Over surgeprotection (overspanningsbeveiliging) is in andere topics al veel gezegd maar in het kort: Grofbeveiliging in je groepenkast. Vlak voor gevoelige apparatuur fijnbeveiliging waarna geen verdeeldozen meer of kabels van meer dan 1-1,5 meter.Vliegvlug schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:28:
[...]
Met outdoor switch bedoel je dan het AP in mijn geval?
Dat die surge protector ergens op de kabel tussen buiten en binnen moet komen is me duidelijk maar waar precies het beste is zou ik juist graag weten.
Dat er outdoor documentatie van Ubiquiti is is goed om te horen want over of bij de surge protection kastjes kon ik geen documentatie vinden.
Heb jij een linkje naar die outdoor documentatie?
[...]
Ik heb maar twee camera’s, nu een voor en straks ook nog een achter dus die zitten fysiek ver uit elkaar.
Beiden zitten op dezelfde switch binnen want dat is de enige PoE switch die ik heb, hierop wordt straks ook het AP in de overkapping op aangesloten en via PoE gevoed.
Die switch is hetgeen voornamelijk beschermd wordt door die surge protectors lijkt me.
[...]
Dat lijkt me dus helemaal niets, moet ik een AP binnen in de woonkamer gaan hangen tegen de buitenmuur die naar de overkapping achter in de tuin verbindt.
Als ik een AP makkelijk op die plek kon krijgen en het daarbij ook nog eens niet in het zicht zou zitten had ik dat AP in de overkapping helemaal niet nodig voor de wifi want zo groot is mijn tuintje ook niet.
Dan zou een wireless bridge voor enkel de camera volstaan.
Als ik echt tegen bliksem wil beschermen zou ik het laatste stukje in de meterkast wel in glas uitvoeren, maar heb daar de extra kosten, die substantieel zijn, niet voor over voor iets wat sowieso een heel kleine kans heeft om te gebeuren voor mijn gevoel.
[...]
De switch is een Ubiquiti Lite 16 PoE [USW-Lite-16-POE (45W)], met een prijs van €215 niet iets wat ik even vervang als hij stuk gaat vandaar dat ik de ethernet surge protection kastjes erbij heb gekocht als een goedkope oplossing voor wat extra bescherming.
[...]
Maar dat is natuurlijk geen oplossing voor het probleem want de overkapping staat meer dan 2 meter van het huis af wat betekent dat ze dan allebei buiten hangen.
Of bedoel je naast het AP buiten, binnen nog een soort ‘opoffer’ AP op te hangen op 2 meter afstand van een bestaand AP binnen?
Dat lijkt me ook verre van ideaal eigenlijk met overlappende kanalen enzo.
Een wireless bridge device die enkel een client is zou nog wel kunnen maar dan zou ik toch eerder voor het laatste stukje in glas uitvoeren gaan, want ik verkies een vaste verbinding altijd boven draadloos indien het mogelijk is.
Het is een POGING om inductie schade te voorkomen, geen garantie. Enneh, tegen een bijna directe inslag kun je niks beginnen. Hooguit heel snel goed rondkijken of er geen brand is ontstaan.....
Opoffer ding? Geen effect: Bliksem zoekt z'n eigen weg en dat is lang niet altijd de weg die jij vooraf veronderstelt.
:strip_exif()/f/image/Ly2TRaHNMomityb9UYkEKEhM.jpg?f=fotoalbum_medium)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xz3mJEt5SQgfKHCSlU17h368.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/EgbbTCPIS7rmuglyCc3O7naR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZDmZvxZoq4KrRJqObzr3daTE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D9L6Ko3JXGTAHDecQNUbV4n4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DzVo3FvDNJPEj6VF3fdo7xAV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ewQG0Ywza0AtSqwJmHGlqDUo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PRDxsSFj8KtfgWWYtgmwlXjR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GPxjw5EXqMzJiR86UT1EdtsJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/euxTbEoSdf7tJCy6dCICE3i5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7lEzGlVmSj0Vu5G854gXaP3j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uxiQ87HvILyUmmIXek867VIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pKdzYCMBogjDoQvlBgsyGVhP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VPfLeDysnnZOH2KgazTfivla.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XhypDz8w1BWmU6TRytMR1Xm0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mVJSsLiSQLqsog81w12fUMga.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oHArSrRaWCfMGNvV5OA4qn5U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gsRp1N783B7KOlVosra3QNFw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/za1sn8R64qDm2F47T3rRv00o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RU65JAHA0KmHa52fOzJBcaEy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5fA0LQWGWhOvJuvCg53gM4HX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QpK1UXatH3u8FahdqJ7bsEmx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pmk5Py0SvvxdZNZAxbzSukoG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hhy8WcuHaZ6W1ynP2jD67szj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pk2bNn5rIcUZvYZkkZm1ePZY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zUYu84Prd7Y6wzVQ0VsJqmm0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LV5JWyGS7lpV5AsvRwvMI8S4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/98cQASd5kmsre4TGqaXHQQ8b.jpg?f=fotoalbum_large)