeft weinig overlengte, dus dat boren is heel erg risicovol.

Ziggokabel naar de meterkast zou mooi zijn, maar daar is de kabel véél te kort voor.
Kan je toch eenvoudig verlengen. https://www.coaxkabelwink...oax-grondkoppeling-c9-c9/

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@wizzopa kan, maar zoals @Vliegvlug aangeeft; die is van Ziggo, dus ga ik niet aan knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Vliegvlug schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:31:
Want je mag daar zelf eigenlijk niet aan werken en dan moet straks Ziggo komen om 'm te verlengen op eigen kosten
Ga dat maar uitleggen :+
Dan maar gewoon overstappen op bijvoorbeeld KPN en niet meer omkijken :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 22:54
timovd schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:16:
[...]

Kabelglijmiddel heb ik helaas niet. Vanuit de kruipruimte trek ik zo hard als ik kan, zelfs met een (waterpomp)tang geprobeerd te trekken, maar het blijft vast. Hoe de tweede (witte) kabel er ooit bij is gekomen is mij een raadsel. Maar door een 19mm buis moet dat toch wel kunnen?
Best kans dat de vorige bewoner ook afwasmiddel o.i.d. heeft gebruikt. Het werkt op zich best goed om de kabel erin te krijgen, maar als het opdroogt zit de boel muurvast.
Kabelglijmiddel laat geen resten na als het opdroogt, dus dat is wel zo prettig als het er ooit weer uit moet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skynett
Beetje kokend water met een trechter in de buis gieten, en na een paar minuten nog wat, en zo nog een paar keer. Dan lost de zeep wel een beetje op hopelijk, en wordt de kabel ook wat soepeler.
Wel de buis aan de onderkant open maken dat het ook weer weg kan lopen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Skynett schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:19:
Beetje kokend water met een trechter in de buis gieten, en na een paar minuten nog wat, en zo nog een paar keer. Dan lost de zeep wel een beetje op hopelijk, en wordt de kabel ook wat soepeler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3glrTuGlZBQPXvYT9Sh5ssiw5gI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1FBR86U8orAk9kk1fV4VEkAG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 16:20
Skynett schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:19:
Misschien werkt het wel. Maar je moet dan wel accepteren dat je mogelijk ergens lekkage krijgt, of dat het water bijvoorbeeld uiteindelijk je groepenkast in loopt. Dan kan je daar ook het nodige vervangen. Die vochtplekken hoeven natuurlijk niet direct te verschijnen. Als je pech hebt dan verschijnen die precies nadat je al je klussen afgerond hebt en net gezegd hebt dat het helemaal goed gegaan is. :+

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

&
Freeaqingme schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:33:
[...]

Misschien werkt het wel. Maar je moet dan wel accepteren dat je mogelijk ergens lekkage krijgt, of dat het water bijvoorbeeld uiteindelijk je groepenkast in loopt. Dan kan je daar ook het nodige vervangen. Die vochtplekken hoeven natuurlijk niet direct te verschijnen. Als je pech hebt dan verschijnen die precies nadat je al je klussen afgerond hebt en net gezegd hebt dat het helemaal goed gegaan is. :+
Allemaal niet zo dramatisch doen over het idee van @Skynett!
Kokend zou ik niet doen, kan de pvc ook niet tegen maar flink warm zou een poging waard zijn.

@timovd geeft aan dat de buis in zijn kruipruimte uitkomt en de aansluitingdoos zit daar recht boven, afhankelijk van hoe hoog is dat een halve meter door vloer en isolatie naar de kruipruimte plus de hoogte van de doos in de muur.
En komt het water gewoon in je kruipruimte uit, boeiend.

Ik heb nog nooit water omhoog zien lopen en hoe moet het vanaf die doos de groepenkast in lopen :? 8)7
Zou het wel zo netjes mogelijk in de opening van de pvc buis gooien met een trechter of slangetje want afhankelijk van je muur kan het wel schade veroorzaken, bijv als het een gipsen wandje is waar de buis nu in zit, die zou ik niet verzadigen met een paar liter water nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Zoals @Vliegvlug aangeeft, ben ik niet bang voor water door de buis te laten lopen. Het komt dan op het zand in de kruipruimte en dat trekt snel weg. Het stopcontact dat er een centimeter of 10 naast zit, wordt gevoed vanuit de zijkant via de andere kant, dus verder geen elektra in de buurt. Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden waarmee ik (warm) water in de buis kan gieten. De pvc buis heeft sowieso een stuk overlengte, die mag ingekort worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

8x4

Ik wil een S/FTP cable van AWG 22 of 23 door de leidingen van m’n huis trekken. Er zit nu al een no-name cable brand in de leidingen. Ik wil deze vervangen.

Ik weet dat de cable die ik wil, behoorlijke overkill is. Maar toch wil ik het doen 🤭.

Behalve een trekveer, waar moet ik op letten om bovenstaande zo goed als mogelijk uit te voeren? Het betreft een normaal rijtjeshuis,, bouwjaar 2009, en er zitten al van die kunststof kokers die uitmonden in de meterkast.

(Het wordt mijn eerste keer kabel door een goot trekken)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Annuk
8x4 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:09:
Ik wil een S/FTP cable van AWG 22 of 23 door de leidingen van m’n huis trekken. Er zit nu al een no-name cable brand in de leidingen. Ik wil deze vervangen.

Ik weet dat de cable die ik wil, behoorlijke overkill is. Maar toch wil ik het doen 🤭.

Behalve een trekveer, waar moet ik op letten om bovenstaande zo goed als mogelijk uit te voeren? Het betreft een normaal rijtjeshuis,, bouwjaar 2009, en er zitten al van die kunststof kokers die uitmonden in de meterkast.

(Het wordt mijn eerste keer kabel door een goot trekken)
Je doet het het beste met 2 personen, 1 persoon invoeren, 1 persoon trekken.
Je verdere benodigheden:
• Stalen trekveer
• Kabel glijmiddel en een katoenen doek om aan te brengen
• Goed kabel(strip) mes om de buitenmantel te verwijderen
• Kleine & grote zijkniptang

Verder zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUdngcgI3FL98JnRysBoyNZfESM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NiwLmqAUplBD0xb0Bd9Mgt0b.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8x4
  • Niet online

8x4

Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga het direct proberen zodra m’n benodigdheden binnen zijn.🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
8x4 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:09:
Er zit nu al een no-name cable brand in de leidingen. Ik wil deze vervangen.

Je bent je bewust dat het merk van de kabel echt niks veranderd aan stabiliteit en bandbreedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:15:
[...]

Je bent je bewust dat het merk van de kabel echt niks veranderd aan stabiliteit en bandbreedte?
Wellicht wil @8x4 daarmee ook aangeven dat hij niet weet welk soort kabel het is? 100% koper vs CCA; Welke AWG; Welke cat certificering; UTP vs STP vs FTP vs S/FTP; ....

Maar ja, als de kabel het prima doet is er geen enkele reden om die te vervangen door eentje waarvan je het merk wel kent. If it ain't broken don't fix it.

Edit:
Vooral ook gezien cat door cat vervangen. Ik heb wel eens cat door glasvezel vervangen (tussen switches in de kelder en op zolder, beiden hadden al een SFP poort). "Gewoon omdat het kan". Maar een UTP kabel uit de muur trekken om er een S/FTP voor in de plaats te leggen? Biedt effectief geen voordeel. (Voordeel glasvezel is de elektrische scheiding :Y) )

[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 06-09-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
CCA kun je prima zien. Je kunt het koperlaagje er dan zo af schrapen met een mesje. Aderdikte staat er altijd wel op is mijn ervaring. Maar ja je kunt ook gewoon kijken of je een 10Gbps verbinding kan halen met de kabels. Als je dat haalt dan voegt het wel heel weinig toe om de kabels te vervangen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6paEvO2DxMPvJ3OKttryzzZ08M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dfh9E6RVahyGaaAMj3pT7QGe.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is mijn patchkast weer een beetje gepimpt. Van boven naar beneden:
- Unifi PoE Chime + thermometer
- Werk/game station (Sliger kast)
- Proxmox server (Sliger kast)
- Synology RS822+ Nas
- Unifi Dream Machine Pro
- Brievenbus
- Unifi Pro HD 24 PoE
- Unifi Patchstrook
- APC Smart-UPS C 1000

Dit alles in het zonnetje gezet door een Philips Hue Ledstrip

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 8x4
  • Niet online

8x4

bjusterbaarlik schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:15:
[...]

Yep. Ik ben volledig op de hoogte van soorten / typen / draaddikten / standed-vs-solid / cca-vs-full-copper / de PCR-Xca normeringen / de soorten shielding / de verschillende categorieën / etc etc etc… en dat de soort kabel die ik wil, voor mij overkill is :).

Maar toch gaat het in huis komen :p

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 22:46
Is er iemand die haakse UTP kabels gebruikt en eventueel eens kan meten hoeveel CM ze uitsteken vanuit een wanddoos? Dit ivm het feit dat een wandcontactdoos achter een kast zal verdwijnen met maar 2CM ruimte er achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Dracula schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:04:
Is er iemand die haakse UTP kabels gebruikt en eventueel eens kan meten hoeveel CM ze uitsteken vanuit een wanddoos? Dit ivm het feit dat een wandcontactdoos achter een kast zal verdwijnen met maar 2CM ruimte er achter.
Plaatje bij Ali gevonden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ISoGsQOeX8eZ0YAhYIH-aGVVl8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rS7YbStmET33kmoS4p7HZJNR.png?f=user_large

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Voor haakse kabels zou dit ook nog wat zijn: https://eu.store.ui.com/e...ariant=u-cable-patch-rj45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Dracula schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:04:
Afbeeldingslocatie: https://www.kabelshop.nl/image/Nedis_RJ45_wandcontactdoos_%7C_UTP_2x_RJ45_Cat5e_InbouwOpbouw_CCGB89150IV_CCGP89150IV_N060700012_m1_big.jpg

Als je zo'n WCD plaatst kom je in de knoei met 90 graden kabels. Ik denk dat als je zo'n WCD plaatst en aan de kabel geen tule monteert dat het best zou passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
MarkyB schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:04:
[...]

[Afbeelding]

Als je zo'n WCD plaatst kom je in de knoei met 90 graden kabels. Ik denk dat als je zo'n WCD plaatst en aan de kabel geen tule monteert dat het best zou passen.
En met die Unifi dingen gaat dat dus wel, die zijn niet strict 90 graden, maar buigbaar in elke hoek die je wil.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-09 12:41
Van
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCMkdXZlpYHQCXSkj1vcBIGv5PQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SKGUWxoOKZ5JNI2YbTVUmJp.jpg?f=fotoalbum_large
Naar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFz3sP4zERh_TvTpq4fNLQIko64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKSu44nnoocqKCHR0Aq7EdP1.jpg?f=fotoalbum_large
En nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pFrEgdFTPGOYtgq95jGWLbPqGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibs5tVTxrbbZcPYGSF2DLQBB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet nog wat nieuwe stekkertjes aanpersen en ik ga de us24 vervangen voor een backup us8 60w
En de bekabeling en uitlijning netter maken.

En heel Misschien een patchpaneel omdat dat er ook wel heel netjes uitziet maar das voor als ik mij heel erg verveel 😂

[ Voor 6% gewijzigd door nafofella op 11-09-2025 22:40 ]

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 22:46
MarkyB schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:04:
[...]

[Afbeelding]

Ah goeie idd, die heb ik nu in gebruik, helemaal niet bij na gedacht.

Maar eens meten hoe de boel uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 22:42
nafofella schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:30:
Van
[Afbeelding]
Naar
[Afbeelding]
En nu:
[Afbeelding]

Ik moet nog wat nieuwe stekkertjes aanpersen en ik ga de us24 vervangen voor een backup us8 60w
En de bekabeling en uitlijning netter maken.

En heel Misschien een patchpaneel omdat dat er ook wel heel netjes uitziet maar das voor als ik mij heel erg verveel 😂
Ziet er erg netjes uit! Maar, na "voor" gezien te hebben ben ik eigenlijk wel benieuwd "naar" de nieuwe achterkant...

• BlackShadow
Ik ben vollop bezig het nieuwe rack in gebruik te nemen, mijn (Unifi) switch komt vlak onder het (Unifi) patch paneel met keystone.
Ik ben op zoek naar nette korte patchkabels.
Uit eerdere berichten hier merk ik dat 15cm de netste oplossing geeft.
Echter vind ik de Unifi patchkabels niet altijd netjes omdat ze een nogal grillige vorm hebben.

Ik lees goede berichten over deze patchkabels van fs.com, Chinese makelij en ik vind ze eerlijk gezegd nog vrij duur aan 3 euro per stuk.

Zijn er ook alternatieven in NL/BE shops?
Ik zoek kwalitatieve, dunne, stevige en stugge patchkabels die een cleane look geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
BlackShadow schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:09:
Ik ben vollop bezig het nieuwe rack in gebruik te nemen, mijn (Unifi) switch komt vlak onder het (Unifi) patch paneel met keystone.
Echter vind ik de Unifi patchkabels niet altijd netjes omdat ze een nogal grillige vorm hebben.

Ik lees goede berichten over deze patchkabels van fs.com, Chinese makelij en ik vind ze eerlijk gezegd nog vrij duur aan 3 euro per stuk.

Ik zoek kwalitatieve, dunne, stevige en stugge patchkabels die een cleane look geven.
Ik heb zelf de 24AWG variant als patchkabel gebruikt. En ik moet zeggen ben erg tevreden. Ziet er mega strak uit en goede kwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0axgjxw9e95ANw2jFHUeAelJrKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJScsZQmrepG49JyGWCvSkut.jpg?f=fotoalbum_large

• Annuk

Hier ook goede kabels, en stukje goedkoper dan dat jezelf aangeeft ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:10

Ik heb zelf deze in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkzlgdBDElJK7JNlOySQid-4QqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJXxYRmDSd0nc2kyq3WEf9AY.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 123 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2