Nog eens een update.. mijn zusje is verhuisd .. huis uit 92 en het senior paar dat daar woonde had niets van internet
stap 1 : even door de kruipkelder de ziggo kabel al verleggen van woonkamer naar datarack ... maar voor we boren eerst checken waar de leidingen zitten.. niets in de weg dus
Stap 2 : SDS-boor 16mm x 60cm erdoorgejaagd ... Het was ook maar nipt .. ik had slechts 3cm overschot van mijn 60cm boor.
boor eerst 1cm recht in de muur en draai dan je ganse boor+machine 60 a 75graden neerwaards ..
Stap 3 : Ik ben niet goed in hoeveelheid meters .. beter teveel dan te weinig is mijn motto.
Stap 4 : netjes 4x UTP (+ 1x RG59 coax cause we can) in de woonkamer (ander plaatje met gele muur was bureau)..
geen schade op plint of gaten in de vloer .. nice !
Stap 5 : gaatje boren in het verticale gootje
stap 6 : de Niko doos op exacte hoogte gezet , zodat ie IN het tv meubel valt
stap 7 : Brand-rex cat 6 utp connectoren voor in de Niko dozen (Niko passtuk 1 had ik nog liggen)
stap 8 : na je 3e keystone word je daar best vlot in dus ..
stap 9 : bijna klaar
stap 10 : af .. (gele muur = bureau , bruine vloer = woonkamer .. beide zijn 1:1 identiek, beide 4x UTP)
stap 11 : 2x gat 35mm geboord om de 13 UTP's naar de datarack te krijgen , goot van 80x50cm gekocht en netjes omvoeren
stap 12 : tijdens de opbouw vd kast .. beetje overschot kabels netjes wegwerken
Stap 13 : Nexans cat6 u/utp keystones voor in de nexans patchpanels .. zooo gemakkelijk
(de ganse kast is een 2e handsje en die 2 panels + PDU zaten er nog in)
stap 14 : kabeltjes gewoon goed leggen
Stap 15 : alle overschot wegknippen... je wil geen kortsluiting buiten je connector
Stap 16 : repeat 18x & blijf in volgorde (woonkamer 1,2,3,4 , bureau 1,2,3,4 etc etc)
Stap 17 : halfway there ... patchkabels zijn ACT 25cm cat5 kabeltjes
Stap 18 : nou.. niet echt nood voor rangeerpanelen ?
19: Done (de Cisco Catalyst is de master .... die moet uiteindelijk naar de 1e verdieping maar daar word nog verbouwd nu)
Ontweakisch dingen ... ik heb het gelijkvloers-accespoint in de keuken gehangen , kabel is door de deurbel-pijp getrokken .. daar zit technisch gezien VD 1.5mm2 draad is, maar zit enkel 12v transfo stroom op.. geen 220v
Ook extra stopcontact in de rack gezet om de PDU stroom te geven ..
Specs ?
500/30Mbps kabel internet ..
Cisco 2960L-24PS-LL
Cisco Catalyst 9130 + 9115 accespoints (met build in WLC)
300m cat5e outdoor UTP .. 2.5Gbps is good enough... kans op glasvezel is zééér klein op deze locatie